Radiatoren smart maken - Alternatief voor plugwise icm HA

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-05 21:23

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Avond tweakers,

Situatieschets:
Wonend in een huis met 8 "kachels", deze hebben allemaal thermostaatknoppen (6 hadden dit niet en zijn recent vervangen ter voorbereiding op de switch). Huidige regeling is een "eenvoudige" thermostaat die enkel regelt op de temperatuur van de woonkamer. Resultaat: Alle andere kamers zijn 300 graden of 0K, met de winter vooral richting de 0K waardoor ik altijd even de verwarming aan moet zetten voor ik weg ga (plus dat het in de ochtend megakoud is).

Ter oplossing heb ik een plugwise kit gekocht bij robbshop, deze:
Afbeeldingslocatie: https://i.snipboard.io/cBybjS.jpg
Waarom?
1. Opentherm integratie met mijn CV.
2. Excellente integratie met home assistant, local push tier.
3. Geen subscription bullshit.
4. (Extra) Nederlands bedrijf

Zoals jullie misschien kunnen zien aan de besteldatum begin ik het nu echter wel goed beu te worden. Een week wachten ok, twee vooruit, loodgieter moet nog komen. Maar nu is de huidige prognose eind januari. Ja daag.

Ik vroeg me af of jullie wat alternatieve opties hadden?
Ik heb een Z-Wave stick en Conbee stick, de Z-Wave bestaat en de conbee stuurt vooral tradfri lampen aan.

Ik heb al naar wat alternatieven gekeken, maar aanzienlijk vallen er eigenlijk al meteen af...
1. Tado -> Cloud & subscription (optie) = nee
2. Bosch (https://www.coolblue.nl/p...r-thermostat-rt10-rf.html) -> Cloud https://github.com/bosch-...nt-bosch-custom-component
3. Honeywell (https://www.robbshop.nl/h...ng-opentherm-wifi-evohome) - ??? Robbshop meld dat integratie met de Z-wave stick direct werkt, maar dan vraag ik me af of de bedieningsinterface wel gaat werken... En dan nog de vraag hoeveel moeite ik nog moet doen om het werkende te krijgen. Documentatie / ervaringen is gelimiteerd...

Vooral belangrijk dat cloud optioneel is, niet nodig voor normale werking.

Hebben andere mensen misschien nog wat suggesties die ik totaal mis?

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 22-12-2021 22:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07:33
honeywell is een prima out the box werkend cloudloos systeem. integratie home assistent weet ik niet, heb geen HA. werkte bij mij prima genoeg om niet verder te integreren met de domotica thuis (Homey), ook omdat die koppeling niet lokaal was maar via de cloud/api liep, tenzij het lokale protocol gehacked is zal dat voor HA ook wel gelden
Had daarvoor Tado maar wil nooit meer een cloudoplossing….

Heb verder iets iemand zien roepen over slimme thermostaten met HA integratie, ergens op tweakers..

Netatmo verder nog naar gekeken? zag dat Xiaomi ook nog wat had, en volgens mij heeft de lidl of de action ook slimme knoppen.
Moet je waarschijnlijk zelf weer een opentjerm aansturing van je cv bij maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-05 19:18
Evohome is inderdaad een prima oplossing met voor de meeste systemen wel een cloud based plugin,. ik dacht dat alleen domoticz rechtstreeks praat met de evohome (dmv hgi80)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
akatar schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:48:
Evohome is inderdaad een prima oplossing met voor de meeste systemen wel een cloud based plugin,. ik dacht dat alleen domoticz rechtstreeks praat met de evohome (dmv hgi80)
Volgens mij geld dat alleen voor de amerikaanse en/of oudere versie. De versie die ik link kan mee gecommuniceerd worden via wi-fi, dat kan opgelost worden met een VLAN.
Lochnes schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:30:
honeywell is een prima out the box werkend cloudloos systeem. integratie home assistent weet ik niet, heb geen HA. werkte bij mij prima genoeg om niet verder te integreren met de domotica thuis (Homey), ook omdat die koppeling niet lokaal was maar via de cloud/api liep, tenzij het lokale protocol gehacked is zal dat voor HA ook wel gelden
Had daarvoor Tado maar wil nooit meer een cloudoplossing….

Heb verder iets iemand zien roepen over slimme thermostaten met HA integratie, ergens op tweakers..

Netatmo verder nog naar gekeken? zag dat Xiaomi ook nog wat had, en volgens mij heeft de lidl of de action ook slimme knoppen.
Moet je waarschijnlijk zelf weer een opentjerm aansturing van je cv bij maken..
Ben wel benieuwd naar een alternatief...
Netatmo is ook via cloud, van de rest weet ik niet, maar dat klinkt meer als een doe-het-zelf pakket en dat doe ik liever niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:32
Wellicht is de oplossing van Shelly iets?

Die hebben cloud functionaliteit, maar dit is ook uit te zetten
(Vaak kan je ook andere firmware erop flashen)

Komt over een weekje uit, dus er zijn nog geen reviews over te vinden volgens mij.
Werken waarschijnlijk standalone, maar integreren in Home Assistant of iets dergelijks is wel aan te raden

Ik heb zelf zo'n 30 Shelly devices in huis hangen en ben er erg tevreden over, als ik op zoek was naar een dergelijke oplossing dan zou ik zeker voor Shelly gaan :P

[ Voor 10% gewijzigd door Flapperbol op 23-12-2021 08:27 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Flapperbol schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:25:
Wellicht is de oplossing van Shelly iets?

Die hebben cloud functionaliteit, maar dit is ook uit te zetten
(Vaak kan je ook andere firmware erop flashen)

Komt over een weekje uit, dus er zijn nog geen reviews over te vinden volgens mij.

Ik heb zelf zo'n 30 Shelly devices in huis hangen en ben er erg tevreden over, als ik op zoek was naar een dergelijke oplossing dan zou ik zeker voor Shelly gaan :P
Ik werd er erg warm van tot ik zag dat het geen opentherm ondersteunt :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Actueel onderwerp blijkbaar :P
Slimme radiatorknoppen (non Tado)
Wifi radiatorknop
Ervaringen met goedkope slimme thermostaten

Samengevat:
  • Als je de boel toch met HA aan elkaar knoopt hoeven de aansturing van je ketel en de radiatorknoppen niet van 1 merk/systeem te zijn. HA is je systeem dat alles samen laat werken.
  • Elke manier om je ketel via OpenTherm aan te sturen die aan HA te koppelen is, is voldoende.
  • Voor €30 heb je een OpenTherm Gateway om je ketel aan te sturen (geen cloud, werkt perfect samen met HA)
  • Voor €30 heb je een Zigbee-radiatorknop (geen cloud, werkt perfect samen met HA)
Voor zo'n €270 ben je dan klaar (8 knoppen en een OTGW).

[ Voor 18% gewijzigd door Gizz op 23-12-2021 11:25 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• akatar
[quote]Thomg schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:58:
[...]

Volgens mij geld dat alleen voor de amerikaanse en/of oudere versie. De versie die ik link kan mee gecommuniceerd worden via wi-fi, dat kan opgelost worden met een VLAN.

[...]

Ik heb de laatste versie (wifi) en die werkt gewoon icm een hgi80

• akatar
Thomg schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:28:

3. Honeywell (https://www.robbshop.nl/h...ng-opentherm-wifi-evohome) - ??? Robbshop meld dat integratie met de Z-wave stick direct werkt, maar dan vraag ik me af of de bedieningsinterface wel gaat werken... .
Ik snap deze niet? hoezo evohome laten werken met een zwave-stick?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
akatar schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:57:
[...]

Ik snap deze niet? hoezo evohome laten werken met een zwave-stick?
Ik quote van robbshop:
"
Multizone verwarmingssysteem op basis van opentherm schakeling. Voor dit systeem is een (niet officiele) API beschikbaar wat het mogelijk maakt om het systeem bijvoorbeeld vanuit een Z-wave controller aan te sturen. Deze set kan gebruikt worden zonder internet en is dan alleen aan te sturen vanuit de interface. Dit nieuwe type variant heeft ook WiFi en kan op die manier ook aangestuurd worden van buiten af door bijvoorbeeld uw telefoon!
"
Gizz schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:18:
Wifi radiatorknop

Samengevat:
  • Als je de boel toch met HA aan elkaar knoopt hoeven de aansturing van je ketel en de radiatorknoppen niet van 1 merk/systeem te zijn. HA is je systeem dat alles samen laat werken.
  • Elke manier om je ketel via OpenTherm aan te sturen die aan HA te koppelen is, is voldoende.
  • Voor €30 heb je een OpenTherm Gateway om je ketel aan te sturen (geen cloud, werkt perfect samen met HA)
  • Voor €30 heb je een Zigbee-radiatorknop (geen cloud, werkt perfect samen met HA)
Hey niet de enige dus :>
Is echter alleen wel een doe-het-zelf pakket... Ik ben wel bereid om meer up front te betalen want dit gaat juist flink happen in vrije tijd...
Tenzij er al iets beschikbaar is met klik-klik waarmee ik de knoppen kan verbinden met de opentherm gateway in HA...

Edit: Ik zie ook wat comments over de batterijduur, aangezien jij ze hebt kan je je hierin vinden?

Edit2: Nog even ter verduidelijking, ik ben niet tegen een beetje hobbyen, maar ik vind het een beetje eng om te hobbyen met verwarming specifiek. Dat een lampje aan of uit gaat wanneer het niet de bedoeling is is 1, dat de verwarming continue aan staat terwijl ik op kantoor ben en het vervolgens 30 graden is en ik een energierekening heb van jewelste is 2.

[ Voor 31% gewijzigd door Thomg op 23-12-2021 21:24 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Ik doe even een losse post om het een beetje over de boeg te gooien.

Ik heb op dit moment een nefit eenhoorn met opentherm ondersteuning, deze.
https://nefit-bosch.nl/producten/cv-ketels/proline-nxt
In combinatie met een stokoude Honeywell Round, de T87N.

Huidige aansturing:
Thermostaat ingesteld op hoger dan ambient? Opentherm communicatie open, 25VDC verschil.
Thermostaat ingesteld op lager dan ambient? Opentherm communicatie dicht, 0VDC verschil

25VDC boiler uit.
0VDC boiler aan.

Aangezien de boiler al vrij intelligent is uit zichzelf (denkt slim te zijn door zichzelf uit te schakelen) kan ik misschien beter een relay er op aansluiten die de boiler aan zet als 1 van de ingestelde zones een temperatuur lager meet dan X graden onder de target en blijft "stemmen" voor boiler aan tot het doel bereikt is. De slimme thermostaatknoppen zorgen er dan voor dat de juiste kamers opgewarmd worden en dan mee kunnen liften indien mogelijk.
De boiler zelf past "zelf" de temperatuur aan naar de vraag die er is.

Voegt opentherm dus hier wel wat toe boven (onnodige?) aansturing en inzage van gedrag van boiler?

Edit: Dit is letterlijk wat shelly voorstelt :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Het nadeel van een aan/uit regeling dat je vaak een overshoot krijgt van je ingestelde temp.
En de boiler past niet zelf de temp aan, hij weet immers niet het verschil tussen werkelijke temp en gevraagde temp, dit kan met opentherm wel. Het enige wat je ketel doet met aan/uit is kijken naar het verschil tussen de watertemp en de retour temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
akatar schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 00:51:
Het nadeel van een aan/uit regeling dat je vaak een overshoot krijgt van je ingestelde temp.
En de boiler past niet zelf de temp aan, hij weet immers niet het verschil tussen werkelijke temp en gevraagde temp, dit kan met opentherm wel. Het enige wat je ketel doet met aan/uit is kijken naar het verschil tussen de watertemp en de retour temp.
Als in? Ik neem aan dat de ketel een PID regeling ingebakken heeft zitten die inderdaad kijkt naar de water temperatuur en de retour temp. Als alle thermostaatknoppen gesloten zijn zal hier nauwelijks een verschil in zijn en zal de ketel stoppen.
Afbeeldingslocatie: https://i.snipboard.io/wa6Crj.jpg
(Wat je dus eigenlijk zegt)

Om overshoot te voorkomen zullen de thermostaatknoppen zelf juist dicht gaan draaien.

Of doel je hier meer op een dynamische insteltemperatuur gebaseerd op de temperatuurdelta? Dus als enkel van 17 naar 19 opgewarmd hoeft te worden is 60°C al voldoende, maar als we van 13 naar 19 moeten zal het richting 70°C gaan?

Dat laatste vind ik niet super belangrijk, snelheid is niet zo belangrijk, efficiëntie dan weer wel (dus pref instel @ 60 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:54

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Welke oplossing je ook voor gaat, een OTG met HA is altijd handig/leuk om te hebben om inzicht te krijgen en/of bij te sturen waar gewenst.

Zelf heb ik enige tijd gespeeld met de Eurotronic Spirit Zigbee i.c.m. 2 radiatoren. Op zich werkte het prima maar batterijen waren snel leeg (zo'n 6 maanden waarvan 3 in het stook seizoen), ik kreeg eenmalig een melding en de dag erop werkten ze niet meer. Mijn toenmalige thermostaat met OTG vond ik minder praktisch als ik van mijn standaard programmering wilde afwijken vandaar dat ik op zoek ging naar wat anders.

Ik ben toen overgestapt op Honeywell EVO Home (de anderen niet naar gekeken i.v.m. geen/beperkte vloerverwarming ondersteuning) en dat draait nu al 3 jaar probleemloos en intuĂŻtief. Ik heb mijn OTG er nog steeds tussen zitten maar alleen voor logging, anders had ik mogelijk een HGI80 gekocht.

De EVO thermostaat knoppen heb ik overigens na 2 jaar van nieuwe baterijen moeten voorzien, ze werkten nog wel toen ik de melding kreeg.

Maar van wat ik zo lees is Plugwise ook een goede keuze, toen ik overstapte was die er nog niet anders had ik die zeker meegenomen in mijn overwegingen.

[ Voor 92% gewijzigd door DukeBox op 24-12-2021 09:43 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Thomg schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:59:
Hey niet de enige dus :>
Is echter alleen wel een doe-het-zelf pakket...Ik ben wel bereid om meer up front te betalen want dit gaat juist flink happen in vrije tijd...
Je moet inderdaad nog een paar connectoren solderen (paar minuten werk). Heb je daar geen zin in, dan kun je het door de webshop laten doen voor €9. Voor HA zelf is er een standaard integratie voor OTGW.
Tenzij er al iets beschikbaar is met klik-klik waarmee ik de knoppen kan verbinden met de opentherm gateway in HA...
Zelf heb ik het (nog) niet geautomatiseerd, omdat alle kamers waar ik de radiatorknoppen gebruik sneller opwarmen dan de huiskamer waar de centrale thermostaat hangt. Maar het is wel allemaal te bedienen vanuit HA.

Om je een beeld te geven, in HA ziet dat er bij mij zo uit. Allemaal als thermostaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxhnAulu5uxIpLfhOPZBO7V-UWw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jGZQ9bn5UJRzDtzYznvkPTPQ.png?f=fotoalbum_large

Wil je het wel automatiseren en niet zelf het wiel uitvinden, dan zijn er mensen die hun HA blueprints delen. Zoals Automated temperature control (target temperature sensor, door/window, heat-once)
Edit: Ik zie ook wat comments over de batterijduur, aangezien jij ze hebt kan je je hierin vinden?
Ik weet niet precies wat je hebt gelezen :) Maar ik heb de knoppen in september of zo geĂŻnstalleerd en voorzien van oplaadbare AA-batterijen. Die zijn 1,2V terwijl de knop eigenlijk niet oplaadbare batterijen van 1,5V verwacht. Volgens de knoppen zelf zijn de batterijen nu nog voor 60% vol, maar die berekening gaat uit van een voltage waarbij 1,5V 100% betekent en dat klopt in mijn geval natuurlijk niet ;)

Het zigbee-signaal kost nauwelijks energie. Er zijn veel zigbee-sensoren die het 2 jaar doen op een klein knoopcelletje. Wat vooral energie kost is het motortje waarmee het staafje wordt bewogen dat het thermostatisch ventiel indrukt of juist loslaat. Dat kost bij alle automatische radiatorknoppen energie, dus daar verwacht ik geen verschil tussen de knoppen van verschillende merken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Gizz schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:24:
Dat kost bij alle automatische radiatorknoppen energie, dus daar verwacht ik geen verschil tussen de knoppen van verschillende merken.
Daar zit wel verschil tussen, maar afhankelijk hoe ze worden aangestuurd. Sommige knoppen kunnen alleen open/dicht, anderen kunnen ook bijregelen. In het geval van open/dicht wordt er veel meer(langer) gebruik gemaakt van de motor. Bij de HR92 kan je die optie aanpassen, standaard staat die op bijregelen (mits de 1e kalibratie gelukt is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Als je hetzelfde systeem hebt kan je dus bevestigen dat je niet Honeywell kan verbinden met Home Assistant? En ook dat het werkt zonder cloud?

Plugwise is eigenlijk perfect, maar de prijs + levertijd is me gewoon te gortig.
[A]
Ik doel niet op de soldeerservice, meer op de effort om alles aan de praat te krijgen en lekker te laten werken met HA.
[B]
Ik mis hier eigenlijk de intelligente control... Dus je hebt hier (nog) geen ervaring mee?
[C]
Ik zie wat mensen die klagen dat ze meer dan eenmaals per verwarmingsseizoen de batterij moeten vervangen (dus ipv 1x per 2 jaar 2x per 1 jaar).
Ik ben het inderdaad wel eens dat zigbee/z-wave pref is over wifi vanwege verbruik, maar volgens Shelly kunnen zij gewoon 2 jaar doen op 2 AA betterijen met wifi... Indrukwekkend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Thomg schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:32:
Als je hetzelfde systeem hebt kan je dus bevestigen dat je niet Honeywell kan verbinden met Home Assistant? En ook dat het werkt zonder cloud?
Ik weet niet precies wat je vraagt maar, Evo Home werkt onafhankelijk van de cloud, alleen als je de App op je telefoon wilt gebruiken gaat dat via een cloud API.

Intern gebruikte ik mijn OTG om aan te sturen, nu alleen nog maar om te loggen. Als ik meer zou willen reguleren (zou niet weten waarom) en géén OTG zou hebben zou ik overwegen om een HGI80 te nemen (ik geloof dat er nu ook zelfbouw opties zijn).
..maar volgens Shelly kunnen zij gewoon 2 jaar doen op 2 AA betterijen met wifi... Indrukwekkend...
Als je naar de kleine lettertjes kijkt eigenlijk maar 10 maanden (2 stook periodes van 5 maanden).

[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 24-12-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Thomg schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:15:
Als in? Ik neem aan dat de ketel een PID regeling ingebakken heeft zitten die inderdaad kijkt naar de water temperatuur en de retour temp. Als alle thermostaatknoppen gesloten zijn zal hier nauwelijks een verschil in zijn en zal de ketel stoppen.
Stroomt er ĂĽberhaupt water als alle knoppen gesloten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 16:20:
[...]

Stroomt er ĂĽberhaupt water als alle knoppen gesloten zijn?
Vermoed het niet, denk dat je vraagt naar een bypass?

Is er een eenvoudige manier om hier achter te komen?
DukeBox schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:42:
[...]

Ik weet niet precies wat je vraagt maar, Evo Home werkt onafhankelijk van de cloud, alleen als je de App op je telefoon wilt gebruiken gaat dat via een cloud API.

Intern gebruikte ik mijn OTG om aan te sturen, nu alleen nog maar om te loggen. Als ik meer zou willen reguleren (zou niet weten waarom) en géén OTG zou hebben zou ik overwegen om een HGI80 te nemen (ik geloof dat er nu ook zelfbouw opties zijn).
Punt is ik zie juist tegenstrijdige informatie.
Honeywell zegt zelf dat de TGI80 niet kan werken met de Evohome wifi variant.
https://ensupport.getconn...controller?language=en_US
Waarschijnlijk dus omdat de wifi eigenlijk al de TGI80 functionaliteit ingebakken heeft.
Misschien moet ik gewoon even een support vraag aan ze stellen.
Weet je, dat doe ik wel.
DukeBox schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:42:
Als je naar de kleine lettertjes kijkt eigenlijk maar 10 maanden (2 stook periodes van 5 maanden).
Heb ik gezien. Ik ben vooral onder de indruk omdat ik bij de zigbee devices die @Gizz gelinkt heeft klachten zijn dat de batterijen na 3 maanden vervangen moeten worden (en niet 10(!)).
Misschien was dat een slechte batch / oudere versie.

Van wat ik kan zien hebben wij eerder stookperiodes richting de 7 maanden, dus ik zal de 2 jaar net niet redden met die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:44
Gizz schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:18:
Wifi radiatorknop

Samengevat:
Ben hier ook naar aan het kijken, maar die radiatorknoppen, werken die bijvoorbeeld ook met homey? Ik heb van de week Home Assistant geinstalleerd, maar dat is iets te veel werk qua scripts, etc. Heb dan liever Homey waar ik gewoon de app kan installeren en kan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1669366

Ik heb de Shelly TRV besteld, ik zal hier posten wat mijn ervaringen zijn.
Voordelen wat mij heeft doen besluiten voor Shelly te gaan:
-wifi verbinding
-Shelly ondersteuning is goed
-zelf ventielstand bepalen
-geen duur (tado) abonnement nodig
-Home Assistant support
-oplaadbare accu
-externe temp sensor mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Anoniem: 1669366 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:44:
-wifi verbinding
-Home Assistant support
-oplaadbare accu
Ik maak me vooral zorgen om verbruik. Wifi is niet echt een geweldige optie voor batterijduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thomg schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:45:
[...]

Ik maak me vooral zorgen om verbruik. Wifi is niet echt een geweldige optie voor batterijduur.
Ze zeggen 2 jaar bij een stookseizoen van 5 maanden. Laat het 1 jaar zijn, prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-05 21:59
Anoniem: 1669366 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:44:
-wifi verbinding
-Home Assistant support
-oplaadbare accu
Ik mis eigenlijk een normale thermostaat bij deze optie. Ik moet mijn radiatoren (denk er nog over na) nog uitrusten met de juiste thermostaat opties maa rik wil eigenlijk de woonkamer / keuken niet aanpassen maar gebruik maken van een "normale" thermostaat.

Elk merk heeft wel weer iets wat net niet helemaal doet wat ik dan graag wil :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Anoniem: 1669366 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:51:
[...]

Ze zeggen 2 jaar bij een stookseizoen van 5 maanden. Laat het 1 jaar zijn, prima toch?
Met 1 jaar doen ze het wel significant minder dan de competitie.

Side note: Nog geen respons van Honeywell. Ik leun nu wel meer naar het "zelf" doen zoals Gizz voorstelde. Heeft iemand nog een simpele tutorial/guide om hoe alles op te zetten?

[ Voor 24% gewijzigd door Thomg op 29-12-2021 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Vraagje, ik zie 2 versies.
Deze
https://nl.aliexpress.com...3BEUR%3Bsearch-mainSearch
en deze
https://nl.aliexpress.com...3BEUR%3Bsearch-mainSearch

Ik vind persoonlijk de 2e mooier, maar de 1e lijkt een vernieuwde variant te zijn. Als deze meer features/betere levensduur heeft heeft dat natuurlijk mijn voorkeur. Ik kan hier zelf geen info over vinden.

Ik heb de order van Plugwise geannuleerd trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
We gaan het ervaren.

https://i.snipboard.io/0wTvYE.jpg

Met nog speciale bedankt voor @Gizz en iedereen die input heeft geleverd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04 10:45
Thomg schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:28:
Avond tweakers,

Situatieschets:
Wonend in een huis met 8 "kachels", deze hebben allemaal thermostaatknoppen (6 hadden dit niet en zijn recent vervangen ter voorbereiding op de switch). Huidige regeling is een "eenvoudige" thermostaat die enkel regelt op de temperatuur van de woonkamer. Resultaat: Alle andere kamers zijn 300 graden of 0K, met de winter vooral richting de 0K waardoor ik altijd even de verwarming aan moet zetten voor ik weg ga (plus dat het in de ochtend megakoud is).

Ter oplossing heb ik een plugwise kit gekocht bij robbshop, deze:
[Afbeelding]
Waarom?
1. Opentherm integratie met mijn CV.
2. Excellente integratie met home assistant, local push tier.
3. Geen subscription bullshit.
4. (Extra) Nederlands bedrijf

Zoals jullie misschien kunnen zien aan de besteldatum begin ik het nu echter wel goed beu te worden. Een week wachten ok, twee vooruit, loodgieter moet nog komen. Maar nu is de huidige prognose eind januari. Ja daag.

Ik vroeg me af of jullie wat alternatieve opties hadden?
Ik heb een Z-Wave stick en Conbee stick, de Z-Wave bestaat en de conbee stuurt vooral tradfri lampen aan.

Ik heb al naar wat alternatieven gekeken, maar aanzienlijk vallen er eigenlijk al meteen af...
1. Tado -> Cloud & subscription (optie) = nee
2. Bosch (https://www.coolblue.nl/p...r-thermostat-rt10-rf.html) -> Cloud https://github.com/bosch-...nt-bosch-custom-component
3. Honeywell (https://www.robbshop.nl/h...ng-opentherm-wifi-evohome) - ??? Robbshop meld dat integratie met de Z-wave stick direct werkt, maar dan vraag ik me af of de bedieningsinterface wel gaat werken... En dan nog de vraag hoeveel moeite ik nog moet doen om het werkende te krijgen. Documentatie / ervaringen is gelimiteerd...

Vooral belangrijk dat cloud optioneel is, niet nodig voor normale werking.

Hebben andere mensen misschien nog wat suggesties die ik totaal mis?
Gisteren de Adam besteld en vandaag al opgehangen. Werkt super met mijn bestaande Honeywell round modulation thermostaat.
Gelijk even toegevoegd in HA en ook dat werkt! Als dit naar tevredenheid werkt overweeg ik ook 4x de Koen aan te schaffen voor de vloerverwarming op de slaapkamers

PV Output - Rijnsaterwoude, 6x 380 Oost, 6x 380 West, 5x 380 West. Totaal 6460Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals beloofd hier alvast de foto's.
Hij werd vandaag bezorgd. Als ik tijd heb zal ik mijn ervaring delen na het installeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alrzGxPQYFyXTIvAZ1drESLW_os=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dy6ttokgWcor0oc0Rm40tq4b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rff865mTVifYVaYTBFfHtfB6IQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMcpttB7YOCIqRoWtQE0NfDG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsncaLrBlDSeQSjJKMWfppczKSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2C57Ksgz2nrP1f2UNJwVJdEC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzW3kzAuHZeu910Kad765W6sf0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wv3TXtJK6I9qeulL137tY6DC.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Hij zit op de radiator. Het was simpel te installeren, een adapter ring monteren en klaar.
Na instellen wifi en het geven van een vast ip adres heb ik de thermostaat ook al in Home Assistant toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sejWHGO0nWbRHVdy_jx0t4VUMbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NiDSnQWDDaxVpvwvXEnyCvvJ.jpg?f=fotoalbum_large
Tot zover tevreden.

De app van Shelly naderhand geopend en daar heb ik hem nu ook toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDf7gzewBfL8_qTrBHro5VtMV5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qy40lKVVm85Z2wllZA9o5UWE.jpg?f=fotoalbum_large

Het geluid vind ik erg accepabel, je hoort het zeker, maar denk niet dat je er wakker van zou worden.

Al met al tevreden en vind het een prima vervanger voor Tado.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 1669366 op 21-01-2022 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Bedankt voor de update!
De shelly's zijn zeker ook een leuke optie geweest.

Die van mij zijn nu ook al een week binnen, maar helaas passen ze niet! Die komen met enkel 30mm en mijn verwarming zijn 28mm. Hier moeten dus nog verloopstukken op... Al besteld maar duurt even voor die binnen zijn helaas.

Ik heb wel alvast de ESP + Relais aangesloten op de boiler, werkt geweldig. Vlak voor ik naar bed ga aanzetten, HA zet het automatisch na een uur weer uit. Ezpz en niet meer -10 op mijn kamer :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Gegroet tweakers, even een status update.

Ik had een week of 2 a 3 geleden ze allemaal binnegekregen, helaas pasten ze allemaal niet omdat ze M30 zijn en de stukjes die geplaatst waren M28 zijn.
Vandaag heb ik alle verloopstukjes (metaal, hoge kwaliteit) erop gedraaid + de TRV's zelf.
Werkt best wel goed!
https://i.snipboard.io/kIR8cb.jpg

Tot ik het probeerde te testen in de praktijk.
De verloopstukken voegt teveel weerstand toe, de TRV's krijgen het niet voor elkaar om de pinnen in te drukken!
Gevolg -> alle kachels staan altijd open.
Hoe weet ik dat het de verloopstukken zijn?
De verwarming op de zolder had het niet nodig, en deze zit voor >95% dicht (klein beetje warm bij de leiding).

Dus even weer terug naar wat gescheld en contact met loodgieter, die gaat informeren naar alternatieve oplossingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiscool
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-05 22:56
Bedankt voor jullie updates.

Ik heb zelf op basis van de ervaringen in het topic hier de Shelly’s besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Ik ben nu zeker ook aan het overwegen om mijn TRV's 2e hands aan te bieden en een shelly te proberen (als in zien of die wel genoeg koppel heeft).

Wacht eerst even de loodgieter af.
Pagina: 1