LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.7.0 (UMOEUXM)
Van Amazon Retourenkauf. Ik ga er van uit dat deze geretourneerd zijn omdat er geen Pioneer drive in zit.TweakGP schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:31:
[...]
Voor heel wat minder moet het nu ook lukken: https://www.amazon.de/dp/...t_b_fed_asin_title_6&th=1
Voor 90 in nieuwstaat en dan gaat er nog 15% korting vanaf. En het is een Pioneer drive.
Ik heb enige tijd geleden gelezen dat het interne loopwerk geen Pioneer meer is en dat er dus niet meer geript mee kan worden. Ik heb zelf ook de Verbatim drive gehad en wist niet hoe snel ik hem terug moest sturen. Had volop leesfouten ermee, daarna een externe Pioneer besteld en die doet het goed.daffie82 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:37:
@TweakGP en als een pipo de firmware ge-update heeft en hem retour stuurt, kan het dan niet zijn dat je libredrive niet meer actief is en je dus niet meer kan rippen ?
Lijkt me toch een risico met tweedehands, of mis ik iets?
Ik weet dat ik mijn Pioneer absoluut NIET mag upgraden qua firmware, anders ben ik fucked.
Is nooit Politiek Correct geweest, is het nog steeds niet en zal het ook nooit worden...
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.7.0 (UMOEUXM)
Ik zou er ver weg van blijven...daffie82 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:45:
Rommel dus... Wegblijven dan zou ik zeggen.
Als alternatief heb ik onderstaande gekocht, moet wel uit Japan komen en is een interne, maar doet het heel goed. De oude externe LG's doen het ook goed, maar moeilijk aan te komen...
https://www.amazon.nl/dp/...=operapc-def-sp-co2-nl-21
Is nooit Politiek Correct geweest, is het nog steeds niet en zal het ook nooit worden...
https://shop.uhdfriendlydrives.co.uk/
van MakeMKV forum:Please be advised that our website will be opening within the next 7 days. Updated : 12th November 2025.
Stock is running low, and we anticipate limited availability once we reopen. If you’re considering a purchase, we strongly recommend acting quickly on our return. Due to growing demand and distributor constraints, prices are expected to rise significantly in the near future.
We have just over 300 Pioneer Libre-Drive, Friendly Blu-ray Drives in stock that will read 4K discs.
We expect them to clear quickly, we will post here just before we open to be fair to everyone who is looking one of these drives.
Kind Regards
Tracey
Gebruik jij deze met een USB enclosure?MasterCypher25 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:52:
[...]
Ik zou er ver weg van blijven...![]()
Als alternatief heb ik onderstaande gekocht, moet wel uit Japan komen en is een interne, maar doet het heel goed. De oude externe LG's doen het ook goed, maar moeilijk aan te komen...![]()
https://www.amazon.nl/dp/...=operapc-def-sp-co2-nl-21
Nope, ligt in een zelfbouw pc kast, wel gewoon extern, 2 kabeltjes naar buiten en klaar!nlscavenger schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:01:
[...]
Gebruik jij deze met een USB enclosure?
Onzin dus.... hier eentje van een half jaar oud en werkt perfect.daffie82 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:45:
Rommel dus... Wegblijven dan zou ik zeggen.
En bij Amazon is retourneren ook geen enkel probleem als het toch niet bevalt. Je kan pas oordelen als je zelf test.
Aaname die nergens op gebaseerd is.... nieuwstaat alleen beschadigde verpakking. In de praktijk zijn die vaak gewoon nieuw en nooit uit de verpakking geweest. Zijn er ook velen van te koop.nlscavenger schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:41:
[...]
Van Amazon Retourenkauf. Ik ga er van uit dat deze geretourneerd zijn omdat er geen Pioneer drive in zit.
Maar het is gewoon een alternatief.
[ Voor 4% gewijzigd door TweakGP op 14-11-2025 15:07 ]
Oei, nu wordt het dus toch weer lastiger. Ik lees toch vrij veel goede dingen over die Verbatim maar jullie hebben waarschijnlijk gelijk met retour-materiaal. Al waardeer ik wel het zoekwerk van @TweakGPMasterCypher25 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:42:
[...]
Ik heb enige tijd geleden gelezen dat het interne loopwerk geen Pioneer meer is en dat er dus niet meer geript mee kan worden. Ik heb zelf ook de Verbatim drive gehad en wist niet hoe snel ik hem terug moest sturen. Had volop leesfouten ermee, daarna een externe Pioneer besteld en die doet het goed.
Uiteraard kan ik daar ook voor de nieuwe levering kiezen.
Een interne drive is voor mij geen optie dus het dient een USB-drive te zijn. Een volbloed Pioneer kan ik overigens nergens vinden.
[ Voor 6% gewijzigd door Teddieke op 14-11-2025 15:08 ]
Tja, ik heb alleen de ervaring gedeeld die ik er mee had, de keuze is aan jou. Je kan hem ook weer terug sturen, dus risico loop je eigenlijk niet.Teddieke schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:07:
[...]
Oei, nu wordt het dus toch weer lastiger. Ik lees toch vrij veel goede dingen over die Verbatim maar jullie hebben waarschijnlijk gelijk met retour-materiaal. Al waardeer ik wel het zoekwerk van @TweakGP
Uiteraard kan ik daar ook voor de nieuwe levering kiezen.
Een interne drive is voor mij geen optie dus het dient een USB-drive te zijn. Een volbloed Pioneer kan ik overigens nergens vinden.
Van de volbloed Pioneer heb ik enkele berichten geleden een linkje gedeeld, die zou je in een usb enclosure kunnen stoppen...
Hier zat een PIONEER BDR-US03 loopwerk in welke geflashod kon worden naar een BDR-US04 voor het lezen van UHD disks.
[ Voor 4% gewijzigd door abel75 op 14-11-2025 15:18 ]
Ik kan wellicht wel ergens een cheapo pc’tje op de kop tikken.
De ene is TUHD op het einde en de andere TS.
Nope, helemaal niet nodig. Gewoon kabels in pluggen, MakeMKV installeren en rippen maar!!!Teddieke schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:20:
@MasterCypher25 Die interne Pioneer, moet daar ook nog mee geknutseld worden? Of werkt die out-of-the-box?
Ik kan wellicht wel ergens een cheapo pc’tje op de kop tikken.
Ik denk dat de ene wel UHD's aankan en de andere niet, maar pin mij daar niet aan vast.....daffie82 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:24:
Was is eigenlijk het verschil tussen de Pioneer BDR-XD07TUHD en de Pioneer BDR-XD07TS ?
De ene is TUHD op het einde en de andere TS.
Nope. Denk dat ze beide met UHD kunnen werken. Ik heb namelijk zelf de BDR-XD07TUHD en zie dat de TS versie via asmcom verkocht gaat worden. Vandaar dat ik mij afvroeg wat het verschil is.MasterCypher25 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:27:
Ik denk dat de ene wel UHD's aankan en de andere niet, maar pin mij daar niet aan vast.....
Intern vs. extern dan misschien? Verder zou ik mij zo 1, 2, 3 niets kunnen bedenken...daffie82 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:30:
[...]
Nope. Denk dat ze beide met UHD kunnen werken. Ik heb namelijk zelf de BDR-XD07TUHD en zie dat de TS versie via asmcom verkocht gaat worden. Vandaar dat ik mij afvroeg wat het verschil is.
Of ze hebben de firmware aangepast zodat die wel UHD's kan rippen?
[ Voor 7% gewijzigd door MasterCypher25 op 14-11-2025 15:36 ]
Die wat ik heb ript perfect hoor. Ben alleen aan het kijken voor een eventuele backup. Die TS zou dan een optie zijn. Zijn beide extern trouwens.MasterCypher25 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:34:
[...]
Intern vs. extern dan misschien? Verder zou ik mij zo 1, 2, 3 niets kunnen bedenken...
Of ze hebben de firmware aangepast zodat die wel UHD's kan rippen?
https://amzn.eu/d/atHAw58
Die Pioneer waarvan ik hier het linkje heb neergezet, doet het ook perfect. Daarnaast heb ik nog 2 externe LG's staan, waarvan ik er misschien wel 1 kan verkopen... 3 is toch wel enigzins overdaad.....daffie82 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:49:
[...]
