Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:10

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

jessy100 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:55:
[...]

De impact op onderwijspersoneel is ook niet mals. Een reeds overwerkte groep heeft nu ook te maken met flinke besmettingen. Ook deze gorep loopt op zijn tandvlees, en ik gok dat ook hier een uitstroom van personeel niet ver weg is.

anekdotisch bewijs:

Mijn vrouw haar school:
7/20 docenten besmet, en die doen echt hun best om zo veilig mogelijk te zijn...
Boosteren met die hap dus!

En mee eens, bedankt voor de belangrijke toevoeging. Toch gok ik dat veel docenten de scholen niet willen sluiten, omdat ze veel passie hebben voor wat ze doen.

Mensen met onvermijdelijke contactberoepen moeten makkelijk en snel een booster kunnen halen. De vaccinaties opschalen hebben we nu al eerder gedaan, dus dat zou zo uit de grond gestampt moeten kunnen worden.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:28

Chiron

Moderator Discord
DarkFire1985 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:53:
[...]
Verder snap ik dat mensen zeggen dat ongevaccineerden uit willen sluiten van IC zorg als ze bewust niet ingeënt zijn maar als je moet kiezen tussen een 70+ die is aangereden en het 80% zeker niet gaat overleven of een 19-jarige niet-gevaccineerde met covid die het vermoedelijk wel zal overleven.
Wie kies je dan? Je mag er ook bij bedenken dat die 19-jarige een neefje/nichtje van je is.
En wat te denken van alle minderjarigen, waarvan de meesten simpelweg niet zijn gevaccineerd. Gaan we die dan ook weigeren als er medische hulp nodig is?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:57
martwoutnl schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:55:
[...]

Ik zou sportscholen nog openhouden hooguit beperkt in aantal mensen tegelijk en ruime afstand van elkaar. Dan bied je mensen nog beweging aan wat wel gezond voor je is. Die 3 weken of langer dicht is niet goed voor je gezondheid als je nergens heen kan om te bewegen behalve een rondje om je huizenblok heen.
Dat vind ik altijd zo'n onzin. Alsof je een sportschool nodig hebt om te kunnen sporten.
Wandelen, fietsen, hardlopen? lekker naar buiten! Nog gezonder ook

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:15
Chiron schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:57:
[...]

Nee. Het wordt dan hoe dan ook een grote puinbende. Maar ik ageerde vooral op mensen die menen dat er mensen "naar huis" gestuurd worden, wat letterlijk een doodvonnis is, als ze bijvoorbeeld aan beademingsapparatuur liggen. Dat is gewoon niet realistisch, er gaat niemand vertrekken om plaats te maken voor gevaccineerden.
Men zal hoogstens een triage doen en vaccinatie meewegen in de overlevingskansen, maar code zwart is code zwart, dus dan maakt het niet uit of je gevaccineerd bent of niet, de IC is vol en je komt er geen van beiden op.
Vaccinatie is geen overweging bij triage voor code zwart, maar verwachte ligduur wel.

migchiell in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10"

• Hann1BaL

Hann1BaL

Chiron schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:59:
[...]

En wat te denken van alle minderjarigen, waarvan de meesten simpelweg niet zijn gevaccineerd. Gaan we die dan ook weigeren als er medische hulp nodig is?
Dat is sowieso nogal een hypothetische vraag, omdat de impact van covid op de minderjarigen zeer klein is. Dus het aantal ziekenhuisopnames en nog sterker IC opnames in die groep is zo laag dat vaccineren daar weinig tot niets uithaalt als je puur kijkt naar het directe effect van ziekenhuisopnames.

Waar het verschil gaat zijn is de besmettelijkheid, dus de 14 jarige die bij opa en oma op bezoek gaat die wél een groter risico lopen om opgenomen te moeten worden als ze ziek worden.

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:25
Blackouts schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:00:
[...]

Dat vind ik altijd zo'n onzin. Alsof je een sportschool nodig hebt om te kunnen sporten.
Inderdaad, ik zou het jammer vinden als de sportschool dicht zou gaan. Maar zou het wel begrijpen. In de vorige periode dat de sportscholen dicht waren heb ik iedere dag een flinke wandeling gemaakt en af en toe een stukje fietsen of hardlopen. Daar waar er bij andere Corona kilo's aankwamen, gingen ze er bij mij af :)

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-09 11:23

Empathy

Extreme Audio

[...]

En dít vind ik ook altijd zo'n onzin. Hoezo is het gezonder? Daarbij is en wordt het onmeunig pokkeweer én je moet duursporten leuk vinden (ik persoonlijk haat dat).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 09:47
[...]

Dat mag jij vinden, maar het feit dat sportscholen booming zijn zegt dat niet iedereen het met je eens is. Kan ik het me ook wel voorstellen. Je benoemt namelijk alleen cardio, en vergeet weer en wind in je overweging.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
[...]

Ja precies, dan heb je die ene uitzonderlijke 9 jarige die toch op de IC beland en ga je die niet helpen?

Triage is geen vergadering met een team over hoeveel kans iemand heeft. Het gaat meestal over simpele regels, zoals hoe jonger hoe meer kans je hebt dus helpen we die eerst.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:32
XyritZz schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:33:
[...]

Correct, maar HBO verpleegkundigen opleiden tot IC verpleegkundigen kan dus in een jaar of twee.

Dat er een tekort is aan verpleegkundigen betekent niet dat er ook een tekort is aan mensen met het HBO-verpleegkunde papiertje. Verreweg het merendeel dat afstudeert aan die opleiding rent binnen een paar jaar keihard weg uit de zorg omdat ze buiten de directe zorg meer kunnen verdienen.

Er is dus een aardige vijver aan mensen om in te vissen die de opleiding in een jaar of 2 zouden kunnen doen zonder dat je direct mensen wegtrekt van de gewone afdelingen in het ziekenhuis. Je zal ze alleen financieel een flinke tegemoetkoming moeten doen om ze over te halen terug de zorg in te komen.

Achja het zal wel weer een gevalletje "de beste stuurlui" zijn :P
De uitstroom is momenteel hoger dan de instroom. Je hebt geen mensen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:55

polthemol

Moderator General Chat
[...]

ja, zo werkt triage dus niet. Men gaat kijken normaal gesproken wie de meeste kans maakt om te overleven. Dus die 80jarige met complexe verwondingen door een autoongeluk zal ten eerste op een niet-covid afdeling worden geplaatst naar alle waarschijnlijkheid, maar indien niet, is de kans vrij klein dat hij prioriteit krijgt boven die 19 jarige.

Minderjarigen die niet gevaccineerd zijn: zij zullen meer kans hebben om te overleven en zijn minimaal vertegenwoordigd op IC's. Dus ook hier zullen zij een hogere prio krijgen als er daadwerkelijk triage moet plaats gaan vinden.

Echter: 2 25-jarige die binnen worden gerold en waarvan 1 wel gevaccineerd is en 1 niet, in dat geval is er een aannemelijke kans dat de niet-gevaccineerde het nakijken heeft.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:24
Nat-Water schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:03:
[...]

Dat mag jij vinden, maar het feit dat sportscholen booming zijn zegt dat niet iedereen het met je eens is. Kan ik het me ook wel voorstellen. Je benoemt namelijk alleen cardio, en vergeet weer en wind in je overweging.
We kunnen nu massaal doen alsof @Blackouts onzin uitkraamt, maar we hebben het hier over een tijdelijke vervanging van de sportschool totdat het weer open kan. In die context zegt hij echt niets geks..

• Phoolie
Empathy schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:02:
[...]

En dít vind ik ook altijd zo'n onzin. Hoezo is het gezonder? Daarbij is en wordt het onmeunig pokkeweer én je moet duursporten leuk vinden (ik persoonlijk haat dat).
Nou, in de buitenlucht lijkt mij een stuk gezonden dan in zo'n (vaak) slecht geventileerde sportschool. Daarnaast kan je ook ergens buiten een partytent opzetten als je krachttraining wil doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Arjantje72 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:03:
[...]

En dit leidt tot het volgende probleem:
Door de druk op de zorg heeft ziekenhuis personeel geen tijd voor het begeleiden van nieuw personeel (stages etc..) en komt de kwaliteit van de opleiding ook nog in het gedrang.

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Hann1BaL schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:01:
[...]

Dat is sowieso nogal een hypothetische vraag, omdat de impact van covid op de minderjarigen zeer klein is. Dus het aantal ziekenhuisopnames en nog sterker IC opnames in die groep is zo laag dat vaccineren daar weinig tot niets uithaalt als je puur kijkt naar het directe effect van ziekenhuisopnames.

Waar het verschil gaat zijn is de besmettelijkheid, dus de 14 jarige die bij opa en oma op bezoek gaat die wél een groter risico lopen om opgenomen te moeten worden als ze ziek worden.
Ik hoop van harte dat het mogelijk weigeren van ongevaccineerde kinderen in het ziekenhuis ook hypothetisch blijft.

Ik denk dat het een misvatting is dat minderjarigen er helemaal geen last van hebben. Je hoort leraren al over dat de kids toch echt wel flink ziek zijn. Daarbij komt de macht van de grote getallen, hoe meer kinderen ziek (ik zou zeggen dat dit momenteel de grootste groep is, zelfs), hoe meer gevallen erbij zitten die eventueel medische hulp nodig hebben in het ziekenhuis.

En dan kom je toch echt op de vraag: ongevaccinneerd, wat gaan we ermee doen?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:26

pietje63

RTFM

Empathy schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:02:
[...]

https://mar-athon.com/act...-buiten-sporten-gezond-is

Neemt niet weg dat als je door tegenzin buiten niet gaat sporten, het sluiten van de sportschool voor jou niet bijdraagt aan je gezondheid.

[ Voor 16% gewijzigd door pietje63 op 25-11-2021 10:06 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:13

Spotmatic

Ken sent me

Phoolie schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:04:
[...]
Nou, in de buitenlucht lijkt mij een stuk gezonden dan in zo'n (vaak) slecht geventileerde sportschool. Daarnaast kan je ook ergens buiten een partytent opzetten als je krachttraining wil doen.
Wandelen is trouwens geen duursport. Het is wel iets wat je langdurig doet maar dat is wat anders. :)
Vergeet ook de (gratis) aanmaak van Vitamine D niet. Dat krijg je in een sportschool niet zo gauw voor elkaar.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Arjantje72 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:03:
[...]

Misschien een leuke om in de dagelijkse cijfers op te nemen: het aantal personeelsleden op de IC.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Nat-Water schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:03:
[...]

Allemaal prima, maar maatregelen leveren nu eenmaal limitaties op en dat betekent dat er altijd mensen zullen zijn die het lastig vinden.

Dit is niet voor een jaar he?
Maar een paar maanden niet naar de sportschool, als het al zo lang is, is echt wel even op te vangen met gewoon een rondje lopen en fietsen voor de beweging.

Toen ik vorig jaar niet meer mocht tennissen buiten ben ik gaan hardlopen, ipv zeuren dat ik niet mocht tennissen. Het was gewoon even niet anders. Hardlopen is niet mijn hobby en zal het ook niet worden.

• Hann1BaL

Hann1BaL

RemcoDelft schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:06:
[...]

Misschien een leuke om in de dagelijkse cijfers op te nemen: het aantal personeelsleden op de IC.
Uitrstoom en het hele hoge ziekteverzuim in de zorg moet je niet vergeten.

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
polthemol schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:04:
[...]

ja, zo werkt triage dus niet. Men gaat kijken normaal gesproken wie de meeste kans maakt om te overleven. Dus die 80jarige met complexe verwondingen door een autoongeluk zal ten eerste op een niet-covid afdeling worden geplaatst naar alle waarschijnlijkheid, maar indien niet, is de kans vrij klein dat hij prioriteit krijgt boven die 19 jarige.

Minderjarigen die niet gevaccineerd zijn: zij zullen meer kans hebben om te overleven en zijn minimaal vertegenwoordigd op IC's. Dus ook hier zullen zij een hogere prio krijgen als er daadwerkelijk triage moet plaats gaan vinden.

Echter: 2 25-jarige die binnen worden gerold en waarvan 1 wel gevaccineerd is en 1 niet, in dat geval is er een aannemelijke kans dat de niet-gevaccineerde het nakijken heeft.
Nee gelukkig werkt triage zo niet.

Het is het gestelde "laten we alle ongevaccineerden het ziekenhuis uit kieperen", of "we gaan alleen nog maar gevaccineerden helpen" wat ook niet realistisch is.

• Phoolie
Hann1BaL schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:07:
[...]

Allemaal prima, maar maatregelen leveren nu eenmaal limitaties op en dat betekent dat er altijd mensen zullen zijn die het lastig vinden.

Maar een paar maanden niet naar de sportschool, als het al zo lang is, is echt wel even op te vangen met gewoon een rondje lopen en fietsen voor de beweging.

Toen ik vorig jaar niet meer mocht tennissen buiten ben ik gaan hardlopen, ipv zeuren dat ik niet mocht tennissen. Het was gewoon even niet anders. Hardlopen is niet mijn hobby en zal het ook niet worden.
Inderdaad, denk gewoon in oplossingen ipv in problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Plaatje van nu.nl

Afbeeldingslocatie: https://media.nu.nl/m/1nex889as0xi_wd640.jpg

Met daarbij dat op de IC de ongevaccineerden vaak al 20 jaar jonger zijn. Maar ook dat gevaccineerden vaak al andere medische klachten hebben, waaronder overgewicht.

Ik begrijp dat velen het hier eerlijker vinden om een hele dikke 77 jarige gevaccineerde te helpen dan een eigenwijze 58 jarige ongevaccineerde die wel veel meer kans heeft?

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
DarkFire1985 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:53:
[...]

Verder snap ik dat mensen zeggen dat ongevaccineerden uit willen sluiten van IC zorg als ze bewust niet ingeënt zijn maar als je moet kiezen tussen een 70+ die is aangereden en het 80% zeker niet gaat overleven of een 19-jarige niet-gevaccineerde met covid die het vermoedelijk wel zal overleven.
Wie kies je dan? Je mag er ook bij bedenken dat die 19-jarige een neefje/nichtje van je is.
En die 70-plusser kan ook mijn moeder of vader zijn. Dat maakt het ook een heel moeilijke keuze maar ik neig naar het standpunt dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid heeft voor zijn gedrag, en daar ook de gevolgen van moet dragen. Al hoop ik dat het niet zover komt, en als ik daar aan kan meehelpen door mij aan zwaardere maatregelen te houden dan zal ik dat doen.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
migchiell schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:44:
[...]

Er zijn in de tussentijd een hoop IC-verpleegkundigen vertrokken, of ziek, of thuis in quarantaine omdat een van de kinderen thuis zit...

En code zwart is helaas een zeer reëel scenario waarin we, in een van de rijkste landen ter wereld, tegen onszelf moeten zeggen dat er onnodig mensen acuut sterven omdat er geen zorg beschikbaar is. Dat er mensen op de gangen van het ziekenhuis liggen te sterven, en dat het leger door diezelfde gangen patrouilleert om boze families in bedwang te houden.

Het is zeker niet alleen maar een buzzword om angst te veroorzaken. Ik denk dat je de impact van een zorginfarct ernstig onderschat. Het betekent bv. ook dat je weer sterft aan een blinde darmonsteking.
Maar bij een acute blindedarm ben je toch acuut in nood en ga je voor. Dit is namelijk het enige wat mist.. Corona gaat boven alles en iedereen maar dat zou dus niet zo moeten zijn, er zou altijd ruimte moeten blijven voor noodgevallen/operaties, etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:24
!null schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:08:
Plaatje van nu.nl

[Afbeelding]

Met daarbij dat op de IC de ongevaccineerden vaak al 20 jaar jonger zijn. Maar ook dat gevaccineerden vaak al andere medische klachten hebben, waaronder overgewicht.

Ik begrijp dat velen het hier eerlijker vinden om een hele dikke 77 jarige gevaccineerde te helpen dan een eigenwijze 58 jarige ingevaccineerde die wel veel meer kans heeft?
Ja.. Wat is daar zo gek aan? Ja die dikke heeft tot op zekere hoogte ook een eigenverantwoording (die hij overigens ook genomen heeft qua corona om zich te laten vaccineren), maar dit is wel echt een onvoorziene situatie.

even een prikje halen vs 50kg afvallen..

[ Voor 4% gewijzigd door jessy100 op 25-11-2021 10:11 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
!null schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:08:
Plaatje van nu.nl

[Afbeelding]

Ik begrijp dat velen het hier eerlijker vinden om een hele dikke 77 jarige gevaccineerde te helpen dan een eigenwijze 58 jarige ongevaccineerde die wel veel meer kans heeft?
Ja, want die 77 jarige heeft wel zijn steentje bijgedragen.

Zo lekker scherp erin, dat wil je graag.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Chiron schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:05:
[...]

Ik hoop van harte dat het mogelijk weigeren van ongevaccineerde kinderen in het ziekenhuis ook hypothetisch blijft.

Ik denk dat het een misvatting is dat minderjarigen er helemaal geen last van hebben. Je hoort leraren al over dat de kids toch echt wel flink ziek zijn. Daarbij komt de macht van de grote getallen, hoe meer kinderen ziek (ik zou zeggen dat dit momenteel de grootste groep is, zelfs), hoe meer gevallen erbij zitten die eventueel medische hulp nodig hebben in het ziekenhuis.

En dan kom je toch echt op de vraag: ongevaccinneerd, wat gaan we ermee doen?
De toename onder kinderen is al langer aan de gang. We zouden nu ziekenhuisopnames moeten zien van die kinderen. Ja ze worden wel flink ziek, maar ze gaan niet naar het ziekenhuis. De opnames zitten toch vooral bij de middelbare leeftijd en ouderen, die het dan wel weer krijgen van de kinderen.

Dus ik denk dat de discussie waardevoller blijft als we kijken naar de feiten die nu op tafel liggen en niet de "als we wel een enorme toeloop van kinderen in het ziekenhuis zien, wat dan met gevaccineerden?"

Overigens vrij simpel:
Kinderen hebben de keuze niet gehad,
Volwassenen hebben de keuze wel gehad

Dus ALS je op basis daarvan een besluit zou willen nemen (wat je dus niet wilt, zie boven! ) dan is het bij kinderen geen relevant feit en bij volwassenen: Leg de ongevaccineerden bij het oud vuil. (Ik zeg dit expres zo, want gelukkig gaat de keuze qua vaccinatie niet gemaakt worden en komt het niet voor in de triage vastgelegd in het code zwart protocol.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:55

polthemol

Moderator General Chat
Chiron schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:08:
[...]

Nee gelukkig werkt triage zo niet.

Het is het gestelde "laten we alle ongevaccineerden het ziekenhuis uit kieperen", of "we gaan alleen nog maar gevaccineerden helpen" wat ook niet realistisch is.
de facto zal je vaccinatie mee gaan spelen bij die overweging, zonder dat men ernaar hoeft te vragen. Het reflecteert zich gewoon in het ziektebeeld uiteindelijk.

Interessanter vind ik de vraag wat men gaat doen met het vaccineren overall: of er een verplichting gaat komen, want alle argumenten zijn er dat dit verplicht kan worden. De keuze om niet te vaccineren brengt immens veel overlast voor iedereen vanaf dat de zorg weer gaat overstromen en dat staat volledig los van IC-capaciteit (tegen exponentieele groei doe je weinig met meer capaciteit, preventie is het meest effectieve).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phoolie
Waaj schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:09:
[...]

En die 70-plusser kan ook mijn moeder of vader zijn. Dat maakt het ook een heel moeilijke keuze maar ik neig naar het standpunt dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid heeft voor zijn gedrag, en daar ook de gevolgen van moet dragen. Al hoop ik dat het niet zover komt, en als ik daar aan kan meehelpen door mij aan zwaardere maatregelen te houden dan zal ik dat doen.
Dat ben ik met je eens. Maar we kijken hier allemaal naar gevaccineerd vs ongevaccineerd. Maar zit het grote probleem hem niet in het gedrag van mensen? Ik ben voorstander van vaccineren, maar als een gevaccineerde schijt heeft aan alle regels en lekker feestje gaat geven thuis momenteel, dan vind ik dat een grotere eikel dan iemand die ongevaccineerd is, maar wel netjes gaat testen en de overige regels volgt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• !null
@jessy100 @Vorkie Ja ik zet het expres zo scherp erin.

Ik vind het namelijk totale onzin. Iemand die al jaren een zootje van zijn lichaam maakt maar wel een prik heeft gehaald, is nog steeds ouder en heeft nog steeds slechtere kansen dan iemand die gezonder leeft en jonger is en de prik niet heeft.
Ik heb ze ook in de familie hoor, 2 stuks gigantisch overgewicht, gevaccineerd en 70+. Nog paar andere medische klachten. Ik hou van ze maar als je moet kiezen tussen hun en een 58 jarige zonder overgewicht en zonder vaccinatie, dan weet ik wel wat je moet doen.

Edit: en het heeft helemaal niets met verantwoordelijkheid nemen te maken als je zo dik bent. Net als die 2 in mijn familie, die inmiddels ook al moeilijker rondlopen terwijl vele andere dunnere leeftijdsgenoten nog hele wandelingen of fietstochten maken.

[ Voor 18% gewijzigd door !null op 25-11-2021 10:16 ]

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
polthemol schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:12:
[...]

de facto zal je vaccinatie mee gaan spelen bij die overweging, zonder dat men ernaar hoeft te vragen. Het reflecteert zich gewoon in het ziektebeeld uiteindelijk.

Interessanter vind ik de vraag wat men gaat doen met het vaccineren overall: of er een verplichting gaat komen, want alle argumenten zijn er dat dit verplicht kan worden. De keuze om niet te vaccineren brengt immens veel overlast voor iedereen vanaf dat de zorg weer gaat overstromen en dat staat volledig los van IC-capaciteit (tegen exponentieele groei doe je weinig met meer capaciteit, preventie is het meest effectieve).
De verplichting gaat nogal wat wetten en regels mbt. integriteit van het menselijk lichaam voorbij, dus ik vrees dat dat vooral een juridische en politieke slangenkuil gaat worden.

Als je vaccinatie ziet om een potentieel ziektebeeld minder ernstig te maken en dus daarmee de zorg potentieel minder belast, verplichten die handel. (tenzij echt medisch uitzonderingsgeval, maar dat zijn er veel minder dan je denkt). Maar dat zijn mijn 2 centen :)

Momenteel is het echter ook zo dat kinderen ongevaccineerd zijn en fungeren als een kweekbak en zo hun ouders aansteken. De pieken in de getallen bevinden zich niet voor niets bij de jeugd en bij de groep tussen de 25-45 jaar. Dan is het verplicht inenten van kinderen ook nog wel een politiek/ethisch dingetje.

[ Voor 11% gewijzigd door Chiron op 25-11-2021 10:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
AMARONE schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:10:
[...]

Maar bij een acute blindedarm ben je toch acuut in nood en ga je voor. Dit is namelijk het enige wat mist.. Corona gaat boven alles en iedereen maar dat zou dus niet zo moeten zijn, er zou altijd ruimte moeten blijven voor noodgevallen/operaties, etc.
Dat zou zo moeten zijn, maar als er echt een zorginfarct is dan is die ruimte er dus ook niet meer.

Het probleem is dat een capaciteitsprobleem doorsijpelt naar beneden. Als de verpleeghuizen en/of IC geen patiënten meer kunnen overnemen vanuit de kliniek, dan kan de kliniek geen patiënten meer overnemen vanuit de SEH, en dan kan de SEH geen patiënten meer overnemen vanuit ambulance/huis.

Het gaat niet alleen om capaciteit op de IC, maar ook in de rest van de keten. Ook als je niet naar de IC hoeft, heb je alsnog een probleem als de SEH ook vol ligt.

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
!null schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:03:
[...]

Ja precies, dan heb je die ene uitzonderlijke 9 jarige die toch op de IC beland en ga je die niet helpen?

[...]
Het gaat erom of iemand de mogelijkheid heeft gehad om zich te laten vaccineren of niet. Die ene uitzonderlijke 9-jarige heeft die mogelijkheid niet gehad dus die moet geholpen worden (als er ruimte is op de IC).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
migchiell schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:15:
[...]

Dat zou zo moeten zijn, maar als er echt een zorginfarct is dan is die ruimte er dus ook niet meer.

Het probleem is dat een capaciteitsprobleem doorsijpelt naar beneden. Als de verpleeghuizen en/of IC geen patiënten meer kunnen overnemen vanuit de kliniek, dan kan de kliniek geen patiënten meer overnemen vanuit de SEH, en dan kan de SEH geen patiënten meer overnemen vanuit ambulance/huis.

Het gaat niet alleen om capaciteit op de IC, maar ook in de rest van de keten. Ook als je niet naar de IC hoeft, heb je alsnog een probleem als de SEH ook vol ligt.
In het zuiden was de opstopping twee weken geleden aan de achterkant: er was geen plek in verpleeghuizen waardoor patienten die in ziekenhuis 'klaar' waren niet naar verpleeghuis konden en zodoende kwam er geen bed vrij in het ziekenhuis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Phoolie schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:13:
[...]

Dat ben ik met je eens. Maar we kijken hier allemaal naar gevaccineerd vs ongevaccineerd. Maar zit het grote probleem hem niet in het gedrag van mensen? Ik ben voorstander van vaccineren, maar als een gevaccineerde schijt heeft aan alle regels en lekker feestje gaat geven thuis momenteel, dan vind ik dat een grotere eikel dan iemand die ongevaccineerd is, maar wel netjes gaat testen en de overige regels volgt.
Prima verwoord: Mensen lopen nu rond met een "Free-out-of-jail-card" omdat ze gevaccineerd zijn dus die regels gelden niet zou nauw meer. Ik moest laatst uitleggen waarom ik niet naar een feestje wilden komen, want wat was het risico nou? Je bent toch gevaccineerd?

Gedrag (wat dus inclusief keuze van vaccinatie is) is het grote probleem waar we mee zitten.
Voorbeeld:
Vorig jaar kinderen naar school brengen: Mensen gingen aan de kant om te zorgen voor afstand zodat iedereen zijn/haar kind naar school kon brengen.
Afgelopen paar dagen: Niemand, maar dan ook niemand, beweegt nog zodat je er langs kunt en afstand kunt bewaren. Dus men loopt weer langs elkaar heen op korte(re) afstand.

Dat gedrag verandert dus niet meer na aankondiging van regels.
Ik denk dat de BOAs wel met uitegeprinte boetes van 95 euro kan flyeren op de gemiddelde straat, want iedereen overtreedt de nogal simpele regel.

• horizon1978
Waaj schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:17:
[...]

Het gaat erom of iemand de mogelijkheid heeft gehad om zich te laten vaccineren of niet. Die ene uitzonderlijke 9-jarige heeft die mogelijkheid niet gehad dus die moet geholpen worden (als er ruimte is op de IC).
Volgens mij gaan kinderen in Nederland vrijwel altijd voor. Dus daar gaat ook echt hard gezocht worden voor een IC plek.

• migchiell
horizon1978 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:17:
[...]

In het zuiden was de opstopping twee weken geleden aan de achterkant: er was geen plek in verpleeghuizen waardoor patienten die in ziekenhuis 'klaar' waren niet naar verpleeghuis konden en zodoende kwam er geen bed vrij in het ziekenhuis.
Precies, en die verstopping zet zich dan door naar voren, waardoor uiteindelijk de ingang (SEH) van het ziekenhuis verstopt zit.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Chiron schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:15:
[...]

De verplichting gaat nogal wat wetten en regels mbt. integriteit van het menselijk lichaam voorbij, dus ik vrees dat dat vooral een juridische en politieke slangenkuil gaat worden.

Als je vaccinatie ziet om een potentieel ziektebeeld minder ernstig te maken en dus daarmee de zorg potentieel minder belast, verplichten die handel. (tenzij echt medisch uitzonderingsgeval, maar dat zijn er veel minder dan je denkt). Maar dat zijn mijn 2 centen :)
Wie is er verantwoordelijk voor de bijwerkingen als ze het gaan verplichten? Stel, ik kom te overlijden door zo'n prik omdat ik één of andere bijwerking heb. Of het triggert wat anders (*kuch* epilepsie *kuch*) in m'n lichaam, waar ik al 10 jaar vanaf ben.

Nemen zij dan de volledige verantwoordelijkheid op zich? Zorgen zij ervoor dat alles weer goed komt?

Ik denk dat we beide het antwoord wel weten. De enige prikken, hoe irrationeel dit voor sommige mensen ook kan klinken, waar ik voor open sta zijn de "traditionele" prikken als Novavax en Valneva. Ze moeten zich natuurlijk nog wel bewijzen, maar de eerste berichten zijn positief.

Jammer dat ik ervoor naar het buitenland ga moeten, want de Jonge heeft besloten om amper van dat spul te bestellen.

Twitter

• Hann1BaL

Hann1BaL

horizon1978 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:18:
[...]

Volgens mij gaan kinderen in Nederland vrijwel altijd voor. Dus daar gaat ook echt hard gezocht worden voor een IC plek.
In de triage is leeftijd opgenomen ja, in blokken van 20 jaar. het is 1 van de factoren.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Dennahz schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:20:
[...]

Wie is er verantwoordelijk voor de bijwerkingen als ze het gaan verplichten? Stel, ik kom te overlijden door zo'n prik omdat ik één of andere bijwerking heb. Of het triggert wat anders (*kuch* epilepsie *kuch*) in m'n lichaam, waar ik al 10 jaar vanaf ben.

Nemen zij dan de volledige verantwoordelijkheid op zich? Zorgen zij ervoor dat alles weer goed komt?

Ik denk dat we beide het antwoord wel weten. De enige prikken, hoe irrationeel dit voor sommige mensen ook kan klinken, waar ik voor open sta zijn de "traditionele" prikken als Novavax en Valneva. Ze moeten zich natuurlijk nog wel bewijzen, maar de eerste berichten zijn positief.

Jammer dat ik ervoor naar het buitenland ga moeten, want de Jonge heeft besloten om amper van dat spul te bestellen.
Verplichten kan niet zomaar, grondwettelijk, maar wat je stelt is wel heel erg hypothetisch he? Waarschijnlijk een vreemde informatiebron tot je genomen ;)

De sporadische sterke bijwerkingen die al zijn opgetreden zijn vooral niet met Moderna en Pfizer, en dat zijn de vaccinaties die we gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:58
jessy100 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:10:
[...]

Ja.. Wat is daar zo gek aan? Ja die dikke heeft tot op zekere hoogte ook een eigenverantwoording (die hij overigens ook genomen heeft qua corona om zich te laten vaccineren), maar dit is wel echt een onvoorziene situatie.

even een prikje halen vs 50kg afvallen..
Die "dikke" had het nooit zover moeten laten komen dat hij 50kg moest afvallen, het is niet alsof er nu pas bekend is dat te dik zijn erg ongezond is.

Er word flink afgegeven op de ongevaccineerde die in het ziekenhuis terecht komt en dat er daardoor een hoge druk op het personeel is. Ik vind dat behoorlijk hypocriet en het komt op me over als een lekker makkelijke groep zondebokjes.
Als we met zijn allen nou eens wat gezonder zouden gaan leven dan is er sowieso minder zorg nodig en dus meer capaciteit om een eventuele pandemie op te vangen.

Roken, zuipen, ongezond eten, niet bewegen, risico sporten... het moet allemaal maar kunnen maar als je je niet laat vaccineren mag je opeens dood gaan ofzo.

maar dit zal ik vast weer verkeerd zien natuurlijk 8)7

• Hann1BaL

Hann1BaL

Bouke-p schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:22:
[...]

Die "dikke" had het nooit zover moeten laten komen dat hij 50kg moest afvallen, het is niet alsof er nu pas bekend is dat te dik zijn erg ongezond is.

Er word flink afgegeven op de ongevaccineerde die in het ziekenhuis terecht komt en dat er daardoor een hoge druk op het personeel is. Ik vind dat behoorlijk hypocriet en het komt op me over als een lekker makkelijke groep zondebokjes.
Als we met zijn allen nou eens wat gezonder zouden gaan leven dan is er sowieso minder zorg nodig en dus meer capaciteit om een eventuele pandemie op te vangen.

Roken, zuipen, ongezond eten, niet bewegen, risico sporten... het moet allemaal maar kunnen maar als je je niet laat vaccineren mag je opeens dood gaan ofzo.

Hoewel je niets vreemds zegt: Ja we moeten focussen om gezonde leefstijl, is het wel lange vs korte termijnaanpak.

Voor een vaccinatie ben je een uurtje kwijt, voor het kwijtraken van 50 kilo een paar jaar als je het gezond doet en dan moet je het je leven volhouden.

Dus ik vind het niet hypocriet dat de ongevaccineerden (door eigen keuze, laat ik dat er bij zeggen) als zondebok worden gezien, want KLEINE moeite en GROOT effect.

Dat andere zaken ook een groot effect hebben, vind ik zeer aannemelijk, maar dat is lange termijn en zeer grote moeite.
Het ontmoedigen van drank, roken en slecht eten is al in gang en misschien niet snel genoeg, maar gaat sowieso pas op zeer lange termijn voordeel laten zien.

Ik wil het ene ook niet los zien van het andere. Allebei is nodig, maar ga toch gewoon even naar je huisarts of GGD en zet even die naald in je arm. Daarna weer lekker naar huis en kunnen we plannen maken hoe we ongezond eten en drinken verder kunnen ontmoedigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het is toch van de zotte dat de doelpalen keer op keer verplaatst worden?

Alle cijfers laten zien ; vaccineren helpt!

Maar nee, recalcitrant gedrag botviert, het ligt aan de dikke mensen, deze hadden beter hun best moeten doen.

Hou een spiegel voor, haal je vaccinatie en kijk naar jezelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Hann1BaL schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:07:
[...]

Als je het puur over bewegen hebt; ja. Voor de rest: nee, alles wat ik geprobeerd heb op te bouwen zal dan langzaamaan weer verdwijnen. Maargoed, we gaan het wel weer zien, heb er toch geen invloed op.

• Dennahz
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Hann1BaL schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:22:
[...]

Verplichten kan niet zomaar, grondwettelijk, maar wat je stelt is wel heel erg hypothetisch he? Waarschijnlijk een vreemde informatiebron tot je genomen ;)

De sporadische sterke bijwerkingen die al zijn opgetreden zijn vooral niet met Moderna en Pfizer, en dat zijn de vaccinaties die we gebruiken.
Nee ik ben geen Engel of Baudet aanhanger als je daar op doelt ;) Ik ben en blijf voor eigen keuze. Een verplichting zorgt ook voor bepaalde verantwoordelijkheden voor het orgaan (nou ja, de Jonge) die de verplichting gaat instellen.

Het is misschien irrationele angst, maar niemand staat je bij hoor, als je één of andere rare bijwerking hebt. Dus ik wacht netjes op de traditionele prikken.

In principe verwacht ik het niet in Nederland, maar die zin heb ik afgelopen jaar al vaak gezegd... en toch zitten we nu een stuk verder qua beperkingen dan ik ooit gedacht had.

Overigens is dit wel een beetje offtopic natuurlijk :X

Vandaag zullen er wel weer maatregelen gaan uitlekken. Scholen sluiten lijkt me drastisch. Gewoon per geval, per klas bekijken.

Meerdere besmettingen? -> Klas naar huis en thuisles.
Geen besmettingen -> Klas gewoon naar school :)

Ben wel bang dat de horeca weer gaat moeten inboeten... en mijn gok is dat dat dan direct vanaf zaterdag gaat zijn.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Vorkie schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:27:

Maar nee, recalcitrant gedrag botviert, het ligt aan de dikke mensen, deze hadden beter hun best moeten doen.

Ja het ligt natuurlijk nooit aan gevaccineerden en hun gedrag.

Ik ben ook gevaccineerd hoor maar ik ben helemaal klaar met dit zwart wit gedoe.
Je hoort het overal en ook in dit topic. Ongevaccineerden zijn minder, en verdienen dus minder. En gevaccineerden mogen alles.

Hier op tweakers meermaals gelezen van mensen die een lockdown niet accepteren, of uitspraken zoals waarom zou ik in het weekend niet thuis kunnen afspreken met 8 gevaccineerden mensen etc. Men denkt ik heb het goed gedaan dus ik moet weer dingen kunnen/mogen.
Terwijl je nog steess bij kan dragen aan verspreiding.

Dus ja gemiddeld helpt het, maar het is onzin om iemand van 77 die al met een stok rondloopt omdat ze zo dik zijn (zoals mijn eigen familie) te verkiezen boven een gezondere 59 jarige die geen prik heeft gehad. Zodat oma van 77 nog een paar jaartjes langer met de rollator rond kan lopen, waar die 59 jarige nog de nodige jaren voor zich heeft.

Ik zeg het met die leeftijden omdat dat de gemiddeldes zijn in de statistieken van nu.nl

[ Voor 17% gewijzigd door !null op 25-11-2021 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

!null schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:36:
[...]

Ja het ligt natuurlijk nooit aan gevaccineerden en hun gedrag.

Ik ben ook gevaccineerd hoor maar ik ben helemaal klaar met dit zwart wit gedoe.
Je hoort het overal en ook in dit topic. Ongevaccineerden zijn minder, en verdienen dus minder. En gevaccineerden mogen alles.

Hier op tweakers meermaals gelezen van mensen die een lockdown niet accepteren, of uitspraken zoals waarom zou ik in het weekend niet thuis kunnen afspreken met 8 gevaccineerden mensen etc. Men denkt ik heb het goed gedaan dus ik moet weer dingen kunnen/mogen.
Terwijl je nog steess bij kan dragen aan verspreiding.
Het ligt toch aan beide? Het is ook niet zwart-wit, maar misschien gewoon zwart-zwart.
Dus:

Ga die vaccinatie halen met je luie donder. Miljarden vaccinaties laten zien dat het een goed idee is.

En ga je eens gedragen en aan de richtlijnen houden, want je verpest het voor de rest.

Waarom wordt er elke keer gedaan alsof daar een tweedeling is?

Dit is een beetje wat die discussie doet:
"Rijd niet door rood licht"
"Ja, maar bumperkleven is gevaarlijk dus we moeten daar op letten"

Terwijl we moeten stellen: Rijd niet door rood licht en houdt afstand tot je voorganger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 21:52
Vorkie schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:27:

Overgewicht icm een vaccinatie is alsnog een grote factor om in het ziekenhuis te komen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:54
martwoutnl schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:55:
[...]

Ik zou sportscholen nog openhouden hooguit beperkt in aantal mensen tegelijk en ruime afstand van elkaar. Dan bied je mensen nog beweging aan wat wel gezond voor je is. Die 3 weken of langer dicht is niet goed voor je gezondheid als je nergens heen kan om te bewegen behalve een rondje om je huizenblok heen.
Al hoewel ik het enorm vervelend zou vinden (sport 4 keer per week) kan je buiten zoveel doen met een bankje en een rekstok of gewoon thuis met een matje en wat youtube filmpjes met trainingen. Ik zou liever zien sportscholen open, maar weer met beperkte bezoekers en alle klasjes naar buiten.

• !null
@Hann1BaL Ja mee eens, het is EN EN. Maar ik lees de denigrerende houding over ongevaccineerden en slecht accepteren van nieuwe regels. Tweakers staat er ook vol mee.
Ik heb me laten vaccineren dus ik heb recht op dit en dat. (In contact komen met mensen komt het op neer)

Soms is het zo stellig en zwart wit dat het bijzonder veel weg heeft van de andere "wappie" kant die net zo stellig is dat vaccinaties nooit zouden kunnen deugen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nat-Water
418O2 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:41:
[...]

Overgewicht icm een vaccinatie is alsnog een grote factor om in het ziekenhuis te komen
Nee, het is ziekenhuisopname bij corona icm overgewicht, ondanks vaccinatie.
Vaccinaties leiden niet tot ziekenhuisopnames.

Wat trouwens in de hele discussie even wordt vergeten (wordt niet in het artikel vernoemd) is bijvoorbeeld overgewicht bij ongevacineerden. De kans dat je dan met corona in het ziekenhuis komt moet logischerwijs nog veel groter zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Nat-Water op 25-11-2021 10:46 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 06:20
polthemol schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:12:
[...]

Dat niet alleen. Je zou misschien zelfs kunnen stellen dat een gevaccineerde betere overlevingskansen heeft omdat er minimaal enige mate van resistentie is van het immuunsysteem vs een niet gevaccineerde. Als blijkt dat een niet gevaccineerde (ik weet het niet, cijfers niet bij de hand) minder goed recovered of sneller overlijdt, dan kan dat gewoon een logische medische afweging zijn if triage toch?

Dat was in ieder geval mijn reden om te vaccineren. Die hele politieke discussie zal me mijn reet roesten, maar als ik kans heb op minder of iets minder ziek worden is het het voor mij al waard :)

[ Voor 12% gewijzigd door eMiz0r op 25-11-2021 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 21:52
Nat-Water schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:44:
[...]

Nee, het is ziekenhuisopname bij corona icm overgewicht, ondanks vaccinatie.
Vaccinaties leiden niet tot ziekenhuisopnames.

Wat trouwens in de hele discussie even wordt vergeten (wordt niet in het artikel vernoemd) is bijvoorbeeld overgewicht bij ongevacineerden. De kans dat je dan met corona in het ziekenhuis komt moet logischerwijs nog veel groter zijn.
Als je overgewicht hebt, heb je een grotere kans om in het ziekenhuis te komen dan wanneer je dat niet zou hebben. Vaccinatie of niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:22
Bouke-p schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:22:
[...]

Maar doen die ongevaccineerden dit: "Roken, zuipen, ongezond eten, niet bewegen, risico sporten" dan allemaal niet ?
En waarom komen ze dan toch in het ziekenhuis gezien alle redenaties dat het hen niet gaat en of kan treffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

!null schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:43:
@Hann1BaL Ja mee eens, het is EN EN. Maar ik lees de denigrerende houding over ongevaccineerden en slecht accepteren van nieuwe regels. Tweakers staat er ook vol mee.
Ik heb me laten vaccineren dus ik heb recht op dit en dat. (In contact komen met mensen komt het op neer)

Soms is het zo stellig en zwart wit dat het bijzonder veel weg heeft van de andere "wappie" kant die net zo stellig is dat vaccinaties nooit zouden kunnen deugen.
Tsja, pure onmacht. Men probeert een schuldige aan te wijzen (heb zelf eerlijk gezegd dat gevoel ook wel een beetje). 't Is allemaal zo uitzichtloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Hann1BaL schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:39:
[...]

Het ligt toch aan beide? Het is ook niet zwart-wit, maar misschien gewoon zwart-zwart.
Dus:

Ga die vaccinatie halen met je luie donder. Miljarden vaccinaties laten zien dat het een goed idee is.

En ga je eens gedragen en aan de richtlijnen houden, want je verpest het voor de rest.

Waarom wordt er elke keer gedaan alsof daar een tweedeling is?

Dit is een beetje wat die discussie doet:
"Rijd niet door rood licht"
"Ja, maar bumperkleven is gevaarlijk dus we moeten daar op letten"

Terwijl we moeten stellen: Rijd niet door rood licht en houdt afstand tot je voorganger.
Het een sluit het ander idd niet uit.

Je kan nu:
  1. Een vaccin halen
  2. Je aan de regels houden
  3. Beginnen met gezonder leven
Zodat je straks:
  1. Niet zo ernstig ziek wordt
  2. En als je dat helaas wel wordt, je kansen op herstel beter zijn, want een IC opname is slopend.
Vaccinaties heb ik gehaald, ik houd me zo goed mogelijk aan de regels, het enige wat lastig was (en ook gelukt is) is 30kg afvallen. Maar die prikkies halen was veruit het makkelijkst en ik snap niet dat mensen dat niet doen gezien de grote voordelen.

• Phoolie
Empathy schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:30:
[...]

Als je het puur over bewegen hebt; ja. Voor de rest: nee, alles wat ik geprobeerd heb op te bouwen zal dan langzaamaan weer verdwijnen. Maargoed, we gaan het wel weer zien, heb er toch geen invloed op.
Je hebt het over opbouwen, dan heb je het vast over krachttraining. Maar zelfs dat is mogelijk in de buitenlucht. Niet ideaal door de kou, absoluut, maar mogelijk is het wel.

Nou doe ik wel de aanname dat je het over krachttraining hebt, maar volgens mij is er echt niks wat je in een sportschool doet, wat niet buiten kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 11:44
dr.lowtune schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:53:
[...]

Het een sluit het ander idd niet uit.

Je kan nu:
  1. Een vaccin halen
  2. Je aan de regels houden
  3. Beginnen met gezonder leven
Zodat je straks:
  1. Niet zo ernstig ziek wordt
  2. En als je dat helaas wel wordt, je kansen op herstel beter zijn, want een IC opname is slopend.
Vaccinaties heb ik gehaald, ik houd me zo goed mogelijk aan de regels, het enige wat lastig was (en ook gelukt is) is 30kg afvallen. Maar die prikkies halen was veruit het makkelijkst en ik snap niet dat mensen dat niet doen gezien de grote voordelen.
Precies dit. Ik heb zelf corona gehad en ben er een week lang ziek van geweest. Ik was (veel) te zwaar en ik rook. Inmiddels 20kg afgevallen en daarbij veel gezonder gaan eten, ondertussen een prikkie gehaald en een stuk minder gaan roken (van een pakje per dag naar een stuk of 5-6 sigaretten per dag). :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
gekkie schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:52:
[...]

Maar doen die ongevaccineerden dit: "Roken, zuipen, ongezond eten, niet bewegen, risico sporten" dan allemaal niet ?
En waarom komen ze dan toch in het ziekenhuis gezien alle redenaties dat het hen niet gaat en of kan treffen?
Tuurlijk doen ongevaccineerden dat vaak ook.
Maar, nu wordt vaccinatie ineens een cirteria en roken/zuipen/ongezond leven geen criteria. Dat is waar mensen op reageren of tegen ageren.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Chiron schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:57:
[...]

Nee. Het wordt dan hoe dan ook een grote puinbende. Maar ik ageerde vooral op mensen die menen dat er mensen "naar huis" gestuurd worden, wat letterlijk een doodvonnis is, als ze bijvoorbeeld aan beademingsapparatuur liggen. Dat is gewoon niet realistisch, er gaat niemand vertrekken om plaats te maken voor gevaccineerden.
Men zal hoogstens een triage doen en vaccinatie meewegen in de overlevingskansen, maar code zwart is code zwart, dus dan maakt het niet uit of je gevaccineerd bent of niet, de IC is vol en je komt er geen van beiden op.
Ben ik met je eens. Maar in een paar zinnen kun je moeilijk alle nuances meenemen. Natuurlijk ga je niemand van de zuurstof trekken en naar huis sturen, die keuze maak je aan de voordeur, maar ik geloof wel dat de vaccinatiestatus een flinke rol mag spelen als we eenmaal tot triage moeten overgaan (want elke keer dat er een bed vrij komt moet een keuze gemaakt worden in het "aanbod" aan patienten). Maar het kan natuurlijk niet zomaar de enige zijn. Natuurlijk ligt het niet voor de hand om een 80-jarige met ernstig overgewicht voorrang op een 30-jarige sportschoolfanaat te geven.

En voor de mensen die "overgewicht" en "roken" en andere risicofactoren erbij gaan halen: Overgewicht en roken zorgt niet voor een crisis in de zorg. Die problemen zijn er al decennia en daar kan op gestuurd worden. Het verschil met Covid is dat we nu in een crisis zitten en mensen letterlijk dagelijks opgeroepen worden om dat ene kleine steentje bij te dragen om zichzelf te helpen. Keuzes mogen consequenties hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 21:41
Ja misschien een dood doener. Maar ik ken iemand die echt flink zware morbide obesitas heeft en vorig jaar covid gehad heeft. Maar ze is niet in het ziekenhuis terecht gekomen, en er goed van hersteld. Maar goed statistisch gezien zou het vast kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@downtime Ja rlomgezond leven gebeurt al jaren en nu is er een crisis. Maar waarom speelt vaccinatie nu wel als criteria en roken en overgewicht niet?

• !null
Vrietje schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:01:
Ja misschien een dood doener. Maar ik ken iemand die echt flink zware morbide obesitas heeft en vorig jaar covid gehad heeft. Maar ze is niet in het ziekenhuis terecht gekomen, en er goed van hersteld. Maar goed statistisch gezien zou het vast kloppen.
Ja dat is triage / code zwart. Op basis van statistieken gaan beslissen. Bij gebrek aan beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01:36
Dus als ik dit topic een beetje globaal volg dan zouden we zoiets moeten krijgen:

70+?
Ongevaccineerd?
Bmi 30+?
Rook je dagelijks?
Drink je dagelijks?
Gebruik je drugs dagelijks?
Sport je minder dan 1x per week?

Beantwoord je op de bovenstaande vragen x aantal keer ja dan is er geen plek voor je op de IC...

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:54
Wij bepalen de regels van triage niet, maar voor mij had de eerste vraag mogen zijn 'ben je gevaccineerd of niet?'. Met andere woorden: heb je meegewerkt aan het proberen te ontlasten van de zorg? Als het antwoord nee is mag wat mij betreft de plek naar iemand anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:54
!null schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:02:
@downtime Ja rlomgezond leven gebeurt al jaren en nu is er een crisis. Maar waarom speelt vaccinatie nu wel als criteria en roken en overgewicht niet?
Het lijkt me zelf nogal wiedes: je bent niet in een paar weken al die kilo's kwijt, maar dat lukt wel met twee prikken die heel effectief zijn tegen een ernstig ziekteverloop.

De discussie over wel of niet op de IC als het er "zelf naar gemaakt hebt" is natuurlijk dikke onzin, we selecteren niet aan de poort van het ziekenhuis en dat gaan we niet doen. Los van triage in geval van code zwart natuurlijk, maar dat is uit noodzaak en daar wordt ook geweigerd op basis van slechte gewoontes.

• Agent47
  • Registratie: December 2012

Agent47

I always close my contracts.

De oud buren van mijn opa en oma zijn 78 ( zo uit mijn hoofd) Die zijn wel gevaccineerd en hebben het overleefd. Ze hadden alleen hoofdpijn en erg verkouden. Ikzelf had ze eigenlijk weinig kans gegeven, ben erg blij dat ze er zo goed vanaf komen. Statistisch gezien hadden ze het ziekenhuis gehaald.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 06:20
Agent47 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:12:
[...]

De oud buren van mijn opa en oma zijn 78 ( zo uit mijn hoofd) Die zijn wel gevaccineerd en hebben het overleefd. Ze hadden alleen hoofdpijn en erg verkouden. Ikzelf had ze eigenlijk weinig kans gegeven, ben erg blij dat ze er zo goed vanaf komen. Statistisch gezien hadden ze het ziekenhuis gehaald.
Het probleem van n=1 of n=2... Binnen Nederland heb je te maken met een sample van miljoenen Nederlanders die links of rechtsom direct te maken hebben met corona en wereldwijd misschien wel een miljard of meer. De statistieken van roverheden of andere grote instanties blazen alle persoonlijke ervaringen ver weg en maken ze eigenlijk nietig.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ja, dat is de Covid-loterij, soms komt iemand waarvan je verwacht dat ze weinig kans maken er heel goed vanaf. En soms overlijdt iemand waarvan je dacht dat er geen enkele risico was.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:22
!null schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:57:
Tuurlijk doen ongevaccineerden dat vaak ook.
Maar, nu wordt vaccinatie ineens een cirteria en roken/zuipen/ongezond leven geen criteria. Dat is waar mensen op reageren of tegen ageren.
Dus die ongevaccineerden belanden ook in het ziekenhuis, doen, ceteris paribus relatief een groter beroep op de zorg en van die ongevaccineerden zal ook een aanzienlijk deel ook nog eens onder die andere criteria van je vallen. Oh joy.

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:57
eMiz0r schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:45:
[...]

Dat niet alleen. Je zou misschien zelfs kunnen stellen dat een gevaccineerde betere overlevingskansen heeft omdat er minimaal enige mate van resistentie is van het immuunsysteem vs een niet gevaccineerde. Als blijkt dat een niet gevaccineerde (ik weet het niet, cijfers niet bij de hand) minder goed recovered of sneller overlijdt, dan kan dat gewoon een logische medische afweging zijn if triage toch?

Dat was in ieder geval mijn reden om te vaccineren. Die hele politieke discussie zal me mijn reet roesten, maar als ik kans heb op minder of iets minder ziek worden is het het voor mij al waard :)
Dat een gevaccineerde betere overlevingskansen is een feit.
- Als gevaccineerde heb je minder kans op ziekenhuisopname
- Als je dan als gevaccineerde toch wordt opgenomen heb je minder kans op doorstroom naar de IC
- Als gevaccineerde heb je minder kans op beademing dmv intuberen en volstaat vaker een beademing met een masker
- Zowel op de afdeling als op de IC is de ligduur korter als je gevaccineerd bent.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:56
De_Bastaard schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:29:
Not too mention dat naast dat de kinderen de Sjaak zijn, de ouders dat dus ook zijn. Vooral bij de echt jonge kinderen die je bezig moet houden.
so what, iedereen heeft het zwaar vanwege deze ellende en iedereen gaat geestelijk achteruit, ook kinderen. Harde lockdown voor iedereen dus ook scholen dicht.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:26

pietje63

RTFM

Blackouts schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:18:
[...]

Dat een gevaccineerde betere overlevingskansen is een feit.
- Als gevaccineerde heb je minder kans op ziekenhuisopname
- Als je dan als gevaccineerde toch wordt opgenomen heb je minder kans op doorstroom naar de IC
- Als gevaccineerde heb je minder kans op beademing dmv intuberen en volstaat vaker een beademing met een masker
- Zowel op de afdeling als op de IC is de ligduur korter als je gevaccineerd bent.
Punt 1 en 2 zijn niet relevant, het gaat enkel om de personen die bij de poort van de IC staan.
Punt 3 en 4 geloof ik graag (maar weet niet of dit al statistisch onderbouwd is). Ik hoop wel dat dit zo is :).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Miki
  • Laatst online: 23:01
Wat me opvalt is dat er nog niets uitgelekt is naar de pers, hetgeen vrijwel standaard was in de afgelopen perco's met verzwarende maatregelen. Het lijkt erop te duiden dat er nog geen besluiten zijn genomen of dat er nog geen verzwarende maatregelen komen.

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Miki schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:24:
Wat me opvalt is dat er nog niets uitgelekt is naar de pers, hetgeen vrijwel standaard was in de afgelopen perco's met verzwarende maatregelen. Het lijkt erop te duiden dat er nog geen besluiten zijn genomen of dat er nog geen verzwarende maatregelen komen.
Er is vandaag pas overleg toch? Gisteren alleen het OMT dacht ik. Er zal wel wat gaan uitlekken einde van de dag of morgenochtend.

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:49
Miki schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:24:
Ze zitten op dit moment ook nog in het Catshuis om te overleggen wat ze uberhaupt gaan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
gekkie schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:18:
[...]

Dus die ongevaccineerden belanden ook in het ziekenhuis, doen, ceteris paribus relatief een groter beroep op de zorg en van die ongevaccineerden zal ook een aanzienlijk deel ook nog eens onder die andere criteria van je vallen. Oh joy.
Dat is aanname, die voor een deel waar zal zijn.
Ik ken ongevaccineerden echter in 2 categorieën, de ene voldoet aan je aanname, en de andere categorie leeft juist heel bewust en gezond.
Nou geeft dit totaal geen garanties want ook dan kun je in het ziekenhuis belanden.
Mijn punt is meer dat het niet alleen maar onverschillige mensen zijn maar ook juist bewuste mensen.

Al met al ben ik zelf vooral kritisch naar de groep 50 en vooral 60+ ers die zich niet laten vaccineren.
Dat een 30er zich niet laat vaccineren zorgt amper voor risico's.
En niet vaccineren is denk ik een geval van uitstel tot je het wel hebt gehad. Want het virus dwaalt gewoon rond. En ken ik wel een zootje mensen van beneden de 50 die het dus nu alsnog gehad hebben. En er ook niet meer dan een paar dagen last van hadden. En inderdaad via de bassischool allemaal.

• Miki
  • Laatst online: 23:01
Mandera schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:25:
[...]

Ze zitten op dit moment ook nog in het Catshuis om te overleggen wat ze uberhaupt gaan doen.
Razr schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:25:
[...]

Er is vandaag pas overleg toch? Gisteren alleen het OMT dacht ik. Er zal wel wat gaan uitlekken einde van de dag of morgenochtend.
In de voorgaande situaties zong al e.e.a. rond wat er aan zat te komen, nu is het opvallend stil. Terwijl er toen ook nog formeel besloten moest worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 25-11-2021 11:34 ]

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Miki schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:34:
[...]

[...]

In de voorgaande situaties zong al e.e.a. rond wat er aan zat te komen, nu is het opvallend stil. Terwijl er toen ook nog formeel besloten moest worden.
Dan is dat denk ik een indicatie dat er nu ook binnen het kabinet veel onenigheid is over wat te doen.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
De NOS meldt al dat bronnen melden dat het OMT adviseert de scholen open te houden:

OMT adviseert om al het onderwijs open te houden, kabinet moet nog beslissen - https://nos.nl/l/2407001

Het kabinet legt echter wel vaker adviezen naast zich neer.

• Piet_Piraat7
Het OMT heeft het kabinet geadviseerd het hele onderwijs open te houden. Dat zeggen bronnen tegen de NOS. Het kabinet had om een vervroegd OMT-advies gevraagd vanwege de oplopende besmettingen.

Hoewel er veel besmettingen zijn op scholen, vindt het OMT dat er moet alles aan gedaan worden om ze niet te sluiten. Het advies geldt voor zowel basis- en middelbare scholen als universiteiten en hogescholen. Het kabinet zou dan eerst in andere sectoren moeten kijken wat er kan gebeuren om het aantal besmettingen terug te dringen.

Of het kabinet het advies overneemt, is niet duidelijk. Daarover zijn vandaag weer diverse overleggen. Morgen is er weer een persconferentie van demissionair premier Rutte en minister De Jonge.

• Mandera
Heel dubbel allemaal. Scholen zijn de hotspot op dit moment qua besmettingen maar ik snap ook dat de boel sluiten veel schade maakt.

Aan de andere kant vrees ik met grote vreze dat als men de scholen niet sluit er een andere sector weer de pisang is. Jullie mogen 1x raden......

Ik zou toch echt graag een UK model zien eigenlijk. Weet alleen niet of dat haalbaar is qua zorg. Vast niet.

• Piet_Piraat7
Tja wat blijft er over als je scholen niet wil sluiten?

- Horeca
- Niet-essentiële winkels
- Contactberoepen
- Sportscholen
- Thuisbezoek

Vermoed dat daar wel een streep door gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mandera
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:43:

- Horeca
- Contactberoepen
- Sportscholen
- Thuisbezoek

Ik denk zelf dat de horeca en cultuursector dan als eerste de lul zijn.

• horizon1978

- Horeca
- Contactberoepen
- Sportscholen
- Thuisbezoek

Evenementen, bioscoop, theater, musea.

En bezoek thuis: als kind ziek is -> minder bezoek -> minder verspreiding buiten gezin

[ Voor 11% gewijzigd door horizon1978 op 25-11-2021 11:47 ]

• Segafreak83
  • Laatst online: 12-12-2024
8)7 _O- ;w

Vergeet het maar met dit soort fratsen. Scholen open houden, dat is toch totaal niet meer houdbaar op het moment.

Wederom symptoom bestrijding en het niet bij de bron aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Empathy

Empathy

Extreme Audio

Phoolie schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:55:
[...]

Je hebt het over opbouwen, dan heb je het vast over krachttraining. Maar zelfs dat is mogelijk in de buitenlucht. Niet ideaal door de kou, absoluut, maar mogelijk is het wel.

Nou doe ik wel de aanname dat je het over krachttraining hebt, maar volgens mij is er echt niks wat je in een sportschool doet, wat niet buiten kan.
Krachttraining inderdaad. Buiten is op zich wel veel mogelijk, mits je de juiste spullen maar hebt. Maar er is nog niks concreets over het sluiten van de sportscholen gezegd, dus ik houd nog een klein beetje hoop (want ik heb de spullen niet).

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11

- Horeca
- Contactberoepen
- Sportscholen
- Thuisbezoek

En als dat maar deels gebeurt dan blijven de besmettingen rondgaan. Want de kinderen komen thuis en besmetten de ouders, ouders gaan op stap etc etc. Ik gun de kinderen het onderwijs maar als je wat wil bereiken (namelijk de golf breken) dan moet je de sectoren aanpakken waar de vele besmettingen vandaan komen. En dat is helaas ook onderwijs. Over 4 weken krijgen ze al vakantie. Verleng dat met 2 weken en doe 2 weken thuisonderwijs i.c.m. verplicht thuiswerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online

- Horeca
- Contactberoepen
- Sportscholen
- Thuisbezoek

haha, een streep door thuisbezoek? sure... Meeste besmettingen vinden thuis plaats. Benieuwd hoe het openhouden van het basisonderwijs echt de besmettingen de kop in gaat drukken in de thuissituatie
Heb het vermoeden; nul komma nul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:08
_Bailey_ schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:52:
[...]

haha, een streep door thuisbezoek? sure... Meeste besmettingen vinden thuis plaats. Benieuwd hoe het openhouden van het basisonderwijs echt de besmettingen de kop in gaat drukken in de thuissituatie
We hebben voor 80% geen zicht meer op de cases en BCO is afgeschaald. Dus ja, thuisbezoek vind ik een lastige, om het daar allemaal onder te scharen.

[ Voor 6% gewijzigd door TheRicolaa10 op 25-11-2021 11:53 ]

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• Segafreak83
  • Laatst online: 12-12-2024
[...]

Uiteraard gaat dat niet werken, maar dat interesseert ze niet of willen ze niet horen.

Ze durven gewoon geen beslissingen te nemen en kiezen voor "veilig" :r

• _Bailey_
  • Niet online
Segafreak83 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:54:
[...]

Uiteraard gaat dat niet werken, maar dat interesseert ze niet of willen ze niet horen.

Ze durven gewoon geen beslissingen te nemen en kiezen voor "veilig" :r
als het OMT nu adviseert in deze huidige situatie om het (basis)onderwijs gewoon open te houden, dan valt de ernst van de situatie nog wel mee denk ik zo.

Ook al staat in veel plaatsen het onderwijs letterlijk op klappen (veel klassen naar huis, veel leraren ziek thuis, sommige klassen al bezig met juf nr 6 of nr 7)

We polderen nog even lekker verder...

[ Voor 14% gewijzigd door _Bailey_ op 25-11-2021 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:32
Men is veel te bang om mensen tegen het hoofd te stoten, daarom zijn er allemaal halfzachte maatregelen.

Ik las ergens dat in de horeca maar 30% of zo de QRcheck goed doet. Of helemaal niet, of de geboortedatum of zo vragen (gegevens die je met een "valse" QR uit je hoofd kunt leren).

Daar kan veel strenger op gecontroleerd worden. En dan de mensen die onterecht binnen zijn gelaten beboeten én de ondernemer.

De QRcheck bestaat nu twee maanden. Ik ben vrijwilliger in een organisatie waar je alleen met QRCheck binnen mag. Ook gisteren hoorden we geregeld: "u bent de eerste die naar een legitimatiebewijs vraagt". En heel veel mensen die niet weten (ook al staat dat op je scherm in de app) dat je dat moet laten zien. Dat betekent dat er heel vaak maar een beetje halfbakken gecontroleerd wordt. Dat betekent niet dat iedereen die alleen maar gevraagd wordt naar zijn geboortedatum of initialen anders niet naar binnen had gemogen, vaak zijn de mensen het echt, maar wel dat misbruik van een QR van anderen heel makkelijk is.

Dat is maar één voorbeeld van mensen en organisaties die zich niet aan de regels houden. Hoe dat gaat bij anderhalve meter, handen wassen, bij klachten thuisblijven, niet met groepen bij elkaar komen kan iedereen zelf wel zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Meeste besmettingen vinden thuis plaats.
"Meeste bekende besmettingen vinden thuis plaats" bedoel je.

Van 80% van de besmettingen is de oorsprong onbekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:03:
[...]

"Meeste bekende besmettingen vinden thuis plaats" bedoel je.

Van 80% van de besmettingen is de oorsprong onbekend.
bedankt voor de correctie ;)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Mandera schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:46:
[...]

Ik denk zelf dat de horeca en cultuursector dan als eerste de lul zijn.
Daar mixen inderdaad de meeste bubbels tussen verschillende groepen mensen.
Dus dat is de meest logische plek om als eerste in te grijpen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

noppus schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:02:
Men is veel te bang om mensen tegen het hoofd te stoten, daarom zijn er allemaal halfzachte maatregelen.

Ik las ergens dat in de horeca maar 30% of zo de QRcheck goed doet. Of helemaal niet, of de geboortedatum of zo vragen (gegevens die je met een "valse" QR uit je hoofd kunt leren).

Daar kan veel strenger op gecontroleerd worden. En dan de mensen die onterecht binnen zijn gelaten beboeten én de ondernemer.

De QRcheck bestaat nu twee maanden. Ik ben vrijwilliger in een organisatie waar je alleen met QRCheck binnen mag. Ook gisteren hoorden we geregeld: "u bent de eerste die naar een legitimatiebewijs vraagt". En heel veel mensen die niet weten (ook al staat dat op je scherm in de app) dat je dat moet laten zien. Dat betekent dat er heel vaak maar een beetje halfbakken gecontroleerd wordt. Dat betekent niet dat iedereen die alleen maar gevraagd wordt naar zijn geboortedatum of initialen anders niet naar binnen had gemogen, vaak zijn de mensen het echt, maar wel dat misbruik van een QR van anderen heel makkelijk is.

Dat is maar één voorbeeld van mensen en organisaties die zich niet aan de regels houden. Hoe dat gaat bij anderhalve meter, handen wassen, bij klachten thuisblijven, niet met groepen bij elkaar komen kan iedereen zelf wel zien.
Veel ondernemers zijn idd niet happig om te controleren op QR. Begrijpelijk, het kan voor enorme omzetverliezen zorgen, dit restaurant in Amsterdam heeft het over 30% inkomstenverlies. Daar hoor ik meer ondernemers over, en ook sommigen die dus de QR-controle negeren omdat het ze gewoon teveel kost. Geen vet meer op de botten door voorgaande lockdowns, geen/weinig compensatie, dus het is of niet controleren en overleven of strikt eraan houden en failliet gaan. Als de overheid niet (genoeg) compenseert, is het voor hen een kwestie van overleven. Ik snap wel dat ze niet vrijwillig de rekening willen betalen voor die QR-code. Liever een lockdown voor iedereen mét compensatie dan maandenlang 25-30% minder inkomsten, hoorde ik een ondernemer zeggen. Tja, ik snap dat wel..

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• hoevenpe
  • Laatst online: 20:35
YakuzA schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:06:
Daar mixen inderdaad de meeste bubbels tussen verschillende groepen mensen.
Dus dat is de meest logische plek om als eerste in te grijpen.
Als je alle scholen openhoudt heeft dat weinig zin, een druppel op de gloeiende plaat.
Laat dan alles zoals het is, snel boosteren en accepteer code zwart.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:32
TerraGuy schreef op donderdag 25 november 2021 @ 12:15:
[...]

Veel ondernemers zijn idd niet happig om te controleren op QR. Begrijpelijk, het kan voor enorme omzetverliezen zorgen, dit restaurant in Amsterdam heeft het over 30% inkomstenverlies. Daar hoor ik meer ondernemers over, en ook sommigen die dus de QR-controle negeren omdat het ze gewoon teveel kost. Geen vet meer op de botten door voorgaande lockdowns, geen/weinig compensatie, dus het is of niet controleren en overleven of strikt eraan houden en failliet gaan. Als de overheid niet (genoeg) compenseert, is het voor hen een kwestie van overleven. Ik snap wel dat ze niet vrijwillig de rekening willen betalen voor die QR-code. Liever een lockdown voor iedereen mét compensatie dan maandenlang 25-30% minder inkomsten, hoorde ik een ondernemer zeggen. Tja, ik snap dat wel..
Als de hele horeca nou de scan toepast dan is er niks aan de hand. Maar omdat de ene tent zich niet aan de regels houdt om meer klanten aan te trekken voelt de ander zich ook genoodzaakt...

Ik ben benieuwd. Ik heb nu het gevoel dat het OMT het onderwijs wil openhouden omdat een sluiting voor sommige kinderen niet goed is... Dus omdat het voor misschien 2% niet goed is, moeten we de overige 98% maar opofferen... :/
Pagina: 1 ... 4 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ook hier gelden uiteraard de regels uit het beleid, let vooral op het volgende:
- niet op de man spelen
- geen generalisaties/verbasteringen
- onthou je van drogredeneringen en gebruik bronnen
- geen rants, dit is niet de plek voor je persoonlijke frustraties