Jedi_Pimp schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:31:
[...]
Rente is rente, zeg je. Een lange rente loopt over het algemeen redelijk mee met de korte rente, totdat dit niet meer gebeurt. De lange rente en korte rente worden door heel andere drivers bepaald, daar zit het grote verschil. Overigens, als de lange en korte rentes dusdanig uit elkaar gaan lopen dat er sprake is van een inverted yield curve, betekent dat het een begin van een recessie.
Dat laatste zijn we volledig met elkaar eens. De grote vraag is hoe crypto reageert op een recessie
Maar wat ik vooral wil zeggen, op het moment dat er sprake is van een inverted yield curve, is het een kwestie van tijd tot die twee rentes elkaar weer opzoeken. Als je ver genoeg uitzoomt en over langere periodes gemiddeldes pakt, is de trend over lange en korte rentes over het algemeen redelijk gelijk.
Nee, ik impliceer niet dat een hoge rente goed is voor crypto. Ik probeer juist de tweedeling te maken, waar jij rente als één fenomeen generaliseert en dan vermeende implicaties aan mijn persoon toedicht

Dat laatste is niet de bedoeling
Ik wil ze niet generaliseren, maar ik geloof wel dat ze in the end dezelfde trend volgen. Ik zie dan ook niet echt in waarom je zou kwantificeren dat BTC (of andere assets) één van die twee zou volgen.
Even zonder dollen, de correlatie 10Y en BTC is juist zo sterk de laatste tijd, vanwege één belangrijke variabele die je niet meeneemt in je verhaal: inflatie. Doordat de reële returns op bonds zo ongelooflijk laag zijn, is kapitaal op zoek naar assets waar nog enigszins sprake is van een positieve, reële (verwachte) return. In deze kenmerkende tijden, wanneer de bond yield stijgt en minder kapitaal naar bonds gaat, is er dus extra liquiditeit in de markt die alternatieve activa opzoekt. Zeker de laatste maanden en jaren, is deze rente-inflatie-liquiditeit pariteit van enorm belang.
Die inflatie is het directe effect van 'money printer goes brrr' wat ik in mijn vorige post benoemde. Het is niet zo dat ik die niet meenam.
Als de geldpersen uit gaan, zal uiteindelijk ook de inflatie weer afnemen. Uiteindelijk bepaalt de hoeveelheid kapitaal die erin gaat de waarde ervan...
Maar nogmaals, ik zie echt net in waarom de 10Y wél een verband met BTC zou hebben, en de 2Y weer niet bijvoorbeeld...