Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:51
Robthebest schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:05:
[...]

De lange termijn effecten zijn zeker WEL relevant. Als je niet weet wat het vaccin kan teweeg brengen op de lange termijn dan kun je geen goede keuze maken.
Je snapt het niet. Of je wilt het niet snappen...

Er zijn 2 soorten bijwerkingen mogelijk.
1) Snel optredende bijwerking
2) Laat optredende bijwerking

Een snel optredende bijwerking is heel makkelijk onderzoeken. Dat gebeurt voordat het vaccin op de markt komt. De proefpersonen worden 3 maanden goed in de gaten gehouden en alle kwaaltjes worden onderzocht. Je kan dit allemaal lezen in de openbare rapporten van de EMA of FDA.

Een laat optredende bijwerking (waar jij bang voor bent) is vrijwel onmogelijk te onderzoeken. Stel je krijgt 2 jaar later een enge ziekte. Het is bijna onmogelijk om dat dan te koppelen aan een vaccin waar je 2 jaar lang geen bijwerkingen van hebt gehad. Ook van de 20+ vaccins die je kinderen in het rijksvaccinatie programma krijgen is er niets bekend over dit soort bijwerkingen.

We kunnen wel bedenken welke bijwerkingen er eventueel mogelijk kunnen zijn. Op basis van wat voor stoffen er in het vaccin zitten. Hoe je lichaam daar op reageert en welke reacties of bijwerkingen dat kan veroorzaken.
Van alle stoffen (op 1 na) die in het vaccin zitten is precies bekend wat ze doen. Dat staat ook allemaal in de openbare rapporten. En al die stoffen zijn na een een paar weken (dus ruim binnen die 3 maanden) uit je lichaam. Dat kan dus niks doen.

Er blijft 1 nieuw stofje over. En daar zat mijn vorige argument. Dat is het spike eiwit. Dat is het enige stofje dat na 3 maanden nog een effect heeft op je lichaam. En wat dus voor een laat optredende of langdurige bijwerking kan zorgen.
Maar weet je waar dat stofje nog meer in zit? In het corona virus. Dus als je ooit besmet raakt met corona, dan krijg je dat eiwit ook binnen. En in veel grotere dosis.

De enige reden om deze enige mogelijke oorzaak van een lange termijn bijwerking te ontlopen, is dus niet besmet raken met corona, zonder vaccin. En als je dat kan heb je dat vaccin ook niet nodig.
Maar aangezien zelfs een onderzoeksstation op Antartica corona heeft gehad... Is je enige kans om je kind een paar jaar naar het ISS te sturen, die zijn nog clean. Mocht dat niet lukken, dan is het vaccin je beste optie.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik wil ook deze er nog wel even in gooien: wie bang is om hun kind een prik te laten halen ivm de veiligheid van het vaccin, kan ik aanraden om uberhaubt kinderen geen behandeling te geven. De meeste behandelingen voor kinderen zijn aanmerkelijk slechter onderzocht dan de Covid-vaccins en er is heel veel offlabel-gebruik dat dus helemaal niet goed is onderzocht. Dus, houd je kinderen vooral uit het ziekenhuis :P

Het is overigens de laatste tijd wel wat beter geworden met duidelijkere plannen voor pediatrische studies en indicaties, maar het is dus in heel veel gevallen niet goed getest en/of specifiek goedkeuring voor aangevraagd bij de EMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:04
Brazos schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:49:
[...]

In je reacties. Het (verminderde) risico op besmetting en ernstig ziekte plust op bij het risico op bijwerkingen van het vaccin. Het is helaas niet zo dat je na vaccinatie compleet van corona af bent zoals je beweerde.
Ok, maar je kunt ze natuurlijk ook niet zomaar bij elkaar optellen. Dat is alleen zo als het vaccin helemaal geen enkel effect zou hebben op de bijwerkingen van een besmetting. En dat is natuurlijk ook niet zo.
Het vermindert de schadelijke effecten van een besmetting als het die al niet voorkomt.

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Brazos schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:48:
[...]
Natuurlijk neem je de dalende werking mee, het maakt niet uit of je na 2 weken de risico's van een infectie doorgaat of na 9 maanden.

De bescherming van het vaccin is geen 90% of daar ook maar in de buurt. Je doet voorkomen alsof je na vaccinatie nog maar 3% van de oorspronkelijke kans loopt op ernstige bijwerking, en dat is niet het geval. Dat percentage zit in de praktijk eerder rond de 50% voor de bevolking als geheel, allicht wat lager voor kinderen.
Ik weet niet waarom je dit soort dingen vind, maar bescherming tegen ziekenhuis opname ligt ruim boven de 90%

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 09:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:53

Kheos

FP ProMod
Robthebest schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:28:
[...]

Klopt inderdaad. Als je denkt dat het vaccin je beschermd dan moet je je laten vaccineren. Als je er een slecht gevoel over hebt moet je het niet doen. Dat is mijn mening.
Als je puur op emotie reageert ('een slecht gevoel'), en dus niet op logica, statistiek, onderzoeken... weet ik niet goed wat je hier doet of verwacht?
We kunnen hier letterlijk tonnen aan data op de weegschaal leggen en jij gaat niet overtuigd worden want 'het voelt niet goed'.
Zeker die nadruk op 'jamaar, wat met lange termijn effecten!'.
Doe mij eens een plezier en noteer morgen eens alles waar je kinderen dagdagelijks mee in aanraking komen. Van huisstofmijt in de slaapkamer, met PFOS besmet water, fijne stofdeeltjes en hormonen in de melk, allerhande chemische nummers in de ontbijtgranen, pesticiden in de sinaasappel, weekmakers in de plastic boterhammendoos,... (we zijn nog niet eens voorbij het ontbijt) dan komen we bij de kans op ongevallen op weg naar school...
Van al die zaken zet je even een linkje naar het onderzoek of de dataset die je het meest overtuigd heeft om je kinderen er dagdagelijks aan bloot te stellen en waarvan je de langetermijn effecten dus duidelijk in kaart hebt en op basis waarvan je een doordachte beslissing hebt genomen.
Want je gaat me niet vertellen dat je in detail wil weten wat de langetermijn effecten zijn van een vaccin dat je misschien 1 keer in hun leven aan je kinderen moet geven en dat je niet weet wat fijn stof en weekmakers (waar jij je kinderen elke dag bewust aan blootstelt) met de hormoonhuishouding van kinderen doet tijdens hun puberteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:28
Toch wel geinig dat de discussies nagenoeg herhaald worden, alleen dan gaat het over een andere doelgroep; kinderen ipv zichzelf.

Ondanks dat ik de noodzaak persoonlijk niet zo sterk zie, denk ik niet dat ik mijn mening beter kan onderbouwen dan het advies wat uitgegeven is door de Gezondheidsraad. Ik zou dan ook geen idee hebben waarom ik tegen dat advies in zou gaan en mijn kinderen niet zou laten vaccineren.

En dan wéér de achterliggende techniek bekritiseren en als te nieuw beschouwen. Ik snap best dat een ieder het beste voor heeft met hun kinderen, maar dit is wel een beetje oud aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Brazos schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:16:
[...]
Raar dat we dat dan niet terug zien in de opnames. Ik vermoed dat de effectiviteit waar over gesproken wordt een wat complexere berekening is dan sommige mensen hier doen voorkomen. Het betekent in ieder geval niet dat je nog maar 3% van de oorspronkelijke kans op ernstige bijwerkingen loopt, en als dat wel zo zou zijn dan is dat niet te verenigen met de ziekenhuisopnames.
Dat zien we duidelijk terug in de opnames, 10 tot 12% van NL is niet gevaccineerd, en die zorgt voor bijna 50% van de ziekenhuis opnames, als je je rekenkundig talent even los laat kun je het ook zelf uitrekenen (y)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robthebest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 21:28
RocketKoen schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:50:
[...]

Je snapt het niet. Of je wilt het niet snappen...

Er zijn 2 soorten bijwerkingen mogelijk.
1) Snel optredende bijwerking
2) Laat optredende bijwerking

Een snel optredende bijwerking is heel makkelijk onderzoeken. Dat gebeurt voordat het vaccin op de markt komt. De proefpersonen worden 3 maanden goed in de gaten gehouden en alle kwaaltjes worden onderzocht. Je kan dit allemaal lezen in de openbare rapporten van de EMA of FDA.

Een laat optredende bijwerking (waar jij bang voor bent) is vrijwel onmogelijk te onderzoeken. Stel je krijgt 2 jaar later een enge ziekte. Het is bijna onmogelijk om dat dan te koppelen aan een vaccin waar je 2 jaar lang geen bijwerkingen van hebt gehad. Ook van de 20+ vaccins die je kinderen in het rijksvaccinatie programma krijgen is er niets bekend over dit soort bijwerkingen.

We kunnen wel bedenken welke bijwerkingen er eventueel mogelijk kunnen zijn. Op basis van wat voor stoffen er in het vaccin zitten. Hoe je lichaam daar op reageert en welke reacties of bijwerkingen dat kan veroorzaken.
Van alle stoffen (op 1 na) die in het vaccin zitten is precies bekend wat ze doen. Dat staat ook allemaal in de openbare rapporten. En al die stoffen zijn na een een paar weken (dus ruim binnen die 3 maanden) uit je lichaam. Dat kan dus niks doen.

Er blijft 1 nieuw stofje over. En daar zat mijn vorige argument. Dat is het spike eiwit. Dat is het enige stofje dat na 3 maanden nog een effect heeft op je lichaam. En wat dus voor een laat optredende of langdurige bijwerking kan zorgen.
Maar weet je waar dat stofje nog meer in zit? In het corona virus. Dus als je ooit besmet raakt met corona, dan krijg je dat eiwit ook binnen. En in veel grotere dosis.

De enige reden om deze enige mogelijke oorzaak van een lange termijn bijwerking te ontlopen, is dus niet besmet raken met corona, zonder vaccin. En als je dat kan heb je dat vaccin ook niet nodig.
Maar aangezien zelfs een onderzoeksstation op Antartica corona heeft gehad... Is je enige kans om je kind een paar jaar naar het ISS te sturen, die zijn nog clean. Mocht dat niet lukken, dan is het vaccin je beste optie.
Heldere uitleg. Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:18
Brazos schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:48:
[...]
Natuurlijk neem je de dalende werking mee, het maakt niet uit of je na 2 weken de risico's van een infectie doorgaat of na 9 maanden.

De bescherming van het vaccin is geen 90% of daar ook maar in de buurt. Je doet voorkomen alsof je na vaccinatie nog maar 3% van de oorspronkelijke kans loopt op ernstige bijwerking, en dat is niet het geval. Dat percentage zit in de praktijk eerder rond de 50% voor de bevolking als geheel, allicht wat lager voor kinderen.
Dat is dus wel het geval, de enige mits is dat je na een maand of 9 (voor kinderen) een booster moet hebben. De bescherming van het vaccin is daarmee voor Omikron rond de 90% (zie hiervoor de onderzoeken). Je 50% krijg je pas als je niet tijdig een booster krijgt/besmet raakt met het virus.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:06
Lapa schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:33:
[...]

Dit zie ik zo vaak terug dat ik bijna ga denken dat mensen zelfs hier op Tweakers niet kunnen rekenen?

Ja, een volledig gevaccineerd persoon kan 1) besmet raken en kan dan 2) ook het virus doorgeven. Maar de kans op zowel 1) als 2) is stevig gereduceerd ten opzichte van een niet gevaccineerd persoon, met minimaal tientallen procenten. Dat gaat op voor kinderen en volwassenen.

Dus ja, de vaccinaties verminderen de verspreiding. En een kleine reductie hierin heeft een groot effect, gezien de exponentiële vermenigvuldiging. Stel dat het maar 20% reductie zou zijn in totaal (het is veel meer), dan kan dat het verschil uitmaken tussen R-getal van 0,9 versus 1,1, oftewel het verschil tussen uitdoven en opvlammen.

En je ziet dit ook duidelijk terug in de cijfers, in landen met een lagere vaccinatiegraad is de Omicron curve nog veel steiler dan hier.
Inderdaad. Mensen stoppen met blijkbaar met verder nadenken als ze zien dat de verhouding van besmettingen 50/50 is tussen gevaccineerden en niet gevaccineerden.
Conclusie is dus dat vaccinatie niet helpt tegen besmetting.

Uhh, niet dus...

Als 50% van de besmettingen komt uit de groep van 10% niet gevaccineerden en 50% van de besmettingen komt uit de groep van 90% gevaccineerden, dan is de kans op besmetting na vaccinatie dus 10x kleiner.

Dàt is voor mij de reden om mijn kinderen van 6 en 8 wel te laten vaccineren.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:29

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
We weten dat de effectiviteit van het vaccin afneemt, maar dan met name voor besmettelijkheid en iets minder voor kans op ernstig ziekteverloop. Is in die zin al iets te zeggen over de effectiviteit tegen MIS-C?
Blijft dat wel voor zeer lange tijd op niveau, of moeten we daarvoor ook periodiek blijven prikken?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Gonadan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:56:
We weten dat de effectiviteit van het vaccin afneemt, maar dan met name voor besmettelijkheid en iets minder voor kans op ernstig ziekteverloop. Is in die zin al iets te zeggen over de effectiviteit tegen MIS-C?
Blijft dat wel voor zeer lange tijd op niveau, of moeten we daarvoor ook periodiek blijven prikken?
Weten we niet, maar het is wel aannemelijk dat die bescherming goed op peil blijft. We weten dat de vaccins goed blijven beschermen tegen ernstige ziekte, en MIS-C is een behoorlijke heftige ziekte, niet bepaald een verkoudheid. Dus ik verwacht dat het vrij goed geconserveerd blijft.

Bewijs is er verder niet, maar ik verwacht ook dat de vaccins beter functioneel blijven in kinderen omdat zij een beter immuunsysteem hebben dan ouderen.

We zullen verder de studies moeten afwachten. Zal waarschijnlijk, met het relatief kleine risico dat kinderen lopen, uit de VS moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

RoD schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:31:
Weten we niet, maar het is wel aannemelijk dat die bescherming goed op peil blijft. We weten dat de vaccins goed blijven beschermen tegen ernstige ziekte, en MIS-C is een behoorlijke heftige ziekte, niet bepaald een verkoudheid. Dus ik verwacht dat het vrij goed geconserveerd blijft.

Bewijs is er verder niet, maar ik verwacht ook dat de vaccins beter functioneel blijven in kinderen omdat zij een beter immuunsysteem hebben dan ouderen.

We zullen verder de studies moeten afwachten. Zal waarschijnlijk, met het relatief kleine risico dat kinderen lopen, uit de VS moeten komen.
Zeker zijn we natuurlijk nooit, maar het gaat mij om een huidig inzicht in lijn met de ervaringen voor andere ernstig ziektebeeld. Zoals je het nu vertelt zou het dus ook vanuit ziekte als MIS-C niet noodzakelijk zijn om de vaccinaties bij kinderen te gaan herhalen (voor zover we nu weten uiteraard).
Dat helpt mensen misschien in hun keuze omdat ik mij goed van voorstellen dat een éénmalige prik om ernstig verloop te voorkomen een stuk meer geaccepteerd is dan een herhalend schema omdat het anders geen werking meer heeft.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Gonadan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:40:
[...]

Zeker zijn we natuurlijk nooit, maar het gaat mij om een huidig inzicht in lijn met de ervaringen voor andere ernstig ziektebeeld. Zoals je het nu vertelt zou het dus ook vanuit ziekte als MIS-C niet noodzakelijk zijn om de vaccinaties bij kinderen te gaan herhalen (voor zover we nu weten uiteraard).
Dat helpt mensen misschien in hun keuze omdat ik mij goed van voorstellen dat een éénmalige prik om ernstig verloop te voorkomen een stuk meer geaccepteerd is dan een herhalend schema omdat het anders geen werking meer heeft.
Ja, maar ik schets wat ik verwacht, en dat kan ik natuurlijk niet hard maken :) Wellicht zou men wel er wat slims over kunnen zeggen in het kader van voorlichting, maar ik weet eigenlijk niet wat er precies wordt gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

RoD schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:42:
Ja, maar ik schets wat ik verwacht, en dat kan ik natuurlijk niet hard maken :) Wellicht zou men wel er wat slims over kunnen zeggen in het kader van voorlichting, maar ik weet eigenlijk niet wat er precies wordt gedaan.
Wees gerust, ik beschouw jou niet als bron die ik ga aanklagen als het anders blijkt in de toekomst. :P
Het klinkt mij logisch in de oren dat MIS-C geschaard wordt onder ernstig ziektebeeld, en dat voor kinderen ook een enkele vaccinatie daar langere tijd voor behoedt net als bij volwassenen. Dus een bevestiging daarvan zegt mij al genoeg. Wat het over jaren doet kunnen we natuurlijk nooit weten, maar dan is de situatie sowieso alweer heel anders.

Qua voorlichting ben ik ook erg benieuwd. Persoonlijk heb ik nog niets meegekregen op dat vlak. De brieven moeten volgens mij nog komen en online staat misschien wel iets maar dat zou ik dan actief moeten gaan zoeken.
Ik ben erg benieuwd hoe ze het gaan brengen en wat ze gaan doen om eventuele twijfelaars over de streep te trekken. Mijn ervaring is dat ze daar vooralsnog niet zo sterk in zijn en liever het pad van belerend toespreken kiezen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Brazos schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:16:
[...]

Raar dat we dat dan niet terug zien in de opnames. Ik vermoed dat de effectiviteit waar over gesproken wordt een wat complexere berekening is dan sommige mensen hier doen voorkomen. Het betekent in ieder geval niet dat je nog maar 3% van de oorspronkelijke kans op ernstige bijwerkingen loopt, en als dat wel zo zou zijn dan is dat niet te verenigen met de ziekenhuisopnames.
Dit is al veel vaker gezegd, na vaccinatie (2 weken na de 2e prik) heb je bij Omikron een bescherming van zo'n 70% en met een booster loopt dat op tot boven de 90. Die bescherming loopt langzaam af en zeker bij mensen met een slechter immuunsysteem (ouderen) gaat dat na een maand of 6 echt rap omlaag. Doordat we te laat zijn geweest met boosters zie je nu dat laatste sterk terug in de ziekenhuisopnames.

Maar als jij nu dus je kinderen laat vaccineren begin je met die 70% welke een maand of 9 boven de 50% blijft. Pak je binnen die tijd een booster gaat dat naar ruim 90%, welke langer op een goed nivo blijft.

De huidige ziekenhiusopnames geven dus vooral aan dat we te laat zijn begonnen met boosteren, maar zegt dus niet dat het vaccin slecht werkt. Zeker voor kinderen zal die bescherming juist lang heel hoog blijven.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:49:

Qua voorlichting ben ik ook erg benieuwd. Persoonlijk heb ik nog niets meegekregen op dat vlak. De brieven moeten volgens mij nog komen en online staat misschien wel iets maar dat zou ik dan actief moeten gaan zoeken.
Ik ben erg benieuwd hoe ze het gaan brengen en wat ze gaan doen om eventuele twijfelaars over de streep te trekken. Mijn ervaring is dat ze daar vooralsnog niet zo sterk in zijn en liever het pad van belerend toespreken kiezen.
De uitnodiging in Vlaanderen speelt vooral in op volgende elementen (kort samengevat):
• Bijdragen aan het openhouden van scholen, sport en andere buitenschoolse activiteiten
• Beschermen van grootouders, ouders en andere personen
• Eigen gezondheid beschermen (ook al zijn de risico's klein)
• Immuniteit door vaccinatie is superieur aan immuniteit door besmetting
• Het vaccin is getest en veilig voor kinderen

Zie ook: https://www.laatjevaccineren.be/5-11-jarigen

Wij hebben gisterenavond de knoop doorgehakt en de afspraken ingeboekt voor de eerste en tweede prik van onze oudste (5 jaar). Voor drie redenen: beschermen van de grootouders, beschermen van zijn eigen gezondheid en bijdragen aan een oplossing voor de maatschappij. We hebben de afgelopen maanden vaccinatie ook al besproken met hem zodat hij een basis begrip heeft van wat het inhoudt en dat het ook niet 100% beschermt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Brazos schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:11:
[...]

De cijfers betreffen echter delta, en minder dan 9 maanden interval voor de meeste mensen en zelfs die komen nergens in de buurt van 90%.
De cijfers die ik nu gebruik zijn voor Omikron. Bij Delta is het na de 2e prik al boven de 90%, bij Omikron is dat rond de 70%.
Dat ouderen een groter risico lopen is altijd zo, ook zonder vaccinatie. Het is niet zo dat zonder vaccinatie iedereen een gelijk risico loopt maar dat na vaccinatie ouderen opeens een groter risico lopen. Dat risico is altijd hoger of lager afhankelijk van de groep.
Klopt, maar dat staat nog los van dat de vaccins voor ouderen eerder hun werking verliezen. Waar het vaccin bij jongeren tot een maand of 9 nog voldoende bescherming biedt, zie je dat voor ouderen de werking al bij een maand of 5 a 6 hard naar beneden gaat.
Als het vaccin voor iedereen een effectiviteit van 93% tegen ziekenhuisopname zouden hebben zoals de klinische tests van pfizer beweren dan zou 33% van de 12-69 jarige patiënten of 65% van de 70+ patiënten niet gevaccineerden zijn, maar een veel kleiner aandeel.
Nogmaals, de eerste maanden zag je dat het aantal gevaccineerden en ongevaccineerden in het ziekenhuisopnames prima te verklaren was met de vaccinatiegraad en die 97%. De laatste maanden zie je echter dat vooral bij de ouderen het alleen te verklaren is als die 97% hard omlaag aan het gaan is. Voor jongeren zie je echter nog steeds maar een lichte daling van die werking. Aangezien we het hier over jongeren hebben, kun je er voor Omikron dus van uit gaan dat ze zo'n 70% beschermd zijn tegen ziekenhuisopnames (en tegen mildere klachten is die bescherming altijd al hoger geweest), en als je ze later nog een booster zou geven zelfs ruim boven de 90%.

OIftewel de werking van het vaccin staat helemaal niet ter discussie, je moet alleen wel in je achterhoofd houden dat die werking over de tijd genomen daalt. En dat gaat voor ouderen een stuk sneller dan bij jongeren en dat zie je nu ook terug in de ziekenhuizen

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Admiral Freebee schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:17:
De uitnodiging in Vlaanderen speelt vooral in op volgende elementen (kort samengevat):
• Bijdragen aan het openhouden van scholen, sport en andere buitenschoolse activiteiten
• Beschermen van grootouders, ouders en andere personen
• Eigen gezondheid beschermen (ook al zijn de risico's klein)
• Immuniteit door vaccinatie is superieur aan immuniteit door besmetting
• Het vaccin is getest en veilig voor kinderen

Zie ook: https://www.laatjevaccineren.be/5-11-jarigen

Wij hebben gisterenavond de knoop doorgehakt en de afspraken ingeboekt voor de eerste en tweede prik van onze oudste (5 jaar). Voor drie redenen: beschermen van de grootouders, beschermen van zijn eigen gezondheid en bijdragen aan een oplossing voor de maatschappij. We hebben de afgelopen maanden vaccinatie ook al besproken met hem zodat hij een basis begrip heeft van wat het inhoudt en dat het ook niet 100% beschermt.
Voor Nederland ben ik ook een beetje bang voor een soortgelijke argumentatie, want van dat lijstje zal maximaal de helft voor velen überhaupt als geldig argument te beschouwen zijn.
Punt één en twee kan je onderhand natuurlijk sowieso lachend van tafel vegen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-09 15:10
Gonadan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:58:
[...]

Voor Nederland ben ik ook een beetje bang voor een soortgelijke argumentatie, want van dat lijstje zal maximaal de helft voor velen überhaupt als geldig argument te beschouwen zijn.
Dit dus. Volledig mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
De Volkskrant heeft hier vandaag ook een artikel aan gewijd, zie Wel/niet de kinderprik, in tijden van omikron? . Ik heb het zelf nog niet gelezen, maar lijkt me wel relevantie informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:58:
[...]
Waarom? Specifiek het openhouden van scholen / BSO zou toch nog kunnen? Een jaar geleden was school gesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Vandaag las ik dit in het nieuws: Vaccineren van jonge kinderen kan nieuwe coronagolf tot 15% vertragen of zelfs bijna helemaal vermijden

Kanttekening is dat de studie gaat over de deltavariant en niet over omikron.

In dit artikel (1000 deelnemers voor Antwerpse webinar over kindervaccinatie lees ik zelfs dat 1 op 3000 infecties bij kinderen leidt tot MIS-C wat een ernstige ontstekingsziekte is bij kinderen. Om het anders uit te drukken: dat is 0,03%. Ik kan me voorstellen dat het werkelijke cijfer iets lager ligt omdat milde infecties wellicht zelfs niet opgemerkt worden bij jonge kinderen. Mijn eigen ervaring is in ieder geval dat kleuters zelden getest worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:27
erwn schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:23:
De Volkskrant heeft hier vandaag ook een artikel aan gewijd, zie Wel/niet de kinderprik, in tijden van omikron? . Ik heb het zelf nog niet gelezen, maar lijkt me wel relevantie informatie.
Ik heb het wel gelezen :)

Ik zit eigenlijk volledig in het kamp "kinderen vaccineren". Mijn kids van 6 en 9 willen dat zelf ook trouwens (ongetwijfeld geïndoctrineerd door mij ;) ). Maar na dit artikel begon ik een heeeeeeel klein beetje te twijfelen.

De samenvatting (zoals ik hem lees) is dat de meerwaarde van het vaccin nu minder groot is voor kinderen die al besmet zijn geweest (en dat is bij mijn kids het geval), vooral door de intrede van de Omikron-variant (waarop het vaccin niet gebaseerd is).

Het artikel noemt MIS-C (een dodelijk kinderontstekingssyndroom) als een van de hoofdredenen om je kinderen te vaccineren. In één op de 3000 tot 4500 Coronabesmettingen onder kinderen tussen de 5 en 12 jaar kan dat optreden. Er zijn in Nederland ruim honderd kinderen van die leeftijd in het ziekenhuis terecht gekomen, de helft daarvan op de IC.

Maar als je al Corona gehad hebt, is de kans op MIS-C een heel stuk kleiner en daarmee het nut van het vaccin dus ook.

Kortom: het is best een genuanceerd verhaal. Vooralsnog zijn wij nog steeds voornemens om onze kinderen te laten vaccineren, vooral omdat we eigenlijk weinig nadelen aan het vaccin zien (hoewel ik zelf net 2 dagen goed ziek ben geweest van de booster ;) ).

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

erwn schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:27:
Waarom? Specifiek het openhouden van scholen / BSO zou toch nog kunnen? Een jaar geleden was school gesloten.
Een jaar geleden was alles anders. Er is geen directe relatie tussen het gevaccineerd zijn van kinderen en het al dan niet gesloten zijn van scholen, het sluiten van scholen is zuiver iets wat je bepaalt middels beleid. Daartussen een oorzakelijk verband proberen te leggen is een pressiemiddel. Wat het kabinet dan ook graag gebruikt om mensen te motiveren om te gaan vaccineren. Niet voor niets ben ik argwanend over de argumentatie die gebruikt gaat worden, ik verwacht namelijk dat ook Nederland dergelijke onwaarheden gaat gebruiken om mensen over de streep te trekken/duwen.

Vorig jaar waren besmettingen een probleem, want veel besmettingen zorgden voor een hoge belasting op de zorg. Nu zijn besmettingen veel minder een probleem, en werken de vaccins bovendien niet goed genoeg om besmetting te voorkomen. De vaccins zijn nu dus nog zuiver bedoeld om de zorg te ontlasten omdat het opname of ernstig ziektebeeld voorkomt, of om het individu te beschermen tegen ernstige klachen.
Daarmee zijn alle argumenten dat een kind vaccineren ook maar iets betekent voor anderen besmetten en daarmee indirect ook als argument gebruikt kan worden om scholen te sluiten niet meer valide.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:32:
[...]

Een jaar geleden was alles anders. Er is geen directe relatie tussen het gevaccineerd zijn van kinderen en het al dan niet gesloten zijn van scholen, het sluiten van scholen is zuiver iets wat je bepaalt middels beleid. Daartussen een oorzakelijk verband proberen te leggen is een pressiemiddel. Wat het kabinet dan ook graag gebruikt om mensen te motiveren om te gaan vaccineren. Niet voor niets ben ik argwanend over de argumentatie die gebruikt gaat worden, ik verwacht namelijk dat ook Nederland dergelijke onwaarheden gaat gebruiken om mensen over de streep te trekken/duwen.

Vorig jaar waren besmettingen een probleem, want veel besmettingen zorgden voor een hoge belasting op de zorg. Nu zijn besmettingen veel minder een probleem, en werken de vaccins bovendien niet goed genoeg om besmetting te voorkomen. De vaccins zijn nu dus nog zuiver bedoeld om de zorg te ontlasten omdat het opname of ernstig ziektebeeld voorkomt, of om het individu te beschermen tegen ernstige klachen.
Daarmee zijn alle argumenten dat een kind vaccineren ook maar iets betekent voor anderen besmetten en daarmee indirect ook als argument gebruikt kan worden om scholen te sluiten niet meer valide.
Vaccins lijken nog altijd wel een (sterk afnemend) effect te hebben op verspreiding. Op die manier kan een school (of een individuele klas!) meer kans hebben om open te blijven omdat er niet te veel kinderen of de leraar afwezig zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Admiral Freebee schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:44:
Vaccins lijken nog altijd wel een (sterk afnemend) effect te hebben op verspreiding. Op die manier kan een school (of een individuele klas!) meer kans hebben om open te blijven omdat er niet te veel kinderen of de leraar afwezig zijn.
Een bijdrage is er altijd wel, maar het allang niet meer in verhouding tot de impact van de maatregel. Elke klas zal vele besmettelijke kinderen bevatten waarvan een aanzienlijk deel asymptomatisch. Scholen sluiten vanwege besmettingen is niet meer proportioneel.
Zoals gezegd is er geen directe relatie tussen een vaccinatie en het open zijn van de klas, die kan je hooguit nog bewerkstelligen met falend beleid.
We raken de endemische fase in, maar men heeft nog steeds moeite met het epidemische denken loslaten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Gonadan schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:23:
[...]
Een bijdrage is er altijd wel, maar het allang niet meer in verhouding tot de impact van de maatregel. Elke klas zal vele besmettelijke kinderen bevatten waarvan een aanzienlijk deel asymptomatisch. Scholen sluiten vanwege besmettingen is niet meer proportioneel.
Zoals gezegd is er geen directe relatie tussen een vaccinatie en het open zijn van de klas, die kan je hooguit nog bewerkstelligen met falend beleid.
De klas sluiten zorgt nog steeds van een demping van de besmettingen. Dat heeft weinig te maken met falend beleid alswel nog even voorzichtig te zijn. Je ziet nu al bij de GGD dat er soepeler wordt gekeken om klassen open te laten.
We raken de endemische fase in, maar men heeft nog steeds moeite met het epidemische denken loslaten.
We zitten nog in de overgang tussen die 2 (hopelijk) . In die overgang al gaan reageren alsof het endemisch is, is heel veel risico nemen. Dan ga je er van uit dat alle positieve signalen kloppen en de negatieve signalen niet op zullen treden. Om alles veilig te houden zul je dus de overstap van pandemie naar endemie ook rustig aan moeten doen.
Dus laten we eens zorgen dat het ook echt een endemie wordt en niet overhaast reageren om er dan achter te komen dat we alsnog een nieuwe golf opwekken.

[removed]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat gaat niet meer over het vaccineren van kinderen. We moeten van de angstcultuur af en realistisch kijken. Objectief gezien is er gewoon geen reden meer om het open houden van scholen, sport en buitenschoolse activiteiten (want dat is wat er staat en waar het over gaat) afhankelijk te laten zijn van of je kinderen wel gevaccineerd zijn. De suggestie dat scholen eventueel weer dicht gaan als je je kinderen nu niet laat vaccineren is ridicuul.
Zeker als je het tijdpad wat nog te gaan is en het aantal wat waarschijnlijk al besmet is geweest gaat meenemen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:38
Blackouts schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:00:
[...]

Inderdaad. Mensen stoppen met blijkbaar met verder nadenken als ze zien dat de verhouding van besmettingen 50/50 is tussen gevaccineerden en niet gevaccineerden.
Conclusie is dus dat vaccinatie niet helpt tegen besmetting.

Uhh, niet dus...

Als 50% van de besmettingen komt uit de groep van 10% niet gevaccineerden en 50% van de besmettingen komt uit de groep van 90% gevaccineerden, dan is de kans op besmetting na vaccinatie dus 10x kleiner.

Dàt is voor mij de reden om mijn kinderen van 6 en 8 wel te laten vaccineren.
Het zou hout snijden als 50% van de positieve tests inderdaad niet gevaccineerd zouden zijn.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:06
Tweak_ers schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:43:
[...]

Het zou hout snijden als 50% van de positieve tests inderdaad niet gevaccineerd zouden zijn.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken
Kan je wat meer uitleg geven in plaats van dat ik op een pagina met heel veel data op zoek moet en moet gokken naar het punt wat je probeert te maken?

ik vermoed dat je probeert te zeggen dat >50% van de besmettingen bij gevaccineerden is?
Dat klopt, maar je begrijpt dat met een vaccinatiegraad van 89% er wel heel veel meer besmettingen uit die groep moeten komen voordat je kan zeggen dat vaccinatie niet beschermt tegen besmetting?
Dat is juist het punt wat ik wilde maken met mijn vorige post, dus snijdt mijn post nog steeds hout, ook al waren er wat aannames in mijn getallen om mijn punt wat duidelijker te maken

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:23
redwing schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:54:
[...]

De klas sluiten zorgt nog steeds van een demping van de besmettingen. Dat heeft weinig te maken met falend beleid alswel nog even voorzichtig te zijn. Je ziet nu al bij de GGD dat er soepeler wordt gekeken om klassen open te laten.

[...]

We zitten nog in de overgang tussen die 2 (hopelijk) . In die overgang al gaan reageren alsof het endemisch is, is heel veel risico nemen. Dan ga je er van uit dat alle positieve signalen kloppen en de negatieve signalen niet op zullen treden. Om alles veilig te houden zul je dus de overstap van pandemie naar endemie ook rustig aan moeten doen.
Dus laten we eens zorgen dat het ook echt een endemie wordt en niet overhaast reageren om er dan achter te komen dat we alsnog een nieuwe golf opwekken.
spaanse griep ging ook over naar de milde fase. verwacht dat covid hier eigenlijk al mee bezig is.
ben benieuwd naar de winter van 2022/2023.
Ik neem aan dat booster-campagne doorzet het hele jaar door en dat er flink geprikt wordt in September/October dit jaar....

nothing stops this train

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Blackouts schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:00:
[...]

Kan je wat meer uitleg geven in plaats van dat ik op een pagina met heel veel data op zoek moet en moet gokken naar het punt wat je probeert te maken?

ik vermoed dat je probeert te zeggen dat >50% van de besmettingen bij gevaccineerden is?
Dat klopt, maar je begrijpt dat met een vaccinatiegraad van 89% er wel heel veel meer besmettingen uit die groep moeten komen voordat je kan zeggen dat vaccinatie niet beschermt tegen besmetting?
Dat is juist het punt wat ik wilde maken met mijn vorige post, dus snijdt mijn post nog steeds hout, ook al waren er wat aannames in mijn getallen om mijn punt wat duidelijker te maken
Zo'n vergelijking is sowieso lastig. Door de vaccinatie zul je minder klachten hebben waardoor de kans dat je bij een besmetting je ook gaat laten testen vanwege klachten een stuk kleiner is. Daarnaast is ook bekend dat ongevaccineerden die klachten hebben zich juist minder laten testen.

Hetbeeld is echter wel duidelijk want het verschil is niet te verklaren met bovenstaande punten, maar hoe groot die impact precies is zul je toch uit onderzoeken moeten halen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:01
redwing schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:45:
[...]

Daarnaast is ook bekend dat ongevaccineerden die klachten hebben zich juist minder laten testen.
Hoe kom je daarbij? Heb je daar een bron van? Ik zou mij als ongevaccineerde bij elke nies laten testen in de hoop toch corona te hebben. Zo kan ik vervolgens lekker overal 1 jaar lang naar binnen zonder vaccinatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
dehardstyler schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:46:
[...]

Hoe kom je daarbij? Heb je daar een bron van? Ik zou mij als ongevaccineerde bij elke nies laten testen in de hoop toch corona te hebben. Zo kan ik vervolgens lekker overal 1 jaar lang naar binnen zonder vaccinatie. :)
In het andere corona topic zijn daar wat onderzoeken van voorbij gekomen en ook in het nieuws zijn wat onderzoeken geweest. En daaruit kwam dat ongevaccineerden zich wat minder snel lieten testen. Ik kan me voorstellen dat dat in de tussentijd wat is bijgetrokken door de QR-code, maar helemaal hetzelfde zal het daarmee niet worden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:43
dehardstyler schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:46:
[...]

Waarom zou je blij worden van de ziekte maar niet kiezen voor vaccinatie?
Loop je meer risico op sterven met een vaccinatie in je bloed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:01
Loei123 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:37:
[...]

Waarom zou je blij worden van de ziekte maar niet kiezen voor vaccinatie?
Loop je meer risico op sterven met een vaccinatie in je bloed?
Goeie vraag, maar dat was de reden dat mensen zich expres gingen laten besmetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:43
dehardstyler schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:40:
[...]

Goeie vraag, maar dat was de reden dat mensen zich expres gingen laten besmetten.
Ah, ik dacht dat je voor jezelf sprak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Blackouts schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:00:
[...]

89% van 18+ is gevaccineerd.

Hoeveel % van de totale bevolking is gevaccineerd?
Hoeveel % van de totale positieve tests is gevaccineerd?

Zet dat tegen elkaar af en je hebt een antwoord.

Overigens hoorde ik ook een mooi verhaal van een kinderarts. Blijkbaar veel babies die worden opgenomen.

Standaard protocol bij pasgeboren babies met koorts: opname ziekenhuis. Zodra blijkt dat het om Corona gaat als oorzaak, volgt direct ontslag en thuis uitzieken, omdat de impact laag is.

Dit geeft een nogal vertekend beeld in ziekenhuisopnames onder kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Tweak_ers schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:55:
[...]

89% van 18+ is gevaccineerd.

Hoeveel % van de totale bevolking is gevaccineerd?
Hoeveel % van de totale positieve tests is gevaccineerd?

Zet dat tegen elkaar af en je hebt een antwoord.

Overigens hoorde ik ook een mooi verhaal van een kinderarts. Blijkbaar veel babies die worden opgenomen.

Standaard protocol bij pasgeboren babies met koorts: opname ziekenhuis. Zodra blijkt dat het om Corona gaat als oorzaak, volgt direct ontslag en thuis uitzieken, omdat de impact laag is.

Dit geeft een nogal vertekend beeld in ziekenhuisopnames onder kinderen.
86% van 18+ is gevaccineerd, die 89% gaat over de eerste prik. Boosters staan nu op 45%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 21:40
Wij neigen op dit moment erna om onze oudste wel te laten vaccineren (5), de andere twee mogen nog niet.

Een vraag die ik nergens zie terug komen is waarom vaccineren we de kinderen van X tot 5 jaar niet. Als ik de (voorlopige) Omicron data uit andere landen goed interpreteer dan is juist die groep duidelijk gebaat bij een vaccinatie, terwijl dit bij de groep 5 tot 12 jaar voor mijn gevoel meer marginaal is.

uit nieuwsgierigheid
Is er iemand die ergens fijnere groepsdata kan vinden. 0 tot 5 jaar is bijvoorbeeld een erg grove groep. een 3 maanden oude baby kun je denk ik moeilijk vergelijken met een peuter van 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

ExcaliburDexter schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:26:
Een vraag die ik nergens zie terug komen is waarom vaccineren we de kinderen van X tot 5 jaar niet.
Het vaccin zal in die categorie waarschijnlijk nog niet of nauwelijks getest zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wij neigen op dit moment erna om onze oudste wel te laten vaccineren (5), de andere twee mogen nog niet.

Een vraag die ik nergens zie terug komen is waarom vaccineren we de kinderen van X tot 5 jaar niet. Als ik de (voorlopige) Omicron data uit andere landen goed interpreteer dan is juist die groep duidelijk gebaat bij een vaccinatie, terwijl dit bij de groep 5 tot 12 jaar voor mijn gevoel meer marginaal is.

uit nieuwsgierigheid
Is er iemand die ergens fijnere groepsdata kan vinden. 0 tot 5 jaar is bijvoorbeeld een erg grove groep. een 3 maanden oude baby kun je denk ik moeilijk vergelijken met een peuter van 4.
0-4 is (nog) niet genoeg getest en niet goedgekeurd.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
posttoast schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:21:
[...]

Ik heb het wel gelezen :)

Ik zit eigenlijk volledig in het kamp "kinderen vaccineren". Mijn kids van 6 en 9 willen dat zelf ook trouwens (ongetwijfeld geïndoctrineerd door mij ;) ). Maar na dit artikel begon ik een heeeeeeel klein beetje te twijfelen.

De samenvatting (zoals ik hem lees) is dat de meerwaarde van het vaccin nu minder groot is voor kinderen die al besmet zijn geweest (en dat is bij mijn kids het geval), vooral door de intrede van de Omikron-variant (waarop het vaccin niet gebaseerd is).

Het artikel noemt MIS-C (een dodelijk kinderontstekingssyndroom) als een van de hoofdredenen om je kinderen te vaccineren. In één op de 3000 tot 4500 Coronabesmettingen onder kinderen tussen de 5 en 12 jaar kan dat optreden. Er zijn in Nederland ruim honderd kinderen van die leeftijd in het ziekenhuis terecht gekomen, de helft daarvan op de IC.

Maar als je al Corona gehad hebt, is de kans op MIS-C een heel stuk kleiner en daarmee het nut van het vaccin dus ook.

Kortom: het is best een genuanceerd verhaal. Vooralsnog zijn wij nog steeds voornemens om onze kinderen te laten vaccineren, vooral omdat we eigenlijk weinig nadelen aan het vaccin zien (hoewel ik zelf net 2 dagen goed ziek ben geweest van de booster ;) ).
1:3000 is uit Amerikaans onderzoek, waarbij zwarte Amerikaanse kinderen 9 keer meer kans hadden op MIS-C dan blanke Amerikaanse kinderen.

Als je de 100 kinderen in Nederland afzet tegenover de verwachting van Nederlandse onderzoekers aan het MC Utrecht dat 2/3 van de kinderen al Corona heeft doorgemaakt, klopt er helemaal niets van 1:3000. Die kans is in Nederland veeel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers

uit nieuwsgierigheid
Je ziet juist dat er relatief veel kinderen tot 3 maanden in het ziekenhuis worden opgenomen. Dit komt omdat dit standaard procedure is als een kind onder de 3 maanden koorts krijgt.

Zodra duidelijk is dat het een positieve Corona besmetting betreft, worden deze kinderen vrijwel direct ontslagen uit het ziekenhuis, omdat de oorzaak van de koorts achterhaald is en er geen reden is om jonge kinderen met Corona opgenomen te houden.

Deze opnames geven dus een vertekend beeld. Het is standaard voorzorg door het symptoom koorts in deze leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wanneer komen die brieven actief binnen? Ook vanaf de 18e? Ben benieuwd wat er in staat.

Ik zag wel dat vooralsnog de verwoording van het RIVM een stuk beter is dan die van de Belgen.
Waarom kunnen kinderen van 5 t/m 11 jaar een vaccinatie krijgen?

Kinderen met een verhoogd medisch risico hebben wat meer kans om door een coronabesmetting in het ziekenhuis te komen. Bij de meeste andere kinderen verloopt COVID-19 zeer mild, maar voor een kleine groep kan het ernstig zijn. Zo kan een kind dat corona heeft, de ernstige ziekte ‘MIS-C’ krijgen. Dan komen er ontstekingen in de organen en vaak ook in het hart. MIS-C is wel te behandelen, maar een kind moet er wel voor naar het ziekenhuis, vaak ook naar de intensive care. De vaccinatie kan helpen om MIS-C te voorkomen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
Tweak_ers schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:38:
[...]

1:3000 is uit Amerikaans onderzoek, waarbij zwarte Amerikaanse kinderen 9 keer meer kans hadden op MIS-C dan blanke Amerikaanse kinderen.

Als je de 100 kinderen in Nederland afzet tegenover de verwachting van Nederlandse onderzoekers aan het MC Utrecht dat 2/3 van de kinderen al Corona heeft doorgemaakt, klopt er helemaal niets van 1:3000. Die kans is in Nederland veeel kleiner.
Je zegt dit wel heel stellig, maar mag ik vragen naar je bron?
Ik ben oprecht benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
nocalimero schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:21:
[...]

Je zegt dit wel heel stellig, maar mag ik vragen naar je bron?
Ik ben oprecht benieuwd.
Welk gedeelte?
Over het Amerikaanse onderzoek, dat staat in de conclusie van dat onderzoek. Het werd hier meermaals gepost.

2/3 van de kinderen:
https://www.volkskrant.nl...-wetenschappers~b56af5b7/

https://www.rijksoverheid...-c-bij-kinderen-na-corona

Als je 150-180 gevallen (opnames) van MIS-C afzet tegen de eerder genoemde 2/3 van de kinderen heeft al Corona gehad.

Dan zit je op 1:15000, voor MIS-C.

Daarom zeg ik wel vaker, die wetenschappelijke onderzoeken zijn erg leuk, maar zet ze dan ook in context van de huidige cijfers.

[ Voor 7% gewijzigd door Tweak_ers op 14-01-2022 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
Tweak_ers schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 23:46:
[...]

Welk gedeelte?
Over het Amerikaanse onderzoek, dat staat in de conclusie van dat onderzoek. Het werd hier meermaals gepost.

2/3 van de kinderen:
https://www.volkskrant.nl...-wetenschappers~b56af5b7/

https://www.rijksoverheid...-c-bij-kinderen-na-corona

Als je 150-180 gevallen (opnames) van MIS-C afzet tegen de eerder genoemde 2/3 van de kinderen heeft al Corona gehad.

Dan zit je op 1:15000, voor MIS-C.

Daarom zeg ik wel vaker, die wetenschappelijke onderzoeken zijn erg leuk, maar zet ze dan ook in context van de huidige cijfers.
Het ging mij juist om deze quote van je eerdere bericht:

Dat wordt veel als reactie gegeven, maar ik kan er geen bron bij vinden. Heb eerlijk gezegd ook niet het hele internet afgestruind, maar kun jij hiervan een bron benoemen?

En daarbij, ik vind de link van de rijksoverheid het heel goed uitleggen. Als 1 op de 5.000 tot 10.000 van de kinderen MIS-C zou kunnen krijgen van een Corona infectie is de kans daarop heel wat groter dan 8 op de 7.000.000.
Maakt niet uit of je groep groter of kleiner is, de kans op een ernstige bijwerking vanuit vaccinatie is en blijft vele malen kleiner dan de kans op MIS-C na een Corona infectie.
Zeker nu Omiocron nu zo rond gaat, zeker in de jongere populatie nu de scholen weer open zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door nocalimero op 15-01-2022 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
nocalimero schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 09:10:
[...]

Het ging mij juist om deze quote van je eerdere bericht:

Dat wordt veel als reactie gegeven, maar ik kan er geen bron bij vinden. Heb eerlijk gezegd ook niet het hele internet afgestruind, maar kun jij hiervan een bron benoemen?

En daarbij, ik vind de link van de rijksoverheid het heel goed uitleggen. Als 1 op de 5.000 tot 10.000 van de kinderen MIS-C zou kunnen krijgen van een Corona infectie is de kans daarop heel wat groter dan 8 op de 7.000.000.
Maakt niet uit of je groep groter of kleiner is, de kans op een ernstige bijwerking vanuit vaccinatie is en blijft vele malen kleiner dan de kans op MIS-C na een Corona infectie.
Zeker nu Omiocron nu zo rond gaat, zeker in de jongere populatie nu de scholen weer open zijn.
Toen dat onderzoek in dit topic werd genoemd, heb ik die in de conclusies gelezen.

Ik heb even geen tijd om dat nu terug te zoeken.

Staat in het Amerikaans onderzoek waar ze het over 1:3000 kans hebben.

Edit:
Ik denk dat die link ergens weggemoddrreerd is, dit was hem niet, het was een link naar hetvonderzork over MIS-C zelf, maar deze heeft een gelijke strekking:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34382615/

[ Voor 7% gewijzigd door Tweak_ers op 15-01-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 11:00

shotputty

I'll be back

Admiral Freebee schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:17:
[...]

[1] Bijdragen aan het openhouden van scholen, sport en andere buitenschoolse activiteiten
[2] Beschermen van grootouders, ouders en andere personen
[3] Eigen gezondheid beschermen (ook al zijn de risico's klein)
[4] Immuniteit door vaccinatie is superieur aan immuniteit door besmetting
[5] Het vaccin is getest en veilig voor kinderen
Ik begrijp deze standpunten niet op basis van het feit dat deze specifieke vaccinatie besmettingen niet tegengaat, je kunt er een ander niet mee beschermen.
Punt 4 kan niet waar zijn. Het "vaccin" zorgt voor de productie van enkel en alleen het spike eiwit. Bij een natuurlijke besmetting krijgt je te maken met een volledig virus en de immuniteit is als gevolg completer, nog even afgezien van het feit dat het "vaccin" gemaakt was voor de Wuhan versie van het virus.
Punt 5 is op dit moment nog niet te onderbouwen aangezien lange termijn onderzoeken nog niet afgerond kunnen zijn.

Ik heb zelf 4 kinderen onder de 13 jaar waarvan de oudste dubbel gevaccineerd is. Ik heb mezelf destijds niet goed geïnformeerd dus ik heb daar zeker spijt van aangezien ik de lange termijn consequenties nog niet kan bepalen. Mijn andere kinderen krijgen die prik absoluut niet. Zelf ben ik ook dubbel gevaccineerd met enorm vervelende bijwerkingen waaronder ook aan mijn hart. Geen prikken meer voor mij.

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

shotputty schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:49:
[...]
Punt 4 kan niet waar zijn. Het "vaccin" zorgt voor de productie van enkel en alleen het spike eiwit. Bij een natuurlijke besmetting krijgt je te maken met een volledig virus en de immuniteit is als gevolg completer, nog even afgezien van het feit dat het "vaccin" gemaakt was voor de Wuhan versie van het virus.
Een 'natuurlijke' besmetting kan te licht zijn om een goede hoeveelheid anti-stoffen aan te maken waardoor het mogelijk minder goed beschermt dan een vaccin waar een vooraf exact bekende hoeveelheid antistoffen wordt aangemaakt.

Dat de immuniteit 'completer' is en dus beter werkt tegen nieuwe varianten heb ik ook geen onderzoek van/naar gezien wat tot zo'n conclusie komt?

bijv deze hint op vergelijkbaar, maar weet niet hoe goed dat onderzoek/analyse is.
https://www.imperial.ac.u...vades-immunity-from-past/

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 17-01-2022 17:01 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

shotputty schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:49:
[...]

Ik begrijp deze standpunten niet op basis van het feit dat deze specifieke vaccinatie besmettingen niet tegengaat, je kunt er een ander niet mee beschermen.
Punt 5 is op dit moment nog niet te onderbouwen aangezien lange termijn onderzoeken nog niet afgerond kunnen zijn.

Ik heb zelf 4 kinderen onder de 13 jaar waarvan de oudste dubbel gevaccineerd is. Ik heb mezelf destijds niet goed geïnformeerd dus ik heb daar zeker spijt van aangezien ik de lange termijn consequenties nog niet kan bepalen. Mijn andere kinderen krijgen die prik absoluut niet. Zelf ben ik ook dubbel gevaccineerd met enorm vervelende bijwerkingen waaronder ook aan mijn hart. Geen prikken meer voor mij.
Je hebt jezelf blijkbaar nog steeds niet goed geïnformeerd, want dit is onzin. Je kan wel degelijk anderen beschermen, want een vaccin beschermt ook tegen besmetting en transmissie. Minder dan tegen ziekenhuisbesmetting, maar die bescherming is er wel degelijk. Daarnaast is een natuurlijke besmetting niet "vollediger" qua immuniteit, zie de topicstart van Het Coronavirus in Nederland en België - deel 12 waarom dat zo is. Wat betreft lange termijn, het is een misvatting dat je per se mensen voor een hele lange periode moet volgen om iets over de lange-termijnsgevolgen te zeggen. Wederom, zie aangehaalde topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
zacht schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:09:
[...]

86% van 18+ is gevaccineerd, die 89% gaat over de eerste prik. Boosters staan nu op 45%.
Op pagina 20:

https://www.rivm.nl/sites...20220111_1151_final_2.pdf

23% van de positieve tests is ongevaccineerd.

Natuurlijk zitten er nu erg veel kinderen bij de positieve tests, dus dit moet je niet vergelijken met 90% vaccinatiegraad van 18+, maar met de vaccinatiegraad van de volledige bevolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 11:00

shotputty

I'll be back

RoD schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:12:
[...]
Je hebt jezelf blijkbaar nog steeds niet goed geïnformeerd, want dit is onzin. Je kan wel degelijk anderen beschermen, want een vaccin beschermt ook tegen besmetting en transmissie. Minder dan tegen ziekenhuisbesmetting, maar die bescherming is er wel degelijk.
Bedankt voor je positieve feedback.
Als ik deze studie er bij haal dan kom je inderdaad op een positief resultaat voor de transmissie in het voordeel van een gevaccineerd persoon 25% vs 38% voor een niet gevaccineerd persoon. De transmissie is echter niet verdwenen. Voor mij is dat op zichzelf niet voldoende reden om een kind te vaccineren ten bate van anderen.

Ook laat ik in de afweging om mijn kinderen te vaccineren zwaar meewegen de bijwerkingen die ik zelf ervaar tegenover de kans dat ze in het ziekenhuis kunnen belanden.

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
shotputty schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:47:
[...]

Als ik deze studie er bij haal dan kom je inderdaad op een positief resultaat voor de transmissie in het voordeel van een gevaccineerd persoon 25% vs 38% voor een niet gevaccineerd persoon. De transmissie is echter niet verdwenen. Voor mij is dat op zichzelf niet voldoende reden om een kind te vaccineren ten bate van anderen.

Ook laat ik in de afweging om mijn kinderen te vaccineren zwaar meewegen de bijwerkingen die ik zelf ervaar tegenover de kans dat ze in het ziekenhuis kunnen belanden.
Hoe moet ik 25% of 38% eigenlijk interpreteren?
Wat je nu vooral ziet is dat door 1 besmetting in een gezin het hele gezin besmet raakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

shotputty schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:47:
[...]

Dat is geen bruikbare studie want het beschrijft de UK situatie en die was ten tijde van deze studie wezenlijk anders dan in NL, aangezien in de UK met name met AZ is geprikt. Hoe dan ook zou ik ook niet kleine kinderen gaan prikken voor een reductie in transmissie. Dat is slechts een klein component in de benefit-risk, met als primaire reden dat er simpelweg een enorme reductie is in de kans (die weliswaar klein is) op ernstige gevolgen van een infectie.
Kun je doen natuurlijk, dat is aan jou. Maar een rationele medische beslissing is het niet.

[ Voor 11% gewijzigd door RoD op 17-01-2022 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Tweak_ers schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:50:
[...]

Hoe moet ik 25% of 38% eigenlijk interpreteren?
Wat je nu vooral ziet is dat door 1 besmetting in een gezin het hele gezin besmet raakt.
Dat is een gemiddelde kans. Je kan die niet toepassen op een individuele besmetting, het gaat echt om een populatiegemiddelde.

Los even van het feit dat die cijfers dus niet bruikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
RoD schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:55:
[...]

Dat is een gemiddelde kans. Je kan die niet toepassen op een individuele besmetting, het gaat echt om een populatiegemiddelde.

Los even van het feit dat die cijfers dus niet bruikbaar zijn.
Maar met een gemiddelde kans van 25-38%, zou de R toch ver onder de 1 moeten liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Tweak_ers schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:33:
[...]

Maar met een gemiddelde kans van 25-38%, zou de R toch ver onder de 1 moeten liggen?
Nee, zo simpel is het niet. Ik snap ook niet hoe je daar zo bij komt. Een reductie in transmissie betekent niet dat je dan ook automatisch met een R onder de 1 komt. Zeker niet bij zo'n extreem besmettelijk virus als omicron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
RoD schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:59:
[...]

Nee, zo simpel is het niet. Ik snap ook niet hoe je daar zo bij komt. Een reductie in transmissie betekent niet dat je dan ook automatisch met een R onder de 1 komt. Zeker niet bij zo'n extreem besmettelijk virus als omicron.
Maar wat zegt het verschil in reductie dan precies?
Want er wordt wel iedere keer mee geschermd in het voordeel van vaccinatie voor kinderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:32
Tweak_ers schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:04:
[...]

Want er wordt wel iedere keer mee geschermd in het voordeel van vaccinatie voor kinderen.
"Er wordt iedere keer mee geschermd in het voordeel van vaccinatie". Zie je nu echt je bias niet? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tweak_ers schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:47:
[...]
Op pagina 20:

https://www.rivm.nl/sites...20220111_1151_final_2.pdf

23% van de positieve tests is ongevaccineerd.

Natuurlijk zitten er nu erg veel kinderen bij de positieve tests, dus dit moet je niet vergelijken met 90% vaccinatiegraad van 18+, maar met de vaccinatiegraad van de volledige bevolking.
Sinds de rapportages van december zijn de ongevaccineerde kinderen onder de 12 niet meer meegeteld in die rapportage toch?

Of ga je nu zelf een rivm’etje doen?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik zit dat artikel eens te lezen, maar die 25% en 38% gaat over de contacten als ik het goed begrijp. Dus de vaccinatiestatus van de besmette persoon, niet van de bron. Kijk je naar de percentages tussen een vaccineerde of ongevaccineerde bron dan praat je over 25% en 23%. Overigens gaat dit nog over Delta.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Tweak_ers schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:04:
[...]

Als je gevaccineerd bent, dan is je kans dat je besmet wordt en het virus verder verspreidt kleiner dan als je niet gevaccineerd bent. Maar we kunnen niet vantevoren voorspellen of een individu wel of niet baat gaat hebben bij vaccinatie. Dus, als een vaccin 95% ziekenhuisopname voorkomt, kunnen we niet vantevoren voorspellen of je in de 95% of 5% groep valt.

Zie het als het rollen van een dobbelsteen. Waarbij de dobbelsteen in een bepaalde mate is verzwaard om op een gunstige uitkomst te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Gonadan schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:14:
Ik zit dat artikel eens te lezen, maar die 25% en 38% gaat over de contacten als ik het goed begrijp. Dus de vaccinatiestatus van de besmette persoon, niet van de bron. Kijk je naar de percentages tussen een vaccineerde of ongevaccineerde bron dan praat je over 25% en 23%. Overigens gaat dit nog over Delta.
... En over de UK met AZ vaccinatie, dus sowieso niet van toepassing op ons. Het RIVM had ten tijde van dit onderzoek NL cijfers en die waren rond de 63%, zeg ik even uit m'n hoofd (het is alweer even geleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Emgeebee schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:08:
[...]

"Er wordt iedere keer mee geschermd in het voordeel van vaccinatie". Zie je nu echt je bias niet? :?
Nee het is een oprechte vraag.
Als die cijfers niet voldoende zijn om een wezenlijk verschil te maken, waarom dan inzetten op het middel?

Verder zie ik het hele topic door twee lijnen.
De ene is voor, de ander tegen.
YakuzA schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:14:
[...]

Sinds de rapportages van december zijn de ongevaccineerde kinderen onder de 12 niet meer meegeteld in die rapportage toch?

Of ga je nu zelf een rivm’etje doen?
Rivm’etje?

I stand corrected:
Vaccinatiestatus van aan de GGD’en gemelde personen vanaf 12 jaar1 met een positieve testuitslag voor SARS-CoV-2

15,5% dus niet gevaccineerd
VS
23% in de testen

Ik vind dit nou niet een denderend verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tweak_ers schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:21:
Verder zie ik het hele topic door twee lijnen.
De ene is voor, de ander tegen.
Er is ook een derde groep die er wat neutraler in staat, maar die hebben er niets aan om hier te posten. ;)
Dat is ook het lastige van deze discussie. Kijk je zuiver naar de benefit-risk op medisch vlak dan is er geen discussie mogelijk, die is gewoon in het voordeel van wel vaccineren.
Dan blijft over de discussie over hoe risicoavers je bent, bij welke winst je het wel of niet zou overwegen en in hoeverre je baten voor derden nog mee wilt nemen. Die afweging is heel persoonlijk en maakt dat er überhaupt discussie is, maar dat is dan ook weer een discussie waar je het nooit allemaal over eens gaat zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tweak_ers schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:21:
[...]
Rivm’etje?

I stand corrected:
Vaccinatiestatus van aan de GGD’en gemelde personen vanaf 12 jaar1 met een positieve testuitslag voor SARS-CoV-2

15,5% dus niet gevaccineerd
VS
23% in de testen

Je had de rel moeten zien toen het nog erin zat en niet vermeld was bij de grafiek.
Toen was het ‘het einde van de wereld’ en ‘schandalig dat het rivm dat deed’ naar in me herinner.
:) :+

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het draagvlak is niet heel hoog volgens deze peiling: https://nos.nl/l/2413562
Een stuk lager dan bij volwassenen zo te zien.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 19:53
Gonadan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:46:
Het draagvlak is niet heel hoog volgens deze peiling: https://nos.nl/l/2413562
Een stuk lager dan bij volwassenen zo te zien.
Hetgeen nog eens aantoont dat de massa voornamelijk op basis van niet-relevante data / onderbuik / Facebookgroepen etc. dit soort beslissingen neemt.

We see things as we are, not as they are

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

TutanRamon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:15:
Hetgeen nog eens aantoont dat men voornamelijk op basis van niet-relevante data / onderbuik / Facebookgroepen etc. dit soort beslissingen neemt.
Interessante conclusie, generaliserend ook vooral. Ik denk dat je meer ziet dat mensen geen robots zijn en hun beslissingen baseren op meer dan koude medische kansberekening.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
Gonadan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:18:
[...]

Interessante conclusie, generaliserend ook vooral. Ik denk dat je meer ziet dat mensen geen robots zijn en hun beslissingen baseren op meer dan koude medische kansberekening.
Ja, ik heb het aangepast naar "de massa" en daarmee bedoel ik het leeuwendeel van de groep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat verandert er voor mij niets aan en dan blijf ik bij mijn reactie.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:39

Matis

Rubber Rocket

Ik ben voornemens mijn kinderen te laten vaccineren, zoals reeds eerder aangegeven in dit topic.

Wat ik niet begrijp: waarom kan ik voor mijn kinderen niet digitaal (via DigiD) een afspraak maken voor vaccinatie? Waarom moet dat perse telefonisch, nadat ik een brief/uitnodiging heb ontvangen vanuit het RIVM?

Voor het maken van een testafspraak voor mijn kinderen kan ik wel met DigiD terecht :?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TutanRamon
Matis schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:44:
Ik ben voornemens mijn kinderen te laten vaccineren, zoals reeds eerder aangegeven in dit topic.

Wat ik niet begrijp: waarom kan ik voor mijn kinderen niet digitaal (via DigiD) een afspraak maken voor vaccinatie? Waarom moet dat perse telefonisch, nadat ik een brief/uitnodiging heb ontvangen vanuit het RIVM?

Voor het maken van een testafspraak voor mijn kinderen kan ik wel met DigiD terecht :?
Wij hebben vanmorgen gebeld met RIVM GGD en konden direct een afspraak maken. Brief hadden we niet nodig. Vragenlijst kun je ook downloaden/printen.

[ Voor 0% gewijzigd door TutanRamon op 18-01-2022 15:46 . Reden: Uiteraard de GGD ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

TutanRamon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:45:
Wij hebben vanmorgen gebeld met RIVM en konden direct een afspraak maken. Brief hadden we niet nodig. Vragenlijst kun je ook downloaden/printen.
Goed om te weten!

* Matis klimt in de telefoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
Matis schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:45:
[...]

Goed om te weten!

* Matis klimt in de telefoon
(Ik bedoelde uiteraard de GGD; niet RIVM.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

TutanRamon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:47:
(Ik bedoelde uiteraard de GGD; niet RIVM.)
Ja, dat begreep ik.

Net afspraak gemaakt. Omdat mijn zoontje op 16 november nog positief getest is, mag hij pas 12 weken daarna geprikt worden. Ik dacht gelezen te hebben dat het 8 weken was, maar soit.

De afspraken staan gepand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:26
(mag weg)

[ Voor 96% gewijzigd door martwoutnl op 19-01-2022 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:45
Wij hebben de brief gehad voor onze zoon. Ik vind hem helaas niet heel erg sterk (de brief dan).

Waarom vaccineren?
De meeste kinderen hebben weinig klachten als zij besmet raken met het virus. Maar een klein aantal wordt wel ernstig ziek en moet worden opgenomen of komt op de IC . De vaccinatie kan ernstige ziekte bij gezonde kinderen voorkomen.

Wat doet de prik?
De prik beschermt je tegen het coronavirus. Door de prik maak je antistoffen aan. Daardoor herkent je lichaam het virus na de prik. Het lichaam kan het virus dan snel doden. Je wordt niet ziek of minder ziek.

Bijwerkingen
Pijn op de plek
Hoofdpijn
Moe zijn
Spierpijn
Koorts

Prik is veilig
Ernstige bijwerkingen komen bijna niet voor.

---

Helemaal niets over ernstige zeldzame bijwerking (gemiste kans)

En geen onderbouwing wat een prik toevoegt als je al Corona hebt gehad (dat is bij ons het geval).

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:23
Matis schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:03:
[...]

Ja, dat begreep ik.

Net afspraak gemaakt. Omdat mijn zoontje op 16 november nog positief getest is, mag hij pas 12 weken daarna geprikt worden. Ik dacht gelezen te hebben dat het 8 weken was, maar soit.

De afspraken staan gepand :)
een oprechte vraag en bedoel er echt niks om iets uit te lokken. Want ik lees dat hij al positief is getest en dus al in aanmerking is gekomen met het virus.
Wat is de reden dat je je zoontje wilt vaccineren?

[ Voor 8% gewijzigd door Kol Nedra op 18-01-2022 18:44 ]

nothing stops this train

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Kol Nedra schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:42:een oprechte vraag en bedoel er echt niks om iets uit te lokken. Want ik lees dat hij al positief is getest en dus al in aanmerking is gekomen met het virus.
Wat is de reden dat je je zoontje wilt vaccineren?
Drieledig: Allereerst extra bescherming voor hemzelf en zijn omgeving. Daarnaast omdat zijn zus ook gevaccineerd gaat worden en dit voor ons eenvoudiger uit te leggen maakt. Als laatste wordt een vaccinatie langer geaccepteerd dan een besmetting.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
We hebben hier alle vier eind december corona gehad, pa ma en 2 Kids 8 en 5.
Wij ouders beide gevaccineerd en de jeugd uiteraard nog niet.
Gezien de ernst van de besmetting... allemaal weinig tot geen last gehad zien we voorlopig niet de meerwaarde om de jeugd te laten vaccineren.
Immers ze zijn net positief geweest en weinig tot geen last gehad.
Mischien dat mettertijd de visie veranderd als er andere mutaties ontstaan maar voorlopig nog maar even niet.
Idem voor onze boosterprik die zou sowieso pas eind maart kunnen dan zien we wel weer hoe we ervoor staan.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:09
Gonadan schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:25:
[...]

Er is ook een derde groep die er wat neutraler in staat, maar die hebben er niets aan om hier te posten. ;)
Mjah, wat is neutraal? Je gaat niet een beetje laten vaccineren (los van de 1/3e dosis). Wat dat betreft een binaire keuze.

Toch denk ik (ouder) dat wij (ouders) er neutraal instaan. Maar kort samengevat gaan we onze oudste (5 jaar) nog niet laten vaccineren tegen COVID. De jongste is 3 en heeft het geen zin druk over te maken. Thuis hebben wij er over gesproken, en gelukkig verschillen we bijna niet van mening. Daarom reageer ik verder ook in de 'wij' vorm om duidelijk te houden dat het niet mijn standpunt is maar van ons samen als ouders.

Achtergrond/pek en veren
Wij zijn zelf gevaccineerd + geboosterd maar respecteren de dat anderen dat niet willen. Reden maakt niet uit, die vrijheid heb je en mag je gebruiken. Dat dat ook moet betekenen dat je ook aan alles mee kan doen wanneer de zorgdruk hoog is...dat wat minder. Ga ik verder niet op in, explosief materiaal voor andere topics.

Waar het om gaat
Rationeel zijn we het eens dat vaccineren een minder groot risico oplevert dan niet vaccineren, maar wij vinden het verschil wel verschrikkelijk klein. Er zijn grotere winsten te halen als de gezondheid echt zo belangrijk is.

Van andere vaccinaties waar de kinderen heen gaan, en blijven gaan, denken we dat de kinderen er zelf meer aan hebben. Deze winst is gevoelsmatig 'to little', los van de zweem van andere belangen. Wij hebben wel de luxe om alleen aan de kinderen te denken, want geen kwetsbaren in de familie (tenzij geboosterde opa's en oma's boven de 70). Elk ander belang, economisch, kwetsbaren beschermen, scholen open - zijn wij het mee eens (op skivakantie moeten, minder mee eens) maar niet iets om onze kinderen* deel van te maken. Andere overwegingen begrijpen we wel.

En wat heb ik eraan?
Geen flauw idee. Ik merk zelf dat ik ermee blijf worstelen (ja, nu ik). Hopelijke hebben jullie er wat met mijn minder stellig (toch?) geluid. Wat uiteindelijk de goede keuze gaat zijn? Geen idee. Ik denk dat wel of geen patat op zondag een grotere gezondheidswinst voor de kinderen kan beteken maar goed.

Edit: *) of de kinderen van anderen. Dit is een probleem voor en door volwassenen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Ronald.42 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:18:
We hebben hier alle vier eind december corona gehad, pa ma en 2 Kids 8 en 5.
Wij ouders beide gevaccineerd en de jeugd uiteraard nog niet.
Gezien de ernst van de besmetting... allemaal weinig tot geen last gehad zien we voorlopig niet de meerwaarde om de jeugd te laten vaccineren.
Immers ze zijn net positief geweest en weinig tot geen last gehad.
Mischien dat mettertijd de visie veranderd als er andere mutaties ontstaan maar voorlopig nog maar even niet.
Idem voor onze boosterprik die zou sowieso pas eind maart kunnen dan zien we wel weer hoe we ervoor staan.
Bij het jeugdjournaal zat een viroloog ivm de keuze voor vaccinatie. Die gaf aan dat als je Corona gehad hebt er nauwelijks meerwaarde achter vaccinatie van kinderen zit.

Het gaat er echt om het immuunsysteem van de kinderen al vroeg in aanraking te brengen met Corona, zodat het bij besmetting snel kan reageren.
Als je al besmet bent geweest is dat al gebeurd, al helemaal als dit recent is geweest.

Of denken jullie dat we kinderen ook gaan boosteren?!

Onze zoon (10 jaar) heeft er iets meer last van gehad dan mijn dochter. Maar met een nachtje 39,6 graden koorts was het wel klaar.

Als ik zie hoeveel last ik en mijn vrouw van de besmetting hebben (slechts) 5,5 maanden na vaccinatie, vraag ik mij toch af voor hoe lang zo’n vaccinatie nu werkt. En dan vooral tegen zaken als long-COVID.

[ Voor 13% gewijzigd door Tweak_ers op 19-01-2022 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:51
Hrolfr schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:31:
[...]

Waar het om gaat
Rationeel zijn we het eens dat vaccineren een minder groot risico oplevert dan niet vaccineren, maar wij vinden het verschil wel verschrikkelijk klein. Er zijn grotere winsten te halen als de gezondheid echt zo belangrijk is.
Ik vraag me dan toch echt af waar je dit op baseerd gezien het in gevallen toch een verschil is van leven of dood. Dat lijkt mij juist een verschrikkelijk groot verschil.

Daarnaast zijn er andere winsten dan puur gezondheid te behalen als kinderen zich vaccineren zoals minder kans dat klassen naar huis gestuurd worden. Een klas dat overwegend gevaccineerd is, zal minder snel besmet worden in dusverre dat de klas naar huis gestuurd moet worden. En dat is maar 1 voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:27
TutanRamon schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:45:
[...]

Wij hebben vanmorgen gebeld met RIVM GGD en konden direct een afspraak maken. Brief hadden we niet nodig. Vragenlijst kun je ook downloaden/printen.
Mag ik brutaal vragen welk nummer je gebeld hebt? En waar je die vragenlijst gevonden hebt (of is die laatste gewoon een gezondheidsverklaring)? Wij hebben ook de brief nog niet binnen maar we we willen wel een afspraak maken voor onze kinderen.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:29
*knip* dit zijn nogal ongefundeerde insinuaties, en dat is niet de bedoeling.

[ Voor 84% gewijzigd door RoD op 19-01-2022 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:04
Los daarvan denk ik dat een vaccinatie voor bijvoorbeeld Polio, wat meer tot de verbeelding spreekt en kinderen daar daadwerkelijk heel erg ziek van kunnen worden en/of zelfs dodelijk kunnen zijn.
Corona kan in sommige gevallen MIS-C als complicatie geven, dus dat zou een reden voor vaccinatie kunnen zijn, echter is hier, in tegen stelling tot de bekende vaccinatie, nog niet alles over bekend.

[ Voor 23% gewijzigd door RoD op 19-01-2022 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:09
Sir_Lion schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:19:
[...]

Ik vraag me dan toch echt af waar je dit op baseerd gezien het in gevallen toch een verschil is van leven of dood. Dat lijkt mij juist een verschrikkelijk groot verschil.
Wat ik lees niet dodelijk; ernstig maar goed te behandelen. En van alle risico's waar kinderen aan worden blootgesteld lijkt deze ons niet een top 10 - een helm hebben ze al op de fiets - en daardoor gevoelsmatig niet iets om een 'behandeling' uit te voeren. Zaken buiten gezondheidswinst voor onze kinderen zelf is voor ons geen factor; dat is een probleem voor volwassenen.

Ja, hier zit ook emotie en gevoel in, maar we zijn geen robots. En ook rationeel hierin staan is ergens ook niet logisch. Flauw gezegd: als deze orde van grootte bepalend is moeten we ook per direct kappen met (fossiele) auto's. Scheelt aanrijdingen en longaandoeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
posttoast schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:27:
[...]

Mag ik brutaal vragen welk nummer je gebeld hebt? En waar je die vragenlijst gevonden hebt (of is die laatste gewoon een gezondheidsverklaring)? Wij hebben ook de brief nog niet binnen maar we we willen wel een afspraak maken voor onze kinderen.
Wat ik er zo van om me heen hoor kun je het standaard GGD nummer bellen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:23

The Legend

*Plop*

Ik was redelijk overtuigd om m’n kinderen te laten vaccineren. Maar nu de adviezen van de Gezondheidsraad toch een beetje ingehaald zijn door de werkelijkheid (Omikron) zien we er voorlopig toch maar van af. Ook omdat deze golf al over is, voordat de kinderen überhaupt hun 2e prik kunnen hebben gehad.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TutanRamon
posttoast schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:27:
[...]

Vragenlijst: https://dl.coronatest.nl/Gezondheidsverklaring_Kind.pdf
Mijn vrouw heeft het landelijke GGD nummer gebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

The Legend schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:12:
Ik was redelijk overtuigd om m’n kinderen te laten vaccineren. Maar nu de adviezen van de Gezondheidsraad toch een beetje ingehaald zijn door de werkelijkheid (Omikron) zien we er voorlopig toch maar van af. Ook omdat deze golf al over is, voordat de kinderen überhaupt hun 2e prik kunnen hebben gehad.
Met de huidige golf zullen ze eerder een besmetting oplopen nog voor de 1e vaccinatie?

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
https://www.nu.nl/coronav...et-besmet-is-geweest.html
De Gezondheidsraad acht het nog steeds zinvol om vijf- tot en met elfjarige kinderen te vaccineren tegen COVID-19. De prik is echter vooral nuttig voor kinderen die nog niet besmet raakten. De kinderen die al een positieve PCR-test aflegden, bouwen zelf al natuurlijke weerstand op tegen de voor hen meest ernstige complicatie van COVID-19. Dat schrijft de raad in een nieuw advies dat zij vandaag overhandigen aan het kabinet.
Even een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Klinkt als een vrij logisch advies. De benefit risk blijft onveranderd als je nog geen bescherming hebt opgebouwd.
Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste

Let op:
Ook hier: onderbouw je standpunten. Zie ook de topicstart van het algemene topic over een aantal uitgangspunten rondom het vaccin.

Hou je emoties aub in de hand omtrent dit onderwerp.