Dat ga ik dan maar eens proberen.format5 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:35:
[...]
Gewoon win32diskimager gebruiken!
De bestanden zelf uitpakken zal meer fout dan goed gaan.
Als je de disk imager gebruikt wordt het fat32 en dergelijke meteen voor je geregeld.
Modbus is 1 ding. Je zal vanuit daar de data ook ergens heen moeten krijgen, en mogelijk ook weer terug.koelkast schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:57:
Ik zit met de vraag of ik met mijn nieuwe nibe warmtepomp straks ook nibepi nodig heb, of dat het ook kan met een dergelijke oplossing als deze
https://enri.nl/pcb/?page=modbus
Met dan een esphome -> modbus converter. Of werkt dit heel anders en zal ik toch een raspberry nodig hebben om de opties in dit topic te kunnen gebruiken?
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Inmiddels is het gelukt om de bestanden naar de sd kaart te schrijven. Ik heb het tekst bestandje wpa_suppificant.conf geopend en de benodigde gegevens ingevoerd (de inhoud van het tekstbestandje zag er iets anders uit dan hier in de openingspost). De sd kaart in de raspberry pi geplaatst en de pi opgestart zonder dat deze is verbonden met de warmtepomp. Na enige tijd geprobeerd om de pi te benaderen via http://http://nibepi:1880/ui, maar dan krijg ik de melding dat de site niet bereikbaar is. Iemand de gouden tip wat nu te doen?
Ligt er aan als je een nieuwe Nibe hebt uit de S serie dan heeft deze modbus tcp en kan je via daar een connectie maken met de Nibe.koelkast schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:57:
Ik zit met de vraag of ik met mijn nieuwe nibe warmtepomp straks ook nibepi nodig heb, of dat het ook kan met een dergelijke oplossing als deze
https://enri.nl/pcb/?page=modbus
Met dan een esphome -> modbus converter. Of werkt dit heel anders en zal ik toch een raspberry nodig hebben om de opties in dit topic te kunnen gebruiken?
De print van enri zou kunnen werken (zelf niet getest) met esphome-nibe je heb dan nog wel iets anders nodig. Sinds kort werkt esphome-nibe ook met Home Assistant
Dus of je Nibepi echt nodig hebt, hangt af van je situatie. Heb je bijvoorbeeld al HA of OpenHab draaien dan niet.Parsing
Currently no actual parsing of the payload is performed on the ESPHome device, this must be handled by external application.
Home Assistant
OpenHab
Nibe MQTT
nibepi
Weet je zeker dat je Pi succesvol is opgestart? Knippert de groene led op de Pi? Zie je hem in je router/modem tussen je wifi apparaten? Mocht je hem daar zien kijk dan welk IP hij heeft gekregen en probeer hem via dat IP te benaderen.G-addict schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:19:
Inmiddels is het gelukt om de bestanden naar de sd kaart te schrijven. Ik heb het tekst bestandje wpa_suppificant.conf geopend en de benodigde gegevens ingevoerd (de inhoud van het tekstbestandje zag er iets anders uit dan hier in de openingspost). De sd kaart in de raspberry pi geplaatst en de pi opgestart zonder dat deze is verbonden met de warmtepomp. Na enige tijd geprobeerd om de pi te benaderen via http://http://nibepi:1880/ui, maar dan krijg ik de melding dat de site niet bereikbaar is. Iemand de gouden tip wat nu te doen?
Ten 1e klopt je link niet, maar dat is misschien een copy/paste fout.G-addict schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:19:
Ten 2e, bij heel veeel netwerken, zeker icm wifi wordt een hostname niet doorgestuurd naar een modem, dit hangt er van af hoe je DNS server in is gericht.
Je zou eigenlijk in je modem/accesspoint/router moeten kijken of de nibepi verbonden is, en indien deze verbonden is wat het IP adres is.
Dan in een browser verbinden naar http://IPadres:1880/ui (ip adres veranderen door het ip adres uit je modem.
Is deze niet te vinden in je netwerk is er iets fout gegaan met flashen of instellen.
Inmiddels weer een paar stappen verder. De Pi pakte het programma niet op vanaf de sd kaart, in plaats van windisk32imager de raspberrypi imager gebruikt en toen ging dat wel goed.
Daarna bleek dat de pi geen verbinding maakt met een 5ghz netwerk dus met het 2,4ghz netwerk verbonden. De laatste struggle was de wifi beveiliging. Het modem stond op wpa3, en daar kon de pi niet mee overweg. Modem ingesteld op wpa2 en nu kan ik inloggen op de pi. Zoektocht van enkele uren, ik had de pi Bijna uit het raam gegooid. Morgen de pi maar eens aan de wp hangen.
Ik hoop dat het dan werkt, ik heb een mitsubishi hydrolution 6kW, dat is exact dezelfde wp als de nibe ams serie. Maar wie weet zit er een Mitsubushi sausje over de regeling en werkt het niet.
Daarna bleek dat de pi geen verbinding maakt met een 5ghz netwerk dus met het 2,4ghz netwerk verbonden. De laatste struggle was de wifi beveiliging. Het modem stond op wpa3, en daar kon de pi niet mee overweg. Modem ingesteld op wpa2 en nu kan ik inloggen op de pi. Zoektocht van enkele uren, ik had de pi Bijna uit het raam gegooid. Morgen de pi maar eens aan de wp hangen.
Ik hoop dat het dan werkt, ik heb een mitsubishi hydrolution 6kW, dat is exact dezelfde wp als de nibe ams serie. Maar wie weet zit er een Mitsubushi sausje over de regeling en werkt het niet.
Na een middagje uitproberen werkt het helaas nog niet. Als ik de Pi verbind met de warmtepomp en dan in 5.2.4 de modbus activeer gaat na enkele seconden de statusled op rood.
Ik kan wel inloggen op de nibepi. Moet ik vooraf nog instellingen wijzigen voordat ik de modbus activeer? als ik hier de openingspost goed begrijp is het eerst een kwestie van verbinden en als de statusled groen blijft dan ga je de instellingen invoeren in nibepi?
Ik kan wel inloggen op de nibepi. Moet ik vooraf nog instellingen wijzigen voordat ik de modbus activeer? als ik hier de openingspost goed begrijp is het eerst een kwestie van verbinden en als de statusled groen blijft dan ga je de instellingen invoeren in nibepi?
SSH even naar je Nibepi met pi en password: nibe en doe daar dan even:
Zou je zoiets als dit moeten krijgen:https://pastebin.com/9cZktGjj
Vraag even in de facebookgroep welke log hij nodig heeft en zet deze dan aan bij Inställningar ->logging
Geef dit dan door aan de ontwikkelaar in de facebookgroep.
Wat je verder nog zou kunnen checken is in de manual van je Mitsubishi voor het aansluiten van de modbus of je wel op goede contacten zit aan gesloten voor modbus.
code:
1
| tail -f /tmp/nibepi.log |
Zou je zoiets als dit moeten krijgen:https://pastebin.com/9cZktGjj
Vraag even in de facebookgroep welke log hij nodig heeft en zet deze dan aan bij Inställningar ->logging
Geef dit dan door aan de ontwikkelaar in de facebookgroep.
Wat je verder nog zou kunnen checken is in de manual van je Mitsubishi voor het aansluiten van de modbus of je wel op goede contacten zit aan gesloten voor modbus.
[ Voor 34% gewijzigd door iCrOn op 06-11-2022 21:03 ]
De RS485 module zit wel goed aangesloten?G-addict schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:46:
Na een middagje uitproberen werkt het helaas nog niet. Als ik de Pi verbind met de warmtepomp en dan in 5.2.4 de modbus activeer gaat na enkele seconden de statusled op rood.
Hiermee bedoel je de draden tussen 10 en 11 in de wp en de aansluitingen A en B op de rs 485 module???
Ja, en ook de verbinding tussen Pi en 485 module indien dit geen HAT (Hardware Attached on Top (directe plug-on module)) is.G-addict schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:58:
[...]
Hiermee bedoel je de draden tussen 10 en 11 in de wp en de aansluitingen A en B op de rs 485 module???
De 485 module is dezelfde als op de nibepi website gebruikt. Maar in plaats van de gesoldeerde contacten A en B op de kopse kant een seriële connector geplaatst waarbij pin 3 op contact 10 (B ) is gekoppeld en pin 4 op contact 11 (A).format5 schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:19:
[...]
Ja, en ook de verbinding tussen Pi en 485 module indien dit geen HAT (Hardware Attached on Top (directe plug-on module)) is.
[
[ Voor 99% gewijzigd door G-addict op 07-11-2022 11:26 ]
Dat klinkt inderdaad als de correcte manier van aansluiten.G-addict schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:24:
[...]
De 485 module is dezelfde als op de nibepi website gebruikt. Maar in plaats van de gesoldeerde contacten A en B op de kopse kant een seriële connector geplaatst waarbij pin 3 op contact 10 (B ) is gekoppeld en pin 4 op contact 11 (A).
Misschien uit voorzorg een keer nameten van soldeerpad naar klem op de SMO voor de zekerheid?
Verder nog een ander idee, heb je de pi gevoed vanuit de SMO of vanuit een aparte voeding?
Indien het laatste kan het ontbreken van een ground verbinding ook nog meespelen.
De pi wordt gevoed vanuit de SMO.format5 schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:43:
[...]
Dat klinkt inderdaad als de correcte manier van aansluiten.
Misschien uit voorzorg een keer nameten van soldeerpad naar klem op de SMO voor de zekerheid?
Verder nog een ander idee, heb je de pi gevoed vanuit de SMO of vanuit een aparte voeding?
Indien het laatste kan het ontbreken van een ground verbinding ook nog meespelen.
Ok, dan is het zeker geen ground issue...
En de web interface van nibepi kan je wel benaderen?
jazekerformat5 schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:51:
[...]
Ok, dan is het zeker geen ground issue...
En de web interface van nibepi kan je wel benaderen?
/f/image/yAHu5qklLJ1Xs7Kjr0qhuPuU.png?f=fotoalbum_large)
Het gaat fout als ik in de regelaar in menu 5.2.4 de modbus inschakel, dan gaat na enkele seconden de statusled van groen naar rood en krijg ik een foutmelding op het display.
[ Voor 13% gewijzigd door G-addict op 07-11-2022 13:56 ]
Probeer bij serial port eens /dev/ttyS0
Vanaf buster is deze veranderd van ttyAMA0 naar ttyS0 voor een aantal type pi's
Vanaf buster is deze veranderd van ttyAMA0 naar ttyS0 voor een aantal type pi's
[ Voor 11% gewijzigd door format5 op 07-11-2022 13:59 ]
Zover ik uit de OP begrijp schakel je eerst in 5.2.4 de modbus in en ga je daarna in de UI ingeven welke WP er aangestuurd dient te worden.
wat is buster? Ik gebruik een pi zero overigens.format5 schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:58:
Probeer bij serial port eens /dev/ttyS0
Vanaf buster is deze veranderd van ttyAMA0 naar ttyS0
[ Voor 6% gewijzigd door G-addict op 07-11-2022 14:00 ]
Linux versie welke op je pi draait
Misschien een wat zijdelingse vraag in dit topic...
Maar mijn schoonvader heeft een Nibe staan. Installateur is goed met leidingen, maar minder met warmtepomp instellen lijkt het.
Wil hem best helpen om e.e.a. wat beter in te regelen, maar het moet geen dagtaak worden aan onderhoud. Hoe 'betrouwbaar' kan ik zo'n ding bij m'n schoonvader neerhangen en er niet elke dag gezeur van hebben?
Maar mijn schoonvader heeft een Nibe staan. Installateur is goed met leidingen, maar minder met warmtepomp instellen lijkt het.
Wil hem best helpen om e.e.a. wat beter in te regelen, maar het moet geen dagtaak worden aan onderhoud. Hoe 'betrouwbaar' kan ik zo'n ding bij m'n schoonvader neerhangen en er niet elke dag gezeur van hebben?
Werkt allemaal betrouwbaar. Alles blijft in zijn geheugen staan dus de SD-kaart blijft gespaard, hier op worden alleen de instellingen opgeslagen. Waarden worden door gestuurd via MQTT.MikeyMan schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:04:
Misschien een wat zijdelingse vraag in dit topic...
Ik heb inderdaad Home Assistant draaien. Het wordt een Nibe uit de F-serie. Deze wil ik dus graag uitlezen met een esphome + modbus shield. Dan kan ik dus dezelfde dingen uitlezen én bedienen?iCrOn schreef op donderdag 3 november 2022 @ 22:59:
[...]
Ligt er aan als je een nieuwe Nibe hebt uit de S serie dan heeft deze modbus tcp en kan je via daar een connectie maken met de Nibe.
De print van enri zou kunnen werken (zelf niet getest) met esphome-nibe je heb dan nog wel iets anders nodig. Sinds kort werkt esphome-nibe ook met Home Assistant
[...]
Dus of je Nibepi echt nodig hebt, hangt af van je situatie. Heb je bijvoorbeeld al HA of OpenHab draaien dan niet.
Ik heb dat niet getest, maar lijkt mij van wel. Je kan esphome-nibe ook koppelen aan Nibepi. Dus verwacht dat je dan wel dezelfde dingen er mee kan als NibePi->HA als met esphome-NibePi->HA. Test het uit en laat het weten.koelkast schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:26:
[...]
Ik heb inderdaad Home Assistant draaien. Het wordt een Nibe uit de F-serie. Deze wil ik dus graag uitlezen met een esphome + modbus shield. Dan kan ik dus dezelfde dingen uitlezen én bedienen?
Ik ga het, zodra ik verhuisd ben, eens even goed induiken. Maar dan weet ik dat ik geen raspberry hoef te bestellen.iCrOn schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:37:
[...]
Ik heb dat niet getest, maar lijkt mij van wel. Je kan esphome-nibe ook koppelen aan Nibepi. Dus verwacht dat je dan wel dezelfde dingen er mee kan als NibePi->HA als met esphome-NibePi->HA. Test het uit en laat het weten.
Ik heb vandaag mijn Nibe S2125-12 geleverd gekregen en deze zal over 2 weken worden geïnstalleerd en worden aangestuurd via de SMO S40. Ik vind de kosten van Nibe Uplink geen probleem maar ik vraag me af of ik met de nieuwste SMO S40 en uplink software net zoveel of meer kan dan met nibepi. Kan iemand dat mij vertellen anders ga ik komend weekend vast beginnen met het inrichten van een Raspberry.
Bedankt!
Bedankt!
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
S-serie is momenteel niet ondersteund door NibePi. Je S-serie pomp heeft wel als voordeel dat deze modbus-tcp heeft dus kan communiceren via het netwerk, waar je bij de F-serie nog een modbus module nodig had.mvrooij schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:27:
Ik heb vandaag mijn Nibe S2125-12 geleverd gekregen en deze zal over 2 weken worden geïnstalleerd en worden aangestuurd via de SMO S40. Ik vind de kosten van Nibe Uplink geen probleem maar ik vraag me af of ik met de nieuwste SMO S40 en uplink software net zoveel of meer kan dan met nibepi. Kan iemand dat mij vertellen anders ga ik komend weekend vast beginnen met het inrichten van een Raspberry.
Bedankt!
Ik weet wel dan ze met esphome-nibe wel bezig zijn met de S-serie in home assistantte krijgen:
Ook kan je dit gebruiken om je Nibe s-serie in HA te krijgenelupus
Joakim PlateGreat contributor
11h
S series support was merged to home assistant today. So stay tuned for beta.
[ Voor 26% gewijzigd door iCrOn op 08-11-2022 22:04 ]
Bedankt voor je snelle reactie.iCrOn schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:40:
[...]
S-serie is momenteel niet ondersteund door NibePi. Je S-serie pomp heeft wel als voordeel dat deze modbus-tcp heeft dus kan communiceren via het netwerk, waar je bij de F-serie nog een modbus module nodig had.
Ik weet wel dan ze met esphome-nibe wel bezig zijn met de S-serie in home assistantte krijgen:
[...]
Ook kan je dit gebruiken om je Nibe s-serie in HA te krijgen
Ja ik ben gisteren in Nibe MyUplink gedoken en heb daar een Demo inlog op internet van gevonden en kan daar een S series warmtepomp uitlezen. Ik kan werkelijk in die app alles uitlezen, maar het zou inderdaad heel fijn zijn om hier meer mee te kunnen via of Homey of HA.
Ik heb Tibber als energie leverancier, ook kan ik die hier koppelen waardoor hij kan bepalen wanneer hij harder kan/mag werken op basis van de stroomprijs etc.
Ik ga er nog even verder in duiken wat nu handig is.
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart
Hier lees ik de SMO 40 uit via nibe uplink, icm HA (wat vervolgens verder naar nodered gaat)
Of dat dit al werkt icm myuplink weet ik niet.
Gisteren heb ik even contact gehad met Frederik Anerdin en heb hem even een log gestuurd van mijn nibepi (thx Icron!)
Frederik heeft aan de hand van mijn logfile even een update gemaakt en deze heb ik geïnstalleerd. Hierna heb ik de modbus weer ingeschakeld, en wat denk je... het lampje blijft groen! So far so good.
Maar hoe nu de SMO40 te selecteren? Of is dat niet nodig? <-- is dus niet nodig
Frederik heeft aan de hand van mijn logfile even een update gemaakt en deze heb ik geïnstalleerd. Hierna heb ik de modbus weer ingeschakeld, en wat denk je... het lampje blijft groen! So far so good.
Maar hoe nu de SMO40 te selecteren? Of is dat niet nodig? <-- is dus niet nodig
[ Voor 3% gewijzigd door G-addict op 09-11-2022 09:24 ]
Normaal gezien moet je niks selecteren volgens mij. Maar dat kan anders zijn omdat je een Mitsubishi warmtepomp er op heb aangesloten.
Wat zie je staan bij "Inställningar" onder het kopje informations?
Bij "Datahantering" zou je nu registers moeten kunnen selecteren, daar zouden ook waarden bij moeten staan als bijv. temperatuur etc.
Wat zie je staan bij "Inställningar" onder het kopje informations?
Bij "Datahantering" zou je nu registers moeten kunnen selecteren, daar zouden ook waarden bij moeten staan als bijv. temperatuur etc.
Het werkt inmiddels! Helemaal blij. Iedreen bedankt voor de hulp.
Ik ga morgen beginnen aan mijn HA setup, ik weet dat dit niet 123 gedaan is maar ga hier rustig een start aan maken. Ik ga zodra de warmtepomp geleverd is proberen mijn SMO S40 te koppelen en laat het hier wel even weten.format5 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:53:
Hier lees ik de SMO 40 uit via nibe uplink, icm HA (wat vervolgens verder naar nodered gaat)
Ach jee, vanaf 16:15 is de pi zijn internet (wifi) verbinding kwijt, en staat de hele wp dus in storing. Hebben jullie daar nooit last van???
Nee nooit gehad, wel dat hij geen wifi verbinding meer had, maar modbus connectie bleef oké dus warmtepomp ging niet in storing.
Wel of geen wifi verbinding zou geen effect moeten hebben op de modbus connectie met de warmtepomp en NibePi.
Heb soms wel eens een alarm gehad dat bij een stroomstoring de NibePi->modbus connectie iets later startte dan de warmtepomp verwacht. Gaf toen wel een alarm, maar ging niet in storing.
Kon je het alarm gewoon bevestigen op de warmtepomp? Of hoe heb je de Mitsubishi weer aan de gang gekregen? Misschien zit er toch iets niet helemaal lekker in combinatie met NibePi en Mitsubishi-warmtepomp.
Had je trouwens nog je logging aan staan? Want dan zou de NibePi ongeveer na een dag kunnen crashen omdat dan zijn werkgeheugen vol is.
Wel of geen wifi verbinding zou geen effect moeten hebben op de modbus connectie met de warmtepomp en NibePi.
Heb soms wel eens een alarm gehad dat bij een stroomstoring de NibePi->modbus connectie iets later startte dan de warmtepomp verwacht. Gaf toen wel een alarm, maar ging niet in storing.
Kon je het alarm gewoon bevestigen op de warmtepomp? Of hoe heb je de Mitsubishi weer aan de gang gekregen? Misschien zit er toch iets niet helemaal lekker in combinatie met NibePi en Mitsubishi-warmtepomp.
Had je trouwens nog je logging aan staan? Want dan zou de NibePi ongeveer na een dag kunnen crashen omdat dan zijn werkgeheugen vol is.
[ Voor 55% gewijzigd door iCrOn op 10-11-2022 20:11 ]
In de roos! Logging niet uitgeschakeld. Hoe dit op te lossen? Gewoon opnieuw opstarten, of nog meer handelingen?iCrOn schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:49:
Nog een vraagje. Onderdatahantering kun je bijzonder veel parameters selecteren om te loggen. Deze verschijnen onder in het scherm tegelijkertijd in een grafiek. Je kunt ze in en uitschakelen, maar kun je ze ook onderverdelen in bijvoorbeeld verschillende tabbladen?
Normaal zou opnieuw opstarten van de Pi voldoende moeten zijn. Mocht je hem nog kunnen bereiken via SSH dan kan je doen:
Wat je wilt met grafieken en zo kan je met bijvoorbeeld Home Assistant doen. Of je moet in node-red duiken daar werkt de interface van de NibePi ook mee. Daar kan je ook meer van die grafieken mee maken.
code:
1
| sudo reboot |
Wat je wilt met grafieken en zo kan je met bijvoorbeeld Home Assistant doen. Of je moet in node-red duiken daar werkt de interface van de NibePi ook mee. Daar kan je ook meer van die grafieken mee maken.
Thx, morgen maar proberen. Home assistent en node red zijn voor mij denk ik weer next-level. Maar een leuk project voor de winter.
Vandaag tijd gehad om dit te proberen en het werkt goed! Nu even nadenken over wat ik wil automatisereniCrOn schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:09:
@Swazija Vandaag voor elkaar gekregen om een waarde via mqtt naar het register van de warmtepomp te sturen.
Het register moet zichtbaar zijn op je mqtt. In mijn geval wou ik de temperatuur aanpassen waarbij de koeling inschakeld, register: 47374
Ik stuur dan naar het topic: nibe/modbus/47374/set
en dan stuur ik daar de waarde in mee bijvoorbeeld 24.
Het register moet wel r/w zijn, anders kan je er niet in schrijven (w)
Nu ik het door heb, ga ik eens kijken wat ik nu nog allemaal kan aansturen op deze manier.
[ Voor 3% gewijzigd door Swazija op 11-11-2022 20:49 ]
@Swazija
Ik heb voor de vloerkoeling nu een schakelaar gemaakt om deze uit/in te schakelen. Dit zit via node-red gekoppeld aan mijn homekit. Dit was handig bij het dweilen van de vloer, anders droogt het te traag. Je moet wel vooraf dit plannen natuurlijk omdat het een traag systeem is.
Verder bepaald in aan de hand van een luchtvochtigheidssensor en de binnen temperatuur het dauwpunt en stuur ik daar mee de minimale temperatuur aan voor de aanvoer tijdens koeling. Zo voorkom ik condens op de vloer en kan ik er toch kouder water er doorheen laten lopen als 18 graden.
Ik heb voor de vloerkoeling nu een schakelaar gemaakt om deze uit/in te schakelen. Dit zit via node-red gekoppeld aan mijn homekit. Dit was handig bij het dweilen van de vloer, anders droogt het te traag. Je moet wel vooraf dit plannen natuurlijk omdat het een traag systeem is.
Verder bepaald in aan de hand van een luchtvochtigheidssensor en de binnen temperatuur het dauwpunt en stuur ik daar mee de minimale temperatuur aan voor de aanvoer tijdens koeling. Zo voorkom ik condens op de vloer en kan ik er toch kouder water er doorheen laten lopen als 18 graden.
Vraagje aan de gebruikers van de inomhusreglering. Wat gebruiken jullie van deze functie? Je kunt bijvoorbeeld kiezen tussen Nibes indoor temperature control en Nibepis indoor temperature control. En je hebt de functies Degree minute reset en Stop heat production. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
:strip_exif()/f/image/q2fIy3PArZ191TEcSTwEyV78.jpg?f=fotoalbum_large)
De afgelopen week had ik nibepi indoor temperature control ingeschakeld, ipv nibe temperature control. De warmtepomp liep hier mooi rustig op en past de curve enigzins aan indien nodig. Het lijkt dan niet mogelijk om een nachtverlaging in te stellen bij ingeschakelde nibepi temperature control. Zolang het overdag nog niet al te koud wordt laat ik de regeling maar weer gewoon via de nibe regelaar lopen.
Hallo,
Ik ben al enkele weken bezig om zijn Pi Zero W (V1.1) werkend te krijgen.
De image op de SD kaart gebrand zoals hier omschreven. Uitgepakt met 7-zip en op de SD gebrand met Win32Diskimager. Ik gebruik hiervoor een 64 Gb SD.
Als voeding gebruik ik een powerbank die 1.1 ampere kan leveren. Ook heb ik andere voedingen gebruikt.
Zodra ik de Pi Zero van spanning voorzie krijg ik het zg. "Regenboog scherm"
De groene LED knippert 7 keer.
Daarna gebeurd er niets meer.
Op internet lees ik dat dit betekend dat de Kernel.img niet gevonden wordt. Ook zie ik voorbijkomen dat het de voeding kan zijn, echter hier heb ik als verschillende voor gebruikt.
Is er iemand die weet wat het kan zijn, aangezien ik nu niet meer weet wat te doen.
Als ik een standaard image op de SD brand werkt de Pi Zero wel.
De image op de SD kaart gebrand zoals hier omschreven. Uitgepakt met 7-zip en op de SD gebrand met Win32Diskimager. Ik gebruik hiervoor een 64 Gb SD.
Als voeding gebruik ik een powerbank die 1.1 ampere kan leveren. Ook heb ik andere voedingen gebruikt.
Op internet lees ik dat dit betekend dat de Kernel.img niet gevonden wordt. Ook zie ik voorbijkomen dat het de voeding kan zijn, echter hier heb ik als verschillende voor gebruikt.
Is er iemand die weet wat het kan zijn, aangezien ik nu niet meer weet wat te doen.
@Mark77 Welke versie ben je aan het proberen? 1.1.1 of 1.2 (raspberry pi 4 ready)
Wat ik zou kunnen bedenken is dat je hem eerst in een Raspberry pi 4 opstart en dan daarna in de zero steek en dat dat dan niet werkt.
Wat ik zou kunnen bedenken is dat je hem eerst in een Raspberry pi 4 opstart en dan daarna in de zero steek en dat dat dan niet werkt.
Ik heb versie 1.1.1 gebruik. Pas mij wifi gegevens aan en dan brand ik hem op de SD kaart en start hem dan op in de Raspberry pi Zero.iCrOn schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:44:
@Mark77 Welke versie ben je aan het proberen? 1.1.1 of 1.2 (raspberry pi 4 ready)
Niet dat het uit zou moeten maken maar ik zou gelijk de 1.2 versie gebruiken.
Het .img bestand op de sdkaart "branden" en dan daarna de wifi settings aanpassen op de sd-kaart. Dit staat ook zo beschreven in de handleiding. Dus de .img niet uitpakken maar gelijk selecteren in Win32Diskimager en naar de SD-kaart schrijven. De 1.2 versie is ook gelijk als .img bestand, dus kan je zo in Win32disimager openen. Dan zou het moeten werken.
Het .img bestand op de sdkaart "branden" en dan daarna de wifi settings aanpassen op de sd-kaart. Dit staat ook zo beschreven in de handleiding. Dus de .img niet uitpakken maar gelijk selecteren in Win32Diskimager en naar de SD-kaart schrijven. De 1.2 versie is ook gelijk als .img bestand, dus kan je zo in Win32disimager openen. Dan zou het moeten werken.
[ Voor 14% gewijzigd door iCrOn op 23-11-2022 21:11 ]
Ik kreeg het ook niet werkend met win32diksimager. Nadat ik het probeerde met de raspberrypi imager werkte het wel. Geen idee of het de oplossing is, maar wel het proberen waard.Mark77 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:01:
Hallo,
Dank jullie voor de reactie.
Ik ga van het weekend eens hobbyen met Raspberry PI Imager en versie 1.2
Ik las dat je moet inloggen. Gebruikersnaam en WW staan in dit topic.
Mocht het allemaal gaan werken, zijn er nog stappen die ik moet uitvoeren aangezien in geen doorgewinterde Raspberry gebruiker ben
Voorlopig wil ik alleen de Nibe uitlezen op afstand.
Ik ga van het weekend eens hobbyen met Raspberry PI Imager en versie 1.2
Ik las dat je moet inloggen. Gebruikersnaam en WW staan in dit topic.
Mocht het allemaal gaan werken, zijn er nog stappen die ik moet uitvoeren aangezien in geen doorgewinterde Raspberry gebruiker ben
Voorlopig wil ik alleen de Nibe uitlezen op afstand.
Nou, het heeft wat voeten in aarde gehad, maar ik heb het draaien.
Oorzaak waarschijnlijk een SD kaart die niet lekker wil.
Nieuwe 32GB SD kaart gebruikt en met Win32DiskImager versie 1.2 op de SD gebrand.
De SD kaart in de Pi Zero W gedrukt en opgestart. In één keer start alles op.
IP adres van de PI gezocht en deze is zichtbaar.
Vervolgens http://nibepi:1880/ui in Chrome geopend en......werkend.
Ondertussen Node-red geinstalleerd via deze link:
youtube.com/watch?v=raV5NFInPio
Van de week de 40 polige header op de PI Zero solderen en dat de RS485 CAN HAT proberen.
Deze heb ik:
https://www.amazon.nl/Wav...an+hat%2Caps%2C507&sr=8-1
Volgensmij zijn er meer mensen die deze gebruiken.
Alvast bedankt voor de hulp.
Oorzaak waarschijnlijk een SD kaart die niet lekker wil.
Nieuwe 32GB SD kaart gebruikt en met Win32DiskImager versie 1.2 op de SD gebrand.
De SD kaart in de Pi Zero W gedrukt en opgestart. In één keer start alles op.
IP adres van de PI gezocht en deze is zichtbaar.
Vervolgens http://nibepi:1880/ui in Chrome geopend en......werkend.
Ondertussen Node-red geinstalleerd via deze link:
youtube.com/watch?v=raV5NFInPio
Van de week de 40 polige header op de PI Zero solderen en dat de RS485 CAN HAT proberen.
Deze heb ik:
https://www.amazon.nl/Wav...an+hat%2Caps%2C507&sr=8-1
Volgensmij zijn er meer mensen die deze gebruiken.
Alvast bedankt voor de hulp.
Top dat je het aan de praat hebt.
NibePi draait standaard volledig op node-red dus deze zat al standaard in het image die je hebt gedownload.
Als je naar http://nibepi:1880 ga kom je in node-red. http://nibepi:1880/ui is eigenlijk het webinterface waar je de instellingen doet. Ik raad je aan (tenzij je veel kennis hebt van node-red) geen aanpassingen te doen op de pagina http://nibepi:1880 en alleen via de interface via http://nibepi:1880/ui
Node-red is wel leuk om je verder in te verdiepen, alleen hoe bij nibepi in elkaar steekt wat betreft node-red is niet echt overzichtelijk om hier iets van te kunnen leren(mijn bescheiden mening).
Als je wat met node-red aan de gang wil zou ik dat ergens op installeren en daar mee spelen/oefenen. Bijvoorbeeld Home assistant heeft een node-red add-on.
NibePi draait standaard volledig op node-red dus deze zat al standaard in het image die je hebt gedownload.
Als je naar http://nibepi:1880 ga kom je in node-red. http://nibepi:1880/ui is eigenlijk het webinterface waar je de instellingen doet. Ik raad je aan (tenzij je veel kennis hebt van node-red) geen aanpassingen te doen op de pagina http://nibepi:1880 en alleen via de interface via http://nibepi:1880/ui
Node-red is wel leuk om je verder in te verdiepen, alleen hoe bij nibepi in elkaar steekt wat betreft node-red is niet echt overzichtelijk om hier iets van te kunnen leren(mijn bescheiden mening).
Als je wat met node-red aan de gang wil zou ik dat ergens op installeren en daar mee spelen/oefenen. Bijvoorbeeld Home assistant heeft een node-red add-on.
Ik wilde mijn project om een nibepi in elkaar te zetten weer eens vervolgen toen ik het esphome-nibe i.c.m. een naadloze Home Assitant integratie voorbij zag komen. Aangezien ik al Home Assistant draai, heb ik het idee dat dit voor mij voldoende is? Grootste verschil is volgens mij dat nibepi ook standalone aansturing kan doen (wat mij ook wel aanspreekt, al heb ik niet direct problemen met de Nibe control). Alleen het nadeel met nibepi is dat ik via mqtt alle topics handmatig moet gaan koppelen met home assistant? Of is hier ondertussen een nettere integratie voor?
Nibe BA-SVM10-200/6 + AMS10-6
Nee helaas niet. Is nog steeds een beetje zelf uitzoeken en koppelen.
Esphome-nibe is dan handiger, Je krijg in HA dan een aantal dingen voor geprogrammeerd wat je anders bij NibePi zelf moet uitzoeken.je krijgt een hele berg aan sensors net zoals je krijg met NibePi en HA autodiscovery aangevinkt. Zal eens na vragen of de print van Enri werkt met esphome-nibe. De ontwikkelaar van de Esphome-Nibe gaf aan hij niet ziet waarom het niet zou moeten werken. Maar de lilygo t-can485 handiger is omdat deze ook gelijk overweg kan met het voltage wat de Nibe geeft en je dus direct kan aansluiten in de warmtepomp.
Esphome-nibe is dan handiger, Je krijg in HA dan een aantal dingen voor geprogrammeerd wat je anders bij NibePi zelf moet uitzoeken.je krijgt een hele berg aan sensors net zoals je krijg met NibePi en HA autodiscovery aangevinkt. Zal eens na vragen of de print van Enri werkt met esphome-nibe. De ontwikkelaar van de Esphome-Nibe gaf aan hij niet ziet waarom het niet zou moeten werken. Maar de lilygo t-can485 handiger is omdat deze ook gelijk overweg kan met het voltage wat de Nibe geeft en je dus direct kan aansluiten in de warmtepomp.
[ Voor 55% gewijzigd door iCrOn op 01-12-2022 20:52 . Reden: Toevoegen info en corrigeren van gegeven info. ]
Krijg het geheel nog niet werkend.iCrOn schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:24:
De RS485 CAN HAT werkt zonder problemen met NibePi
Heb de PI aangesloten op A,B en GND met een kabel van 30cm in het binnendeel. Voeding voor de PI komt van een aparte voeding.
Als is de GUI opstart zie ik enkele waarde zoals buitentemperatuur, binnentemperatuur en tapwater.
Zodra ik de MODBUS op de SMO40 actief maak komt de SMO in storing. In mijn GUI loopt alles vast. Als ik de MODBUS weer uitzet op de SMO kan komen de waarden weer tevoorschijn.
Moet ik nog ergens een baudrate of ietss dergelijks instellen?
Lijkt erop dat de data niet lekker loopt. Heb A en B al een keer gedraaid, maar dan werkt het helemaal niet.
:strip_exif()/f/image/07hdxC9sf6Y9PqDBRcI8X5iw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AVFlEVkXvuDmMYO0oO35i4uz.jpg?f=fotoalbum_large)
Je gaf eerder aan dat je node-red had geïnstalleerd wellicht heeft dit het eea in de war gegooid kwa instellingen. Of heb je daarna de image opnieuw op de SD-kaart gezet?
Normaal moet je niks instellen zoals baudrate.
Welke type warmtepomp heb je?
Normaal moet je niks instellen zoals baudrate.
Welke type warmtepomp heb je?
[ Voor 19% gewijzigd door iCrOn op 15-12-2022 01:23 ]
Ik heb de image nieuw op de SD kaart gezet.
Vreemd is dat ik wel de binnen, buiten en ruimte temperatuur uit kan lezen zonder dat MODBUS is geactiveerd in de SMO regelaar. Vannacht de PI laten draaien en kan ook mooi de grafiek uitlezen.
Echter kan ik er geen extra registers aan toevoegen zoels in dit topic staat beschreven.
Het gaat om een Metrotherm SHB (8kW) warmtepomp.
Vreemd is dat ik wel de binnen, buiten en ruimte temperatuur uit kan lezen zonder dat MODBUS is geactiveerd in de SMO regelaar. Vannacht de PI laten draaien en kan ook mooi de grafiek uitlezen.
Echter kan ik er geen extra registers aan toevoegen zoels in dit topic staat beschreven.
De Metrotherm niet in de lijst van Nibepi, hij herkent jouw warmtepomp dus simpelweg niet. Dit heb ik ook gehad met mijn Mitsubishi warmtepomp. Ik heb via Facebook contact opgenomen met de ontwikkelaar, hij vroeg om een logfile en heeft aan de hand van deze logfile mijn warmtepomp toegevoegd. Sindsdien werkt het prima.Mark77 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:31:
Oké dat veranderd de zaak, je zal dan even de logging moeten laten mee draaien, deze komt in het geheugen van de nibepi (dus na een herstart van de pi is deze verdwenen) Hij heeft ongeveer 1 minuut aan log file nodig.
Wat moet je doen?
-zet bij Inställningar logging aan en selecteer Core. (zet deze als je klaar bent ook weer uit anders loopt je werkgeheugen langzaam vol)
-schakel de modbus in op je pomp (ook al gaat hij in error)
-ssh naar je nibepi:
Pass:
-doe dan:
Wat daar uit komt heeft de ontwikkelaar nodig zal er ongeveer uit zien als:
Geef dit door aan de ontwikkelaar en dan kan hij je pomp toevoegen. Je zal dan waarschijnlijk wel even een update moeten latne lopen als hij de pomp heeft toegevoegd.
Wat moet je doen?
-zet bij Inställningar logging aan en selecteer Core. (zet deze als je klaar bent ook weer uit anders loopt je werkgeheugen langzaam vol)
-ssh naar je nibepi:
code:
1
| ssh pi@192.168."ip van nibe pi" |
Pass:
code:
1
| nibe |
-doe dan:
code:
1
| tail -f /tmp/nibepi.log |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| pi@nibepi:~ $ tail -f /tmp/nibepi.log 2022-02-06 21:16:48.196 Config: [Config file saved] 2022-02-06 21:16:53.701 RAW: [92,65,201,136,0,0] 2022-02-06 21:16:53.739 RAW: [6] 2022-02-06 21:16:53.752 RAW: [92,65,201,137,0,1] 2022-02-06 21:16:53.769 RAW: [6] 2022-02-06 21:16:53.781 RAW: [92,65,201,101,0,237] 2022-02-06 21:16:53.802 RAW: [6] 2022-02-06 21:16:53.812 RAW: [92,65,201,140,2,12,128,138] |
Geef dit door aan de ontwikkelaar en dan kan hij je pomp toevoegen. Je zal dan waarschijnlijk wel even een update moeten latne lopen als hij de pomp heeft toegevoegd.
[ Voor 3% gewijzigd door iCrOn op 20-12-2022 22:20 . Reden: Extra info toegevoegd 20-12-2022 Logging Core ontbrak ]
@Mark77 Doe voordat je bovenstaande doet, doe eerst even via ssh:
Dan heb je minder kans dat hij in storing valt bij het inschakelen van modbus.
code:
1
| cd /tmp && bash <(curl -sL https://raw.githubusercontent.com/anerdins/nibepi-flow/1.2.1/update/update.sh) |
Dan heb je minder kans dat hij in storing valt bij het inschakelen van modbus.
Voor de mensen die nog zochten naar een Rasp Pi Zero, Kiwi heeft ze weer in stock:
https://www.kiwi-electronics.com/en/raspberry-pi-zero-w-2852
Ik zoek nu alleen nog een webwinkel die het communicatiebordje heeft, tips?
https://www.kiwi-electronics.com/en/rs485-pi-3122
Can hat van Waveshare werkt ook. Direct leverbaar op bijvoorbeeld amazonHenri2500 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:00:
Ik wacht toch nog even tot hopelijk de zero 2 weer op voorraad is.Henri2500 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:00:
Voor de mensen die nog zochten naar een Rasp Pi Zero, Kiwi heeft ze weer in stock:
TOP! Dank je wel.iCrOn schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:57:
Oké dat veranderd de zaak, je zal dan even de logging moeten laten mee draaien, deze komt in het geheugen van de nibepi (dus na een herstart van de pi is deze verdwenen) Hij heeft ongeveer 1 minuut aan log file nodig.
Wat moet je doen?
-zet bij Inställningar logging aan. (zet deze als je klaar bent ook weer uit anders loopt je werkgeheugen langzaam vol)
-ssh naar je nibepi:
code:
1 ssh pi@192.168."ip van nibe pi"
Pass:code:
1 nibe
-doe dan:
code:
1 tail -f /tmp/nibepi.log
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 pi@nibepi:~ $ tail -f /tmp/nibepi.log 2022-02-06 21:16:48.196 Config: [Config file saved] 2022-02-06 21:16:53.701 RAW: [92,65,201,136,0,0] 2022-02-06 21:16:53.739 RAW: [6] 2022-02-06 21:16:53.752 RAW: [92,65,201,137,0,1] 2022-02-06 21:16:53.769 RAW: [6] 2022-02-06 21:16:53.781 RAW: [92,65,201,101,0,237] 2022-02-06 21:16:53.802 RAW: [6] 2022-02-06 21:16:53.812 RAW: [92,65,201,140,2,12,128,138]
Ik heb een logfile gemaakt en de vraag gesteld via facebook voor aangepaste software.
PS.
Wel eerst een SSH bestand moeten maken op de SD kaart in de BOOT dir. Anders werkt het niet.
Ik lees in de intro: "Raspberry Pi Zero W (€11,50) (Zero 2 lijkt nog door niemand werkend gekregen)"format5 schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:54:
[...]
Ik wacht toch nog even tot hopelijk de zero 2 weer op voorraad is.
Weet niet of dat inmiddels veranderd is
Er is in de tussentijd een nieuwe versie van nibepi uit welke ook werkt met de zero 2.Dat is ook al een paar keer genoemd door het topic heenHenri2500 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:56:
[...]
Ik lees in de intro: "Raspberry Pi Zero W (€11,50) (Zero 2 lijkt nog door niemand werkend gekregen)"
Weet niet of dat inmiddels veranderd is
Ik krijg er geen log uit. Heb inmiddels van alles geprobeerd.iCrOn schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:57:
Wat moet je doen?
-zet bij Inställningar logging aan. (zet deze als je klaar bent ook weer uit anders loopt je werkgeheugen langzaam vol)
-ssh naar je nibepi:
code:
1 ssh pi@192.168."ip van nibe pi"
Pass:code:
1 nibe
-doe dan:
code:
1 tail -f /tmp/nibepi.log
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 pi@nibepi:~ $ tail -f /tmp/nibepi.log 2022-02-06 21:16:48.196 Config: [Config file saved] 2022-02-06 21:16:53.701 RAW: [92,65,201,136,0,0] 2022-02-06 21:16:53.739 RAW: [6] 2022-02-06 21:16:53.752 RAW: [92,65,201,137,0,1] 2022-02-06 21:16:53.769 RAW: [6] 2022-02-06 21:16:53.781 RAW: [92,65,201,101,0,237] 2022-02-06 21:16:53.802 RAW: [6] 2022-02-06 21:16:53.812 RAW: [92,65,201,140,2,12,128,138]
Dit krijg ik er uit.
remote: Compressing objects: 100% (3/3), done.
remote: Total 756 (delta 3), reused 2 (delta 2), pack-reused 751
Receiving objects: 100% (756/756), 2.27 MiB | 623.00 KiB/s, done.
Resolving deltas: 100% (419/419), done.
Branch '1.2.1' set up to track remote branch '1.2.1' from 'origin'.
Switched to a new branch '1.2.1'
Updated succesfully
Starting Node-RED.
pi@nibepi:/tmp$ tail -f /tmp/nibepi.log
2022-12-16 00:38:53.440 Config: [Config file saved]
2022-12-16 00:42:11.550 Config: [Config file saved]
2022-12-16 00:42:24.711 Config: [Config file saved]
2022-12-16 01:00:08.068 Config: [Config file saved]
2022-12-16 01:02:29.576 Config: [Config file saved]
tail: /tmp/nibepi.log: file truncated
^Z
[2]+ Stopped tail -f /tmp/nibepi.log
^Z
[3]+ Stopped tail -f /tmp/nibepi.log
pi@nibepi:/tmp$
Sorry vergeten te vermelden dat je Core moet selecteren bij logging.Mark77 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:25:
[...]
Ik krijg er geen log uit. Heb inmiddels van alles geprobeerd.
Dit krijg ik er uit.
remote: Compressing objects: 100% (3/3), done.
remote: Total 756 (delta 3), reused 2 (delta 2), pack-reused 751
Receiving objects: 100% (756/756), 2.27 MiB | 623.00 KiB/s, done.
Resolving deltas: 100% (419/419), done.
Branch '1.2.1' set up to track remote branch '1.2.1' from 'origin'.
Switched to a new branch '1.2.1'
Updated succesfully
Starting Node-RED.
2022-12-16 00:38:53.440 Config: [Config file saved]
2022-12-16 00:42:11.550 Config: [Config file saved]
2022-12-16 00:42:24.711 Config: [Config file saved]
2022-12-16 01:00:08.068 Config: [Config file saved]
2022-12-16 01:02:29.576 Config: [Config file saved]
tail: /tmp/nibepi.log: file truncated
^Z
[2]+ Stopped tail -f /tmp/nibepi.log
^Z
[3]+ Stopped tail -f /tmp/nibepi.log
pi@nibepi:/tmp$
Zet dat aan en zet dan je modbus aan op je warmtepomp dan zou je een log moeten krijgen.
Ik heb een issue op GitHub staan. De ontwikkelaar denkt dat je gewoon mee kunt luisteren op de bus tussen de wp en de smo. Ik heb inmiddels wel een usb naar modbus adapter, maar ben er nog niet mee bezig geweest
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
Vrees dat het toch niet zal werken op een SMO20.
Info over de SMO20:
Geschikt voor minder uitgebreide cv- en tapwaterinstallaties
Zonder aansluitmogelijkheden voor bijv. een kamerthermostaat of uitbreidingsprinten
Een RMU40 kamerthermostaat communiceert ook via modbus deze kan niet aangesloten worden hierop dus denk niet dat nibePi er op gaat werken. Helaas.
Even upgraden naar SMO40 en je oude SMO20 op marktplaats zetten
Info over de SMO20:
Geschikt voor minder uitgebreide cv- en tapwaterinstallaties
Zonder aansluitmogelijkheden voor bijv. een kamerthermostaat of uitbreidingsprinten
Een RMU40 kamerthermostaat communiceert ook via modbus deze kan niet aangesloten worden hierop dus denk niet dat nibePi er op gaat werken. Helaas.
Even upgraden naar SMO40 en je oude SMO20 op marktplaats zetten

Dit kan niet, staat fout in topicstart.DIY schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:30:
@HiBe @storeman of een andere gebruiker met een SMO20: in de TS staat dat de SMO20 word ondersteund, maar ik heb nog niet de modbus/ juiste aansluiting weten te vinden. Weet iemand hoe je de nibepi op de SMO20 aansluit?
@storeman ik ben benieuwd. Post je eventuele bevindingen (positief en negatief) ook hier?
@apelders kun je de topicstart aanpassen? Mijn overweging om de smo20 te bestellen was deels gebaseerd op de optie om met nibepi uit te kunnen lezen (en het feit dat er verder niets te krijgen was voor een normale prijs).
@iCrOn De smo40 en S40 zijn niet op voorraad. Zal eens informeren wat de levertijd is.
@apelders kun je de topicstart aanpassen? Mijn overweging om de smo20 te bestellen was deels gebaseerd op de optie om met nibepi uit te kunnen lezen (en het feit dat er verder niets te krijgen was voor een normale prijs).
@iCrOn De smo40 en S40 zijn niet op voorraad. Zal eens informeren wat de levertijd is.
Ik heb de overweging ook gehad. Ik stuur de SMO20 nu aan met een stuk of 6 relais, uitlezen in Home Assistant gaat wel aardig. Mijn buffervat heeft wat sensoren die aan een ESP hangen (net als de relais). Het zou wel wat sjieker mogen, maar ik vind het zo wel even prima.
Ik vind het wat spannend om zomaar even die bus af te gaan luisteren. Ik heb al een keer een warmtepomp opgeblazen. En de winterperiode is niet het moment om zonder WP te zitten.
Ik vind het wat spannend om zomaar even die bus af te gaan luisteren. Ik heb al een keer een warmtepomp opgeblazen. En de winterperiode is niet het moment om zonder WP te zitten.
Ben gewoon even nieuwsgierig....storeman schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:02:
Ik heb de overweging ook gehad. Ik stuur de SMO20 nu aan met een stuk of 6 relais, uitlezen in Home Assistant gaat wel aardig. Mijn buffervat heeft wat sensoren die aan een ESP hangen (net als de relais). Het zou wel wat sjieker mogen, maar ik vind het zo wel even prima.
Hoe gebruik je de relais om wat aan te sturen???
De SMO20 heeft diverse AUX in/uitgangen die instelbaar zijn. Zo kun je:
- Verwarming blokkeren
- Eco + luxe stand activeren
Met de relais zou je ook kunnen sturen op het SmartGrid (SG) deel van de SMO. Met twee relais kun je dan vier standen realiseren (blokkeren, normaal, goedkope stroom en gratis stroom). Hiermee kun je dynamisch de stooklijn aanpassen. Hier ben ik echter nog niet mee bezig geweest.
- Verwarming blokkeren
- Eco + luxe stand activeren
Met de relais zou je ook kunnen sturen op het SmartGrid (SG) deel van de SMO. Met twee relais kun je dan vier standen realiseren (blokkeren, normaal, goedkope stroom en gratis stroom). Hiermee kun je dynamisch de stooklijn aanpassen. Hier ben ik echter nog niet mee bezig geweest.
Ik het een noot toegevoegd.DIY schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:13:
Hoe laten jullie de data naar influxdb gaan?
telegraf icm MQTT
NibePi->MQTT->Node-RED->Influxdb
nibePI->influxdb
Andere optie?
telegraf icm MQTT
NibePi->MQTT->Node-RED->Influxdb
nibePI->influxdb
Andere optie?
[ Voor 13% gewijzigd door format5 op 31-01-2023 16:43 ]
Nibepi -> mqtt -> Home assistant ->InfluxDB
Als je de InfluxDB add-on installeert in Home Assistant komen de waarden automatisch in InfluxDB van de NibePi sensors en alle sensors in HA.
Als je de InfluxDB add-on installeert in Home Assistant komen de waarden automatisch in InfluxDB van de NibePi sensors en alle sensors in HA.
Ik gebruik OpenHab om alles rondom klimaat en energie te verzamelen en dan af te leveren in een MySQL (MariaDB). En binnen openHab wordt ook heel vaak UnfluxDB gebruikt.
dus: NIbePi > MQTT > OPenHAB > MariaDB > Grafana
dus: NIbePi > MQTT > OPenHAB > MariaDB > Grafana
Bedankt!
Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen, ik probeer namelijk HA een beetje te vermijden.
De Pi die dit draait wil ik namelijk weg gaan doen, net als domoticz.
Zodat ik alleen maar node-red/influxdb/grafana/fibaro over hou.
Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen, ik probeer namelijk HA een beetje te vermijden.
De Pi die dit draait wil ik namelijk weg gaan doen, net als domoticz.
Zodat ik alleen maar node-red/influxdb/grafana/fibaro over hou.
Hoe voeg ik extra registers toe?
Al even wat gezocht maar krijg (nog) niks gevonden.
44302, 44306 en 44308 mis ik, en volgens HA zijn deze er wel.
cooling, compr. only., heating, compr. only. en hotwater, compr. only.
Al even wat gezocht maar krijg (nog) niks gevonden.
44302, 44306 en 44308 mis ik, en volgens HA zijn deze er wel.
cooling, compr. only., heating, compr. only. en hotwater, compr. only.
Op de pagina Datahantering kan je aanvinken wat je wilt uitlezen.
De registers die je aanhaalt hierboven werken waarschijnlijk alleen als je een extra accessoire heb toegevoegd aan je warmtepomp, bij mijn F1245 kan ik ze wel selecteren, maar komen er geen waarden binnen. Ze komen in HA met waarde 0.
De registers die je aanhaalt hierboven werken waarschijnlijk alleen als je een extra accessoire heb toegevoegd aan je warmtepomp, bij mijn F1245 kan ik ze wel selecteren, maar komen er geen waarden binnen. Ze komen in HA met waarde 0.
[ Voor 5% gewijzigd door iCrOn op 02-02-2023 16:14 ]
@iCrOn Ik kan ze niet selecteren op die pagina, ze staan er niet in.
En ja de accessoire er voor heb ik, in nibeuplink en HA zie ik ze gewoon, maar ik wil HA er tussenuit halen.
Edit
Ik ga gewoon de json er voor aanpassen, veel makkelijker
Edit 2
Pull request staat klaar
En ja de accessoire er voor heb ik, in nibeuplink en HA zie ik ze gewoon, maar ik wil HA er tussenuit halen.
Edit
Ik ga gewoon de json er voor aanpassen, veel makkelijker

Edit 2
Pull request staat klaar
[ Voor 22% gewijzigd door format5 op 03-02-2023 10:32 ]
Oke je kan er wel zelf toevoegen als er ontbreken.
Je kan de JSON aanpassen van het model wat je hebt in:
Voor de register 44302 44306 44308
Wel even read-only uitzetten bij instellingen.
Je kan de JSON aanpassen van het model wat je hebt in:
code:
1
| /home/pi/.node-red/node_modules/nibepi/models |
Voor de register 44302 44306 44308
JSON:
1
2
3
| {"register":"44302","factor":10,"size":"u32","mode":"R","titel":"Heat Meter - Cooling Cpr EP14","info":"Accumulated energy production as calculated by the heat meter","unit":"kWh","min":"0","max":"0"}, {"register":"44306","factor":10,"size":"u32","mode":"R","titel":"Heat Meter - HW Cpr EP14","info":"Accumulated energy production as calculated by the heat meter","unit":"kWh","min":"0","max":"0"}, {"register":"44308","factor":10,"size":"u32","mode":"R","titel":"Heat Meter - Heat Cpr EP14","info":"Accumulated energy production as calculated by the heat meter","unit":"kWh","min":"0","max":"0"}, |
Dat had ik inderdaad al gedaan, om er vervolgens een pullrequest van te maken (en ook een paar andere velden welke er zijn, maar ik niet gebruik meteen toe te voegen).iCrOn schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:02:
Oke je kan er wel zelf toevoegen als er ontbreken.
Je kan de JSON aanpassen van het model wat je hebt in:code:
1 /home/pi/.node-red/node_modules/nibepi/models
Voor de register 44302 44306 44308JSON:
1 2 3 {"register":"44302","factor":10,"size":"u32","mode":"R","titel":"Heat Meter - Cooling Cpr EP14","info":"Accumulated energy production as calculated by the heat meter","unit":"kWh","min":"0","max":"0"}, {"register":"44306","factor":10,"size":"u32","mode":"R","titel":"Heat Meter - HW Cpr EP14","info":"Accumulated energy production as calculated by the heat meter","unit":"kWh","min":"0","max":"0"}, {"register":"44308","factor":10,"size":"u32","mode":"R","titel":"Heat Meter - Heat Cpr EP14","info":"Accumulated energy production as calculated by the heat meter","unit":"kWh","min":"0","max":"0"},
Krijg in nieuw huis ook een Metro Therm SHB10 (6kW) warmtepomp en ben op zoek naar een (goedkope) manier deze uit te lezen en aan te sturen via Home Assistant. Ik heb jouw posts op Facebook ook opgezocht, maar kon niet vinden of nibepi (inmiddels) werkt met dit model. Kan jij (of iemand anders) dit bevestigen?Mark77 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:31:
Arrived anxious, left bored
Had een zero 2 besteld die volgende week zou binnen komen. Net bericht dat levertje +52 weken wordt…..
Gewone zero ook niet leverbaar. Iemand nog suggesties, ga ook nog even 2de hands kijken
Gewone zero ook niet leverbaar. Iemand nog suggesties, ga ook nog even 2de hands kijken
[ Voor 30% gewijzigd door jschoorl2 op 28-02-2023 19:16 ]
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Mark heeft zoiezo een ander model dan jij. Je zult tzt dus ook even een logfile moeten maken zoals dat een pagina terug door Icron wordt beschreven. Deze logfile moet je dan mailen naar de ontwikkelaar zodat hij jouw type kan toevoegen aan Nibepi.Puck schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:08:
[...]
Krijg in nieuw huis ook een Metro Therm SHB10 (6kW) warmtepomp en ben op zoek naar een (goedkope) manier deze uit te lezen en aan te sturen via Home Assistant. Ik heb jouw posts op Facebook ook opgezocht, maar kon niet vinden of nibepi (inmiddels) werkt met dit model. Kan jij (of iemand anders) dit bevestigen?
Ik heb de Nibepi aan een 8kW SHB van Metrotherm hangen. Heb nog wel eens last dat er een modbusstoring naar voren komt. Krijg het gevoel dat dit aan de Zero ligt. Misschien te langzaam?Mark heeft zoiezo een ander model dan jij. Je zult tzt dus ook even een logfile moeten maken zoals dat een pagina terug door Icron wordt beschreven. Deze logfile moet je dan mailen naar de ontwikkelaar zodat hij jouw type kan toevoegen aan Nibepi.
Ik heb de Nibepi aan een 8kW SHB van Metrotherm hangen. Heb nog wel eens last dat er een modbusstoring naar voren komt. Krijg het gevoel dat dit aan de Zero ligt. Misschien te langzaam?Mark heeft zoiezo een ander model dan jij. Je zult tzt dus ook even een logfile moeten maken zoals dat een pagina terug door Icron wordt beschreven. Deze logfile moet je dan mailen naar de ontwikkelaar zodat hij jouw type kan toevoegen aan Nibepi.
Dit is de Facebook link
https://www.facebook.com/...rmalink/1283436232217910/
Als Topicstarter moet ik zeggen dat ik het het afgelopen jaar wel een beetje heb af laten weten.
Andere prioriteiten en mijn gezondheid lieten niet toe dat ik veel tijd meer heb kunnen besteden aan mijn NIBE topics.
Inmiddels heb ik al jullie posts gelezen en wat notities gemaakt om wat meer inhoud te kunnen gaan geven aan dit topic.
De belangrijkste reden dat ik aan nibepi ben begonnen is het leren kennen van mijn Warmtepomp. Dat was gelukt want ik heb veel inzicht gekregen in het gedrag van de WP dankzij nibepi.
Daarnaast ben ik ook alle trainingen bij NIBE gaan volgen en dat was ook verhelderend.
Mijn grote wens was om als volgende stap Dynamic Pricing te gaan toepassen.
Dat kan via NIBE, maar dan heb je het Uplink Pro abonnement nodig als het aan NIBE ligt.
Maar met de nibepi gaat dat ook prima blijkt.
Ik had er al mee geëxperimenteerd toen ik nog met het nibepi_1.1.bin image mijn nibepi liet draaien. Dat werkte dus niet.
Nu las ik in jullie posts dat er een nieuwe versie 1.2 beschikbaar was dus ben ik die gaan installeren op een andere SD kaart om te kijken wat dit image te bieden had.
Nou, ik kan bevestigen dat ik nu keurig mijn dynamische prijzen binnen krijg dus dat is mooi. Kan ik de komende weken eens gaan kijken wat die regeling doet en hoe ik kosten kan gaan besparen (want ik had even genoeg van mijn inmiddels variabele contract van Eneco met absurde prijzen). Nu ben ik over op Tibber. Mijn auto laad al op de goedkope uren. Nu de rest van het huis nog.
Andere prioriteiten en mijn gezondheid lieten niet toe dat ik veel tijd meer heb kunnen besteden aan mijn NIBE topics.
Inmiddels heb ik al jullie posts gelezen en wat notities gemaakt om wat meer inhoud te kunnen gaan geven aan dit topic.
De belangrijkste reden dat ik aan nibepi ben begonnen is het leren kennen van mijn Warmtepomp. Dat was gelukt want ik heb veel inzicht gekregen in het gedrag van de WP dankzij nibepi.
Daarnaast ben ik ook alle trainingen bij NIBE gaan volgen en dat was ook verhelderend.
Mijn grote wens was om als volgende stap Dynamic Pricing te gaan toepassen.
Dat kan via NIBE, maar dan heb je het Uplink Pro abonnement nodig als het aan NIBE ligt.
Maar met de nibepi gaat dat ook prima blijkt.
Ik had er al mee geëxperimenteerd toen ik nog met het nibepi_1.1.bin image mijn nibepi liet draaien. Dat werkte dus niet.
Nu las ik in jullie posts dat er een nieuwe versie 1.2 beschikbaar was dus ben ik die gaan installeren op een andere SD kaart om te kijken wat dit image te bieden had.
Nou, ik kan bevestigen dat ik nu keurig mijn dynamische prijzen binnen krijg dus dat is mooi. Kan ik de komende weken eens gaan kijken wat die regeling doet en hoe ik kosten kan gaan besparen (want ik had even genoeg van mijn inmiddels variabele contract van Eneco met absurde prijzen). Nu ben ik over op Tibber. Mijn auto laad al op de goedkope uren. Nu de rest van het huis nog.
Om jullie met Smart Price Adaption wat beter op weg te helpen (ik heb hier nog niemand de details over zien posten), heb ik het starttopic wat aangepast aan de huidige tijd en een hoofdstukje toegevoegd.
Ik hoop dat er meer tweakers zijn die met deze optie aan het stoeien zijn.
Graag jullie ervaringen delen.
Ik hoop dat er meer tweakers zijn die met deze optie aan het stoeien zijn.
Graag jullie ervaringen delen.
@apelders Smart price adaptation staat bij nog wel op de planning, maar ik ben eerst de Nibe (zonder NibePi, dat wel) nog aan het doorgronden. Je schreef dat je alle Nibe trainingen hebt gedaan, hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Ik zou ook wel meer inzicht in mijn wp willen krijgen, maar ik dacht dat er alleen trainingen voor professionals waren en niet voor consumenten.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320.
@Aziraphale , ik hoop jouw ervaringen hier ook terug te lezen.
Wat betreft trainingen. NIBE geeft inderdaad training aan professionals maar voor mij als geïnteresseerde ondernemer met een KvK nummer is dat zonder problemen verlopen.
Je leert er veel van maar een achtergrond als installateur is wel handig om alles te kunnen begrijpen.
Wat betreft trainingen. NIBE geeft inderdaad training aan professionals maar voor mij als geïnteresseerde ondernemer met een KvK nummer is dat zonder problemen verlopen.
Je leert er veel van maar een achtergrond als installateur is wel handig om alles te kunnen begrijpen.