Het is zover!

Zover ik gelezen heb is het 28 januari zover: Vrije modemkeuze!

Ik heb eind 2021 de medewerkers van Ziggo de optie gegeven om mij de Ubee UBC1318ZG toe te sturen ivm IPv6.
Helaas wist niemand dat de vrije keuze er aan komt en mocht ik mijn oude Ubee EVM320 alleen omruilen voor een ConnectBox/SmartWifi.

Nu start ik graag dit topic om mijn toekomstige ervaringen met eigen docsis modems en de (on)wil van Ziggo om dit werkend te krijgen.

Ik zou dan ook graag de ervaringen van medetweakers en hun leuke docsis modem vondsten te delen.

offtopic:
Helaas heeft Ziggo ook niet de verplichte lijst met werkende modems gepubliceerd, die ze sinds 28 mei 2021 moeten hebben.
https://nl.hardware.info/...hun-eigen-modem-gebruiken
nieuws: Ziggo moet van Geschillencommissie eind deze maand vrije modemkeuze a...

De eisen staan nu online op:
https://www.ziggo.nl/klan...n/wifi-modems/eigen-modem
Docsis eisen: https://origin.ziggo.nl/c...e-specifications_v1.0.pdf
Telefonie eisen: PacketCable + https://origin.ziggo.nl/c...ce_specification_v1.0.pdf

Gigantische lijst kabel modems (met dank aan @Architect_Kev)
http://en.techinfodepot.s...st_of_DOCSIS_Cable_Modems

Je kiest een eigen modem om andere redenen dan "betere kwaliteit". Want zoals Jay-B zegt:
Jay-B schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:02:
De kwaliteit van de modems van Ziggo zijn niet veel anders dan van de modemboeren want die worden gewoon door diezelfde modemboeren gemaakt (Arris, Compal, Ubee en in het verleden dus ook Motorola).
Geen eigen modem, maar wel graag in bridge en/of zonder wifi?
Volgens medetweakers is de beste kans om via twitter en/of het ziggo forum netjes te vragen naar de UBC1318ZG modem+router.
Via telefoon is dit namelijk haast onmogelijk.

Pricewatch kabel modems

https://tweakers.net/mode...fUA-6vq3-xsVCTajKuikwp5Re

AVM vs Ziggo
https://tweakers.net/pric...e/1746542;1396562;789051/

AVM FRITZ!Box Telefonie problemen

Er zijn meerdere gebruikers die rapporteren dat telefonie niet werkt (bij anderen werkt het wel, het is gokken).
Hieronder een aantal bekende problemen:
403
De SIP inloggegevens zijn incorrect.
Vraag bij Ziggo nieuwe aan.
404, 500 of DNS-fout
AVM is bezig om dit op te lossen. Hun antwoord:
Inmiddels heb ik nieuws vanuit mijn collega's die de analyse van de supportgegevens uitvoeren.

Er komen rijen SIP verzoeken binnen van buitenaf, die ook een hoop foutmeldingen en illegal requests veroorzaken.

Het is duidelijk dat je getroffen bent door het probleem waarbij op sommige verbindingen in bepaalde postcodegebieden het niet mogelijk is om het telefoonnummer te registreren (SIP status code 500, DNS to registrar not resolvable).

code:
1
ua0 (0301234567@vmk.voice.ziggo.nl, UNSPEC, sipiface=voip): not registered dns error 500  -- reachability 0 % (overvoip)

Ter info:

500 Server internal error
This message indicates that the server or gateway encountered an unexpected fault that prevented the request from being processed.

404 Not Found
The server has transmitted the information that the called subscriber does not exist in the network.

De foutmeldingen geven dus aan wat er gebeurt.
Zoals telefonisch ook besproken, is het nog onduidelijk waar de meldingen precies door veroorzaakt worden.

Ik neem aan dat je aansluiting geschikt is voor het gebruik van een eigen modem (https://www.ziggo.nl/klan...n/wifi-modems/eigen-modem).

We zullen andere gevallen nader bekijken.
Mochten we meer informatie hebben of je bepaalde instellingen willen laten testen dan laten we dit z.s.m. weten.
Bij mij is het probleem opgelost door de hele handel aan de kant van Ziggo te resetten.
Voor meer info lees:
DJMaze in "Ziggo Vrije modemkeuze eind januari 2022"
en:
DJMaze in "Ziggo Vrije modemkeuze eind januari 2022"

Docsis 3.1 modems

Voor online gaming zijn de modems met Puma 5-6-7 chip minder geschikt door een bug in de hardware (ook bekend als Intel Pumageddon). We zijn er ondertussen achter dat met de Puma 7 chip het probleem reuze meevalt.
Merk + ModelChipsetRouterWiFiPhoneWie
Arris Surboard / Touchstone werken niet?!?
pricewatch: Arris SURFboard SB8200Broadcom?
Arris Touchstone TG3492LG-ZGPuma 6rj11Ziggo
pricewatch: Arris Touchstone TG9442Broadcom?
Arris Touchstone TM3402?4x1Grj11?
Arris Touchstone TM9202?1x2.5G2xrj11
AVM https://nl.avm.de/service...g-van-ziggo-configureren/
pricewatch: AVM FRITZ!Box 6660 CablePuma 7werktDriek
& Keypunchie
& blb4
pricewatch: AVM FRITZ!Box 6591 CablePuma 7??
pricewatch: AVM FRITZ!Box 6690 CablePuma 7djmaze
Hitron
pricewatch: Hitron CODA-45Puma?
pricewatch: Hitron CODA-4580Puma?
pricewatch: Hitron CODA-4582Puma?
Motorola
pricewatch: Motorola MB8600Broadcom?
pricewatch: Motorola MB8611??
Netgear
pricewatch: Netgear CM1000Broadcom?
pricewatch: Netgear CM1100Broadcom?
pricewatch: Netgear CM1150V?rj11?
pricewatch: Netgear Nighthawk X4S C7800Broadcom?
Ubee
pricewatch: Ubee UBC1302Broadcom?
Ubee UBC1318Broadcomrj11?
Ubee UBC1318ZGBroadcomrj11Ziggo

[Voor 158% gewijzigd door DJMaze op 06-05-2022 16:32]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-06 00:26
Dit volg ik graag. Ik heb nu de Ziggo box in bridge modus staan. Toen die laatst uitviel (was echt die box want de ledlamp was aan het knipperen en mijn interne netwerk werkte wel gewoon) was het steeds de reactie van Ziggo om mijn hardware de schuld geven.

Ik heb dan liever een eigen modem zodat de router erachter eruit kan.

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 12:24
@DJMaze Ik heb mijn TC7210 gewoon kunnen ruilen voor een Ubee1318ZG. Dat had te maken met het feit dat de TC7210 IPv6 in Bridge niet ondersteunde. Waarom zou dat bij jou niet kunnen?
valkenier schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:03:
Waarom zou dat bij jou niet kunnen?
Geen idee, ik heb al 3x gebeld zonder succes.
Ook zou iemand terugbellen, nooit gebeurd.

Nu dus de andere weg op en kijken hoe welwillend Ziggo zal zijn met de wetgeving.
Deze week dus eerst even bellen over het verplichte "compatibele apparaten" lijstje...

