Wat ik toch (te) vaak zie langskomen is het argument of de vraag: "Wetenschappers zeggen dat je het virus nog steeds kan verspreiden ook als je de vaccinatie/booster hebt gehad."
Ja, dat klopt.
En als je een autogordel draagt kan je nog steeds doodgaan tijdens een ongeluk.
Het is geen zwart/wit verhaal. Er zitten heel erg veel tinten grijs tussen. Mensen die gevaccineerd zijn zullen minder ziek worden (ja, ze kunnen nog altijd ziek worden) maar zullen minder ernstig ziek worden. Doordat je minder ernstig ziek wordt heb je dus ook verminderde symptomen.
De virale lading mag dan hetzelfde zijn (kwantiteit per gram speeksel), maar er is natuurlijk een gruwelijk groot verschil tussen iemand die 5x per minuut moet hoesten met veel speekselproductie, en iemand die 1x per 5 minuten moet hoesten met matige speekselproductie.
En daar ligt ook de reden voor het vaccineren en boosteren van kinderen. Je brengt de kans op verspreiding ver naar beneden. Ze zullen moeiteloos happy blijven rondrennen en spelen met het virus onder de leden, maar daardoor juist ook met andere kinderen in aanraking komen, het virus makkelijker verspreiden, en de 30+ kinderen met wie ze in aanraking komen kunnen besmet raken en dit thuis (of op de sportclub) ook weer verspreiden onder andere kinderen.
En die nemen dat mee naar huis. Naar papa's en mama's die niet geloven in vaccinaties, die juist houden van knuffelen. En die geloven in essentiële oliën, die geloven in bidden, die geloven in andere soorten complete onzin.
Als we een Black Mirror-achtige technologie hadden waarmee we konden zien hoeveel mensen je hebt besmet en hoeveel mensen jouw besmetting heeft gedood en hoeveel je had kunnen voorkomen door een vaccinatie en/of booster, dan zou je nog kunnen schrikken. Dat is natuurlijk niet mogelijk, en
ignorance is bliss zeggen ze dan.
Ik neem de booster zelf wel volgende week. Ik vind dat het voor iedereen een gemeenschappelijke plicht is. Zelfbescherming is mijn eerste overweging, maar die rotzooi de wereld uitkrijgen is de 2e prioriteit, en de mensen die dat tegenhouden irriteren mij echt mateloos