| Awesome Rock 'n Roll Photographer |
Alternatief kun je ook boutique labels zoals Criterion of Arrow gaan verzamelen. Koop je daar meteen de 4K versie van een film, dan heb je meestal al één van de beste en meest complete uitgaven die verkrijgbaar zijn. Hetzelfde geldt eigenlijk voor een 4K boxset zoals Stranger Things: daarmee haal je in feite de definitieve fysieke versie in huis. Mocht 8K ooit doorbreken, dan verwacht ik eerlijk gezegd niet dat dat nog op een fysieke schijf zal gebeuren, dus veel hoger dan 4K zullen we op fysiek gebied waarschijnlijk niet meer gaan. (Al hoop ik daar ongelijk in te krijgen).Glamdring schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:58:
Ik volg dit topic wel met enige interesse. Maar wellicht off-topic:
Zelf heb ik jarenlang fysieke schijfjes gekocht, maar ik ben ermee gestopt.
Heb je eenmaal een uitgave gekocht, dan wordt je geconfronteerd met nog meer uitgaven en kun je de portemonnee weer trekken. Ik pas ervoor. Bijvoorbeeld:
DVD: reguliere uitgave
DVD: director's cut
DVD: special edition
DVD: gerestaureerde versie
BLU-RAY: reguliere uitgave
BLU-RAY: director's cut
BLU-RAY: special edition
BLU-RAY: gerestaureerde versie
En dan nu weer hetzelfde verhaal met 4K UHD. Nee, dat gaan we niet meer doen. Ik ga wel naar de bios, huur de film of download hem wel voor die enkele keer dat ik een film wil zien. Kwaliteit maak ik me niet meer druk over.
Zo dat moest ik even kwijt.
LG OLED G5 65” | Sonos Arc Ultra, 2x Sonos Five, 2x Sonos Sub 4 | Playstation 5 Pro | Panasonic DP-UB9004
Dat gaat toch prima hand in hand bij deze hobby? Als de kwaliteit je niet meer uitmaakt is er toch ook geen behoefte om up te graden en dus altijd het hoogste kwaliteit format te hebben? Lijkt me juist heel fijn als physical media collector. Je koopt de dvd voor een paar euro's en je bent klaar. Wellicht een blu-ray her en der. Waarom zou je dan helemaal stoppen met de hobby puur en alleen omdat er elke keer een betere versie (wat jou dus niks uitmaakt) uitkomt?Glamdring schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:58:
En dan nu weer hetzelfde verhaal met 4K UHD. Nee, dat gaan we niet meer doen. Ik ga wel naar de bios, huur de film of download hem wel voor die enkele keer dat ik een film wil zien. Kwaliteit maak ik me niet meer druk over.
Nu ben ik recentelijk begonnen met het kopen van fysieke media, dus ik heb de dvd en blu-ray tijdperken overgeslagen en ben gelijk begonnen met 4K UHD. Wellicht is het voor mij dan dus makkelijker praten.
Upgraden is niet verplicht. Als dat het je niet waard is, is dat ook helemaal goed. Genoeg mensen die bv. alleen blu-ray aanschaffen en alleen 4K UHD kopen als de prijs erg goed is.
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Bij diverse MM in de buurt van NL (bv Nordhorn) wordt het ook al steeds minder...e6r6i6c schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 23:28:
Ben nu momenteel in Duitsland, en heb gisteren de stad Kassel bezocht, had even tijd om de Mediamarkt daar te bezoeken, maar hoe kan het toch dat ze daar dus nog wel vollop DVD's, Blu-rays en 4k Blu-rays hebben liggen, en ook nog een beste selectie en behoorlijk wat steelbooks. Maar hier in Nederland, niet. Het was echt leuk om weer eens in een winkel door een leuke selectie te kunnen kijken. De prijzen waren normaal. Helaas zat er niks tussen wat ik gelijk wilde mee nemen.
Ik kom af en toe bij de Saturn in Kleve, maar ook daar gaat het aanbod hard achteruit. Heb het idee dat het ook in Duitsland gaat gebeuren dat fysieke media langzaam verdwijnt. Loopt wat jaartjes achter op Nederland, maar het gaat gebeuren. Voor mijn gevoel is het aanbod films bij Kaufland niet veel slechter dan bij Saturn/Mediamarkt. De laatste jaren heb ik dan ook meer films gekocht bij Kaufland, dan bij Saturn/Mediamarkt (in Duitsland).e6r6i6c schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 23:28:
Ben nu momenteel in Duitsland, en heb gisteren de stad Kassel bezocht, had even tijd om de Mediamarkt daar te bezoeken, maar hoe kan het toch dat ze daar dus nog wel vollop DVD's, Blu-rays en 4k Blu-rays hebben liggen, en ook nog een beste selectie en behoorlijk wat steelbooks. Maar hier in Nederland, niet. Het was echt leuk om weer eens in een winkel door een leuke selectie te kunnen kijken. De prijzen waren normaal. Helaas zat er niks tussen wat ik gelijk wilde mee nemen.
In Nederland is het inderdaad hopeloos. Ik haal nog veel bij Boekenvoordeel in de winkels. Meeste titels in de winkel goedkoper of gelijk geprijsd aan bol.com
Ook bij hmv in Den Haag geweest, maar dat voelde als een kleine teleurstelling. Stevig geprijsd, meestal duurder dan online. Wel mooi aanbod Engelse uitgaven.
Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.
Ik begrijp de situatie wel hoor. De sleutel tot succes (en niet een lege bankrekening) is om heel selectief te zijn. Ik had ooit 1000 dvd's. Dat gaan we niet meer doen. Ik heb denk ik zo'n 120 titels op 4K nu, en dat zijn vaak wel 'definitieve' uitgaven. Leuk om te kijken, nog leuker om te hebben.Glamdring schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:58:
Ik volg dit topic wel met enige interesse. Maar wellicht off-topic:
Zelf heb ik jarenlang fysieke schijfjes gekocht, maar ik ben ermee gestopt.
Heb je eenmaal een uitgave gekocht, dan wordt je geconfronteerd met nog meer uitgaven en kun je de portemonnee weer trekken. Ik pas ervoor. Bijvoorbeeld:
DVD: reguliere uitgave
DVD: director's cut
DVD: special edition
DVD: gerestaureerde versie
BLU-RAY: reguliere uitgave
BLU-RAY: director's cut
BLU-RAY: special edition
BLU-RAY: gerestaureerde versie
Zo dat moest ik even kwijt.
Double dippen op 4K doe ik gewoon niet aan. Komt er toch een mooiere / completere versie uit? Jammer dan
Mijn ervaring met DHL zendingen vanuit Amazon US is dat het gemiddeld zo’n twee weken duurt voordat ze binnen zijn.
Misschien kun je de tracking updates op Amazon.com eens bekijken. Als er nog steeds alleen “Order Received” staat, dan hebben ze de bestelling waarschijnlijk nog niet verzonden. Zodra hij daadwerkelijk verstuurd is, zie je normaal gesproken ook een verzenddatum en trackinginformatie verschijnen, dan kan je zien of je bestelling op een vlucht zit of bij de douane ligt.
LG OLED G5 65” | Sonos Arc Ultra, 2x Sonos Five, 2x Sonos Sub 4 | Playstation 5 Pro | Panasonic DP-UB9004
Nah. If anything, is verkoop van fysieke media zelfs aan het toenemen de laatste jaren. Fysieke winkels hebben het moeilijk. Al jaren. Tegen dat online geweld van vooral amazon valt bijna niet op te boksen voor een retail winkel. Ook bijna elke verzamelaar hier en ergens anders kopen online.
Ik heb mij trouwens zonet deze gekocht op Vinted, niet meer sealed maar op enkele heel fijne haarlijntjes na wel volledig mint. Is ook 1 van mijn absolute toppers van de laatste 20 jaren, dus die ik moest ik ook wel in een speciale editie hebben.
[ME#29] Joker Steelbook (Double Lenticular Full Slip) - Manta Lab
[ Voor 32% gewijzigd door daffie82 op 31-07-2026 15:31 ]
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Panasonic UB820 / Ugoos AM6B+ (CE with p3i Build) / iFi ZEN DAC 3 / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.15.0 (UMOEUXM)
Er zijn inderdaad nog weinig winkels waar je fysieke media kan kopen. Leiden floreerde vroeger in dat soort winkels. V&D, Free Record Shop en Gé Hofenk waren toen toch wel de toppers. Iedere week kon je mij wel vinden in die winkels, in het begin voor een singletje of lp, later voor cd's en vhsbanden, gevolgd door dvd's. V&D en Gé Hofenk zijn ondertussen al jaren verdwenen en of Free Record Shop nog bestaat, ik vraag het mij af... Enige (voor zover ik weet) winkel voor blu-ray's in Leiden is Boekenvoordeel, maar ook daar ben ik al jaren niet meer geweest. Het lijkt mij ook niet leuk meer om vandaag de dag een winkeltje in cd's, dvd's en blu-ray's te starten of je moet wel zo'n topcollectie kunnen aanbieden.daffie82 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:47:
[...]