Vandaag gebeld waar ik de "verplichte lijst met werkende modems" kan vinden.
Hun antwoord (na een gesprek van 16 minuten omdat elke webpagina die ze melde ging over hun eigen producten):
Google "Ziggo geschikte modems"
Daar zit vast wel wat tussen.
Gezegd dat dat niet werkt omdat dat niet ziggo.nl is en alleen "routers" toont en geen modems 8)7
Hun antwoord:
Momentje,,,,,,
Nee, die lijst komt eind januari beschikbaar
Vervolgens nogmaals gevraagd om de Ubee UBC1318ZG, hun antwoord:
Die zijn op.
Je kan de SmartWifi modem kiezen
Heb de beste man maar gemeld dat het geen modem is, maar een modemrouter+wifi.

Voor nu lijkt de missie doodgebloed tot 28 januari

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:46
DJMaze schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:52:
Ik heb eind 2021 de medewerkers van Ziggo de optie gegeven om mij de Ubee UBC1318ZG toe te sturen ivm IPv6.
Helaas wist niemand dat de vrije keuze er aan komt en mocht ik mijn oude Ubee EVM320 alleen omruilen voor een ConnectBox/SmartWifi.
Even voor de duidelijkheid. Vrije modemkeus houdt in dat je zelf een eigen gekocht modem mag aansluiten, niet dat de provider jouw verplicht is een modem naar keuze te leveren. Misschien bedoelde je dat niet maar je opmerking kan je wel op die manier interpreteren.
workermaster schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:56:
Dit volg ik graag. Ik heb nu de Ziggo box in bridge modus staan. Toen die laatst uitviel (was echt die box want de ledlamp was aan het knipperen en mijn interne netwerk werkte wel gewoon) was het steeds de reactie van Ziggo om mijn hardware de schuld geven.

Ik heb dan liever een eigen modem zodat de router erachter eruit kan.
Verstoringen op de lijn zal je ook gewoon met een eigen modem hebben. Sterker nog die kans is juist groter in theorie. Alleen zal je dan geen support meer krijgen. ;)
DJMaze schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:49:
Vandaag gebeld waar ik de "verplichte lijst met werkende modems" kan vinden.
Je hebt het niet goed begrepen. Volgens de richtlijn hoeft er helemaal geen lijst te komen met werkende modems. Verplicht is hij dus al helemaal niet. Wat Ziggo wel moet publiceren is een lijst met specificaties waaraan een eigen modem moet voldoen. Sterker nog, een whitelist van modems is niet toegestaan.
Vervolgens nogmaals gevraagd om de Ubee UBC1318ZG, hun antwoord:

[...]

Heb de beste man maar gemeld dat het geen modem is, maar een modemrouter+wifi.
De UBC1318ZG is ook gewoon een modemrouter maar heeft alleen geen wifi. Je zal met dat statement geen indruk hebben gemaakt denk ik. :+ Via de Ziggo community worden ze nog weleens weggegeven als je het netjes vraagt. In de basis heeft Ziggo liever dat jij een UBC1318ZG hebt dan eigen gekozen hardware. Ik zou het daar nog eens proberen. Overigens werkt de eerdergenoemde smartwifi modem ook gewoon met IPv6 in bridge modus. Als dit je enige argument is (IPv6) dan heb je niet specifiek een UBC1318ZG nodig. ;)

[Voor 37% gewijzigd door Jay-B op 05-01-2022 22:26]

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:19
Ik kreeg voor een familielid gisteren overigens nog gewoon een UBC1318ZG los bij Ziggo. Gewoon liev gevraagd bij de webcare op Twitter en de volgende dag had hij hem..

• TheMoonMan
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22-04 16:44
Ik zelf kan niet wachten om een fatsoenlijke modem zoals een Motorola MB7420 aan te sluiten ipv de shit die Ziggo naar ons toestuurt.

In de laatste 6 jaar heb ik al minstens twee Connect boxen meegemaakt die het gewoon opgaven. In beiden gevallen gewoon het hele boeltje in een AH tas gedouwt -> op de fiets naar de Pijp -> een nieuwe omgeruild -> terug naar huis -> probleem opgelost.

• Jay-B
Je realiseert je wel dat de kwaliteit van de modems van Ziggo niet veel anders is dan van de gerenomeerde modemboeren? Sterker nog, die modems worden gewoon door diezelfde modemboeren gemaakt (Arris, Compal, Ubee en in het verleden dus ook Motorola). Punt is natuurlijk wel dat je op een eigen modem meer vrijheid hebt wat betreft instellingen.

Overigens is de door jou genoemde MB7420 niet geschikt voor de Europese markt. Ik ben zelf ook aan het kijken maar heb nog geen interessant modem kunnen vinden vooralsnog.

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-06 14:49
Juist dat punt dat je met je eigen modem meer vrijheid hebt, is de de belangrijkste reden om voor een eigen modem te gaan. Als je je eigen mail wil hosten kan dat al niet vanwege poort 25 die geblokkeerd wordt door Ziggo.

Ik ga mij in ieder geval ook eens oriënteren voor een modem, misschien dat FRITZ!Box nog interessante modellen heeft.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06 09:56

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Audiowaste schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:23:

Ik ga mij in ieder geval ook eens oriënteren voor een modem, misschien dat FRITZ!Box nog interessante modellen heeft.
Ja die hebben ze:

https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-6591-cable/
en
https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-6660-cable/

Of het gaat werken met Ziggo is natuurlijk de vraag, maar de techniek is er. Uiteindelijk zal Ziggo die dingen remote moeten configureren. Dat is niet iets wat je zelf doet. Tot 28 januari zou ik er niet teveel op rekenen dat dit ook gaat gebeuren, dus ik zou vooral tot eind deze maand wachten.

Na al die jaren is een paar weekjes ook het probleem niet meer lijkt me :)

[Voor 24% gewijzigd door Hann1BaL op 06-01-2022 09:30]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:40
Als je je eigen mail wil hosten kan dat al niet vanwege poort 25 die geblokkeerd wordt door Ziggo.
Zeker wel en dat doe ik hier ook. Enkel moet je voor uitgaande mail je mailserver de boel laten afleveren bij de 'smarthost' van Ziggo. Inkomend poort 25 staat gewoon open.

Maar, dit is nogal off-topic hier, want een ander modem gaat dit volgens mij niet veranderen. Lijkt mij dat het uitgaande mailverkeer op de machines van Ziggo geblokkeerd wordt, niet op het modem zelf.

• valkenier
@DJMaze Ik denk dat je het even moet proberen via de Ziggo Community, of Webcare inderdaad.De telefonische helpdesk komt niet verder dan een ordinaire connectbox.
Jay-B schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:15:
De UBC1318ZG is ook gewoon een modemrouter maar heeft alleen geen wifi.
Klopt.
Het liefst heb ik modem+voice zoals mijn huidige Ubee EVM320b, maar dan met IPv6.
Router en wifi heb ik beter geregeld.

Tegenwoordig met al die IoT en andere apparaten voldoen apparaten met "giga", "super" en "smart" gewoon niet goed.

Net nog bij de buurvrouw haar Ziggo Cisco Technicolor herstart omdat de printer "offline" was.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

... Als je je eigen mail wil hosten kan dat al niet vanwege poort 25 die geblokkeerd wordt door Ziggo...
Dat ga je echt niet oplossen met een ander modem

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

DJMaze schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:32:
[...]
Net nog bij de buurvrouw haar Ziggo Cisco Technicolor herstart omdat de printer "offline" was...
Sorry hoor, maar als dit jullie argumenten voor vrije modem keuze zijn, dan snap ik dat het zo lang geduurd heeft ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Brahiewahiewa schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:12:
Sorry hoor, maar als dit jullie argumenten voor vrije modem keuze zijn, dan snap ik dat het zo lang geduurd heeft ;o)
Wat dacht je van:
  • Stroomverbruik
  • Eigen router
  • VPN beheer
  • Stabiliteit
  • Eigen wifi
  • Geen Puma6 chip
  • Of modem+router+wifi+dect (fritzbox heeft er 1)
De keuzes zouden dan veel groter zijn en beter toegespitst op de wensen van tweakers.

