leo0n schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:58:
Ik heb afgelopen week een LilyGo-bordje met ESPHome-Nibe richting mijn Home Assistant ingesteld.
Mijn nibe warmtepomp zit aangesloten op een SMO40 waar ook de RMU40 aan hangt. Ik heb dus de ESPHome-Nibe aangesloten op dezelfde aansluiting als de RMU40. Nou heb ik uit de code alles van de RMU40 weg gecomentarieerd, maar ik blijf random door de dag, maar vooral snachts modbus alarm krijgen met alarm code 251.
Nou heb ik in ha wel ingesteld als de melding komt, dat hij na 2 minuten het alarm automatisch reset. Maar ik los liever het probleem op.
Heeft iemand een idee wat ik kan proberen om deze foutcode niet meer te krijgen?
Alvast Bedankt!
Ik heb ook een aantal weken geleden een LilyGo T-CAN485 geïnstalleerd met ESPHome-Nibe in mijn Metro Therm SBH10-06 (wat een rebrand is van Nibe en dezelfde interface heeft als de SMO40). Binnen een paar uur had ik mijn eerste 251-alarm. Daarna gebeurde dit 1 tot 5 keer per dag.
In mijn Unifi-logs merkte ik op dat de LilyGo exact elke 15 minuten opnieuw verbond met WiFi. Ondanks dat de WiFi-sterkte niet geweldig is op de locatie waar het is geïnstalleerd, zou het goed genoeg moeten zijn voor een constante verbinding.
In de ESPHome-documentatie vond ik dat er
een standaard time-out van 15 minuten is ingesteld om te wachten voordat er opnieuw wordt opgestart wanneer er geen client verbinding maakt met de API. Dit gaat puur om de Home Assistant API, die de nibegw add-on
niet gebruikt. Deze time-out instellen op 0 (uitgeschakeld) heeft voor mij de reboots elke 15 minuten opgelost, en sindsdien is er geen alarm meer geactiveerd.
Draait nu al paar werken stabiel. Misschien is dit bij jou ook de oorzaak?
YAML:
1
2
3
4
5
| # Enable Home Assistant API
api:
reboot_timeout: 0s
encryption:
key: "..." |