dejeroen schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:12:
Na wat in dit topic gelezen te hebben kom je dus op enkele scenario's
- 0 euro geven, omdat dit misschien kan
- 500 geven voor directe investering in verbetering van de woning
- 2500 geven uit goodwill
- 7442 geven, wat ze heeft bijgedragen aan levensonderhoud
- 7442 + 500 geven, dus ongeveer 8k, voor alles wat ze heeft betaald in de tijd dat jullie samen waren
- 10k geven, dit beargumenteer ik hieronder
- 14k misschien geven, waarom beargumenteer ik hieronder
- 33k niet geven, de 25% van de overwaarde.
Als ik TS was zou ik voor de 2500 gaan en het lekker afsluiten, je hoeft volgens mij niets te geven, maar als je het kunt missen en je dit een goed gevoel van afsluiten geeft, dan gewoon doen.
Ze heeft door lage kosten door het ontbreken van huur als het goed is genoeg mogelijkheden gehad zelf wat vermogen op te bouwen terwijl jij de hypotheek aan het aflossen was (waarvan het risico volledig bij jou ligt wanneer er een restschuld is)
Als ik je ex was was ik echter voor het volgende gegaan aangezien ik dit ook wel realistisch zou vinden:
155k totale hypotheek waarvan 7442 afgelost, dit is 1/20,8e deel
verkoop woning is 155 + 135 = 290k.
Een 20,8e deel hiervan is ongeveer 14k
De berekening = 290000 / (155000 / 7442)
Wanneer ik je ex zou zijn zou ik kunnen beargumenteren dat de 7442 een rendement heeft gehad en op 13923,74 uit is gekomen.
Houd dat dan dus als maximum aan wat je kwijt zou moeten zijn.
Als Ex zou ik dan nog wel voor 10k kunnen gaan aangezien jij ook een risico hebt gelopen op een waardedaling als dat wordt aangebracht als argumentatie, in combinatie dat je het in termijnen wilt betalen zodat ze minder schenkbelasting hoeft te betalen.
Zo hoeft TS niet het bedrag in een keer te missen, en hoeft ex geen/veel minder belasting te betalen over het te ontvangen geld, aangezien het als gift gaat worden gezien zodra het bedrag in een, twee of zelfs 3 keer wordt betaald.
Als TS is het dan vooral de kunst om te zorgen dat de ex een zo laag mogelijk bedrag gaat accepteren, en daarvoor kent hij haar vast beter dan de rest hier in het topic.