RoD schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:43:
[...]
Dat klopt dus niet. De primaire reden zoals aangegeven door de Gezondheidsraad is dat het kinderen zelf beschermd. De bescherming van anderen en maatschappelijke effecten zijn secundair.
Jezelf beschermen zou sowieso de primaire reden moeten zijn, dat is zeker. Maar, gezien (zoals je zelf zegt) kinderen beginnen met een aanzienlijk lager basisrisico moet je je daar vragen over het nut bij durven stellen.
[...]
Dit is nogal inconsistent. Je wil een zekere kans om nare effecten te verkleinen niet nemen ten faveure van een zéér onwaarschijnlijk fenomeen, namelijk dat er spontaan na lange tijd ernstige bijwerkingen ontstaan.
Daarnaast is er wel degelijk iets over de langetermijnseffecten te zeggen. Zoals vaker aangehaald is het een misvatting dat je mensen per se een hele lange tijd moet volgen om iets over de langetermijnseffecten te zeggen.
Er is imo niets inconsistent aan. Er is een onzekerheid ergo nog geen consensus of uitsluitsel. Waarom zou ik die onzekerheid aangaan bij mijn kinderen als het eigenlijk niet nodig lijkt.
[...]
Dat klopt niet. De huidige vaccins beschermen uitstekend tegen ernstige ziekte door omicron. Bij kinderen werkt het even goed als bij volwassenen. Dus een zeer sterke reductie in de kans op ernstige gevolgen door het virus. Alleen beginnen kinderen dus met een aanzienlijk lager basisrisico.
Laat het me anders zeggen. Het vaccin mag dan nog wel beschermen, maar de langdurigheid en effectiviteit nemen (vooralsnog met de huidige varianten) af.
[...]
Correctie, je neemt het onzekere voor het zekere

Een onzeker beloop door het virus, alhoewel met zeer klein risico, ten faveure van een goed bestudeerd en zeer veilig vaccin. Maar, als ze het al gehad hebben dan is er dus eigenlijk helemaal geen afweging die je hoeft te maken, want dan zijn ze simpelweg afdoende beschermd tegen MIS-C. Wel zou vaccinatie nog kunnen helpen tegen mildere vormen, maar dat lijkt me persoonlijk overbodig.
Ik neem het zekere (dat ze besmet zijn geraakt of zullen worden) voor het onzekere (de mogelijke bijwerkingen van het vaccin op korte en/of lange termijn). Akkoord dat het vaccin het beloop van het virus milder kan maken, ook bij kinderen (al is de kans sowieso al klein dat het voor jonge kinderen erg wordt).
MIS-C is iets om in het oog te houden en moest dat echt veel beginnen voorkomen voor de leeftijdsgroep van mijn kinderen, dan wil ik mijn balans wel eens opnieuw maken, voorlopig lijkt me dat niet nodig.
Er zijn ook andere aandoeningen bij kinderen waarvoor niet altijd gevaccineerd wordt, enkel bij risicopatiënten. Als ik even stoutmoedig veralgemeen, mijn kinderen zijn zieker van de griep dan van hun besmetting met Corona. Toch geef ik ze niet elk jaar een griepvaccin (wat ik zelf wel jaarlijks neem).
[...]
Het is niet of/of hè? Je vaccineert wel, of je vaccineert niet. En dan is vaccineren de keuze die per saldo het meeste gezondheidswinst oplevert. En dat is onafhankelijk of een kind wel of niet omver gereden wordt.
"Het is niet of/of ", daar heb je gelijk in

De gezondheidswinst, daar volg ik je niet in.
Maar, dat is geen probleem. Ieder zijn mening/visie. Echte sluitende wetenschappelijke consensus is er helaas nog niet lijkt me, dus daar moeten we het een beetje bij houden voorlopig vrees is.
Ik heb ook geen probleem met ouders die hun kinderen wel vaccineren, dat is hun beslissing en afweging. Ik wil hier dan ook geen beslissing maken/opdringen voor alle ouders, enkel voor mijn kinderen.