• MasterCypher25
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22:26

MasterCypher25

Miss Patriotic

daffie82 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:37:
[...]

Die Rome serie heb ik trouwens van marktplaats opgepikt en blijkbaar heeft de vorige eigenaar de discs als bierviltje gebruikt af en toe 8)7
Op bepaalde stukken skipt de disc en slaat die een kleine minuut over. Ligt echt aan de disc, want het moment van skippen op de Sony en de UB820 was EXACT hetzelfde.

heeft er nog iemand tips om een BD disc GRONDIG te cleanen zonder te beschadigen?
Heb even een korte search op het internet gedaan met de volgende resultaten :

https://www.bing.com/sear...r+set&form=OPRTSD&pc=OPER

De link hieronder is zeker het lezen waard, op basis van wat je daar leest moet je zelf maar even kijken of het de moeite waard is :

https://www.avsforum.com/threads/bluray-disc-repair.3307923/

Als ik het lees, kan je een blu ray niet zomaar repareren :N

Mijn goede voornemen voor 2026 : Niets geven is niets krijgen.

Verwijderd

westers schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:43:
[...]

Zelfde hier. Ik koop geen Limited Editions, Steelbooks, etc. Gewoon reguliere uitgaves. Gaat mij om de film. Heb inmiddels zo'n 300 4K's. Gemiddeld 15 eu per stuk voor betaald, inclusief verzendkosten, importkosten, etc.
Speciale uitgaves vind ik juist wel leuk, maar ik ben er wel selectief in. Ik koop ze eigenlijk alleen van mijn favoriete films voornamelijk horror of echt goede oudere films en dan bij voorkeur in 4K. Het moet voor mij iets extra’s hebben. Zo’n The Conjuring Collector’s Edition was voor mij bijvoorbeeld een instant buy. Voor de rest pak ik ook gewoon de reguliere uitgaves.

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:53
Vanmiddag weer het e.e.a. mogen ontvangen, waaronder ‘Seinfeld’ in 4K. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBbCyqXNxW6vuyyFQlUCV8ypbHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/taxUTfhDcm7pJZVadJJXX04X.jpg?f=fotoalbum_large

• Dagarkin
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:41
Yonix schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:08:

[Afbeelding]
Top zelf ook nog interesse in Seinfeld.

Zelf de losse collector editions nog van Seinfeld, waarbij je bv een mini puffy shirt erbij krijgt en andere bekende voorwerpen.

Ik las wel gelukkig, dat de 4k afleveringen de originele resolutie hebben van 4:3 en ook wel benieuwd hoe groot het verschil gaat zijn.

Heb je deze voor een mooie prijs?

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:45

daffie82

Minisforum UM773 Lite

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Panasonic UB820 / Ugoos AM6B+ (CE with avdvplus Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.12.0 (UMOEUXM)

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:53
Dagarkin schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:30:
[...]

Heb je deze voor een mooie prijs?
Amazon.com voor € 190, inclusief verzendkosten. :)

• nlscavenger
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:42
Heb meerdere malen overwogen om Seinfeld te kopen, maar dat zijn gelijk 24 schijfjes (23x BD100, 1x BD66) die ik moet rippen om te checken of ze werken. Sony biedt geen replacement discs aan omdat het een limited edition is.

• Dagarkin
Top goed om te horen,

Zal eerst eens een test run maken via Ugoos, ik heb deze serie meerdere malen gezien, vandaar mijn vraag.
Yonix schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:50:
[...]

Amazon.com voor € 190, inclusief verzendkosten. :)
Voor wat je krijgt is dit erg netjes. Destijds velen malen meer betaald op dvd per los seizoen.

Ook bijzonder ooit gelezen, qua licentie rechten, dat Seinfeld de allerduurste serie ooit was om te streamen. Ik weet niet of dat tegenwoordig nog zo is.
nlscavenger schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:51:
Heb meerdere malen overwogen om Seinfeld te kopen, maar dat zijn gelijk 24 schijfjes (23x BD100, 1x BD66) die ik moet rippen om te checken of ze werken. Sony biedt geen replacement discs aan omdat het een limited edition is.
Ik kwam onderstaande op reddit tegen, maar wat je zegt op gebied van beschadiging, dat zou dan wel mega slecht zijn als ze je disc dan niet willen vervangen.
It's not really a "limited" release in the typical sense, it's pressed MOD. It just means they didn't do a huge run to start, and will continue to press more as demand allows, generally in those same smaller batches. It means they will likely continue to exist for as long as they continue to sell.

[ Voor 4% gewijzigd door Dagarkin op 24-01-2026 17:03 ]

• Teddieke
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:30
Vraagje aan degene die de Mission Impossible 6-film box hebben….. Is deze het waard tegenover de bluray? Prijs is om en nabij dubbel.
De laatste 2 zal ik in 4K gaan kopen maar de eerste 6 hoor ik verschillende verhalen over. Dus dan maar eens hier droppen 😁

• ZesBarkiePK
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:50
[...]

Gisteren de UB820 ontvangen van homecinesolutions.fr
Link : https://www.homecinesolut...808-panasonic-dp-ub820efk

Deze shop kan ik alleen maar aanbevelen. Zeer snelle verzending en echt UITSTEKEND verpakt. Ik denk als ik de doos van 10 meter hoog zou laten vallen dat er nog niets stuk zou zijn. Echt top.

Gisterenavond voor het eerst opgezet en de instellingen overgenomen van de YT link die ik reeds gepost had.
Ondertussen nog wat extra dingen gelezen over die HDR Optimizer en ik heb besloten hem standaard UIT te zetten, enkel handmatig aan te zetten voor HDR10 titels met meer dan 1.000 nits. Dat kan je snel met 1 druk op de knop zien, dus is gewoon kwestie van even aan te denken bij een HDR10 titel.
Bij DV speelt het sowieso niet en bij titels onder de 1000 nits heeft de Optimizer geen zin. Echter las ik berichten dat die Optimizer soms rare dingen doet, dus ik zet hem liever ENKEL aan wanneer het ook effectief nut heeft.
LET OP : dit is voor MIJ zo met MIJN oled tv. Het wel of niet aanzetten van die optimizer hangt echt af van je TV. Op een C/G4 of C/G5 sowieso altijd uitzetten.

Een 4k heb ik er nog niet mee getest, maar ik heb er wel een 1080p Bluray mee getest.
Ik was de afgelopen dagen namelijk Rome (serie) aan het herbekijken op BluRay op mijn Sony X800m2. Dus ik wist echt wel goed hoe dit eruit zag.
Ik moet zeggen dat ik meteen een betere kwaliteit merkte op de UB820. Dat is geen placebo, het viel mij echt meteen op.
Het is geen 100% faire vergelijking want bij de Sony x800m2 liet ik mijn TV (LG G1 OLED uit 2021) de upscaling doen, nu laat ik de UB820 de volledige upscaling doen.

Ik ben dus sowieso al erg tevreden.

Nadelen tov de Sony : hij is iets luider. Is dat storend? Voor een halve autist als mijzelf soms wel, maar dat is echt bij zeer stille momenten in de film/serie. Ik heb hem ook iets dieper in de open TV kast geduwd gisteren, hopelijk helpt dat nog een beetje.

Neen, al bij al zeer tevreden tot nu toe. Binnenkort ook eens een 4k disc erop testen, maar daar gaat DENK IK het verschil minder groot zijn omdat daar geen upscaling aan te pas komt.

Die Rome serie heb ik trouwens van marktplaats opgepikt en blijkbaar heeft de vorige eigenaar de discs als bierviltje gebruikt af en toe 8)7
Op bepaalde stukken skipt de disc en slaat die een kleine minuut over. Ligt echt aan de disc, want het moment van skippen op de Sony en de UB820 was EXACT hetzelfde.

heeft er nog iemand tips om een BD disc GRONDIG te cleanen zonder te beschadigen?
Allereerst gefeliciteerd met je mooie nieuwe speler!

Ten tweede: hoe controleer je eigenlijk hoeveel nits een Blu-ray heeft? Kan dat via de speler zelf, of gebruik je daar iets anders voor? Ik denk dat ik die optie gewoon niet heb op mijn UB450, ik heb alleen een status knop op de afstandsbediening. Misschien kan ik ergens op een andere manier de MaxCLL checken, maar ik heb het nog niet gevonden.

Ik vond deze video die je eerder deelde trouwens erg interessant. Vooral zijn uitleg over het handmatig instellen van bepaalde opties voor een stabielere HDMI-handshake, en het uitschakelen van de content type flag omdat dit mogelijk invloed kan hebben op de weergave.

Maar daarover nog een vraag: aangezien jij ook een LG-tv hebt, heb jij HDR10+ op de speler aan of uit staan? Voor zover ik weet ondersteunt LG geen HDR10+, maar ik twijfel of je door het uitschakelen daarvan niet ook de normale HDR-weergave beïnvloedt?

Nogmaals: veel kijkplezier en bedankt!

LG OLED G5 65” | Sonos Arc Ultra, 2x Sonos Five, 2x Sonos Sub 4 | Playstation 5 Pro | Panasonic DP-UB9004

• ZesBarkiePK
Yonix schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:08:

[Afbeelding]
Super mooi die boxsets! Seinfeld ga ik zelf ook nog een keer in huis halen. Al heb ik er geen haast mee. Voorlopig heb je weer genoeg te kijken in ieder geval, enjoy!

LG OLED G5 65” | Sonos Arc Ultra, 2x Sonos Five, 2x Sonos Sub 4 | Playstation 5 Pro | Panasonic DP-UB9004

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

ZesBarkiePK schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:55:
[...]

Allereerst gefeliciteerd met je mooie nieuwe speler!

Ten tweede: hoe controleer je eigenlijk hoeveel nits een Blu-ray heeft? Kan dat via de speler zelf, of gebruik je daar iets anders voor? Ik denk dat ik die optie gewoon niet heb op mijn UB450, ik heb alleen een status knop op de afstandsbediening. Misschien kan ik ergens op een andere manier de MaxCLL checken, maar ik heb het nog niet gevonden.

Ik vond deze video die je eerder deelde trouwens erg interessant. Vooral zijn uitleg over het handmatig instellen van bepaalde opties voor een stabielere HDMI-handshake, en het uitschakelen van de content type flag omdat dit mogelijk invloed kan hebben op de weergave.

Maar daarover nog een vraag: aangezien jij ook een LG-tv hebt, heb jij HDR10+ op de speler aan of uit staan? Voor zover ik weet ondersteunt LG geen HDR10+, maar ik twijfel of je door het uitschakelen daarvan niet ook de normale HDR-weergave beïnvloedt?

Nogmaals: veel kijkplezier en bedankt!
Thanks! Naar ik begrepen heb op Avsforum kan ik dat gewoon zien via de info knop op de afstandbediening. De MDL moet je dan checken. Als die hoger is dan 1000 nits, zet ik hem dus aan. Zal dat binnenkort eens testen, dan weet ik zeker of ik het via die info knop op de remote kan zien. Laat het je weten.

Ik heb HDR10+ UIT. Dat wordt ook echt aangeraden als je tv het niet ondersteunt om andere problemen te vermijden. Dus als je G5 het niet ondersteunt, zeker uitzetten!

Edit: hier wat ik tegenkwam op een ander forum:
CAVEAT: The HDR Optimizer might introduce visible banding, so perhaps limit its use to high nits HDR10 movies (>1000 nits). You can check how a HDR10 movie is mastered by pressing the "Playback Info" button twice when playing a HDR10 movie. This is based on forum posts from 2022, I can't say (yet) if the algorithm has been improved since then.

[ Voor 10% gewijzigd door daffie82 op 24-01-2026 22:03 ]

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Panasonic UB820 / Ugoos AM6B+ (CE with avdvplus Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.12.0 (UMOEUXM)

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

YouTube: Some DVD re-releases got cheapened out in a weird way (or may not ev...

Door deze man zijn gezwets ben ik vandaag mijn DVD's gaan checken van Star Trek Voyager en Deep Space Nine.
Wat hij hier vertelt is dus zever (dat CBS en Paramount re-releases van DVD's op 1 layer zet ipv dual layer).
Hij is gewoon gescamt op ebay. Maar ik was er ook even mee weg :D :+

[ Voor 8% gewijzigd door daffie82 op 25-01-2026 19:48 ]

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:34

TheVMaster

Moderator WOS
Teddieke schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:40:
Vraagje aan degene die de Mission Impossible 6-film box hebben….. Is deze het waard tegenover de bluray? Prijs is om en nabij dubbel.
De laatste 2 zal ik in 4K gaan kopen maar de eerste 6 hoor ik verschillende verhalen over. Dus dan maar eens hier droppen 😁
Ik heb hem (heb de Amerikaanse versie en die heeft bij alle films NL subs als ik het goed heb), die heeft naast de 4K versie ook alle blu-rays :+ (was tijdens black friday maar 39 usd geloof ik).

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:19
daffie82 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:47:
Hij is gewoon gescamt op ebay. Maar ik was er ook even mee weg :D :+
Heb die video een tijd geleden ook gezien. Hij heeft dat ondertussen ook wel door hoor, want de YouTube comments stonden vol met opmerkingen dat hij bootlegs gekocht heeft want dat er een hoop red flags zijn in zijn verhaal.

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
TheVMaster schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:32:
Interessant, voor mensen die de Panasonic 820 nog willen hebben, hij staat nu voor €369 in de Pricewatch.
https://www.artandcraft.c...ay-dpub820efk-523042.html

364.- EUR nu :) incl. gratis verzenden

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

daffie82 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:53:
[...]

Thanks! Naar ik begrepen heb op Avsforum kan ik dat gewoon zien via de info knop op de afstandbediening. De MDL moet je dan checken. Als die hoger is dan 1000 nits, zet ik hem dus aan. Zal dat binnenkort eens testen, dan weet ik zeker of ik het via die info knop op de remote kan zien. Laat het je weten.
"Playback info" dus 2x duwen. Dan krijg je dit te zien. Dit is voor blues brothers HDR10.
Max luminance onderaan en max ligt level bovenaan zijn dus van belang.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DL3BRsL3FQCUhRIVUociwIVBFhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CtbKYgFTdPysn4Uo5JbDxWb0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door daffie82 op 25-01-2026 23:08 ]

• ZesBarkiePK
daffie82 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 23:07:
[...]

"Playback info" dus 2x duwen. Dan krijg je dit te zien. Dit is voor blues brothers HDR10.
Max luminance onderaan en max ligt level bovenaan zijn dus van belang.
[Afbeelding]
Dank je wel, helaas voor mij ontbreekt deze optie op de UB450.

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
TheVMaster schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:42:
Ik vond bij Amazon Spanje nog een paar aanwinsten voor mijn collectie voor een nette prijs, vooral Interstellar zie ik meestel voor €24+ prijzen.

[Afbeelding]
Wel vaag btw, heb vandaag Interstellar gekeken. De blu-ray disks wilden niet afspelen ivm compatibiliteits issues. Gek, terwijl de Panasonic 820 Europees is en de schijf ook (die komt uit Spanje). Hoe kan ik dit checken btw? Alle andere blu-Rays werken wel gewoon.

• ZesBarkiePK
@TheVMaster De Blu-ray of de 4K Blu-ray? Want die laatste moeten eigenlijk regio vrij zijn, dus dat zou in principe geen probleem kunnen geven.

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

TheVMaster schreef op zondag 25 januari 2026 @ 23:51:
[...]

Wel vaag btw, heb vandaag Interstellar gekeken. De blu-ray disks wilden niet afspelen ivm compatibiliteits issues. Gek, terwijl de Panasonic 820 Europees is en de schijf ook (die komt uit Spanje). Hoe kan ik dit checken btw? Alle andere blu-Rays werken wel gewoon.
Als de gewone blurays (dus niet 4k) niet afspelen wegens regio lock op je UB820 dan check dit :
YouTube: Multi-Region Hack for Panasonic 4K players: UB820 and UB9000 Models ...

• McRagefit
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online
[...]
Hoe kan ik dit checken btw?
Normaal staat op de schijf zelf de regiocode, of anders op het doosje?

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

Ik heb die melding ook wel eens gehad (maar dan op mijn Sony speler) echter had dat niets met de regio te maken. Ik heb de disk eruit gehaald, speler herstart en opnieuw geprobeerd en toen werkte hij weer. Als je een disc afspeeld met verkeerde regio krijg je daar een andere melding over.

hoi

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
ZesBarkiePK schreef op maandag 26 januari 2026 @ 00:19:
@TheVMaster De Blu-ray of de 4K Blu-ray? Want die laatste moeten eigenlijk regio vrij zijn, dus dat zou in principe geen probleem kunnen geven.
De blu-ray, de 1080P versie...

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
McRagefit schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:42:
[...]

Normaal staat op de schijf zelf de regiocode, of anders op het doosje?
De regio staat er niet op vermeld, maar aangezien het een Spaanse blu-ray is zou dat dus regio B moeten zijn.

• ZesBarkiePK
@TheVMaster Zoals @daffie82 al aangaf, lijkt dit me een goed moment om de Top Menu trick van de UB820 even te proberen. Het kan zomaar zijn dat het toch een andere regio is.

• nlscavenger
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:42
Je hoort i.t.t. DVD geen compatibiliteit bericht van de speler te krijgen als je een Blu-ray van een andere regio afspeelt. Blu-ray's hebben meestal een video file met een region lock bericht die wordt afgespeeld. Het zou een defecte schijf kunnen zijn.

