Voor de mensen die interesse hebben in
Helium (HNT).
Ik heb gister iemand gesproken die bezig is met het opzetten van een
Things netwerk binnen onze provincie en zo kwam het gesprek op Helium vs. Things, aangezien dat de twee "grote spelers" zijn/worden binnen het hele Internet of Things (4G uitgezonderd).
Eerder in dit topic was ik vrij negatief over Helium, eigenlijk zonder dat ik er echt kennis van had. Nogsteeds weet ik er niet veel vanaf en alles wat ik hieronder vertel is
mijn opvatting gebaseerd op de ervaring van 1 persoon en een korte zoektocht op internet.
Het Things netwerk wordt opgezet en beheerd door hobbyisten zonder daar iets voor terug te krijgen. Daarnaast zijn er commerciele partijen (o.a.
KPN Things) die een eigen netwerk opzetten met eigen hardware, niet gekoppeld aan het open Things netwerk zover ik begreep. En dan is er het Helium netwerk dat ook door particulieren wordt gedaan maar waar deze geld mee kunnen verdienen dankzij de crypto.
Kosten
De hardware van Helium is (op dit moment) duurder dan de hardware voor Things, ik dacht ongeveer dubbel. Daarnaast betaal je op het Helium netwerk geld (middels de coin) voor het verzenden van data vanaf je IoT device. Hoewel die kosten meevallen, zal het duurder worden als de crypto in waarde stijgt. Bij een commerciele partij betaal je uiteraard maandelijkse kosten / een abonnement.
Dekking
De
dekking van Helium valt nu nog erg tegen (vergeleken met
dekking van Things) maar groeit harder. Dekking is uiteraard het belangrijkste van zoiets als dit. Wel schijnt het zo te zijn dat Helium 1 standaard (frequentie) gebruikt over de hele wereld, terwijl Things verschilt tussen USA, EU en Azie.
Hardware
Op dit moment moet op elke plek waar je data wil versturen een volledige Helium node staan (erg duur), hoewel er gewerkt wordt aan een oplossing waarbij er alleen een antenne nodig is, wat de kosten voor uitrollen erg zal laten dalen.
Wil je een IoT device op zowel het Helium als Things netwerk zetten, dan is daar op dit moment dubbele hardware voor nodig. Het schijnt dat er gewerkt wordt aan hardware waarbij je op beide netwerken kan, zodat een keuze maken minder noodzakelijk is.
Verdienen met Helium
Via de officiele
Helium explorer/map kunnen de nodes bekeken en hoeveel zo'n node oplevert. Er lijkt af en toe valsgespeeld te worden* dus de kosten en dekking zullen lager uitvallen. Bijvoorbeeld een
node in Den Haag verdiende $25 in 30 dagen en de hardware kost ongeveer $600. Met het Things netwerk valt uiteraard geen geld te verdienen.
*) Valsspelen gebeurd waarschijnlijk door meerdere nodes naast elkaar te zetten maar deze op verschillende lokaties/coordinaten aan te melden op de kaart/website. Dit lijkt namelijk allemaal "op goed vertrouwen".
Usecase
Dit is waar het allemaal om draait.
1. Lokaal / kleinschalig, bijvoorbeeld een boerderij of een stad. Dit is zo'n klein oppervlak, daarbij ben je goedkoper af om zelf een netwerk op te zetten met eigen hardware. Hier heeft dus Helium geen toegevoegde waarde.
2. Binnen heel Nederland, bijv. volgen van vrachtwagens van distributie naar winkel. Zelf opzetten op zo'n grote schaal is niet te doen kwa kosten. Het Things netwerk heeft in NL vrij goede dekking dus ook al zijn het hobbyisten, de kans dat er opeens gaten vallen waardoor het niet meer werkt is relatief klein. Is het heel belangrijk dan kan je een commerciele partij gebruiken (hoewel ik niet weet wat de kosten daarvan zijn). Hier kan het Helium netwerk een alternatief zijn, afhankelijk van de kosten, maar een
clear winner is het absoluut niet.
3. Internationaal, bijv. containers op vrachtschepen. Zelf opzetten is onmogelijk. De dekking van het Things netwerk is hier op moment niet genoeg voor, waardoor er plekken zijn zonder ontvangst. Commerciele partijen zijn (in verhouding) heel duur. In veel gevallen wordt tracking nu alleen gedaan op vaste plekken; bijv. een kraan in een haven scant de container, dan in de volgende haven wordt pas weer gescannt. Of er wordt een 4G verbinding gebruikt. Hier kan Helium een goedkoper alternatief zijn, als de dekking verder door groeit en de kosten van data verzenden niet te hoog worden (als de crypto hard stijgt).
Toekomst
Zolang er geld te verdienen valt, zullen mensen gemotiveerd zijn om zich aan te sluiten bij Helium. Maar door de kosten van hardware zal dit denk ik voorlopig alleen binnen westerse landen worden opgepakt. Investeren in Helium is daarmee gokken dat de dekking flink verbeterd terwijl de kosten van gebruik (=verzenden data) niet te hoog worden. En dat daarna grote internationale bedrijven het gaan gebruiken (is het belangrijk genoeg om zo precies te tracken? kost het veel minder dan huidige opties?).
Ik vind het een grote gok, maar misschien hebben anderen in dit topic iets aan bovenstaande.
Links
-
https://explorer.helium.com/ - Officiele map met dekking van Helium
-
https://coveragemap.net/heatmap/ - Community map met dekking Helium
-
https://ttnmapper.org/heatmap/ - Community map met dekking Things
-
https://coinmarketcap.com/currencies/helium/ - Helium crypto op CoinMarketCap
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.