Millie-ano schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:24:
[...]
Moest even zoeken in dit topic. 'upscale' als zoekterm.
Dus even voor mijn beeldvorming: wat wordt verstaan onder een oudere film. Zie hierboven bijvoorbeeld 'Gladiator' staan. Dan is de 4k UHD een hernieuwde uitgave ipv een geupscalede variant voor wat betreft kwaliteit.
Upscale = originele bestand heeft lagere resolutie en is opgeschaald naar een hogere resolutie voor de uiteindelijke drager. Dus een oudere of lagere resolutie scan van de film of master rendering bij digitale bestanden, die vervolgens digitaal is opgeschaald naar een hogere resolutie.
Native = originele bestand heeft dezelfde of hogere resolutie als de uiteindelijke drager. Dus ofwel een 4K+ resolutie scan van de film of een digitaal master rendering van 4K+.
Bij een oudere film maakt het dus inderdaad uit wat daar mee gedaan is. Als het op film is opgenomen kan deze opnieuw worden ingescanned in hogere resolutie, dat maakt het een 'native' (4K) film. Als ze een oudere scan in lagere resolutie hergebruiken dan is het een upscale. Zelfde geldt voor digitale films, als ze een oudere lagere resolutie master gebruiken heb je met een upscale te maken. Als ze al een 4K master hebben of de film opnieuw renderen in hogere (4K) resolutie, dan heb je weer met een Native 4K versie te maken.
Zitten wel kanttekeningen aan dat eventuele special effects niet altijd in 4k kwaliteit zijn. Dit is bijvoorbeeld het geval van Lord of the Rings. Wel 4K native wegens nieuwe film scan maar special effects zijn origineel op 2K kwaliteit gerendered.
Overigens zou ik mij daar niet te druk om maken. HDR en kwaliteit van de master zijn vaak belangrijker dan de resolutie zelf. Tussen een 2K en 4K master zit qua scherpte meestal niet zo heel veel verschil als deze van goede kwaliteit zijn.
Daarnaast is een 2K master meestal hogere resolutie dan 1080p (wat je op de Blu-Ray vindt), dus daar win je al wat mee, naast winsten in HDR, encoding en compressie technieken die verbeterd zijn.