Nah. If anything, is verkoop van fysieke media zelfs aan het toenemen de laatste jaren. Fysieke winkels hebben het moeilijk. Al jaren. Tegen dat online geweld van vooral amazon valt bijna niet op te boksen voor een retail winkel. Ook bijna elke verzamelaar hier en ergens anders koopt online.
Ik heb mij trouwens zonet deze gekocht op Vinted, niet meer sealed maar op enkele heel fijne haarlijntjes na wel volledig mint. Is ook 1 van mijn absolute toppers van de laatste 20 jaren, dus die ik moest ik ook wel in een speciale editie hebben.
[ME#29] Joker Steelbook (Double Lenticular Full Slip) - Manta Lab
Ja hoor, Daffie schaft weer een steelbook aan en gelijk is het "sold out"!
Edit : Free Record Shop is in 2014 failliet gegaan en overgenomen door Boekenvoordeel. Jammer, jammer, jammer.
[ Voor 3% gewijzigd door MasterCypher25 op 31-07-2026 15:05 ]
Mijn goede voornemen voor 2026 : Mijn womanscave realiseren oftewel mijn Dolby Vision-Atmos homecinemacellar!
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Panasonic UB820 / Ugoos AM6B+ (CE with p3i Build) / iFi ZEN DAC 3 / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.15.0 (UMOEUXM)
Helaas wel. Van de V&D kan ik het wel begrijpen, die ging niet echt mee met de tijd, Free Record Shop begrijp ik niet, het was er altijd wel druk, hetzelfde gold voor Gé Hofenk (plaatselijke retailler), maar toch zijn die ook verdwenen. Ook een paar kleinere zijn een stille dood gestorven.daffie82 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:22:
Al die winkels gaan failliet... Maar dat heeft maar gedeeltelijk met terugval van fysieke media te maken. Minstens evenveel te maken met het online geweld. Hoeveel echte speelgoedwinkels bestaan er nog? Dat is net hetzelfde verhaal.
Speelgoedwinkels.... Ff denken. Alleen de Intertoys nog eigenlijk. Bart Smit en De Speelboom zijn al jaren foetsie, net als Toy's 'R Us, daar is dus ook een kaalslag geweest
Mijn goede voornemen voor 2026 : Mijn womanscave realiseren oftewel mijn Dolby Vision-Atmos homecinemacellar!
Over de fysieke winkels: Prijzen zijn vaak ook een stuk hoger, online kan je van te voren makkelijk uitzoeken welke editie je wil en genoeg online winkels, enige voordeel bij fysieke winkels is dat je van tevoren een niet beschadigd exemplaar kan pakken. Maar online krijg ik al zelden iets onbeschadigd binnen.
Het is alleen jammer dat ze 4k films qua fysieke edities steeds minder interessant worden, dvds werden vroeger in vele verschillende edities uitgebracht en vaak ook mooie uitvoeringen. Als ik nu een directors cut van een film wil staat deze op bluray ipv 4k, de 4k disc is de theatrale versie, meestal geen of weinig extras.
:strip_exif()/f/image/TcMwlw9T5BcrPwbdytBn0EYC.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet dat het beeld niet of nauwelijks vernieuwd is t.o.v. de bestaande UHD, maar omdat ik beide films apart alleen op blu-ray had is dit wel een verbetering. Ben erg benieuwd om de film als één geheel te kijken!
Klopt het dat de discs op elkaar zitten bij deze?Haay schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:13:
Vandaag werd deze aanwinst in mijn collectie bezorgd!(US versie, via Amazon.com besteld)
[Afbeelding]
Ik weet dat het beeld niet of nauwelijks vernieuwd is t.o.v. de bestaande UHD, maar omdat ik beide films apart alleen op blu-ray had is dit wel een verbetering. Ben erg benieuwd om de film als één geheel te kijken!
Vroeger had je in Venlo een Free Record Shop, Van Leest en V&D, en later ook een Mediamarkt met toe nog een flinke collectie. Ik vind het jammer dat de grotere platenzaken die je nu weer hebt na de revival van vinyl, niet in deze markt gedoken zijn. Als ik bijvoorbeeld Sounds in Venlo bekijk, een enorme winkel waar best een stukje DVD/(4K) blu-ray zou kunnen bestaan. Maar ja… de naam van de winkel past dan wellicht niet meer.MasterCypher25 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:54:
[...]
Helaas wel. Van de V&D kan ik het wel begrijpen, die ging niet echt mee met de tijd, Free Record Shop begrijp ik niet, het was er altijd wel druk, hetzelfde gold voor Gé Hofenk (plaatselijke retailler), maar toch zijn die ook verdwenen. Ook een paar kleinere zijn een stille dood gestorven.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Interessant artikel dat precies gaat waar we het een paar posten hoger over hadden.
Aan dat had ik niet gezien, dat zou het wel kunnen verklaren inderdaad. Heb hem ook voor de 50% korting ipv de 20% korting waar hij nu op staat.ZesBarkiePK schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:00:
@Jochem Boom Ik vermoed dat het misschien te maken heeft met het feit dat de set een paar dagen uitverkocht is geweest. Inmiddels heeft Amazon volgens mij weer nieuwe voorraad binnengekregen, maar het zou kunnen dat daardoor sommige bestellingen iets langer nodig hebben om verwerkt te worden. Ik zou de bestelling inderdaad gewoon laten staan want hij is inmiddels alweer in prijs verhoogd.
4k is nog steeds te duur terwijl de productiekosten niet hoger liggen dan blurays. Ze hadden allang op het prijsniveau van blurays moeten zitten.daffie82 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:10:
https://www.techradar.com/televisions/blu-ray/the-future-of-4k-blu-ray-according-to-the-experts
Interessant artikel dat precies gaat waar we het een paar posten hoger over hadden.
Zeker een interessant artikel en ik ben het er grotendeels mee eens.daffie82 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:10:
https://www.techradar.com/televisions/blu-ray/the-future-of-4k-blu-ray-according-to-the-experts
Mijn grootste zorg is eigenlijk niet de beschikbaarheid van films, boutique labels zijn populairder dan ooit en ik heb steeds meer collega’s en vrienden die blu-ray’s willen kijken vanwege de veel betere beeld en geluidskwaliteit.
Maar dan de hardware. Ik hoop dat fabrikanten zoals Panasonic nog jarenlang kwalitatief goede spelers blijven maken, want zonder een goede speler heeft een blu-ray collectie uiteindelijk weinig waarde. Als consoles, zoals de waarschijnlijk volledig digitale PlayStation 6, straks ook geen discdrive meer hebben, helpt dat de toekomst van fysieke media natuurlijk niet. Mijn PlayStation 5 doet nu nog prima dienst als extra Blu-ray-speler naast mijn Panasonic.
Achteraf gezien had ik mijn UB450 misschien toch als back-up moeten bewaren.
Laat het vooral even weten als je hem binnen hebt! Over de verpakking hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken. De boxset zit al in een eigen stevige kartonnen verzenddoos en Amazon doet daar vervolgens nog een extra doos omheen, dus hij zou goed beschermd moeten aankomen.Jochem Boom schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:26:
[...]
Aan dat had ik niet gezien, dat zou het wel kunnen verklaren inderdaad. Heb hem ook voor de 50% korting ipv de 20% korting waar hij nu op staat.
Bij mij zaten er wel een paar discs los in de verpakking, maar gelukkig hadden die geen schade. Ik heb ze voor de zekerheid even met een microvezeldoek schoongemaakt en daarna speelden ze probleemloos af. Er zit bij mijn exemplaar wel een beetje een chemisch luchtje aan de set. Ik ben benieuwd of jij dat ook merkt.
Van Leest, nu je die naam laat vallen, die hebben we in Leiden ook inderdaad gehad. De winkel trok mij om 1 of andere redenen niet echt. Ben er volgens mij wel eens binnen geweest, maar was ik er ook zo weer vertrokken, mijn favorieten waren toch echt V&D, Free Record Shop en Gé Hofenk en af en toe Boekenvoordeel. Zoals eerder gemeld, is eigenlijk alleen Boekenvoordeel er nog.PatrickC schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:58:
[...]
Vroeger had je in Venlo een Free Record Shop, Van Leest en V&D, en later ook een Mediamarkt met toe nog een flinke collectie. Ik vind het jammer dat de grotere platenzaken die je nu weer hebt na de revival van vinyl, niet in deze markt gedoken zijn. Als ik bijvoorbeeld Sounds in Venlo bekijk, een enorme winkel waar best een stukje DVD/(4K) blu-ray zou kunnen bestaan. Maar ja… de naam van de winkel past dan wellicht niet meer.
Sounds zou met een simpele naamsaanpassing weer correct zijn, bv. Sound(s) & Vision.
Ik denk dat het nog wel heel wat jaartjes gaat duren voordat 8K gemeengoed wordt en wel om verschillende redenen. Ten eerste zijn, op enkele mediaspelers na, geen 8K Blu-rayspelers, ten tweede zijn er nog amper 8K televisie's of beamers en degene die er zijn, moet je rekening houden met een aanschafprijs van 5 cijfers voor de komma. Wie nu een 8K setup wil hebben, moet een flinke bankrekening hebben, het wordt op dit moment dus iets voor de elite, niet voor de gewone man of vrouw.ZesBarkiePK schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:22:
[...]
Mocht 8K ooit doorbreken, dan verwacht ik eerlijk gezegd niet dat dat nog op een fysieke schijf zal gebeuren, dus veel hoger dan 4K zullen we op fysiek gebied waarschijnlijk niet meer gaan. (Al hoop ik daar ongelijk in te krijgen).
Daarnaast zijn er geen schijfjes op dit moment waar een 8K film op gezet kan worden, men zal dus naar een usbstick uit moeten wijken. Een 8K film zal minimaal 150 tot 200GB groot zijn. De grootste schijfjes die nu bestaan zijn quadlayer oftewel 128GB. Of men gaat een verschrikkelijke compressie toepassen of verdeeld het over 2 schijfjes, wat ook niet echt gewenst is, een usbstick zal dus de oplossing zijn, geen krasjes ofzo, maar wel weer de kans dat de stick corrupt wordt, zo heeft iedere media zijn voor en nadelen.
Maar eens hoor. Mijn punt was eigenlijk vooral dat als je nu een 4K Blu-ray koopt, je er wel vanuit kunt gaan dat je de definitieve fysieke versie van die film in huis hebt. Daarom heb ik niet het gevoel dat ik over x jaar mijn hele collectie hoef te vervangen, zoals destijds bij dvd naar Blu-ray en van Blu-ray naar 4K.
Tja, ben een nachtmens, altijd al geweest..ZesBarkiePK schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 02:10:
@MasterCypher25 Zoo jij bent ook nog lekker laat op! Ik heb net The Piano gekeken, wat een vreselijk ongemakkelijke film, maar prachtige muziek en de nog maar 11 jaar oude Anna Paquin vond ik wel heel erg goed.
Maar eens hoor. Mijn punt was eigenlijk vooral dat als je nu een 4K Blu-ray koopt, je er wel vanuit kunt gaan dat je de definitieve fysieke versie van die film in huis hebt. Daarom heb ik niet het gevoel dat ik over x jaar mijn hele collectie hoef te vervangen, zoals destijds bij dvd naar Blu-ray en van Blu-ray naar 4K.
The Piano heb ik volgens mij vroeger verhandelt, maar nooit gekeken. Film uit de begin jaren 90 als ik het goed heb, moet hem maar eens gaan kijken als het weer wat rustiger is.
Ja, dat klopt wel ongeveer. 4K is nog amper uit de kinderschoenen als het om tv uitzendingen gaat, alleen enkele zenders geven 4K door en daar horen de publieke zenders niet echt bij. Vroeger had je dat ook met de 16:9 verhouding, alleen het journaal werd uitgezonden in dat formaat, de rest was nog 4:3, de tv's liepen dus vooruit.
Ook is het maar de vraag of het echt een verbetering is om van 4K naar 8K te gaan. Persoonlijk denk ik van niet, maar dat is mijn mening.
Folio Photonics is al jaren bezig met het ontwikkelen van 1TB discs, vooral gericht op concurrentie met opslagtape. Maar daar is nog niet veel uitgekomen.MasterCypher25 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 01:49:
[...]
Daarnaast zijn er geen schijfjes op dit moment waar een 8K film op gezet kan worden, men zal dus naar een usbstick uit moeten wijken. Een 8K film zal minimaal 150 tot 200GB groot zijn. De grootste schijfjes die nu bestaan zijn quadlayer oftewel 128GB.
Als er ooit nog een volgend fysiek medium komt (wat ik eerlijk gezegd niet verwacht), denk ik dat het niet per se een hogere resolutie gaat zijn. Zoals we vaak nu ook HDR/DV eigenlijk soms al belangrijker vinden dan de resolutie, verwacht ik eerder zoiets. Of we kijken binnenkort allemaal VRdisc
Net zoals ik zo'n 20 jaar geleden een docu zag over opslag in kristal. Volgens de onderzoekers zou een staafje van 1cm bij 1cm en 6cm lang 1000den PetaBytes aan data kunnen bevatten. Men zou gaatjes in het kristal branden met verschillende kleuren laser, 1 rij gaatjes gebrand met verschillende kleuren laser zou dan al PetaBytes aan data kunnen bevatten, laat staan het hele staafje. Ook hier heb ik verder niets meer over gehoord, maar van wat ik gezien heb, was het veelbelovend. Conclusie was dat je 10tallen malen het complete internet zou kunnen opslaan op 1 staafje.McRagefit schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 08:35:
[...]
Folio Photonics is al jaren bezig met het ontwikkelen van 1TB discs, vooral gericht op concurrentie met opslagtape. Maar daar is nog niet veel uitgekomen.
Als er ooit nog een volgend fysiek medium komt (wat ik eerlijk gezegd niet verwacht), denk ik dat het niet per se een hogere resolutie gaat zijn. Zoals we vaak nu ook HDR/DV eigenlijk soms al belangrijker vinden dan de resolutie, verwacht ik eerder zoiets. Of we kijken binnenkort allemaal VRdisc
Wat voor mij een logische vervolgstap zou zijn, is de usbstick, die zijn al verkrijgbaar met 2TB capaciteit en kosten zo'n € 250,- euro per stuk. Niks geen film meer verdelen over meerdere schijfjes of een (vernietigende) compressie toepassen, gewoon as is. Avatar 1 is in 2009 ook niet voor niets op harddisk gezet
Ja, er zitten 4 disks in: twee 4k UHD en twee blu-ray disks. De twee UHD disks en de twee BR disks zitten op elkaar.Veertien14 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:52:
Klopt het dat de discs op elkaar zitten bij deze?
Kleine tip : knip uit een velletje keukenpapier van 30 x 30cm even een velletje van 15 x 15cm, haal het binnenrondje er uit en stop hem tussen de onderste en bovenste disk, zo worden beide disken beschermt tegen krassen en het papier zal nooit anti-statisch geladen wordenHaay schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:01:
[...]
Ja, er zitten 4 disks in: twee 4k UHD en twee blu-ray disks. De twee UHD disks en de twee BR disks zitten op elkaar.
Simpel, goedkoop en het werkt!
[ Voor 3% gewijzigd door MasterCypher25 op 01-08-2026 10:35 ]
:strip_exif()/f/image/EBULcIvlQaIHeRosfMIlebAG.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijdje geleden heb ik Paris, Texas gedownload, maar wat een trage film is dat. Kreeg soms echt het idee dat de film achteruit ging in plaats van vooruit. Na de 1e poging ook nooit meer gekeken, het zal best een goede film zijn, maar ik was na 20 minuten al in slaapZesBarkiePK schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:12:
Drie nieuwe Criterion titels binnen: The Shape of Water, Pinocchio en Paris, Texas. Mooi op tijd voor het weekend! Aangezien ik toch een soort filmvakantie heb, kan ik straks alweer lekker beginnen met films kijken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja dat klopt eigenlijk wel een beetje, maar dat hoeft niet per se iets negatiefs te zijn.MasterCypher25 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:27:
[...]
Tijdje geleden heb ik Paris, Texas gedownload, maar wat een trage film is dat. Kreeg soms echt het idee dat de film achteruit ging in plaats van vooruit. Na de 1e poging ook nooit meer gekeken, het zal best een goede film zijn, maar ik was na 20 minuten al in slaapgevallen en ik weet wat dat mij zegt.
De film heeft geen actie of special effects, maar het is een rustige en emotionele roadmovie met prachtige beelden van het Amerikaanse zuidwesten.
Ik ben 10 jaar geleden in o.a. Paris en Dallas Texas geweest en heb toen een aantal film locaties bezocht. Een van de leuke dingen aan Paris, Texas is dat vrijwel alle locaties echte plekken zijn die je kunt bezoeken.
Mee eens, maar ik ben er bij in slaap gevallen en dan weet ik dat het een film is, die niet voor mij geschikt is, dat komt wel eens voor. Ik ga er verder ook niets negatiefs over zeggen, ik heb het alleen over mijn ervaring gehad. Voor de juiste persoon zal dit een juiste film zijn, maar ik ben duidelijk niet de juiste persoon, so be it, ik kijk voortaan wel wat anders.ZesBarkiePK schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:58:
[...]
Ja dat klopt eigenlijk wel een beetje, maar dat hoeft niet per se iets negatiefs te zijn.![]()
De film heeft geen actie of special effects, maar het is een rustige en emotionele roadmovie met prachtige beelden van het Amerikaanse zuidwesten.
Ik ben 10 jaar geleden in o.a. Paris en Dallas Texas geweest en heb toen een aantal film locaties bezocht. Een van de leuke dingen aan Paris, Texas is dat vrijwel alle locaties echte plekken zijn die je kunt bezoeken.
Horizon is op zich ook een trage film, maar hield mij wel vast, net zoals Dances With Wolves dat ook deed.
@McRagefit Had je toch gelijk. Met het gezin naar de Madame Tussauds gegaan, en tja, als de hmv om de hoek is…
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Ik vind het al cool dat je de film überhaupt hebt geprobeerd. Ken je de film Sucker Punch? Ik heb hem net gekeken en het is stiekem mijn favoriete Zack Snyder film na 300. Helaas is er geen 4K uitgave van, dus we zullen het voorlopig met de Blu-ray moeten doen.MasterCypher25 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:46:
[...]
Mee eens, maar ik ben er bij in slaap gevallen en dan weet ik dat het een film is, die niet voor mij geschikt is, dat komt wel eens voor. Ik ga er verder ook niets negatiefs over zeggen, ik heb het alleen over mijn ervaring gehad. Voor de juiste persoon zal dit een juiste film zijn, maar ik ben duidelijk niet de juiste persoon, so be it, ik kijk voortaan wel wat anders.
Horizon is op zich ook een trage film, maar hield mij wel vast, net zoals Dances With Wolves dat ook deed.
Mocht je hem nog niet kennen, dan is het misschien wel een aanrader om eens te proberen. Als het op actiefilms aankomt, weet ik dat we ongeveer dezelfde smaak hebben, dus ik denk dat deze wel in jouw straatje kan passen.
Er bestaat al een 4K versie van deze film uitgebracht door Kino Lorber Studio Classics, maar die heeft een teleurstellende beeldkwaliteit volgens blu-ray.com, terwijl andere reviewers veel positiever zijn. Maar ik ben wel benieuwd met welke transfer Arrow gaat komen.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Goeie film! Heb hem hier nog op dvd liggen (zoals zovele films van Stephen King). Als je soortgelijke films zoekt, moet je eens op zoek gaan naar Men's Best Friend en White Dog.PatrickC schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 16:00:
Met een Sint Bernard thuis mag deze natuurlijk niet ontbreken in mijn film collectie. Arrow brengt een nieuwe 4K uit van Cujo, een verfilming van een boek van Stephen King. Wel bijzonder dat hij een Sint Bernard, een echte ‘gentle giant’ (weet ik dus uit eigen ervaring), als ‘monster’ heeft gekozen. Misschien wel juist vanwege dat grote contrast.
Er bestaat al een 4K versie van deze film uitgebracht door Kino Lorber Studio Classics, maar die heeft een teleurstellende beeldkwaliteit volgens blu-ray.com, terwijl andere reviewers veel positiever zijn. Maar ik ben wel benieuwd met welke transfer Arrow gaat komen.
[Afbeelding]
Ach, ik ben niet van het type "wat een boerin niet kent, vreet ze niet" en kijk dus van alles en nog wat. Zo heb ik in de laatste helft van de jaren 80 een hoop S-F films op vhs gehuurd, er werd al gezegd dat het B-films zouden zijn, maar C of D zou een betere benoeming zijn. Ook eens een band gehuurd van "Faces Of Death" en ik moet zeggen, dat heeft echt wel indruk gemaakt....ZesBarkiePK schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 15:24:
[...]
Ik vind het al cool dat je de film überhaupt hebt geprobeerd. Ken je de film Sucker Punch? Ik heb hem net gekeken en het is stiekem mijn favoriete Zack Snyder film na 300. Helaas is er geen 4K uitgave van, dus we zullen het voorlopig met de Blu-ray moeten doen.
Mocht je hem nog niet kennen, dan is het misschien wel een aanrader om eens te proberen. Als het op actiefilms aankomt, weet ik dat we ongeveer dezelfde smaak hebben, dus ik denk dat deze wel in jouw straatje kan passen.
[Afbeelding]
SuckerPunch heb ik volgens mij wel eens gezien, maar ik vind 300 dan toch echt een stuk beter, sorry, maar smaken verschillen!
Ik verwacht eigenlijk ook niet dat we 8K media de komende 10 jaar gaan kunnen verwelkomen. Voordat we in 8K films kunnen gaan kijken zal er eerst in 8K geschoten moeten worden en vervolgens moeten mensen ook nog eens 8K tv's gaan kopen.MasterCypher25 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 02:38:
[...]
Tja, ben een nachtmens, altijd al geweest..![]()
The Piano heb ik volgens mij vroeger verhandelt, maar nooit gekeken. Film uit de begin jaren 90 als ik het goed heb, moet hem maar eens gaan kijken als het weer wat rustiger is.
Ja, dat klopt wel ongeveer. 4K is nog amper uit de kinderschoenen als het om tv uitzendingen gaat, alleen enkele zenders geven 4K door en daar horen de publieke zenders niet echt bij. Vroeger had je dat ook met de 16:9 verhouding, alleen het journaal werd uitgezonden in dat formaat, de rest was nog 4:3, de tv's liepen dus vooruit.
Ook is het maar de vraag of het echt een verbetering is om van 4K naar 8K te gaan. Persoonlijk denk ik van niet, maar dat is mijn mening.
Dat laatste gebeurt volgens mij amper. Daar komt dan weer bij dat je volgens mij best ver van je tv af moet zitten om uberhaupt 8K goed te kunnen ervaren. Dat artikel verwacht meer van HDR/Dolby Vision achtige verbeteringen die meer gemeengoed gaan worden.
Ik ben het ook wel met je eens trouwens, verwacht ook niet heel veel verbetering van 8K t.o.v. 4K. Zolang niet alles 4K is (dus ook de gemiddelde TV uitzending) verwacht ik geen 8K iig.
DiscVault - Beheer je fysieke schijvencollectie | Beschikbaar als Self-Hosted, iOS (ook TestFlight) en Android (beta).
Zal denk ik dezelfde 4K master zijn, anders zou er "brand new restoration" o.i.d. in de beschrijving zijn vermeld. De upgrade zit vooral in het mono geluid dat dit keer geen downmix is. Ik hoop dat ze een goede mono bron hebben gevonden, want ik weet dat zij daar enkele maanden geleden nog naar op zoek waren.PatrickC schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 16:00:
Met een Sint Bernard thuis mag deze natuurlijk niet ontbreken in mijn film collectie. Arrow brengt een nieuwe 4K uit van Cujo, een verfilming van een boek van Stephen King. Wel bijzonder dat hij een Sint Bernard, een echte ‘gentle giant’ (weet ik dus uit eigen ervaring), als ‘monster’ heeft gekozen. Misschien wel juist vanwege dat grote contrast.
Heb inmiddels meerdere plekken waar ik wel goed kan slagen. Braveheart stond al lang op mijn wishlist, maar deze was heel lastig om te vinden. Staat er nu nergens meer 1 te koop, zeker niet met NLO.RazorMaron schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:16:
@Kimberly Ziet er goed uit! Waar heb je Braveheart met slipcover gekocht?
Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
Ik heb een vriend die elk jaar opnieuw GoT (op dvd) kijkt. Heeft volgens mij een prima tv en soundbar, maar hij vindt het niet waard om GoT op blu-ray/4k aan te schaffen 'want dvd is toch prima'. Dit alles ondanks dat ik hem comparisons heb laten zien tussen dvd en blu-ray.ZesBarkiePK schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 01:10:
Als je dit soort dingen eenmaal weet wil je toch nooit meer streamingdiensten.
Ik vind het dan in ieder geval niet vreemd dat men streamingdiensten prima vindt.
Een ander hersenspinsel: uitfaseren van dvd. Volgens mij heeft de gemiddelde (jongere) huishouden wel een (verkapte) blu-rayspeler. De huishoudens die dat niet hebben kunnen dat wel voor een paar tientjes op de kop tikken. Dit zorgt ervoor dat veel mensen gaan overstappen op blu-ray/4k, waardoor die markten weer groter worden en de prijzen kunnen zakken (hopium). Of is een blu-rayspeler nog altijd een luxe buiten EUW/NA? Aan de andere kant, volgens mij is een PS3 of PS4/Xbox One ook niet duur meer in andere markten.
Van wat ik heb begrepen zijn de plannen bij diverse fabrikanten voor 8K televisies al in de ijskast gezet. Ons menselijk oog kan geen onderscheid maken tussen 4K en 8K op de normale huiskamer kijkafstand en formaat van televisies in normale huiskamers, en dus heeft upgraden naar 8K voor verreweg de meeste consumenten totaal geen zin. Voor de kleine elite groep die in grote villa's wonen waar een heel groot TV scherm met 8K resolutie en voldoende kijkafstand nog wel zin zou hebben is het voor de fabrikanten niet financieel haalbaar om 8K televisies te maken.MasterCypher25 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 02:38:
En dan het aanbod van content... Want als je een 8K TV zou hebben dan wil je natuurlijk ook 8K materiaal kijken. Maar de streaming partijen doen al moeilijk over 4K welke achter premium abonnementen worden weggestopt, of ze stoppen helemaal met 4K uitzenden (*kuch* Disney+ *kuch*). Terwijl reguliere uitzendingen regelmatig niet eens in 4K beschikbaar zijn (zie WK Voetbal 2026 waarbij NPO niet voor 4K licentie wilde betalen). De benodigde bandbreedte voor 8K uitzendingen zie ik al helemaal niet snel beschikbaar komen.
Oftewel, films op 4K UHD blu-ray disks kopen is voor zover ik kan zien een behoorlijk toekomst vaste keuze. ☺️
Ik zag overigens vorige week deze disk aangekondigd voor release eind september:

- Brand New HDR/Dolby Vision Master – From a 4K Scan of the 35mm Original Camera Negative
- 2026 Audio Mix by Musician and Engineer Brian Kehew, Mixer of Classic Albums by Sly Stone, Black Sabbath, Aretha Franklin, YES, Fleetwood Mac, Talking Heads, Madonna, and the Soundtrack for Woodstock
- Audio Commentary by Director Norman Jewison and Actor Ted Neely
- NEW Audio Commentary by Film Historian/Screenwriter Gary Gerani
- NEW Audio Commentary by Film Critic and Author Simon Abrams
- Newly Mixed 5.1 Surround/Lossless 2.0 Stereo and Original Lossless 2.0 Stereo
- Triple-Layered UHD100 Disc
- Optional English Subtitles
Niet dat ik het niet eens ben met jouw standpunt, maar lag de max bitrate van een 4k blu-ray niet een stuk lager, rond de 150? Of is dit afhankelijk van hoe je het juist meet?ZesBarkiePK schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 01:10:
Dit is een piek. Maar ik vind het indrukwekkend dat Top Gun Maverick op sommige momenten een bitrate van ruim 220 Mbps haalt. Natuurlijk is de bitrate niet allesbepalend voor de beeldkwaliteit, maar het geeft wel een goed idee hoeveel data er beschikbaar is. Als je dit soort dingen eenmaal weet wil je toch nooit meer streamingdiensten.
[Afbeelding]
Dat is een leesfout. Dit is niet mogelijk.ZesBarkiePK schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 01:10:
Dit is een piek. Maar ik vind het indrukwekkend dat Top Gun Maverick op sommige momenten een bitrate van ruim 220 Mbps haalt. Natuurlijk is de bitrate niet allesbepalend voor de beeldkwaliteit, maar het geeft wel een goed idee hoeveel data er beschikbaar is. Als je dit soort dingen eenmaal weet wil je toch nooit meer streamingdiensten.
[Afbeelding]
Ik snap het wel. Ik heb zelf een kast vol CD’s staan, maar uiteindelijk luister ik ook vrijwel iedere dag muziek via Spotify.RazorMaron schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:10:
[...]
Ik vind het dan in ieder geval niet vreemd dat men streamingdiensten prima vindt.
Ik denk dat je gelijk hebt. Voor zover ik weet ligt de maximale bitrate van een UHD Blu-ray inderdaad een stuk lager dan de waardes die mijn Panasonic soms laat zien. Waarschijnlijk meet die analysetool niet alleen de daadwerkelijke videobitrate, maar ook andere data of buffering, waardoor de cijfers hoger uitvallen. De piek van ruim 220 Mbps die ik noemde zal dus waarschijnlijk niet de echte videobitrate zijn.McRagefit schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:50:
[...]
Niet dat ik het niet eens ben met jouw standpunt, maar lag de max bitrate van een 4k blu-ray niet een stuk lager, rond de 150? Of is dit afhankelijk van hoe je het juist meet?
Maar nu UHDs goedkoper worden is het toch wel aantrekkelijker aan het worden. Ik pak het wel anders aan dan in het verleden: Toen ik van VHS naar DVD en DVD naar BD ging ben ik 'cold turkey' gegaan steeds en gestopt met het kopen van de oude media. Persoonlijk vind ik de winst van 4K t.o.v. BD niet dermate groot dat het me stoort om films in Full HD te kijken; het is niet de winst die je bij de introductie van DVD en BD had naar mijn mening. En het aanbod (tweedehands) goedkope BDs is zo groot dat die nog wel aantrekkelijk zijn voor me.
Ik heb dus voor nu de regel geadopteerd dat ik UHDs alleen koop als ik de betreffende film nog niet op BD heb. Dat zal mogelijk nog wel veranderen als ze nog goedkoper worden.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Ik vermoed zomaar dat het via Vinted komt. Ik snap wel dat daar een beetje omheen wordt gepraat, want als iedereen dezelfde bron kent, vissen we straks allemaal in dezelfde vijver.RazorMaron schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:16:
@Kimberly Ziet er goed uit! Waar heb je Braveheart met slipcover gekocht?
Haha dat dacht ik ook al, maar zag de folie overal er nog omheen zitten dus dacht wellicht dat het toch een webshop was.ZesBarkiePK schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:46:
[...]
Ik vermoed zomaar dat het via Vinted komt. Ik snap wel dat daar een beetje omheen wordt gepraat, want als iedereen dezelfde bron kent, vissen we straks allemaal in dezelfde vijver.
Ik heb vier toffe films van Second Sight besteld, waaronder The Guest en Drive. Nu ben ik vooral benieuwd hoe lang de levering gaat duren; of dat weken worden of misschien zelfs maanden.
De verzendkosten vielen me in ieder geval erg mee. Ook weet ik niet of die korting van 10% standaard is of dat ik toevallig net op het juiste moment heb besteld. Wat me vooral opviel is het enorme aanbod. Ik kon nergens anders zoveel Second Sight titels vinden.
Ik begrijp wel dat de prijzen de laatste tijd wat zijn gestegen, maar zelfs dan lijken ze nog steeds erg scherp als ik het met Amazon of Zavvi vergelijk.
Ik ben benieuwd hoe het gaat, misschien ga ik hier wel vaker bestellen.
Rarewaves duurt bij mij gemiddeld twee weken ongeveer. DIe 10% korting hebben ze eens per maand geloof ik een paar dagen. Overigens zie ik die korting niet nu op de website van ze, wat is de code op dit moment?ZesBarkiePK schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:22:
Ik heb zojuist mijn eerste bestelling geplaatst bij Rarewaves.
Ik heb vier toffe films van Second Sight besteld, waaronder The Guest en Drive. Nu ben ik vooral benieuwd hoe lang de levering gaat duren; of dat weken worden of misschien zelfs maanden.
De verzendkosten vielen me in ieder geval erg mee. Ook weet ik niet of die korting van 10% standaard is of dat ik toevallig net op het juiste moment heb besteld. Wat me vooral opviel is het enorme aanbod. Ik kon nergens anders zoveel Second Sight titels vinden.
Ik begrijp wel dat de prijzen de laatste tijd wat zijn gestegen, maar zelfs dan lijken ze nog steeds erg scherp als ik het met Amazon of Zavvi vergelijk.
Second Sight heb ik ook een aardig stapeltje van, komen zowel van Rarewaves als van Zavvi. Tegenwoordig is Rarewaves enkel nog de moeite waard met korting en als je punten spaart door de prijsverhogingen van 1 Juli.
hoi
Ook hier is de ervaring zo’n 2 weken. Houdt er ook rekening mee dat het wel eens in meerdere pakketjes verstuurd wordt over enkele dagen verspreid. Mijn laatste bestelling van 4 (allen gewoon op voorraad en direct leverbaar), kwam in 3 pakketjes verspreid over een hele week.ZesBarkiePK schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:22:
Ik heb zojuist mijn eerste bestelling geplaatst bij Rarewaves.
Ah toch wel, dan was ik net te laat en jij net op tijd voor die code, want die is inmiddels verlopen.ZesBarkiePK schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:49:
Bedankt voor de info, twee weken is niet slecht. Op Amazon.com duurt het ook zo’n twee weken.
