Je moet je goed realiseren, dat de kans groot is dat deze winter niet de laatste gaat zijn. Ik begrijp vanuit overheidsperspectief dat men een soort 'hoop' wil geven. Maar laten we wel wezen:
Onze instroom aan IC verpleegkundigen is al jaren niet toereikend. Zelfs vorig jaar, nog niet afdoende geweest. De capaciteit blijft dus zakken. Op dit moment, zoals eerder aangegeven door Gommers, is er in Nederland eigenlijk maar ruimte voor 100 COVID patiënten op de IC
zonder dat dit een impact op de zorg heeft. Daarboven zien we de impact al.
Halen we ongevaccineerden af van de IC bezetting, dan moet je ook al de realiteit onder ogen zien dat we met in oktober 30% op de IC gevaccineerd, die grens al overschrijden. En dat is dan eigenlijk ook nog eens binnen een niet totaal maatregelvrije samenleving.
En gezien we weten dat herbesmettingen met SARS-CoV-2 plaatsvinden, en herbesmetting een alsnog belanden op de IC niet doet uitsluiten, zelfs niet na vaccinatie, moeten we er vanuit gaan dat het komende jaar (de komende jaren), we dit gaan blijven zien. Een definitief geneesmiddel om dit afdoende te voorkomen, hebben we nog niet, een vaccin om dit 100% te beperken, hebben we ook nog niet.
Vraag je het mij persoonlijk, zie ik op dit moment geen reden om te verwachten dat dit bijvoorbeeld ergens voor 2025 voorbij zal zijn. De piekbelasting zal mogelijk lager worden. Maar kijkende naar het aantal gevaccineerden op de IC's, verwacht ik dus niet laag genoeg te krijgen met huidige middelen om te komen tot geen maatregelen.
We kunnen als maatschappij niet jarenlang scholen blijven sluiten. We vergooien dan een hele generatie (met mogelijk zelfs ook nog merkbare gevolgen daarna).