Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
Rolfie schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:47:
[...]

En als extra eigenschap, als je bridge mode gebruikt:

- Ondersteuning vanuit de Internet provider.

Eigenlijk voor de meeste, de belangrijkste redenen.
Inderdaad, alleen de ondersteuning vanuit Ziggo is tegenwoordig nog erg beperkt, en sturen ze al gauw een monteur langs.

De enige ondersteuning die ze nog leveren is als de kabel van het modem naar de splitter/AOP rot is, een nieuwe opsturen, of hulp bij het instellen van je WiFi. Veel verder gaan ze niet.

Als er een monteur komt dan hangt deze z'n eigen apparatuur er aan om de lijn te testen.

Nieuwe modems worden pas geleverd als de monteur heeft geconstateerd dat deze defect is.

Pluspunt is wel dat de garantie op het Ziggo modem loopt zolang je klant blijft, en bij de aanschaf van een eigen modem vaak 2 jaar is (of langer bij een FRITZ!Box?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Jeffrey87 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:36:
Bovenstaande (behalve het doorgestreepte) kan ook als je je modem in bridge mode laat zetten, en zelf een router koopt.
Dat zal, maar dan heb je nog steeds een niet goed functionerend Ziggo modem met een vreemd soort bridge mode waarbij je als klant vaak ook niet de medewerking van Ziggo krijgt om een bepaald modem te laten leveren. Dus geef je nu misschien iets meer uit aan een modem met (Euro)DOCSIS WAN zoals deze FRITZ!Box 6660 dan wanneer je een uitvoering koopt zonder (Euro)DOCSIS WAN zoals de FRITZ!Box 7530 die ik nu heb, maar je bent dan wel in control over je volledige thuis installatie. En als je later bedenkt om over te stappen naar een ander soort provider, dan is Marktplaats geduldig en een ander type FRITZ!Box zo besteld en geplaatst.

Het doorgestreepte kan overigens nu ook met mijn FRITZ!Box 7530 (wat in feite een xDSL modem is waar de WAN poort niet van gebruikt wordt) wanneer je overstapt naar een andere SIP telefonie provider.
Nu ben je qua aanschaf van DOCSIS modems (voorlopig) alleen beperkt tot de FRITZ!Box modellen. Theoretisch is er sprake van vrije modemkeuze, alleen in de praktijk stelt dat toch eigenlijk weinig voor.
Tja, door de gesloten markt heeft het natuurlijk weinig zin gehad voor de fabrikanten om zich toe te leggen op retail kabelmodems voor de consumenten. Mogelijk komt daar op termijn verandering in en zolang dat niet gebeurd dan heeft AVM vooralsnog dat segment in handen.

Keuze voor consumenten is goed omdat het ook de providers dwingt om nog eens na te denken over hun modem beleid. Als klanten ontevreden zijn over hun dichtgetimmerde modem/routers komen er misschien wel weer kabelmodems zonder router of gaan ze klanten wel de optie geven om te kiezen voor een bepaald merk/type kabelmodem uit hun aanbod. En hopelijk heeft concurrentie ook positieve gevolgen voor de kwaliteit van hun modems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
hardware-lover schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:54:
Heb jij dat geval nog steeds in gebruik? Ik heb hem nog ergens ongebruikt "liggen", omdat ik enige tijd geleden al was overgestapt naar Enigma2 oplossingen, daarmee is iets meer mogelijk dan met deze repeater ;)
Ja, hij hangt nog als onderdeel van het Fritz wlan mesh netwerk en aangezien er een DVB-C aansluiting in de buurt zit is dat ook nog aangesloten. Kwam er net wel achter dat het al weer enige tijd geleden is dat ik de kanalenlijst scan had gedaan en dat het aantal ongecodeerde HD kanalen is uitgebreid met regionale kanalen en BBC One / Two in HD. De Olympische Spelen op BBC One HD loopt momenteel in VLC op mijn PC. Daarnaast zijn beide tuners in de repeater ook te gebruiken als DVB-C tuners in TV Headend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Voor mij was de keuze: aanschaf van een 7530AX voor achter bridge mode of een 6660 Cable, voor 50 euro meer…

Die 50 euro verdien ik waarschijnlijk over de loop van een paar jaar terug in de stroombesparing t.o.v. de Arris in bridge mode.

Overigens, zeker wanneer ik hem later nog netjes monteer, ziet de Fritz er ook nog eens fraaier uit dan de Arris *en* het scheelt een hoop ruimte t.o.v. twee kastjes in het hoekje van de AOP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 09:47
Ik ben eigenlijk blij verrast dat er nu dus al modems zijn die gebruikt kunnen worden, met die Fritzboxen heb je ook nog de online omgeving waar je ze kan overnemen, dat zou voor ons wel eens aanleiding kunnen zijn om alle 600+ aansluitingen van een Fritzbox te gaan voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maharaja
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-07-2024
ik zie dat veel mensen die bij ziggo een FRITZ!Box neer zetten ik wou dit ook doen maar ik game best veel en las dus in dit topic over de Intel Pumageddon is dit nog steets een probleem of is dit opgelost
ik hoorde dus ook van veel vrienden dat ik naar een FRITZ!Box zou moeten gaan

wat houd het precies in wat die Pumageddon doet want als ik het google komt er niet echt veel info naar boven waar ik wat van snap

dus kan ik deze als gamer nou wel of niet nemen zat er aan te denken de 6660 of de 6690 te nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hardware-lover schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:54:
[...]

It's alive.. d:)b

Heb jij dat geval nog steeds in gebruik? Ik heb hem nog ergens ongebruikt "liggen", omdat ik enige tijd geleden al was overgestapt naar Enigma2 oplossingen, daarmee is iets meer mogelijk dan met deze repeater ;)

Edit: ik kan me niet voorstellen dat ik me laat verleiden om zoveel geld uit te geven aan een ander Ziggo geschikt modem. Voor mij werkt de "bridge" oplossing voldoende goed hier in huis.
leuk dvb-c FTA in je modem.. maar een echte toevoeging vind ik het niet..
als ik iets in een IP stream wil heb ik mn E2 wel ja :) en gezien de 1318 het prima doet.. en mij niks koste.. ;)

alleen wil Ziggo de oude TC7210 niet retour ofzo.. nog niks van gehoord O-)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
62ms : xx
63ms : xxx
64ms : xxxxxxx
65ms : xxxxxxx
66ms : xxxxxxxxxxxxxx
67ms : xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
68ms : xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
69ms : xxxxxxxxxxxxxxxx
70ms : xxxxxxxxxxxxxxxx
71ms : xxxxxxxxxxxx
72ms : xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
73ms : xxxxxxxxxx
74ms : xxxxxxxx
75ms : xxxxxxx
76ms : xxxxxxxxxx
77ms : xxxxx
78ms : xxx
79ms : x
80ms : xxx
81ms : xx
82ms : xxx
83ms : x
84ms : xx
85ms : x
86ms : x
87ms : x

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maharaja schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:02:
wat houd het precies in wat die Pumageddon doet want als ik het google komt er niet echt veel info naar boven waar ik wat van snap
Stel je verstuurt een brief via postnl.
De brief komt niet goed aan door een fout.
Je probeert het nog eens, en nog eens, todat je "ontvangen!" als bevestiging terug krijgt.

Ping is net zoiets waarbij apparaat A naar B een bericht stuurt en B een bericht terug.

Bij Puma chips gaat dat vaak fout zodat games die afhankelijk zijn van snelle "pings" problemen hebben.
Jij rent in de game van A naar B maar omdat je modem moeilijk doet ziet iemand anders jou glitchen van A naar B en niet rennen.
Jou doodschieten in een game wordt dan haast onmogelijk (en andersom ook).

Dit is een extreem voorbeeld. Vroeger met Duke Nukem 3D of Unreal Tournament via telefoon inbellen had ik ook geen problemen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maharaja
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-07-2024
Maar als het bekend is waarom zijn er dan geen anderen modems die het fixen van fritzbox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Maharaja schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:50:
Maar als het bekend is waarom zijn er dan geen anderen modems die het fixen van fritzbox
Het lijkt nog geen interessantere markt voor ze. Ik had het de fabrikanten Arris en Motorola gevraagd, want die hebben prachtig spul met Broadcom chipsets. Maar die hebben niet positief gereageerd.

@DJMaze z'n startpost en mening over de Puma7 chipset mag je imo wel een korreltje zout mag nemen. Ik vond dit onderwerp de laatste week interessant, heb erover gepraat en gelezen en ben milder van oordeel geworden.

28 januari heb ik op Tweakers en het Ziggo forum mensen uitgenodigd om Puma7 vs Broadcom chipsets te testen. De uitslagen vanaf hier te lezen, zijn naast de uitslagen vandaag in dit topic gepost, simpelweg echt niet slecht.

Ja Broadcom chipsets lijken enkele milliseconden vlotter, maar dat maakt Puma7 nu niet slecht. Op een gegeven moment wordt het ook een beetje flauwekul om een test te blijven doen die destijds gemaakt was om de Puma6 chipset bug bloot te leggen. Die bug is inmiddels (groten)deels verholpen met een firmware update.

Deze post op het Ziggo forum legt ook een nuance, en is tegelijkertijd kritisch. Een die hard gamer zal die post niet tof vinden om te lezen (want puma7 slecht), maar ik heb nog geen gamer irl horen klagen over Puma7.

Is een theoretisch probleem waar praktisch niemand tegenaan loopt een probleem? Grootste gedeelte van de Puma6 gebruikers vind die (in bridge) zelf prima en ondervindt geen issues.

Vooralsnog ben je het best uit met de Ubee UBC1318ZG die een Broadcom chipset heeft, maar die peuter je niet makkelijk los bij Ziggo en is niet vrij verkrijgbaar.
De Connectbox GIGA of Fritbox met Puma7 chipset lijken dan een zwaktebod, qua reputatie, maar in de praktijk doen ze het vooralsnog prima. 'k Heb simpelweg geen tests gezien waarbij die onderuit gehaald worden.

Wie nog wat wil testen...
Deze test doe ik standaard met de Ubee met 0% packetloss. Ik gok dat FritzPuma7 die ook prima doet....? @Keypunchie ?

[ Voor 3% gewijzigd door Chris.nl op 05-02-2022 02:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Ff vanaf telefoon gedaan met standaardinstellingen (er is iemand vroeg wakker deze zaterdagochtend :-/)

Later kan ik hem wel ff vanaf laptop herhalen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ba2_rd2aDPnGOe3-LlvQvHUm9JE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ptoMZ3CaVPjsZ4ViSa5QfgA8.png?f=fotoalbum_large

[ed. laptop erbij gepakt]

@Chris.nl Welke server wil je dat ik hem tegen draai. Standaard gaat 'ie naar Georgia (VS, neem ik aan).

Dan is mijn latency zoals op telefoon. Naar Duitsland is het zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74eneVmRYYr-wbDf39XMA7wytlU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5VLxtsgr07FyDngdDFNPNOcR.png?f=fotoalbum_large

Probeer ik Australie, dan heb ik 300ms, met een paar uitschieters.

Mij lijkt me dat dat niet aan mijn modem ligt, maar aan dat het Australie is. Sowieso zou ik niet aanraden om een shooter op een Australische server te spelen, vanuit Nederland.

[ Voor 69% gewijzigd door Keypunchie op 05-02-2022 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Dat bedoelde ik dus, ziet er prima uit! Thnx voor het testen.

[ Voor 22% gewijzigd door Chris.nl op 05-02-2022 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-09 10:48
Chris.nl schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 00:50:
[...]

Het lijkt nog geen interessantere markt voor ze. Ik had het de fabrikanten Arris en Motorola gevraagd, want die hebben prachtig spul met Broadcom chipsets. Maar die hebben niet positief gereageerd.
Vrijwel alle kabelmodem producenten verkopen alleen rechtstreeks aan de kabelboer. Dat heeft natuurlijk voordelen - je verkoopt veel in 1 keer en je bent zeker van afname en marge. Je hebt wat goede sales mensen nodig, maar geen overactieve marketingafdeling.
@DJMaze z'n startpost en mening over de Puma7 chipset mag je imo wel een korreltje zout mag nemen. Ik vond dit onderwerp de laatste week interessant, heb erover gepraat en gelezen en ben milder van oordeel geworden.
Een deel van de problemen lijkt opgelost, maar de zwakte van Intel Puma blijft. Ik heb voor en na mijn modemwissel naar Intel Puma even wat testjes doorlopen. Ik ben er gemiddels 4-5ms op achteruit gegaan. En dat is best veel, zeker als je serieus games. Dan gaat je 12ms ping zo naar 17ms. En die vertraging zit hem puur in de kabelmodem! Qua jitter ga je er ook op achteruit - ik zag iig wat meer uitschieters. Maar dat goed meten kan ik niet.
Ja Broadcom chipsets lijken enkele milliseconden vlotter, maar dat maakt Puma7 nu niet slecht. Op een gegeven moment wordt het ook een beetje flauwekul om een test te blijven doen die destijds gemaakt was om de Puma6 chipset bug bloot te leggen. Die bug is inmiddels (groten)deels verholpen met een firmware update.
Broadcom is vlotter, maar schijnt weer achter te liggen in throughput.
Is een theoretisch probleem waar praktisch niemand tegenaan loopt een probleem? Grootste gedeelte van de Puma6 gebruikers vind die (in bridge) zelf prima en ondervindt geen issues.
De additionele latency is en blijft een issue, maar zal slechts voor een enkeling echt een probleem zijn. Heel zuur als je door een frame achterstand in een game vaker verliest, zeker als daaraan ook financiele consequenties zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Financiële consequenties aan het gamen door lag. Tsja. Dat is voor maar heel weinig mensen, zelfs op Tweakers, nou echt een zwaarwegende overweging, dunkt me.

Maar ja, dan zou ik de overstap van een Broadcom naar Puma niet doen nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Klaus_1250 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 11:49:
[...]

Een deel van de problemen lijkt opgelost, maar de zwakte van Intel Puma blijft. Ik heb voor en na mijn modemwissel naar Intel Puma even wat testjes doorlopen. Ik ben er gemiddels 4-5ms op achteruit gegaan. En dat is best veel, zeker als je serieus games. Dan gaat je 12ms ping zo naar 17ms. En die vertraging zit hem puur in de kabelmodem! Qua jitter ga je er ook op achteruit - ik zag iig wat meer uitschieters. Maar dat goed meten kan ik niet.

De additionele latency is en blijft een issue, maar zal slechts voor een enkeling echt een probleem zijn. Heel zuur als je door een frame achterstand in een game vaker verliest, zeker als daaraan ook financiele consequenties zitten.
5 ms is niet merkbaar in hedendaagse games met allerlei latencycompensatietechnieken. Dat zit echt tussen de oren. Ik merk naar exact dezelfde servers geen verschil in latency tussen een Puma 7 en een Broadcom chipset overigens. Wel is er meer jitter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik heb de 6690 besteld om uit te zoeken of het beter gaat dan met mijn oude Ubee EVM icm Draytek 2926ac.

Zal leuke testcases zijn:
- kan ik mijn gigaset dect toestellen koppelen
- kan ik mijn aparte voip dect koppelen
- kan ik mijn android gebruiken via FON
- wat is het bereik zonder antennes vs mijn draytek met antennes
- kan ik zelf de 6690 modificeren om antennes aan te sluiten
- werkt mijn huidige dyndns ook op de 6690
- content filters ivm kinderen/ad-free
- speed tests (ubee vs puma)
- iperf tests
- PS4 remote via wifi android tv (tv hangt 1 verdieping hoger pal boven wifi punt, zegge 4 meter)
- etc.

Want als het werkt kan er aardig wat van het stroom af (waaronder een aantal dect sets omdat android werkt).

[ Voor 72% gewijzigd door DJMaze op 05-02-2022 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
DJMaze schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:11:
Ik heb de 6690 besteld om uit te zoeken of het beter gaat dan met mijn oude Ubee EVM icm Draytek 2926ac.

Zal leuke testcase zijn
Dat zal dan waarschijnlijk de Duitse variant zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeffrey87 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:03:
Dat zal dan waarschijnlijk de Duitse variant zijn?
AVM is duits, dus begrijp niet wat je bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

DJMaze schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:22:
[...]
AVM is duits, dus begrijp niet wat je bedoelt.
Diverse apparaten van AVM zijn enkel voorzien van een Duitstalig OS, dus ik denk dat dat wordt bedoeld.
"deutschsprachige Version".

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@hardware-lover oh zo, geen idee.
Ik zag wel een internationale versie voorbij komen op het internet.
Levertijd 3-4 weken, dus misschien is dat de tijd om te vertalen dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
hardware-lover schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:58:
[...]

Diverse apparaten van AVM zijn enkel voorzien van een Duitstalig OS, dus ik denk dat dat wordt bedoeld.
Dit dus, sorry voor de verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
DJMaze schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 23:19:
Ik zag wel een internationale versie voorbij komen op het internet.
Levertijd 3-4 weken, dus misschien is dat de tijd om te vertalen dan ;)
Misschien is het handig om in de topic start te vermelden dat AVM van ieder apparaat met een GUI twee versies uit brengt, namelijk een Duitstalige versie en een meertalige internationale versie. Na aankoop valt dat voor zover mij bekend ook niet meer te wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArChie schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:09:
Na aankoop valt dat voor zover mij bekend ook niet meer te wijzigen.
Gewoon de juiste firmware er opzetten?
Die van de 6660 staat online:
https://ftp.avm.de/fritzbox/fritzbox-6660-cable/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

DJMaze schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:40:
[...]
Gewoon de juiste firmware er opzetten?
Die van de 6660 staat online:
https://ftp.avm.de/fritzbox/fritzbox-6660-cable/
De ervaring van @ArChie en van mij is, dat de taal niet altijd te wijzigen is via een firmware update. Dat gaat echter over een ander AVM apparaat.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:16

Illusion

(the art of)

ArChie schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:09:
[...]

Misschien is het handig om in de topic start te vermelden dat AVM van ieder apparaat met een GUI twee versies uit brengt, namelijk een Duitstalige versie en een meertalige internationale versie. Na aankoop valt dat voor zover mij bekend ook niet meer te wijzigen.
hardware-lover schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:48:
[...]

De ervaring van @ArChie en van mij is, dat de taal niet altijd te wijzigen is via een firmware update. Dat gaat echter over een ander AVM apparaat.
Voorzover ik weet is AVM enkele jaren geleden gestopt met het onderscheid tussen de Duitse en de International edition. Ik heb ooit een 7490 met veel moeite omgeflashed naar duits om een beta te kunnen draaien, maar die is na een paar jaar gewoon op de international firmware beland met een engelse GUI.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApoC
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 22:11
hardware-lover schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 22:58:
[...]

Ook met de Duitse firmware is in ieder geval Engels als taal ook beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Met DSL modems is/was dat relevanter vanwege Annex A vs Annex B.

Voor kabelmodem kan ik me minder hardware onderscheid voorstellen en lijkt het me puur de Duitse (thuis)markt die voorrang krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Laten we hopen dat ik er naast zit of te maken heb met een speciaal aangepaste FRITZ!WLAN Repeater DVB-C voor het destijds testen van de DVB-C functionaliteit. In de "Hilfe" van die repeater geeft AVM wel aan dat er een optie in het System menu aanwezig zou moeten zijn voor het wijzigen van de "Ländereinstellungen", maar helaas ontbreken die in het daadwerkelijke menu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfX6ItCV-9JmfQ6RPdd2jYNqBp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bbSoTEDJfnvsFSdBHR3vIPMq.png?f=fotoalbum_large

Als gevolg van deze discussie ook nog gekeken op de FTP site van AVM en vreemd genoeg werd in de "deutschland" folder voor deze repeater aangegeven dat er een meertalige update zou zijn met een datum voor 25 januari dit jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuuvNsB7tiwJwg2j2dlcNtiZtBY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NlpXGigUdCKtcASnAsf2QpWP.png?f=fotoalbum_large

In de "other" folder waar normaal de internationale versie te vinden is/was lijkt dezelfde versie te staan.

Die update laten installeren, maar helaas nog steeds geen optie in het systeem menu om de landinstellingen aan te passen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02dKq6CTyBsXRjVd2qNLaay1ad0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kFSispL2cpwaDUQ64MaMNnK1.png?f=fotoalbum_large

In dit specifieke geval geen ramp aangezien deze FRITZ!WLAN Repeater DVB-C tegenwoordig voornamelijk gebruikt wordt als mesh slave waarbij de meertalige FRITZ!Box 7530 de master is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:16

Illusion

(the art of)

ArChie schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:31:
Laten we hopen dat ik er naast zit of te maken heb met een speciaal aangepaste FRITZ!WLAN Repeater DVB-C voor het destijds testen van de DVB-C functionaliteit. In de "Hilfe" van die repeater geeft AVM wel aan dat er een optie in het System menu aanwezig zou moeten zijn voor het wijzigen van de "Ländereinstellungen", maar helaas ontbreken die in het daadwerkelijke menu:
[Afbeelding]

Als gevolg van deze discussie ook nog gekeken op de FTP site van AVM en vreemd genoeg werd in de "deutschland" folder voor deze repeater aangegeven dat er een meertalige update zou zijn met een datum voor 25 januari dit jaar:
[Afbeelding]

In de "other" folder waar normaal de internationale versie te vinden is/was lijkt dezelfde versie te staan.

Die update laten installeren, maar helaas nog steeds geen optie in het systeem menu om de landinstellingen aan te passen:
[Afbeelding]

In dit specifieke geval geen ramp aangezien deze FRITZ!WLAN Repeater DVB-C tegenwoordig voornamelijk gebruikt wordt als mesh slave waarbij de meertalige FRITZ!Box 7530 de master is.
Jij zit nog op 7.02.
Het is pas vanaf versie 7.20 die voor de meeste apparaten ergens rond juni2020 is uitgekomen. Zie ook het persbericht van toen: https://avm.de/presse/pre...eit-ueber-100-neuerungen/

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Dan is dat gedoe met die taalversies sindsdien opgelost. Helaas werd deze DVB-C variant van de WLAN Repeater toen al niet meer ondersteund met firmware updates waardoor die verbetering niet meer is doorgevoerd (ook niet door de vandaag geïnstalleerde update).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Ja, het software-beleid van AVM is helaas onnavolgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Keypunchie schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:09:
Ja, het software-beleid van AVM is helaas onnavolgbaar.
Ook een hele goede reputatie bij doorvoeren van CVE-patches.

Als je VPN, FTP, SSH, etc services gebruikt wil je daar graag de laatste patch van draaien. Daarvoor lijkt AVM een goede bewuste keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harmen1993
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10-09 13:56
Morgen gaat bij mij de 6660 van Fritz aan de kabel.. Ben zeer benieuwd of de medewerkers mij begrijpen, die van laatst was zeer goed op de hoogte, en moest mij teleur stellen dat ik de 6660 wel kon gebruiken, maar zonder de telefoon DECT. Dat zal per morgen (7 februari) ingeschakeld worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zxui
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-08 18:18
Volgens mij is het modem wat Delta nu gaat testen het beste modem wat nu te krijgen is, zie
nieuws: Delta test kabelmodem met 2,5Gbit/s-ethernetpoort en Wi-Fi 6

Even gegoogled en er zit een Broadcom BCM3390s in en geen Intel Puma :)

Nu alleen nog ergens een Sagemcom 3896 kunnen kopen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harmen1993
Harmen1993 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 23:02:
Morgen gaat bij mij de 6660 van Fritz aan de kabel.. Ben zeer benieuwd of de medewerkers mij begrijpen, die van laatst was zeer goed op de hoogte, en moest mij teleur stellen dat ik de 6660 wel kon gebruiken, maar zonder de telefoon DECT. Dat zal per morgen (7 februari) ingeschakeld worden..
Helaas, Ziggo heeft tot de 10e nodig, ook werd er nog geen zekerheid gegeven dat ik met de 6660 ook de telefoon aan kan sluiten.

Je zou zeggen dat ze ruim de tijd hadden om dit alles te regelen.. maar helaas.. nog 3 daagjes geduld hebben dan maar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zxui schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:32:
Volgens mij is het modem wat Delta nu gaat testen het beste modem wat nu te krijgen is.
"Beste" is relatief.
De 6690 heeft ook drie gigabitethernetaansluitingen en een 2,5Gbit/s-ethernetpoort.
Ik heb een Fritz 6690 besteld omdat deze ook VPN, DynDNS, DECT, DVB-C, etc. etc, kan.

Het gaat er dus om wat je zelf aan wensen hebt en als het je alleen gaat om Broadcom vs Puma jitter, dan wel ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:48
Harmen1993 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:53:
[...]

Helaas, Ziggo heeft tot de 10e nodig, ook werd er nog geen zekerheid gegeven dat ik met de 6660 ook de telefoon aan kan sluiten.

Je zou zeggen dat ze ruim de tijd hadden om dit alles te regelen.. maar helaas.. nog 3 daagjes geduld hebben dan maar...
Ben wel heel benieuwd naar je ervaringen, zelf kan ik echt nog 0 reden bedenken waarom ik geld zou uitgeven aan een los modem te kopen i.p.v. mijn huidige setup. Althans ik zeg 0, maar dat de Ziggo modems Nat-loopback niet ondersteunen is een reden, maar nog niet genoeg voor een dergelijk bedrag uit te gaan geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zxui
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-08 18:18
Ik zie net dat iemand via Google erachter is gekomen dat Ziggo dit modem waarschijnlijk al aan het testen is.

NSG in 'nieuws: Delta test kabelmodem met 2,5Gbit/s-ethernetpoort en Wi-Fi 6'
nieuws: Ziggo test docsis 3.1-modem met 2,5Gbit/s-poort bij klanten

*O* *O* *O* *O*

[ Voor 20% gewijzigd door Zxui op 07-02-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
Dat was ook mijn conclusie: Klaus_1250 in "Ziggo Vrije modemkeuze eind januari 2022"

Helaas kan je dit modem dus niet op de vrije markt kopen - hopelijk staat Ziggo dadelijk wel een modem wissel toe van mensen die van de Intel Puma chipset afwillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen1993
SirMemeAlot schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:10:
[...]

Ben wel heel benieuwd naar je ervaringen, zelf kan ik echt nog 0 reden bedenken waarom ik geld zou uitgeven aan een los modem te kopen i.p.v. mijn huidige setup. Althans ik zeg 0, maar dat de Ziggo modems Nat-loopback niet ondersteunen is een reden, maar nog niet genoeg voor een dergelijk bedrag uit te gaan geven.
Ikzelf in eerste instantie ook niet, maar heb de Gigabox in huis, vaak gekoppeld aan een eigen router, maar het nadeel daarvan is dat de 2,4 GHz netwerk slecht tot niet werkt. Mijn slimme huis heeft daar moeite mee en soms schakelen de apparaten zich niet uit. Vaak weer uit de bridge modus gehaald, waar de Gigabox veel last van heeft zijn vooral het aantal drops, merk je vooral met het gamen en als je gaat spelen met vrienden die op Discord zitten. Erg vervelend, daarom dus de reden van aanschaf voor de redelijk goedkope 6660

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
Waar ik naar benieuwd ben bij de FRITZ!Box 6660 is hoeveel last je hebt van de DFS gerelateerde onderbrekingen op de 5 GHz band.

De FRITZ!Box 6690 zou namelijk zero wait DFS hebben, waardoor deze onderbrekingen zo goed als niet merkbaar zouden zijn, alleen vraag ik mij dus af in hoeverre de 6660 daar dan wél last van zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
@Jeffrey87 Als je een manier hebt waarop ik dat kan testen, wil ik een poging doen.

Wat kan ik zeggen over de Wifi anders dan: net zo stabiel als voorheen met een 7583.

Realistisch gesproken is 802.11ax al aardige overkill in mijn thuisnetwerk om mee te beginnen. De Fritz! implementatie is solide.

Overigens was Arris ConnectBox ook prima qua wifi-signaal voor wat ik heb ervaren. (alleen bagger beperkt in configuratie en als ik een vast DHCP-adres ging toekennen aan een MAC zat ik minutenlang zonder wifi…)

[ Voor 26% gewijzigd door Keypunchie op 07-02-2022 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey87
Keypunchie schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:26:
@Jeffrey87 Als je een manier hebt waarop ik dat kan testen, wil ik een poging doen.

Wat kan ik zeggen over de Wifi anders dan: net zo stabiel als voorheen met een 7583.

Realistisch gesproken is 802.11ax al aardige overkill in mijn thuisnetwerk om mee te beginnen. De Fritz! implementatie is solide.

Overigens was Arris ConnectBox ook prima qua wifi-signaal voor wat ik heb ervaren. (alleen bagger beperkt in configuratie en als ik een vast DHCP-adres ging toekennen aan een MAC zat ik minutenlang zonder wifi…)
Het is niet echt te triggeren, de onderbrekingen vinden plaats in alle 5 GHz kanalen vanaf 52, en alleen in gebieden waar radars aanwezig zijn, zoals hier in de buurt van Utrecht (KNMI).

Zodra de router een radar signaal waarneemt, dan wordt de WiFi verbinding verbroken en schakelt de router over naar een ander kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeffrey87 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:24:
zoals hier in de buurt van Utrecht (KNMI).
Ik zit in Den Dolder (paar km van KNMI) en mijn 5GHz klapt er wel eens uit op mijn Poco.
Echter heeft mijn oude Zuk Z2 Pro totaal geen problemen mee.
En ik heb de 6690 besteld.

Denk niet dat ik dus voor je kan testen :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Nog even een update op het DVB-C gedeelte.

Ook met "Internet Only" krijg je wel iets van 50 basic kanalen mee DVB-C. In de 6660 zit een DVB-C ontvanger. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar die zet dat om naar een IP-stream, die je met (bvb) VLC kunt ontvangen.

Ik zit nu dus prinsheerlijk op mijn thuiskantoortje met een vlekkeloze kwaliteit stream van de 1500m heren.

Doorgaans kijk ik nauwelijks lineaire TV en ik heb ook geen Coax naar mijn TV getrokken (ik had een DVB-T antenne voor 1/2/3), maar dit is zo wel een leuk extraatje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:50
Keypunchie schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:44:
Nog even een update op het DVB-C gedeelte.

Ook met "Internet Only" krijg je wel iets van 50 basic kanalen mee DVB-C. In de 6660 zit een DVB-C ontvanger. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar die zet dat om naar een IP-stream, die je met (bvb) VLC kunt ontvangen.

Ik zit nu dus prinsheerlijk op mijn thuiskantoortje met een vlekkeloze kwaliteit stream van de 1500m heren.

Doorgaans kijk ik nauwelijks lineaire TV en ik heb ook geen Coax naar mijn TV getrokken (ik had een DVB-T antenne voor 1/2/3), maar dit is zo wel een leuk extraatje!
Zonder CI+ module?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:55
Een gedeelte van de zenders zijn FTA en dus niet versleuteld. Dat zijn om precies te zijn deze zenders. Deze zenders kun je ook op een TV zonder CI+ bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Laatst online: 23:50
Groentjuh schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:15:
[...]

Een gedeelte van de zenders zijn FTA en dus niet versleuteld. Dat zijn om precies te zijn deze zenders. Deze zenders kun je ook op een TV zonder CI+ bekijken.
Nooit geweten! Dacht enkel de publieke zenders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groentjuh
renegrunn schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:16:
[...]

Nooit geweten! Dacht enkel de publieke zenders.
Publieke zenders zijn enkele van de FTA zenders in HD. Meeste andere zenders zijn SD, maar wel te krijgen zonder CI+. Gewoon Netwerk Id 4444 i.p.v. 5555 invoeren en dan kun je prima genieten van TV over DVB-C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjans
  • Laatst online: 02-09 21:28
Groentjuh schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:24:
[...]

Publieke zenders zijn enkele van de FTA zenders in HD. Meeste andere zenders zijn SD, maar wel te krijgen zonder CI+. Gewoon Netwerk Id 4444 i.p.v. 5555 invoeren en dan kun je prima genieten van TV over DVB-C
Klopt. En als je een DVB-C modulator gebruikt ID 3333 invoeren, dan heb je kanaal 991 en 992 erbij. Ik gebruik een modulator om camera bewaking en ChromeCast uit te zenden naar alle TV's in huis >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:34
met de dvb-c zou je ook tvheadend werkend moeten krijgen. Heb het alleen nog niet aan de praat op mijn synology.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Driek schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:58:
met de dvb-c zou je ook tvheadend werkend moeten krijgen. Heb het alleen nog niet aan de praat op mijn synology.
Ik weet niet hoe een Fritzbox zijn DVB-C tuner het netwerk op stuurt. Als dat vergelijkbaar is als minisatip, dan kun je inderdaad TvHeadend aan de praat krijgen. (In theorie kun je dan ook oscam enzo aan de praat krijgen als je ergens een smartcard-reader aan kan hangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjans
Driek schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:58:
Zolang je ergens de QAM, ID , Symbolrate en Frequentie kan instellen zou je de FTA zenders moeten kunnen ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
sjans schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:07:
[...]

Zolang je ergens de QAM, ID , Symbolrate en Frequentie kan instellen zou je de FTA zenders moeten kunnen ontvangen.
ja ik kan een hoop instellen, de 4 tuners zijn zichtbaar en ook zelfs ergens ziggo uit een drowdown kiezen, maar hij wil niet gaan scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Driek schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:36:
[...]

ja ik kan een hoop instellen, de 4 tuners zijn zichtbaar en ook zelfs ergens ziggo uit een drowdown kiezen, maar hij wil niet gaan scannen.
Voor de zekerheid:
Onder TvHeadend heb je "Configuration" -> "DVB-Input" -> "Network" heb je een netwerk "Ziggo" (type: DVB-C Network) met NetwerkId 4444 en pre-defined muxes "Netherlands: nl-Ziggo".
Onder TvHeadend heb je "Configuration" -> "TV adapters" heb je tuners zichtbaar. Als je die aanklikt, dan heb je rechts ze aan "Network" Ziggo hangen.

Onder TvHeadend heb je "Configuration" -> "DVB-Input" -> "Muxes" heb jij daar veel staan?

Ik wil best even mee-puzzelen (eventueel via DM); Ik ben wel benieuwd wat zo'n Fritzbox in zijn mars heeft!

[ Voor 7% gewijzigd door Groentjuh op 08-02-2022 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Groentjuh schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:52:
[...]

Voor de zekerheid:
Onder TvHeadend heb je "Configuration" -> "DVB-Input" -> "Network" heb je een netwerk "Ziggo" (type: DVB-C Network) met NetwerkId 4444 en pre-defined muxes "Netherlands: nl-Ziggo".
Onder TvHeadend heb je "Configuration" -> "TV adapters" heb je tuners zichtbaar. Als je die aanklikt, dan heb je rechts ze aan "Network" Ziggo hangen.

Onder TvHeadend heb je "Configuration" -> "DVB-Input" -> "Muxes" heb jij daar veel staan?

Ik wil best even mee-puzzelen (eventueel via DM); Ik ben wel benieuwd wat zo'n Fritzbox in zijn mars heeft!
die 4444 kan ik nergens instellen.
Maar de rest lijtk inderdaad wel op wat jij aangeeft.

Eventueel inderdaad via DM maar verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNdEomV87Uc9O5FljftV-VzH7-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lSSSxcTnSnTFw9YMjSTkeC33.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjans
Driek schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:00:
[...]

die 4444 kan ik nergens instellen.
Maar de rest lijtk inderdaad wel op wat jij aangeeft.

Eventueel inderdaad via DM maar verder.

[Afbeelding]
Ergens bij expert staat service ID zo even snel gegoogled. Misschien moet je view niveau aanpassen om die instellingen te kunnen zien.

[ Voor 6% gewijzigd door sjans op 08-02-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In de 6660 zit een DVB-C ontvanger.

Nou, ik heb een Panasonic TV met 2x CI+ en DVB-via-IP/SAT>IP.
Ik zou dus ook gecodeerde zenders moeten kunnen kijken.
Maar dat werkt niet. Lees het hier: productreview: Panasonic TX-55JZW1004 Zwart review door DJMaze

Aangezien het wel werkt met de 6660 vind ik dat wel een plus punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Altijd weer leuk om te zien dat er ook nog Tweakers zijn die gewoon dingen uitproberen omdat het kan. Als aanvulling op de DVB-C discussie. De FRITZ!WLAN Repeater DVB-C ondersteunt ook een soort SAT>IP server dialect dat door SAT>IP client applicaties of Panasonic TV's gebruikt moet kunnen worden om rechtstreeks de repeater DVB-C tuner(s) te kunnen gebruiken voor het openen van streams naar de gevonden kanalen. Let echter op: Bij SAT>IP is het de server die zou moeten zorgen voor eventuele decryptie van kanalen die tot je abonnement behoren en dat wordt dus niet ondersteund door de tuners in de FRITZ!WLAN Repeater DVB-C, dus ook bij SAT>IP alleen ongecodeerde kanalen.

Met wat speciale configuraties in TVHeadend zijn beide tuners van de FRITZ!WLAN Repeater DVB-C ook te gebruiken in TVHeadend om twee DVB-C RTV kanalen te kunnen openen. Veel Android TV hebben echter ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld Kodi, VLC of andere multimedia apps te kunnen installeren die rechtstreeks de te downloaden kanalenlijsten van de FRITZ!WLAN Repeater DVB-C kunnen inladen waardoor eigenlijk het gebruik TVHeadend als TV server niet nodig is.

Als dit soort dingen mogelijk zijn met een FRITZ!WLAN Repeater DVB-C dan zal het mij niet verbazen als dat ook mogelijk is met FRITZ!Box Cable modem/routers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
Na wat gerommel samen met Driek, lijkt TvHeadend wel samen met Fritz's sat2ip servertje te willen werken.

Dus voor de TV-fans is dat best wel mooi.

@ArChie, de SAT>IP server moet in principe decoderen. Zolang de SAT>IP server binnen de Fritz!box niet de versleutelde data eruit filtert zou het mogelijk moeten zijn om met een Smargo cardreader, Oscam en TvHeadend om binnen TvHeadend alsnog te ontsleutelen en dat door te sturen.

Ik weet niet precies de mogelijkheden van de Fritzbox, maar TvHeadend kan nuttig zijn voor opnemen van programma's en TV Gids binnenhalen. Ook transcoderen kan ingericht worden binnen TvHeadend. Helemaal geen nut heeft TvHeadend dus niet. Voor basis een zender opzetten is het inderdaad niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
In de 6660 zit een DVB-C ontvanger. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar die zet dat om naar een IP-stream, die je met (bvb) VLC kunt ontvangen.
In een kabel modem zit een zogenoemde Full-Band Capture tuner die in één keer alle EuroDOCSIS downstream kanalen en de DVB-C kanalen op de kabel frequentieband opent. Via VLC of een andere mediaspeler applicatie open je vervolgens een RTSP stream op de FRITZ!Box waarmee je de FRITZ!Box de instructie geeft om bepaalde packets van een DVB-C kanaal op een bepaalde frequentie te gaan streamen naar jouw applicatie.

Zie onderstaand het voorbeeld voor NPO 1 HD in mijn wijk:
code:
1
2
3
4
#EXTM3U
#EXTINF:0,NPO 1 HD
#EXTVLCOPT:network-caching=1000
rtsp://192.168.xxx.xxx:554/?avm=1&freq=386&bw=8&msys=dvbc&mtype=256qam&sr=6900&specinv=0&pids=0,16,17,18,20,2000,2001,2011,2012,2013,2101,2102,2103,2201

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Groentjuh schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:24:
Na wat gerommel samen met Driek, lijkt TvHeadend wel samen met Fritz's sat2ip servertje te willen werken.

Dus voor de TV-fans is dat best wel mooi.

@ArChie, de SAT>IP server moet in principe decoderen. Zolang de SAT>IP server binnen de Fritz!box niet de versleutelde data eruit filtert zou het mogelijk moeten zijn om met een Smargo cardreader, Oscam en TvHeadend om binnen TvHeadend alsnog te ontsleutelen en dat door te sturen.

Ik weet niet precies de mogelijkheden van de Fritzbox, maar TvHeadend kan nuttig zijn voor opnemen van programma's en TV Gids binnenhalen. Ook transcoderen kan ingericht worden binnen TvHeadend. Helemaal geen nut heeft TvHeadend dus niet. Voor basis een zender opzetten is het inderdaad niet nodig.
Heb het inderdaad nu werkend, was wel even goochelen met de settings maar het is gelukt.
Binnenkort zal ik even de settings posten, mocht iemand tussendoor de settings willen weten dan DM me maar.

Ik denk dat ik er zelf geen echte use-case voor heb. Maar goed om te weten dat het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Tvheadend heb ik zelf geinstalleerd op mijn synologie. Veel te vinden op de standaard pagina:
https://tvheadend.org/pro...Install_and_initial_setup

Mijn settings via configuratie:
algemeen > Sat-IPserver > bij RTSP poort heb ik 554 ingevuld

dvb-inputs > tv adapters > op het mapje > tuner configuratie > dvbc-4
dvb-inputs > netwerken > vinkje bij aan, zelf naam kiezen (onthouden), bij pre-defined muxes "ziggo" kiezen, en bij de expert view bij netwerk id: 4444 (of 5555 als je een decoder wilt gebruiken)
dvb-inputs > tv adapters > op de eerste tuner > vinkje aan: aanzetten, netwerken: je naam uit de vorige stap kiezen, netwerk type: dvb-c, bij expert view: "pass subscription weight" op 1 zetten (belangrijk, deze was nodig anders werkt het niet.)

terug naar
netwerken, je eerder ingevoerde rij selecteren en op forceer scan klikken.
dan naar muxes, hier zou nu een lijst met alle zenders moeten komen.
en je kunt de rest van de installatie afronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eijckron
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-07 18:54
@Driek Hoeveel streams uit hoeveel verschillende muxes kun je tegelijk opnemen met deze setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
eijckron schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:32:
@Driek Hoeveel streams uit hoeveel verschillende muxes kun je tegelijk opnemen met deze setup?
Dat moet ik nakijken. Ik denk 4 aangezien er 4 tuners zijn. Als ik er 1 stream, zie ook dat er 1 gebruikt wordt in de modem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Harmen1993 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:53:

En... Wij kunnen niet wachten op het resultaat ;)

• Jeffrey87
DJMaze schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 18:47:
[...]

Heb jij je 6690 al ontvangen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
[...]

Hier heeft iemand de 6660 werken met telefonie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Amper leverbaar bij fritzshop
Helaas zijn één of meer items van uw bestelling momenteel niet op voorraad. Dit kan enige vertraging opleveren bij de verzending. Onze excuses voor het ongemak, we verzekeren u dat we er hard aan werken om dit recht te zetten.
Duurt nog wel een paar weken volgens de website.

Zie dat Megekko nu zegt "eigen voorraad", maar die klopt niet. Krijg vaak via dropship van hun.
Vandaar dat het bij hun ook een week duurt.

[ Voor 16% gewijzigd door DJMaze op 17-02-2022 20:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Kreeg net bericht dat hij morgen wordt geleverd. Stay tuned!

[ Voor 178% gewijzigd door DJMaze op 17-02-2022 22:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Binnen, gebeld, 10 minuten later al actief.

Telefonie (perikelen)

In de chat doorgeschakeld naar "afdeling FMC" omdat ik de inloggegevens van de telefonie niet heb (vergeten te vragen tijdens bellen voor activatie).
Dat gaat dus fout, weer aan het bellen...
Moet wachten totdat Ziggo terugbelt met de telefonie login gegevens.
Deze kunnen ze niet direct geven (blijkbaar wel vanaf volgende week).
Ben uren later terug gebeld en kreeg de inlog gegevens, telefonie werkt nu.

De telefonie van de Fritzbox is wel handig.
De Gigaset DECT telefoons gekoppeld en de mobiele telefoons werkt goed.
Het Gigaset basisstation ligt nu in een doos.

De handleiding van Fritzbox is niet echt in het Nederlands, dus hier wat screenshots:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXYZpbqR9H41-ptgxwxA2YTskFA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tjeS4zEqYje0xJINgZ3YUrnB.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQnLJHGm0nl_WZH108-0WUHjaZI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vWaaai8pg53qPqU2L9LGUls0.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBk_L3Pp-rOHmKbRNEofHu_6RLc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3ZWjT0N0Ahwz2k965YFte30p.png?f=user_large

Wifi

Alleen WPA2/CCMP en WPA3 worden ondersteund. Hierdoor werkt mijn printer niet en moet ik kabel gaan leggen (switch is paar meter er vandaan).
Let er dus op dat je apparatuur in huis hebt die CCMP ondersteunen.

WiFi bereik buiten is wel slechter dan mijn Vigor 2926ac (misschien ga ik de fritzbox maar tweaken door er antennes op te monteren).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrKktUdDytEVV2Kjlw4sfOuERQ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oLTQShOi6jA6aUMFdvn2oFCj.png?f=user_large

Internet

FRITZ!Box geeft netjes aan dat er een DS-Lite-tunnel wordt gebruikt, hierdoor heb ik geen IPv4.
Morgen weer bellen daarover. niet nodig
Snelheid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2YA_3GWdE9cYZHyTP3JMDD4Y48=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Tculab4Rh3yYCWVubQvT0Ti5.png?f=user_large
Qua snelheid zit het net onder de oude Ubee EVM302 icm Draytek. Die paar Mbps minder mis ik echt niet hoor.
Nu een dag later wel weer zoals het hoort.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gl7gjar-VW4xoqYw5eexjoNCctg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BBCQwABtHacH8sc0f18L6PzL.png?f=user_large
Puma
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dNeDz4xxm-kjANRDiYSjsmeJSo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tNep7NlGG6MVjdfs1UYZNA6U.png?f=user_large
De Puma problemen zijn redelijk, met de Ubee EVM302 icm Draytek was het iets beter (vergeten screenshot te maken, doe ik later nog wel).

DVB-C

Dit werkt perfect!

Mijn televisie gaf bij aanzetten direct een melding dat er DVB-via-IP beschikbaar is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQ_Gzrq7oJyQFx2r16-pDKBimjI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TcEfScu1WmStVGchn3VbmkCS.jpg?f=user_large

Omdat mijn TV 2x een CI+ module heeft, kan ik ook via de Fritzbox naar gecodeerde zenders kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2M325GHr8SVDNo84XecYyak9KpY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S8bqIYgj1iz1mSBDtkrnU07u.jpg?f=user_large

Als je geen coax door je huis wil trekken, stop dan een CI+ module in je TV die DVB-via-IP ondersteunt en je hebt prima beeld.
Laten we hopen dat de CI+ ook weer een "vrije keuze" wordt zonder dat verplichte "verkapte huur" gedoe.

Met Android/Google TV kan je ook Watch with Fritzbox app gebruiken voor de ongecodeerde zenders.

Conclusie

Ondanks wat gedoe was het allemaal binnen 6 uur geregeld.
Volgens de medewerker zal het volgende week allemaal makkelijker en sneller moeten gaan.

Al mijn andere, niet Ziggo gerelateerde, bevindingen gooi ik wel in een blog of review.

[ Voor 26% gewijzigd door DJMaze op 21-02-2022 10:20 ]

• Chris.nl
  • Niet online
Tof dat je um probeert! Review zou leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
DJMaze schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 23:01:

WiFi bereik buiten is wel slechter dan mijn Vigor 2926ac (misschien ga ik de fritzbox maar tweaken door er antennes op te monteren).
[
Ik weet niet hoe goed dat nog bij de 6690. In feite mag je bij 802.11AX geen antenne's meer wisselen, vandaar dat nieuwere routers nu allemaal of interne of vaste antenne's hebben. Hoe makkelijk het eventueel zelf installeren van custom antenne's hangt dan erg af hoe de antenne's inten zijn aangesloten. Bij de 6660 V3 kan je volgens mij wel de interne aansluiting losmaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
DJMaze schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 23:01:
FRITZ!Box geeft netjes aan dat er een DS-Lite-tunnel wordt gebruikt, hierdoor heb ik geen IPv4.
Morgen weer bellen daarover.
Je hoeft niet te bellen, ik zag in de Fritzbox 6690 dat je dat zelf kan doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5MR4Dy7NZoMNztMFHgcCY0ceWA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/655VNg9HoqfE8OteIc4Tji2l.png?f=user_large

En dat werkt deels...

Telefonie werkt niet meer.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
08:52:40 Afmelding van het internetnummer 0123456789 is niet geslaagd. Remote site meldt oorzaak 403
08:52:42 Internetverbinding is tot stand gebracht. IPv4 wordt via DS-Lite gebruikt. AFTR-gateway: (aftr01.upc.nl), IPv4-MTU: 1500.
08:52:42 Internetverbinding is verbroken.
08:52:42 Internetverbinding IPv6 is verbroken, prefix niet meer geldig.
08:52:49 Kabelinternet antwoordt niet (geen synchronisatie).
08:52:49 Kabelinternet is beschikbaar.
08:52:50 Aanmelding van het internetnummer 0123456789 is niet geslaagd. Remote site meldt oorzaak 403
08:52:54 Internetverbinding IPv6 is tot stand gebracht. IP-adres: 2001:1c02:000::0000:0000:0000:0000
08:52:54 IPv6-prefix is met succes verkregen. Nieuw prefix: 2001:1c02:000:0000::/56
08:52:54 Internetverbinding is tot stand gebracht. IP-adres: 0.0.0.0, DNS-server: 89.101.251.228 en 89.101.251.229, gateway: 82.72.174.1

Dus toch maar weer gebeld met Ziggo dat ik nu met IPv4 niet meer kan bellen door een "403 Forbidden" status.
Ze hebben mijn verbinding aan hun kant nu omgezet in full stack en ga zo maar even de modem herstarten of het weer werkt.

[UPDATE]
Blijkbaar waren mijn inloggegevens gereset waardoor telefonie het niet meer deed.
Er is nu intern een notitie gemaakt dat gegevens niet meer zomaar (of op verzoek door miscommunicatie) gereset worden.

Ondanks dat niet alles soepel verloopt is het wel goed dat alles snel wordt opgelost.

[ Voor 8% gewijzigd door DJMaze op 18-02-2022 11:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Klaus_1250 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:10:
Ik weet niet hoe goed dat nog bij de 6690. In feite mag je bij 802.11AX geen antenne's meer wisselen, vandaar dat nieuwere routers nu allemaal of interne of vaste antenne's hebben. Hoe makkelijk het eventueel zelf installeren van custom antenne's hangt dan erg af hoe de antenne's inten zijn aangesloten. Bij de 6660 V3 kan je volgens mij wel de interne aansluiting losmaken.
Dat vraag ik mij ook af.
Het is wel makkelijker om gewoon ergens een AP te plaatsen.
Ik laat het rusten tot later, het is toch geen weer om in de tuin te zijn (anders dan de trampoline aan de grond te nagelen dankzij Eunice).

[ Voor 4% gewijzigd door DJMaze op 18-02-2022 12:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Chris.nl schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 23:08:
Tof dat je um probeert! Review zou leuk zijn.
"Work in progess" maar oh wat een verschil t.o.v. Ziggo modem en mijn Draytek.
Draytek 2926Fritzbox 6690Ziggo Ubee EVM302
IPv6
Telefonie
DECT
WiFiac bereik uitmuntendax bereik redelijk
FirewallZeer uitgebreidMax. 500 domeinnamen
VPN5012
Dual-WAN
VLAN42 (zelf en gast op poort 4)
DMZ

En nog veel meer!
Met name de firewall moest ik anders oplossen (iedereen speelt graag op zijn telefoon zonder reclame) door een DNS server op de Synology NAS te zetten.
De NAS en andere apparaten gaan dan ook mee in de review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
@DJMaze Bedankt voor je bevindingen!
Wat betreft het WiFi signaal, hoeveel dBm verschil heb je gemeten op de FRITZ!Box in vergelijking met je Draytek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Jeffrey87 Het verschilt, ik krijg geen constante waardes op mijn mobiel.
De ene keer is het 5dBm en de andere keer 20dBm. Gemiddeld kom ik wel rond 10dBm uit.

Zou leuk zijn als iemand ook eens zijn "SmartWifi modem Giga" er naast zet om echt verschil te zien of het nuttig is om een eigen setup te kopen of de gratis Ziggo modem te gebruiken.

Hier een 5G analyze terwijl ik er naast sta:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhJQC9yznmbmvXpQUuEgURHY4Tg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/upWhiS3sC8pn6v3vobm4gbwc.png?f=user_large

[ Voor 102% gewijzigd door DJMaze op 19-02-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke tools gebruik je voor je metingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd
https://play.google.com/s...com.farproc.wifi.analyzer
En
https://play.google.com/s...delrahman.wifianalyzerpro

Want op mijn telefoon doet soms de ene het en soms de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
Je zou ook eens naar Ubiquiti's WiFiman kunnen kijken, dat vind ik een hele fijne tool.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Daar is die dan: productreview: AVM FRITZ!Box 6690 Cable review door DJMaze

Ik ga hem later nog verder uitbreiden zodra ik meer tijd heb.
Vooral het instellen van de alternatieve IPv4 en IPv6 DNS zijn voor tweakers best interessant (hierover is weinig info te vinden online).
Maar dat heeft natuurlijk niet direct met het product zelf te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 18:27
Deze gebruikte ik vroeger ook tot men opeens je GPS locatie wilde weten. Is helemaal niet nodig, werkte ervoor prima. Oftewel je gegevens worden verkocht.
Jeffrey87 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:46:
Je zou ook eens naar Ubiquiti's WiFiman kunnen kijken, dat vind ik een hele fijne tool.
Ook deze vraagt GPS gegevens en erger nog ook je telefoon id en status. Ook helemaal niet nodig voor de werking.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey87
Akemi schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:39:
[...]

Deze gebruikte ik vroeger ook tot men opeens je GPS locatie wilde weten. Is helemaal niet nodig, werkte ervoor prima. Oftewel je gegevens worden verkocht.

[...]

Ook deze vraagt GPS gegevens en erger nog ook je telefoon id en status. Ook helemaal niet nodig voor de werking.
Lees dit even uit de Android documentatie: https://developer.android...can#wifi-scan-permissions

Heeft niets met verzamelen van gegevens te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Akemi schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:39:
Deze gebruikte ik vroeger ook tot men opeens je GPS locatie wilde weten.
Dat probleem is veroorzaakt door Google. Die hebben aan Android zitten sleutel om dat te verplichten.
De gedachte er achter is simpel. Elke app met toegang tot je WiFi kan je locatie bepalen.
Dat is voor veel mensen niet duidelijk en daarom wordt nu om je Locatie gevraagd.
Men wordt dan meer bewust gemaakt over het feit dat ze je locatie (kunnen) scannen.

Dus eigenlijk gebeurde het vroeger al, maar wist je dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 18:27
Jeffrey87 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:46:
[...]

Lees dit even uit de Android documentatie: https://developer.android...can#wifi-scan-permissions

Heeft niets met verzamelen van gegevens te maken.
Nooit geweten dit. Dank je wel !

Snap dan niet waarom die maker dat niet in zijn omschrijving zet. Iedereen ging over de zeik hierover toen dit actief werd. Als het een verplichting is van de Android versie is dat mooi te verklaren.

Blijft het wel raar dat dit niet nodig is voor de app om te kunnen functioneren. Snap niet waarom google dit dan doet. Toch gegevens verzamelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey87
Akemi schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:53:
[...]

Blijft het wel raar dat dit niet nodig is voor de app om te kunnen functioneren. Snap niet waarom google dit dan doet. Toch gegevens verzamelen?
Nee, het scannen van WiFi netwerken kan leiden tot het bepalen van je locatie als alternatief voor GPS, vandaar dat het gelinkt wordt aan deze permissies.

Dat wil echter niet zeggen dat je locatie ook daadwerkelijk bepaald wordt door het scannen van naburige WiFi netwerken.

[ Voor 12% gewijzigd door Jeffrey87 op 21-02-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:51
Waarschijnlijk loop je tegen het probleem aan dat sinds Android 8/9 het aantal scans wordt beperkt (1 keer per 30 seconde/4 keer per twee minuten). Vanaf Android 10 kun je deze beperking uitzetten bij de ontwikkelaarsopties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hcQd schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:08:
Vanaf Android 10 kun je deze beperking uitzetten bij de ontwikkelaarsopties.
Heb ik gedaan ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:21
Ik zal ook ff mijn ervaring met Fritz!box 6660 vertellen.
oude situatie: Ziggo modem in bridge mode met AVM Fritz!box 7490 router (aangesloten via LAN1 poort op modem). Verder nog AVM mesh setup met Fritz!repeater 1200, FRITZ!Powerline 1220E & FRITZ!Powerline 1260E, diverse DECT telefoons en een FRITZ!DECT 200. Ook maak ik gebruik van de VPN mogelijkheid van de Fritz!box (via MyFRITZ!-adres). Ziggo telefonie en uitgaande telefonie via een externe SIP provider.
Nieuwe situatie: AVM Fritz!box 6660 ter vervanging van Ziggo modem & Fritz!box 7490

Initiële contact met Ziggo
Gisteren rond de middag via chat (ziggo app) contact gemeld dat ik eigen modem wil gaan gebruiken en de MAC adressen heb.
Uurtje later kwam chat op gang. MAC addressen (CM MAC & MTA MAC) doorgegeven, aangegeven dat 't een AVM Fritz!box 6660 betreft, email adres en mobiel nummer doorgegeven (want daarop zou ik worden gebeld voor telefonie credentials. Op de vraag wanneer ik modem zou kunnen aansluiten werd aangegeven dat normaal gesproken binnen 24 uur 't ziggo modem de verbinding verliest en ik dan de fritz!box zou kunnen aansluiten of anders ik 't ziggo modem zou kunnen resetten en dan - als internet niet meer op komt - eigen modem zou kunnen aansluiten.

Upgrade Firmware & configuratie Fritz!box
Laatste firmware voor Fritz!box 6660 gedownload (7.29) en die geïnstalleerd, backup gemaakt van 7490 en met deze backup de 6660 geconfigureerd. Erg handig van AVM!!

Fritz!box installeren
's Avonds Ziggo modem en Fritz!box 7490 afgekoppeld en Fritz!box 6660 aangesloten. Ik heb LAN4 aangesloten op m'n switch zodat ook DNS (pihole op raspberry pi) werkt. Internet kwam zonder problemen op. Na Native IPv6 aangevinkt te hebben kwamen IPv4 en IPv6 beide op. Aardig wat tijd kwijt geweest om alle apparatuur weer goed werkend te krijgen:
- opnieuw activeren van de Mesh setup met de Fritz!repeater 1200 & FRITZ!Powerline 1260E;
- DECT telefoons & FRITZ!DECT 200 aanmelden bij de 6660;
- Fritz!box aanmelden bij MyFRITZ! account. De 6660 krijgt dan een eigen (ander) MyFRITZ!-adres;
- VPN clients (o.a. op m'n iPhone & MacBook) aanpassen naar nieuwe MyFRITZ!-adres.
Uitgaande Telefonie via SIP account werkte gewoon, via Ziggo (uitgaand & inkomend) niet.

Ziggo Telefonie werkend krijgen
Gisteravond al via Ziggo app in de chat aangegeven dat Telefonie niet werkt.
Vanmorgen bericht terug: SIP credentials zullen worden gegenereerd en ze zullen me binnen enkele dagen :( bellen om deze door te geven. Aangegeven dat 't wel fijn zou zijn om deze vandaag te ontvangen om weer bereikbaar te zijn, daarop antwoord dat 't even afwachten is en dat 't hopelijk wat sneller gaat....
Eind van de middag werd ik gebeld (anoniem) door Ziggo medewerker en werden username en password telefonisch doorgegeven.
Met de instructie op de AVM website telefonie van Ziggo werkend gekregen, belangrijk is de setting "Andere verbinding voor internettelefonie via de kabelaansluiting gebruiken" onder Telefonie->Eigen Telefoonnummers->Aansluitinstellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LhqavvalYACcajaj0x74xKd384=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H89ZaYXF5WxBFiZ612rhB0RM.png?f=fotoalbum_large

Na een uurtje een waarschuwing van m'n Fritz!box: 1 telefoonnummer werkt niet. Het bleek dat door de bovenstaande instelling het SIP account niet meer werkte. Dit kon ik weer oplossen door voor dat SIP account onder "Meer instellingen voor verbinding" de optie "Altijd aanmelden via een internetverbinding" aan te vinken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDS57Y3-g9pCFjRB0YJxeXuTOjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BOqu1uPms7n9wYiVMcUv8sxr.png?f=fotoalbum_large

't Zou m.i. wel handig zijn als Ziggo z'n procedure zodanig aanpast dat direct de SIP credentials gegeven worden, beetje onhandig dat je hier nog extra om moet vragen en dat 't onduidelijk is hoelang 't gaat duren voordat je ze krijgt.

Ik heb dit bericht, aangevuld met alle screenshots nu ook gedeeld als review

[ Voor 4% gewijzigd door blb4 op 07-03-2022 00:00 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blb4 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:00:
't Zou m.i. wel handig zijn als Ziggo z'n procedure zodanig aanpast dat direct de SIP credentials gegeven worden, beetje onhandig dat je hier nog extra om moet vragen en dat 't onduidelijk is hoelang 't gaat duren voordat je ze krijgt.
De medewerker die ik vorige week sprak, zei dat dat deze week opgelost zou zijn.
Blijkbaar niet dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er is mij vanavond iets opgevallen.

Telefonie audio kwaliteit is niet zo goed als dat het was.

Mijn Gigaset ondersteunt G.722/G.726 (HD) maar Ziggo kent nu alleen G.711.
Zal ze maar eens gaan vragen hoe het zit dat de audio kwaliteit bij eigen modem slechter is.

Ik had de optie "Aanbieder ondersteunt G.726 in overeenstemming met RFC 3551" in de FRITZ!Box aangevinkt, maar dat maakt niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvdWerfhorst
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-07 19:57
Ik volg dit topic al een tijdje met aandacht. Helaas zit ik zelf in het voormalige UPC gebied, dat nog niet zover is dat dit allemaal werkt. Maar ik ben al wel tot de conclusie gekomen dat tzt een Fritz!box 6660 waarschijnlijk voor mij de keuze gaat worden. Maar ik zit al een beetje voor te denken over de configuratie.

In mijn huidige setup draai ik mijn Ziggo modem in Bridge mode, met daarachter een Fritz!Box 4040 met daarop OpenWRT. Hier heb ik bewust 3 vlans op aangemaakt. Mijn 'normale' netwerk, mijn domotica netwerk en mijn gastennetwerk.
Nu begreep ik dat standaard de 6660 maar twee vlans heeft. Het normale en het gastennetwerk. En dat je mocht je meer willen, je dan met Freetz!NG aan de slag zou kunnen gaan. Heeft iemand hier al ervaring mee icm Ziggo? En stel ik flash mijn 4040 terug naar factory firmware, zou ik dan zonder aanpassingen deze als repeater kunnen instellen, die 3 wifi netwerken overpakt van de 6660 met Freetz!NG?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Dat laatste zou moeten kunnen. De 4040 ondersteunt FritzOS 7.29 voor zover ik weet en die kan dan gewoon als "mesh" repeater worden ingesteld.

Alleen weet ik niet hoe dat dan werkt met de gemodde firmware. En ook heb ik geen ervaring met meerdere SSIDs of meerdere VLANs.

[ed.] Ik heb in eerste instantie misschien niet helemaal goed gelezen. De 4040 werkt prima als repeater* wilde ik vooral zeggen. Maar dan wel binnen FritzOS.

*of eigenlijk een AP als je hem bedraad verbind, als je hem draadloos verbind zal hij proberen om 1 radio voor backhaul te reserveren en met een andere radio met clients te verbinden

[ Voor 53% gewijzigd door Keypunchie op 28-02-2022 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Weten jullie al wat het stroomverbruik van de 6660 is?

Ik heb wat tests gedaan en kwam bij de 6690 uit op 14.2 Watt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Nee, wel de moeite waard om dat eens te gaan meten. Gefeliciteerd trouwens met de 'spotlight' voor je review van de 6690 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Keypunchie dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen1993
[...]

Excuses voor het lange en late antwoord..

Echter kreeg ik in mijn coronaisolatie een telefoontje van Ziggo, of ik tijd had om mijn MAC gegevens op te lezen en door te sturen naar ze, helaas zat ik in isolatie, dus ik kon niet naar beneden om op het nieuwe modem te kijken.. maar afgesproken dat ze volgende week zouden bellen, en inderdaad, volgende week eind van de middag ging mijn telefoon weer.. Dus ik netjes mijn MAC gegevens doorgegeven aan Ziggo. Dag later op mijn werk in de ochtend gebeld, kreeg SIP credentials via telefoon, dus opgeschreven en bij thuiskomst de SIP ingevoerd in mijn modem, alles volgens de handleiding gedaan van Fritz op de website. Helaas, het modem gaf een DNS fout aan, met mijn telefoonnummer, dus de hele avond nog geprobeerd met tips en trucs van andere Ziggo communitygebruikers, ook dat mocht niet baten, voor de rest niet echt tijd gehad om alles goed te zetten, tot afgelopen weekend, maandag nieuwe SIP aangevraagd, volgende dag rond 4 uur gebeld door een prive nummer, ik was druk bezig, dus geen tijd om dat nummer op te nemen, volgende dag zelfde tijd weer een prive nummer, ditkeer wel tijd gehad om op te nemen, weer goed geluisterd en opgeschreven, helaas. ik blijf DNS fouten krijgen... nu zondag de speciale eigen modem chat van Ziggo gebruikt om op opheldering te krijgen, er is nu zelfs een case gestart... morgen (maandag dus) krijg ik een telefoontje... Tsja! Als ik wist dat dit zo'n nasleep had, had ik het wel geweten.. ;) ik zag van blb4 paar berichtjes hierboven ook goede tips, maar helaas blijf ik nog steeds DNS fouten krijgen... urghhh.. (internet daar in tegen werkt wel weer goed)

[ Voor 5% gewijzigd door Harmen1993 op 06-03-2022 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Harmen1993 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:56:
helaas blijf ik nog steeds DNS fouten krijgen...
Dat is wel balen.
Voor de instellingen kan je mijn review er op naslaan onder het kopje telefonie.
productreview: AVM FRITZ!Box 6690 Cable review door DJMaze

En misschien heb je wat aan mijn DNS trace:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
dig vmk.voice.ziggo.nl ANY
    vmk.voice.ziggo.nl.     3600    IN      NAPTR   80 50 "S" "SIP+D2U" "" _sip._udp.vmk.

dig _sip._udp.vmk.voice.ziggo.nl ANY
    _sip._udp.vmk.voice.ziggo.nl. 3600 IN   SRV     0 1 5060 apcblt.voice.ziggo.nl.
    _sip._udp.vmk.voice.ziggo.nl. 3600 IN   SRV     0 1 5060 apcdnm.voice.ziggo.nl.

apcblt.voice.ziggo.nl.  3600    IN      A       62.145.226.11
apcdnm.voice.ziggo.nl.  3600    IN      A       62.145.226.43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen1993
DJMaze schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:21:
[...]

Dat is wel balen.
Voor de instellingen kan je mijn review er op naslaan onder het kopje telefonie.
productreview: AVM FRITZ!Box 6690 Cable review door DJMaze

[/code]
Helaas, ook dit al geprobeerd... maar blijf een DNS fout krijgen... en zo heeeel bekend ben ik niet met DNS traces.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste