Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:43
Hann1BaL schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 17:19:
[...]
Echter heb je dan wel weer een apparaat wat altijd aan staat en stroom verbruikt. Dus het is wel "clean" om dat in 1 apparaat te hebben staan.

We zitten echter op Tweakers omdat we dingen doen "omdat het kan" ! 8)
Het stroom argument is natuurlijk vreemd. Je gaat niet een eigen apparaat van meer dan 150euro kopen om iets van 5 watt aan energie te besparen.

Omdat het kan of omdat je het geinig vind is natuurlijk prima. Maar ik vraag me af voor hoeveel mensen het echt voordelen biedt. Zeker omdat de Ziggo modems zo goed als dezelfde chipsets gebruiken dan de leverbare modems op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07 19:28

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

jongetje schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:56:
[...]

Het stroom argument is natuurlijk vreemd. Je gaat niet een eigen apparaat van meer dan 150euro kopen om iets van 5 watt aan energie te besparen.

Omdat het kan of omdat je het geinig vind is natuurlijk prima. Maar ik vraag me af voor hoeveel mensen het echt voordelen biedt. Zeker omdat de Ziggo modems zo goed als dezelfde chipsets gebruiken dan de leverbare modems op de markt.
Vreemd uit economisch oogpunt, maar misschien uit principieel oogpunt niet.

Tegelijkertijd kun je bijv wel een FritzBox kopen en dan overstappen naar glasvezel en dezelfde apparatuur blijven gebruiken.

Maar ik ben het best met je eens en zeker met de gelimiteerde beschikbaarheid van alternatieven. Dat gezegd hebbende, er zijn ook geen alternatieven omdat de markt zo gesloten was en dat is daarmee een beetje een kip-ei verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-07 23:18
Zxui schreef op zondag 30 januari 2022 @ 03:20:
@Tmaster Ik ben er achter gekomen dat er ergens op hun ‘search’ systeem staat dat je in aanmerking komt voor een omwisseling naar een Ubee 1318 als je Internet Giga hebt en het modem in bridge hebt / wilt om een eigen router te gebruiken.

Ik had namelijk een vriendelijke en behulpzame medewerker aan de lijn die even moest zoeken hoe hij dat voor elkaar kon krijgen. Toen ik hem vroeg wat er nu precies voor voorwaarde was voor de omruil, las hij de tekst letterlijk voor. Vervolgens vroeg ik hem of dat ergens op de website te vinden was antwoordde hij dat het een intern systeem was genaamd search (of zearch gezien hij het een beetje raar uitsprak).

Er staat ook een instructie bij hoe ze dit moeten verwerken in hun systeem, is blijkbaar anders dan gangbaar.

Ik heb toen mijn abonnement laten upgraden naar Giga waardoor ik aan de voorwaarden voldeed.

Er werd ook direct gevraagd hoe mijn aansluiting er uit zag en toen bleek dat die nogal oud was en niet 3.1 geschikt, is er ook meteen een monteur ingepland die deze kostenloos verving.

Eigenlijk was ik van plan om na een maand mijn abonnement weer terug te wijzigen maar nu ik een gigabit heb vind ik eigenlijk best wel lekker.

Dit modem werkt zo goed dat ik helemaal geen behoefte meer heb om een eigen modem te willen.
*O*
Interessant. zit alleen niet te wachten om 82 euro te betalen per maand voor 1Gbit lijntje.Ik heb nu 300Mbit en dat is prima.
Bovendien heb ik ze nu gemaild en de situatie uitgelegd. Ook dat ik hoop op wat coulance voor een zeer trouwe abonnee die al sinds 1998 onafgebroken bij @home/ziggo zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Als stroom 25 cent per Kw kost ben je zo'n 15 jaar bezig om €150 te besparen, da's ruim voorbij de levensduur van een nieuw modem. Dat is dus onzinnig.

Toch vind ik 5watt besparen een legitieme drijfveer. Kan me prima indenken dat je als hobby je verbruik zo laag mogelijk wil houden.

Mijn huis draait in stand-by 29watt, centrale afzuiging, Ubee-modem/router, PoE-switch, HPE Aruba accesspoint, klokje fornuis, klokje woonkamer, radiowekker slaapkamer, en twee 1watt buitenlampen met schemersensor. Al het andere spul zit achter een schakelaar. Met de connectbox was m'n stand-by 35watt. Toch weer 6watt eraf na gratis modemswap (om andere reden).

Als iemand €200 wil betalen om o.a. een paar watt te besparen, omdat het kan, moet ie dat lekker doen. Anderen hangen het huis weer vol PoE camera's en NAS, omdat het kan, ook lekker doen. Ieder z'n meug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Chris.nl schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:18:
[...]

Als stroom 25 cent per Kw kost ben je zo'n 15 jaar bezig om €150 te besparen, da's ruim voorbij de levensduur van een nieuw modem. Dat is dus onzinnig.
dure kWh van 25ct.. ;) hier is het net iets meer dan 14 ct per kWh

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
SMSfreakie schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:34:
[...]

offtopic:
Met 25ct wat het makkelijker rekenen, je hebt ze ook die nu meer betalen. 'k Zit zelf gelukkig ook nog aan de goede kant van m'n pré gasgedoe 3 jaar energiecontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Vroeg me af of iemand de Motorola MB8611 toevallig heeft? En zo ja werkt dat? Deze zou aan alle eisen moeten voldoen.

https://www.motorola.com/us/mb8611/p

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
@prutser001 Gaat niet werken daar dit een model is voor de Amerikaanse markt en dus geen EuroDocsis 3.0 ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
@prutser001 'k Heb Motorola (en Arris) al gecontact of ze hun Broadcom modems aan de Ziggo standaard kunnen laten voldoen. Kans op reactie en van slagen is zeeeer laag.

[ Voor 3% gewijzigd door Chris.nl op 30-01-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Jay-B schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:45:
@prutser001 Gaat niet werken daar dit een model is voor de Amerikaanse markt en dus geen EuroDocsis 3.0 ondersteunt.
Oh dat is jammer, leek me een mooi alternatief.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UltiemePCNerd schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:44:
Alleen meld de topicstart dat de 6660 een Puma 6 heeft terwijl ik online als enige bron kan vinden dat er een puma 7 in zit
Ik heb geen idee waar ik die info vandaan haalde, dus heb hem nu op Puma 7 gezet.
Maakt niet veel uit omdat Puma 7 nog steeds jitter bugs heeft.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesIsVoorbij
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-07 17:00
Als we nou 2000 mensen kunnen vinden die een eigen modem willen kunnen we zoiets bestellen:
https://m.made-in-china.c...iFi-Router-791821182.html

Best voordelig, Broadcom chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@AllesIsVoorbij en wie schrijft de firmware, regelt ondersteuning (stuk, doa, etc.).

Zou leuk zijn als iemand genoeg verstand heeft en een "blocks" variant ontwikkeld.
  • Modem (basis)
  • Router module met LAN poorten
  • Wifi module
  • Zigbee module
  • Telefoon (analoog/dect) module
Kan je swappen en pluggen naar je eigen wensen.

Misschien een Rasberry Pi als basis?
DOCSIS 3/4.* PCIe kaarten

[ Voor 9% gewijzigd door DJMaze op 30-01-2022 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online
SMSfreakie schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:34:
[...]

Bij nieuwe energiecontracten is ca. 50 ct per kWh "normaal".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-05 22:21

UltiemePCNerd

Banaan.

[...]

Het grote probleem met Ziggo is dat er nog geen Wifi-6 modem wordt geleverd. Dan zou je dus een andere router moeten aanschaffen maar dan zit je alsnog vast aan de vele vaste instellingen van de GIGAbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@UltiemePCNerd Volgens mij zijn er al 2 oplossingen voor:
- Als het alleen om je Wi-Fi gaat, dan koop je access points naar je zin en sluit je die op het modem van je provider aan. Kun je bij elke provider blijven gebruiken.
- Als het om instellingen gaat zet je het modem van Ziggo in bridge en kun je erachter doen wat je wilt. Dan heb je genoeg keuze aan routers.

Dan kom je al uit op zo'n apparaat: https://www.netgear.com/home/wifi/modem-routers/cax80/
kost 500 dollar. De vraag is wie dat ervoor over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:34
Zxui schreef op zondag 30 januari 2022 @ 03:20:
@Tmaster Ik ben er achter gekomen dat er ergens op hun ‘search’ systeem staat dat je in aanmerking komt voor een omwisseling naar een Ubee 1318 als je Internet Giga hebt en het modem in bridge hebt / wilt om een eigen router te gebruiken.

Ik had namelijk een vriendelijke en behulpzame medewerker aan de lijn die even moest zoeken hoe hij dat voor elkaar kon krijgen. Toen ik hem vroeg wat er nu precies voor voorwaarde was voor de omruil, las hij de tekst letterlijk voor. Vervolgens vroeg ik hem of dat ergens op de website te vinden was antwoordde hij dat het een intern systeem was genaamd search (of zearch gezien hij het een beetje raar uitsprak).

Er staat ook een instructie bij hoe ze dit moeten verwerken in hun systeem, is blijkbaar anders dan gangbaar.

Ik heb toen mijn abonnement laten upgraden naar Giga waardoor ik aan de voorwaarden voldeed.

Er werd ook direct gevraagd hoe mijn aansluiting er uit zag en toen bleek dat die nogal oud was en niet 3.1 geschikt, is er ook meteen een monteur ingepland die deze kostenloos verving.

Eigenlijk was ik van plan om na een maand mijn abonnement weer terug te wijzigen maar nu ik een gigabit heb vind ik eigenlijk best wel lekker.

Dit modem werkt zo goed dat ik helemaal geen behoefte meer heb om een eigen modem te willen.
*O*
het hangt denk ik ook af van hoe makkelijk de mederwerker aan de andere kant is. ik heb hier met het goedkoopste internet only abonnement gewoon de Ubee 1318 gekregen nadat ik heb aangegeven dat de connectbox van hun problemen geeft op mijn aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
poging 2 loopt

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Nu online
jongetje schreef op maandag 31 januari 2022 @ 07:49:
Dan kom je al uit op zo'n apparaat: https://www.netgear.com/home/wifi/modem-routers/cax80/
Zoals al vaker ter sprake is gekomen in dit topic: waar jij naar linkt is een modem router combi, die alleen DOCSIS 3.1 ondersteunt en geen EuroDOCSIS 3.0, en gaat dus niet werken met Ziggo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@Jeffrey87 Gaat me meer om de prijs van een dergelijk apparaat. Dat zal met eurodocsis niet veel lager zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Nu online
jongetje schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:08:
@Jeffrey87 Gaat me meer om de prijs van een dergelijk apparaat. Dat zal met eurodocsis niet veel lager zijn.
Er is ook een AX2700 variant die $379 kost, dan moet je wel inleveren op de WiFi performance.

Prijzen in de US zijn trouwens exclusief sales tax, dus je betaalt nog een tikje meer dan die prijs.

[ Voor 4% gewijzigd door Jeffrey87 op 31-01-2022 08:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Officiële lijst van alle gecertificeerde modems (niet alleen Docsis 3.1): https://www.cablelabs.com...ds/2013/10/cert_qual.xlsx

Voor ondersteuning Docsis 3.1/EuroDocsis 3.0 ontbreken in de TS twee van Sagem (chipset onbekend) en de CGA4233 van Technicolor (Broadcom).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-07 15:57
hcQd schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:45:
Officiële lijst van alle gecertificeerde modems (niet alleen Docsis 3.1): https://www.cablelabs.com...ds/2013/10/cert_qual.xlsx

Voor ondersteuning Docsis 3.1/EuroDocsis 3.0 ontbreken in de TS twee van Sagem (chipset onbekend) en de CGA4233 van Technicolor (Broadcom).
Je moet in die tabel niet alleen op EuroDocsis 3.0 en Docsis 3.1 filteren. Wat vooral bepalend is de high split op 204 Mhz die ze verplicht stellen (US Freq Range 5-85MHz/5-204MHz). Dan hou je maar een kleine lijst over

AVM6690Intel Puma 7
AVM6660Intel Puma 7
AVM6591Intel Puma 7
ArrisTG6442VF
ArrisTG3442DEIntel Puma 7
ArrisTG3492LGConnectBox Giga (Intel Puma 7)
AskeyTCG310JBroadcom BCM3390
CompalCH8679Intel Puma 7 v2
HitronCODA-5519 EUIntel Puma 7
SagemcomF@st 3896Broadcom BCM3390
TechnicolorCGA6444-4236
TechnicolorCGM4231Broadcom BCM3390ZR

Alleen de AVM's lijken beschikbaar in de vrije verkoop. De rest lijkt alleen via kabelboeren beschikbaar.

Geen van de modems is futureproof. Ze missen allemaal optionele DS tot 1768Mhz. Ook zijn 2.5Ghz poorten spaarzaam,

[ Voor 20% gewijzigd door Klaus_1250 op 11-06-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001

prutser001

Jay-B schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:45:
Helemaal niet naar gekeken... Ik vind het aanbod in 'EU' een beetje matig, AVM heeft de 6660 maar wil eigenlijk een zo simpel mogelijk model, iets wat lijkt op de MB8611 in ieder geval.

Ga wel weer verder kijken, wil in ieder geval geen Puma6 chipset.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
ik ben online, niks verder hoeven te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Driek schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:29:
Gefeliciteerd! Lekker soepel, hoor. Ik ga nu ook dan daadwerkelijk de 6660 bestellen :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Keypunchie schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:37:
[...]

Gefeliciteerd! Lekker soepel, hoor. Ik ga nu ook dan daadwerkelijk de 6660 bestellen :-)
Nope, supersimpel, ik heb na 2 uur de modems gewisseld en hij kwam omline, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
Driek schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:47:
[...]

Nope, supersimpel, ik heb na 2 uur de modems gewisseld en hij kwam omline, meer niet.
Hoe zit het met de ping tijden en ping jitter op de 6660?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Klaus_1250 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:32:
[...]

Hoe zit het met de ping tijden en ping jitter op de 6660?
Geen idee hoe ik dat goed meet, maar een gemiddelde ping naar google zit tussen de 15 a 20 ms.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Chris.nl schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:47:
@prutser001 'k Heb Motorola (en Arris) al gecontact of ze hun Broadcom modems aan de Ziggo standaard kunnen laten voldoen. Kans op reactie en van slagen is zeeeer laag.
Arris heeft gereageerd
We value your feedback and have reviewed this issue with our team. We have submitted your request to our Technical Support team and a technical support representative will be contacting you shortly in reference to your request.
To be continuned?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beezjeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-07 03:24
Hier met wat contact op en neer een UBC1318 kunnen regelen, eindelijk van de Connectboxen af na jaren en mijn vrije modem zoektocht gaat voorlopig gelukkig in de ijskast :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beezjeh
Chris.nl schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:54:
[...]

Arris heeft gereageerd
[...]
To be continuned?
Reactie van Technical Support zal vast luiden als :D

"Appreciate the interest in our product, we will follow the market and hope to be a valuable player in the future but right now we don't have any plans."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
beezjeh schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:59:
[...]

Reactie van Technical Support zal vast luiden als :D

"Appreciate the interest in our product, we will follow the market and hope to be a valuable player in the future but right now we don't have any plans."
Dat kan en is waarschijnlijk... Misschien zit er een manager tussen die denkt "Hey, als ik 100.000 modems aan kaaskoppen kan verkopen zit ik op een leuke provisie, ik zal onze Indische technische dienst eens de tech-spec's sturen / custom NL firmware laten schijven en Chris een testexemplaar sturen" 🤡

Nee heb je, ja kan je krijgen.. Als ik/we blijven afwachten en fabrikanten niet kietelen gebeurt er sowieso niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Per een relatieve recente telecommonitor, er zijn ruwweg 3,5 miljoen kabelaansluitingen in Nederland. Laten voor het gemak zeggen dat daar 3 miljoen van van Ziggo zijn (de rest Delta&Caiway).

Wat zou de interesse zijn in alternatieve kabelmodems? 2 a 3%? Realistisch gezien?

Met net iets meer dan 3% kom je dan ongeveer aan de 100k alternatieve modems als totale markt. Maar daar gaat Arris niet zomaar eventjes een in Nederland gevestigde partij als AVM verdringen. Dat zal wat marketing gaan vereisen. Maar ja, ze concurreren dan ook met zichzelf, want ze verkopen al vele exemplaren direct aan Ziggo (die ingezet worden als ConnectBox). Wat wordt de marketing dan? "Wil je iets beter dan de ConnectBox? Koop dan de ConnectBox met de merknaam er nog op!"?

Kortom. De opening van de Nederlandse markt is leuk voor bedrijven die een leuke retailkans zoeken, maar het is nou niet alsof luilekkerland zich voor hun opent. AVM staat sterk, omdat ze nou eenmaal al een positie hebben.

Desondanks, goed dat je hebt gemaild. Beter iets, dan niets.

[ Voor 3% gewijzigd door Keypunchie op 31-01-2022 14:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Keypunchie schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:47:
Per een relatieve recente telecommonitor, er zijn ruwweg 3,5 miljoen kabelaansluitingen in Nederland. Laten voor het gemak zeggen dat daar 3 miljoen van van Ziggo zijn (de rest Delta&Caiway).

Wat zou de interesse zijn in alternatieve kabelmodems? 2 a 3%? Realistisch gezien?
Zou goed kunnen.
Met net iets meer dan 3% kom je dan ongeveer aan de 100k alternatieve modems als totale markt. Maar daar gaat Arris niet zomaar eventjes een in Nederland gevestigde partij als AVM verdringen. Dat zal wat marketing gaan vereisen. Maar ja, ze concurreren dan ook met zichzelf, want ze verkopen al vele exemplaren direct aan Ziggo (die ingezet worden als ConnectBox). Wat wordt de marketing dan? "Wil je iets beter dan de ConnectBox? Koop dan de ConnectBox met de merknaam er nog op!"?
Wij kunnen ons wel iets indenken bij het verschil tussen een vrij instelbare Arris met broadcom chipset en de kreupel instelbare Ziggo variant met intel chipset. Daarnaast stuurt Ziggo je sowieso een eigen modem dus Arris zou zichzelf niet kannibaliseren, puur kans op meer verkoop. Ook weet Arris al hoe ze een modem Ziggo compatible moeten maken, ze hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. Prima kans om dozenschuivers een voorraadje in te laten slaan.
Kortom. De opening van de Nederlandse markt is leuk voor bedrijven die een leuke retailkans zoeken, maar het is nou niet alsof luilekkerland zich voor hun opent. AVM staat sterk, omdat ze nou eenmaal al een positie hebben.
Klopt AVM heeft een goeie reputatie en marketing. Neemt niet weg dat veel Tweakers zich bewust zijn van een verschil tussen intel en broadcom chipset. Mooist als AVM ook komt met broadcom chipset, laatst was er nog een onderzoek waaruit bleek dat AVM ook heel goed (beste uit de test) bezig is met CVE patches e.d.
Dank je!

-edit-

Net weer een mailwisseling gehad, ik heb ze benadrukt dat ze al actief zijn op de Ziggo markt met intel chipsets, ze zichzelf niet zouden kannibaliseren maar de tech community verlegen zit om de eerste fabrikant die vrije broadcom docsis3.1 modems aanbied :+

Nu Motorola weer eens kietelen...

[ Voor 10% gewijzigd door Chris.nl op 31-01-2022 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd

UltiemePCNerd

Banaan.

jongetje schreef op maandag 31 januari 2022 @ 07:49:
@UltiemePCNerd Volgens mij zijn er al 2 oplossingen voor:
- Als het alleen om je Wi-Fi gaat, dan koop je access points naar je zin en sluit je die op het modem van je provider aan. Kun je bij elke provider blijven gebruiken.
- Als het om instellingen gaat zet je het modem van Ziggo in bridge en kun je erachter doen wat je wilt. Dan heb je genoeg keuze aan routers.

Of gewoon een Fritz Box 6660 voor minder dan de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Driek schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:52:
[...]

Geen idee hoe ik dat goed meet, maar een gemiddelde ping naar google zit tussen de 15 a 20 ms.
Bedraad op een Windows pc is goed te doen. Misschien heeft Fritz!Box een interne tool om ping te testen?

8.8.8.8
1.1.1.1
9.9.9.9
tweakers.net
Je kan pingen wat je wil en de snelste delen...

Tussen de 15 en 20ms is nog geen wereldschokkend goed resultaat. Liefst dat je kan terugkoppelen dat je rond de 10/12 zit, dan is het een netto ping in Ziggo land imo. Onderstaand had ik met een Connectbox, met de Ubee tik ik soms de 11ms aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/JPAy2ftU7S9Ce7ez0Jpjl5ae.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Chris.nl schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:21:
[...]

Bedraad op een Windows pc is goed te doen. Misschien heeft Fritz!Box een interne tool om ping te testen?

8.8.8.8
1.1.1.1
9.9.9.9
tweakers.net
Je kan pingen wat je wil en de snelste delen...

Tussen de 15 en 20ms is nog geen wereldschokkend goed resultaat. Liefst dat je kan terugkoppelen dat je rond de 10/12 zit, dan is het een netto ping in Ziggo land imo. Onderstaand had ik met een Connectbox, met de Ubee tik ik soms de 11ms aan.

[Afbeelding]
ja, zo had ik het gedaan, een ping 8.8.8.8 -t, alleen via wifi, mijn laptop heeft geen utp meer :(
Laagste 10ms, meeste rond de 15ms, paar uitschieters naar boven.

kreeg overigens de portforwarding met ipv6 met duckdns niet aan de praat, op ip4 was het geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07 19:28

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ze concurreren niet helemaal met zichzelf, want Ziggo blijft modems leveren aan klanten, alleen mogen klanten hun modem er tussen gaan hangen.

Dus heb je straks met een beetje geluk 2 modems van hetzelfde merk bij 1 aansluiting in huis liggen.
Neemt niet weg dat de markt klein gaat blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klaus_1250
De markt is in feite Europese Unie, niet per sé Nederland alleen.

Wat er land / regio / provider kan verschillen is welkde delen van Docsis / Eurodocsis ze implementeren. En welke frequentiebanden. Maar dit is ook allemaal vastgelegd in de Docsis standaarden.

Dus de verschillende producten van kabelmodems zouden gewoon EU kabelmodems kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Driek schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:44:
[...]

ja, zo had ik het gedaan, een ping 8.8.8.8 -t, alleen via wifi, mijn laptop heeft geen utp meer :(
Laagste 10ms, meeste rond de 15ms, paar uitschieters naar boven.

kreeg overigens de portforwarding met ipv6 met duckdns niet aan de praat, op ip4 was het geen probleem.
Thnx! 10ms is mooi, meeste 15ms ook prima. Uitschieters naar boven via WiFi moet kunnen.
Niets mis met je ping tests via de Fritz!Box 6660. Denk dat je het best mooi voor elkaar hebt zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
UltiemePCNerd schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:12:
[...]

Of gewoon een Fritz Box 6660 voor minder dan de helft.
Die heeft een Puma 7 chipset...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd

UltiemePCNerd

Banaan.

jongetje schreef op maandag 31 januari 2022 @ 17:59:
[...]

Die heeft een Puma 7 chipset...
stukken beter dan puma 6
ik heb nu nog steeds zo'n ziggo onding met een puma 6, maanden lang veel minder last van gehad
niks op games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
Ik ben vandaag netje teruggebeld door iemand van ziggo maar mijn tc7210 kon niet ingewisseld worden voor een UBC1318, alleen een connectbox (arris). HIj had het nog nagevraagd aan een leidinggevende of het een ubc kon worden maar dat was niet het geval.
Daarna nog verteld over het zearch systeem en dat er wel degelijk uitzonderingen gemaakt konden worden. Hij zou dit nakijken en mij hierover weer terug bellen..
Wordt vervolgd. Als iemand nog die forum link weet, denk ik dat ik wellicht dat ook een poging kan wagen. Misschien dat ik via die link wel meer geluk heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Driek schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:29:
👍 Ik heb startpost aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
DJMaze schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:48:
[...]

👍 Ik heb startpost aangepast
Misschien disclaimer 'vooralsnog zonder telefonie' erbij?

- edit -

Zie dat je er 'werkend internet' van gemaakt hebt. Top

[ Voor 14% gewijzigd door Chris.nl op 31-01-2022 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat dacht je van zakelijk klanten?
Ik ken er wel een aantal die gek worden van sommige zakelijke modems.
En die hebben best geld met complete AeroHyve en Juniper netwerken er achter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
DJMaze schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:55:
[...]

Wat dacht je van zakelijk klanten?
Ik ken er wel een aantal die gek worden van sommige zakelijke modems.
En die hebben best geld met complete AeroHyve en Juniper netwerken er achter.
Als die echt geld hebben ga je toch voor glasvezel? Heb je meteen betere servicelevels dan een consumenten plus verbinding waar je halve wijk op zit...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Nu online
De Connectbox Giga werkt prima in bridge mode. Een nette ping van 7 ms naar de eerste externe hop (CMTS/gateway) en 9 ms naar een willekeurige server in Amsterdam.

Geen last van ping spikes of jitter tijdens gaming, maar inderdaad, de Ubee doet het nét iets beter. Maar de Puma 7 chip is lang niet zo slecht als de Puma 6.

Nu zit ik op een niet zo hele drukke node, gemiddeld 50% utilization op de upstream en 60% op de downstream (bron: gezien op de laptop van een monteur die hier een keer was).

Dit is overigens met een ASUS ZenWiFi XD4 in router mode, en getest via Ethernet (via WiFi +3 ms).

[ Voor 41% gewijzigd door Jeffrey87 op 31-01-2022 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rybar
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23-02 11:54
@Wildfire Was zo geregeld via jouw link. TC7210 omgewisseld voor 1318ZG. Bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
Weet iemandtoevallig welk modem men aan het testen was voor: nieuws: Ziggo test docsis 3.1-modem met 2,5Gbit/s-poort bij klanten

Zover ik heb gezien zijn er niet veel Docsis kabelmodem met 2.5gb/s die aan de Ziggo specs voldoen muv:
  • AVM Fritzbox! 6660
  • AVM Fritzbox! 6690 (leverbaar vanaf maart 2022)
  • Sagemcom F@st 3896
  • Hitron CODA-5519 EU
  • Compal Broadband Networks CH8679

[ Voor 21% gewijzigd door Klaus_1250 op 01-02-2022 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltiemePCNerd

UltiemePCNerd

Banaan.

FritzBox 6660 binnen. Ziggo gebeld.
Kan pas vanaf 7 februari omdat wij telefonie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-07 22:43
UltiemePCNerd schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:58:
FritzBox 6660 binnen. Ziggo gebeld.
Kan pas vanaf 7 februari omdat wij telefonie hebben.
Op zich kun je melding maken bij ACM, ze voldoen nu niet aan de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andros schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:29:
7 februari vind ik nog meevallen.
Alle gebieden waar je nog geen eigen modem kan plaatsen is erger.

Ik ken ook een stuk in Amsterdam waar glasvezel niet kan en waar wel een groene coax uit de muur komt en Ziggo blijft beweren dat het helemaal niet kan op dat adres.
Het rare is dat aan die groene kabel wel een werkende modem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 16-07 21:12
Wildfire schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:23:
[...]

De TC7210 kan in bridged modus geen IPv6. Daarom kun je op het forum van Ziggo (https://community.ziggo.n...JTQ1JJUFRJT05TfGhL#M99778) dan gratis een omruil vragen naar een Ubee UBC1318ZG welke precies doet wat jij verwacht. Bridged laten zetten en voila. :)

-- Edit: ander voordeeltje, dit is een modem die niet gebruik maakt van de gevreesde Puma chipset :)
Stomme vraag, maar kan ik dan nog wel mijn " next " box gebruiken? (Via mijn unifi netwerk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Klaus_1250 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:07:
Weet iemandtoevallig welk modem men aan het testen was voor: nieuws: Ziggo test docsis 3.1-modem met 2,5Gbit/s-poort bij klanten

Zover ik heb gezien zijn er niet veel Docsis kabelmodem met 2.5gb/s die aan de Ziggo specs voldoen muv:
  • AVM Fritzbox! 6660
  • Sagemcom F@st 3896
  • Hitron CODA-5519 EU
Als het er al eentje uit deze lijst is, zet ik mijn geld op de laatste 2. Daarvan is de Compal dan weer het meest waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
Klaus_1250 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:07:

• AVM Fritzbox! 6660
  • Sagemcom F@st 3896
  • Hitron CODA-5519 EU
Diegene die testen hebben een NDA getekend en mogen daar dus niets over zeggen. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Andros schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:29:
[...]

Wel wat gortig, aangezien het over een week wel werkt. De ACM heeft over dit hele dossier ruim 5 jaar gedaan...die week (of misschien nog wel meer) gaan ze ook wel over hun kant laten.

Dat de eigen modem niet in UPC gebied kan en dat zonder duidelijke datum, daar zullen ze eerder op ingrijpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Klaus_1250
Timmert schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:23:
[...]

Als het er al eentje uit deze lijst is, zet ik mijn geld op de laatste 2. Daarvan is de Compal dan weer het meest waarschijnlijk.
Ik heb even wat dieper gegoogled, maar het schijnt dat het een Sagemcom F@st 3896 is (Broadcom chipset)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjans
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-07 15:41
Ik heb Ziggo klein zakelijk en hang nu met Ziggo aan de lijn om mijn MAC adres door te geven van mijn Fritz! 6660. Ik merk dat ze nog niet echt op de hoogte zijn hoe dit werkt. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
Via het community forum van ziggo in het draadje "Eindelijk IPv6 in Bridge modus..." heb ik mijn TC7210 kunnen laten omruilen (is nog onderweg) voor een UBC1318. Ging vrij snel en moeiteloos.

[ Voor 8% gewijzigd door Tmaster op 02-02-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Kan IPv6 al in heel Ziggo gebied ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjunv
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-05 12:54
dolopfriet schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:47:
Kan IPv6 al in heel Ziggo gebied ?
In fUPC nog steeds niet. fZiggo heeft (in ieder geval voor het grootste gedeelte) wel IPv6.

Ik heb een half jaar bij de klantenservice van Ziggo gewerkt (tot augustus 2021), en toen was er nog geen sprake van enig teken dat het eraan zat te komen.

[ Voor 24% gewijzigd door pjunv op 02-02-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
Het is iets genuanceerder. In het hele gebied is er een mogelijkheid tot IPv6. In fZiggo is dat full dual stack zowel in bridge modus als in router modus. In fUPC is IPv6 voornamelijk DS lite en nog niet in bridge modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-07 17:38
DJMaze schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:40:
[...]

Ik ken ook een stuk in Amsterdam waar glasvezel niet kan en waar wel een groene coax uit de muur komt en Ziggo blijft beweren dat het helemaal niet kan op dat adres.
Het rare is dat aan die groene kabel wel een werkende modem zit.
Dat is voormalig UPC-gebied. Zie ook: https://www.totaaltv.nl/n...-verdeeld-in-twee-kanten/

Ik kan me voorstellen dat dit gebied nog wel aan de beurt komt, als dat zo blijft zal ACM niet blij zijn vermoed ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjans
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-07 15:41
Helaas heb ik zojuist ook bericht gehad; voormalig UPC gebied. Ze zeggen dat ik geduld moet hebben omdat de achterliggende infra ook geüpdatet moeten worden. Zal wel met MAC filtering te maken hebben. Heeft iemand het toevallig al gewoon getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
@zuma Ziggo heeft zich ingedekt.
Waarom is de vrije modem keuze niet in alle regio’s beschikbaar op het moment dat jullie dit vrij moesten geven van ACM?
Om vrije modem keuze mogelijk te maken zijn lokale aanpassingen nodig aan ons netwerk. Helaas kunnen we niet in één keer tegelijk alle lokale netwerkelementen kunnen omzetten. We doen ons uiterste best om zo snel mogelijk ook in jouw buurt het netwerk aan te passen. Wij zijn in nauw contact met de ACM en houden ze voortdurend op de hoogte van de voortgang.
bron

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Die heb ik maar even door de vertaler uit het Ziggospeak gehaald:

"We hebben nooit zin gehad om echt in ons netwerk te investeren en we dachten dat we dit juridisch van tafel konden vegen. We zijn nu veels te laat begonnen met de implementatie en hebben een technisch issue in het voormalig UPC gebied. Met tegenzin trekken we nu het geld uit voor een netwerkconversie die we al jaren geleden hadden kunnen doen, maar waar we te gierig voor waren. Om de ACM uit de buurt te houden overspoelen we hun met zinloze 'status updates', zodat we juridisch sterk staan bij het aanvechten van eventuele boete."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Ok we gaan het dan wel zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

sjans schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:09:
Helaas heb ik zojuist ook bericht gehad; voormalig UPC gebied. Ze zeggen dat ik geduld moet hebben omdat de achterliggende infra ook geüpdatet moeten worden. Zal wel met MAC filtering te maken hebben. Heeft iemand het toevallig al gewoon getest?
Volgens mij heeft het te maken met het provisioningsysteem. Dat is in fUPC gebied nog anders (minder flexibel denk ik), dan bij fZiggo. Ze zijn nu alles aan het migreren naar het systeem van fZiggo, wat best een aparte stap is aangezien tot nu toe alle systemen naar fUPC werden gemigreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Gaan dan ook de Irdeto CI+ modules met smartcard in het volledige Ziggo gebied komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
dolopfriet schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:59:
Gaan dan ook de Irdeto CI+ modules met smartcard in het volledige Ziggo gebied komen?
Volgens Ziggo:

Ja, je kan ook je eigen mediabox aansluiten als deze voldoet aan de Ziggo specificaties, waaronder ondersteuning van CI+ versie 1.2, 1.3 of 1.4.

Daarnaast moet de mediabox om kunnen gaan met de Ziggo smartcard. Afhankelijk van de regio waar je woont, betekent dit dat het apparaat met de Irdeto dan wel Nagra versleuteling van je smartcard om moet kunnen gaan. Vraag dit na bij de leverancier of fabrikant van de mediabox voordat je tot aanschaf overgaat.

Uiteraard kun je ook altijd online tv kijken via de Ziggo GO app op je smartphone of tablet.

https://www.ziggo.nl/klan...n/wifi-modems/eigen-modem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezjeh
sjans schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:26:
Ik heb Ziggo klein zakelijk en hang nu met Ziggo aan de lijn om mijn MAC adres door te geven van mijn Fritz! 6660. Ik merk dat ze nog niet echt op de hoogte zijn hoe dit werkt. Ben benieuwd.
Nevermind 😀

[ Voor 14% gewijzigd door beezjeh op 02-02-2022 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
sjans schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:26:
had ik ook, maar als het doorgeven gelukt is, is het binnen notime geregld.

ah, ik zie dat je oud upc gebied bent, ja das jammer.
VOlgens mij is er ook een postcode check om te zien of je een eigen modem kan gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door Driek op 02-02-2022 19:31 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Mijn 6660 is binnen! Ik ga nu contact met Ziggo opnemen.

[ed.] Update.

Doorgegeven via de chat, ging allemaal goed. Ze vroegen nog Merk&Model en zowel de CM MAC als de MTA MAC (die volgens de pagina alleen nodig is voor telefonie), maar prima, dan hebben ze die ook. Ook nog wat verificatiegegevens en contactgegevens voor eventuele opvolging.

Voor later vanavond heb ik de verwisseltruc op het programma staan.

[ed.] Huup, huup verwisseltruc!

Supersoepel! Hoe soepel dan?

Klein weetje: Ik heb nog een AP (fritz 3000), verbonden met kabel, die nog mijn oude SSID gebruikt, omdat er nog wat "smart" apparaten waren, waar ik nog niet aan toegekomen was om ze om te zetten naar de SSID die ik vanwege de Connectbox moest instellen (lang verhaal kort: mijn wachtwoord was illegaal volgens Connectbox :( )

Anyway. Mijn Homepod was lekker muziekje aan het spelen. Ik plugde de kabels van Connectbox allemaal om in de Fritz!Box. Ik bedacht me dat ik mijn laptop, waarmee ik met Fritz wilde verbinden nog in de andere kamer had laten liggen. Dus ik daarheen en terug en wat bedenk ik me.

Geen moment is de muziek gestopt! De overschakeltijd van Connectbox naar Fritz was korter dan de buffer van de Homepod!

Nu lekker bezig om het Fritz! spul te configureren. Nog wel een piepklein detail. De 6660 wordt geleverd met FritzOS 07.26, terwijl 07.29 beschikbaar is, dus niet vergeten om snel te updaten.

[addendum]
Voor de statistieken: Internet Only Start. Ik haal de volle snelheid (75/10) en (via Wifi) ping van 15ms op een speedtest.

* Keypunchie is helemaal in zijn nopjes.

[En nog een addendum]
Dit zijn toch de interessante plaatjes. Best veel informatie over de opbouw/kwaliteit van de verbinding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8evwCgL55-rcoofdP1YRcCd05TE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FSTDNqum8A0ZrHYAI2bLbxFa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 147% gewijzigd door Keypunchie op 03-02-2022 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Viel te verwachten, maar Arris gaat helaas geen broadcomm modems in de vrije Nederlandse markt zetten.
Hi Chris,

My name is ** and I am the escalation manager for ARRIS.

I'm glad to hear you're excited about ARRIS products in your market. Unfortunately, we only have retail products in the North America market at this time. Entering new markets is a very complex and involved process, so unfortunately we don't have a way to directly sell you a modem.

However, I will definitely take your interest and pass along to our product teams If there is anything else I can do for you, please let me know.

Thank you,

**
ARRIS Technical Support
Ik ga nog netjes antwoorden dat ik de inhoudelijke reactie waardeer en Amazon ook in Nederland actief is (gebruiken ze als verkoopkanaal in Amerika). Maar dat zal niets uithalen.

Van Motorola géén reactie gehad. Pindakaas. En weer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk_dh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:34
Keypunchie schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:41:
[En nog een addendum]
Dit zijn toch de interessante plaatjes. Best veel informatie over de opbouw/kwaliteit van de verbinding:
[Afbeelding]
Er missen 4 downstream-kanalen rond de 800MHz, je hebt mogelijk last van interferentie door LTE. Kun je ook een uitdraai delen van de signaalwaarden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Mijn 6660 is binnen! Ik ga nu contact met Ziggo opnemen.

[ed.] Update.

Doorgegeven via de chat, ging allemaal goed. Ze vroegen nog Merk&Model en zowel de CM MAC als de MTA MAC (die volgens de pagina alleen nodig is voor telefonie), maar prima, dan hebben ze die ook. Ook nog wat verificatiegegevens en contactgegevens voor eventuele opvolging.

Voor later vanavond heb ik de verwisseltruc op het programma staan.

[ed.] Huup, huup verwisseltruc!

Supersoepel! Hoe soepel dan?

Klein weetje: Ik heb nog een AP (fritz 3000), verbonden met kabel, die nog mijn oude SSID gebruikt, omdat er nog wat "smart" apparaten waren, waar ik nog niet aan toegekomen was om ze om te zetten naar de SSID die ik vanwege de Connectbox moest instellen (lang verhaal kort: mijn wachtwoord was illegaal volgens Connectbox :( )

Anyway. Mijn Homepod was lekker muziekje aan het spelen. Ik plugde de kabels van Connectbox allemaal om in de Fritz!Box. Ik bedacht me dat ik mijn laptop, waarmee ik met Fritz wilde verbinden nog in de andere kamer had laten liggen. Dus ik daarheen en terug en wat bedenk ik me.

Geen moment is de muziek gestopt! De overschakeltijd van Connectbox naar Fritz was korter dan de buffer van de Homepod!

Nu lekker bezig om het Fritz! spul te configureren. Nog wel een piepklein detail. De 6660 wordt geleverd met FritzOS 07.26, terwijl 07.29 beschikbaar is, dus niet vergeten om snel te updaten.

[addendum]
Voor de statistieken: Internet Only Start. Ik haal de volle snelheid (75/10) en (via Wifi) ping van 15ms op een speedtest.

* Keypunchie is helemaal in zijn nopjes.

[En nog een addendum]
[Afbeelding]
Bij mij ging het ongeveer hetzelfde, proces gaat erg soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
@henk_dh Zolang ik mijn 75 Mbps haal, kan ik er niet mee zitten.

Hij knipt/plakt niet heel lekker. Heb even screenshots voor je (van alle 28 'receive' kanalen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Uy2nRviIqivBDJPXkmAvha8v9A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MYLV6Ik6FTVZdXrrpp7QnjWE.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfGzBnorZ8TNX9aO8kBmBi6vOQQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0EtyCOj0QLMc1yXHarRa6IUG.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk_dh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:34
@Keypunchie De kanalen op 796, 806, 816 MHz ontbreken. Mogelijk dat deze weggelaten worden door de CMTS omdat je last hebt/gehad hebt van interferentie. Verder is de downstream power aan de hoge kant. Heb je het modem aangesloten via een versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_ltkgKncF2S5DWFFoBuYGF7BgI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M6C4GZQVPbwWVVkJghh4Gawc.png?f=fotoalbum_large

dit zijn mijn waardes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
@henk_dh Niet dat ik weet.

Pas sinds januari aangesloten bij Ziggo. De monteur moest nog rommelen in het kastje aan het einde van de straat. AOP in de woonkamer waar hij nog wat aan gesleuteld heeft, en dan heb ik nu de meegeleverde kabel van de Arris CB domweg overgeprikt in de 6660.

Modem staat nu wel bij het raam, wat gunstig is als ik aan kom lopen, want nu ook goede Wifi in de voortuin, maar mogelijk dan wel vatbaarder voor LTE interferentie? Geen idee op welk punt dat ingrijpt.

Aan het einde van de rit, geen enkel probleem met de kwaliteit van het signaal, maar dan heb ik ook maar Start, terwijl ze Gigabit in de wijk bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVW
  • Laatst online: 13:57

RVW

@Keypunchie : zou je deze PUMA jitter test eens kunnen doen met de 6660?

http://www.dslreports.com/tools/puma6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
RVW schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:23:
@Keypunchie : zou je deze PUMA jitter test eens kunnen doen met de 6660?

http://www.dslreports.com/tools/puma6
wat moet ik vullen bij server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVW

RVW

Driek schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:24:
[...]

wat moet ik vullen bij server?
Bij mij vult hij daar zelf 78 in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
RVW schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:25:
[...]

Bij mij vult hij daar zelf 78 in.
dan krijg ik, via wifi:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
72ms : x
73ms : xx
75ms : x
76ms : x
77ms : xxx
78ms : xxxxx
79ms : xxxxxxxxx
80ms : xx
81ms : xxxxxxxxxxxxxxxxx
82ms : xxxxxxxxx
83ms : xxxxxxxxxxx
84ms : xxxxxxxxxxxxxx
85ms : xxxxxxxxxxxxxxxx
86ms : xxxxxxxxxxxxxxxxx
87ms : xxxxxxxxxxxxx
88ms : xxxxxxx
89ms : xxxxx
90ms : xxxxx
91ms : xxx
92ms : xxxxx
93ms : xxxxx
94ms : xxx
95ms : xx
98ms : x
100 - 149ms :xxxxxxx
150 - 199ms :x

Finished. Excess red is a concern if most measurements are 50ms or less.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVW

RVW

Driek schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:26:

100 - 149ms :xxxxxxx
150 - 199ms :x
Dat gaat wel. Denk dat AVM het Puma probleem redelijk onder controle heeft gekregen met hun firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
[addendum]
Heeft deze internationale uitvoering van de FRITZ!Box 6660 Cable ook nog DVB-C ondersteuning voor de ongecodeerde digitale TV kanalen? De Nederlandse site van AVM vermeldt dat namelijk niet terwijl dat wel nog op de Duitse site van AVM genoemd wordt.

Als dat wel het geval is kan je ongeacht of je een Internet Only Start abonnement hebt ook van die ongecodeerde digitale TV kanalen gebruik maken via de FRITZ!Box. Voornamelijk de SD uitvoeringen en een paar HD kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Een dergelijke test kan je beter bekabeld uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
@ArChie Ja!

Ik heb er nog niet uitgebreid naar gekeken (eerlijk gezegd is lineaire TV niet zo aan mij besteed, ik heb een DVB-T voor NL1,2,3, waar ik dan zoiets als de persco’s op kijk), maar je kan DVB-C aanzetten en dan streamt de Box het signaal door. Heb 5 minuten via de Fritz app op mijn telefoon gekeken, maar toen haperde die. Misschien dat ik met de Olympische Spelen eens kan kijken of ik via VLC kan kijken (zou ook moeten werken)

Zal later die tool proberen te draaien (voor de grap ook op mijn 4G gedraaid en dat geeft een hoop
rood, haha. Het zal wel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
@Keypunchie
In mijn FRITZ!WLAN Repeater DVB-C hebben de verschillende zenderlijsten ook een optie om de zenderlijst te downloaden die je dan in VLC of Kodi kan openen om weer te geven. Op die manier wordt één op één de DVB-C stream van het kanaal geopend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQQ2LOQ3FTc1QcJNoYWnoZShdUY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5y2j4ff218Niewhq6rt6HLtO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Die DSL tool geeft nogal een ander resultaat als ik hem op mijn telefoon, of op mijn laptop check.... Bij de telefoon staan er wel 20 x's op 100-150+

Op laptop (wifi) ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkPjd9mdKjZVi5GUUpj7JEWSV9A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zGDs5bl8d6jeoptgDoRdOBzx.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Keypunchie schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:43:
Die DSL tool geeft nogal een ander resultaat als ik hem op mijn telefoon, of op mijn laptop check.... Bij de telefoon staan er wel 20 x's op 100-150+

Op laptop (wifi) ziet het er zo uit:
Bij deze test gaat het om het vaststellen van de werking van de (Euro)DOCSIS chipset in het modem. Het is daarom beter om eventuele invloeden van draadloze verbindingen uit te sluiten en bij voorkeur direct bekabeld op het modem te meten.

Ik heb zelf geen kabelinternet, maar ter vergelijking de DSL test via de FRITZ!Box 7530 van mijn glasvezel provider waarbij gebruik wordt gemaakt van een Huawei GPON glasvezel modem met DVB-C:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yT6ZPfbA-6EsIgV3zNAP7tay2Zk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9Epg4COqI727paGcXwoavhJK.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
  • Nu online
ArChie schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:13:
[...]

Een dergelijke test kan je beter bekabeld uitvoeren.
Ja, mijn laptop heeft geen utp meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
@ArChie U vraagt, wij draaien. Uit de grabbelton een USB-C <-> ethernet-adapter en een ethernet kabeltje gepakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_WHhj7GEQf6yrNKWW5TS1x-GlU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7U5YuOXoHi7Mvcr7FelZuOPJ.png?f=fotoalbum_large

De gemiddelde waarde ligt wat lager, dat wel. Als ik een speedtestje draai is mijn ping nu ook onder de 10ms. De vraag is natuurlijk ook hoe geweldig zo'n USB-C adaptertje is. Ooit eens voor 50 euro via Amazon aangeschaft.

Al met al, voor mij zegt deze test niet zoveel, maar hopelijk is het voor anderen informatief. Net als Driek heb ik geen laptop met ethernetpoort in huis, dus dit is het beste dat ik je kan geven.

In wat ik in een avond en dag aan 'internetten' heb gedaan ben ik in ieder geval geen rare dingen tegenkomen, maar eerlijkheidshalve, dat had ik met de Arris ConnectBox eigenlijk ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Keypunchie schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:36:
De gemiddelde waarde ligt wat lager, dat wel. Als ik een speedtestje draai is mijn ping nu ook onder de 10ms. De vraag is natuurlijk ook hoe geweldig zo'n USB-C adaptertje is. Ooit eens voor 50 euro via Amazon aangeschaft.

Al met al, voor mij zegt deze test niet zoveel, maar hopelijk voor anderen is het informatief. Net als Driek heb ik geen laptop met ethernetpoort in huis, dus dit is het beste dat ik je kan geven.
Het is denk ik voornamelijk informatief. Om echt wat met de resultaten van deze test te kunnen zou de test eigenlijk op één bepaalde kabelaansluiting achtereenvolgens met verschillende modellen/merken/DOCSIS chipsets herhaald moeten worden om te zien wat de verschillen zijn als andere zaken niet wijzigen.

Gezien de correctable waarden van de EuroDOCSIS 3.0 downstream kanalen die je geplaatst hebt heb je geen signaal problemen op die kanalen. Als dat ook in orde is op het DOCSIS 3.1 downstream kanaal en de EuroDOCSIS 3.0 upstream kanalen en je ervaart geen latency problemen, dan zou ik me er ook niet druk over maken als er geen modem voorhanden is met een andere chipset dan de Puma chipset.

De door Ziggo verbouwde en dichtgetimmerde modems kunnen qua functionaliteiten niet tippen aan de FRITZ!Box modems:
- Geïntegreerde wifi mesh mogelijkheden;
- Werkende USB poort(en);
- Geïntegreerde DECT telefonie en voice over IP (SIP) mogelijkheden;
- Geïntegreerde multimedia mogelijkheden met ondersteuning voor FTA DVB-C kanalen;
- Uitgebreide monitoring inclusief actueel upstream/downstream data gebruik;
- VPN, DNS, etc.;
- SmartHome mogelijkheden;
- Etc.

Aangezien er bij mijn ouders zo'n Connectbox geval staat waar het al veel moeite kost om überhaupt op het modem in te loggen en er dan nog zinnige informatie uit te halen zou zo'n FRITZ!Box 6660 Cable mogelijk wel eens een goede optie kunnen zijn die vanwege de VPN opties dan ook makkelijk van afstand te beheren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Nu online
ArChie schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:29:
[...]
De door Ziggo verbouwde en dichtgetimmerde modems kunnen qua functionaliteiten niet tippen aan de FRITZ!Box modems:
- Geïntegreerde wifi mesh mogelijkheden;
- Werkende USB poort(en);
- Geïntegreerde DECT telefonie en voice over IP (SIP) mogelijkheden;
- Geïntegreerde multimedia mogelijkheden met ondersteuning voor FTA DVB-C kanalen;
- Uitgebreide monitoring inclusief actueel upstream/downstream data gebruik;
- VPN, DNS, etc.;
- SmartHome mogelijkheden;
- Etc.
Bovenstaande (behalve het doorgestreepte) kan ook als je je modem in bridge mode laat zetten, en zelf een router koopt.
Vaak nog met mogelijkheden om een custom firmware er op te flashen, waardoor je nog meer vrijheden krijgt.
Nadeel: een extra device, en een paar watt extra stroomverbruik.

Nu ben je qua aanschaf van DOCSIS modems (voorlopig) alleen beperkt tot de FRITZ!Box modellen. Theoretisch is er sprake van vrije modemkeuze, alleen in de praktijk stelt dat toch eigenlijk weinig voor.

[ Voor 3% gewijzigd door Jeffrey87 op 04-02-2022 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-07 12:56
ArChie schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:29:
Aangezien er bij mijn ouders zo'n Connectbox geval staat waar het al veel moeite kost om überhaupt op het modem in te loggen
Meestal hoef je als eindgebruiker ook niets zinnigs uit te halen, daar heb je ziggo eigenlijk voor.
er dan nog zinnige informatie uit te halen zou zo'n FRITZ!Box 6660 Cable mogelijk wel eens een goede optie kunnen zijn die vanwege de VPN opties dan ook makkelijk van afstand te beheren is.
Totdat er een storing is, en je er niet op afstand bij kan komen, en ziggo niets meer voor je kan doen en je dus een probleem uitdaging hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-07 12:56
Jeffrey87 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:36:
[...]

Bovenstaande (behalve het doorgestreepte) kan ook als je je modem in bridge mode laat zetten, en zelf een router koopt.
Vaak nog met mogelijkheden om een custom firmware er op te flashen, waardoor je nog meer vrijheden krijgt.
En als extra eigenschap, als je bridge mode gebruikt:

- Ondersteuning vanuit de Internet provider.

Eigenlijk voor de meeste, de belangrijkste redenen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rolfie op 04-02-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

ArChie schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:38:
@Keypunchie
In mijn FRITZ!WLAN Repeater DVB-C hebben de verschillende zenderlijsten ook een optie om de zenderlijst te downloaden die je dan in VLC of Kodi kan openen om weer te geven. Op die manier wordt één op één de DVB-C stream van het kanaal geopend.

[Afbeelding]
It's alive.. d:)b

Heb jij dat geval nog steeds in gebruik? Ik heb hem nog ergens ongebruikt "liggen", omdat ik enige tijd geleden al was overgestapt naar Enigma2 oplossingen, daarmee is iets meer mogelijk dan met deze repeater ;)

Edit: ik kan me niet voorstellen dat ik me laat verleiden om zoveel geld uit te geven aan een ander Ziggo geschikt modem. Voor mij werkt de "bridge" oplossing voldoende goed hier in huis.

[ Voor 10% gewijzigd door hardware-lover op 04-02-2022 13:16 ]

Testing, one, two ...

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste