Je hebt primair gedrag, en secondair, binnen groepsdynamica.gekkie schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:15:
[...]
Maar zijn vrouwen daar niet af en toe ook grensoverschrijdend in, maar dan vanaf de andere kant ?
Toch vaak genoeg een vrouw horen opbiechten dat ze iets gedaan heeft gekregen door iets te doen wat met de zaak zelf te maken heeft maar meer met inspelen op gevoel. Jij hebt macht en ik ga daar handig gebruik van maken, met wat ik voor handen heb, psychologie, lichaam en mijn ondergeschikte status.
Ze lijken daarbij daar ook prima toe in staat om dat vanuit een omgekeerde machtspositie te doen en vaak lijkt het nog een stuk subtieler te kunnen dan bij mannen, omdat het sommige mannen wat snel naar de bol lijkt te stijgen en wat meer korte termijn satisfactie voor ogen hebben en vrouwen denk ik gemiddeld genomen een wat meer langere termijn. Het zal daarbij denk ik ook minder vaak tot daadwerkelijke seks komen en als die er al is dan is die vanuit de vrouw in zo'n geval niet ongewenst, niet het gewenste doel maar wel het gewenste middel, noch zal de man het zelf als zodanig beoordelen, al was het maar vanwege de acceptatie daarvan.
Laat ik het hierbij houden: gedrag is besmettelijk, maar gedrag is ook vormend. Dat wil dus zeggen dat wanneer gedrag constructief en gezond is, toxiciteit de ruimte niet krijgt (behoudens dan het potentieel aan pathologieën als sociopathie of psychopathie).
Maar let op. Wanneer toxisch gedrag primair is, veranderen structuren en kaders die vervolgens secondair gedrag omvormen - het optimale pad wordt dat van grensoverschrijdend gedrag.
De correlatie in deze, de lijn, heeft een richting.
Nu gaat dit wat ver voor dit topic, maar dit is waarom in al onze domeinen en disciplines van kennis & kunde er aandacht is voor disfunctie en verstoring. Of het nu bestuurskunde is of iets anders. Ze zijn zelfversterkend, correctie is dat niet.
Stap als oefening even een ander domain binnen. Politiek. Gulzige bestuurscultuur. De noodzaak tot schoon schip maken. Zo niet, nu ja, kijk naar het VK. Dan is de collectieve dynamiek de Sjaak als je dat niet doet. En wat zien we dan? Mensen gaan dergelijk in perceptie optimaal pad volgen waardoor het allemaal nog erger wordt.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.