Beste Tweakers,
Wij zijn ons sinds kort aan het inlezen en oriënteren op een PV-installatie.
We hebben inmiddels een aantal afspraken gepland om een offerte te laten maken.
Wilde voorafgaand hieraan, zelf al even kijken naar de beschikbare ruimte en een (grove) dakplan voor de panelen. Dit met behulp van Sunnydesignweb
Zie hieronder onze situatie, wensen en vragen. Hopelijk kunnen jullie ons wat verder helpen en adviseren bij deze (leuke) studie

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EUoahqLaDr1S3YcD1iqRfq9k.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/KYorCL1UXr47tTtQiYxFpzpK.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EhTMGwOCp0RIUiBuOtQhcXou.jpg?f=user_large)
1ste verdieping - Bijkeuken: 3 x 3,5 = 10,5 m2
2de verdieping: 8 x 2,8 = 22,4 m2
3de verdieping: 5,8 x 3,8 = 22 m2
Schuin dak: N.T.B.
Relatief constant verbuik, vorig jaar was 3200 kWh, wat door thuiswerken eerder hoger is, dan lager dan 'normaal'.
Vind het lastig voorspelling te doen over toekomstig verbruik. Een EV zal er hoogstwaarschijnlijk niet komen.
Andere grootverbruikers staan niet op de planning of wishlist, maar ik wil bijvoorbeeld een airco niet uitsluiten.
:strip_exif()/f/image/vyFYTMc7V8lCY1XxoC1rdHl7.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik hoop dat wij voor een onze situatie panelen kunnen leggen op dakdelen die weinig tot geen last hebben van schaduwwerking. Dan is een oplossing zonder optimizers/ micro omvormers/ Enphase misschien wel het beste, maar daarin laat ik me graag adviseren door jullie
Zie in posts vaker terugkomen dat met name verkopers graag parallelle systemen verkopen.
Graag advies (zie vragen).
Kan zijn dat ik iets voor de hand liggends ben vergeten, waarvoor excuses
Wij zijn ons sinds kort aan het inlezen en oriënteren op een PV-installatie.
We hebben inmiddels een aantal afspraken gepland om een offerte te laten maken.
Wilde voorafgaand hieraan, zelf al even kijken naar de beschikbare ruimte en een (grove) dakplan voor de panelen. Dit met behulp van Sunnydesignweb
Zie hieronder onze situatie, wensen en vragen. Hopelijk kunnen jullie ons wat verder helpen en adviseren bij deze (leuke) studie
Foto's
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EUoahqLaDr1S3YcD1iqRfq9k.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/KYorCL1UXr47tTtQiYxFpzpK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ligging
Zuid-Oost:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EhTMGwOCp0RIUiBuOtQhcXou.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
1ste verdieping - Uitbouw: 6,1 x 3,5 = 21,4 m21ste verdieping - Bijkeuken: 3 x 3,5 = 10,5 m2
2de verdieping: 8 x 2,8 = 22,4 m2
3de verdieping: 5,8 x 3,8 = 22 m2
Schuin dak: N.T.B.
Schaduw
Zie de afbeelding van Sunnydesign. Hierin per dakdeel een visualisatie van de schaduwvorming over een jaar.Jaarverbruik
Wij zijn met zijn 2-en, beide overdag werkend. Ma-Vrij.Relatief constant verbuik, vorig jaar was 3200 kWh, wat door thuiswerken eerder hoger is, dan lager dan 'normaal'.
Vind het lastig voorspelling te doen over toekomstig verbruik. Een EV zal er hoogstwaarschijnlijk niet komen.
Andere grootverbruikers staan niet op de planning of wishlist, maar ik wil bijvoorbeeld een airco niet uitsluiten.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Voor deze fase (badam tss) wellicht overbodig, maar voor de zekerheid hieronder een foto van de meterkast.:strip_exif()/f/image/vyFYTMc7V8lCY1XxoC1rdHl7.jpg?f=fotoalbum_large)
Budget en doel
Ik kijk liever naar de terugverdientijd dan naar het budget eerlijk gezegd. Vind het belangrijk, en dat is denk ik ook juist de kunst, dat we een passende oplossing, geschikt voor onze situatie kiezen. Niet te veel, en niet te weinig.Ik hoop dat wij voor een onze situatie panelen kunnen leggen op dakdelen die weinig tot geen last hebben van schaduwwerking. Dan is een oplossing zonder optimizers/ micro omvormers/ Enphase misschien wel het beste, maar daarin laat ik me graag adviseren door jullie
Aantal panelen
Als ik jaarverbruik zou willen dekken (3200 kWh) kom ik op 11-12 panelen.Graag advies (zie vragen).
Wie gaat het project uitvoeren
Waarschijnlijk een bevriende installateur. Spreek het volgende week met hem door.Bijhouden van data
Geen must. Zou leuk zijn als de optie erin zit. (SMA omvormers bijv. iirc)Reeds verkregen offertes
Next stepRegio
Regio Hengelo - OverijsselVragen
- Hoeveel panelen? Jaarverbruik dekken (11-12)? Of gunstige dakdelen vol leggen? Ik weet dat is misschien lastig te zeggen/ advies te geven. Maar vraag het toch
Leg liever later niet bij (duurder).
- Ik ben nog niet erg bedreven en bekend met de opties en plaatsing van panelen. In Sunnydesign heb ik dan ook maar automatische configuratie gekozen voor, wat ik dacht, de gunstigste dakdelen. De bovenstaande verdeling is dus verre van optimaal (!). Kan wellicht helemaal niet.
Wat zou voor ons een gunstige verdeling zijn?

PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV