Toon posts:

Hoe spaar je nou het beste/slimste voor je pensioen?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.173 views

• Videokeizer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:18
Hallo, al veel gelezen maar ik blijf het ingewikkeld vinden. Ik heb een koophuis van rond de 400.000, vorige jaar gekocht, ben nu rond de 45 jaar en wil over 20 jaar met pensioen. Ik heb nooit hard gewerkt, maar nu heb ik sinds kort een leuke vaste baan en maandinkomen van rond de €1750 per maand netto. Hoe spaar ik nou het beste voor mijn pensioen? Gewoon sparen? Beleggen, maar ik vind aandelen nu heel duur, lijfrentepolis of toch hypotheek zsm afbetalen?

Heb ook nog partner met heel goed inkomen, maar die wil vooral sparen... Ik heb al met mijn pensioenfonds gebeld en lees van alles over jaarruimte en reserveringsruimte maar ik begrijp het gewoon niet...

Wat is nou slim en eenvoudig om toch in 20 jaar een pensioen op te bouwen van zeg €700 euro per maand, of is dat inmiddels al onhaalbaar voor mij? Ik zou het liefste €250 tot 500 per maand netto investeren voor mijn pensioen....

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:32

Zenix

BOE!

Bij je huidige pensioenfonds zou je je jaarruimte kunnen opvragen, wanneer je minimaal een vol jaar hebt gewerkt bij de werkgever. Reserveringsruimte moet je zelf berekenen, maar dat is afhankelijk van je inkomen van de vorige jaren. Als dat inkomen minimaal is, of niet aanwezig, dan kan je ook bijna niks inleggen.

Beleggen is sowieso het beste voor pensioen, zeker als je nog 20 jaar hebt te gaan. Brand New Day is een goede partij daarvoor.

Je vriendin verliest overigens elk jaar ook enkele procenten met alleen sparen, dus sparen heeft wel degelijk risico's.

Verder is er een pensioen topic waar dit ook naar komt: Het grote Pensioen topic

Gezien je inkomen denk ik dat het lastig gaat worden om aan die 500 euro per maand fiscaal vriendelijk te beleggen, waarschijnlijk zal je jaarruimte minder zijn. Je kan ook zelf een potje bouwen er naast. Beleggen via een partij als Meesman bijvoorbeeld, of NT fondsen via je de huisbank. Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11 als je daar zoekt op NT of Meesman, dan zal je wat wijzer worden.

[Voor 25% gewijzigd door Zenix op 01-01-2022 20:20]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

1. Lijfrentepolis via BND. Dit kan niet onbeperkt maar is beperkt tot je 'jaarruimte' en de jaarruimte van de afgelopen 7 jaar (reserveringsruimte)
2. Aanvullend zelf beleggen, bijvoorbeeld via meesman. Niet naar de huidige aandelenkoers kijken. Gewoon beginnen. Je hebt nog 20 jaar. Time in the market is Belangrijker dan 'timing the market'

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Fundamentalist

Ja, aandelen zijn duur maar dat zeiden 'we' een jaar geleden ook. Als je elk jaar 2400 euro inlegt en er komt over 2 jaar een crisis waardoor je van mijn part 50pct omlaag gaat in vermogen dan kun simpel gezegd daarna dus 2x zoveel kopen voor hetzelfde geld.
Het enige lullige is dat als je 65 bent en dan maandelijks een plukje aandelen wilt verkopen dan de boel 50pct minder waard wordt maar zelfs dan geldt dat je in jaar 1 maar 5pct van je portefeuille verkoopt om te consumeren en de overige 95pct minimaal een jaar krijgt om te herstellen.

Verder is je hele maandelijkse spaargeld in aandelen stoppen misschien niet zo handig en kun je een deel toch op een spaarrekening zetten en een ander deel in obligaties.

Van het fiscale aspect heb ik geen kaas gegeten maar zou je wat geld kunnen spenderen om een expert advies te vragen hoe dat zit.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:25

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Zo veel vragen die van invloed zijn:
Je partner is dat een pensioen partner of niet?
Woon je samen of niet? Is dat huis rond je pensioen hypotheek vrij? Want je zegt dat JIJ een huis hebt gekocht, maar met 1750 netto dus een inkomen van rond de 2000 bruto zal je dat huis niet hebben kunnen financieren.
En bouw je helemaal geen pensioen op bij je huidige werkgever?

Al met al: ik denk dat je niet alle relevante gegevens deelt/wil delen maar dan zou ik op zoek gaan naar een adviseur die je hierbij kan helpen in je specifieke persoonlijke situatie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik kan bij het pensioenfonds van mijn werkgever zelf aangeven of ik nog extra in wil leggen. Dit doe ik overigens maximaal aangezien dit naar mijn idee het hoogste rendement geeft op de lange termijn (ivm belastingvoordelen).

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:03

TheDudez

Usenet stofzuiger!

marshallq schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:52:
Ik kan bij het pensioenfonds van mijn werkgever zelf aangeven of ik nog extra in wil leggen. Dit doe ik overigens maximaal aangezien dit naar mijn idee het hoogste rendement geeft op de lange termijn (ivm belastingvoordelen).
Alleen je kan er pas bij als je de pensioen leeftijd hebt bereikt. Je kan het wel naar voren halen maar dan kost weer een berg geld.

Beste is spreiden.

1 Inderdaad een gedeelte beleggen. En met dat geld op een gegeven moment aflossen op de hypotheek. Zodat je maandlasten lager worden.

2 wat sparen.

3 pensioen bellegen.

4 overige.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:57
Ja, aandelen zijn flink in waarde gestegen. Maar of het daarmee werkelijk duur is, valt nog te bezien. Dat weet je pas achteraf. Met de huidige spaarrente van 0 of soms zelfs negatief is sparen in elk geval een dure optie. En op de lange termijn van 20 jaar ben je tot nu toe met beleggen altijd beter uit geweest dan met sparen. Ook als je je geld met voor en beurscrash had geïnvesteerd, was dat ga 20 jaar al lang en breed bijgetrokken en had je een lekkere winst gehad

Als je in 20 jaar een extra pensioen wilt hebben dat ook weer 20 jaar 'uitkeert', dan komt dat er op neer dat elke maand sparen na 20 jaar voor een maand pensioen moet zorgen. Die 250 of 500 euro moet dus in 20 jaar uitgroeien tot 700 euro. Dat gaat met gewoon sparen sowieso niet lukken, dus je ontkomt eigenlijk niet aan meer risico, zoals beleggen. Ook aflossen op de hypotheek zal daarvoor te weinig rendement opleveren.

En dan heb je nog niet eens rekening gehouden met inflatie, die ervoor zorgt dat je voor de zelfde koopkracht als 700 euro van nu ongeveer de helft meer nodig hebt.

Verder wat lordy79 aangeeft:
Het enige lullige is dat als je 65 bent en dan maandelijks een plukje aandelen wilt verkopen dan de boel 50pct minder waard wordt maar zelfs dan geldt dat je in jaar 1 maar 5pct van je portefeuille verkoopt om te consumeren en de overige 95pct minimaal een jaar krijgt om te herstellen.
Met zelf beleggen kun je dus ervoor kiezen om over 20 jaar ook ieder jaar een plukje beleggingen te verkopen. Bij een beleggings lijfrente oid komt het er vaak op neer dat rond je AOW leeftijd je beleggingen in één keer worden verkocht, en er een uitkering voor wordt gekocht. Lijkt mij niet gunstig. Ik zou mede daarom kiezen voor een 'gewoon' beleggingsfonds.

• Rubbergrover1
Dat is vaak een redelijk gunstige manier om voor je pensioen bij te sparen. Met een gunstige kosten/baten/risico verhouding. Hier zou je wel een deel van je geld in kunnen doen, maar ik zou een groot deel ook vrij houden.

• van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:43
Ik spaar mijn pensioen op via mijn werkgever (inmiddels onbepaalde tijd) en ik heb zelf sinds kort ook een extra spaarrekening geopend als doel pensioen bij de ABN AMRO. Deze extra spaarrekening heb ik laten sluiten en gaat iedere maand automatisch €100 op. Ik heb de eind datum ingesteld op mijn pensioen. Ik ben nu 38 jaar en mijn pensioen is op 69 jaar. ABN AMRO heeft de spaarrekening gesloten, zodat er niet opgenomen kan worden via die spaarrekening en mocht ik het geld toch nodig hebben moet ik eerst ABN AMRO bellen om de rekening te laten openen en kan ik dan pas bij het geld. Ik heb ook een normale spaarrekening naast dit waar ik wel bij kan.

Overigens zie je de gesloten spaarrekening wel in de app staan bij ABN AMRO.

Het voordeel hiervan is, dat er geen risico's aan vast zitten en ik krijg de garantie dat bij een eventuele faillissement bij ABN AMRO ik tot €100.000 vergoed krijgt. Ik wilde bij Dela een spaarverzekering openen met 2% rente deze valt niet onder de depositogarantiestelsel of ik overwoog aandelen/beleggen. Als Dela failliet zou gaan ben ik al mijn inleg kwijt en bij aandelen/beleggen moest ik zelf aan de slag en dat is ook niet zonder risico's. Nadeel hiervan is dat ik geen rente krijg over mijn saldo bij ABN AMRO.

Zo spaar ik extra pensioen op

[Voor 16% gewijzigd door van der Berg op 02-01-2022 14:57]

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

De belastingvoordelen gelden alleen voor je jaarruimte toch? Dan zul je dus maar een klein beetje extra in kunnen leggen jaarlijks.

Tenzij het pensioenfonds van je werkgever erg goedkoop is (qua kosten) en voldoet aan jouw wensen, kun je volgens het beste die jaarruimte elders onderbrengen. Bijvoorbeeld bij Brand New Day (BND). Goedkoop en je kunt zelf kiezen of je volledig in aandelen wilt of liever niet.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

TheDudez schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:06:
[...]

Alleen je kan er pas bij als je de pensioen leeftijd hebt bereikt. Je kan het wel naar voren halen maar dan kost weer een berg geld.

Beste is spreiden.

1 Inderdaad een gedeelte beleggen. En met dat geld op een gegeven moment aflossen op de hypotheek. Zodat je maandlasten lager worden.
Dus eerst ga je (hopelijk) succesvol beleggen en dan aflossen op de hypotheek? Wat zonde. Ga dan lekker door met beleggen en los die hypotheek niet of over 30-40 jaar een keer af.
Zeker met de huidige rentestanden is aflossen bijna verliesgevend te noemen.
Het is een ander verhaal als je nog een hypotheekrente hebt van > 3 %
2 wat sparen.
Ook verliesgevend??

• van der Berg
Ik kon bij de ABN AMRO een pensioensparen open maar moest allerlei berekeningen maken met jaarruimte en dat vond ik een gedoe. Ik vind wat ik gedaan heb uiteindelijk de makkelijkste manier.

Over 31 jaar kreeg ik dan maandelijks een bedrag en je moet daarover belasting betalen

[Voor 20% gewijzigd door van der Berg op 02-01-2022 14:47]

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

Acties:
  • +2Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

van der Berg schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:45:
Ik kon bij ABN AMRO ook een pensioensparen open maar moest allerlei berekeningen maken met jaarruimte en dat vond ik een gedoe. Ik vind wat ik gedaan heb uiteindelijk de makkelijkste manier
Als je eenmaal weet hoe het moet is het erg simpel. je moet feitelijk 3 cijfertjes overnemen van je belastingaangifte en bij je pensioenfonds even de 'Factor A' van afgelopen jaar opzoeken.
1e keer even uitzoeken en opschrijven als notitie voor jezelf. Daarna elk jaar hetzelfde.

En wat voor een rente krijg je op die ABN rekening van jou? 0,01%? Ik vind dat een slechte strategie. Je kan het veilig en makkelijk noemen, maar het gaat je op de lange termijn veel geld kosten. Tegen de inflatie opsparen is geen pretje. Ik vind je strategie erg risicovol wat dat betreft.
Stel je hebt er uiteindelijk 50.000 euro op staan, dan verdampt er maar zo 1000-3000 euro per jaar. En bij iets hogere bedragen moet je ook nog eens VRH gaan betalen. en gaat al je verdere inleg verloren aan inflatie+VRH.

[Voor 31% gewijzigd door de Peer op 02-01-2022 14:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
de Peer schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:40:
[...]

De belastingvoordelen gelden alleen voor je jaarruimte toch? Dan zul je dus maar een klein beetje extra in kunnen leggen jaarlijks.

Tenzij het pensioenfonds van je werkgever erg goedkoop is (qua kosten) en voldoet aan jouw wensen, kun je volgens het beste die jaarruimte elders onderbrengen.
Daar wordt de jaarruimte natuurlijk niet groter van.

Het bijsparen bij een pensioenfonds heeft vaak juist relatief lage kosten. In de 'gewone' pensioenregeling zitten een hoop extra kosten (bv voor het risico bij arbeidsongeschiktheid en andere zaken) die je bij het bijsparen niet hebt. Voordeel van bijsparen via het pensioenfonds is dat je geen eenmalige kosten hebt bij het openen. En ook niet bij het later omzetten naar een uitkering. Voor een relatief kleine jaarruimte wegen die kosten zwaar. En dan kan het dus juist wel een interessante optie zijn om het beetje jaarruimte via het pensioenfonds te doen. En de rest gewoon op een beleggingsrekening te doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:12

Herman

FP ProMod
de Peer schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:47:
[...]

Als je eenmaal weet hoe het moet is het erg simpel. je moet feitelijk 3 cijfertjes overnemen van je belastingaangifte en bij je pensioenfonds even de 'Factor A' van afgelopen jaar opzoeken.
1e keer even uitzoeken en opschrijven als notitie voor jezelf. Daarna elk jaar hetzelfde.

En wat voor een rente krijg je op die ABN rekening van jou? 0,01%? Ik vind dat een slechte strategie. Je kan het veilig en makkelijk noemen, maar het gaat je op de lange termijn veel geld kosten. Tegen de inflatie opsparen is geen pretje. Ik vind je strategie erg risicovol wat dat betreft.
Stel je hebt er uiteindelijk 50.000 euro op staan, dan verdampt er maar zo 1000-3000 euro per jaar. En bij iets hogere bedragen moet je ook nog eens VRH gaan betalen. en gaat al je verdere inleg verloren aan inflatie+VRH.
Je hebt helemaal gelijk :)

In box III sparen voor je pensioen is heel nadelig en risicovol. Een slecht advies dus. Redenen:
- Bij een persoonlijk faillissement ben je waarschijnlijk al je opgebouwde spaargeld kwijt
- Fiscaal is het zeer ongunstig. Je betaalt nu veel inkomstenbelasting en bouwt dus duur pensioen op, maar kunt geen gebruik maken van een lager tarief na pensioenleeftijd
- De redenen die jij aandraagt

Maar ik denk niet dat mijn en jouw argumenten veel gaan uithalen. In het verleden is gebleken dat @van der Berg niet erg vatbaar is voor adviezen als het om financiën gaat ;)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
van der Berg schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:45:
Ik kon bij de ABN AMRO een pensioensparen open maar moest allerlei berekeningen maken met jaarruimte en dat vond ik een gedoe. Ik vind wat ik gedaan heb uiteindelijk de makkelijkste manier.

Over 31 jaar kreeg ik dan maandelijks een bedrag en je moet daarover belasting betalen
Met een spaarrente van 0 en 2% inflatie per jaar ben je na die 31 jaar bijna de helft van de koopkracht van je spaargeld kwijt. Het is wel een makkelijke manier, maar tegelijk dus ook een dure manier. Terwijl je met een bescheiden beleggingsresultaat van bv 4% per jaar juist de koopkracht bijna zou verdubbelen. Voor een zo lange termijn is sparen dus niet echt een heel logische keus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
Herman schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:32:
[...]

In box III sparen voor je pensioen is heel nadelig en risicovol. Een slecht advies dus.
Dat is wel heel kort door de bocht. In box 3 heeft het nadelen en voordelen. Wat belangrijker is hangt van je eigen situatie af. In box 3 houd je bv een hoop flexibiliteit. Zowel tijdens de opbouwfase als wanneer je met pensioen bent. Je kunt ook eenvoudiger het geld gebruiken in de periode voor je pensioen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Rubbergrover1 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:28:
[...]

Daar wordt de jaarruimte natuurlijk niet groter van.
Nee dat bedoelde ik ook niet. Maar ik ging er wel vanuit dat bijsparen duurder zou zijn dan bij BND een rekening aanhouden (en uiteindelijk een pensioen mee aankopen). Maar het klinkt logisch dat dat pas boven een bepaald bedrag zo is.

Persoonlijk vind ik het fijn dat BND mijn eigen keuze is en werkgeveronafhankelijk, dus kan ik gewoon mee doorgaan na een werkgeverwissel.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:12

Herman

FP ProMod
Rubbergrover1 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:43:
[...]

Dat is wel heel kort door de bocht.
Klopt :)
In box 3 heeft het nadelen en voordelen. Wat belangrijker is hangt van je eigen situatie af. In box 3 houd je bv een hoop flexibiliteit. Zowel tijdens de opbouwfase als wanneer je met pensioen bent. Je kunt ook eenvoudiger het geld gebruiken in de periode voor je pensioen.
Ik kan geen situatie bedenken waarin dit gunstig is. De flexabiliteit die je noemt, lijkt me eerder een nadeel. Wie heeft de discipline om niet vroegtijdig je pensioen op te snoepen als het niet vast staat.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:32

Zenix

BOE!

Herman schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:18:
[...]

[...]

Ik kan geen situatie bedenken waarin dit gunstig is. De flexabiliteit die je noemt, lijkt me eerder een nadeel. Wie heeft de discipline om niet vroegtijdig je pensioen op te snoepen als het niet vast staat.
Veel mensen, zie het FO topic.

• van der Berg
Rubbergrover1 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:33:
[...]

Met een spaarrente van 0 en 2% inflatie per jaar ben je na die 31 jaar bijna de helft van de koopkracht van je spaargeld kwijt. Het is wel een makkelijke manier, maar tegelijk dus ook een dure manier. Terwijl je met een bescheiden beleggingsresultaat van bv 4% per jaar juist de koopkracht bijna zou verdubbelen. Voor een zo lange termijn is sparen dus niet echt een heel logische keus.
Na 31 jaar heb ik rond de €37.200 (inleg per maand €100,-) en krijg ik pensioen van mijn huidige werkgever + AOW van de regering.

Ik had eerder een goede pensioen opgebouwd tussen 2013 tot 2015 bij mijn voormalige werkgever en deze kreeg ik in 2017 uitbetaald gekregen het ging om netto €3.100,- en dat was een heel erg goed, want de rente daarop was vrij hoog. Mijn ouders waren toen niet blij maar heb dit toen op mijn spaarrekening gezet. Nu zou ik dat hebben laten staan bij die pensioenfonds. Ik mocht het toen opnemen en moest een formulier invullen.

[Voor 4% gewijzigd door van der Berg op 02-01-2022 18:35]

• van der Berg
Herman schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:32:
[...]

In box III sparen voor je pensioen is heel nadelig en risicovol. Een slecht advies dus. Redenen:
- Bij een persoonlijk faillissement ben je waarschijnlijk al je opgebouwde spaargeld kwijt
- Fiscaal is het zeer ongunstig. Je betaalt nu veel inkomstenbelasting en bouwt dus duur pensioen op, maar kunt geen gebruik maken van een lager tarief na pensioenleeftijd
- De redenen die jij aandraagt

Maar ik denk niet dat mijn en jouw argumenten veel gaan uithalen. In het verleden is gebleken dat @van der Berg niet erg vatbaar is voor adviezen als het om financiën gaat ;)
Ik lees alle adviezen en maak daarin een overweging. Het is niet dat ik er niets mee doe. En ik waardeer alle adviezen. Ik zal niet de enige zijn hierin

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:13
Met sparen kom je er nooit. Het is nu doodzonde met de inflatie en negatieve rente.
Als je met beleggen bang bent dat je op de piek begint met inleggen dan moet je het volgende bedenken:
Je hebt nog 20 jaar te gaan met inleggen, als de markt over een jaar crashed dan heb je nog maar 5% van je inleg gedaan.
Als je beleggingshorizon 5 jaar of langer is dan is het beter om te beleggen. Met 20 jaar hoef je je nergens zorgen over te maken.
Je moet vooral niet gaan timen en onnodig gaan handelen.
Het enige wat wat planning nodig heeft is de exit over 20 jaar. Je wil tegen het einde niet 100% in aandelen zitten voor het geval de markt dan crashed. Maargoed, beleggen voor de laatste fase is ook geen rocket science, je hebt nog 15 jaar om hier wat over te leren.

Je huis aflossen als pensioen vind ik ook niet zonder risico. Over 20 jaar valt het hopelijk nog wel mee maar op een gegeven moment zullen we met zeespiegel stijging te maken krijgen. Ik heb geen idee hoe de wereld er dan voor staat en of nog met zekerheid te zeggen is dat mijn huis voorlopig niet onder gaat stromen.

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:58
Heb je Het grote Pensioen topic al gelezen?

[Voor 36% gewijzigd door upje op 02-01-2022 19:11]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rubbergrover1
van der Berg schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:15:
[...]

Na 31 jaar heb ik rond de €37.200 (inleg per maand €100,-) en krijg ik pensioen van mijn huidige werkgever + AOW van de regering.
Als je die 100 per maand belegt tegen een conservatief rendement van 4% per jaar, dan zou je na 31 jaar 73.400 euro hebben. Met een niet onrealistische 6% rendement zit je op 107.900 euro. Lijkt mij toch een behoorlijk verschil met die magere 37.200.

• Rubbergrover1
Herman schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:18:
[...]

[...]

Er zijn een hoop mensen die die discipline wel hebben. Maar als je van jezelf weet dat je die discipline niet hebt, dan moet je het niet doen, natuurlijk. (Tenzij je het juist als een voordeel ziet dat je het geld ook voor iets anders dan je pensioen zou kunnen gebruiken.)

Die flexibiliteit zit op verschillende vlakken. Ik kan er wel een aantal noemen, maar er zijn er veel meer. Je kunt eenvoudiger van broker wisselen en je beleggingen aanpassen. Je kunt je kapitaal eenvoudiger gebruiken om eerder met pensioen te gaan in plaats van als aanvulling op je 'gewone' pensioen. Je kunt je geld in andere zaken investeren, zoals bv een tweede woning voor de verhuur (bv. als een van de kinderen het huis uit gaat). Je kunt het geld gebruiken om je (woon-)lasten te verlagen en zo de uitgaven te verlagen, in plaats van dat je je inkomen verhoogt om je uitgaven hoog te kunnen houden. En ga zo maar door.

• Rubbergrover1
de Peer schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:13:
[...]
Persoonlijk vind ik het fijn dat BND mijn eigen keuze is en werkgeveronafhankelijk, dus kan ik gewoon mee doorgaan na een werkgeverwissel.
Dat is inderdaad wel een voordeel. Al heb je bij een baanwissel bij de nieuwe werkgever waarschijnlijk ook weer de mogelijkheid om bij te sparen. Maar als je een 'redelijke' pensioenregeling hebt en daardoor relatief weinig jaarruimte, dan zou ik zelf eerlijk gezegd niet zo snel zo'n aanvullend product kiezen, maar eerder het zelf in box 3 beleggen.

• van der Berg
Rubbergrover1 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:09:
[...]

Als je die 100 per maand belegt tegen een conservatief rendement van 4% per jaar, dan zou je na 31 jaar 73.400 euro hebben. Met een niet onrealistische 6% rendement zit je op 107.900 euro. Lijkt mij toch een behoorlijk verschil met die magere 37.200.
Doet mijn eigen bank dit, of moet ik zelf dit alles regelen?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

van der Berg schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:01:
[...]

Doet mijn eigen bank dit, of moet ik zelf dit alles regelen?
Door je jaarruimte te gebruiken via pensioenrekening doet je bank dat voor je.

Maar je kan ook zelf beleggen (box 3)

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:11

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Het juiste topic is al genoemd, daarom gaat deze op slot.

[Voor 4% gewijzigd door Ardana op 02-01-2022 21:11]

No good deed goes unpunished.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee