Haal meer uit je NIBE warmtepomp met nibepi

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leo0n
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-04 19:46
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb het geprobeerd, maar helaas. De storing blijft komen.

Ik heb nog wel een vraag, als ik de RMU_S4 wegcomment en vervolgens wel het constant bericht erin zet, gaat dat wel goed omdat het adres in principe weggecomment is? (Ben nog nieuw met esp)

Heb ondertussen ook gevonden bij GitHub dat hier andere ook problemen mee hebben. Dat ga ik in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-04 20:22
leo0n schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:58:
Ik heb afgelopen week een LilyGo-bordje met ESPHome-Nibe richting mijn Home Assistant ingesteld.

Mijn nibe warmtepomp zit aangesloten op een SMO40 waar ook de RMU40 aan hangt. Ik heb dus de ESPHome-Nibe aangesloten op dezelfde aansluiting als de RMU40. Nou heb ik uit de code alles van de RMU40 weg gecomentarieerd, maar ik blijf random door de dag, maar vooral snachts modbus alarm krijgen met alarm code 251.

Nou heb ik in ha wel ingesteld als de melding komt, dat hij na 2 minuten het alarm automatisch reset. Maar ik los liever het probleem op.

Heeft iemand een idee wat ik kan proberen om deze foutcode niet meer te krijgen?

Alvast Bedankt!
Hmm, dat is irritant. Hier ook SMO40 met RMU40 met het LilyGo bordje. SMO40 versie 9542R4. Heb dit probleem alleen bij een ESPhome firmware update, verder niet.

Welke YAML heb je als basis gepakt? De mijne is zo goed al gelijk met dit LilyGo voorbeeld, je zou daar nog eens naar kunnen kijken.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:07

Puck

W32.Deadcode.A

leo0n schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:58:
Ik heb afgelopen week een LilyGo-bordje met ESPHome-Nibe richting mijn Home Assistant ingesteld.

Mijn nibe warmtepomp zit aangesloten op een SMO40 waar ook de RMU40 aan hangt. Ik heb dus de ESPHome-Nibe aangesloten op dezelfde aansluiting als de RMU40. Nou heb ik uit de code alles van de RMU40 weg gecomentarieerd, maar ik blijf random door de dag, maar vooral snachts modbus alarm krijgen met alarm code 251.

Nou heb ik in ha wel ingesteld als de melding komt, dat hij na 2 minuten het alarm automatisch reset. Maar ik los liever het probleem op.

Heeft iemand een idee wat ik kan proberen om deze foutcode niet meer te krijgen?

Alvast Bedankt!
Ik heb ook een aantal weken geleden een LilyGo T-CAN485 geïnstalleerd met ESPHome-Nibe in mijn Metro Therm SBH10-06 (wat een rebrand is van Nibe en dezelfde interface heeft als de SMO40). Binnen een paar uur had ik mijn eerste 251-alarm. Daarna gebeurde dit 1 tot 5 keer per dag.

In mijn Unifi-logs merkte ik op dat de LilyGo exact elke 15 minuten opnieuw verbond met WiFi. Ondanks dat de WiFi-sterkte niet geweldig is op de locatie waar het is geïnstalleerd, zou het goed genoeg moeten zijn voor een constante verbinding.

In de ESPHome-documentatie vond ik dat er een standaard time-out van 15 minuten is ingesteld om te wachten voordat er opnieuw wordt opgestart wanneer er geen client verbinding maakt met de API. Dit gaat puur om de Home Assistant API, die de nibegw add-on niet gebruikt. Deze time-out instellen op 0 (uitgeschakeld) heeft voor mij de reboots elke 15 minuten opgelost, en sindsdien is er geen alarm meer geactiveerd.

Draait nu al paar werken stabiel. Misschien is dit bij jou ook de oorzaak?

YAML:
1
2
3
4
5
# Enable Home Assistant API
api:
  reboot_timeout: 0s
  encryption:
    key: "..."

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:47
Mijn ouders hebben een nibe f1145-10 die ik zou willen monitoren, ik heb hier een tijd geleden al eens een lilygo voor gekocht. Alleen kwam ik er laterna achter dat de rmu40 op de zelfde aansluitingen zat als waar de lilygo op moet dus heb ik er verder niets meer mee gedaan, ook bestaat het menu 5.3.11 modbus niet, of komt dit menu pas als je hem aansluit?

Zoals ik hier lees zou het wel mogelijk moeten zijn zoals ik hier lees door RMU_S4 eruit te halen, alleen kom ik dit niet tegen in de code.
Is het met een f1145 wel mogelijk anders duik ik hier nog een keer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leo0n
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-04 19:46
Ik heb echt al vanalles geprobeerd, het voorbeeld op GitHub, maar ook combinatie van het andere voorbeeld. De reboot timeout toegevoegd. Allemaal geen succes.

Het lijkt er een beetje op dat het alarm komt als de warmtepomp stopt met verwarmen van het huis, niet het tapwater. Maar dat weet ik nog niet zeker. Ik krijg momenteel de alarmen vooral snachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
TheMystery schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:11:
Mijn ouders hebben een nibe f1145-10 die ik zou willen monitoren, ik heb hier een tijd geleden al eens een lilygo voor gekocht. Alleen kwam ik er laterna achter dat de rmu40 op de zelfde aansluitingen zat als waar de lilygo op moet dus heb ik er verder niets meer mee gedaan, ook bestaat het menu 5.3.11 modbus niet, of komt dit menu pas als je hem aansluit?

Zoals ik hier lees zou het wel mogelijk moeten zijn zoals ik hier lees door RMU_S4 eruit te halen, alleen kom ik dit niet tegen in de code.
Is het met een f1145 wel mogelijk anders duik ik hier nog een keer in.
De LilyGo kan gewoon aangesloten worden bij de RMU. Is hier al een paar keer besproken.

Als je dit LilyGo voorbeeld pakt dan is de nep RMU er al uit.

Ja pas als je in 5.2.4 de modbus ascessoire hebt aangezet verschijnt het andere menu. Het ascessoire kan je niet vooraf aanzetten, dan schiet je warmtepomp in de error.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:47
Gerbenvl schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:52:
[...]

De LilyGo kan gewoon aangesloten worden bij de RMU. Is hier al een paar keer besproken.

Als je dit LilyGo voorbeeld pakt dan is de nep RMU er al uit.

Ja pas als je in 5.2.4 de modbus ascessoire hebt aangezet verschijnt het andere menu. Het ascessoire kan je niet vooraf aanzetten, dan schiet je warmtepomp in de error.
Bedankt dan ga ik er nog een keer naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apelders
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-04 09:24
Post verwijderd en naar de juiste topic verplaatst.

[ Voor 141% gewijzigd door apelders op 05-11-2023 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:42
emielbf schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:32:
Heb inmiddels de Zero ontvangen en daar doet ie het prima op. Zero 2 wordt dus niet ondersteund.

Qua ethernet ipv wifi is het simpel, gewoon de https://www.kiwi-electron...qtg67BmNE4rcaAnzYEALw_wcB kopen, aansluiten, booten met de standaard wifi instructie van nibepi, rfkill installeren, ethernet aansluiten, en wifi disablen met rfkill.

Morgen aansluiten op de smo40 en OpenHAB.
Vraagje aan de experts omtrent ethernet. Ik heb nog verloopkabeltjes vsn (micro)usb naar rj45. Kan ik die ook gebruiken ipv het voorgestelde printje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serienummer
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-04 10:48
@G-addict
Ik heb de PiZero met deze hat, Ik weet alleen niet of een Power USB naar UTP (RJ45) zou werken.
Dit komt omdat als een switch hebt met PoE en deze aansluit op de Pi PoE Hat, kan de switch door midel van
weerstand voelen of het apparaat PoE is of niet(eenvoudig gezegd) (om te voorkomen dat er stroom op komt te staan en niet PoE devices doorbrand).

Wel ervaar ik dat de PiZero met de laatste versie NibePi niet echt stabiel werkt. Ik heb regelmatig een melding van de WP dat er een communicatie probleem is met de Modbus. Ik merk op dat dat de PiZero dan gereset moet worden. Maar na het resetten missen er onderdelen uit de NodeRed. Dus maar een nieuwe installatie. Dit is me nu een 14 keer overkomen. Heb hierna de keuze gemaakt een RBPI er neer te leggen. Overkill maar hij loopt nu een aantal weken erg stabiel. Ben nog aan het kijken of ik het overkan zetten naar de LilyGo T-CAN485. Ik heb deze inmiddels binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
serienummer schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:38:
@G-addict
Ik heb de PiZero met deze hat, Ik weet alleen niet of een Power USB naar UTP (RJ45) zou werken.
Dit komt omdat als een switch hebt met PoE en deze aansluit op de Pi PoE Hat, kan de switch door midel van
weerstand voelen of het apparaat PoE is of niet(eenvoudig gezegd) (om te voorkomen dat er stroom op komt te staan en niet PoE devices doorbrand).
Je bedoelt dat je jouw Pi ook een elektrische voeding geeft via de usb? Ik voed de pi gewoon vanuit de SMO40. Dus dat lijkt mij dan geen issue? Ik ben een echte noob op netwerk gebied hoor :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
serienummer schreef op maandag 6 november 2023 @ 15:38:
Wel ervaar ik dat de PiZero met de laatste versie NibePi niet echt stabiel werkt. Ik heb regelmatig een melding van de WP dat er een communicatie probleem is met de Modbus. Ik merk op dat dat de PiZero dan gereset moet worden. Maar na het resetten missen er onderdelen uit de NodeRed. Dus maar een nieuwe installatie. Dit is me nu een 14 keer overkomen. Heb hierna de keuze gemaakt een RBPI er neer te leggen. Overkill maar hij loopt nu een aantal weken erg stabiel. Ben nog aan het kijken of ik het overkan zetten naar de LilyGo T-CAN485. Ik heb deze inmiddels binnen.
Dan laat ik maar gewoon de huidige versie van nibe Pi erop staan, ik heb geen pi liggen om te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serienummer
Je bedoelt dat je jouw Pi ook een elektrische voeding geeft via de usb? Ik voed de pi gewoon vanuit de SMO40. Dus dat lijkt mij dan geen issue? Ik ben een echte noob op netwerk gebied hoor :-)
Nee die van mij krijgt zijn voeding van de UTP met de PoE hat. omdat mijn switch op een accu UPS zit.

Ik denk dat ik jou bericht niet begreep.
Ik was in de veronderstelling dat je de PiZero wilde voeden met een USB stekker die gekoppeld was aan een UTP met de aderparen die stroom geven van de USB. Mijn excuses.

Voeden van de WP is de juiste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
serienummer schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:07:
[...]

Nee die van mij krijgt zijn voeding van de UTP met de PoE hat. omdat mijn switch op een accu UPS zit.

Ik denk dat ik jou bericht niet begreep.
Ik was in de veronderstelling dat je de PiZero wilde voeden met een USB stekker die gekoppeld was aan een UTP met de aderparen die stroom geven van de USB. Mijn excuses.

Voeden van de WP is de juiste optie.
Het probleem is de wifi verbinding. Door het vele staal in de vloeren en wanden van onze woning is de wifi op de bovenverdieping niet al te best. Daarom wil ik de Pi voorzien van een bedrade netwerkverbinding. Het printje zijn de kosten niet, maar het verloopje van usb naar rj45 heb ik nog liggen. Dus als dat een optie is, dan doe ik dat net zo lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serienummer
Ik begrijp het.
Wat ik eerder deed is gebruik maken van deze dingen. Werkte prima tot ik een PoE Switch kreeg.
https://nl.aliexpress.com...67962257529720000871794_2

Als je deze tussen de switch en de PiZero doet. Komt het helemaal goed.
Kan je de kabel gebruiken en de Pi krijgt stroom van de UTP.

[ Voor 4% gewijzigd door serienummer op 07-11-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06:46
dat is de vraag niet, het gaat erom of ie een verloopkabel usb>ethernet kan gebruiken op de Pi ipv wifi.
Ik vermoed dat dat niet zomaar gaat, tenzij dat kabeltje slim genoeg is om zelf de conversie te maken. En je zult de Pi moeten vertellen dat ie USB moet gebruiken voor communicatie ipv wifi.

En misschien kan het werken, je was niet de eerste met deze vraag (google): https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=317326

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:13

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ik heb een NIBE S735 draaiend sinds afgelopen week.
Ik wil graag meer functies uitlezen / loggen ook op mn telefoon.

Is dit mogelijk met NIBE PI?
Er zit een modbus aansluiting op de WP..

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:09
@Sjoerdfoto Op het moment niet. Je hebt een S serie welke modbus TCP-ondersteuning heeft. Je zou dan met Home Assistant je warmtepomp kunnen uitlezen/besturen. Jouw model staat erbij.
Modbus Connection

Home Assistant support connecting to Nibe heat pumps over Modbus over either TCP or RCU like connections. When connecting to the pump inside a Home Assistant, the Modbus connection string must be specified.
TCP/IP
The newer S-series pump exposes a built-in TCP Modbus server that can be used to communicate with the pump. To enable support for this integration, the pump must be connected to your local network and network (5.2 - Network settings) and Modbus (7.5.9 - Modbus TCP/IP) must be enabled. More details on the Modbus support in the pump can be found in Nibe document M12676EN.

tcp://[IP OR HOSTNAME]
tcp://[IP OR HOSTNAME]:502

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub99
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-11-2024
Beste allemaal,

Ik heb de boel draaiend, de nibepi is aangesloten op mijn SMO40 die gekoppeld is met een F2120.
De MQTT werkt ook aangezien ik sensordata kan zien in Home assistant.

Mijn doel van dit alles is dat ik wat dingen remote zou kunnen instellen zonder het Nibe uplink abbo.
In de webpagina van de nibepi kan ik dat. Maar zou dit ook via een mooie interface kunnen in Home assistant.

Dus lang verhaal kort kan ik mijn Nibe bedienen vanuit HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
Overal waar "R/W" bij staat kan je aansturen door via home assistant een knop te maken welke via mqtt verstuurt een waarde verstuurt bijvoorbeeld:
code:
1
2
    topic: nibe/modbus/47393/set
    payload: '22'

Hier wat kan en klare voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub99
Thanks! ik zie in HA op dit moment alleen maar read only sensors.
weet iemand register nummer voor het zetten van de binnentemp bijvoorbeeld?

[ Voor 90% gewijzigd door huub99 op 05-12-2023 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
Waarschijnlijk: 47398 (Room sensor setpoint S1) Ik denk dat je wel voor 22 graden bijvoorbeeld 220 moet versturen en voor 22,5 225 bijvoorbeeld. Je kan gewoon als payload 21.5 sturen.

[ Voor 103% gewijzigd door iCrOn op 05-12-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub99
Goedemiddag, bedankt voor de voorgaande antwoorden.
Echter ik ben weer stapje terug ipv vooruit.

Ik heb inmiddels een mooi doosje geprint voor de nibepi en wilde deze regenachtige dagen gebruiken voor wat HA gepuzzel.

Echter na herinstallatie van de mqtt intergratie in HA (om op te schonen) zie ik de sensoren niet meer.
Andere sensoren entiteiten die via Homey MQTT hub gaan die lijken wel te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
Probeer eens of je met MQTT explorer wel iets binnen zie komen.

MQTT explorer kan je ook gebruiken trouwens om overbodige retained topics (die blijven staan) te verwijderen, ze verdwijnen dan ook uit HA.

Je zou nog kunnen proberen NibePi te herstarten. Mogelijk stuurt hij dan de auto Discovery topics van HA opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub99
Mijn fout,

Mijn verwachting was dat als je HA --> instellingen --> Apparaten en diensten --> MQTT --> Entiteiten dat dan daar de waardes/sensoren te vinden zouden zijn.

Dat is niet het geval, HA --> instellingen --> Apparaten en diensten --> Entiteiten daar staan ze wel.
weer paar uur down de drain, maarja buiten is het ook niks ;)

@iCrOn bedankt wederom. Die MQTT explorer had ik inmiddels draaien. Ik wist niet dat je daarmee ook retained messages kon weggooien. Bedankt!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BpFnxWZybdVYJs-2rutsw7yZ_0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KiuKz7oShumYLiL0FylgvKOR.jpg?f=fotoalbum_large

weet jij toevallig wat die offline betekent?

[ Voor 45% gewijzigd door huub99 op 24-12-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
@huub99 Kwam dit tegen:
Birth and last will messages

Home Assistant’s MQTT integration supports so-called Birth and Last Will and Testament (LWT) messages. The former is used to send a message after the service has started, and the latter is used to notify other clients about a disconnected client. Please note that the LWT message will be sent both in case of a clean (e.g. Home Assistant shutting down) and in case of an unclean (e.g. Home Assistant crashing or losing its network connection) disconnect.

By default, Home Assistant sends online and offline to homeassistant/status.

MQTT Birth and Last Will messages can be customized or disabled from the UI. To do this, click on “Configure” in the integration page in the UI, then “Re-configure MQTT” and then “Next”.
Misschien heb je het nu uit staan en is offline blijven staan. Normaal gezien zou hij bij een herstart online moeten versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik heb wat hulp nodig met de NibePi.
Ik heb een NibePi en een RMU 40.
Er komt een kabel achter mijn warmtepomp uit die naar mijn RMU gaat. Ik dacht, die knip ik door en maak even een netjes printplaatje waar ik elke kabel aftap naar de NibePi. Helaas krijgt mijn RMU nu geen connectie meer. Ook als ik de NibePi helemaal losgekoppeld heb (zie losliggende stekker) en MODBUS weer uitgezet heb.

Hoe kan dit? Ik heb alles doorgepiept. Alles is goed aangesloten.
De NibePi werkt trouwens uitstekend als hij aangesloten is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXgG4fAGFjc13TrH5Zlt9px2FXo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GlCVywUjDtRhnmptqELsS7y7.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjxOL88Fvx99Hs04C5fLo7uyga4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rLFFSpjKajGFe6wxTrFvwPin.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRZHVfLEZxDju8cGbVZO6KQoEDg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nqdIImYzeKuOYfk6IQCnB8Bf.jpg?f=user_large

Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
Ik ben er al achter. Het modbus 40 signaal is kennelijk best gevoelig. Kennelijk is dat printplaatje van mij niet goed voor de communicatie. Als ik de kabels op elkaar monteer werkt de RMU 40 wel en de NibePi blijft gewoon werken.

Ik zal wat troep van mijn printplaat af gaan solderen en dan duw ik het allemaal maar in 1 klem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xmab83R15cbnCdaZfouyZ4supZw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NwqAHRMf6RN9YUdQdHymTAcO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4ndyy
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-03-2024
Beste allemaal,

Sinds kort hebben wij ook een warmtepomp van NIBE (SMO S40) en nu wil ik ook graag NIBE pi gebruiken om alles uit te lezen en dynamisch te programmeren. Ik ben bekend met Python, maar verder heb ik geen ervaring met alles omtrent NIBE pi.

Nu heb ik een vraag over alle componenten en de aansluitingen hiervan. Zoals vermeld in dit forum heb ik de volgende componenten besteld:

Wide Input SHIM
RS485 Pi
Raspberry Pi Zero W
16GB microSD

Momenteel heb ik een vaste internetverbinding voor mijn SMO S40 en dit wil ik graag zo behouden dus ik lees zojuist in dit forum dat er een "USB Ethernet HUB HAT voor Raspberry Pi Zero" nodig is om alles via een vaste verbinding te verbinden.

Welk onderdeel wordt vervangen voor deze "USB Ethernet HUB HAT"? In welke volgorde moet ik alles op elkaar aansluiten?

Is het dan (van onder naar boven):

Raspberry PI Zero W -> RS485 PI --> USB Ethernet HUB HAT --> Wide Input SHIM?

of:

Raspberry PI Zero W --> USB Ethernet HUB HAT --> Wide input Shim?

Verder nog een vraag over: " booten met de standaard wifi instructie van nibepi, rfkill installeren, ethernet aansluiten, en wifi disablen met rfkill."

Deze uitleg is namelijk vrij compact, wat wordt hier namelijk bedoelt met het booten met de standaard wifi instructie van nibepi? Wat moet ik hier doen?

En rfkill installeren op de raspberry pi? Hoe werkt dit en hoe kan ik dit uiteindelijk gebruiken?

Zijn er nog meer belangrijke stappen/uitleg die nodig zijn om alles hiermee aan de praat te krijgen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
Weet niet welke USB ethernet HUB HAT je hebt, maar als het die van waveshare is deze verbonden via een microusb connector en zit daardoor dus direct boven je Pi zero. Zou voor de rest dezelfde volgorde als anders aanhouden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObOGxxxc1brZvRXRPx3fssI3UdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DNfzPgVgcHlGjCTO1MW9M6eE.png?f=fotoalbum_large

Denk dat het niet veel uitmaakt of je de interface via wifi benaderd of via ethernet.

[ Voor 7% gewijzigd door iCrOn op 07-01-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
R4ndyy schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:00:
Beste allemaal,

Sinds kort hebben wij ook een warmtepomp van NIBE (SMO S40) en nu wil ik ook graag NIBE pi gebruiken om alles uit te lezen en dynamisch te programmeren. Ik ben bekend met Python, maar verder heb ik geen ervaring met alles omtrent NIBE pi.

Nu heb ik een vraag over alle componenten en de aansluitingen hiervan. Zoals vermeld in dit forum heb ik de volgende componenten besteld:

Wide Input SHIM
RS485 Pi
Raspberry Pi Zero W
16GB microSD

Momenteel heb ik een vaste internetverbinding voor mijn SMO S40 en dit wil ik graag zo behouden dus ik lees zojuist in dit forum dat er een "USB Ethernet HUB HAT voor Raspberry Pi Zero" nodig is om alles via een vaste verbinding te verbinden.

Welk onderdeel wordt vervangen voor deze "USB Ethernet HUB HAT"? In welke volgorde moet ik alles op elkaar aansluiten?

Is het dan (van onder naar boven):

Raspberry PI Zero W -> RS485 PI --> USB Ethernet HUB HAT --> Wide Input SHIM?

of:

Raspberry PI Zero W --> USB Ethernet HUB HAT --> Wide input Shim?

Verder nog een vraag over: " booten met de standaard wifi instructie van nibepi, rfkill installeren, ethernet aansluiten, en wifi disablen met rfkill."

Deze uitleg is namelijk vrij compact, wat wordt hier namelijk bedoelt met het booten met de standaard wifi instructie van nibepi? Wat moet ik hier doen?

En rfkill installeren op de raspberry pi? Hoe werkt dit en hoe kan ik dit uiteindelijk gebruiken?

Zijn er nog meer belangrijke stappen/uitleg die nodig zijn om alles hiermee aan de praat te krijgen?

Alvast bedankt!
Ik ben beslist geen expert, maar volgens mij wordt de SMO S40 niet ondersteund door nibepi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCrOn
G-addict schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:45:
[...]

Ik ben beslist geen expert, maar volgens mij wordt de SMO S40 niet ondersteund door nibepi.
Klopt heb er overheen gelezen. S40(S serie) ondersteund modbus TCP(ipv modbus RTU) dus is al via de bestaande netwerk aansluiting uit te lezen en kan via HA uitgelezen worden via de netwerkaansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankyie
iCrOn schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:14:
Weet niet welke USB ethernet HUB HAT je hebt, maar als het die van waveshare is deze verbonden via een microusb connector en zit daardoor dus direct boven je Pi zero. Zou voor de rest dezelfde volgorde als anders aanhouden.[Afbeelding]

Denk dat het niet veel uitmaakt of je de interface via wifi benaderd of via ethernet.
In de foto's van mij hierboven kan je ook vaag zien dat ik inderdaad dit ding er tussen heb gezet. Werkt goed. Geen configuratie nodig. Al heb ik nog wel even de wifi en bluetooth uitgezet op de nibepi.

Dit heb ik genoteerd in mijn eigen handleiding.
In NibePi GUI kan je commando’s uitvoeren.
Als je hier rfkill uitvoert zie je wat er allemaal aan staat.
Let op, Haal het systeem van read only af, anders werkt het maar tot de eerst volgende reboot.
Daarna kan je het systeem weer op read only zetten.

Commando’s
sudo rfkill block wifi
sudo rfkill block bluetooth

Nadat wifi uit is, moet je wel via het ipadres naar de nibepi gaan
192.168.2.10:1880/ui/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4ndyy
  • Laatst online: 03-03-2024
@G-addict @iCrOn @Frankyie bedankt voor jullie reacties, dit helpt mij enorm. Ik heb over het hoofd gezien dat ik een S-versie heb en dat deze dus niet compatible is met nibePI. Momenteel heb ik nog geen Home Assistant, maar ik ben van plan om een intel NUC te kopen specifiek voor Home assistant (aangezien ik veel slimmer apparaten heb).

Het is voor mij wel belangrijk dat ik alle gegevens van mijn warmtepomp kan uitlezen zodat ik kan zijn wat zijn performance is en hoe ik deze zuiniger kan laten werken. Heeft een van jullie ervaring hoe dit gaat via Home Assistant, of is er ergens een how-to beschikbaar?

Ik heb momenteel al een Ethernet kabel vanuit de warmtepomp in mijn mesh wifi router zitten. Als ik straks de intel NUC met home assistant heb zal ik deze ook als vaste verbinding op het netwerk erbij prikken. Is dit in principe al voldoende om de warmtepomp uit te lezen? Ik heb dus geen extra kabel/connector nodig?

Alvast bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
R4ndyy schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:17:
@G-addict @iCrOn @Frankyie bedankt voor jullie reacties, dit helpt mij enorm. Ik heb over het hoofd gezien dat ik een S-versie heb en dat deze dus niet compatible is met nibePI. Momenteel heb ik nog geen Home Assistant, maar ik ben van plan om een intel NUC te kopen specifiek voor Home assistant (aangezien ik veel slimmer apparaten heb).

Het is voor mij wel belangrijk dat ik alle gegevens van mijn warmtepomp kan uitlezen zodat ik kan zijn wat zijn performance is en hoe ik deze zuiniger kan laten werken. Heeft een van jullie ervaring hoe dit gaat via Home Assistant, of is er ergens een how-to beschikbaar?

Ik heb momenteel al een Ethernet kabel vanuit de warmtepomp in mijn mesh wifi router zitten. Als ik straks de intel NUC met home assistant heb zal ik deze ook als vaste verbinding op het netwerk erbij prikken. Is dit in principe al voldoende om de warmtepomp uit te lezen? Ik heb dus geen extra kabel/connector nodig?

Alvast bedankt allemaal!
Je kunt je smo s40 verbinden met internet en via myupway/myuplink/uplink.com (geen idee welke nodig voor de s serie) een profiel aanmaken en diverse parameters loggen. Voor €25,- per jaar is er een uitgebreidedere portal. Mocht je via HA willen gaan werken dan kun je hier wellicht meer gebruikers en adviezen vinden: Kandidat in "NIBE L/W warmtepomp optimalisatie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
Ik ben benieuwd hoe je hem zuiniger gaat laten lopen. Ik geef toe, ik moet hier ook nog induiken. Maar wat mij nu al opviel is dat ik via de nibePi bij mijn F1255-6 R PC het verbruik van de hele unit niet uit kan lezen. Volgens mij weet de warmtepomp dat zelf niet eens. En daarmee eindigden alle ideeën voor optimalisatie bij mij meteen :P

Ik geef toe, ik moet me nog inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:17
Frankyie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:25:
Ik ben benieuwd hoe je hem zuiniger gaat laten lopen. Ik geef toe, ik moet hier ook nog induiken. Maar wat mij nu al opviel is dat ik via de nibePi bij mijn F1255-6 R PC het verbruik van de hele unit niet uit kan lezen. Volgens mij weet de warmtepomp dat zelf niet eens. En daarmee eindigden alle ideeën voor optimalisatie bij mij meteen :P

Ik geef toe, ik moet me nog inlezen.
Ik heb dezelfde warmtepomp, en inderdaad geen info gevonden over stroomverbruik.
Om dit te omzeilen, heb ik een kWh meter in de meterkast geplaatst op de 3 fase groep van de warmtepomp en kan nu dus realtime het vermogen aflezen.
Door optimalisatie (vooral stooklijn en pompsnelheid omlaag) verwarm ik nu met 200W, was eerst minstens het dubbele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Frankyie @roltor Ik had hetzelfde probleem met mijn SMO40. Maar ik heb wel de parameter "EB101-EP14 Current Sensor" gevonden op address 44866. Dit is het huidige stroomverbruik in Ampères. Deze lees ik uit met Home Assistant. Door deze met 230 (Volt) te vermenigvuldigen heb ik een indicatie van het (momentane) vermogen. PowerFactor neem ik niet mee. Ik heb hiervoor een paar virtual sensors gemaakt in HA:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- platform: template
  sensors:
    ##### Heat Pump: Calculate Energy Input in Watts from current, assume Grid Voltage is 230V
    heatpump_power_in_w:
      friendly_name: "Heat Pump Power Input"
      unit_of_measurement: "W"
      unique_id: sensor.HeatPumpPowerIn
      device_class: power
      value_template: "{{ (230 * states('sensor.eb101_ep14_current_sensor_44866') | float) | round(0)}}"

##### Heat Pump: Calculate Energy Output in Watts
    heatpump_power_out_w:
      friendly_name: "Heat Pump Power Output"
      unique_id: sensor.HeatPumpPowerOut
      value_template: "{{ (1000 * states('sensor.eb101_ep14_calculated_power_outdoor_unit_44706') | float) | round(0) }}"

Deze sensoren gebruik ik in de HACS addon PowerCalc om de energie in kWH te berekenen. En die geef ik vervolgens weer in het energy-dashboard van HA.

Ik heb even gekeken in Nibe Modbusmanager voor de F1255 en zie de volgende parameters:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBJnGplp7w16iBQrcB9MxxnOcRg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9ZaWrq9ddztJBWff0q4Nwbw8.png?f=fotoalbum_large

Dat lijken mij de stroomverbruiken per fase.

HTH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco_mk
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-10-2024
Hermarcel schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:30:
@Frankyie @roltor Ik had hetzelfde probleem met mijn SMO40. Maar ik heb wel de parameter "EB101-EP14 Current Sensor" gevonden op address 44866. Dit is het huidige stroomverbruik in Ampères. Deze lees ik uit met Home Assistant. Door deze met 230 (Volt) te vermenigvuldigen heb ik een indicatie van het (momentane) vermogen. PowerFactor neem ik niet mee. Ik heb hiervoor een paar virtual sensors gemaakt in HA:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  sensors:
    ##### Heat Pump: Calculate Energy Input in Watts from current, assume Grid Voltage is 230V
    heatpump_power_in_w:
      value_template: "{{ (230 * states('sensor.eb101_ep14_current_sensor_44866') | float) | round(0)}}"

heatpump_power_out_w:
      value_template: "{{ (1000 * states('sensor.eb101_ep14_calculated_power_outdoor_unit_44706') | float) | round(0) }}"

Deze sensoren gebruik ik in de HACS addon PowerCalc om de energie in kWH te berekenen. En die geef ik vervolgens weer in het energy-dashboard van HA.

Ik heb even gekeken in Nibe Modbusmanager voor de F1255 en zie de volgende parameters:

[Afbeelding]

HTH
Bij mij is die waarde altijd 0.1 A ..... en helaas is dat niet het verbruik bij mij :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
marco_mk schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 23:35:
[...]

Bij mij is die waarde altijd 0.1 A ..... en helaas is dat niet het verbruik bij mij :'(
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  sensors:
    heatpump_power_in_w:

heatpump_power_out_w:

[Afbeelding]

HTH
Ik heb inmiddels mijn warmtepomp in home assistant gekoppeld via de integratie, hij vind nu standaard een sensor die het stroomverbruik van de compressor meet: sensor.compr_in_power_43141.
De kWh meter in de meterkast meet meer, aangezien de pompen en elektronica ook stroom verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibbus
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12-07-2024
Beste iedereen

Ben ik de enige bij wie de link naar de image niet werkt?
Heb ondertussen alle hardware gekocht, maar blijkt dat alle links naar de image files offline zijn gehaald.
Lijkt me dat de github page zelf ook niet meer up to date is behalve de "read me" file. Zo open source voelt dit alvast niet meer aan..

Vriendelijke groeten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iCrOn
@Ibbus Dit is de link voor het image.

Komt van de ontwikkelaar zijn nieuwe pagina Waar hij ook abonnement aanbiedt, zodat je met een gunstige prijs (met variabel energie contract) meer verwarmt en de pomp iets minder hard laat werken bij een ongunstige prijs.
Maar je kan NibePi nog steeds gebruiken zonder abonnement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:04
Dit lijkt een betere oplossing:
https://github.com/elupus/esphome-nibe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerbenvl
Ja hardware matig ook veel handiger omdat je gewoon een standaard vrij goedkoop bordje kan kopen. Alleen even inspoelen met ESPHome en gaan.

Nadeel is wel dat je er iets achter nodig hebt om wat met de data te doen. Maar als je al Home Assistant hebt is dat prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Omdat ik met de "Smart Grid Ready" inputs mijn SMO40 (eigenlijk heb ik de RC-HY40 van Mitsubishi Heavy Industries, maar is een SMO40 met iets ander frontje) wil kunnen aansturen vanuit Home Assistant, heb ik mijn NibeGW met ESP32 verwisseld voor een ander ESP32 bordje en een 3.3V RS485 transceiver. Omdat de SMO40 zes AUX-ingangen heeft heb ik gekozen voor een bordje met 8 relais. Het bordje kan gevoed worden met 5V òf met 7V-30V. Prima geschikt om door de beschikbare 12V van de SMO40 gevoed te worden.
Bordje en RS485 transceiver.

De Home Assistant implementatie is hier te vinden.
Ik heb simpelweg de relaisaansturingen toegevoegd aan de yaml van NibeGW.

In SMO40 menu 5.40 kun je de funktie selecteren die elke AUX ingang moet uitvoeren als het bijbehorende relais gesloten wordt.

Een paar foto's van het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rK-rxzrYiPR94YCDX9yg7ZnUa60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OHVsrr7iY3VvHGVVyrP6ShwE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8J3do_4VmoBqsogSL5nSgfdLlM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MqSIzeezzEejo4aKwCLsJkrP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--hYBm7Ze3IU8E_KdC1-OQ4cI8w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Iz0a5LbsyvJsJXBej8kpcZF7.png?f=fotoalbum_large

Misschien heeft iemand er wat aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Cool, had eigenlijk nooit zo naar dat SG-ready gekeken.

Vanwaar trouwens via deze weg? De standaard dingen die SG-ready doet is stooklijn verhogen en tapwater in hoger comfort zetten. Dat zou je ook rechtstreeks via HA NibeGW kunnen doen.

Of heb je andere plannen? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Gerbenvl Ik kies er bewust voor om de door Nibe bedachte interface (AUX1-AUX6) te gebruiken. De modbus interface gebruik ik bij voorkeur alleen voor informatie opvragingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaxis
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-02 17:34
Goed om te weten voor mensen die nu met NibePi bezig willen gaan: er is een nieuwe website: https://energy.anerdins-iot.se/. Er zit zelfs (ik denk optioneel) een abonnement bij voor AI functionaliteit via een webservice die helpt om beter energie te besparen (mits je een dynamisch energiecontract hebt).
De image heeft ook een nieuwe link onder de site https://energy.anerdins-iot.se/info#funktionalitet, namelijk: https://anerdins-iot.se/files/nibepi.img. Hoewel het voor mij op het moment van downloaden niet duidelijk is welke versie deze image nu precies heeft. Na flashen van .img, zie ik in ./home/pi/.node-red/node_modules/nibepi/package.json dat het versie 1.1.1 is.
Voor mensen die geen Zweeds verstaan, hier de vertaalde pagina's: https://energy-anerdins--...r_hl=en-US&_x_tr_pto=wapp en https://energy-anerdins--...US&_x_tr_pto=wapp#elavtal

[ Voor 45% gewijzigd door vaxis op 13-02-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smarttech-green
  • Laatst online: 26-03-2024
Voor wie interesse heeft en toevallig een S serie warmtepomp of besturingskast heeft. Op Github vind je mijn code om alle parameters via modbus uit je systeem te trekken

https://github.com/smartt...ries-Modbus-TCP-IP-Python

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apelders
Heeft iemand er bezwaar mee als Serienummer een apart topic start over nibeGW?
Ik wil de thread niet verstoren, maar als het zinvol is om een nieuw topic te starten voor nibeGW, wil serienummer dit graag doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerbenvl
Lijkt me prima omdat deze oorspronkelijk voor NibePI bedoeld is. Misschien alleen even crosslinken vanuit hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apelders
Goed nieuws.
@serienummer is een speciaal topic gestart voor NibeGW.
Haal meer uit je NIBE Warmtepomp met NibeGW
Natuurlijk mag je op dit topic je discussie verder afmaken, maar nieuwe posts betreffende NibeGW voortaan op het andere topic starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCrOn
@apelders ik zie dat er nu in de start post staat dat NibeGW voor de S series is, maar NibeGw is juist alleen voor de F serie. S serie heeft modbus tcp en kan via de netwerkverbinding communiceren met Home Assiant.
Om Home Assistant te laten communiceren op dezelfde manier als de S-series kun je NibeGw gebruiken.

S-series met modbus tcp kunnen na activeren hiervan direct communiceren zonder dat je iets toe moet voegen.

@serienummer Mooi topic. Mocht m'n Pi Zero ooit de geest geven ga ik zeker de NibeGw uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
iCrOn schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:25:
@apelders ik zie dat er nu in de start post staat dat NibeGW voor de S series is, maar NibeGw is juist alleen voor de F serie. S serie heeft modbus tcp en kan via de netwerkverbinding communiceren met Home Assiant.
Om Home Assistant te laten communiceren op dezelfde manier als de S-series kun je NibeGw gebruiken.

S-series met modbus tcp kunnen na activeren hiervan direct communiceren zonder dat je iets toe moet voegen.

@serienummer Mooi topic. Mocht m'n Pi Zero ooit de geest geven ga ik zeker de NibeGw uitproberen.
Als je pi zero de geest geeft, heb ik er nog wel een liggen.
Ik was begonnen met NibePi, maar overgestapt op nibeGW, dus ik heb hem niet meer nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door roltor op 11-03-2024 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apelders
iCrOn schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:25:

Dankje @iCrOn. Ik had me nog onvoldoende verdiept in de NibeGW discussie, maar inderdaad een mooi alternatief voor de nibepi.
Misschien moet ik die ook maar eens gaan testen :)
Ik heb het starttopic aangepast met jouw uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyie
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
  sensors:
    heatpump_power_in_w:

heatpump_power_out_w:

[Afbeelding]

HTH
Die heb ik dan weer niet.
Uiteindelijk ben ik maar oldscool gegaan en heb zelf een formule bedacht om het verbruik uit te rekenen. Dit heb ik aan de hand van de datasheet van de warmtepomp geschreven en geprobeerd te verifiëren aan de hand van de energiemeter in het huis. Het is niet perfect, maar het komt behoorlijk dicht in de buurt van de werkelijkheid.

Hierbij mijn home assistant code. Let op! Dit betreft een Nibe F1255-6 R PC

template:
#Sensors
- sensor:
# Heat pump - Power usage estimate
- name: "Heat pump power usage estimate"
state: >
{% set CompressorPower = states('sensor.nibe_compr_in_power') | float %}
{% set AddPower = states('sensor.nibe_int_el_add_power') | float %}
{% set WaterPump = states('sensor.nibe_supply_pump_speed_ep14') | float %}
{% set BrinePump = states('sensor.nibe_ep14_gp2_brine_pump_status_ep14') | float %}

{% if (WaterPump == 0.0 and BrinePump == 0.0 ) %}
{{0}}
{% else %}
{{ ((CompressorPower * 10.0
+ AddPower *1000.0
+ 61.0*WaterPump/100.0+2.0
+ 77.0*BrinePump/100.0+10.0
-15.0
)/1000)
| round(3) }}
{% endif %}
unit_of_measurement: "kW"
icon: mdi:flash
state_class: measurement

Mogelijk moet ik in de winter dit nog wat bijstellen. Dan kan ik pas kijken of de formule ook goed werkt met verwarmen. Ik verwacht echter geen grote afwijkingen aangezien het verwarmen van de boiler ook al aardig klopt. :)

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:00
Ik gebruik NibePi al bijna een jaar op de SMO 40 (warmtepomp AMS 20-6).
Nu wil ik graag een flow meter aansluiten en ook die data via MQTT vanaf de nibepi gaan doorsturen.
Weet iemand welke GPIO pinnen op de Pi nog beschikbaar zijn en niet worden gebruikt door RS485?

• roltor
Miranda89 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:46:
Nu wil ik graag een flow meter aansluiten en ook die data via MQTT vanaf de nibepi gaan doorsturen.
Weet iemand welke GPIO pinnen op de Pi nog beschikbaar zijn en niet worden gebruikt door RS485?
Heb je een losse flowmeter geïnstalleerd? Hoe heb je dat gedaan?

• iCrOn
Miranda89 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:46:
Volgens dit schema alleen pin 8 10 en 11 voor de RS485.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:00
roltor schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:58:
[...]
Heb je een losse flowmeter geïnstalleerd? Hoe heb je dat gedaan?
Het is een YF-B2 waterstroomsensor.
Je moet je er niet teveel van voorstellen hoor, het is niet een heel nauwkeurig ding. Maar ik wil de ordegrootte een beetje afschatten en de flow door vloerverwarming en radiatoren vergelijken.
Ik heb bedacht deze te plaatsen in de leiding tussen de retouren van verwarming en boilervat, en de laadpomp, net voor het filter.
iCrOn schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:22:
[...]

Volgens dit schema alleen pin 8 10 en 11 voor de RS485.
Dankjewel! Heb ik dus voor niks al die 40 pinnen zitten solderen :*)

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:17
is nibepi ook op een pi 3b te gebruiken?

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste