Dat is ook precies mijn punt, het moet niet gebruikt worden als primair argument om kinderen te vaccineren.redwing schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:50:
[...]
De bescherming voor de mensen om ze heen is een leuke bijvangst, maar niet de reden van de goedkeuring.
Om nogmaals een vraag te stellen die eerder niet beantwoord werd:redwing schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:50:
[...]
Dit blijft ook hardnekkig terug komen. De enige reden waarom de vaccins zijn goedgekeurd voor kinderen is omdat het aangetoond is dat het voor de kinderen zelf beter is. Het zorgt ervoor dat ze minder ziek worden en nog minder kans hebben om in het ziekenhuis te komen.
De bescherming voor de mensen om ze heen is een leuke bijvangst, maar niet de reden van de goedkeuring.
Voor hoe lang?
Het is duidelijk dat de effecten van de vaccins tijdelijk zijn.
En we zijn er! In Amsterdam is 95/99% van de besmettingen al Omicron. Dan heeft het hele vaccineren van kinderen toch vrijwel geen enkele toevoeging meer? En heeft dat de afgelopen dagen/weken geleid tot enorme ziekenhuistoename bij kinderen tussen 5 en 18?redwing schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:36:
[...]
Ik vraag me alleen wel af hoe groot de kans straks nog is dat ze niet te maken hebben gehad met Omicron. Want als ze het al gehad hebben kan ik me voorstellen dat een vaccin nog maar weinig toevoegt.
M.a.w. laat de kinderen elkaar besmetten. De meeste ouders zijn beschermd d.m.v. de booster. Degene die dat niet zijn willen dat niet (of moeten nog). Voor de eerste groep maakt het geen verschil, die gaan hun kinderen ook niet vaccineren. De tweede groep is dan hopelijk op tijd met hun booster nu de scholen open gaan. Daarom gewoon natuurlijk laten besmetten.
Do { Ping } while ( LOL )
Het gekke is.. volgens mij was dit ook in het begin van de pandemie geroepen door de overheid. We willlen vooral voor de natuurlijke besmetting en de groepsimmuniteit gaan. Maar nu moeten we toch de kinderen laten inenten.Shadow_Agent schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:52:
[...]
En we zijn er! In Amsterdam is 95/99% al Omicron. Dan heeft het hele vaccineren van kinderen toch vrijwel geen enkele toevoeging meer? En heeft dat de afgelopen dagen/weken geleid tot enorme ziekenhuistoename bij kinderen tussen 5 en 18?
M.a.w. laat de kinderen elkaar besmetten. De meeste ouders zijn beschermd d.m.v. de booster. Degene die dat niet zijn willen dat niet (of moeten nog). Voor de eerste groep maakt het geen verschil, die gaan hun kinderen ook niet vaccineren. De tweede groep is dan hopelijk op tijd met hun booster nu de scholen open gaan. Daarom gewoon natuurlijk laten besmetten.
Ik blijf er een vreemd onderbuikgevoel van houden.. kan het niet netjes en goed onderbouwen..
*sowieso
Dat percentage geeft aan hoeveel mensen die besmet zijn met corona het omicron variant hebben. Niet het percentage van inwoners die corona hebben of hebben gehad.Shadow_Agent schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:52:
[...]
En we zijn er! In Amsterdam is 95/99% al Omicron. Dan heeft het hele vaccineren van kinderen toch vrijwel geen enkele toevoeging meer? En heeft dat de afgelopen dagen/weken geleid tot enorme ziekenhuistoename bij kinderen tussen 5 en 18?
[...]
Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski
ik ken persoonlijk meerdere mensen die openlijk toegeven alleen gevaccineerd te zijn zodat ze op vakantie konden afgelopen zomer. Zo ken ik ook mensen die nu niet boosteren maar nog even wachten totdat hun vinkje gaat verlopen zodat ze straks zo lang mogelijk met één booster een groen vinkje hebben. Zowel IRL als online (hier op GOT bijvoorbeeld)Miki schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:44:
[...]
Op vakantie kunnen is geen primaire levensbehoefte dus gewoon een kul argument. Als je een persoonlijke mening hebt dat het beter is om je kind niet te laten vaccineren prima maar haal er geen bullshit bij die wetenschappelijk eenvoudig weerlegd kan worden.
Dus zeker geen "kul argument"
Uiteraard, stond er inderdaad niet erg duidelijk bijSeroczynski schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:55:
[...]
Dat percentage geeft aan hoeveel mensen die besmet zijn met corona het omicron variant hebben. Niet het percentage van inwoners die corona hebben of hebben gehad.
Mijn persoonlijke verwachting is: nog één keer een booster voor iedereen aan het begin van de volgende winter en daarna een regime vergelijkbaar met de huidige griepprik. Maar dat is nog van heel veel factoren afhankelijk, zoals eventuele nieuwe varianten.Loei123 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:36:
[...]
Ik lees inderdaad dat het volgens "onderzoek van het RIVM" de kans op besmetting vermindert.
Maar voor hoe lang?
Het is nu al een feit dat we regelmatig een vaccin moeten nemen om deze effecten in stand te houden.
Hoe haalbaar is het volgens jou om de gehele Nederlandse bevolking elke 4 maand te prikken?
Maar ik vind het wel gek dat mensen horen "de GGD houdt rekening met 3 prikken per jaar" en er dan vanuit gaat dat dat ook bijna zeker gaat gebeuren. Het is juist goed dat ze rekening houden met een worst-case-scenario en zich daarop voorbereiden. Net zoals het bouwen van de deltawerken niet betekent dat we elk jaar drie keer een stormvloed hebben.
De kans om ziek te worden is het kleinste met een vaccinatie. Daar heb ik geen glazen bol voor nodig. Je kiest dus bewust voor een groter risico. Naar mijn idee maak je dan dus een niet optimale keuze.Rensjuh schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:50:
[...]
Jij hebt een glazen bol?
Wil je me dan ook de winnende cijfers van de staatsloterij geven?
Of vertellen welke crypto coin mij miljonair maakt?
Het enige wat je over 6-9 maanden weet is of je geluk gehad hebt en er niets is gebeurt. Dat doet er echter niets aan af dat de kans daarop kleiner is dan noodzakelijk.
Maar zoals ik al zei kan ik je niet overtuigen met onderzoeken en facts. De grote vraag is waarom je die onderzoeken niet vertrouwd, want daar ligt het probleem.
[removed]
Met Omicron schat ik dat 1 keer voldoende is. Daarna gaat Omicron zo hard rond dat ze wel weer besmet zijn geweest voordat een nieuwe vaccinatie nodig is. Zolang er ten minste geen nieuwe versie komt die nog besmettelijker is, maar ook meer ziekmakend.Loei123 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:52:
[...]
Om nogmaals een vraag te stellen die eerder niet beantwoord werd:
Voor hoe lang?
Het is duidelijk dat de effecten van de vaccins tijdelijk zijn.
Sowieso is een variatie als Omicron precies de manier waarop eerdere pandemiën zijn gestopt. Dus hopelijk is dat nu ook het geval.
[removed]
Lapa schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:58:
[...]
Mijn persoonlijke verwachting is: nog één keer een booster voor iedereen aan het begin van de volgende winter en daarna een regime vergelijkbaar met de huidige griepprik. Maar dat is nog van heel veel factoren afhankelijk, zoals eventuele nieuwe varianten.
Maar ik vind het wel gek dat mensen horen "de GGD houdt rekening met 3 prikken per jaar" en er dan vanuit gaat dat dat ook bijna zeker gaat gebeuren. Het is juist goed dat ze rekening houden met een worst-case-scenario en zich daarop voorbereiden. Net zoals het bouwen van de deltawerken niet betekent dat we elk jaar drie keer een stormvloed hebben.
Tjah, twee aannames.redwing schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:04:
[...]
Met Omicron schat ik dat 1 keer voldoende is. Daarna gaat Omicron zo hard rond dat ze wel weer besmet zijn geweest voordat een nieuwe vaccinatie nodig is. Zolang er ten minste geen nieuwe versie komt die nog besmettelijker is, maar ook meer ziekmakend.
Sowieso is een variatie als Omicron precies de manier waarop eerdere pandemiën zijn gestopt. Dus hopelijk is dat nu ook het geval.
Dat het vaccin tijdelijk werkt is een feit, dus waarom zou dat nu na 1 booster stoppen?
Nee, maar wel veel ziektes. Ik ken er genoeg die goed ziek zijn geweest, en ook dat zou minder geweest zijn met een vaccinatie.Shadow_Agent schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:52:
[...]
En we zijn er! In Amsterdam is 95/99% van de besmettingen al Omicron. Dan heeft het hele vaccineren van kinderen toch vrijwel geen enkele toevoeging meer? En heeft dat de afgelopen dagen/weken geleid tot enorme ziekenhuistoename bij kinderen tussen 5 en 18?
Maar dit is ook wat er nu gebeurt. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat het vaccineren van kinderen straks snel wordt afgebouwd. Het ligt er vooral aan hoe het met Omicron gaat, maar als dat volgens de huidige verwachtingen gaat, zie ik de vaccinaties snel verschuiven naar alleen de kwetsbare groepen. En dat geldt dan niet alleen voor kinderen, maar voor iedereen.M.a.w. laat de kinderen elkaar besmetten. De meeste ouders zijn beschermd d.m.v. de booster. Degene die dat niet zijn willen dat niet (of moeten nog). Voor de eerste groep maakt het geen verschil, die gaan hun kinderen ook niet vaccineren. De tweede groep is dan hopelijk op tijd met hun booster nu de scholen open gaan. Daarom gewoon natuurlijk laten besmetten.
Ik ben dan ook heel benieuwd of er na de huidige boosters nog wel een volgende ronde komt. Wederom onder voorbehoud dat Omicron echt de eind-versie van dit virus is.
[removed]
Omdat Omicron nu zo hard rond gaat dat zo'n beetje iedereen er wel ieder half jaar een keer tegenaan loopt. En elke besmetting zorgt ook voor nieuwe bescherming en kun je dus zien als een soort booster.Loei123 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:06:
[...]
[...]
Tjah, twee aannames.
Dat het vaccin tijdelijk werkt is een feit, dus waarom zou dat nu na 1 booster stoppen?
[removed]
Ik lees in een aantal topics mee.
Kan iemand mij uitleggen waarom zoveel mensen geen twijfel hebben in de gevolgen van COVID bij kinderen, maar wel op de vaccinaties?
Is dat puur "natuur" en "door de mens gemaakt"?
Kinderen lopen zeker wel risico bij het doormaken van een besmetting:
zie ook: https://diabeter.nl/nl/ov...oorzaak-en-gevolg-deel-2/
2,5x zoveel Diabetes type 1 (de zogenaamde erge variant van diabetes), gediagnostiseerd bij kinderen onder de 18. dan bij de groep die geen besmetting heeft doorgmaakt.
Onderzoek is nog niet afgerond, is ook lastig aangezien het virus pas 2 jaar bestaat. maar dat zet je toch wel te denken.
Dat is niet van 2 naar 5 kinderen. we hebben het over 600! extra gevallen die nu diabetes hebben in dit amerikaanse onderzoek.
(type 1 (autoimmuun) heeft voor de duidelijkheid niets met gewicht of gezondheid te maken, integestelling tot type 2 (ook wel ouderdoms diabetes genoemd, (wat ook een incorrecte naam is)).
Daarnaast krijgen kinderen relatief vaak andere klachten:
Zoals MIS-C. (Kawasaki), het hele lichaam lijkt dan ontstoken te raken. Zo'n 260 kinderen in nederland sinds corona rond zwerft zijn hierdoor in het ziekenhuis beland.
bron: https://covidkids.nl/ onderdeel van: LUMC LEIDEN en Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde
En hebben deze mensen wel eens verder gekeken dan de media wat die vaccin precies inhoud en wat het doet:
https://berthub.eu/articl...-biontech-pfizer-vaccine/
zie ook de gelinkte youtube filmpjes bovenin, waarin het in de hand van een video wordt uitgelegd.
Of is het puur een (onderbuik)gevoel en reacties van anderen op social media?
Kan iemand mij uitleggen waarom zoveel mensen geen twijfel hebben in de gevolgen van COVID bij kinderen, maar wel op de vaccinaties?
2,5x zoveel Diabetes type 1 (de zogenaamde erge variant van diabetes), gediagnostiseerd bij kinderen onder de 18. dan bij de groep die geen besmetting heeft doorgmaakt.
Onderzoek is nog niet afgerond, is ook lastig aangezien het virus pas 2 jaar bestaat. maar dat zet je toch wel te denken.
Dat is niet van 2 naar 5 kinderen. we hebben het over 600! extra gevallen die nu diabetes hebben in dit amerikaanse onderzoek.
(type 1 (autoimmuun) heeft voor de duidelijkheid niets met gewicht of gezondheid te maken, integestelling tot type 2 (ook wel ouderdoms diabetes genoemd, (wat ook een incorrecte naam is)).
Zoals MIS-C. (Kawasaki), het hele lichaam lijkt dan ontstoken te raken. Zo'n 260 kinderen in nederland sinds corona rond zwerft zijn hierdoor in het ziekenhuis beland.
bron: https://covidkids.nl/ onderdeel van: LUMC LEIDEN en Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde
En hebben deze mensen wel eens verder gekeken dan de media wat die vaccin precies inhoud en wat het doet:
zie ook de gelinkte youtube filmpjes bovenin, waarin het in de hand van een video wordt uitgelegd.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Ik wilde eigenlijk niet reageren omdat veel Tweakers hun oordeel toch al klaar hebben liggen, maar desondanks wil ik toch even wijzen op deze video over kinderen vaccineren tegen Covid:
*knip*
Geen complotbronnen aub.
Ik zou zeggen, bekijk het het in elk geval. Het kan nooit kwaad om een verhaal van meerdere kanten te belichten.
*knip*
Geen complotbronnen aub.
Ik zou zeggen, bekijk het het in elk geval. Het kan nooit kwaad om een verhaal van meerdere kanten te belichten.
[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 11-01-2022 11:44 ]
Je weet dat in NL meer dan 2 miljoen kinderen onder de 12 jaar zijn? Dan is de verhouding 260 op 2 miljoen praktisch niets.Smuggler schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:12:
Zo'n 260 kinderen in nederland sinds corona rond zwerft zijn hierdoor in het ziekenhuis beland.
Dat is een waarheid als een koe, maar (om bij de zegswijzen te blijven) achteraf kun je een koe in de kont kijken. Het lijkt mij 'vervelend' als je eigen kind net bij die 260 hoort.Tux3.14 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:19:
[...]
Je weet dat in NL meer dan 2 miljoen kinderen onder de 12 jaar zijn? Dan is de verhouding 260 op 2 miljoen praktisch niets.
Dat is het probleem met statistiek. In grote lijnen altijd juist, maar als het binnen de cijfertjes past maar jou net overkomt is het in een keer groter dan het (zeer?) kleine statistische percentage.
Maar dat is de afweging die ieder voor zich/zijn kind moet maken.
Het vaccin werkt maar tijdelijk, het is in feit het plakken van een pleistertje, geen permanente oplossing.Smuggler schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:12:
Wat is dat wel? Ik durf het niet te zeggen, wellicht moeten we er mee leren leven en risico groepen blijven boosteren...
Het is een lastige materie waar iedereen een eigen idee over heeft.
Het grote probleem met zijn verhaal is dat je daarmee dus ook zegt dat de vaccinaties die standaard in het huidige vaccinatie-programma zitten, alleen maar averechts zouden werken. Terwijl de praktijk toch al heel duidelijk heeft laten zien dat die vaccinaties juist heel veel doden hebben voorkomen.DedSec85 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:19:
Ik wilde eigenlijk niet reageren omdat veel Tweakers hun oordeel toch al klaar hebben liggen, maar desondanks wil ik toch even wijzen op deze video over kinderen vaccineren tegen Covid:
*knip*
Dus hij heeft een theorie welke (voor zover ik weet) weliswaar op waarheden is gebaseerd, maar de praktijk laat toch zien dat er heel wat meer meespeelt, waardoor vaccinaties juist wel voordelig zijn, ook op jonge leeftijd.
Daarnaast gaat het er helemaal niet om om een oordeel klaar te hebben liggen. Het gaat er vooral om dat dat oordeel onderbouwd is.
[ Voor 2% gewijzigd door tweakduke op 11-01-2022 11:45 . Reden: Quote aangepast ]
[removed]
Ik zat voor mijzelf absoluut niet te wachten op een vaccinatie. Ik zie alleen geen andere uitweg om eventueel van de pandemie af te komen dus netjes 3 prikken gehaald.
Voor mijn kinderen sta ik daar eigenlijk hetzelfde in:
Ik zit er absoluut niet op te wachten maar als het echt niet anders kan en we dit nodig hebben om corona te verslaan, dan moet het maar (met alle eventuele gevolgen van dien).
Echter wat mij betreft zijn wij nog niet zover, er zijn nog genoeg volwassen die niet gevaccineerd zijn en niet direct een medische reden hebben om het niet te doen.
Dus voordat we extra prikken gaan zetten in mijn kinderen waar:
- het voor hunzelf niet direct noodzakelijk is (itt normale vaccinaties)
- het immuunsysteem nog vol in ontwikkeling is
Moeten we eerst al het andere hebben geprobeerd (inclusief meer gevaccineerden onder 18+)
Voor mijn kinderen sta ik daar eigenlijk hetzelfde in:
Ik zit er absoluut niet op te wachten maar als het echt niet anders kan en we dit nodig hebben om corona te verslaan, dan moet het maar (met alle eventuele gevolgen van dien).
Echter wat mij betreft zijn wij nog niet zover, er zijn nog genoeg volwassen die niet gevaccineerd zijn en niet direct een medische reden hebben om het niet te doen.
Moeten we eerst al het andere hebben geprobeerd (inclusief meer gevaccineerden onder 18+)
CISSP! Drop your encryption keys!
Wat hier vooral in meespeelt is dat je zonder vaccinatie b.v. die 260 kinderen hebt, maar met vaccinatie er nog maar 20 over blijven. Voor het geheel is dat een heel duidelijke verbetering, maar veel mensen zijn er dan bang voor dat hun kind juist bij die 20 zit. En dan heb je dus de keuze tussen niets doen en een grotere kans om bij die 260 te komen, of wel kiezen en een kleinere kans te hebben dat je bij die 20 hoort. Daarbij voelt het 1e als iets dat je is overkomen, en het laatste als iets dat je gekozen hebt. En veel mensen zijn bang voor de keuze van de laatste en maken dan maar geen keuze.BB-One schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:29:
[...]
Dat is een waarheid als een koe, maar (om bij de zegswijzen te blijven) achteraf kun je een koe in de kont kijken. Het lijkt mij 'vervelend' als je eigen kind net bij die 260 hoort.
Dat is het probleem met statistiek. In grote lijnen altijd juist, maar als het binnen de cijfertjes past maar jou net overkomt is het in een keer groter dan het (zeer?) kleine statistische percentage.
Maar dat is de afweging die ieder voor zich/zijn kind moet maken.
[removed]
Je laat je vaccineren omdat je overtuigd bent dat het je beschermt en/of anderen helpt beschermen of je laat niet vaccineren omdat je daar persoonlijke redenen (geloofsovertuiging, medische achtergrond, andere inzichten) voor hebt.Shadow_Agent schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:56:
[...]
ik ken persoonlijk meerdere mensen die openlijk toegeven alleen gevaccineerd te zijn zodat ze op vakantie konden afgelopen zomer. Zo ken ik ook mensen die nu niet boosteren maar nog even wachten totdat hun vinkje gaat verlopen zodat ze straks zo lang mogelijk met één booster een groen vinkje hebben. Zowel IRL als online (hier op GOT bijvoorbeeld)
Dus zeker geen "kul argument"
Je laten vaccineren omdat je anders niet op vakantie kunt valt bij mij in dezelfde categorie als het groene vinkje halen om naar de McDonald's te kunnen gaan, een kul argument.
*troll*
[ Voor 95% gewijzigd door tweakduke op 11-01-2022 11:44 ]
*knip*
Niet happen aub.
Niet happen aub.
[ Voor 86% gewijzigd door tweakduke op 11-01-2022 11:45 ]
Die website staat wel bekend als Wappie-website. En die man zelf is ook al door collega's onderuit gehaald. Je zal daar geen pro-vaccinatieverhalen horen. Alleen maar wat ze willen dat er getoond wordt en past bij hun doel.DedSec85 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:19:
*knip*
[ Voor 4% gewijzigd door tweakduke op 11-01-2022 11:46 . Reden: Quote aangepast ]
*knip*
Dergelijke claims onderbouwen we dus. Commentaar op de moderatie niet in het topic zelf aub, maar per DM.
