Zonnepanelen - Advies bij keuze PV installatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 07:24
Inleiding
Vorige post Slick-Rick: Zonnepanelen: dak-plan en aantal panelen
Na het vorige topic en een aantal offertes verder, hebben we een beter beeld van onze situatie en wensen.

Doel
  • We willen graag de dakdelen vol leggen.
  • Nogmaals bedankt voor het goede advies en argumenten in het vorige topic (van onder andere Ronald en Dre).
  • Meer opwekken dan ons verbruik.
  • Mogelijkheid om in de toekomst elektrische apparatuur uit te breiden (warmtepomp, airco etc.).
Jaarverbruik
Ons totale verbruik van het afgelopen jaar bedroeg 3154 kWh.

Simulatie
Ik heb, in zo goed mogelijk detail, onze woning en de obstakels in Sketchup ingetekend.
Geo locatie toegevoegd om zo het schaduwbeeld gedurende de dag, maand, jaar te simuleren.
Vervolgens de dakdelen gevuld met panelen. 2 situaties: panelen op zuid en oost-west opstelling.

Uitgangspunten:Zuid opstelling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLWcuBNeaBNwo3s2qSHP7qq8Kro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6C1C9DteFVwsydzz8OTuwLZS.jpg?f=fotoalbum_large
Oost-West opstelling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dywoRqPmZiSoiyM0sQeukN0MHCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQGESl5RNdsux0lvL1OUvuqc.jpg?f=fotoalbum_large
Schaduwloop - Jaarimpressie
Hieronder enkele afbeeldingen van het schaduwbeeld gedurende de seizoenen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rf_5sRnImYKzacjROC2ohg7FQDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26mM7qjqGhPwlXcdz1SBcgku.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psl99wWjNzTE75bwnWu7901aBYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMiwmfPWZnlLs2HLXcibmyPU.jpg?f=fotoalbum_large

Schaduwloop - Juli - Gif
Om de schaduw gedurende een zomerdag in Juli inzichtelijk te maken.
GIF Imgur

Type systeem
Hier zou ik graag jullie advies over inwinnen. Als de schaduw het toelaat een serieel geschakeld systeem? :)
Of toch (deels) optimizers?

Foto's
1ste verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyJntIgmg8-W-6aIAAWIYNGi-Nk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mq6XIYoFS79ExV68FucD0Mqq.jpg?f=fotoalbum_large
2de verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LagM-5S7oc2hNuwGd52vhFkSb9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/695k8MIfPWnUwA1IZSqRz4QU.jpg?f=fotoalbum_large
Leien dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwWr3pN-l-iUfHXC0d9HYW6y9k4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJj9t4f4qcWaMDdCOtCDGJkM.jpg?f=fotoalbum_large
Bovenste dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tj043vIDlirvjhzfrUczS4HVjFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53TFeJcyXJsP1US4WrWQcKfv.jpg?f=fotoalbum_large

Knelpunten
  • Het bovenste dakdeel is van de originele bouw. De dakbedekking moeten/ willen we hoogstwaarschijnlijk eerst vervangen alvorens we hier voor de komende 10-20 jaar zonnepanelen op gaan pakken. Deze week komt hier een dakdekker voor langs. Z.s.m. vervangen, al zal dat wel eerst moeten gebeuren.
  • Het schuine leien dakdeel (met de 2 dakramen): meeste leveranciers willen hier niet op leggen. We hebben geen leien op voorraad. Zou het liefst wel gebruik van maken van het dak. Heb op dit moment nog een vraag uit staan hierover (mogelijkheid en kosten).
    Telefonisch gaf Winkelman aan dat zij wel op een leien dak kunnen leggen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 Fasen aansluiting.

Wie gaat het project uitvoeren
Winkelman zonnepanelen is hier dichtbij. Toch pas ontdekt toen ik de naam hier vaker tegenkwam (moet schijnbaar echt wat vaker buiten komen 8)7). Maar dit lijkt me een uitstekende partij.
Verder heeft een bevriende installateur voor mij de gun-factor.

Bijhouden van data
Zou zeker leuk zijn. En ben dankzij AUijtdehaag ook redelijk om voor het gemak van een SMA omvormer ;) Mocht dat toevallig tegen een redelijke meerprijs de beste optie zijn.

Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bustlpg-koYO4a9rOIbn2naJAgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fIGPOct8kI7ZGwxyxdHuAXIx.jpg?f=fotoalbum_large

Regio
Regio Hengelo - Overijssel

Wat verwacht je
Het zou mooi zijn om het aantal panelen en het bijbehorende systeem te kunnen bepalen. Zodoende kunnen we net wat gerichter een keuze maken.

Slot
Bij voorbaat dank voor jullie adviezen, wordt echt heel erg gewaardeerd! :)

PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:18
Net werk met de Sketchup tekeningen. Volgende stap: Tekenen in Sunny design en / of SolarEdge designer. (Gratis te gebruiken, bij SE moet je misschien beweren dat je installateur bent)
Persoonlijk vindt ik de software van SE veel makkelijker werken, maar de berekeningen ten behoeve van string omvormers gaan toch wel duidelijker in Sunny ;-)

Dan kun je de effecten op opbrengst per legplan zien.

Dingen om op te letten: je kunt op vrijwel alle string omvormers maar 2 legrichtingen aansluiten (Kostal Pico plenticore: 3, maar die is goed aan de prijs). Dan ga je dus in een heel aantal van deze plannen naar 2 omvormers. Dan kan prima, maar houdt rekening met de kosten daarvan. 2x een SMA loop je hard richting de kosten van SolarEdge. Niet al te druk om maken: het gaat zich altijd terugverdienen, maar geld hoeft niet onnodig over de balk.

120cm van paneel hart-op-hart voor zuid opstelling is krap... het kan, maar dat moet je echt alleen landscape doen (met ongeveer alles behalve Hyundai panelen) want de rijen gaan elkaar beschaduwen en door landscape te leggen werken de bypass diodes voor je.

O-W opstelling op plat dak doet per paneel ongeveer 90% van wat een paneel op zuid doet. Je moet dus voor opbrengst 10% extra kunnen leggen, en voor kosten-baten break-even nog wat meer. Houdt ook rekening met zonrichting... Een paneel van de muur weg laten kijken is denk ik gunstiger ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Bedankt. Dat is een goeie! Ga het nog eens in Solar Edge Designer proberen (vorige keer liep het vast op een serie nummer die ik moest ingeven).

Vond 120cm ook al krap, goed dat je het aangeeft. De bypass diodes delen het scherm in de lengte, en zetten dan een strook uit, landscape maakt hier dan goed gebruik van (y) als ik het goed begrijp.
Genoemde bron gaf als minimum afstand 113 cm aan. Aangezien ik bovenop de extra ruimte goed kan gebruiken, 120 cm aangehouden.

Wat betreft Oost-West, enkele aanbieders hebben deze opstelling bekeken, maar kwamen erop terug omdat het volgens hun berekeningen niet loonde ten opzichte van Zuid (minder opbrengst). 1 bood een combinatie aan, hieronder het dakplan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hg7a37OtXZHvzQRIobQXAcO5Uug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vpncW46HE2rqDK2Hh8yWUyls.jpg?f=fotoalbum_large

In onderstaande heb ik (gezien de schaduw) 2 panelen van 2de verdieping weg gelaten en 1 op de eerste. Totaal 25 panelen. Red ik dit met 2 legrichtingen?
En geldt die regel niet ook voor de SE oplossingen? Gezien dat in feite toch ook serieel geschakelde systemen zijn, waarbij ik dan ev 2 omvormers nodig heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jq5kfiMsV9PpV7XSidoQEU56EeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUvP0ObpTbsiNg9O9sNtrSvD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
SolarEdge heeft heel andere regels. Geschreven en ongeschreven... Maar in de basis kun je er met meerdere richtingen mee werken... Zie signature ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Niet verkeerd, oost-west en zuid.
Aanbieder van het bovenstaande plan biedt het aan met een SE8K omvormer en S440 optimizers.
Zo haalt hij zonder schuine dak (daar leggen zij niet op) ook 25 panelen (Jinko 365N-6RL3-B).
Is dat een mooie combi?

Is de opbrengst eigenlijk makkelijk inzichtelijk met de Solar Edge omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De juiste panelen zijn de panelen die het minste dakbedekking zichtbaar houden ;)

Voor Solaredge systemen is Hyundai 395 en p404 een mooie combi, 80v optimizers geven meer flexibiliteit binnen de ongeschreven SE-regels.

Maar simuleer ook legplan met slechts 2 richtingen. Ik heb alleen O-W omdat er dan 12 ipv 8 panelen op garage gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
En de meeste opbrengst :)
Ronald schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:25:
120cm van paneel hart-op-hart voor zuid opstelling is krap... het kan, maar dat moet je echt alleen landscape doen (met ongeveer alles behalve Hyundai panelen) ...
Bedoel je dat je met de Hyundai (395) wel de vrijheid hebt om landscape én portrait te leggen? Of dat de HoH afstand van de panelen dan groter moet zijn?

Wellicht heel basic, maar even wat betreft het aantal legrichtingen.
Ik was in de veronderstelling dat ik me met de zuid-opstelling aan 2 legrichtingen houd. Daar heb ik alle panelen in portrait liggen, en 2 stuks op het schuine dak in landscape.

Het legplan van Compleet Duurzaam stelt Oost-West (2 legrichtingen) in combinatie met panelen in portrait op zuid (1 legrichting) voor, totaal 3 legrichtingen (klopt dat?). Dit met een Solar Edge omvormer en optimizers.

In mijn O-W opstelling heb ik op het bovenste dak 8 panelen in O-W over de korte zijde (2 legrichtingen).
De panelen op de 2de verdieping (8x) en 1ste verdieping (8x) liggen in O-W langs de lange zijde. Telt dit als 2 extra legrichtingen?
Verder liggen er dan nog 5 panelen op het schuine dak; 3x in portrait en 2x in landscape, dus 2 legrichtingen.

