Zonnepanelen: dak-plan en aantal panelen

Pagina: 1
Acties:

• _Slick_Rick_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-05 21:37
Beste Tweakers,

Wij zijn ons sinds kort aan het inlezen en oriënteren op een PV-installatie.
We hebben inmiddels een aantal afspraken gepland om een offerte te laten maken.

Wilde voorafgaand hieraan, zelf al even kijken naar de beschikbare ruimte en een (grove) dakplan voor de panelen. Dit met behulp van Sunnydesignweb
Zie hieronder onze situatie, wensen en vragen. Hopelijk kunnen jullie ons wat verder helpen en adviseren bij deze (leuke) studie :*) _/-\o_
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6f_ZBBQZnD8OjbnqhH4HH1Rh3aw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EUoahqLaDr1S3YcD1iqRfq9k.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5u97OaE3iMoj7pjBd7oivZUeJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYorCL1UXr47tTtQiYxFpzpK.jpg?f=fotoalbum_large
Ligging
Zuid-Oost

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3SM-RQ-zsdo97PdG-Yat0rAcHo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EhTMGwOCp0RIUiBuOtQhcXou.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
1ste verdieping - Uitbouw: 6,1 x 3,5 = 21,4 m2
1ste verdieping - Bijkeuken: 3 x 3,5 = 10,5 m2
2de verdieping: 8 x 2,8 = 22,4 m2
3de verdieping: 5,8 x 3,8 = 22 m2
Schuin dak: N.T.B.
Schaduw
Zie de afbeelding van Sunnydesign. Hierin per dakdeel een visualisatie van de schaduwvorming over een jaar.
Jaarverbruik
Wij zijn met zijn 2-en, beide overdag werkend. Ma-Vrij.
Relatief constant verbuik, vorig jaar was 3200 kWh, wat door thuiswerken eerder hoger is, dan lager dan 'normaal'.
Vind het lastig voorspelling te doen over toekomstig verbruik. Een EV zal er hoogstwaarschijnlijk niet komen.
Andere grootverbruikers staan niet op de planning of wishlist, maar ik wil bijvoorbeeld een airco niet uitsluiten.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Voor deze fase (badam tss) wellicht overbodig, maar voor de zekerheid hieronder een foto van de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i07Tq9tYmUcYIWA5mlo01RjcPQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vyFYTMc7V8lCY1XxoC1rdHl7.jpg?f=fotoalbum_large
Budget en doel
Ik kijk liever naar de terugverdientijd dan naar het budget eerlijk gezegd. Vind het belangrijk, en dat is denk ik ook juist de kunst, dat we een passende oplossing, geschikt voor onze situatie kiezen. Niet te veel, en niet te weinig.

Ik hoop dat wij voor een onze situatie panelen kunnen leggen op dakdelen die weinig tot geen last hebben van schaduwwerking. Dan is een oplossing zonder optimizers/ micro omvormers/ Enphase misschien wel het beste, maar daarin laat ik me graag adviseren door jullie :*) Zie in posts vaker terugkomen dat met name verkopers graag parallelle systemen verkopen.
Aantal panelen
Als ik jaarverbruik zou willen dekken (3200 kWh) kom ik op 11-12 panelen.
Graag advies (zie vragen).
Wie gaat het project uitvoeren
Waarschijnlijk een bevriende installateur. Spreek het volgende week met hem door.
Bijhouden van data
Geen must. Zou leuk zijn als de optie erin zit. (SMA omvormers bijv. iirc)
Reeds verkregen offertes
Next step :)
Regio
Regio Hengelo - Overijssel
Vragen
  • Hoeveel panelen? Jaarverbruik dekken (11-12)? Of gunstige dakdelen vol leggen? Ik weet dat is misschien lastig te zeggen/ advies te geven. Maar vraag het toch >:) Leg liever later niet bij (duurder).
  • Ik ben nog niet erg bedreven en bekend met de opties en plaatsing van panelen. In Sunnydesign heb ik dan ook maar automatische configuratie gekozen voor, wat ik dacht, de gunstigste dakdelen. De bovenstaande verdeling is dus verre van optimaal (!). Kan wellicht helemaal niet.
    Wat zou voor ons een gunstige verdeling zijn?
Alvast bij voorbaat dank voor jullie reacties/ advies! Wordt zeer gewaardeerd. _/-\o_ Kan zijn dat ik iets voor de hand liggends ben vergeten, waarvoor excuses 8)7

PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Op het schuine dak zie ik een rij van 3 panelen beneden en 2 boven. Waarom boven niet ook 3 panelen. En past er nog wat links en recht, en midden bij dakramen?

Vanwege windbelasting op het hoge dak past men vaak oost/west toe. De hellingshoek die je nu toepast is wel erg steil.

Dak vol leggen zou ik wel doen. Kale kWh prijs zit rond de € 0,30. Terugverdientijd is kort. Je hebt wel een laag verbruik, je hebt zeker nog geen warmtepomp.

[ Voor 16% gewijzigd door Dre op 11-11-2021 20:00 ]

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11-05 19:15
De hoek van de portrait panelen ziet er op de simulatie te groot uit, gemiddelde bevestiging plat dak is 10 graden voor portrait en 13 voor landscape.
Zou op de eerste verdieping op beide ZO daken ook 1 rij bij de dakrand panelen leggen .

Als je oost west helemaal boven op legt, heb je wel 3 of 4 MPPT’s nodig, dan heb je meerdere serie omvormers nodig of toch (semi)parallel solaredge/enphase. Misschien is O/W dan toch niet zo handig of toch voor solar edge/ Enphase oplossing gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Dat_Doc op 11-11-2021 20:01 ]

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• _Slick_Rick_
Bedankt voor je reactie!
Dre schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:53:
Op het schuine dak zie ik een rij van 3 panelen beneden en 2 boven. Waarom boven niet ook 3 panelen. En past er nog wat links en recht, en midden bij dakramen?
Goed punt! Let trouwens niet te veel op de verdeling en orientatie. Afbeeldingen zijn met name bedoeld voor een beeld van de dakdelen e.d.
Het schuine dak is 6m breed. Is een dek met leien. En inderdaad, als beneden 3 kan, kan boven de ramen ook 3! Ruimte tussen de dakramen is 1,4m. Portrait?
Dre schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:53:
Dak vol leggen zou ik wel doen. Kale kWh prijs zit rond de € 0,30. Terugverdientijd is kort. Je hebt wel een laag verbruik, je hebt zeker nog geen warmtepomp.
Bedankt voor de tip, en nee, geen warmtepomp.

• _Slick_Rick_
Dat_Doc schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:00:
De hoek van de portrait panelen ziet er op de simulatie te groot uit, gemiddelde bevestiging plat dak is 10 graden voor portrait en 13 voor landscape.
Aangepast.
Dat_Doc schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:00:
Zou op de eerste verdieping op beide ZO daken ook 1 rij bij de dakrand panelen leggen .

Als je oost west helemaal boven op legt, heb je wel 3 of 4 MPPT’s nodig, dan heb je meerdere serie omvormers nodig of toch (semi)parallel solaredge/enphase. Misschien is O/W dan toch niet zo handig of toch voor solar edge/ Enphase oplossing gaan.
Heb het even volgegooid >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PMnHq2NYFnV0Y2UGFoXYsT2Adc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xzEeVcRFiecxstIVeqctaNgC.jpg?f=user_large

Krijg de panelen helemaal bovenop niet goed georienteerd, maar ik neem aan dat je ze 90graden gedraaid bedoeld. Schat in dat ik daar max 6 stuks kwijt kan.
En heb er nog een rij op de eerste verdieping bijgelegd (8 totaal).

Is het plaatsen op zoveel verschillende dakdelen niet nadelig? Wat jij ook al aangeeft, door meerdere omvormers, of wordt juist daardoor Solar Edge/ Enphase weer aantrekkelijk?

• Dre
  • Niet online

Dre

9 panelen schuine dak op 1 MPPT van een stringomvormer. Dus dan die 6 panelen, en nog 1 tussen en 2 naast de dakramen. Totaal 9.

14 panelen platte daken zou met een StecaGrid 4200 (als die nog verkocht wordt). Of een andere omvormer die tot die hoge spanningen gaat. 2×7 panelen polystring op een Effekta 5000 kan natuurlijk ook ;)

Sterker nog, Effekta 5000 heeft 3 sets MC-4 connectoren. Ideaal voor dit dak. String A 2×7 panelen en string B 9 panelen. Wel oude meuk omvormer. Maar ik heb er nog wel 1 over ;)

2 paneeltjes op noord-west zijn wel relatief duur omdat die niet zonder optimizer op een stringomvormer kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 11-11-2021 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:28
O-W heeft geen zin als je er niet meer panelen door (kan) leggen (want het lever minder op, en de extra opbrengstspreiding vanaf plat dak is minimaal... Dus alles op de platte daken op zelfde helling en richting leggen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• _Slick_Rick_
Dre schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:57:
9 panelen schuine dak op 1 MPPT van een stringomvormer. Dus dan die 6 panelen, en nog 1 tussen en 2 naast de dakramen. Totaal 9.
Dat lijkt me een hele mooie 'basis'.
14 panelen platte daken zou met een StecaGrid 4200 (als die nog verkocht wordt). Of een andere omvormer die tot die hoge spanningen gaat. 2×7A polystring op een Effekta 5000 kan natuurlijk ook ;)

Sterker nog, Effekta 5000 heeft 3 sets MC-4 connectoren. Ideaal voor dit dak. String A 2×7 panelen en string B 9 panelen. Wel oude meuk omvormer. Maar ik heb er nog wel 1 over ;)
Haha..whatever gets the boobies bouncing :P Zonder gein; zijn er geen huidige omvormers voor een string van 10-14 panelen en een string van 9 panelen?
Zou jij in mijn situatie voor zoveel mogelijk panelen gaan dan? Gezien mijn verbruik, zit ik straks met een opbrengst van bijna 7kW (23), kan niet meer terugleveren dan dat ik afneem 8)7
2 paneeltjes op noord-west zijn wel relatief duur omdat die niet zonder optimizer op een stringomvormer kunnen.
Bedoel je die op de 2de verdieping? Nou, ging in eerste instantie uit van 10-12 panelen, we hebben het hierboven al over 23 panelen :X Dus 2 extra voor veel geld lijkt me dan ook niet de moeite waard.

• _Slick_Rick_
Ronald schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:05:
O-W heeft geen zin als je er niet meer panelen door (kan) leggen (want het lever minder op, en de extra opbrengstspreiding vanaf plat dak is minimaal... Dus alles op de platte daken op zelfde helling en richting leggen.
Bedankt! En welke oriëntatie zou je dan adviseren, en op welke dakdelen?
Op het bovenste dak, past er denk ik met portrait (10gr) 1 rij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Fronius Primo 5.0-1 kan hoge spanningen aan. Nadeel vind ik dat die pas bij echt hoge spanningen efficiënt is (710V). Bij 270V zit ie er 2 procentpunt onder. StecaGrid 4200 is dan mooier, maar die heeft maar 1 MPPT.
En Fronius is een best dure omvormer voor wat je krijgt vind ik.

Wat kan:
  • 9 panelen schuine dak
  • 11 panelen platte daken
  • Op een Goodwe 1-fase Omvormer GW5000D-NS
Dan heb je maar 20 panelen en laat je het dak op de 2e verdieping nog even voor wat het is. Of 4 paneeltjes op de 2e verdieping op een Goodwe GW1500-XS richting het zuid-oosten kan ook nog :) Ik zou het dak wel vol leggen, want anders krijg je spijt dat je het niet gedaan hebt.

Keuze genoeg.

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 11-11-2021 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Qua kosten:
Zonnesystemen kosten ongeveer € 0,80 per Wp geinstalleerd schat ik vandaag de dag. Elk 1 Wp doet ongeveer 1 kWh per jaar. Stel dat een kWh € 0,30,- oplevert, dan heb je binnen 3 jaar het zonnesysteem terugverdient. Nog sneller als je warmtepomp neemt of andere grote verbruikers.

Dus dak vol zou ik doen ja.

• _Slick_Rick_
Dre schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:31:
Qua kosten:
Zonnesystemen kosten ongeveer € 0,80 per Wp geinstalleerd schat ik vandaag de dag. Elk 1 Wp doet ongeveer 1 kWh per jaar. Stel dat een kWh € 0,30,- oplevert, dan heb je binnen 3 jaar het zonnesysteem terugverdient. Nog sneller als je warmtepomp neemt of andere grote verbruikers.

Dus dak vol zou ik doen ja.
Zo heb ik het nog niet eerder bekeken eerlijk gezegd! :*)
Dat maakt het wel interessant.
20 panelen, a 300Wp * €0,80 = €4800 (schatting dan wel), niet verkeerd.

• Dre
  • Niet online

Dre

Kosten van de omvormer en meterkast krijg je sowieso. Het uitbreiden is daarom relatief goedkoop.

300 Wp panelen zijn vandaag de dag niet gangbaar. Jij of je installateur zullen het dak op moeten meten. Hier een voorbeeld van een paneel: https://cdn.webshopapp.co...tr-jkm360-380m-6rl3-b.pdf
Zo'n paneel kost los 133 euro per paneel excl. btw. 385 Wp.

Afhankelijk van het dak kies je de juiste maat zonnepaneel.

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 11-11-2021 21:48 ]

• _Slick_Rick_
En de Goodwe GW5000D-NS ga ik me in verdiepen. Klinkt goed, bedankt voor de tip!
En is het kwaliteitsverschil nog groot met Fronius of SMA, mis je dan features, garantie o.i.d.

Dat denk ik inderdaad ook, zoals eerder aangegeven leg ik dan liever nu het dak vol.

• _Slick_Rick_
Dre schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:45:
Kosten van de omvormer en meterkast krijg je sowieso. Het uitbreiden is daarom relatief goedkoop.

300 Wp panelen zijn vandaag de dag niet gangbaar. Jij of je installateur zullen het dak op moeten meten. Hier een voorbeeld van een paneel: https://cdn.webshopapp.co...tr-jkm360-380m-6rl3-b.pdf
Zo'n paneel kost los 133 euro per paneel excl. btw. 385 Wp.

Afhankelijk van het dak kies je de juiste maat zonnepaneel.
Klopt, dat gaan we volgende week doen.
De opbrengst bereken je toch door:
Aantal panelen x Capaciteit per paneel (Wp) x zonnefactor (regio) x opbrengstfactor =
20 x 380Wp x 0,84 x 0,95 = 6065 kWh.
Kosten: 20 x 380Wp x €0,80 = €6080
Kies je daarbij bewust voor een half-cel paneel?
Neem ik in ieder geval mee als optie.

Edit: de Tiger Mono JKM380M-6RL3-B = 380Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Opbrengst hangt van veel factoren af. Ik denk dat je het te laag inschat. Mijn record staat op jaaropbrengst 5.757MWh uit 5.080 Wp. Zuid 30° ideaal dak.

Half-cell zijn de meeste panelen tegenwoordig. Geen bewuste keuze van mij.

[ Voor 21% gewijzigd door Dre op 12-11-2021 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Soow dat is wel lekker :9~
Vind het wel een erg mooi paneel! Prijs + opbrengst! Bedankt!
En duidelijk wat betreft de half cel.
Morgenvroeg komt er weer iemand langs voor een offerte.
Goed weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
_Slick_Rick_ schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:48:
En de Goodwe GW5000D-NS ga ik me in verdiepen. Klinkt goed, bedankt voor de tip!
En is het kwaliteitsverschil nog groot met Fronius of SMA, mis je dan features, garantie o.i.d.

Dat denk ik inderdaad ook, zoals eerder aangegeven leg ik dan liever nu het dak vol.
Fronius is een wat onbekende hier op forum / in Nederland, maar zeer zeker gerenommeerd. Net als SMA een A-merk.

GoodWe is echter 'goed genoeg' en behoorlijk veel voordeliger - maar niet eenvoudig zonder het cloud platform te monitoren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Update;

Vandaag (weer) met een verkoper om tafel gezeten.
Mijn wensen aangegeven, 2 offertes aangeboden op basis van mijn verbruik.
En na enig aandringen, 1 extra offerte met een max dakbedekking.
(Hij gebruikte online pakket 2Solar voor de 'berekening' en offrering).
Even kort het aangebodene;

Offerte 1
Paneel: 11 x SunPower 375 WP Full Black
Totaal Wp: 4125 Wp
Omvormer: Enphase IQ7+ Micro-omvormers
Prijs incl. montage excl. BTW: € 6.509
€/Wp: €1,58

Dakplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRCKci5VZjA8GA-zzWU7VShqiCU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jNyHiF29s0kinqZuDVLhlxVB.jpg?f=user_large
(5 stuks bovenste platte dak; 6 stuks 1ste verdieping)

Offerte 2
Paneel: 11 x SunPower 375 WP Full Black
Totaal Wp: 4125 Wp
Omvormer: Growatt MIN3600 TL-XE
Power Optimizers: SolarEdge (type niet gespecificeerd)
Prijs incl. montage excl. BTW: € 5.159
€/Wp: €1,25

Dakplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRCKci5VZjA8GA-zzWU7VShqiCU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jNyHiF29s0kinqZuDVLhlxVB.jpg?f=user_large
(5 stuks bovenste platte dak; 6 stuks 1ste verdieping)

Offerte 3
Paneel: 17 x SunPower 375 WP Full Black
Totaal Wp: 6375Wp
Omvormer: Enphase IQ7+ Micro-omvormers
Prijs incl. montage excl. BTW: € 9.208
€/Wp: €1,44

Dakplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnNDJ85tJIjVWtsAgQ_XtpfcB-M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AnhmBIgua7e9dyFGIuQPUfHB.jpg?f=user_large
(5 stuks bovenste platte dak; 6 stuks 2de verdieping, 6 stuks 1ste verdieping)

Kanttekeneningen
  • Ik vind de geboden prijzen veel te hoog
  • Hij wilde geen aanbieding maken voor een serie geschakeld systeem, zonder Enphase/ SE.
  • Hij rekende bij de Enphase oplossingen i.c.m. de SunPower panelen een extra 'opbrengst' van 7% (volgens hem laag aangehouden, hij mocht gaan tot 12%)
Vragen
  • Met de verkoper de dakdelen bekeken. Het schuine dak is een leien dak. Hij gaf aan dat ze daar niet op leggen. De leien gaan kapot. Nu weet ik dat hier systemen voor zijn. Dat zij het niet doen, ok, maar is het mogelijk om op dit dak panelen te leggen? Of moet ik dan rekening houden met (veel) extra kosten?
  • Ik lees vaak op dit forum dat met name verkopers erg graag Enphase en/ of SE propaganderen. Vooropgesteld, ben er zachtgezegd niet te happig op om hier blind in mee te gaan. De verkoper bleef erbij dat de opbrengst 'simpelweg' hoger was (rekende met genoemde 7%). Dat grote omvormers 'zoemen'. Ook noemde hij dat de Enphase oplossing bij minder zoninstraling energie opwekt. En zo het paneel een langer dagdeel/ bij winter meer levert. Is dit zo? En hebben de omvormers bij een serie geschakeld systeem veel spanning nodig om 'aan te slaan'?
Volgens zijn systeem, was er minimale invloed van schaduw op de bovengenoemde dakdelen (0,67% 2de verdieping bij zon in de winter). Toch Enphase aangeraden als de beste oplossing voor mijn situatie.
Ik heb zelf gevoelsmatig nog wat vraagtekens bij de schaduwwerking, wil dit met Sketchup nog even controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Op een leien dak kan absoluut... Dat hadden we op het dak toen ik in Engeland woonde...
Het is meer werk, dat wel...

Dit geeft mij het gevoel dat deze installateur alleen installaties van een leien dakje wil doen _O-

En dergelijke extra opbrengst percentages... komen direct uit de duim...

Advies: iemand anders...

https://www.nrgsolar.com....e-fronius-testing-station

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 17-11-2021 23:06 ]

• _Slick_Rick_
Hahaha, zeg dat wel, denk dat ik beter met een schone lei kan beginnen ;)

Maar top, goed te horen dat het wel degelijk kan.

Bedankt Ronald, fijn om daar even een bevestiging op te krijgen.
Vanmiddag met de volgende om tafel :)
Tot dusver bevooroordeelde verkopers die uit eigen geschrift prediken.
Veel interessanter lijkt het me daarom om de componenten uit te zoeken en bijvoorbeeld bij Winkelman te bestellen + ev installeren (en die zitten bij ons om de hoek :*) ).

Interessant artikel! Serie is dus zo slecht nog niet ;)
Wil zelf een plan uittekenen voor het max aantal panelen op de zonnigste dakdelen.
Kom er dan even op terug voor advies op de panelen en omvormer.

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:44
_Slick_Rick_ schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:41:
[...]

Zo heb ik het nog niet eerder bekeken eerlijk gezegd! :*)
Dat maakt het wel interessant.
20 panelen, a 300Wp * €0,80 = €4800 (schatting dan wel), niet verkeerd.
Let op dat je voor de overtollige kWh slechts een terugleververgoeding krijgt van rond de 7-10 cent en dat je alleen 1 op 1 kan verrekenen zolang de salderingsregeling nog volledig geldig is. En deze zal worden afgebouwd in de toekomst. Hierdoor geldt natuurlijk wel hoe sneller je die panelen op het dak hebt liggen des te langer je van deze regeling gebruik kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
@mathijshooi Ja daar ben ik me van bewust, thanks!
Tot 2023; Salderingsregeling van kracht waarbij je tot de salderingsgrens het opgewekte mag wegstrepen met het verbruik. Salderingsgrens = hoeveelheid kWh wat je afneemt bij je leverancier. Daarboven opgewekte en teruggeleverde energie krijg je een terugleververgoeding voor. Hoogte afhankelijk van je leverancier, zoals jij al aangeeft rond de 7-10 cent.
Dus inderdaad, snel die panelen op het dak :)

• Ronald
@_Slick_Rick_ Je zou denken dat een rits fotogevoelige diodes simpele kost zouden zijn... Helaas is niets minder waar... Het is complex, moeilijk te begrijpen, en voor een groot deel ook moeilijk te simuleren...

Dus onzekerheid aan alle kanten... en dan krijg je angsten en figuren die inspelen op angsten met verhalen die allemaal ergens een kern van waarheid hebben, maar vaak niet van toepassing zijn...
Vervolgens komt er bij dat als je meer componenten verkoopt dat je op meer onderdelen marge kan pakken... Financiële ondersteuning (b.v. SolarEdge) bij vervangen defecte onderdelen binnen garantie is ook zo'n factor die installateurs niet noemen, maar voor hun belangrijk is.

Al met al... Geen eenvoudige aankoop dus... Wat wel zo goed als zeker is: Zelfs een niet ideaal systeem heeft prima rendement.

Terugleververgoeding bij contracten op het moment lopen op tot 30ct/kWh... Bij overproductie en geen of weinig gas ben je spekkoper van de situatie. Ik krijg overigens al 11ct (powerpeers) bij een contract afgesloten voor de grote prijsstijgingen.

• _Slick_Rick_
Ronald schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:42:
@_Slick_Rick_ Je zou denken dat een rits fotogevoelige diodes simpele kost zouden zijn... Helaas is niets minder waar... Het is complex, moeilijk te begrijpen, en voor een groot deel ook moeilijk te simuleren...
Inderdaad. En helemaal voor de onwetende consument.
Dus onzekerheid aan alle kanten... en dan krijg je angsten en figuren die inspelen op angsten met verhalen die allemaal ergens een kern van waarheid hebben, maar vaak niet van toepassing zijn...

Vervolgens komt er bij dat als je meer componenten verkoopt dat je op meer onderdelen marge kan pakken... Financiële ondersteuning (b.v. SolarEdge) bij vervangen defecte onderdelen binnen garantie is ook zo'n factor die installateurs niet noemen, maar voor hun belangrijk is.

Al met al... Geen eenvoudige aankoop dus... Wat wel zo goed als zeker is: Zelfs een niet ideaal systeem heeft prima rendement.
Nou precies dat, en ben daardoor erg terughoudend om hierin mee te gaan.
Las in andere forum posts inderdaad al reacties van je, die dit onderstepen.
De verkoper van gister noemde zelfs terloops dat zij in december een feestje vanuit Enphase hadden, omdat ze zoveel Enphase hadden verkocht. Er gingen bij mij nog een paar extra red flags de lucht in.
Gevoelsmatig (ben zelf werktuigbouwkundig constructeur) geldt voor mij vaak; less is more. Minder onderdelen, minder complex, makkelijker te managen. Dus meer onderdelen, liever niet.
Ja dat maakt het denk ik ook zo tricky, dat zelfs met niet ideale oplossingen je de terugverdientijd wel bereikt.

Lijkt me voor jullie trouwens wel erg frustrerend, om altijd eerst door dit oerwoud van halve waarheden te moeten hakken.
Ben wel erg blij en hecht veel meer waarde aan jullie unbiased oordeel, dan dat van de spookverhalen. (y)
Terugleververgoeding bij contracten op het moment lopen op tot 30ct/kWh... Bij overproductie en geen of weinig gas ben je spekkoper van de situatie. Ik krijg overigens al 11ct (powerpeers) bij een contract afgesloten voor de grote prijsstijgingen.
Jeetje!! Daar kun je lekker aan verdienen.€0,11 ook niet verkeerd toch. Nu snap ik het dak vol leggen :*) Ik was 1 van de lucky few die bij Welkom Energie zat. Dus reden te meer, om de energie opwekking in eigen beheer te willen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Er is een reden dat ik 7kWp heb liggen.... Dat is niet omdat mijn <2400kWh verbruik zo hoog is ;-)
Ik produceer voor <5ct afgeschreven over 20 jaar...

Ik heb nieuwe radiatoren bemeten op warmtepomp... zonder isolatie... Heb vloerverwarming... Wp gaat het redden, maatje zwaarder dan maar... Gas gaat er gewoon uit... Dan zou ik straffeloos die 30ct kunnen pakken... Wat wordt de terugverdientijd van de Wp dan? Ernstig kort.

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:44

Vrees wel dat de gastarieven bij zo'n contract met 30 cent vergoeding ook niet mals zullen zijn. En aangezien bij de meeste mensen de gaskosten de grootste post zijn kan het nog niet echt voordelig zijn. Ben je volledig elektrisch met groot overschot dan wordt het anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Hahaha nice! Zelfvoorzienend en alles wat je dan terug levert is winst. _/-\o_
Wij werden onder luid applaus van Eneco door hun overgenomen.
Hieronder de tarieven: 8)7

Stroom
Stroom per kWh normaal € 0,49352
Stroom per kWh dal € 0,41986
Vaste leveringskosten stroom per maand € 5,99

Gas
Gas per m3 € 1,80442
Vaste leveringskosten gas per maand € 5,99

Wist dus niet hoe snel ik daar weg moest.
Nu bij Delta voor 1 jaar vast.
Nog steeds hoog hoor, maar niet zoals Eneco.
De terug lever tarieven bij Delta, gelijk aan de kale energieprijzen:

Stroom per kWh normaal € 0,20857
Stroom per kWh dal € 0,15678

• Ronald
@_Slick_Rick_ Allememaggies Adriaan, dat zijn wel lekkere tarieven... Geheel geen misbruik van de situatie. Zeeeeker niet.

• _Slick_Rick_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4whwa2vEw_FlaXbWX8jyVX4WNIQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sd5Yi1z4hEX6q5KpZCNLLFNb.jpg?f=user_large

Met de nadruk op 'krijg' :+
Vind het echt verachtelijke praktijken.
Haha, nee totaal geen misbruik.

[ Voor 6% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 18-11-2021 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-04 20:48
_Slick_Rick_ schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:20:
Hahaha nice! Zelfvoorzienend en alles wat je dan terug levert is winst. _/-\o_
Wij werden onder luid applaus van Eneco door hun overgenomen.
Hieronder de tarieven: 8)7

Stroom
Stroom per kWh normaal € 0,49352
Stroom per kWh dal € 0,41986
Vaste leveringskosten stroom per maand € 5,99

Gas
Gas per m3 € 1,80442
Vaste leveringskosten gas per maand € 5,99

Wist dus niet hoe snel ik daar weg moest.
Echt criminele bedragen. Zelfs in de huidige markt absurd hoog.
Misbruik maken van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Offerte update;

Uitgangspunten
  • Aangegeven dat ik de dakdelen zo veel mogelijk wil vol leggen.
  • Deze aanbieder wilde niet op het schuine leien dakdeel leggen.
Offerte
Aanbieder: Beta
Paneel: 18 x Longi Solar Mono Silver Black Frame LR4-60HPH 380Wp
Totaal Wp: 6840 Wp
Omvormer: 1 x SolarEdge SE6K E-series
Optimizers: 18x SolarEdge P401 optimizers
Prijs incl. montage excl. BTW: € 7.600
€/Wp: €1,11

Dakplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Td2bBxdXBZMt8DOGWrzHW_tc-Jo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/85lCj4XavoYWEdEJiodXwGWr.jpg?f=user_large

- Had de prijs eerlijk gezegd hoger verwacht.
- Maar wil gaan voor <€1 Wp. En had hier, op basis van het gesprek, niet zo'n goed gevoel bij.
- Daarnaast wil ik, zoals eerder in deze thread al werd geadviseerd, panelen kwijt op het schuine leien dak.
- Ik verwacht dat ik zonder straf (=schaduw) 2x 3 panelen op het bovenste dak kwijt kan, i.p.v. de 5 op rij volgens dit dakplan.

[ Voor 10% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 19-11-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Voor SolarEdge een redelijke prijs. En handig te zien dat je buren ook panelen hebben liggen... Die landscape opstelling ligt wel heel dicht bij elkaar... Waarom leggen ze de 6 zo ver naar achter in de schaduw ;-)

Maar op het leien dak is in de winter behoorlijk efficiënter; dus wel nuttig om erbij te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Jazeker! Buurman heeft er dus 6 (2x3) op zowel het bovenste dak, als het dak op de eerste verdieping van de uitbouw. Deze aanbieder heeft op beide dakdelen 5 panelen gelegd.

Die 6 naar achter was mij ook een raadsel, maar de beste man was al flink aan het vogelen om de panelen er überhaupt in te krijgen (tijdens gesprek). Dat ik het corrigeren ervan maar inschatte als verspilde moeite.

En dat lijkt mij dus ook! Is qua zon inval (vm) stuk gunstiger dan het dak waar de 3x2 liggen.
Al even geïnformeerd bij Winkelman, zij leggen ook op een leien dak. En krijg volgende week nog een aanbieder op bezoek die dit ook meeneemt en aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De software die ze soms gebruiken is mij een raadsel... Er zijn CRM paketten... leuk voor end-to-end... maar SolarEdge designer blijf ik met afstand het makkelijkste in gebruik. Denk dat ik jouw woning binnen 5 minuten ingetekend zou hebben... Panelen en alles er op 8)7

Als je bedenkt dat je voor de monitoring het legplan al moet invoeren (als installateur van SE)... snap ik het niet als je andere zooi gebruikt.

[ Voor 21% gewijzigd door Ronald op 19-11-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
En daarbij Ronald, komt ook nog de (on)kundigheid van de gebruiker 8)7
SolarEdge Designer :) Zag er goed uit, en gratis! Gisteren geprobeerd me aan te melden, maar om aan te melden 'moet' je een installer zijn en serial number opgeven. Dus ben begonnen in Sketchup.
Ooh echt?! Dat is flink wat sneller dan aanbieder Beta lol. Ik durf het bijna niet te vragen, en alleen als je zin en tijd hebt oc..

Die keuzes worden in bedrijf helaas vaak om verkeerde redenen/ mensen gemaakt ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
Update;

Zaterdag aanbieder PE over de vloer gehad.
Goed gesprek, dak op geweest, ingemeten en kreeg vandaag reactie met mogelijke opties voor het dakplan.

Optie 1 - Oost-West opstelling
Aantal panelen: 25 x 370 Wp
Totaal Wp: 9250 Wp
Omvormer: SMA string omvormer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Km4mDgOREjAixMqfYZF8M-qialA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLxuUD5GJFLSWXY2vM8pL4FV.jpg?f=fotoalbum_large
  • Kwam (verrassend) met een oost-west opstelling, zo kon hij meer panelen kwijt.
  • Weet even niet waar het verschil in Wp tussen de afbeelding (9625 Wp) en mijn rekensom (25 x 370 = 9250Wp) vandaan komt.
Optie 2 - Zoveel mogelijk panelen op zuid
Aantal panelen: 29 x 370 Wp
Totaal Wp: 10730 Wp
Omvormer: SMA string omvormer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PO6Tcy_nIJzBxMCI6O_tofxIW7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESnKqdBFLsCyJNRVOkmFrZGq.jpg?f=fotoalbum_large

Vragen
  • Optie 2 - loont het om de 4 geel-oranje panelen (1 op schuine dak, 3 op 2de verdieping) erbij te pakken, of kan ik die beter weg laten?
  • Hoe goed is SMA ShadeFix? Goed genoeg om de oranje-gele panelen op te vangen? Is de schaduwmanagement van andere fabrikanten (GoodWe Shaduw-MPPT) vergelijkbaar / beter? Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
  • In theorie klinkt het veelbelovend, en schakelt ShadeFix via de Bypass diodes de delen uit waar schaduw valt; [url="https://www.sma-benelux.com/shadefix"]https://www.sma-benelux.com/shadefix[/url]
  • Zouden jullie gaan voor een zuid of een oost-west opstelling?
  • Indien oost-west -> is de oost-west nog uit te breiden met 5-6 panelen op het schuine dak?

[ Voor 4% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 22-11-2021 12:09 ]

Pagina: 1