De afweging die we (de gezondheidsraad) hier maken is dat alhoewel vaccineren individueel gezien wel verstandig is (waterpokken is bij kinderen meestal "mild" maar toch niet echt een pretje om door te maken), maar op populatieniveau vaccineren gevaarlijk is voor kinderen die het vaccin niet nemen. Die raken dan namelijk waarschijnlijk in de kinderjaren niet meer besmet (want de omgeving is wél gevaccineerd), en lopen dan later in het leven risico op een veel gevaarlijker verloop van de ziekte.posttoast schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:37:
[...]
Ja, ik geloof dat ik me hier wel een beetje in kan vinden. Tegelijk vind ik dat we in Nederland best wel wat meer mogen vaccineren trouwens, in veel landen wordt er ingeënt tegen waterpokken maar in Nederland vinden we dat niet zo nodig. Ik heb dat eerlijk gezegd (los van de financiële afwegingen) nooit zo goed begrepen. Maar goed, dat is een andere discussie
De redenatie is dat vrij laten rondgaan (100% dekking) beter is dan vaccineren (met 90-95% dekking). Ik zou me kunnen voorstellen dat de endemische situatie met covid vergelijkbaar zal zijn: iedereen gaat als kind immuniteit opbouwen zodat het op latere leeftijd niet meer zo'n probleem is.