Bij 3-Fase geeft SE aan dat de minimale stringlengte met een P404 optimizer 13 is.
Als ik dan kijk naar het legplan van Compleet Duurzaam, heeft die 18 panelen op Oost-West. Dit zijn toch 2 legrichtingen, vormen die samen 1 string of 2?
En dan dus nog 7 panelen in portrait op Zuid. Vormen deze een aparte string? En zo ja, 7<13. Hoe kan dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylUJsODwwG6rb6hohMuBdly0ctE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tuPLbDRpLFqot44KWrtOAAs3.jpg?f=user_large

Wat houdt de 80Voc van de P404 optimizers eigenlijk precies in? Lees dat het de maximale ingangsspanning bij de laagste temperatuur is. En het MPPT werkbereik tussen 12,5 - 80V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De Hyundai werkt juist alleen handig met schaduw langs korte zijde, De diodes dekken onder en bovenhelft af.
Compleet anders gebouwd paneel... Wat zich elektrisch geheel anders gedraagt. Met name gecombineerd met optimizers of micro's is het een erg mooi paneel

Traditioneel paneel heeft 3 diodes die het paneel in 3 lange strips verdelen. Dus is efficiënter te managen met schaduw over de lange zijde.

SolarEdge is.... in de basis simpel, maar het systeem heeft beperkingen.
In de basis: pleur de panelen maar lukraak neer en de optimizers lossen alle problemen met verschillende oriëntaties op.
En daar zitten wel grenzen aan. Die grenzen worden ruimer met langere strings en optimizers die hoger voltage kunnen maken (p404, p405, p485, p505, S500A)

De minimum stringlengte geld bij panelen op 1 oriëntatie. Hoe meer verschil er is tussen oriëntaties, hoe meer elke oriëntatie in de buurt van de minimale string lengte moet komen. Schaduw heeft er ook nog effect op ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-06 20:00
Ik zou als tip geven om ook een financieel plan te maken wanneer de salderingsregeling (deels) is afgeschaft. De oost-west opstelling zou dan gunstiger kunnen uitpakken. Zeker ook wanneer je bijvoorbeeld een warmtepomp hebt die richting de avond meer moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Duidelijk! Mooi paneel dus de Hyundai. Gezien mijn oriëntatie en de schaduw over de lange zijde, voor mij wellicht een traditioneel paneel beter.

Ok, snap dan alleen niet hoe de 7 panelen (aparte oriëntatie) op een aparte string gaan werken. Aangezien dat behoorlijk onder het minimum van 13 zitten.

Edit: Zou je voor onze situatie (en schaduwloop) dan een SE systeem adviseren of een puur serieel geschakeld systeem met waarschijnlijk 2 omvormers?

[ Voor 20% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 07-12-2021 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Bedankt voor de tip Mathijs (y)
Hier heb ik inderdaad ook naar gekeken. Om zo de piek van de opbrengst wat af te vlakken en meer richting begin en eind van de dag te verschuiven.
Mits de opbrengst ongeveer gelijk is aan een zuid opstelling, zou mijn voorkeur op basis daarvan uitgaan naar een O-W opstelling.

Daarom vond ik het legplan en de offerte van Compleet Duurzaam wel interessant, omdat die ten eerste goed mee dachten. En daarnaast een O-W opstelling combineerden met Zuid voor 9125Wp en 6570kWh opbrengst. Dus een opbrengst van 72%. Dat is weliswaar ong 10% lager dan de 80-82% opbrengst die ik geoffreerd terugkreeg op zuid, echter haalden de meesten met een zuid opstelling die totale opbrengst niet. En het voordeel wat jij ook noemt van een betere opbrengst verdeling gedurende de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik denk dat je je teveel focust op SolarEdge...

Ontwerp eerst je legplan. Daarna de geschikte omvormer oplossing erbij zoeken.

Ontwerp hierbij zowel het maximaal haalbare met maximaal 2 oriëntaties (Minder kosten via string omvormer) als het absoluut maximaal haalbare (meerdere omvormers, solaredge of micro's)

Op plat dak is de opbrengstspreiding beperkt:
5000Wp O-W https://www.thomasberger....w2=2500&temp_coeff2=-0.48
4500Wp Z https://www.thomasberger....peakw2=&temp_coeff2=-0.48
Niet al te zwaar aan tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Dat zou goed kunnen :)
Ga eens proberen het in te tekenen in SE Designer zoals je al aangaf. (y)
- Maximaal haalbare: max 2 oriëntaties (de zuid opstelling zoals in topic start).
- Absoluut max haalbare: => 2 oriëntaties (Z i.c.m. O-W opstelling).
Gaaf! Bedankt, dat scheelt inderdaad heel weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Ik weet legplan in SolarEdge Designer was de volgende stap.
Account aangemaakt, moet het even eigen maken en ga ermee aan de slag.

Echter...net een offerte van Solar Bouwmarkt binnen gekregen.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Spoiler: ben er zelf wel enthousiast over :)

Panelen: 8 x JA Solar 380WP Perc PAN-JAS-WBS-38 en 16 x JA Solar 370WP Full Black PAN-JAS-BLK-370
Omvormer: SMA Sunny Tripower 8.0 3AV-40
Wp: 8960 Wp
Totaal excl. BTW incl. Installatie: €7452,64
€/Wp: €0,83

Ze geven aan niet op het leien dak te leggen.
Ik heb in de aanvraag ongeveer dezelfde info opgegeven als de start post.
Niet aangestuurd op een voorkeur wat betreft legwijze.
Omvormer voorkeur voor SMA.
En aangegeven dat de panelen op bovenste dak esthetisch niet uitmaken, op de andere daken iets meer, maar niet leidend.
Vandaar dat hij (neem ik aan) in de aanvraag 16 x full black's met de 8x perc's combineert.

Legplan:
'ik heb voor nu een offerte voor u gemaakt met de oost/west opstelling omdat ik dan op 24 panelen kom.'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PyVF5etN7qFrJnbIlL1AuAcdqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pweld0Iwtq5eWMZFbSmwNXtB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil dit dus nog even in SE Designer stoppen om te kijken wat dit met de opbrengst doet.
Was zelf eigenlijk net weer in de intentie dat een zuid opstelling the way to go was.
Wat vinden jullie hiervan? Omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Omdat ze Clickfit basic voor leien niet in het magazijn hebben?

Het forum heeft weinig ervaring met dit bedrijf... maar ze hebben het benodigde montage materiaal.
https://www.zonnepanelen-...gemateriaal_ClickFit.html

Geef ze een belletje, en kijk wat voor indruk ze weten te wekken?

Waarom de moeite doen? Dat steile leien dak doet het enorm veel beter dan het platte dak in de winter...

Ik zou het bepalen van opbrengstverschillen 1 stuk software gebruiken zodat je geen algoritmische verschillen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Ronald schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 19:30:
Omdat ze Clickfit basic voor leien niet in het magazijn hebben?
Geen idee, ze hebben wel zo'n beetje de rest van het Clickfit assortiment voor schuine daken; pannen, bitumen, stalen daken, golfplaat, zelfs PVC 8)7
Het forum heeft weinig ervaring met dit bedrijf... maar ze hebben het benodigde montage materiaal.
https://www.zonnepanelen-...gemateriaal_ClickFit.html
Bedankt voor de tip! Bel ze morgen gelijk even (y)
Ik zou het bepalen van opbrengstverschillen 1 stuk software gebruiken zodat je geen algoritmische verschillen hebt.
Eens, inderdaad ook van plan.

Verder nog opmerkingen over de offerte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ik twijfel over de OW rij naast het huis, die kijken naar de muur, dus zien de zon relatief slecht. Wellicht kijken naar 2+ meter panelen op valkpro (geschikt!) Portrait op alleen op west.

Panelen op laagste deel vullen dak niet, een dan vraag ik me af of je niet beter zuid(ig) met tussenruimte kan leggen.

Voor bovenop kan het best wel eens goed uitpakken zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Ok, nog even in Sketchup :*)
Edit: wacht nog op antwoord van Zonnepanelen Voordelig, mail gestuurd, morgen weer even bellen.

Wijzigingen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhIVg2Ffwu9lnGuOFpmoV97_JnE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02M16x7gP9sNfjaqW4Tfhct8.jpg?f=fotoalbum_large
  • Wat ik dan niet snap, bovenste dak -> als we niet enkel O-W toepassen, is 9 panelen op Zuid dan niet beter dan 8 op O-W?
  • Misschien heb ik voor de uitzet een verkeerde gepakt, maar ik was in de veronderstelling dat je niet zomaar verschillende panelen kunt mix and matchen? Enkel als ze van dezelfde serie zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 08-12-2021 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
De uitzet in SE Designer ingetekend;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nd2V0cprvfOAFcLBjo7jxgFEALA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xT5CB44K8ypUz0NGeQHZm2yJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idoWywFqgZo3aatN_oLpw88z-9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AjHatGJ0pVbcjuaDm7fSiTlh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXlJvopSBfg9bHaAhLuqxdYl200=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJlZ047FlXchR6pBOuuy1GAR.jpg?f=fotoalbum_large
  • Volgens mij blijf ik met alles op Zuid binnen 2 legrichtingen.
  • Voor mijn gevoel doe ik in de stap 'Electrical Design' wat fout. Ben van de default omvormer uitgegaan, 'Auto stringing', en heb de P401 gewijzigd naar P404.
  • Klopt het dat ik qua omvormer/ type systeem geen andere keuze heb dan SE + optimizers?
  • 26 panelen, 385 Wp, 10.010 Wp (totaal), Opbrengst 8.000 kWh. Klopt dit zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
WC-Eend werkt met WC-Eend ;-)

Als ik een ontwerp teken doe ik dat in SE. Maar wil ik het simuleren als stringomvormer systeem dan:
Kijk ik naar het rapport. Er is een samenvatting van X panelen op richting en helling.

Ga naar Sunny design: nieuw systeem - handmatige planning. Neem de samenvatting over.
En dan naar omvormer configuratie.

