SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Als het een stichting is non profit dan kun je gewoon G-Suite blijven gebruiken en dan de volledige versie. Ik ik voor mijn scoutinggroep ook werkt perfect.Mektheb schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:10:
[...]
Geen stichtingen toevallig?, dan kan je namelijk gewoon naar de beste variant Office365 met Exchange Online.
Zie: https://support.google.com/nonprofits/answer/3367223?hl=en
Na opnieuw 2 uren bellen is het probleem opgelost. Blijkbaar is er in de onboarding iets fout gegaan, waardoor het provisioning-proces niet afgerond kon worden. De truc was om de licentie te ontkoppelen van domein.nl, vervolgens deze te koppelen aan domein.onmicrosoft.com. Daarna een nieuw account aanmaken voor domein.nl met admin permissions, de licentie koppelen en klaar is kees.De Exchange error (zie screenshot) staat er ook nog steeds, maar kan er op internet ook weinig over vinden. Heb net nog een ticket ingeschoten, en wordt zometeen gebeld.
Super relaxte mensen bij Microsoft die alle tijd nemen om het te fixen, helemaal top!
https://discussions.apple.com/thread/253225315
Je kunt nextcloud ook as-a-service afnemen bij thegood.cloud. Neem je een mail-only service voor je domein, ben je ook klaar.Ik kom tot nu toe tot de volgende opties:
- Gsuite -> VPS oplossing/nextcloud
Bij mij nog (steeds) niet. Ik heb er een case voor open staan bij Apple Support. Kennelijk is de toegewezen Senior Advisor door persoonlijke omstandigheden niet in staat geweest om mij verder te helpen of überhaupt te informeren. Herhaaldelijk heb ik verzocht om een update. Dat zou vorige week gebeuren. Ook dat is niet gelukt van Apple Support. Als het goed is, word ik vanmiddag gebeld door een andere Senior Advisor die de case overneemt. DKIM aan de praat krijgen gaat niet soepel, de iCloud+ beheerpagina doet het ook niet altijd en Apple Support hangt echt op de zelfstandigheid van de toegewezen (Senior) Advisors. Ik zie helaas een rood draadje ontstaan dat wijst naar: kwaliteitscontrole.sverzijl schreef op donderdag 7 april 2022 @ 00:18:
iCloud+ had tot voor kort nog een issue met DKIM signing. Dit is inmiddels ook opgelost. DKIM werkt nu.
https://discussions.apple.com/thread/253225315
Oh dat is vreemd ja. Bij mij (en bij groot aantal anderen gezien de reacties op genoemde pagina) is het wel ineens gaan werken. Niets meer gewijzigd sinds eind feb en gisteren testte ik het opnieuw en kreeg ineens een PASS op learndmarc.com.D43m0n schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:53:
[...]
Bij mij nog (steeds) niet. Ik heb er een case voor open staan bij Apple Support. Kennelijk is de toegewezen Senior Advisor door persoonlijke omstandigheden niet in staat geweest om mij verder te helpen of überhaupt te informeren. Herhaaldelijk heb ik verzocht om een update. Dat zou vorige week gebeuren. Ook dat is niet gelukt van Apple Support. Als het goed is, word ik vanmiddag gebeld door een andere Senior Advisor die de case overneemt. DKIM aan de praat krijgen gaat niet soepel, de iCloud+ beheerpagina doet het ook niet altijd en Apple Support hangt echt op de zelfstandigheid van de toegewezen (Senior) Advisors. Ik zie helaas een rood draadje ontstaan dat wijst naar: kwaliteitscontrole.
Denk zelf dat ik gewoon de mbox file van google takeout bewaar en mocht ik daar wat uit nodig hebben hem open met Thunderbird of zo. Dan kun je er ook in zoeken enz. Meerendeel van de mail is toch meukahuisman schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:00:
Heb geprobeerd te migreren naar iCloud, maar het migreren van mail is wel complex. Heb 13,5 GB en heb dit geprobeerd te migreren met MacUncle MBOX converter (https://www.macuncle.com/mbox/converter/). Die migratie duurt eindeloos, met foutmeldingen en stopt ook steeds. Wel benieuwd of iemand met vergelijkbare mailbox groottes het wel gelukt is om naar iCloud te migreren? Zit zelf op 200 Mbit glasvezel, computer via ethernet dus daar zit het niet in.
Ik vraag me ook af of ik alles nog over zou zetten, ik heb dat wel gedaan toen ik naar gmail ging en toen ik van gmail naar g suite ging (dat was ook de leus van Google toen dat je nooit meer iets weg hoefde te gooien), maar waarom zou ik eigenlijk alles bewaren. Ik heb pas 7 GB weggegooid (omdat hij vol raakte) en nog 10 GB over (niet omdat dit nodig is om te bewaren maar omdat het gewoon veel werk is om oude mails weg te gooien, ik heb dat op grote gedaan eerst en daarna op afzender etc en dan alles wegmikken) maar het meeste is niks. Ik heb een keer ooit oude mails nodig gehad maar daarvoor is een archief ook prima.TeunVR schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:21:
[...]
Denk zelf dat ik gewoon de mbox file van google takeout bewaar en mocht ik daar wat uit nodig hebben hem open met Thunderbird of zo. Dan kun je er ook in zoeken enz. Meerendeel van de mail is toch meuk
Mijn adresboek is trouwens hetzelfde, het is een allegaartje aan oude contacten waar ik al lang geen contact meer mee heb. Zo erg is het eigenlijk niet eens om dat een keer opnieuw in te moeten voeren met alleen actuele adressen en telefoonnummers.
[ Voor 21% gewijzigd door Marzman op 07-04-2022 11:44 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Zo heb ik het ook gedaan. Mijn mailbox was 2,5GB/15K mails. Gewoon drag&drop via Outlook/IMAP. 's avonds aangeslingerd, volgende ochtend (of eerder wellicht, maar ging niet bijster snel) was ie klaar. Geen externe tools/sites nodig die ik ook nog maar moet vertrouwen.D43m0n schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:10:
13,5GB is best veel, vergeleken met wat ik heb. Als dit via IMAP loopt, dan zijn er best wat transacties per mailtje nodig. Ik heb 2 "grote" mailboxen met 1,5GB en 3GB. Ik ben van plan om die gewoon met een mailclient te migreren: slepen en loslaten van oude naar nieuwe mailbox. Dat doe ik in blokjes. De ene mailbox (1,5GB) is te doen per map. De andere (3,5GB) zal ik met datum gaan filteren denk ik. Geen idee hoe vlot dat zal gaan, maar ik zit op 500Mb/s glasvezel en ga dit ook doen via een kabel, niet via WiFi. Ik heb thuis 2 werkplekken die ik bekabeld kan laten staan. Je migreert van cloud naar cloud, stel dat er net wat data overgepompt wordt en bron- of doel-provider gooit (al dan niet automatisch) een mailbox endpoint even plat voor onderhoud. Kan die tool dat aan? Stopt ie er mee na een aantal keren time-out?
ahuisman schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:00:
Heb geprobeerd te migreren naar iCloud, maar het migreren van mail is wel complex. Heb 13,5 GB en heb dit geprobeerd te migreren met MacUncle MBOX converter (https://www.macuncle.com/mbox/converter/). Die migratie duurt eindeloos, met foutmeldingen en stopt ook steeds. Wel benieuwd of iemand met vergelijkbare mailbox groottes het wel gelukt is om naar iCloud te migreren? Zit zelf op 200 Mbit glasvezel, computer via ethernet dus daar zit het niet in.
Gewoon imapsync gebruiken, dat is véél makkelijker en sneller. Zolang je aan beide kanten IMAP access hebt is het eenvoudig.D43m0n schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:10:
13,5GB is best veel, vergeleken met wat ik heb. Als dit via IMAP loopt, dan zijn er best wat transacties per mailtje nodig. Ik heb 2 "grote" mailboxen met 1,5GB en 3GB. Ik ben van plan om die gewoon met een mailclient te migreren: slepen en loslaten van oude naar nieuwe mailbox. Dat doe ik in blokjes. De ene mailbox (1,5GB) is te doen per map. De andere (3,5GB) zal ik met datum gaan filteren denk ik. Geen idee hoe vlot dat zal gaan, maar ik zit op 500Mb/s glasvezel en ga dit ook doen via een kabel, niet via WiFi. Ik heb thuis 2 werkplekken die ik bekabeld kan laten staan. Je migreert van cloud naar cloud, stel dat er net wat data overgepompt wordt en bron- of doel-provider gooit (al dan niet automatisch) een mailbox endpoint even plat voor onderhoud. Kan die tool dat aan? Stopt ie er mee na een aantal keren time-out?
imapsync (docker image)
[ Voor 12% gewijzigd door Simkin op 08-04-2022 07:08 ]
Dus je kan dan op vrijwel alle google diensten nog inloggen met je g suite naam@mijndomein.com account behalve bij gmail?
Stel ik doe dat maar wil gmail toch als email client gebruiken. Dan maak ik een nieuw gmail account aan en moet ik mijn domein mail daar aan koppelen / forwarden. Nu is mijn domein gehost bij bhosted en de dns mx records wijzen nu naar Google. In mijn hostingpakket zit ook mail. Moet ik dan daar alle accounts aanmaken en de mail forwarden naar dat nieuwe gmail account? En in gmail dat externe mail account toevoegen?
Ik begreep dat dat forwarden soms problemen met spam kan geven. Zijn er betere alternatieven dan de setup hier boven? Denk dat veel mensen in dezelfde situatie zitten maar is erg onduidelijk wat nu de beste optie is als je je email bij gmail wilt houden. Je eindigt sowieso met twee google accounts lijkt me.
Dat is nog niet duidelijk.Skidmarks schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:03:
Dus de kosteloze optie voor g suite free edition die er gaat komen is eigenlijk gewoon Google workspace essential starter edition? Want die is ook gratis en bevat geen gmail, dus geen mail van eigen domein.
Ik zou kiezen voor een dienst die zich specifiek richt op forwarden e-mails, zoals Cloudflare Email Routing. Zie dit topic.Ik begreep dat dat forwarden soms problemen met spam kan geven. Zijn er betere alternatieven dan de setup hier boven?
In theorie wel, iemand hier in het topic heeft ook zijn domein gehost bij Google (mijn domein extentie doen ze niet heb ik al gezien) en dan werkt het min of meer op de oude manier (alleen in de normale gmail met reclame en zonder administrator account dus).Skidmarks schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:03:
Dus de kosteloze optie voor g suite free edition die er gaat komen is eigenlijk gewoon Google workspace essential starter edition? Want die is ook gratis en bevat geen gmail, dus geen mail van eigen domein.
Dus je kan dan op vrijwel alle google diensten nog inloggen met je g suite naam@mijndomein.com account behalve bij gmail?
Stel ik doe dat maar wil gmail toch als email client gebruiken. Dan maak ik een nieuw gmail account aan en moet ik mijn domein mail daar aan koppelen / forwarden. Nu is mijn domein gehost bij bhosted en de dns mx records wijzen nu naar Google. In mijn hostingpakket zit ook mail. Moet ik dan daar alle accounts aanmaken en de mail forwarden naar dat nieuwe gmail account? En in gmail dat externe mail account toevoegen?
Ik begreep dat dat forwarden soms problemen met spam kan geven. Zijn er betere alternatieven dan de setup hier boven? Denk dat veel mensen in dezelfde situatie zitten maar is erg onduidelijk wat nu de beste optie is als je je email bij gmail wilt houden. Je eindigt sowieso met twee google accounts lijkt me.
/▌
A no-cost option will be available for all customers who do not want to use Gmail with their custom domain (for example, your-name@example.com), or the ability to manage multiple users. Customers who choose this option will retain access to the no-cost version of Google Workspace services such as Google Drive and Google Meet, and additional Google services such as Google Search, Google Maps, and YouTube. You will also retain access to paid content such as movies purchased in the Google Play Store.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Het is ook een optie dat gewoon te doen en je e-mail niet te forwarden. Dan hoef je niks te migreren (nou misschien je mail als je dat wilt maar je kan het ook als archief laten staan) en dan ga je met de mail verder bij de hoster.
/▌
Dat forwarden heeft zo zijn nadelen. Als je vanuit een gratis "fake" Gmail account dan een mail zal sturen, dan zal je gmail account wel zichtbaar zijn voor de ontvanger (dit wil je misschien niet). Als oplossing daarvoor kan je kiezen voor een SMTP toe te voegen in Gmail en het vanuit daar te sturen.Skidmarks schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:03:
Het ontvangen van mails kan je ook doen door op datzelfde gratis "fake" gmail account POP3 te activeren. Het grootste nadeel hiervan is helaas dat het maximum 1 uur vertraging heeft (Google gaat maar 1x per uur op mails zoeken). Je kan dit forceren maar als je een dringend mail krijgt dat je niet verwacht dan is dit mogelijk een probleem.
Ik heb 4 gebruikers (gezinsleden) en denk momenteel aan iedereen een "fake" gmail account te laten aanmaken en dan de POP3 + SMTP optie te configureren (gezien het geen kritische mails zijn). Wie echt geen gmail wil gebruiken, kan overgaan naar de webmail van mijn host maar dat is dan beperkt tot 500MB. Althans de optie waar mijn familieleden niet voor zullen moeten bijbetalen.
Als iemand wil bijdragen, dan wil ik gerust meer ruimte aankopen en dan kunnen ze gebruikmaken van de ruimte op de webhost voor het bewaren van mails.
De optie die Google nu aanbiedt (het gratis Workspace essential), daar twijfel ik wel aan. Als ik ga voor een "fake" gmail account en dan ook nog verder ga met een gratis Workspace essential, dan heeft iedereen 2 Google accounts. Ik maak het dan complex en dan is misschien de korte pijn beter.
Merk ook op dat dit pakket ook geen Google agenda heeft. Eigenlijk is dat product er voor Google Drive (Sheets, docs,...) en de optie om verder te gaan met het Google account (dus geen verlies van je YouTube account, Android account,...). Gezien mijn familieleden hier maar zeer beperkt gebruik van maken, neig ik naar de korte pijn.
Waar ik wel nog naar op zoek ben: hoe migreer ik de mail
Ik kan wel op hun nieuwe "fake" gmail account een POP3 account toevoegen om zo de inbox (van de Gsuite legacy) binnen te halen maar dit werkt niet voor al hun verzonden mails.
Ben benieuwd hoe jullie dit probleem oplossen. Heeft Google een optie om alles te dumpen naar een andere Google account?
Ben het met je eens dat het aantrekkelijk is om helemaal over te stappen naar iets anders in een keer i.p.v. twee accounts. Moet zeggen dat hier ook meespeelt dat ik het Google niet meer gun als ik eerlijk ben.
Andere kant jaren gebruik gemaakt van gratis dienst ik weet het. Probleem is dat het een relatief kleine groep treft. Als alle gmail accounts betaalde accounts werden zou iedereen er over vallen.
Ik ga nog maar eens goed nadenken war ik ga doen.
Begint er toch op te lijken dat dit de richting is die men gaat kiezen:Oogje schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:23:
A no-cost option will be available for all customers who do not want to use Gmail with their custom domain (for example, your-name@example.com), or the ability to manage multiple users. Customers who choose this option will retain access to the no-cost version of Google Workspace services such as Google Drive and Google Meet, and additional Google services such as Google Search, Google Maps, and YouTube. You will also retain access to paid content such as movies purchased in the Google Play Store.
https://support.google.co...ion-and-availabitly?hl=en
Wellicht komt Google nog met een konijn uit de hoge hoed (vanwege de verplaatsing naar 1 augustus maar het wordt wel last minute zo)
Vandaag een "switch now" mailtje gehad van Google:
Hi there,
Discontinued in 2012, the G Suite legacy free edition has provided access to premium Google Apps features for over 10 years. On June 1, 2022, Google will begin upgrading G Suite legacy free edition accounts to Google Workspace.
Don’t wait: Upgrade today and save.
When upgrading to a Google Workspace paid subscription, you’ll unlock new premium collaboration and security features, while continuing to have access to all the ones you already love like using Gmail with your custom domain (ex. your-name@example.com) and the ability to manage multiple users. As a valued customer, you can get started now with Google Workspace Business Starter. Billing will not start until at least August 1, 2022, and you’ll also get a discount of at least 50% for 12 months after that date.*
Note: If you no longer want to use Gmail with your custom domain or the ability to manage multiple users, you’ll be able to join a waitlist in the Google Workspace Admin Console for a no-cost option in the coming weeks.
In addition to all the features you already rely on, let’s take a look at several new capabilities Business Starter gives you:
Double the storage
Increase your cloud storage capacity to 30 GB per user. And pooled storage lets users who aren’t using their full storage allowance to share it with other team members.
Increased security
Help protect devices and data with fundamental endpoint management. Features include passcode enforcement and device management, endpoint verification, device reports, and more.
Access to add-ons
Deep integration between Google Workspace and other productivity applications can allow work to happen across platforms, all from inside Google Workspace.
To get started, visit your Google Workspace Admin Console. Learn more about making the transition to Google Workspace or compare the service editions.
If you do not take action by June 1, 2022, Google will begin transitioning your organization to a new Google Workspace subscription. To complete the transition and avoid account suspension, enter your billing details in your Admin Console before August 1, 2022.
In the future, if you choose the no-cost option or if your subscription is in a suspended state, you won’t lose access to additional Google services, including YouTube, Google Photos, and Google Play – or to paid content, including your YouTube and Google Play purchases.
[ Voor 9% gewijzigd door NIK0 op 08-04-2022 09:06 ]
Member of the Ukraine IT Army
Dat vraag ik mij ook af, via Workspace Essential krijg je dan een Google account user@domain.com, maar kan je hier een Gmail adres aan koppelen (dus niet via POP binnenhalen)? Dan zou het wel bruikbaar zijn.SMGGM schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:49:
[...]
De optie die Google nu aanbiedt (het gratis Workspace essential), daar twijfel ik wel aan. Als ik ga voor een "fake" gmail account en dan ook nog verder ga met een gratis Workspace essential, dan heeft iedereen 2 Google accounts. Ik maak het dan complex en dan is misschien de korte pijn beter.
Merk ook op dat dit pakket ook geen Google agenda heeft. Eigenlijk is dat product er voor Google Drive (Sheets, docs,...) en de optie om verder te gaan met het Google account (dus geen verlies van je YouTube account, Android account,...). Gezien mijn familieleden hier maar zeer beperkt gebruik van maken, neig ik naar de korte pijn.
Ik zie velen hier imapsync gebruiken, ik heb dit reeds bekeken, maar nog niet getest.SMGGM schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:49:
Waar ik wel nog naar op zoek ben: hoe migreer ik de mail![]()
Ik kan wel op hun nieuwe "fake" gmail account een POP3 account toevoegen om zo de inbox (van de Gsuite legacy) binnen te halen maar dit werkt niet voor al hun verzonden mails.
Ben benieuwd hoe jullie dit probleem oplossen. Heeft Google een optie om alles te dumpen naar een andere Google account?
Echter vertrouw ik de online service niet, er zijn offline mogelijkheden, maar ik lees overal dat het een gok is om al je mail incl labels correct in je nieuwe Gmail te krijgen (alle IMAP folders apart, "all mails" folder,...).
Het zou fijn zijn als anderen hier de commando's kunnen delen die zijn hebben gebruikt om van G Suite naar Gmail te migreren.
Datum inderdaad 1 juni en vanaf 1 augustus betalen.Opmerking: Als u niet langer wilt gebruikmaken van Gmail met uw eigen domein of beheer van meerdere gebruikers, kunt u de komende weken in de Google Workspace Beheerdersconsole op een wachtlijst worden gezet voor een kosteloze optie.
Ik moet mijn email dus gaan verhuizen, ik gebruik geen android en andere zaken lopen via een @gmail adres.
Jammer hoor, ben behoorlijk tevreden maar betalen zonder "normale" support ga ik denk ik niet voor kiezen.
/▌
Goeie uitleg @pc01 !pc01 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:43:
[...]
Dus user1@domein1.nl krijgt ook user1@domein2.nl en user1@domein3.nl binnen.
Zolang je dus niet dezelfde naam voor @domein.nl wilt gebruiken werkt het dus prima.
Wat niet kan is user1@domein1.nl naar 1 mailbox en user1@domein2.nl naar een andere mailbox.
Als je dat laatste zou willen zou je een aparte mailservice a 25 euro moeten nemen.
Hopelijk is dit duidelijk. Zo niet dan hoor ik het
Is het dus ook mogelijk dat user1@domein1.nl mail kan versturen als user1@domein2.nl?
Member of the Ukraine IT Army
Ik dacht hierin te lezen dat Gmail zonder custom domain wellicht wel beschikbaar zou (kunnen) komen. Maar bij nader inzien lijkt dit wishful thinking, het lijkt een Workspace account te blijven. Dan zal @gmail.com geen optie zijn vermoed ik. Wordt dan toch alles overzetten helaas, ik hoopte namelijk op een naadloze omzetting naar @gmail.com zodat bijvoorbeeld ook Google Photos (met legacy onbeperkte opslag vóór 1 juni 2021) overgezet zou worden.A no-cost option will be available for all customers who do not want to use Gmail with their custom domain (for example, your-name@example.com)
Edit: Google Photos blijft wellicht wel beschikbaar in de no-cost option. Google Drive wordt namelijk expliciet genoemd, en qua opslag is dat aan elkaar gekoppeld. Hoe dan ook, nog veel onduidelijk.
[ Voor 13% gewijzigd door Nss op 08-04-2022 11:46 ]
Opmerking: Als u niet langer wilt gebruikmaken van Gmail met uw eigen domein of beheer van meerdere gebruikers, kunt u de komende weken in de Google Workspace Beheerdersconsole op een wachtlijst worden gezet voor een kosteloze optie.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Zodra je op die gratis versie zit zal de emails gebounced worden en kan je denk ik ook niet meer in gmail inloggen met je domein account om je oude emails te lezen of te exporteren? Zoveel vragen zo onduidelijk allemaal.
Je mag die gratis versie wel 60 dagen proberen maar gedurende die tijd kan je niet bij je email neem ik aan. Vraag me af wat er gebeurt als je tijdens die periode besluit om toch naar de betaalde workspace variant te gaan. Krijg je dan je oude mailbox terug of een lege?
Krijg de indruk dat ik de migratie van email en calendar maar beter binnenkort al kan regelen.
Als je de hele zin leest ipv het stuk dat je vet maakt staat er toch letterlijk zonder custom domein, dus dat is een gmail.com. Dat zeggen ze al vanaf het begin, maar die optie is dus uitgesteld.Nss schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:08:
[...]
Ik dacht hierin te lezen dat Gmail zonder custom domain wellicht wel beschikbaar zou (kunnen) komen. Maar bij nader inzien lijkt dit wishful thinking, het lijkt een Workspace account te blijven. Dan zal @gmail.com geen optie zijn vermoed ik. Wordt dan toch alles overzetten helaas, ik hoopte namelijk op een naadloze omzetting naar @gmail.com zodat bijvoorbeeld ook Google Photos (met legacy onbeperkte opslag vóór 1 juni 2021) overgezet zou worden.
Edit: Google Photos blijft wellicht wel beschikbaar in de no-cost option. Google Drive wordt namelijk expliciet genoemd, en qua opslag is dat aan elkaar gekoppeld. Hoe dan ook, nog veel onduidelijk.
/▌
Laten we het hopen! Komende maand zal het wel duidelijk worden met opengaan wachtlijst.Marzman schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:51:
[...]
Als je de hele zin leest ipv het stuk dat je vet maakt staat er toch letterlijk zonder custom domein, dus dat is een gmail.com. Dat zeggen ze al vanaf het begin, maar die optie is dus uitgesteld.
Anders weer een extra reden om toch de overstap te gaan maken
Hmm ik begrijp nu wel wat je las.Nss schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:56:
[...]
Laten we het hopen! Komende maand zal het wel duidelijk worden met opengaan wachtlijst.
Je kan het lezen als niet gmail gebruiken met je custom domein en wel andere dingen als docs enzo, of als niet gmail gebruiken met je customm domein maar wel met @gmail.com. Ik ging eigenlijk heel de tijd uit van het laatste.
[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 08-04-2022 12:23 ]
/▌
wat is de correcte manier om op MS365 een catchall te creeeren (aangezien dat niet native ondersteund wordt) in de OP staat linkje met wat PS commands, dat werkt voor mij prima daar ik de business variant heb en hoe kan ik snel/makkelijk inzichtelijk maken per g-suite account wat er aan gekoppeld is (bv telefoons)
[ Voor 15% gewijzigd door mschol op 08-04-2022 13:27 ]
You can use up to five custom domains, with up to three personalized email addresses per domainNiwla schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:27:
[...]
Voor zover ik weet maar 1. Maar ik lees al een tijd mee hier en voel me nog een noob.
Dus 5 domeinen en 3 adressen per apple id
van https://support.apple.com/en-us/HT212514
Thanx!
niets moet......behalve adem halen
Ik zit ook te denken aan Cloudfare, die mail forwarding is geloof ik in Beta. Welk stappenplan heb je daar doorlopen?BlackShadow schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 07:48:
Ik heb intussen Clouflare mail forwarding getest en dit lijkt mij zeer goed te werken.
Begin een beetje de draad kwijt te raken. Ik heb 15 jaar geleden een account bij aangemaakt en daarna er nooit weer naar om hoeven te kijken.
Anyways.
Mijn situatie op dit moment:
- een domeinnaam (via TransIP)
- e-mail Only (core) (via TransIP) (4,83 per maand incl. btw) (nameservers verwijzen naar google)
- Google workspace op naam van 'eigendomeinnaam.nl'
- 1 google account (mijnnaam@eigendomeinnaam.nl), gebruik makend van:
--- playstore-aanschaffen (inclusief de brons-silver-gold brackets)
--- contacten
--- drive+docs+sheet
--- photos
--- music.youtube playlists en thumbs-down-geschiedenis
--- eigen youtube-kanaal met hosting van videos
Voorlopig ga ik nog even wachten totdat duidelijk is wat de nieuwe 'gratis' versie van workspace gaat worden.
Ik heb wel alvast een eerste vraag (exuses voor het hoge noob-gehalte).
Vraag 1:
Als ik het goedkoopste workspace abonnement neem. Kan ik dan de E-mail Only van TransIP annuleren? Ik ben dan wel ietsje duurder uit maar ben dan wel van al dit gehannes af.
PS: Ik ga nu nog niet commiteren aan een betaalde versie. Ben eerst mezelf rustig aan inlezen om te voorkomen dat mijn arme hoofd ontploft.

[ Voor 10% gewijzigd door fire-breath op 08-04-2022 18:46 . Reden: Wellicht verstandig om aan te geven waarvan mijn account gebruik maakt ]
Dat kan door verschillende signatures aan te maken. Per signature bepaal je de afzender naam & mailNIK0 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:30:
[...]
Goeie uitleg @pc01 !
Is het dus ook mogelijk dat user1@domein1.nl mail kan versturen als user1@domein2.nl?
Ja, ik heb alleen mijn domein bij Trans IP en dat is genoeg. En je hebt 50 procent korting het eerste jaar bij Google.fire-breath schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:43:
Wat een gehannes allemaal zeg ...
Begin een beetje de draad kwijt te raken. Ik heb 15 jaar geleden een account bij aangemaakt en daarna er nooit weer naar om hoeven te kijken.
Anyways.
- e-mail Only (core) (via TransIP) (4,83 per maand incl. btw) (nameservers verwijzen naar google)
--- contacten
--- drive+docs+sheet
--- photos
Voorlopig ga ik nog even wachten totdat duidelijk is wat de nieuwe 'gratis' versie van workspace gaat worden.
Ik heb wel alvast een eerste vraag (exuses voor het hoge noob-gehalte).
Vraag 1:
Als ik het goedkoopste workspace abonnement neem. Kan ik dan de E-mail Only van TransIP annuleren? Ik ben dan wel ietsje duurder uit maar ben dan wel van al dit gehannes af.
PS: Ik ga nu nog niet commiteren aan een betaalde versie. Ben eerst mezelf rustig aan inlezen om te voorkomen dat mijn arme hoofd ontploft.![]()
![]()
/▌
* contacts sync
* photos
* data backup
Zelfde verhaal hier met custom domain. En op het eerste zicht overgaan naar andere provider is doenbaar maar wat met alle andere services?
Ben nu aan het denken aan O365. Hier wordt soms gezegd catch all kan niet maar op andere plaatsen dan wel weer.
Zijn er al mensen die overstap hebben gemaakt?
Er zit een Wizard in Cloudflare, je moet namelijk je nameservers aanpassen naar Cloudflare.Huub- schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:52:
[...]
Ik zit ook te denken aan Cloudfare, die mail forwarding is geloof ik in Beta. Welk stappenplan heb je daar doorlopen?
Cloudflare detecteert dit en stelt voor om je bestaande DNS records over te nemen.
Voor enkele domeinen gebruikte ik wildcard A records, Cloudflare lijkt hier niet goed mee om te gaan en komt plots met een voorstel om 200 A-records over te nemen. Als oplossing hiervoor heb ik het wildcard A record tijdelijk weggehaald tijdens de migratie van de nameservers en nadien in Cloudflare terug toegevoegd. (Handmatig wissen gaat veel te traag voor 200 records.)
Nadat de nameservers zijn overgezet kan je met enkele clicks je huidige MX records verwijderen en de Cloudflare MX records toevoegen, allemaal in de webgui aangezien Cloudflare vanaf nu je DNS beheert.
Vanaf dat moment kan je onder de E-mail tab forwards instellen alsook de catch-all.
Op dit moment heb ik in de G Suite Admin interface het domein alias gewist.
Ik had meerdere domeinen gekoppeld in mijn G Suite omgeving, ik heb bovenstaande met enkele minder gebruikte aliassen in gebruik.
[ Voor 4% gewijzigd door BlackShadow op 09-04-2022 13:36 ]
Dat met die wizard had ik gezien, hoe heb je een account voor de forwarding gekregen? Dat is toch beta en moet je eerst een aanvraag indienen? Dat heb ik gedaan maar heb nog geen reactie gehad..BlackShadow schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:33:
[...]
Er zit een Wizard in Cloudflare, je moet namelijk je nameservers aanpassen naar Cloudflare.
Cloudflare detecteert dit en stelt voor om je bestaande DNS records over te nemen.
Voor enkele domeinen gebruikte ik wildcard A records, Cloudflare lijkt hier niet goed mee om te gaan en komt plots met een voorstel om 200 A-records over te nemen. Als oplossing hiervoor heb ik het wildcard A record tijdelijk weggehaald tijdens de migratie van de nameservers en nadien in Cloudflare terug toegevoegd. (Handmatig wissen gaat veel te traag voor 200 records.)
Nadat de nameservers zijn overgezet kan je met enkele clicks je huidige MX records verwijderen en de Cloudflare MX records toevoegen, allemaal in de webgui aangezien Cloudflare vanaf nu je DNS beheert.
Vanaf dat moment kan je onder de E-mail tab forwards instellen alsook de catch-all.
Op dit moment heb ik in de G Suite Admin interface het domein alias gewist.
Ik had meerdere domeinen gekoppeld in mijn G Suite omgeving, ik heb bovenstaande met enkele minder gebruikte aliassen in gebruik.
Fünf auf der nach oben offenen Richterskala
Die beta is tegenwoordig open, daar hoef je niet meer voor in de wachtrij (die bij mij maar enkele dagen duurde overigens)Huub- schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:23:
[...]
Dat met die wizard had ik gezien, hoe heb je een account voor de forwarding gekregen? Dat is toch beta en moet je eerst een aanvraag indienen? Dat heb ik gedaan maar heb nog geen reactie gehad..
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Heb hetzelfde. Je kan wel een US adres opgeven en betalen. Maar waar je het land kan wijzigen, ik kan het nergens vinden.ma9ma schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:22:
Ik ben op zich wel bereid om in ieder geval voor het eerste jaar nog te betalen, maar bij het aanmaken van een betaalaccount moet ik een USA adres opgeven. Ik kan nergens kiezen voor NL maar moet kiezen voor staat en postcode. Heb nog niet niet kunnen vinden hoe ik het land kan wijzigen.
Daar heb je support voor nodig.sverzijl schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:44:
[...]
Heb hetzelfde. Je kan wel een US adres opgeven en betalen. Maar waar je het land kan wijzigen, ik kan het nergens vinden.
Ik heb er 1 chat sessie, 3 telefoontjes en 8 e-mails in gestoken om een nieuw betaalprofiel te krijgen wat ik kan instellen op NL en €
Ik geef wel een US adres op dan.Diederik schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:03:
[...]
Daar heb je support voor nodig.
Ik heb er 1 chat sessie, 3 telefoontjes en 8 e-mails in gestoken om een nieuw betaalprofiel te krijgen wat ik kan instellen op NL en €
Ik heb daarna niet op checkout geklikt, dus misschien gaat dat alsnog mis, maar je kan daar iig een land kiezen.
iemand iets leuks?
Als je helemaal nog geen betaal profiel hebt, dan kan je kiezen welk land en valuta.thealterego1 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:36:
Ik weet niet of dit werkt omdat ik zelf nog even wacht tot alle info bekend is, maar als je naar https://admin.google.com/ac/billing/subscriptions?hl=en gaat en dan op upgrade klikt, vervolgens op Get Started, kom je bij een pagina waar je bovenaan je land op Nederland en Currency op Euro kan zetten.
Ik heb daarna niet op checkout geklikt, dus misschien gaat dat alsnog mis, maar je kan daar iig een land kiezen.
Als er eerder een betaal profiel is ingesteld ongeacht of je het gebruikt, dan kan je alleen kiezen voor land en valuta wat er in dat profiel zit.
Potjandorie. Hier heb ik dus wel 10 keer overheen gekeken. Kan daar inderdaad land en currency aanpassen. Dank!thealterego1 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:36:
Ik weet niet of dit werkt omdat ik zelf nog even wacht tot alle info bekend is, maar als je naar https://admin.google.com/ac/billing/subscriptions?hl=en gaat en dan op upgrade klikt, vervolgens op Get Started, kom je bij een pagina waar je bovenaan je land op Nederland en Currency op Euro kan zetten.
Fünf auf der nach oben offenen Richterskala
Als ik dan het mailpakket neem, dan krijg ik er nog 5 bij? Of hebi k er dan in totaal 5?
En ik heb begrepen dat het catch-all adres ook een losse box is? Dus dat ik daar een extra mail-user voor moet aanschaffen?
Hier idem, plus nog een paar extra mails om de beloofde korting weer te krijgen. Die vervalt namelijk als je een 2e keer een betaalprovider instelt....Diederik schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:03:
[...]
Daar heb je support voor nodig.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Dat is ook fijn, ik hou het in de gaten en als het goed is kan ik mijn case heropenen, dat scheelt weer een uur uitleggen.elsinga schreef op zondag 10 april 2022 @ 08:11:
[...]
Hier idem, plus nog een paar extra mails om de beloofde korting weer te krijgen. Die vervalt namelijk als je een 2e keer een betaalprovider instelt....
Dus al je tijdens de upgrade al Netherlands selecteert dan gaat het nog steeds niet goed ?Diederik schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:48:
[...]
Dat is ook fijn, ik hou het in de gaten en als het goed is kan ik mijn case heropenen, dat scheelt weer een uur uitleggen.
Voor zover ik infomaniak nu begrijp zul je die forward vanuit moeten instellen vanuit een mailbox; dus ja dat kost je 1 van de 5 mailboxen die bij 1 mailservice krijgt. Die mailservice zelft kost ongeveer 20 euro per jaar voor 5 boxen.mukky schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:42:
Ik vind de infomaniakoplossing eigenlijk prima klinken. Ik wil 1 forward aanmaken naar een extern emailadres, moet ik daar ook een account voor rekenen of kun je onbeperkt forwarden als je 1 of meer accounts afneemt?
Ik ben nu bezig een domein naar infomaniak om te zetten van godaddy; zodra dat rond is kan ik je vertellen of ik dan 6 of 5 boxen heb. Ik zag wel ergens dat het gratis mail account dat je bij een domein krijgt beperkter is dan de 5 die je bij een mail service krijgt.IJsbeer schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 21:57:
Vraagje aan aan infomaniak gebruikers. Ik heb 3 domeinen, die ik prima wil verhuizen naar hen. Daarbij krijg ik dus 3 losse emailboxen als ik goed begrijp.
Als ik dan het mailpakket neem, dan krijg ik er nog 5 bij? Of hebi k er dan in totaal 5?
En ik heb begrepen dat het catch-all adres ook een losse box is? Dus dat ik daar een extra mail-user voor moet aanschaffen?
Voor alle duidelijkheid:w1mm13 schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:06:
[...]
Dus al je tijdens de upgrade al Netherlands selecteert dan gaat het nog steeds niet goed ?
- Heb je al een betaal profiel, dan kan je land en valuta niet zelf wijzigen.
- Wil je alsnog wijzigen, dan moet dit via support
- Na die wijziging moet je je korting opnieuw claimen
- Heb je nog geen betaal profiel, dan mag je bij de upgrade kiezen, en behoud je de korting.
Een betaal profiel vind je in de admin console bij facturering.
[ Voor 6% gewijzigd door Diederik op 10-04-2022 13:20 ]
Wat goed zou uitkomen is een gratis account met een forward + dan 5 accounts voor die € 20/jaar. Dank alvast voor het delen van je ervaringpc01 schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:16:
[...]
Ik ben nu bezig een domein naar infomaniak om te zetten van godaddy; zodra dat rond is kan ik je vertellen of ik dan 6 of 5 boxen heb. Ik zag wel ergens dat het gratis mail account dat je bij een domein krijgt beperkter is dan de 5 die je bij een mail service krijgt.
Als test heb ik maar een nieuw domein geregistreerd om de migratie te testen zonder aan m'n live domeinen te komen.
Vervolgens heb ik dit gedaan:
- Account gemaakt bij cloudflare
- Domein toegevoegd aan cloudflare
- Hier zou je nu de mx records moeten laten wijzen naar de google mx records in eerste instantie zodat g suite blijft werken
- Nameservers van mijn domein bij mijn registrar (bhosted) aangepast zodat die naar de ns van cloudflare wijzen
- Email routing beta aangevraagd bij cloudflare voor dat domein
- Email adres toegevoegd voor user@mijndomein.nl -> user@gmail.com
- Email verificate link klikken op mail in gmail.com
- Cloudflare voegt zelf de MX records toe maar je moet nog wel de oude verwijderen die naar g suite wijzen
- In gmail account extra account toegevoegd met als SMTP: smtp.gmail.com user: volledige gmail adres pass: ik heb 2 FA dus moest ik app password maken in mijn gmail account eerst
- Nu kan ik mails ontvangen en versturen vanaf mijn eigen domein in mijn gmail (moest wel eerst in en uit loggen anders gaf hij een rare error).
Bovenstaand lijkt dus prima te werken maar als ik een test doe via https://www.learndmarc.com/ zijn de SPF, DKIM en DMARC nog niet helemaal goed. Ook zie je daar duidelijk dat als je een mail verstuurd dat het on behalf of user@gmail.com is en in de headers is inderdaad je gmail adres zichtbaar, dit was al eerder gemeld hier.
SPF
Cloudflare heeft een SPF record gemaakt:
v=spf1 include:_spf.mx.cloudflare.net ~all
Maar dat lijkt mij niet correct dat zou de gmail server moeten zijn toch daar verstuur ik mijn mails via maar is dat dan smtp.gmail.com?
De dmarc test site gebruik het SPF record van gmail.com en niet van mijn domein. Maar daardoor slaagt de SPF check wel.
DKIM
Mijn domein heeft nog geen DKIM record en email ook geen dkim header dus die checkt faalt. Maar wat moet ik in gmail en mijn DNS instellen om dat te laten werken? Ik zou een private en public key moeten aanmaken en de selector moeten weten die gmail smtp gebruikt. Ik zie even niet hoe ik dit moet regelen.
Ik weet dat cloudflare een soort wizard heeft om die records aan te maken maar na verificatie van mijn mail adres kwam de wizard niet. Misschien dat dit normaal goed gaat maar bij mij is er iig geen automatische DKIM record aangemaakt.
DMARC
Er is ook geen DMARC dus daar faalt de test ook op. Hij gaat dan policy reject simuleren en dan faalt SPF op DMARC alignment gmail.com != mijndomein.nl Zou dit met relaxed policy wel lukken?
Kortom heeft iemand cloudflare email routing werkend met SPF / DKIM en DMARC voor z'n eigen domein?
Update: ik zit even te zoeken door dit topic maar dkim en dmarc gaat niet werken via de gmail smtp als ik het goed begrijp. Het heeft ook niks met cloudflare email routing te maken want dat is alleen voor het ontvangen van mails. Spf, dkim en dmarc is voor het versturen.
Zouden deze problemen opgelost zijn als ik een gratis mailjet account maak (max 200 berichten per dag)? Neem aan dat ik daar wel dkim private key kan instellen. Dan ben ik ook af van de gmail user in de headers lijkt me?
[ Voor 8% gewijzigd door Skidmarks op 10-04-2022 16:42 ]
Klinkt als een hoop geld die 4,83 per maand incl. btw. Daar heb je toch gratis DNS partijen voor. Ik heb al 10+ jaar gratis zoneedit voor dit.fire-breath schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:43:
Wat een gehannes allemaal zeg ...
Anyways.
--- contacten
--- drive+docs+sheet
--- photos
Sterker nog, ik heb enkel mijn domeinen bij Transip, geen pakket. Dat is voldoende om DNS records volledig te beheren. Bijgevolg zijn email en website die eraan gekoppeld zijn bij een andere partij ondergebracht.tony-stark schreef op zondag 10 april 2022 @ 17:40:
[...]
Klinkt als een hoop geld die 4,83 per maand incl. btw. Daar heb je toch gratis DNS partijen voor. Ik heb al 10+ jaar gratis zoneedit voor dit.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Wat is je beoogde eindsituatie precies? Ik neem aan dat je de mail van je domeinen uiteindelijk allemaal weg wilt halen van G-Suite legacy. Het gebruik van de smtp servers van gmail staat hier dan haaks op, want die heb je in de eindsituatie niet meer beschikbaar. Je zult dus zeker een andere smtp server nodig hebben.
Mailjet is daarbij niet direct de beste keuze, omdat mails die je via hen verzend bij de ontvangers als reclame bestempeld worden en dus niet in de inbox te zien zullen zijn.
Zoho lijkt een beter alternatief, maar er zijn er meer genoemd in dit topic.
Als je al een Gmail adres hebt of er een aanmaakt, kan je daar je domein als alias toevoegen en voor verzenden de smtp van Gmail gebruiken. Echter is in de header dan wel je Gmail terug te vinden,het is dus geen perfe te vervanging. Dan heb je of een smtp provider zoals mailjet (of smtp2go/mailgun, etc) nodig of je hebt ergens hosting die je een smtp biedt.TVPiraat schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:27:
@Skidmarks Heel verhaal, alleen ontgaat de logica achter bepaalde handelingen mij een beetje.
Wat is je beoogde eindsituatie precies? Ik neem aan dat je de mail van je domeinen uiteindelijk allemaal weg wilt halen van G-Suite legacy. Het gebruik van de smtp servers van gmail staat hier dan haaks op, want die heb je in de eindsituatie niet meer beschikbaar. Je zult dus zeker een andere smtp server nodig hebben.
Mailjet is daarbij niet direct de beste keuze, omdat mails die je via hen verzend bij de ontvangers als reclame bestempeld worden en dus niet in de inbox te zien zullen zijn.
Zoho lijkt een beter alternatief, maar er zijn er meer genoemd in dit topic.
Dat was inderdaad mijn bedoeling om een gewoon gmail account te gebruiken en daar de domein emails op binnen te krijgen en mee te versturenJaerock schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:05:
[...]
Als je al een Gmail adres hebt of er een aanmaakt, kan je daar je domein als alias toevoegen en voor verzenden de smtp van Gmail gebruiken. Echter is in de header dan wel je Gmail terug te vinden,het is dus geen perfe te vervanging. Dan heb je of een smtp provider zoals mailjet (of smtp2go/mailgun, etc) nodig of je hebt ergens hosting die je een smtp biedt.
@TVPiraat ik begrijp je stuk over het gebruiken van Mailjet als SMTP server en dat het in de spam / reclame box niet helemaal. Mailjet heeft de mogelijkheid om SPF en DKIM in te stellen waardoor het juist niet in spam terecht zal komen. Al hun klanten (meeste grotere bedrijven) willen natuurlijk juist niet dat de mails in spam komen. Zie https://documentation.mai...ing-Domains-with-SPF-DKIM
Mailjet wordt veel gebruikt voor mailings, daardoor belandt het eerder in de spam. Als je SPF/DKIM niet goed ingesteld is, beland je vrijwel zeker in de spam, maar het omgekeerde gaat niet op helaas.Skidmarks schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:27:
[...]
@TVPiraat ik begrijp je stuk over het gebruiken van Mailjet als SMTP server en dat het in de spam / reclame box niet helemaal. Mailjet heeft de mogelijkheid om SPF en DKIM in te stellen waardoor het juist niet in spam terecht zal komen. Al hun klanten (meeste grotere bedrijven) willen natuurlijk juist niet dat de mails in spam komen. Zie https://documentation.mai...ing-Domains-with-SPF-DKIM
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| Reporting-MTA: dns; mx-out.mijndomein.xion.oxcs.net X-Postfix-Queue-ID: A6744XXXCXXX X-Postfix-Sender: rfc822; info@krizna.smtp Arrival-Date: Sat, 9 Apr 2022 05:47:04 +0000 (UTC) Final-Recipient: rfc822; voornaam.achternaam@gmail.com Original-Recipient: rfc822;voornaam@familie.nl Action: failed Status: 5.7.26 Remote-MTA: dns; gmail-smtp-in.l.google.com Diagnostic-Code: smtp; 550-5.7.26 This message does not have authentication information or fails to 550-5.7.26 pass authentication checks. To best protect our users from spam, the 550-5.7.26 message has been blocked. Please visit 550-5.7.26 https://support.google.com/mail/answer/81126#authentication for more 550 5.7.26 information. qf23-20020a1709077f1700b006e0a9ef7a80si2776984ejc.793 - gsmtp |
Heb je hier ook een bron van? Als ik zo google dan lees ik voornamelijk dat je juist Mailjet of SendGrid moet gebruiken als je niet in de spam map wil komen.Nss schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:32:
[...]
Mailjet wordt veel gebruikt voor mailings, daardoor belandt het eerder in de spam. Als je SPF/DKIM niet goed ingesteld is, beland je vrijwel zeker in de spam, maar het omgekeerde gaat niet op helaas.
Maar Mailjet is voornamelijk voor grote mailings en niet voor wat mailtjes van een privé domein. Dat voelt niet altijd helemaal goed aan als je iets op een creatieve manier gebruikt, wie weet veranderen ze de voorwaarden later bijv. Ik zal er eens wat mee testen met mijn test domein
Zijn er nog alternatieve SMTP servers misschien Pobox basic. Of de SMTP server die bij mijn domein hosting zit. Zoveel opties...
Bij Cloudflare email routing staat wel het volgende als known limitation:Krizna schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:15:
Even een perspectiefje van de andere kant. Ik verstuur dagelijks een hoop nieuwsbrieven via een eigen smtp-server (uiteraard netjes met DKIM en SPF), en het gebeurt de afgelopen 2 maanden steeds vaker dat e-mail naar naam@familie.nl bouncet met een spam-label van Gmail. Ze hebben dan bijvoorbeeld voor hun domeinnaam een mx-record van mijndomein ingesteld (maar ik zie het ook bij andere hosters gebeuren). Het gaat kennelijk mis als ze mail van naam@familie.nl laten forwarden naar een gmail-adres. Ze zullen ongetwijfeld zaken vergeten zijn in te stellen bij Mijndomein, zoals DKIM of reverse DNS, maar het lijkt er niet op dat de mail *altijd* bouncet, dus voordat je daar achterkomt...
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Reporting-MTA: dns; mx-out.mijndomein.xion.oxcs.net X-Postfix-Queue-ID: A6744XXXCXXX X-Postfix-Sender: rfc822; info@krizna.smtp Arrival-Date: Sat, 9 Apr 2022 05:47:04 +0000 (UTC) Final-Recipient: rfc822; voornaam.achternaam@gmail.com Original-Recipient: rfc822;voornaam@familie.nl Action: failed Status: 5.7.26 Remote-MTA: dns; gmail-smtp-in.l.google.com Diagnostic-Code: smtp; 550-5.7.26 This message does not have authentication information or fails to 550-5.7.26 pass authentication checks. To best protect our users from spam, the 550-5.7.26 message has been blocked. Please visit 550-5.7.26 https://support.google.com/mail/answer/81126#authentication for more 550 5.7.26 information. qf23-20020a1709077f1700b006e0a9ef7a80si2776984ejc.793 - gsmtp
https://developers.cloudf...ake-forwarded-emails-fail
Due to the nature of email forwarding, restrictive DMARC policies might make forwarded emails fail to be delivered. Refer to dmarc.org for more information.
Ze linken dan naar https://dmarc.org/wiki/FA..._do_I_keep_DMARC_valid.3F
Als ik DMARC record van bijv. ing.nl opvraag dan staat de policy op restricted. Maar het is mij niet duidelijk of dat nu problemen geeft met email forwarding / routing van Cloudflare. Komen mails van ing.nl dan niet meer aan als je forward naar je gmail adres, ook al heb je SPF, DKIM en DMARC op je eigen domein goed staan?
SPF, DKIM, DMARC op je eigen domein vertellen anderen wat ze moeten doen als ze namens jouw domein mail krijgen. Dat zegt dus niets over mail die jij ontvangt van bv ing.nlSkidmarks schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:22:
Als ik DMARC record van bijv. ing.nl opvraag dan staat de policy op restricted. Maar het is mij niet duidelijk of dat nu problemen geeft met email forwarding / routing van Cloudflare. Komen mails van ing.nl dan niet meer aan als je forward naar je gmail adres, ook al heb je SPF, DKIM en DMARC op je eigen domein goed staan?
Andersom bepaalt ing.nl hoe strict ze al die maatregelen implementeren voor hun eigen domein.
Als jij forward constructies gaat bouwen loop je de kans dat je bv de DKIM sloopt van dat ing mailtje en de check dus faalt bij Google op de DKIM check van ing.nl en je de mail niet ontvangt.
[ Voor 5% gewijzigd door Oogje op 11-04-2022 13:45 ]
Zie mijn test met mailjet van begin februari: TVPiraat in "Gratis legacyversie G Suite stopt, wat nu?"Skidmarks schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:27:
[@TVPiraat ik begrijp je stuk over het gebruiken van Mailjet als SMTP server en dat het in de spam / reclame box niet helemaal. Mailjet heeft de mogelijkheid om SPF en DKIM in te stellen waardoor het juist niet in spam terecht zal komen. Al hun klanten (meeste grotere bedrijven) willen natuurlijk juist niet dat de mails in spam komen. Zie https://documentation.mai...ing-Domains-with-SPF-DKIM
Thanks voor de info. De moed zakt me een beetje in de schoenen. Lijkt erop dat de enige echte oplossing een betaald hosting pakket ergens nemen is met mailboxen en smtp server. De rest, forwarding en gratis smtp servers, geeft allerlei problemen van mails die in spam komen tot inkomende mails die helemaal niet aankomen.TVPiraat schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:47:
[...]
Zie mijn test met mailjet van begin februari: TVPiraat in "Gratis legacyversie G Suite stopt, wat nu?"
Als ik een betaald hostingpakket ergens neem en ik zou toch gmail willen gebruiken als client. Dan moet ik dus pop of imap instellen in gmail maar dan verlies ik push mail en zie ik nieuwe mails maar eens per uur?
Dat is wel balen. Mailjet gebruik ik al jaren voor persoonlijke domein van mijn vrouw, want die kon geen gebruik meer maken van de legacy g-suite. Allemaal netjes ingesteld via Mailjet. Krijg af en toe wel wat klachten mbt afleveren / spam blokkade.TVPiraat schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:47:
[...]
Zie mijn test met mailjet van begin februari: TVPiraat in "Gratis legacyversie G Suite stopt, wat nu?"
Voor mijn hoofddomein heb ik al jaren een betaalde professionele hosting partij (yourname.nl). Alleen de mail ging sinds 2010 via G-Suite Legacy. Dat heb ik inmiddels weer teruggebracht naar de hoster. Vandaar wordt de mail geforward naar nieuwe persoonlijke gmail adressen van alle gebruikers. Daar zit ook een spamfilter tussen. Ik hoop daarmee te voorkomen dat mijn domein op zeker moment als spamverzender wordt aangemerkt door Google.Skidmarks schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:23:
[...]
Als ik een betaald hostingpakket ergens neem en ik zou toch gmail willen gebruiken als client. Dan moet ik dus pop of imap instellen in gmail maar dan verlies ik push mail en zie ik nieuwe mails maar eens per uur?
SPF, DKIM en DMARC staan inmiddels goed daar, maar had best wel wat voeten in de aarde.
In ieder geval krijg ik wel direct de push-meldingen van nieuwe mails binnen gmail en kan ik via de smtp van mijn hoster vanuit een gmail alias onder mijn eigen domeinnaam mails sturen.
Een enkel keertje gaat het forwarden niet goed. Betreft vooral mails met vertrouwelijke inhoud van grote bedrijven die hun SPF en DMARC op de meest stricte manier hebben ingesteld staan.
Om dit op te vangen wordt de mail ook nog via IMAP opgehaald en daarna pas verwijderd van de server.
Al met al een redelijk goed alternatief voor de G-Suite Legacy mail oplossing zonder dat ik daar extra kosten voor heb hoeven maken.
Interessant, heb je in gmail dan IMAP ingesteld die dan eens per uur die mails die niet geforward zijn (naar diezelfde gmail) alsnog binnenhaalt?TVPiraat schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:20:
[...]
Voor mijn hoofddomein heb ik al jaren een betaalde professionele hosting partij (yourname.nl). Alleen de mail ging sinds 2010 via G-Suite Legacy. Dat heb ik inmiddels weer teruggebracht naar de hoster. Vandaar wordt de mail geforward naar nieuwe persoonlijke gmail adressen van alle gebruikers. Daar zit ook een spamfilter tussen. Ik hoop daarmee te voorkomen dat mijn domein op zeker moment als spamverzender wordt aangemerkt door Google.
SPF, DKIM en DMARC staan inmiddels goed daar, maar had best wel wat voeten in de aarde.
In ieder geval krijg ik wel direct de push-meldingen van nieuwe mails binnen gmail en kan ik via de smtp van mijn hoster vanuit een gmail alias onder mijn eigen domeinnaam mails sturen.
Een enkel keertje gaat het forwarden niet goed. Betreft vooral mails met vertrouwelijke inhoud van grote bedrijven die hun SPF en DMARC op de meest stricte manier hebben ingesteld staan.
Om dit op te vangen wordt de mail ook nog via IMAP opgehaald en daarna pas verwijderd van de server.
Al met al een redelijk goed alternatief voor de G-Suite Legacy mail oplossing zonder dat ik daar extra kosten voor heb hoeven maken.
Bij de email routing producten zonder mailbox krijgt de afzender een undelivered mail terug als het met die strikte policy fout gaat begrijp ik. Maar dat gebeurt hier niet omdat er een echte mailbox tussenzit als ik het goed begrijp.
Ik heb bij mijn hosting ook email boxen die ik tot nu toe nooit gebruikte, maar dat is inderdaad wel een interessante optie i.c.m. gmail.
Alle emails worden geforward en later via IMAP opgehaald. Dat levert geen duplicates binnen gmail op voor alle mails die al goed waren geforward. gmail herkent dat het dezelfde mail betreft en doet er niets mee in dat geval. Als een forward niet lukt krijgt de afzender inderdaad een undelivered mail terug. Daarom ben ik al wekenlang aan het monitoren welke mails dat betreft. Tot nu toe alleen mails van slechts 2 instellingen (abnamro en vattenfall). Voor die bedrijven heb ik mijn nieuwe persoonlijke gmail adres daar doorgegeven.Skidmarks schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:48:
[...]
Interessant, heb je in gmail dan IMAP ingesteld die dan eens per uur die mails die niet geforward zijn (naar diezelfde gmail) alsnog binnenhaalt?
Bij de email routing producten zonder mailbox krijgt de afzender een undelivered mail terug als het met die strikte policy fout gaat begrijp ik. Maar dat gebeurt hier niet omdat er een echte mailbox tussenzit als ik het goed begrijp.
Ik heb bij mijn hosting ook email boxen die ik tot nu toe nooit gebruikte, maar dat is inderdaad wel een interessante optie i.c.m. gmail.
In al die weken geen nieuwe situaties gehad waarbij de forward mis ging.
Ik ga denk ik helaas maar voor betalen, maar wel wat accounts opschonen zodat ik maar voor 1 account hoeft te betalen.
mail aliassen hoef je niet extra voor te betalen toch?
Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy
Klopt aliassen zijn gratis, je betaalt alleen voor het account waarmee je inlogt.Meneer iCy schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:07:
mail aliassen hoef je niet extra voor te betalen toch?
Ik heb één proef domein via cloudfare lopen en dat werkt perfect en snel, echter komen daar geen belangrijke mails van banken e.d. op binnen.
Waarom nog een forward? Je kan toch alle mails op laten halen binnen Gmail? Dat het dan niet direct gebeurt is het enige nadeel, maar volgens mij is dat wel te overzien, iig beter als een mail missen of status undelivered.TVPiraat schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:49:
[...]
