Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:21
Harmen1993 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:54:
[...]

Helaas, ook dit al geprobeerd... maar blijf een DNS fout krijgen... en zo heeeel bekend ben ik niet met DNS traces.
Ik heb mijn bevindingen nu, samen met een aantal screenshots van internet- & telefonie-instellingen als review gedeeld, mogelijk heb je daar nog wat aan.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kreeg afgelopen weekend een brief van Ziggo in de bus:
Uw modem is verouderd en wordt binnen 3 weken vervangen door een ConnectBox
Maar even gebeld dat er nog iets niet goed gaat in hun administratie omdat de oude Ubee is vervangen.
Ze gaan het probleem oppakken en mij deze week terugbellen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:50
DJMaze schreef op maandag 7 maart 2022 @ 07:30:
Kreeg van afgelopen weekend een brief van Ziggo in de bus:

[...]

Maar even gebeld dat er nog iets niet goed gaat in hun administratie omdat de oude Ubee is vervangen.
Ze gaan het probleem oppakken en mij deze week terugbellen.
Zou dat niet ook te maken kunnen hebben met dat Ziggo altijd een modem zal blijven leveren? Zodat je in geval van problemen / klachten altijd terug kunt naar het modem van Ziggo om uit te sluiten dat het aan het eigen modem ligt. En die Ubee die je hebt is dan waarschijnlijk een oudje (niet de UBC1318)? En aangezien ze vrij actief bezig zijn met de overstap naar DOCSIS 3.1 en daarom bergen modems aan het vervangen zijn die dat niet ondersteunen zal het daar dus mee te maken hebben.

offtopic:
Het valt mij een beetje scrollende door dit topic trouwens op dat er vrij veel over, problemen met, telefonie wordt gesproken. Maar waarom gebruiken jullie nog telefonie van Ziggo? Ik heb zelf een beetje zitten puzzelen afgelopen weken en ben nu per 1 maart overgestapt op CheapConnect voor telefonie. Kost €8,99 per jaar vs €30 (12x €2,50) van Ziggo, geen startkosten (€0,14 bij Ziggo) en goedkoper bellen voor €0,023 (vast) en €0,05 (mobiel) vs €0,14 bij Ziggo, waarbij beiden ook per seconde afrekenen. Zelfs als je niet doet bellen en alleen bereikbaar wilt zijn scheelt dat dus al €20 op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RobertMe jazeker, maar zodra je hem hebt ontvangen gaat automatisch de nieuwe modem in werking.
Dat is niet iets wat je wil in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
@DJMaze Dat klopt nog steeds maar dat betekent niet dat je eigen modem gedeactiveerd wordt. Men zorgt er alleen voor dat je een recenter modem op de plank hebt liggen in het geval van support. Activatie van het eigen modem werkt op een andere manier dan de gebruikelijke modem activatie van Ziggo's eigen modems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
DJMaze schreef op maandag 7 maart 2022 @ 08:15:
@RobertMe jazeker, maar zodra je hem hebt ontvangen gaat automatisch de nieuwe modem in werking.
Dat is niet iets wat je wil in dit geval.
Goed punt inderdaad. Als je deze niet activeert zul je wel weer problemen krijgen en activeren kan weer alleen door hem aan te sluiten etc. Zal dus inderdaad nog wel een issue in hun procedure zitten wat dat betreft. Maar dat ze een nieuw modem opsturen is natuurlijk niks mis mee en te verklaren door de netwerk upgrades waardoor een DOCSIS 3.1 modem verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:03:
Maar dat ze een nieuw modem opsturen is natuurlijk niks mis mee en te verklaren door de netwerk upgrades waardoor een DOCSIS 3.1 modem verplicht is.
Dat begrijp ik (vooral omdat de Ubee geen IPv6 ondersteunt).

Ze mogen wel hun website updaten.
Op https://www.ziggo.nl/klan...n/wifi-modems/connect-box staat "Eurodocsis 3.0" en niet eens 3.1
En die pagina heeft nog wel meer fouten 8)7

Ach, voor 90% van hun klanten maakt het niet uit. Maar blijkbaar staat er op mijn voordeur "Ziggo servicepunt" want omwonenden weten mij te vinden bij problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
RobertMe schreef op maandag 7 maart 2022 @ 07:56:
[...]

offtopic:
Het valt mij een beetje scrollende door dit topic trouwens op dat er vrij veel over, problemen met, telefonie wordt gesproken. Maar waarom gebruiken jullie nog telefonie van Ziggo? Ik heb zelf een beetje zitten puzzelen afgelopen weken en ben nu per 1 maart overgestapt op CheapConnect voor telefonie. Kost €8,99 per jaar vs €30 (12x €2,50) van Ziggo, geen startkosten (€0,14 bij Ziggo) en goedkoper bellen voor €0,023 (vast) en €0,05 (mobiel) vs €0,14 bij Ziggo, waarbij beiden ook per seconde afrekenen. Zelfs als je niet doet bellen en alleen bereikbaar wilt zijn scheelt dat dus al €20 op jaarbasis.
Ik gebruik Ziggo lijn ook alleen voor bereikbaarheid, uitbellen doe ik met een VoIP account bij een andere provider. Dat is juist 1 van de sterke punten van de Fritz!boxen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:03:
[...]

Goed punt inderdaad. Als je deze niet activeert zul je wel weer problemen krijgen en activeren kan weer alleen door hem aan te sluiten etc.
Nee hoor. Dat is wel de meest efficiënte manier. Er zijn echter ook andere manieren om een modem geactiveerd te krijgen. Je hoeft hem dus niet aan te sluiten zeker niet als je hem niet gaat gebruiken.
DJMaze schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:23:
[...]
Ze mogen wel hun website updaten.
Op https://www.ziggo.nl/klan...n/wifi-modems/connect-box staat "Eurodocsis 3.0" en niet eens 3.1
En die pagina heeft nog wel meer fouten 8)7
Wat klopt er dan niet aan? De reguliere Connectbox zoals afgebeeld is een Eurodocsis 3.0 modem en zeker geen Docsis 3.1. De info is dus juist. Enige is dat er niets nieuws aan is. Deze wordt al sinds 2015 geleverd uit mijn hoofd. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Weet iemand of die Arris en Compal Eurodocsis 3.0 modems eigenlijk nog uitgeleverd worden of leveren ze tegenwoordig alleen nog maar 3.1 modems :?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:13

B4tman_DH

To the Bat.....

Help!!!! schreef op maandag 7 maart 2022 @ 19:08:
Weet iemand of die Arris en Compal Eurodocsis 3.0 modems eigenlijk nog uitgeleverd worden of leveren ze tegenwoordig alleen nog maar 3.1 modems :?
Ze leveren beide, in de verhouding 30/70

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jay-B schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:51:
Wat klopt er dan niet aan? De reguliere Connectbox zoals afgebeeld is een Eurodocsis 3.0 modem en zeker geen Docsis 3.1. De info is dus juist. Enige is dat er niets nieuws aan is. Deze wordt al sinds 2015 geleverd uit mijn hoofd. 8)7
Het ging er om dat ze mijn oude ubee docsis 3.0 vervangen omdat die "oud" is t.o.v. 3.1, terwijl de connectbox ook 3.0 is.
En dat terwijl mijn eigen modem keuze 3.1 is.
Dan is dat hele geneuzel van Ziggo over "je modem is verouderd" klinklare onzin.

DJMaze in "Ziggo Vrije modemkeuze eind januari 2022"

Enige verschil is dus ondersteuning voor IPv6

[ Voor 10% gewijzigd door DJMaze op 07-03-2022 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
@DJMaze Nee dat is helemaal geen onzin. De ubee 3.0 is afhankelijk van het type wat je hebt zwaar verouderd en wordt waarschijnlijk ook niet meer ondersteund door de fabrikant. Die is gewoon EOL. Los van de IPv6 ondersteuning heeft de Connectbox familie betere WiFi (inclusief smart wifi ondersteuning) en kan meer downstream kanalen bundelen. Juist dat laatste komt de stabiliteit en de beschikbare bandbreedte per modem ten goede. Dit staat verder los van je eigen modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
Oops foutje...

[ Voor 104% gewijzigd door Jay-B op 07-03-2022 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jay-B ehm ik had een Ubee modem.
Dus geen wifi en geen router.
De optie "betere wifi" is dus helemaal niet waar voor mij.
Verder kan de Ubee ook prima 300/30 verbinding aan.

Eigen modem was in dit geval beter omdat ik ook een veel betere wifi en router had dan Ziggo ooit kan leveren.

Nu met de vrije modem keuze ben ik in sommige opties ook veel beter af dan met een Ziggo ConnectBox.
Het liefst had ik toch een pure modem (met telefonie) weer in een assortiment gezien (Ziggo of eigen) zodat je echt vrij bent om er achter te plakken wat je maar wilt.
Helaas is dat nog geen optie.

Aangezien je zelf ook zoekt naar een modem, wat zoek je zelf aan eigenschappen die nu niet leverbaar zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door DJMaze op 07-03-2022 21:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
@DJMaze Beter wifi en smart wifi ondersteuning is slechts één van de redenen. Zoals ik al aangaf is het modem wat je hebt waarschijnlijk dan een Ubee EVM 320B welke al meer dan 10 jaar oud is. Ondersteunt maar 8 downstreamkanalen (Connectboxen doen 32 uit mijn hoofd). Ja het kan zijn dat je je snelheid haalt maar er zijn genoeg situaties waarbij dat mogelijk niet meer lukt. Bovendien gebruikt het modem daardoor veel bandbreedte per downstream en is erg inefficiënt daar de nieuwere modems dit beter kunnen verdelen over de beschikbare kanalen. Daarom wil Ziggo er vanaf.

Nogmaals, het heeft niets met je eigen modem te maken. Ziggo kijkt daar ook niet naar. Die gaan enkel over het modem wat jij op de plank hebt liggen, ook die kan verouderen.

Ik ben niet meer actief op zoek omdat wat ik wilde er niet is. Puur alleen een modem zonder verdere poespas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Jay-B schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:05:
Ik ben niet meer actief op zoek omdat wat ik wilde er niet is. Puur alleen een modem zonder verdere poespas.
Kom je dan niet snel uit bij de Ubee UBC1318? Niet een puur modem, maar wel zonder wifi. Volgens Ubee zelf zelfs mogelijk om LACP toe te passen over de 4 poorten maar dat kan ik niet vinden in de Ziggo firmware. Zelf heb ik deze nu in ieder geval een drietal maanden in gebruik en geen enkele problemen ermee (of in ieder geval, niet met het modem: wel het AOP en kabels (laten) vervangen i.v.m. storing in al die nieuwe kanalen, met 4G uiteraard als grootste stoorzender).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
Dat is inderdaad nog de beste optie. Maar goed dat is natuurlijk offtopic hier aangezien deze door Ziggo geleverd moet worden ;)

[ Voor 56% gewijzigd door Jay-B op 07-03-2022 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jay-B schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:05:
Zoals ik al aangaf is het modem wat je hebt waarschijnlijk dan een Ubee EVM 320B welke al meer dan 10 jaar oud is. Ondersteunt maar 8 downstreamkanalen (Connectboxen doen 32 uit mijn hoofd). Ja het kan zijn dat je je snelheid haalt maar er zijn genoeg situaties waarbij dat mogelijk niet meer lukt. Bovendien gebruikt het modem daardoor veel bandbreedte per downstream en is erg inefficiënt daar de nieuwere modems dit beter kunnen verdelen over de beschikbare kanalen. Daarom wil Ziggo er vanaf.
Dat als argument kan ik heel goed begrijpen.
Jay-B schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:41:
Maar goed dat is natuurlijk offtopic hier aangezien deze door Ziggo geleverd moet worden ;)
Niet offtopic! Vrije keuze kan natuurlijk ook gewoon een Ziggo apparaat zijn.

Had een heel gesprek met mijn broer over VPN problemen bij KPN en een Fritzbox.
Hij is overgestapt naar Ziggo en bewust gekozen voor de Ziggo SmartWifi "met 2 SmartWifi pods gratis".
De twee gratis WiFi gebruikt hij niet, daarvoor gebruikt hij zijn eigen apparaten (over plastic waste van Ziggo wifi's gesproken).
Want slechte ervaring met Fritzbox VPN en er is geen alternatief.
Als zakelijke klant kreeg hij dus ook een SmartWifi/Connectbox en niet de UBC1318ZG.

Het is en blijft dan zijn vrije keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
DJMaze schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:28:
Niet offtopic! Vrije keuze kan natuurlijk ook gewoon een Ziggo apparaat zijn.
In de praktijk wel maar zoals ik al eens eerder had aangegeven is dit geen onderdeel van de beleidsregel. Die stelt enkel dat je een eigen modem mag aansluiten. Niet dat je mag kiezen uit alle modems die een provider in het assortiment heeft zitten. Ziggo hoeft je dus niet het modem te geven wat jij wenst. Enkel een modem toe te laten die je zelf hebt aangeschaft en voldoet aan de eisen die opgesteld zijn door de provider.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:47
Ik heb inmiddels een FRITZ!Box 6660 overgenomen van een andere Tweaker, en verwacht deze morgen in huis te hebben.

Het betreft wel het Duitse model, maar ik verwacht daar verder geen problemen mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DJMaze schreef op maandag 7 maart 2022 @ 07:30:
Kreeg afgelopen weekend een brief van Ziggo in de bus:

Uw modem is verouderd en wordt binnen 3 weken vervangen door een ConnectBox
Update:
  1. Gebeld (rond 7 maart), Ziggo zou het uitzoeken (geen antwoord gehad)
  2. Vandaag PostNL op de stoep met een Arris TG2492LG-ZG EuroDOCSIS 3.0 |:(
  3. Gebeld, maar PAS OP!!! Er wordt gevraagd om het modem te activeren (dat wil je niet).
    Na wat pogingen eindelijk de juiste medewerker aan de lijn en ze gaan het weer intern oppakken en mij terugbellen
Op mijn vraag waarom ze mij een EuroDOCSIS 3.0 toesturen ter vervanging van mijn EuroDOCSIS 3.0,
vertelde de medewerker dat mijn Ubee een EuroDOCSIS 2.0 modem is, en de Arris 3.1.
Maar beide zijn gewoon EuroDOCSIS 3.0 dus dat was wel kletskoek (wat ik hem melde).

Er gaat hier iets niet goed en blijkbaar hebben ze er intern nog problemen mee.
Houd jullie wel weer op de hoogte zodra ik meer weet.

[ Voor 9% gewijzigd door DJMaze op 25-03-2022 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 14:29
DJMaze schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:48:
[...]

Update:
  3. Gebeld, maar PAS OP!!! Er wordt gevraagd om het modem te activeren (dat wil je niet).
    Na wat pogingen eindelijk de juiste medewerker aan de lijn en ze gaan het weer intern oppakken en mij terugbellen
Op mijn vraag waarom ze mij een EuroDOCSIS 3.0 toesturen ter vervanging van mijn EuroDOCSIS 3.0,
vertelde de medewerker dat mijn Ubee een EuroDOCSIS 2.0 modem is, en de Arris 3.1.
Maar beide zijn gewoon EuroDOCSIS 3.0 dus dat was wel kletskoek (wat ik hem melde).

Ff de specs van je Ubee met foto van het typenummer naar ze sturen. Als hij voldoet mogen ze niet weigeren (tenzij je in een voormalig UPC gebied zit waar ze nog niet helemaal klaar zijn om vrije keuze te leveren naar het blijkt, maar dan moeten ze dat gewoon zeggen in plaats van quatsch verkopen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey87
Ik heb m'n FRITZ!Box 6660 Cable net geactiveerd, en hij werkt als een zonnetje.
Gisteren aan het eind van de middag een belletje gedaan richting Ziggo, daarna stuurde de medewerker mij een link per SMS met de vraag om een foto te maken van het MAC adres. Dit netjes gedaan.

Vanmiddag rond 12:30 kreeg ik een telefoontje van Ziggo met de mededeling dat het modem is geactiveerd, en dat ik deze kon aansluiten. Ik heb deze netjes aangesloten, en ongeveer 15 minuten later belde de Ziggo medewerker mij terug met de vraag of dat alles is gelukt.

Ik heb internet-only, geen telefonie, dus alles was zo ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
DJMaze schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:48:
[...]

Update:

Medewerker heeft het mogelijk niet helemaal bij het juiste eind maar jij ook niet. Je maakt het probleem groter dan het is zoals ik eerder ook al aangaf:

Jay-B in "Ziggo Vrije modemkeuze eind januari 2022"

Het modem wordt automatisch geactiveerd als je het pakket hebt aangenomen. Dit heeft verder geen invloed op je eigen modem welke reeds geactiveerd staat. Wat gaat er volgens jou nu niet goed?
zuma schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:09:
[...]

Ff de specs van je Ubee met foto van het typenummer naar ze sturen. Als hij voldoet mogen ze niet weigeren (tenzij je in een voormalig UPC gebied zit waar ze nog niet helemaal klaar zijn om vrije keuze te leveren naar het blijkt, maar dan moeten ze dat gewoon zeggen in plaats van quatsch verkopen)
Nee dat mag Ziggo wel. Het modem wat hij nu heeft van Ziggo voldoet niet meer aan de eisen die gesteld worden (waarschijnlijk EOL) ook niet in het geval van een eigen modem. Dat is ook de reden waarom hij vervangen wordt. Los daarvan is het modem in beginsel van Ziggo, niet van DJMaze. Je hebt geen enkel recht op heractivatie ervan.

[ Voor 4% gewijzigd door Jay-B op 25-03-2022 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jay-B schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 18:01:
Medewerker heeft het mogelijk niet helemaal bij het juiste eind maar jij ook niet. Je maakt het probleem groter dan het is zoals ik eerder ook al aangaf:

Het modem wordt automatisch geactiveerd als je het pakket hebt aangenomen. Dit heeft verder geen invloed op je eigen modem welke reeds geactiveerd staat. Wat gaat er volgens jou nu niet goed?
Ben vandaag teruggebeld door Ziggo.

Maandag wordt de Arris VERPLICHT geactiveerd omdat hun automatische systemen vinden dat dit moet.
Ik heb dan dus geen internet meer, mits ik de Arris aansluit.
Twee uur later zullen ze mijn modem weer proberen te activeren.

Of ik dan het probleem groter maak?
Dat mag ieder voor zich bepalen.

Waar heb ik het dan niet bij het juiste eind?
Want ik denk dat dan de hele riedel gewoon opnieuw gaat en ik weer een nieuw wachtwoord voor telefonie moet krijgen omdat de boel reset.
Laten we hopen dat dat wel ondertussen wordt afgevangen.

De Arris is uit 2015 en zou in theorie dus ook EOL moeten zijn ondertussen (net als de Ubee uit 2010).
Het is dus ongemak totdat Ziggo hun systemen aanpassen.
Dan ben ik toch blij met mijn Fritz 6690 uit 2021.

[ Voor 19% gewijzigd door DJMaze op 25-03-2022 20:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
@DJMaze I stand corrected. Je hebt helemaal gelijk. Ook als je ooit een wijziging doet welke ervoor zorgt dat Ziggo je een nieuw modem stuurt (omdat die op de plank niet meer voldoet) dan wordt je eigen modem gedeactiveerd door het nieuwe modem. Het zou wel zo moeten zijn dat je die straks makkelijk zelf weer kan activeren via de Mijn Ziggo app. Ik hoop dat ze hier nog iets op vinden... Succes en excuus ik zat er inderdaad naast.
DJMaze schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:47:
[...]

De Arris is uit 2015 en zou in theorie dus ook EOL moeten zijn ondertussen (net als de Ubee uit 2010).
Het is dus ongemak totdat Ziggo hun systemen aanpassen.
Dan ben ik toch blij met mijn Fritz 6690 uit 2021.
Nou ja op zich is die niet EOL, die wordt nog actief onderhouden met patches en actief uitgestuurd. Het is dus prima als Ziggo die stuurt voor als je een keer ondersteuning nodig hebt (lees op de plank, als het niet nodig is dan kan hij in de doos blijven normaliter). Wat alleen telleurstellend is dat door dit proces je eigen modem wordt gedeactiveerd. Dat vind ik wel kwalijk en iets wat beter geregeld had kunnen worden.

[ Voor 47% gewijzigd door Jay-B op 25-03-2022 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:49
Bij mijn ouders is ook de Ubee EVM 320B inmiddels vervangen door een Arris Connectbox. Zij hebben echter geen eigen modem afgeschaft of iets aan het pakket veranderd. Ziggo is denk de Ubee EVM 320B modems er uit aan het werken. Jammer van 292 dagen up-time van de wan-interface!

Persoonlijk vind ik het overigens vrij onhandig dat klanten met alleen een modem zomaar geforceerd omgezet worden naar een modem+router combinatie, want dat is geen één-op-één vervanging. Eventuele port-forward-regels moeten dan weer opnieuw ingeregeld worden of echte router moet in DMZ worden geplaatst of de instellingen van de router dienen binnen de Connectbox ingesteld te worden of de modem moet in brigde-mode gezet worden. En alles daarvan heeft zijn pro's en cons.

Was er maar inderdaad een up-to-date versie van de Ubee EVM 320B geleverd. Dan was het wel gewoon plug en play geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die oude Ubee's gaan er idd uit. Klant van me zat laatst ook al zonder internet, bellen met Ziggo en die konden me vertellen dat die dag een Connectbox was geactiveerd. Echter wist niemand daar van een Connectbox, dus heeft de medewerker de Ubee weer geactiveerd en de Connectbox afgemeld.
Ging overigens wel om zakelijk, waarschijnlijk doen ze daar iets minder moeilijk dan bij een consumentenlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Groentjuh schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 23:38:
Was er maar inderdaad een up-to-date versie van de Ubee EVM 320B geleverd. Dan was het wel gewoon plug en play geweest.
Ik wist dat de vervanging er ooit aan zat te komen.
De vrije modem komt voor mij op tijd omdat ik vorig jaar al een bruin voorgevoel had dat ze ooit de Arris zouden sturen.
Dit is dus gebeurd, maar helaas blijkt het proces nog steeds hopeloos waardoor mensen geen internet hebben voor korte/lange tijd.

De ellende van Puma6 en WiFi wordt je gewoon door de strot geduwd.
De Arris in bridge modus helpt daar niet bij.

Maar om je ouders of een bedrijf zomaar een vrije keuze modem te geven is ook weer zo wat.
Niet iedereen heeft de kennis om het zelf te doen (laat staan onderhouden).

Als ik Ziggo was zou ik mijn verlies nemen (bedrijfsrisico) en gewoon de voorraad vernietigen en vanaf nu iets beters naar klanten sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:19
@DJMaze Ik denk dat je nu enorm overdrijft en 99procent van de klanten geen last heeft van een puma6 issue. De wifi van de connectbox vind ik best prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jongetje natuurlijk overdrijf ik een beetje.
Daarnaast nemen de mensen het ook voor lief, je weet niet beter of het interesseert je niet.
Net als andere dingen die je koopt.

Zodra iets niet werkt kunnen Nederlanders flink klagen, net als ik nu 🤣

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeffrey87
Inmiddels een dag verder, en alles werkt uitstekend!

Alles lijkt wel iets sneller te voelen, getuige ook dat m'n latency zo'n 2 á 3 ms lager is geworden.

Hieronder een screenshot van de DOCSIS statuspagina.

Ik woon in een gebied waar Ziggo ook een ±16 MHz breed DOCSIS 3.1 upstream kanaal actief heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6o4_5bHxD0Aml-5ip7vfVbgznhs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ryKq6mgrDfAipnWjYBzZ3lK9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 104% gewijzigd door Jeffrey87 op 26-03-2022 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeffrey87 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 18:10:
Ik woon in een gebied waar Ziggo ook een ±16 MHz breed DOCSIS 3.1 upstream kanaal actief heeft.
Hier ook maar eentje
DJMaze schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:47:
Want ik denk dat dan de hele riedel gewoon opnieuw gaat en ik weer een nieuw wachtwoord voor telefonie moet krijgen omdat de boel reset.
Inderdaad, als je een andere modem van Ziggo krijgt:
  1. Jouw modem wordt gedeactiveerd
  2. De Ziggo modem wordt geactiveerd
  3. Je eigen modem wordt handmatig opnieuw geactiveerd
  4. Je wordt later gebeld voor nieuwe SIP login gegevens
Op dit moment kunnen ze het automatische proces niet aanpasse/annuleren/verwijderen.

[ Voor 3% gewijzigd door DJMaze op 29-03-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Harmen1993 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:54:
Helaas, ook dit al geprobeerd... maar blijf een DNS fout krijgen... en zo heeeel bekend ben ik niet met DNS traces.
Blijkbaar ligt mijn telefonie er sinds 30 maart ook uit met DNS-fout.

Ik ga morgen bellen waarom ze de telefonieverbinding, die werkte, hebben verkloot.
Hopelijk kom ik wel met resultaat en zal het jou ook helpen.

Het gaat om deze fout:
https://service.avm.de/he...ble/019p2/hilfe_syslog_71

Snap ook niet waarom IPv6 de voorkeur heeft. De diagnose log zegt "IPv6: off":
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
1: name voip (attached)
1: sync_group: sync_cable
1: iface erouter0 RBE/14/dsl xx:xx:xx:xx:xx:xx stay online 1 (voip)
1: IPv6: off
1: IPv4: native
1: IPv4: connected since 2022-04-10 12:26:41 (setup time 3 secs) (connect cnt 1)
1: IPv4: disconnect prevention disabled
1: IPv4: ip <SECRET_ip4> mask <SECRET_ip4> gw <SECRET_ip4> dhcp mtu 1500
1: IPv4: masqaddr <SECRET_ip4>
1: IPv4: dns <SECRET_ip4> <SECRET_ip4>
1: route <SECRET_ip4>/23 protocol iface
1: route <SECRET_ip4>/32 via <SECRET_ip4> protocol dns
1: route <SECRET_ip4>/32 via <SECRET_ip4> protocol dns

Update:
1. Ziggo FMC team wijst naar AVM als boosdoener (maar het werkte en niks veranderd in de Fritz)
2. AVM gebeld en die hebben nu van mij alle benodigde info gekregen om het te onderzoeken.

Mijn onderbuikgevoel denkt dat het iets te maken heeft met de Ziggo swap van Ubee EVM naar ConnectBox waardoor instellingen in het Ziggo netwerk opeens anders zijn (maar niemand die kan vinden).
Ach, we zien wel wat er uit komt.

[ Voor 75% gewijzigd door DJMaze op 11-04-2022 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Harmen1993 Ik heb de startpost geüpdatet met de AVM telefonie problemen.

Ondanks dat het bij mij dus heeft gewerkt, lukt het AVM en Ziggo (nog) niet om telefonie weer werkend te krijgen.
Ik hou je wel weer op de hoogte zodra ik meer weet.

[ Voor 23% gewijzigd door DJMaze op 13-04-2022 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey87
Het is wat dat betreft nog één grote bende bij Ziggo met het gebruik van een eigen modem.
Stel dat ik mijn abonnement wil aanpassen, dan mag (kan wel) dit niet via Mijn Ziggo, omdat het abonnement dan geactiveerd zal worden op mijn Connectbox Giga.

Overigens ben ik er achter gekomen, dat zowel mijn FRITZ!Box als mijn Connectbox Giga momenteel beide actief staan in het systeem bij Ziggo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dat laatste is toch logisch? Bij troubleshooten vragen ze je namelijk het oorspronkelijke modem terug te plaatsten, ze willen geen support bieden op je eigen modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
Keypunchie schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:01:
Dat laatste is toch logisch? Bij troubleshooten vragen ze je namelijk het oorspronkelijke modem terug te plaatsten, ze willen geen support bieden op je eigen modem.
Lijkt mij niet wenselijk, aangezien ik nu allebei de modems op een splitter kan aansluiten en op allebei een IP krijg (tegelijkertijd). Dit heb ik al geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Haha. Nou ja, onwenselijk, dat is domweg niet de bedoeling om zo te gebruiken :D. Creatieve aanpak, dat wel, haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jeffrey87 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:43:
Lijkt mij niet wenselijk, aangezien ik nu allebei de modems op een splitter kan aansluiten en op allebei een IP krijg (tegelijkertijd). Dit heb ik al geprobeerd.
Heb je dan ook dubbele snelheid?
Want dan heb hier nog een router met 2x WAN om eens te kijken om 600mbit te krijgen op een 300mbit abo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
DJMaze schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:57:
[...]

Want dan heb hier nog een router met 2x WAN om eens te kijken om 600mbit te krijgen op een 300mbit abo :+
Zou leuk zijn om te testen "ter leering ende vermaeck".

Ik gok dat Ziggo er niet direct wakker van zal liggen. Of je echt de dubbele up/download nodig hebt en dit de bijkomemde stroomkosten waard is, is een persoonlijke overweging natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:19
Chris.nl schreef op donderdag 14 april 2022 @ 00:11:
[...]

Zou leuk zijn om te testen "ter leering ende vermaeck".

Ik gok dat Ziggo er niet direct wakker van zal liggen. Of je echt de dubbele up/download nodig hebt en dit de bijkomemde stroomkosten waard is, is een persoonlijke overweging natuurlijk.
Dat zou moeten werken conform de standaard, de dubbele upload is natuurlijk veel interessanter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey87
DJMaze schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:57:
[...]

Ik heb even getest, en op beide modems haal ik dezelfde snelheid, dus ja: dubbele snelheid!

Ik heb het goedkoopste abonnement (Internet Basic), dus 50 Mb down en 20 Mb up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Interessant. Wat dan wel nog een beetje de vraag is, hoe combineer je dan die lijnen, netwerktechnisch? Beetje lopen googlen en kom uit op "Link Aggregation", maar nog niet iets recht-toe-recht aan gevonden.

Of is dat iets dat een beetje router wel kan afhandelen? 2x modem koppelen aan 1x router en gewoon "link aggregation" aanvinken.

Aardige manier om snelheid te verbeteren :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@Keypunchie los van dat het al in energie en aanschafkosten goedkoper is om je abonnement te verhogen zul je een router met 2 wan poorten moeten hebben die de sessies verdeelt.
Link agregation kan alleen als je aan beide kanten hetzelfde apparaat hebt om een connectie te bundelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey87
Keypunchie schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:02:
Interessant. Wat dan wel nog een beetje de vraag is, hoe combineer je dan die lijnen, netwerktechnisch? Beetje lopen googlen en kom uit op "Link Aggregation", maar nog niet iets recht-toe-recht aan gevonden.

Of is dat iets dat een beetje router wel kan afhandelen? 2x modem koppelen aan 1x router en gewoon "link aggregation" aanvinken.

Heel eerlijk, ik ga het verder niet gebruiken, aangezien ik er in mijn situatie geen profijt uit haal. 50 Mb is voor mij meer dan voldoende. Ik heb al een keer het Start XXL abonnement gehad met 150 Mb, en met mijn internetgebruik maakte dat 0,0 verschil.

Maar wel een interessante casus als je het wil uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Keypunchie schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:02:

Link aggregation doe je om twee apparaten met elkaar te verbinden via een dubbele (of nog "dikker") verbinding. De term die jij in dit geval zoekt is WAN load balancing.

offtopic:
In het IPv6 topic kwam laatst ook al het grapje langs dat als je in bridge mode (zelf bevestigd met de Ubee UBC1318, maar volgens mij werkt het ook op de ConnectBox) draait je alsnog twee poorten kunt gebruiken, en via die tweede poort krijg je dan ook een eigen IP adres, zowel v4 als v6. Ook een leuk ding om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Los van dat het al in energie en aanschafkosten goedkoper is om je abonnement te verhogen
Gaat me hier puur om het Tweak-gehalte, hoor.

Dank voor de "WAN load balancing" suggestie.

Als ik het dan goed snap:
Link aggregation is dan 2 poorten op device A en 2 poorten op device B, en dan gebruiken als 1 verbinding?
"WAN load balancing" is "2 aansluitingen op het internet gebruiken als 1 aansluiting".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Keypunchie schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:36:
Dank voor de "WAN load balancing" suggestie.

Als ik het dan goed snap:
Link aggregation is dan 2 poorten op device A en 2 poorten op device B, en dan gebruiken als 1 verbinding?
"WAN load balancing" is "2 aansluitingen op het internet gebruiken als 1 aansluiting".
Kinda correct. Maar bij beiden zal één verbinding maar over één kabel gaan zeg maar. Dus als je bij link aggregation twee gigabit poorten gebruikt is de maximale snelheid voor één verbinding, bv een bestandsoverdracht, nog steeds 1Gbit/s. En bij WAN load balancing heb je policies die bepalen over welke lijn een verbinding naar buiten gaat, dus ook daarbij kan één verbinding maar over één lijn gaan. Je moet dit dus zien als een weg met een maximumsnelheid van 100Km/u verbreden naar twee rijstroken, ook dan mag je nog maar 100KM/u rijden, maar er kunnen wel twee auto's naast elkaar. De snelheid wordt dus niet verhoogd naar 200KM/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Goeie toevoeging, die had ik inderdaad ook zo in mijn achterhoofd.

In mijn huis-, tuin- en keukeninternetgebruik is het doorgaans praktisch nooit 1 sessie die de boel voltrekt. Upload is juist de optelsom van (IoT) apparaten, remote sessies en video-verbindingen van meerdere thuiswerkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huibert_d
  • Laatst online: 10-06 07:53
RobertMe schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:51:
[...]

Kinda correct. Maar bij beiden zal één verbinding maar over één kabel gaan zeg maar. Dus als je bij link aggregation twee gigabit poorten gebruikt is de maximale snelheid voor één verbinding, bv een bestandsoverdracht, nog steeds 1Gbit/s. En bij WAN load balancing heb je policies die bepalen over welke lijn een verbinding naar buiten gaat, dus ook daarbij kan één verbinding maar over één lijn gaan. Je moet dit dus zien als een weg met een maximumsnelheid van 100Km/u verbreden naar twee rijstroken, ook dan mag je nog maar 100KM/u rijden, maar er kunnen wel twee auto's naast elkaar. De snelheid wordt dus niet verhoogd naar 200KM/u.
NIC teaming geeft je de mogelijkheid om 2 netwerkkaarten van je device in een virtual NIC te plaatsen en dan gebruik je 1x2Gbit/s bijv. Kan ook loadbalancen als je dat wilt

https://www.serverwatch.c...l%20network%20connections.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:48
Groentjuh schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 23:38:
Hier hetzelfde, ik heb de nieuwe ConnectBox in Bridge-mode laten zetten. Nu zit ik met een witte kast - waarvan iedereen roept dat 'ie buggy is - waarvan ik amper functionaliteit gebruik.

Zijn er vrije modems beschikbaar die enkel docsis naar UTP omzetten? Ik wil gewoon direct naar m'n Netgate. De hier populaire FRITZ!Box en andere zijn daar niet zo geschikt voor.

[ Voor 4% gewijzigd door Conrado op 19-04-2022 13:05 ]

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Conrado Heb je last van dat "ie buggy" is? Zo niet, dan lekker zo laten, zonde van je geld om iets te vervangen wat voor jou goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
jongetje schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:35:
@Conrado Heb je last van dat "ie buggy" is? Zo niet, dan lekker zo laten, zonde van je geld om iets te vervangen wat voor jou goed werkt.
De ConnectBox heeft anders ook een fors stroomverbruik, ook als je die in bridge mode zet. Ook dat kan dus een overweging zijn om naar iets anders over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
RobertMe schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:54:
[...]

De ConnectBox heeft anders ook een fors stroomverbruik, ook als je die in bridge mode zet. Ook dat kan dus een overweging zijn om naar iets anders over te stappen.
Wat is het energieverbruik dan? Ik lees iets van 12watt. Dan moet dan nieuwe modem wel enorm zuinig zijn om het verschil terug te verdienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:23
Vrije modemkeuze betekend dat jij als consument een andere aan mag hangen volgens de opgegeven specs van de provider, niet dat jij kan eisen om een router naar jouw keus door de provider te laten leveren.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 19-04-2022 17:39 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 23:06
jongetje schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:21:
[...]

Wat is het energieverbruik dan? Ik lees iets van 12watt. Dan moet dan nieuwe modem wel enorm zuinig zijn om het verschil terug te verdienen.
Connectbox doet 12W. Ubee 1318ZG 6,9W.

Scheelt ongeveer 45kWh op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:48
jongetje schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:35:
De ConnectBox is vorige week omgewisseld, dus nee ik heb nog geen problemen en geen idee of ik die ga krijgen.
GioStyle schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:25:
[...]
Zo, da's behoorlijk. Wat ik wel merk is dat 'ie warm wordt.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
[...]
Als ik met 30cent kwh reken is dat €13,50 per jaar aan energie. Als een eigen modem 150euro kost (ik heb echt geen idee van prijzen) dan heb je die in 10jaar nog niet terugverdiend. En als de connectbox bevalt in bridge ben je altijd verzekert van een werkend modem en wordt deze vervangen bij defecten en als Ziggo een nieuwe docsis standaard uitrolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 23:06
jongetje schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:42:
[...]