1 lastige punt waar ik niet eerder aan gedacht heb, maar misschien wel had kunnen bedenken (sorry):
Op de benodigde Tripower 8kW is de string van 5 eigenlijk te kort: kans dat deze door 175V startspanning niet wil starten.
De overige 21 panelen blijven op een haar na binnen de max 1000V stringspanning te blijven.

De waardes kun je gebruiken om te kijken of een GoodWe of ander merk omvormer het wel kan, handmatig vergelijken met datasheets.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 14-12-2021 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Nog even ter vergelijk en volledigheid;
De opstelling op O-W. Dit ook met 2 legrichtingen in het achterhoofd.
Vandaar het schuine dak hierin niet meegenomen.
Btw @Ronald is echt geweldige online tool. Doen ze goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoi-R9Er1o8cyV-jQXTTQxSLfpE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tXuDRaFrGWVM6pyq86tZUdWm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOdU18fjRo2gQAaRK2iwg4ovyZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0RZHbfyV93KPncJHf5AEPZ1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERoKAfE9KAmPh3rdARMEBCzpjhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2iZbwDqZXhqC6Fpce85h7oL.jpg?f=fotoalbum_large
  • Default omvormer, 'Auto stringing', P401 gewijzigd naar P404.
  • 24 panelen, 385 Wp, 9240 Wp (totaal), Opbrengst 7360 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Haha, fair enough!
Ronald schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:58:
Als ik een ontwerp teken doe ik dat in SE. Maar wil ik het simuleren als stringomvormer systeem dan:
Kijk ik naar het rapport. Er is een samenvatting van X panelen op richting en helling.
Deze bedoel je wss:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ER5yv8GSGpBJF9GnBU8pI3YzXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jc1ZIFshyk3dB8noHDEnnRkE.jpg?f=fotoalbum_large
Ronald schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:58:
Ga naar Sunny design: nieuw systeem - handmatige planning. Neem de samenvatting over.
En dan naar omvormer configuratie.

1 lastige punt waar ik niet eerder aan gedacht heb, maar misschien wel had kunnen bedenken (sorry):
Op de benodigde Tripower 8kW is de string van 5 eigenlijk te kort: kans dat deze door 175V startspanning niet wil starten.
De overige 21 panelen blijven op een haar na binnen de max 1000V stringspanning te blijven.
(y) En no problem of course. Bedoel je helpt me zo ook met tips en er ligt nu nog niets op het dak :)
Ok, minus het leien dak zou de Sunny Tripower het wel redden dus.
Solar Bouwmarkt heeft deze inderdaad gebruikt in de O-W opstelling, 24x zonder leien dak. Kom je dan niet boven de max 1000 V stringspanning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ja die.

Hier heb je wel 4 verschillende liggingen overigens!
(y) En no problem of course. Bedoel je helpt me zo ook met tips en er ligt nu nog niets op het dak :)
Ok, minus het leien dak zou de Sunny Tripower het wel redden dus.
Solar Bouwmarkt heeft deze inderdaad gebruikt in de O-W opstelling, 24x zonder leien dak. Kom je dan niet boven de max 1000 V stringspanning?
O en W gaan dus als 2 strings (2x12 waarschijnlijk) en dat gaat prima.

Oja de azimuth van solaredge is 0 = Noord
Sunny doet 0 = Zuid... das handig als je het over neemt.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 14-12-2021 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Ronald schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:27:
[...]
Hier heb je wel 4 verschillende liggingen overigens!
Ooh ja, heb de bovenste verkeerd liggen vm.
Heb het aangepast, als het goed is zo beter;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maVPACkYRMVNjbOL34i3zyqA5_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEB5QtUj19tAEvK04UCBr1p8.jpg?f=fotoalbum_large
Ronald schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:27:
[...]
O en W gaan dus als 2 strings (2x12 waarschijnlijk) en dat gaat prima.
Oja de azimuth van solaredge is 0 = Noord
Sunny doet 0 = Zuid... das handig als je het over neemt.
(y) Goed te weten, dat was me gegarandeerd fout gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Nog even appels met appels vergeleken.
Alle (tot nu toe) aangeboden offertes leggen niet op het leien dak.
Enkel Winkelman gaf telefonisch aan dat ze dit wel deden, maar zijn nu erg druk (verhuizing over 2 weken), dus offerte laat nog even op zich wachten. ('Zonnepanelen Voordelig' geeft letterlijk geen gehoor op mail/ tel).

Daardoor en voorwaarde <=2 legrichtingen, 2 situaties vergeleken:
- Zuid - 22 panelen
- O-W - 24 panelen

Beide situaties (voor nu) met de SMA Sunny Tripower STP8.0-3AV-40.
Panelen: JA Solar JAM60S20-385/MR (1500V)
Hieronder resultaat van SE Designer en Sunny Design (handmatige invoer).

Zuid - 22 panelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTW9DcsAZVOyNG3CS6Bk71f3AsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKtHeKeZu0zKILWLRVUQtvBU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HwIAnR9l5LrLaw91iSIt58Xti8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fo93LghDHVp3L5FDABG8IgJV.jpg?f=fotoalbum_large

O-W - 24 panelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bi9oBFp0oRClAV4jy01Ul3nn2Ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tDJHnIV7Ijz2bz26Lr4Wb4h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_btXa1MBIan87jS9Rxa_BRb314=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9XB3PTlDEBLA1Wk7KT830K2.jpg?f=fotoalbum_large

Bijgewerkte ontvangen offertes (Solar Outlet toegevoegd):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66bkeD4aUl3szT3amikm7B6khzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkhGVJlh3XFuAie7aH6pUr5l.jpg?f=fotoalbum_large
  • Wat me opviel, O-W opstelling geeft eigenlijk exact dezelfde energieopbrengst in SE Designer en Sunny Design: 9240 Wp en 7348 kWh opbrengst.
  • Zuid opstelling geeft behoorlijk verschil. SE Designer: 8470 Wp en 6310 kWh opbrengst. Sunny Design: 8470 Wp en 7646 kWh. Met 2 panelen minder 298 kWh meer per jaar. Komt dit door de omvormer of heb ik misschien een fout in de azimuth (-40°) ingave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
SE doet een simulatie met schaduw, dat doe je niet met Sunny (dan zal je hem ook daar geheel moeten tekenen)

Kijk eens door het verlies diagram van SE; ik vermoed dat er buiten schaduw nog meer significant tussen staat bij de O-W

Verder lijkt het me duidelijk, met maar 2 extra is O-W geen aantrekkelijke optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Ronald schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:58:
Verder lijkt het me duidelijk, met maar 2 extra is O-W geen aantrekkelijke optie.
Dat had ik eigenlijk ook verwacht.
Echter leveren in SE Designer (welke de schaduw mee rekent = betere inschatting?) de 22 panelen op zuid 'slechts' 6310 kWh op. Daar waar 24 panelen O-W (in beide programma's) 7340 kWh opleveren.
Mits die 6310 kWh van zuid klopt, klinkt 2 panelen extra en totaal 1030 kWh per jaar meer, niet verkeerd. Eens?

Ik heb de System loss diagrammen even bijgesloten:

Zuid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPSHYW_IFTKh3WdLl9opLne9tQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GL3hTeWcQrxQHRymnH9IGbaX.jpg?f=fotoalbum_large

O-W
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YplTXxbBrSyHhL95qt6amVsHXOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDPe0NU3Km0gfKZq3zYeQbJo.jpg?f=fotoalbum_large
Ronald schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:58:
Kijk eens door het verlies diagram van SE; ik vermoed dat er buiten schaduw nog meer significant tussen staat bij de O-W
  • Klopt. Wat me daarbij opvalt is dat de 'Shading Electrical loss' op Zuid erg hoog is: -11,2%. Groot verschil ten opzichte van O-W ~1%. Wat houdt dit in?
  • En ook dat shading irradiance loss (neem aan 'zon instralings verlies'), ook bij Zuid (-8,5%) het verlies hoger ligt dan bij O-W, -6,3%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Oh opvallend...
Shading electrical loss; Ik denk dat dit voort komt uit dat bij deelbeschaduwing van een substring de hele substring een probleem heeft... En designer denkt dat de optimizers moeite gaan hebben er nog veel aan te fixen.

Wat gebeurd er als je de zuid panelen naast de woning 2 aan 2 portrait legt. 'parallel' aan de O-W opstelling.

Wat gebeurd er als je de O-W naast het huis allemaal op west legt? (Kan eventueel op Valkschans uitgevoerd, dan kunnen ze gewoon tegen elkaar aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Ronald schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:11:
Oh opvallend...
Shading electrical loss; Ik denk dat dit voort komt uit dat bij deelbeschaduwing van een substring de hele substring een probleem heeft... En designer denkt dat de optimizers moeite gaan hebben er nog veel aan te fixen.
Ok, dat zou kunnen. Welke situatie kunnen we het beste vanuit gaan? Als SE Designer (bij benadering) klopt, dan is O-W - 24x lucratiever imo. Als Sunny Design leidend is, dan hebben 22 panelen op Zuid een hogere opbrengst.
Wat gebeurd er als je de zuid panelen naast de woning 2 aan 2 portrait legt. 'parallel' aan de O-W opstelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyDO0oV2QDS2XiNsNKYUqZtjvOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7McV3x7RFuYDTe3oPTkO9T9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8Mf24-8m9gP9ecEhK_GVDVJE_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2ZHj6zVTjJUjt0daw9lpiJR.jpg?f=fotoalbum_large

In vergelijk met Zuid - 22 panelen:
2 panelen meer. 700 kWh opbrengst per jaar meer.

In vergelijk met O-W - 24 panelen:
Gelijk aantal panelen, 340 kWh opbrengst per jaar minder.