Alle emails worden geforward en later via IMAP opgehaald. Dat levert geen duplicates binnen gmail op voor alle mails die al goed waren geforward. gmail herkent dat het dezelfde mail betreft en doet er niets mee in dat geval. Als een forward niet lukt krijgt de afzender inderdaad een undelivered mail terug. Daarom ben ik al wekenlang aan het monitoren welke mails dat betreft. Tot nu toe alleen mails van slechts 2 instellingen (abnamro en vattenfall). Voor die bedrijven heb ik mijn nieuwe persoonlijke gmail adres daar doorgegeven.
In al die weken geen nieuwe situaties gehad waarbij de forward mis ging.
Het lijkt mij dat je hier het beste van beide werelden hebt. Ik had hier ook aan gedacht, maar helaas laat mijn hoster (Vimexx) niet toe om mijn mail te forwarden naar Gmail adressen (wegens bang dat hun IP adressen op blacklists zouden komen wegens de strenge regels van Google)Huub- schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 07:13:
[...]
Waarom nog een forward? Je kan toch alle mails op laten halen binnen Gmail? Dat het dan niet direct gebeurt is het enige nadeel, maar volgens mij is dat wel te overzien, iig beter als een mail missen of status undelivered.
Mochten we weten hoe een forward service het falen afgehandelt wanneer een mail niet wordt geforward, bvb bij Cloudflare, wordt hij dan gewoon discarded? Of krijgt de verzendende partij melding van het falen/onbereikbaar zijn en zal hij de volgende mailserver (volgens MX prio) proberen? In dat laatste geval zou het mogelijk zijn om een hosting partij met IMAP toe te voegen aan je MX records met een lagere prioriteit.
Maar ik heb te weinig kennis van mail om dit correct in te schatten.
Alhoewel ik nu 2 weken Cloudflare gebruik met mijn minder gebruikte domeinen, heb ik nog nergens opgemerkt dat er mails zouden "verdwijnen". Hopelijk krijgen we binnen Cloudflare snel logging/tracking mogelijkheden.
[ Voor 36% gewijzigd door BlackShadow op 12-04-2022 08:01 ]

Nou ja, die mensen betalen ook twee maanden eerder. Ik wacht nog steeds af.FF1987 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:24:
Ze hebben het aantal maanden met korting aangepast. Las het in een topic van Reddit. Zojuist ook even gekeken en lijkt te kloppen.
/▌
Ik hoop nog altijd op iets voor een "Family account" waarbij je voor een kleine vergoeding Gmail op een eigen domein kan behouden voor beperkt / max 10 en niet commercieleel gebruik.sjakie02 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:43:
Ik weet niet of jullie deze al hebben gezien, maar blijkbaar komt er nog iets anders aan naast de no-cost option: https://twitter.com/Googl...tatus/1513483189267972101
En ons dan laten migreren.
Microsoft 365 heeft dit in hun Personal en Family producten. En het kost respectievelijk 69 EUR en 99 EUR voor respectievelijk 1 en 1-6 TB aan storage. Workspace met 2 TB (1 TB indien < 5 users*) is 124.80 EUR (12x 10.40 EUR).
* "Requires 5 or more users (1 TB if 4 or fewer users)." ~ https://support.google.com/a/answer/6043385
[ Voor 54% gewijzigd door AndrewBourgeois op 12-04-2022 12:58 ]
Het is een beetje tricky afhankelijk van je wilt. Ik probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggenmukky schreef op zondag 10 april 2022 @ 14:41:
[...]
Wat goed zou uitkomen is een gratis account met een forward + dan 5 accounts voor die € 20/jaar. Dank alvast voor het delen van je ervaring
Ik heb gekocht voor euro 20/jaar 1 mailservice; daar heb ik een aantal domeinen aangehangen.
Daarbinnen kan ik 5 mailboxen aanmaken met een onbeperkt aliassen op die domeinen.
Nu heb ik ook 1 domein gekocht & 1 getransfered. Bij beide krijg ik een gratis mailservice.
Wat voor mij echter niet werkt (maar het is afhankelijk van wat je wilt); die nieuwe mailservice is gelinkt aan het nieuwe domein ; maar omdat het een aparte mailservice is is hij niet te koppelen aan de domeinen die al in de betaalde mailservice zitten.
Dus het werkt prima (ook voor catch-all / forwaren) als je die op 1 domein apart wil hebben; als je echter wilt linken met de domeinen van de 5 mailboxen binnen de andere mailservice kun je beter extra betalen denk ik om daar 6 of meer boxen te hebben. Dan ben je flexibeler.
Het blijft m.i. redelijk goedkoop allemaal.
Ik wacht nog steeds af tot een definitieve migratie; maar ik ben wel steeds meer klaar met google. Het heeft op zich allemaal redelijk gewerkt de afgelopen jaren; maar het geklooi met het workspace adres niet te kunnne gebruiken voor nest produkten vond ik wel irritant.
https://www.infomaniak.co...rvice-add-a-linked-domain
Ik snap dat dan wel ijsbeer@domein1 en ijsbeer@domein2 dezelfde mailbox zijn, maar beide zou ik mail op moeten kunnen ontvangen lijkt me.
Of is het 'gratis' email adres dat je bij een domein krijgt iets compleets los?
[ Voor 38% gewijzigd door IJsbeer op 12-04-2022 14:15 ]
Die gratis mailservice, heeft die wel catch all? Want daar spreken ze steeds over firstname@ adres...
[ Voor 38% gewijzigd door IJsbeer op 12-04-2022 14:29 ]
Bij KPN email bestaat tegenwoordig ook de mogelijkheid een eigen domein toe te voegen waardan je dan email op kan ontvangen. Je kan tot 6 mailboxen hebben en volgens mij per account@eigendomein.nl bepalen aan welke mailbox het account wordt gekoppeld. Vervolgens zou je per KPN mailbox weer een auto forward kunnen maken naar een normaal gmail account.
Ik ben op zoek naar iemand die dit alternatief heeft getest. Werkt het? Hoe zit het met DKIM, DMARC etc.?
Kan je vraag niet beantwoorden, maar bedenk wel dat dan vastzit aan KPN en niet kan overstappen naar een andere provider zonder weer een MX config en/of email migratie uit te voeren.Stephanus schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:26:
Even een vraagje over een mogelijk alternatief voor de email forwarding via cloudflare.
Bij KPN email bestaat tegenwoordig ook de mogelijkheid een eigen domein toe te voegen waardan je dan email op kan ontvangen. Je kan tot 6 mailboxen hebben en volgens mij per account@eigendomein.nl bepalen aan welke mailbox het account wordt gekoppeld. Vervolgens zou je per KPN mailbox weer een auto forward kunnen maken naar een normaal gmail account.
Ik ben op zoek naar iemand die dit alternatief heeft getest. Werkt het? Hoe zit het met DKIM, DMARC etc.?
En dat zijn ook nog een advies prijzen. Via resellers kun je het vaak goedkoper krijgen. Of tijdens Black Friday/Cyber Monday. Je koopt dan goedkoop een family 365 abo voor een jaar. Je kunt met de key die je krijgt dan je abonnement met een jaar verlengen. Ik had hem een tijd terug aangeschaft voor eur 60AndrewBourgeois schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:52:
Microsoft 365 heeft dit in hun Personal en Family producten. En het kost respectievelijk 69 EUR en 99 EUR voor respectievelijk 1 en 1-6 TB aan storage.
Heb een aanvraag ingediend voor de mail forward bij Cloudflare vorige week, ik wilde die optie ook testen. Nog steeds geen reactie gehad.BlackShadow schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 07:47:
[...]
Het lijkt mij dat je hier het beste van beide werelden hebt. Ik had hier ook aan gedacht, maar helaas laat mijn hoster (Vimexx) niet toe om mijn mail te forwarden naar Gmail adressen (wegens bang dat hun IP adressen op blacklists zouden komen wegens de strenge regels van Google)
Mochten we weten hoe een forward service het falen afgehandelt wanneer een mail niet wordt geforward, bvb bij Cloudflare, wordt hij dan gewoon discarded? Of krijgt de verzendende partij melding van het falen/onbereikbaar zijn en zal hij de volgende mailserver (volgens MX prio) proberen? In dat laatste geval zou het mogelijk zijn om een hosting partij met IMAP toe te voegen aan je MX records met een lagere prioriteit.
Maar ik heb te weinig kennis van mail om dit correct in te schatten.
Alhoewel ik nu 2 weken Cloudflare gebruik met mijn minder gebruikte domeinen, heb ik nog nergens opgemerkt dat er mails zouden "verdwijnen". Hopelijk krijgen we binnen Cloudflare snel logging/tracking mogelijkheden.
Dat hoeft toch niet zo lang te duren?