De code die ik had gekregen;
[Afbeelding]
hoi
Ik had het beter moeten verwoorden. De blu-rays die ik kocht waren geen pre-orders. Ik ging er even vanuit dat de niet pre-orders standaard leverbaar zijn.ZesBarkiePK schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:00:
@PatrickC Hoe kan je bij Rarewaves zien of iets op voorraad is? Misschien ligt het aan mij maar ik heb het idee dat ze het nergens vermelden.
https://www.blu-ray.com/news/?id=38768
https://www.soundandvisio...ober-7-4k-uhd-3lp-and-2cd
[ Voor 31% gewijzigd door PatrickC op 03-08-2026 15:58 ]
Dit is een instant buy. Heb hem ook al op blu-ray. Maar op 4K komt hij er ook.PatrickC schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:46:
Yes, Queen’s Budapest concert, inmiddels 40 jaar geleden komt op blu-ray 4K (en vinyl). Ik heb ‘m al op standard blu-ray, maar dat mag de pret niet drukken.
https://www.blu-ray.com/news/?id=38768
https://www.soundandvisio...ober-7-4k-uhd-3lp-and-2cd
[YouTube: Queen Budapest in cinemas and IMAX from 7/10. 3LP, 2CD, 4k UHD, Blu-ray and DVD out on 30/10]
DiscVault - Beheer je fysieke schijvencollectie | Beschikbaar als Self-Hosted, iOS (ook TestFlight) en Android (beta).
Niet heel lastig, inclusief NLO:Kimberly schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 15:28:
[...]
Braveheart stond al lang op mijn wishlist, maar deze was heel lastig om te vinden. Staat er nu nergens meer 1 te koop, zeker niet met NLO.
https://www.amazon.co.uk/Braveheart-4K-Blu-ray/dp/B07GJNR9PZ?tag=bluraycom-21&linkCode=ogi&th=1&psc=1&m=A3P5ROKL5A1OLE
Wat een bloody shame dat DE meest iconische actiefilm van de laatste 100 jaren zo een belachelijke 4k transfer heeft gekregen. Cameron moet zich kapot schamen. Maar goed, hij verdient bakken geld met zijn Avatar gedrochten dus ik denk niet dat hij er langer dan 2 minuten wakker van ligt of heeft gelegen.
De Franse uitgave heeft ook heel veel ondertitels, inclusief Nederlands, ook al toont de achterkant enkel Engels en Frans.
Poeh nog wel aardig bedrag. Al helemaal met verzending en eventuele importkosten. Dan wacht ik nog rustig af tot er iets op de secundaire markt verschijnt. NLO vind ik niet relevant. Ik kijk toch altijd met Engelse subs, zolang de cover maar volledig engels is.
Desalniettemin dank voor het meedenken!
FnacRazorMaron schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:02:
[...]
Poeh nog wel aardig bedrag. Al helemaal met verzending en eventuele importkosten. Dan wacht ik nog rustig af tot er iets op de secundaire markt verschijnt. NLO vind ik niet relevant. Ik kijk toch altijd met Engelse subs, zolang de cover maar volledig engels is.
Desalniettemin dank voor het meedenken!
18 euro inc verzenden.
Sowieso met Fnac wel goede ervaringen heel soms kan je hier wel koopjes vinden.
€15 op amazon.fr en zit in 2 voor 25 actieDagarkin schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:31:
[...]
Fnac
18 euro inc verzenden.
Dit is ook de reden dat ik geen steelbook heb gehaald van The Prestige bij de hmv afgelopen week. Het betrof de Franse editie. Idem voor de 4k steelbook van Nuremberg (Frans) en de blu-ray steelbook van The Book of Eli (Duits). Erg jammer, ik begrijp niet waarom het bij een landelijke release blijft.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Snap ik best eigenlijk, al moet ik zeggen dat ik er zelf minder op let. Wat ik niet snel begrijp is waarom ze niet op alle Europese uitvoeringen ook gelijk alle Europese ondertitels plaatsen. Het is nu niet alsof die altijd veel ruimte in nemen. Wat zou hier toch de reden van kunnen zijn?RazorMaron schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:49:
@Dagarkin @McRagefit Dank voor de suggesties, maar zoals ik aangaf koop ik eigenlijk alleen varianten met een volledig engelse front/back cover (& j-card). Dit is voor zover ik weet niet het geval bij Fnac of amazon.fr
Dit is ook de reden dat ik geen steelbook heb gehaald van The Prestige bij de hmv afgelopen week. Het betrof de Franse editie. Idem voor de 4k steelbook van Nuremberg (Frans) en de blu-ray steelbook van The Book of Eli (Duits). Erg jammer, ik begrijp niet waarom het bij een landelijke release blijft.
Zelfde met veel releases die bestemd (lijken) voor de Belgische markt, doosje is in het Frans/ Nederlanders en er staat zelfs een Belgisch vlaggetje op de voorkant. Dan is de 4K UHD alleen Frans ondertiteld, maar de blu-ray heeft dan weer wel NL subs
Tuurlijk zijn we 'maar' met minde dan 30 miljoen NL sprekende mensen in de wereld ofzo, maar er zijn veel releases die dan wel weer Noors/Zweeds/Deens als subs hebben. Terwijl er daar veel minder van zijn :-)
Volgens mijn chatGPT vriend (die wel erg langdradig is, sorry) :TheVMaster schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:28:
[...]
Snap ik best eigenlijk, al moet ik zeggen dat ik er zelf minder op let. Wat ik niet snel begrijp is waarom ze niet op alle Europese uitvoeringen ook gelijk alle Europese ondertitels plaatsen. Het is nu niet alsof die altijd veel ruimte in nemen. Wat zou hier toch de reden van kunnen zijn?
Zelfde met veel releases die bestemd (lijken) voor de Belgische markt, doosje is in het Frans/ Nederlanders en er staat zelfs een Belgisch vlaggetje op de voorkant. Dan is de 4K UHD alleen Frans ondertiteld, maar de blu-ray heeft dan weer wel NL subsWaarom toch?
Tuurlijk zijn we 'maar' met minde dan 30 miljoen NL sprekende mensen in de wereld ofzo, maar er zijn veel releases die dan wel weer Noors/Zweeds/Deens als subs hebben. Terwijl er daar veel minder van zijn :-)
prima om AI te gebruiken om info te vinden, maar niet om het 1-1 door te ctrl-Ven. Graag zelf wat effort in het samenvatten steken zodat we niet van dit soort lappen gegenereerde tekst krijgen.
[ Voor 76% gewijzigd door Dr. Strangelove op 05-08-2026 09:08 . Reden: AI copy/paste ]
Voor een volgende grote Arrow release ga ik waarschijnlijk gewoon rechtstreeks via de website van Arrow Films bestellen, net zoals de meesten hier hebben gedaan.
Ik ben meer een Criterion verzamelaar, maar deze films van Arrow moest ik hebben; Inglourious Basterds en The Wolf of Wall Street. Inglourious Basterds heb ik inmiddels gekeken en Christoph Waltz als Kolonel Hans Landa was echt fenomenaal, maar eigenlijk was de hele cast sterk. Wat mij betreft één van Tarantino’s beste films.
Geen slipcase.Dagarkin schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:31:
[...]
Fnac
18 euro inc verzenden.
Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
How maar ChatGPT had ik ook kunnen vragen natuurlijk
Mar thanks voor de uitleg.
[ Voor 93% gewijzigd door Dr. Strangelove op 05-08-2026 08:57 ]
Maar het blijft natuurlijk gek, dat het allemaal geld kost (en gesynct moet worden). De films hebben ook allemaal in de bios gedraaid, dus die gesyncte subtitles zijn er al natuurlijk. Daarbij voor streaming diensten doen ze het ook allemaal.
Jammer wel....ze leven natuurlijk nog een beetje in het stenen tijdperk en weigeren om nieuwe werkwijzen te adopteren. Stel je voor dat het een paar euro meer zou kosten.
[ Voor 85% gewijzigd door Dr. Strangelove op 05-08-2026 09:07 ]
daffie82 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:52:
@TheVMaster heb je wel gelezen wat chatGPT zei? Geld is slechts 1 aspect. Distributie verschillen en rechten zijn de hoofdredenen. Ja, het lijkt gek. Maar als je de redenen leest, klinkt het ook weer wat minder gek.
Ik ben maar lurker in het topic. De rechtenkwestie snijdt nog hout, maar de verklaarde verschillen distributieverschillen met de genoemde aantallen vind ik dan weer verschrikkelijk typische AI-onzin. Met 25mln Nederlanders versus 27mln Scandinaviërs zou laatstgenoemde significant commercieel aanlokkelijker zijn? En oja, je hebt er wel driemaal zoveel werk aan (want drie verschillende talen).
[ Voor 9% gewijzigd door DUX op 04-08-2026 15:01 ]
. < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende
En toch zit er een waarheid in. Alle AI onzin ten spijt. De Nordic markt is al sinds het DVD tijdperk een aparte markt. Dat heb je in de Benelux niet. Want België wordt vaak gekoppeld aan Frankrijk. Dus dan schiet enkel Nederland over. Distributies voor NL en BE lopen gewoon vaak apart. Het is niet anders.DUX schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:00:
[...]offtopic:
Ik ben maar lurker in het topic. De rechtenkwestie snijdt nog hout, maar de verklaarde verschillen distributieverschillen met de genoemde aantallen vind ik dan weer verschrikkelijk typische AI-onzin. Met 25mln Nederlanders versus 27mln Scandinaviërs zou laatstgenoemde significant commercieel aanlokkelijker zijn? En oja, je hebt er wel driemaal zoveel werk aan (want drie verschillende talen).
Heb je ook weleens de originele Inglourious Basterds gezien? Komt volgens mij uit de jaren '70. Wat Tarantino er van gemaakt heeft, komt in totaal niet overeen met de originele versie.
Hugo Stiglitz speelt in de Basterds een Duitserjager, maar in de film The ministery of ungentlemanly warfare speelt hij juist weer een fanatieke Duitse officier.
Ja, ik heb dat wel gelezen. Maar zouden er op ondertitels ook distributierechten zitten? Ik bedoel, SOMMIge US releases hebben NL subs maar niet alle. Ik vraag me af of het dan echt licentiekosten (en wat zijn die kotsen dan?) zijn.daffie82 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:52:
@TheVMaster heb je wel gelezen wat chatGPT zei? Geld is slechts 1 aspect. Distributie verschillen en rechten zijn de hoofdredenen. Ja, het lijkt gek. Maar als je de redenen leest, klinkt het ook weer wat minder gek.
Snap ik. Maar ze mogen daar ook best wel wat in moderniseren. Nu is dat met Streaming natuurlijk ook, dat wel verschillende markten hebben. Maar volgens mij kan ik bij Disney/Netflix toch echt een hele rits talen selecteren (zowel audio als subtitles). En rechten zijn vast niet forever geldig, maar ik vermoed dat het te weinig mensen echt iets uitmaakt. Vroeger bij dvd's was het ook vaak natuurlijk ingewikkelder (audio tracks namen vaak teveel ruimte in), maar met 4K UHD is dat natuurlijk ook niet echt een issue meer. Ze moeten dat gewoon wat beter globaal (of desnoods per continent) organiseren :-)daffie82 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:18:
[...]
En toch zit er een waarheid in. Alle AI onzin ten spijt. De Nordic markt is al sinds het DVD tijdperk een aparte markt. Dat heb je in de Benelux niet. Want België wordt vaak gekoppeld aan Frankrijk. Dus dan schiet enkel Nederland over. Distributies voor NL en BE lopen gewoon vaak apart. Het is niet anders.
Het is een "geschreven" tekst, dus er zitten alzo auteursrechten op en misschien ook copyright.TheVMaster schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:52:
[...]
Ja, ik heb dat wel gelezen. Maar zouden er op ondertitels ook distributierechten zitten? Ik bedoel, SOMMIge US releases hebben NL subs maar niet alle. Ik vraag me af of het dan echt licentiekosten (en wat zijn die kotsen dan?) zijn.
Tuurlijk, maar ze betalen vast maar 1x auteursrechten en die gelden dan vast op streaming en fysieke media. Kan me (bijna) niet voorstellen dat ze voor een 4K UHD die wereldwijd verkocht kan worden ineens meer/anders/minder moeten betalen dan een die specifiek voor de NL markt gebruikt wordt. Maar ik kan het ook mis hebben natuurlijk, die auteursrechten markt is natuurlijk best ingewikkeld. Mara goed, dat verklaart niet waarom sommige releases heel andere subtitles hebben dan andere (ook al worden ze in dezelfde landen uitgegeven).MasterCypher25 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:55:
[...]
Het is een "geschreven" tekst, dus er zitten alzo auteursrechten op en misschien ook copyright.
Kan ook aan de studio/distributeur liggen natuurlijk, de een zal wereldwijd dezelfde disc doen en een ander zal het weer anders geregeld hebben. Overigens kreeg ik van Claude een iets ander antwoord:
Ik hoop dat hij voor de meesten ingeklapt blijft, wel interessante reactie vond ik.
Hele reactie:
Het verschil zit niet in de schijf, niet in de taal en niet in de vertaalkosten — maar in wie de SKU betaalt. Scandinavië is aan de aanbodzijde geconsolideerd tot één distributeur die één schijf voor vier landen maakt; de Benelux is juist uit elkaar gevallen en uitbesteed. Daar komt bij dat regiovrij UHD de bescherming wegnam die de Benelux-SKU op Blu-ray nog had.
1. Scandinavië is één blok geworden — letterlijk één schijf
Tussen mei 2020 en juli 2021 nam SF Studios de fysieke home-entertainmentdistributie over van Warner (aug 2020), Sony (11 jan 2021, Nordics én Baltische staten), Universal (1 mrt 2021, idem) en Paramount (1 juli 2021). Daarvóór deed de Universal/Sony-JV UNISPHE al hetzelfde voor twee studio's. Eén partij, één authoring-pass, vier ondertiteltracks, ~27,8 miljoen mensen.
Het hardste bewijs: Oppenheimer 4K staat op blu-ray.com onder Denemarken, Zweden, Noorwegen én Finland — met exact dezelfde EAN 7333018028234. Het zijn geen vier releases, het is één product dat vier keer geïndexeerd wordt. Blu-ray.com voert zelfs een formele editienaam "Nordic Edition".
Belangrijke correctie op een veelgehoorde aanname: de Scandinavische fysieke markt is niet gezonder. Denemarken ging van 12 miljoen dragers (2012) naar 981.000 (2021) — zo'n −92%, per hoofd slechter dan Duitsland. Discshop sloot in 2021. Het is puur een aanbodartefact.
2. De Scandinavische tracks liften mee op de Europese master
Warner en Sony zetten DA/SV/NO/FI standaard op de pan-Europese/EMEA-master; Sony gooit er zelfs Estisch, Lets, Litouws en IJslands bij ("future-proof" authoring voor elk territorium waar ze de rechten hebben). Universal doet het omgekeerd: geen Scandinavisch op de UK-schijf, maar een aparte Nordic SKU. Beide routes eindigen bij hetzelfde consumentenbeeld.
Logica erachter: Scandinavië is een ondertitelmarkt, geen nasynchronisatiemarkt (dubben kost ~10× zoveel; in Noorwegen wordt alleen kinderaanbod gedubd). Een taal toevoegen kost daar dus alleen een tekstbestand dat al bestaat uit bioscoop/TV/streaming. Vergelijk Superman (2025), UK 4K, Warner: audio alleen EN/FR/ES — ondertitels EN SDH, FR, ES, DA, NL, FI, NO, SV. De ondertitel-only markten rijden gratis mee; Duitsland en Italië ontbreken juist, want die krijgen een eigen SKU mét audio.
3. De Benelux is uit elkaar gevallenDaarbovenop het structurele Benelux-probleem: een Benelux-SKU heeft Nederlands én Frans nodig, maar die Franse track bestaat al op de Franse schijf. Het enige wat een Benelux-SKU toevoegt is dus die ene NL-track — waardoor het de eerste SKU is die sneuvelt bij rationalisatie. Nederlands dekt ~24 miljoen sprekers, tegenover een Nordic-bundel die met vier tracks vijf markten bedient.
- Paramount trok zich terug → licentie naar Dutch FilmWorks (jan 2021; DFW zelf sinds juni 2022 meerderheid StudioCanal)
- Warner Bros. Discovery → Plaion Pictures voor Frankrijk + Benelux, per 1 januari 2026
- Disney → licentienemer (en wereldwijd in terugtocht: Australië gestopt 2023, VS/Canada uitbesteed aan Sony in 2024)
- Benelux Film Distributors / A-Film: failliet 2015. WW Entertainment doet vrijwel geen fysiek meer.
Marktcijfers maken het pijnlijk concreet: NL fysiek ging van €216 mln (2012) naar €14,5 mln (2024), ≈ −93%, terwijl VOD in 2024 op €1,386 mld zat. Fysiek is 1% van de Nederlandse videomarkt. Duitsland zat in 2024 op €268 mln — circa 18× de Nederlandse markt. Free Record Shop viel om in 2013, Dixons in 2015/16.
4. Techniek is aantoonbaar níet de reden
Een BDInfo-scan van Blade Runner 2049 UHD (81,32 GB, 65,4 Mbit/s totaal): 28 PGS-ondertiteltracks van 8–18 kbit/s, ~18 MB per taal. Alle 28 talen samen ≈ 500 MB = 0,62% van de schijf. Eén enkele Dolby Digital 5.1-dub (785 MB) kost meer ruimte dan alle 28 ondertitelsporen bij elkaar. En 65 Mbit/s tegen een plafond van 127,9 Mbit/s op BD-66/100: HDR-video verdringt niets.
De enige echte harde grens is de 32-streams-cap van PGS, en die wordt af en toe geraakt (28/32 hierboven). Veelzeggend: die schijf droeg wél IJslands, Maleis, Sloveens en Kroatisch — maar geen Nederlands.
5. Wat wél geld kost: de SKU, niet de taalVandaar: taal toevoegen aan een bestaande master is triviaal, een eigen NL-persing is duizenden euro's vaste kosten voordat er één schijf verkocht is.
- Ondertiteling origineren: €6–26 per speelminuut, dus €700–3.000 per taal — en meestal bestaat de asset al.
- Een apart territoriaal SKU: keuring per land (BBFC £9,66/min + £50 transcode; Kijkwijzer/FSK apart), nieuwe glass master + stamper, eigen AACS title key, eigen artwork/print, en een minimumoplage van 1.000 stuks (onder 1.000 kost 100 hetzelfde als 1.000).
6. Rechtenversplintering + regiovrij UHD
Voor catalogus- en boutiquetitels is dit doorslaggevend. Criterion zegt het zelf het scherpst: "our rights are limited to the United States and Canada" — terwijl hun 4K-schijven regiovrij zijn. Arrow: single-territory UK-label, dus alleen Engelse subs. StudioCanal maakt geen extra talen voor lokale licentienemers die zelf helemaal geen 4K uitbrengen. En ondertitels zijn zelfstandig auteursrechtelijk beschermde werken: een NL-vertaling besteld door de lokale bioscoopdistributeur of door een streamer is geen studio-asset die het authoring-huis zomaar mag inladen.
Tot slot de kern van het Nederlandse probleem: UHD Blu-ray heeft geen regiocodering. Region B maakte een Benelux-SKU op Blu-ray afdwingbaar; op UHD speelt een Britse of Franse schijf gewoon af. Combineer dat met Nederland als nummer 1 op de EF English Proficiency Index (zevende jaar op rij) en een ingesleten importcultuur — zie de Home-Theater.be-lijst "Import UHD blu-ray met NL ondertiteling", die vooral UK-, Franse en Italiaanse persingen catalogiseert — en de lokale SKU concurreert met goedkopere import die hij niet kan blokkeren.
Nuance op je premisse
Het is niet zo dat studio's Nederlands uit 4K-schijven slopen. Op grote pan-Europese studio-SKU's zit NL er nog gewoon op: Black Bag 4K (Universal, NL, 17-7-2025) heeft NL + EN SDH + FR/DE/IT/ES + alle vier de Scandinavische talen; TRON 4K (Disney, NL, 8-10-2025) idem. Het gat zit in hoeveel titels nog een Benelux/pan-Europese SKU krijgen — en in het hele boutique-/catalogussegment, dat inmiddels een groot deel van de 4K-output is en er structureel nooit een krijgt.
Eén slecht-onderbouwde maar veelzeggende anekdote: op een Nederlands forum (okt 2020) meldde een gebruiker dat Disney's klantenservice antwoordde dat "het 4K publiek geen Nederlandse versies kijkt". Tweedehands, geen officiële uitspraak — maar het rijmt met alles hierboven.
[ Voor 79% gewijzigd door TheVMaster op 04-08-2026 16:07 ]
Nope, 2 totaal verschillende markten. Streaming is een publieke vertoning en daar betaal je meer voor dan voor een privé vertoning. Als je de waarschuwingen op een dvd of blu-ray goed leest, zie je dat je de disc niet voor een publieke vertoning mag gebruiken, je dient toestemming te vragen. Krom? Zeker wel, maar verander het maar eens.TheVMaster schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:01:
[...]
Tuurlijk, maar ze betalen vast maar 1x auteursrechten en die gelden dan vast op streaming en fysieke media. Kan me (bijna) niet voorstellen dat ze voor een 4K UHD die wereldwijd verkocht kan worden ineens meer/anders/minder moeten betalen dan een die specifiek voor de NL markt gebruikt wordt. Maar ik kan het ook mis hebben natuurlijk, die auteursrechten markt is natuurlijk best ingewikkeld. Mara goed, dat verklaart niet waarom sommige releases heel andere subtitles hebben dan andere (ook al worden ze in dezelfde landen uitgegeven).
Kan ook aan de studio/distributeur liggen natuurlijk, de een zal wereldwijd dezelfde disc doen en een ander zal het weer anders geregeld hebben. Overigens kreeg ik van Claude een iets ander antwoord:
Ik hoop dat hij voor de meesten ingeklapt blijft, wel interessante reactie vond ik.
[...]
Net als met het afgelopen WK voetbal, als kroegeigenaar moest je betalen voor de uitzendingen en ja, per duel. Als ik als particulier wat "vrienden" thuis uitnodig en de duels via mijn 4K beamer met DV en receiver met Dolby Atmos ga kijken, hoef ik niets te betalen, simpelweg omdat de politie niet de capaciteit heeft om het te controleren en omdat ze niet achter de voordeur mogen kijken, dat mag pas als het ernstig genoeg is, moord bv. of sexueel misbruik. Ook hier geldt, zo krom als een hoepel, maar het is wel zoals het is...
Ik heb mijn UB824 afgelopen weekend gesoftmod.
---------------------
Deze ontvangen van Amazon.com
- Teenage Mutant Ninja Turtles 4K trilogy (Deze hou ik sealed. Heb al de UK versies die ik gratis heb gekregen voor mijn bijdrage aan de release)
- Summer Wars 4K steelbook
- Sorcerer 4K (helaas apart verzonden in papierenzak, dus digipak en slipcase hebben wat schade)

Interessant. Ik begreep dat je hem ook kunt modden zodat diensten als HA ' iets meer'. kunnen zien dan alleen maar dat hij afspeelt. Misschien moet ik dat toch maar laten doen.nlscavenger schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:25:
Je kan trouwens met de gratis UB420/UB820/UB9000 softmod ondertiteling vanaf USB inladen (helaas met een doorzichtig donker achtergrond). Voor de UB150/UB450 is een softmod beschikbaar met veel betere ondersteuning voor externe ondertiteling, maar die kost ongeveer €60 en betaling gaat via AliPay.
---------------------
- Teenage Mutant Ninja Turtles 4K trilogy (Deze hou ik sealed. Heb al de UK versies die ik gratis heb gekregen voor mijn bijdrage aan de release)
- Sorcerer 4K (helaas apart verzonden in papierenzak, dus digipak en slipcase hebben wat schade)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ken die film nog niet, maar als ik hem een keer tegenkom op Blu-Ray zal ik er zeker eens naar kijken.MasterCypher25 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:43:
@ZesBarkiePK ,
Heb je ook weleens de originele Inglourious Basterds gezien? Komt volgens mij uit de jaren '70. Wat Tarantino er van gemaakt heeft, komt in totaal niet overeen met de originele versie.
Hugo Stiglitz speelt in de Basterds een Duitserjager, maar in de film The ministery of ungentlemanly warfare speelt hij juist weer een fanatieke Duitse officier.
Welke? De originele Inglourios Basterds of The Ministry of Ungentlemanly Warfare?ZesBarkiePK schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:16:
[...]
Ik ken die film nog niet, maar als ik hem een keer tegenkom op Blu-Ray zal ik er zeker eens naar kijken.
Als je van Inglourious Basterds houdt, dan hou je zeker van deze film, zitten in hetzelfde straatje namelijk. Bij Bol kost die nu € 46,-, welke ik iets te duur vind, maar heb hem op de nas staan en je kan hem ook kijken via Amazon Prime
Ik moet je toch even corrigeren. Alle subs die ik via opensubtitles.org heb gedownload en gebruikt zijn in sync. Zowel met meerdere UHD's en BD's gedaan. Je moet uiteraard wel de juiste subs downloaden want er zijn er meestal meerdere beschikbaar, die voor een DVD bijvoorbeeld zullen niet in sync zijn.daffie82 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:42:
Dat ondertitel gedoe via USB op een Panasonic is een leuke toevoeging maar je zit dan nog altijd te klooien om de sync goed te krijgen, dus dat moet je dan allemaal op voorhand checken op een PC. Dat gaat in Kodi met Opensubtitles add-on toch 100x handiger en sneller. Maar dan moet je de film natuurlijk digitaal hebben.
Mooie aankopen! Van Arrow heb ik zelf ook de Teenage Mutant Ninja Turtles 4K uitgave gekocht.nlscavenger schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:25:
Je kan trouwens met de gratis UB420/UB820/UB9000 softmod ondertiteling vanaf USB inladen (helaas met een doorzichtig donker achtergrond). Voor de UB150/UB450 is een softmod beschikbaar met veel betere ondersteuning voor externe ondertiteling, maar die kost ongeveer €60 en betaling gaat via AliPay.
---------------------
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben toch wel benieuwd hoe je daar precies aan hebt bijgedragen, als je daar iets over wilt vertellen?
Mocht je er ergens anders al uitgebreid over hebben geschreven, stuur dan gerust een linkje door. Dan heb ik meteen weer wat interessant leesvoer.
/f/image/8ioqpk4Ai6QCsD7bOVKBy7XV.webp?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Yd5Woxf5Nei3js9YEyyuWgWz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5oYpNIkprAASvoSJfoK2CoO1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7MGRTDTnn6UOmvL5ke51WNQ6.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Z6nd1bgdhk12Nov8bIJm7bYF.png?f=fotoalbum_large)