En nog een nieuwe job aangekondigd: Pictomancer!
[ Voor 39% gewijzigd door Ricmaniac op 08-01-2024 00:55 ]
sure ik ben tijdens Endwalker al gestopt, maar toch... ik weet niet. ben ik de enige?
Rig: Intel Core i7 14700KF, ROG Z790 Hero EVA-02, ROG RTX4080 OC powered || Phone: Apple iPhone 15 Pro Max BT 512GB || Ride: Volvo V60 Polestar MY2017 at 120k km
Ik wel maar meer omdat ik gewoon heel benieuwd bent wat de story gaat doen.Dawn schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:16:
Dawntrail trailer gezien, maar ik moet zeggen dat ik er niet bepaald warm voor loop.
sure ik ben tijdens Endwalker al gestopt, maar toch... ik weet niet. ben ik de enige?
De trailer zegt niet veel maar ik heb er wel weer zin in hoor.
moet nog een keer de story doorspelen en afmaken alleen... ooit
Rig: Intel Core i7 14700KF, ROG Z790 Hero EVA-02, ROG RTX4080 OC powered || Phone: Apple iPhone 15 Pro Max BT 512GB || Ride: Volvo V60 Polestar MY2017 at 120k km
https://www.xbox.com/nl-N...EA275B2E556C0D71B370BB500
Every Game has A Story, Only One is A Legend.
FFXIV is de eerste MMORPG die het me moeilijk maakt om de game te spelen.
Na installatie op Steam (dit is een half jaar geleden) moest ik een reg code invullen, maar die pakt hij niet.
Support ticket ingeschoten en na 1 week nog geen antwoord.
Op Steam Community gelezen dat meerdere dit probleem hebben, dus met goede hoop via Square Enix een nieuwe account gemaakt (UK gekozen, want NL was niet beschikbaar).
Country en state/province is natuurlijk brits (dit moet ingevuld worden) om dan vervolgens bij het betalen een foutmelding te krijgen dat ik niet in de juiste regio zit

De trial is via een aparte download, de FFXIV Trial download/client.Linksquest schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:29:
Ik doe volgens mij ook wat fout, want als ik nu wil spelen dan moet ik eerst weer voor 60 dagen betalen, dus zeg maar opnieuw beginnen met een nieuw poppetje en gratis spelen tot level 70 gaat zo ver ik zie alleen voor nieuwe spelers, jammer want had de game best nog eens willen spelen, en mocht het me echt bevallen dan wel een keer ofzo betalen.
Weet niet of dit kan met hetzelfde account of dat je dan ook een nieuw account moet maken maar weet wel dat het een aparte client is.
https://freetrial.finalfantasyxiv.com/gb/download
Anoniem: 1486766
Ik dacht serieus toen ik de aankondiging bekeek dat hij iets zou zeggen zoals: grapje we doen niet meer aan die klantonvriendelijke early acces crap.Ricmaniac schreef op zondag 24 maart 2024 @ 17:08:
Yoshi-P maakte zelf een grapje dat ze 21 juni uit wilde komen maar dat we dan waarschijnlijk de Elden ring DLC willen spelen “so "I'll give you 1 week! It's not like I don't want to play it either"
😂
[Afbeelding]
Dat zou pas echt veel aandacht opleveren in deze tijd gok ik.
Alsnog een mooie reactie van hem.
_____
Ben benieuwd of de expansion een goed moment gaat zijn om de game weer eens te proberen. Heb begrepen dat het een nieuw verhaal gaat worden en zo.
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1486766 op 24-03-2024 21:29 ]
Ja in principe is de opstap al een beetje begonnen naar het nieuwe verhaal toe. Huidige expansion had het oude verhaal in de .0 patch afgerond en vond het echt mega sterk.Anoniem: 1486766 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:24:
[...]
Ik dacht serieus toen ik de aankondiging bekeek dat hij iets zou zeggen zoals: grapje we doen niet meer aan die klantonvriendelijke early acces crap.
Dat zou pas echt veel aandacht opleveren in deze tijd gok ik.
Alsnog een mooie reactie van hem.
_____
Ben benieuwd of de expansion een goed moment gaat zijn om de game weer eens te proberen. Heb begrepen dat het een nieuw verhaal gaat worden en zo.
De rest van de expansion voelde imo daardoor iets minder goed zeg maar omdat het niet hetzelfde voelde
Maar elke expansion met elke MMO is altijd een goed moment om weer in te stappen
Ik zou opnieuw beginnen denk ik dmv free trial. Maar het hele verhaal vanaf het begin doorlopen of een boost vind ik beide niet zo aantrekkelijk klinken.Ricmaniac schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:42:
[...]
Ja in principe is de opstap al een beetje begonnen naar het nieuwe verhaal toe. Huidige expansion had het oude verhaal in de .0 patch afgerond en vond het echt mega sterk.
De rest van de expansion voelde imo daardoor iets minder goed zeg maar omdat het niet hetzelfde voelde![]()
Maar elke expansion met elke MMO is altijd een goed moment om weer in te stappenwanneer er weer veel spelers zijn enzo.
Mooiste zou zijn dat de expansion een soort fresh start biedt. Is dat het geval dat je weet?
Nee weet ik niet. Maar heb van Dawn trail sowieso de laatste tijd niks in de gaten gehouden. Ga ook pas weer vlak voordat die expansion komt spelen dus meestal raak ik dan pas even bij met alle info enzoAnoniem: 1486766 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:48:
[...]
Ik zou opnieuw beginnen denk ik dmv free trial. Maar het hele verhaal vanaf het begin doorlopen of een boost vind ik beide niet zo aantrekkelijk klinken.
Mooiste zou zijn dat de expansion een soort fresh start biedt. Is dat het geval dat je weet?
Denk dat ik een maandje voor de launch weer ga spelen omdat ik ook nog een paar patches in moet halen qua story enzo.. wil namelijk wel persoonlijk alle content gewoon nog doen. vind FFXIV de beste mmo die er is qua PvE en Lore. Maar voor mij is een mmo het sociale aspect en heb geen vrienden (IRL) in FFXIV vergeleken met bijv WoW dus meestal speel ik alsnog meer WoW in een jaar dan FF
Ik ben maar tot ergens in de eerste expansion gekomen jaren terug maar de story vond ik heel goed voor een mmorpg. Merkte wel dat het vreemd voelde om iedere maand te betalen terwijl ik het voornamelijk speelde als een singleplayer game.Ricmaniac schreef op zondag 24 maart 2024 @ 21:51:
[...]
Nee weet ik niet. Maar heb van Dawn trail sowieso de laatste tijd niks in de gaten gehouden. Ga ook pas weer vlak voordat die expansion komt spelen dus meestal raak ik dan pas even bij met alle info enzo
Denk dat ik een maandje voor de launch weer ga spelen omdat ik ook nog een paar patches in moet halen qua story enzo.. wil namelijk wel persoonlijk alle content gewoon nog doen. vind FFXIV de beste mmo die er is qua PvE en Lore. Maar voor mij is een mmo het sociale aspect en heb geen vrienden (IRL) in FFXIV vergeleken met bijv WoW dus meestal speel ik alsnog meer WoW in een jaar dan FF
Binnenkort maar eens uitzoeken hoe ze Dawntrail precies gaan aanpakken.
Had ik, moet een ander account maken als ik het zou willen,Ricmaniac schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:47:
[...]
De trial is via een aparte download, de FFXIV Trial download/client.
Weet niet of dit kan met hetzelfde account of dat je dan ook een nieuw account moet maken maar weet wel dat het een aparte client is.
https://freetrial.finalfantasyxiv.com/gb/download
Hier de benchmark trailer

(AMD 5900 en Nvidia 3080)
Benchmark is ook handig als je alvast wilt kijken hoe je karakter eruit ziet met de graphics update.

Prima upgrade imo.
Lees wel wat berichten van mensen die er niet blij mee zijn en hun karakter niet meer vinden lijken op wat het was. Schijnt voor een groot gedeelte te liggen aan de belichting in de Character Creator, want het is vaak al veel beter als je het karakter in de benchmark laadt. Daarnaast zie je mensen vaak exact dezelfde hoeken gebruiken voor de vergelijkingsplaatjes, normaal goed, maar niet als de belichting in de game zo'n overhaul heeft gehad als nu. Karakter even verder omdraaien en het ziet er nagenoeg al weer uit zoals het was. En imo, sommige mensen zeiken ook gewoon
Al zou het technisch mogelijk zijn dat het ineens zo mooi als hedendaagse Black Desert bijv zou worden dan is het gewoon niet FFXIV meer
Maargoed ik ga het ook wel even kijken voor de fun natuurlijk
Begin wel kleine zin te krijgen in Dawntrail al haha

Niet meer de Very High die ik gewend was, maar het kan er nog mee door.
FFXIV: Mokona Tilmitt (Phoenix), Diablo III: MokonaNL#2968
Als ik sommige dingen lees, willen ze gewoon de oude (bagger imo) belichting methode houden in de game. Als ik bijvoorbeeld de muscle slider gebruik in de Character Creator in de Inn room, is gewoon eng lelijk met de oude belichting. Sowieso die Inn kamer is absolute stront voor belichting op je karakter, je karakter krijgt op de raarste plekken schaduw in zijn gezicht (wat ook in sommige cutscenes terug komt) terwijl dat met de nieuwe belichting veel natuurlijker oogt. Dus ja wat je zegt, die spelers willen de game zo houden als het is, zelfs als dat een onrealistische belichtingsmethode betekentRicmaniac schreef op zondag 14 april 2024 @ 18:26:
Ja dat is ook altijd al het risico bet grote graphics updates. er zijn genoeg spelers die de stijl van de game zien als de game en wanneer dat dan ineens zou veranderen is het niet meer de game die je speelde.
Ja, zoiets zei Yoshida ook al, dat ze niet teveel willen veranderen, want dan lijkt het niks meer op jouw karakter. Ik vind dat ze over het algemeen wel een goede balans hebben gevonden. Sommige kritiek vind ik wel terecht overigens, bepaalde dingen lijken echt anders (Fangs zijn weg van Mooncats of Lalafell mond heeft geen bovenlip bijv.), maar dat fixen ze nog wel denk ik (Japanse SE forum staat al vol met feedback) en de feedback van Fanfest hebben ze ook meegenomen voor deze benchmark creator (Viera neus is terug, Au Ra ogen werken weer als voorheen), dus dat komt vast nog wel goed.Al zou het technisch mogelijk zijn dat het ineens zo mooi als hedendaagse Black Desert bijv zou worden dan is het gewoon niet FFXIV meer
/f/image/6kJzozbXSknkMAqFo2eEDu86.png?f=fotoalbum_large)
Nieuwe Free login campaign. Mooi voor als je nog de campaign wat bij moet geraken ofzo
Let wel dat het maar 4 dagen playtime is vanaf het moment dat je start. niet de gehele periode gratis tot 20 juni
[ Voor 11% gewijzigd door Ricmaniac op 24-05-2024 13:31 ]
Om dan gelijk met Dawntrail aan de nieuwe story arc kunnen beginnen
De free login campain is helemaal aan me voorbij gegaan, anders had ik dat wel gedaan denk ik.
Mijn main job is een White Mage van 71 en ik ga daarmee de MSQ weer oppakken.
Moet wel nog flink wennen aan hoe het allemaal speelt enzo, want het is alweer een tijdje geleden haha.
Ik heb de Endwalker expansion gekocht op Eneba voor 13,73 zodat ik naar lvl 90 kan gaan met m'n White Mage.
En ik wil even kijken hoe die nieuwe job van Reaper is. Klinkt wel tof iig
Het enige waar ik nog over twijfel is of ik Dawntrail alvast zal pre-orderen. Dan zou ik de early access hebben plus een 30% xp buff t/m lvl 90.
Altijd handig om te hebben op alts. Hmmm ... tempting
We don't stop playing games because we grow old - We grow old because we stop playing games
Welkom back. Ik vind die xp earing neglectable though. Het is alleen 30% op killen volgens mij. Niet quest xp etcVortigen schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 03:58:
Ik kon het niet weerstaan en ben weer terug. Had eerst even een free trial met een nieuw account gedaan om te kijken of ik het nog leuk vond; en het antwoord is ja
De free login campain is helemaal aan me voorbij gegaan, anders had ik dat wel gedaan denk ik.
Mijn main job is een White Mage van 71 en ik ga daarmee de MSQ weer oppakken.
Moet wel nog flink wennen aan hoe het allemaal speelt enzo, want het is alweer een tijdje geleden haha.
Ik heb de Endwalker expansion gekocht op Eneba voor 13,73 zodat ik naar lvl 90 kan gaan met m'n White Mage.
En ik wil even kijken hoe die nieuwe job van Reaper is. Klinkt wel tof iig
Het enige waar ik nog over twijfel is of ik Dawntrail alvast zal pre-orderen. Dan zou ik de early access hebben plus een 30% xp buff t/m lvl 90.
Altijd handig om te hebben op alts. Hmmm ... tempting
Reaper is tof. Was mijn main job in endwalker. Ha met dawntrail zeker viper eens proberen
Maar vrij snel daarna switch ik altijd weer naar een tank. In WoW vind ik dat te veel gedoe ofzo maar in FFXIV speel ik altijd tanks in raids enz. Ook gewoon lekkere snelle dungeon queues.
[ Voor 14% gewijzigd door Toonen1988 op 13-06-2024 09:10 ]
Klopt, de comparison is niet zo relevant. Het gaat meer om de fidelity in de wereld enzo. Ze zaten lange tijd vast dat de game beschikbaar moest zijn voor PS3. dat is inmiddels achter gelaten dus ruimte voor verbetering. Maar acht de kans klein dat het er ooit heel anders uit zal zien omdat het gewoon wel de game moet blijven voor de mensen die de game al jaren spelen en het juist aantrekt.Toonen1988 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:05:
Ik heb Final Fantasy XIV ooit gekocht op release. Helaas ben ik nooit ver gekomen in het spel. Ik verloor altijd snel mijn interesse en ik denk dat het door de stijl van het spel komt. Nu hoorde ik over de nieuwe grafische update en trok mijn interesse. Nu heb ik video's opgezocht, maar ik vind de grafische update nogal magertjes. Ik heb ook nog nooit een expansion pack gespeeld, het verste dat ik ooit ben gekomen is rond level 15.
[YouTube: Final Fantasy XIV Online Dawntrail Graphical Update Comparison]
Het is wel een distinctieve style vind ik. Je herkent het gelijk. Zelfde als WoW of fortnite direct herkenbaar zijn bijv. Het is niet generiek.
Deze vind ik het wat beter laten zien though. Hier zijn wat comparisons naast elkaar die daadwerkelijk ingame zijn laten zien door Yoshi-P (game director)
YouTube: Xeno Reacts to The Dawntrail Graphics Update FFXIV
Die vergelijking ziet er inderdaad een stuk beter uit. Het spel moet natuurlijk ook nog toegankelijk blijven voor oudere PC's. Kan me best voorstellen dat een deel van de community geen high end pc hebben.Ricmaniac schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:26:
[...]
Klopt, de comparison is niet zo relevant. Het gaat meer om de fidelity in de wereld enzo. Ze zaten lange tijd vast dat de game beschikbaar moest zijn voor PS3. dat is inmiddels achter gelaten dus ruimte voor verbetering. Maar acht de kans klein dat het er ooit heel anders uit zal zien omdat het gewoon wel de game moet blijven voor de mensen die de game al jaren spelen en het juist aantrekt.
Het is wel een distinctieve style vind ik. Je herkent het gelijk. Zelfde als WoW of fortnite direct herkenbaar zijn bijv. Het is niet generiek.
Deze vind ik het wat beter laten zien though. Hier zijn wat comparisons naast elkaar die daadwerkelijk ingame zijn laten zien door Yoshi-P (game director)
YouTube: Xeno Reacts to The Dawntrail Graphics Update FFXIV
Die kun je slechts buiten gaan sluiten, omdat het spel opeens te zwaar is.
MMO's hebben nooit een schoonheidsprijs gewonnen. Maar dat is ook te begrijpen voor dit soort games. Veel mensen tegelijk op het scherm grote werelden waar van alles op gebeurt.
Wat mij niet zo weet te trekken is de hele stijl en UI. Het is te Aziatisch voor voor, als je begrijpt wat ik bedoel.
Maar ik kan het altijd nog een kans geven, misschien vind ik het nu wel leuk om te spelen. Voordat het spel uit kwam, had ik de beta gespeeld. Was toen erg onder de indruk en meteen in de pre-order gegooid. Toen de eerste versie gespeeld en opeens was mijn interesse helemaal weg.
Daarna nog hier en daar een dagje geprobeerd en dat is nu alweer jaren geleden. Misschien toch weer een kans geven.
[ Voor 8% gewijzigd door Toonen1988 op 13-06-2024 14:49 ]
En alle content blijft ook gewoon gespeeld omdat de hogere levels currency verdienen door nieuwe spelers te helpen.
In theorie kan je zelfs die hele campaign completen, alle classes levelen tot 70-80, alle crafters, gatherers etc etc en dan pas de game betalen
Oh de basis game en t/m de derde uitbereiding kan ik gewoon zonder te betalen spelen?Ricmaniac schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 15:20:
Ja je kan het altijd nog eens proberen! En @Toonen1988 je hebt een free trial tot en met stormblood en als dawntrail uit komt word het volgens mij zelfs verlengt tot en met shadowbringers. (3e uitbreiding) Je wilt niet weten hoe veel content dat is voor een onbeperkte free trial![]()
En alle content blijft ook gewoon gespeeld omdat de hogere levels currency verdienen door nieuwe spelers te helpen.
In theorie kan je zelfs die hele campaign completen, alle classes levelen tot 70-80, alle crafters, gatherers etc etc en dan pas de game betalen
Ik dacht dat je een actieve sub nodig had.
Ja, dat is mooi hèToonen1988 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 16:02:
[...]
Oh de basis game en t/m de derde uitbereiding kan ik gewoon zonder te betalen spelen?
Ik dacht dat je een actieve sub nodig had.
Kijk hier maar even: https://freetrial.finalfantasyxiv.com/gb/
We don't stop playing games because we grow old - We grow old because we stop playing games
Niet op quests nee, maar wel op roulettes en ook pvp. Vooral Alliance raid-, MSQ- en Leveling roulette zijn dan nog leuker voor EXP.Ricmaniac schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 07:10:
[...]
Welkom back. Ik vind die xp earing neglectable though. Het is alleen 30% op killen volgens mij. Niet quest xp etc
Voor een gedeelte is het expres "magertjes". Ze wilde ook weer niet teveel upgraden, want dan herkennen spelers hun personage niet meer (en sommige zaten hierbij al te flippen dat een wimper een millimeter anders zatToonen1988 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 09:05:
maar ik vind de grafische update nogal magertjes
Het beste kan je de laatste Benchmark van Dawntrial even downloaden voor een beeld hoe de upgrade er nu voorstaat, die hebben ze opnieuw uitgebracht met feedback van spelers. Vooral de belichting in de character creator is verbeterd (nu meer in lijn zoals het is ingame na de upgrade) tov de eerdere Dawntrail benchmark.
https://na.finalfantasyxiv.com/benchmark/
Hoe krijg je de benchmark op very high? Ik heb alles op het hoogste en krijg high te zien. Verder had ik een score van 13033 met alles op het hoogste in 3840x2160.Ricmaniac schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:01:
[Afbeelding]
Mijne is nog wel prima![]()
Maar ik speel ook maar op 1080p nog though. scheelt redelijk wat volgens mij
@AppieNL Dankjewel voor de link, maar ik had ondertussen Final Fantasy 14 al gedownload. Moet wel eerlijk bekennen dat de benchmark niet slecht uitziet voor een game die al jaren uit is.
[ Voor 13% gewijzigd door Toonen1988 op 14-06-2024 07:37 ]
Het ziet niet slecht uit voor een MMO, het ziet er beter uit dan wat ik ben gewend. Opzich is het wel leuk om te spelen. Ik kan nog niet werken en mag nog geen zware taken verrichten in verband met mijn operatie twee weken geleden, dus ik heb nog even om te spelen. Mag toch verder niks doen.
Opzich zien de personages ook beter uit.
/f/image/AwQaeeTh0sOJ7cfikA9FNblJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/PbIR4qGO1yCpSuQfrrNEpbac.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Toonen1988 op 14-06-2024 08:00 ]
De benchmark uit de link gebruikt de graphics update die wordt uitgerold met Dawntrail. Dus "niet slecht uitziet" kan je beter vervangen door: dit is de basis van de graphics waar je de komende jaren tegenaan mag kijkenToonen1988 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 07:36:
[...]
@AppieNL Dankjewel voor de link, maar ik had ondertussen Final Fantasy 14 al gedownload. Moet wel eerlijk bekennen dat de benchmark niet slecht uitziet voor een game die al jaren uit is.

/f/image/7BvyIgWScnno9LX8f22rBDte.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZjqcterY8DFvZkLxDpUKzI4E.png?f=fotoalbum_large)
Kon het gewoon niet laten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KTKs7TSwxg3039j0FMfaRcxE.jpg?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Toonen1988 op 15-06-2024 09:44 ]
Nu bezig met de "post MSQ" van HW.
Ben ook al aardig aan het wennen w.b. healing in dungeons met mijn main job de White Mage.
Zo kwam ik er achter dat de tanks tegenwoordig "wall to wall" pullen. Oftewel een shitload aan mobs. En ik maar denken dat we per groepje mobs de strijd aan zouden gaan haha
Soms, in lagere lvl content waar ik een boel van mijn healing tools niet heb, werkt dat niet echt moet ik zeggen. Zoals de dungeon Stone Vigil. Ik hoor van andere healers dat ze daar ook moeite mee kunnen hebben dus gelukkig ligt het niet aan mij
Tot dusver heb ik genoten van het verhaal. Maar voor Stormblood ben ik aan het overwegen om die misschien te skippen omdat die wordt gezien als het "minst goede" verhaal. Ik weet nog niet of ik het ook echt ga skippen, maar ik overweeg het.
Wat hebben jullie eigenlijk gedaan w.b. de MSQ? Allemaal doorlopen of weleens een skip gepakt?
Persoonlijk vond ik Stormblood leuk, maar goed, ik schijn in de minderheid te zijn. Ik heb me meer geamuseerd met Stormblood dan HW eigenlijk. Zonder het te spoilen, wat je hoofdopdracht is als Warrior of Light in Stormblood vond ik veel leuker dan het constante gezeik met Nidhogg en Ishgard in HW. Veel leukere locaties in Stormblood ook imo (hoewel Azys Lla uit HW geweldig is en blijft).
"Minst goede" is ook niet dat het meteen geskipt hoeft te worden he?
[ Voor 8% gewijzigd door AppieNL op 18-06-2024 21:24 ]
Van ARR tot en met Endwalker is 1 lange story arc en nu pas met Dawntrail krijgen een nieuwe arc.
Maargoed iedereen moet het zelf bepalen maar ik zou FFXIV met de mindset spelen om gewoon plezier te hebben met de game en niet de endgame te rushen
De MSQ is het spel. Als je daar eenmaal aan het eind bent, is er voor mijn gevoel niet veel meer te doen dan grinden voor job levels en BIS gear en voor grinden kun je net zo goed in die andere MMO terecht. Je hoeft ook niet echt bang te zijn dat je vast komt te zitten in de MSQ dankzij roulettes en (tegenwoordig) duty support. En die MSQ is serieus de moeite waard. Persoonlijk vond ik Stormblood wat minder, maar Shadowbringers en Endwalker waren erg goed. Take your time, the journey is the game.Vortigen schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:52:
Wat hebben jullie eigenlijk gedaan w.b. de MSQ? Allemaal doorlopen of weleens een skip gepakt?
Hier nog andere mensen die de expansion gaan spelen ?
Ik ben heel benieuwd wat ze gaan doen met de story gezien het een hele nieuwe arc krijgt en die oude story writer een paar stappen terug heeft gezet na endwalker main campaign.
Aan 1 kant maakt dat mij denk ik minder hyped voor deze uitbreiding dan alle voorgaande.
Kan ook zijn dat de game gewoon te lang uit is en ik het een beetje gezien heb
Kijk wel erg uit naar het proberen van Viper. Die class ziet er gewoon dik uit imo.
Als iemand wil heplen met een vervolg topic over Dawntrail DM even
Er is genoeg veranderd om er natuurlijk weer een nieuw topic over te maken.
Ik ga de MSQ in met iig een white mage. Normaal in combinatie met een dragoon, maar die vervang ik misschien door pictomancer. Als die stijl tenminste een beetje staat bij een male hyur highlander
Moet alleen nog mijn grafische kaart een keer upgraden, mijn 1050Ti doet high op standard desktop settings in de benchmark en fairly high op high desktop settings. Wel playable, maar het wordt een keer tijd voor iets beters.
... Blitz komt er aan! | Battle.net: Blitzdoctor#1128 | FFXIV
Ja ik maak me om Pictomancer wel zorgen qua gear uiterlijk jaBlitzdoctor schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:40:
Ik ga wel spelen maar niet early access
Ik ga de MSQ in met iig een white mage. Normaal in combinatie met een dragoon, maar die vervang ik misschien door pictomancer. Als die stijl tenminste een beetje staat bij een male hyur highlander
Moet alleen nog mijn grafische kaart een keer upgraden, mijn 1050Ti doet high op standard desktop settings in de benchmark en fairly high op high desktop settings. Wel playable, maar het wordt een keer tijd voor iets beters.
Ja een 1050TI is wat achterhaald inmiddels ja
Ik zit zelf al te kijken om mijn 3060TI te vervangen maar dat is niet per se voor final fantasy haha daarvoor is doe 30XX serie veruit goed genoeg natuurlijk. En redelijk betaalbaar in vergelijking met 40XX serie
Ik kan het nog niet spelen want ik ga pas net beginnen met ShadowbringersRicmaniac schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 08:17:
Hier nog andere mensen die de expansion gaan spelen ?
En mijn hoogste job - White Mage - is lvl 74, dus ik heb nog een hoop leuks voor de boeg!
Had wel Dawntrail gepreordered omdat ik die tzt toch ook wil gaan spelen. Plus de 30%xp earring (op mob kills; helaas niet op quests) is mooi meegenomen.
Zodra ik de 80 aantik met mijn White Mage ga ik zeker de Pictomancer proberen. Ik zoek namelijk nog een ranged DPS job voor de afwisseling en het concept om met een "brush" te vechten en allerlei kleurtjes te toveren klinkt ontzettend grappig

Morgen om 11.00 onze tijd kunnen we beginnen in de queue gaan staan
In vergelijking met Endwalker, de culminatie van 10 jaar aan verhaal, zal de ervaring toch echt anders zijn.
Klopt ja zo sta ik er exact ook in.Lukin schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:14:
Ben ook weer van de partij. Ik heb lage verwachtingen van deze uitbreiding. Niet omdat ik verwacht dat het slecht zal zijn maar meer omdat ze weer moeten gaan opbouwen.
In vergelijking met Endwalker, de culminatie van 10 jaar aan verhaal, zal de ervaring toch echt anders zijn.
Ik heb nog wel een beetje mijn twijfels of ik wel echt Viper ga doen op de lange termijn. Ik kreeg bij de eerdere informatie al de indruk dat het weer een beetje terug gaat naar hoe Monk speelde (die nu juist de indruk wekt wat vrijer te zijn van constant te moeten kijken naar je buff timers). En als ik zo de nieuwe Job Guide doorlees voor Viper lijkt dat wel aardig te kloppen. Maar goed we gaan het wel zien. Zie in de guide van Viper ook een hoop knopjes die automatisch veranderen (hou ik wel van als controller speller, minder button bloat).
Ben lang niet zo hyped voor dit als Endwalker, maar heb er wel zin in. Nieuw avontuur, let's go!
Wat is jou prep? Wat is nu de beste manier om snel naar 90 te gaan ?AppieNL schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:06:
Ik heb de afgelopen dagen wat zitten preppen om Viper snel naar lv90 te levelen zodat ik er de nieuwe MSQ mee kan doen. Moet wat sneller gaan dan wat ik deed met RDM in Stormblood op release dag (de hele vrijdag zo'n beetje in Palace of the Dead gezeten floor 51-60 voordat die 60 was XD)
Ik heb het met RPR ook gedaan maar kan me eigenlijk niet herinneren hoe ik dat deed toen
Zojuist ook een mailtje gehad met mijn code voor Dawntrail
Mijn idee is het ook namelijk om dan de Dawntrail MSQ met Viper te doen.
Denk alleen dat ik mezelf weer heel snel naar Tank forceer gezien de queues nu allemaal extra traag zullen gaan met 2 nieuwe DPS classes denk ik
Het is eigenlijk niet zoveel, meeste zal gewoon na de launch moeten. Ik heb een Khloe boek van vorige week (die je kan inleveren voor 50% van een level) klaar liggen en dan kan ik nog het nieuwe boek doen van deze week voor nog eens 50%. Deze bewaar ik voor 88+. Aangezien we leuke EU tijden hebben voor de launch: eerst wat Pixies tribe quests (1mil exp per quest tot lv81 geloof ik). Dan de olifanten tribe van Endwalker. Ik heb 4 fates gedaan dinsdag zodat ik op de 5de voor de challenge log geloof ik 30% krijg van een level. Ik wilde ook nog Leves preppen voor nog eens 30%, maar ik had er al 16 klaar staan voor Botanist en Miner (die 2 krijgen nog wel exp van oude Leves die onder lv90 zijn), dus dat zal ik erna maar moeten doen (challenge log is 5 verschillende Leves en 20 random in totaal). Verder wil ik voor de daily reset even de Leveling, MSQ en Alliance roulette doen. Ik geloof elk ook goed voor 50% exp van een level. Dus in principe ben ik bijtijds voor de daily reset wel lv84 of zo. FC heeft 15% Exp buff en we hebben natuurlijk de earring, dus wellicht wat meer na de roulettes. Tot lv87 (oid) waarschijnlijk in Bozja te vinden, dan is de daily reset inmiddels wel weer geweest, dus weer naar de beast tribes (alleen olifantjes als de exp van pixies poep is), 20 Leves geneuzel, roulettes en dan Khloe books en dan zou het toch wel lv90 moeten zijn.Ricmaniac schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:28:
[...]
Wat is jou prep? Wat is nu de beste manier om snel naar 90 te gaan ?
Je kan nog meer doen, zoals Hunt marks, maar daar heb ik geen zin in, klooi ik liever rond in Bozja. Voor efficiënt klooien in Bozja moet je wel de laatse sector van de tweede zone hebben unlocked. Klein gebied met snelle fates, vooral nu er waarschijnlijk tig Viper/Pictomancers rondlopen
Ik heb niks gedaan dus voor voorbereiding dus zal waarschijnlijk gewoon duty roulettes worden
[ Voor 51% gewijzigd door Ricmaniac op 27-06-2024 22:27 ]
Echt? Ik heb 4 fates gedaan en een Khloe boekRicmaniac schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:26:
Oke dat is een flinke prep haha.
Beast tribes max ik altijd en Bozja deed ik toen het nieuwe content was en heb het toen "uitgespeeld". Die prep tel ik voor mijzelf niet mee. Dit hele plan heb ik ook niet zelf bedacht met Bozja, tribes, challenge log en roulettes (en hunts), gewoon copy-paste van reddit
Aan de andere kant, alle "main" tanks en "main" healers die ook de MSQ op "hun" job doen. Ik heb alleen HW ooit gedaan als tank, de rest allemaal als DPS en de queue's voor een DPS zijn eigenlijk op zijn best na een expansion release (jinx voor Dawntrail?Denk alleen dat ik mezelf weer heel snel naar Tank forceer gezien de queues nu allemaal extra traag zullen gaan met 2 nieuwe DPS classes denk ik
Nu op naar Uldah en Viper unlocken
:fill(white):strip_exif()/f/image/sY9tK2W1U925vnCnU6EbL5qD.png?f=user_large)
Om 11.01 had ik 1947 queue maar ben uitgelogd omdat ik me niet lekker voelRicmaniac schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:03:
En we zijn live! Had een redelijk lange queue 5 minuten over 11 van 3800 mensen op mijn server. duurde 3 kwartier.
Nu op naar Uldah en Viper unlocken
Vanavond rond 18.00 even geprobeerd en maar 28 mensen voor me en kwam er vrijwel direct in.
Tip: je kan vanuit het character menu naar een tijdelijke Datacenter en tijdelijke wereld gaan. Right click op je character naam en kies "travel to different Datacenter" of woorden van gelijke strekking.
Kies dan voor het Shadow datacenter en kies een tijdelijke wereld uit. Ik koos Pixie en kon binnen 1 a 2 minuten spelen.
Ik heb dat net rond 19.30 gedaan omdat de queue op mijn eigen server, Odin, weer aan het oplopen was.
PVP-roulette is echt een goede als je wilt levelen (volgens mij ook 50%, kreeg iig de helft van mijn level). De queue's voor pvp-roulette zijn <5min, want eenmaal binnen kan je gewoon je job veranderen, maar je krijgt exp op de job waarmee je binnenkwam.
Beetje jammer dat ik in mijn alliance roulette 3x op rij Syrcus Tower kreeg (en ik heb elke alliance raid open tot en met Endwalker). Elke run liepen we tegen een bug aan bij de derde boss. De frozen status in die raid werkt niet goed. Je moet schuilen achter een ijsblok voor een mechaniek, maar die komen niet en dan killed die gewoon de hele alliance. Bij de derde keer "roulette" heb ik de vote abandon tijdens de derde boss niet eens afgewacht en bij binnenkomst maar gelijk weggegaan, dan maar 30min penalty.
[ Voor 5% gewijzigd door AppieNL op 29-06-2024 13:08 ]
Ik heb een deel van de belastingteruggave even omgetoverd in een RTX 4060, draai nu op maximumRicmaniac schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:50:
[...]
Ja ik maak me om Pictomancer wel zorgen qua gear uiterlijk jamaar de animaties van de skills etc ziet er super tof uit ja. Unieke stijl.
Ja een 1050TI is wat achterhaald inmiddels ja
Ik zit zelf al te kijken om mijn 3060TI te vervangen maar dat is niet per se voor final fantasy haha daarvoor is doe 30XX serie veruit goed genoeg natuurlijk. En redelijk betaalbaar in vergelijking met 40XX serie
... Blitz komt er aan! | Battle.net: Blitzdoctor#1128 | FFXIV
[ Voor 8% gewijzigd door Lukin op 29-06-2024 18:03 ]
Hahaha nice! Mijn belastingteruggave was ipv omgetoverd gelijk weggetoverd door mijn vrouwBlitzdoctor schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 15:46:
[...]
Ik heb een deel van de belastingteruggave even omgetoverd in een RTX 4060, draai nu op maximum
Ik ben tot nu toe erg tevreden, vooral de sfeer en muziek van alle nieuwe zones zijn geweldig! Ik ben MSQ aan het doen met MCH (main), roulettes gebruik ik om mn tanks te levelen (lang leve wachtrijen van vaak maar een paar minuten). Doel is om lekker op mn gemak te spelen, zaken zoals DoH en DoL levelen heeft geen enorme haast. Verder heb ik meer dan voldoende gil, dus haasten om geld te verdienen is niet nodig!Ricmaniac schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:55:
Hoe bevalt de expansion jullie tot zo ver? ik heb helaas nog niet veel kunnen spelen. Heb alleen viper unlocked maar daar blijft het wel zo'n beetje bij. Was ook nog niet helemaal bij met de main campaign blijkbaar dus die ben ik eerst aan het afmaken maar is als DPS wat lastiger omdat ik telkens bij die dungeon queues kom die nu zo lang duren vanwege dat een groot deel die nieuwe classes speelt.
Momenteel een dikke 9!
ik ben nog niet helemaal bij met die campaign dus ben zelf daar nu mee bezig en loop steeds tegen een muur als ik een campaign dungeon moet doen vanwege de queues
Wil ondertussen mijn Viper naar 90 halen om vervolgens daarmee de Dawntrail campaign te doen.
Ben hem beginnen te levelen in Bozjan. Blijft een goeie plek volgens mij.
Ik wil zelf gaan levelen met voornamelijk FATEs, Wondrous Tails en tribal quests (nieuwe naam ontschiet me even). Bozjan is ook wel een goede, neem ik die mooi mee!Ricmaniac schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:37:
@Sk313t0r Nice! Ben erg benieuwd naar die zones.
ik ben nog niet helemaal bij met die campaign dus ben zelf daar nu mee bezig en loop steeds tegen een muur als ik een campaign dungeon moet doen vanwege de queuesMaar moet zeggen dat die campaign dungeons wel een stuk sneller gaan dan de roulettes qua queue dus hebben ze denk ik wel goed gedaan of er zijn gewoon heeel veel mensen die nog met die campaign bezig zijn haha.
Wil ondertussen mijn Viper naar 90 halen om vervolgens daarmee de Dawntrail campaign te doen.
Ben hem beginnen te levelen in Bozjan. Blijft een goeie plek volgens mij.
Er is voor mij als terugkerende speler na een paar jaar afwezigheid nog ZO VEEL leuks te doen en te ontdekken
Ik heb het goed naar mijn zin en leer letterlijk elke keer wanneer ik speel iets nieuws over de game. Sommige dingen zijn compleet nieuw voor mij en andere dingen denk ik van "oooh ja, dat was er ook nog".
Zo had ik nog nooit gehoord van die Wonderous Tails weekly en Bozja. Maar heb me ingelezen en wat vragen gesteld in mijn Free Company.
Die Wonderous Tails ben ik nu aan het doen en voor Bozja moet ik eerst Shadowbringer MSQ afgemaakt hebben om die te unlocken.
Wat gelukkig nog hetzelfde is, is de relaxte sfeer overal. Mensen zijn eigenlijk altijd behulpzaam en ik heb nog geen vervelende reacties of toxic gedrag meegemaakt.
Zelfs toen ik een keer als healer een fout maakte en er een wipe uit volgde, bleef iedereen aardig.
Een welkome afwisseling met sommige andere MMO's
9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro
9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro
Klopt moet eigenlijk een volgend deel aangemaakt worden. Maar nog geen zin gehad om er tijd voor vrij te maken om die te maken etc.nzall schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:46:
Misschien dat we de titel van dit topic best aanpassen? Endwalker is nu voorbij, het is nu Dawntrail.
Heb de class inmiddels ook qua rotation door. Blijkbaar is het allemaal makkelijker dan dat het voor mij leek
De spell animaties zijn tof en het speelt wel goed weg. Vooral die dash die je vrijuit kan doen is echt super fijn tijdens fights.
Ik ga nu beginnen aan de MSQ voor Dawntrail met Viper though
System Configuration -> Other Settings -> Language Settings -> Cutscene Audio
Dat gevoel van overslaan heb ik met MSQ niet hahaSk313t0r schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:17:
Een tip voor de mensen die zich, net als ik, tot frustratie toe ergeren aan de Engelse stemmen: stel deze in op Japans, dit is meteen een stuk beter te doen en je hebt niet meer de neiging om de hele boel over te slaan.
System Configuration -> Other Settings -> Language Settings -> Cutscene Audio
Maar 200% eens dat Japanse stemmen veel vetter is. Volgens mij sinds stormblood gedaan. Weet alleen niet precies waarom meer maar ik heb Endwalker wel in het engels gespeeld.
Nu maar weer een nieuwe poging, vindt het alleen nog lastig te bepalen welke job ik "main" tijdens het levelen. Denk nu zelf aan Warrior, maar ook Dragoon twijfel ik over tot de nieuwe classes beschikbaar zijn.
Het zijn vooralRicmaniac schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:54:
[...]
Dat gevoel van overslaan heb ik met MSQ niet haha
Maar 200% eens dat Japanse stemmen veel vetter is. Volgens mij sinds stormblood gedaan. Weet alleen niet precies waarom meer maar ik heb Endwalker wel in het engels gespeeld.
Als je graag Viper wilt om die nieuwe class bijv te willen spelen zou ik nu levelen als Warrior. je kan als tank veel sneller door de game heen. voor levelen is damage meer dan genoeg en dungeon queues en alles zijn rete snel als tank.Vitwiz schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:19:
Ik ben zelf ook weer begonnen. Ooit gestopt aan het begin van Heavensward, toen af en toe nog wat pogingen gedaan om aan te haken maar nooit blijven plakken.
Nu maar weer een nieuwe poging, vindt het alleen nog lastig te bepalen welke job ik "main" tijdens het levelen. Denk nu zelf aan Warrior, maar ook Dragoon twijfel ik over tot de nieuwe classes beschikbaar zijn.
Dan kan je zodra je de requirements hebt gewoon wisselen naar de DPs die je wilt.
Main job kiezen heb ik in deze game nooit zo moeite mee omdat je toch altijd kan wisselen op dezelfde character. Bij WoW zit ik bijv door meerdere redenen vast aan mijn class maar bij deze game heb ik dat totaal niet. fractie van een tijd er in stoppen en je hebt die andere job weer op datzelfde punt.
Wat al heel erg helpt is op de achtergrond gewoon casual levelen met bijv alleen een daily frontier en alliance raid op een job die je nog niet max hebt. Dat is gewoon gegarandeerd 1 level per dag voor weinig investment.
Ja toch wel ideaal dat job system, werkt stuk makkelijk dan weer een hele nieuwe alt te levelen in WoW.Ricmaniac schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:05:
[...]
Als je graag Viper wilt om die nieuwe class bijv te willen spelen zou ik nu levelen als Warrior. je kan als tank veel sneller door de game heen. voor levelen is damage meer dan genoeg en dungeon queues en alles zijn rete snel als tank.
Dan kan je zodra je de requirements hebt gewoon wisselen naar de DPs die je wilt.
Main job kiezen heb ik in deze game nooit zo moeite mee omdat je toch altijd kan wisselen op dezelfde character. Bij WoW zit ik bijv door meerdere redenen vast aan mijn class maar bij deze game heb ik dat totaal niet. fractie van een tijd er in stoppen en je hebt die andere job weer op datzelfde punt.
Wat al heel erg helpt is op de achtergrond gewoon casual levelen met bijv alleen een daily frontier en alliance raid op een job die je nog niet max hebt. Dat is gewoon gegarandeerd 1 level per dag voor weinig investment.
Zijn er nog dingen die ik absoluut niet mag missen tijdens het levelen richting Endwalker/Dawntrail?
Snap de jobs unlocken etc, maar zijn soms zoveel dingen om te doen merk ik. Ook vind ik het nog lastig om glamours te maken en coole armour te vinden om te gebruiken. Zelfde als mounts.
Dat hangt er in feite van af hoeveel interesse je hebt voor raiden, dungeons en worldbuilding. Final Fantasy is tamelijk verschillend van andere MMOs in dat zowat alle content die je doet tijdens het levelen en bij de capstones ook later nog relevant zijn. één van de voornaamste manieren om te gearen is namelijk via "Roulettes", wat betekent dat je elke dag met een willekeurige groep aan spelers een paar willekeurig gekozen raids, dungeons en/of trials doet en in ruil daarvoor "Tomestones" krijgt. Deze Tomestones kun je dan inruilen voor equipment. En een roulette bestaat uit ALLE content van dat type uit heel het spel, en je krijgt bonus tomestones als je de eerste keer content doet.Vitwiz schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:13:
[...]
Ja toch wel ideaal dat job system, werkt stuk makkelijk dan weer een hele nieuwe alt te levelen in WoW.
Zijn er nog dingen die ik absoluut niet mag missen tijdens het levelen richting Endwalker/Dawntrail?
Snap de jobs unlocken etc, maar zijn soms zoveel dingen om te doen merk ik. Ook vind ik het nog lastig om glamours te maken en coole armour te vinden om te gebruiken. Zelfde als mounts.
De sidequests zou ik compleet skippen.Vitwiz schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:13:
[...]
Ja toch wel ideaal dat job system, werkt stuk makkelijk dan weer een hele nieuwe alt te levelen in WoW.
Je hebt 3 soorten quests
:fill(white):strip_exif()/f/image/MXpJHRkwAucIkHAw3cfwqcDE.png?f=user_large)
Unlock quests -
:fill(white):strip_exif()/f/image/PoeV0CXrHxqNVRkAQzkArpqB.png?f=user_large)
Sidequests -
:strip_exif()/f/image/7mSMCqObAo9KmZnxmgdxmG9A.png?f=user_large)
De main quest moet je voornaamste focus zijn. Als het goed is is de game zo erg aangepast dat je er bijna in 1 keer door heen zou kunnen zonder te moeten af wijken voor andere content zeg maar.
Die blauwe quests unlocken dus dingen in de game dus uiteindelijk zou je die allemaal willen doen zeg maar. Ik heb er alleen ook nog veel van de vorige expansion die ik niet gedaan heb. dus ze zijn niet mandatory maar kunnen wel nodig zijn voor sommige content.
Sidequests kan je compleet overslaan. zijn niet efficient om te levelen en voegen niet zo veel toe. Wel zijn die quests ook zo gemaakt dat ze een beetje mee scalen per expansion dus als je gewoon lekker rustig wil levelen en gewoon je hele map wilt clearen dan kan je ze doen
Mijn advies zou dus zijn focus zoveel mogelijk alleen maar main story en ga daarvan genieten
Glamours is een aparte tak van sport ja. Je hebt in de innroom een armoire staan daar kan je hele specifieke gear in doen maar het meeste gaat daar niet in. Dan heb je ook een glamour dresser waar je dus al je gear in kan doen die je wilt bewaren puur voor glamour Vanuit daar kan je ook je setjes maken om verschillende looks op te slaan etc. Volgens mij om items in je glamour dresser te doen heb je wel Glamour prisms nodig maar dit heb ik een tijdje niet gedaan en weet het even niet zeker meer
:fill(white):strip_exif()/f/image/xHUFsJpBH3AVBl24qgjy9b23.png?f=user_large)
Dat is wel een systeem waar FFXIV iets van WoW kan leren imo
Ben ook weer beetje in PvP gedoken en hoe wel het het verre van de PVP bij WOW haalt qua soepele gameplay etc is het toch erg leuk
Ook best toffe manier van levelen. Niet meest efficient maar werkt prima.
Frontline geeft wel veel exp though 1x per dag. Die gebruik ik om scholar en summoner te levelen.