Die wat ik heb ript perfect hoor. Ben alleen aan het kijken voor een eventuele backup. Die TS zou dan een optie zijn. Zijn beide extern trouwens.
Dan weet ik het verder ook niet, misschien een vroegere / latere versie of stiller of whatever...
Dat zou op zich moeten werken, hij krijgt stroom en kan zijn signaal kwijtTeddieke schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:54:
Zou dit werken om die interne drive aan mijn laptop te slingeren?
https://amzn.eu/d/atHAw58
Voor die prijs het proberen waard.MasterCypher25 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:59:
[...]
Dat zou op zich moeten werken, hij krijgt stroom en kan zijn signaal kwijt
En ergens lijken me die interne drives wat robuuster dan de slimline. Maar goed, je moet er ook niet mee gaan gooien.
Ik heb er niet aan gedacht om SATA power en data kabels uit mijn PC case te laten lopen. Scheelt een enclosure kopen.MasterCypher25 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:03:
[...]
Nope, ligt in een zelfbouw pc kast, wel gewoon extern, 2 kabeltjes naar buiten en klaar!
Ik heb er een Satakabel van 1 meter aan hangen en een Satapower verlengkabel gebruikt, werkt als een malle!nlscavenger schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:11:
[...]
Ik heb er niet aan gedacht om SATA power en data kabels uit mijn PC case te laten lopen. Scheelt een enclosure kopen.
Weet niet direct waarom ik via mijn oude bestelling op de Verbatim van 90,- terecht kwam..... vast een iets ander artikelnummer. Maar deze versie voor 40,- lijkt eerder de gok waard of er nog een Pioneer drive inzit: https://www.amazon.de/Ver..._d_btf_ci_mcx_mr_hp_atf_mTeddieke schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:02:
[...]
Voor die prijs het proberen waard.
En ergens lijken me die interne drives wat robuuster dan de slimline. Maar goed, je moet er ook niet mee gaan gooien.
Althans, voor nu nog op de 500GB disk van mijn laptop. 😝
Als dat goed gaat en ik ga door naar een digitale bieb en dan komt er nog een NAS.
Allen bedankt voor de input! 💪🏻
Dat is toch helemaal geen uhd drive?TweakGP schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:22:
[...]
Weet niet direct waarom ik via mijn oude bestelling op de Verbatim van 90,- terecht kwam..... vast een iets ander artikelnummer. Maar deze versie voor 40,- lijkt eerder de gok waard of er nog een Pioneer drive inzit: https://www.amazon.de/Ver..._d_btf_ci_mcx_mr_hp_atf_m
@Teddieke welke heb je nu uiteindelijk gekocht?
[ Voor 3% gewijzigd door daffie82 op 14-11-2025 16:51 ]
External DVD drive.....daffie82 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:50:
[...]
Dat is toch helemaal geen uhd drive?
Een externe LG van mij, compleet met kabel en voeding.daffie82 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:50:
[...]
@daffie82 Uit het winkeltje van @MasterCypher25 dus 😬MasterCypher25 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:08:
[...]
Een externe LG van mij, compleet met kabel en voeding.
Model onbekend maar ik kan er vast fijn mee aan de slag.
Het is de LG BE16NU50. Kan tot BD-XL (128GB) aanTeddieke schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:39:
[...]
@daffie82 Uit het winkeltje van @MasterCypher25 dus 😬
Model onbekend maar ik kan er vast fijn mee aan de slag.
https://www.lg.com/us/bur...xternal-blu-ray-dvd-drive
[ Voor 11% gewijzigd door MasterCypher25 op 14-11-2025 18:09 ]
Ziet er tof uit, echter, ik krijg geen Dolby Atmos als ik die kies maar Dolby True HD. Iemand anders deze al binnen die kan checken?
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Zeker dat jouw soundbar het aankan? Of dat je hoogtekanalen aangesloten hebt op jouw receiver? Ik heb bv een Atmos versterker, maar geen hoogte speakers, dan speelt die als true HD (er valt ook weinig te doen met de extra metadata).OmeJoyo schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:37:
Ik heb de sound of music binnen, Franse release.
Ziet er tof uit, echter, ik krijg geen Dolby Atmos als ik die kies maar Dolby True HD. Iemand anders deze al binnen die kan checken?
Mijn Denon AVR-X2800H versterker geeft wel altijd Dolby Atmos aan, ondanks dat ik gewoon een 5.1 opstelling heb. Volgens mij ‘virtualiseert’ de versterker dan de extra hoogte kanalen.McRagefit schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:15:
[...]
Zeker dat jouw soundbar het aankan? Of dat je hoogtekanalen aangesloten hebt op jouw receiver? Ik heb bv een Atmos versterker, maar geen hoogte speakers, dan speelt die als true HD (er valt ook weinig te doen met de extra metadata).
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Dat is inderdaad Dolby Atmos Height Virtualization. Voor DTS is het Virtual:X volgens mij. Mijn oudere Denon heeft de Atmos virtualization niet en dan moet ik 5.1.2 aansluiten voor Atmos. 5.1 is dan TrueHD.PatrickC schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 23:58:
[...]
Mijn Denon AVR-X2800H versterker geeft wel altijd Dolby Atmos aan, ondanks dat ik gewoon een 5.1 opstelling heb. Volgens mij ‘virtualiseert’ de versterker dan de extra hoogte kanalen.
Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB
Jazeker, heb een volledige Atmos setup en heb een aantal andere films gepakt die het voorheen zonder problemen deden en die spelen nog steeds gewoon Atmos.McRagefit schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:15:
[...]
Zeker dat jouw soundbar het aankan? Of dat je hoogtekanalen aangesloten hebt op jouw receiver? Ik heb bv een Atmos versterker, maar geen hoogte speakers, dan speelt die als true HD (er valt ook weinig te doen met de extra metadata).
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Mijn Marantz is net iets ouder en heeft die virtualisatie niet inderdaad.PatrickC schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 23:58:
[...]
Mijn Denon AVR-X2800H versterker geeft wel altijd Dolby Atmos aan, ondanks dat ik gewoon een 5.1 opstelling heb. Volgens mij ‘virtualiseert’ de versterker dan de extra hoogte kanalen.
Klopt, al heb je dat bij DTS minder nodig omdat DTS:X ook werkt op 5.1Gundogan schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 00:09:
[...]
Dat is inderdaad Dolby Atmos Height Virtualization. Voor DTS is het Virtual:X volgens mij. Mijn oudere Denon heeft de Atmos virtualization niet en dan moet ik 5.1.2 aansluiten voor Atmos. 5.1 is dan TrueHD.
Klopt, via Neural:X heb je sowieso DTS:X uit DTS (HD) wat volgens mij ondersteund wordt door elk apparaat die DTS:X ondersteuning heeftMcRagefit schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:46:
[...]
Klopt, al heb je dat bij DTS minder nodig omdat DTS:X ook werkt op 5.1
Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB
Ik heb even zitten zoeken, maar het is allemaal wat verwarrend. De Italiaanse release heeft b.v. 3 discs ipv 2 en als ik de cover achterkant bekijk op amazon.it dan heeft de 4K Dolby Atmos, maar volgens blu-ray.com alleen DTS-HD Master Audio 7.1.OmeJoyo schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:37:
Ik heb de sound of music binnen, Franse release.
Ook wel bijzonder dat de Italiaanse een disc extra heeft. Andere Europese releases zijn 2 discs volgens mij? De US release op amazon.com is wel 3 discs.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
:strip_exif()/f/image/wNiC7k5hJXq652SSkyWojvtk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C3f3lwFGiQsZsglTIppsLhEf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xuGXXChBtidLAbg0VMsYPQFW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kh9bsFBijeIQ29sh5TiUt6O4.jpg?f=fotoalbum_large)
De series heb ik uit de 2-voor-30-actie bij Bol.com gehaald. Geen 4K, maar wél Dolby Atmos op alle series, mocht iemand ze nog zoeken. En het is soms ook gewoon makkelijk om iets in SDR te kijken. Dan hoef ik de kamer tenminste niet helemaal te verduisteren.
:strip_exif()/f/image/UGQjaPf8r9NMZj376J6VuDql.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik was nog op zoek naar de Batman steelbook, en ik heb ’m eindelijk gevonden. Staat perfect naast de The Penguin steelbook. Erg blij mee!
LG OLED G5 65” | Sonos Arc Ultra, 2x Sonos Five, 2x Sonos Sub 4 | Playstation 5 Pro | Panasonic UB450
Waar heb jij die 2 Lord of the Rings boxen vandaan? Die zien er inderdaad erg mooi uit, te mooi om te laten liggen...ZesBarkiePK schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:22:
Dit zijn mijn nieuwste aanwinsten. De Hobbit en Lord of the Rings steelbooks zijn echt prachtig gedaan. Het is voor het eerst dat ik zulke mooie edities aan mijn collectie kan toevoegen. Erg blij mee!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De series heb ik uit de 2-voor-30-actie bij Bol.com gehaald. Geen 4K, maar wél Dolby Atmos op alle series, mocht iemand ze nog zoeken. En het is soms ook gewoon makkelijk om iets in SDR te kijken. Dan hoef ik de kamer tenminste niet helemaal te verduisteren.
[Afbeelding]
Ik was nog op zoek naar de Batman steelbook, en ik heb ’m eindelijk gevonden. Staat perfect naast de The Penguin steelbook. Erg blij mee!
[Afbeelding]
Bij Amazon.it kan je ze nieuw kopen en met Nederlandse ondertiteling.MasterCypher25 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:50:
[...]
Waar heb jij die 2 Lord of the Rings boxen vandaan? Die zien er inderdaad erg mooi uit, te mooi om te laten liggen...
LG OLED G5 65” | Sonos Arc Ultra, 2x Sonos Five, 2x Sonos Sub 4 | Playstation 5 Pro | Panasonic UB450
Die moet ook niet in een kast maar op een display.
Mooie aanwinst voor je! 👌🏼
Dank je wel! Het was nog even spannend, want het doosje was open en beschadigd. Gelukkig zat er nog een stevige doos onder, en had ik de cadeauverpakking optie aangevinkt. Daardoor is alles toch netjes en ongeschonden binnengekomen.Teddieke schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:53:
Oké… Ik mag dan normaal gezien geen waarde hechten aan de ‘verpakking’ maar deze box is echt ongelofelijk mooi.
Die moet ook niet in een kast maar op een display.
Mooie aanwinst voor je! 👌🏼
Prachtige boxen. Jammer dat ik LOTR en The Hobbit al in meerdere versies heb op DVD, blu-ray en 4K blu-ray.ZesBarkiePK schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:22:
Dit zijn mijn nieuwste aanwinsten. De Hobbit en Lord of the Rings steelbooks zijn echt prachtig gedaan. Het is voor het eerst dat ik zulke mooie edities aan mijn collectie kan toevoegen. Erg blij mee!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waarom heb je de TV series niet in 4K gekocht?
Daar zit al zeker sind april al geen Pioneer drive meer in maar een LG (maar van wat ik gelezen heb zou het daarmee idd ook allemaal moeten werken ...; zelf ook nog steeds niet besteld overigens. Was van plan die interne te bestellen maar aan de andere kant is deze Verbatim een stuk meer 'portable' en daarmee ook nuttig voor aan de laptop. En de reviews over de verkoper van die interne verschillen nogalTeddieke schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:12:
Aangezien ik toch een hobbyist ben die graag wat rommelt 😛 ga ik mezelf toch maar een USB-speler aanschaffen om in ieder geval even te kijken of ik mijn films, incl. de UHD’s geript krijg.
Volgende week ga ik de Verbatim 43888 bestellen in de hoop dat het een Pioneer-loopwerk is. Is het een LG, dan zal het eerst firmware-prutsen worden. In ieder geval, dat is wat ik gelezen heb.
De NAS komt dan eventueel later wel. Voor 130 euro kan ik me nog geen buil vallen.
Ik vond die actie van Bol.com echt top. Ik koop af en toe nog graag een ‘gewone’ blu-ray, dus dit kwam perfect uit.PatrickC schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 20:21:
[...]
Prachtige boxen. Jammer dat ik LOTR en The Hobbit al in meerdere versies heb op DVD, blu-ray en 4K blu-ray.![]()
Waarom heb je de TV series niet in 4K gekocht?
:strip_exif()/f/image/CyGeQ4LU5MIyVk69a6hj3mRw.jpg?f=fotoalbum_large)