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
nlscavenger schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:07:
Je hoort i.t.t. DVD geen compatibiliteit bericht van de speler te krijgen als je een Blu-ray van een andere regio afspeelt. Blu-ray's hebben meestal een video file met een region lock bericht die wordt afgespeeld. Het zou een defecte schijf kunnen zijn
Dat denk ik ook. Maar het gekke is, de set bestaat uit 3 disks. Twee daarvan zijn de ‘gewone’ blu-ray versie en de ander de Special Features. Beide disks hebben dezelfde melding.

[ Voor 40% gewijzigd door TheVMaster op 26-01-2026 20:08 ]

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
ZesBarkiePK schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:08:
@TheVMaster Zoals @daffie82 al aangaf, lijkt dit me een goed moment om de Top Menu trick van de UB820 even te proberen. Het kan zomaar zijn dat het toch een andere regio is.
Dit blijft de compatibiliteitsmelding geven

• Dagarkin
De níeuwe steelbook van The Wild Robot kan je nu preorder doen via Amazon.com

Komt ook nieuwe steelbook van Zootopia 2.

Afbeeldingslocatie: https://collectorseditions.co.uk/wp-content/uploads/2026/01/zootopia-2-steelbook-us-scaled.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door Dagarkin op 26-01-2026 23:20 ]

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

The devil's advocate krijgt een 4k release via Shout.

https://www.blu-ray.com/m...vocate-4K-Blu-ray/404312/

Heb via zoekfunctie gezocht, leek mij nog niet gemeld hier. Maar zoekfunctie of ikzelf zal wel niet goed werken ;)

[ Voor 32% gewijzigd door daffie82 op 27-01-2026 11:30 ]

• Dagarkin
A Beautiful Mind komt sowieso op 3 februari met een standaard editie. Amazon.com 30 inc verzenden

Las ook vermelding in juni met een 25 jarige versie, hopelijk komt deze in steelbook variant.

Hier trouwens ook mensen met Atmos en dan 5.1.2 of 5.1.4 en is dit de moeite waard in jullie ogen?

De stap naar 5.1.4 is direct een veel duurdere versterker en dan nog extra 2 speakers. Vraag me het af of het met Atmos de moeite waard is.

[ Voor 52% gewijzigd door Dagarkin op 27-01-2026 13:24 ]

• ZesBarkiePK
Ik heb twee leuke updates te delen. Onlangs heb ik The Mask van Arrow Video aangeschaft en ik was echt onder de indruk van de 4K restauratie. Dat smaakte duidelijk naar meer, dus inmiddels heb ik ook de Teenage Mutant Ninja Turtles Trilogy in huis gehaald. Voor €42 op Amazon.fr vind ik dit een bijzonder scherpe prijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yETKotGo6FXIq70df2AopYMnfdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g37g2qUaC9WZAToSsgUJpnQX.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast ben ik voor een nieuwe Blu-ray speler gegaan: mijn trouwe UB450 heb ik geüpgraded naar de DP-UB9004EG1. Voor de geïnteresseerden: ik heb de UB9004 direct via de webshop van Panasonic gekocht. Als je daar voor het eerst bestelt, krijg je een kortingscode van 10%, waardoor de prijs nog zo’n €40 lager uitvalt dan de laagste prijs in de Pricewatch. Daarbij gaat het om een recent geproduceerd model uit Augustus 2025 en was de speler netjes verpakt.

Ik ga er vanuit dat de nieuwste firmware al geïnstalleerd is, maar het apparaat is nu nog ijskoud, dus ik laat ’m eerst even een paar uur netjes acclimatiseren voordat ik ’m aanzet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYDcllSSgYyJXcpj_aB1XdopcPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXZwU1gjPViRnc0c2qhZJgKC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb heel erg veel zin om met de nieuwe opties van deze speler aan de slag te gaan. Want hij bied aanzienlijk wat upgrades en verbeteringen over de UB450. En aangezien ik daarnaast over een behoorlijke cd collectie beschik, zal de speler ook worden ingezet als cd-speler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H26tots_RFNKVfkavUimXJCMwdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebl1BCdaXPUV3SZBqVBy22aY.jpg?f=fotoalbum_large

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

ZesBarkiePK schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:53:
Voor de geïnteresseerden: ik heb de UB9004 direct via de webshop van Panasonic gekocht. Daarbij gaat het om een recent geproduceerd model uit Augustus 2025.

Ik ga er vanuit dat de nieuwste firmware al geïnstalleerd is, maar het apparaat is nu nog ijskoud, dus ik laat ’m eerst even een paar uur netjes acclimatiseren voordat ik ’m aanzet.
Proficiat met je aankoop! Netjes.
Voor mij persoonlijk is de UB9004 de veel duurdere aankoop (tov 340 euro voor de UB820) niet waard. Maar nu ik je uitgebreide CD collectie zie, kan het wel de moeite lonen om dit te beluisteren via de analoge uitgangen van de UB9004. Want behalve wat minder plastic is dat eigenlijk het enige verschil met de UB820 qua functies.

Hoe weet je trouwens wanneer je model precies geproduceerd was? Ben ook wel benieuwd wanneer mijn UB820 geproduceerd was, vandaar de vraag.

• limefresh2011
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-03 15:19
ZesBarkiePK schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:53:
Ik heb twee leuke updates te delen. Onlangs heb ik The Mask van Arrow Video aangeschaft en ik was echt onder de indruk van de 4K restauratie. Dat smaakte duidelijk naar meer, dus inmiddels heb ik ook de Teenage Mutant Ninja Turtles Trilogy in huis gehaald. Voor €42 op Amazon.fr vind ik dit een bijzonder scherpe prijs.

[Afbeelding]

Daarnaast ben ik voor een nieuwe Blu-ray speler gegaan: mijn trouwe UB450 heb ik geüpgraded naar de DP-UB9004EG1. Voor de geïnteresseerden: ik heb de UB9004 direct via de webshop van Panasonic gekocht. Als je daar voor het eerst bestelt, krijg je een kortingscode van 10%, waardoor de prijs nog zo’n €40 lager uitvalt dan de laagste prijs in de Pricewatch. Daarbij gaat het om een recent geproduceerd model uit Augustus 2025 en was de speler netjes verpakt.

[Afbeelding]

Ik heb heel erg veel zin om met de nieuwe opties van deze speler aan de slag te gaan. Want hij bied aanzienlijk wat upgrades en verbeteringen over de UB450. En aangezien ik daarnaast over een behoorlijke cd collectie beschik, zal de speler ook worden ingezet als cd-speler.

[Afbeelding]
Is deze inderdaad alleen Engels ondertiteld?

• ZesBarkiePK
@daffie82 Dank je wel, en daar ben ik het helemaal mee eens. Als ik geen cd collectie had gehad, was ik voor de UB820 gegaan. De UB9004 biedt qua beeldverwerking ook geen verdere verbeteringen, maar ik hoop hiermee een mooi alles-in-één apparaat in huis te hebben gehaald.

De productiedatum staat vermeld op een witte sticker aan de achterkant van de speler. Dat was in ieder geval zo bij zowel mijn UB450 als de UB9004. Ik kan eventueel een foto maken als dat helpt.

@limefresh2011 Ja alleen Engels SDH

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

ZesBarkiePK schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:20:
@daffie82 Dank je wel, en daar ben ik het helemaal mee eens. Als ik geen cd collectie had gehad, was ik voor de UB820 gegaan. De UB9004 biedt qua beeldverwerking ook geen verdere verbeteringen, maar ik hoop hiermee een mooi alles-in-één apparaat in huis te hebben gehaald.

De productiedatum staat vermeld op een witte sticker aan de achterkant van de speler. Dat was in ieder geval zo bij zowel mijn UB450 als de UB9004. Ik kan eventueel een foto maken als dat helpt.

@limefresh2011 Ja alleen Engels SDH
Ah shit, niet veel zin de speler weer terug los te koppelen :+
Kan je het ook ergens op de doos zien toevallig? Zal wel niet, vrees ik.

• ZesBarkiePK
Nee, Panasonic vermeldt het nergens op de doos; je ziet het alleen op de achterkant van de speler. Je kunt ’m natuurlijk altijd nog even loshalen als je nieuwsgierigheid het wint 😉

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

@ZesBarkiePK ga proberen foto te maken in de kast haha :+

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:14

Nyarlathotep

Crawling Chaos

daffie82 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 00:40:
[...]

Als de gewone blurays (dus niet 4k) niet afspelen wegens regio lock op je UB820 dan check dit :
YouTube: Multi-Region Hack for Panasonic 4K players: UB820 and UB9000 Models ...
Ik heb mij op zitten vreten bij deze man... Dit hele verhaal kan ie ook in drie minuten uitleggen. Typisch Amerikaans: Hij blijft zichzelf maar herhalen :X

Ik twijfel nu wel om de UB820 aan te schaffen... Ik heb ook wel wat oudere reagio A blu-rays maar veel belangrijker: Een 4K disc van Brotherhood of the Wolf die per ongeluk een regio A codering heeft meegekregen. Zou ik deze kan ook kunnen kijken?

Mijn muziekcollectie op Discogs

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Nyarlathotep schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:53:
[...]

Ik heb mij op zitten vreten bij deze man... Dit hele verhaal kan ie ook in drie minuten uitleggen. Typisch Amerikaans: Hij blijft zichzelf maar herhalen :X

Ik twijfel nu wel om de UB820 aan te schaffen... Ik heb ook wel wat oudere reagio A blu-rays maar veel belangrijker: Een 4K disc van Brotherhood of the Wolf die per ongeluk een regio A codering heeft meegekregen. Zou ik deze kan ook kunnen kijken?
Inderdaad. Ik verwacht korte bondige uitleg. Krijg je eerst heel verhaal te horen :-( en vervolgens een of andere vage 'hack' die het soms wel en soms niet doet.

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Die vage hack doet het gewoon 90% van de tijd. Jullie kennen de doorspoel of x2 knop in YT?
Moet je eens proberen, handig hoor. En graag gedaan trouwens.

Edit: en als je meer dan 90% wil dan doe je de regiovrije FW erop zetten. Link met instructies heb ik hier paar dagen geleden gepost, met een duidelijke disclaimer van de bijhorende risico's. Aan jullie de keuze.

[ Voor 41% gewijzigd door daffie82 op 27-01-2026 15:14 ]

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
daffie82 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:11:
Die vage hack doet het gewoon 90% van de tijd. Jullie kennen de doorspoel of x2 knop in YT?
Moet je eens proberen, handig hoor. En graag gedaan trouwens.

Edit: en als je meer dan 90% wil dan doe je de regiovrije FW erop zetten. Link met instructies heb ik hier paar dagen geleden gepost, met een duidelijke disclaimer van de bijhorende risico's. Aan jullie de keuze.
Ik heb op YT een knop zitten waarbij hij direct naar het meestbekeken stukje springt. Al heb ik de eerste paar minuten gewoon zitten kijken. Ohw, custom firmwares begin ik niet aan. Als ik al een blu-ray heb uit een andere regio heb, dan rip ik hem wel en bekijk ik hem op een andere manier. 4K disks zijn sowieso regiovrij (in 99% van de gevallen).

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Nog een zeer informatieve video die ik tegenkwam over HDR vs SDR.

YouTube: Relative SDR vs Absolute HDR Debunking SDR on LG OLED G5

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

daffie82 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:42:
@ZesBarkiePK ga proberen foto te maken in de kast haha :+
Gelukt met een video en een zaklamp!
2025 :)

• ZesBarkiePK
Vanavond de UB9004 aangesloten en bijna een uur bezig geweest met de geluidsinstellingen, omdat ik geen Dolby Atmos doorkreeg. Uiteindelijk bleek het aan mijn tv te liggen en gelukkig is dat inmiddels opgelost.

Alles staat nu netjes ingesteld aan de hand van deze video. @daffie82 Wat daarin alleen niet benoemd wordt, zijn Dolby Vision mode 1 en mode 2. Voor zover ik heb begrepen is mode 1 de standaardinstelling en is mode 2 bedoeld voor eventuele HDMI-handshakeproblemen tussen tv en speler. Klopt dit? Ik heb er nog niet heel veel informatie over kunnen vinden, dus anders ga ik gewoon even zelf testen wat het verschil doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XV27k6No7FXNY9ClfKkjGkDJqTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cutGkCzwKfSlZJuZQ18HptOJ.jpg?f=fotoalbum_large

Verder is de verlichte afstandsbediening echt ontzettend fijn. Je kunt op Amazon.nl een replica kopen voor een tientje en als je, net als ik, vaak in het donker kijkt, kun je je lol niet op. Deze afstandsbediening werkt dus ook gewoon op de UB420/UB820. De knopjes hebben bovendien een prettige klik. Wat mij betreft echt een aanrader.

• Dagarkin
ZesBarkiePK schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:31:
Vanavond de UB9004 aangesloten en bijna een uur bezig geweest met de geluidsinstellingen, omdat ik geen Dolby Atmos doorkreeg. Uiteindelijk bleek het aan mijn tv te liggen en gelukkig is dat inmiddels opgelost.

Alles staat nu netjes ingesteld aan de hand van deze video. @daffie82 Wat daarin alleen niet benoemd wordt, zijn Dolby Vision mode 1 en mode 2. Voor zover ik heb begrepen is mode 1 de standaardinstelling en is mode 2 bedoeld voor eventuele HDMI-handshakeproblemen tussen tv en speler. Klopt dit? Ik heb er nog niet heel veel informatie over kunnen vinden, dus anders ga ik gewoon even zelf testen wat het verschil doet.

[Afbeelding]

Verder is de verlichte afstandsbediening echt ontzettend fijn. Je kunt op Amazon.nl een replica kopen voor een tientje en als je, net als ik, vaak in het donker kijkt, kun je je lol niet op. Deze afstandsbediening werkt dus ook gewoon op de UB420/UB820. De knopjes hebben bovendien een prettige klik. Wat mij betreft echt een aanrader.
Dat staat in mijn ogen vrij duidelijk vermeld.

Mode 1 doet de tv het en bij mode 2 de speler.

Voorkeur altijd je tv laten afhandelen.

• ZesBarkiePK
@Dagarkin Dank! Dan staat het goed zo.

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

@ZesBarkiePK mode 1 is TV Led DV. Mode 2 is player Led DV.
Optie 1 dus altijd voor TV's met native DV ondersteuning zoals jouw en mijn G5/G1.

Edit: merci voor de tip over de remote! Meteen besteld. Ik had dat al gezien bij die man die de regio hack uitlegt. Dat is het handige aan die langdradige types, soms vertellen ze ook iets nuttig. :+
Had echter nog niet de moeite gedaan om er echt naar te zoeken, zeker handig zo een lichtje erop!!

[ Voor 52% gewijzigd door daffie82 op 27-01-2026 20:23 ]

• Centurion13337
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-03 03:37
Informatief draadje!

Zojuist voor het eerst besteld bij 88 Films uit het VK.
25% korting op de American Pie films met de code STIFMEISTER (t/m 31 januari).

Volgens o.a. het blu-ray.com forum zijn dit uitstekende transfers. Universal heeft ze onlangs ook uitgegeven in UHD blu-ray, maar die schijnen toch een stuk minder te zijn. Heel benieuwd :)

Inclusief belasting en verzendkosten kwam ik uit op €53 voor de eerste twee films in 4k blu-ray.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myFqgnRzXvWSZksUnjNkG0xVNKI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EqTdqgSOrLwpKcSuLDZCq9jx.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jenm6upcaYmnMHwNmdwlOwSpsbM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7D4aOA4OQVyC9i2kx9GtQk3c.png?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door Centurion13337 op 27-01-2026 20:25 . Reden: typo ]

• ZesBarkiePK
daffie82 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:14:
@ZesBarkiePK mode 1 is TV Led DV. Mode 2 is player Led DV.
Optie 1 dus altijd voor TV's met native DV ondersteuning zoals jouw en mijn G5/G1.

Edit: merci voor de tip over de remote! Meteen besteld. Ik had dat al gezien bij die man die de regio hack uitlegt. Dat is het handige aan die langdradige types, soms vertellen ze ook iets nuttig. :+
Had echter nog niet de moeite gedaan om er echt naar te zoeken, zeker handig zo een lichtje erop!!
Dank! Ik wist niet wat de beste keuze was en mijn UB450 had deze instelling niet.

Leuk van die remote trouwens, daar ga je geen spijt van krijgen! :)

• MasterCypher25

MasterCypher25

Miss Patriotic

ZesBarkiePK schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:33:
[...]

Dank! Ik wist niet wat de beste keuze was en mijn UB450 had deze instelling niet.

Leuk van die remote trouwens, daar ga je geen spijt van krijgen! :)
En ik heb net de laatste afstandsbediening gekocht! :) Ik zit ook vaak in het donker te kijken en dan zijn verlichte knoppen wel een must! ;)

• ZesBarkiePK
MasterCypher25 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:10:
[...]

En ik heb net de laatste afstandsbediening gekocht! :) Ik zit ook vaak in het donker te kijken en dan zijn verlichte knoppen wel een must! ;)
Super leuk! Als het goed is is het plug en play en anders is het eenvoudig te koppelen.

Panasonic UB820 to UB9000 Remote

[ Voor 3% gewijzigd door ZesBarkiePK op 27-01-2026 21:27 ]

• Dagarkin
Dagarkin schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:00:

Hier trouwens ook mensen met Atmos en dan 5.1.2 of 5.1.4 en is dit de moeite waard in jullie ogen?

De stap naar 5.1.4 is direct een veel duurdere versterker en dan nog extra 2 speakers. Vraag me het af of het met Atmos de moeite waard is.
Iemand ervaring?

Ga denk ik nu voor 5.1.4 ipv 5.1.2, evt wel een receiver die 7.1.4 kan.

Had in dit topic wel verwacht als je voor uhd gaat, dat je dan ook wel het beste geluid wilt.

Dit topic lijkt voornamelijk op video te zijn gericht, maar bij Vision hoort in mijn ogen ook Atmos, maar pers wil ik voor beiden graag een goed compromis en geluid is helaas tov het beeld in verhouding stukken duurder.

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Ik heb zelf een aantal keer met een echte volwaardige Atmos opstelling bij vrienden een paar films gezien en ik vind het weinig toevoegen tov regulier 7.1. Daarnaast zijn er maar zeer weinig mensen die ook echt Atmos volwaardige configuratie met meerdere dedicated plafond speakers hebben die daarvoor bedoelt zijn. Verder als je niet een aparte home theater ruimte hebt en gewoon de woonkamer gebruikt is dat sowieso qua opstelling vrijwel nooit optimaal en wordt het geluid van de ruimte nooit goed gedempt.

Ik zou dus absoluut het geld aan iets anders uitgeven, koop dan betere speakers voor een 7.1 configuratie daarmee zul je veel meer waarde uit je geld halen

hoi

• Pimmetjuuh
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:20
Om daar even op door te vragen; wie hier heeft een 5.1 setup en vind de surround boxjes daadwerkelijk iets toevoegen tov 3.1?

• MasterCypher25

MasterCypher25

Miss Patriotic

Pimmetjuuh schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:13:
Om daar even op door te vragen; wie hier heeft een 5.1 setup en vind de surround boxjes daadwerkelijk iets toevoegen tov 3.1?
Die dragen zeker bij. Bij een 3.1 setup komt het geluid alleen van voren, zet je er 2 side speakers bij, dan nemen de speakers aan de zijkant het geluid als het ware "over" van de fronts. Ga je voor een 7.1 setup, dan nemen de back speakers het geluid weer "over" van de side speakers en "rolt" het geluid door naar achteren en krijg je het gevoel dat je er echt middenin zit. Ik heb al zeker 10-12 jaar een 7.1 setup en zou het niet meer kwijt willen.... :N

• Dagarkin
ReVision. schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:06:
Ik heb zelf een aantal keer met een echte volwaardige Atmos opstelling bij vrienden een paar films gezien en ik vind het weinig toevoegen tov regulier 7.1. Daarnaast zijn er maar zeer weinig mensen die ook echt Atmos volwaardige configuratie met meerdere dedicated plafond speakers hebben die daarvoor bedoelt zijn. Verder als je niet een aparte home theater ruimte hebt en gewoon de woonkamer gebruikt is dat sowieso qua opstelling vrijwel nooit optimaal en wordt het geluid van de ruimte nooit goed gedempt.

Ik zou dus absoluut het geld aan iets anders uitgeven, koop dan betere speakers voor een 7.1 configuratie daarmee zul je veel meer waarde uit je geld halen
Top bedankt,

Zal mij er nog beter in verdiepen lees idd gemengde reacties

Atmos is ook vrij complex.
1 via plafond
2 enabled via kaatsing
3 hoogte speakers, waarbij je 2 of 4 en voor/achter of aan de zijmuren
8)7

Hoogte daar ging ik dan voor, andere opties niet haalbaar.

Ik neigde nu voornamelijk na 5.1.4, aangezien dit vrij makkelijk haalbaar is qua plaatsing.

Bij 7.1 moet ik nog wel ff puzzelen, maar zal er eerst nog goed over nadenken. Wie weet eerst dan de stap naar 7.1 -> 7.1.4

De versterker Denon x3800h ondersteunt ook 7.1.4, dus denk op deze manier ook wel klaar voor de toekomst

• MasterCypher25

MasterCypher25

Miss Patriotic

Dagarkin schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:30:
[...]

Top bedankt,

Zal mij er nog beter in verdiepen lees idd gemengde reacties

Atmos is ook vrij complex.
1 via plafond
2 enabled via kaatsing
3 hoogte speakers, waarbij je 2 of 4 en voor/achter of aan de zijmuren
8)7

Hoogte daar ging ik dan voor, andere opties niet haalbaar.

Ik neigde nu voornamelijk na 5.1.4, aangezien dit vrij makkelijk haalbaar is qua plaatsing.

Bij 7.1 moet ik nog wel ff puzzelen, maar zal er eerst nog goed over nadenken. Wie weet eerst dan de stap naar 7.1 -> 7.1.4

De versterker Denon x3800h ondersteunt ook 7.1.4, dus denk op deze manier ook wel klaar voor de toekomst
Hou er rekening mee dat je bij de X3800H nog wel een aparte stereo versterker nodig hebt om bv. de surround back speakers aan te sturen :

https://manuals.denon.com/AVCX3800H/EU/en/GFNFSYvwldzmmb.php

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:47

Vrijdag

De Zwarte

5.1 vind ik daadwerkelijk een hele verbetering voor de beleving tov 2.1, 3.1 of 2.0. Geluid komt dan echt rondom je. Het is natuurlijk ook wel sterk afhankelijk welk materiaal je kijkt. Als je bijvoorbeeld veel sport wedstrijden, arthouse films met veel dialoog of "gewone" speelfilms zonder al te veel spektakel (een varken in een lift, dat is pas een spek takel) kijkt, dan kan ik me voorstellen dat je het houdt bij een set front speakers of een soundbar als je vrouw thuis de baas is :P

Ik heb zelf niet echt de meest briljante ruimte of hardware combinatie maar ben er voor mijn budget en mogelijkheden wel blij mee. Wil ook echt niet meer terug naar stereo (voor films) en een soundbar gaat er ook niet komen.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• McRagefit
  • Nu online
Ik vind het toch ook best veel toevoegen. Voor de geluidseffecten en dergelijke is het zeker leuk, maar het doet meer dan dat. Omgevingsgeluiden en de muziek komen ook uit de surround speakers. Ik heb er zelf vroeger nog mee geëxperimenteerd en het is echt wel de overgang van het geluid voor je horen naar er plots middenin zitten.

Atmos heb ik nog nooit gehoord in een thuis-setting, best wel benieuwd naar.

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Vrijdag schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:50:
en een soundbar gaat er ook niet komen.
Dan doe je jezelf toch bij voorbaat al een beetje tekort. De progressie die soundbars de laatste 10 jaren hebben gemaakt is best indrukwekkend. Denk aan Sennheiser Ambeo Max, Nakamichi high-end soundbars, de Samsung Q990 reeks en zelfs de Sonos high-end soundbars.
Als je deze combineert met aparte rear speakers en subwoofer creëer je best een aardige soundbubbel.

Nu, als je de ruimte en het geld hebt voor een dedicated 5.1 speaker set, by all means. Maar soundbars hebben echt wel stappen gemaakt.
Ik gebruik mijn Q990D dagelijks met veel plezier. Kom zelf van een dedicated 5.1 speaker set maar door een verandering in onze opstelling van de woonkamer waren dedicated speakers erg lastig.

De soundbar is een goed alternatief waar ik mee kan leven.

• freshy98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:29

freshy98

Atari

daffie82 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Dan doe je jezelf toch bij voorbaat al een beetje tekort. De progressie die soundbars de laatste 10 jaren hebben gemaakt is best indrukwekkend. Denk aan Sennheiser Ambeo Max, Nakamichi high-end soundbars, de Samsung Q990 reeks en zelfs de Sonos high-end soundbars.
Als je deze combineert met aparte rear speakers en subwoofer creëer je best een aardige soundbubbel.

Nu, als je de ruimte en het geld hebt voor een dedicated 5.1 speaker set, by all means. Maar soundbars hebben echt wel stappen gemaakt.
Ik gebruik mijn Q990D dagelijks met veel plezier. Kom zelf van een dedicated 5.1 speaker set maar door een verandering in onze opstelling van de woonkamer waren dedicated speakers erg lastig.

Zelf gebruik ik ook de Q990D en bevalt prima.
Dedicated speakers, zeker voor Atmos, zal beter zijn maar daar heb ik niet de ruimte voor.
Plus, ik heb gekozen om stereo voorrang te geven (high end audio) dus was de keuze voor mij simpel.

Later, als ik groot bent, oftewel als huizenprijzen weer richting normaal gaan (if ever) en ik een nieuw huis kan kopen dat wel groter is dan ik nu heb zonder er 4 keer meer voor te betalen, dan wil ik een apart muziek kamer en kan er een Atmos setup in de woonkamer.
Of een hele rijke vriendin vinden voor dedicated kamers voor muziek en film :D
Maar dat gaat niet gebeuren, dus moet ik afwegingen maken.

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:37

Gundogan

Rip and tear, until it is done

Ik heb nu een 5.2.2 setup. Wat fancier klinkt dan het is aangezien de surrounds en hoogte speakers van mijn oude Jamo S426 set komen (fronts als surrounds en surrounds als Atmos speakers) en de tweede subwoofer achter de bank een kleine Yamaha sub is. :+

Het meeste geluid komt nog steeds van de fronts en center met de subwoofer als support. Verrassend weinig films hebben echt een surround of Atmos effect en gebruiken als ze het hebben het meer voor omgevingsgeluid. En dan kijk ik echt wel veel blockbuster actie films. Jurassic Park Rebirth is een recente film die het echt heeft op 1 punt in de film: de helikopter in de boom.

Ik ben dan ook blij met mijn Wharfedale fronts en Emotiva 3-weg center en sub. De rest is extra. :) (ruimte is sowieso veels te klein voor echt serieus speaker geweld)

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
In het verleden 5.1 gehad, maar ivm een verbouwing helaas niet meer mogelijk en terug naar 3.1. Ik mis het zeker. Mocht iemand nog een betaalbare optie hebben om de rear speakers (passief) draadloos te maken dan hou ik me aanbevolen. Ooit wel een kastje gevonden, ben helaas de naam kwijt, maar dat was bijna 500 euro. Dat ging me te ver.

• Sithlord76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:19
Ik heb een 5.1.2 setup al zijn de .2 speakers meer hoogte speakers boven mij L en R die gericht op de bank staan. Maar het geeft zeker beter bubbel dan 2.1 of 3.1 ook een goede subwoofer maak veel verschil mits dit alles enigsinds goed afgeteld staat natuurlijk. Ik ga nooit meer terug naar 2.1 o.i.d.
En als ik mijn vrouw nog eens zo ver krijg dat ik de speakers in het plafond te bouwen ga ik zeker doen. 8)

• Pimmetjuuh
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:20
Bedankt voor alle inzichten!

Laatst voor advies bij HiFi klubben geweest en daar oprecht omver geblazen door de kwaliteit van relatief goedkope speakers, en na het laten zien van de plattegrond dacht de medewerker dat 5.1 wel zou passen. Of dit nou verkooppraat kom ik maar op 1 manier achter.

De woonkamer is relatief klein, dus ik hoop dat de de 5.1 de ruimte niet al te druk/vol laat overkomen. Verder heb ik ook zitten twijfelen aan een soundbar (niet sonos want geen HDMI passtrough om maar even niet over de app te beginnen) zoals een van de bovengenoemde samsungs inderdaad.

Zodra het allemaal staat horen jullie meer :D Nu nog even een paar maanden wachten tot de oplevering :'(

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Gundogan schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:14:
Ik heb nu een 5.2.2 setup. Wat fancier klinkt dan het is aangezien de surrounds en hoogte speakers van mijn oude Jamo S426 set komen (fronts als surrounds en surrounds als Atmos speakers) en de tweede subwoofer achter de bank een kleine Yamaha sub is. :+

Het meeste geluid komt nog steeds van de fronts en center met de subwoofer als support. Verrassend weinig films hebben echt een surround of Atmos effect en gebruiken als ze het hebben het meer voor omgevingsgeluid. En dan kijk ik echt wel veel blockbuster actie films. Jurassic Park Rebirth is een recente film die het echt heeft op 1 punt in de film: de helikopter in de boom.

Ik ben dan ook blij met mijn Wharfedale fronts en Emotiva 3-weg center en sub. De rest is extra. :) (ruimte is sowieso veels te klein voor echt serieus speaker geweld)
Drive heeft ook zo een scène met een helicopter die geweldig klinkt in dolby atmos. Ja, ook op mijn soundbar :)
Ook Jurassic Park (de eerste dus) heeft een geweldige Atmos soundtrack. Geluid kwam echt van alle kanten.
Ford v Ferrari is nog zo een pareltje.
En Dredd met enkele geweldige low-end scènes.
Op mijn soundbar heeft Atmos echt een meerwaarde tov "gewone" DTS-HD master 5.1.

• MasterCypher25

MasterCypher25

Miss Patriotic

daffie82 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:39:
[...]

Drive heeft ook zo een scène met een helicopter die geweldig klinkt in dolby atmos. Ja, ook op mijn soundbar :)
Ook Jurassic Park (de eerste dus) heeft een geweldige Atmos soundtrack. Geluid kwam echt van alle kanten.
Op mijn soundbar heeft Atmos echt een meerwaarde.
Wat dacht je van John Wick Chapter 1? Het stukje waarin zijn vrouw begraven wordt, regent het en dat hoor je helemaal om je heen, dus net of je zelf in de regenbui staat. Op een gegeven moment dondert het en dan hoor ik het via de fronts naar de surrounds en dan naar de surround back gaan, het is zo verdomde realistisch, dat je bijna naar het platond kijkt of er geen lekkage zit!

Daarna het stuk dat hij aan het scheuren met zijn auto is ( waar hij op vrachtwagens afrijdt en dan net op tijd stopt om ze niet te raken). Vlak daarvoor zie je hem op de camera afrijden en dan met piepende banden 180 graden om de camera heen draait. Het geluid gaat dan van front links naar surround links, naar surround back links naar surround back right, zo naar surround rechts en dan naar front rechts, mooi in het gareel gehouden door de center speaker. Heb dat stukje meerdere keren met vrienden bekeken en ook zij vinden het een top geluid wat je dan hoort. Onlangs Master and Commander zitten kijken en daar hoor je het geluid ook van alle kanten op je af komen. Op een gegeven moment staat Russell Crow met iemand te praten en dan hoor je via de back kanalen dat iemand iets uit zijn handen laat vallen of dat er in ieder geval iets op het dek klettert, wat gewoon een heel mooi effect geeft! :)

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Ja, John wick is ook geweldige audio.
Chapter 4 heeft ook een uitmuntende soundtrack.

Master and Commander moet ik nog altijd kijken. Binnenkort eens doen!

• ZesBarkiePK
John Wick is echt geweldig inderdaad!

Mijn vrienden zeggen altijd met een knipoog dat ik nog in de soundbar fase zit. Voor het kijken van films en series vind ik de Sonos soundbar echter erg goed, maar dat is mede dankzij de twee subs. Tegelijkertijd ben ik ook erg beperkt met Sonos, maar ik heb nog een apart setje voor het luisteren van muziek.

Over een jaar ga ik verhuizen naar een groter appartement met een mooie, ruime hoek in de woonkamer, wat weer nieuwe kansen biedt. In ieder geval heb ik dan de optie om speakers achter mijn bank te plaatsen. Een volledige Dolby Atmos-opstelling lijkt me heel erg cool, al ben ik voorlopig nog niet van plan om speakers aan het plafond te hangen.

• MasterCypher25

MasterCypher25

Miss Patriotic

daffie82 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:58:
Master and Commander moet ik nog altijd kijken. Binnenkort eens doen!
Moet je zeker doen! Meer dan de moeite waard! (en dat zeg ik niet snel over een film met boten en zee....) :N Zelfs Pirates of the Carribean niet echt... :N
Maar Master and Commander is toch echt een uitzondering op de regel, misschien omdat het realistisch is, ik weet het niet, maar heb van de film genoten en het leuke is, in 2004 heb ik de dvd gekocht, maar die zit nog steeds in zijn seal.... -O- :P

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:14

Nyarlathotep

Crawling Chaos

[...]

Gisteren de UB820 ontvangen van homecinesolutions.fr
Link : https://www.homecinesolut...808-panasonic-dp-ub820efk

Deze shop kan ik alleen maar aanbevelen. Zeer snelle verzending en echt UITSTEKEND verpakt. Ik denk als ik de doos van 10 meter hoog zou laten vallen dat er nog niets stuk zou zijn. Echt top.

Gisterenavond voor het eerst opgezet en de instellingen overgenomen van de YT link die ik reeds gepost had.
Ondertussen nog wat extra dingen gelezen over die HDR Optimizer en ik heb besloten hem standaard UIT te zetten, enkel handmatig aan te zetten voor HDR10 titels met meer dan 1.000 nits. Dat kan je snel met 1 druk op de knop zien, dus is gewoon kwestie van even aan te denken bij een HDR10 titel.
Bij DV speelt het sowieso niet en bij titels onder de 1000 nits heeft de Optimizer geen zin. Echter las ik berichten dat die Optimizer soms rare dingen doet, dus ik zet hem liever ENKEL aan wanneer het ook effectief nut heeft.
LET OP : dit is voor MIJ zo met MIJN oled tv. Het wel of niet aanzetten van die optimizer hangt echt af van je TV. Op een C/G4 of C/G5 sowieso altijd uitzetten.

Een 4k heb ik er nog niet mee getest, maar ik heb er wel een 1080p Bluray mee getest.
Ik was de afgelopen dagen namelijk Rome (serie) aan het herbekijken op BluRay op mijn Sony X800m2. Dus ik wist echt wel goed hoe dit eruit zag.
Ik moet zeggen dat ik meteen een betere kwaliteit merkte op de UB820. Dat is geen placebo, het viel mij echt meteen op.
Het is geen 100% faire vergelijking want bij de Sony x800m2 liet ik mijn TV (LG G1 OLED uit 2021) de upscaling doen, nu laat ik de UB820 de volledige upscaling doen.

Ik ben dus sowieso al erg tevreden.

Nadelen tov de Sony : hij is iets luider. Is dat storend? Voor een halve autist als mijzelf soms wel, maar dat is echt bij zeer stille momenten in de film/serie. Ik heb hem ook iets dieper in de open TV kast geduwd gisteren, hopelijk helpt dat nog een beetje.

Neen, al bij al zeer tevreden tot nu toe. Binnenkort ook eens een 4k disc erop testen, maar daar gaat DENK IK het verschil minder groot zijn omdat daar geen upscaling aan te pas komt.

Ik heb 'm hier gisteren ook maar besteld. De prijs is té scherp om hem hiervoor te laten liggen. Mijn 'oude' Sony UBP-X800 gaat dan wel naar mijn pa, als ie 'm wil.

Ik hoop niet dat de speler te luid is... De Sony vind ik al luid, zeker wanneer je de disc start. Maar op stille momenten hoor ik 'm ook. Misschien dat andere voetjes wat kunnen doen. Ik heb ook wel eens gezien dat mensen zelf demping aanbrengen in de speler zelf, rondom de drive tray. We gaan het zien/horen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Pirates of the Caribbean is ook mijn ding niet. Ongeloofwaardig en over the top.

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Nyarlathotep schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:14:
Ik hoop niet dat de speler te luid is... De Sony vind ik al luid, zeker wanneer je de disc start. Maar op stille momenten hoor ik 'm ook. Misschien dat andere voetjes wat kunnen doen. Ik heb ook wel eens gezien dat mensen zelf demping aanbrengen in de speler zelf, rondom de drive tray. We gaan het zien/horen.
Oei... Je vindt de Sony al te luid? Die is echt stil in verhouding. Dan vrees ik er een beetje voor. Maar probeer het gewoon. Retour sturen kan altijd hé.

• MasterCypher25

MasterCypher25

Miss Patriotic

daffie82 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:14:
Pirates of the Caribbean is ook mijn ding niet. Ongeloofwaardig en over the top.
Buiten dat, het is een leuke film als je een joint in de ene hand hebt en een CaMoCo GS* in de ander, dan is die wel lollig.... :P

* CaMoCo GS = Captain Morgan Cola Gold Spiced, zoiets al de bekende BaCo (Bacardi Cola).

[ Voor 12% gewijzigd door MasterCypher25 op 28-01-2026 20:26 ]

• ZesBarkiePK
MasterCypher25 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:11:
Maar Master and Commander is toch echt een uitzondering op de regel, misschien omdat het realistisch is, ik weet het niet, maar heb van de film genoten en het leuke is, in 2004 heb ik de dvd gekocht, maar die zit nog steeds in zijn seal.... -O- :P
Nu heb je me wel héél nieuwsgierig gemaakt, dus heb ik de film zojuist besteld.
Ik begin sowieso steeds meer een Russell Crowe fan te worden, zeker nadat ik laatst Gladiator en Robin Hood heb gekeken. Master en Commander heb ik nog nooit gezien.

• MasterCypher25

MasterCypher25

Miss Patriotic

daffie82 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:16:
[...]

Oei... Je vindt de Sony al te luid? Die is echt stil in verhouding. Dan vrees ik er een beetje voor. Maar probeer het gewoon. Retour sturen kan altijd hé.
Ik hoor mijn 820 amper, alleen als het klepje open of dicht gaat, dat had wel wat stiller gekunt, maar ook dat stoort mij toch niet echt. Tijdens het spelen hoor ik hem absoluut niet, terwijl hij toch in een stellingkast staat op een spaanhouten plaat... :D

• MasterCypher25

MasterCypher25

Miss Patriotic

ZesBarkiePK schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:19:
[...]

Nu heb je me wel héél nieuwsgierig gemaakt, dus heb ik de film zojuist besteld.
Ik begin sowieso steeds meer een Russell Crowe fan te worden, zeker nadat ik laatst Gladiator en Robin Hood heb gekeken. Master en Commander heb ik nog nooit gezien.
Ach ja, heb zo wel eens mijn goede (verleidings) momenten :P ...
Kijk ook eens naar Romper Stomper, ook best een goede film of Unhinged, een hele realistische stalkerfilm met het nodige geweld. Je ziet Russell eigenlijk zoals je hem nog nooit hebt gezien! })

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

MasterCypher25 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:19:
[...]

Ik hoor mijn 820 amper, alleen als het klepje open of dicht gaat, dat had wel wat stiller gekunt, maar ook dat stoort mij toch niet echt. Tijdens het spelen hoor ik hem absoluut niet, terwijl hij toch in een stellingkast staat op een spaanhouten plaat... :D
Dat kan ik echt niet zeggen. Tijdens het spelen hoor ik hem wel af en toe.
Wat ik mij kan inbeelden is dat ze tegenwoordig goedkopere onderdelen of zo gebruiken? Met de nodige gevolgen qua geluid/isolatie.
Mijn UB820 is geproduceerd in 2025. Die van jou ook recent of stukje ouder? Staat op de achterkant van de speler.

[ Voor 3% gewijzigd door daffie82 op 28-01-2026 20:26 ]

• MasterCypher25

MasterCypher25

Miss Patriotic

daffie82 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:24:
[...]

Dat kan ik echt niet zeggen. Tijdens het spelen hoor ik hem wel af en toe.
Wat ik mij kan inbeelden is dat ze tegenwoordig goedkopere onderdelen of zo gebruiken? Met de nodige gevolgen qua geluid/isolatie.
Mijn UB820 is geproduceerd in 2025. Die van jou ook recent of stukje ouder? Staat op de achterkant van de speler.
De mijne heb ik vorig jaar oktober aangeschaft en was toen maximaal 6 weken oud, dus zal ook wel in 2025 geproduceerd zijn....

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

MasterCypher25 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:28:
[...]

De mijne heb ik vorig jaar oktober aangeschaft en was toen maximaal 6 weken oud, dus zal ook wel in 2025 geproduceerd zijn....
OK. Ik ben wel ERG gevoelig voor geluid/gezoem.
Heeft daar vooral mee te maken denk ik. Ik zit er ook maar 2 meter maximaal van af.

Maar de Sony is stiller. Dat is een feit.

[ Voor 5% gewijzigd door daffie82 op 28-01-2026 20:31 ]

• MasterCypher25

MasterCypher25

Miss Patriotic

daffie82 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:30:
[...]

OK. Ik ben wel ERG gevoelig voor geluid/gezoem.
Heeft daar vooral mee te maken denk ik. Ik zit er ook maar 2 meter maximaal van af.
Ik dan weer niet, dus ligt het misschien inderdaad daar aan... Zelf zit / lig ik er zo'n 3 a 3,5mtr van af.
Mijn 820 is in mei 2025 gemaakt overigens.

• ZesBarkiePK
Ik heb een PlayStation 5, dus ik ben wel wat gewend qua geluid en gezoem. De UB9004 maakt deels zelfs dezelfde geluiden als mijn UB450.

• MasterCypher25

MasterCypher25

Miss Patriotic

ZesBarkiePK schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:36:
Ik heb een PlayStation 5, dus ik ben wel wat gewend qua geluid en gezoem. De UB9004 maakt deels zelfs dezelfde geluiden als mijn UB450.
En mijn htpc / Photoshop pc met zijn wraith prism koeler zoemt net als een vibrator..... :P _O- :P

• Gundogan

Gundogan

daffie82 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:39:
[...]

Op mijn soundbar heeft Atmos echt een meerwaarde tov "gewone" DTS-HD master 5.1.
De DTS: X mix is ook prima. :)

Atmos/DTS: X heeft zeker wel een meerwaarde, vooral in het creeren van ruimtelijkheid. Met regen en onweer is dat inderdaad gaaf zoals anderen al aangeven. Maar ik denk dat je zelfs met 2.1 dat gevoel al voor 90% kan bereiken.

• MasterCypher25

MasterCypher25

Miss Patriotic

Gundogan schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:53:
[...]

De DTS: X mix is ook prima. :)

Atmos/DTS: X heeft zeker wel een meerwaarde, vooral in het creeren van ruimtelijkheid. Met regen en onweer is dat inderdaad gaaf zoals anderen al aangeven. Maar ik denk dat je zelfs met 2.1 dat gevoel al voor 90% kan bereiken.
Met 2.1 lijkt me dat bijna onmogelijk, maar met 5.1 zal je dat prima kunnen bereiken ;)

• Gundogan

Gundogan

MasterCypher25 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:57:
[...]

Met 2.1 lijkt me dat bijna onmogelijk, maar met 5.1 zal je dat prima kunnen bereiken ;)
Zelfs met een koptelefoon kan het. Andere technieken, maar toch. :)

• MasterCypher25

MasterCypher25

Miss Patriotic

Gundogan schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:01:
[...]

Zelfs met een koptelefoon kan het. Andere technieken, maar toch. :)
Met zo'n moderne 7.1 koptelefoon zal dat best lukken en ja, andere techniek. Maar om een redelijk goede surroundsound te krijgen met speakers, moet het toch echt minimaal een 4.0 of 4.1 setup dienen te zijn. Vroeger genoeg stereo tv's gehad, maar daar kreeg je dat toch echt niet voor elkaar, dat lukte pas als je een tv had met surround sound of Dolby surround (en die heb ik ook gehad en merkte je gelijk het verschil) :Y

• Dagarkin
Goed om alle reacties terug te lezen.

Binnenkort aan de slag. Ga eerst voor 5.1.4 en wellicht later moment toch naar 7.1.4, 5.1.4 is nu een makkelijke oplossing. Gekozen voor hoogte speakers, maar deze kunnen ook reflectie, maar dat is ook weer niet ideaal. Keuze is gevallen op Dali Alteco 1 en dan 2 paar samen met een Denon x3800H.

• MasterCypher25

MasterCypher25

Miss Patriotic

Dagarkin schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:11:

Binnenkort aan de slag. Ga eerst voor 5.1.4 en wellicht later moment toch naar 7.1.4, 5.1.4 is nu een makkelijke oplossing. Gekozen voor hoogte speakers, maar deze kunnen ook reflectie, maar dat is ook weer niet ideaal. Keuze is gevallen op Dali Alteco 1 en dan 2 paar samen met een Denon x3800H.
Ik zou je eerder aanraden om voor een 7.1 setup te gaan, de surround back kan dan al dienen als Rear Back Height. In mijn huidige setup ben ik er nog niet zeker van of de Height speakers echt een verrijking zouden zijn, aangezien mijn speakers al vrij hoog staan. Als ik mijn fronts, surrounds en surround backs lager zou plaatsen, dan zou het, denk ik, wel verschil maken. Voor voorlopig ga ik eerst mijn huidige setup "upgraden" en dan kijk ik wel verder of ik er nog iets aan verander, maar dat zijn mijn 2 cents...

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Unforgiving UHD prachtig beeld. Geluid ook maar klinkt soms wat oubollig.

Niet alles… die scène op de prairie is fantastisch met 5.1!

• westers
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:47
Dagarkin schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:11:

Ik zit nu zelf te kijken naar een 5.1.2 set-up. Van het voorjaar garage ombouwen naar filmkamer. Wil dan twee speakers in het plafond: https://www.dolby.com/abo...rhead-speaker-setup-guide

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:47

Vrijdag

De Zwarte

daffie82 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:29:
[...]

Uiteraard is een soundbar een beter alternatief dan tv speakers en als dat je voorkeur heeft of als het niet anders kan, by all means.

Ik geef zelf de voorkeur voor echt gescheiden kanalen en een breder geluidsbeeld dan vrij krap recht van voren waarmee trucjes zijn uitgehaald. Natuurlijk moet het fysiek ook mogelijk zijn. Mijn woonkamer is niet zo groot maar ik heb er bewust voor gekozen om twee front zuilen neer te zetten, een losse center speaker, twee rears en een sub. Allemaal geen high-end maar goed genoeg, het is een vrij gehorig appartement uit de jaren 30 vorige eeuw.
Wel moet ik eens wat gaan upgraden aan mijn apparatuur, want ik zit nog steeds op een receiver met hdmi 1.3, een 16 jaar oude fhd tv en een fhd beamer van alweer acht jaar oud :P

Iets meer weer ontopic: ik was vorige week even bij de HMV hier in Den Haag langsgeweest om te zien wat ze er hadden. Niet zo gek veel en erg goedkoop waren ze ook niet voor 4k films. Wel leuk dat ze aardig wat cult, horror en retro films hadden. Ook redelijk wat klassieke films uit de jaren zeventig en tachtig.

Ik zou er niet speciaal helemaal voor naar Den Haag komen maar als je er toch bent is het leuk om wat rond te struinen. Eventueel gecombineerd met de Gameshop in de Schoolstraat voor je (retro)games en parafernalia, Het Spellen huis voor bordspellen en een goed biertje bij Huppel de Pub :9

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
westers schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:51:
[...]

Ik zit nu zelf te kijken naar een 5.1.2 set-up. Van het voorjaar garage ombouwen naar filmkamer. Wil dan twee speakers in het plafond: https://www.dolby.com/abo...rhead-speaker-setup-guide
Met een dedicated ruimte zou ik ook lekker aan de surround gaan en voorbereiden op een latere atmos toevoeging. In mijn appartementje heb ik echter enkel 2 frontzuilen aan een wiim amp pro. Ik had een sub maar blijk erg gevoelig voor lage bass, acuut last van, dus de sub (een SVS SB-1000 Pro) staat nu te wachten tot ik een keer de moeite neem 'm te verkopen.

De zuiltjes zijn uitgezocht op slank (want het lijkt snel lomp in een kleiner appartement, maar ondanks de beperkte omvang zit er nog wel wat bass in de (Oberon 5). Klinkt dus best leuk maar zeker geen bioscoop ervaring. Ik ben dus licht jaloers op je (toekomstige) setup :)

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:19
Dagarkin schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:56:
[...]
Iemand ervaring?
Ga denk ik nu voor 5.1.4 ipv 5.1.2, evt wel een receiver die 7.1.4 kan.
Gewoon effen mijn persoonlijke ervaring delen.
Ik had al 15+ jaar een 5.1 opstelling met een oude Yamaha versterker (niet eens HDMI). Die is defect gegaan en 2 jaar geleden of zo vervangen door een Denon X-3800H. Dit gaf me meteen ook de kans om eens naar Atmos te kijken.

Vooreerst heb ik mijn surround opstelling verbeterd (ook al met het oog op Atmos). Vroeger stonden mijn Surrounds bovenop onze DVD-kasten, maar surrounds zouden eigenlijk op oorhoogte moeten. Dus heb ik wat schappen vrijgemaakt en de 2 surrounds IN de kast gezet. I know, sommigen vinden dat riskant door bvb vibraties of het feit dat je kast zelf als klankkast fungeert, maar in mijn geval viel dat reuze mee (de speakers komen sowieso een beetje buiten de kast omdat het DVD-kasten zijn, dus helemaal niet diep).

Nu de surrounds op normale hoogte stonden kon ik kijken voor hoogtespeakers, en ik heb eigenlijk opnieuw een controversiële approach gedaan, namelijk upfiring speakers, die dan zelf schuin vooraan bovenop de DVD-kasten kwamen te staan.

Ik kan toch wel zeggen dat ik wel al bij sommige films of games overduidelijk geluid uit het hoogtekanaal hoorde (bvb regen, helicopter...). En al bij al blij met mijn aankoop, vooral omdat de speakers spotgoedkoop waren: Polk MXT90, die me op Amazon maar een goeie €100 kostten voor het paar. Peanuts in vergelijking met de gehele setup.

• McRagefit
  • Nu online
Twixie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:21:
[...] ... namelijk upfiring speakers ...
Ik heb hier ook nog naar gekeken. Ik heb een Marantz SR6012, niet de nieuwste maar kan wel Atmos en heb de kanalen nog over. Heb me een beetje laten afschrikken door al het slechte dat je daar over leest, dus ben wel geïnteresseerd door jouw opmerking. Zeker gezien de prijs valt het wel eens uit te proberen... Ik zou ze in mijn geval op de surrounds of fronts kunnen plaatsen. Nog iemand ervaring mee?

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Hoezo al het slechte dat je daar over leest?
Het is simpel, dat werkt gewoon. Het zal zeker niet beter zijn dan dedicated speakers in je plafond maar het is beter dan niets.
Op mijn Q990D soundbar heb ik zelf mijn kanaal levels qua volume op elkaar afgesteld. Als je dan een test patroon afspeelt voor upfiring front en upfiring back... Ja, dan hoor je toch echt wel het geluid van boven komen.

Alleen gebruiken niet gek veel films dat soort geluiden.

• McRagefit
  • Nu online
Ja ik druk me nu negatiever uit dan ik bedoelde, ik had het vooral dat ik las dat het amper zin heeft, dat je bij wijze van spreken maar 20% ofzo echt hoort van boven jou komen. Leuk om te lezen dat jij ook een positieve ervaring hebt, extra stimulans om het eens te proberen!

Kan je dan eigenlijk ook 2 op de fronts en 2 op de surrounds zetten voor een .4?

• daffie82

daffie82

Minisforum UM773 Lite

McRagefit schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:20:
Ja ik druk me nu negatiever uit dan ik bedoelde, ik had het vooral dat ik las dat het amper zin heeft, dat je bij wijze van spreken maar 20% ofzo echt hoort van boven jou komen. Leuk om te lezen dat jij ook een positieve ervaring hebt, extra stimulans om het eens te proberen!

Kan je dan eigenlijk ook 2 op de fronts en 2 op de surrounds zetten voor een .4?
Ja hoor, dat heeft mijn soundbar ook. Upfiring front speakers uit de bar zelf en upfiring rear uit de 2 rear speakers.

Pagina: 1 ... 48 ... 54 Laatste