Wifi radiatorknop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:27
TLDR
Ik zoek een wifi thermostaatknop voor op mijn radiatoren die werkt met homeassistant, ook volledig handmatig bedienbaar is en eigenlijk alleen lokaal data verstuurd (dus niet over een cloud). Prutsen/flashen/solderen geen bezwaar.

--

heads-up
Ik ben net begonnen met mijn eerste kleine stapjes in het slimmer maken van mijn huis. Ik beschouw mezelf als semi-gevorderde prutser; ik kan een hoop zelf maar heb nog moeite met de terminologie (en logische opbouw) van (onderdelen van) het hele smart-home gebeuren, dus ik heb nog wel eens moeite om het juiste startpunt/zoekterm te vinden. Please be gentile :+

Wat ik zoek
Een 'slimme' CV-radiatorknop.

Waar moet dat ding aan voldoen
  1. Ik maak gebruik van Homeassistant, dus moet daarin geïntegreerd kunnen worden.
  2. Ook volledig handmatig bedienbaar als de wifi/app/cloud(zie punt 3) uitvalt (dus naast 'smart', volledig handmatig instelbaar).
  3. Geen data via Chinese cloud. Eigenlijk helemaal niet via een cloud en alles lokaal.
  4. Dus ook bij uitval internetverbinding moet het 'smart' deel nog werken (zie ook punt 3)
  5. Ik heb (nog?) geen zigbee, zwave of andere hub. Liefst laat ik alles over de wifi lopen.
Eigenlijk zoek ik (denk ik) naar de radiatorversie van een sonoff mini. Deze heb ik geflashed met tasmota, waardoor ik deze nu zowel handmatig (lokale schakelaar) als via HA kan bedienen. Alles blijft op het lokale netwerk; er komt geen cloud aan te pas.

Wat heb ik al gezocht/gedaan
Googlen en de search va het forum. Ik ben vast al een goede oplossing tegen gekomen, maar omdat ik nog vrij onderin de leercurve zit qua home-automation heb ik deze waarschijnlijk gewoon weggeklikt.

Wat mag het kosten
Goedkoper = beter. Prutsen, flashen en solderen is geen bezwaar. Maar als iets gewoon goed werkt out-of-the-box, en het voldoen aan (een groot deel van) mijn bovengenoemde eisen, dan wil ik er ook best wat voor betalen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• biglia
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-04 09:04
Heb je de nieuwe Shelly TRV al bekeken: https://shelly.cloud/shelly-thermostatic-radiator-valve/ ?

Ik heb er geen ervaring mee, maar zag het eens eerder voorbij komen. De bestaande producten van Shelly hebben meestal ook wel hun eigen lokale API waarmee je het kan integreren in HomeAssistant.

[ Voor 27% gewijzigd door biglia op 20-12-2021 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
biglia schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:35:
Heb je de nieuwe Shelly TRV al bekeken: https://shelly.cloud/shelly-thermostatic-radiator-valve/ ?

Ik heb er geen ervaring mee, maar zag het eens eerder voorbij komen. De bestaande producten van Shelly hebben meestal ook wel hun eigen lokale API waarmee je het kan integreren in HomeAssistant.
Nog niet voorbij zien komen. Erg interessant!
Gaat in de bookmarks, want.. nog niet te koop (alleen pre-order ;-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb (nog?) geen zigbee, zwave of andere hub. Liefst laat ik alles over de wifi lopen.
Doe jezelf een lol en haal voor €25 €15 een Zigbee-stick. Je geeft jezelf dan toegang tot duizenden apparaten, van goede lampen tot goedkope sensoren die vaak niet eens in een wifi-variant worden gemaakt.

Voor €30 heb je een zigbee radiatorknop, dus ik denk dat het ook nog goedkoper is om zo'n zigbee-stick aan te schaffen dan dat je voor duurdere wifi knoppen gaat.

[ Voor 29% gewijzigd door Gizz op 21-12-2021 09:32 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:35
Gizz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:47:
[...]

Doe jezelf een lol en haal voor €25 €15 een Zigbee-stick. Je geeft jezelf dan toegang tot duizenden apparaten, van goede lampen tot goedkope sensoren die vaak niet eens in een wifi-variant worden gemaakt.

Voor €30 heb je een zigbee radiatorknop, dus ik denk dat het ook nog goedkoper is om zo'n zigbee-stick aan te schaffen dan dat je voor duurdere wifi knoppen gaat.
Ik ben er ook al een tijdje naar aan het kijken, maar wat ik me afvroeg heb je ook geen koppeling nodig richting je CV om aan te geven dat hij moet verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@MADG0BLIN Dat wel, net als bij een normale 'analoge' thermostatische radiatorknop. Is de gewenstge temperatuur in de kamer met de thermostaat bereikt, dan doen je radiatorknoppen in andere ruimtes niet zoveel. Dus het is wel handig als je ook je thermostaat aan kunt sturen via Home Assistant.

Zelfs zonder thermostaat die je aanstuurt in je domotica kun je profijt hebben van dit soort radiatorknoppen. Zo zorgt mijn thermostaat er (stand-alone) voor dat de huiskamer elke ochtend 18 graden is om 7:00 uur ('s nachts is 15 graden de ingestelde temperatuur). Als ik die dag thuiswerk zorg ik ervoor dat de zigbee-knop in mijn thuiskantoor op 20 graden staat, zodat hij ook wordt verwarmd tijdens het ochtendprogramma. Werk ik niet thuis, dan blijft de knop in het thuiskantoor op 15 graden staan.

Het kantoortje warmt sneller op dan de huiskamer, dus dat werkt prima zo :)

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 21-12-2021 11:17 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:58

Gotiniens

Fairly odd Tim

Ik zit ook te kijken naar die Tuya radiator knoppen, wat ik nog niet heb kunnen vinden is informatie over firmware updates. Worden die dingen nog regelmatig geupdate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
[...]

Is dit ook een geschikte kandidaat?
Ik ben wel gecharmeerd van flashen met tasmota, zodat je zeker weet dat de boel lokaal blijft..

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/510z9MvU9gL._SL1000_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
[...]

Ik ben ook voor deze weg gegaan, en heb gekozen voor knoppen van Lidl: https://www.lidl.be/p/nl-...aat-smart-home/p100335076 . Ik ben het nog aan het inrichten dus kan er verder niet zoveel over vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

breew schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:20:
[...]

Is dit ook een geschikte kandidaat?
Volgens dit overzicht niet.
Ik ben wel gecharmeerd van flashen met tasmota, zodat je zeker weet dat de boel lokaal blijft..
Flashen met Tasmota hoeft alleen als je een wifi-product hebt (op basis van de ESP8266 of ESP32 chip) waar nu software opstaat die met de buitenwereld praat.

Het handige van Zigbee is dat de communicatie in huis per definitie lokaal is :*)
En met een Zigbee-stick praat ook de coördinator (apparaat dat de baas is van het zigbee-netwerk) alleen met Home Assistant en niet met een server van Tuya buiten de deur. Tasmota is hier niet nodig / mogelijk.
Kuhlie schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:25:
[...]

Ik ben ook voor deze weg gegaan, en heb gekozen voor knoppen van Lidl: https://www.lidl.be/p/nl-...aat-smart-home/p100335076 .
Die wordt inderdaad ook gewoon ondersteund door Z2M :) Ik moet wel zeggen dat ik deze van alle beschikbare zigbee-knoppen esthetisch het minst vind, maar smaken verschillen.

[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 21-12-2021 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
?
https://www.zigbee2mqtt.i..._1-flash-tasmota-zbbridge

wel met een paar mitsen en maren...

[ Voor 5% gewijzigd door breew op 21-12-2021 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Blijkbaar dan toch wel. Met de opmerking dat het nog experimenteel is. En je hebt een tussenstap omdat je nog je netwerk hebt zitten tussen HA en de Zigbee coördinator.

Ik zou de vraag willen omdraaien: waarom hiervoor kiezen i.p.v. een stick die direct in je HA-machine wordt gestoken? Dat is namelijk de makkelijkste route waar het minst mis kan gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Gizz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:40:
[...]

Blijkbaar dan toch wel. Met de opmerking dat het nog experimenteel is. En je hebt een tussenstap omdat je nog je netwerk hebt zitten tussen HA en de Zigbee coördinator.
Ik zou de vraag willen omdraaien: waarom hiervoor kiezen i.p.v. een stick die direct in je HA-machine wordt gestoken? Dat is namelijk de makkelijkste route waar het minst mis kan gaan :)
Niet gehinderd door te veel kennis op dit vlak, schoten mij twee redenen te binnen (of ze hout snijden weet ik niet O-) )
  1. De locatie van de (wifi) bridge is niet afhankelijk van mijn systeem met HA erop. Deze staat op zolder, ik heb nog geen zigbee netwerk in huis verder, en de radiator die ik smart wil maken staat in de schuur (waar ik wel wifi dekking heb)
  2. Mijn HA draait in een VM container op een windows PC (vooralsnog, totdat ik uitgetest ben, dan komt er waarsch. een NUC ergens). Ik wil daar nu eigenlijk niet semi-permanent eeen USB poort opofferen voor een stick.
[edit] Net de sonoff zigbee brigde en een tuya radiatorknop beseld. (Waarom de tuya? >> een voldoende hoge WAF ;) ).. over een paar dagen binnen en dan met de Kerst lekker prutsen (8>

[ Voor 8% gewijzigd door breew op 21-12-2021 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

@breew Mocht ^ vanwege locatie HASS niet kunnen en je bent bereid wat te knutselen, kijk eens naar https://www.reddit.com/r/..._zigbee_gateway_based_on/
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/nxazt4koset41.png?width=724&format=png&auto=webp&s=d5452ca0da1b3c7eceb8b3f97b41519df8a80637
Zigbee stickje aan ESP32 en dan aan wifi hangen, staat hier op de planning om te proberen, dan kun je de stick op elke plek met wifi zetten en hoeft dan niet bij HASS in de buurt te zijn.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Raven mooie van Zigbee is juist de ingebakken mesh-functionaliteit. Vrijwel elk zigbee-apparaat op netvoeding is een repeater. Zodra je een paar lampen, relais of tussenstekkers in huis hebt is de dekking al veel beter dan bij domotica gebaseerd op wifi met 1 accesspoint in huis.

De fysieke plek van de coördinator is dan niet echt relevant, zolang hij maar verbinding heeft met minimaal 1 repeater.

Zo ziet mijn Zigbee-netwerk met 60 clients er op dit moment uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWDUPH6I-Zw5xVjRfSKiCfvDPJY=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/0ltY1aO3e4LFV0l4TZ6SPOM5.png?f=fotoalbum_small
De ster is de Zigbee-stick. Zoals je ziet maken de meeste clients niet direct verbinding met de stick. En van de verbindingen die wel direct naar de stick gaan zou ik ook 95% kunnen laten verdwijnen, via een andere route komt het uiteindelijk toch bij de stick aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Gizz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:14:
@Raven mooie van Zigbee is juist de ingebakken mesh-functionaliteit. Vrijwel elk zigbee-apparaat op netvoeding is een repeater. Zodra je een paar lampen, relais of tussenstekkers in huis hebt is de dekking al veel beter dan bij domotica gebaseerd op wifi met 1 accesspoint in huis.

De fysieke plek van de coördinator is dan niet echt relevant, zolang hij maar verbinding heeft met minimaal 1 repeater.

[Afbeelding]
De ster is de Zigbee-stick. Zoals je ziet maken de meeste clients niet direct verbinding met de stick. En van de verbindingen die wel direct naar de stick gaan zou ik ook 95% kunnen laten verdwijnen, via een andere route komt het uiteindelijk toch bij de stick aan :)
als ik het goed snap kan de oplossing van Raven dat ook, maar is de comminucatie zigbee-hub --> PC met HA over wifi, in plaats van over USB. toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@breew dat klopt. Het kan dus wel, maar je creëert een extra mogelijk 'point of failure'.

En met een beetje zigbee-netwerk is het niet nodig om truukjes uit te halen om je coördinator op een specifieke plek te krijgen, omdat de mesh voor voldoende dekking zorgt. Een centrale plek van de coördinator is niet zo belangrijk, zolang hij maar verbinding kan maken met een lamp of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Gizz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:14:
[Afbeelding]
Nice!
Welke tool gebruik jij om zo’n plaatje te genereren?
En kan die dat ook voor z-wave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1669366

Ik heb de Shelly TRV besteld, ik zal hier posten wat mijn ervaringen zijn.
Voordelen wat mij heeft doen besluiten voor Shelly te gaan:
-wifi verbinding
-Shelly ondersteuning is goed
-zelf ventielstand bepalen
-geen duur (tado) abonnement nodig
-Home Assistant support
-oplaadbare accu
-externe temp sensor mogelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

JaDatIsPeter schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:33:
[...]

Nice!
Welke tool gebruik jij om zo’n plaatje te genereren?
En kan die dat ook voor z-wave?
Dit is een standaard functionaliteit van de zigbee2mqtt frontend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 08:49

Elektronicanet

Leds do it!

Ik ben hier ook naar op zoek, maar heb nog een extra eis. Ik wil ook een convector en een radiator in een omkisting kunnen besturen en daar heb ik maximaal 48mm diepte. Ik heb dus een haaks ontwerp nodig zoals Homematic. Alleen ben ik van deze knop niet zo'n fan omdat het cloud based is.

Iemand hier ervaring mee? Kan dit ook volledig lokaal draaien?

Het liefst zou ik een zo simpel mogelijke oplossing hebben, een thermostaatkraan hoeft niet eens per se, want ik kan elders in de kamer met een thermometer de temperatuur meten en op basis daarvan de kraan regelen met Home Assistant. Maar een thermostaatkraan is natuurlijk wel makkelijk en gangbaar.

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
update:

Omgeving:
Ik heb eind december deze radiatorknop besteld als testobject. Het is een tuya-kloon, en de communicatie verloopt via zigbee.
De zigbee controller in het huis is een, met tasmota geflashte, sonoff ZBBridge.
Eea wordt aangestuurd door HASSOS in een VirtualBox-omgeving op mijn windows10 PC (later komt nog een dedicated (zuinige) server hiervoor, als ik voor mijn gevoel de alpha/bèta-fase ontgroeid ben ;-)

Ervaring:
Meteen na het verwijderen van mijn huisige, door de tuya te vervangen, thermostaatknop niet dezelfde aanluiting hebben. Blijkbaar heb ik comap-radioatorkleppen in huis, en deze hebben een 28x1.5 schroefdraad. De Tuya-knop heeft een 30x1.5 schroefdraad. De TRuya-knop werd geleverd met maar net niet met degene die voor mij werkte.liefst 3 adapters, maar dus niet met degene die ik nodg had. Een aandachtspuntje voor een volgende bestelling. Een variant als deze wordt wel geleverd met een comap-adapter.
Ik heb bij de conrad (had toch nog een bestelling nodig, dus de verzendkosten waren er al) deze adapter besteld. Er zijn ook 3d-printable adapters verkwijgbaar via thingyverse. Zelf niet getest, want geen printer (ga nu wel heel hard twijfelen trouwens...).
De knop past nu perfect, en pairen met de sonoff bridge en integratie in HA was een eitje..

Tot zo ver tevreden. Ben benieuwd naar de levensduur van de batterijen, dat schijnt wel een dingetje te zijn bij sommige varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heire
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-05 23:34
breew schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:34:
update:

Omgeving:
Ik heb eind december deze radiatorknop besteld als testobject. Het is een tuya-kloon, en de communicatie verloopt via zigbee.
De zigbee controller in het huis is een, met tasmota geflashte, sonoff ZBBridge.
Eea wordt aangestuurd door HASSOS in een VirtualBox-omgeving op mijn windows10 PC (later komt nog een dedicated (zuinige) server hiervoor, als ik voor mijn gevoel de alpha/bèta-fase ontgroeid ben ;-)
Heb je een foto van die radiatorknop? In welke mate denk je dat de kleur matcht met een witte radiator?
Ik heb een andere tuya kloon en het wit van die knop is meer grijs getint dan wat de foto leek. Ben dus op zoek naar een echt witte variant.

Het enige bij de meeste tuya kloon is dat je niet alle info krijgt zoals valve position, bij jouw wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Heire schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:02:
[...]

Heb je een foto van die radiatorknop? In welke mate denk je dat de kleur matcht met een witte radiator?
Ik heb een andere tuya kloon en het wit van die knop is meer grijs getint dan wat de foto leek. Ben dus op zoek naar een echt witte variant.

Het enige bij de meeste tuya kloon is dat je niet alle info krijgt zoals valve position, bij jouw wel?
Kleur is 'mat' wit in zo nagenoeg dezelfde kleur als de radiator. Koppelstuk is van grijs plastic (net als de adapter die ik hierboven beschreef).

Ik heb hem eenzoudig via de sonoff zbbrigde (geflashed met tasmota) aan homeAssistant gehangen.
Ik heb dan de volgende entiteiten ter beschikking:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asq7Kmzafy1S_PxY1Vjh6U38n5g=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/4AOL931Q469bNfblcoLHCaRd.png?f=fotoalbum_medium

Geen valve positie dus. Kan met HA alleen de temperatuur instellen (denk ik, ben geen expert).

[ Voor 4% gewijzigd door breew op 18-01-2022 22:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1669366

Zoals beloofd hier alvast de foto's.
Hij werd vandaag bezorgd. Als ik tijd heb zal ik mijn ervaring delen na het installeren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alrzGxPQYFyXTIvAZ1drESLW_os=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dy6ttokgWcor0oc0Rm40tq4b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rff865mTVifYVaYTBFfHtfB6IQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMcpttB7YOCIqRoWtQE0NfDG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MsncaLrBlDSeQSjJKMWfppczKSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2C57Ksgz2nrP1f2UNJwVJdEC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzW3kzAuHZeu910Kad765W6sf0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wv3TXtJK6I9qeulL137tY6DC.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Hij zit op de radiator. Het was simpel te installeren, een adapter ring monteren en klaar.
Na instellen wifi en het geven van een vast ip adres heb ik de thermostaat ook al in Home Assistant toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sejWHGO0nWbRHVdy_jx0t4VUMbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NiDSnQWDDaxVpvwvXEnyCvvJ.jpg?f=fotoalbum_large
Tot zover tevreden.

De app van Shelly naderhand geopend en daar heb ik hem nu ook toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDf7gzewBfL8_qTrBHro5VtMV5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qy40lKVVm85Z2wllZA9o5UWE.jpg?f=fotoalbum_large

Het geluid vind ik erg accepabel, je hoort het zeker, maar denk niet dat je er wakker van zou worden.

Al met al tevreden en vind het een prima vervanger voor Tado.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 1669366 op 21-01-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutjes
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-06 14:33
Heeft er hier iemand een update. ben ook aan het kijken naar slimme radiatorknoppen.
Kan of zigbee wat fijn is ivm de prijs van de knoppen of de shelly trv's klinken ook interessant.

Iemand hier kwa ervaringen een voorkeur ook evt kwa battery life en home assistant integratie ?
ervaringen in gebruik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@lutjes mijn 4 Moes BRT-100-TRV's die ik in september geïnstalleerd heb doen het nog prima. Zitten oplaadbare batterijen in (2x AA Eneloops) en volgens de statusmeldingen zijn de batterijen nu nog 50% vol. De laatste maanden wordt het motortje natuurlijk niet aangestuurd en geven ze alleen updates van de temperatuur door. Ik verwacht dat ik uitkom op 1x per jaar de batterijen opladen, lijkt me heel acceptabel en te overzien.

Integratie met HA d.m.v. ZHA/Z2M is prima, zie bovenstaande link voor wat je er allemaal mee kunt doen in Z2M (onder Exposes).

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 13-07-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutjes
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-06 14:33
Niet dat ik het topic wil kapen hier maar gezien hier mensen met ervaring zitten en evt er een betere kijk op hebben dan ik. ben aan het kijken naar volgende knoppen i.c.m. een zigbee stick:
gaat dit lekker werken, ook evt in combinatie met mijn honeywell thermostaat, natuurlijk alles met automations via HA:

radiatorknop:
https://www.bol.com/nl/nl...9Cmg.2_36.40.ProductImage

of:
https://www.bol.com/nl/nl...BcNA8A.2_6.8.ProductTitle

en als zigbee stick:
https://www.bol.com/nl/nl...dohHkg.2_6.7.ProductTitle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@lutjes daarvoor kun je de compatibiliteitslijsten (algemeen) of Z2M-specifiek checken.

De Nedis werkt met ZHA en Z2M

Bij die tweede staat geen merk, maar dit is een veelgebruikt model dat verkocht wordt onder verschillende namen. Bijvoorbeeld deze. Wordt dus ook ondersteund door ZHA en Z2M.

Dus ja, dat gaat gewoon werken.

[ Voor 14% gewijzigd door Gizz op 15-07-2022 10:53 ]

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:57
@Gizz ik overweeg ook de BRT-100-TRV's aan te schaffen voor een aantal radiatoren op de slaapkamers.
Omdat jij deze ook hebt, ben ik benieuwd of jij weet of je qua regeling kunt switchen tussen PID en ON/OFF.

Hoe is jouw ervaring over stabiliteit qua temperatuurregeling? Bij sommige reviews wordt dit als nadeel genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Cranberry nee, daar kun je niets aan wijzigen. Hier kun je zien welke mogelijkheden er zijn.
Misschien vind je het makkelijker om in de grafische interface van Z2M te zien welke data je kunt zien en wat je kunt aanpassen, daarom even een screenshot van één van mijn knoppen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_RBFXcVAhFzso2l67VMCW5iw5k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/raBmblLx2GcyUmKurIC7VRW9.png?f=fotoalbum_large

Exposes (opties) zoals de gewenste temperatuur kun je zelf instellen. De exposes valve_state en position kun je alleen uitlezen en niet als commando naar de knop sturen.

Veel overshoot heb ik vorig seizoen niet gemerkt. Ben erg tevreden met de knoppen, zeker gezien de lage prijs :)

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:57
Dank @Gizz Twijfel nog even of ik er 4 tegelijk laat komen of dat ik er eerst 1 ga proberen.
Je hebt al aangegeven dat de knop in ieder geval met gemak een stookseizoen meegaat, dus dat is positief.

'k Gebruik zelf deconz i.c.m. domoticz, maar de knop wordt ook in die setting ondersteund.

'k Zat eerst naar een andere (oudere?) versie te kijken, maar daar vind ik minder ervaringen over terug. Die is wel momenteel wel iets goedkoper, maar iets meer zekerheid is me ook wat waard.

[ Voor 33% gewijzigd door Cranberry op 17-09-2022 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Cranberry schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:33:
Je hebt al aangegeven dat de knop in ieder geval met gemak een stookseizoen meegaat, dus dat is positief.
Dat klopt :) In deze screenshot zie je dat hij nog 38% batterij heeft. Daarbij moet ik wel opmerken dat hij (volgens mij) uitgaat van 2 alkaline batterijen, dus 3V als hij vol is i.p.v. 2.6V bij de oplaadbare Eneloop-batterijtjes die ik gebruik. Hij heeft dus nooit 100% aangegeven toen ik begon. Maar dat maakt verder niet zo uit.
'k Zat eerst naar een andere (oudere?) versie te kijken, maar daar vind ik minder ervaringen over terug. Die is wel momenteel wel iets goedkoper, maar iets meer zekerheid is me ook wat waard.
Die heb ik ook overwogen. Werken best vergelijkbaar, qua exposes zie ik ook niet zoveel verschillen. Op Youtube vond ik toendertijd best wat reviews terug. Ben uiteindelijk voor de nieuwe versie gegaan omdat ik die er gewoon mooier uit vind zien :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:42
Anoniem: 1669366 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:03:
Zoals beloofd hier alvast de foto's.
Hij werd vandaag bezorgd. Als ik tijd heb zal ik mijn ervaring delen na het installeren.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit:
Hij zit op de radiator. Het was simpel te installeren, een adapter ring monteren en klaar.
Na instellen wifi en het geven van een vast ip adres heb ik de thermostaat ook al in Home Assistant toegevoegd:
[Afbeelding]
Tot zover tevreden.

De app van Shelly naderhand geopend en daar heb ik hem nu ook toegevoegd:
[Afbeelding]

Het geluid vind ik erg accepabel, je hoort het zeker, maar denk niet dat je er wakker van zou worden.

Al met al tevreden en vind het een prima vervanger voor Tado.
Wat heb je nu als kamerthermostaat dan? Want nu heeft zon Shelly TRV toch weinig zin als je woonkamer al op temperatuur is?

Ik moest voor Tado zelfs een bypass laten plaatsen.

• sluismaster
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-02-2024
qwasd schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:11:
[...]

Wat heb je nu als kamerthermostaat dan? Want nu heeft zon Shelly TRV toch weinig zin als je woonkamer al op temperatuur is?

Dit is ook mijn vraag inderdaad.

Ik wil graag op de bovenverdieping de kamers apart van elkaar regelen, en los daarvan de benedenverdieping.

Aangezien de CV op dit moment aangestuurd wordt via de traditionele Honeywell in de woonkamer. Krijg ik de slaapkamer niet op temperatuur, als de woonkamer al op temperatuur is? De CV ketel staat dan namelijk uit.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08-06 20:59
qwasd schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:11:
[...]

Ik heb in mn huidige systeem ook geen bypass volgens mij. Hoe werken die knoppen qua open/dicht. Kan je 1 knop misschien inregelen dat deze open gaat staan als er geen enkele andere kraan open staat zodat er geen bypass nodig is?
Pagina: 1