[ Voor 51% gewijzigd door tweakduke op 11-01-2022 11:48 ]
In dit topic warning staat:
Hou je emoties aub in de hand omtrent dit onderwerp.
Wat snap je daar niet aan?
[ Voor 27% gewijzigd door tweakduke op 11-01-2022 12:57 . Reden: Quote aangepast ]
is mijn mening een emotie? dan kan je net zo goed alle fora's sluitenTux3.14 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:48:
[...]
In dit topic warning staat:
Wat snap je daar niet aan?
Waarom is dat laatste een kulargument? Als je niet sterk tegen of voor een vaccinatie bent, of wat voor maatregel dan ook, maar het maakt andere dingen makkelijker dan is dat voor die mensen toch een valide argument?Miki schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:35:
[...]
Je laat je vaccineren omdat je overtuigd bent dat het je beschermt en/of anderen helpt beschermen of je laat niet vaccineren omdat je daar persoonlijke redenen (geloofsovertuiging, medische achtergrond, andere inzichten) voor hebt.
Je laten vaccineren omdat je anders niet op vakantie kunt valt bij mij in dezelfde categorie als het groene vinkje halen om naar de McDonald's te kunnen gaan, een kul argument.
En wat mij betreft prima, want dat betekent hogere vaccinatiegraad.
Ik ben sterk voorstander van vaccineren, want dat doen wel al decenia met zeer groot succes, dus iedereen die tegen is en denkt dat te zijn op basis van kennis, kan in het hokje "flat earthers" wat mij betreft. Geloofdovertuiging is altijd wat anders (waar ik het ook niet mee eens ben.)
Echter gaat het nu over mijn 5-jarige zoontje. De risico's van niet vaccineren en vaccineren zijn beide marginaal klein. We lossen het vaccinatiegraadprobleem wel op met de verkeerde mensen, namelijk jonge kinderen.
Het risico op problemen is bij zowel vaccineren als niet vaccineren zeer klein en hoewel je, als ik de getallen hierboven pak: 20 vs 260, een meer dan 10-voud verschil hebt, is die factor pas interessant als het volume groter is.
Je mening is prima.Vegetto schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:49:
[...]
is mijn mening een emotie? dan kan je net zo goed alle fora's sluiten
Als je mij een wetschappelijk artikel linkt die inderdaad aantoont dat het corona vaccin nog in experimentele fase zit, graag.
Uit de ziekenhuis cijfers onder (jonge) kinderen uit de UK met de omicron die nu rondgaat blijkt wat anders echter blijven het lage aantallen vs volwassenen.worldfastest schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:05:
De risco's op bijwerkingen is groter bij kinderen dan ernstige complicaties bij Corona.
Hier overigens nog een interessante publicatie in wetenschappelijk tijdschrift The Lancet voor kinderen met astma.
Een mening op zich is niet veel waard. Het gaat om de onderbouwing ervan. Ontbreekt die, is de mening eigenlijk van negatieve waarde: de discussie verwaterd er dan door.Vegetto schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:49:
[...]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Dat was inderdaad een emotie, die behoorlijk over de top was. Bovendien zonder enkele argumentatie.Vegetto schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:49:
[...]
Respecteer de keuze van mensen, als mensen twijfels hebben bij het vaccineren van hun kinderen en op basis van wetenschappelijke feiten dat niet doen, is dat hun keuze.
De brief voor onze oudste (5) viel hier vandaag ook op de mat. Wij hebben zelf wel voldoende vertrouwen in de wetenschap wat betreft de risico's voor kinderen maar het grootste ding dat tegenzit is dat zeer jonge kinderen ingezet worden om de vaccinatiegraad bij de bevolking op te krikken. Dit omdat een deel volwassenen hun verantwoordelijkheid niet neemt en zorgt voor een meer dan gemiddelde last op de zorg.
Natuurlijk is dit vooral een emotioneel argument en ik ben zelf van mening dat het niet vaccineren van onze kinderen niets zal bijdragen aan het besef dat volwassenen zich beter wél laten vaccineren.
Verder is vaccinatie niet dé heilige graal om uit de pandemie te geraken maar naar mijn mening is het wel een belangrijke bijdrage omdat het de kans op ernstige ziekte en overlijden sterk vermindert. Ik zou dan ook liever hebben dat men volwassenen verplicht van zich te laten vaccineren dan dat men jonge kinderen aanspraakt om dat te doen. Als dan blijkt dat het nog nuttig is om ook jonge kinderen te vaccineren dan is dat zeer redelijk en bespreekbaar maar nu werkt men andersom.
Natuurlijk is dit vooral een emotioneel argument en ik ben zelf van mening dat het niet vaccineren van onze kinderen niets zal bijdragen aan het besef dat volwassenen zich beter wél laten vaccineren.
Verder is vaccinatie niet dé heilige graal om uit de pandemie te geraken maar naar mijn mening is het wel een belangrijke bijdrage omdat het de kans op ernstige ziekte en overlijden sterk vermindert. Ik zou dan ook liever hebben dat men volwassenen verplicht van zich te laten vaccineren dan dat men jonge kinderen aanspraakt om dat te doen. Als dan blijkt dat het nog nuttig is om ook jonge kinderen te vaccineren dan is dat zeer redelijk en bespreekbaar maar nu werkt men andersom.
https://www.cbg-meb.nl/ac...-voor-nederland-en-europaLoei123 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:50:
[...]
Je mening is prima.
Als je mij een wetschappelijk artikel linkt die inderdaad aantoont dat het corona vaccin nog in experimentele fase zit, graag.
*knip*
Lees zelf eerst, voor je suggestieve zaken stelt.
[ Voor 8% gewijzigd door tweakduke op 11-01-2022 12:58 ]
Kijk, hier ben ik het in principe wel mee eens, maar wat kunnen we nog meer doen dan? We bieden de booster al aan aan iedereen die hem wil hebben, dat blijkt voorlopig alleen nog niet genoeg. Dan zijn er niet zo heel veel andere opties dan een groep waarbij het effect lager zal zijn dan ook maar beschermen denk ik.Hann1BaL schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:49:
[...]Echter gaat het nu over mijn 5-jarige zoontje. De risico's van niet vaccineren en vaccineren zijn beide marginaal klein. We lossen het vaccinatiegraadprobleem wel op met de verkeerde mensen, namelijk jonge kinderen.
Een andere optie, die w.m.b. veel meer effect zou hebben, is een vaccinatieplicht, zodat de bescherming in risicogroepen verder omhoog gebracht zou worden. Daar zitten echter weer andere moeilijkheden aan die we niet willen.
Ik moet er wel bij zeggen, ik heb (nog) geen kinderen, dus ik kan me nog niets voorstellen bij de emoties die daarbij horen.
Type | Risico op negatief bijeffect vaccinatie | Persoonlijk belang vaccinatie | Persoonlijk sociale kring belang vaccinatie | Globaal belang vaccinatie |
Volwassen | Laag | Gemiddeld | Gemiddeld | Hoog |
Kind | Onbekend(Laag?) | Laag | Gemiddeld | Hoog |
Zolang er een laag persoonlijk belang is voor vaccinatie (met onbekend risico), verwacht ik niet dat veel mensen hun kinderen laten prikken.
Tenzij er een beleid komt dat je niet anders kunt of dat er een variant komt waar het persoonlijk belang voor de kinderen hoger zal zijn
[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 11-01-2022 12:01 ]
Dat is dus niet experimenteel, maar de gebruikelijke gang van zaken. Elk medicijn zal 'onder voorwaarden' op de markt gebracht worden.
[ Voor 5% gewijzigd door tweakduke op 11-01-2022 12:59 . Reden: Quote aangepast ]
Dat ontwikkelen is uiteraard juist iets wat gebeurt doordat het immuunsysteem getest wordt door blootstelling aan lichaamsvreemde factoren. Of dat nu een vaccin is of een echte "indringer" maakt niets uit.laurens0619 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:33:
Dat is geen onderbouwing voor het niet vaccineren. Als er iets blijkt, is het wel dat kinderen te weinig stimuli krijgen van het immuunsysteem omdat we tegenwoordig te schoon leven. Dus dat is misschien juist wel een voordeel van een extra vaccin
Daarmee wil ik niet je algehele standpunt ontkrachten: we moeten eerst het andere geprobeerd hebben.
Daarop voortbordurend:
Wat kun je dan nu nog meer doen?
Volgens mij zijn we bij het maximaal haalbare beland, tenzij we het fysiek gaan forceren op mensen. Je gaat nu geen noemenswaardige volumes 18+ers overtuigen van het goede idee van vaccineren. Dat station is gepasseerd.
Artikel zelf wel gelezen? De voorwaarden zeggen niet dat het schadelijk oid. is.Vegetto schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:53:
[...]
https://www.cbg-meb.nl/ac...-voor-nederland-en-europa
“Onder voorwaarden goedgekeurd”
Zo moet uit verder onderzoek blijken hoe lang het vaccin bescherming geeft, hoe goed het vaccin ernstige COVID-19 voorkomt, hoe goed het mensen met een minder goed werkend afweersysteem, kinderen en zwangere vrouwen beschermt en of het vaccin ook corona zonder klachten voorkomt. Ook moet blijken of het vaccin gebruikt kan worden door mensen die niet in het onderzoek zaten, bijvoorbeeld zwangere vrouwen.
Er zit daar AFIAK nog iets daartussen: het risico verkleinen voor de directe omgeving/familie van het kind zoals de grootouders. Dat zou voor mij nog een overweging kunnen zijn, al is mijn directe omgeving wel volledig gevaccinneerd en geboosterd.laurens0619 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:54:
Type Risico op negatief bijeffect vaccinatie Persoonlijk belang vaccinatie Globaal belang vaccinatie Volwassen Laag Gemiddeld Hoog Kind Onbekend(Laag?) Laag Hoog
Zolang er een laag persoonlijk belang is voor vaccinatie (met onbekend risico), verwacht ik niet dat veel mensen hun kinderen laten prikken.
Tenzij er een beleid komt dat je niet anders kunt of dat er een variant komt waar het persoonlijk belang voor de kinderen hoger zal zijn
Daar ben ik het wel mee eens. Maar we komen met Omicron toch ook langzaam bij het besef dat de verspreiding zo snel gaat dat je net zo goed kunt wachten tot de antilichamen er komen door de verspreiding zelf. (zie landen waar de verspreiding al voor loopt.) In The UK hoef je je al niet eens meer te testen voordat je er heen gaat omdat een infectie meer of minder geen verschil maakt.ParaDroid2 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:53:
[...]
Kijk, hier ben ik het in principe wel mee eens, maar wat kunnen we nog meer doen dan? We bieden de booster al aan aan iedereen die hem wil hebben, dat blijkt voorlopig alleen nog niet genoeg. Dan zijn er niet zo heel veel andere opties dan een groep waarbij het effect lager zal zijn dan ook maar beschermen denk ik.
Een andere optie, die w.m.b. veel meer effect zou hebben, is een vaccinatieplicht, zodat de bescherming in risicogroepen verder omhoog gebracht zou worden. Daar zitten echter weer andere moeilijkheden aan die we niet willen.
Ik moet er wel bij zeggen, ik heb (nog) geen kinderen, dus ik kan me nog niets voorstellen bij de emoties die daarbij horen.
De vraag is even of dit voor NL al niet te laat is dan en een vaccinatieplicht gaat zo tegen het principe in van zelfbeschikkingsrecht. Ja, ik weet dat dat niet een absoluut gegeven is en ik wil maar wat graag dat iedereen die prik heeft/neemt, maar tegelijkertijd mogen mensen domme besluiten nemen. MOEILIJK!
Ik ben geen arts dus kan daar inhoudelijk niets over veroordelen maar zo simpel als jij nu schetst werkt het denk ik niet. Er zijn ook genoeg verhalen waarin artsen vertellen dat kinderen vaccineren het immuunsysteem kan verstoren.Hann1BaL schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:55:
[...]
Dat ontwikkelen is uiteraard juist iets wat gebeurt doordat het immuunsysteem getest wordt door blootstelling aan lichaamsvreemde factoren. Of dat nu een vaccin is of een echte "indringer" maakt niets uit.
Dat is geen onderbouwing voor het niet vaccineren. Als er iets blijkt, is het wel dat kinderen te weinig stimuli krijgen van het immuunsysteem omdat we tegenwoordig te schoon leven. Dus dat is misschien juist wel een voordeel van een extra vaccin![]()
Daarmee wil ik niet je algehele standpunt ontkrachten: we moeten eerst het andere geprobeerd hebben.
Daarop voortbordurend:
Wat kun je dan nu nog meer doen?
Volgens mij zijn we bij het maximaal haalbare beland, tenzij we het fysiek gaan forceren op mensen. Je gaat nu geen noemenswaardige volumes 18+ers overtuigen van het goede idee van vaccineren. Dat station is gepasseerd.
En ja, qua vaccinatier, is ongeveer het enige nog wat je kunt doen de vaccinatie verplicht stellen die medisch de prik aankunnen.
Het woord experimenteel wordt niet genoemd.
Dit is dus compleet je eigen interpretatie en geen feit te noemen.
[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 11-01-2022 12:59 . Reden: Quote aangepast ]
Goed punt, dat valt inderdaad tussen lokaal en globaal belang in. Zal ik even editencroxz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:58:
[...]
Er zit daar AFIAK nog iets daartussen: het risico verkleinen voor de directe omgeving/familie van het kind zoals de grootouders. Dat zou voor mij nog een overweging kunnen zijn, al is mijn directe omgeving wel volledig gevaccinneerd en geboosterd.
Is inderdaad voor mij ook een afweging ja. Tegelijk, als de andere kant gevaccineerd is dan vertrouw ik genoeg daarop (opa en oma).
Zou stuk complexer worden als opa en oma bij ons zich bv niet zouden willen vaccineren (of kunnen vaccineren ivm medische redenen). Dan wordt het wel een lastige morele vraag wat te doen...
[ Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 11-01-2022 12:03 ]
Sorry, maar we vaccineren kinderen al decennia met groot succes, want zeker in de Westerse wereld zijn we verlost van polio etc.. Er is geen reden om aan te nemen dat vaccineren van kinderen het immuunsysteem verstoord.laurens0619 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:59:
[...]
Ik ben geen arts dus kan daar inhoudelijk niets over veroordelen maar zo simpel als jij nu schetst werkt het denk ik niet. Er zijn ook genoeg verhalen waarin artsen vertellen dat kinderen vaccineren het immuunsysteem kan verstoren.
En ja, qua vaccinatier, is ongeveer het enige nog wat je kunt doen de vaccinatie verplicht stellen die medisch de prik aankunnen.
Verhalen waarin artsen iets vertellen in algemene zin komt vaak neer op:
Iemand die arts was, maar nu helende stenen verkoopt en zegt dat je alleen vitamine C moet eten.
Verhalen zijn gevaarlijk (en worden nu door de anti-vaxers gebruikt), maar degelijk onderzoek is belangrijk en daarmee kun je dat aantonen.
Echter is er geen verschil in bijbelbelt vs rest van Nederland waarbij in bijbelbelt de immuunsystemen beter werken want niet verstoord. Een dergelijk verschil zou je verwachten als "die verhalen" waar zouden zijn.
Bij ons gaan de uitnodigingen de vuurkorf in. Voor kinderen is het risico op ziekte dusdanig klein dat het wat ons betreft meer risico is om ze te laten vaccineren met eventuele kans op bijwerkingen.laurens0619 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:54:
Type Risico op negatief bijeffect vaccinatie Persoonlijk belang vaccinatie Persoonlijk sociale kring belang vaccinatie Globaal belang vaccinatie Volwassen Laag Gemiddeld Gemiddeld Hoog Kind Onbekend(Laag?) Laag Gemiddeld Hoog
*knip*
Desinformatie.
Opa's en oma's zijn allemaal dubbel gevaccineerd en geboosterd en puur prikken om de statistieken te boosten zodat Hugo Kuipers tevreden is doen we niet aan mee
Hoop wel dat ze niet ook de kinderen indirect gaan dwingen via de coronapas, zoals ze ook gedaan hebben bij tieners.
[ Voor 1% gewijzigd door tweakduke op 11-01-2022 13:05 ]
@Hann1BaL
Ik ben geen arts dus lijkt mij niet handig om hier de discussie over aan te gaan.
Ik geloof best dat ook de normale rijksvaccinatie niet per definitie een goed iets is voor het immuunsysteem.
Echter het is, in het geval van die ziektjes, veel beter dan ziek worden van desbetreffende ziekte.
Om alle vaccinaties op 1 hoop te gooien lijkt mij iig niet handig. De vraag voor kinderen is: is het middel erger dan de kwaal. Als de kwaal laag is, dan moet het middel ook wel heel veilig zijn.
Ik ben geen arts dus lijkt mij niet handig om hier de discussie over aan te gaan.
Ik geloof best dat ook de normale rijksvaccinatie niet per definitie een goed iets is voor het immuunsysteem.
Echter het is, in het geval van die ziektjes, veel beter dan ziek worden van desbetreffende ziekte.
Om alle vaccinaties op 1 hoop te gooien lijkt mij iig niet handig. De vraag voor kinderen is: is het middel erger dan de kwaal. Als de kwaal laag is, dan moet het middel ook wel heel veilig zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 11-01-2022 12:08 ]
Dus je vind het risico op myocarditis erger dan het risico dat je kinderen ernstige bijwerkingen krijgen van corona zelf? En dat ondanks dat het risico op het 1e vele malen kleiner is dan op het 2e. Ik snap best dat je het risico zo klein vind dat je ze niet wilt laten vaccineren, maar dat je dat onderbouwt met iets waarvan het risico nog vele malen kleiner is snap ik niet. Want als je zo bang bent voor bijwerkingen van het vaccin, zou je juist nog veel banger moeten zijn voor wat er kan gebeuren zonder vaccinatie.Dennahz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:05:
[...]
Bij ons gaan de uitnodigingen de vuurkorf in. Voor kinderen is het risico op ziekte dusdanig klein dat het wat ons betreft meer risico is om ze te laten vaccineren met eventuele kans op bijwerkingen. Geen zin in kinderen met myocarditis.
Dat zie ik sowieso niet gebeuren, tenzij de medische noodzaak nog heel erg gaat veranderen door b.v. een nieuwe variant van het virus.Opa's en oma's zijn allemaal dubbel gevaccineerd en geboosterd en puur prikken om de statistieken te boosten zodat Hugo Kuipers tevreden is doen we niet aan mee
Hoop wel dat ze niet ook de kinderen indirect gaan dwingen via de coronapas, zoals ze ook gedaan hebben bij tieners.
[removed]
*Commentaar op de moderatie niet in het topic zelf aub en verder off-topic.DedSec85 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:19:
[mbr]*knip*
Geen complotbronnen aub.[/]
[ Voor 47% gewijzigd door tweakduke op 11-01-2022 12:27 ]
Het is wel per definitie goed voor het immuunsysteem. Die wordt sterker. Dat is gewoon meetbaar. (Ik heb wel een medische achtergrond; geen arts, maar immunologie wel degelijk onderdeel van.)laurens0619 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:07:
@Hann1BaL
Om alle vaccinaties op 1 hoop te gooien lijkt mij iig niet handig
Dat kan prima op een hoop. Het doet namelijk eigenlijk vooral hetzelfde, met alleen wat andere methodiek, waarbij mRNA eigenlijk misschien wel de meest toekomstbestendige methode is. Gewoon awesome
Hierover, het blijkt nu ook dat de vaccinaties op mRNA voor minder bijwerkingen zorgen dan de vectorvaccins (en daarbij ook nog effectiever zijn). Maar dat is weer een hele andere discussie.Hann1BaL schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:10:
[...]
Dat kan prima op een hoop. Het doet namelijk eigenlijk vooral hetzelfde, met alleen wat andere methodiek, waarbij mRNA eigenlijk misschien wel de meest toekomstbestendige methode is. Gewoon awesome
@Hann1BaL
Sorry ik moest even aan de film the hangover denken. Een tandarts is geen arts
(grapje, geen idee wat je achtergrond is)
Ik geloof er niet in
Wat je ook doet, lange termijn effecten kun je niet altijd voorspellen. Soms is daar gewoon een lange studie voor nodig, met een groot genoege groep en genoeg tijd,
Dat is er niet.
Dus uitsluiten dat er geen langetermijn effecten kunnen zijn en het alleen goed is: Nee, ben ik het niet mee eens
Waarom ik dan wel de prik zelf genomen heb?
Simpel, zou geen andere uitweg weten dus neem die risicos voor lief. Voor lokaal en globaal belang de prikken zonder problemen genomen. Wel vooral ingelezen over MRNA dus ook alles aan gedaan dat ik die prik zou krijgen (gecalculeerd risico)
Sorry ik moest even aan de film the hangover denken. Een tandarts is geen arts
Ik geloof er niet in
Dat is er niet.
Dus uitsluiten dat er geen langetermijn effecten kunnen zijn en het alleen goed is: Nee, ben ik het niet mee eens
Simpel, zou geen andere uitweg weten dus neem die risicos voor lief. Voor lokaal en globaal belang de prikken zonder problemen genomen. Wel vooral ingelezen over MRNA dus ook alles aan gedaan dat ik die prik zou krijgen (gecalculeerd risico)
[ Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 11-01-2022 12:15 ]
Niet eens , voor kinderen is het een snotneus en weer door...
hoi
Maar als dat zo is zou je dat toch op de een of andere manier terug moeten zien in de ziektes die de gevaccineerde kinderen krijgen? Want van die zou het immuunsysteem dan minder goed moeten werken.laurens0619 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:07:
@Hann1BaL
Dus waaraan zie je dan dat het immuunsysteem problemen heeft bij de vaccinaties?
En waarom zouden wij die veiligheid beter kunnen bepalen dan de experts die het vaccin getest en beoordeeld hebben? Want die zeggen dat de kwaal duidelijk erger is dan het middel, dus als je daar tegenin gaat zeg je eigenlijk dat het onderzoek niet goed is uitgevoerd. En dan ben ik benieuwd wat er dan niet goed is gedaan?Echter het is, in het geval van die ziektjes, veel beter dan ziek worden van desbetreffende ziekte.
[removed]
Vaccinatie betekend niet dat kinderen niet ziek worden, dus door vaccineren tel je de risico's bij elkaar op.redwing schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:09:
[...]
Dus je vind het risico op myocarditis erger dan het risico dat je kinderen ernstige bijwerkingen krijgen van corona zelf? En dat ondanks dat het risico op het 1e vele malen kleiner is dan op het 2e. Ik snap best dat je het risico zo klein vind dat je ze niet wilt laten vaccineren, maar dat je dat onderbouwt met iets waarvan het risico nog vele malen kleiner is snap ik niet. Want als je zo bang bent voor bijwerkingen van het vaccin, zou je juist nog veel banger moeten zijn voor wat er kan gebeuren zonder vaccinatie.
Daar komt nog bij dat de vaccinatie maar tijdelijke effecten heeft.
Grappig. Het is niet duidelijk of dit werkelijk door het vaccin veroorzaakt wordt. Het is wel duidelijk dat dit door Corona veroorzaakt wordt.Dennahz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:05:
Geen zin in kinderen met myocarditis.
Kortom, zelfs als ik negeer dat het causaal verband sterker is bij de ziekte, is het nog steeds geen argument om je kinderen niet te laten vaccineren.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
De lange termijn effecten zijn irrelevant. Het is namelijk al uitgesloten dat je lange termijn effecten hebt van het vaccin, die je niet (veel erger) zou krijgen bij besmetting. En de kans dat je zonder vaccin ook niet besmet wordt is verwaarloosbaar.laurens0619 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:13:
@Hann1BaL
Sorry ik moest even aan de film the hangover denken. Een tandarts is geen arts(grapje, geen idee wat je achtergrond is)
Ik geloof er niet inWat je ook doet, lange termijn effecten kun je niet altijd voorspellen. Soms is daar gewoon een lange studie voor nodig, met een groot genoege groep en genoeg tijd,
Dat is er niet.
Simpel, zou geen andere uitweg weten dus neem die risicos voor lief. Voor lokaal en globaal belang de prikken zonder problemen genomen
Ik vind vooral het feit dat het maar een tijdelijke oplossing is lastig. Als het nu 1 maal vaccineren is en klaar dan zou het een makkelijkere keuze zijn denk ik.
Ik zie al veel vaker in dit topic dat jij blijkbaar alleen in staat bent om binair te denken. Alsof de kans op het winnen van een tientje in de staatsloterij net zo groot is als de hoofdprijs. Zolang dergelijke basale stochastische principes niet begrepen worden heeft het heel weinig zin om er verder over te discussiëren.Loei123 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:16:
[...]
Vaccinatie betekend niet dat kinderen niet ziek worden, dus door vaccineren tel je de risico's bij elkaar op.
@redwing
Ik stel niets, ik leg alleen de keuze uit die ik voor mijn kinderen maak.
Daarom probeer ik ook deze discussie te voorkomen.
MAar een uitspraak die jij stelt "De kwaal is erger dan het middel bij kinderen" heb ik niet in test en beoordelingsrapporten gelezen. Dacht dat die alleen keken of het "veilig"/goedgekeurd was?
Ik geloof best dat er nog uitspraken van artsen online te vinden zijn die voor kinderen de kwaal erger vinden dan het middel. Tegelijk ook genoeg uitspraken die het tegenovergestelde beweren
@RocketKoen
Hoe kun je lange termijne effecten uitsluiten als een lange termijn nog niet verstreken is?
Ik stel niets, ik leg alleen de keuze uit die ik voor mijn kinderen maak.
MAar een uitspraak die jij stelt "De kwaal is erger dan het middel bij kinderen" heb ik niet in test en beoordelingsrapporten gelezen. Dacht dat die alleen keken of het "veilig"/goedgekeurd was?
Ik geloof best dat er nog uitspraken van artsen online te vinden zijn die voor kinderen de kwaal erger vinden dan het middel. Tegelijk ook genoeg uitspraken die het tegenovergestelde beweren
@RocketKoen
Hoe kun je lange termijne effecten uitsluiten als een lange termijn nog niet verstreken is?
[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 11-01-2022 12:22 ]
Dat is wel een heel aparte uitlegLoei123 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:16:
[...]
Vaccinatie betekend niet dat kinderen niet ziek worden, dus door vaccineren tel je de risico's bij elkaar op.
Vaccineren zorgt er voor dat ze minder snel en ook nog eens veel minder ziek worden. Dus je moet die risico's zeker niet bij elkaar optellen. Het risico op corona en bijwerkingen wordt juist vele malen kleiner, en daar voeg je een heel klein risico aan toe waardoor het uiteindelijke risico veel kleiner wordt.
En het effect is inderdaad tijdelijk, net als een echte besmetting. Alleen dan dus met veel minder risico.
[removed]
Voor zover ik heb begrepen wordt in de beoordeling ook de risk/benefit meegenomen.laurens0619 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:21:
@redwing
Ik stel niets, ik bepaal het alleen voor mijzelf.
@RocketKoen
Wat betreft de lange termijn, dit is zeer onwaarschijnlijk (praktisch nihil) door de algemene werking van vaccinaties, waarbij de stoffen in zo'n 2 weken weer uit het lichaam zijn.
Heel simpel. Doordat je aan kunt tonen dat er na een paar weken niks meer achter gebleven is van de ingespoten stoffen. Ze zijn allemaal door je lichaam afgebroken en uitgepiest.laurens0619 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:21:
@RocketKoen
Door te begrijpen hoe het vaccin werkt. Je spuit (naast de hulpstoffen, waar véél over bekend is) enkel wat mRNA in die je óók binnenkrijgt als je besmet raakt.laurens0619 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:21:
@RocketKoen
@pagani
Dat zegt toch niet dat het geen lange termijn effecten kan hebben?
Je stelt eerder dat er geen verschil is tussen lange temrijn effecten van een infectie of vaccinatie. Dat is wat anders
Maar nogmaals, ik staak deze discussie. Ik ben geen wappie, ik heb gewoon 3 prikken gehaald.
Je kunt beter die discussie voeren met 18+ mensen die niet geprikt zijn
Misschien trek je die over de streep (waardoor we hopelijk kunnen voorkomen dat de kids geprikt kunnen worden, dat was mijn punt
)
Dat zegt toch niet dat het geen lange termijn effecten kan hebben?
Je stelt eerder dat er geen verschil is tussen lange temrijn effecten van een infectie of vaccinatie. Dat is wat anders
Maar nogmaals, ik staak deze discussie. Ik ben geen wappie, ik heb gewoon 3 prikken gehaald.
Je kunt beter die discussie voeren met 18+ mensen die niet geprikt zijn
Daar zeg ik ook niets over, ik reageer alleen op de onderbouwingen. De keuze die je maakt is helemaal vrij en naar mijn idee hoort dat ook zo.laurens0619 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:21:
@redwing
Ik stel niets, ik bepaal het alleen voor mijzelf.
Bij een goedkeuring wordt ook gekeken of een middel wel positief werkt. Een middel dat meer bijwerkingen heeft dan dat het oplost zal dan ook niet worden goedgekeurd. En net als bij het vaccin van 12-18 jaar, is het vaccin 5-11 jaar pas goedgekeurd nadat bewezen is dat het voor de kinderen zelf een voordelig effect heeft.Daarom probeer ik ook deze discussie te voorkomen.
Het vaccin bestaat puur uit een middel om je afweersysteem te activeren en verdwijnt weer heel snel uit je lichaam. Je afweersysteem wordt grotendeels hetzelfde geactiveerd als door het virus. De kans op langetermijn effecten (anders dan die van corona) is daarmee ontiegelijk klein (maar uiteindelijk nooit 0)@RocketKoen
[removed]
Hoewel ik niet denk dat het vaccin echt kwaad kan is de verhouding persoonlijk belang vs algemeen belang bij kinderen wel erg scheef. Dat zou op zich geen reden zijn om het niet te doen. Ware het niet dat ik het principieel onjuist vind dat kinderen de kolen uit het vuur mogen halen voor ongevaccineerde volwassen bij wie die verhouding ook nog eens veel meer richting eigenbelang gaat.
Ze zijn 9 en 10 en ik vind dat ze verstandig genoeg zijn om over dit soort dingen een doordachte mening te hebben. Als het iets zou zijn van 'een prik is eng dus nee' zou ik dat niet doen, maar ze kijken gelukkig wat verder dan dat dus ik heb het ze zelf op een neutrale manier gevraagd. Ik had eerlijk gezegd geen idee wat ze zouden kiezen. De een wilde het niet en de andere wilde het nog een tijdje aankijken en dan beslissen.
Ok prima. Dan wordt het dat.
Ze zijn 9 en 10 en ik vind dat ze verstandig genoeg zijn om over dit soort dingen een doordachte mening te hebben. Als het iets zou zijn van 'een prik is eng dus nee' zou ik dat niet doen, maar ze kijken gelukkig wat verder dan dat dus ik heb het ze zelf op een neutrale manier gevraagd. Ik had eerlijk gezegd geen idee wat ze zouden kiezen. De een wilde het niet en de andere wilde het nog een tijdje aankijken en dan beslissen.
Ok prima. Dan wordt het dat.
Het risico van vaccinatie is voor mij ook maar een heeel klein puntje (ik had het niet moeten benoemen, had beter moeten weten
)
Eigenlijk verwoord @Yucon het beter:
Eigenlijk verwoord @Yucon het beter:
principieel onjuist vind dat kinderen de kolen uit het vuur mogen halen voor ongevaccineerde volwassen bij wie die verhouding ook nog eens veel meer richting eigenbelang gaat.
Tja, eens. Maar dat los je alleen op met een vaccinatieplicht en daar willen we ook niet aan (wat ik ook begrijp).
Ga er eens op in dan, of heb ik soms ongelijk?Janoz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:20:
[...]
Ik zie al veel vaker in dit topic dat jij blijkbaar alleen in staat bent om binair te denken. Alsof de kans op het winnen van een tientje in de staatsloterij net zo groot is als de hoofdprijs. Zolang dergelijke basale stochastische principes niet begrepen worden heeft het heel weinig zin om er verder over te discussiëren.
Ik wil alleen zeggen dat gezien het risico die kinderen lopen door covid + de werkzaamheid van het vaccin mij doen besluiten mijn kind niet te vaccineren.
Ik ben niet tegen mensen die het wel doen, iedereen heeft zijn eigen reden voor wel niet vaccineren.
Misschien vind je me binair omdat ik meerdere malen hetzelfde zeg, ik ben echter gewoon benieuwd hoe anderen hier over denken.
Wat het met de loterij heeft te maken weet ik niet, dat zijn jouw uitspraken/aannames.
Maar doen de huidige vaccines dat wel met Omnicron? Bij Delta was 50% gevaccineerd en 50% ongevaccineerd. Nu zit het op 77% gevaccineerd. Wat overeenkomt met %wat gevaccineerd is.99ruud99 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:22:
Het gaat er naar mijn inzien vooral om dat de kinderen de besmetting "niet mee naar huis nemen" om hem daar te verspreiden. Dus eigenlijk jammer dat ze dit niet juist voor de kerstvakantie deden, voordat ze bij opa / oma op schoot kropen...
Want boven genoemde is inderdaad een mooie reden om het wel te doen. Maar als verspreiding niet wordt tegen gegaan is het in mijn ogen vrij nutteloos.
.
[ Voor 105% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 09:46 ]
Omdat mijn zoontje 8 ook corona heeft gehad. Zijn symptomen waren spierpijn en hoofdpijn voor 1 dag.Seroczynski schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:04:
Kennelijk heb ik er een heel andere insteek bij dan praktisch iedereen in dit topic. Even getwijfeld maar gooi het toch in de groep.
Zelf heb ik een dochter < 5 jaar. Een familielid vroeg mij laatst "Wat nou als zij straks gevaccineerd moet worden?" Tsja, dan krijg zij een vaccinatie. Ik heb er zelf inmiddels drie gehad, mijn vriendin gaat binnenkort voor de derde. Waarom zou ik mijn kind niet dezelfde zorg geven als ik neem? Ik heb alle vertrouwen in vaccinaties en zie dan ook echt geen probleem om mijn kind van dezelfde vaccinaties te voorzien als ik heb gehad.
De rest van de vaccinaties krijg hij ook gewoon. En zelfs mijn moeder met astma en op leeftijd begrijp volledige dat wij hem niet laten vaccineren. Mocht vaccine de verspreiding verlagen dan wil ik er over na denken.
[ Voor 3% gewijzigd door loki504 op 11-01-2022 13:03 ]
Ziekmakend en besmettelijk zijn natuurlijk twee totaal verschillende zaken.Oon schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:10:
[...]
Deze twee zijn gewoon simpelweg niet waar.
Onze 7-jarige heeft op school ook corona gekregen, nog voor de klas in quarantaine moest waren er 15 besmet, inclusief twee leerkrachten. Gevolg was dat uiteindelijk een aantal gezinnen allemaal corona hadden en het van daaruit verder verspreid is.
En dat was nog niet eens omikron, want die was er toen nog niet, maar de vorige (delta?). Omikron is nog veel besmettelijker, helemaal in de jongere groepen waar maatregelen niet af te dwingen zijn en die sowieso al snel een beetje verkouden zijn en lekker rondkuchen in de klas.
Basisscholen zijn brandhaarden, als een vaccinatie daar ook maar een klein beetje de piek vanaf kan halen dan is het de moeite al waard. Risico's zijn er bijna niet voor jongeren, er is geen enkele wetenschappelijke reden om geen vaccinatie te willen, en het kan veel leed schelen.
Gezien de kans daarop zou ik ook gelijk naar het casino rennen... Er zijn in totaal 40 personen onder de 20 op de IC geweest en 90% heeft dat overleefd. (bron) In totaal zijn er 694.655 besmettingen (weekrapport RIVM 4-1) geweest in die groep, maar die kan je rustig een paar keer vermenigvuldigen doordat heel lang PO niet getest is. Anyhow, de kans op IC-opname is 0,00576% o.b.v. deze cijfers, maar zal eerder een aantal factoren lager liggen. De geschiedenis vertelt niet waaraan deze 4 overleden zijn, maar ik weet wel van 2 broers die in de groep 15-19 vielen en overleden zijn. Denk dat die ook wel op de IC hebben gelegen. Dat was ergens in maart-juni 2020, dus al heel erg in het begin iirc.Oon schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:12:
[...]
Tot je zoontje ineens op de IC ligt aan een ventilator en je maar moet hopen dat hij er weer bovenop komt, terwijl een vaccinatie met een zeer laag risico het had kunnen voorkomen.
Gaat niet alleen over anderen beschermen, maar ook je kind zelf.
Dus die emotionele chantage... doe maar niet.
Ik vraag me bij dit soort onderzoeken wel af hoeveel het sowieso al hadden, maar het nooit ontdekt was, maar nu de focus meer op gezondheid ligt er allerlei zaken als 'bijvangst' komen. Diabetes kan wel even sluimeren voordat het ontdekt wordt.Smuggler schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:12:
Ik lees in een aantal topics mee.
Ik doe hem bij het oud papier.Dennahz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:05:
[...]
Bij ons gaan de uitnodigingen de vuurkorf in. Voor kinderen is het risico op ziekte dusdanig klein dat het wat ons betreft meer risico is om ze te laten vaccineren met eventuele kans op bijwerkingen. Geen zin in kinderen met myocarditis.
Opa's en oma's zijn allemaal dubbel gevaccineerd en geboosterd en puur prikken om de statistieken te boosten zodat Hugo Kuipers tevreden is doen we niet aan mee
Dochterlief (8 ) heeft al corona gehad en als we niet een test hadden moeten doen voor de BSO, hadden we het nooit geweten. Nul symptomen. Ze heeft dan ook niks overgedragen aan de rest van de familie, met name haar broertje (6) waar ze van alles samen mee doet heeft het toen ook niet opgelopen. Dan geloof ik het wel.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Van Lareb zelf:Janoz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:17:
[...]
Grappig. Het is niet duidelijk of dit werkelijk door het vaccin veroorzaakt wordt. Het is wel duidelijk dat dit door Corona veroorzaakt wordt.
Kortom, zelfs als ik negeer dat het causaal verband sterker is bij de ziekte, is het nog steeds geen argument om je kinderen niet te laten vaccineren.
Ontsteking van de hartspier en hartzakje bijwerking van Pfizer- en Moderna vaccin
Dus het is wel een officiële bijwerking. De kans is natuurlijk klein, maar de kans dat kinderen ernstig ziek worden van corona is dat ook.
[ Voor 10% gewijzigd door Dennahz op 11-01-2022 13:13 ]
Als Corona op de verkeerde manier doorzet. Dan komen wij met zijn allen met de muur tegen de rug te staan en zullen er keuzes gemaakt moeten worden die nog een stuk onethischer zullen zijn dan een vaccinatieplicht ben ik bang.ParaDroid2 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:42:
[...]
Tja, eens. Maar dat los je alleen op met een vaccinatieplicht en daar willen we ook niet aan (wat ik ook begrijp).
Maar dat is offtopic en laten we hopen dat het zover niet komt
Nee, ik vind je binair omdat je zegt dat mensen na vaccinatie ook nog ziek kunnen worden en de ziekte kunnen verspreiden, maar dat je compleet buiten beschouwing laat dat de kans daarop aanzienlijk kleiner is. Precies wat ik aangeef met mijn staatsloterij opmerking. Daarin ben je trouwens zeker niet de enige, ik zie dat namelijk bij heel veel mensen.Loei123 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:46:
Misschien vind je me binair omdat ik meerdere malen hetzelfde zeg, ik ben echter gewoon benieuwd hoe anderen hier over denken.
Wat jij nu buiten beschouwing laat is dat dat allemaal van tijdelijke aard is. Dus uiteindelijk kun je wel concluderen dat, tenzij je echt iedereen elke 4 maand laat prikken, de kans op ziek worden en verspreiden niet kleiner wordt.Janoz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:22:
[...]
Nee, ik vind je binair omdat je zegt dat mensen na vaccinatie ook nog ziek kunnen worden en de ziekte kunnen verspreiden, maar dat je compleet buiten beschouwing laat dat de kans daarop aanzienlijk kleiner is. Precies wat ik aangeef met mijn staatsloterij opmerking. Daarin ben je trouwens zeker niet de enige, ik zie dat namelijk bij heel veel mensen.
Tevens kun je dit ook gewoon direct onderbouwen zonder op de man te spelen, doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
[ Voor 7% gewijzigd door Loei123 op 11-01-2022 13:33 ]
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Gezien de huidige besmettingscijfers tijdens een lockdown en schoolvakantie zou je gaan vermoeden dat het vaccin niet heel erg beschermt tegen het overbrengen van het virus. Omikron is vrij nieuw dus mogelijk zijn hier nog totaal geen cijfers van. Mocht het zo zijn dat bescherming tegen overdracht ruim onder de 50% komt dan zie ik het nut van het vaccineren van kinderen totaal niet meer. Laat ze het dan maar gewoon krijgen, dan zijn ze daarna ook prima beschermd.loki504 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:48:
[...]
Maar doen de huidige vaccines dat wel met Omnicron? Bij Delta was 50% gevaccineerd en 50% ongevaccineerd. Nu zit het op 77% gevaccineerd. Wat overeenkomt met %wat gevaccineerd is.
Want boven genoemde is inderdaad een mooie reden om het wel te doen. Maar als verspreiding niet wordt tegen gegaan is het in mijn ogen vrij nutteloos.
Voor mij blijft de essentie: de zorg in zijn geheel open houden zodat iemand die medische zorg nodig heeft er terecht kan op een manier zoals we die al een hele tijd kennen.
Ik heb geen zin in overbevolkte ziekenhuizen, overbelast zorgpersoneel,...
De kans dat je kind ernstig ziek wordt van corona is inderdaad heel erg klein. Maar ik denk dat iedere ouder wel al eens met zijn kind bij de spoed gestaan heeft? Of een of andere routine operatie die moest gebeuren? Hier in ieder geval wel al verschillende keren in een periode van 11 jaar.
Wat als men in het ziekenhuis zegt: voor onbepaalde tijd uitgesteld of erger nog: een medische behandeling uitgevoerd door overbelast zorgpersoneel? Het zijn ook maar mensen, geen robots.
We zouden natuurlijk kunnen zeggen: ’ze moesten maar...’ Maar maatschappelijke gezondheidszorg is een voortdurende dynamische kosten/batenanalyse. Er zijn momenteel veel mensen die (gelukkig) iets van een 20% van hun loon afstaan aan voor een degelijke sociale zekerheid waarvan een deel van dat geld specifiek naar de gezondheidszorg gaat. Hoeveel meer zijn we bereid te betalen voor meer zorgcapaciteit, 10, 20% erbij voordat we beginnen te morren?
Vaccinatie is belangrijk voor het individu én voor de samenleving (samen met nog veel andere factoren).
Twijfelen en afwegen is heel normaal, dat doen we elke dag. En als we over iets zelf niet genoeg kennis hebben dan moeten we vertrouwen op diegene die dat wel hebben. Ja, ook in de medische sector worden fouten gemaakt net als in iedere sector. Maar de grootste fouten worden wel vermeden.
Cynisme en wantrouwen in de samenleving helpen helemaal niet, integendeel. Tenzij misschien voor het individu die daar persoonlijke belangen bij heeft ten koste van anderen.
Ik heb geen zin in overbevolkte ziekenhuizen, overbelast zorgpersoneel,...
De kans dat je kind ernstig ziek wordt van corona is inderdaad heel erg klein. Maar ik denk dat iedere ouder wel al eens met zijn kind bij de spoed gestaan heeft? Of een of andere routine operatie die moest gebeuren? Hier in ieder geval wel al verschillende keren in een periode van 11 jaar.
Wat als men in het ziekenhuis zegt: voor onbepaalde tijd uitgesteld of erger nog: een medische behandeling uitgevoerd door overbelast zorgpersoneel? Het zijn ook maar mensen, geen robots.
We zouden natuurlijk kunnen zeggen: ’ze moesten maar...’ Maar maatschappelijke gezondheidszorg is een voortdurende dynamische kosten/batenanalyse. Er zijn momenteel veel mensen die (gelukkig) iets van een 20% van hun loon afstaan aan voor een degelijke sociale zekerheid waarvan een deel van dat geld specifiek naar de gezondheidszorg gaat. Hoeveel meer zijn we bereid te betalen voor meer zorgcapaciteit, 10, 20% erbij voordat we beginnen te morren?
Vaccinatie is belangrijk voor het individu én voor de samenleving (samen met nog veel andere factoren).
Twijfelen en afwegen is heel normaal, dat doen we elke dag. En als we over iets zelf niet genoeg kennis hebben dan moeten we vertrouwen op diegene die dat wel hebben. Ja, ook in de medische sector worden fouten gemaakt net als in iedere sector. Maar de grootste fouten worden wel vermeden.
Cynisme en wantrouwen in de samenleving helpen helemaal niet, integendeel. Tenzij misschien voor het individu die daar persoonlijke belangen bij heeft ten koste van anderen.
Kijk naar de cijfers van november, toen was omikron hier nog niet.3raser schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:34:
[...]
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Gezien de huidige besmettingscijfers tijdens een lockdown en schoolvakantie zou je gaan vermoeden dat het vaccin niet heel erg beschermt tegen het overbrengen van het virus. Omikron is vrij nieuw dus mogelijk zijn hier nog totaal geen cijfers van. Mocht het zo zijn dat bescherming tegen overdracht ruim onder de 50% komt dan zie ik het nut van het vaccineren van kinderen totaal niet meer. Laat ze het dan maar gewoon krijgen, dan zijn ze daarna ook prima beschermd.
De lockdown was er toen ook niet, maar die zou met goede werking van de vaccins niet nodig moeten zijn toch?
Dat weten we inderdaad pas over 10 jaar inderdaad. Staat ook bij dat onderzoek. Komende 10 jaar moet het dan weer relatief minder optrede .Señor Sjon schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:10:
Ik vraag me bij dit soort onderzoeken wel af hoeveel het sowieso al hadden, maar het nooit ontdekt was, maar nu de focus meer op gezondheid ligt er allerlei zaken als 'bijvangst' komen. Diabetes kan wel even sluimeren voordat het ontdekt wordt.
Type 1 kan niet echt sluimeren. Dat is vrij direct.
Als in: binnen een week of zelfs een dag ervaar je klachten. En na een week lig je in het ziekenhuis. Uitzonderingen daar gelaten.
Type 2 kan inderdaad jaren sluimeren.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Het idee van een vaccin is juist dat je ze beschermd voordat ze het krijgen. Want ook al gaat het vaak goed, zijn er ook heel wat kinderen die er wel degelijk meer last van hebben. Primair is het vaccin bedoelt om de kinderen te beschermen, daarna komt pas de bescherming tegen overdracht. Maar die bescherming tegen overdracht is van elk vaccin voor corona een leuke bijkomstigheid, maar nooit waarvoor ze ontwikkeld zijn.3raser schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:34:
[...]
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Gezien de huidige besmettingscijfers tijdens een lockdown en schoolvakantie zou je gaan vermoeden dat het vaccin niet heel erg beschermt tegen het overbrengen van het virus. Omikron is vrij nieuw dus mogelijk zijn hier nog totaal geen cijfers van. Mocht het zo zijn dat bescherming tegen overdracht ruim onder de 50% komt dan zie ik het nut van het vaccineren van kinderen totaal niet meer. Laat ze het dan maar gewoon krijgen, dan zijn ze daarna ook prima beschermd.
[removed]
Toch wordt er enorm op die bijkomstigheid geleund. Onder het motto "samen krijgen we corona onder controle" en "voor wie stroop jij je mouw op" werd vooral gezegd dat als we ons maar lieten vaccineren we het virus er wel onder kregen. Want je wilt het toch niet op je geweten hebben dat je iemand anders besmet? In iedere discussie wordt gewezen op de samenleving voor wie we het allemaal moeten doen. Als ik aangaf dat vaccineren vooral voor jezelf is dan werkt ik nog net niet gelyncht. Ondertussen laat het virus helaas zien dat jezelf vaccineren voor een ander nogal naïef is.redwing schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:42:
[...]
Het idee van een vaccin is juist dat je ze beschermd voordat ze het krijgen. Want ook al gaat het vaak goed, zijn er ook heel wat kinderen die er wel degelijk meer last van hebben. Primair is het vaccin bedoelt om de kinderen te beschermen, daarna komt pas de bescherming tegen overdracht. Maar die bescherming tegen overdracht is van elk vaccin voor corona een leuke bijkomstigheid, maar nooit waarvoor ze ontwikkeld zijn.
Toch wordt er elke keer weer gezegd dat ook de kans op besmetting fors afneemt met een vaccinatie.3raser schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:48:
[...]
Toch wordt er enorm op die bijkomstigheid geleund. Onder het motto "samen krijgen we corona onder controle" en "voor wie stroop jij je mouw op" werd vooral gezegd dat als we ons maar lieten vaccineren we het virus er wel onder kregen. Want je wilt het toch niet op je geweten hebben dat je iemand anders besmet? In iedere discussie wordt gewezen op de samenleving voor wie we het allemaal moeten doen. Als ik aangaf dat vaccineren vooral voor jezelf is dan werkt ik nog net niet gelyncht. Ondertussen laat het virus helaas zien dat jezelf vaccineren voor een ander nogal naïef is.
Helaas laten de besmettingscijfers dit totaal niet zien.
Je slaat de spijker op z'n kop, jezelf vaccineren voor een ander is behoorlijk naïef.
Tuurlijk, maar zoals ik zo vaak in het andere corona-topic zeg, de regering en goede communicatie gaat heel slecht samen. Ze zeggen vaak dingen die feitelijk gewoon niet kloppen of helemaal niet zeker zijn. Maar naar mijn idee staat dat volledig los van de goedkeuring van het vaccin. Daar heeft de regering helemaal niets over te zeggen.3raser schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:48:
[...]
Toch wordt er enorm op die bijkomstigheid geleund. Onder het motto "samen krijgen we corona onder controle" en "voor wie stroop jij je mouw op" werd vooral gezegd dat als we ons maar lieten vaccineren we het virus er wel onder kregen. Want je wilt het toch niet op je geweten hebben dat je iemand anders besmet? In iedere discussie wordt gewezen op de samenleving voor wie we het allemaal moeten doen. Als ik aangaf dat vaccineren vooral voor jezelf is dan werkt ik nog net niet gelyncht. Ondertussen laat het virus helaas zien dat jezelf vaccineren voor een ander nogal naïef is.
Als je naar de vaccins kijkt, en hoe ze ontwikkeld, getest en goedgekeurd zijn, is het primaire doel de gevaccineerde te beschermen. Dat het helpt tegen verspreiding is wetenschappelijk gezien altijd al (een leuke) bijzaak geweest.
[removed]
Dat is en blijft inderdaad de essentie. De (lockdown) maatregelen en het hele vaccinatieprogramma zijn niet (per definitie) opgetuigd om te voorkomen dat individuele burgers ernstig ziek kunnen worden. Het belangrijkste doel is dat de druk op de zorg zo laag mogelijk blijft zodat er geen sprake hoeft te zijn van uitgestelde zorg.Wozmro schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:35:
Voor mij blijft de essentie: de zorg in zijn geheel open houden zodat iemand die medische zorg nodig heeft er terecht kan op een manier zoals we die al een hele tijd kennen.
Kinderen komen nauwelijks op de verpleegafdeling / IC terecht, zeker in relatie tot 40+. We weten dat vaccinaties en boosters de kans op ziekenhuisopname aanzienlijk verlaagt. Je kan de verantwoordelijkheid voor druk op zorg niet neerleggen bij (kleine) kinderen. Klinkt een beetje als 'het lukt niet bij de vaccinweigeraars, dus we gaan nu via onze kinderen proberen de vaccinatiegraad op te hogen'. Zorg eerst maar eens dat alle volwassenen hun vaccinaties en boosters halen.
CMDR azteke || You never get a second chance to make a first impression...
De hele coronapas is op deze premisse ingevoerd en wil men zelfs uitbreiden naar 2G en zie wat ons dat gebracht heeft...Janoz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:22:
[...]
Nee, ik vind je binair omdat je zegt dat mensen na vaccinatie ook nog ziek kunnen worden en de ziekte kunnen verspreiden, maar dat je compleet buiten beschouwing laat dat de kans daarop aanzienlijk kleiner is. Precies wat ik aangeef met mijn staatsloterij opmerking. Daarin ben je trouwens zeker niet de enige, ik zie dat namelijk bij heel veel mensen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dat de vaccins werken daar twijfel ik niet aan. Dat ze te kort werken is naar mijn idee wel een (groot) probleem. Als het vaccin niet langer gaat beschermen naarmate je meer boosters hebt gehad dan wordt het op een gegeven moment trekken aan een dood paard. Ik denk dat vrijwel niemand 4 keer per jaar een booster gaat halen. En als je (net zoals de jonge kinderen) dan ook nog amper ziek wordt dan is een vaccinatie eigenlijk overbodig. Ik weet dat er een kans bestaat dat ook jonge kinderen ernstig ziek worden maar we vaccineren natuurlijk niet vanwege enkelingen. De kans dat je kind ergens in het komende jaar een verkeersongeval krijgt is aanzienlijk groter en we laten ze nog steeds op straat lopen.redwing schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:56:
[...]
Tuurlijk, maar zoals ik zo vaak in het andere corona-topic zeg, de regering en goede communicatie gaat heel slecht samen. Ze zeggen vaak dingen die feitelijk gewoon niet kloppen of helemaal niet zeker zijn. Maar naar mijn idee staat dat volledig los van de goedkeuring van het vaccin. Daar heeft de regering helemaal niets over te zeggen.
Als je naar de vaccins kijkt, en hoe ze ontwikkeld, getest en goedgekeurd zijn, is het primaire doel de gevaccineerde te beschermen. Dat het helpt tegen verspreiding is wetenschappelijk gezien altijd al (een leuke) bijzaak geweest.
Voorlopig lijken de vaccins bij gezonde mensen minstens 9 maanden goed te werken tegen ernstige ziekte. Aangezien we het daar nu over hebben zou het dus eerder om 1 keer per jaar gaan.3raser schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:03:
[...]
Dat de vaccins werken daar twijfel ik niet aan. Dat ze te kort werken is naar mijn idee wel een (groot) probleem. Als het vaccin niet langer gaat beschermen naarmate je meer boosters hebt gehad dan wordt het op een gegeven moment trekken aan een dood paard. Ik denk dat vrijwel niemand 4 keer per jaar een booster gaat halen. En als je (net zoals de jonge kinderen) dan ook nog amper ziek wordt dan is een vaccinatie eigenlijk overbodig. Ik weet dat er een kans bestaat dat ook jonge kinderen ernstig ziek worden maar we vaccineren natuurlijk niet vanwege enkelingen. De kans dat je kind ergens in het komende jaar een verkeersongeval krijgt is aanzienlijk groter en we laten ze nog steeds op straat lopen.
En over je voorbeeld van dat verkeersongeval, je leert ze toch ook om goed uit te kijken? Ondanks dat als ze gewoon overrennen dat ook 99/100 keer wel goed gaat. Dus als je met iets simpels de kans kunt verkleinen doe je dat toch?
maar zoals ik al zei wordt het nu met Omicron wel wat meer twijfelachtig omdat het gros van de kinderen (en eigenlijk iedereen) straks wel een keer het virus gehad heeft. En dat kun je al zien als een vaccinatie/booster (ook al is de werking iets minder zeker). Ik ben dus benieuwd wat de komende weken gaan brengen en of daar niet uitkomt dat we overgaan naar alleen de kwetsbaren vaccineren.
[removed]
Maar het is ook een bijwerking van een Covid-19 infectie. Ook bij kinderen. En volgens mij is de kans na een Corana besmetting veel hoger dan na een vaccinatie.Dennahz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:12:
[...]
Van Lareb zelf:
Ontsteking van de hartspier en hartzakje bijwerking van Pfizer- en Moderna vaccin
Dus het is wel een officiële bijwerking. De kans is natuurlijk klein, maar de kans dat kinderen ernstig ziek worden van corona is dat ook.
En aangezien Omicron nu zo rond gaat is de kans dat je kind een Corona besmetting doormaakt heel erg groot.
De kans op myocarditis is dus groter als ik mijn kinderen niet laat vaccineren. Want vaccinatie maakt sowieso de kans op ernstige bijwerkingen van een Covid besmetting kleiner.
Dit bij elkaar opgeteld maakt dat wij onze kinderen (11 en 10 jaar) laten vaccineren.
"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"
Volgens mij werkt het niet zo.redwing schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:12:
[...]
Voorlopig lijken de vaccins bij gezonde mensen minstens 9 maanden goed te werken tegen ernstige ziekte. Aangezien we het daar nu over hebben zou het dus eerder om 1 keer per jaar gaan.
Het is niet 9 maand voor 100% werkzaam, de antistoffen nemen na verloop van tijd af.
Wat ze vooral zien is dat de bescherming tegen verspreiden rap afneemt. De bescherming tegen ernstige ziektes blijft wat langer goed. Zeker bij gezonde mensen komt dat er op neer dat na 9 maanden prikken een prima interval zou zijn.Loei123 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:15:
[...]
Volgens mij werkt het niet zo.
Het is niet 9 maand voor 100% werkzaam, de antistoffen nemen na verloop van tijd af.
[removed]
Ah zo, dat ben ik dan met je eens.redwing schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:19:
[...]
Wat ze vooral zien is dat de bescherming tegen verspreiden rap afneemt. De bescherming tegen ernstige ziektes blijft wat langer goed. Zeker bij gezonde mensen komt dat er op neer dat na 9 maanden prikken een prima interval zou zijn.
Als de overheid dan eens ophoudt met hun strategie baseren op besmettingen en dit op ziekenhuisopnames gaat doen dan kan de samenleving verder en zullen meer mensen ook wel geneigd zijn zich te vaccineren.
Belangrijk uit die link is:nocalimero schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:12:
[...]
Maar het is ook een bijwerking van een Covid-19 infectie. Ook bij kinderen. En volgens mij is de kans na een Corana besmetting veel hoger dan na een vaccinatie.
En aangezien Omicron nu zo rond gaat is de kans dat je kind een Corona besmetting doormaakt heel erg groot.
De kans op myocarditis is dus groter als ik mijn kinderen niet laat vaccineren. Want vaccinatie maakt sowieso de kans op ernstige bijwerkingen van een Covid besmetting kleiner.
Dit bij elkaar opgeteld maakt dat wij onze kinderen (11 en 10 jaar) laten vaccineren.
-38 keer Pfizer/BioNTech, 20 keer Moderna
-39 keer na een eerste prik en 18 keer na een tweede prik.
-10 tussen 20-30 jaar
- 20 tussen 30-50 jaar
- 28 ouder dan 50.
Lijkt correlatie in frequentie en leeftijd. Voor kinderen wordt het natuurlijk een eerste prik, maar de dosis is lager, maakt dat nog uit?
-12 miljoen vaccins van Pfizer/BioNTech en 1,3 miljoen van Moderna gegeven.
- Myocarditis en pericarditis komt jaarlijks voor bij 1 tot 10 op de 100.000 mensen.
Dus (potentieel) vanuit vaccinatie (38+20)/(12mio+1.3mio)*100= 0,000436090225564% kans op deze aandoening, waarbij de kans dat men de aandoening zelf krijgt los van het vaccin al 0.0001% is.
Als dat niet verwaarloosbaar is weet ik het ook niet meer
Onze is nog jonger dan 5, en tot nu toe voor alles gevaccineerd, zie niet in waarom we met deze niet ook meegaan. Ondertussen zijn de vaccins wereldwijd zo breed uitgerold, als er serieuze problemen waren hadden die vermoed ik al boven komen drijven.
Kan je je niet beter afvragen waarom je het WEL zou doen, 5 jaar, immuunsysteem nog volop in ontwikkeling, kinderen worden amper ziekZebby schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:23:
[...]
Belangrijk uit die link is:
-38 keer Pfizer/BioNTech, 20 keer Moderna
-39 keer na een eerste prik en 18 keer na een tweede prik.
-10 tussen 20-30 jaar
- 20 tussen 30-50 jaar
- 28 ouder dan 50.
Lijkt correlatie in frequentie en leeftijd. Voor kinderen wordt het natuurlijk een eerste prik, maar de dosis is lager, maakt dat nog uit?
-12 miljoen vaccins van Pfizer/BioNTech en 1,3 miljoen van Moderna gegeven.
- Myocarditis en pericarditis komt jaarlijks voor bij 1 tot 10 op de 100.000 mensen.
Dus (potentieel) vanuit vaccinatie (38+20)/(12mio+1.3mio)*100= 0,000436090225564% kans op deze aandoening, waarbij de kans dat men de aandoening zelf krijgt los van het vaccin al 0.0001% is.
Als dat niet verwaarloosbaar is weet ik het ook niet meer
Onze is nog jonger dan 5, en tot nu toe voor alles gevaccineerd, zie niet in waarom we met deze niet ook meegaan. Ondertussen zijn de vaccins wereldwijd zo breed uitgerold, als er serieuze problemen waren hadden die vermoed ik al boven komen drijven.
Omdat de kans na vaccineren nog kleiner is dat ze ziek worden. Eventuele effecten op besmetting en doorgeven nog even daarnaast gelaten.Vegetto schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:25:
[...]
Kan je je niet beter afvragen waarom je het WEL zou doen, 5 jaar, immuunsysteem nog volop in ontwikkeling, kinderen worden amper ziek
Vaccinatie is verder ook puur gericht op het aan het werk zetten van het immuunsysteem.
Let op:
Ook hier: onderbouw je standpunten. Zie ook de topicstart van het algemene topic over een aantal uitgangspunten rondom het vaccin.
Ook hier: onderbouw je standpunten. Zie ook de topicstart van het algemene topic over een aantal uitgangspunten rondom het vaccin.