Stap voor stap naar zonnige tijden
Bedankt voor alle hulp en advies in zowel het 1ste topic (11-11-2021): Zonnepanelen: dak-plan en aantal panelen
Als ook het vervolg daarop en bepaling van het dakplan in het 2de topic (6-12-2021): Zonnepanelen - Advies bij keuze PV installatie
Rapport SolarEdge Designer
Hieronder het rapport van het definitieve dakplan, de opbrengsten en verliezen.
Complete BOM:
Wellicht even goed te vermelden dat ik omwille van de beschikbare ruimte heb gekozen voor 2 verschillende type panelen. Er passen geen 3 stuks Jinko 400-N panelen naast elkaar op het bovenste dak.
Nu heb ik nog een aantal vragen over bovenstaande combinatie van componenten.
Jullie advies hierin zou heel erg fijn zijn.
Bij voorbaat wederom dank!
Vragen:

Bedankt voor alle hulp en advies in zowel het 1ste topic (11-11-2021): Zonnepanelen: dak-plan en aantal panelen
Als ook het vervolg daarop en bepaling van het dakplan in het 2de topic (6-12-2021): Zonnepanelen - Advies bij keuze PV installatie
Rapport SolarEdge Designer
Hieronder het rapport van het definitieve dakplan, de opbrengsten en verliezen.
Complete BOM:
Wellicht even goed te vermelden dat ik omwille van de beschikbare ruimte heb gekozen voor 2 verschillende type panelen. Er passen geen 3 stuks Jinko 400-N panelen naast elkaar op het bovenste dak.
Nu heb ik nog een aantal vragen over bovenstaande combinatie van componenten.
Jullie advies hierin zou heel erg fijn zijn.
Bij voorbaat wederom dank!

Vragen:
- Panelen. Kan ik de 2 verschillende panelen (19x Jinko 400-N en 6x JA JAM54S30 405/MR) volgens bovenstaand dakplan toepassen op de SE9K?
- Panelen. Bovenste dak. Zat te twijfelen tussen de genoemde panelen van JA of de Hyundai 395WP HiE-S395VG Full Black. Hyundai's hebben iets lagere opbrengst, maar wel 25 i.p.v. 12 jaar garantie. Beide passen qua afmetingen. Ervaringen/ argumenten voor 1 van de 2?
- Power Optimizers. De S440 is bij Solar Outlet €12 duurder dan de P404. Ik ben eigenlijk simpelweg van het duurdere type uitgegaan. Datasheet noemt bij de S-serie nog wel: 'Detecteert afwijkend gedrag van de PV- connector, waardoor potentiële veiligheidsproblemen worden voorkomen'. Kan ik de S440 gebruiken voor beide beoogde panelen? Wat is het verschil met de P404?
- Nogmaals Power Optimizers. In de data sheet staat voor de S440 dat de minimale stringlengte bij 3-Fasen 16 is. Nu had Ronald in het vorige topic al uitgelegd dat het wat ingewikkelder lag. Maar ik snap dit nog niet goed. Ik heb denk ik een string van 6, 8 en 11 panelen. Of 8 en 17 panelen?
Hoe dan ook, is dit mogelijk?
- Bevestigingsmateriaal. Misschien stomme vraag, maar ik zie het in de offertes nooit voorbijkomen; Moet je de ballast (tegels) extra bij bestellen of horen deze bij de levering? Zo niet, kan ik MP afstruinen voor een partij gratis af te halen 60x60 tegels?
- Algemeen. Totale Wp (met JA) => 10.000 Wp (10.030 Wp). Kom ik in de problemen met de BTW teruggave aanvraag? Moet ik zorgen dat het op papier <10.000Wp blijft?
- Algemeen. Ben ik nog iets vergeten? Zie ik iets over het hoofd? Algemene indruk van het systeem?
8910 Wp / 16x Jinko-N 405 Wp / 6x JA Solar 405 Wp / SolarEdge SE8K - S500B