Verder nog steeds veel Shading electrical loss: 10,3%
Wat gebeurd er als je de O-W naast het huis allemaal op west legt? (Kan eventueel op Valkschans uitgevoerd, dan kunnen ze gewoon tegen elkaar aan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5OWE5uRG_JjWKn0_JhU0RWQxpE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6QP4wtxumraWiU5fADTSQqWZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iU5-mfur87RZMkkRyfe_nJYuKnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cG9y9fn5Junzz7otRSGnbARF.jpg?f=fotoalbum_large

In vergelijk met O-W 24 panelen:
System loss is iets anders verdeeld, maar resulteert in nagenoeg dezelfde opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Shading irradience is denk ik weinig aan te doen; dat is vermoedelijk het effect van het huis op de 8 west ernaast.
Shading Electrical is een post die ik niet eerder (als belangrijke factor) gezien heb.

De 8 op west houden. Je kunt rij 2 (dichter bij huis) een verticale offset geven van ongeveer 30cm om schans te simuleren) - dan geen schaduw van rij op rij bij lage zon.

De rest allemaal als zuid?

• _Slick_Rick_
Heb voor beide onderstaande concepten de panelen op de 2de verdieping/ naast het huis aangepast;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0npHk2SUk76sdG-0T_7ebd5hBp0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3KT8kz5AgaGoPBqldFfzrbjw.jpg?f=user_large

Zuid - 24x
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2waBoirg1KQ-FBgLnoLu1sh_z4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OKHKvm1EpmmN3sF9gb5SjEqX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NZXgccOIAeIQsGCayQo1d2VlY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7dJk2dSPQ3XYVlI5rRoGY1c.jpg?f=fotoalbum_large

O-W - 24x
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GnNaeHffOg2ctqd4QrawTQTT-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mclJX57EziztChCZcOW1RuyK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mj-zMjftK7IZ1nXhOQ2-b577Zyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JwkYfsqs3B6mlUqFr8vT3qHz.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaten
  • De panelen verhoogd maakt wel degelijk een verschil. Losses gaan van 6,18% naar 4,47% (irradiance loss) en van 4% naar 0,75% (electrical loss). Wat resulteert in 380 kWh meer opbrengst (O-W).
  • Zie wel een klein praktisch aandachtspunt. Er zit een uitzet raam ter hoogte van het achterste schuine paneel. Zal even moeten uitzetten of die nog open kan.
  • O-W opstelling gaat met de 4 verhoogde panelen van 7340 kWh naar 7720 kWh opbrengst (+380 kWh). Zuid opstelling levert totaal 7540 kWh (-180 kWh tov O-W)
  • De losses in Zuid opstelling worden ook teruggebracht door de verhoogde panelen. Naar 6,1% irradiance en 6,8% electrical loss.
  • O-W dus (verrassend) met de hoogste opbrengst. Even als check; dit zijn dan toch nog steeds 2 legrichtingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Lekker bezig met de designer, mooi om te zien!

Wat ik nogmaals in overweging wil meegeven is het financiële aspect. Bij de O-W setup heb je minder terug levering aan het net. Dit kan gunstiger zijn wanneer de salderingsregeling is afgeschaft. Verder is dat ook gunstiger wanneer je een warmtepomp hebt want dan is er in de ochtend en middag meer eigen energie beschikbaar.

• _Slick_Rick_
Bedankt Mathijs (y) Hopelijk steeds een stapje dichterbij.
Opvallend genoeg is volgens de SE Designer simulaties de teruglevering aan het net in beide opstellingen procentueel gelijk. Maar door de hogere opbrengst bij O-W iets meer;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtmZnK5mo3M6YwhV-4sbfO5Fou4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0nMQML3CesZXtrt4T6a3DUFg.jpg?f=user_large

Wat Ronald ook liet zien met het opbrengst vergelijk tussen Z en O-W.
Maar idd, anders dan ik vooraf had verwacht lijkt O-W zeker een overweging en interessant :*)

[ Voor 11% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 16-12-2021 10:35 ]

• mathijshooi
_Slick_Rick_ schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:32:
Bedankt Mathijs (y) Hopelijk steeds een stapje dichterbij.
Opvallend genoeg is volgens de SE Designer simulaties de teruglevering aan het net in beide opstellingen procentueel gelijk. Maar door de hogere opbrengst bij O-W iets meer;

[Afbeelding]
Is dit bij huidig ingeschat verbruik? Kan me voorstellen dat bij toekomstig hoger verbruik dit er anders uit ziet. Een warmtepomp zal meer vermogen trekken in de koudere ochtend en middag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@_Slick_Rick_ Op de dual betonvoeten van sun-solar of groot beton kun je de W set eventueel vrij vlak houden om ze onder het raam te houden. Valk schans is wat steiler.

Ook te overwegen voor de panelen op het lage dak. (Maar misschien kun je 3 rijen halen op een valk schans?)

Bovenop zul je met traditioneel systeem moeten werken (Valk pro zuid, solarstell connect zuid) omdat je anders snel officieel niet vergunningvrij bent.

@mathijshooi O-W wat zo plat licht heeft zo weinig spreiding dat je echt duidelijk meer panelen nodig hebt om ook meer opbrengst te hebben in de vroege/late uurtjes. Het komt voor dit systeem niet lekker uit. Dat er 8 op west liggen is al mooi; die pakken mooi wat avondverbruik mee. Voor eventueel WP (kortere dagen dus) komt het toch te laat op gang om Oost van betekenis te laten zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@_Slick_Rick_ Heb je bij de zuidliggers voldoende tussenafstand? rij-tot-rij schaduw is vrij significant met 30cm afstand (zon onder graad of 40), 50 is normaal, 70cm indien mogelijk.
Vandaar dus ook de suggestie om naar schans te kijken voor het lage dak; daar heb je geen probleem met vergunning omdat je tegen je eigen huis aan ligt in plaats van zichtlijn.

• mathijshooi
Ronald schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:17:
@_Slick_Rick_ Op de dual betonvoeten van sun-solar of groot beton kun je de W set eventueel vrij vlak houden om ze onder het raam te houden. Valk schans is wat steiler.

Ook te overwegen voor de panelen op het lage dak. (Maar misschien kun je 3 rijen halen op een valk schans?)

Bovenop zul je met traditioneel systeem moeten werken (Valk pro zuid, solarstell connect zuid) omdat je anders snel officieel niet vergunningvrij bent.

@mathijshooi O-W wat zo plat licht heeft zo weinig spreiding dat je echt duidelijk meer panelen nodig hebt om ook meer opbrengst te hebben in de vroege/late uurtjes. Het komt voor dit systeem niet lekker uit. Dat er 8 op west liggen is al mooi; die pakken mooi wat avondverbruik mee. Voor eventueel WP (kortere dagen dus) komt het toch te laat op gang om Oost van betekenis te laten zijn
Ok

• _Slick_Rick_
Jeetje, Ronald, dat is geniaal! En denk een hele mooie oplossing voor onze toepassing (uitbouw, platte daken).
Al eerder op VanDerValk solar gekeken, maar hier niet bij stilgestaan.
Scheelt ruimte en schaduw.
Duidelijk ook w.b. vergunning.

Onderstaande zou dan volgens mij moeten passen.

Onderste platte, uitbouw dak: 6000 x 3500 mm
  • ValkTriple x 3.
  • Dus 9 panelen totaal in landscape.
  • Paneelafmeting van 1776x1052x35 mm valt binnen voorgeschreven max afmeting 1800x1100x50 mm.
  • De hoogte van 680 mm valt net onder de vensterbank van het raam.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQbzeKQn_wNp-__BtvG51_U1wd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6BokqzextYIVygp8AnEYq9fR.jpg?f=fotoalbum_large

Onderste platte, uitbouw dak: 3300 x 3000 mm (eigenlijk naast de 3x3 valktriple bokken)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B78z-Vawt7nylQ_HWTRmo3zFPlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xnD82iVck2ytGcs5nSzZK3M6.jpg?f=fotoalbum_large

Platte, uitbouw dak 2de verdieping: 8000 x 2500 mm
  • ValkDouble x 4.
  • 8 panelen in landscape op west.
  • De hoogte van 503 mm is geen probleem voor het raam, ik had het nadeliger ingeschat.
Bovenste dak: 6200 x 3700 mm
  • ValkPro+ L10 Zuid
  • Heb de 10° gekozen omdat die iets compacter bouwt, maar wellicht kan de ValkPro+ L15 Zuid ook.
  • Het wordt door de schoorsteen heel krap. Hoop dat 6 stuks net past.
  • Heb hier aanvankelijk dus iets te optimistisch de panelen (te) dicht op elkaar geplaatst. Wel opvallend dat aanbieders dit ook maar lukraak doen.
  • De constructie heeft ((1776+10)*3+307=) 5665 mm nodig aan breedte voor 2 x 3 panelen achter elkaar. Ben bang dat ik dat net niet ga redden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aRXZbm6Mv8sRPR1XfdXJyZxjII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXdMSAWUf4ou7gJDne8j1Ozo.jpg?f=fotoalbum_large

Moet het geheel nog even exact intekenen om te kijken of het past, en vervolgens simuleren.
Maar dan kom ik op 25 panelen (9625 Wp), allen op zuid. Met kleine slag om de arm wat betreft aantal panelen hoogste verdieping.
Niet dat ik ermee getrouwd ben, maar redden we dat met de SMA Sunny Tripower STP8.0-3AV-40?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Wat bereken je dan met SE als maximaal DC vermogen (paneeltje uitklappen)?

Je kunt nog stoeien met smallere/kortere panelen om te zorgen dat je uit komt met de 6 bovenop.

Schrik overigens niet van de kosten, alle platdak materialen zijn pittig duurder dan pannendak... maar onderling zit er weinig tussen (ook valkschans)

[ Voor 31% gewijzigd door Ronald op 16-12-2021 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Dit lijkt er volgens mij meer op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZemcGOSOWcFb4b4aoXEZQ6JNl8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HApr94AfsZBqQfS9TfIppgII.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0AjfteUvXpCkop4oyucpeupZ6Uo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJBpHHpf8F2j0742xd8IbE6h.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ByYlzaYXOpJ4kyrEGKnXeRxBQxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8igZQaqubrJkW4gFLEI5Zbc.jpg?f=fotoalbum_large
  • Maximaal DC Vermogen: 8,92 kW
  • 9630 Wp
  • 8300 kWh opbrengst
  • Shading Irradiance Loss: 4,8%
  • Shading Electrical Loss: 1,22%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8jOgDLSyYurvPuFxfQA0-V7oA0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2FCdvikldX86o7Qi21YoJaNw.jpg?f=user_large

• _Slick_Rick_
Ronald schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:38:
Schrik overigens niet van de kosten, alle platdak materialen zijn pittig duurder dan pannendak... maar onderling zit er weinig tussen (ook valkschans)
Was daar al benieuwd naar. Goed te horen dat Valkschans niet duurder is dan ander plat dak montage materiaal. Huidige offertes zijn ook inclusief het bev. materiaal, dus dat zal op totaal dan wel goedkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@_Slick_Rick_ Dan denk ik dat je het meest optimale legplan gevonden hebt... Nu kijken welke omvormer(-systeem) het meest optimaal gaat werken ;-)

Een 8kW is de juiste keuze met 8.9kW max DC

• _Slick_Rick_
Ronald schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:08:
@_Slick_Rick_ Dan denk ik dat je het meest optimale legplan gevonden hebt... Nu kijken welke omvormer(-systeem) het meest optimaal gaat werken ;-)
d:)b
Ik kan misschien net een ValkTriple kwijt op het laagste dakdeel, daar waar nu een ValkDouble ligt (voor 26 totaal).
Weet niet of dat wel verstandig is, aangezien (als ik me het goed herinner) Wp <= 10.000 W.
Ronald schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:08:
Een 8kW is de juiste keuze met 8.9kW max DC
Haha, ga ik daar nou net met 20 Watt overheen, ze doen het erom.
SE Designer pakt voor dit concept ook de SE9K i.p.v de SE8K.
Next in line uit de SMA stal is dan SMA Sunny Tripower 10.0 - STP10.0-3AV-40, check?
Ik ga het in ieder geval nog even nameten en ook invoeren in Sunny Design

• Ronald
Wp <10K is om in aanmerking te komen voor KOR, wat de BTW handling makkelijker en/of voordeliger maakt.

Wil je voor SolarEdge gaan, of string omvormer?

(String van 8 met hoog vermogen omvormer is een lastig punt... )

• _Slick_Rick_
Was even het bevestigingsmateriaal aan het inventariseren en vergelijken bij Solar Bouwmarkt.
Op basis van bovenstaande met ValkDouble en ValkTriple:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5SC_0IUremRgNUuPnYumVNiE2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0h8vqFgX3vvPXOVVa1rsnicf.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals aangeboden in offerte. 24x O-W, Solarstell

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fp7676aw-C4RNs3PaPyUB6jPIwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zW3HsbvevcXH44csiRIbxmO3.jpg?f=fotoalbum_large

Valk systeem: €1749,85 excl. btw
Offerte: €1617,7 excl. btw
Dus €132,15 duurder.
  • Voor zover ik kan zien zijn de Valk systemen complete kits, en heb ik er niets extra's bij nodig.
  • Heb nog wel de Solar SolSpil Clips toegevoegd (€61), wellicht totaal overbodig, maar geeft me een beetje buffer/ veiligheidsmarge op de prijs.
  • Wat me wel opviel; Solar Bouwmarkt hanteert een andere/ oudere datasheet. Waarin het max paneelformaat 1650x1005x50 mm is. Dan past het huidig gekozen paneel dus niet. Dit in tegenstelling tot 1800x1100x50 mm van Valksystems zelf. Maargoed daar kom ik vast wel met ze uit. Misschien ander type van de serie.

• _Slick_Rick_
Ronald schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:34:
Wp <10K is om in aanmerking te komen voor KOR, wat de BTW handling makkelijker en/of voordeliger maakt.
Ok, nog niet specifiek uitgezocht, maar ik zit zo dicht tegen de 10MWp aan, dat het waarschijnlijk niet loont om hier over te gaan. En het paneel wat we eventueel extra kunnen plaatsen, vangt waarschijnlijk de meeste schaduw.
Ronald schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:34:
Wil je voor SolarEdge gaan, of string omvormer?

(String van 8 met hoog vermogen omvormer is een lastig punt... )
  • Het liefst een string omvormer.
  • Zat net te kijken naar de SMA STP10.0-3AV-40. Dus de 8 panelen op west sowieso op 1 string, en de overige 17 op de andere string
  • Was dit met de 8kW omvormer wel te doen/ geen probleem?

[ Voor 3% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 16-12-2021 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Tripower 8K start op 125V, maar kan niet tracken onder 260V. Tripower 10K 320V
8x ~35Vmpp is slechts 240V

GoodWe/Growatt/Solis zitten wat lager ;-)

Ja per richting/helling 1 string. Dus eigenlijk moeten alle zuidjes ook echt op dezelfde helling.

De 8kW is dus ook lastig.

Optie de 8 op een 1 fase te zetten die beter met de spanning om kan gaan, en de rest op een andere omvormer (1 of 3 fase)... maar dan moeten we even aan de rekentoer met je netaansluiting.

Of SE9K ;-)

De opbrengstverschillen in simulatie zijn zodanig dat ik er persoonlijk niet veel aan zou willen veranderen. Met name ook omdat SolarEdge het al lastig vond in de andere variaties. Als een optimizer moeite heeft een paneel te tracken, gaan een serie omvormer dat niet beter doen.

SolarEdge gebruiken is zelfs op dit forum geen schande, mits er een goede reden voor is... Voor me gevoel duwt jouw situatie er wel tegenaan... Als Winkelman over de brug zou komen met installatie op de leien zit je er ongeveer wel aan vast. SolarEdge gaat alles gewoon in 1 string... en als je niet marginaal bent met paneelaantallen is het een enorm krachtig systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 16-12-2021 18:55 ]

• _Slick_Rick_
Heb het project nog even in Sunny Design ingevoerd.
Configuratievoorstel -> omvormers -> keuze uit de 8.0 en 10.0, overige suggesties zijn met 2 omvormers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oU9i9L-6xt9q_YrR0NiBQRDhTm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGEdUBwd16z94JLwih5mJ9Yy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P63bw52QrOGZ6Y0iSFTtKl9HN9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXdjXXPnrouzCj2UANCW5wzS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 16-12-2021 20:09 ]

• _Slick_Rick_
Ronald schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:53:
Tripower 8K start op 125V, maar kan niet tracken onder 260V. Tripower 10K 320V
8x ~35Vmpp is slechts 240V

GoodWe/Growatt/Solis zitten wat lager ;-)
Zeker niet om zaken uit te sluiten, zijn dat nog goede opties voor string omvormers om naar te kijken?
Ja per richting/helling 1 string. Dus eigenlijk moeten alle zuidjes ook echt op dezelfde helling.
(y) Dan wordt het dus de ValkPro+ L10 Zuid (of equivalent 10gr onderstel) voor bovenste dak :)
Optie de 8 op een 1 fase te zetten die beter met de spanning om kan gaan, en de rest op een andere omvormer (1 of 3 fase)... maar dan moeten we even aan de rekentoer met je netaansluiting.
Vind het lastig om hier op basis van SunnyDesign in mee te denken.
Bijvoorbeeld 1x SMA STP6.0-3AV-40 en een 1 fase SMA SB3.6-1AV-41 voor de 8x?
Is het lastig om te rekenen aan de netaansluiting? Kan hierin zo even e.e.a. uitzoeken, geen probleem.
Of SE9K ;-)

De opbrengstverschillen in simulatie zijn zodanig dat ik er persoonlijk niet veel aan zou willen veranderen. Met name ook omdat SolarEdge het al lastig vond in de andere variaties. Als een optimizer moeite heeft een paneel te tracken, gaan een serie omvormer dat niet beter doen.

SolarEdge gebruiken is zelfs op dit forum geen schande, mits er een goede reden voor is... Voor me gevoel duwt jouw situatie er wel tegenaan... Als Winkelman over de brug zou komen met installatie op de leien zit je er ongeveer wel aan vast. SolarEdge gaat alles gewoon in 1 string... en als je niet marginaal bent met paneelaantallen is het een enorm krachtig systeem.
Klinkt simpel, maar wil de opties gewoon vergelijken, en kijken wat het beste past :)
Mijn voorkeur voor string is met name op basis van de eenvoud, voorbeelden (vergelijkingen) die ik hier op het forum las, over de marginale winsten met optimizers/ micro omvormers. Daarbij ook de verkopers die dit net iets te agressief willen verkopen.
Inderdaad, als het leien dak erbij komt, kunnen we niet anders. Maar daar blijft nu nog maar 1 paard voor over in de race 8)7
Je bedoelt met de laatst zin dat dit geldt als je voor een groot aantal panelen gaat? ('groot' voor consumenten verbruik, pak hem beet >15 panelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Tripower 6K geeft 2kW per fase: 8.7A
Sunnyboy 3.6K geeft 16A.

16A+8.7A < 25A: het gaat dus goed ;-)
Nu is 5.6kW over een fase niet ideaal (spanning wordt vrij pittig gestuwd) maar als de situatie bij jouw op het stroomnet gunstig is geen probleem.

De 2 SMA gaan voor €2400. + extra alamat, bekabeling.
Duidelijk minder overigens met de chinezen, die ook prima werken.

SE9K 1400 + 26xs440 à €56 => €2756

De vraag is wat dan simpeler is ;-)

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-06 20:59
Leien dakje ziet er niet goed (meer) uit. Het zit vol troep/mos.

Als bedrijf het wél wilt installeren is dat vziw een stuk lastiger en kan je een meerprijs per paneel verwachten.
Vziw moet je stukjes gaan zagen (op maat) in je leien. Zeker in huidige staat grote kans op breuk.

Lees: risico gezeur, lekkages, problemen met klant achteraf is groot. Ik kan ze ook niet voor je laten monteren.

Als je dan toch gaat vervangen kan je misschien een paar normale dakpannen laten plaatsen bij je dakrenovatie??

Met zoveel richtingen is naar mijn mening SolarEdge de beste oplossing :)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• _Slick_Rick_
Ronald schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:38:
Tripower 6K geeft 2kW per fase: 8.7A
Sunnyboy 3.6K geeft 16A.

16A+8.7A < 25A: het gaat dus goed ;-)
Nu is 5.6kW over een fase niet ideaal (spanning wordt vrij pittig gestuwd) maar als de situatie bij jouw op het stroomnet gunstig is geen probleem.

De 2 SMA gaan voor €2400. + extra alamat, bekabeling.
Duidelijk minder overigens met de chinezen, die ook prima werken.

SE9K 1400 + 26xs440 à €56 => €2756

De vraag is wat dan simpeler is ;-)
Interessant! 2 SMA's kan, de prijs ligt dichtbij de SE oplossing.
Is voor ong €356,- de SE qua prestaties en eenvoud dan niet beter? (en voorkomen van 5,6kW over 1 fase)
Wordt dan de keuze eerder: een string omvormer van een Chinees of SolarEdge?

Welke oplossing zou jij hierin kiezen?
Weet eerlijk gezegd niet goed op basis waarop ik de keuze kan maken.

• _Slick_Rick_
Stef87 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:16:
Leien dakje ziet er niet goed (meer) uit. Het zit vol troep/mos.

Als bedrijf het wél wilt installeren is dat vziw een stuk lastiger en kan je een meerprijs per paneel verwachten.
Vziw moet je stukjes gaan zagen (op maat) in je leien. Zeker in huidige staat grote kans op breuk.
Bedankt Stef. Dat was inderdaad ook de feedback die ik daarop terug kreeg.
De achterbuurman heeft wel panelen op eenzelfde leien dak liggen. Maar als het teveel moeite/ geld kost, jammer maar helaas.
Stef87 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:16:
Als je dan toch gaat vervangen kan je misschien een paar normale dakpannen laten plaatsen bij je dakrenovatie??

Met zoveel richtingen is naar mijn mening SolarEdge de beste oplossing :)
Was ik niet van plan. Betreft max 5 extra panelen, welke ook voor een extra legrichting zorgen (totaal wordt dan >2, zie hierboven).
Vanuit esthetisch oogpunt is het tevens het dakdeel waar we tegenaan kijken vanuit onze tuin.
Lees: het dakdeel welke we het minst graag vol leggen.

• Ronald
@_Slick_Rick_ Sja... ik heb zelf voor 300 euro meer SolarEdge gekozen. Had ook voor 700 minder 2 GoodWe kunnen hangen :D

Voor de prestaties hoef je het bij harde schaduw niet echt te doen. Heel ander verhaal bij diffuse schaduw (bomen, objecten ver weg) want dan blijft die groene lijn een stuk hoger en dat treft dan snel meer panelen tegelijk.

Mijn persoonlijke afweging was dat ik niet helemaal gelukkig werd bij het idee van iets wat meer dan een decennium mee moet gaan van de Chinezen te halen. Maar ik adviseer het regelmatig, want objectief is het prima.
Het verschil tussen SMA en SolarEdge is dan zo klein dat er zowaar kans is dat het de 3-5% meer wel haalt... En ik ben datanerd... Je wil niet weten tot in welk detail ik alles voor het kopen doorgerekend heb (tot de te verwachten piekspanning op de optimizers toe, Solaredge, zeker 3 fase, in complexe situaties is geen eenvoudige zaak, maar met 26 panelen zit je met zoveel marge dat het goed moet gaan)

• Stef87
_Slick_Rick_ schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:46:
[...]

Interessant! 2 SMA's kan, de prijs ligt dichtbij de SE oplossing.
Is voor ong €356,- de SE qua prestaties en eenvoud dan niet beter? (en voorkomen van 5,6kW over 1 fase)
Wordt dan de keuze eerder: een string omvormer van een Chinees of SolarEdge?

Welke oplossing zou jij hierin kiezen?
Weet eerlijk gezegd niet goed op basis waarop ik de keuze kan maken.
Wat is die 356€ nou op zo’n groot systeem??..

SolarEdge heeft ook andere voordelen. Je kan later ook makkelijk panelen “mixen” mocht er ooit eentje door hagel of fabrieksfouten stuk gaan.

Serie geschakeld kan je niet zomaar een andere (nieuw type) paneel of van ander merk toevoegen.

Wil je toch ooit ook die extra panelen op je leien dak, dan kan dat met SolarEdge ook gewoon. Op de optimizers zit standaard 25j garantie. Vervangen in de garantie kan veelal gratis, SolarEdge betaald ~140€ ofzo + nieuwe optimizers (rest van systeem werkt gewoon door als er eentje stuk is, Uitval is erg laag)

SMA maakt mooie omvormers maar zijn met afhandelen van garantie een “moeilijke” (niet lang geleden werd er verwacht dat je even hele omvormer terug ging sturen als deze storing gaf, mocht dan nog geen nieuwe monteren onder garantie via SMA)

[ Voor 12% gewijzigd door Stef87 op 16-12-2021 23:13 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Ronald
@_Slick_Rick_ dus als je waarde hecht aan dit soort plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Aq5dGFjB_wtyrRa7MWwE39aJK4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eCZrDZuLuEqLupf5i4ixt5sc.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YajnrcoaouEJiUISpr5k09jiH0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZdFskyTmQOD5M0busN7rdzcw.png?f=fotoalbum_tile

Maar de meesten worden er niet warm of koud van.

string 3, paneel 1.3.x = 6 op 13graden helling pal Oost Pakt in de ochtend een dotje zon, de rest van de dag geheel schaduw van het huis deze maanden.
string 2, paneel 1.2.x = 8 op 10graden helling pal zuid. Schoorsteent west, kachelpijpje van buurman oost.
String 1, paneel 1.1.x = 6 op 13 graden helling west... Gehele dag schaduw en mist door de laagstaande zon dat dotje in de ochtend ook.

Mijn systeem is dus een typisch voorbeeld van een heel lastige situatie voor Solaredge.

n.b. Ik ben bij SE geregistreerd als installateur, en kan dus erg veel onzin uithalen met het monitoring portal.
Deze 3 'strings' zijn in werkelijkheid gewoon 1 lange string van 20.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 16-12-2021 23:17 ]

• Stef87
Ronald schreef op donderdag 16 december 2021 @ 23:13:
@_Slick_Rick_ dus als je waarde hecht aan dit soort plaatjes:
[Afbeelding][Afbeelding]

Maar de meesten worden er niet warm of koud van.

string 1, paneel 1.1.x = 6 op 13graden helling pal Oost Pakt in de ochtend een dotje zon, de rest van de dag geheel schaduw van het huis deze maanden.
string 2, paneel 1.2.x = 8 op 10graden helling pal zuid. Schoorsteent west, kachelpijpje van buurman oost.
String 3, paneel 1.3.x = 6 op 13 graden helling west... Gehele dag schaduw en mist door de laagstaande zon dat dotje in de ochtend ook.

Mijn systeem is dus een typisch voorbeeld van een heel lastige situatie voor Solaredge.
Heb je foto van de situatie? Ik haal hier uit dat je waarschijnlijk beter af was geweest met een 1 fase omvormer, bijvoorbeeld de Se-5000 met p404/505 (+ SolarEdge energiemonitor met spoelen, zodat je tot 1x 25A mag aansluiten op 3x25A)

De se-5k short string is ook 100% van de tijd een paar procent minder efficiënt dan de 1 fase van SE. Wél is de short string beter voorbereid op en thuisbatterij (geen StorEdge nodig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Stef87 fotos in gelinkt topic. Short string is een verkeerde levering geweest, waarvan ik me toen al bewust was dat hij minder efficiënt is en bewust en in overleg met leverancier de keuze gemaakt hem te houden.

Het systeem zou vandaag op de normale SE5K geclipt hebben (Alles boven de 40V, je weet volgens mij hoe die grafiek te lezen)... duidelijk meer dan ik berekend had. Maakt dat de 1.5-2% mindere efficiëntie goed... vrijwel zeker niet.

SE5000H was vrijwel zeker misgegaan op hoge netspanning... Ik zit in de zomer heel dicht bij de 250V, en trek de spanning met 2kW al 3V omlaag... Hoge netimpedantie dus.

Handje maanden terug was een aftakmof voor de deur geklapt... Kabels zijn CCA... Of erger... wat ze eruit geknipt hadden was in elk geval geen koper.

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald op 16-12-2021 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Leuk te lezen!! :*)
Mooi te zien dat je er helemaal induikt, en alles tot in de puntjes uitzoekt! (y)
Ronald schreef op donderdag 16 december 2021 @ 23:02:
Mijn persoonlijke afweging was dat ik niet helemaal gelukkig werd bij het idee van iets wat meer dan een decennium mee moet gaan van de Chinezen te halen. Maar ik adviseer het regelmatig, want objectief is het prima.
Het verschil tussen SMA en SolarEdge is dan zo klein dat er zowaar kans is dat het de 3-5% meer wel haalt... En ik ben datanerd... Je wil niet weten tot in welk detail ik alles voor het kopen doorgerekend heb (tot de te verwachten piekspanning op de optimizers toe, Solaredge, zeker 3 fase, in complexe situaties is geen eenvoudige zaak, maar met 26 panelen zit je met zoveel marge dat het goed moet gaan)
Haha, ik ben vooraf ook altijd veel te lang bezig met uitzoeken en overwegen. Maar heb het geaccepteerd, is deel van de aankoop imo :)
In dit geval kan ik goed tot en met het legplan veel zaken zelf inmeten, intekenen en uitzoeken. Maar nu het op de keuze van systeem en omvormers aankomt, vind ik het lastig een juiste te kiezen. En waardeer daarin je hulp en advies. _/-\o_

Kan me aardig vinden in hoe jij er ook instaat. Qua panelen maakt het mij bijvoorbeeld niet veel uit of het een Chinees is. Maar als het een string omvormer wordt, neig ik er naar om voor Gründlichkeit te kiezen (excuses, ik ben half duits ;) ) Vandaar dat een gerenomeerd merk, waar ik veel goede dingen over lees op dit forum, dan mijn voorkeur heeft.
Verder heb ik niets tegen SolarEdge, uitbreidbaarheid is een plus, net als uitlezen per paneel, maar boerenverstand zegt, het zijn wel weer meer onderdelen. Dus probeer ik te quantificeren hoeveel beter SE in vergelijk dan bijvoorbeeld is. Ja en dan is 3-5% niet niks :) (jep ook datanerd). Voor de meerprijs van €350.
Dus gewoon ff de voors en tegens op een rij.

• _Slick_Rick_
Ja vind ik geweldig!! Ook al gaat me dat (nu) nog de pet te boven. Aldoende leert men :)
Moet wel zeggen dat als ik het er eenmaal heb liggen, ik er waarschijnlijk niet meer veel aan ga tweaken. Dat zal vooraf en zeker in het begin zijn om alles zo goed mogelijk te laten werken (ook achter de komma geldt en iedere % is er dan 1), maar daarna vind ik het ook best.

En jij hebt dus idd een systeem met veel verschillende richtingen en situaties per string.

• _Slick_Rick_
Stef87 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 23:11:
[...]

Wil je toch ooit ook die extra panelen op je leien dak, dan kan dat met SolarEdge ook gewoon. Op de optimizers zit standaard 25j garantie. Vervangen in de garantie kan veelal gratis, SolarEdge betaald ~140€ ofzo + nieuwe optimizers (rest van systeem werkt gewoon door als er eentje stuk is, Uitval is erg laag)

SMA maakt mooie omvormers maar zijn met afhandelen van garantie een “moeilijke” (niet lang geleden werd er verwacht dat je even hele omvormer terug ging sturen als deze storing gaf, mocht dan nog geen nieuwe monteren onder garantie via SMA)
Is inderdaad een relatief lage meerprijs!
En bedankt voor je argumenten. Een omvormer terugsturen zou ik niet op zitten te wachten.
Zou je ook SE kiezen in vergelijk met een Chinese string omvormer, waarbij het prijsverschil dus groter is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@_Slick_Rick_ Hard kwantificeren van wat dan ook met PV is niet te doen... Vandaar alle mythen, sagen en fabels.Je kunt het zo gek niet bedenken en je kunt het vinden.

Hoe lastig kan het zijn om 2400 plakken silicium aan elkaar te verbinden... nou....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
_Slick_Rick_ schreef op donderdag 16 december 2021 @ 23:55:
[...]

Is inderdaad een relatief lage meerprijs!
En bedankt voor je argumenten. Een omvormer terugsturen zou ik niet op zitten te wachten.
Zou je ook SE kiezen in vergelijk met een Chinese string omvormer, waarbij het prijsverschil dus groter is?
In jou situatie: zeker weten SolarEdge super gaaf al die data per paneel én lees je even in op de SolarEdge energiemonitor, leuke optionele toevoeging.

Mocht er door hagel (of om andere reden) ooit eentje kapot gaan (paneel) op een string-omvormer, dan heb je met een string omvormer pech. (Kan alleen vervangen voor nagenoeg hetzelfde paneel, maar elk jaar stijgen de specs en wattpiek etc)

Zelf zou ik niet de goedkoopste panelen pakken. Verschil met een mooi Qcell 380/390 ML paneel is zeker aanwezig maar niet heel veel..

Ik ben erg fan van de betere halfcel-panelen. Per wattpiek heeft (bijvoorbeeld) een Qcells paneel een hogere opbrengst dan een chinees paneel. (Temperatuur coëfficiënt, reflectie coating onder de cellen, halfcellen en meer bypass diodes..)

Deze bedoel ik, dan vooral de ML G9+ met 25j garantie (ja, is lang, die met 12j is iets goedkoper..): https://www.q-cells.nl/in...m-duo-z-zonnepanelen.html

“Normale prijs” maar bijna net zo goed als de LG panelen waar in ook fan van ben. (Ik kijk nooit alleen naar de prijs, terugverdienen zit maar paar maanden verschil tussen. Maar LG is aanzienlijk duurder en per m2 een van meest efficiënte panelen)

Ook kan je met SE makkelijker panelen bijplaatsten. Als er ooit iets mis gaat zie je ook gelijk welk paneel/optimizer.

[ Voor 15% gewijzigd door Stef87 op 17-12-2021 01:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Het is wel dat de optimizers vaker stuk gaan dan de panelen. Qcells wordt als een van de betere merken is de grijze massa gezien ja, maar ik zie in de datasheet weinig bijzonders, en zoals alles maar 3 juncion boxes.
Mijn n-type jinko's hebben minder degradatie en een fractie beter temperatuur coëfficiënt... En die waren ernstig goedkoop.

SolarEdge en bypass diodes... Echt heel zelden dat ze gebruikt worden in mijn systeem. Bijna altijd tracken de optimizers op halfcell PowerPoint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Stef87 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 00:59:
[...]
In jou situatie: zeker weten SolarEdge super gaaf al die data per paneel én lees je even in op de SolarEdge energiemonitor, leuke optionele toevoeging.
Zeker een plus. En mySolarEdge ziet er eenvoudig en goed uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOjcotoEQ3Uau1oSfGqWEUJ30Vc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cRqbMOa41Hk367oVVbO2xrrD.jpg?f=user_large
Stef87 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 00:59:
[...]
Zelf zou ik niet de goedkoopste panelen pakken. Verschil met een mooi Qcell 380/390 ML paneel is zeker aanwezig maar niet heel veel..

Ik ben erg fan van de betere halfcel-panelen. Per wattpiek heeft (bijvoorbeeld) een Qcells paneel een hogere opbrengst dan een chinees paneel. (Temperatuur coëfficiënt, reflectie coating onder de cellen, halfcellen en meer bypass diodes..)

Deze bedoel ik, dan vooral de ML G9+ met 25j garantie (ja, is lang, die met 12j is iets goedkoper..): https://www.q-cells.nl/in...m-duo-z-zonnepanelen.html

“Normale prijs” maar bijna net zo goed als de LG panelen waar in ook fan van ben. (Ik kijk nooit alleen naar de prijs, terugverdienen zit maar paar maanden verschil tussen. Maar LG is aanzienlijk duurder en per m2 een van meest efficiënte panelen)
Ja hoe gezegd kijk voor de panelen naar de prijs, prestatie (datasheet) en praktisch naar het formaat.
Verder eigenlijk enkel de half cel panelen overwogen.
Heb even snel paar panelen vergeleken, weliswaar enkel op basis eigenschappen en prijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iP5JwK0_Tu3jVKukjYquKoImznQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzS6mumQTDzJ0E5tEdiPZtm5.jpg?f=fotoalbum_large

Qua prijs vind ik de Q Cells (zilver frame) niet verkeerd. Paneel is wel stuk langer, dus moet even kijken of ik daarmee weg kom. Op het bovenste dak waarschijnlijk niet.
Wat ik nog niet heb aangestipt; ik weet dat zwarte frames warmer worden en dit nadeliger is voor de opbrengst. Voor het bovenste dak vind ik de zilveren frames prima. Voor het uitbouw dak op 1ste en 2de verdieping zie ik toch liever zwarte panelen, ten koste van de opbrengst. Zeker als we ze op ValkDouble/ Triple gaan leggen (paneel wat hoger, meer in zicht). Vandaar dat ik de zwarte frames er even heb bijgezet.
Vind de LG's echt te duur (ben erg fan van het merk, en wil niets anders meer dan Oled ;) Maar verschil vind ik te groot.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Ronald schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 01:14:
Het is wel dat de optimizers vaker stuk gaan dan de panelen. Qcells wordt als een van de betere merken is de grijze massa gezien ja, maar ik zie in de datasheet weinig bijzonders, en zoals alles maar 3 juncion boxes.
Mijn n-type jinko's hebben minder degradatie en een fractie beter temperatuur coëfficiënt... En die waren ernstig goedkoop.

SolarEdge en bypass diodes... Echt heel zelden dat ze gebruikt worden in mijn systeem. Bijna altijd tracken de optimizers op halfcell PowerPoint.
Goede info (y)
Moet zeggen dat ik denk dat er vast wel een paneel te vinden is wat aansluit bij het systeem, niet andersom.
Legplan is nu duidelijk, systeem raak zo waar steeds meer overtuigd van SolarEdge haha :*)
Stel dat dat het wordt, kunnen we ook (makkelijker) ev een 2de type paneel kiezen als dat beter uitkomt op bijvoorbeeld het bovenste dakdeel.

Zag dat de Jinko's een paneel lengte hebben van 1855 mm en de Qcells 1840 mm. Heb nu JA ingetekend met 1776 mm.
Ken het merk verder niet, maar vond op Winkelman deze Trina Solar 390Wp panelen. Degradatie grafiek na 25 jaar op 84,8% (de Qcells ML-G9 85%). Verder Full Blacks, €0,35/Wp, Afmetingen 1754 x 1096 x 30mm.

Ik wil nog even contact opnemen met Solar Bouwmarkt, offerte aanvraag voor het gewijzigde dakplan.
Prijs voor een SE systeem en eentje met een string omvormer. Voor een compleet prijsvergelijk.

Nog even voor de duidelijkheid:
  • Uit de SE Designer rolt een opbrengst van 8300 kWh.
  • Uit Sunny Design, met de SMA 10.0, 8476 kWh.
  • Nu zijn dit twee verschillende designers met elk hun eigen algoritme, en zoals hierboven al aangegeven is SE designer ingetekend en houdt meer rekening met schaduw.
  • Want met hetzelfde type, aantal en ligging van de panelen zal het systeem met SE toch meer opbrengen? Ook al is dit marginaal, en lastig van tevoren te zeggen hoeveel ongeveer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
_Slick_Rick_ schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:24:
[...]

Goede info (y)
Moet zeggen dat ik denk dat er vast wel een paneel te vinden is wat aansluit bij het systeem, niet andersom.
Legplan is nu duidelijk, systeem raak zo waar steeds meer overtuigd van SolarEdge haha :*)
Stel dat dat het wordt, kunnen we ook (makkelijker) ev een 2de type paneel kiezen als dat beter uitkomt op bijvoorbeeld het bovenste dakdeel.

Zag dat de Jinko's een paneel lengte hebben van 1855 mm en de Qcells 1840 mm. Heb nu JA ingetekend met 1776 mm.
Ken het merk verder niet, maar vond op Winkelman deze Trina Solar 390Wp panelen. Degradatie grafiek na 25 jaar op 84,8% (de Qcells ML-G9 85%). Verder Full Blacks, €0,35/Wp, Afmetingen 1754 x 1096 x 30mm.

Ik wil nog even contact opnemen met Solar Bouwmarkt, offerte aanvraag voor het gewijzigde dakplan.
Prijs voor een SE systeem en eentje met een string omvormer. Voor een compleet prijsvergelijk.

Nog even voor de duidelijkheid:
  • Uit de SE Designer rolt een opbrengst van 8300 kWh.
  • Uit Sunny Design, met de SMA 10.0, 8476 kWh.
  • Nu zijn dit twee verschillende designers met elk hun eigen algoritme, en zoals hierboven al aangegeven is SE designer ingetekend en houdt meer rekening met schaduw.
  • Want met hetzelfde type, aantal en ligging van de panelen zal het systeem met SE toch meer opbrengen? Ook al is dit marginaal, en lastig van tevoren te zeggen hoeveel ongeveer.
SolarEdge zal bij een gelijk plan (zeker dak zoals die van jou) hogere opbrengst hebben.

Ik zou in deze zeker geen SMA omvormer ophangen. (Nogmaals verschil was verwaarloosbaar in prijs)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-06 07:20
Ik had zelf geen sterke voorkeur tussen string omvormer of Solar Edge. En zou bij een simpel Oost-West systeem ook zeker een string omvormer adviseren.
Maar als ik zoveel verschillende dakvlakken zie met verschillende schaduw zie, en genoeg panelen. Dan neig ik toch zeker wel naar Solar Edge. Heb ik uiteindelijk ook gedaan en zelfs nog voor paar tientjes meer een overkill SE omvormer genomen voor mogelijke uitbereiding:
Legplan Zuid-Oost plus Noord-West, dak vol
Nu viel het mij in de winter op dat ik de winter met laag staande zon toch best wat diffuse schaduw had en dan zie ik duidelijk dat SE er toch het maximale per paneel eruit probeert te halen.
Ook vind ik zelf de stats die eruit komen wel echt leuk om te zien.
Dus als je al naar een relatief dure oplossing kijkt van twee SMA dan zou ik persoonlijk voor SE gaan. Met als extra advies optimizers met een lekker hoge maximale spanning.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
ice-T106 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:39:
Ik had zelf geen sterke voorkeur tussen string omvormer of Solar Edge. En zou bij een simpel Oost-West systeem ook zeker een string omvormer adviseren.
Maar als ik zoveel verschillende dakvlakken zie met verschillende schaduw zie, en genoeg panelen. Dan neig ik toch zeker wel naar Solar Edge. Heb ik uiteindelijk ook gedaan en zelfs nog voor paar tientjes meer een overkill SE omvormer genomen voor mogelijke uitbereiding:
Legplan Zuid-Oost plus Noord-West, dak vol
Nu viel het mij in de winter op dat ik de winter met laag staande zon toch best wat diffuse schaduw had en dan zie ik duidelijk dat SE er toch het maximale per paneel eruit probeert te halen.
Ook vind ik zelf de stats die eruit komen wel echt leuk om te zien.
Dus als je al naar een relatief dure oplossing kijkt van twee SMA dan zou ik persoonlijk voor SE gaan. Met als extra advies optimizers met een lekker hoge maximale spanning.
Bedankt voor het advies!
En gaaf de opbrengst curves te zien die je hebt gedeeld. (y)
Dat is wel een pre aan SE hoor :)
Ja dat gaf Ronald ook al aan, dat het voor harde schaduw in veel gevallen niet eens zo veel uitmaakt, maar met name de diffuse schaduw.

Weet eerlijk gezegd niet hoeveel ik 'over' heb met een SE9K en 25 panelen.
Vaak staat er bij een paneel de geschikte SE optimizer, zoals:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUG0lUeW1T2ocVdKaNPlByrKgwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uwg5JLLObTu9tSOrOZuHVpF7.jpg?f=fotoalbum_large

Al zijn dat verschillende 8)7 Waarschijnlijk dus gewoon zelf goed uitzoeken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FByeANEfRGt2MVmm34y54Gj8o88=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NaIK1dVvs6dXzKG25Whd2Ct7.jpg?f=user_large

De P404 heeft een hogere maximale output spanning (85V). Maakt het daarbij nog uit dat de laagste waarde van de MPPT Operating Range, 4,5V hoger is? Slaat die dan later 'aan'? Of vind je dat niet weer?

[ Voor 3% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 17-12-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De websites houden de compatible optimizers niet goed bij...

p404 kan panelen tot 11A Isc aan, dat sluit bijna alle panelen boven 330-350W uit.

Vmppt bereik is voor schaduwbeheer via de bypass-diodes, niets met opstarten te maken. Mijn (p404) optimizers doen dat bijna nooit... Zelfs het paneel naast de schoorsteen niet.

p404 kan dus op mijn panelen maar 1 substring in bypass dwingen (Vmppt ~34V, 1 substring zit net onder de 12.5V)... en dat doen ze dus hoogstzelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Ronald schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 16:55:
De websites houden de compatible optimizers niet goed bij...

p404 kan panelen tot 11A Isc aan, dat sluit bijna alle panelen boven 330-350W uit.

Vmppt bereik is voor schaduwbeheer via de bypass-diodes, niets met opstarten te maken. Mijn (p404) optimizers doen dat bijna nooit... Zelfs het paneel naast de schoorsteen niet.

p404 kan dus op mijn panelen maar 1 substring in bypass dwingen (Vmppt ~34V, 1 substring zit net onder de 12.5V)... en dat doen ze dus hoogstzelden.
Niet helemaal afhankelijk van aantal wattpiek. De Qcells 390 kan wel op p404 bijvoorbeeld.

Ff in datasheet kijken dus van de panelen.

(Een LG 390 weer niet)

[ Voor 3% gewijzigd door Stef87 op 17-12-2021 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Klopt er zijn een klein aantal die kunnen. Jinko 395N en Hyundai 395 ook bijvoorbeeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Toppers! (y) Dat is dus ook goed om in de gaten te houden.
Aangepaste offertes aangevraagd bij Solar Bouwmarkt.
En zal dan eerst kijken naar de panelen, en dan vervolgens welke optimizers daar het beste bij passen :*)

Edit: En als ik dit weekend tijd heb de montage onderstellen eens intekenen om te kijken of het geheel past zoals voorgesteld.
In ieder geval weer bedankt mannen en een goed weekend alvast!

[ Voor 30% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 17-12-2021 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
De 2 vergelijkings offertes van Solar Bouwmarkt ontvangen.
Op basis dus van het legplan op Zuid met ValkDouble en ValkTriple.

25x Zuid - SMA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3L63UnKOZ0nRz1nCY-on69Kh9U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oGvr56e5SGpkwfQKrCw6UwlQ.jpg?f=user_large

25x Zuid - SE
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWdWux9T_C2kHOGrBNqDRSQOKBI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4zdxyTZGta2ksvZxyIzg1uGX.jpg?f=user_large

Wat me opviel:
  • De SE optie is met SE8K, ipv de SE9K vanuit SE Designer. Wellicht te maken met de 370Wp panelen die zij gebruiken i.v.m. de 385 Wp panelen in Designer.
  • De SMA optie is met lichtere omvormers dan wij hadden beoogd; SMA Sunny Tripower 6.0 3AV-40 & SMA Sunny Boy 2.0 1VL-40
  • Verschil is €545,46

[ Voor 25% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 20-12-2021 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Maximale paneelafmetingen - 1ste en 2de verdieping
  • Panelen volgens leggplan op de zonneschansen, ValkDouble en ValkTriple, lijken te passen.
  • Maximale breedte, beperkt door zonneschans. Met Alu extension profile (757052) = 1065-1100 mm.
  • Maximale lengte, beperkt door beschikbare ruimte op dak = 1950 mm.
  • Kanttekening lengte (L) ValkTriple: <1800 mm = 78 kg ballast. 1800 < L < 2100 mm = 115 kg ballast.
  • Kanttekening lengte (L) ValkDouble: <1800 mm = 54 kg ballast. 1800 < L < 2100 mm = 77 kg ballast.
  • Dus maximale paneelafmeting = 1950 x 1100 mm.
Opties panelen - 1ste en 2de verdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvNpo0MnUbUimqjBuYiZfj5uu8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FAvuT5Yn5W41R8Fj8fhB81S9.jpg?f=fotoalbum_large

Maximale paneelafmetingen - 3de verdieping
  • Beoogd onderstel: ValkPro+ L10 Zuid (mits deze als 2 losse rijen van 3 geplaatst kunnen worden, versprongen achter elkaar.
  • Maximale breedte, beperkt door beschikbare ruimte op dak = 1200 mm.
  • Maximale lengte, beperkt door beschikbare ruimte op dak = 1800 mm.
  • Dus maximale paneelafmeting = 1800 x 1200 mm.
Opties panelen - 3de verdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWlqihLLvlA_4yO3Y0btrxvx81Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AIuQmJ8104awOE0NuIFSu9VP.jpg?f=fotoalbum_large

Vragen
  • Kan ik, uitgaand van SE, twee willekeurige type panelen met elkaar mixen?
  • In bovenstaande shortlists heb ik puur gekeken naar afmetingen, Wp, merk, full blacks en prijs. Zijn er nog andere belangrijke specs waar ik op moet letten bij combinatie met SE (optimizers)?
  • Wat betreft 1ste en 2de verdieping: heb lichte voorkeur voor de Jinko 400 Wp N's. Qua afmeting en garantie. Is dit een goede optie?
  • Wat zouden jullie uit bovenstaande lijstjes aan- afraden?

Pagina: 1