Farabi schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:45:
wat off-topic, maar zijn hier mensen die een OLED ambilight hebben? ik vind die tv's echt verschrikkelijk qua kijkervaring met die achterverlichting. Het leidt je helemaal af.
nu vroeg ik me af of de echte kwaliteitsliefhebbers hier deze verlichting gebruiken of uberhaupt deze tv hebben gekozen puur vanwege ambilight? of lopen jullie er ook met een boog omheen?
gevoelsmatig lijkt deze tv interessant te zijn tussen het streamingsvolk die minder eisend zijn. of is dit een vooroordeel?
Toevallig heb ik me laatst verdiept in bias lightning en ben ik daar nu mee aan het experimenteren. Dat is wel iets anders dan Ambilight. Maar met een Ambilight tv zou je wellicht hetzelfde kunnen bereiken zonder dat je hiervoor aparte verlichting hoeft te installeren.
Belangrijk detail: bias lighting is statisch en kleur neutraal. Geen meebewegende kleuren of effecten zoals bij Ambilight, want dat verstoort juist de beeldnauwkeurigheid. Het doel is rust, consistentie en een zo correct mogelijke weergave van het beeld.
Ik gebruik een Philips Hue Play Gradient Tube, ingesteld op 6500K, deze hangt aan de muur direct achter mijn OLED.
Het idee is dat je de helderheid van de bias lighting afstemt op je OLED (meestal zo’n 5–10% van de schermhelderheid). Klinkt misschien wat tegenstrijdig, maar juist doordat er een neutrale lichtbron achter het scherm zit, ogen zwartwaardes dieper en heb je subjectief meer contrast.
Een ander groot voordeel: aanzienlijk minder oogvermoeidheid, vooral bij lange kijk sessies. Zeker omdat ik, net als velen hier, altijd in een volledig verduisterde kamer kijk. Zonder bias lighting moeten je ogen bij HDR/DV constant schakelen tussen fel scherm en pikzwart eromheen, en dat merk je na verloop van tijd.
Voor iedereen met een OLED die in het donker kijkt: dit is een relatief simpele upgrade die naar mijn mening écht wat toevoegt aan je kijkervaring. Maar ik weet niet of je de Ambilight op zo’n tv ook apart in kan stellen? Als dat kan zou ik er tegen de tijd dat ik mijn tv wil upgraden wel in geïnteresseerd zijn.
Verder ga ik trouwens dit weekeind de muur waar mijn OLED tegenaan staat mat zwart schilderen wat de kijk ervaring nog verder moet verbeteren.
LG OLED G5 65” | Sonos Arc Ultra, 2x Sonos Five, 2x Sonos Sub 4 | Playstation 5 Pro | Panasonic UB450