Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apelders
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-04 09:24
De verkrijgbaarheid van hardware is blijkbaar tegenwoordig een groot probleem voor dit 'project'.
Misschien is het een idee als ik een overzicht probeer te maken van configuraties die werken en daarbij de beschikbaarheid van de materialen. Dan kan ik dit in het starttopic opnemen en kunnen medetweakers ook succesvol hun nibepi projectje starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
iCrOn schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:07:
Nee helaas niet. Is nog steeds een beetje zelf uitzoeken en koppelen.

Esphome-nibe is dan handiger, Je krijg in HA dan een aantal dingen voor geprogrammeerd wat je anders bij NibePi zelf moet uitzoeken.je krijgt een hele berg aan sensors net zoals je krijg met NibePi en HA autodiscovery aangevinkt. Zal eens na vragen of de print van Enri werkt met esphome-nibe. De ontwikkelaar van de Esphome-Nibe gaf aan hij niet ziet waarom het niet zou moeten werken. Maar de lilygo t-can485 handiger is omdat deze ook gelijk overweg kan met het voltage wat de Nibe geeft en je dus direct kan aansluiten in de warmtepomp.
Ik heb de enri 485 modbus module in bezit. Weet jij inmiddels al of deze werkt met nibepi en/of esphome-nibe?
Wat zijn eigenlijk de voordelen van nibepi boven esphome-nibe? Kan je met nibepi meer zelf instellen of uitlezen, of maakt dat geen verschil? Ik heb nl. al home assistant draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:07
Mark77 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:14:
[...]

Ik heb de Nibepi aan een 8kW SHB van Metrotherm hangen. Heb nog wel eens last dat er een modbusstoring naar voren komt. Krijg het gevoel dat dit aan de Zero ligt. Misschien te langzaam?

Dit is de Facebook link
https://www.facebook.com/...rmalink/1283436232217910/
Ik heb ook een Zero in gebruik voor nibepi, heeft de hele winter probleemloos gewerkt. Geen enkele modbusstoring. Het kan dus prima met een zero, maar wellicht dat jouw zero kuren heeft. Of een slechte verbinding ergens tussen de samengestelde componenten, of een draadbreuk of slecht contact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:29
koelkast schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:29:
[...]

Ik heb de enri 485 modbus module in bezit. Weet jij inmiddels al of deze werkt met nibepi en/of esphome-nibe?
Wat zijn eigenlijk de voordelen van nibepi boven esphome-nibe? Kan je met nibepi meer zelf instellen of uitlezen, of maakt dat geen verschil? Ik heb nl. al home assistant draaien.
Heb zelf de print van enri in gebruik op mijn WTW dus nog niet getest op de Nibe, maar aangezien dit wel een goede modbus chip is, verwacht ik wel dat het zal werken. Als je het hebt liggen zou ik zeker proberen.

De esphome-nibe doet zelf niks met de data alleen versturen naar:

Home Assistant
OpenHab
Nibe MQTT
nibepi

Voordeel van Esphome-nibe is dat het een ESP is en je dus niet kan hebben dat je SD-kaart stuk kan gaan. Ik verwacht ook dat het sneller werkt omdat hij alleen data doorgeeft en dus niet zoveel moet behappen als de nibePi op een pi zero.
De ontwikkelaar van Esphome-nibe lijkt wat meer tijd te hebben voor zijn project dan de ontwikkelaar van NibePi.

Voordeel van de NibePi is dan weer dat je een aantal dingen hebt die geïntegreerd zijn wat handig kan zijn maar niet absoluut noodzakelijk zoals:
-Varmvattenreglering Schakelt tijdelijk naar luxe stand bij veel tap water gebruik (meer warm water)
-Elprisreglering regeling op energieprijs, is mogelijk voor nederland met de hack in de start post.
-Prognosreglering sturen op temperatuur aan de hand van weer data, dit werkt momenteel ook niet voor nederland
-Inomhusreglering sturen op binnen en buiten temperatuur, dit werkt wel een tijdje aangehad, maar momenteel gebruik ik dit zelf niet.

Mocht je het gaan proberen, info kan je hier en hier vinden. Check of je pomp er wel tussen staat op de integratie pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
iCrOn schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:29:
[...]

Heb zelf de print van enri in gebruik op mijn WTW dus nog niet getest op de Nibe, maar aangezien dit wel een goede modbus chip is, verwacht ik wel dat het zal werken. Als je het hebt liggen zou ik zeker proberen.

De esphome-nibe doet zelf niks met de data alleen versturen naar:

Home Assistant
OpenHab
Nibe MQTT
nibepi

Voordeel van Esphome-nibe is dat het een ESP is en je dus niet kan hebben dat je SD-kaart stuk kan gaan. Ik verwacht ook dat het sneller werkt omdat hij alleen data doorgeeft en dus niet zoveel moet behappen als de nibePi op een pi zero.
De ontwikkelaar van Esphome-nibe lijkt wat meer tijd te hebben voor zijn project dan de ontwikkelaar van NibePi.

Voordeel van de NibePi is dan weer dat je een aantal dingen hebt die geïntegreerd zijn wat handig kan zijn maar niet absoluut noodzakelijk zoals:
-Varmvattenreglering Schakelt tijdelijk naar luxe stand bij veel tap water gebruik (meer warm water)
-Elprisreglering regeling op prijs, maar is niet beschikbaar voor nederland
-Prognosreglering sturen op temperatuur aan de hand van weer data, dit werkt momenteel ook niet voor nederland
-Inomhusreglering sturen op binnen en buiten temperatuur, dit werkt wel een tijdje aangehad, maar momenteel gebruik ik dit zelf niet.

Mocht je het gaan proberen, info kan je hier en hier vinden. Check of je pomp er wel tussen staat op de integratie pagina.
Super dat je even de verschillen uiteenzet tussen NibePi en esphome-nibe, helder! Ik heb Home Assistant draaien, dus de noodzaak voor NibePi is er niet. Ik woon er nog niet, dus heb nog geen mogelijkheden het te proberen, maar ben graag goed voorbereid :)

Ik zie dat de Nibe warmtepomp (in mijn geval de F1255) per telegram 20 registers uitspuugt. Dat betekent dat je van alle registers er max 20 kunt kiezen om uit te lezen? Of betekent het iets anders? Is er eigenlijk een overzicht van alle informatie die de F1255 uit kan sturen? Welke info is er eigenlijk nodig om helder te krijgen of je systeem goed werkt / staat afgesteld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magnetx3
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:09
koelkast schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:16:
[...]
Ik heb Home Assistant draaien, dus de noodzaak voor NibePi is er niet.
Nibe wp uitlezen buiten nibepi om is redelijk off-topic hier. Maar ik heb hetzelfde pad bewandeld dus geef graag toelichting over mijn huidige setup.

offtopic:
Mocht je alles willen uitlezen in HA kan ik je dit bordje aanbevelen:
https://github.com/Xinyuan-LilyGO/T-CAN485

Flashen met esphome-nibe icm officiele nibe integration van Home Asisstant.

[…]
Ik zie dat de Nibe warmtepomp (in mijn geval de F1255) per telegram 20 registers uitspuugt. Dat betekent dat je van alle registers er max 20 kunt kiezen om uit te lezen? Of betekent het iets anders?

Volgens mij is dit vooral relevant voor de software implementaties. Betekent namelijk dat de data per batch van max 20 parameters verstuurd wordt. Hoe dit qua timing zit tussen batches weet ik niet. Ik heb in ieder geval een 100 tal sensors aan staan in Home Assistant voor mijn AMS10-6 en ze worden allemaal geüpdatet.

[...]
Is er eigenlijk een overzicht van alle informatie die de F1255 uit kan sturen?

https://www.openhab.org/addons/bindings/nibeheatpump/ gebruik ik nog weleens al referentie, is erg compleet. Volgens mij is er ook een manier om de parameters te dumpen naar een USB via je wp, maar dus nog niet nodig gehad.

Nibe BA-SVM10-200/6 + AMS10-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apelders
iCrOn schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:29:
[...]

-Elprisreglering regeling op prijs, maar is niet beschikbaar voor nederland
Kijk even in de openingspost wat je moet doen om Elprisreglering aan de praat te krijgen.
Dat werkt dus wel en ben daar heel tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-03 16:59
Ik draai al een tijdje de nibepi maar tot nu toe was het altijd verwarmen. Ik vind in de interface geen optie om ook de passieve koeling aan te sturen.

Heeft iemand een idee of dit kan en waar dit zit?

Lijkt me hetzelfde principe maar ik kan het dus niet vinden :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCrOn
Ik schakel deze zelf aan/uit door via mqtt:
code:
1
nibe/modbus/47374/set
(Start Temperature Cooling Start temperature for cooling, as set in menu 4.9.2 0=Off 1=On) bij F1245. Ik stuur dan bijvoorbeeld 16 voor in schakelen en 30 voor uitschakelen.

Dit gebruik ik bijvoorbeeld als de vloer gedweild moet worden omdat het anders te lang duurt voordat de vloer droog is. Of ik de koeling gewoon uit wil.

Kijk ook even hoe je filtertijd staat in het menu van koeling, deze eventueel verlagen zodat hij eerder start met koelen.

[ Voor 13% gewijzigd door iCrOn op 06-06-2023 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archomeda
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23-04 23:56
Heeft iemand de laatste image van nibepi? De website waar de link naar verwijst schijnt down te zijn voor mij op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCrOn
Via de Facebook groep is deze link gedeeld. Is de OneDrive van de ontwikkelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archomeda
iCrOn schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:17:
Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apelders
iCrOn schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:17:
Dank je voor de trigger. _/-\o_ Ik heb het starttopic aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apelders
ndedecke schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:04:
Ik draai al een tijdje de nibepi maar tot nu toe was het altijd verwarmen. Ik vind in de interface geen optie om ook de passieve koeling aan te sturen.

Heeft iemand een idee of dit kan en waar dit zit?

Lijkt me hetzelfde principe maar ik kan het dus niet vinden :-(
In Zweden zullen ze niet zo vaak koeling nodig hebben. Misschien dat het daarom niet expliciet door de ontwikkelaar in de interface is aangeboden.
Het beste stel je het op de SMO in. Kijk even in de documentatie wat benodigd is.
https://www.nibe.eu/nl-nl...ing/instellen-koelfunctie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archomeda
Hmm... Het lijkt er op dat de 32-bit waarden wat corrupt zijn bij mij. Of tenminste, niet zozeer corrupt, maar swapped:

Bijv. register 43416 voor het aantal compressor starts geeft nibepi een waarschuwing dat het buiten bereik ligt, met als waarde 54394880. Nibeuplink zegt 830.

Als je de bits in paren van 16-bit omdraait, komen ze overeen.
54394880 = 0x033E0000
830 = 0x0000033E

Kan ik dit oplossen, en zo ja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apelders
Ik heb het even nagekeken in mijn nibepi.
Bij mij komt register 43416 niet voor in de lijst van de te kiezen registers.
Compressor starts is bij mij register 44069.
In nibepi wordt deze keurig weergegeven als 4980
Ditzelfde getal zie ik ook terug in upLink en op de SMO40.
Ook via Mqtt zie ik dezelfde waarde in mijn NodeRed flows.
Ik begrijp ook niet hoe dit zou kunnen voor een specifiek register.
In je home automation zou je dit voor dit specifiek register op kunnen lossen.
Als ik het in mijn nodeRed op zou moeten lossen zou ik aan de slag gaan met node-red-contrib-buffer-parser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
Archomeda schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:18:
Hmm... Het lijkt er op dat de 32-bit waarden wat corrupt zijn bij mij. Of tenminste, niet zozeer corrupt, maar swapped:

Bijv. register 43416 voor het aantal compressor starts geeft nibepi een waarschuwing dat het buiten bereik ligt, met als waarde 54394880. Nibeuplink zegt 830.

Als je de bits in paren van 16-bit omdraait, komen ze overeen.
54394880 = 0x033E0000
830 = 0x0000033E

Kan ik dit oplossen, en zo ja, hoe?
Welk model warmtepomp gebruik je?

In versie 1.1 van NibePi zijn er wel wat problemen geweest, maar neem aan dat je de image van bovenstaande link gedownload hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-03 16:59
apelders schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:32:
[...]

In Zweden zullen ze niet zo vaak koeling nodig hebben. Misschien dat het daarom niet expliciet door de ontwikkelaar in de interface is aangeboden.
Het beste stel je het op de SMO in. Kijk even in de documentatie wat benodigd is.
https://www.nibe.eu/nl-nl...ing/instellen-koelfunctie
De koeling draait door het in te stellen op de warmtepomp zelf, maar dus jammer dat het niet in de interface zat.

Aangezien ik met alles op home assistant zit en nibepi niet echt meer onderhouden wordt zou ik liever naar de esphome migratie gaan, maar heb nu wel een werkende pi zero w met nibepi.

Ik vind niet direct hoe ik deze projecten zou kunnen linken. Ik moet gewoon iets van bridge hebben die de modbus kan uitlezen en de rest doet de nibe integratie voor homeassistant dan wel voor me.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archomeda
apelders schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 20:43:
Ik heb het even nagekeken in mijn nibepi.
Bij mij komt register 43416 niet voor in de lijst van de te kiezen registers.
Compressor starts is bij mij register 44069.
In nibepi wordt deze keurig weergegeven als 4980
Ditzelfde getal zie ik ook terug in upLink en op de SMO40.
Ook via Mqtt zie ik dezelfde waarde in mijn NodeRed flows.
Ik begrijp ook niet hoe dit zou kunnen voor een specifiek register.
In je home automation zou je dit voor dit specifiek register op kunnen lossen.
Als ik het in mijn nodeRed op zou moeten lossen zou ik aan de slag gaan met node-red-contrib-buffer-parser.
Deze register is maar een voorbeeld, ik zie het bij alle s32 en u32 registers gebeuren.
iCrOn schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:05:
[...]

Welk model warmtepomp gebruik je?

In versie 1.1 van NibePi zijn er wel wat problemen geweest, maar neem aan dat je de image van bovenstaande link gedownload hebt.
Het betreft de F1255 (PC). En ja, ik heb de 1.2 gedownload van OneDrive.

Ik zie bijvoorbeeld wel dat er wat bitshifting gedaan wordt, maar ik ben niet bekend met hoe ik dit op mijn pi kan aanpassen, anders dan het via SSH in de node_modules folder aanpassen wat niks blijkt uit te halen.

Wellicht dat verschillende warmtepompen / softwarerevisies de 32-bit registers anders encoden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archomeda
Oke, ik heb de oplossing gevonden: word swap. Ik wist niet dat er een extra setting bij was gekomen nadat modbus enabled was. Nu ik deze heb ingeschakeld op de warmtepomp, komen de 32-bit registers wel goed binnen. Blijkbaar is de register om word swap in en uit te schakelen ook een R/W register, voor de F1255 is dat 48852.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
ndedecke schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:29:
[...]

Aangezien ik met alles op home assistant zit en nibepi niet echt meer onderhouden wordt zou ik liever naar de esphome migratie gaan, maar heb nu wel een werkende pi zero w met nibepi.

Ik vind niet direct hoe ik deze projecten zou kunnen linken. Ik moet gewoon iets van bridge hebben die de modbus kan uitlezen en de rest doet de nibe integratie voor homeassistant dan wel voor me.

Iemand tips?
https://github.com/elupus/esphome-nibe
Dit bedoel je?

Het in de repo aanbevolen bordje werkt top, nu zonder verzendkosten 12eu. Aansluiten op de modbus aansluiting van je wp.

Esphome op je pi zero kan volgens mij niet. Groot verschil is wel dat nibepi ook veel logica heeft om de wp aansturing (deels) over te nemen, dit kan je met HA ook doen natuurlijk, maar doet de integratie niet voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apelders
Archomeda schreef op maandag 19 juni 2023 @ 00:40:
Oke, ik heb de oplossing gevonden: word swap. Ik wist niet dat er een extra setting bij was gekomen nadat modbus enabled was. Nu ik deze heb ingeschakeld op de warmtepomp, komen de 32-bit registers wel goed binnen. Blijkbaar is de register om word swap in en uit te schakelen ook een R/W register, voor de F1255 is dat 48852.
Dank voor je feedback. Ik kende de functie ook niet en bij mij voldeed de default waarde 'uit' dus.
Ik heb deze waardevolle tip _/-\o_ in de openingspost opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:49
Ik heb een LilyGo-bordje klaar staan met de ESPHome-Nibe erop. Nu wilde ik deze aansluiten op mijn VVM320, echter zie ik dat de RMU40-bediening op dezelfde punten (9-10-11-12) is aangesloten als dat dit bordje zou moeten conform dit voorbeeld.

Weet iemand of je meerdere draden/units op dezelfde punten kunt aansluiten? Het lijkt me dat je dan qua bediening/signalen in de problemen kunt komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magnetx3
millerman_sf schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:17:
Ik heb een LilyGo-bordje klaar staan met de ESPHome-Nibe erop. Nu wilde ik deze aansluiten op mijn VVM320, echter zie ik dat de RMU40-bediening op dezelfde punten (9-10-11-12) is aangesloten als dat dit bordje zou moeten conform dit voorbeeld.

Weet iemand of je meerdere draden/units op dezelfde punten kunt aansluiten? Het lijkt me dat je dan qua bediening/signalen in de problemen kunt komen?
Deze vraag heb ik hier eerder gesteld, werkt gewoon als je ze parallel aansluit op 9-12. Als je zoekt op mijn posts in dit topic moet je een heel eind komen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Helder, daar ga ik wel uitkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serienummer
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-04 10:48
Hoi Allemaal,

Ik heb met veel interesse dit topic doorgelezen.
Ik ben de sinds kort de bezitter van de Nibe F1155-6(PC). Waarom nu niet de S1155-6(PC)??
Tja, die is niet leverbaar, dat zou nog een jaar gaan duren. Een voordeel van de S1155-6 is
dat de Modbus er al in zit en makkelijker de WP kan uitlezen. Dat is niet het geval van de F1155-6.

Na het doorlezen van alle reacties zijn mij veel dingen duidelijker geworden. Toch zijn er een paar
dingen mij nog niet duidelijk. Ik hoop dat jullie mij verontschuldigen mocht dit wel zijn besproken hier.
Mocht dat wel het geval zijn dan hoor ik dat graag en dan zal ik nog dieper erin duiken :-)

Ik moet er nog aan beginnen (Heb de onderdelen net besteld en zullen in de loop van volgende week binnenkomen).De "Wide Input SHIM" is helaas lastig te bestellen. Heb daarom gekozen voor een PoE versie. Aangezien mijn Switch PoE ondersteund.

Voor het aansluiten van de F1155-6 op de Pi zero, begrijp ik het goed dat je de Modbus-40 helemaal niet nodig hebt en kan ik de NibePi direct aansluiten op de AA3-X4 poorten 9,10,11,12?
Maar waar sluit ik deze dan op aan op de NibePi. Heeft misschien iemand een foto van de NibePi aangesloten? Dat zou mij heel erg helpen om een goed beeld hiervan te krijgen.

Alvast harstikke bedankt voor jullie hulp.

Groeten
Serienummer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:44
de allereerste foto op de github pagina van nibepi laat zien waar je de a en b draadjes aansluit: https://github.com/anerdins/nibepi/blob/master/README.en.md De aansluitingen zitten dus op het RS485 boardje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serienummer
@emielbf
Harstikke bedankt

Zodra de suppen binnen zijn zal ik het samenvoegen en testen.
Uiteraard zal ik laten weten hoe het verlopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serienummer
Gisteren is allen binnen gekomen.

Volgende stap is even goed kijken hoe alles in elkaar gezet moet worden.
Dan komt de soldeerbout uit het vet. Ik ben geen specialist met solderen maar het is gelukt om alle
onderdelen aan elkaar te verbinden. Dan de PoE kabel erin en met de neus erbij om te ruiken of alles
ECHT goed is gegaan. Heb verder niks geroken :-0

Maar het opstarten van de nibepi lukte helaas niet. Er werd geen IP adres uitgedeeld aan de Nibepi. Dan even de monitor er aangekoppeld. Hieruit bleek dat de pi een panic attack had. Dit is me 3 keer gebeurd. Maar de aanhouder wint en bij de 4e keer is het gelukt. en de GUI is bereikbaar.

Nu de Nibepi werkt ben ik in de Warmtepomp gedoken. Met de tekeningen erbij heb ik de boel aangesloten.
Nibepi opgestart. en na een minuut de WP aangezet. In het menu de Modbus optie aangevinkt.
De warmtepomp ging heel even in de error stand, maar daar was hij snel weer uit. Dat betekend dat de WP is aangesloten aan de NibePi.

Dan is het niks anders dan een je bekend maken in de menus van de Nibepi.
Ik zelf maak gebruik van Homeassistant. Dus ik ben een beetje aan het proberen te ontdekken hoe de MQTT broker (HA) te koppel aan de nibepi. Dat is nog niet zo eenvoudig.

Hoe hebben jullie deze gekoppeld en welke mooie dashboards hebben jullie er van gemaakt?
Dit voor inspiratie voor mij en eventueel anderen?

Groeten
Serienummer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
@serienummer
Bij mij staat het zo ingesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFvig3QHRWd4yUaaD6Am0ntPEGo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/exDuyfoc4au1ndDnN1w8fGMR.png?f=fotoalbum_large

Je gegevens eerst allemaal invullen en dan mqtt-broker inschakelen. Soms is een herstart nodig van de nibepi voordat het binnen komt.
De dingen die je, selecteer bij "datahantering" zullen vervolgens verstuurd worden via mqtt. Deze kan je in HA dan weer terugvinden in HA bij Ontwikkelhulpmiddelen>statussen en dan filter eniteiten nibe invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serienummer
@iCrOn Harstikke bedankt. Op een een of andere manier heeft het nog wat voeten-in-de-aarde gehad om het werkend te krijgen. Maar met zeer aangrenzende waarschijnlijkheid heeft het te maken met geduld.
Bedankt voor de tip.

Ik ben inmiddels al wat verder en het begint er een beetje op te lijken.
Ik heb een code op internet gevonden die de waarden in een plaatje giet. Ik ben nog niet helemaal tevreden met het plaatje. maar het geeft in ieder geval een beter overzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PtizyTNzZUR42Y7CP6hEtEIPPM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wX315cxNyyICtvXgL6O1SIYa.png?f=user_large

Bedankt mannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
Gisten heeft iemand in de facebookgroep wat voorbeelden gepost staan op deze Github met uitleg hoe toe te voegen in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongbj
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:01
In de eerste post van dit onderwerp staat dat de SMO20 niet ondersteund wordt. Als ik alles zo lees, dan lijkt dit de komen omdat er geen modbus header zou zijn. Nu zag ik in de gebruiksaanwijzing van EBE20 staan dat deze via RS485 kan communiceren met de SMO20 via een speciale kabel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhkiHmbkdh5A4PnAXgji5CczP3I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H0IvktkKdXvcFNlemxWzoKgb.jpg?f=user_large

Die dan in het scherm van de SMO20 inplugt.
De vraag is nu natuurlijk of dan menu 5.2.4 ineens tot leven komt.

Kan iemand bevestigen dat bij een SMO40 menu 5.2.4 niet zichtbaar is zoland ge nibepi niet is aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-03 20:08
Ik heb sinds kort een F1255 en heb het topic met interesse gelezen (ok, geskimd :p). Ik wil de Nibe graag uitlezen met modbus, en heb daarvoor een LilyGO gekocht. Ik kom echter helaas niet zo ver, ik kan de modbus poort niet vinden :x. Waar is deze?

Ik zie dat @iCrOn hier en @Mark77 hier detailfoto's hebben geplaatst, maar ik zie niet hoe je daar bij komt. Kunnen jullie/kan iemand met deze beginstap helpen? Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
heeft een f1255 zelf modbus of heb je de modbus module erbij gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
emielbf schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 07:19:
heeft een f1255 zelf modbus of heb je de modbus module erbij gekocht?
Hoe kan ik dat zien? De pomp zat bij het huis. Ik zie wel lege nibe-uplink settings (IP etc), verder dat de 3 AUX uitgangen niet gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
@Atomstar Het gehele voor paneel kan je verwijderen door aan de onderkant 2 torx schroeven los te draaien. Dan kan je de hele voorkant er af halen door de onderkant naar je toe te trekken en dan het volledige paneel omhoog te schuiven. De aansluitingen van de detailfoto zitten onder het klepje waar de bedieningsknop op zit.

@emielbf Bij F1255 is een NibePi nodig of ESPhome nibe of de prijzige modbus module van nibe zelf.

Gezien de aanschaf van een LilyGo T-CAN485 zal Altomstar voor ESPhome nibe gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
iCrOn schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:12:
@Atomstar Het gehele voor paneel kan je verwijderen door aan de onderkant 2 torx schroeven los te draaien. Dan kan je de hele voorkant er af halen door de onderkant naar je toe te trekken en dan het volledige paneel omhoog te schuiven. De aansluitingen van de detailfoto zitten onder het klepje waar de bedieningsknop op zit.
Ok bedankt! Ik had een klein klepje oid verwacht :)
Gezien de aanschaf van een LilyGo T-CAN485 zal Altomstar voor ESPhome nibe gaan.
Dat is inderdaad het plan, maar eerst dus de juiste stekker vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
Atomstar schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 21:47:

was de lilygo een specifieke keus? Volgens mij moet je nog al wat zelf uitdokteren en de NibePI is soort van plug&play incl beschrijving van de connectoren aan de nibe kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Atomstar schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 21:47:
[...]

Ok bedankt! Ik had een klein klepje oid verwacht :)

[...]

Ik heb dezelfde f1255 en dezelfde module met de nibegw (esphome) erop. Inderdaad de hele voorkap eraf, ik gebruik een soepele utp kabel waarmee ik de module buiten de kast heb geplaatst. Even zoeken op nibegw dus, daar staat alles uitgelegd.

Hier dus:

https://github.com/elupus/esphome-nibe

[ Voor 10% gewijzigd door koelkast op 10-09-2023 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjek13
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-01 11:03
Hallo allemaal,

Heeft iemand ervaring of dit op ubuntu te draaien is.
Ik heb het geinstalleerd in een ubuntu vm op proxmox, met een usb serial converter.
Hier nodered op geistalleerd met node-red-contrib-nibepi.
ik ben nu zover dat het alarm op de warmtepomp uit gaat, dus er is communicatie maar ik heb geen idee hoe ik er nu data uit krijg.

ik heb geprobeerd om alle node-red nodes uit de pi versie over te zetten maar dat gaat niet goed dan krijg ik steeds connection lost in node-red en kan ik dus ook niets instellen.

is er iemand anders die dit gedaan heeft en een voorbeeld flow heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
Ben deze flow wel eens tegen gekomen. Misschien kan je er wat mee. Is een Duitser die zelf wat in elkaar gezet heeft met een F1255 pomp. Dit is zijn blog. Let op de config op de goede serial of usb port staat.

[ Voor 8% gewijzigd door iCrOn op 17-09-2023 19:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Atomstar
Het is inmiddels gelukt, bedankt! De hele voorkant er inderdaad af en dan aansluiten. Bij mij was er al een ongebruikte 6-aderige kabel aan de pins 9-12 verbonden, dus die kon ik hergebruiken. Ik heb het bordje nu op de motorbehuizing(?) gelegd. Nu in home assistant kijken welke van de 1000 configurations/diagnostics ik nodig heb :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qT4jsgYYxm2LvQUHCgxHorSShrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQgUl9QkIHCIobjuIVXWxafP.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4b2_dqYKl4RDk60JxY342RMGio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEpe49WpJC5EonfRSxr9gVxY.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-D3MJ9_RDnonNDyMshjIA6RllIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XaGeQTgVt72vgesJDhu9dplL.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgzN19rSynKwnBNTpQIp8QM_4ZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YtPaP9tnlz03VZoFgyAxGL2p.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFTxYcCfyzjZ4FEVAIgCdyp2IFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sGF52wBncvVWByXe0AKa0Nc5.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gjN8nVYDa5x0X82n8Ots4zwqT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m3Y0c0Jvbo14YDJf09MwXUWV.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDXmHQTa0lnpg-dAAeHP57qT0Lg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhgJGdCHcVlX4PjaIdm05m7C.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uolyOo1VCAWi82ZsUOSYzqYQx6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/An1AwesIA1Gvw9eaKluIJXO1.png?f=fotoalbum_large
emielbf schreef op zondag 10 september 2023 @ 07:22:
[...]

was de lilygo een specifieke keus? Volgens mij moet je nog al wat zelf uitdokteren en de NibePI is soort van plug&play incl beschrijving van de connectoren aan de nibe kant.
Ik heb voor LilyGo / esphome-nibe gekozen omdat de ESP een veel lichtere oplossing is dan een volledige Raspberry Pi + OS + NibePI aan je warmtepomp te hangen. Er kan minder fout gaan, het ESP bordje is stateless dus kan gewoon gereboot worden zonder dat het een probleem is. Verder is ie kleiner en gebruikt minder stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-04 20:22
Atomstar schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:57:
[...]

Ik heb voor LilyGo / esphome-nibe gekozen omdat de ESP een veel lichtere oplossing is dan een volledige Raspberry Pi + OS + NibePI aan je warmtepomp te hangen. Er kan minder fout gaan, het ESP bordje is stateless dus kan gewoon gereboot worden zonder dat het een probleem is. Verder is ie kleiner en gebruikt minder stroom.
Ja dit lijkt toch wel een beetje de huidige way to go? Zeker ook gezien dit een standaard integratie in home assistant is geworden.

Ik draai nu nog de integratie voor home assistant via hass_nibe via de nibe uplink API. Werkt op zich ook prima en geen hardware nodig. Alleen wel maar iedere 5 mins updates, dat is wat traag soms. Verder kan je ook niks terug schrijven, want dan premium nodig.

LilyGo bordje besteld. Update daar de data wat vlotter? Kan je daar ook data aanpassen zoals de stooklijn enzo?

Zie verder in dit topic vaak discussie over smart price adaption via Nibe Pi. Maar dat zit tegenwoordig gewoon ingbakken toch? Zelfs met wat oudere SMO40 heeft dat gewoon.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
Gerbenvl schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:28:
[...]

Ja dit lijkt toch wel een beetje de huidige way to go? Zeker ook gezien dit een standaard integratie in home assistant is geworden.

Ik draai nu nog de integratie voor home assistant via hass_nibe via de nibe uplink API. Werkt op zich ook prima en geen hardware nodig. Alleen wel maar iedere 5 mins updates, dat is wat traag soms. Verder kan je ook niks terug schrijven, want dan premium nodig.

LilyGo bordje besteld. Update daar de data wat vlotter? Kan je daar ook data aanpassen zoals de stooklijn enzo?

Zie verder in dit topic vaak discussie over smart price adaption via Nibe Pi. Maar dat zit tegenwoordig gewoon ingbakken toch? Zelfs met wat oudere SMO40 heeft dat gewoon.
Hier ook dat LilyGo bordje hangen, updates zijn bijna instant, ook bij schrijven! Stooklijn kan natuurlijk, maar moet dus echt via de HA UI of een eigen dashboard(element). Het zijn 5 number pickers die je moet setten. Of gewoon de offset aanpassen bij de standaard stooklijn.

Nadeel is wel dat je nogal wat uitzoekwerk om te bepalen welke sensoren je wel of niet wilt zien. Voor je beeldvorming: ik heb 1349 entiteiten, waarvan 78 aan staan.

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:22
Wellicht zit het ergens in de thread maar ik krijg het niet gevonden:

Is er ergens een iets meer “dummy” uitleg van hoe eea hardwarematig in elkaar gestoken moet worden? Ik ben op zich niet bang voor solderen maar geen ervaring met de pi zero dus ik zit nu tegen een hoop spulleboel aan te kijken maar ik heb geen idee hoe en waar ik moet beginnen…

• iCrOn
Er zitten wel wat onderdelen bij de bordjes die je niet allemaal nodig hebt. Zoals bij de canbus module zit een serial port die er niet op hoeft. Enige wat je eigenlijk nodig hebt, is de bordjes op elkaar te leggen, net zoals op het plaatje op github en dan aan elkaar solderen een draadje op de a en b solderen van de canbus en dan het losse stekkertje wat bij de wide input shim zit. Deze gaat dan naar de Nibe. Afhankelijk of je de pi zero w of wh (met pin header) heb gekocht heb je nog een pin header nodig bij de w versie.

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:22
Dank voor je reactie….
Ik denk dat ik iets te snel heb aangekocht.. paar kabeltjes solderen lukt me wel, maar een hele header…

Iemand interesse in het overnemen van een nibepi bouwpakket ?

Zijn deze ergens gereed gefabriceerd verkrijgbaar ?

• Atomstar
Gerbenvl schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:28:
[...]

Ja werkt vrij vlot, maar ben nog bezig de juiste sensoren te vinden. De plugin laat ze allemaal zien, maar ze bestaan niet allemaal volgens mij.
magnetx3 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:47:
[...]
Nadeel is wel dat je nogal wat uitzoekwerk om te bepalen welke sensoren je wel of niet wilt zien. Voor je beeldvorming: ik heb 1349 entiteiten, waarvan 78 aan staan.
Welke 78 heb je aan staan? Ik ben nog op zoek naar de juiste. Ik zie bij veel metrics 'unavailable' staan. Verder heb ik last dat de warmtepomp na een tijdje in error mode gaat, er lijkt ergens iets fout te gaan. Enig idee wat dit kan zijn?

• magnetx3
Atomstar schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:27:
[...]

Welke 78 heb je aan staan? Ik ben nog op zoek naar de juiste. Ik zie bij veel metrics 'unavailable' staan. Verder heb ik last dat de warmtepomp na een tijdje in error mode gaat, er lijkt ergens iets fout te gaan. Enig idee wat dit kan zijn?
Geen idee hoe ik dat een beetje leesbaar exporteer, en ik vraag me ook af hoeveel hiervan echt ook op jouw wp waarden terug gaan geven. Ik had hier in ieder geval veel aan (staat iets meer tekst bij, en makkelijk doorzoekbaar):
https://www.openhab.org/addons/bindings/nibeheatpump/

De error mode weet ik niet, zou betekenen dat de LilyGo geen of niet op tijd responses stuurt naar de wp. Geen idee, draait bij mij al een jaar zonder errors. Je zou evt een automation op kunnen zetten die (in mijn geval) button.smo40_reset_alarm “drukt” als sensor.alarm_45001 aangepast wordt. Maar ik zou naar de oorzaak zoeken..

• koelkast
  • Niet online
Atomstar schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:27:
[...]

Ja werkt vrij vlot, maar ben nog bezig de juiste sensoren te vinden. De plugin laat ze allemaal zien, maar ze bestaan niet allemaal volgens mij.

[...]

Hoe is de wifi verbinding? Heb je de lilygo wel buiten de behuizing van de wp gehangen? Die van mij zat eerst ook binnen de metalen kap maar hangt er inmiddels buiten. ik kreeg steeds het alarm omdat de verbinding wegviel wegens slecht wifi bereik.

• Archomeda
Weet er iemand ook of het mogelijk is (en hoe) om registers aan te spreken die niet in de lijst staan? Als voorbeeld zijn er dus ook registers die de holiday-dagen aangeven die ik via een export wel heb kunnen vinden (weet nu alleen het adres even niet meer). Maar ze staan dus niet in die lijst.

• iCrOn
helm71 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:59:
Dank voor je reactie….
Ik denk dat ik iets te snel heb aangekocht.. paar kabeltjes solderen lukt me wel, maar een hele header…

Iemand interesse in het overnemen van een nibepi bouwpakket ?
Misschien kan je een oproep op vraag & aanbod of iemand het voor je in elkaar wilt solderen die bij je in de buurt woont. Vast wel een handige mede tweaker in de buurt die dit voor je wil doen. Of vragen bij een elektronica reparatie bedrijfje bij je in de buurt.
Ik zie ze wel eens voorbij komen op de facebook groep van NibePi maar meestal is dat dan iemand uit zweden of buurlanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swazija
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:21
Archomeda schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:21:
Weet er iemand ook of het mogelijk is (en hoe) om registers aan te spreken die niet in de lijst staan? Als voorbeeld zijn er dus ook registers die de holiday-dagen aangeven die ik via een export wel heb kunnen vinden (weet nu alleen het adres even niet meer). Maar ze staan dus niet in die lijst.
Staat een stukje terug in het topic:
iCrOn schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:02:
Oke je kan er wel zelf toevoegen als er ontbreken.

Je kan de JSON aanpassen van het model wat je hebt in:
code:
1
/home/pi/.node-red/node_modules/nibepi/models

Voor de register 44302 44306 44308
JSON:
1
2
3
    {"register":"44302","factor":10,"size":"u32","mode":"R","titel":"Heat Meter - Cooling Cpr EP14","info":"Accumulated energy production as calculated by the heat meter","unit":"kWh","min":"0","max":"0"},
    {"register":"44306","factor":10,"size":"u32","mode":"R","titel":"Heat Meter - HW Cpr EP14","info":"Accumulated energy production as calculated by the heat meter","unit":"kWh","min":"0","max":"0"},
    {"register":"44308","factor":10,"size":"u32","mode":"R","titel":"Heat Meter - Heat Cpr EP14","info":"Accumulated energy production as calculated by the heat meter","unit":"kWh","min":"0","max":"0"},

Wel even read-only uitzetten bij instellingen.

• Archomeda
Swazija schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:47:
[...]

Staat een stukje terug in het topic:

[...]
Ahh, dan ga ik daar mee aan de slag. Thanks!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:52
helm71 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:59:
Heb je onderstaande al wel eens bekeken?
https://community.home-as...tion-5/423182/55?u=fonske

Die zijn klaar en hoef je niet iets te solderen 😀

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:43
foutje

[ Voor 98% gewijzigd door PolderPloer! op 30-09-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
magnetx3 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:43:
[...]

Geen idee hoe ik dat een beetje leesbaar exporteer, en ik vraag me ook af hoeveel hiervan echt ook op jouw wp waarden terug gaan geven. Ik had hier in ieder geval veel aan (staat iets meer tekst bij, en makkelijk doorzoekbaar):
https://www.openhab.org/addons/bindings/nibeheatpump/
Bedankt, ik heb die lijst doorgekeken en de installatie handleiding van Nibe gebruikt. Goed om te weten dat 'HW' = 'Hot Water'. Ik zocht de hele tijd op boiler maar die temp sensor werkte niet. Ik zoek vooral nog de sensor van stroomverbruik (in kWh), weet iemand welke dat is? Ik heb wel de stroom op de 3 fasen, maar niet het verbruik.
magnetx3 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:43:
[...]
De error mode weet ik niet, zou betekenen dat de LilyGo geen of niet op tijd responses stuurt naar de wp.
Probleem was dat de esphome automatische elke 15min reboot als er geen client verbonden is, en de reboot duurde soms te lang zodat de pomp dacht dat de modbus weg was |:(.

[ Voor 0% gewijzigd door Atomstar op 05-10-2023 08:46 . Reden: formatting fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
Atomstar schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:39:
... Ik zoek vooral nog de sensor van stroomverbruik (in kWh), weet iemand welke dat is? Ik heb wel de stroom op de 3 fasen, maar niet het verbruik.
Ik mis die ook, blijkbaar heeft mijn nibe deze data ook gewoon niet. Uiteindelijk een Riemann sum integral sensor gemaakt met
eb101_ep14_calculated_power_outdoor_unit_44706
Voor de boiler het elektrische element heb ik de
int_el_add_power_43084
gepakt en deze ook in een Riemann sum integral gezet.

Voor de Riemann sum integral, de left method gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
Ik zie nu dat ik die
eb101_ep14_calculated_power_outdoor_unit_44706
links heb laten liggen omdat deze bijna 2x de waarde rapporteert die ik verwacht als ik kijk naar mijn stroomverbruik.

Dus (napkin math) het volgende gedaan:
Amperage * 230 in een template sensor gegooid en deze in een Riemann sum integral sensor gegoten.

[ Voor 3% gewijzigd door magnetx3 op 05-10-2023 11:30 . Reden: formatting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
43084 is voor het elektrische verwarmingselement. Hopelijk gebruik je deze niet te veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serienummer
Hoi,
even een vraag tussendoor.
Het is mij intussen overkomen dat de stroom is onderbroken. Het herinstalleren is verder helemaal geen probleem. Maar het configuren is wel een veel werk.

Is het mogelijk een backup te maken van de configuratie? Zodat ik deze later na een her-installatie weer kan terugzetten.

Alvast bedankt
Serienummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
iCrOn schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:41:
43084 is voor het elektrische verwarmingselement. Hopelijk gebruik je deze niet te veel?
Excuus, dat bedoelde ik met boiler |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
magnetx3 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:29:
Ik zie nu dat ik die
[...]
links heb laten liggen omdat deze bijna 2x de waarde rapporteert die ik verwacht als ik kijk naar mijn stroomverbruik.

Dus (napkin math) het volgende gedaan:
Amperage * 230 in een template sensor gegooid en deze in een Riemann sum integral sensor gegoten.
Ah. Welke sensor meldt bij jou het amperage?
Ik zit echt te overwegen om bij mijn f1255 een 3 fase meter in de meterkast te hangen om alles wat beter in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
koelkast schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:11:
[...]

Ah. Welke sensor meldt bij jou het amperage?
Ik zit echt te overwegen om bij mijn f1255 een 3 fase meter in de meterkast te hangen om alles wat beter in de gaten te houden.
code:
1
eb101_ep14_current_sensor_44866

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07:51
Werkt dit ook met de SMO S40 en raspberry pi 4 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCrOn
@berry76 De S series hebben modbus tcp dus is nibepi niet nodig, je kan connectie maken via je netwerk direct met de warmtepomp en de waardes uitlezen via modbus tcp.

SMO S40 (S van smart) heeft modbus tcp
SMO 40 (zonder s) heeft modbus RTU en is bijvoorbeeld NibePi nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
iCrOn schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:50:
@berry76 De S series hebben modbus tcp dus is nibepi niet nodig, je kan connectie maken via je netwerk direct met de warmtepomp en de waardes uitlezen via modbus tcp.
Het uitlezen gaat dan via MyUplink of zijn daar nog andere tools voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:18
berry76 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 06:53:
[...]

Het uitlezen gaat dan via MyUplink of zijn daar nog andere tools voor?
Je kan het verbruik, in KWh en kWht, verdeeld in SWW koeling zwembad en verwarming uitlezen via USB. De rest via modbus.

[ Voor 4% gewijzigd door jurgen purgen op 07-10-2023 07:37 ]

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
Ik ben nog niet bekend met deze zaken.

USB stick er in steken, overzetten data en dan op de laptop uitlezen in excel?

Modus via wifi ? Hoe doe ik dat? Via home assistent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:52
berry76 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:12:

Je kunt ook deze gebruiken:
https://community.home-as...tion-5/423182/55?u=fonske

Die sluit je aan en vervolgens kun je die koppelen in HA, dan heb je veel data beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCrOn
@Huub- dat is een modbus RTU oplossing wat Berry76 niet heeft. Hij kan het gewoon uitlezen als zijn smo s40 aan het netwerk hangt met simpele code in bijvoorbeeld HA met modbus TCP. @berry76 Hier een aantal voorbeelden.

[ Voor 6% gewijzigd door iCrOn op 07-10-2023 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:18
berry76 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:12:

dat is idd hoe ik het doe om, eigenlijk alleen, het stroomverbruik bij te houden. Via excel idd in een sheet verwerken en zo het een en ander bij te houden.

voor andere zaken moet je idd kijken naar HW.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Voor degenen met het LilyGo-bordje en ESPHome-Nibe richting Home Assistant: kregen jullie direct data door of moest er nog iets ingesteld worden? Ik zie inmiddels 890 entities onder het apparaat hangen, echter zijn ze allemaal Unavailable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-04 20:22
millerman_sf schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:18:
Voor degenen met het LilyGo-bordje en ESPHome-Nibe richting Home Assistant: kregen jullie direct data door of moest er nog iets ingesteld worden? Ik zie inmiddels 890 entities onder het apparaat hangen, echter zijn ze allemaal Unavailable.
Je moet de entities die je wil wel eerst enablen. Minuutje later ofzo komt er data.

Als je al enabled had en nogsteeds niks ziet: Modbus ascessoire wel aangezet in de warmtepomp? Daarna zou hij moeten gaan lopen. Je kan anders ook even in de log kijken in ESPhome, daar zou aan de lopende band UDP packets voorbij moeten vliegen.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
@Gerbenvl Zo, dat was een inkoppertje...Ik had ze inderdaad niet enabled |:( Nu even uitzoeken welke van deze debiel grote hoeveelheid daadwerkelijk interessant is. Tijd om weer even verder te lezen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
magnetx3 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:19:
[...]

Uiteindelijk een Riemann sum integral sensor gemaakt
Thanks! Heb ik ook maar gedaan uiteindelijk. En wel op:
  • compr_in_power_43141
  • int_el_add_power_43084
Waarom heb je left integration gebruikt bij de Riemann som? Trapezoidal geeft toch betere integratie lijkt me (de power curve zal een continue lijn zijn)?

En welke waardes krijg jij voor het vermogen? Ik zie tot nu toe pieken van ~1kW en runs van ~150W, maar mijn warmtepomp is op 3 fasen aangesloten (dus ~11kW). Zijn die 3 fasen alleen nodig voor het elektrische verwarmingselement? (Compressor van 11kW lijkt me ook wel hard gaan :+)

Update:
Heb zelf het antwoord gevonden omtrent trapezoidal integration: Home Assistant update de sensor niet zolang deze dezelfde waarde geeft. Hierdoor integreert de Riemann sum in trapezoidal modus verkeerd, en geeft een te hoge waarde, schematisch aangegeven met de rode pijlen in dit plaatje (rode punten zijn updates van de sensor):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ET3jgX1EXcMIZceQHtzmj1dEFw8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WTZzrvza5b01ovkVfx7aszoZ.png?f=fotoalbum_large

Als de sensor ook bij gelijke waarde geüpdatet wordt dan moet trapezoidal beter werken. Tot dan werkt left-integration beter.

Helaas betekent dit ook dat de integration sensor niet update zolang de input sensor niet van waarde verandert. Zie ook dit en dit en dit topic, de laatste lijkt een oplossing te hebben (nog niet geprobeerd).

[ Voor 47% gewijzigd door Atomstar op 21-10-2023 22:36 . Reden: Antwoord op eigen vraag gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Atomstar schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:59:
[...]

Thanks! Heb ik ook maar gedaan uiteindelijk. En wel op:
  • compr_in_power_43141
  • int_el_add_power_43084
Waarom heb je left integration gebruikt bij de Riemann som? Trapezoidal geeft toch betere integratie lijkt me (de power curve zal een continue lijn zijn)?

En welke waardes krijg jij voor het vermogen? Ik zie tot nu toe pieken van ~1kW en runs van ~150W, maar mijn warmtepomp is op 3 fasen aangesloten (dus ~11kW). Zijn die 3 fasen alleen nodig voor het elektrische verwarmingselement? (Compressor van 11kW lijkt me ook wel hard gaan :+)
Mijn 6 kW F1255 is aangesloten op 3 fasen, trekt met het element aan (legionella preventie 1x per week) dan zo'n 4 kW aan stroom.

Wat me nogal frappeert:

sensor.heat_meter_heat_cpr_and_add_ep14_44300
staat bij mij op 636 kWh, en doet heel onregelmatig updates (1x per zoveel dagen)

sensor.heat_meter_hw_cpr_and_add_total_system_42437
staat bij mij op 76,5 kWh, doet ook heel onregelmatig updates.

Ik begrijp alleen niet wat die waarden betekenen?
Ik heb de pomp sinds juli in gebruik, nu net een paar dagen de vloeren aan het opwarmen, wel sww productie gedaan, en koeling.

Verder:
sensor.compr_in_power_43141
gaat over het verbruik van de compressor. Is dat het werkelijke opgenomen verbruik? In dat geval kan ik met behulp van

sensor.eb100_ep14_pca_base_relays_43514
bepalen wat het verbruik per activiteit is (2 is pomp aan, 7 is warmteproductie, 15 is sanitair ww productie)

Kan ik daarvoor een utitlity meter gebruiken in home assistant? Of moet ik dan een riemann sensor gebruiken? Wat is het verschil tussen die 2 eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:43
Is er ook een goede handleiding om MQTT naar home assistant in te stellen, ik ben nogal een noob op dat vlak. Bij mij houdt het op in de OP bij MQTT, nodered, grafana e.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomcool
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:01
koelkast schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:04:
[...]

Mijn 6 kW F1255 is aangesloten op 3 fasen, trekt met het element aan (legionella preventie 1x per week) dan zo'n 4 kW aan stroom.

Wat me nogal frappeert:

sensor.heat_meter_heat_cpr_and_add_ep14_44300
staat bij mij op 636 kWh, en doet heel onregelmatig updates (1x per zoveel dagen)

sensor.heat_meter_hw_cpr_and_add_total_system_42437
staat bij mij op 76,5 kWh, doet ook heel onregelmatig updates.

Ik begrijp alleen niet wat die waarden betekenen?
Ik heb de pomp sinds juli in gebruik, nu net een paar dagen de vloeren aan het opwarmen, wel sww productie gedaan, en koeling.

Verder:
sensor.compr_in_power_43141
gaat over het verbruik van de compressor. Is dat het werkelijke opgenomen verbruik? In dat geval kan ik met behulp van

sensor.eb100_ep14_pca_base_relays_43514
bepalen wat het verbruik per activiteit is (2 is pomp aan, 7 is warmteproductie, 15 is sanitair ww productie)

Kan ik daarvoor een utitlity meter gebruiken in home assistant? Of moet ik dan een riemann sensor gebruiken? Wat is het verschil tussen die 2 eigenlijk?
Ik heb dezelfde warmtepomp en heb eerst een riemann sensor gemaakt via:
code:
1
2
3
4
5
6
- platform: integration
  source: sensor.compr_in_power_43141
  name: heatpump_compressor_consumed
  unit_time: h
  round: 2
  method: left

Op basis van die meter heb ik utility meters aangemaakt voor daily/weekly/monthly/yearly met daarbij verschillende "tarieven"
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
utility_meter:
  heatpump_consumed_daily:
    source: sensor.heatpump_compressor_consumed
    cycle: daily
    tariffs:
    - norequest
    - heating
    - hot_water
  heatpump_consumed_weekly:
    cycle: weekly
    tariffs:
    - norequest
    - heating
    - hot_water

Deze "tarrifs" schakel ik dan via een automation op basis van die eb100_ep14_pca_base_relays_43514.
Al heb ik die eb100_ep14_pca_base_relays_43514 wel even omgezet naar een nieuwe sensor met leesbare waardes via het volgende stukje code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
template:
  - sensor:
    - name: "heatpump_state"
      state: >
          {% set HPmodus = 'Standby' | string %}
          {% set HPstatus = states('sensor.eb100_ep14_pca_base_relays_43514') | int %}
          {% if HPstatus == 11 or HPstatus == 15 %}
            {% set HPmodus = 'DHW' %}
          {% elif HPstatus == 3 or HPstatus == 7 %}
            {% set HPmodus = 'CH' %}
          {% endif %}
          {{HPmodus}}

Dan krijg je in HA ook een wat leesbare history:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvQIugLaOh_jlzKpc-zGtP6pJfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pfrB0T8yN9nyDpp3o2PJXuna.png?f=fotoalbum_large
De uiteindelijke automation ziet er dan zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- alias: "Heatpump split consumption"
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: sensor.heatpump_state
  condition: []
  action:
  - service: select.select_option
    target:
      entity_id:
      - select.heatpump_consumed_daily
      - select.heatpump_consumed_weekly
      - select.heatpump_consumed_monthly
      - select.heatpump_consumed_yearly
    data:
      option: >
        {% if states('sensor.heatpump_state') == 'DHW' %} hot_water {% elif
        states('sensor.heatpump_state') == 'CH' %} heating  {% elif
        states('sensor.heatpump_state') == 'Standby' %} norequest  {% else %}
        norequest {% endif %}

Hierdoor kan ik het verbruik splitten voor CH/DHW. Ik ben zelf nog bezig met thermisch opgeleverde energy. Maar helaas is de warmtepomp niet uitgerust met een flow sensor dus moet flink gaan gokken daar. Al kan ik al wel wat informatie halen door de flow te pakken van flow meters op de verdelers. Maar momenteel gaat de berekening nog fout als er maar 1 verdieping aan het verwarmen is. Momenteel reken ik namelijk met een flow van 12 groepen x 2 L/m = 24 L per minuut. Maar als maar 1 verdieping open staat is het / 3.
En zelfs dan heb ik mijn bedenkingen bij de berekende COP :/

Die sensor "heat_meter_heat_cpr_and_add_ep14_44300" kende ik nog niet! Ik heb ook even toegevoegd zodat ik kan volgen wat die doet. Momenteel staat die op 1731 kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
tomcool schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 23:44:
[...]

Ik heb dezelfde warmtepomp en heb eerst een riemann sensor gemaakt via:
code:
1
2
3
4
5
6
- platform: integration
  source: sensor.compr_in_power_43141
  name: heatpump_compressor_consumed
  unit_time: h
  round: 2
  method: left

Op basis van die meter heb ik utility meters aangemaakt voor daily/weekly/monthly/yearly met daarbij verschillende "tarieven"
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
utility_meter:
  heatpump_consumed_daily:
    cycle: daily
    tariffs:
    - norequest
    - heating
    - hot_water
  heatpump_consumed_weekly:
    cycle: weekly
    tariffs:
    - norequest
    - heating
    - hot_water

Deze "tarrifs" schakel ik dan via een automation op basis van die eb100_ep14_pca_base_relays_43514.
Al heb ik die eb100_ep14_pca_base_relays_43514 wel even omgezet naar een nieuwe sensor met leesbare waardes via het volgende stukje code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
template:
  - sensor:
    - name: "heatpump_state"
      state: >
          {% set HPmodus = 'Standby' | string %}
          {% set HPstatus = states('sensor.eb100_ep14_pca_base_relays_43514') | int %}
          {% if HPstatus == 11 or HPstatus == 15 %}
            {% set HPmodus = 'DHW' %}
          {% elif HPstatus == 3 or HPstatus == 7 %}
            {% set HPmodus = 'CH' %}
          {% endif %}
          {{HPmodus}}

Dan krijg je in HA ook een wat leesbare history:
[Afbeelding]
De uiteindelijke automation ziet er dan zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- alias: "Heatpump split consumption"
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: sensor.heatpump_state
  condition: []
  action:
  - service: select.select_option
    target:
      entity_id:
      - select.heatpump_consumed_daily
      - select.heatpump_consumed_weekly
      - select.heatpump_consumed_monthly
      - select.heatpump_consumed_yearly
    data:
      option: >
        {% if states('sensor.heatpump_state') == 'DHW' %} hot_water {% elif
        states('sensor.heatpump_state') == 'CH' %} heating  {% elif
        states('sensor.heatpump_state') == 'Standby' %} norequest  {% else %}
        norequest {% endif %}

Hierdoor kan ik het verbruik splitten voor CH/DHW. Ik ben zelf nog bezig met thermisch opgeleverde energy. Maar helaas is de warmtepomp niet uitgerust met een flow sensor dus moet flink gaan gokken daar. Al kan ik al wel wat informatie halen door de flow te pakken van flow meters op de verdelers. Maar momenteel gaat de berekening nog fout als er maar 1 verdieping aan het verwarmen is. Momenteel reken ik namelijk met een flow van 12 groepen x 2 L/m = 24 L per minuut. Maar als maar 1 verdieping open staat is het / 3.
En zelfs dan heb ik mijn bedenkingen bij de berekende COP :/

Die sensor "heat_meter_heat_cpr_and_add_ep14_44300" kende ik nog niet! Ik heb ook even toegevoegd zodat ik kan volgen wat die doet. Momenteel staat die op 1731 kwh.
Top, dank voor je uiteenzetting!
Ik heb inderdaad ook geen flowmeter, die zou je dan nog moeten aanschaffen en installeren als je meer wilt weten over cop. Denk jij dat de waarden van de compressor het daadwerkelijke verbruik is?
Dan hebben we natuurlijk het verbruik van de bronpomp en de circulatiepomp.
Het model is bekend, als je het percentage pakt van het maximale verbruik, weet je toch ook het verbruik van de pompen?

Weet jij welke waarden nog meer (goed) weergeven wat de pomp aan het doen is, en of dat allemaal wel goed en efficient gebeurt? Er zijn zoveel registers dat ik geen idee heb waarop ik moet letten.

Deze bijvoorbeeld:

sensor.heat_medium_flow_dt_actual_43065
wat is dit voor flow? hij zit bij mij tussen de 0 en -5 (maar vaak rond -0,4)

sensor.used_heating_power_average_24h_42101
ook geen idee wat dit betekent: zit tussen de 0 en 7 graden C bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomstar
tomcool schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 23:44:
[...]
Thanks, heb ze ook toegevoegd! Bij mij staan heat_meter_heat_cpr_and_add_ep14_44300 / heat_meter_hw_cpr_and_add_total_system_42437 op 500.1 / 129.0 kWh. Mijn compressor stond vandaag aan maar dat lijkt ie niet te meten. Misschien is het een dagelijkse counter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
Interessant die waarde PCA nog even verder gezocht want ik kreeg toch een paar nummers meer die hier boven niet beschreven waren:
2 Alleen de circulatiepomp draait (stationair)
6 Start- of stopsituatie tijdens warmteproductie (pompen draaien en schakelen klep in verwarmingsmodus)
7 Productie van warmte
8 De omschakelklep in de warmwaterproductiemodus, de andere uitgeschakeld
10 Wisselklep in warmwaterproductiemodus en de pomp van het verwarmingssysteem draait (waarschijnlijk hoge buitentemperatuur)
14 Start of stop tijdens warmwaterproductie (pompen draaien en wisselklep in warmwaterstand, compressor draait niet.)
15 Warmwaterproductie
Misschien handig om register 43024 nog toe tevoegen als je ook koeling hebt. Dan kan je daar voor ook apart eea optellen. 43024 0 = koeling uit, 1 = koeling aan.

[ Voor 11% gewijzigd door iCrOn op 20-10-2023 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Atomstar schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:37:
[...]

Thanks, heb ze ook toegevoegd! Bij mij staan heat_meter_heat_cpr_and_add_ep14_44300 / heat_meter_hw_cpr_and_add_total_system_42437 op 500.1 / 129.0 kWh. Mijn compressor stond vandaag aan maar dat lijkt ie niet te meten. Misschien is het een dagelijkse counter?
Dat lijkt het inderdaad wel te zijn, en toch gaat 'ie soms 1x in de 2 dagen updaten. We zullen de komende winter zien wat het precies is.

De eerste lijkt te slaan op totaal compressorgebruik voor verwarming (en additioneel, dus het element), en de tweede op warmwater (hw) samen met het element? Wat zou dan 'total system' zijn? inclusief pompen?

En toch... een heat meter - warmtemeter is toch iets anders dan een stroommeter? Zou het dan de opgewekte warmte zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
iCrOn schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:24:
Interessant die waarde PCA nog even verder gezocht want ik kreeg toch een paar nummers meer die hier boven niet beschreven waren:

[...]

Misschien handig om register 43024 nog toe tevoegen als je ook koeling hebt. Dan kan je daar voor ook apart eea optellen. 43024 0 = koeling uit, 1 = koeling aan.
Die van mij heeft passieve koeling. Ik heb register 43024 niet, maar wel register 44302,
(sensor.heat_meter_cooling_cpr_ep14_44302). Dat suggereert dat de compressor iets met koeling doet, maar die van mij koelt alleen passief, dus daar komt geen compressor aan te pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
Bij mij is het ook pasieve koeling Nibe F1255 PC register 43024 geeft bij mij wel 0 of 1. Het is wel alweer van september geleden dat de koeling aan stond. Bodem warmte pomp dus de compressor schakelt niet in, alleen de klep mengt meer of minder bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4xqe_FSjEJ5raqLrVNgtaE4cds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DAgWyNoDEVCsMztbUtt3r6U8.png?f=fotoalbum_large

Onderaan zie je hem naar 0 en 1 gaan schakelen. Maar soms ook naar 0,5 wat dat dan voor stand is?*bleek verkeerd ingesteld te staan in grafana 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door iCrOn op 20-10-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archomeda
iCrOn schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:24:

[...]

Zelf heb ik ook register 43086 die de "prioriteit" aangeeft. Ik heb tot nu toe alleen de waarden 10, 20 en 30 gezien. Respectievelijk off, hot water, heat. Cooling staat ook vermeld als 60, maar ik heb deze nog nooit gezien. Ik controleer zelf ook register 43024.

Dus ik heb het als volgt ingesteld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
sensor:
  - platform: template
    sensors:
       heating_pump_status:
        friendly_name: "Heating pump status"
        value_template: >-
          {% if is_state("sensor.nibe_cooling_allowed", "1") %}
            Cooling
          {% elif is_state("sensor.nibe_prio", "10") %}
            Idle
          {% elif is_state("sensor.nibe_prio", "20") %}
            Hot water
          {% elif is_state("sensor.nibe_prio", "30") %}
            Heating
          {% elif is_state("sensor.nibe_prio", "50") %}
            Transfer
          {% elif is_state("sensor.nibe_prio", "60") %}
            Cooling
          {% else %}
            {{ states("sensor.nibe_prio") }}
          {% endif %}

Met betrekking tot het verbruik, ik ben er ook naar op zoek, maar de registers die ik een tijdje in de gaten heb gehouden, lijken niet het energieverbruik te zijn (want deze waarden lopen sneller op dan mijn energiemeter), maar zoals eerder al aangegeven was, waarschijnlijk iets met warmte zoals de naam ook al aangeeft:
  • 44298, Heat Meter - HW Cpr and Add EP14: 872.7 kWh
  • 44300, Heat Meter - Heat Cpr and Add EP14: 1212.8 kWh
  • 44306, Heat Meter - HW Cpr EP14: 753 kWh
  • 44308, Heat Meter - Heat Cpr EP14: 1095.3 kWh
En van wat ik eruit af kan leiden (ook in de grafieken), is dat "Add" alleen erbij komt tijdens additive heat (bijv tijdens de periodieke verhoging), "HW" voor warm water (hot water, logisch), en "Heat" voor verwarming (ook best logisch).
Bij mij updatet hij deze registers wel direct, maar per 0.1 kWh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iCrOn
Ik heb vandaag naar aanleiding van dit topic
De berekening in node-red (welke draait als HA add-on) gestoken. De waarde komen binnen in HA via NibePi.
Daarna rolt er aan de hand van het PCA relay uit of de Cop geld voor tapwater bereiding of verwarming nog een extra check of de compressor draait. Via mqtt stuur ik de cop weer terug naar HA.

Ik laat hem nu meelopen om te kijken of het allemaal klopt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0rCCAY12aWP5nhnlYJ3pcy74bQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kpt9nASGvIkAIoN2T8q4h9h6.png?f=fotoalbum_large

Zal binnenkort als alles goed blijkt te werken de flow delen.

De berekening maakt geen gebruik van kWh waarden, maar is een theoretische COP waarde berekening.

Deze grafiek komt er vervolgens uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3C6i1fAepujMptukA3fDiyQpBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qd6kuMrGCMJfgEli0mt5nPMm.png?f=fotoalbum_large

Eea op Github geplaatst.

[ Voor 23% gewijzigd door iCrOn op 23-10-2023 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magnetx3
iCrOn schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:51:
Ik heb vandaag naar aanleiding van dit topic
De berekening in node-red (welke draait als HA add-on) gestoken. De waarde komen binnen in HA via NibePi.
Daarna rolt er aan de hand van het PCA relay uit of de Cop geld voor tapwater bereiding of verwarming nog een extra check of de compressor draait. Via mqtt stuur ik de cop weer terug naar HA.

Ik laat hem nu meelopen om te kijken of het allemaal klopt. [Afbeelding]

Zal binnenkort als alles goed blijkt te werken de flow delen.

De berekening maakt geen gebruik van kWh waarden, maar is een theoretische COP waarde berekening.

Deze grafiek komt er vervolgens uit:
[Afbeelding]

Eea op Github geplaatst.
Gaaf! Ik zie potentie om dit “gewoon” in een HA template sensor te gieten. Als ik tijd heb zal ik een poging wagen. Of zie jij hierin beperkingen (omdat je nodered hebt gekozen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCrOn
Nee hoor zie geen beperkingen. Ben alleen handiger met node-red dan met een custom template in HA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Swazija
Leuk, dit wilde ik al een tijdje maken door een flow meter in te bouwen (ik heb al een kWh meter ertussen zitten), maar zo is het een stuk goedkoper en voor mijn doel (optimalisatie van de warmtempomp) waarschijnlijk goed genoeg. Ben even bezig geweest in HA met value templates. Dit is het geworden en ziet er volgens mij wel ok uit. Als jullie fouten zien hoor ik het graag. Hieronder de sensoren die ik heb aangemaakt in mijn configuration.yaml. Ik gebruik de nibe_prio sensor ipv de relay pca.

code:
1
Verwijderd, zie een paar posts verderop voor de juiste code.

[ Voor 65% gewijzigd door Swazija op 24-10-2023 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
Swazija schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:59:
Leuk, dit wilde ik al een tijdje maken door een flow meter in te bouwen (ik heb al een kWh meter ertussen zitten), maar zo is het een stuk goedkoper en voor mijn doel (optimalisatie van de warmtempomp) waarschijnlijk goed genoeg. Ben even bezig geweest in HA met value templates. Dit is het geworden en ziet er volgens mij wel ok uit. Als jullie fouten zien hoor ik het graag. Hieronder de sensoren die ik heb aangemaakt in mijn configuration.yaml. Ik gebruik de nibe_prio sensor ipv de relay pca.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
sensor:
    sensors:
        bt2:
            friendly_name: 'Nibe BT2'
            value_template: "{{ float(states('sensor.nibe_bt2_supply_temp_s1'))*10 }}"
            unit_of_measurement: '°C'
        bt3:
            friendly_name: 'Nibe BT3'
            value_template: "{{ float(states('sensor.nibe_eb100_ep14_bt3_return_temp'))*10 }}"
        bt10:
            friendly_name: 'Nibe BT10'
            value_template: "{{ float(states('sensor.nibe_eb100_ep14_bt10_brine_in_temp'))*10 }}"
        bt14:
            friendly_name: 'Nibe BT14'
            value_template: "{{ float(states('sensor.nibe_eb100_ep14_bt14_hot_gas_temp'))*10 }}"
        bt17:
            friendly_name: 'Nibe BT17'
            value_template: "{{ float(states('sensor.nibe_eb100_ep14_bt17_suction'))*10 }}"
        cop:
            friendly_name: 'Nibe cop helper'
            value_template: "{{ (1-((45-35)*(float(states('sensor.bt2'))/10-35)/100)) * 3.61 + ((45-35)*(float(states('sensor.bt2'))/10-35)/100) * 4.72}}"
        copt:
            friendly_name: 'Nibe cop theoretical'
            value_template: "{{ float(states('sensor.cop')) * ( 1 - ( ((5-(float(states('sensor.bt2')) - float(states('sensor.bt3')))/2) / (float(states('sensor.bt2')) - (5.0/2) + (float(states('sensor.bt14')) - float(states('sensor.bt2'))) - ( float(states('sensor.bt10')) - (float(states('sensor.bt17')) - float(states('sensor.bt10'))) ) ) ) ) ) }}"
        coptsww:
            friendly_name: 'Nibe COP warm water'
            value_template: "{% if float(states('sensor.nibe_prio')) == 20 %} {{ float(states('sensor.copt')) }} {% else %} 0.0 {% endif %}"
        coptheat:
            friendly_name: 'Nibe COP heating'
            value_template: "{% if float(states('sensor.nibe_prio')) == 30 %} {{ float(states('sensor.copt')) }} {% else %} 0.0 {% endif %}"
Ik wilde er net aan beginnen, je bent me voor. Super! Ik zat nog wel te denken dat een COP van "Unknown" meegeven als de WP niet draait misschien beter is dan 0.0. Als je dan een gemiddelde wilt trekken krijg je geen onterecht lage waarden? Anderzijds kan je dat ook wel weer afvangen met een template als average misschien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
Let wel op dat je de correcte cop waardes opzoek voor jouw model in de catalogus voor mij zijn dat bijvoorbeeld deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9YzclWlSAZnyLUIwIsiC-VCfo8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OSQjAP3U7jdLQqqfttbTydjp.png?f=fotoalbum_large

@Swazija Nadeel van de Prio state is volgens mij dat ook al heeft het prio het nog niet altijd wil zeggen dat het ook daarmee bezig is. Daarom zelf voor de PCA relay gegaan. Ik denk dat de PCA relay betrouwbaarder is.

[ Voor 17% gewijzigd door iCrOn op 23-10-2023 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Swazija schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:59:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
sensor:
    sensors:
        bt2:
        bt3:
            value_template: "{{ float(states('sensor.nibe_eb100_ep14_bt3_return_temp'))*10 }}"
        bt10:
            value_template: "{{ float(states('sensor.nibe_eb100_ep14_bt10_brine_in_temp'))*10 }}"
        bt14:
            value_template: "{{ float(states('sensor.nibe_eb100_ep14_bt14_hot_gas_temp'))*10 }}"
        bt17:
        cop:
            value_template: "{{ (1-((45-35)*(float(states('sensor.bt2'))/10-35)/100)) * 3.61 + ((45-35)*(float(states('sensor.bt2'))/10-35)/100) * 4.72}}"
        copt:
            value_template: "{{ float(states('sensor.cop')) * ( 1 - ( ((5-(float(states('sensor.bt2')) - float(states('sensor.bt3')))/2) / (float(states('sensor.bt2')) - (5.0/2) + (float(states('sensor.bt14')) - float(states('sensor.bt2'))) - ( float(states('sensor.bt10')) - (float(states('sensor.bt17')) - float(states('sensor.bt10'))) ) ) ) ) ) }}"
        coptsww:
            value_template: "{% if float(states('sensor.nibe_prio')) == 20 %} {{ float(states('sensor.copt')) }} {% else %} 0.0 {% endif %}"
        coptheat:
            value_template: "{% if float(states('sensor.nibe_prio')) == 30 %} {{ float(states('sensor.copt')) }} {% else %} 0.0 {% endif %}"
Top! Ik heb de namen van sensoren een beetje aan moeten passen. Stel dat ik gebruik maak van het entity sensor.eb100_ep14_pca_base_relays_43514, dan krijg ik de waarde 2, 7 of 15 terug. Daarom de volgende template sensors ingesteld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
      coptsww:
          {% if is_state('sensor.eb100_ep14_pca_base_relays_43514', '15') %}
            {{ states('sensor.copt') | float }}
          {% else %}
            0.0
          {% endif %}

coptheat:
          {% if is_state('sensor.eb100_ep14_pca_base_relays_43514', '7') %}
          {% else %}
            0.0
          {% endif %}

Ik krijg echter 0.0 terug, ook al wordt er heet water gemaakt of verwarmd. Wat gaat er mis? Heb jij een idee, @magnetx3 en @iCrOn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
koelkast schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:25:
[...]

Top! Ik heb de namen van sensoren een beetje aan moeten passen. Stel dat ik gebruik maak van het entity sensor.eb100_ep14_pca_base_relays_43514, dan krijg ik de waarde 2, 7 of 15 terug. Daarom de volgende template sensors ingesteld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
      coptsww:
          {% if is_state('sensor.eb100_ep14_pca_base_relays_43514', '15') %}
          {% else %}
            0.0
          {% endif %}

coptheat:
          {% if is_state('sensor.eb100_ep14_pca_base_relays_43514', '7') %}
          {% else %}
            0.0
          {% endif %}

Ik krijg echter 0.0 terug, ook al wordt er heet water gemaakt of verwarmd. Wat gaat er mis? Heb jij een idee, @magnetx3 en @iCrOn ?
Wat is op dat moment de waarde van sensor.copt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
magnetx3 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:50:
[...]

Wat is op dat moment de waarde van sensor.copt?
Die is bij verwarming rond de 3,5 en bij warm water productie rond de 6.
Dat moet toch ook precies andersom zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swazija
Zie deze post voor een geupdate yaml:
Swazija schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:22:
Ik heb wat verzonnen. Dit is het in yaml voor HA:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sensor:
    sensors:
        t_cop_helper:
            friendly_name: 't value for nibe helper'
            unit_of_measurement: ''
            value_template: "{{ (45-35)*(float(states('sensor.bt2'))-35)/100 }}"
        tb_cop_helper:
            friendly_name: 'tb value for nibe helper'
            value_template: "{{ float(states('sensor.bt10'))/10 }}"
        copm:
            value_template: "{{ (1-float(states('sensor.t_cop_helper'))) * 4.72 + float(states('sensor.t_cop_helper')) * 3.61 + (1-float(states('sensor.t_cop_helper'))) * (6.49 - 4.71) * float(states('sensor.tb_cop_helper')) + float(states('sensor.tb_cop_helper')) * (4.79-3.61) * float(states('sensor.t_cop_helper')) }}"

Met bovenstaande schaalt copm ook met de brontemperatuur en krijg ik de waarden van 10/35 en 10/45 wanneer ik dat invul voor de bron. De aanname is dat de delta tussen de cops lineair schaalt tussen de brontemperaturen (0/35 naar 10/35 is 4.71 naar 6.49. 0/45 naar 10/45 is 3.61 naar 4.79). Mijn theoretische COP schiet hierdoor behoorlijk omhoog. Met een aanvoer van 21 graden mijn vloer in heb ik nu een COP van 8.2, terwijl dat voorheen een COP van 5.7 was (welke dus veel lager lag dan de 6.49 die met hogere aanvoertemperaturen opgegeven wordt door Nibe). Dit is mijn gehele yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
sensor:
    sensors:
        bt2:
            value_template: "{{ float(states('sensor.nibe_bt2_supply_temp_s1')) }}"
        bt3:
            value_template: "{{ float(states('sensor.nibe_eb100_ep14_bt3_return_temp')) }}"
        bt10:
            value_template: "{{ float(states('sensor.nibe_eb100_ep14_bt10_brine_in_temp')) }}"
        bt14:
            value_template: "{{ float(states('sensor.nibe_eb100_ep14_bt14_hot_gas_temp')) }}"
        bt17:
            value_template: "{{ float(states('sensor.nibe_eb100_ep14_bt17_suction')) }}"
        t_cop_helper:
            friendly_name: 't value for nibe helper'
            value_template: "{{ (45-35)*(float(states('sensor.bt2'))-35)/100 }}"
        tb_cop_helper:
            friendly_name: 'tb value for nibe helper'
            value_template: "{{ float(states('sensor.bt10'))/10 }}"
        copm:
            value_template: "{{ (1-float(states('sensor.t_cop_helper'))) * 4.72 + float(states('sensor.t_cop_helper')) * 3.61 + (1-float(states('sensor.t_cop_helper'))) * (6.49 - 4.71) * float(states('sensor.tb_cop_helper')) + float(states('sensor.tb_cop_helper')) * (4.79-3.61) * float(states('sensor.t_cop_helper')) }}"
        bt14minbt2abs:
            friendly_name: 'Nibe abs bt14 min bt2'
            value_template: "{{ ( float(states('sensor.bt14')) - float(states('sensor.bt2')) )|float |abs }}"
        bt17minbt10abs:
            friendly_name: 'Nibe abs bt17 min bt10'
            value_template: "{{ ( float(states('sensor.bt17')) - float(states('sensor.bt10')) )|float |abs }}"
        coptboven:
            friendly_name: "coptboven"
            value_template: "{{(5 - (float(states('sensor.bt2')) - float(states('sensor.bt3'))) )/2}}"
        copt:
            value_template: "{{ float(states('sensor.copm')) * ( 1 - ( float(states('sensor.coptboven')) / (float(states('sensor.bt2')) - (5.0/2) + float(states('sensor.bt14minbt2abs')) - ( float(states('sensor.bt10')) - float(states('sensor.bt17minbt10abs'))  ) ) ) ) }}"
        coptsww:
        coptheat:
Mijn COP waardes waren ook hoger dan ik verwachtte. Ik heb het even nagekeken en zie net dat er een foutje in de code zit. Ik had de cop35 en cop45 waardes omgewisseld. Tevens heb ik de absolute waardes van de delta temperature nu ook gepakt (alhoewel dat weinig doet want de delta is altijd positief volgens mij). Dit is wat het moet zijn denk ik, maar kijk het gerust even goed na :) :

[ Voor 37% gewijzigd door Swazija op 14-11-2023 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Swazija schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:47:
Mijn COP waardes waren ook hoger dan ik verwachtte. Ik heb het even nagekeken en zie net dat er een foutje in de code zit. Ik had de cop35 en cop45 waardes omgewisseld. Tevens heb ik de absolute waardes van de delta temperature nu ook gepakt (alhoewel dat weinig doet want de delta is altijd positief volgens mij). Dit is wat het moet zijn denk ik, maar kijk het gerust even goed na :) :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
        bt2:
        bt3:
        bt10:
        bt14:
        bt17:
        cop:
            value_template: "{{ (1-((45-35)*(float(states('sensor.bt2'))/10-35)/100)) * 4.72 + ((45-35)*(float(states('sensor.bt2'))/10-35)/100) * 3.61}}"
        bt14minbt2abs:
            friendly_name: 'Nibe abs bt14 min bt2'
            value_template: "{{ ( float(states('sensor.bt14')) - float(states('sensor.bt2')) )|float |abs }}"
        bt17minbt10abs:
            friendly_name: 'Nibe abs bt17 min bt10'
            value_template: "{{ ( float(states('sensor.bt17')) - float(states('sensor.bt10')) )|float |abs }}"
        copt:
            value_template: "{{ float(states('sensor.cop')) * ( 1 - ( ((5-(float(states('sensor.bt2')) - float(states('sensor.bt3')))/2) / (float(states('sensor.bt2')) - (5.0/2) + (float(states('sensor.bt14minbt2abs'))) - ( float(states('sensor.bt10')) - (float(states('sensor.bt17minbt10abs')) ) ) ) ) ) ) }}"
        coptsww:
        coptheat:
Hier de f1255. Ik pak sensor.eb100_ep14_pca_base_relays_43514 in plaats van de prio-oplossing. Dan moet je dus naar 7 of 15 verwijzen.
Nu even wachten totdat de compressor weer aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leo0n
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-04 19:46
Ik heb afgelopen week een LilyGo-bordje met ESPHome-Nibe richting mijn Home Assistant ingesteld.

Mijn nibe warmtepomp zit aangesloten op een SMO40 waar ook de RMU40 aan hangt. Ik heb dus de ESPHome-Nibe aangesloten op dezelfde aansluiting als de RMU40. Nou heb ik uit de code alles van de RMU40 weg gecomentarieerd, maar ik blijf random door de dag, maar vooral snachts modbus alarm krijgen met alarm code 251.

Nou heb ik in ha wel ingesteld als de melding komt, dat hij na 2 minuten het alarm automatisch reset. Maar ik los liever het probleem op.

Heeft iemand een idee wat ik kan proberen om deze foutcode niet meer te krijgen?

Alvast Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
leo0n schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:58:
Ik heb afgelopen week een LilyGo-bordje met ESPHome-Nibe richting mijn Home Assistant ingesteld.

Mijn nibe warmtepomp zit aangesloten op een SMO40 waar ook de RMU40 aan hangt. Ik heb dus de ESPHome-Nibe aangesloten op dezelfde aansluiting als de RMU40. Nou heb ik uit de code alles van de RMU40 weg gecomentarieerd, maar ik blijf random door de dag, maar vooral snachts modbus alarm krijgen met alarm code 251.

Nou heb ik in ha wel ingesteld als de melding komt, dat hij na 2 minuten het alarm automatisch reset. Maar ik los liever het probleem op.

Heeft iemand een idee wat ik kan proberen om deze foutcode niet meer te krijgen?

Alvast Bedankt!
Off topic maar goed. Dus je hebt ook RMU_S4 weg gecomment? Dit is dan waarschijnlijk het probleem. Van de github van ESPHome nibe:
code:
1
2
3
4
5
6
7
    # Constant fixed temperature to avoid pump going into alarm.
    - address: RMU40_S4
      token: RMU_WRITE
      data: [
            0x06, # Temperature
            0x14, # degrees low
            0x00, # degrees high
Pagina: 1 2 3 4 Laatste