Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-08 22:33
posttoast schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:37:
[...]

Ja, ik geloof dat ik me hier wel een beetje in kan vinden. Tegelijk vind ik dat we in Nederland best wel wat meer mogen vaccineren trouwens, in veel landen wordt er ingeënt tegen waterpokken maar in Nederland vinden we dat niet zo nodig. Ik heb dat eerlijk gezegd (los van de financiële afwegingen) nooit zo goed begrepen. Maar goed, dat is een andere discussie ;)
De afweging die we (de gezondheidsraad) hier maken is dat alhoewel vaccineren individueel gezien wel verstandig is (waterpokken is bij kinderen meestal "mild" maar toch niet echt een pretje om door te maken), maar op populatieniveau vaccineren gevaarlijk is voor kinderen die het vaccin niet nemen. Die raken dan namelijk waarschijnlijk in de kinderjaren niet meer besmet (want de omgeving is wél gevaccineerd), en lopen dan later in het leven risico op een veel gevaarlijker verloop van de ziekte.

De redenatie is dat vrij laten rondgaan (100% dekking) beter is dan vaccineren (met 90-95% dekking). Ik zou me kunnen voorstellen dat de endemische situatie met covid vergelijkbaar zal zijn: iedereen gaat als kind immuniteit opbouwen zodat het op latere leeftijd niet meer zo'n probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:21
Tom-Z schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:15:
[...]

De afweging die we (de gezondheidsraad) hier maken is dat alhoewel vaccineren individueel gezien wel verstandig is (waterpokken is bij kinderen meestal "mild" maar toch niet echt een pretje om door te maken), maar op populatieniveau vaccineren gevaarlijk is voor kinderen die het vaccin niet nemen. Die raken dan namelijk waarschijnlijk in de kinderjaren niet meer besmet (want de omgeving is wél gevaccineerd), en lopen dan later in het leven risico op een veel gevaarlijker verloop van de ziekte.

De redenatie is dat vrij laten rondgaan (100% dekking) beter is dan vaccineren (met 90-95% dekking). Ik zou me kunnen voorstellen dat de endemische situatie met covid vergelijkbaar zal zijn: iedereen gaat als kind immuniteit opbouwen zodat het op latere leeftijd niet meer zo'n probleem is.
Interessant, zo had ik er nooit naar gekeken :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
t_captain schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:07:
[...]

Plus dat je na een besmetting metbgunstige afloop min of meer kunt uitsluiten dat jouw kind nou net die uitzondering zou zijn die wel ernstig ziek wordt.

Je hebt dus immunisatie én selectie. Samen een behoorlijke zekerheid.

De enige overweging die resteert, is het indirecte voordeel van verlaging van de R-waarde. persoonlijk vind ik dat argument te zwak om te prikken bij een kind dat te jong is om de dialoog mee te voeren.
Ik vraag me af of dat echt zo is. Het klinkt logisch, maar MIS-C lijkt mij niet een direct gevolg van de virale intensiteit, maar juist een overreactie van het lichaam op het virus waardoor je systemische, heftige inflammatie krijgt. Maar, de precieze oorzaak van MIS-C is niet duidelijk, dus het is niet met zekerheid te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-08 08:10
Als iemand een infectie heef tdoorgemaakt zonder ernstige klachten en zonder MIS-C te ontwikkelen, dan vermoed ik dat de kans op ernstige klachten of MIS-C bij een volgende infectie niet groot is. Deels vanwege het geheugen van het immuunsysteem (waardoor meestal volgende infecties tot minder problemen leiden). Deels vanwege het selectie-effect: de kans dat je die gevoeligheid hebt is kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
RoD schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:16:
[...]

Ik vraag me af of dat echt zo is. Het klinkt logisch, maar MIS-C lijkt mij niet een direct gevolg van de virale intensiteit, maar juist een overreactie van het lichaam op het virus waardoor je systemische, heftige inflammatie krijgt. Maar, de precieze oorzaak van MIS-C is niet duidelijk, dus het is niet met zekerheid te zeggen.
Vergeef me mijn traagheid van begrip, maar wat zeg je hier nu precies? Dat de intensiteit feitelijk niet uitmaakt, ofwel: positief getest zonder klachten is net zo goed een "beveiliging" tegen MIS-C in de toekomst als heel heftige klachten? Of zeg je dat nu juist niet? :)

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

posttoast schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:25:
[...]

Vergeef me mijn traagheid van begrip, maar wat zeg je hier nu precies? Dat de intensiteit feitelijk niet uitmaakt, ofwel: positief getest zonder klachten is net zo goed een "beveiliging" tegen MIS-C in de toekomst als heel heftige klachten? Of zeg je dat nu juist niet? :)
Wat ik bedoel te zeggen is dat MIS-C een fenomeen *lijkt* dat wordt veroorzaakt door het immuunsysteem zelf, en niet door het virus. Ja, het virus is de trigger, maar vervolgens raakt het lichaam zelf in de war en gaat veel te agressief aan de slag met het activeren van het immuunsysteem.

Het immuunsysteem moet na infectie eerst op gang komen om een reactie tegen de binnendringer op te wekken, en dat is met reden. Het immuunsysteem is namelijk in principe zo krachtig dat het je hele lichaam overstuur kan maken, en daarom is het normaal gesproken in "rust". Neem sepsis als voorbeeld waarbij het mis kan gaan. Als er pathogenen in je bloed komen, dan reageert je lichaam zo agressief dat het middel erger is dan de kwaal en het immuunsysteem zorgt voor schade aan de eigen organen.

Kortom, als je hebt aangetoond dat je immuunsysteem sterk genoeg is om het virus te bestrijden en er weinig last van te ondervinden, dan is dat mooi, maar ik weet niet of dat dan ook zegt dat je niet meer gevoelig bent om per ongeluk een overreactie van het immuunsysteem te krijgen, en alle problemen die daar bij komen kijken. Zoals gezegd, we weten nog niet zo goed waar MIS-C daadwerkelijk door wordt veroorzaakt, maar er zitten sepsis-achtige patronen in, gezien het een ontstekingsreactie is die door het hele lichaam raast.

Ik weet niet of dit het duidelijker maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

t_captain schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:18:
Als iemand een infectie heef tdoorgemaakt zonder ernstige klachten en zonder MIS-C te ontwikkelen, dan vermoed ik dat de kans op ernstige klachten of MIS-C bij een volgende infectie niet groot is. Deels vanwege het geheugen van het immuunsysteem (waardoor meestal volgende infecties tot minder problemen leiden). Deels vanwege het selectie-effect: de kans dat je die gevoeligheid hebt is kleiner.
Ik zie geen biologisch verband tussen het hebben van immunologisch geheugen en het niet optreden van MIS-C. Een selectie-effect zou het kunnen zijn, maar zoals gezegd weten we niet waar MIS-C door wordt veroorzaakt, maar het lijkt in ieder geval weinig met virale intensiteit te maken te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
RoD schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:41:
[...]

Ik weet niet of dit het duidelijker maakt?
Jep, dank voor je duidelijke uitleg :)

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipje81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-07 21:57
Gonadan schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:36:
[...]

Die eerste hoop ik toch niet want dat houdt in dat je kinderen gewoon als testonderwerpen gebruikt, het lijkt mij toch heel sterk dat men dat als argument ingezet heeft.
Je leest hier mijn zin verkeerd, of ik formuleerde wat ongelukkig. Ik bedoelde; er is inmiddels meer informatie over hoe het vaccin zich in kinderen gedraagt en daarom wordt het veilig geacht om het nu aan kinderen toe te dienen.

Ik beargumenteerde dus zeker niet zeker niet dat kinderen als testobject gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:15
Alpina schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:54:
[...]

Als antwoord op je vraag heb ik aan de 2 reacties hierboven mij niets meer toe te voegen.

Ik denk er precies hetzelfde over namelijk.
Bij kinderen zitten we inderdaad (nog) maar aan 1 prik maar als we bij volwassenen (of vanaf 12 jaar zoals hier al aangehaald) gaan kijken hebben we het al over een 4de prik. Of weet je wat waarom niet om de 3 maanden een prik?

Dat is ook meteen mijn grootste zorg.
Waar stopt het?
Dat is toch niet zo moeilijk? Als de ziekenhuizen niet meer vol komen gaan we straks over naar alleen de kwetsbaren prikken. Als Omikron echt de overgang naar endemisch is, stopt dat vaccineren omdat het niets meer toevoegt. Er wordt bij elke prik nog steeds gekeken of het zin heeft of niet (precies de reden waarom we te laat zijn begonnen). Dat stopt dus zodra het niet meer nodig is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Nou, net eindelijk de knoop doorgehakt en de keuze gemaakt om (ondanks de milde corona-besmetting vorig jaar februari) onze kinderen te laten vaccineren. Maar wat blijkt: er is sinds vandaag een nieuw beleid. Bij kinderen die corona gehad hebben is het advies expliciet om niet te vaccineren. Dat krijg je ook direct te horen op het bandje als je belt.

Het mág wel, maar men raadt het niet aan. Ik heb vervolgens de medische advieslijn gebeld (088-7674080) omdat ik eigenlijk wel wilde weten "waarom". Helaas werd ik daar niet veel wijzer van, behalve dat men er vrij stellig in is. Een tweede vaccin mag sowieso niet zonder medisch overleg. Bij volwassenen mag dat tweede vaccin wel maar wordt het niet aangeraden. Mijn vriendin en ik hebben er destijds voor gekozen het tóch te doen en daar sta ik nog steeds achter.

Ik vind het alles bij elkaar maar een lastig verhaal en ben eigenlijk niet zo content met de uitleg die ik kreeg. Maar goed, ik denk dat ik het nu dan toch maar laat zitten...

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:22
posttoast schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:27:
Nou, net eindelijk de knoop doorgehakt en de keuze gemaakt om (ondanks de milde corona-besmetting vorig jaar februari) onze kinderen te laten vaccineren. Maar wat blijkt: er is sinds vandaag een nieuw beleid. Bij kinderen die corona gehad hebben is het advies expliciet om niet te vaccineren. Dat krijg je ook direct te horen op het bandje als je belt.

Het mág wel, maar men raadt het niet aan. Ik heb vervolgens de medische advieslijn gebeld (088-7674080) omdat ik eigenlijk wel wilde weten "waarom". Helaas werd ik daar niet veel wijzer van, behalve dat men er vrij stellig in is. Een tweede vaccin mag sowieso niet zonder medisch overleg. Bij volwassenen mag dat tweede vaccin wel maar wordt het niet aangeraden. Mijn vriendin en ik hebben er destijds voor gekozen het tóch te doen en daar sta ik nog steeds achter.

Ik vind het alles bij elkaar maar een lastig verhaal en ben eigenlijk niet zo content met de uitleg die ik kreeg. Maar goed, ik denk dat ik het nu dan toch maar laat zitten...
Mooi toch? En logisch.
Aangezien het gebaar voor kinderen (MIS-C), sterk afneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:51
Wellicht omdat het risico van bijwerkingen groter is dan op ernstige ziekte met ziekenhuisopname en/of de kans op MIS-C. Al is dat eerste risico ook mega klein natuurlijk.

Wij waren er nog niet uit. De oudste (9) nu besmet. Ik wilde sowieso nog even wachten. Zie weinig noodzaak voor kids.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
posttoast schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:27:

Waar staat dat advies? Het sluit wel aan bij een eerdere vraag van mij, waar ik nog geen antwoord op gekregen heb: stel je hebt Covid (of net gehad), en je weet dat niet. Wat voor een effect heeft een vaccinatie of booster dan op je immuunsysteem, dat net al heel hard aan het werk is (geweest)? Ik zou me zo maar kunnen voorstellen dat dat niet helemaal optimaal is voor je lijf, zeker ook bij kinderen. Maar wie weet zit ik er helemaal naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
zacht schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:34:
[...]

Waar staat dat advies? Het sluit wel aan bij een eerdere vraag van mij, waar ik nog geen antwoord op gekregen heb: stel je hebt Covid (of net gehad), en je weet dat niet. Wat voor een effect heeft een vaccinatie of booster dan op je immuunsysteem, dat net al heel hard aan het werk is (geweest)? Ik zou me zo maar kunnen voorstellen dat dat niet helemaal optimaal is voor je lijf, zeker ook bij kinderen. Maar wie weet zit ik er helemaal naast.
Je krijgt het advies op een bandje te horen als je het afsprakennummer belt: 0800-7070.

Het RIVM zegt het op haar website iets subtieler:
Kinderen krijgen 2 vaccinaties aangeboden voor goede bescherming tegen corona.

Na een infectie met COVID-19 ligt dit anders. Door de besmetting met corona heeft een kind al afweer opgebouwd tegen het coronavirus. Daardoor is een kind al beschermd. Na het doormaken van een besmetting met corona is de kans op ernstige ziekte en MIS C minimaal. Kinderen die al corona hebben gehad, hebben geen vaccinatie nodig om goede bescherming op te bouwen. Er is geen bezwaar als ouders hun kind(eren) toch willen vaccineren, bijvoorbeeld om besmetting van kwetsbare huisgenoten en anderen te voorkomen. In dat geval kan een kind één vaccinatie krijgen 3 maanden na de besmetting. Als kinderen na de 1ste vaccinatie een besmetting met corona krijgen is een 2de vaccinatie ook niet meer nodig.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

posttoast schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:12:
[...]

Je krijgt het advies op een bandje te horen als je het afsprakennummer belt: 0800-7070.

Het RIVM zegt het op haar website iets subtieler:

[...]
Ik snap het afraden niet, volgens mij zijn er geen gronden om het actief af te raden. Niet nodig, is een ander verhaal dat ik goed kan begrijpen, maar afraden? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
RoD schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:19:
[...]

Ik snap het afraden niet, volgens mij zijn er geen gronden om het actief af te raden. Niet nodig, is een ander verhaal dat ik goed kan begrijpen, maar afraden? Nee.
Mjah ik ook niet. En ik kwam er met die arts ook niet uit. Ik vond het een lastig gesprek.

Edit: voor alle duidelijkheid: volgens mij werd het woord “afraden” niet expliciet gebruikt maar wel “we raden het niet aan”. Wat natuurlijk subtiel anders is.

[ Voor 18% gewijzigd door posttoast op 25-01-2022 22:31 ]

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
posttoast schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:28:
[...]

Mjah ik ook niet. En ik kwam er met die arts ook niet uit. Ik vond het een lastig gesprek.

Edit: voor alle duidelijkheid: volgens mij werd het woord “afraden” niet expliciet gebruikt maar wel “we raden het niet aan”. Wat natuurlijk subtiel anders is.
Dat aanraden is ook nooit gedaan toch? Ze bieden het aan en laten de beslissing aan de ouders. Dus in dat opzicht is er niks veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-07 16:08

Ligone

Moeha!

[...]

Als het niet nodig is kan je het maar beter afraden... Klinkt vrij logisch toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Inspired schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:39:
[...]

Dat aanraden is ook nooit gedaan toch? Ze bieden het aan en laten de beslissing aan de ouders. Dus in dat opzicht is er niks veranderd.
Nou het is wel degelijk veranderd: ze zeggen nu actief “alleen een afspraak maken als je het écht wilt”, voorheen werd dat niet zo gecommuniceerd.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
posttoast schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:53:
[...]

Nou het is wel degelijk veranderd: ze zeggen nu actief “alleen een afspraak maken als je het écht wilt”, voorheen werd dat niet zo gecommuniceerd.
Aan de telefoon dan wellicht? In andere communicatie is het nooit echt als advies neergezet. Bellen doe ik sowieso niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Inspired schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:57:
[...]

Aan de telefoon dan wellicht? In andere communicatie is het nooit echt als advies neergezet. Bellen doe ik sowieso niet. :)
Als je een afspraak wilt maken voor kinderen onder de 12 kan dat sowieso alleen telefonisch, dus op die manier kwam ik er ook mee in aanraking :)

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:06
[...]

Nut en noodzaak zal nagenoeg 0 zijn. De kans op bijwerkingen en de toch nog onbekende lange-termijn effecten, hoe klein de kans ook moge zijn, zal hieraan ten grondslag liggen lijkt me. Klinkt mij logisch in de oren in ieder geval als men het daardoor afraadt. Geen prikken geven als het niet nodig is en wellicht dus zelfs meer kwaad dan goed kan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

remzor schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 00:07:
[...]
Nut en noodzaak zal nagenoeg 0 zijn. De kans op bijwerkingen en de toch nog onbekende lange-termijn effecten, hoe klein de kans ook moge zijn, zal hieraan ten grondslag liggen lijkt me. Klinkt mij logisch in de oren in ieder geval als men het daardoor afraadt. Geen prikken geven als het niet nodig is en wellicht dus zelfs meer kwaad dan goed kan doen :)
En de onbekende lange termijn effecten van een Covid infectie?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
YakuzA schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 00:11:
[...]

En de onbekende lange termijn effecten van Covid?
Die hebben deze kinderen al doorgemaakt, dus je hele vraag doet voor deze specifieke groep niet ter zake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
[...]

Als iets niet nodig is, kun je het beter afraden toch?
Als het niet nodig is om paracetamol te slikken bij koorts, wordt ook aangeraden dat niet te doen.

Het mag wel indien de ongemakken te groot worden. Maar als het even kan, raadt de huisarts aan het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
YakuzA schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 00:11:
[...]

En de onbekende lange termijn effecten van een Covid infectie?
Paar posts teruglezen s.v.p., precies wat @Tweak_ers al zegt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Tweak_ers schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 00:11:
[...]

Die hebben deze kinderen al doorgemaakt, dus je hele vraag doet voor deze specifieke groep niet ter zake.
Ja maar ís dat zo? Weten we zeker (voor zover dat kan natuurlijk, medisch wetenschappelijk gezien) dat als je kind lange tijd geleden heel mild covid heeft gehad, dat net zo veel bescherming biedt als nu nog een prik halen? En als dat zo is, waarom werkt dat voor volwassenen dan niet zo? "Kinderen maken meer antistoffen aan" kreeg ik gisteren van de GGD arts te horen, maar ik vind dat nogal generaliserend/kort door de bocht.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
posttoast schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:45:
[...]

Ja maar ís dat zo? Weten we zeker (voor zover dat kan natuurlijk, medisch wetenschappelijk gezien) dat als je kind lange tijd geleden heel mild covid heeft gehad, dat net zo veel bescherming biedt als nu nog een prik halen? En als dat zo is, waarom werkt dat voor volwassenen dan niet zo? "Kinderen maken meer antistoffen aan" kreeg ik gisteren van de GGD arts te horen, maar ik vind dat nogal generaliserend/kort door de bocht.
Wat de wetenschappers zeggen is dat de kans op MIS-C na een doorgemaakte besmetting dermate afneemt, dat het geen risico meer is.

Dat is toch voldoende?

Het doel is met verkoudheid of griep ook niet dat kinderen het niet meer krijgen?
Als het risico op MIS-C is geweken, wat is dan precies nog het probleem bij kinderen?

Laat voorop staan dat die kans al zo gigantisch klein was.

Voor verreweg de meeste kinderen is het letterlijk een verkoudheidje.

Als ik mensen hoor zeggen in deze topics dat ze ook tegen verkoudheid zouden vaccineren, gaan we dan niet heel erg ver?!

Met delta lagen de cijfers ook anders dan met omikron.
Het is nog veel te vroeg om te zeggen dat omikron dezelfde kans heeft op MIS-C als delta. We kijken naar cijfers van delta.

Dat was mijn hele probleem ook met de ziekenhuiscijfers op de persco. Allemaal terug in de tijd kijken.

Hoeveel omikron gevallen liggen er nu in het ziekenhuis en hoeveel op de IC?

Je moet vooruitkijken, op basis van cijfers die iets zeggen over de toekomst en niet over het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-08 22:35
@posttoast het immuunsysteem van kinderen is nog lerend en een stuk actiever dan die van volwassenen. Zie bijvoorbeeld

"Het afweersysteem van kinderen is scherper afgesteld op virale infecties dan dat van volwassenen. "
https://www.medischcontac...d-op-virale-infecties.htm

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
@Tweak_ers en @Cobb Dank voor de heldere uitleg/toelichting :) Het ging mij overigens vooral om potentiele long covid klachten en niet zozeer om mis-c, maar als ik het zo lees gaat daarvoor min of meer hetzelfde op.

Ik vind het alleen jammer dat er vanuit de overheid/GGD zo gebrekkig gecommuniceerd wordt. De informatie die jullie nu geven had ik graag van de GGD arts gehoord gisteren. Het voelt allemaal zo conflicterend: de geldigheid van een herstelbewijs bij volwassenen wordt verkort (blijkbaar omdat men vindt dat een eerdere besmetting toch minder goed beschermd dan gedacht) en bij kinderen werken we precies de andere kant op. Maar goed, ik ben geen arts, slechts een betrokken ouder.

Ik denk dat we dan nu inderdaad niet gaan vaccineren. Rest alleen nog de praktische vraag wat dat gaat betekenen voor reizen naar het buitenland bijvoorbeeld, maar dat is hier tot de zomervakantie sowieso nog niet aan de orde ;)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-08 23:29
Cijfers over het verschil tussen Delta en Omikron zijn moeilijk te vinden. In India lijken ze zich zorgen te maken (https://www.hindustantime...pert-101642327743601.html), maar CNN geeft ook aan dat het een factor 3 minder ziekenhuisopnames oplevert (https://edition.cnn.com/2...still-cautious/index.html)
Maar, met Delta had ik het gevoel dat de kans om niet besmet te raken nog wel aanwezig is. Met Omikron schat ik de kans voor jonge kinderen richting 100%. Dus wellicht is ziekenhuisopname wel minder, maar de kans op besmetting is meteen een stuk groter, waardoor je absoluut gezien op dezelfde cijfers kunt uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
celshof schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:46:
Cijfers over het verschil tussen Delta en Omikron zijn moeilijk te vinden. In India lijken ze zich zorgen te maken (https://www.hindustantime...pert-101642327743601.html), maar CNN geeft ook aan dat het een factor 3 minder ziekenhuisopnames oplevert (https://edition.cnn.com/2...still-cautious/index.html)
Maar, met Delta had ik het gevoel dat de kans om niet besmet te raken nog wel aanwezig is. Met Omikron schat ik de kans voor jonge kinderen richting 100%. Dus wellicht is ziekenhuisopname wel minder, maar de kans op besmetting is meteen een stuk groter, waardoor je absoluut gezien op dezelfde cijfers kunt uitkomen.
CNN refereert dus wel naar een Study:

“The study found about 70% reduction in hospitalizations, ICU admissions and mechanical ventilation among children infected with Omicron compared with those infected with Delta. They also found a 29% reduction in visits to the emergency room. Data on deaths was not included, as there were so few reported.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ligone schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:43:
[...]

Als het niet nodig is kan je het maar beter afraden... Klinkt vrij logisch toch?
Een veilig en effectief vaccin waarvan bekend is dat het na besmetting een veel betere bescherming biedt actief afraden, is niet logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

remzor schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 00:07:
[...]

Er zijn geen lange-termijneffecten. Na bijna 2 jaar aan toediening van vaccins met inmiddels miljarden gezette vaccins weten we dit nu echt wel.

Verder doe je aannames waar geen wetenschappelijke/medische basis voor is. Ik ga niet zeggen dat het nodig is, maar ik zie ook geen gronden om het actief af te raden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:40
RoD schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:27:
[...]

Er zijn geen lange-termijneffecten. Na bijna 2 jaar aan toediening van vaccins met inmiddels miljarden gezette vaccins weten we dit nu echt wel.

Verder doe je aannames waar geen wetenschappelijke/medische basis voor is. Ik ga niet zeggen dat het nodig is, maar ik zie ook geen gronden om het actief af te raden.
2 jaar is geen lange termijn. 20 jaar wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

posttoast schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:30:
@Tweak_ers en @Cobb Dank voor de heldere uitleg/toelichting :) Het ging mij overigens vooral om potentiele long covid klachten en niet zozeer om mis-c, maar als ik het zo lees gaat daarvoor min of meer hetzelfde op.
Nee! We weten daar echt nog niets van. Het is aannemelijk dat als je al Covid doorgemaakt hebt en daar goed uitgekomen bent, dat je kans op long Covid bij een eventuele herinfectie veel lager is, maar we weten het niet.

Wat we wel weten is dat vaccinatie na besmetting heel erg goed beschermt. De vraag is nou juist wat het overblijvende risico is voor kinderen als ze al besmet zijn geweest. Dat is absoluut kleiner (voor MIS-C ben je het grootste deel van het risico al kwijt), maar dat maakt vaccineren niet per se zinloos. Maar, die afweging kunnen we niet goed maken met de kennis die we hebben.

Let wel, ik maak me er verder niet druk om, maar stelligheid is hier niet gepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

2 jaar Covid-vaccinaties? 8 December 2020 is de eerste gezet (Pfizer, Margaret Keenan, 90, Coventry, VK).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

olafmol schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:30:
[...]

2 jaar is geen lange termijn. 20 jaar wel.
Nee, dit is onzin en onnodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

zacht schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:35:
[...]

2 jaar Covid-vaccinaties? 8 December 2020 is de eerste gezet (Pfizer, Margaret Keenan, 90, Coventry, VK).
Dat was post-marketing. Het eerste vaccin is in Q1 2020 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
[...]

Vrijwel alles, het gehele beleid, is momenteel veelal gebaseerd op aannames. Die wetenschappelijke/medische basis verandert ook constant, zoals je nu zelf ook ziet.
Ik vind het dus logisch dat als iets niet nodig is het juist wel af te raden. Daar verschillen we dan in van mening :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

remzor schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:36:
[...]

Vrijwel alles, het gehele beleid, is momenteel veelal gebaseerd op aannames. Die wetenschappelijke/medische basis verandert ook constant, zoals je nu zelf ook ziet.
Ik vind het dus logisch dat als iets niet nodig is het juist wel af te raden. Daar verschillen we dan in van mening :)
We doen niets gebaseerd op aannames. En de medisch/wetenschappelijke basis van vaccinatie is behoorlijk constant gebleven. En niet "nodig" veronderstelt kennis van de benefit-risk, en dat is er niet. Nogmaals, ik ga niet zeggen dat het nodig is, en druk maak ik me er al helemaal niet om gezien het kleine risico, maar actief afraden veronderstelt kennis die er momenteel niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
RoD schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:38:
[...]
En niet "nodig" veronderstelt kennis van de benefit-risk, en dat is er niet. Nogmaals, ik ga niet zeggen dat het nodig is, en druk maak ik me er al helemaal niet om gezien het kleine risico, maar actief afraden veronderstelt kennis die er momenteel niet is.
Dus als die kennis er niet is zou je het ook niet actief aanraden? Want geen kennis over de benefit-risk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

remzor schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:42:
[...]

Dus als die kennis er niet is zou je het ook niet actief aanraden? Want geen kennis over de benefit-risk.
Klopt, en voor zover we weten is dat het beleid nu ook. Alleen @posttoast werd dus actief afgeraden te vaccineren terwijl hij er om vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
De hele Nederlandse medische “insteek” is altijd geweest “als het niet nodig is, dan niet doen”. Tot grote frustratie van veel expats ed zelfs, die vaker uit “baat het niet dan schaadt het niet” culturen komen. En nu wordt dit ineens omgedraaid. Deze grote cultuur omslag en z’n gevolgen zie je oa in deze thread.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
RoD schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Nee, dit is onzin en onnodig.
Denk dat er bv in Zweden wel een aantal mensen iets anders over lange termijn denken. Daar kwamen ze ongeveer na 4 jaar op het vermoeden dat er misschien een verband tussen narcolepsy en het varkensgriep vaccin zat. Bv Wikipedia: Pandemrix

Ja ik weet, Corona vaccins zijn op veel grotere schaal ingezet etc maar ik zou het niet zomaar afserveren. Ik denk dat een belangrijk deel van de weerstand van antivaxxers komt door een te rationele houding met te weinig begrip voor emoties.

Nb ik ben zelf gevaccineerd dus ik reken mezelf daar niet bij maar ik ben wel empathisch genoeg om te snappen hoe en waarom sommige mensen reageren op de soms bijna autistische communicatie over vaccinatie en risico’s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

olafmol schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:27:
[...]

Denk dat er bv in Zweden wel een aantal mensen iets anders over lange termijn denken. Daar kwamen ze ongeveer na 4 jaar op het vermoeden dat er misschien een verband tussen narcolepsy en het varkensgriep vaccin zat. Bv Wikipedia: Pandemrix
Dit wordt altijd als enige voorbeeld aangehaald. Verder ga je er aan voorbij dat dit een jaar na start van de vaccinatiecampagne al bekend was. Ja, in de jaren daarna is het verder onderzocht en over gerapporteerd, maar de signaaldetectie was dus véél eerder, en dit is precies waarom we het EudraVigilance-systeem hebben. Daarbij komt, dit was een signaal dat niet overal werd gezien (eigenlijk alleen in Scandinavische landen), dus het verband staat niet vast en is onzeker. In Nederland was het verband er bijvoorbeeld helemaal niet.

Met miljarden vaccins gezet voor Covid is dit het best bestudeerde vaccin ooit. Dat is ook duidelijk te zien in de detecteerbaarheid van zeer zeldzame bijwerkingen, die een ordegrootte kleiner zijn dan het (veronderstelde) verband tussen pandremix en narcolepsie.

Het feit dat er ook maar één voorbeeld aan te halen is, waarbij het verband allesbehalve vast staat, zegt voldoende over de veiligheidsmechanismes die zijn ingebouwd bij het ontwikkelen en inzetten van nieuwe vaccins. Het CDC heeft een mooi overzicht van de veiligheidsincidenten omtrent vaccins: https://www.cdc.gov/vacci...rns/concerns-history.html Samenvatting: in de afgelopen decennia zien we voornamelijk voorzorgsmaatregelen, terwijl de echte incidenten uit de vorige eeuw komen en sowieso op een hand te tellen zijn. Het meest ernstige incident was in 1955 bij het poliovaccin en heeft geleid tot veranderingen in regelgeving. Sowieso was dat een tijd die onvergelijkbaar is met de huidige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
RoD schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:44:
[...]

Klopt, en voor zover we weten is dat het beleid nu ook. Alleen @posttoast werd dus actief afgeraden te vaccineren terwijl hij er om vroeg.
Exact dat. En dat vind ik, als ik alles op een rijtje zet (ook jouw heldere reactie op mijn post van eerder) eigenlijk maar raar. Ik heb nu nog steeds het gevoel dat ik eigenlijk wel zou willen vaccineren, maar dat ik daarmee een soort geinverteerde wappie ben geworden ;)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
RoD schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:44:
[...]

Actief afraden doen ze vziw helemaal niet. Je krijgt ook meteen een melding dat er geen medisch advies gegeven zal worden. Later krijg je te horen dat na een besmetting een vaccinatie niet nodig is maar dat het wel kan. Dus het actief afraden is niet aan de orde. Ze bieden de mogelijkheid en laten het verder aan de ouders. Ook na een besmetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Inspired schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:03:
[...]

Actief afraden doen ze vziw helemaal niet. Je krijgt ook meteen een melding dat er geen medisch advies gegeven zal worden. Later krijg je te horen dat na een besmetting een vaccinatie niet nodig is maar dat het wel kan. Dus het actief afraden is niet aan de orde. Ze bieden de mogelijkheid en laten het verder aan de ouders. Ook na een besmetting.
Het ging er hier nou juist om dat @posttoast wel te horen kreeg dat vaccinatie werd afgeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inspired schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:03:
[...]

Ze stellen dat het niet nodig is en dat je ervoor kan kiezen om het toch te doen, bijvoorbeeld om de kans dat het kind een kwetsbare huisgenoot aansteekt te verlagen. De insteek is dat het voor kinderen die al besmet zijn geweest, het gewoon niet zo heel veel toevoegt. Dan doe je het eigenlijk dus "ergens anders voor".

De manier waarop ze het brengen is natuurlijk wel een beetje als "Are You Really Sure???". Helemaal door te stellen, dat als je het dan echt zou willen, het dan zeker niet meer dan 1 prik zal zijn. Dat zou ik zelf ook zeker interpreteren als "niet aangeraden, eigen keuze".

Onze dochter is momenteel besmet. Ze is 5 en heeft net de uitnodiging voor de vaccinatie binnen. Die gaat dus bij het oud papier. We twijfelden in eerste instantie. Maar nu ze besmet is, is de twijfel weg.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2022 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
RoD schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:10:
[...]

Het ging er hier nou juist om dat @posttoast wel te horen kreeg dat vaccinatie werd afgeraden.
Dat. "Als u het echt wilt mag het wel, maar we raden het niet aan!" zei de arts van de GGD die ik gisteren sprak. Twee keer prikken kan sowieso niet trouwens, daar moet echt door een arts toestemming voor gegeven worden.

Hier trouwens de letterlijke tekst op het bandje (ik heb net nog een keer het nummer gebeld en hem meegetikt):
Is uw kind eerder positief getest op corona, dan heeft uw kind al bescherming tegen corona opgebouwd en zijn er geen vaccinaties meer nodig. U kunt nog steeds voor een vaccinatie kiezen, bijvoorbeeld om kwetsbare mensen in uw omgeving extra te beschermen of als uw kind een sterk verminderde afweer heeft door een onderliggende ziekte of behandeling.
Het is dus niet letterlijk afraden, maar het klinkt wel behoorlijk als ontmoedigen. Ze insinueren in ieder geval dat het voor het kind zelf geen nut heeft.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
posttoast schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:19:
[...]

Dat. "Als u het echt wilt mag het wel, maar we raden het niet aan!" zei de arts van de GGD die ik gisteren sprak. Twee keer prikken kan sowieso niet trouwens, daar moet echt door een arts toestemming voor gegeven worden.

Hier trouwens de letterlijke tekst op het bandje (ik heb net nog een keer het nummer gebeld en hem meegetikt):

[...]

Het is dus niet letterlijk afraden, maar het klinkt wel behoorlijk als ontmoedigen. Ze insinueren in ieder geval dat het voor het kind zelf geen nut heeft.
Dat kan toch ook zo zijn? Dat het geen nut heeft voor het kind? Als ik het zo begrijp is de reden voor vaccinatie bescherming tegen MIS-C. Die bescherming krijgen ze ook na een besmetting als ze geen MIS-C krijgen. Dus dan snap ik wel dat ze het niet gaan aanraden. Er is dan geen noodzaak meer blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Inspired schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:26:
[...]

Dat kan toch ook zo zijn? Dat het geen nut heeft voor het kind? Als ik het zo begrijp is de reden voor vaccinatie bescherming tegen MIS-C. Die bescherming krijgen ze ook na een besmetting als ze geen MIS-C krijgen. Dus dan snap ik wel dat ze het niet gaan aanraden. Er is dan geen noodzaak meer blijkbaar.
Ja, alleen gaan we nu een beetje in cirkeltjes. Want naar aanleiding van wat @RoD en andere hier eerder al zeiden, is "er is geen noodzaak" medisch wetenschappelijk gezien wel erg kort door de bocht. We weten eigenlijk nog te weinig om dat zo zwart/wit te stellen.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
posttoast schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:28:
[...]

Ja, alleen gaan we nu een beetje in cirkeltjes. Want naar aanleiding van wat @RoD en andere hier eerder al zeiden, is "er is geen noodzaak" medisch wetenschappelijk gezien wel erg kort door de bocht. We weten eigenlijk nog te weinig om dat zo zwart/wit te stellen.
Tja. Dan ga ik toch eerder af op de gezondheidsraad dan enkele forum leden. Ik snap dan ook wel dat de GGD aangeeft dat een vaccinatie niet hoeft na besmetting, die nemen het advies ook gewoon over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Inspired schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:33:
[...]

Tja. Dan ga ik toch eerder af op de gezondheidsraad dan enkele forum leden. Ik snap dan ook wel dat de GGD aangeeft dat een vaccinatie niet hoeft na besmetting, die nemen het advies ook gewoon over.
Begrijpelijk :) Ik worstel er alleen dus een beetje mee, juist omdat ik het beste wil voor mijn kinderen.

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
posttoast schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:35:
[...]

Begrijpelijk :) Ik worstel er alleen dus een beetje mee, juist omdat ik het beste wil voor mijn kinderen.
Nou ja, ik ben zo "naief" om te geloven dat de gezondsheidsraad het beter zou weten dan ik. Mijn dochter is nu besmet (9) en mijn zoon nog niet (6). Ik hoop maar even dat ze geen MIS-C krijgt. Eventueel vaccineren wacht ik nu sowieso even mee. Met wat geluk zijn we over een aantal weken van COVID af. *O* Het zijn toch wat dagkoersen met COVID.

We hebben zelf overigens wel gewoon alle prikken gehad inclusief boosters. Nu zelf ook voor het eerst besmet. Verder ook niet in de risicogroep dus ben er niet zo bang voor (meer).

[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 26-01-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Inspired schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:33:
[...]

Dit wordt een herhaling van wat al gezegd is, maar "niet hoeven" is iets anders dan actief afraden. Daar ging nou juist de discussie om. In principe moet het kunnen als je dat wil, maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
RoD schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:47:
[...]

Dit wordt een herhaling van wat al gezegd is, maar "niet hoeven" is iets anders dan actief afraden. Daar ging nou juist de discussie om. In principe moet het kunnen als je dat wil, maar het hoeft niet.
Ja, maar zoals ik het begrijp was dit de mening van een ijverige GGD medewerker die zich niet aan de regels gehouden heeft. Het algemene beleid is zeker niet actief afraden. Ook niet actief aanraden overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Inspired schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:50:
[...]

Ja, maar zoals ik het begrijp was dit de mening van een ijverige GGD medewerker die zich niet aan de regels gehouden heeft. Het algemene beleid is zeker niet actief afraden. Ook niet actief aanraden overigens.
Daar waren we het al over eens ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:59
https://www.reuters.com/w...ids-aged-5-12-2022-01-27/

Vers van de pers.
En dat vele mogen volgen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
België raadt het officieel ook enkel aan voor risicogroepen bij 5 tot 12 jarigen maar stuurt wel een uitnodiging naar alle kinderen dus in de uitvoering kan nog wel wat verschil zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
Admiral Freebee schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:22:
[...]

België raadt het officieel ook enkel aan voor risicogroepen bij 5 tot 12 jarigen maar stuurt wel een uitnodiging naar alle kinderen dus in de uitvoering kan nog wel wat verschil zitten.
1 grote poppenkast is het. Net als snel snel de boosterpik voor tieners er door te krijgen om toch maar op CM skivakantie te kunnen.
Waar ik de tieners juist heel goed begrijp overigens, die willen ook terug leven.
Maar de medische noodzaak ontgaat mij even.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:08

The Legend

*Plop*

Mochten hier nog ouders meelezen die graag wat niet-rationele N=1 ervaringen lezen :p

Mijn zoontje van 6 is woensdag gevaccineerd. Behalve de prik zelf heeft hij nergens last van. Zelfs geen blauwe plek of pijn op de prikplek, geen stijve arm of spierpijn, geen verhoging of koorts, geen moeheid of andere vage klachten. Letterlijk niks aan gemerkt.

offtopic:
Wat ik wel wat vreemd vond, was dat _iedereen_ (dus ook de kinderen onder de 12) een mondkapje op moest. Dat slaat natuurlijk nergens op, alleen al vanwege het feit dat zo’n ding helemaal niet past op het gezicht van een 6-jarige. Nog los van het feit dat een 6-jarige nooit een mondkapje hoeft te dragen, behálve als ‘ie zich laat vaccineren tegen Corona 8)7

[edit]

Ik vroeg me nog wel af of er informatie is over de werkzaamheid van het vaccin bij kinderen na de 1e prik. Aangezien de kans behoorlijk groot is dat hij voor z’n 2e prik (pas over 8 weken) aan Omikron bloot zal worden gesteld.

[ Voor 13% gewijzigd door The Legend op 28-01-2022 11:27 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

The Legend schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:24:
Mochten hier nog ouders meelezen die graag wat niet-rationele N=1 ervaringen lezen :p

Mijn zoontje van 6 is woensdag gevaccineerd. Behalve de prik zelf heeft hij nergens last van. Zelfs geen blauwe plek of pijn op de prikplek, geen stijve arm of spierpijn, geen verhoging of koorts, geen moeheid of andere vage klachten. Letterlijk niks aan gemerkt.

offtopic:
Wat ik wel wat vreemd vond, was dat _iedereen_ (dus ook de kinderen onder de 12) een mondkapje op moest. Dat slaat natuurlijk nergens op, alleen al vanwege het feit dat zo’n ding helemaal niet past op het gezicht van een 6-jarige. Nog los van het feit dat een 6-jarige nooit een mondkapje hoeft te dragen, behálve als ‘ie zich laat vaccineren tegen Corona 8)7

[edit]

Ik vroeg me nog wel af of er informatie is over de werkzaamheid van het vaccin bij kinderen na de 1e prik. Aangezien de kans behoorlijk groot is dat hij voor z’n 2e prik (pas over 8 weken) aan Omikron bloot zal worden gesteld.
Daar heb ik geen data van gezien, geloof ook niet dat dat per se bestudeerd is. Wel weten we dat je een blootstelling aan het virus effectief als een enkele prik kunt zien. Dus mochten ze blootgesteld worden aan omicron, dan heb je in feite je tweede vaccinatie ook binnen.

Volgens mij zijn hier ook nog geen data van specifiek in kinderen, maar we weten wel dat dit een vrij consistent beeld is dat we door de gehele populatie zien (leeftijdsonafhankelijk), en is daardoor vrij robuust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rozuchu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-07 15:51
Wij gaan morgen met onze oudste voor een vaccinatie (over een maand is hij 6).

Voor ons de belangrijkste reden om hem te laten vaccineren is om hem te beschermen tegen ernstig ziekte verloop / langdurige ziekte / MIS-C / Longcovid.

Ik twijfelde ook, maar hij is eerder al heel ziek geweest van een 'onschuldig' maag virusje, waar hij bijna 3 jaar later nog last van heeft, en dat gaf eigenlijk de doorslag om wel te vaccineren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:14

Cyphax

Moderator LNX

offtopic:
Dat dacht ik vanmorgen ook: mijn beide kinderen (8 en 10) hebben woensdagavond een dosis Pfizer gekregen maar ik heb ze daarna helemaal niet meer gehoord erover. 'k Was het eigenlijk alweer vergeten. :+ Als ze er pijn aan de arm van hadden gehad had ik dat hoogst waarschijnlijk wel gehoord. Ze hoefden allebei geen mondkapje op volgens mij verder. Wel een kwartiertje wachten.

Wat me ook heel positief opviel was dat kinderen voorrang krijgen. Er stond een vrij lange rij bij de lokatie (die hebben 8 prikposten ofzo) en de kinderen mochten gelijk door naar een aangewezen post waar ze alle kinderen vaccineerden. Heel fijn geregeld.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-07 23:41
Voor hetzelfde geldt is hij er allang aan bloot gesteld want het gaat stevig rond op scholen.
Met de kids merk je het soms helemaal niet.
Maar dan zou je verwachten dat hij wat meer van de vaccinatie zou merken, tenminste dat had ik als volwassene wel na ziek geweest te zijn.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-07 18:26

Rudios

Lost in space?

Mijn zoon van 11 is maandag gevaccineerd, geen bijwerkingen. Sinds gister verkouden en positieve zelftest, positief ook bij de PCR test. Dus hij is gewoon net besmet geraakt na vaccinatie. Ik vraag me af hoe dit nu werkt. Het vaccin zal niet veel doen nog? Maar welke anti-stoffen krijgen nu de overhand? Die van het vaccin of van Omicron? 2de prik zal nu sowieso niet meer nodig zijn. Maar kan dit eigelijk uberhaupt meer kwaad bijna gelijktijdig? Vraag me af wat het immuunsysteem nu gaat doen?

Wellicht deze vraag beter stellen in het vaccinatie topic, waar wellicht @RoD een antwoord op heeft?

[ Voor 9% gewijzigd door Rudios op 28-01-2022 20:54 ]

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
Alpina schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:44:
[...]

1 grote poppenkast is het. Net als snel snel de boosterpik voor tieners er door te krijgen om toch maar op CM skivakantie te kunnen.
Waar ik de tieners juist heel goed begrijp overigens, die willen ook terug leven.
Maar de medische noodzaak ontgaat mij even.
https://www.hln.be/nieuws...en-toe-te-laten~aad3ecee/

Ter info. Wel een andere leeftijdsgroep maar ging meer over het feit dat men zo snel mogelijk een Boosterprik wou regelen om op skivakantie te kunnen gaan 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:37
Wij hebben onze gezonde kinderen van 2 en 4,5 vorige week off-label laten inenten...
Het was vooral gewild door mijn partner, gebaseerd op de voorlopige studies die duidelijk laten zien dat er voordelen zitten aan het vaccineren en weinig / geen nadelen.
Kinderen hadden nadien nergens last van trouwens.

[ Voor 25% gewijzigd door Zeus op 28-01-2022 21:48 . Reden: dubieuze tweet verwijdert - check je sources ]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:24
*knip* graag dit soort stemmingmakerij achterwege laten.

[ Voor 95% gewijzigd door RoD op 28-01-2022 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
*knip* aub constructieve reacties, op deze manier draagt het niet bij aan de discussie.

[ Voor 90% gewijzigd door RoD op 28-01-2022 23:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeus
Afbeeldingslocatie: https://static.scientificamerican.com/sciam/assets/Image/2021/myocarditisRisks_graphic_m.png
https://www.scientificame...he-risks-of-myocarditis1/

Dit is een goed overzicht van de positieve effecten van het vaccin voor 5-11 jarigen. Dan hebben we het nog niet gehad over eventuele long-covid of andere beschadigingen door het virus. Let wel, dit gaat over de situatie eind september, toen er nog niet zoveel besmetting waren als nu. Daarbij komt in de voorlopige studies naar voren dat jonge kinderen (0-4) aanzienlijk minder last hebben van Myocarditis dan oudere en daar dus nog minder nadelen zitten aan het vaccin dan bij de 5-11 jarigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 02-08 22:44
Zeus schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 20:58:
We maken ons wel zorgen voor de kinderen, vooral op data uit Denemarken:
https://mobile.twitter.co...86326307034218501/photo/1

- extreme stijging ziekenhuisopnames voor 0-2 , nu meer dan 80+
Zijn dit opnames aangaande corona en opnames waarbij behandeling daarvoor noodzakelijk is ?
Of zijn er nu meer opnames, bijvb omdat we wellicht op meerdere plekken in de wereld in een kleine baby-boom zitten ?

Mijn Deens is wat roestig, maar de titel lijkt het alleen in het algemeen over "opnames" te hebben en verder zie ik zo 123 geen verwijzing naar de bron, waar een en ander wellicht wel uit te verklaren zou zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
gekkie schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:36:
[...]

Zijn dit opnames aangaande corona en opnames waarbij behandeling daarvoor noodzakelijk is ?
Of zijn er nu meer opnames, bijvb omdat we wellicht op meerdere plekken in de wereld in een kleine baby-boom zitten ?

Mijn Deens is wat roestig, maar de titel lijkt het alleen in het algemeen over "opnames" te hebben en verder zie ik zo 123 geen verwijzing naar de bron, waar een en ander wellicht wel uit te verklaren zou zijn ?
Okay ben er ook ingetrapt denk ik (waarom zou iemand dit willen faken? Maar goed..). Bron zou dit moeten zijn: https://experience.arcgis...7a0c4e13db1d/page/page_3/ . Ik zie niet die dramatische opnames als die in de tweet. Voor de rest deel ik de vragen bij deze data. Ik heb daarom de link naar de tweet verwijdert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 02-08 22:44
Zeus schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:47:
[...]
Okay ben er ook ingetrapt denk ik (waarom zou iemand dit willen faken? Maar goed..). Bron zou dit moeten zijn: https://experience.arcgis...7a0c4e13db1d/page/page_3/ . Ik zie niet die dramatische opnames als die in de tweet. Voor de rest deel ik de vragen bij deze data. Ik heb daarom de link naar de tweet verwijdert.
Daar is die grafiek wel te vinden, dus lijkt op zich wel legitiem.
(grafiekje rechts onder en dan met de pijltjes doorklikken tot je de juiste grafiek hebt (maar wat een onmogelijk dashboard) . Maar goed "opnames" zegt me nog betrekkelijk weinig en ik zie zo in een kleine rondgang langs wat Deense kranten er (nog) geen berichten over. Dus ik hou m'n interpretatie probleem van wat ik nou eigenlijk zie.
(en het betrekken op eventuele vaccinaties zoals sommigen gelijk al doen is daarbij helemaal al maf op basis van deze informatie, maar goed dat zal het van hetzelfde niveau en uit dezelfde koker zijn als de ongevaccineerde Deense voetballer die een hartaanval kreeg dankzij vaccins ;( )

[ Voor 14% gewijzigd door gekkie op 28-01-2022 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:04
Maar, de tweet gaat niet over de oorzaak. Worden 0-2 jarigen geprikt in Denemarken? Zo nee, dan zou een variant van omikron dus potentieel gevaarlijker zijn voor jonge kinderen?

[ Voor 39% gewijzigd door RoD op 28-01-2022 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
Kheos schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:26:
[...]

Als er tegengas uit je buikgevoel komt, stinkt er toch iets.
Maar als je argumenten hebt, of data, of onderzoeken... Kom maar op!
Oke dus als ik alles met cijfertjes en onderzoeken kan weerleggen is dit wel juist?

Anyway hierboven mij lees ik 2 reden voor kindervaccinatie waar ik persoonlijk al mijn twijfels bij heb.

- Angst voor long-covid

Deze onderzoeken zijn nog volop bezig, ja er bestaat long-covid bij kinderen maar volgens een Deens onderzoek wat ik net lees beperkt dit zich vooral tot smaak en reukverlies en zou dit binnen een maand weg moeten zijn.

https://link.springer.com...1007%2Fs00431-021-04345-z

- Het was vooral gewild door mijn partner

Eigenlijk heb ik er geen goed gevoel bij maar we doen het toch maar.

Wordt het gewoon niet eens tijd om eerst alles op een rijtje te zetten voor we prik 1, 2 en 3 gaan zetten?

Alle onderzoeken die ik hier voorbij zie komen zijn amper een jaar oud. Dat kan ook niet anders want we zitten we nog midden in deze pandemie.

Verder hoop ik dat het met jouw buikgevoel goed zit maar mijn gevoel is op dit moment ik kijk het nog even aan met betrekking tot kindervaccinatie.

Niet de populairste reactie hier maar voor mij is de mening van een bezorgde ouder (met buikgevoel zoals je dat zo mooi zegt) even veel waard als een student die net zijn medische studie heeft afgemaakt en het hier wel eens eventjes komt zeggen (met een tasje vol cijfers en onderzoeken) waarom ouders hun kinderen WEL moeten laten vaccineren. (Niet op jou gericht overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
Loen schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:30:
[...]

Maar, de tweet gaat niet over de oorzaak. Worden 0-2 jarigen geprikt in Denemarken? Zo nee, dan zou een variant van omikron dus potentieel gevaarlijker zijn voor jonge kinderen?
Klopt, die link was ook niet echt duidelijk.
Baby’s worden niet gevaccineerd in Denemarken (hopelijk nergens nog) dus dit zou dan door de nieuwe Omikron variant moeten komen. Lijkt me dan eerder een staaltje bangmakerij maar goed.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:14
Alpina schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:54:
[...]
Niet de populairste reactie hier maar voor mij is de mening van een bezorgde ouder (met buikgevoel zoals je dat zo mooi zegt) even veel waard als een student die net zijn medische studie heeft afgemaakt en het hier wel eens eventjes komt zeggen (met een tasje vol cijfers en onderzoeken) waarom ouders hun kinderen WEL moeten laten vaccineren. (Niet op jou gericht overigens)
Of je kinderen wel of niet laat vaccineren maakt me verder niet uit, maar om onderbuikgevoel evenveel waarde te geven als wetenschappelijk gestaafde claims gaat me echt te ver. Het zou fijn zijn als we daar met zijn allen eens mee ophouden. Betekent niet dat het dus zoden aan de dijk zet of verder echt nodig is, maar puur feitelijk gezien is het wel nuttig, daar ga je met onderbuikgevoel of emotie niets aan veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Modbreak:Een aantal ongefundeerde en onconstructieve reacties zijn verwijderd. Als je iets te melden hebt, doe het dan aub op een constructieve toon, en onderbouw je claims met bronnen. Zie ook de topicwaarschuwing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Zeus schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:47:
[...]

Je moet heel voorzichtig zijn met dit soort observaties. Een correlatie hoeft nog geen causaal verband te zijn, en zeker met dit soort vrij nieuwe observaties, kunnen er heel veel andere "verstorende" factoren zijn die aan dit verband ten grondslag liggen.

Er zijn trouwens wel meer van dit soort observaties van toegenomen ziekenhuisopnames bij de allerjongsten, zie: https://www.bmj.com/content/376/bmj.o110

Maar het is precies dat: een observatie. Misschien een signaal, misschien is het niets. We weten het echt nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Rudios schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:12:
Mijn zoon van 11 is maandag gevaccineerd, geen bijwerkingen. Sinds gister verkouden en positieve zelftest, positief ook bij de PCR test. Dus hij is gewoon net besmet geraakt na vaccinatie. Ik vraag me af hoe dit nu werkt. Het vaccin zal niet veel doen nog? Maar welke anti-stoffen krijgen nu de overhand? Die van het vaccin of van Omicron? 2de prik zal nu sowieso niet meer nodig zijn. Maar kan dit eigelijk uberhaupt meer kwaad bijna gelijktijdig? Vraag me af wat het immuunsysteem nu gaat doen?

Wellicht deze vraag beter stellen in het vaccinatie topic, waar wellicht @RoD een antwoord op heeft?
Hier weet ik wel een antwoord op :) Uiteraard zonder al te precies te zijn, want het blijft biologie, maar we kunnen wel een patroon schetsen. Het immuunsysteem is ingenieus, en oneindig complex, maar tegelijkertijd ook best wel dom. Het lichaam ziet alle binnendringers (het vaccin en het virus) en gaat daarop reageren. Dat betekent dat het immuunsysteem zowel voor het vaccin als het virus in werking wordt gesteld, en tegen alle niet-lichaamseigen "patronen", of het nou het virus is of het vaccin, worden antilichamen gemaakt (plus wat het immuunsysteem nog meer doet om een binnendringer buiten de deur te houden).

Je hebt het liever niet tegelijkertijd, want liever laat je het lichaam gewoon op het vaccin focussen, in plaats van op het virus, maar het is zeer onwaarschijnlijk dat dit kwaad kan. Waarschijnlijk krijg je nu gewoon een brede immuunreactie. Wat de "overhand" gaat krijgen is eigenlijk geen relevante vraag. Tegen alles wat herkend wordt, zal het immuunsysteem reageren, en de vraag is dan wat het langst "overblijft" in het lichaam. Waarschijnlijk die antilichamen tegen het vaccin. Maar dat is niet omdat het vaccin in het potje armpje drukken met het virus als sterkste uit de bus komt, maar omdat we weten dat er tegen het vaccin gemiddeld meer langer werkende antilichamen worden geproduceerd, terwijl het bij het virus meer een mix is van lang- en kortdurende antilichamen.

Qua immuunreactie zal het dus verder prima verlopen. Het wordt niet aangeraden om een vaccin te nemen kort na een besmetting, maar ik vermoed dat dit is omdat je het lichaam beter gewoon z'n gang kan laten gaan met het virus in plaats van het korte tijd daarna weer bloot te stellen, om zo de immuunreactie te optimaliseren (immers, een besmetting kun je min of meer opvatten als één vaccinatie). Maar je immuunsysteem zelf zal er qua bestrijding weinig moeite mee hebben. Je mag immers ook gewoon je griep- en Covid-vaccinatie tegelijkertijd halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-07 18:26

Rudios

Lost in space?

Bedankt voor je heldere uitleg @RoD
Mijn zoon heeft 0 klachten, dus het zal dan inderdaad wel loslopen. :)

[ Voor 46% gewijzigd door Rudios op 29-01-2022 08:53 ]

Whole lot of stars ***

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alpina
https://www.nu.nl/coronav...le-12-tot-17-jarigen.html

Een sprankeltje hoop.

En nu PER DIRECT het vaccinatiebewijs voor deze leeftijdsgroep afschaffen, of gaan we onze toekomstige generatie van alles buitensluiten omdat ze geen booster hebben?

[ Voor 37% gewijzigd door Alpina op 04-02-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:15
https://www.telegraaf.nl/...2-en-17-jaar-te-boosteren

Ik neem aan dat er dan ook geen medische reden is voor het vaccineren van 5-11 jarigen? Die van ons is net 5 dus zou net in aanmerking komen, al zit hij momenteel thuis met corona dus dat zou pas over 3+ maanden zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
Er zit wel een verschil tussen een eerste (en een tweede) vaccinatie en de booster daarna, ik verwacht niet dat daarom het advies veranderd wordt.

Het is wel al zo dat vaccinatie tussen 5-11 alleen geadviseerd wordt voor kinderen die nog niet in aanraking zijn geweest met COVID, dus voor een besmet kind wordt het niet aangeraden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• harmrh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
Alpina schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:04:
https://www.nu.nl/coronav...le-12-tot-17-jarigen.html

Een sprankeltje hoop.

En nu PER DIRECT het vaccinatiebewijs voor deze leeftijdsgroep afschaffen, of gaan we onze toekomstige generatie van alles buitensluiten omdat ze geen booster hebben?
Je kunt het hier wel afschaffen (groot voorstander van) maar dan hebben die kids (en hun familie) komende zomer in diverse landen wel een probleem nu veel landen hun eigen regels lijken te hanteren.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-07 23:41
ParaDroid2 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:14:
Het is wel al zo dat vaccinatie tussen 5-11 alleen geadviseerd wordt voor kinderen die nog niet in aanraking zijn geweest met COVID, dus voor een besmet kind wordt het niet aangeraden.
Maar welke tijd wordt daarvoor gehanteerd? Ook de 180 dagen?

Onze kids waren al meer dan een jaar terug besmet (en hadden daar echt helemaal niks van, en nog steeds niet)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Alpina
harmrh schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:47:
[...]

Je kunt het hier wel afschaffen (groot voorstander van) maar dan hebben die kids (en hun familie) komende zomer in diverse landen wel een probleem nu veel landen hun eigen regels lijken te hanteren.. 8)7
Ben ik met je eens daarom geeft dit nog maar eens de complete idiotie weer van de huidige situatie… we zijn nu op het punt dat we kerngezonde kinderen en pubers gaan vaccineren zodat ze toch maar op vakantie kunnen gaan.
Zonder medische reden.

Damn als ik het nog eens lees lijkt het alleen maar enger. Dat mensen dit zonder na te denken volgen is trouwens nog iets erger.

1 Europa is op dit moment erg ver weg…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ParaDroid2
Dit is gewoonweg inherent niet waar en het zou fijn zijn als je ermee zou stoppen dat rond te bazuinen. Doet verder niets af aan dat het wat mij betreft ook niet per se nodig zou moeten zijn voor reizen, maar ook voor kinderen is een eerste (en tweede) vaccinatie nuttig (in ieder geval als ze nog niet in aanraking zijn geweest met COVID).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alpina
ParaDroid2 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:30:
[...]

Dit is gewoonweg inherent niet waar en het zou fijn zijn als je ermee zou stoppen dat rond te bazuinen. Doet verder niets af aan dat het wat mij betreft ook niet per se nodig zou moeten zijn voor reizen, maar ook voor kinderen is een eerste (en tweede) vaccinatie nuttig (in ieder geval als ze nog niet in aanraking zijn geweest met COVID).
Schei toch uit man dit zal altijd de eeuwige discussie blijven, en ik ga verder niet in op de discussie kindervaccinatie. Zelfs in je reactie bespeur ik al enige twijfel… en ik blijf gewoon posten omdat ieder zijn mening gehoord mag worden. Aan de duimpjes en priveberichten die ik de afgelopen weken hier heb gekregen ben ik zeker niet de enige.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ParaDroid2
Nee, ik zeg alleen dat het ook voor kinderen voordelig is om te vaccineren. Dat heeft niets met een mening te maken maar is gewoon wetenschappelijk onderbouwd.

Maar zoals ik zeg heeft dat verder niet te maken met de consequenties die daar aan zitten, dat is een andere discussie waar je inderdaad wel een mening over kunt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
ParaDroid2 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:40:
Nee, ik zeg alleen dat het ook voor kinderen voordelig is om te vaccineren. Dat heeft niets met een mening te maken maar is gewoon wetenschappelijk onderbouwd.

Maar zoals ik zeg heeft dat verder niet te maken met de consequenties die daar aan zitten, dat is een andere discussie waar je inderdaad wel een mening over kunt hebben.
Oke dan zijn we het daar in ieder geval over eens 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-07 16:11

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

ParaDroid2 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:40:

Dit is alleen nogal een moving target, afhankelijk van de leeftijd van het kind en het zit allemaal nogal in de marge.

Zeer klein risico wordt vermeden (MIS-C) met iets wat een ander zeer klein (nog ietsje kleiner) risico heeft op een ander effect (ontstoken hartspier.) En dat is ook nog op basis van data van de Delta-variant en niet zozeer van de Omikronvariant.

Voor mijzelf was een groot voorstander van vaccineren, omdat de voordelen echt heel simpel aantoonbaar zijn. Er is gewoon geen reden om het niet te doen.

Voor mijn 5-jarige ligt die verdeling van risico echt heel anders.
En het nadeel hier is dat 5 en 11-jarigen in dezelfde groep zitten.
Wetenschappelijk wordt er nogal gegist:
https://www.nature.com/articles/d41586-022-00309-x

"“We would have started seeing the signal [for MIS-C] by now, and we haven’t seen it,” he says. That doesn’t mean we’re in the clear, Absoud adds, because the illness can take longer to develop. But it is an encouraging sign that there hasn’t yet been a wave of children hospitalized for the condition."

Iets minder zwart-wit met de benadering is dus wel op zijn plaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
ParaDroid2 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:14:
Er zit wel een verschil tussen een eerste (en een tweede) vaccinatie en de booster daarna, ik verwacht niet dat daarom het advies veranderd wordt.

Als ik het mij goed herinner was het advies van de Gezondheidsraad niet meer dan het beschikbaar stellen voor degenen die willen, niet eens echt een aansporing om een bepaalde vaccinatiegraad na te streven. Dat was meer voor risicogroepen onder de kinderen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Zeus schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:31:
[Afbeelding]
https://www.scientificame...he-risks-of-myocarditis1/

Dit is een goed overzicht van de positieve effecten van het vaccin voor 5-11 jarigen. Dan hebben we het nog niet gehad over eventuele long-covid of andere beschadigingen door het virus. Let wel, dit gaat over de situatie eind september, toen er nog niet zoveel besmetting waren als nu. Daarbij komt in de voorlopige studies naar voren dat jonge kinderen (0-4) aanzienlijk minder last hebben van Myocarditis dan oudere en daar dus nog minder nadelen zitten aan het vaccin dan bij de 5-11 jarigen.
Ik heb wat moeite met dit soort grafieken en dan specifiek over 1 dode per 45.000 besmettingen.
We hebben zo’n 3,3 miljoen kinderen in Nederland en de prognose is dat zo’n 2,2 miljoen kinderen COVID hebben doorlopen. Dit was al vóór omikron en ligt nu mogelijk nog hoger.

Volgens deze grafiek zouden we dan zo’n 50 overleden kinderen hebben.

Bij mijn weten zijn dit er nog steeds 2 en beide stammen uit 2020. Of zijn er onlangs meer kinderen overleden aan COVID?

Het is echt een groot verschil met de VS, waar naar eigen zeggen al 700 kinderen zijn overleden aan COVID.

Er lijkt dus een groot verschil per land te zitten en het is zeker niet ondenkelijk dat het gezondheidssysteem een grote rol speelt.

[ Voor 10% gewijzigd door Tweak_ers op 06-02-2022 07:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alpina
Tweak_ers schreef op zondag 6 februari 2022 @ 07:17:
[...]

Ik heb wat moeite met dit soort grafieken en dan specifiek over 1 dode per 45.000 besmettingen.
We hebben zo’n 3,3 miljoen kinderen in Nederland en de prognose is dat zo’n 2,2 miljoen kinderen COVID hebben doorlopen. Dit was al vóór omikron en ligt nu mogelijk nog hoger.

Volgens deze grafiek zouden we dan zo’n 50 overleden kinderen hebben.

Bij mijn weten zijn dit er nog steeds 2 en beide stammen uit 2020. Of zijn er onlangs meer kinderen overleden aan COVID?

Het is echt een groot verschil met de VS, waar naar eigen zeggen al 700 kinderen zijn overleden aan COVID.

Er lijkt dus een groot verschil per land te zitten en het is zeker niet ondenkelijk dat het gezondheidssysteem een grote rol speelt.
Laat je niet al te veel afschrikken door die 700. Ik ga het zeker niet ontkennen want ik ken de exacte cijfers niet. Maar als nu steeds meer blijkt dat vanaf 2020! het aantal coronadoden niet klopt (zie bv. Engeland)

https://www.metronieuws.n...n-britse-virus-overleden/

Dus overleden MET Corona en niet DOOR Corona dan ga ik me bij die 700 ook vragen stellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Alpina op 06-02-2022 08:51 ]

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste

Let op:
Ook hier: onderbouw je standpunten. Zie ook de topicstart van het algemene topic over een aantal uitgangspunten rondom het vaccin.

Hou je emoties aub in de hand omtrent dit onderwerp.