En we weten allemaal hoeveel een Ziggo Horizon (Samsung) kost aan stroomverbruik, hitte, geluid, etc. etc.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

DJMaze schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:49:
...
En we weten allemaal hoeveel een Ziggo Horizon (Samsung) kost aan stroomverbruik, hitte, geluid, etc. etc.
Ja, dûh, die heeft een harde schijf aan boord. logisch dat-ie stroom vreet.
Je bent niet verplicht 'm te gebruiken. Ik doe 't om andere redenen niet

Anyway, dit topic ademt een beetje de sfeer van: "we gaan de komende tijd even lekker de helpdesk van Ziggo treiteren". Dat vind ik niet sportief t.a.v. de medewerkers op die helpdesk. Die medewerkers zitten daar niet omdat ze zo vierkant achter het product "Ziggo" staan. Die zitten daar ook alleen maar om een paar rotcenten te verdienen. En geloof me: dat zijn rotcenten. Ziggo gaat met z'n helpdesk medewerkers net zo om als met z'n modems: het onderste uit de kan.
Dus als je jouw ongenoegens via de helpdesk wilt uiten, doe het dan een beetje beleefd. Please

[Voor 43% gewijzigd door Brahiewahiewa op 06-01-2022 23:21]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier was de TC7210 ruilen voor een UBC1318ZG even de webcare stalken op twitter.. en melden dat ik graag IPV6 wou (mijn TC7210 in bridge ondersteunde dat immers niet) en het nogal zonde is om een Connectbox giga ofzo te sturen als ik hem toch in bridge wil.. :D

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

Brahiewahiewa schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:57:
Anyway, dit topic ademt een beetje de sfeer van: "we gaan de komende tijd even lekker de helpdesk van Ziggo treiteren".
Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Dat Ziggo, ondanks de vrije modemkeuze, dwars gaat liggen is natuurlijk mogelijk. KPN deed immers niet anders (met name VOIP instellingen).

Dit topic is dus meer om alle ervaringen te delen en uiteindelijk de eerste post te updaten met wat wel werkt.
Dan weet iedereen die een kabelmodem zelf aanschaft waar die aan begint.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:42

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

DJMaze schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:52:
Helaas heeft Ziggo ook niet de verplichte lijst met werkende modems gepubliceerd, die ze sinds 28 mei 2021 moeten hebben.
Om het verhaal compleet te maken:
Dat was de uitspraak van de geschillencommissie. Daartegen is Ziggo bij de rechtbank in beroep gegaan. Zij vonden dat de ACM juist een beleidsrichtlijn moet neerzetten.

Die is er en wordt per 28 januari 2022 actief. Vanaf eind deze maand 'kan je dus los gaan'; tot die tijd is het nog even afwachten ;) En je moet niet verbaasd zijn als de gegevens en informatie op 29 januari 0:00 pas beschikbaar zijn.

[Voor 7% gewijzigd door gorgi_19 op 07-01-2022 11:52]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:41
DJMaze schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:04:
[...]

Dat Ziggo, ondanks de vrije modemkeuze, dwars gaat liggen is natuurlijk mogelijk. KPN deed immers niet anders (met name VOIP instellingen).

Dit topic is dus meer om alle ervaringen te delen en uiteindelijk de eerste post te updaten met wat wel werkt.
Update je eerste post dan ook even met de informatie van @Jay-B :)

• SMSfreakie
  • Niet online
nouja ik ben wel benieuwd wat er mogelijk gaat worden..

al denk ik dat het voor xDSL en Coax iets minder spannend is wat voor modem/router je wilt dan bij Glas

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:38

nelizmastr

Goed wies kapot

SMSfreakie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:36:
nouja ik ben wel benieuwd wat er mogelijk gaat worden..

al denk ik dat het voor xDSL en Coax iets minder spannend is wat voor modem/router je wilt dan bij Glas
Dat ligt eraan. Er is een brede selectie aan extra features bovenop een domme modem functie.

Wel/geen Wi-Fi, wel/geen multiGig support, WiFi6, VPN/VLAN etc.

Het ene is nuttiger op Glasvezel/Docsis dan xDSL uiteraard dan het andere, maar toch.

I reject your reality and substitute my own

• ret8888
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-01-2022
DJMaze schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:04:
[...]

Kpn is een voorloper op dit gebied en heeft ruim 2 jaar voor de dealine de boel opengegooid in stappen.

• SMSfreakie
  • Niet online
nelizmastr schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:02:
[...]

Dat ligt eraan. Er is een brede selectie aan extra features bovenop een domme modem functie.

Wel/geen Wi-Fi, wel/geen multiGig support, WiFi6, VPN/VLAN etc.

Het ene is nuttiger op Glasvezel/Docsis dan xDSL uiteraard dan het andere, maar toch.
des te dommer het ding des te fijner ik hem vind :P kan je er immers achter hangen wat je wilt... en voor Ziggo (enandere kabelaars) is het ook makkelijker om het te laten functioneren..

ultiem.. Coax in, en 10gbit ethernet er uit en klaar :P geen router features

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

SMSfreakie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:11:
[...]

des te dommer het ding des te fijner ik hem vind :P kan je er immers achter hangen wat je wilt... en voor Ziggo (enandere kabelaars) is het ook makkelijker om het te laten functioneren..

ultiem.. Coax in, en 10gbit ethernet er uit en klaar :P geen router features
Een alles in één doos is voor de domme consument wel het handigst. Verder eens dat een modem alleen modem hoeft te doen en je dan lekker zelf wat erachter kunt klussen :)

Hier hangt ook geen Experiabox achter de glas aansluiting, maar een USG. Gaat straks na de overgang naar T-mobile een UDR worden. Dan heb ik geen IPTV routing meer nodig :)

• SMSfreakie
  • Niet online
ja als hier glas zou liggen.. hangt t er vanaf wat er mogelijk is.. maar ook dan gewoon rap op ethernet over.. of als fiber mn server in :9

• ret8888
nelizmastr schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:19:
[...]

Een alles in één doos is voor de domme consument wel het handigst. Verder eens dat een modem alleen modem hoeft te doen en je dan lekker zelf wat erachter kunt klussen :)

Hier hangt ook geen Experiabox achter de glas aansluiting, maar een USG. Gaat straks na de overgang naar T-mobile een UDR worden. Dan heb ik geen IPTV routing meer nodig :)
T-mobile gebruikt toch ook routed ipv bridged iptv?.?

• Jay-B
ret8888 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:07:
[...]

Kpn is een voorloper op dit gebied en heeft ruim 2 jaar voor de dealine de boel opengegooid in stappen.
En toch heeft KPN ook nog wat te doen aangezien voor GPON ook geen vrije keuze is voor de ONT. Dus ook voor KPN nog werk aan de winkel.

• ret8888
Jay-B schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:40:
[...]

En toch heeft KPN ook nog wat te doen aangezien voor GPON ook geen vrije keuze is voor de ONT. Dus ook voor KPN nog werk aan de winkel.
Hadden ze geen vrijstelling gekregen omdat kpn had bewezen dat vrije keuze voor de ONT op GPON geen optie is??

Zoiets had ik gelezen.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

ret8888 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:33:
[...]

T-mobile gebruikt toch ook routed ipv bridged iptv?.?
Wel als je een TV ontvanger neemt ja. Als je geen TV kastje meer neemt dan ben je daarvan af.
Wij gebruiken liever de AppleTV app.

• Jay-B
ret8888 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:45:
[...]

Hadden ze geen vrijstelling gekregen omdat kpn had bewezen dat vrije keuze voor de ONT op GPON geen optie is??

Zoiets had ik gelezen.
Als je nog een bron kan vinden dan ben ik wel nieuwsgierig. Komt mij in ieder geval niet bekend voor.
Update: ik heb in de startpost een lijstje van Docsis 3.1 modems gezet.

Als we straks meer weten kan het worden aangevuld met (niet) werkende eigenschappen.

• valkenier
Houdt er rekening mee dat de modems wel eurodocsis 3.0 compatibel moeten zijn, ook al ondersteunen ze docsis 3.1. ED 3.0 is nog wel een fallback. Dat geldt lang niet voor alle docsis3.1 modems die op de markt zijn.Kan je dat nog toevoegen aan die lijst?

[Voor 8% gewijzigd door valkenier op 14-01-2022 01:39]

• Jay-B
Meeste docsis 3.1 modems die in het lijstje staan zijn niet compatible met ED3.0. Volgens mij zijn alleen de Fritzboxen ED3.0 compliant.
Jay-B schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:39:
Meeste docsis 3.1 modems die in het lijstje staan zijn niet compatible met ED3.0. Volgens mij zijn alleen de Fritzboxen ED3.0 compliant.
Dan heeft een eigen modem ook geen zin omdat Fritzboxen een Puma chip gebruiken.
valkenier schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 01:37:
Houdt er rekening mee dat de modems wel eurodocsis 3.0 compatibel moeten zijn, ook al ondersteunen ze docsis 3.1. ED 3.0 is nog wel een fallback. Dat geldt lang niet voor alle docsis3.1 modems die op de markt zijn.Kan je dat nog toevoegen aan die lijst?
Overal staat nog '?' in de kolom "Ziggo".
Zodra bekend is wat wel/niet gaat werken, dan kan het in die kolom.
Fabrikanten hebben natuurlijk nooit "Ziggo ED3" ingebakken, want dat mochten ze toch niet verkopen.
Bijvoorbeeld: "Werkt niet", "ED3 werkt niet", "Bellen werkt niet", etc. etc.

[Voor 5% gewijzigd door DJMaze op 14-01-2022 14:34]

• Hann1BaL

Hann1BaL

DJMaze schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:33:
[...]

Dan heeft een eigen modem ook geen zin omdat Fritzboxen een Puma chip gebruiken.

[...]
Wat een rare conclusie. Voor het gros van de gebruikers zal een Fritz!Box een veel betere ervaring opleveren dan de gedrochten die Ziggo aanbiedt en gebrek aan vrijheid van instellingen.

Een FB zou je dus wat dat betreft al grote winsten kunnen opleveren.

• SauSaurus
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-02 13:26
Ben heel benieuwd naar de conclusie van het eigen modem verhaal bij Ziggo. Als het mogelijk blijkt zal ik best een poging willen wagen i.c.m. een Mikrotik en een SFP VDSL module bijvoorbeeld. Dat zou echt perfect zijn voor mijn Moonlight Gamestream port forwards inclusief remote Wake on Lan. Nu heb ik dat een beetje op een gekke manier opgelost...

Edit: Zie nu dat het om DOCSIS gaat bij Ziggo. Daar zijn geen SFP modules voor zover ik kan vinden...

[Voor 13% gewijzigd door SauSaurus op 14-01-2022 18:01]

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-06 09:10
Voor menig tweaker is dit een ideale vooruitgang maar ik heb geen idee of je nog zoveel support krijgt van Ziggo als ze jouw modem niet kunnen uitlezen om wat voor reden..

Heb zelf een connectbox V2, 2 cap docsis 3.0 en OFDM 3.1 in bridge, werkt perfect en geen problemen, straks gaan ze die OFDMA erop zetten en dan hebben we iets meer upload.
Voor menig tweaker is dit een ideale vooruitgang maar ik heb geen idee of je nog zoveel support krijgt van Ziggo als ze jouw modem niet kunnen uitlezen om wat voor reden..
Alsof Support een dagelijks ding is. Bij KPN vragen ze je gewoon de meegeleverde box te plaatsen als dat het stuk is waar je support op nodig hebt. Bij ziggo verwacht ik hetzelfde.

• Tha_TE
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 02:08
Vrije modemkeuze gaat persoonlijk bij mij vooral
  • om bij geval van instabiliteit de mogelijkheid te hebben tot logs etc en uit te kunnen vogelen wat er mis is gegaan
  • Betere management via UI
  • Snellere restarts
  • Geen rare fratsen (andere firmware, wachten etc) voor bridge mode
  • Tijd, de support bij Ziggo is subtiel gezegd, niet goed, zowel voor particulier, maar ook zakelijk.
    De medewerkers spreken elkaar constant tegen en uiteindelijk beland je op een community forum waar
    de nadruk ligt op "zoek het zelf eerst lekker uit terwijl je niet bij de modem kan". Dat is echt compleet gestoord waar mensen onnodig veel tijd besteden aan het debuggen van de black box modem van Ziggo, om aan te tonen dat hun eigen hardware wel deugt of niet.

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-06 13:34
Is er inmiddels al een lijst bekend met compatibele modems? Vanuit Ziggo hoor/zie ik ook niks/weinig. Als er geen lijst en support vanuit Ziggo komt, blijft het gissen en blijven we in hetzelfde riedeltje hangen

• tazmaniankoala
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 14:02
Jeanke117 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:53:
Is er inmiddels al een lijst bekend met compatibele modems? Vanuit Ziggo hoor/zie ik ook niks/weinig. Als er geen lijst en support vanuit Ziggo komt, blijft het gissen en blijven we in hetzelfde riedeltje hangen
Zie de pagina die sinds vandaag online staat:

OP die pagina staat in de FAQ ook een lijst met specificaties waar een modem aan moet voldoen.

Nokia XR20 / smart BRABUS. Een mens kan met weinig ook tevreden zijn

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 00:58
Op die pagina kan ook staan dat het in je postcode nog niet mogelijk is om een eigen modem te gebruiken (dat kwam er bij mij).
In mijn postcode wel mogelijk.

Ok. Dus de procedure wordt: eerst Ziggo modem aan de praat. Vervolgens de MAC van je nieuwe modem telefonisch doorgeven, zodat ze die whitelisten. Tip: Gebruik een spellingsalfabet.
In de snelheid verkeerd gelezen: via een chatbutton.

Het clonen van je Ziggo modem MAC is dus duidelijk niet de bedoeling. O-)

En als beperkingen:
* Met een eigen modem kun je geen SmartWifi diensten gebruiken
* Je kunt je eigen modem niet als Ziggo Wifispot aanmelden. Je kunt wel de Wifispots van anderen gebruiken
* De dienst Pin Zeker (zakelijke klanten) wordt niet ondersteund

Dat van SmartWifi is logisch. Dat tweede is apart. Kan er niet over klagen: wel de lusten, niet de lasten :D
Die derde beperking is voor mij niet relevant, maar ik heb ook geen idee of dat voor sommige zakelijke gebruikers een must-have is.

Eerlijk gezegd valt me dit reuze mee!

[Voor 11% gewijzigd door Keypunchie op 26-01-2022 14:33]

• Hann1BaL

Hann1BaL

Nu is het wachten op het eerste succesverhaal en een verzameling apparaten die voldoen aan de geposte specs. (Ik ben net over naar KPN, maar ben gewoon oprecht geinteresseerd, ben toch Tweaker, en genoeg mensen in mijn omgeving zitten wel bij Ziggo.)

• Jeanke117
tazmaniankoala schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:25:
[...]

Zie de pagina die sinds vandaag online staat:

OP die pagina staat in de FAQ ook een lijst met specificaties waar een modem aan moet voldoen.
Thanks!

Was effe de pricewatch ingedoken, maar het aanbod is best gering. Iemand een goed alternatief? Prijzen zijn ook erg hoog 150+ voor beetje fatsoenlijk wat ik zie. Kom je al snel bij een Fritzbox uit. heb wel zelf nog een Coax aansluiting nodig op het modem.

• PA5AM
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:22
Toen ik een paar dagen geleden onsuccesvol een Ubee probeerde los te peuteren bij Ziggo chat support verwezen ze me door naar de vrije modem keuze. Dat is ook een manier om van het gezeur af te komen ;)

Blij dat dit nu eindelijk mogelijk is!

Jij krijgt van mij 8 punten en 3 strepen

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-06 22:19
Jeanke117 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:57:
[...]

Thanks!

Was effe de pricewatch ingedoken, maar het aanbod is best gering. Iemand een goed alternatief? Prijzen zijn ook erg hoog 150+ voor beetje fatsoenlijk wat ik zie. Kom je al snel bij een Fritzbox uit. heb wel zelf nog een Coax aansluiting nodig op het modem.
Je kunt ook eens shoppen op amazon.de of in een Duitse elektronica winkel.

In Duitsland is het al langer mogelijk om je eigen modem te gebruiken.
Links of rechts, die dingen zijn niet per se goedkoop. 150+ vind ik niet buitensporig voor iets dat zowel een goed modem, als een goede (wireless) router moet zijn.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Keypunchie schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:13:
Links of rechts, die dingen zijn niet per se goedkoop. 150+ vind ik niet buitensporig voor iets dat zowel een goed modem, als een goede (wireless) router moet zijn.
Zeker en houd ook rekening met het feit dat de markt wat beperkter is. De meeste mensen krijgen tenslotte een modem van hun ISP.

• Jeanke117
Amazon.de zie ik ook niet veel eerlijk gezegd. Het punt waarom ik een ander modem wil is puur omdat ik een connectbox heb met die puma 6 chip en ik daar merkbaar last van heb met bewijs enz. Maar Ziggo doet er niks aan en wilt mij die Ubee modem niet geven wat ze gebruiken voor zakelijke klanten. Aangezien het met dat modem wel beter gaat zijn de ervaringen... Daarom wil ik er ook niet veel geld aan uitgeven want de rest zou me niks uitmaken. Want gebruik toch weinig tot geen functies van het modem, behalve de bridging dan.

Is ietwat off-topic..

• Jay-B
@Jeanke117 Op dit moment is het enige zinnige alternatief een fritzbox. Maar hier zit ook een Puma chip in. Dus als je daar niet naar op zoek bent dan ga je niet ver komen op dit moment. Ik zou dan toch nog een poging wagen voor de Ubee. Die worden overigens niet alleen voor zakelijk gebruikt. Er zijn er genoeg die er één hebben.

[Voor 31% gewijzigd door Jay-B op 26-01-2022 16:27]

Waar ik eventjes op wacht is dat ik stiekem hoop heb dat AVM met een speciale aktie gaat komen in de komende weken. Het begin van de vrije modemkeuze is een goed marketingmoment tenslotte om zichzelf in de kijker te werken en met een mooie aanbieding te komen.

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:20
Ben ik dan de enige die eigenlijk geen last heeft van het Ziggo modem? Ik kan me eigenlijk niets bedenken wat ik nu niet kan. Ik ben wel een voorstander van vrije modemkeuze, maar kan echt prima uit de voeten met het geleverde modem.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• beezjeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-06 11:13
Ik wil een gokje wagen om de Netgear Nighthawk CM1200(Broadcom BCM3390 chipset) te importen uit Amerika, maar geen idee of deze buiten Amerika te gebruiken is.
Of ik ga in mei sowieso naar Amerika en dan misschien een cable modem aanschaffen(misschien dat er tot dan anderen een modem importeert en hun ervaring zal delen).

https://www.amazon.com/gp...?smid=ATVPDKIKX0DER&psc=1

[Voor 29% gewijzigd door beezjeh op 26-01-2022 17:18]

Anoniem: 31491

Ik had de Ubee321B, en dus geen IPv6. Of dat een gemis is weet ik niet. Echter heb hem deze week, via Twitter webcare, kunnen omruilen voor een 1318ZG. Ze wilden me een SmartWifi doos geven omdat ik toch in bridgemodus sta maar met het argument dat die TCP/UDP packet drops geeft en ik een stabiel thuisnetwerk wil wegens thuiswerken was het zo geregeld.

In de toekomst wil ik wel een eigen modem om er een apparaat tussenuit te halen. Maar voorlopig laat ik het zo.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ozzie schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:44:
Ben ik dan de enige die eigenlijk geen last heeft van het Ziggo modem? Ik kan me eigenlijk niets bedenken wat ik nu niet kan. Ik ben wel een voorstander van vrije modemkeuze, maar kan echt prima uit de voeten met het geleverde modem.
Tweakers topic zijn vrijwel nooit typerend voor de gemiddelde gebruiker. Ik heb jarenlang het modem gewoon gebruikt en alleen Wifi uitgezet en dat zelf geregeld. Alleen dat werd toch wel onstabiel. Dan heb je bridge mode en een eigen router als oplossing.

Echter heb je dan wel weer een apparaat wat altijd aan staat en stroom verbruikt. Dus het is wel "clean" om dat in 1 apparaat te hebben staan.

We zitten echter op Tweakers omdat we dingen doen "omdat het kan" ! 8)

[Voor 4% gewijzigd door Hann1BaL op 26-01-2022 17:20]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-05 12:27
Hann1BaL schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:19:
[...]
Echter heb je dan wel weer een apparaat wat altijd aan staat en stroom verbruikt. Dus het is wel "clean" om dat in 1 apparaat te hebben staan.

We zitten echter op Tweakers omdat we dingen doen "omdat het kan" ! 8)
Ik heb er ook geen last van, maar inderdaad, het scheelt een apparaat.

Ik wil best de portomonnee trekken voor een Modem/Router met meer dan 4 netwerkpoorten en moderne WiFi.

[Voor 11% gewijzigd door 418O2 op 26-01-2022 17:22]

• Jay-B
beezjeh schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:13:
Ik wil een gokje wagen om de Netgear Nighthawk CM1200(Broadcom BCM3390 chipset) te importen uit Amerika, maar geen idee of deze buiten Amerika te gebruiken is.
Of ik ga in mei sowieso naar Amerika en dan misschien een cable modem aanschaffen(misschien dat er tot dan anderen een modem importeert en hun ervaring zal delen).

https://www.amazon.com/gp...?smid=ATVPDKIKX0DER&psc=1
Gaat niet werken. Het modem moet eurodocsis ondersteunen. Ziggo gaat deze niet activeren.

• beezjeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-06 11:13
Jay-B schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:21:
[...]

Gaat niet werken. Het modem moet eurodocsis ondersteunen. Ziggo gaat deze niet activeren.
Ooo ok duidelijk, dank voor je snelle reactie :)

Jammer dat er dan geen keuze is nog gezien Fritzbox ook een Puma chip heeft.

[Voor 13% gewijzigd door beezjeh op 26-01-2022 17:23]

• mrtl
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01:03
Ja, jij bent de enige. In ieder geval iemand die niets merkt van die brakke Connectbox chipset.

• Jay-B
Er zijn miljoenen Connectboxen in omloop (over verschillende zusterproviders (Virgin, Telenet enz)). De meesten merken niets. Het probleem is tegenwoordig ook niet zo groot als in de begindagen. Alleen in specifieke toepassingen en in synthetische testscenario's kan je het aantonen. Los hiervan is het enige beschikbare alternatief een Fritzbox waar ook een Puma chipset in zit. Er zijn dus geen alternatieven zonder op dit moment in Europa.
Ben ik dan de enige die eigenlijk geen last heeft van het Ziggo modem? Ik kan me eigenlijk niets bedenken wat ik nu niet kan.
Nou, mooi toch? Blijf vooral bij het Ziggo-modem als die voor jou prima werkt. Daarom is het ook een vrije modemkeuze en geen vrije modemplicht ;-)

Voor 90%+ van de klanten zal het Ziggo-modem voldoen. Maar als iedereen die niet gaat wisselen in dit topic dat komt melden, wordt het informatiegehalte voor degene die wel gaan wisselen, wat laag.

Zelf vind ik het modem ook wel ok, totdat ik ook maar het kleinste dingetje in de interface wil doen. Dan krijg ik spontaan galbulten van frustratie. Bridge-modus met twee kastjes zit ik ook niet op te wachten.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:36

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb al sinds 2014 hetzelfde modem. Een EVW321B. Uiteraard in bridge. Zie nog geen reden om iets te veranderen.

Als er een mooi all-in-one device zou komen zou ik daar wel voor openstaan.

[Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 26-01-2022 18:33]

• SMSfreakie
  • Niet online
FreakNL schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 18:32:
Ik heb al sinds 2014 hetzelfde modem. Een EVW321B. Uiteraard in bridge. Zie nog geen reden om iets te veranderen.

Als er een mooi all-in-one device zou komen zou ik daar wel voor openstaan.
zolang je geen groot verbruiker van bandbreedte bent wil die prima ja :D

• RonaldMcDonald
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 15:18
Ik heb nog steeds een Cisco EPC3208 :D Doet het nog prima, al meer dan 15 jaar ondertussen denk ik. 1x de voeding kapot gegaan, nieuwe voeding van Ziggo gekregen.

[Voor 62% gewijzigd door RonaldMcDonald op 27-01-2022 09:47]

• Hann1BaL

Hann1BaL

Ik heb nog wel een Cisco EP3928 (volgens mij) liggen voor iemand die een vrije keuze wil.
Altijd binnen gestaan en weinig uploadkilometers.
Nooit harder gereden dan 300Mbit/s

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Hann1BaL schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:57:
Ik heb nog wel een Cisco EP3928 (volgens mij) liggen voor iemand die een vrije keuze wil.
Altijd binnen gestaan en weinig uploadkilometers.
Nooit harder gereden dan 300Mbit/s
Die heb ik vorige week naar het recycling station gebracht. Dat modem ondersteunt geen IPv6 dus had ik bij Ziggo een ander modem gevraagd: lag binnen 2 dagen in huis.
Kreeg via het forum bericht dat ze het oude niet terug wilden hebben en aangezien ik toch het een en ander kwijt moest heb ik die ook maar meteen gedropt. :)

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 19:05
Ik volg deze thread met veel belangstelling. Ik heb nu een oude Ziggo technicolor tc7210 modem in bridge mode draaien met daar achter mijn eigen fortigate 51e FW.
Ik ben op zoek naar een eigen kleine compacte modem die zo zuinig mogelijk is. Ding hoeft alleen 1of 2 eth. poorten te hebben en verder niets. (Geen tel, router functie, wifi etc.)

Zie al wat kandidaten op Amazon maar behalve dat het docsis 3.1 is geen idee of ze echt compatibele zijn met Ziggo.
Zijn er meer Tweakers die op zoek zijn naar simpele, klein zuinige modems?

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:53

Wildfire

Joy to the world!

Tmaster schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:18:
Ik volg deze thread met veel belangstelling. Ik heb nu een oude Ziggo technicolor tc7210 modem in bridge mode draaien met daar achter mijn eigen fortigate 51e FW.
Ik ben op zoek naar een eigen kleine compacte modem die zo zuinig mogelijk is. Ding hoeft alleen 1of 2 eth. poorten te hebben en verder niets. (Geen tel, router functie, wifi etc.)

Zie al wat kandidaten op Amazon maar behalve dat het docsis 3.1 is geen idee of ze echt compatibele zijn met Ziggo.
Zijn er meer Tweakers die op zoek zijn naar simpele, klein zuinige modems?
De TC7210 kan in bridged modus geen IPv6. Daarom kun je op het forum van Ziggo (https://community.ziggo.n...JTQ1JJUFRJT05TfGhL#M99778) dan gratis een omruil vragen naar een Ubee UBC1318ZG welke precies doet wat jij verwacht. Bridged laten zetten en voila. :)

-- Edit: ander voordeeltje, dit is een modem die niet gebruik maakt van de gevreesde Puma chipset :)

[Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 28-01-2022 22:45]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Jay-B
Ik dacht ik vraag even aan AVM zelf welke chipset in de Fritzbox 6690 zit aangezien ik dit nergens kan vinden:
Goedendag meneer,

Bedankt voor je supportaanvraag bij AVM.

Ongeacht het feit dat het toestel nog niet officieel bestaat, verstrekken wij in het algemeen geen informatie over de afzonderlijke onderdelen. In de regel is het mogelijk om kort na de vrijgave online te achterhalen wat als hardware en chipset verbouwd is
Geen idee waarom niet maar mijn vermoeden is dat ook hier een Puma 7 in zit en men dit niet wil zeggen. Bovendien is er gewoon een Duitse webwinkel die hem al verkoopt..

https://www.jacob.de/prod...2auwxzEAQYASABEgLNbPD_BwE

[Voor 20% gewijzigd door Jay-B op 28-01-2022 10:20]

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:11
Vanmiddag krijg ik een fritzbox 6660, eens kijken of we die aan de praat krijgen zonder veel gedoe.

Tijd van werken, tijd van rusten

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-05 21:40
Ik kan nog geen eigen modem aansluiten. Ik woon in voormalig UPC gebied.
Onbegrijpelijk dat Ziggo hiermee wegkomt.

• Driek
zo de fritzbox 6660 is binnen.
Stap 1: mac adres door geven aan ziggo

Nu wachten tot dit goed verwerkt is, en kijken of hij straks goed verbinding krijgt.
Ik laat mijn eigen modem nog even aangesloten, als het goed is kan dit, en krijgt de nieuwe modem zijn bootfile als ik hem aansluit.

Via de chat snapt de medewerker nog niet wat ik wil, nog niet iedereen bij ziggo is dus op de hoogte.

Naast het mac adres willen ze ook een foto van de modem, bijzonder aangezien dat nergens staat, en verder weinig toevoegd.

Net gebeld door ziggo, ze durven het voor het weekend eigenlijk niet aan. De kans is dat ik het weekend zonder internet zit zonder ondersteuning. Hopelijk maandag verder.

[Voor 27% gewijzigd door Driek op 28-01-2022 15:09]

Treurig van Ziggo,dit. De 6660 is een van de meest voor de hand liggende modems.

Ff een domme vraag over het modem zelf: domweg dezelfde aansluiting als een connectbox?Dus simpelweg een kwestie van de kabel op de 6660 prikken? Of moet je nog een andere kabel op je aansluiting plaatsen?

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Keypunchie schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:09:
Treurig van Ziggo,dit. De 6660 is een van de meest voor de hand liggende modems.

Ff een domme vraag over het modem zelf: domweg dezelfde aansluiting als een connectbox?Dus simpelweg een kwestie van de kabel op de 6660 prikken? Of moet je nog een andere kabel op je aansluiting plaatsen?
Mwah treurig, ik vind het nog wel netjes eigenlijk dat ze hier pro-actief over meedenken.

Verder kun je er idd vanuit gaan dat alle courante kabelmodems een F-female aansluiting hebben, net als de modems van Ziggo.

• Driek
ik vond het op zich prima, het proces is natuurlijk nieuw, en een weekend zonder internet zo voorkomen vind ik dan wel prima.
Overigens boden ze ook wel aan dat als het zou mislukken dat ik tijdelijk een onbeperkt internet op mijn mobiel zou kunnen krijgen.

De fritz heeft inderdaad gewoon een f-female net als de ziggo modem.

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:43

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ligt ook welke je hebt. Als je de connect box hebt ben je aardig beperkt. Je kan geen eens de DNS aanpassen.

Usenet handleidingen

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:45
Driek schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:16:
ik vond het op zich prima, het proces is natuurlijk nieuw, en een weekend zonder internet zo voorkomen vind ik dan wel prima.
Overigens boden ze ook wel aan dat als het zou mislukken dat ik tijdelijk een onbeperkt internet op mijn mobiel zou kunnen krijgen.

De fritz heeft inderdaad gewoon een f-female net als de ziggo modem.
Ga je ook telefoon van Ziggo gebruiken?
Ik ben namelijk nog benieuwd of dat gaat werken.

• Driek
EricTC schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:33:
[...]

Ga je ook telefoon van Ziggo gebruiken?
Ik ben namelijk nog benieuwd of dat gaat werken.
nope, helaas

• Tmaster
  • Laatst online: 31-05 19:05
Wildfire schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:23:
[...]

De TC7210 kan in bridged modus geen IPv6. Daarom kun je op het forum van Ziggo (https://community.ziggo.n...JTQ1JJUFRJT05TfGhL#M99778) dan gratis een omruil vragen naar een Ubee UBC1318ZG welke precies doet wat jij verwacht. Bridged laten zetten en voila. :)

-- Edit: ander voordeeltje, dit is een modem die niet gebruik maakt van de gevreesde Puma chipset :)
Gebeld en omruilen was geen probleem, echter alleen voor een connectbox :( Gezegd dat ik dat energieslupende onding niet wilde hebben en of het niet mogelijk was om het om te ruilen voor UBC1318 ik verder ook geen tv kijk, geen wifi nodig heb en andere bijzaken..
Maar aangezien hun hele eigen netwerk plat lag op dit moment kon hij toch niets voor mij doen. Moest volgende week maar terug bellen..

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Tmaster schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:45:
[...]

Gebeld en omruilen was geen probleem, echter alleen voor een connectbox :( Gezegd dat ik dat energieslupende onding niet wilde hebben en of het niet mogelijk was om het om te ruilen voor UBC1318 ik verder ook geen tv kijk, geen wifi nodig heb en andere bijzaken..
Maar aangezien hun hele eigen netwerk plat lag op dit moment kon hij toch niets voor mij doen. Moest volgende week maar terug bellen..
Je moet aanvragen op het forum (in dat topic dat ik linkte) en duidelijk aangeven dat je IPv6 in bridged modus wil en dat de TC7210 dat niet ondersteunt. Veel mensen hebben zo die Ubee gekregen zonder problemen, inclusief mijn ouders.

Een modem dat niet IPv6 in bridged modus ondersteunt, zoals de TC7210, is de enige reden dat Ziggo (via het forum) omruilt voor een Ubee.

[Voor 9% gewijzigd door Wildfire op 29-01-2022 11:06]

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:20
TheDudez schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:31:
[...]

Ligt ook welke je hebt. Als je de connect box hebt ben je aardig beperkt. Je kan geen eens de DNS aanpassen.
Dat staat bij mij gewoon in mijn router ingesteld.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Ozzie schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:48:
Dat staat bij mij gewoon in mijn router ingesteld.
Ok, dus je hebt een modem, dan is die al heel oud want ziggo levert alleen modemrouters en die moet je in bridge zetten voor je eigen router die wel dingen kan die Ziggo niet kan.

Dat gezegd hebbende is dit topic niet voor "ik gebruik bridge mode of dubbele NAT".
Het topic is voor eigen modem(+ router + wifi + telefoon) aan het Ziggo netwerk, en dus niet de Ziggo modem.

AVM heeft een "Vrije modemkeuze" pagina online gezet: https://nl.avm.de/keuze/
En een FAQ: https://nl.avm.de/service...ze/faqs-vrije-modemkeuze/

En via FritzShop.nl is er een aanbieding voor de 6660 (199 euro) wat lager is dan de pricewatch (geen verzendkosten).

• Jeanke117
Keypunchie schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:40:
AVM heeft een "Vrije modemkeuze" pagina online gezet: https://nl.avm.de/keuze/
En een FAQ: https://nl.avm.de/service...ze/faqs-vrije-modemkeuze/

En via FritzShop.nl is er een aanbieding voor de 6660 (199 euro) wat lager is dan de pricewatch (geen verzendkosten).
Zit daar Puma 6 in? Of welke chipset zit in dit modem?

• Illusion
  • Laatst online: 01:26

Illusion

(the art of)

Jeanke117 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:09:
[...]

Zit daar Puma 6 in? Of welke chipset zit in dit modem?
Je zou even in de topicstart kunnen kijken….

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Hoewel het me vorige week gelukt is een Ubee te krijgen, blijft dit onderwerp me enorm boeien!

Ik hoop dat er kabel modems met broadcom chipsets in de vrije omloop komen, maar ben ook benieuwd hoe het de Fritz!Box installatie(s) afgaat en hoe die bevallen.

Crosspost:
Ik heb sales van Motorola en Assis de specs van Ziggo doorgestuurd en gevraagd of er Broadcom Docsis 3.1 modems aan de specs (kunnen) voldoen.

Praatje erbij dat ik graag wil proberen / aanschaffen en dat Ziggo met z'n huidige puma6 klantenbestand een leuke afzetmarkt zou kunnen zijn.

Ik neem aan dat ik, naast misschien een standaard reactie, niets meer terug hoor.
Uiteraard nog niets gehoord. Ben wel benieuwd of anderen ook fabrikanten contacten met de ziggo-specs, als we dan toch moeten wachten tot ze komen aanwaaien kunnen we imo maar best zorgen dat de wind mee staat...

• Jay-B
Als je kijkt naar Duitsland, die toch een aardige afzetmarkt heeft, dan zijn er maar weinig fabrikanten die heil zien in het ontwikkelen van een dergelijk modem. Eigenlijk heb je alleen AVM en dat terwijl de beleidsregel in Duitsland al sinds 2016 geldt. Ben toch bang dat het blijft zoals het nu is.

• Zxui
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-05 14:58
@Tmaster Ik ben er achter gekomen dat er ergens op hun ‘search’ systeem staat dat je in aanmerking komt voor een omwisseling naar een Ubee 1318 als je Internet Giga hebt en het modem in bridge hebt / wilt om een eigen router te gebruiken.

Ik had namelijk een vriendelijke en behulpzame medewerker aan de lijn die even moest zoeken hoe hij dat voor elkaar kon krijgen. Toen ik hem vroeg wat er nu precies voor voorwaarde was voor de omruil, las hij de tekst letterlijk voor. Vervolgens vroeg ik hem of dat ergens op de website te vinden was antwoordde hij dat het een intern systeem was genaamd search (of zearch gezien hij het een beetje raar uitsprak).

Er staat ook een instructie bij hoe ze dit moeten verwerken in hun systeem, is blijkbaar anders dan gangbaar.

Ik heb toen mijn abonnement laten upgraden naar Giga waardoor ik aan de voorwaarden voldeed.

Er werd ook direct gevraagd hoe mijn aansluiting er uit zag en toen bleek dat die nogal oud was en niet 3.1 geschikt, is er ook meteen een monteur ingepland die deze kostenloos verving.

Eigenlijk was ik van plan om na een maand mijn abonnement weer terug te wijzigen maar nu ik een gigabit heb vind ik eigenlijk best wel lekker.

Dit modem werkt zo goed dat ik helemaal geen behoefte meer heb om een eigen modem te willen.
*O*

[Voor 3% gewijzigd door Zxui op 30-01-2022 03:34]

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Zxui schreef op zondag 30 januari 2022 @ 03:20:
@Tmaster Ik ben er achter gekomen dat er ergens op hun ‘search’ systeem staat dat je in aanmerking komt voor een omwisseling naar een Ubee 1318 als je Internet Giga hebt en het modem in bridge hebt / wilt om een eigen router te gebruiken.
Dat is toch ergens wel gek, want de Connectbox Giga kan ook gewoon in bridge. Ben benieuwd wat daar de gedachte achter is...

Het systeem waar jij aan refereert heet inderdaad Zearch. Maar helaas heb ik sinds een tijdje geen toegang meer...
@Zxui Een Ziggo reclame zou niet positiever kunnen zijn in dat je nu een euro of 200 meer op jaarbasis naar Ziggo mag schuiven in ruil voor een modemupgrade…

Dan betaal ik liever 1x voor een los modem.

[Voor 12% gewijzigd door Keypunchie op 30-01-2022 09:18]

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 27-04 08:14
Ook ik zit te kijken naar een 6660. Alleen meld de topicstart dat de 6660 een Puma 6 heeft terwijl ik online als enige bron kan vinden dat er een puma 7 in zit, wat anders een beetje vreemd is aangezien de 6591 en de 6690 ook allebei op de Puma 7 zitten. Het enige wat voor mij uitmaakt:
Heeft de 6660 last van ping drops?
En werkt Ziggo telefonie met de 6660? Ze maken het allemaal zo onduidelijk.

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
UltiemePCNerd schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:44:
Ook ik zit te kijken naar een 6660. Alleen meld de topicstart dat de 6660 een Puma 6 heeft terwijl ik online als enige bron kan vinden dat er een puma 7 in zit, wat anders een beetje vreemd is aangezien de 6591 en de 6690 ook allebei op de Puma 7 zitten. Het enige wat voor mij uitmaakt:
Heeft de 6660 last van ping drops?
En werkt Ziggo telefonie met de 6660? Ze maken het allemaal zo onduidelijk.
Wat ik ervan begrijp is Puma7, hier een bron die dat beweert. Hier loopt een draadje op het Ziggo forum over de 6660 en telefonie. Helpdesk medewerker zou gezegd hebben te denken dat telefonie 7 februari gaat werken.

AVM zegt op z'n eigen infopagina
Belangrijk:Op dit moment hebben wij geen informatie over de vraag of er met de FRITZ!Box via Ziggo getelefoneerd kan worden en zo ja, hoe de telefoonnummers in de FRITZ!Box moeten worden geconfigureerd. Zodra we informatie daarover hebben, zullen we deze handleiding bijwerken.
Ziggo heeft hierover wel informatie over voor de fabrikanten online gezet.

Lang verhaal kort, even afwachten 🤷 misschien ben jij een van de eersten die iets kan zeggen over ping drops. Tests die gedaan worden met de Puma7 chipset van de Connectbox GIGA zijn veelbelovend / niet negatief, hier te lezen en een paar pagina's terug.

[Voor 9% gewijzigd door Chris.nl op 31-01-2022 00:43]

• Zxui
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-05 14:58
Timmert schreef op zondag 30 januari 2022 @ 08:20:
[...]
Dat is toch ergens wel gek, want de Connectbox Giga kan ook gewoon in bridge. Ben benieuwd wat daar de gedachte achter is...

Het systeem waar jij aan refereert heet inderdaad Zearch. Maar helaas heb ik sinds een tijdje geen toegang meer...
Ja, maar als je geen Connectbox wil vanwege het Intel Puma gedoe? Met de Ubee 1318 heb ik nergens meer last van. Perfecte verbinding nu, haal bij een Speedtest bijna altijd 930 Mbps en verbruikt ook nog eens weinig stroom (< 5W).
Keypunchie schreef op zondag 30 januari 2022 @ 09:16:
@Zxui Een Ziggo reclame zou niet positiever kunnen zijn in dat je nu een euro of 200 meer op jaarbasis naar Ziggo mag schuiven in ruil voor een modemupgrade…

Dan betaal ik liever 1x voor een los modem.
Je mag iedere maand je internet abonnement wijzigen. Als je eenmaal de Ubee hebt, hoef je deze niet meer terug te sturen als je downgrade. Als je zou willen kost je dat dan 1 maand het verschil in prijs tussen je huidige abonnement en Giga.

[Voor 9% gewijzigd door Zxui op 30-01-2022 19:40]

• SMSfreakie
  • Niet online
zat nog eens te denken... ansigh zou ik een PCI-E (minimaal 4x) kaart ook wel een leuke vinden..

gewoon de Coax direct op een PCI-E Docsis 3.1 adapter.. richting het OS gewoon als netwerk adapter presenteren!
nou gaan we met t modem van Coax naar Ethernet wat dan weer in de server verdwijnt :')
kan toch ook wel rechtstreeks zou je denken ;)
Zxui schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:31:
[...]

Ja, maar als je geen Connectbox wil vanwege het Intel Puma gedoe? Met de Ubee 1318 heb ik nergens meer last van.

[...]

Je mag iedere maand je internet abonnement wijzigen. Als je eenmaal de Ubee hebt, hoef je deze niet meer terug te sturen als je downgrade. Als je zou willen kost je dan 1 maand het verschil in prijs tussen je huidige abonnement en Giga.
ik kreeg hem gewoon ter vervanging van de TC7210 met 300/30 abbo?

giganet is hier nog niet leverbaar.. maar ben wel nu al beter voorbereid dan met de TC7210!

[Voor 48% gewijzigd door SMSfreakie op 30-01-2022 19:37]

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

SMSfreakie schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:32:

[..]

ik kreeg hem gewoon ter vervanging van de TC7210 met 300/30 abbo?
Ja, omdat de TC7210 geen IPv6 in bridged modus ondersteunt. Dat ziet Ziggo als de enige geldige reden om je modem om te ruilen voor zo'n (betere) Ubee. Gaat het makkelijkste via het speciale topic op het Ziggo modem hiervoor (ben linkje even kwijt).

• SMSfreakie
  • Niet online
Wildfire schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:48:
[...]

Ja, omdat de TC7210 geen IPv6 in bridged modus ondersteunt. Dat ziet Ziggo als de enige geldige reden om je modem om te ruilen voor zo'n (betere) Ubee. Gaat het makkelijkste via het speciale topic op het Ziggo modem hiervoor (ben linkje even kwijt).
nouja dat zou kunnen.. twitter met Ziggowebcare was het zo gepiept

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee