Vaak wel, maar de opmerking waar het over ging is wel discutabel zonder directe onderbouwing.migchiell schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 21:50:
[...]
Mét zeer uitgebreide bronvermelding en literatuurverwijzingen, is toch een verschil met de meeste complottheorieën.
Die (grote) vriend is de enige die je nog een hand mag gevenErulezz schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 21:04:
[...]
Gelukkig hoeft de lul zelf niet in lockdown
Bouwmaat is fantastisch, maar niet voor de “normale “ consument. Vorig jaar tijdens de lockdown heeft de bouwmaat mij wel gered trouwens, moest twee kinderkamers afbouwen en de vrouw was hoogzwanger, toen was er inderdaad ook strenge controle bij de ingang en heb ik meerdere mensen weggestuurd zien worden.orf schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 21:21:
[...]
Vorige lockdown was Bouwmaat open, maar wel strenger in kijken of je geen geleende pas hebt en maar 1 persoon per pas naar binnen.
* dr.lowtune mag deze lockdown de woonkamer gaan verbouwen
als je een scharrel hebt dan blijf je toch gewoon ontmoeten lijkt mij?P-Rock schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:49:
Zitten we vanaf morgen weer met onze lul in de lockdown.
je gaat je eigen happyness toch niet weg gooien vanwege een lockdown ofwat?
Lullende lockdown
[ Voor 16% gewijzigd door Kol Nedra op 18-12-2021 22:42 ]
nothing stops this train
Verwijderd
Ik ben benieuwd of iemand met verstand van immunologie ons kan uitleggen hoe een booster (met hetzelfde principe/stof als de vaccins die niet werkbaar zijn) hier een wezenlijk verschil kunnen maken.D-e-n schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:26:
[...]
Volgens mij hopen ze hier tijd te kopen om er nog wat extra boosters in te zetten? Zodat de zorg overeind blijft?
Of het moet zijn dat v Dissel zich ongelukkig uitdrukte toen hij zei dat de vaccins geen hulp bieden bij omicron omdat de vaccinatie in de meeste gevallen te lang geleden is. (maar dat zij hij uitdrukkelijk dus niet)
Verwijderd
Niet op de persoon,maar een mooi bruggetje om mijn frustratie over deze 'slaapnet' methode te uitten...Silent Thunder schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 21:10:
[...]
Ik snap waarom er een lock down moet komen, maar ik denk dat het niet nodig had hoeven te zijn....
Het is nu het tweede jaar op rij dat onze zoon z'n proefwerkweek op het laatste moment ziet 'verdampen'.
Ik kan er niet over uit dat daar niet wat ruimer over nagedacht wordt..
Als we de winkels, bezoekjes etc achterwege laten, hoe kan het dan kwaad om de kinderen in het middeln=baar schoolsysteem, die nu al weer weken naar deze proefwerkweek toewerken, letterlijk last minute te boycotten? HOe kan het , als we de rest van de lockdown netjes nakomen, ook maar enig zwaarwegend negatief effect hebben om de kinderen de komende week 1 of 2 uur naar een groote zaal te laten gaan om daar stilzittend , niet sprekend en niet rondlopend (want proefwerk) hun toets te laten maken en daarna op de fiets in de buitenlucht weer naar huis...
De tweede keer op rij...
Ik had echt gehoopt dat men daar wat meer begrip en gezond verstand had kunnen betrachten. Dit was niet nodig, is zeer schadelijk voor de betreffende kinderen en hun verdere motivatie en lost echt helemaal niets op in het grotere plaatje...
Om zonder inhoudelijk hier heel diep op in te gaan, want het is ook niet geheel mijn vakgebied. Vergelijk het met je tetanus prik. Iedereen die het RVP doorlopen heeft, is ingeënt. Toch weten we dat de werkzaamheid afneemt met de jaren. En loop je een risico, 10 jaar na laatste vaccin, krijg je een booster. Dit om je weer te dekken. Je immuunsysteem wordt gereactiveerd als het ware tegen de betreffende verwekker.Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 22:52:
[...]
Ik ben benieuwd of iemand met verstand van immunologie ons kan uitleggen hoe een booster (met hetzelfde principe/stof als de vaccins die niet werkbaar zijn) hier een wezenlijk verschil kunnen maken.
Of het moet zijn dat v Dissel zich ongelukkig uitdrukte toen hij zei dat de vaccins geen hulp bieden bij omicron omdat de vaccinatie in de meeste gevallen te lang geleden is. (maar dat zij hij uitdrukkelijk dus niet)
Met een betere Google search kwam ik op dit uit.
https://www.medtechdive.c...t-omicron-variant/611617/
Ik ben nu echt benieuwd wat morgen uit mijn PCR test gaat komen na (inmiddels 4 ) negatieve sneltesten.
Dit voelt vergelijkbaar als mijn tweede corona besmetting april dit jaar. Alleen nog meer in de bovenste bronchiën. Ik blijf ook maar niezen.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Het verbaast me als ik berichten zie van mensen die aan 2e of 3e corona besmetting zitten.Cobb schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 23:26:
[...]
Ik ben nu echt benieuwd wat morgen uit mijn PCR test gaat komen na (inmiddels 4 ) negatieve sneltesten.
Dit voelt vergelijkbaar als mijn tweede corona besmetting april dit jaar. Alleen nog meer in de bovenste bronchiën. Ik blijf ook maar niezen.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Waarom precies? Zijn natuurlijk al meerdere varianten geweest. Sommige mensen krijgen ook elk jaar “de griep”.Osxy schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 23:30:
[...]
Het verbaast me als ik berichten zie van mensen die aan 2e of 3e corona besmetting zitten.
Verwijderd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 22:52:
[...]
Ik ben benieuwd of iemand met verstand van immunologie ons kan uitleggen hoe een booster (met hetzelfde principe/stof als de vaccins die niet werkbaar zijn) hier een wezenlijk verschil kunnen maken.
Bron:https://www.bmj.com/content/375/bmj.n3062.longDoes omicron escape the vaccines?
Findings from a very small study involving just 12 people in South Africa, which have been released through a preprint, indicate that the efficacy of the Pfizer-BioNTech vaccine could be significantly reduced against omicron, with a 41-fold lower level of neutralising antibodies when compared with a variant of the virus that was widespread in the early stages of the pandemic (characterised by spike protein substitution D614G).7
Jonathan Ball, professor of molecular virology at the University of Nottingham, said, “Whilst the amount of virus killing observed in the lab is reduced markedly—up to 40-times reduction—there is still measurable virus neutralisation, especially in those who were vaccinated and previously infected. This group effectively mimics what we would expect in people who have had two doses of vaccine plus a boost . . . That’s why we still need to get the message across: get vaccinated, get boosted, even if you have been infected before.”
Pfizer said its research indicated that a third dose of vaccine provided similar levels of neutralising antibodies against omicron as seen after two doses against the original virus (wildtype).8 In its statement the company said that people who had had two vaccine doses exhibited “more than a 25-fold reduction in neutralisation titers” against omicron when compared with wildtype, suggesting that two doses of the Pfizer vaccine “may not be sufficient to protect against infection with the omicron variant.” The company said “additional studies indicate that a booster with the current covid-19 vaccine increases the antibody titers by 25-fold.”
Oftewel antistoffen werken wel maar minder effectief. Dus als je er dan voor zorgt dat spiegel heel hoog is, is er toch goed effect. En die spiegel is juist heel hoog na het krijgen van een booster.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Cijfertjes, gelijkenissen, statistieken, modellen, hypotheses.
Laat ons a.u.b. na twee jaar gewoon weer leven.
Dat zeggen de mensen die op de intensive care werken ook. En de mensen die wachten op operaties. 🤷🏼♂️mcgloud schreef op zondag 19 december 2021 @ 00:01:
Cijfertjes, gelijkenissen, statistieken, modellen, hypotheses.
Hello. Is it me you're looking for?
Gelukkig hebben die de steun van de regering. O nee 5 miljard bezuinigingen elk jaariamerwin schreef op zondag 19 december 2021 @ 00:04:
[...]
Dat zeggen de mensen die op de intensive care werken ook. En de mensen die wachten op operaties. 🤷🏼♂️
I served in a company of heroes.
Volgens mij was er nog behoorlijk wat capaciteit vrij in privé ziekenhuizen,iamerwin schreef op zondag 19 december 2021 @ 00:04:
[...]
Dat zeggen de mensen die op de intensive care werken ook. En de mensen die wachten op operaties. 🤷🏼♂️
*knip*
Ongefundeerde claims.
[ Voor 21% gewijzigd door tweakduke op 20-12-2021 14:29 ]
Keurig aan de regels houden, laten vaccineren, enige wat me echt belangrijk was de sportschool als uitlaatklep (krachttraining). Na al 2 eerdere lockdowns eindelijk weer goed op gang, groeiend, sterker en dan deze nutteloze lockdown weer.
Dan maar geen booster als het telkens dicht gaat.
Je bedoelt 'laat mij aub weer gewoon leven'?mcgloud schreef op zondag 19 december 2021 @ 00:01:
De oplossing is simpel, maar enkel als iedereen zich er even aan houd.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Je gezondheid?hoevenpe schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:29:
[...]
Vanaf nu drie maanden prikken is me wat te gortig, kan me niet voorstellen dat ik daarin de enige ben. Zeker als er geen 2G komt, dan zie ik de toegevoegde waarde niet zo.
Ik kan niet wachten op mijn booster, mede omdat ik AstraZeneca-vaccinaties heb gekregen destijds... Maar ik mag nog niet

Gezondheid? Voor de meeste is het net als griep/verkoudheid… dat angst dat je er van dood gaat is alleen bangmakerij. Zonder 2G hoeft die booster ook niet.42erik schreef op zondag 19 december 2021 @ 00:27:
[...]
Je gezondheid?
Ik kan niet wachten op mijn booster, mede omdat ik AstraZeneca-vaccinaties heb gekregen destijds... Maar ik mag nog niet
En worden die andere BOM ook aangepakt, de Besmette Onverantwoorde Mensen?FabianGTI schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:24:
Maar de BOM wordt wederom niet aangepakt, de Bewust Ongevaccineerde Mensen..

Het probleem is dat de besmetting gewoon doorgaat, alleen:
1. Het bron- en contactonderzoek wordt niet meer uitgevoerd, dus gokken we waar de besmettingen plaatsvinden en gaan voor de olifant, de lockdown.
2. We hebben geen strenge regels voor besmette personen (of dwingen die niet af). In sommige landen wordt je thuis opgesloten of ga je naar speciale kampen. Hier blijf je thuis, maar is er geen controle of dwang om ervoor te zorgen dat je dat ook blijft. Dus je kunt nog steeds ergens heen en het virus verspreiden.
3. De QR-code heeft niet de veiligheid geboden als gewenst, omdat die voor een gevaccineerde nog geldig bleef, ookal was die besmet.
4. De gevaccineerde kunnen nog steeds besmet raken, dus de volledige bevolking heeft nog steeds het risico op besmetting ipv enkel een beperkte groep. Dus de volledige groep moet je uit elkaar houden ipv een beperktere groep om de kans op overdracht te verkleinen. En moeten de maatregelen zwaar zijn om dat te kunnen doen.
Vorig jaar deed iedereen mee, want het vaccin kwam eraan en dan waren we veilig. Nu zitten we op hetzelfde punt, alleen "kan het vaccin een beetje helpen". Na een jaar is het vooruitzicht slechter geworden. Zelfs met het vaccin ben je niet meer veilig. Dus de bereidwilligheid om weer in een lockdown te gaan, zal steeds verder afnemen.
Dus weer hetzelfde doen en de ongevaccineerde de schuld te geven zorgt ervoor dat 2022 er net zoals 2021 eruit gaat zien. Alleen zullen de weigeraars dan hun 3e of 4e prik weigeren, ipv hun eerste.
let the past be the past.
Nope het is toch wel een stuk minder draconisch.Vuvuzela schreef op zondag 19 december 2021 @ 00:18:
[...]
Gelukkig hebben die de steun van de regering. O nee 5 miljard bezuinigingen elk jaar
de zorg is meer dan de IC he? We geven 25% van al ons geld uit aan zorg. Makkelijke praat dat we er meer van moeten maken.Vuvuzela schreef op zondag 19 december 2021 @ 00:18:
[...]
Gelukkig hebben die de steun van de regering. O nee 5 miljard bezuinigingen elk jaar
Pfoeh dat zal ze leren, lekker puh !sacaji schreef op zondag 19 december 2021 @ 00:21:
Keurig aan de regels houden, laten vaccineren, enige wat me echt belangrijk was de sportschool als uitlaatklep (krachttraining). Na al 2 eerdere lockdowns eindelijk weer goed op gang, groeiend, sterker en dan deze nutteloze lockdown weer.
In alle discussies over jassen en vaccins wordt volgens mij een belangrijk punt vergeten, een punt dat in een uitzending van Op1 (jawel) wel ter sprake kwam.
Er zat daar een vrouw die er voor heeft doorgeleerd en die had het over twee effecten van het vaccin. Het eerste is het herkennen en buiten houden van het virus, die jas dus. Het tweede is het aanvallen van het virus als het eenmaal is binnen gedrongen. Zoals ik het begreep gaat het dan om verschillende soorten cellen en zijn het dan dus twee verschillende dingen. Zij noemde het waarschijnlijk dat een verandering aan de stekels van het virus het virus moeilijker herkenbaar maakt voor het vaccin. Maar dat schijnt dus weinig te zeggen over de vraag of het vaccin nog iets kan doen bij het wegwerken als het virus eenmaal binnen is. En het was volgens haar (een week terug dus) zeer waarschijnlijk dat het virus wel degelijk nog helpt bij de bestrijding als het in het lichaam zit.
Met andere woorden: dan hebben de huidige vaccins sowieso nog veel zin. Dus ga allemaal verdomme die booster halen. Voor praktisch iedereen geldt tenslotte: baat het niet dan schaadt het niet.
Er zat daar een vrouw die er voor heeft doorgeleerd en die had het over twee effecten van het vaccin. Het eerste is het herkennen en buiten houden van het virus, die jas dus. Het tweede is het aanvallen van het virus als het eenmaal is binnen gedrongen. Zoals ik het begreep gaat het dan om verschillende soorten cellen en zijn het dan dus twee verschillende dingen. Zij noemde het waarschijnlijk dat een verandering aan de stekels van het virus het virus moeilijker herkenbaar maakt voor het vaccin. Maar dat schijnt dus weinig te zeggen over de vraag of het vaccin nog iets kan doen bij het wegwerken als het virus eenmaal binnen is. En het was volgens haar (een week terug dus) zeer waarschijnlijk dat het virus wel degelijk nog helpt bij de bestrijding als het in het lichaam zit.
Met andere woorden: dan hebben de huidige vaccins sowieso nog veel zin. Dus ga allemaal verdomme die booster halen. Voor praktisch iedereen geldt tenslotte: baat het niet dan schaadt het niet.
@RoD heeft hier op het forum al eerder een hypothese over geventileerd, misschien kan hij zelf de link daar naar toe nog eens posten (helaas blijft de search op dit forum een draak). Volgens mij ging die hypothese er vanuit dat er zowel bij het herkennen als bij het bestrijden van het virus er wat reductie is, maar vooral dat hoge aantallen antilichamen paraat hebben voor de delen van het spike-eiwit van het virus die nog niet gemuteerd zijn er toch voor kan zorgen dat de infectie op tijd een halt kan worden toegeroepen.D-e-n schreef op zondag 19 december 2021 @ 00:40:
In alle discussies over jassen en vaccins wordt volgens mij een belangrijk punt vergeten, een punt dat in een uitzending van Op1 (jawel) wel ter sprake kwam.
Komt dus grotendeels op hetzelfde neer, goed dat deze lancune in de persconferentie die tot de nodige vraagtekens heeft geleid, ook hier op het forum, daar dan hopelijk aardig recht gezet is (voor wie er naar kijkt). Misschien moet van Dissel z'n stuk en analogien toch nog wat meer oefenen op wat kritisch niet volledig van de materie op de hoogte zijnde publiek van een ministerie.
[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 19-12-2021 01:18 ]
Ik sta er ook niet om te springen, zowel als long covid-ganger als iemand die dus behoorlijk bijwerkingen krijgt van de vaccinatie (ook gecheckt door zowel huisarts als ggd-arts en die bevestigden dat het toch echt door de vaccinatie kwam, en dat dus 2x). Zie Bart-Willem in "Ervaringen met betrekking tot de coronavaccinaties" en Bart-Willem in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 6").De_Bastaard schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:46:
[...]
Dat gaat toch nergens meer over? Er zijn tal van mensen die gewoon echt last hebben van die vaccinatie. Ik bedoel dan niet een paar dagen slecht voelen maar bijvoorbeeld hormoon uit balans en dergelijke.
Ergens schieten we hiermee compleet het doel voorbij.
Toch ga ik de booster straks gewoon halen denk ik maar wil dan eigenlijk wel het vaccin kiezen, want stel dat die allergische reacties van een hulpstof kwamen dan wil ik liever weer Pfizer omdat je daar simpelweg minder van krijgt ingespoten dan van Moderna. Maar elke 4 maanden boosteren gaat me dus echt veel te ver.
och, doodgaan.... long covid.... ziek op bed liggen.... anderen besmetten... zat redenen om niet per se ziek te hoeven worden hoor. En ja, de kans is klein, maar hem nog kleiner maken is een goed idee.sacaji schreef op zondag 19 december 2021 @ 00:30:
[...]
Gezondheid? Voor de meeste is het net als griep/verkoudheid… dat angst dat je er van dood gaat is alleen bangmakerij. Zonder 2G hoeft die booster ook niet.
Vast niet, maar hij heeft wel een punt. De regering laat niet genoeg merken dat deze maatregelen een doel dienen. Hun assortiment bestaat puur uit 'verbieden' en 'sluiten'. Voor de normale man voelt het alsof de regering tegen hem is. In het begin was het "de regering en het volk samen tegen het virus". Nu is het "de regering tegen het volk".
Wat niet erg helpt, is dat ze de hele tijd alles sluiten. Tijdens de bijna 2 jaar dat deze crisis nu duurt, is er nooit gekeken wat er wel kan. Dat kroegen dicht moeten begrijp ik wel, maar volgens mij wordt er niemand besmet in een bouwmarkt of sportschool. Zeker niet als daar aanvullende maatregelen gelden als afstand houden en een maximum aantal bezoekers. Zoek nou eerst eens uit op welke plekken de meeste besmettingen plaatsvinden en neem dan gerichte maatregelen. Dan ben ik ervan overtuigd dat de meeste winkels en sportfaciliteiten gewoon open kunnen. En dan heeft de 'gewone man' veel minder het gevoel dat hij door de overheid wordt beperkt.
Waar ik zelf door van m'n stoel viel, is het aanpassen van de geldigheidsduur van de internationale QR-code naar 9 maanden. Eerder werd beloofd dat deze een jaar geldig zou zijn. Ik begrijp wel dat we door onderzoek erachter zijn gekomen dat de vaccins waarschijnlijk minder effectief zijn, zeker tegen nieuwe varianten. Maar terugkomen op een eerdere belofte kun je gewoon niet maken. Volgens mij hadden ze beter de geldigheidsduur op een jaar kunnen laten staan, en accepteren dat men dan minder goed beschermd is.
Nu komen die boosters, die zijn dan ook 9 maanden geldig. Of toch niet? Wat als ze dat in de loop der tijd toch weer inkorten naar 6 maanden en het ding dan net voor je vakantie afloopt? Wat heeft zo'n vaccin uberhaupt voor nut als je elke 6 maanden een nieuwe prik moet? Ik denk dat mensen nu gaan afhaken. Mensen die eerder wel gewoon hun prikken hebben gehaald, maar dat nu niet meer gaan doen. Gewoon omdat de overheid zich onbetrouwbaar opstelt.
Wat ze trouwens al de hele crisis doen. De scholen zouden voor een paar weken dicht. De avondklok zou hooguit 2 weken gelden. Als iedereen gevaccineerd is kunnen we weer terug naar normaal. De overheid calculeert niet in hoe dit overkomt op de 'gewone man'. Dit komt over als onbetrouwbaar. Constant tijdens het spel de regels veranderen. Op een gegeven moment geloven ze je niet meer. Ze hadden vanaf het begin sociologen, psychologen etc deel moeten laten uitmaken van het OMT, want je moet echt goed nadenken hoe je dit soort boodschappen brengt en er vooral niet op terugkomen.
ik zal eens een poging doen om dit in de analogie van de jas toe te voegengekkie schreef op zondag 19 december 2021 @ 01:02:
[...]
@RoD heeft hier op het forum al eerder een hypothese over geventileerd, misschien kan hij zelf de link daar naar toe nog eens posten (helaas blijft de search op dit forum een draak). Volgens mij ging die hypothese er vanuit dat er zowel bij het herkennen als bij het bestrijden van het virus er wat reductie is, maar vooral dat hoge aantallen antilichamen paraat hebben voor de delen van het spike-eiwit van het virus die nog niet gemuteerd zijn er toch voor kan zorgen dat de infectie op tijd een halt kan worden toegeroepen.
Komt dus grotendeels op hetzelfde neer, goed dat deze lancune in de persconferentie die tot de nodige vraagtekens heeft geleid, ook hier op het forum, daar dan hopelijk aardig recht gezet is (voor wie er naar kijkt). Misschien moet van Dissel z'n stuk en analogien toch nog wat meer oefenen op wat kritisch niet volledig van de materie op de hoogte zijnde publiek van een ministerie.
- het lichaam is een kroeg, met zowel een portier bij de deur als een bewaker binnen.
- covid is een ongenode gast
- De portier herkent, door eerdere kennismaking (besmetting) of een foto (vaccin) de ongenode gast en laat die niet binnen.
- Omikron is wat gehaaider, die doet een andere jas aan waardoor de portier hem niet meer herkent en dus binnenlaat. Je bent besmet.
- Maar zodra de ongewenste gast zich binnen begint te misdragen, reageert de bewaker, geeft hem een tik en dondert hem naar buiten. Je wordt niet ziekenhuisziek.
Ehm... de booster.... Oh, zoiets?
- De boosterprik voegt een aantal extra portiers toe bij de ingang, zodat het ondanks de andere jas moeilijker wordt om binnen te komen.
Als we dan de portier antilachamen noemen en de bewaker t-cellen zijn we er wel aardig denk ik.
Disclaimer: ik ben allesbehalve bioloog, dus ik kan helaas niet beloven dat ik de materie volledig onder de knie heb. Als één van de lokale wijzere mensen even mijn eventuele fouten eruit kan halen...
Virus is een klein beetje veranderd.D-e-n schreef op zondag 19 december 2021 @ 00:40:
Maar het is ook lastige materie, er zijn trouwens heel veel cellen en stofjes betrokken bij het immuunsysteem.
Komt er eigenlijk op neer dat je met een vaccin je adaptieve immuunsysteem traint om stukjes van het virus te herkennen.
Het is alsof je 1000 soldaten traint om de vijand te herkennen, maar ze hebben allemaal een specifiek herkenningspunt onthouden. De een herkent ze aan het symbool op hun kleding. Weer een ander aan het puntige hoedje. Of dat ze maar vier vingers hebben.
Omnikron heeft op een aantal onderdelen stukjes van een ander type corona virus overgenomen, het heeft nog maar drie vingers. En het hoedje is nu een bolhoedje.
Waardoor nog maar een derde van de soldaten het virus herkent. En daarnaast heb je ze een half jaar geleden al getraind, en hebben de meeste inmiddels 'ontslag' genomen.
Dus je hebt nog maar 100 soldaten, waarvan er maar 30 het virus herkennen.
Booster zorgt er voor dat je nu met behulp van die 100 soldaten, in een keer 100.000 soldaten kunt trainen.
Alsnog herkent nog maar eenderde het virus, maar je hebt nu dus een een flinke verdedigingslinie. En alsnog 30.000 soldaten die het gevecht aangaan en gaan alarmeren.
Daardoor kan je immuunsysteem veel sneller en heftiger reageren. Die 30 soldaten kunnen het ook, maar duurt veel langer voordat die een zelfde reactie kunnen uitlokken.
Vandaar dat je nog makkelijk besmet kunt worden, en nog een beetje ziek. Maar de meeste mensen niet meer zo makkelijk in het ziekenhuis belanden. Het duurt dan gewoon wat langer voordat het immuunsysteem het virus kan overwinnen.
En soms heb je gewoon pech.
[ Voor 4% gewijzigd door sugarlevi01 op 19-12-2021 03:02 ]
Ik ben de laatste die gaat zeggen dat de overheid alles goed doet. Maar het bovenstaande leest alsof je de overheid verwijt dat het virus zich niet aan beleidsregels houd. Nou dat dat het virus ook niet. En je hebt als overheid geen middelen om dat af te dwingen.PhilipsFan schreef op zondag 19 december 2021 @ 02:25:
[...]
Vast niet, maar hij heeft wel een punt. De regering laat niet genoeg merken dat deze maatregelen een doel dienen. Hun assortiment bestaat puur uit 'verbieden' en 'sluiten'. Voor de normale man voelt het alsof de regering tegen hem is. In het begin was het "de regering en het volk samen tegen het virus". Nu is het "de regering tegen het volk".
Wat niet erg helpt, is dat ze de hele tijd alles sluiten. Tijdens de bijna 2 jaar dat deze crisis nu duurt, is er nooit gekeken wat er wel kan. Dat kroegen dicht moeten begrijp ik wel, maar volgens mij wordt er niemand besmet in een bouwmarkt of sportschool. Zeker niet als daar aanvullende maatregelen gelden als afstand houden en een maximum aantal bezoekers. Zoek nou eerst eens uit op welke plekken de meeste besmettingen plaatsvinden en neem dan gerichte maatregelen. Dan ben ik ervan overtuigd dat de meeste winkels en sportfaciliteiten gewoon open kunnen. En dan heeft de 'gewone man' veel minder het gevoel dat hij door de overheid wordt beperkt.
Waar ik zelf door van m'n stoel viel, is het aanpassen van de geldigheidsduur van de internationale QR-code naar 9 maanden. Eerder werd beloofd dat deze een jaar geldig zou zijn. Ik begrijp wel dat we door onderzoek erachter zijn gekomen dat de vaccins waarschijnlijk minder effectief zijn, zeker tegen nieuwe varianten. Maar terugkomen op een eerdere belofte kun je gewoon niet maken. Volgens mij hadden ze beter de geldigheidsduur op een jaar kunnen laten staan, en accepteren dat men dan minder goed beschermd is.
Nu komen die boosters, die zijn dan ook 9 maanden geldig. Of toch niet? Wat als ze dat in de loop der tijd toch weer inkorten naar 6 maanden en het ding dan net voor je vakantie afloopt? Wat heeft zo'n vaccin uberhaupt voor nut als je elke 6 maanden een nieuwe prik moet? Ik denk dat mensen nu gaan afhaken. Mensen die eerder wel gewoon hun prikken hebben gehaald, maar dat nu niet meer gaan doen. Gewoon omdat de overheid zich onbetrouwbaar opstelt.
Wat ze trouwens al de hele crisis doen. De scholen zouden voor een paar weken dicht. De avondklok zou hooguit 2 weken gelden. Als iedereen gevaccineerd is kunnen we weer terug naar normaal. De overheid calculeert niet in hoe dit overkomt op de 'gewone man'. Dit komt over als onbetrouwbaar. Constant tijdens het spel de regels veranderen. Op een gegeven moment geloven ze je niet meer. Ze hadden vanaf het begin sociologen, psychologen etc deel moeten laten uitmaken van het OMT, want je moet echt goed nadenken hoe je dit soort boodschappen brengt en er vooral niet op terugkomen.
Dus als alle data er op lijkt te wijzen dat 1 jaar veilig is als geldigheidsduur en nieuwe data wijst uit dat dit niet klopt, moeten ze bijstellen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Oh vertel? Want ik hoor nu al 2 jaar een oplossing die telkens geen oplossing blijkt te zijn. De enige oplossing is hopen op een gelukkige mutatie.SinergyX schreef op zondag 19 december 2021 @ 00:22:
[...]
Je bedoelt 'laat mij aub weer gewoon leven'?
Maatregelen en lockdowns zie ik overigens als uitstel en niet als een oplossing.
De enige oplossing is een wereldwijde quarantaine van iedereen voor een week of 3, maar dat zit er natuurlijk niet in.codex schreef op zondag 19 december 2021 @ 07:13:
[...]
Oh vertel? Want ik hoor nu al 2 jaar een oplossing die telkens geen oplossing blijkt te zijn. De enige oplossing is hopen op een gelukkige mutatie.
Maatregelen en lockdowns zie ik overigens als uitstel en niet als een oplossing.
Ik denk ook niet, want dan springt het weer over van een besmet dierThomas schreef op zondag 19 december 2021 @ 08:29:
[...]
De enige oplossing is een wereldwijde quarantaine van iedereen voor een week of 3, maar dat zit er natuurlijk niet in.
Helemaal mee eens, ondertussen klotst het cynisme en de onverschilligheid tegen de plinten omhoog, iedereen maakt elkaar uit voor rotte vis omdat ze elkaar te braaf, of niet braaf genoeg vinden… bah…codex schreef op zondag 19 december 2021 @ 07:13:
[...]
Oh vertel? Want ik hoor nu al 2 jaar een oplossing die telkens geen oplossing blijkt te zijn. De enige oplossing is hopen op een gelukkige mutatie.
By each crime and every kindness, we birth our future
Nou kom maar op met die boosters… Man man man. Wordt heel karwei als dat voor 7 januari klaar moet zijn. Wanneer wordt daar mee over duidelijk ikv geboortejaar
Mijn boefje is liev!
Tja, dat heb je met troubleshooten van een complex probleem. Helaas hebben we niet de luxe om te wachten tot we alle antwoorden hebben. De eerste poging om het virus zijn gang laten gaan was ook oplossing. Als niets doen geen optie is dan moet je toch iets. Tot heden is de enige bewezen oplossing om als staat de bevolking als vee te behandelen (China). Vreemd genoeg beginnen steeds meer zich ook als vee te gedragen.codex schreef op zondag 19 december 2021 @ 07:13:
[...]
Dit klopt niet. Of is iig kort door de bocht.Vuvuzela schreef op zondag 19 december 2021 @ 00:18:
[...]
https://www.nrc.nl/nieuws...rt-door-de-bocht-a4069274
[ Voor 24% gewijzigd door FreakNL op 19-12-2021 08:48 ]
Met AZ zou ik ook vooraan staan, heb zelf Pfizer en zover ik begrijp beschermt dat na 6 tot 9 maanden heel goed tegen ziekenhuisopname.42erik schreef op zondag 19 december 2021 @ 00:27:
Je gezondheid?
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Hoe zit dat met ik mag nog niet? Ze willen toch zsm iedereen een booster geven nu?hoevenpe schreef op zondag 19 december 2021 @ 08:47:
[...]
Met AZ zou ik ook vooraan staan, heb zelf Pfizer en zover ik begrijp beschermt dat na 6 tot 9 maanden heel goed tegen ziekenhuisopname.
Mijn boefje is liev!
Momenteel is de volgorde nog op geboortedatum. Planning is dat in januari iedereen kan worden geprikt die dat wil.JB schreef op zondag 19 december 2021 @ 08:48:
[...]
Hoe zit dat met ik mag nog niet? Ze willen toch zsm iedereen een booster geven nu?
Ze willen toch voor 7 januari iedere 18+ gevaccineerd hebben?Thomas schreef op zondag 19 december 2021 @ 08:50:
[...]
Momenteel is de volgorde nog op geboortedatum. Planning is dat in januari iedereen kan worden geprikt die dat wil.
Mijn boefje is liev!
Stel stel stel dat we dat al voor elkaar zouden krijgen;Thomas schreef op zondag 19 december 2021 @ 08:29:
[...]
De enige oplossing is een wereldwijde quarantaine van iedereen voor een week of 3, maar dat zit er natuurlijk niet in.
Wat doe je dan met de mensen die tijdens die 3 weken ziek worden en hulp nodig hebben?
Om de 4 maanden? En dit dan ook weer gekoppeld aan de QR zeker?Van der Berg schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:43:
België gaat om de 4 maanden booster prikken. Bij ons Nederland is dat nog in overleg
Is het doel eigenlijk nog om corona te "verslaan" of om *knip*? Misschien moeten ze eens gaan denken aan het verbeteren van hun product, zodat de antistoffen niet na zo'n korte termijn al uit je bloed gaan.
(Ben wederom benieuwd naar de resultaten van de "normale" prikken op dit vlak.)
Iedereen moet een uitnodiging gehad hebben afaik. Het is ook kerstvakantie natuurlijk en mensen zijn natuurlijk ook gewoon bezig met vakantie vieren. Al dan niet in het buitenland.JB schreef op zondag 19 december 2021 @ 08:51:
[...]
Ze willen toch voor 7 januari iedere 18+ gevaccineerd hebben?
Het klinkt misschien gek voor de beleidsmakers, maar niet iedereen is 24/7 bezig met corona 🙂 Life goes on.
[ Voor 29% gewijzigd door tweakduke op 20-12-2021 14:29 . Reden: Breng het eens normaal.... ]
Nee. Ze willen dat uiterlijk 7 januari iedereen van 18 jaar of ouder een afspraak gemaakt kan hebben voor de boosterprik.JB schreef op zondag 19 december 2021 @ 08:51:
[...]
Ze willen toch voor 7 januari iedere 18+ gevaccineerd hebben?
Virussen? Scan ze hier!
Maar dat gaat nog steeds op geboortejaar nu? Ben klaar met dat wachten, ons land loopt overal achteraanwildhagen schreef op zondag 19 december 2021 @ 08:59:
[...]
Nee. Ze willen dat uiterlijk 7 januari iedereen van 18 jaar of ouder een afspraak gemaakt kan hebben voor de boosterprik.

Mijn boefje is liev!
Maar we hebben de beste privacy en bescherming van onze rechten voor beslissen over medische ingrepen.JB schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:04:
[...]
Maar dat gaat nog steeds op geboortejaar nu? Ben klaar met dat wachten, ons land loopt overal achteraan
And to think they once said that computers would take away jobs.
Prima maar ook genoeg capaciteit klaarblijkelijk om boosters te zetten dus waarom vasthouden aan die leeftijdsgroepenIJzerlijm schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:06:
[...]
Maar we hebben de beste privacy en bescherming van onze rechten voor beslissen over medische ingrepen.
Mijn boefje is liev!
Je mag altijd eerder gaan zonder afspraak — de jaartallen is puur om de stroom naar de GGDs enigszins te controlerenJB schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:21:
[...]
Prima maar ook genoeg capaciteit klaarblijkelijk om boosters te zetten dus waarom vasthouden aan die leeftijdsgroepen
Dat proberen heeft net zo’n grote kans om te slagen als dat de hele wereld naar God laten bidden of hij het alsjeblieft wil laten weg gaanThomas schreef op zondag 19 december 2021 @ 08:29:
[...]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Hoe bedoel je zonder afspraak?R3M1 schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:27:
[...]
Je mag altijd eerder gaan zonder afspraak — de jaartallen is puur om de stroom naar de GGDs enigszins te controleren
Mijn boefje is liev!
Zonder afspraak is nergens meer?R3M1 schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:27:
[...]
Je mag altijd eerder gaan zonder afspraak — de jaartallen is puur om de stroom naar de GGDs enigszins te controleren
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Zonder afspraak gaat niet lukken.R3M1 schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:27:
[...]
Met nog zoveel vraag (veel voor geplande wintersport en niet zozeer de gezondheid) loopt het elke keer dat het geprobeerd is uit op enorme rijen en drukte.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Heb je hier een bron van?R3M1 schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:27:
[...]
Dit is even geprobeerd in o.a. Gouda, maar resulteerde in enorme files, en wachttijden van 6 tot 8 uur, en is daarna gestopt.
Afaik is het sindsdien enkel nog op afspraak mogelijk.
Virussen? Scan ze hier!
1948 hier en 7 maanden geleden de 2e reguliere prik gekregen via op tijd reageren op de oproep zonder voordringen.Silent Thunder schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:58:
[...]
Een kind van 4 kan het ook op een telraam uitrekenen bij wijze van spreken
-Je weet dat de vaccinatie een einddatum heeft en dat je moet gaan boosteren
-Ik heb mijn laatste vaccinatie pas in juli gehad als ''jong en gezond'', maar het gros van de kwetsbare en ouderen in de bevolking is al bijna een jaar geleden voor het laatst gevaccineerd.
-Je weet dat de ernst toeneemt als het winter word
Dus wat doe je dan... ja vooral wachten wachten wachten, want het zal wel overwaaien....
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Ook dat niet eens, Duitsland is daar iets strikterIJzerlijm schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:06:
[...]
Maar we hebben de beste privacy en bescherming van onze rechten voor beslissen over medische ingrepen.
Ja het verbaast mij als ik hoor dat iemand het nog niet heeft gehad. : )Osxy schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 23:30:
[...]
Het verbaast me als ik berichten zie van mensen die aan 2e of 3e corona besmetting zitten.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Blij te weten dat ik geen normale man ben, want dit komt toch voort uit een soort basisinstelling waarin de overheid een grote boosdoener is.PhilipsFan schreef op zondag 19 december 2021 @ 02:25:
[...]
Dit is een wat valse veronderstelling, ze sluiten niet, de hele tijd, alles. Al die tijd dat niet alles niet gesloten wat, is er dus exact sprake van wat jij wenst, maar kennelijk vergeet je dat graag.Wat niet erg helpt, is dat ze de hele tijd alles sluiten. Tijdens de bijna 2 jaar dat deze crisis nu duurt, is er nooit gekeken wat er wel kan. Dat kroegen dicht moeten begrijp ik wel, maar volgens mij wordt er niemand besmet in een bouwmarkt of sportschool. Zeker niet als daar aanvullende maatregelen gelden als afstand houden en een maximum aantal bezoekers. Zoek nou eerst eens uit op welke plekken de meeste besmettingen plaatsvinden en neem dan gerichte maatregelen. Dan ben ik ervan overtuigd dat de meeste winkels en sportfaciliteiten gewoon open kunnen. En dan heeft de 'gewone man' veel minder het gevoel dat hij door de overheid wordt beperkt.
Waarom zou je dat niet kunnen maken ?Waar ik zelf door van m'n stoel viel, is het aanpassen van de geldigheidsduur van de internationale QR-code naar 9 maanden. Eerder werd beloofd dat deze een jaar geldig zou zijn. Ik begrijp wel dat we door onderzoek erachter zijn gekomen dat de vaccins waarschijnlijk minder effectief zijn, zeker tegen nieuwe varianten. Maar terugkomen op een eerdere belofte kun je gewoon niet maken. Volgens mij hadden ze beter de geldigheidsduur op een jaar kunnen laten staan, en accepteren dat men dan minder goed beschermd is.
En waarom zou je wel kunnen maken dat je "minder goed beschermd zijn" wel accepteert, ondanks de wetenschap dat dat anders ligt ?
Probleem in deze is dat mensen (waar onder politiek, graag overal eind data voor willen horen, die zijn niet met garanties te geven, dus ze geven een een eind datum die op dat moment van de inzichten van dat moment redelijk lijken, met de premisse dat dat gewijzigd kan worden.
Als men dat niet wenst te accepteren, dan is het logische gevolg dat het gezet wordt op "geen eind datum, nader te bepalen", ik weet niet of dat je nou per se warme fuzzy feelings gaat geven, maar ik denk van niet.
Tsja als jij als kennelijk nut van vaccins alleen ziet "dan kan ik op vakantie", dan zul je wellicht wat teleurgesteld zijn, maar misschien een revelatie, maar dat is het doel van vaccins dus niet.Nu komen die boosters, die zijn dan ook 9 maanden geldig. Of toch niet? Wat als ze dat in de loop der tijd toch weer inkorten naar 6 maanden en het ding dan net voor je vakantie afloopt? Wat heeft zo'n vaccin uberhaupt voor nut als je elke 6 maanden een nieuwe prik moet? Ik denk dat mensen nu gaan afhaken. Mensen die eerder wel gewoon hun prikken hebben gehaald, maar dat nu niet meer gaan doen. Gewoon omdat de overheid zich onbetrouwbaar opstelt.
Dus wederom lijkt de bron van de onvrede te zitten in je eigen onbegrip.
Wederom wenst (eist) iedereen een prognose van de beeindiging van iets, wat gezien de onzekerheden eigenlijk moeilijk tot niet te geven is omdat het van nogal wat factoren af hangt.Wat ze trouwens al de hele crisis doen. De scholen zouden voor een paar weken dicht. De avondklok zou hooguit 2 weken gelden. Als iedereen gevaccineerd is kunnen we weer terug naar normaal. De overheid calculeert niet in hoe dit overkomt op de 'gewone man'. Dit komt over als onbetrouwbaar. Constant tijdens het spel de regels veranderen. Op een gegeven moment geloven ze je niet meer. Ze hadden vanaf het begin sociologen, psychologen etc deel moeten laten uitmaken van het OMT, want je moet echt goed nadenken hoe je dit soort boodschappen brengt en er vooral niet op terugkomen.
Ze maken het soms wat erger door niet slimme uitlatingen en tot op het laatste moment te wachten, maar ook daar zal een component aan ten grondslag kunnen liggen dat we anders zonder dat schokeffect gedrag gaan vertonen wat ook niet wenselijk is.
We zijn vooral verleerd om te gaan met onzekerheden (en als gevolg daar van wijziging van beleid), misschien dat NL het hier juist extra moeilijk mee heeft, we schijnen immers tot de top van de alles wegverzekeraars te behoren, liefst dubbel.
Ik denk wat in deze analogie mist, is de (exponentieel) replicerende factor van het virus wat binnen is en cellen kan slopen in dat proces en als gevolg daarvan hoe belangrijk de factor tijd is (naast andere factor zoals hoeveel je initieel binnen hebt gekrijgen).42erik schreef op zondag 19 december 2021 @ 02:49:
[...]
ik zal eens een poging doen om dit in de analogie van de jas toe te voegen
- het lichaam is een kroeg, met zowel een portier bij de deur als een bewaker binnen.
- De portier herkent, door eerdere kennismaking (besmetting) of een foto (vaccin) de ongenode gast en laat die niet binnen.
- Omikron is wat gehaaider, die doet een andere jas aan waardoor de portier hem niet meer herkent en dus binnenlaat. Je bent besmet.
- Maar zodra de ongewenste gast zich binnen begint te misdragen, reageert de bewaker, geeft hem een tik en dondert hem naar buiten. Je wordt niet ziekenhuisziek.
- De boosterprik voegt een aantal extra portiers toe bij de ingang, zodat het ondanks de andere jas moeilijker wordt om binnen te komen.
Als we dan de portier antilachamen noemen en de bewaker t-cellen zijn we er wel aardig denk ik.
Disclaimer: ik ben allesbehalve bioloog, dus ik kan helaas niet beloven dat ik de materie volledig onder de knie heb. Als één van de lokale wijzere mensen even mijn eventuele fouten eruit kan halen...
Maar goed dat is eigen aan analogien, een zelden geheel dekkende abstractie van de werkelijkheid.
Dus ik denk dat ik dat maar gewoon accepteer en me niet in allerlei wilde bochten ga proberen te wringen om het meer dekkend te maken.:)
[ Voor 4% gewijzigd door gekkie op 19-12-2021 11:23 ]
Dit is de link: RoD in "Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins"gekkie schreef op zondag 19 december 2021 @ 01:02:
[...]
@RoD heeft hier op het forum al eerder een hypothese over geventileerd, misschien kan hij zelf de link daar naar toe nog eens posten (helaas blijft de search op dit forum een draak). Volgens mij ging die hypothese er vanuit dat er zowel bij het herkennen als bij het bestrijden van het virus er wat reductie is, maar vooral dat hoge aantallen antilichamen paraat hebben voor de delen van het spike-eiwit van het virus die nog niet gemuteerd zijn er toch voor kan zorgen dat de infectie op tijd een halt kan worden toegeroepen.
En hier mijn analogie van de jassen: RoD in "Persconferentie 18 december"
Het probleem is een beetje dat men tijdens de persconferentie uitleg wilde geven, maar dat wel op zo'n manier wilde doen, en in beperkte tijd, dat veel mensen het snappen. Zo'n persconferentie is gewoon totaal ongeschikt. Dan krijg je dat mensen die daadwerkelijk willen weten hoe het werkt, maar geen basiscursus immunologie hebben genomen, zich gaan afvragen hoe het nou werkelijk zit, omdat die analogie zo slecht is. Aan de andere kant is de analogie "het virus heeft een andere jas aan gedaan" waarschijnlijk voor een groot deel van de mensen voldoende.
Mooie vondst, de FDA is dus al een stukje verder. Ik ben, in de naam der wetenschapCobb schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 23:26:
[...]
Achja als die mensen zich eens wat meer zouden beseffen dat een analogie eigenlijk altijd maar een (zeerk kleine) deel abstractie is van de werkelijkheid en derhalve slechts zeer nauw toepasbaar is en derhalve eigenlijk ook inherent is dat als je het iets breder gaat trekken het al snel inconsistent gaat worden, dan ben je er al snel.RoD schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:47:
[...]
Dit is de link: RoD in "Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins"
En hier mijn analogie van de jassen: RoD in "Persconferentie 18 december"
Het probleem is een beetje dat men tijdens de persconferentie uitleg wilde geven, maar dat wel op zo'n manier wilde doen, en in beperkte tijd, dat veel mensen het snappen. Zo'n persconferentie is gewoon totaal ongeschikt. Dan krijg je dat mensen die daadwerkelijk willen weten hoe het werkt, maar geen basiscursus immunologie hebben genomen, zich gaan afvragen hoe het nou werkelijk zit, omdat die analogie zo slecht is. Aan de andere kant is de analogie "het virus heeft een andere jas aan gedaan" waarschijnlijk voor een groot deel van de mensen voldoende.
Het jammere in dit geval was dat de inconsistentie / onvolkomenheid in de logica al in het stukje speech zelf duidelijk werd en dat was met een paar bijzinnen wel te voorkomen geweest denk ik.
Verder zal een deel vanuit de eigen instelling vooraf, al met liefde op zoek gaan naar elke mogelijke inconsistentie die ze kunnen vinden, daar zal elke analogie voer voor zijn, eigenlijk niet te voorkomen.
Leuk42erik schreef op zondag 19 december 2021 @ 02:49:
[...]
ik zal eens een poging doen om dit in de analogie van de jas toe te voegen
- Het lichaam is een kroeg, met zowel portiers bij de deur, als bewakers binnen, en gasten die allemaal een belletje dragen. Bij het rinkelen van het belletje weet de bewaking binnen dat er iets aan de hand is en dat er iemand zich misdraagt.
- Covid is een club van vervelende mensen die graag naar de kroeg komen om zich te misdragen.
- De portiers in dit café zijn helaas grotendeels blind, ze herkennen mensen van de Covid-club maar nauwelijks en laten ze doorgaans zonder gedoe binnen. Soms wordt een lid van de Covid-club echter wel herkend, en dan worden de bewakers binnen gewaarschuwd, zodat ze de ongenode gast direct via de achterdeur naar buiten kunnen schoppen. Als er een grote groep mensen van de Covid-club naar binnen wil worden er uiteindelijk wel een paar van herkend en wordt de bewaking binnen gewaarschuwd. Maar dan zijn ze dus al wel binnen.
- Als Covid eenmaal binnen is, gaan ze stiekem naar gasten toe, stoppen ze GHB in hun drankje en gaan ze aan mensen zitten. Na een poosje krijgen de gasten in de gaten wat er is gebeurd, en slaan ze alarm. Ze geven dan een signalement aan de bewakers binnen over wie er iets in hun drankje heeft gestopt.
- In de kroeg hangen van foto's van Delta, dat is een bekende ongenode gast van de Covid-club die eerder voor problemen heeft gezorgd, dus als een gast een signalement geeft die lijkt op Delta, dan weten de bewakers naar wie ze moeten zoeken.
- Omicron is wat gehaaider, die heeft een andere jas aan gedaan, waardoor het signalement niet meer klopt. Hij heeft echter nog wel dezelfde sokken aan als Delta.
- Zodra een gast het belletje rinkelt en alarm slaat en een signalement geeft over Omicron, moeten de bewakers eerst onderzoek doen. Deze ongenode gast kennen ze niet, dus er moet eerst overlegd worden alvorens er een zoekactie gestart kan worden in de kroeg. Wel nemen ze in het signalement mee dat deze ongenode gast dezelfde sokken heeft als een eerdere ongenode gast, dus daar kunnen ze hem makkelijker op herkennen.
Zoiets
De vaccinaties werken niet dus een booster is noodzakelijk. Als je nog niet gevaccineerd bent dan werken de vaccinaties wel
Volgens Jaap van Dissel gisteren

Ja, het gaat erom dat je recent (afgelopen maanden) voor het laatst gevaccineerd (of geboosterd) bent. Want de werking van het vaccin wordt snel minder na een paar maanden.Joehoe900 schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:10:
De vaccinaties werken niet dus een booster is noodzakelijk. Als je nog niet gevaccineerd bent dan werken de vaccinaties wel![]()
Als je nog niet gevaccineerd bent zijn de 1e+2e prik als het ware je 'booster'.
[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 19-12-2021 12:13 ]
Ik vond deze draad ook wel heel goed opgesteld:RoD schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:09:
[...]
LeukIk doe even mee, want dit klopt nog niet helemaal.
De portiers zijn in dit geval de dendritische cellen en macrofagen, de "first line of defence". Hun rol is nog niet volledig opgehelderd in de immuunresponse, maar het lijkt erop dat ze relatief weinig doen (maar ook niet niks). De bewakers binnen zijn de antilichamen en T-cellen, die werken samen en niet onafhankelijk van elkaar. Het belletje is aan analogie voor wat geïnfecteerde cellen doen: die presenteren antigenen (delen van het virus) op gespecialiseerde receptoren (MHC) aan de buitenkant van de cel als ze geïnfecteerd zijn, wat weer herkend kan worden door T-helpercellen, die de immuunreactie op gang brengen.
- Het lichaam is een kroeg, met zowel portiers bij de deur, als bewakers binnen, en gasten die allemaal een belletje dragen. Bij het rinkelen van het belletje weet de bewaking binnen dat er iets aan de hand is en dat er iemand zich misdraagt.
- Covid is een club van vervelende mensen die graag naar de kroeg komen om zich te misdragen.
- De portiers in dit café zijn helaas grotendeels blind, ze herkennen mensen van de Covid-club maar nauwelijks en laten ze doorgaans zonder gedoe binnen. Soms wordt een lid van de Covid-club echter wel herkend, en dan worden de bewakers binnen gewaarschuwd, zodat ze de ongenode gast direct via de achterdeur naar buiten kunnen schoppen. Als er een grote groep mensen van de Covid-club naar binnen wil worden er uiteindelijk wel een paar van herkend en wordt de bewaking binnen gewaarschuwd. Maar dan zijn ze dus al wel binnen.
- Als Covid eenmaal binnen is, gaan ze stiekem naar gasten toe, stoppen ze GHB in hun drankje en gaan ze aan mensen zitten. Na een poosje krijgen de gasten in de gaten wat er is gebeurd, en slaan ze alarm. Ze geven dan een signalement aan de bewakers binnen over wie er iets in hun drankje heeft gestopt.
- In de kroeg hangen van foto's van Delta, dat is een bekende ongenode gast van de Covid-club die eerder voor problemen heeft gezorgd, dus als een gast een signalement geeft die lijkt op Delta, dan weten de bewakers naar wie ze moeten zoeken.
- Omicron is wat gehaaider, die heeft een andere jas aan gedaan, waardoor het signalement niet meer klopt. Hij heeft echter nog wel dezelfde sokken aan als Delta.
- Zodra een gast het belletje rinkelt en alarm slaat en een signalement geeft over Omicron, moeten de bewakers eerst onderzoek doen. Deze ongenode gast kennen ze niet, dus er moet eerst overlegd worden alvorens er een zoekactie gestart kan worden in de kroeg. Wel nemen ze in het signalement mee dat deze ongenode gast dezelfde sokken heeft als een eerdere ongenode gast, dus daar kunnen ze hem makkelijker op herkennen.
ZoietsGezien de lengte van deze analogie geeft het ook nog maar weer eens aan dat het tijdens de persconferentie echt lastig was om het echt kloppend te maken.
Hoe werken antistoffen ? Is dit het enige stuk van je immuunsysteem? Waarom krijg je antistoffen van booster en helpt boosteren ook als antistoffen minder goed werken? En hoe zit dat nou met bijwerking vaccin zoals gevreesde myocarditis ? Uitleg in gewone mensen taal 👇🏻🧵
— 🇺🇦huisdoktertim ❤️🌈❤️ (@huisdoktertim) 19 december 2021
Die is ook leukJeroenNietDoen schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:18:
[...]
Ik vond deze draad ook wel heel goed opgesteld:
[Twitter]
Dank voor de aanvullingen... En alle gedegen info die je hier elke keer met ons deelt, heel fijn!RoD schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:09:
[...]
LeukIk doe even mee, want dit klopt nog niet helemaal.
De portiers zijn in dit geval de dendritische cellen en macrofagen, de "first line of defence". Hun rol is nog niet volledig opgehelderd in de immuunresponse, maar het lijkt erop dat ze relatief weinig doen (maar ook niet niks). De bewakers binnen zijn de antilichamen en T-cellen, die werken samen en niet onafhankelijk van elkaar. Het belletje is aan analogie voor wat geïnfecteerde cellen doen: die presenteren antigenen (delen van het virus) op gespecialiseerde receptoren (MHC) aan de buitenkant van de cel als ze geïnfecteerd zijn, wat weer herkend kan worden door T-helpercellen, die de immuunreactie op gang brengen.
ZoietsGezien de lengte van deze analogie geeft het ook nog maar weer eens aan dat het tijdens de persconferentie echt lastig was om het echt kloppend te maken.
Ik wist niet dat een kerstboom een essentieele levensbehoefte is.
Ik vind het ook raar dat het ‘advies’ is om zoveel mogelijk thuis te blijven, maar Schiphol blijft open.
Ik vind het ook raar dat het ‘advies’ is om zoveel mogelijk thuis te blijven, maar Schiphol blijft open.
Gaat er niet om dat ze leren, gaat om dat ik heletijd aan de regels houdt, enige uitlaatklep sporten is wat veiliger is dan naar de supermarkt gaan. Geen corona gehad sinds het er is, en al die tijd gesport, op vakantie geweest. Meer mensen zullen wel beginnen te denken al dat prikken en toch nog lockdowns, komop. Uiteindelijk zit de huidige jeugd met alle schulden later want er wordt maar geld uitgegeven aan steun.
Wel weer erg softe maatregelen omdat de overheid bang is om ruggengraat te tonen. Jammer.
Hij sprak zichzelf zo erg tegen als je als leek dit hoort. Ik dacht gisteravond ook meteen hè dit is in tegenstelling tot eerder die jas. RIVM kan beter voortaan iemand sturen die wel goed in lekentaal kan uitleggen. Van Dissel blijft teveel wetenschapper. Een Van Ranst of De Gucht in België kan je veel beter volgen als leek.horizon1978 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:20:
Beetje suf wat van Dissel zei:
De huidige vaccinatie herkend Omikron niet.
Maar de booster (wat gewoon zelfde vaccin is) herkend Omikron wel.
Dus eigenlijk lijken die maatregelen best te werken als je nu nog geen corona hebt opgelopen, als zal jij het wel uitleggen als "de kans is niet zo groot", maar goedsacaji schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:09:
[...]
Gaat er niet om dat ze leren, gaat om dat ik heletijd aan de regels houdt, enige uitlaatklep sporten is wat veiliger is dan naar de supermarkt gaan. Geen corona gehad sinds het er is, en al die tijd gesport, op vakantie geweest. Meer mensen zullen wel beginnen te denken al dat prikken en toch nog lockdowns, komop. Uiteindelijk zit de huidige jeugd met alle schulden later want er wordt maar geld uitgegeven aan steun.
Je lijkt vooral wat "appreciatie" te missen van het virus voor al je inspanningen.
Maar om dan tot de eindconclusie te komen, om geen booster nemen, het ontgaat me een beetje wat je denkt daar mee te bereiken.
[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 19-12-2021 14:20 ]
Wat had er nog bij gemoeten dan? Achter de voordeur handhaven kan je toch niet doen. Vvd gaat nooit een thuiswerkplicht invoeren.xminator schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:11:
Wel weer erg softe maatregelen omdat de overheid bang is om ruggengraat te tonen. Jammer.
Dus dan zou je enkel nog een avondklok erbij kunnen doen?
Gezien de paniek over 1 vlucht vanuit Zuid Afrika én er mensen met omnikron aan boord waren had mij logisch geleken om Schiphol te sluiten. Iemand enig idee waarom dat niet gebeurt?Dennis1812 schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:21:
[...]
Wat had er nog bij gemoeten dan? Achter de voordeur handhaven kan je toch niet doen. Vvd gaat nooit een thuiswerkplicht invoeren.
Dat kost ze teveel geld waarschijnlijk.Rene44 schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:29:
[...]
Gezien de paniek over 1 vlucht vanuit Zuid Afrika én er mensen met omnikron aan boord waren had mij logisch geleken om Schiphol te sluiten. Iemand enig idee waarom dat niet gebeurt?
Verder vliegt men dan op Brussel of Düsseldorf en komen per taxi of trein verder. Dus per saldo bereik je er niks mee.
Enige idee over de economische impact daarvan?Rene44 schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:29:
[...]
Gezien de paniek over 1 vlucht vanuit Zuid Afrika én er mensen met omnikron aan boord waren had mij logisch geleken om Schiphol te sluiten. Iemand enig idee waarom dat niet gebeurt?
Daarnaast, veel goederen (ook medische goederen) worden per vliegtuig aangevoerd. Hoe wil je die dan aanvoeren, zonder het meteen veel trager en duurder wordt?
Virussen? Scan ze hier!
24/7 lockdown, zoals je in andere landen hebt.Dennis1812 schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:21:
[...]
Wat had er nog bij gemoeten dan? Achter de voordeur handhaven kan je toch niet doen. Vvd gaat nooit een thuiswerkplicht invoeren.
Logischer was wmb. geweest om overal testen voor toegang in te voeren (24 uurs geldigheid). Testen voor toegang tegen betaling invoeren (zodat capaciteiten niet overstromen).
Alleen nu omdat ze bang zijn voor de anti-vaccers gooien ze gewoon maar alle winkels dicht.
Dus voor nu 1 vlucht per dag ga je een heel vliegveld platleggen? Lijkt me erg overdreven. En zoals gezegd wijken de mensen dan uit. Nederland moet beter de mensen volgen.Misschien hotels vorderen en daar mensen verplicht opsluiten als ze uit een bepaald gebied komen.Rene44 schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:29:
[...]
Dat gaat dus om miljoenen tests per dag, als alle werknemers zicht elke dag moeten testen om aan de slag te kunnen in de fabriek, op kantoor etc.xminator schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:36:
[...]
24/7 lockdown, zoals je in andere landen hebt.
Logischer was wmb. geweest om overal testen voor toegang in te voeren (24 uurs geldigheid). Testen voor toegang tegen betaling invoeren (zodat capaciteiten niet overstromen).
De GGD kan 400.000 tests per week al nauwelijks aan, hoe wil je dat doen als het er miljoenen per dag worden?
Virussen? Scan ze hier!
Dus alles dicht is geen 24/7 lockdown? Je hebt hier nu al hetzelfde.xminator schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:36:
[...]
24/7 lockdown, zoals je in andere landen hebt.
Dan sluit je ten eerste heel veel mensen uit zeker degene met weinig inkomen. En ten tweede heb je de capaciteit niet voor al die testen.Logischer was wmb. geweest om overal testen voor toegang in te voeren (24 uurs geldigheid). Testen voor toegang tegen betaling invoeren (zodat capaciteiten niet overstromen).
Je weet niet wat de variant doet met de al reeds gevaccineerden. Nog veel mensen moeten de booster krijgen. Laat je alles nu open dan loop je grote kans dat je straks zeker met code zwart zit. Ik ben er niet blij mee maar kan de redenering wel volgen. Liever nu in de kiem smoren en als een speer boosteren dan straks te laat.Alleen nu omdat ze bang zijn voor de anti-vaccers gooien ze gewoon maar alle winkels dicht.
Even wat anders. Ik zag net een item bij de VRT: https://www.vrt.be/vrtnws...wn-nederlanders-met-kers/ Een indruk van Maastricht nu maar het gaat me met name om het 2e deel. Nederlanders die naar België trekken.
Je moest eens weten hoeveel reisbewegingen er per dag zijn, het sluiten van 1 luchthaven is maar een druppel in de oceaan.Rene44 schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:29:
[...]
Echter het RIVM was destijds wel van mening dat als je geen directe vlucht had met een risicogebied er totaal geen problemen zijn.
''Kan het virus naar Nederland komen?
De kans dat het nieuwe virus naar Nederland komt is klein, zegt het RIVM. Ook het Europese centrum voor infectieziektebestrijding komt tot die conclusie. Er zijn geen directe vluchten van Wuhan naar Nederland en op basis van wat nu bekend is, lijkt een mens-op-mens-besmetting niet snel te gebeuren. ''
21-01-2020 nos.nl
Maar toen wist men ook nog niet eens dat mensen elkaar konden aansteken ermee
[ Voor 4% gewijzigd door Silent Thunder op 19-12-2021 14:42 ]
Ik ben geen econoom maar is dat halfslachtige gedweil met halfslachtige ‘lockdown’ de afgelopen anderhalf jaar niet een veel grotere kostenpost geweest? En dan is er nog het dingetje volksgezondheid. Het is een pandemie. Gaat dat bestrijden niet voor economische belangen?wildhagen schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:35:
[...]
Enige idee over de economische impact daarvan?
Daarnaast, veel goederen (ook medische goederen) worden per vliegtuig aangevoerd. Hoe wil je die dan aanvoeren, zonder het meteen veel trager en duurder wordt?
Dit zijn nogal simplistische kreten. Onderbouw eerst eens waarom een luchthaven dichtgooien zinvol zou zijn, wat voor bewijs heb je daarvoor?Rene44 schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:42:
[...]
Ik ben geen econoom maar is dat halfslachtige gedweil met halfslachtige ‘lockdown’ de afgelopen anderhalf jaar niet een veel grotere kostenpost geweest? En dan is er nog het dingetje volksgezondheid. Het is een pandemie. Gaat dat bestrijden niet voor economische belangen?
Gezien de steeds veranderende, meer ingrijpend ingestelde maatregels lijkt mij dat je kunt stellen dat het beleid halfslachtig is. Verder is in het verleden Schiphol vaker dichtgegooid, in ieder geval voor personenvervoer en stelden meer landen reisrestricties in. Ook was er de boodschap van Rutte om ‘zoveel mogelijk thuis te blijven’. Anderhalve meter afstand. Dan vind ik het raar dat Schiphol niet dicht gaat of reizen op zn minst ontraden zou moeten worden. Maar dat is wellicht de volgende stap in de extra harde lockdown plus oid.RoD schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:55:
[...]
Dit zijn nogal simplistische kreten. Onderbouw eerst eens waarom een luchthaven dichtgooien zinvol zou zijn, wat voor bewijs heb je daarvoor?
[ Voor 6% gewijzigd door Rene44 op 19-12-2021 15:06 ]
Maar die basisinstelling werken ze zelf in de hand. Dat we in een crisis tegen onverwachte problemen aanlopen, begrijp ik wel. Maar je mag van ministers verwachten dat ze ietsje verder vooruitkijken dan 2 weken. Wat ze totnutoe hebben gedaan is telkens te lang afwachten en dan weer de brand gaan blussen. Dat kun je de eerste keer doen, maar daarna wordt van je verwacht dat je vooruitkijkt en preventief handelt. Ze lijken nu wel wat geleerd te hebben, want de maatregelen die ze nu nemen lijken nog niet gerechtvaardigd door cijfers, maar manmanman wat heeft dat lang geduurd.gekkie schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:16:
[...]
Blij te weten dat ik geen normale man ben, want dit komt toch voort uit een soort basisinstelling waarin de overheid een grote boosdoener is.
Wat ik bedoel is, je moet van alles wat je sluit, kunnen uitleggen waarom. Wat ze nu doen is: alle niet-essentiele winkels gaan dicht. Waarom? Als is gebleken dat er veel besmettingen optreden bij bouwmarkten, dan ben ik het er volledig mee eens dat die gesloten worden. Ik ben niet perse tegen sluiten, maar je moet het wel uitleggen.[...]
Dit is een wat valse veronderstelling, ze sluiten niet, de hele tijd, alles. Al die tijd dat niet alles niet gesloten wat, is er dus exact sprake van wat jij wenst, maar kennelijk vergeet je dat graag.
In de eerste golf was alles nieuw en snapte ik dat ze uit voorzorg alles hebben gesloten. Maar nu is er toch echt wel tijd geweest om te onderzoeken welke sectoren veel besmettingen veroorzaken en zo gericht maatregelen kunnen nemen. Het is wat mij betreft niet uit te leggen dat nu WEER alles dicht gaat. Dat had echt veel beter gekund. We wisten allemaal al lang dat er nieuwe golven zouden komen.
Natuurlijk is dat het probleem. We weten niet hoe het virus zich gedraagt en hoe goed de vaccins blijven werken. Dat snap ik allemaal wel. Ik snap ook wel dat men terugkomt op de eerdere uitspraak over de geldigheidsduur. Wetenschappelijk gezien klopt dat wel.[...]
Waarom zou je dat niet kunnen maken ?
En waarom zou je wel kunnen maken dat je "minder goed beschermd zijn" wel accepteert, ondanks de wetenschap dat dat anders ligt ?
Probleem in deze is dat mensen (waar onder politiek, graag overal eind data voor willen horen, die zijn niet met garanties te geven, dus ze geven een een eind datum die op dat moment van de inzichten van dat moment redelijk lijken, met de premisse dat dat gewijzigd kan worden.
Als men dat niet wenst te accepteren, dan is het logische gevolg dat het gezet wordt op "geen eind datum, nader te bepalen", ik weet niet of dat je nou per se warme fuzzy feelings gaat geven, maar ik denk van niet.
Maar wat telkens weer vergeten wordt, is dat we met mensen te maken hebben. Niet iedereen denkt "o, als het verstandig is om de geldigheidsduur te verkorten, dan moet dat maar." Dat zou wel mooi zijn als iedereen zo denkt, maar dat is helaas niet het geval. En als overheid moet je daar rekening mee houden. En dat kan soms ook betekenen dat je eerdere uitspraken overeind houdt, ook al heb je dan (in wetenschappelijke zin) minder bescherming. Je voorkomt daarmee dat mensen afhaken.
Het is in het allergrootste belang voor ons allemaal, dat zoveel mogelijk mensen hun prikken blijven nemen als dat nodig is. Elke persoon die afvalt is verlies. Door terug te komen op eerdere 'beloftes' ga je echt mensen verliezen en ik denk dat de uiteindelijke schade daardoor, groter is dan die 3 maanden die we anders minder beschermd zouden zijn. Veel mensen halen die boosterprik toch al zodra dat kan.
Eens, daar kunnen we inderdaad niet goed mee omgaan. Maar ook dat is aan de politici. De manier waarop het gebracht wordt is belangrijk. Rutte en De Jonge zijn helemaal niet geschikt om dit soort persconferenties te geven. Bijvoorbeeld: Er is aangegeven dat de maatregelen duren tot 14 januari. Veel mensen zullen dan denken: "na 14 januari gaat alles weer open", maar dat weten we niet zeker. Het kan best zijn dat de situatie dan nog steeds zodanig is dat dat niet verantwoord is. Daar hadden ze nu al rekening mee moeten houden.[...]
We zijn vooral verleerd om te gaan met onzekerheden (en als gevolg daar van wijziging van beleid), misschien dat NL het hier juist extra moeilijk mee heeft, we schijnen immers tot de top van de alles wegverzekeraars te behoren, liefst dubbel.
Door de manier waarop het gebracht wordt scheppen ze telkens verwachtingen, die dan vervolgens niet worden waargemaakt. Daardoor komen ze onbetrouwbaar over. Er moet veel meer worden gedaan aan verwachtingsmanagement. En de maatregelen die we nemen, moeten veel beter worden uitgelegd. Als je het goed uitlegt, dan houden mensen zich er ook beter aan.
Reizen is wel degelijk ontraden, daar hebben we de reisadviezen voor. Ik kan me ook niet herinneren dat Schiphol dichtgegooid is, er zijn alleen restricties ingevoerd voor landen waar op dat moment een zorgwekkende variant rondging. Dat doet men om tijd te kopen.Rene44 schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:01:
[...]
Gezien de steeds veranderende, meer ingrijpend ingestelde maatregels lijkt mij dat je kunt stellen dat het beleid halfslachtig is. Verder is in het verleden Schiphol vaker dichtgegooid, in ieder geval voor personenvervoer en stelden meer landen reisrestricties in. Ook was er de boodschap van Rutte om ‘zoveel mogelijk thuis te blijven’. Anderhalve meter afstand. Dan vind ik het raar dat Schiphol niet dicht gaat of reizen op zn minst ontraden zou moeten worden. Maar dat is wellicht de volgende stap in de extra harde lockdown plus oid.
Je hebt gedeeltelijk gelijk, Schiphol ging alleen tijdelijk dicht voor vluchten vanuit VK vorig jaar. Maar dan nog vind ik het volledig of gedeeltelijk openhouden niet te billijken.RoD schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:07:
[...]
Reizen is wel degelijk ontraden, daar hebben we de reisadviezen voor. Ik kan me ook niet herinneren dat Schiphol dichtgegooid is, er zijn alleen restricties ingevoerd voor landen waar op dat moment een zorgwekkende variant rondging. Dat doet men om tijd te kopen.
Zoals de poster hierboven aangeeft: ondanks dat men een nieuwe golf aan kon zien komen, is de reactie elke keer weer een zwalkende, een ad hoc. Er is geen plan, protocol en geen duidelijke uitrol cq preventiemaatregel. Misschien ligt het in de verschillen tussen mensen die vinden dat er teveel gebeurt en mensen zoals ik, die denken dat er te weinig opgelegd wordt.
Ik heb liever een paar weken een flinke lockdown waar de 'hamer' op die stijgende lijst besmette mensen gaat, dan om de paar weken weer een persco met een 'sombere'' mp en nog meer halfslachtige maatregels en ''adviezen''. De essentiële winkels voor de douane zijn dicht, maar na de controle kun je shoppen en horeca-en wat je wilt op Schiphol. Ik vind dat belachelijk, onverantwoordelijk en onacceptabel. 'Omikron dwingt ons het aantal contacten zo snel mogelijk en zo veel als kan te beperken. Daarom gaat Nederland op slot.' zei Rutte. Als je contacten zo snel mogelijk en zoveel mogelijk wil beperken, dan is het openhouden van een grote luchthaven als Schiphol absurd en de stelling dat Nederland op slot is, niet de juiste of correct.
[ Voor 14% gewijzigd door Rene44 op 19-12-2021 16:04 ]
Het lastige hierbij is dat de bevolking (en media) daar niet aan willen tot het nagenoeg onvermijdelijk is.PhilipsFan schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:05:
[...]
Maar die basisinstelling werken ze zelf in de hand. Dat we in een crisis tegen onverwachte problemen aanlopen, begrijp ik wel. Maar je mag van ministers verwachten dat ze ietsje verder vooruitkijken dan 2 weken. Wat ze totnutoe hebben gedaan is telkens te lang afwachten en dan weer de brand gaan blussen. Dat kun je de eerste keer doen, maar daarna wordt van je verwacht dat je vooruitkijkt en preventief handelt. Ze lijken nu wel wat geleerd te hebben, want de maatregelen die ze nu nemen lijken nog niet gerechtvaardigd door cijfers, maar manmanman wat heeft dat lang geduurd.
Dat zou impliceren dat we die wetenschap hebben en die wetenschap hebben we niet op dat detailniveau met voldoende zekerheid en vervolgens moet je dat ook kunnen uitvoeren en deels handhaven.Wat ik bedoel is, je moet van alles wat je sluit, kunnen uitleggen waarom. Wat ze nu doen is: alle niet-essentiele winkels gaan dicht. Waarom? Als is gebleken dat er veel besmettingen optreden bij bouwmarkten, dan ben ik het er volledig mee eens dat die gesloten worden. Ik ben niet perse tegen sluiten, maar je moet het wel uitleggen.
In de eerste golf was alles nieuw en snapte ik dat ze uit voorzorg alles hebben gesloten. Maar nu is er toch echt wel tijd geweest om te onderzoeken welke sectoren veel besmettingen veroorzaken en zo gericht maatregelen kunnen nemen. Het is wat mij betreft niet uit te leggen dat nu WEER alles dicht gaat. Dat had echt veel beter gekund. We wisten allemaal al lang dat er nieuwe golven zouden komen.
Uiteindelijk komt het nog steeds aan op het verminderen van contacten (wat we niet leuk vinden en wat voor de meeste bedrijven in meer of mindere mate lastig is). Daarnaast wordt er aan sommige zaken wat meer waarde gehecht dan aan andere, dus zal er eerder worden gekozen voor , dat zal niet altijd stroken met ieders persoonlijk voorkeur.
Als je dan kijkt naar de gestegen besmettelijkheid van deze variant (waar wat minder onzekerheid over lijkt te zijn), dan is het toch niet zo gek dat ze ter compensatie maatregelen nemen om weer een hoop extra contacten proberen te verminderen, tot je enerzijds meer zekerheid hebt over de andere aspecten, zoals ziekmakendheid, anderzijds tot zorgen dat je boostercampagne is afgerond ?
Ik zie niet echt wat je daar in redelijkheid kunt verlangen aan ander beleid. Tevens is het nog de vraag of grotere marges qua ziekenhuisbezetting hier geholpen zouden hebben, we zullen het zien in nabije buitenlanden hoe dat uit gaat pakken.
Enige compassie met het beperkte inzicht en mogelijkheden zeker op de middellange en lange termijn zou fijn zijn in de beoordeling van handelen.
Dat ze daar meer aandacht aan zouden kunnen besteden om dat beter uit te leggen (als extra naast de persconferenties) ben ik met je eens, al heb ik niet de illusie dat je daar die gehele doelgroep mee gaat bereiken omdat ik niet het gevoel heb dat die gehele doelgroep dat tot zich wenst te nemen. Dus deels zit het nu in talkshows, maar dat format is er eigenlijk volstrekt ongeschikt voor.Natuurlijk is dat het probleem. We weten niet hoe het virus zich gedraagt en hoe goed de vaccins blijven werken. Dat snap ik allemaal wel. Ik snap ook wel dat men terugkomt op de eerdere uitspraak over de geldigheidsduur. Wetenschappelijk gezien klopt dat wel.
Maar wat telkens weer vergeten wordt, is dat we met mensen te maken hebben. Niet iedereen denkt "o, als het verstandig is om de geldigheidsduur te verkorten, dan moet dat maar." Dat zou wel mooi zijn als iedereen zo denkt, maar dat is helaas niet het geval. En als overheid moet je daar rekening mee houden. En dat kan soms ook betekenen dat je eerdere uitspraken overeind houdt, ook al heb je dan (in wetenschappelijke zin) minder bescherming. Je voorkomt daarmee dat mensen afhaken.
Daarnaast ben ik het er niet mee eens dat je gezien de ernst waar we het hier over hebben, je eerdere afspraken overeind gaat houden, het is niet dat je een ijsje hebt beloofd met weinig verdere consequenties als je dat als nog geeft.
Mensen moeten eens ophouden dat als vaste beloften te zien, zou bij hun huwelijk misschien ook helpen, voor ze van hun roze wolk aflazeren. Want theoretisch zijn op basis hiervan scheidingen een volstrekte onmogelijkheid, die mensen houden zich immers altijd aan hun beloften en geloften, toch ?Het is in het allergrootste belang voor ons allemaal, dat zoveel mogelijk mensen hun prikken blijven nemen als dat nodig is. Elke persoon die afvalt is verlies. Door terug te komen op eerdere 'beloftes' ga je echt mensen verliezen en ik denk dat de uiteindelijke schade daardoor, groter is dan die 3 maanden die we anders minder beschermd zouden zijn. Veel mensen halen die boosterprik toch al zodra dat kan.
Dan luisteren ze niet goed. Het wordt toch echt verteld wat er (net voor) 14 januari gaat gebeuren en je kunt uit het geheel ook afleiden waarom.Eens, daar kunnen we inderdaad niet goed mee omgaan. Maar ook dat is aan de politici. De manier waarop het gebracht wordt is belangrijk. Rutte en De Jonge zijn helemaal niet geschikt om dit soort persconferenties te geven. Bijoorbeeld: Er is aangegeven dat de maatregelen duren tot 14 januari. Veel mensen zullen dan denken: "na 14 januari gaat alles weer open", maar dat weten we niet zeker. Het kan best zijn dat de situatie dan nog steeds zodanig is dat dat niet verantwoord is. Daar hadden ze nu al rekening mee moeten houden.
Als ze zouden zeggen "tot we ze ooit weer afschaffen", dan staat ook iedereen op z'n achterste benen, want wanneer is dat dan ?
M'n perspectief .. Mien waar is m'n perspectief gebleven ?!!11?
Wat hier is uitgesproken is de hoop dat we de 14de weer een betere inschatting kunnen maken en dat de periode van normaal gesproken veel contactmomenten dan weer voorbij is (kerst, oud en nieuw en de nieuwjaarsborrel).
Sorry, maar als je dat na 2 jaar nog niet door hebt dat dat aan je eigen verkeerde assumpties ligt, dan mankeert er toch iets aan je.Door de manier waarop het gebracht wordt scheppen ze telkens verwachtingen, die dan vervolgens niet worden waargemaakt. Daardoor komen ze onbetrouwbaar over. Er moet veel meer worden gedaan aan verwachtingsmanagement. En de maatregelen die we nemen, moeten veel beter worden uitgelegd. Als je het goed uitlegt, dan houden mensen zich er ook beter aan.
Overigens zal dit denk ik voor een aardig deel voortkomen uit een combinatie van teleurstelling, onzekerheid en daarmee onmacht. Vervolgens is boosheid die daar uit volgt niet te projecteren op iets abstracts als een virus, dat lucht niet op, als je met elkaar gaat roepen "Boeh, rot virus, ga weg!".
Dus is het fijner om de overheid (naast de Rabobank) en dan het liefste nog wat concreter haar kopstukken.
Of dat geheel terecht is, gezien ze grotendeels net zo machteloos staan tegenover een virus als ieder individuele burger.
[ Voor 3% gewijzigd door gekkie op 19-12-2021 15:45 ]
Tot je kijkt hoe andere landen dit aanpakken. Al helemaal in de EU bungelt NL vaak onderaan in de lijstjes wbt de effectiviteit in aanpak en bovenaan in de besmettingsgraden.gekkie schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:32:
[...]
Het lastige hierbij is dat de bevolking (en media) daar niet aan willen tot het nagenoeg onvermijdelijk is.
[...]
Enige compassie met het beperkte inzicht en mogelijkheden zeker op de middellange en lange termijn zou fijn zijn in de beoordeling van handelen.
Het is ook wel eens anders geweest in andere perioden.Rene44 schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:39:
[...]
Tot je kijkt hoe andere landen dit aanpakken. Al helemaal in de EU bungelt NL vaak onderaan in de lijstjes wbt de effectiviteit in aanpak en bovenaan in de besmettingsgraden.
Maar goed wat denk ik matig werkt is de mate waarin media van alles in twijfel trekken, ook artikelen schrijven en van een kop voorzien, die als je de laatste alinea niet leest tot zulke beelden leiden, maar dat beeld wel schetsen op basis van quotes van allerhande boeren, burgers en buitenlui, waardoor ze er lastig zelf op aan te spreken zijn, ze geven zogenaamd immers alleen maar door wat er in de samenleving leeft.
De media in NL is voornamelijk pro-Rutte. Met name de publieke omroepen maar ook de 'serieuze'' kranten. Het is een vaak gelezen kritiek in de draadjes over onze landelijke politiek. Daarnaast is onze media erg slecht in directe vergelijkingen zelfs met dichte buren als Duitsland of Belgie. Maar dan toch :''Frits Rosendaal, epidemioloog in het LUMC, is verheugd over de stevige ingreep. 'We begonnen tot nu toe steeds soft, en scherpten dan steeds wat aan, om vervolgens alles in één klap los te maken. Dat moet precies andersom.' Hoewel mijn stelling is dat de huidige 'harde' lockdown nog steeds maatje soft ijs, kleintje bier lockdown van de consument inplaats van de burger is, onderbouwt dit de stelling dat het beleid een kwakkelende is. Ze doen maar wat.gekkie schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:48:
[...]
Het is ook wel eens anders geweest in andere perioden.
Maar goed wat denk ik matig werkt is de mate waarin media van alles in twijfel trekken, ook artikelen schrijven en van een kop voorzien, die als je de laatste alinea niet leest tot zulke beelden leiden, maar dat beeld wel schetsen op basis van quotes van allerhande boeren, burgers en buitenlui, waardoor ze er lastig zelf op aan te spreken zijn, ze geven zogenaamd immers alleen maar door wat er in de samenleving leeft.
Rutte die nog geen week geleden van Amalia en haar corona negeren zei"ach, je wordt maar 1maal 18' en nu weer de serieuze 'strenge' burgervader uithangt. Het is te bespottelijk, te amateuristisch voor woorden. Ik heb daar geen compassie voor. Het zou hem, en De Jonge, sieren als ze vrijwillig zouden opstappen.
[ Voor 3% gewijzigd door Rene44 op 19-12-2021 16:15 ]
Ik heb het nog steeds niet gehad, niemand in mijn directe familie.Cobb schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:06:
[...]
Ja het verbaast mij als ik hoor dat iemand het nog niet heeft gehad. : )
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Maar we zijn toch altijd het braafste jongetje van de klas met Nederlands exceptionalisme?Rene44 schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:39:
[...]
Tot je kijkt hoe andere landen dit aanpakken. Al helemaal in de EU bungelt NL vaak onderaan in de lijstjes wbt de effectiviteit in aanpak en bovenaan in de besmettingsgraden.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
En wat is volgens jou dan nog ‘even’?SinergyX schreef op zondag 19 december 2021 @ 00:22:
[...]
Je bedoelt 'laat mij aub weer gewoon leven'?
Hier ook niemandOsxy schreef op zondag 19 december 2021 @ 16:15:
[...]
Ik heb het nog steeds niet gehad, niemand in mijn directe familie.
Niet echt, ze wisselen vooral en verschuilen zich iets te vaak achter vermeende objectiviteit.Rene44 schreef op zondag 19 december 2021 @ 16:12:
[...]
De media in NL is voornamelijk pro-Rutte. Met name de publieke omroepen maar ook de 'serieuze'' kranten.
Neem de berichtgeving over de oppositie die het kabinet aanvalt op de 5 miljard bezuigingen op de zorg.
Het inssinueerde een bezuiniging van 5 miljard per jaar, terwijl het een poging was om de stijging over meerdere jaren in de toekomst iets lager uit te laten vallen. Kun je nog steeds van alles van vinden, maar is toch wezenlijk iets anders. Maar door "de oppositie" aan het woord te laten, kunnen ze nog steeds objectiviteit veinzen en zich aan enige verantwoordelijkheid onttrekken. Door de gekozen constructie en het puur opstellen als doorgeefluik, is de berichtgeving immers feitelijk juist. Men heeft een feitelijk juist bericht met chocolade letters afgedrukt, over iets wat feitelijk onjuist is maar niet als zodanig benoemd wordt.
En dat zie je ook wel rond de COVID berichtgeving, maar allerhande mensen worden gequote, bijvb rond vaccinaties en er vervolgens niet of zeer weinig verstopt weerwoord is. Waarbij als je alles bij elkaar veegt je de indruk zou kunnen krijgen dat het klopt wat die mensen zeggen en dat het bovendien een breed gedragen mening of feitelijkheid zou zijn. En ik vind dat uiterst laakbaar.
Hangt er vanaf wat je met vergelijken bedoeld. En of dat dan alleen politiek en maatregelen zou moeten beschouwen, of ook de eigen rol van media en de mate en wijze waarop burgers reageren.Het is een vaak gelezen kritiek in de draadjes over onze landelijke politiek. Daarnaast is onze media erg slecht in directe vergelijkingen zelfs met dichte buren als Duitsland of Belgie.
Achja ergens toch frappant als de Belgen (middels slechts 2 bedrijven) uiteindelijk de baas zijn bij een groot deel van de gedrukte media titels.
Wederom iemand om een quote vragen en daar je artikel mee bouwen ipv uitgewerkte argumenten in een samenhangend betoog met meerdere invalshoeken en een eindconclusie. Maar dat vereist een stuk meer werk en kunde, van iemand die je dan met recht journalist zou kunnen noemen.Maar dan toch :''Frits Rosendaal, epidemioloog in het LUMC, is verheugd over de stevige ingreep. 'We begonnen tot nu toe steeds soft, en scherpten dan steeds wat aan, om vervolgens alles in één klap los te maken. Dat moet precies andersom.' Hoewel mijn stelling is dat de huidige 'harde' lockdown nog steeds maatje soft ijs, kleintje bier lockdown van de consument in plaats van de burger is, onderbouwt dit de stelling dat het beleid een kwakkelende is. Ze doen maar wat.
Yups dat doet wedijveren voor het afschaffen van het theater van het koningshuis, al kan een president ook een aardige poppenkast opleveren, maar is die vervolgens wel wat makkelijker te wippen.Rutte die nog geen week geleden van Amalia en haar corona negeren zei"ach, je wordt maar 1maal 18' en nu weer de serieuze 'strenge' burgervader uithangt. Het is te bespottelijk, te amateuristisch voor woorden. Ik heb daar geen compassie voor. Het zou hem, en De Jonge, sieren als ze vrijwillig zouden opstappen.
Op zich niet verbazend aan gezien Rutte verantwoordelijk is en erg graag directe verantwoordelijkheid ontloopt en kan ontlopen gezien het spelen op de compassie.
Prima hoor, mij hoor je niet klagen als de zorgverzekering omhoog gaat. Op deze sdchaal bezuinigen en nu kan je zien wat voor prijs daar aan hangt.Dit is al direct onzin, zoals het hier gesteld wordt. Nooit bezuinigen? Dat kan hoor, maar dan ook niet zeuren als de belastingen en verzekeringskosten sterk omhoog gaan. Maw: hier is heel veel nuance nodig.
Mjahh nu is het de schuld van een kleine groep die zich niet wil vaccineren O_0 .. yea right
Weet heel goed wat dat betekend, daarom zeg ik het ook. Ze proberen via de media valse info te verspreiden, om zo mensen aan hun kant te krijgen.Ik denk dat je niet weet dat wat woord betekent. En Corona patienten krijgen geen voorang op mensen die 'nu zorg nodig hebben'. Mensen die 'nu' zorg nodig hebben krijgen voorrang. En dat zijn helaas, door de aard van het beestje, Corona patienten. En dat...
Lastige hieraan is om het te geloven. Er gaat zoveel verschillende info ten ronde en de politiek vind ik verantwoordelijk om de juiste info te verschaffen en het vertrouwen te geven dat ze de waarheid spreken. Nu spreken ze zich zovaak tegen, dat je ze niet kan vertrouwen. Er zijn meerdere die aan het vaccin hebben gewerkt die aangeven dat wat ze gemaak hebben gebaseerd is op het eerste virus en niet op de mutaties. Ook zijn er meerdere ziekenhuizen, die anageven dat er helemaal niet grotendeels ongevaccineerde op de IC liggen.Is inderdaad voor een nogal buitenproportieel deel te wijten aan een kleine groep die het verdomd zich te laten vaccineren. Dat is gewoon de keiharde waarheid, waar men nog steeds vol voorzichtigheid omheen danst.
Van de week nog..Hugo zegt, men moet de booster halen, want de eerste 2 vaccinaties beschermen je niet tegen het omicrom, maar de booster is dezelfde als de eerste twee, want die was al ontwikkeld, voordat omicrom op het toneel kwam
Waarom krjgen we wat we verdienen, zijn jij en ik verantwoordelijk voor het virus? december 2019 zeiden zei poloitiek NL .. oohhh dat virus komt hier niet en is niet gevaarlijkEn dat soort beleid staat dan, denk je, los van dit soort onzin en de reactie van de politiek daar op? Ga toch weg. We krijgen wat we verdienen. Onder de streep, linksom of rechtsom, is het gedrag. De relatie tussen de politiek en het publiek is geen eenrichtingsverkeer.

En nu lees je dat ze in zuid afrika milde klachten hebben van het omicrom virus, maar hier gaan we er nog net niet allemaal dood aan als we Hugo moeten geloven O_o en moeten we in lockdown en snel een booster halen, die niet ontwikkeld is voor deze mutatie..
Valt gelukkig niet tegen.RoD schreef op zondag 19 december 2021 @ 11:48:
[...]
Mooie vondst, de FDA is dus al een stukje verder. Ik ben, in de naam der wetenschap, wel benieuwd wat er uit je PCR-test komt.
Mijn PCR was ook negatief.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Ook hier gelden uiteraard de regels uit het beleid, let vooral op het volgende:
- niet op de man spelen
- geen generalisaties/verbasteringen
- onthou je van drogredeneringen en gebruik bronnen
- geen rants, dit is niet de plek voor je persoonlijke frustraties
Ook hier gelden uiteraard de regels uit het beleid, let vooral op het volgende:
- niet op de man spelen
- geen generalisaties/verbasteringen
- onthou je van drogredeneringen en gebruik bronnen
- geen rants, dit is niet de plek voor je persoonlijke frustraties