Slimme radiatorknoppen (non Tado)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-02 10:26
Hi all,

Ik ben in de markt voor enkele slimme radiatorknoppen aangezien ik mij stoor aan het feit dat ik telkens zelf het hele huis moet rondlopen om aan de knoppen te draaien.

Wat context:

Van zodra ik hier wat over zoek kom ik al snel uit bij het Tado ecosystem. Aangezien dit eist dat je zowel een thermostaat, bridge als knoppen van Tado hebt is dit op dit moment niet passend voor mij (budget). Ook heb ik een draadloze thermostaat (er is nergens een draad getrokken van de thermostaat naar de living bijvoorbeeld). Dit zou mij al snel 300+ euro armer maken en dat zie ik nog niet zitten.

Het enige voordeel wat ik zie aan dit gehele Tado ecosystem is: de knoppen communiceren ook met de thermostaat. Als we nu eens zeggen dat de binnentemperatuur 20 graden is, en de thermostaat staat ingesteld op 17 graden, dan zal hij geen signaal sturen naar de stookketel om warm water te voorzien. Echter wanneer 1 van de radiatorknoppen een trigger stuurt omdat het in een bepaalde kamer 15 graden is, en de radiatorknop ingesteld staat op 18 graden, dan zal de thermostaat toch warm water aanvragen aan de stookketel.

Bij een off-brand slimme thermostaatknop communiceert deze knop niet met de thermostaat (as far as I know?). Dit komt er dus op neer dat de thermostaatknop ingesteld kan staan op 18 graden terwijl het 15 graden is in die kamer, maar zolang de thermostaat in de living geen trigger geeft naar de stookketel zal er geen warm water gestuurd worden.
--> Oplossing: de thermostaat en de radiatorknop beide aansturen via je smarthome platform.

Wat is mijn vraag nu eigenlijk?: zijn hier mensen van jullie die offbrand radiatorknoppen hebben en zoja welke merken, wat vind je ervan en heb je eventueel een trucje om deze toch te laten communiceren met de thermostaat in de living?

Mijn huidige setup (very basic):
-al mijn slimme apparaten zijn gelinkt in mijn Google Home app
-ik beschik over een Philips Hue hub (aka Zigbee)

Aanvullende vragen:
-Ik vond redelijk veel voorbeelden op sites als Aliexpress en Banggood. Het is voor mij geen probleem om daar te kopen. Geen garantie hebben neem ik er dan wel bij. Zeker nu Black Friday voor de deur staat kan ik hier misschien wel een koopje doen.
-Als ik specifiek zoek op radiatorknoppen die via Zigbee kunnen communiceren, kan ik deze dan aan mijn Philips Hue hub hangen of zal deze hier moeilijk over doen? Ik wil natuurlijk geen radiatorknoppen aankopen die op Zigbee werken om er dan achter te komen dat ik een tweede Zigbee hub nodig heb omdat de Philips Hue Zigbee hub dit niet wil aanvaarden.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer Dean
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-05 12:03
Je gaat geen enkele zigbee radiatorknoppen kunnen koppelen aan je Hue Hub. Deze maakt gebruikt van Zigbee Light Link, de thermostaat knoppen gaan dat waarschijnlijk niet hebben. Kijk eens bij Lidl, die hebben eigen merk radiatorknoppen voor 20,- en de Lidl Hub zit rond dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Panzer Dean schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:42:
Je gaat geen enkele zigbee radiatorknoppen kunnen koppelen aan je Hue Hub. Deze maakt gebruikt van Zigbee Light Link, de thermostaat knoppen gaan dat waarschijnlijk niet hebben. Kijk eens bij Lidl, die hebben eigen merk radiatorknoppen voor 20,- en de Lidl Hub zit rond dezelfde prijs.
Dat wist ik niet, ik ga eens kijken. Als ik een "algemene" Zigbee hub koop, zal dit dan wel alle Zigbee kunnen koppelen denk je?

EDIT: ik ben Belg en daar zijn ze helaas niet meer beschikbaar. Ik zal maar eens op zoek moeten gaan naar een "algemene/allround" Zigbee hub. Wel wat stom dat je op den duur met 5 hubs zit als elk merk zijn eigen ding gaat doen :p

[ Voor 17% gewijzigd door BramCoding op 24-11-2021 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Je hebt bijvoorbeeld een Conbee 2 stick.
In combinatie met een Raspberry pi kan je van alles aan sturen in combinatie met Domoticz of Ha.
De Conbee 2 stick software is te vergelijken met de Hue app. Lampen en schakelaars kunnen bediend worden.
Wil je meer dan zal je met Ha of Domoticz de spullen moeten aansturen.
Mijn thermostaat knoppen worden me Domoticz aan gestuurd. Ik gebruik 6x Eurotronic spirit thermostaat
knoppen.

• BramCoding
Anoniem: 1004743 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 08:48:
Je hebt bijvoorbeeld een Conbee 2 stick.
In combinatie met een Raspberry pi kan je van alles aan sturen in combinatie met Domoticz of Ha.
De Conbee 2 stick software is te vergelijken met de Hue app. Lampen en schakelaars kunnen bediend worden.
Wil je meer dan zal je met Ha of Domoticz de spullen moeten aansturen.
Mijn thermostaat knoppen worden me Domoticz aan gestuurd. Ik gebruik 6x Eurotronic spirit thermostaat
knoppen.
Een domoticz setup of HomeAssistant draaien op een RPi, is dat 'kant en klaar' of is dat veel configureren en prutsen voor dit allemaal werkt naar behoren?
Ik ken er (nog) niets van dus is het misschien te kort dag om dit allemaal klaar te krijgen. Ik zou de thermostaatknoppen relatief snel willen nu het koude weer eraan komt, vandaar.

Al even een eerste vraagje: als je zoals jij nu doet werkt via Domoticz: via welke app bestuur je dan alles? En link je dan Domoticz aan je Google Home/Alexa voor spraaksturing of link je Google Home/Alexa aan Domoticz?

EDIT:
al even een tweede vraagje. Die thermostaatknoppen Eurotronic spirit die je aangaf werken op Z-wave. Kan die stick dat dan ook bovenop Zigbee?

[ Voor 17% gewijzigd door BramCoding op 25-11-2021 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Eurotronic spirit zijn er in Z-wave en Zigbee uitvoering.
Domoticz heeft een App en ik denk dat Ha dat ook wel heeft.
Betreffende de koppeling met Alexa of Google heb ik geen informatie.
De reden dat ik Domoticz gebruikt is omdat het allemaal lokaal werkt. Ik heb geen behoefte om alles via Cloud te laten werken. Ik heb niets te verbergen maar wel iets te beschermen. Om die reden is alles lokaal.

Betreffende de configuratie, dat valt allemaal wel mee. Voor beide systemen zijn er goed images en installatie handleidingen beschikbaar. Met een beetje goed lezen is het voor de meeste mensen goed mogelijk om dit in elkaar te knutselen.

• BramCoding
Anoniem: 1004743 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:42:
Eurotronic spirit zijn er in Z-wave en Zigbee uitvoering.
Domoticz heeft een App en ik denk dat Ha dat ook wel heeft.
Betreffende de koppeling met Alexa of Google heb ik geen informatie.
De reden dat ik Domoticz gebruikt is omdat het allemaal lokaal werkt. Ik heb geen behoefte om alles via Cloud te laten werken. Ik heb niets te verbergen maar wel iets te beschermen. Om die reden is alles lokaal.

Betreffende de configuratie, dat valt allemaal wel mee. Voor beide systemen zijn er goed images en installatie handleidingen beschikbaar. Met een beetje goed lezen is het voor de meeste mensen goed mogelijk om dit in elkaar te knutselen.
Bedankt voor de antwoorden. Ik ga dit eens bekijken.
Komt dit er dan op neer dat jij nooit spraakgestuurd werkt maar enkel via routines en de Domoticz app?

Voor de anderen: indien nog tips over slimme radiatorknoppen: let me know :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Ik denk dat ik er op Aliexpress ga zoeken die Zigbee ondersteunen en dan een Zigbee receiver kopen die dan via Domoticz of HA zal draaien. Vanavond eens wat scrollen :)

Zou (in theorie) elk Zigbee apparaat moeten kunnen connecteren dan met die Zigbee receiver? Ik zie heel veel (link hier) het kernwoord 'Tuya' staan bij Zigbee apparaten. Na wat Googlen lijkt Tuya gewoon een applicatie te zijn (zoals HomeAssistant of Domoticz dat is?). Moet ik hier op letten of zal elk toestel die 'Zigbee' ondersteunt voldoende zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ik ben zelf ook bezig om dit allemaal een beetje uit te zoeken, dus ik denk dat ik je wel wat info kan geven, maar geen garanties ;)
BramCoding schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:26:
Ik denk dat ik er op Aliexpress ga zoeken die Zigbee ondersteunen en dan een Zigbee receiver kopen die dan via Domoticz of HA zal draaien. Vanavond eens wat scrollen :)

Zou (in theorie) elk Zigbee apparaat moeten kunnen connecteren dan met die Zigbee receiver? Ik zie heel veel (link hier) het kernwoord 'Tuya' staan bij Zigbee apparaten. Na wat Googlen lijkt Tuya gewoon een applicatie te zijn (zoals HomeAssistant of Domoticz dat is?). Moet ik hier op letten of zal elk toestel die 'Zigbee' ondersteunt voldoende zijn?
In principe zou elk zigbee apparaat moeten kunnen verbinden met jouw zigbee netwerk. Sommige fabrikanten schermen hun apparaten wel af voor andere hubs, maar hoe dat precies gebeurd weet ik niet. Dat spul wat je op AliExpress koopt zal ik echter waarschijnlijk nooit last van hebben, en ook het spul van bijv. de Lidl doet dit niet.

Tuya is afaik een fabrikant van veel smart home spul uit China. Ze produceren ook heel veel spul voor andere fabrikanten. Het grote nadeel van hun spul is dat het allemaal cloud based is. Als er dan een storing is, dan ligt je spul er dus uit. Sinds een maand oid heeft Tuya zelf de integratie overgenomen voor Home Assistant. Dit heeft nogal wat problemen veroorzaakt, maar zou als je het nieuw opzet niet veel extra problemen moeten geven, hoewel de update schijnbaar wel wat functionaliteit heeft weggehaald die er eerder wel was.

Als je dit allemaal een probleem vind, dan is het (afhankelijk van het precieze apparaat) wellicht ook mogelijk om er alternatieve firmware op te zetten. Maar goed, dat is denk ik meer iets voor way down the line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Gropah schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:39:
Ik ben zelf ook bezig om dit allemaal een beetje uit te zoeken, dus ik denk dat ik je wel wat info kan geven, maar geen garanties ;)

[...]

In principe zou elk zigbee apparaat moeten kunnen verbinden met jouw zigbee netwerk. Sommige fabrikanten schermen hun apparaten wel af voor andere hubs, maar hoe dat precies gebeurd weet ik niet. Dat spul wat je op AliExpress koopt zal ik echter waarschijnlijk nooit last van hebben, en ook het spul van bijv. de Lidl doet dit niet.

Tuya is afaik een fabrikant van veel smart home spul uit China. Ze produceren ook heel veel spul voor andere fabrikanten. Het grote nadeel van hun spul is dat het allemaal cloud based is. Als er dan een storing is, dan ligt je spul er dus uit. Sinds een maand oid heeft Tuya zelf de integratie overgenomen voor Home Assistant. Dit heeft nogal wat problemen veroorzaakt, maar zou als je het nieuw opzet niet veel extra problemen moeten geven, hoewel de update schijnbaar wel wat functionaliteit heeft weggehaald die er eerder wel was.

Als je dit allemaal een probleem vind, dan is het (afhankelijk van het precieze apparaat) wellicht ook mogelijk om er alternatieve firmware op te zetten. Maar goed, dat is denk ik meer iets voor way down the line.
Bedankt voor het antwoord en de tips. Het punt die je aanhaalt dat alles van Tuya cloud based is, geldt dit nog als je het apparaat gewoon via Zigbee gaat instellen op je eigen netwerk?

Ik zou denken dat dit cloud bases verhaal enkel doorgaat wanneer je ze aansluit op de Tuya hub en deze dan via de Tuya app installeert? De communicatie tussen je smartphone en de Tuya hub gaat dan via de cloud. Is het dit wat je bedoelt?

Of mis ik hier iets? Ik dacht net dat het hele punt om iets te gebruiken via Zigbee was dat je geen cloud partij nodig had?

EDIT: ben er nog steeds niet aan uit of die Tuya thermostaatknoppen via Zigbee werken of via een eigen opgesteld Zigbee achtig cloud protocol iets :p Spreekt wat tegen vind ik. Ik zie het wel.

[ Voor 7% gewijzigd door BramCoding op 26-11-2021 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Nog een extra vraag: iemand ervaring met de levensduur van die Aliexpress brands radiatorknoppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-02 20:30
Even los van je vraag.. ik heb er een van Fritz, gekoppeld aan de Fritzbox. Het ding zelf werkt prima, maar groot nadeel is (bij alle merken) dat de temp sensor in de knop zit(logisch). Deze zit in mijn geval onder de vensterbank en dan ook nog eens in de hoek van de (slaap)kamer. Zodra de radiator opwarmt is die het bij de knop in no-time op temperatuur, maar aan de andere kant van de kamer niet…offset instellen helpt niet, ik krijg het niet goed ingeregeld samen met een losse temp. meter in de kamer.

Oplossing zou zijn om een externe temp sensor van Fritz te halen, deze circa 50€…+ de knop ben je dan per kamer zo 120€ lichter, vind ik persoonlijk nog een beetje te. Tado heeft hier ook een oplossing voor, kost ook €65 geloof ik

Dit geheel samen met het probleem wat je omschrijft dat een losse knop niet praat met de ketel, maakt dat ik hem momenteel niet meer gemonteerd heb :+

Ik volg je topic wel even, ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Bakema schreef op zondag 28 november 2021 @ 00:32:
Even los van je vraag.. ik heb er een van Fritz, gekoppeld aan de Fritzbox. Het ding zelf werkt prima, maar groot nadeel is (bij alle merken) dat de temp sensor in de knop zit(logisch). Deze zit in mijn geval onder de vensterbank en dan ook nog eens in de hoek van de (slaap)kamer. Zodra de radiator opwarmt is die het bij de knop in no-time op temperatuur, maar aan de andere kant van de kamer niet…offset instellen helpt niet, ik krijg het niet goed ingeregeld samen met een losse temp. meter in de kamer.

Oplossing zou zijn om een externe temp sensor van Fritz te halen, deze circa 50€…+ de knop ben je dan per kamer zo 120€ lichter, vind ik persoonlijk nog een beetje te. Tado heeft hier ook een oplossing voor, kost ook €65 geloof ik

Dit geheel samen met het probleem wat je omschrijft dat een losse knop niet praat met de ketel, maakt dat ik hem momenteel niet meer gemonteerd heb :+

Ik volg je topic wel even, ben benieuwd
Bedankt voor je bericht. Ik heb er eentje besteld vanop Aliexpress nu en zal deze uittesten in combinatie met het opzetten van een HomeAssistant setup. Zal dus allemaal wel nog even duren voor ik hiermee klaar ben, maar ik update dit topic dan erna :)

Het probleem dat je beschrijft is inderdaad niet echt wenselijk. Ik zal zelf ook wat moeten proberen spelen met offsets en dergelijke en dit wat proberen af te stellen. Ik heb er bewust nog maar eentje gekocht om alles eens te testen.

Ook las ik heel tegenstrijdige informatie over de batterij levensduur. De ene geeft aan dit elke maand te moeten vervangen, de andere geeft aan dat dit 6 maanden mee gaat.
Ik zie het als een experimentje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaSuperGrover
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-05 18:20
Hoi BramCoding,

heb je de spullen inmiddels binnen van Ali?

Heb je dan een Tuya gekocht of toch een andere (link please :9 )

Ben zelf ook aan het onderzoeken en een lokaal systeem heeft de sterke voorkeur. We hebben dan het 'geluk' dat we stadsverwarming hebben, dus always-on. Domoticz draait al om de zonnepanelen uit te lezen, dus een deel van de hordes is genomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
DaSuperGrover schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:40:
Hoi BramCoding,

heb je de spullen inmiddels binnen van Ali?

Heb je dan een Tuya gekocht of toch een andere (link please :9 )

Ben zelf ook aan het onderzoeken en een lokaal systeem heeft de sterke voorkeur. We hebben dan het 'geluk' dat we stadsverwarming hebben, dus always-on. Domoticz draait al om de zonnepanelen uit te lezen, dus een deel van de hordes is genomen ;)
Hi,

Ik heb uiteindelijk een Tuya gekocht (link).

Ik heb deze nog niet kunnen testen aangezien ik nog geen Zigbee bridge/adapter heb die ik op mijn Raspberry Pi kan inpluggen om dan Domoticz of HomeAssistant te draaien. Heb hier nog geen tijd voor gevonden om dit eens te proberen.

Dus voorlopig kan ik er weinig van zeggen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaSuperGrover
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-05 18:20
Ik heb sinds het weekend een zigstar v4 in huis en ga ook testen, eerst maar eens met een lampje van een collega 😀

Om een of andere duistere reden krijg ik de stick wel aan de praat in een VM onder Windows. Maar dan een VM op mijn symology werkt het niet.

Ga eens proberen de vm van Windows naar Synology te verhuizen...

EDIT: GELUKT! VM op de synology draait met de Zigstar V4 op Home Assistant. Ik kan niet wachten tot ik morgen die lamp van mijn collega krijg om te testen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door DaSuperGrover op 03-01-2022 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
DaSuperGrover schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:07:
Ik heb sinds het weekend een zigstar v4 in huis en ga ook testen, eerst maar eens met een lampje van een collega 😀

Om een of andere duistere reden krijg ik de stick wel aan de praat in een VM onder Windows. Maar dan een VM op mijn symology werkt het niet.

Ga eens proberen de vm van Windows naar Synology te verhuizen...

EDIT: GELUKT! VM op de synology draait met de Zigstar V4 op Home Assistant. Ik kan niet wachten tot ik morgen die lamp van mijn collega krijg om te testen ;)
Goed om horen! Ik moet zelf nog eens gaan bekijken welke USB Zigbee stick ik aan mijn Raspberry Pi wil hangen aangezien ik geen NAS systeempje heb waar ik VM's op zou kunnen draaien :D

Veel plezier met 'spelen'!
Pagina: 1