Niet helemaal het goede topic denk ik, maar ik hoop dat ik deze vraag toch kan stellen hier gezien hier denk ik de meeste (ervarings)experts zitten.
TLDR: zal ik het verschil zien tussen een oude blu-ray speler (LG BP250) en een nieuwe 4k blu-ray speler (Panasonic UB450)?
Uitgebreider verhaal:
Ik heb een 55 inch tv (Samsung Neo QLED 55QN95B) en zit op circa 2,5 meter afstand. Ik heb een boel blu-rays en een enkele 4k blu-ray. Ik kijk de blu-rays nu via de LG BP250 blu-ray speler, de 4k blu-rays via de PS5. De reden om de BP250 te gebruiken is dat ik een oude (Yamaha RX 477) versterker heb voor het geluid, en ik de PS5 (ivm game-beeld) direct op de tv heb aangesloten en het geluid via ARC naar de versterker stuur. Dat betekent dat ik in films geen losless geluid kan krijgen (omdat de versterker geen e-ARC ondersteunt). Dus, de BP-250 is direct op de versterker aangesloten en via daar op de tv.
Nu zag ik dat de UB450 twee hdmi-uitgangen had: eentje voor beeld en geluid en eentje voor alleen geluid. Die laatste zou ik dus op de versterker kunnen aansluiten voor losless geluid, en de ander op de tv voor het perfecte beeld. Maar, ik ben vooral benieuwd of ik een verbetering zal zien door betere upscaling van bestaande blu-rays. De PS5 lijkt een marginaal beter beeld te geven bij blu-rays dan de BP250, maar het is moeilijk vergelijken omdat het wisselen van input zolang duurt op de tv dat ik het oude beeld alweer 'vergeten' ben
Voorlopig verwacht ik geen gigantische hoeveelheid 4k blu-rays te kopen, maar ik ben wel benieuwd of ik meer uit mijn bestaande collectie kan halen met de UB450?