Dr. Strangelove schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:21:
Leuk om al deze 'beelden' naast elkaar te zien
Persoonlijk koop ik schijfjes omdat ik de film wil 'hebben'. Als ik geld uitgeef wil ik eigenaar worden en niet de conditie erachter hebben zitten dat een streamer morgen besluit dat ik mijn favoriete film opeens niet meer in de library zie zitten. Dat gevoel had ik al toen ik voor het eerst films ging kijken op TV. Ik weet het exacte moment nog: Ik zag Willow bij de AVRO en vond het een fantastische film. Maar ik was te laat met opnemen. Dus toen de film een jaar later nog eens langskwam zat ik klaar met mijn vinger op de record knop. Sindsdien wil ik films 'zelf hebben'
Dus vanaf die tijd verzamel ik fysieke media. Eerst VHS / zelf opnemen, toen DVD, BD en nu ook UHD. De enige eisen daaraan zijn dat ik de originele taal heb (dat betekent in 99% van de gevallen Engels) en dat er Engelse subs aanwezig zijn. Verpakking en land van herkomst vind ik allemaal totaal oninteressant.
De trade off tussen gemak en fysiek herken ik wel; het voelt echter met meer dan duizend films als een onbeklimbare berg om de boel te rippen. En de 20-25 TB aan ruimte die alleen mijn huidige collectie dan inneemt is ook een factor.
Zo ook hier, alleen films die ik echt wil hebben, die schaf ik aan. "Koop" dus niets bij welke streamingsdienst dan ook, want je koopt het niet echt. Vroeger nam ik ook veel van tv op, Tour of Duty bv. bij Veronica. Nam ze op vhs op en kopieërde ze dan naar vcc (8 uur banden), dus ja, dat herken ik wel. Ook van de Belgische BRT nam ik films op, werden van begin tot eind getoond zonder reklame en waren ook nog eens in Nicam stereo, die gingen dus gelijk op vcc, die recorder was namelijk stereo. Daarmee begon bij mij de verzamelwoede!
Mijn 4K UHD's komen overal vandaan, zolang het maar de versie is die ik wil. Engelse geluidstrack is wel een must, net zoals Engelse subs en eventuele NL subs. Verpakking doet mij niet zoveel inderdaad.
Blu-ray's die binnenkomen rip ik zo goed als gelijk en gaan dan de nas op. Daarnaast heb ik nog de downloads van The Pirate Bay en zit bij elkaar op zo'n 100TB.
Mijn goede voornemen voor 2026 : Mijn womanscave realiseren oftewel mijn Dolby Vision-Atmos homecinemacellar!