Ik ben me aan het oriënteren om zonnepanelen te laten leggen en ben op zoek naar advies.
Onder andere vraag ik me nog af of ik niet beter een deel op oost en een deel op west kan laten leggen.
En mogelijk wat meer panelen dan ik (nu) de electriciteit van verbruik. Zeker als de meerprijs meevalt.
Dakhelling is ongeveer 25 graden.
Oostzijde huis:
Westzijde huis:
Oost (vanaf straat genomen):
West (vanuit dakkapel genomen):
Offerte 1: Netto €4200, 9 maal 370 wattpiek = 3330 wattpiek, geschatte oplevering per jaar 2468 kWh (€684)
Zonnepanelen, optimizers en omvormer allemaal van "zonneplan". Omvormer is 1-fase.
Zat wat verstopt:
Panelen DMEGC DM375M6-60HBB
Omvormer Huawei SUN2000-2/3/3.68/4/4.6/5/6KTL-L1
optimizers van... ?
Offerte 2: Netto €4500, 8 maal 400 wattpiek = 3200 wattpiek, geschatte oplevering per jaar 2737 kWh (€575).
Panelen: Hyundai 400wp black
Omvormer: Solaredge SE3000 HD Wave 1-fase
Optimizers: Solaredge S440 Optimizer
Ondanks dat beiden ongeveer evenveel wattpiek wegleggen op hetzelfde dak, is offerte 2 een stuk optimistischer over de verwachte opbrengst. En offerte 1 juist een stuk optimistischer in hoeveel euro dit per jaar oplevert.
Ik vraag me af of ik niet beter een deel op oost en een deel op west kan leggen, zeker als salderen verdwijnt geeft het een gelijkmatigere opwek over de dag, lijkt me.
De leverancier van de 1e offerte gaf echter aan niet op de dakkapel te kunnen / willen leggen.
In de buurt zijn er echter mensen die dat wel hebben:
Onder andere vraag ik me nog af of ik niet beter een deel op oost en een deel op west kan laten leggen.
En mogelijk wat meer panelen dan ik (nu) de electriciteit van verbruik. Zeker als de meerprijs meevalt.
Foto's
Ik heb een dak op oost en een dak op west. Het oostelijke staat net iets meer naar het zuiden gericht.Dakhelling is ongeveer 25 graden.
Oostzijde huis:
Westzijde huis:
Beschikbare (dak)ruimte
Mijn dak is ongeveer 6 meter breed. Aan de oostkant is het ongeveer 6 meter lang, aan de westkant heb ik door een dakkapel twee dakdelen van ieder ongeveer 1,5 meter lang.Schaduw
De oostkant heeft een schoorsteen op het midden van het dak en een kleine buis. Zowel voor als achter het huis staan hoge bomen.Oost (vanaf straat genomen):
West (vanuit dakkapel genomen):
Jaarverbruik
~2400 kWh.Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fasen, met sinds vorig jaar een moderne groepenkast.Budget en doel
Ik heb al enkele offertes onder de €5000, duurder kan ook maar dan moet het wel zin hebben. (Terugverdientijd, levensduur, ed)Wie gaat het project uitvoeren
Een bedrijfBijhouden van data
Niet het belangrijkste, maar altijd mooi als er mooie grafiekjes uit komen. Ik heb al een raspberry pi met domoticz aan de slimme meter hangen.Reeds verkregen offertes
Ik heb tot nu toe twee offertes, die beiden alle panelen op oost leggen.Offerte 1: Netto €4200, 9 maal 370 wattpiek = 3330 wattpiek, geschatte oplevering per jaar 2468 kWh (€684)
Zonnepanelen, optimizers en omvormer allemaal van "zonneplan". Omvormer is 1-fase.
Zat wat verstopt:
Panelen DMEGC DM375M6-60HBB
Omvormer Huawei SUN2000-2/3/3.68/4/4.6/5/6KTL-L1
optimizers van... ?
Offerte 2: Netto €4500, 8 maal 400 wattpiek = 3200 wattpiek, geschatte oplevering per jaar 2737 kWh (€575).
Panelen: Hyundai 400wp black
Omvormer: Solaredge SE3000 HD Wave 1-fase
Optimizers: Solaredge S440 Optimizer
Ondanks dat beiden ongeveer evenveel wattpiek wegleggen op hetzelfde dak, is offerte 2 een stuk optimistischer over de verwachte opbrengst. En offerte 1 juist een stuk optimistischer in hoeveel euro dit per jaar oplevert.
Ik vraag me af of ik niet beter een deel op oost en een deel op west kan leggen, zeker als salderen verdwijnt geeft het een gelijkmatigere opwek over de dag, lijkt me.
De leverancier van de 1e offerte gaf echter aan niet op de dakkapel te kunnen / willen leggen.
In de buurt zijn er echter mensen die dat wel hebben: