Ons DNA geeft geen sturing, maar dat terzijde. Je zou gelijk kunnen hebben, als we niet noodzakelijkerwijs aan kinder-zorg moesten doen. Maar alleen een kind verwekken is nog geen enkele garantie dat je genen worden doorgegeven. Een kind moet minimaal 'n jaar of 15 fatsoenlijk verzorgd en beschermd worden voordat je genen (enigszins) veilig gesteld zijn. Je komt er gewoon niet mee met je sperma 'n beetje in 't rond pompen. Als man zijnde moet je ook nog 'n leuke periode voor je kids zorgen. Want ja, als je dat niet doet, wil de vrouw niks met je te maken hebben.
MagniArtistique schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:48:
[...]
Vorm is in dit soort gevoelige kwesties (zo blijkt ook hier) belangrijker dan feitelijke verwoording. Als je mensen oproept om zich te melden ben je tegenwoordig al aan het victim blamen. Want dan leg je de verantwoordelijkheid bij de slachtoffers.
Wat het alternatief dan is? Dat wil tegelijkertijd ook niemand zeggen want dan is het derailing.
Je wil het gewoon echt niet snappen he? Misschien omdat het niet simpel is? "De slachtoffers moeten gewoon aangifte doen" is een makkelijke, eendimensionale "oplossing". Behalve dat het geen oplossing is.
Wat wel de oplossing is?
Voorlichting, opvoeding, elkaar aanspreken.
Stop er dan mee. En ja, begrip tonen IS een vorm van goedpraten. Je snapt waarom het gebeurd. Ehm, nee, je snapt het niet, want: je dénkt de redenen te begrijpen van een verkrachter, van iemand die de grenzen overtreedt. Maar de redenen die jíj als redenen ziet, zijn niet de redenen voor verkrachters om te verkrachten.
Het is hier al voorbij gekomen, maar het grootste deel van de verkrachters kan zich niet eens meer herinneren wat z'n slachtoffer aan had. Om maar 'n voorbeeld te noemen.
Hou er echt mee op.
En dat vertaalt zich dan heel plat naar sex sells. Ja, overal zie je dat. Of je het wil of niet, het valt niet te ontkennen.
Er is niemand die dat ontkent. Wél ligt er de vraag of dat causatie of correlatie is. Of het 1 'n gevolg is van de ander, of andersom. En die vraag kun jij ook niet beantwoorden, maar je neemt voor het gemak aan dat het komt omdat mensen seks willen.
En het zijn ook vaak de signalen die leiden tot de toenadering die in daadwerkelijke seks uit kan lopen. Daar is ook niets mis mee zolang beide partijen maar in control blijven. 2000 jaar geleden was het bij mensen misschien nog normaal dat als de man zin had een nee van de vrouw niet telt (zoals bij eenden vandaag de dag nog steeds de praktijk is) tegenwoordig denken we (of tenminste.... het gewaardeerde deel van onze samenleving.... daar toch iets anders over.
Bron graag. Want ook hier: je neemt aan dat de vrouw niets in te brengen had, maar kun je dat ook wetenschappelijk onderbouwen? Nope, want dat - en ik herhaal het nog maar 'n keer - weten we niet en kúnnen we ook niet weten.
Daarnaast: tegen de tijd dat ik begin te kwaken mag je me met eenden vergelijken. Maar dan alleen als je terug gaat kwaken. Tot die tijd: we zijn geen dieren. We zijn niet te vergelijken met dieren. We zijn hooguit beesten.
Patriot schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:49:
[...]
De oplossing begint toch bij weten dat het gebeurt? Onderdeel van het probleem is toch ook gewoon dat de mensen die misbruik maken van anderen ook misbruik maken van het feit dat er een inherente onderrapportage is van dat soort gevallen? Daarnaast heb je natuurlijk goed om te gaan met de momenten waarop het gemeld wordt, maar als het makkelijk
kunnen melden geen rol speelde had je überhaupt zaken als een vertrouwenspersoon niet eens nodig.
Ik denk dat het de eerstkomende 20-30 jaar veilig is om aan te nemen dát het gebeurd, ongeacht of er melding van wordt gemaakt of niet. Onze hele structuur is zó ingericht dat het nog steeds veel te gemakkelijk gemaakt wordt en veel te geaccepteerd is om grensoverschrijdend gedrag te vertonen.
Pas op het moment dat het doorlopend de aandacht heeft, pas dán gaan er echt dingen veranderen.
Je ziet het al 'n klein beetje bij de jongeren en kinderen van nu, die tussen 5 en 20 jaar. Een groot deel ervan is opgegroeid met woorden als consent en die dénken er niet over om grensoverschrijdend bezig te zijn. Ik denk wel dat een deel van hun alsnog "verpest" gaat worden in hun studententijd (studentenverenigingen staan niet zo best bekend) of op de werkvloer, kantoor of werkplaats. Er zal echt veel tijd over heen gaan.
Patriot schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:35:
[...]
Nou, ik denk dat het wel boeit en namelijk omdat je toekomstige gevallen echt wel wil voorkomen. De hele insteek van deze situatie lijkt te zijn dat we met z'n allen wil voorkomen dat het nog eens gebeurt. Dus je hebt gelijk, het boeit voor de gevallen in het verleden niet dat er niet eerder melding van is gemaakt. Het boeit voor toekomstige gevallen wél waarom er zo'n grote kans is dat er in de toekomst geen melding gemaakt zal worden.
Het boeit ook wel, MAAR... de redenen waarom slachtoffers geen aangifte doen zijn AL LANG bekend. Waarom vragen naar de bekende weg? Wat is daar het doel van? Wil je nog 100x horen dat slachtoffers zich nog 'n keer verkracht voelen als ze in 'n steriele kamer 'n uitstrijkje moeten laten maken door mannelijke horken? Wil je nog 'n keer horen dat vrouwen zich schuldig voelen als ze horen dat ze daarmee wel echt de carrière van hun collega om zeep helpen? Wanneer neem je het wél 'n keer aan?
Hoe vaak moet het lijstje herhaald worden?
Wat bedoel je met 'leidt af'? Als het geen antwoord geeft op die vraag of naar de oplossing die het antwoord is op die vraag toewerkt, dan moeten we er geen moeite in steken?
Blijven vragen naar de bekende weg leidt idd af van de oplossingen die wél noodzakelijk zijn: voorlichting, opvoeding, elkaar aanspreken.
Hackus schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:49:
ik denk ook niet dat er iemand hier is die
misbruik en onegwenstgedrag goed praat, het gaat er om wat je er aan kunt doen. Hoe je je als
persoon tegen kunt weren, mocht je in een situatie komen. Elkaar hier napraten en mensen betichten van Victim Blaming schiet je niets mee op, dat is echt een dooddoener waar dit hele topic vol mee staat. Verder houdt het niet op bij The Voice, het is in veel meer situaties zo, in ons hele leven. Er zijn ook meldingen binnengekomen uit de theater wereld.
Kijk verkrachting eo aanranding, waar aangifte van is gedaan is wettelijk strafbaar. Zo moeten veel verhalen een aangiften nog bekeken worden of er een zaak van komt. Verder, om het even over mannen en vrouwen te houden, worden mannen ook vaak ongewenst seksueel betast of aangerand. Maar voor 99% hoor je daar niets van. het geldt niet zozeer per geslacht, maar je kunt beter praten over personen.(ook genderneutraal)
Ik ben zelf slachtoffer geweest van onzedelijk gedrag als jonge tiener, en weet waar ik over praat. Denk dat de meesten hier alleen elkaar napraten, en zelf niet eens weten hoe iemand zich voelt. Weerbaarheidstraining heeft mij hier ook geholpen (ook al deed ik al judo vanaf mijn 6e) Het is niet gelijke fysieke weerbaarheid, maar ook geestelijk/mentaal.
Mja, als slachtoffer van meerdere vormen van grensoverschrijdend gedrag (tot en met verkrachting aan toe) weet ik prima waar ik over praat, alsjeblieft, dank je wel.
Ja, als zelfverzekerd persoon loop je minder risico. Maar dat heeft niks te maken met judo, weerbaarheidstraining, kleding, of het doen van aangifte. Je kán door judo en weerbaarheidstraining meer zelfvertrouwen krijgen, maar voor lang niet iedereen geldt dat. Sommige karaktertrekken zijn nou eenmaal niet zo makkelijk te veranderen. En ook hier zeg je "had je maar weerbaarder moeten zijn, had je maar meer zelfvertrouwen moeten hebben - dan was dit niet gebeurd". Dat laatste is gewoon NIET waar. Ook mensen met heel veel zelfvertrouwen en mensen die heel weerbaar zijn overkomt het (ik beschouw mezelf wel als iemand die érg weerbaar is). Je kan niet zeggen "als dit, dan dat". Het is gokken.
Wat je wel kan doen, is inzetten op voorlichting, opvoeden, elkaar aanspreken. En nee, ook dat biedt geen 100%. Maar dan wek je iig niet de schijn dat het slachtoffer iets had kunnen voorkomen als ze maar (op judo had gezeten, zelfverdedigingslessen had gevolgd, meer zelfvertrouwen had gehad, noem maar op.)
Want daar komt deze valse logica op neer: "als je X doet, dan gebeurt Y niet". En dat klopt niet, ik kan het niet vaak genoeg herhalen.
Ja, als je X doet, dan krijg je misschien 'n lootje in de grote loterij minder. Maar het is niet dat je dan geen lootjes meer krijgt.
Educate yourself is niet voor niets 'n ding. Als leidinggevende bij 'n groot bedrijf is het van belang om je van meer dan alleen "kan hij zingen en zij organiseren" op de hoogte te stellen.
Ik snap deze gevolgtrekking niet, uit het feit dat hij de situatie zoals die voor de (mogelijke) slachtoffers is niet goed kan inschatten kan toch niet volgen dat het des te slechter is om voor hem meer duidelijkheid daarover te verschaffen?
Als jij weet dat een van jouw medewerkers niet met z'n poten van 'n deelnemer af heeft kunnen blijven, dan laat je het toch niet bij 'n fikse waarschuwing? Dan doe je aan controle. Het is niet voor niets dat rechters vaak een proeftijd (met controles) opleggen.