Als ik met 30cent kwh reken is dat €13,50 per jaar aan energie. Als een eigen modem 150euro kost (ik heb echt geen idee van prijzen) dan heb je die in 10jaar nog niet terugverdiend. En als de connectbox bevalt in bridge ben je altijd verzekert van een werkend modem en wordt deze vervangen bij defecten en als Ziggo een nieuwe docsis standaard uitrolt.
De Ubee is ook van Ziggo, heb ik geregeld na lang zeuren. Maar wat jij beschrijft klopt wel. In stroomkosten zal je niet snel een zelf aangeschafte modem terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:23
[...]

Je kan er ook een tijdschakelaar tussen zetten en ineens wordt het energieverbruik fors gereduceerd waar geen enkele vervangende router tegenop kan.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Conrado schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:04:,
Zijn er vrije modems beschikbaar die enkel docsis naar UTP omzetten?
Nog niet, en de totaal oplossing van AVM is ook om zeep geholpen door Ziggo.
Je kan niet meer bellen als je dat hebt.

Gewoon flink zeuren om de nieuwe Ubee wil misschien nog helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door DJMaze op 19-04-2022 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
DJMaze schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:31:
[...]

Je kan niet meer bellen als je dat hebt.
Bij mij werkt 't bellen (nog?) wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@blb4 heb jij even geluk!

Ziggo heeft mijn oude Ubee afgesloten en geforceerd een ConnectBox geactiveerd.
Dag later werkte mijn telefonie niet meer en volgens AVM komt dat omdat de SIP lijn nu (kluster)gebombardeerd wordt met foute SIP data paketten.
Ziggo wijst naar AVM, AVM naar Ziggo...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey87
Sinds ik mijn FRITZ!Box 6660 in gebruik heb genomen, kan ik eindelijk zonder haperingen en glitches gebruik maken van Xbox Game Pass cloud gaming (xCloud).

Ik ervaar nagenoeg geen input lag, en remote play (dus via internet vanaf bijv. je smartphone of laptop gamen op je Xbox die thuis staat) werkt nu óók zonder problemen!

Weer een pluspuntje erbij.

[ Voor 5% gewijzigd door Jeffrey87 op 19-04-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Als je de Connect-modem bridged ben je bij 11watt toch zo’n 96 kwh kwijt? (of reken ik verkeerd)

Bridgen zou ik sowieso doen, dus die besparing heb ik al binnen.

Dan is het punt dat ik een Fritz 6600 vs een 7530ax koop, dat scheelt geloof ik 100 euro.

Voor het rekengemak, 100 kwh * 0,25 cent = 25 euro op jaarbasis, binnen 4 jaar heb ik de meerkosten eruit!

(ok, ik weet ff niet het stroom verschil tussen 7530 en 6600, maar voor de rest is het een slok op een borrel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Keypunchie je hebt gelijk, mits je energiecontract nu 0,63 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-06 19:53

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Jeffrey87 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:48:
Sinds ik mijn FRITZ!Box 6660 in gebruik heb genomen, kan ik eindelijk zonder haperingen en glitches gebruik maken van Xbox Game Pass cloud gaming (xCloud).

Ik ervaar nagenoeg geen input lag, en remote play (dus via internet vanaf bijv. je smartphone of laptop gamen op je Xbox die thuis staat) werkt nu óók zonder problemen!

Weer een pluspuntje erbij.
En stond je ziggo modem in bridge of gebruikte je ook de wifi etc er van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey87
ApC_IcE schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:01:
[...]

En stond je ziggo modem in bridge of gebruikte je ook de wifi etc er van?
Hij stond eerst in router mode, maar ik maakte geen gebruik van de WiFi van het modem (ik had een apart accesspoint). Daarna heb ik hem in bridge gezet, maar beide maakte mijns inziens eigenlijk geen verschil in performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:01
Jeffrey87 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:43:
[...]

Hmz, aangezien het een gedeeld netwerk is en je nu twee modems actief hebt op 1 abonnement, wat gebeurt er dan als je er eentje bij de buren ergens in de straat aan de coax hangt? Theoretisch kun je dan je internetverbinding delen toch :o ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:19
blb4 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:41:
[...]

Bij mij werkt 't bellen (nog?) wel.
Bij mij ook. Niet dat ik er ooit gebruik van maak (heb hem wel nodig om voor speciale gevallen bereikbaar te zijn). 1200 nummer van Ziggo werkt dan weer niet maar is nu ook niet zo belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
@Andros Ja. Heb wel het vermoeden dat je de Algemene Voorwaarden daarmee overtreed (artikel 5.8 bijvoorbeeld, en ook 8.2 maar ik geen jurist).

Dus als Ziggo het tzt. ontdekt, zou dat grond kunnen zijn om je af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
Andros schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:36:
[...]

Hmz, aangezien het een gedeeld netwerk is en je nu twee modems actief hebt op 1 abonnement, wat gebeurt er dan als je er eentje bij de buren ergens in de straat aan de coax hangt? Theoretisch kun je dan je internetverbinding delen toch :o ?
Theoretisch wel, maar ik ga het niet proberen :P
Ben erg tevreden over m'n verbinding, dus wil nog wel langer klant blijven ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Harmen1993
DJMaze schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:34:
Ondanks dat het bij mij dus heeft gewerkt, lukt het AVM en Ziggo (nog) niet om telefonie weer werkend te krijgen.
Ik hou je wel weer op de hoogte zodra ik meer weet.
Heb vandaag contact gehad met AVM Nederland en Ziggo.

AVM
Er komt een nieuwe firmware met speciale Ziggo instelling voor telefonie.
Beta 6690: https://en.avm.de/fileadm...zbox-6690-labor-96142.zip
Ik heb deze beta getest, maar daar zitten nog wat fouten in (deels gemeld).
Het "DNS Fout" probleem is hiermee NIET opgelost.

Ziggo
Hele verhaal uitgelegd en dat het probleem waarschijnlijk in hun systemen zit.
Hier heb ik samen met de medewerker het volgende gedaan:
  1. Ziggo ConnectBox geactiveerd (FritzBox gedeactiveerd)
  2. Telefonie getest => werkt
  3. Ziggo weer gebeld en FritzBox opnieuw aangemeld (ConnectBox gedeactiveerd)
  4. Internet werkt en telefonie krijgt nu een 403 error
Ik moet nu alleen telefoontje afwachten met (alweer) nieuwe SIP gegevens.

Daarna kan ik info geven of het daadwerkelijk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@DJMaze Waarom wil je graag telefonie via Ziggo? Het is goedkoper en eenvoudiger om het naar een voip provider te porteren. SIP gegevens in je modem en klaar zonder dit gedoe en frustratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jongetje schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:10:
Waarom wil je graag telefonie via Ziggo?
Simpel: van/naar andere Ziggo klant is gratis (en dat is veel hier).
Voor €2,50 per maand dus.

Wat kost bellen + abo via Voip?

[ Voor 4% gewijzigd door DJMaze op 04-05-2022 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
DJMaze schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:17:
[...]

Bij CheapConnect €9 per jaar (exclusief eenmalige portering, kost €5). Daarmee bespaar je uit mijn hoofd dus al €50 op jaarbasis (€2,50 kost bellen bij Ziggo? + dan die €2,50 voor onbeperkt bellen die je aanhaalt = €5 p/m oftewel €60 p/j). Bellen naar vaste nummers kost vervolgens €0,0238 en naar mobiel €0,0500, per minuut, zonder starttarief (bij Ziggo normaliter €0,14 per minuut en €0,14 starttarief). Voor die €50 besparing aan vaste kosten kun je vervolgens dus al 1000 minuten naar mobiel bellen, oftewel elke maand 83 minuten of 2100 minuten naar vast, oftewel 175 minuten per maand.

Mocht dat nog niet uit komen kun je ook alleen inkomende gesprekken via CheapConnect laten lopen en uitgaand bellen (via eigen nummer) via een vagere VOIP aanbieder waarbij je nog vele malen goedkoper uit kunt zijn (lees: minder dan een cent per minuut).

Edit:
Niet goed gelezen op de vroege morgen. Je hebt het alleen over gratis bellen naar andere Ziggo klanten. Maar dit lokkertje bestaat al sinds 2014 niet meer?! In ieder geval was dat mijn conclusie eerder dit jaar toen ik het zelf heb nagekeken / berekend. Dan heb je dus het standaard bellen van Ziggo voor €2,50 p/m oftewel €30 p/j. Waarmee je per jaar dus al €21 bespaart aan vaste kosten. Op het bellen zelf bespaar je vervolgens €0,14 starttarief en minimaal €0,09 per minuut (naar mobiel, €0,11 naar vast). In alle opzichten goedkoper uit dus, gezien dat "gratis bellen naar Ziggo klanten" al lang niet meer bestaat. In mijn berekening is de besparing het eerste jaar waarschijnlijk al voldoende om de kosten van een nieuw basisstation (met VOIP mogelijkheid) er uit te halen. In jouw geval zijn die aanschafkosten er dan niet omdat je dat direct in het modem kunt regelen.

[ Voor 28% gewijzigd door RobertMe op 05-05-2022 05:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
DJMaze schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 23:17:
[...]

Dat bestaat idd al jaren niet meer, maar dat zou toch wel opgevallen moeten zijn op je factuur? Dat was voor mij de reden destijds om mijn nummer weg te porteren naar cheapconnect.
Daarintegen kun je met cheapconnect wel gratis bellen naar andere cheapconnect klanten dus zou juist wel een voordeel zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door jongetje op 05-05-2022 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@RobertMe en @jongetje die melding uit 2014 heb ik gemist.
Ik had altijd volop bellen dus nooit kosten.
Vorige maand pas omgezet omdat we de thuistelefoon bijna nooit zelf gebruiken.

Zat al te denken aan Voip, maar die had ik zakelijk opgezegd omdat regelmatig de verbinding er uit lag.

Zal de optie weer heroverwegen zodra Ziggo bellen weer werkt, want het is nu zeker nog een mooie test om uit te zoeken voor de eigen modem keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Harmen1993
DJMaze schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:54:
Daarna kan ik info geven of het daadwerkelijk werkt.
Inderdaad, telefonie werkt weer!
Al met al ligt het probleem in de automatische systemen bij Ziggo.
En volgens de Ziggo medewerker is dat mijn verantwoordelijkheid 8)7

Om de "DNS Fout" op te lossen is dus het volgende gebeurd:
  1. Ziggo bellen en ConnectBox activeren
  2. Fritzbox vervangen door ConnectBox
  3. ConnectBox werkt? dan:
  4. Ziggo bellen en Fritzbox activeren
  5. ConnectBox vervangen door Fritzbox
  6. Dag wachten voor SIP credentials
Wat een drama dit proces, is nog erger dan mijn VOIP ervaringen met Voys.

Ik weet niet of @evanuden meeleest, anders bel ik wel even.

[ Voor 10% gewijzigd door DJMaze op 05-05-2022 20:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dit kan toch nooit een succes worden?
Je kunt nu eigenlijk alleen maar een Fritzbox kopen met ingebouwde router.

Ik zou graag een normaal kabelmodem willen hebben zonder ingebouwde router waarbij ik zelf de laatste firmware kan flashen.
Dit kan nu nog steeds niet. Stel dat je een Motorola MB8611 geactiveerd krijgt, dan ben je nog niet baas over eigen firmware. Die modems kunnen alleen vanuit de provider backend worden ge-update. Ik verwacht niet dat Ziggo dat ook allemaal gaat doen.

Net nog even de postcode check gedaan voor een eigen modem, maar is niet eens mogelijk hier. Er staat ook niet bij wanneer wel. Echt kansloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mr. Jinx schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 17:56:
Ik zou graag een normaal kabelmodem willen hebben zonder ingebouwde router waarbij ik zelf de laatste firmware kan flashen.
Dit kan nu nog steeds niet. Stel dat je een Motorola MB8611 geactiveerd krijgt, dan ben je nog niet baas over eigen firmware. Die modems kunnen alleen vanuit de provider backend worden ge-update. Ik verwacht niet dat Ziggo dat ook allemaal gaat doen.
Geef het wat tijd?
Mr. Jinx schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 17:56:
Net nog even de postcode check gedaan voor een eigen modem, maar is niet eens mogelijk hier.
AVM Nederland zit in Wijchen en daar is eigen modem ook niet mogelijk.
Ze zijn daar ook afhankelijk van tweakers die een Fritzbox aanschaffen omdat ze zelf dus niet kunnen testen.

[ Voor 42% gewijzigd door DJMaze op 05-05-2022 23:17 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Harmen1993
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-09-2024
DJMaze schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 17:36:
@Harmen1993

[...]

Inderdaad, telefonie werkt weer!
Al met al ligt het probleem in de automatische systemen bij Ziggo.
En volgens de Ziggo medewerker is dat mijn verantwoordelijkheid 8)7

Om de "DNS Fout" op te lossen is dus het volgende gebeurd:
  1. Ziggo bellen en ConnectBox activeren
  2. Fritzbox vervangen door ConnectBox
  3. ConnectBox werkt? dan:
  4. Ziggo bellen en Fritzbox activeren
  5. ConnectBox vervangen door Fritzbox
  6. Dag wachten voor SIP credentials
Wat een drama dit proces, is nog erger dan mijn VOIP ervaringen met Voys.

Ik weet niet of @evanuden meeleest, anders bel ik wel even.
Bedankt DJMaze voor je berichten en door je voortgang te delen.

Ik weet niet of ik het al eerder gemeld had, ik heb al terug zitten scrollen. Zo niet, mijn excuus. Maar ik heb sinds een paar weken werkende telefonie.

Na wat geharrewar en heel wat SIP credentials te hebben gehad, daagde mij iets. Ik heb de live chat gestart, wat precies en exact voor vrije modemkeus is gemaakt, kwam ik in contact met een vriendelijke medewerker, ze waren allemaal aardig en vriendelijk eigenlijk, ik heb dus mijn verhaal gedaan, en ze erkende het te kennen, wat ik in mijn hoofd had zitten heb ik ook maar verteld. De SIP credentials werden je altijd over de telefoon overhandigd, je moest met pen en papier noteren, ik had een vrije week dus besloot mij te storten op een goed werkende Fritz box. Dus ik heb de credentials op de computer overgetikt... Dat voorkomt fouten en hoofdletters, je moet het dan ook herhalen wat de persoon achter de telefoon zojuist gezegd heeft.

Dat is met het MAC-adres nooit gedaan, dus ik vroeg de medewerker om nog eens goed te kijken, en ik gaf een foto door van de sticker die op het product stond... En bingo, meneer we hebben een fout gevonden. Het laatste letter staat verkeerd..

Eindelijk was het probleem gevonden, echter moest ik er wel wat voor doen om het werkend te krijgen, ik moest de Ziggo box terug zetten.. en de Fritz box diende opnieuw geactiveerd te worden, volgende dag dus gebeld en SIP credentials gelijk ingevoerd en opgeslagen.. bingo, ineens stond er een groen bolletje bij m'n telefoonnummer..

Eindelijk :*)

Dus... Conclusie, laat je Mac adres checken :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Harmen1993 dat MAC adres dacht ik dus ook!

Fijn dat het is opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:32
Inzake de FRITZ!Box 6660, hier hetzelfde probleem "DNS error" en dit wordt veroorzaakt door een onjuist NAPTR record bij publieke registratie:
$ dig vmk.voice.ziggo.nl naptr
vmk.voice.ziggo.nl. 90  IN  NAPTR   80 50 "S" "SIP+D2U" "" _sip._udp.vmk.

Dit moet zijn:
vmk.voice.ziggo.nl. 90  IN  NAPTR   80 50 "S" "SIP+D2U" "" _sip._udp.vmk.voice.ziggo.nl.

Oplossing is "Use a separate connection (PVC) for internet telephony" inschakelen. Je krijgt dan een extra voip interface. Via deze interface (met 10.x-reeks) krijg je wel het goede NAPTR-record terug.

Daarnaast dient "Use telephone number for registration" te zijn ingeschakeld. Het telefoonnummer instellen als user name werkt ook, maar ik kreeg wat problemen met de UI (mogelijk veroorzaakt door Lastpass). Via het nieuw account-wizard tel.nr als username werkt goed.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Line settings:

[x] Use a separate connection (PVC) for internet telephony

New account:

User name: 0201234567
Auth name: username
Password: password
Registrar: vmk.voice.ziggo.nl

De instelling "Always register via an internet connection" heb ik niet ingeschakeld.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@nescafe klopt, die had ik ook ontdekt.
DJMaze in "Ziggo Vrije modemkeuze eind januari 2022"

En hier screenshots in mijn review

[ Voor 75% gewijzigd door DJMaze op 21-05-2022 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 00:54

_serial_

and there was silence

nescafe schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 15:35:
Inzake de FRITZ!Box 6660, hier hetzelfde probleem "DNS error" en dit wordt veroorzaakt door een onjuist NAPTR record bij publieke registratie:
Dit is geen DNS fout, de DNS entry is daar ook correct.
Oplossing is "Use a separate connection (PVC) for internet telephony" inschakelen. Je krijgt dan een extra voip interface. Via deze interface (met 10.x-reeks) krijg je wel het goede NAPTR-record terug.
Dit is de enige juiste instelling, er is over de publieke internet interface simpelweg geen connectivity naar de SBC.

somewhere there was silence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Even een ander puntje. Tijdje terug was er deze aankondiging:
nieuws: Ziggo verhoogt in juli snelheden van bijna alle internetpakketten

Valt hier nog iets bijzonders te verwachten voor de 'vrije keuze' modembezitters, of zal dat ongeacht je modem vanzelf goed gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
Keypunchie schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:33:
Even een ander puntje. Tijdje terug was er deze aankondiging:
nieuws: Ziggo verhoogt in juli snelheden van bijna alle internetpakketten

Valt hier nog iets bijzonders te verwachten voor de 'vrije keuze' modembezitters, of zal dat ongeacht je modem vanzelf goed gaan?
de service flow/internetsnelheid staat gewoon in je bootfile die vanuit de cmts vanuit ziggo gestuurd wordt ik ga er vanuit dat alle modems ter zijner tijd een nieuwe bootfile krijgen met de snelheidsverhoging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Als ik het goed begrijp zeg je: dat is een configuratie die je van Ziggo krijgt? Maar betekent dat dat ik zelf moet herstarten om die binnen te halen, of is die configuratie iets dat periodiek wordt onderhandeld (vergelijkbaar met bvb. DHCP).

[ Voor 3% gewijzigd door Keypunchie op 23-05-2022 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muisje1997
ja dat bedoel ik ja
als het goed is herstart je modem automatisch zodra ziggo een opdracht uitvoer/onderhoud uitvoert vanwege die snelheidsverhoging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nico.rikken
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-05-2024
Bedankt voor dit interessante topic en het praktisch maken van routervrijheid. Hoewel we routervrijheid hebben bereikt in Nederland is er nog veel te winnen, zoals we bij de FSFE hebben benoemd in ons nieuwsartikel van destijds: https://fsfe.org/news/2021/news-20210805-01.nl.html Het zou ons helpen in gesprekken met regelgevers zoals ACM als jullie onze Engelstalige enquête in zouden willen vullen, Nederland is daarin nog behoorlijk ondervertegenwoordigd: https://survey.fsfe.org/index.php/628449 Ook komt er binnenkort een consultatie vanuit BIPT voor vrije modemkeuze in België en daar kan die input ook erg bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:33
muisje1997 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:24:
ja dat bedoel ik ja
als het goed is herstart je modem automatisch zodra ziggo een opdracht uitvoer/onderhoud uitvoert vanwege die snelheidsverhoging
Maar dat herstarten kunnen ze nu toch niet meer forceren met een eigen modem, ding is niet van ziggo?

Cloud ☁️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

HKLM_ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:37:
[...]

Maar dat herstarten kunnen ze nu toch niet meer forceren met een eigen modem, ding is niet van ziggo?
Volgens mij kunnen ze dat initieren vanuit de management systemen/CMTS en is het gewoon een onderdeel van het DOCSIS protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
Timmert schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:41:
[...]

Volgens mij kunnen ze dat initieren vanuit de management systemen/CMTS en is het gewoon een onderdeel van het DOCSIS protocol.
daar ga ik wel vanuit ja anders heb je allemaal modems die niet de juiste bootfile gebruiken en wordt je vanzelf gekickt van het netwerk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
HKLM_ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:37:
[...]

Volgens de DOCSIS standaard kan de provider een reboot commando naar het modem sturen. Heel normaal.

Ik heb niet al te hard gezocht naar onderbouwing, maar ik denk dat ie hier al te vinden is.
https://www.cisco.com/c/e...sh-cable-modem-state.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Keypunchie schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:33:
Volgens Ziggo moet ik de stroom er afhalen en dan weer er op om de nieuwe configuratie op te halen.

Ik denk dat we gewoon even moeten afwachten bij wie het wel en bij wie het niet automatisch gaat.

Sowieso heb ik TR-064 beheer uitgeschakeld en kan/mag Ziggo niks automagisch/meekijken (zover ik weet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
DJMaze schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:12:
[...]

Volgens Ziggo moet ik de stroom er afhalen en dan weer er op om de nieuwe configuratie op te halen.

Ik denk dat we gewoon even moeten afwachten bij wie het wel en bij wie het niet automatisch gaat.

Sowieso heb ik TR-064 beheer uitgeschakeld en kan/mag Ziggo niks automagisch/meekijken (zover ik weet).
Zoals ik het me herinner zal het in de loop van de maand juli automatisch gebeuren, Ziggo geeft modems in batches het commando te rebooten (waarmee de nieuwe configuratie opgehaald en ingeladen wordt). In batches omdat miljoenen routers op 1 juli tegelijkertijd laten rebooten waarschijnlijk gelijk staat aan overbelasting van de systemen.

Daarnaast zou je dit vanaf 1 juli kunnen forceren door zelf het modem te herstarten/stroomloos te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muisje1997
DJMaze schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:12:
[...]

geen idee hoe het precies werkt maar dit is hoe het op de ziggo modems gebeurt

Een docsDevResetNow is een SNMP-opdracht die vanuit de CMTS naar het modem wordt gestuurd om deze opnieuw op te laten starten. Dat kan meerdere redenen hebben, bijvoorbeeld een firmware-upgrade, aanpassing in de boot file.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste