Tja, dit is een pleister. Wederom. Werk zelf ook in de zorg, ik weet waar het pijn doet.
Wat ik mij afvraag, of het er uiteindelijk toch niet op gaat uitdraaien dat er een ethische discussie gevoerd moet gaan worden.
Belangen van economie zullen altijd boven het welzijn van de mens gesteld worden, al mijn collega's schreeuwen ook: ik wil niet dat het straks kiezen wordt wie er behandeld wordt en wie niet. Maar zolang er geen centraal behandelcentrum voor covid en andere invasieve ziektes (of stevig opgeschaalde dedicated covid IC zorg) is zal Nederland een stoplicht blijven en alle andere zorg wordt steeds op de lange baan geschoven. Dat is wat mij betreft hetzelfde als dus kiezen wie er wel geholpen kan worden en wie moet wachten.
Ikzelf ben echt voor prikken waar je kan en de maatschappij verder open laten. Een vaccin tegen elke opvolgende covid variant zal er niet komen. Maar steeds de boel dichtgooien met een hail mary heeft steeds niet geholpen, ja, kort dus. Er is geen curatief middel, slecht een onderdrukkend vaccin wat steeds niet is opgewassen tegen het volgende. Dus de ethische discussie die gevoerd moet worden is: ja, covid is gevaarlijk maar uitbannen kunnen we niet, richten we een behandelcentrum in met getraind personeel en laten we de maatschappij gewoon open met ziek wordende mensen ten spijt ?
Ik ben geen expert en ga ook niet doen alsof ik dat ben. Maar beleid wat niet werkt, gaat niet opeens werken omdat je het nog eens op dezelfde manier doet. Men wordt evengoed ziek ondanks het stoplicht beleid, met tussentijde economische en maatschappelijke schade. Denk dat je het er dan beter op kan wagen dat je kwetsbare blijft prikken en dat de rest een immuunsysteem opbouwt wat kan reageren op nieuwe varianten en verder een minimale kans hebben stevig ziek te worden. En zorg godverdorie eens dat men wel in de zorg wil werken.
Er is geen toekomst denkbaar zonder covid. En wat ik als optie beschouw, is een grove schets van hoe het wat mij betreft moet worden als je de maatschappij wil laten draaien zoals gewend. Maar ik wil niet alleen maar boe roepen, dus dan is dit volgens mij de enige optie.
[Voor 5% gewijzigd door Jelle Brolnir op 18-12-2021 12:54]