Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
De strategie omtrend Blazor is al meerdere keren veranderd. Blazor voor 2018 was iets compleet anders dan wat het vandaag is. Zo was de focus van oorsprong Blazor WebAssembly (want server bestond namelijk niet).Cloud schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:33:
[...]
Huh? Misschien begrijp ik je verkeerd maar volgens mij was dat niet de bedoeling van Blazor hoor. De backend technologie was er grotendeels al (Razor Pages) en de rest is nog steeds gewoon ASP.Net Core.
De intentie van Blazor was volgens mij het toevoegen van interactiviteit aan dat bestaande pakket, maar dan met puur C#. Initieel volgde daaruit dan Blazor Server die middels React (dacht ik) partial updates aan een pagina kon doen. In een iets later stadium kwam daar Blazor WebAssembly bij die het nog verder naar de browser bracht, maar dat zou ik geen emulatie noemen
En met emulatie bedoelde ik letterlijk dat: IL-code die door een emulator in WASM werd uitgevoerd. Later werd dit direct in WASM uitgevoerd en sprong men terug naar emulatie als WASM niet beschikbaar was.
Blazor started off as a personal project created by Steve Sanderson of Microsoft. He showed it off at NDC Oslo in 2017. This first version was built upon a interpreted .NET CIL (Common Intermediate Language) runtime called DotNetAnywhere. While the features were limited the potential of Blazor was obvious right away.
(...)
As part of the official adoption Blazor has been rewritten from scratch by the ASP.NET team. DotNetAnywhere has been replaced with Mono which has a much more advanced and fully featured offering in terms of .NET runtime. Mono has been part of Microsoft since 2016 and is the official runtime for client platforms. Powering frameworks such as Xamarin and Unity, it makes a lot sense for it to also power Blazor.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Ja als je het persoonlijke/hobby project meerekent, dan zou je kunnen zeggen dat de 'strategie' inderdaad veranderd is in de loop der jarenDevWouter schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:12:
[...]
De strategie omtrend Blazor is al meerdere keren veranderd. Blazor voor 2018 was iets compleet anders dan wat het vandaag is. Zo was de focus van oorsprong Blazor WebAssembly (want server bestond namelijk niet).
Verder ken ik de ins en outs van hoe het allemaal aan de binnenkant werkt noch de historie ook niet. Voor mij is het een heel fijne techniek waarvan ik hoop dat er een goede toekomst in zit. Ik neem aan dat het tegenwoordig voor nieuwe ASP.Net Core apps een serieuze kandidaat is om in te zetten, zoals @Sebazzz ook al aangeeft.
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
Het is vooral om aan te geven hoe erg het veranderd is. En oorspronkelijk was het adoptiepad niet om het een template engine te maken. Het probleem was namelijk dat de technologie en de doelgroep niet op elkaar aansloot. Dus Microsoft moest opzoek naar een nieuwe doelgroep.Cloud schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:31:
[...]
Ja als je het persoonlijke/hobby project meerekent, dan zou je kunnen zeggen dat de 'strategie' inderdaad veranderd is in de loop der jarenIk ging even voor het gemak uit van de intentie van Microsoft met Blazor, dus het officiële adoptiepad.
Verder ken ik de ins en outs van hoe het allemaal aan de binnenkant werkt noch de historie ook niet. Voor mij is het een heel fijne techniek waarvan ik hoop dat er een goede toekomst in zit. Ik neem aan dat het tegenwoordig voor nieuwe ASP.Net Core apps een serieuze kandidaat is om in te zetten, zoals @Sebazzz ook al aangeeft.
Gezien er een groep backend developers de richting van database architect op ging hebben ze daar op in gesprongen. Zo zijn er partijen geweest die het verkocht hebben als de nieuwe Silverlight. Daar was het marketing team bij Microsoft niet erg blij van.

Persoonlijk krijg ik bij Blazor het classic ASP gevoel. Goed product, maar gedoemd om een niche te worden. Dit terwijl de onderliggende concepten verdomd goed zijn.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Ja, wij hebben er hier ook wel eens naar gekeken (doen nu dotnet core/5 met TypeScript en React aan de voorkant) en dat was ook onze conclusie. Leuke idee, best goede uitvoering, maar te veel een niche om een hele bedrijfsstrategie op te baseren. Het risico dat het over 5 jaar niet meer bestaat of compleet achter loopt is te groot. De saaiere keuzes zijn op dit gebied vaak de betere, het laatste wat je wilt is een gedwongen rewrite omdat je op de verkeerde hypetrain sprong.DevWouter schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:03:
[...]
Persoonlijk krijg ik bij Blazor het classic ASP gevoel. Goed product, maar gedoemd om een niche te worden. Dit terwijl de onderliggende concepten verdomd goed zijn.
Ik moet bij Blazor idd aan Silverlight denken. Durf het absoluut niet te gebruiken.DevWouter schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:03:
[...]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Dat was natuurlijk wel weer een Microsoft alternatief voor iets waar de rest van de wereld flash voor gebruikte in mijn ogen.Lethalis schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:10:
[...]
Ik moet bij Blazor idd aan Silverlight denken. Durf het absoluut niet te gebruiken.
Javascript blijft toch hardnekkig vrees ik. Er zijn al legio pogingen geweest om middels transpilation het zelf schrijven van Javascript overbodig te maken, maar het blijft niche. Wellicht dat we met WebAssembly nog eens serieuze alternatieven krijgen.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Ach... Voor Silverlight hebben we nu ook een WebAssembly mogelijkheid! https://opensilver.net/Lethalis schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:10:
[...]
Ik moet bij Blazor idd aan Silverlight denken. Durf het absoluut niet te gebruiken.
Niet vervelend bedoeld, maar heb je ook een bron voor dit verhaal?DevWouter schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:03:
[...]
Het is vooral om aan te geven hoe erg het veranderd is. En oorspronkelijk was het adoptiepad niet om het een template engine te maken. Het probleem was namelijk dat de technologie en de doelgroep niet op elkaar aansloot. Dus Microsoft moest opzoek naar een nieuwe doelgroep.
Gezien er een groep backend developers de richting van database architect op ging hebben ze daar op in gesprongen.
Ik snap dat mensen bang zijn om Blazor in productie te nemen na het hele Silverlight debacle. Laten we inderdaad hopen dat dit niet weer zoiets is

Het klinkt vooral spectaculair, maar het valt wel mee. Dit is gewoon normaal: Een ontwikkelaar maakt iets cools, toont aan zijn manager en zijn manager maakt er iets anders van. In dit geval zag niemand er brood in dat er een complete emulatielaag in WASM kwam tenzij er een praktisch toepassing kwam. Die praktische toepassing werd snelle websites. Toen bleek dat de emulatie niet altijd gegegarandeerd kon worden, dus een JS versie. Toen low-powered devices (denk arme landen) en dus een server side mogelijkheid. Toen doelgroep gevonden (backend developers) dus de focus daarna verplaatsen.Cloud schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:38:
[...]
Niet vervelend bedoeld, maar heb je ook een bron voor dit verhaal?Het klinkt wel interessant maar dit is net wat te spectaculair/onbegrijpelijk voor mij om zo zonder enige bron iets mee te kunnen.
Wat je proeft is vooral ik die zuur is over het feit dat DotNetEverywhere uiteindelijk een (zeer goeie) template engine werd. Daarmee was mijn droom dat we overal .Net konden gebruiken ook aan diggelen.
Qua bronnen: Ik heb het op de voet gevolgd dmv podcasts en youtube. Tevens heb ik met de eerste generatie gespeeld vooral omdat ik het "waarom" niet begreep (je zag bijvoorbeeld complete WASM libraries van System.Text gedownload worden). Mocht je iets specifieks willen zoeken dan kan ik even snel voor je zoeken. Mocht je zelf willen zoeken dan is het waarschijnlijk DotNetRocks en Hanselminutes en waarschijnlijk rond 2017 en begin 2018.
Ho, wacht heel even.Ik snap dat mensen bang zijn om Blazor in productie te nemen na het hele Silverlight debacle. Laten we inderdaad hopen dat dit niet weer zoiets isHet zou fijn zijn wat stabiliteit op dit soort fronten te hebben. Dus de desktop en de web gerichte UI frameworks
Blazor werd vergeleken met Silverlight omdat het net zoals Silverlight een geweldige developer experience heeft (gebruikerservaring is wat anders). Silverlight was dan ook een fantastisch product en is vooral afgerekend omdat het ontwikkelaars daar veel slechte producten gemaakt heeft.
Alles wat vandaag en morgen gemaakt met Blazor zal over 10 jaar nog steeds goed werken. Wel vist Blazor in hele drukke vijver, maar ik zou een keuze voor Blazor niet betwijfelen.
Stil jij.Caelorum schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:18:
[...]
Ach... Voor Silverlight hebben we nu ook een WebAssembly mogelijkheid! https://opensilver.net/
Het kan erger hoor. Ik zit namelijk te wachten totdat iemand PeachPie en OpenSilver.net weet te combineren.
🠕 This side up
Denk ook dat dat komt door hoe er destijds over geblogd en gedemonstreerd is.DevWouter schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:03:
[...]
Het is vooral om aan te geven hoe erg het veranderd is. En oorspronkelijk was het adoptiepad niet om het een template engine te maken. Het probleem was namelijk dat de technologie en de doelgroep niet op elkaar aansloot. Dus Microsoft moest opzoek naar een nieuwe doelgroep.
Gezien er een groep backend developers de richting van database architect op ging hebben ze daar op in gesprongen. Zo zijn er partijen geweest die het verkocht hebben als de nieuwe Silverlight. Daar was het marketing team bij Microsoft niet erg blij van.
Het begon als "Kijk, we hebben de Mono-runtime geport naar WebAssembly, dus als je die tien MB aan runtime naar de browser laat downloaden, kan de browser daarna .NET-DLL's downloaden en uitvoeren! Of in ieder geval die code die de sandbox toestaat."
[ButWhy.gifv]
Nu wordt de ondersteunde API-surface die jouw code gebruikt daadwerkelijk gecompileerd naar vergelijkbare WASM-calls, praat de server tegen de browser over DOM-updates en "snapt" de code in welke omgeving het draait.
Verder geen professionele ervaring mee, alleen wat demo-apps gezien en gemaakt.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Er was een mooie site die allerlei natuurkundige concepten uitlegde door middel van Java applets.Koenvh schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 00:19:
Kun je de OpenJDK al in WASM draaien, zodat ik gewoon weer Java WebApplets online kan zetten? Vraag het voor een vriend natuurkundeleraar

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
JS OS bestaat tegenwoordig ook gewoon, dus ongetwijfeld.oisyn schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:40:
Is er inmiddels niet gewoon een javascript implementatie van een Java VM die applets kan draaien?
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Dat gewoon gewoon in 100% javascript (typescript)Koenvh schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 00:19:
Kun je de OpenJDK al in WASM draaien, zodat ik gewoon weer Java WebApplets online kan zetten? Vraag het voor een vriend natuurkundeleraar
Whaha, zo heb ik ooit mijn profielwerkstuk bij elkaar gejat / gehackt.Sebazzz schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:19:
Er was een mooie site die allerlei natuurkundige concepten uitlegde door middel van Java applets.
Zo'n Java-applet website gevonden die raketlanceringen kon simuleren. De broncode (of zelfs de applet zelve) gedownload en overal waar de maker zijn naam stond vervangen door onze namen.
Docenten waren zo laaiend enthousiast dat ze ons vroegen of ze het voor mochten dragen in een regionale competitie. Daar hebben we maar van afgezien

Volgens mij hadden we er een 9 voor of zo
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Ik heb nooit begrepen waarom Java daar zo populair voor was, maar het werkte wel goed. Misschien komt er met WASM wel een heropleving van Java WebApplets, Silverlight, en Adobe ShockwaveSebazzz schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:19:
[...]
Er was een mooie site die allerlei natuurkundige concepten uitlegde door middel van Java applets.
🠕 This side up
https://github.com/JasonHuang3D/WebAssembly-ExamplesKoenvh schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:20:
[...]
Ik heb nooit begrepen waarom Java daar zo populair voor was, maar het werkte wel goed. Misschien komt er met WASM wel een heropleving van Java WebApplets, Silverlight, en Adobe Shockwave
Basically: AS3 -> JS --Emscripten-> WASM
Omdat je in Java wel gewoon willekeurige graphics kon tekenen.Koenvh schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:20:
[...]
Ik heb nooit begrepen waarom Java daar zo populair voor was, maar het werkte wel goed.
Mocht iemand nog een browser met daarin Java hebben draaien -> https://oisyn.nl/homeboxx/
[ Voor 15% gewijzigd door .oisyn op 18-01-2022 17:19 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
🠕 This side up
Ik weet niet waarom m’n auto nat is, maar het regende net.Koenvh schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:20:
[...]
Ik heb nooit begrepen waarom Java daar zo populair voor was, maar het werkte wel goed.
{signature}
Flash was volgens mij veel gangbaarder en makkelijker te gebruiken, dus zou ik dat eerder verwachten. Het werkte wel goed in Java, maar het lijkt me niet een voor de hand liggende keuze. Vandaar m'n opmerking.Voutloos schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:04:
[...]
Ik weet niet waarom m’n auto nat is, maar het regende net.
(Excuses voor de auto, ik schoot uit met de tuinsproeier
🠕 This side up
Java Applets: 1995gekkie schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:02:
Waren de java-applets er niet wat eerder dan het hele flash gebeuren (met aanvullend het idee van cross-"platform" (browser, cli, gui). En Flash wat later wat ook wat haalbaarder was voor de wat meer grafisch ingestelde onder ons op de creatieve opleidingen ?
Flash: 1996
Java Applets was volgens mij ook meer toegespits op wetenschappelijke applicaties terwijl flash vooral (vector) animaties waar later dusdanig veel applicatie functionalitieit toegevoegd werd dat men er games in kon maken.
Ik kan me niet herinneren dat Flash op enigerlei wijze serieus werd genomen toen ik aan een universiteit studeerde inderdaad.DevWouter schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:12:
[...]
Java Applets: 1995
Java Applets was volgens mij ook meer toegespits op wetenschappelijke applicaties terwijl flash vooral (vector) animaties waar later dusdanig veel applicatie functionalitieit toegevoegd werd dat men er games in kon maken.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Ik had niet de indruk dat Flash vanaf z'n incarnatie zo ontzettend snel op het web van de grond is gekomen en dat dat bij java-applets een stuk vlotter ging. Maar goed dat kan ook aan m'n eigen blikveld van die tijd hebben gelegen.DevWouter schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:12:
[...]
Java Applets: 1995
ActionScript werd pas geintroduceerd in 2000. Dus toen gingen ze pas bij elkaar in het vaarwater zitten (eigenlijk met de introductie van Flex). En nee, ik kan me ook niet herinneren of Flash echt breed geadopteerd werd. Volgens mij had Java op een gegeven moment een negatieve associatie waardoor heleboel websites oversprongen. Ook werd de wereld steeds meer ingericht op multimedia (denk aan youtube pre-google).gekkie schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:03:
[...]
Ik had niet de indruk dat Flash vanaf z'n incarnatie zo ontzettend snel op het web van de grond is gekomen en dat dat bij java-applets een stuk vlotter ging. Maar goed dat kan ook aan m'n eigen blikveld van die tijd hebben gelegen.
Plus dat ik de indruk heb dat er ook een hoop kwam vanuit macromedia's dreamweaver als de niet al te beroerde HTML editor (voor iedereen die niet met een plaintext editor uit de voeten kon).DevWouter schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:36:
[...]
ActionScript werd pas geintroduceerd in 2000. Dus toen gingen ze pas bij elkaar in het vaarwater zitten (eigenlijk met de introductie van Flex). En nee, ik kan me ook niet herinneren of Flash echt breed geadopteerd werd. Volgens mij had Java op een gegeven moment een negatieve associatie waardoor heleboel websites oversprongen. Ook werd de wereld steeds meer ingericht op multimedia (denk aan youtube pre-google).
Achja aan mij grotendeels voorbij gegaan en altijd een hekel gehad aan sites met veel flash.
Die knopjes en menu's zijn dan geëvolueerd naar volledige websites, zodat de grafische designers volledig los konden gaan. Niet dat ik ooit veel Flash heb gedaan, maar ik vermoed dat je bij sommige van die Flash websites er niet aan wil beginnen om dat in een Java Applet proberen te maken.
Flash was een animatie tool welke steeds meer scripting ondersteuning kreeg terwijl Java Applets gewoon sandboxed applicaties zijn. Eigenlijk compleet onvergelijkbaar.Giesber schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:48:
Zoals ik het mij herinner werd Flash eerst gebruikt voor knopjes, menu's en dergelijke. Terwijl Java Applets eerder de stukjes applicatie waren die dan op de pagina zelf stonden.
Die knopjes en menu's zijn dan geëvolueerd naar volledige websites, zodat de grafische designers volledig los konden gaan. Niet dat ik ooit veel Flash heb gedaan, maar ik vermoed dat je bij sommige van die Flash websites er niet aan wil beginnen om dat in een Java Applet proberen te maken.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Vergeet het geluid niet! Zoef als het menu opengaat, bzzzzt bij een klik, en natuurlijk alles glimmend.Ghehe schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:41:
Ik ben blij dat we van Flash af zijn maar er waren wel echte pareltjes in design, interactiviteit en animaties die ik niet zie in gewoon html en javascript. Dus het is wel wat saaier geworden (of ik ben saaier geworden)

Schrijf je ook nog in mijn gastenboek?
[ Voor 9% gewijzigd door Koenvh op 20-01-2022 15:52 ]
🠕 This side up
Op een of andere manier doet mij dit denken aan een stukje software dat je in de Windows 95 tijd bij Microsoft Works kreeg. Althans, dan stond toen op de familie PC. Dat was een interactieve foto van een rijk uitgevoerd kantoor. Op je bureau lag dan een rekenmachine en als je daar op klikte opende het de windows rekenmachine, een wereldbol voor internet explorer, zo'n ouderwetse kaartenbak voor adresboek, papieren met tabellen en grafieken opende Excel, andere documenten Word. Ik kan daar geen screenshot van vinden want ik weet niet hoe het heet, maar dat was denk ik bedoeld om mensen te helpen met de overstap naar digitaal.Koenvh schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:50:
[...]
Vergeet het geluid niet! Zoef als het menu opengaat, bzzzzt bij een klik, en natuurlijk alles glimmend.
[Afbeelding]
Schrijf je ook nog in mijn gastenboek?
Nu wil ik er eentje maken van zo'n verschrikkelijke kantoor stock foto met veels te blije mensenThomasG schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:08:
[...]
Op een of andere manier doet mij dit denken aan een stukje software dat je in de Windows 95 tijd bij Microsoft Works kreeg. Althans, dan stond toen op de familie PC. Dat was een interactieve foto van een rijk uitgevoerd kantoor. Op je bureau lag dan een rekenmachine en als je daar op klikte opende het de windows rekenmachine, een wereldbol voor internet explorer, zo'n ouderwetse kaartenbak voor adresboek, papieren met tabellen en grafieken opende Excel, andere documenten Word. Ik kan daar geen screenshot van vinden want ik weet niet hoe het heet, maar dat was denk ik bedoeld om mensen te helpen met de overstap naar digitaal.
Tot aan Flex inderdaad. Die was toch echt om sandboxed applicaties te maken. En kon gelukkig later ook compilen naar JS ipv dat je de flash player moest gebruiken.Janoz schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:23:
[...]
Flash was een animatie tool welke steeds meer scripting ondersteuning kreeg terwijl Java Applets gewoon sandboxed applicaties zijn. Eigenlijk compleet onvergelijkbaar.
Dat was Microsoft Bob.ThomasG schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:08:
[...]
Op een of andere manier doet mij dit denken aan een stukje software dat je in de Windows 95 tijd bij Microsoft Works kreeg. Althans, dan stond toen op de familie PC. Dat was een interactieve foto van een rijk uitgevoerd kantoor. Op je bureau lag dan een rekenmachine en als je daar op klikte opende het de windows rekenmachine, een wereldbol voor internet explorer, zo'n ouderwetse kaartenbak voor adresboek, papieren met tabellen en grafieken opende Excel, andere documenten Word. Ik kan daar geen screenshot van vinden want ik weet niet hoe het heet, maar dat was denk ik bedoeld om mensen te helpen met de overstap naar digitaal.

De Java Applets UI laag was ook meer gericht op snel dingen in elkaar draaien die functioneel zijn met standaard JXxx componenten, Flash was gewoon beter voor het maken van mooie dingen.Janoz schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:23:
[...]
Flash was een animatie tool welke steeds meer scripting ondersteuning kreeg terwijl Java Applets gewoon sandboxed applicaties zijn. Eigenlijk compleet onvergelijkbaar.
Ik wilde nog naar Flex refereren inderdaad, maar wat ik voornamelijk aan wilde geven was dat beide niet zomaar te vergelijken zijn. Zelf bij flex had je toch meer een tool om interfaces mee te maken waar veel aan te scripten was, terwijl een applet een applicatie is die toevallig ook een GUI kan renderen. Je kon met beiden misschien uiteindelijk hetzelfde, maar de originele focus was anders.Caelorum schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:18:
[...]
Tot aan Flex inderdaad. Die was toch echt om sandboxed applicaties te maken. En kon gelukkig later ook compilen naar JS ipv dat je de flash player moest gebruiken.
Applets waren ook niet bedoeld om mooie dingen mee te makenRagingPenguin schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:24:
[...]
De Java Applets UI laag was ook meer gericht op snel dingen in elkaar draaien die functioneel zijn met standaard JXxx componenten, Flash was gewoon beter voor het maken van mooie dingen.
[ Voor 27% gewijzigd door Janoz op 20-01-2022 17:23 ]
Maar bij docs.micrsoft.com krijg ik het volgende scherm
/f/image/ffabOO0tbbQgHbYI4WQjWmb3.png?f=fotoalbum_large)
Het is nog wel een verschil of je akkoord gaat met het privacy statement, of dat je je aan wilt melden voor "helpful tips, and more!". ( Ja natuurlijk kun je in de privacy statement ook zetten dat je mensen gaat lastig vallen, maar toch lijkt het mij niet helemaal de bedoeling ).

En ja, je kunt het gewoon skippen, maar ik heb een hekel aan dit soort agresieve manieren om je op een mailing list te krijgen, want het zit in de verplichte flow om uberhaupt te kunnen reageren daar.
[ Voor 11% gewijzigd door Woy op 20-01-2022 17:53 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Dat apparaat bij de haard, moet dat een Computer Electro voorstellen? 🤔
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Oh wauw... Dat ding heb ik ook gehad.RayNbow schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:59:
[...]
Dat apparaat bij de haard, moet dat een Computer Electro voorstellen? 🤔
Daar lijkt het wel op. Als ik verder zoek dan blijkt dat Geosafari te starten in Bob (een educatief quiz). En als ik verder zoek dan kom ik hier op uit:
/f/image/HiKysL0ts6o3audxLzxUn0dX.png?f=fotoalbum_large)
Bron YouTube: The GeoSafari Jr. was a cleverly flexible kid's game bevestigt ook dat het in Microsoft Bob zit. Crap, blijkbaar niet.
Ghehe
Maar nee denk je. Ben een slechte dever, ik drink geen koffie.
Nee, met de tranen van Microsoft Developers.
Ik denk dat ik opteer voor een bakkie thee of een goed glas gemeentepilsGhehe schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:01:
[...]
Nee, met de tranen van Microsoft Developers.
Zitten nog best wat verschillen in PrinceJS en de originele DOS-versie, met name dus in de mechanics.
• In het origineel heb je 3 tegels nodig voor een running jump. Hij springt ook altijd pas aan het einde van een tegel. Er is wel een trucje om het met 2 tegels te kunnen: helemaal naar de rand lopen, en dan terug rennen en meteen weer heen sliden en springen. Dit trucje werkt in PrinceJS niet, en sprongen moet je ook beter timen omdat hij op vrijwel elke plek kan springen (loopt niet eerst tot het eind van de huidige tegel), al geeft het wel wat meer bewegingsvrijheid.
• Je kunt in het origineel niet hangen aan een tegel, loslaten, en 3 verdiepingen lager weer hangen. In level 3 kun je op die manier het skelet skippen, in het origineel val je daar te pletter.
• Als je meteen je zwaard wegstopt bij je shadow op level 12, dan wordt je afgemaakt in het origineel. Je moet eerst een beetje vechten.
• De leap of faith die daarop volgt werkte pas nadat de muziek gestopt was. Dit is overigens inmiddels gefixed
• Het gevecht met Jaffar is iets moeilijker in het origineel, hij blockt meer aanvallen. Maar nog steeds lang niet zo moeilijk als toen ik dit zo'n 30 jaar geleden speelde
Ik denk dat PoP de eerste game is die ik destijds volledig heb uitgespeeld, zonder cheats of walkthrough.
* Ghehe is nog aan zijn laatste taakje van de sprint bezig (refactoring
Omg... ik wist niet dat PrinceJS bestond. Crap. Dit gaat mij wellicht tijd kosten..oisyn schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:16:
Zo, Prince of Persia nu ook in DOSBox doorgespeeld (single run, ging maar een paar keer dood omdat ik aan de PrinceJS mechanics gewend was, 8 minuten over).
PS
Of niet... ben al opgespiest. En neergestoken.
Dit is te lang geleden
[ Voor 9% gewijzigd door Lethalis op 21-01-2022 16:31 ]
Hey ik ben zowaar best productief geweest. Mag ik ook even mijn hoofd wat rust geven
https://niels.nu
Voor het eerst gespeeld op een 286 met een zwart/wit scherm. Of ik het uitgespeeld heb, herinner ik me niet meer.Hydra schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:00:
Jemig. Prince of Persia. Toen ik dat speelde was ik zo jong dat ik volgens mij niet verder ben gekomen dan het eerste level.
https://fgheysels.github.io/
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/Pe6vhO16aiC9W7HXfAuMCTwa.gif?f=user_large)
Voorheen lukte het me alleen maar met wat button mashing, maar de resultaten waren best bedroevend. De aanval na de blok was altijd wel simpel: eerst UP voor de blok, daarna SHIFT voor de aanval. Maar het lukte me nooit om na een aanval weer opnieuw een blok te doen.
Ik dacht altijd dat het om timing ging, dus ik heb de sourcecode erbij gepakt om uit te vogelen wanneer je nou precies moet drukken. Eerst de originele PoP source code, maar dat is assembly en ik had geen zin om daar doorheen te waden. Dus toen maar naar PrinceJS gekeken, met bijkomend voordeel dat ik in de browser dan gewoon breakpoints kan zetten.
Het antwoord vond ik niet eens in de source. Er zit een guard op level 8 die bijzonder pittig is, 1 scherm naar rechts van de start (bovenstaande gif komt daar vandaan), dus dat was een goede testcase om te bestuderen. Ik zette wat breakpoints hier en daar, maar op een of andere manier werd de "striketoblock" breakpoint maar heel sprodisch gehaald, dus ik ging kijken naar "blocktostrike", het overgaan van een blok naar een aanval die iedereen wel snapt. Terwijl ik wat zat te spelen om die breakpoint te triggeren kwam ik erachter. Het gaat er niet om dat je na UP de SHIFT goed timet. Het gaat erom dat je SHIFT indrukt terwijl UP ook nog ingedrukt is. MIND=BLOWN.
Dit betekent dat je voor de blok na een aanval, ook UP moet indrukken terwijl SHIFT nog ingedrukt is. En dus druk je niet alternating op SHIFT en UP, je houdt ze eigenlijk allebei vast en je laat SHIFT en UP alternating los
De reden dat ik dit wilde weten is omdat ik PoP2 in DOSBOX aan het spelen ben en die birdmen die je vanaf level 10 tegenkomt zijn teringpittig
.edit2: Het lukt, maar het is iets lastiger in PoP2
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/ICmF0H6s8UDeLFCErJydoQqO.gif?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door .oisyn op 24-01-2022 01:59 ]
(Of misschien stond dit in de vorige eeuw gewoon in de manual, of de tip hotline.
En nu heb je natuurlijk een key binding gemaakt die de perfecte up+shift uitvoert.
{signature}
Nope, ik heb dat zowaar gechecktVoutloos schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:20:
Of misschien stond dit in de vorige eeuw gewoon in de manual
Nu nog een stap naar voren zetten elke keer als die vent naar achteren stapt, zodat je hem van het randje af duwt..oisyn schreef op zondag 23 januari 2022 @ 16:08:
Zo, hèhè, naar al die jaren ben ik er eindelijk achter hoe je dit soort rallies doet:
[Afbeelding]
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Zo zag ik laatst een video over Super Mario op de SNES. Normaal begon je weer in het eerste level als als je levens op waren. Maar door START en B (of A, weet ik niet meer) ingedrukte te houden begon je opnieuw in het level waar je dood ging. Dat stond blijkbaar dus gewoon in de handleiding, die niemand heeft gelezenVoutloos schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:20:
(Of misschien stond dit in de vorige eeuw gewoon in de manual, of de tip hotline.)
Hmm... Ik heb de Super Mario World handleiding net opgezocht en doorgelezen (inclusief de originele van 1991) maar daar zie ik niet 1-2-3 dat er in staan.
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Uh, @googledrive, are you doing okay? This file literally contains a single line with the number "1". pic.twitter.com/4tLhOzQY1T
— Dr. Emily Dolson (@emilydolson@ecoevo.social) (@emilyldolson) 24 januari 2022
https://news.ycombinator.com/item?id=30060405#30061080
Ben wel benieuwd of die reactie dat het illegaal zou zijn volgens GDPR enige kern van waarheid heeft, want ik ben ook wel eens geraakt door dit soort systemen en je ziet ook veel mensen die hun hele Google of Microsoft account zijn kwijtgeraakt omdat ze foto's van badderende/zwemmende kinderen in hun back-up hadden staan...oisyn schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:26:
Helaas, 0 en 1 vallen onder auteursrecht. Beter maar ander talstelsel gaan gebruiken dan binary...
[Twitter]
.oisyn schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:26:
Helaas, 0 en 1 vallen onder auteursrecht. Beter maar ander talstelsel gaan gebruiken dan binary...
[Twitter]

🠕 This side up
Zelf heb ik het liefste selfhosting voor mijn kleine projectjes, maar hoe hebben jullie dat geregeld?
Ook nog even op het werk in de chat aandacht gegeven, maar sit is wel waar ik altijd voor vrees als ik aan cloudhosting denk.
Ik gebruik veel AWS (vooral in m'n werk, niet heel erg privé), maar daar heb ik ook wel een gratis accountje om af en toe wat te spelen met free tier zooi. Daarop staat dan ook een budget monitor die alerts verstuurt als de (projected) monthly costs boven de 10 euro uitkomen. Dat voorkomt natuurlijk al dat je zoals in bovenstaand voorbeeld pas na een maand merkt dat je een rekening van 11k gepresenteerd krijgt.P-Storm schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:52:
Oef, ik kwam dit tegen. https://www.troyhunt.com/how-i-got-pwned-by-my-cloud-costs/
Zelf heb ik het liefste selfhosting voor mijn kleine projectjes, maar hoe hebben jullie dat geregeld?
Ook nog even op het werk in de chat aandacht gegeven, maar sit is wel waar ik altijd voor vrees als ik aan cloudhosting denk.
In de twitter-thread komt ook naar voren dat de getallen 500, 174, 833, 285, 302, 186, 451, 336, 173, 266 ook niet toegestaan zijn..oisyn schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:26:
[Twitter]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Inderdaad cost monitoring en indien je projectje succes blijkt te hebben, kan je de extra tijd erin steken om de kosten te optimaliseren (met een caching layer oid)Mugwump schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:02:
[...]
Ik gebruik veel AWS (vooral in m'n werk, niet heel erg privé), maar daar heb ik ook wel een gratis accountje om af en toe wat te spelen met free tier zooi. Daarop staat dan ook een budget monitor die alerts verstuurt als de (projected) monthly costs boven de 10 euro uitkomen. Dat voorkomt natuurlijk al dat je zoals in bovenstaand voorbeeld pas na een maand merkt dat je een rekening van 11k gepresenteerd krijgt.
Privé: 1 VPS, fixed price, 100Gb storage. Gaat altijd goed.P-Storm schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:52:
Oef, ik kwam dit tegen. https://www.troyhunt.com/how-i-got-pwned-by-my-cloud-costs/
Werk: Er is billing alerting als iets uit de hand dreigt te lopen.
My team had a debate on what the best looping variable name is
— Carla Notarobot 🤖👩🏻💻 (@CarlaNotarobot) 19 januari 2022
i won

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Probleem was de kosten van het netwerk verkeer. Vaak is er bij een privé VPS de eerst zoveel microbits gratis.Kalentum schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:26:
[...]
Privé: 1 VPS, fixed price, 100Gb storage. Gaat altijd goed.
Werk: Er is billing alerting als iets uit de hand dreigt te lopen.
32 TB per maand. Ik red me er wel meeDevWouter schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:37:
[...]
Probleem was de kosten van het netwerk verkeer. Vaak is er bij een privé VPS de eerst zoveel microbits gratis.
[ Voor 18% gewijzigd door gekkie op 25-01-2022 18:28 ]

Mjah elk je moet resources aardig gaan micro-managen, op zich misschien ook wel goed om daar met enige regelmaat eens toe gedwongen te worden. Alleen is het vooraf soms wat lastig in te schatten en is een foutje zo gemaakt, wat het wel een vrij dure leerschool en stok achter de deur maakt voor je optimalisaties.Mugwump schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:57:
Op mijn werk word ik nog wel eens geconfronteerd met onverwachte cloudkosten. Zo heb je dingen als KMS Keys voor encryptie, waarbij je er heel goed op moet letten dat je ze cachet en niet elke keer opnieuw ophaalt. Ook een managed relationele database te klein schalen kan je juist heel veel extra kosten opleveren omdat er vanwege de kleinere memory size minder effectief met caching gewerkt kan worden en dus bakken IO wordt verstookt waar je nog weer los voor betaalt. Volgens mij scheelde opschalen van een instantie van 15 euro per maand naar 30 euro per maand iets van 6000 euro aan IO kosten per maand.
Voor een ogenschijnlijk wat groter bedrag de handel aftikken en minder financiële verrassingen, hooguit dat je het nog eens gaat merken in een performance bottleneck kan ook fijn zijn. Naast de plus voor risico's vanuit de IT kant, zijn de financiële risico's toch wel aardig vervelend.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Het valt allemaal best mee hoor afhankelijk van wat je precies gebruikt. En vergeet ook niet dat efficiënt gebruik van pay-per-use ook enorm kan schelen. Als je aan systemen werkt met seizoenspieken, korstondige piekaanleveringen van data, voornamelijk gebruik tijdens kantooruren en ga zo maar door, dan kun je flink besparen door efficiënt op en af te schalen.gekkie schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:33:
[...]
Mjah elk je moet resources aardig gaan micro-managen, op zich misschien ook wel goed om daar met enige regelmaat eens toe gedwongen te worden. Alleen is het vooraf soms wat lastig in te schatten en is een foutje zo gemaakt, wat het wel een vrij dure leerschool en stok achter de deur maakt voor je optimalisaties.
Voor een ogenschijnlijk wat groter bedrag de handel aftikken en minder financiële verrassingen, hooguit dat je het nog eens gaat merken in een performance bottleneck kan ook fijn zijn. Naast de plus voor risico's vanuit de IT kant, zijn de financiële risico's toch wel aardig vervelend.
En vergeet ook niet dat complexe systemen op grote schaal runnen ook geen kinderspel is. Een SQL-databaseje met een paar GB aan data draait vaak wel prima. Gooi je er terabytes in die ook intensief bevraagd worden, dan word je vaak geconfronteerd met een hele nieuwe klasse aan potentiële problemen. Dan is een SaaS-oplossing die dat vrijwel volledig voor je wegmanaged ook een flinke kostenbesparing op manuren en vaak een reductie in problematiek die je klant, al dan niet financieel, raakt.
Of je AWS keys lekken op Github, dan automatiseren mensen het voor je!Sebazzz schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:08:
Je hebt minder zorgen rondom hardware, maar je kan meer automatiseren en ook meer automatisch geld uitgeven.
Dan heb ik met onze "data science boys" toch liever alles on prem. We hebben ze de toegang tot de productie database server al ontzegd want efficiënte queries schrijven kunnen ze niet. Gewoon ALLES importeren en dan in het heilige R Studio hun ding doen (oftewel 90% van de data weer wegflikkeren). En on repeat. Dat zou ons duizenden euro's gekost hebbenMugwump schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:57:
Op mijn werk word ik nog wel eens geconfronteerd met onverwachte cloudkosten. Zo heb je dingen als KMS Keys voor encryptie, waarbij je er heel goed op moet letten dat je ze cachet en niet elke keer opnieuw ophaalt. Ook een managed relationele database te klein schalen kan je juist heel veel extra kosten opleveren omdat er vanwege de kleinere memory size minder effectief met caching gewerkt kan worden en dus bakken IO wordt verstookt waar je nog weer los voor betaalt. Volgens mij scheelde opschalen van een instantie van 15 euro per maand naar 30 euro per maand iets van 6000 euro aan IO kosten per maand.

Ik ben niet tegen cloud hoor, kan prima werken. Zie de blog post hierboven. Draai je een high tragfic website met api's die veel gebruikt worden voor peanuts per maand. Totdat het fout gaat..
Zelfde verdienmodel als bij sommige telefoon providers, als je over je limiet gaat ga je echt serieus betalen.
Dat is volgens mij sowieso ook het gebruikelijke model, om een aparte reporting server (of DWH) in te richten met de (relevante) exports uit je productie database en daar de rapportages/data science op te draaien zodat een overijverige data analist/scientist niet per ongeluk de productieomgeving op de knieën brengt met een moeilijke query.sig69 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 02:20:
[...]
We hebben ze de toegang tot de productie database server al ontzegd want efficiënte queries schrijven kunnen ze niet.
Daarnaast kan je makkelijker je data van verschillende bronnen integreren en kan je meteen goede dimension/fact tables bouwen zodat je redelijk makkelijke joins hebt in je BI software en je ook niet in elk rapport je business logic opnieuw hoeft aan te brengen (wat geheid een keer vergeten wordt of aangepast moet worden).
Dit is in ieder geval de theorie zoals ik het begrepen heb. In de praktijk merk ik dat de wereld van Excel sheets aan elkaar hangt en het kaartenhuis elk moment in kan storten...

Als ik dan de infra van bijv. Gitlab zie, word ik toch wel een beetje jaloers...
Oh die hebben bij ons ook wel eens een on-prem (dev) cluster van dedicated datawarehouse hardware omver getrokken, wat ook niet bepaald kinderachtige machines zijn.sig69 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 02:20:
[...]
Dan heb ik met onze "data science boys" toch liever alles on prem. We hebben ze de toegang tot de productie database server al ontzegd want efficiënte queries schrijven kunnen ze niet. Gewoon ALLES importeren en dan in het heilige R Studio hun ding doen (oftewel 90% van de data weer wegflikkeren). En on repeat. Dat zou ons duizenden euro's gekost hebben
Ik ben niet tegen cloud hoor, kan prima werken. Zie de blog post hierboven. Draai je een high tragfic website met api's die veel gebruikt worden voor peanuts per maand. Totdat het fout gaat..
Zelfde verdienmodel als bij sommige telefoon providers, als je over je limiet gaat ga je echt serieus betalen.
Dit soort zaken kun je in de cloud overigens ook prima ondervangen hoor. Dit soort figuren zitten meestal op relationele databases. Dan heb je in de cloud natuurlijk alle varianten van VMs tot serverless. Daarin heb je dan weer allerlei mogelijkheden om limieten in te stellen.
Ik werk ook niet aan het soort sites als in de blogpost, maar aan systemen waar enorme bakken data doorheen vloeien en ik vind de cloud daarin op alle fronten een uitkomst. Ja je moet uiteraard letten op wat je doet, maar alle ellende die we on-prem hadden door onstuimige groei, piekperioden en ga zo maar door ondervang je met goed gekozen elasticitiet in je resources. Als het verschil tussen reguliere belasting en piekbelasting rustig een factor 10 kan zijn, dan is on-prem schalen lastig. Klanten verwachten dat data wel binnen X periode verwerkt is. Als je niet zelf een of ander resource sharing platform over vele klanten hebt gemaakt, dan moet je je hardware toch gaan schalen op de piekbelasting en dat wordt vrij duur. Terwijl je in de cloud gewoon even de compute resources laat autoscalen naar een factor 10 van de normale capaciteit voor een half uurtje per dag en dan weer automatisch laat terugschalen. Dat is dan gewoon goedkoper.
De cloud is zeker niet in alle gevallen de beste keuze, maar ik merk toch wel dat de basis van weerstand tegen de cloud vaak wantrouwen is. Dat heb ik ook altijd ervaren in traditionele omgevingen met on-premise hardware en een gescheiden opsafdeling. Je mag vaak in drievoud gaan verklaren waarom jij in vredesnaam denkt een beetje hardware nodig te hebben en het duurt lang voordat je het krijgt met alle hoepels waar je door moet springen. Aan de opskant is immers alles een kostenpost. Vanuit het perspectief van de (interne) klant zijn wat extra kosten vaak helemaal niet zo'n ramp en is de vertraging in time-to-market vele malen kostbaarder. Wat extra kosten voor IT-resources wegen niet op tegen de besparing die je haalt uit efficiënter management van voorraden, toegenomen conversie of wat ook het doel is van je oplossing.
En die data scientists die zitten te wachten tot de data over is, kosten niks?sig69 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 02:20:
[...]
Dan heb ik met onze "data science boys" toch liever alles on prem. We hebben ze de toegang tot de productie database server al ontzegd want efficiënte queries schrijven kunnen ze niet. Gewoon ALLES importeren en dan in het heilige R Studio hun ding doen (oftewel 90% van de data weer wegflikkeren). En on repeat. Dat zou ons duizenden euro's gekost hebben
Ik zeg niet dat je het perse verkeerd hebt (ik kan niet in jullie organisatie kijken) maar het is wel weer typisch dat het een beetje een "computers zijn duur en mensen goedkoop" verhaal is.
Op zich een interessant artikel, maar als je gemiddelde kosten $20/maand zijn dan stel je toch gewoon een billing alert in op $50, en een hard limiet op $100? Dan maar een keer even offline zijn terwijl je het uitzoekt.P-Storm schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:52:
Het grote voordeel en nadeel van moderne cloudoplossingen is de schaalbaarheid en het gebrek aan bottlenecks.
Zo heb ik ook wel eens een Google Maps API ergens bij een kleine klant neergezet die gemiddeld onder de 100 requests per maand zaten, maar toen ineens een advertentie geplaatst hebben en mij 250 euro gekost hebben. Uiteindelijk netjes op kunnen lossen met de klant, maar ik heb hier vooraf niet bij stilgestaan en achteraf snel de klant zelf een billing account aan laten maken en limits ingesteld (hard limiet op iets van 1500 euro want dat vonden ze prima, alert op 100 euro naar mij en naar de contactpersoon bij de klant).
Uitzonderlijke situaties kunnen voor uitzonderlijke resultaten zorgen, en met een cloud platform merk je daar zelf niks van tot je de rekening betaalt (of je alerts af gaan
Ach, hoe vaak ik dit soort prachtige architectuurplaatjes wel niet voorbij heb zien komen in organisaties waar alsnog de halve business met Excel sheets goochelt...DHH schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:14:
Dit is in ieder geval de theorie zoals ik het begrepen heb. In de praktijk merk ik dat de wereld van Excel sheets aan elkaar hangt en het kaartenhuis elk moment in kan storten...![]()
Als ik dan de infra van bijv. Gitlab zie, word ik toch wel een beetje jaloers...
Bij m'n huidige klant hebben ze ook data lakes, datawarehouse en datawhatevers om op allerlei wijzen inzichten uit data te halen. Wij hebben daarnaast in ons project ook een webtooltje zitten waarmee wat ruwe data snel opgevraagd kan worden (en ook geëxporteerd). Dat tooltje is populairder dan alle die andere zaken bij elkaar, want ze kunnen er makkelijk toegang toe krijgen en het heeft een exporteer-naar-Excel-knop. Meest gehoorde vraag is ook of er niet veel meer data geëxporteerd mag worden. Je hebt echt mensen die hun zoekopdrachtje zo segmenteren dat ze dagelijks 50 exportjes kunnen doen om alle data naar Excel te hijsen en daar los te gaan met ontdubbeling, oprollen en ga zo maar door. Totale werkverschaffing omdat al die datapreparatie in andere tooling al lang en breed gedaan is, maar dan moeten ze door de 23 hoepeltjes van IT heen springen om iets geregeld te krijgen en dan haken veel mensen af.
Superherkenbaar. En dan is 'even een extra kolommetje' gewoon iets wat ze zelf kunnen doen terwijl de data mensen een ETL moeten wijzigen, de datastructuur van het DWH moeten wijzigen EN hun rapportjes moeten aanpassen om dat kolommetje erbij te doen. En dat soort verzoekjes komen op de grote backlog terecht enzo.Mugwump schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:29:
[...]
Ach, hoe vaak ik dit soort prachtige architectuurplaatjes wel niet voorbij heb zien komen in organisaties waar alsnog de halve business met Excel sheets goochelt...![]()
Bij m'n huidige klant hebben ze ook data lakes, datawarehouse en datawhatevers om op allerlei wijzen inzichten uit data te halen. Wij hebben daarnaast in ons project ook een webtooltje zitten waarmee wat ruwe data snel opgevraagd kan worden (en ook geëxporteerd). Dat tooltje is populairder dan alle die andere zaken bij elkaar, want ze kunnen er makkelijk toegang toe krijgen en het heeft een exporteer-naar-Excel-knop. Meest gehoorde vraag is ook of er niet veel meer data geëxporteerd mag worden. Je hebt echt mensen die hun zoekopdrachtje zo segmenteren dat ze dagelijks 50 exportjes kunnen doen om alle data naar Excel te hijsen en daar los te gaan met ontdubbeling, oprollen en ga zo maar door. Totale werkverschaffing omdat al die datapreparatie in andere tooling al lang en breed gedaan is, maar dan moeten ze door de 23 hoepeltjes van IT heen springen om iets geregeld te krijgen en dan haken veel mensen af.
Ik ben er zelf wel fan van om een aantal gedenormaliseerde, gevalideerde en correcte ruwe exports te hebben waar mensen dan zelf mee kunnen prutsen en draaitabellen maken om precies de juiste informatie te krijgen.
Je moet daar inderdaad een beetje een evenwicht in vinden. Het is fijn als mensen voor hun eigen input gewoon zelf wat kunnen maken zonder dat dat een change-request voor nodig is die weken/maanden doorlooptijd nodig heeft.Kalentum schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:42:
[...]
Ik ben er zelf wel fan van om een aantal gedenormaliseerde, gevalideerde en correcte ruwe exports te hebben waar mensen dan zelf mee kunnen prutsen en draaitabellen maken om precies de juiste informatie te krijgen.
Maar op het moment dat het ook weer voor (automatische) input gebruikt wordt voor andere bedrijfskritische processen dan is zo'n procedure en wat extra thought over de architectuur en implementatie wel fijn natuurlijk. Want anders heb je binnen de kortste keren een grote big ball of mud, en is je bedrijf gewoon kwetsbaar.
Dat is ook prima mogelijk door bijv. een rapport in Power BI te maken waar al die tabellen inzitten, vervolgens de juiste gebruikers toegang geven tot dat rapport en waar nodig row-level-security toe te passen zodat Pietje in Amsterdam alleen zijn klanten kan zien en CEO Peter het hele land.Kalentum schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:42:
[...]
Vervolgens kan je vanuit Excel de dataset van Power BI ophalen en kunnen ze los op die gevalideerde bronnen. Op die manier is Excel ook prima in te zetten.
Het wordt pas een probleem als een van de afdelingen dan denkt dat het handig is om die geëxporteerde data weer te koppelen aan hun eigen Excel sheets met hun nieuwe/zelf gedefinieerde salesplannen/mailinglists/productgroeperingen/whatever en dat die een eigen leven gaan leiden.
Weet iemand of het mogelijk is om een functie te bouwen in Excel waarbij de gebruiker een stroomstoot krijgt zodra 'ie een VLOOKUP formule gebruikt?
Ik heb liever dat een data scientist even zit te wachten dan dat het hele bedrijf plat ligt. We moeten het doen met de resources die we hebben, dus ben al blij dat we een testomgeving hebben waarop ze kunnen doen wat ze willen.Hydra schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:55:
[...]
En die data scientists die zitten te wachten tot de data over is, kosten niks?
Ik zeg niet dat je het perse verkeerd hebt (ik kan niet in jullie organisatie kijken) maar het is wel weer typisch dat het een beetje een "computers zijn duur en mensen goedkoop" verhaal is.
Nou ja, zoals gezegd gaat het al mis bij het feit dat data scientists 'je hele bedrijf plat kunnen leggen'. Als ze al de mogelijkheid hebben om op operationele databases modellen of analyses te draaien, dan doe je dat op een read replica voor analytische doeleinden, niet op je master (of read replica) die ook je operationele workload moet bedienen.sig69 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:38:
[...]
Ik heb liever dat een data scientist even zit te wachten dan dat het hele bedrijf plat ligt. We moeten het doen met de resources die we hebben, dus ben al blij dat we een testomgeving hebben waarop ze kunnen doen wat ze willen.
Meestal is er een wisselwerking tussen analyse en operationeel. Als de analyse geen realtime component heeft, sure, geef ze een kopie van de data. Maar hebben ze om een reden de realtime data nodig dan zul je daarmee om moeten gaan.Mugwump schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:52:
[...]
Nou ja, zoals gezegd gaat het al mis bij het feit dat data scientists 'je hele bedrijf plat kunnen leggen'. Als ze al de mogelijkheid hebben om op operationele databases modellen of analyses te draaien, dan doe je dat op een read replica voor analytische doeleinden, niet op je master (of read replica) die ook je operationele workload moet bedienen.
Monitoring opzetten en ondersteuning opzetten. Meestal integreer ik dan de analysten in het ontwikkelteam.
Voor kleine projecten gewoon hosting / VPS kiezen met een vast maandtarief en daarmee accepteren dat het misschien traag of onbereikbaar wordt, zodra er veel traffic op is.P-Storm schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:52:
Het mooie van cloudoplossingen is dat ze meeschalen, maar de vraag is natuurlijk of je dat altijd nodig acht
Hoe dan? Je geeft mensen toch hopelijk geen write rechten op productie data?sig69 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:38:
Ik heb liever dat een data scientist even zit te wachten dan dat het hele bedrijf plat ligt.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.