daffie82 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:37:
[...]
Gisteren de UB820 ontvangen van homecinesolutions.fr
Link :
https://www.homecinesolut...808-panasonic-dp-ub820efk
Deze shop kan ik alleen maar aanbevelen. Zeer snelle verzending en echt UITSTEKEND verpakt. Ik denk als ik de doos van 10 meter hoog zou laten vallen dat er nog niets stuk zou zijn. Echt top.
Gisterenavond voor het eerst opgezet en de instellingen overgenomen van de YT link die ik reeds gepost had.
Ondertussen nog wat extra dingen gelezen over die HDR Optimizer en ik heb besloten hem standaard UIT te zetten, enkel handmatig aan te zetten voor HDR10 titels met meer dan 1.000 nits. Dat kan je snel met 1 druk op de knop zien, dus is gewoon kwestie van even aan te denken bij een HDR10 titel.
Bij DV speelt het sowieso niet en bij titels onder de 1000 nits heeft de Optimizer geen zin. Echter las ik berichten dat die Optimizer soms rare dingen doet, dus ik zet hem liever ENKEL aan wanneer het ook effectief nut heeft.
LET OP : dit is voor MIJ zo met MIJN oled tv. Het wel of niet aanzetten van die optimizer hangt echt af van je TV. Op een C/G4 of C/G5 sowieso altijd uitzetten.
Een 4k heb ik er nog niet mee getest, maar ik heb er wel een 1080p Bluray mee getest.
Ik was de afgelopen dagen namelijk Rome (serie) aan het herbekijken op BluRay op mijn Sony X800m2. Dus ik wist echt wel goed hoe dit eruit zag.
Ik moet zeggen dat ik meteen een betere kwaliteit merkte op de UB820. Dat is geen placebo, het viel mij echt meteen op.
Het is geen 100% faire vergelijking want bij de Sony x800m2 liet ik mijn TV (LG G1 OLED uit 2021) de upscaling doen, nu laat ik de UB820 de volledige upscaling doen.
Ik ben dus sowieso al erg tevreden.
Nadelen tov de Sony : hij is iets luider. Is dat storend? Voor een halve autist als mijzelf soms wel, maar dat is echt bij zeer stille momenten in de film/serie. Ik heb hem ook iets dieper in de open TV kast geduwd gisteren, hopelijk helpt dat nog een beetje.
Neen, al bij al zeer tevreden tot nu toe. Binnenkort ook eens een 4k disc erop testen, maar daar gaat DENK IK het verschil minder groot zijn omdat daar geen upscaling aan te pas komt.
Die Rome serie heb ik trouwens van marktplaats opgepikt en blijkbaar heeft de vorige eigenaar de discs als bierviltje gebruikt af en toe
Op bepaalde stukken skipt de disc en slaat die een kleine minuut over. Ligt echt aan de disc, want het moment van skippen op de Sony en de UB820 was EXACT hetzelfde.
heeft er nog iemand tips om een BD disc GRONDIG te cleanen zonder te beschadigen?