De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬ Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 18 ... 49 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 21:08
ThomasG schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:21:
[...]
Met de kwaliteit van de Belgische wegen wisselt iedereen om de 2 seconden van rijbaan, om alle gaten te ontwijken. Dan hebben richtingaanwijzers ook gewoon geen nut meer :o

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:36
Niet van richting, ze rijden gewoon door de middenberm heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
Daar zijn al die CADO's toch voor ? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:51

Matis

Rubber Rocket

gekkie schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:55:
Daar zijn al die CADO's toch voor ? :p
Mooi ook dat mijn vrouw die afkorting nooit kan onthouden. Zodra we er langs ééntje rijden, stel ik haar altijd de vraag.

Dan hoor ik de kinderen op de achterbank al weer zuchten, want zij weten het wel _O-

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Vrouwen die geen affiniteit hebben met "calamiteiten", hoe kan dat nou :p

Misschien dan maar hernoemen naar iets van "BliPaDo" ?

[ Voor 28% gewijzigd door gekkie op 12-05-2022 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:02

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Matis schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:00:
[...]

Mooi ook dat mijn vrouw die afkorting nooit kan onthouden. Zodra we er langs ééntje rijden, stel ik haar altijd de vraag.

Dan hoor ik de kinderen op de achterbank al weer zuchten, want zij weten het wel _O-
Waarschijnlijk associeert ze het CADO nu vooral met de frustratie die ze elke keer ervaart waardoor haar hersens getraind zijn om die negatieve ervaring (en daarmee ook de term) zo snel mogelijk te vergeten.

Misschien helpt het als je haar wat hulpmiddelen aanbiedt zoals dat een "het is een cadeau voor een slachtoffer als bij calamiteiten de nooddienst kan over steken"?

Overigens wel luxe: Een extra entertainment systeem :+

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:02

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ken je het verhaal van je eigen framework / CMS die in lichtelijk aangepaste en uitgeklede fork (met autoloader ipv losse includes) opeens niet werkte? Ik kreeg nergens errors te zien uit mijn error/exceptionhandler.

Na stevig debuggen bleek het probleem daar in te zitten. De error.tpl template-file die de foutmeldingen moet tonen en een backtrace (indien debug_backtrace modus aanstaat) bevatte een functie die niet in Smarty vanuit de autoloader zat, en die ik het vroeger handmatig ingefrot heb. 8)7

Hoe dan 8)7.
All right, ik heb het getackeld, en ga n lekker rustig slapen :P
Blij dat het geen 02:00 uur is, want dan blijft het aan mijn kop knagen terwijl ik wil slapen.

Morgen maar een template-setje bouwen.

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 13-05-2022 00:19 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
AW_Bos schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 00:18:
Ken je het verhaal van je eigen framework / CMS die in lichtelijk aangepaste en uitgeklede fork (met autoloader ipv losse includes) opeens niet werkte? Ik kreeg nergens errors te zien uit mijn error/exceptionhandler.

Na stevig debuggen bleek het probleem daar in te zitten. De error.tpl template-file die de foutmeldingen moet tonen en een backtrace (indien debug_backtrace modus aanstaat) bevatte een functie die niet in Smarty vanuit de autoloader zat, en die ik het vroeger handmatig ingefrot heb. 8)7

Hoe dan 8)7.
All right, ik heb het getackeld, en ga n lekker rustig slapen :P
Blij dat het geen 02:00 uur is, want dan blijft het aan mijn kop knagen terwijl ik wil slapen.

Morgen maar een template-setje bouwen.
Smarty, dat is een library waar ik al jaren niet van gehoord heb. Wordt die wel nog onderhouden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:03

ElkeBxl

Tassendraagster

Laatste release blijkt van februari dit jaar te zijn dus kennelijk is er toch nog wel actieve community. De website van Smarty brengt me ook direct terug naar mijn PHP tijd meer dan 15 jaar geleden (toen PHP 5 net uit was), heerlijk om zo'n design weer te zien. Dat is echt jaren geleden dat ik nog eens een phpBB gezien heb.

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
ElkeBxl schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:12:
Laatste release blijkt van februari dit jaar te zijn dus kennelijk is er toch nog wel actieve community. De website van Smarty brengt me ook direct terug naar mijn PHP tijd meer dan 15 jaar geleden (toen PHP 5 net uit was), heerlijk om zo'n design weer te zien. Dat is echt jaren geleden dat ik nog eens een phpBB gezien heb.
Precies diezelfde gedachte hier ja. Smarty voelde ook voor mij als 15 jaar terug. En inderdaad die website..., volgens mij ook niet meer veranderd in die 18 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Edit: nevermind.

[ Voor 100% gewijzigd door CodeCaster op 13-05-2022 08:58 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Goed album d:)b

* Matis slingert Nirvana weer aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghehe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 15:58

Ghehe

400 pound hacker

ElkeBxl schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:12:
Dat is echt jaren geleden dat ik nog eens een phpBB gezien heb.
Ah phpBB, had onlangs nog eens liggen zoeken of er al een phpBB v4 of v5 was ondertussen maar blijkbaar is dat ook een beetje blijven steken. Ik vermoed dat er gewoon minder animo is dezer dagen voor een forum te draaien en dus minder devvers die zo'n opensource project willen steunen met hun tijd en kennis? Spijtige zaak imho (forums >> discord, slack, ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Ghehe schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:44:
[...]

Ah phpBB, had onlangs nog eens liggen zoeken of er al een phpBB v4 of v5 was ondertussen maar blijkbaar is dat ook een beetje blijven steken. Ik vermoed dat er gewoon minder animo is dezer dagen voor een forum te draaien en dus minder devvers die zo'n opensource project willen steunen met hun tijd en kennis? Spijtige zaak imho (forums >> discord, slack, ...)
WARNING: All discussion is moving to https://reddit.com/r/smarty, please go there! This forum will be closing soon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

RobertMe schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 07:49:
[...]

Smarty, dat is een library waar ik al jaren niet van gehoord heb. Wordt die wel nog onderhouden?
Ja, nog steeds. Anders had ik wel voor Twig gekozen. Versie 4 heb ik vers binnengehaald via Composer. Voorheen gebruikte ik nog versie 3.

Het viel mij gisteren pas op dat die addon voor implode-implementatie niet echt veel meerwaarde had, omdat Smarty al op alternatieve methode implode ondersteunt :p

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 13-05-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

[...]

Er wordt nog wel aan ontwikkeld, maar voor mijn gevoel minder snel.

De animo om een forum te starten is de afgelopen jaren echt minder geworden, en vooral met dank aan de sociale media, lijkt mij. Ik had ook een forum (zelf gemaakt) op een jongerencommunity-website. Maar op het moment dat Hyves en later Facebook uit de grond schoten, nam het gebruik van mijn forum behoorlijk af.

Over phpBB 3 gesproken: Ik heb een maand of drie geleden een website overgenomen (erg Web 1.0 :p) die ik momenteel aan het refurbishen ben. Ook daar zat een forum bij in phpBB3.0 terwijl 3.3 al uit is. Ik heb inmiddels het forum geimporteerd in een verse laatste 3.0 omdat het forum echt vervuild was met vreemde update mappen en bergen aan ongebruikte template-styles. Maar ook het animo daar zie ik aflopen. Omdat er leuke content in staat bewaar ik het forum gewoon. En oh ja, en update ik deze nog eens naar 3.3.

[ Voor 23% gewijzigd door AW_Bos op 13-05-2022 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 12:50

DaFeliX

Tnet Devver
AW_Bos schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:17:
[...]

Ja, nog steeds. Anders had ik wel voor Twig gekozen. Versie 4 heb ik vers binnengehaald via Composer. Voorheen gebruikte ik nog versie 3.

[...]
Ik heb ook nog wel 'ns te maken met Smarty :'(

En elke keer als ik hier over nadenk, dan proef ik weer die zoete ironie van 't feit dat PHP (dat ooit begon als een template engine), voorzien moet worden van een template engine om er lekker mee te kunnen werken...

Maar Twig FTW!

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

DaFeliX schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:23:
[...]

Ik heb ook nog wel 'ns te maken met Smarty :'(

En elke keer als ik hier over nadenk, dan proef ik weer die zoete ironie van 't feit dat PHP (dat ooit begon als een template engine), voorzien moet worden van een template engine om er lekker mee te kunnen werken...

Maar Twig FTW!
Ja, templates zijn eigen overbodig omdat PHP dit al prima zelf kan. Maar de helpers erin, he, zodat je hele forms kan bouwen enzo.... :P

Ik gebruik Smarty al 15 jaar, en ben het zo gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 00:57

Koenvh

Hier tekenen: ______

[...]

Er zijn tegenwoordig genoeg modernere alternatieven voor phpBB, zoals Vanilla Forums, Discourse, en Flarum.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Koenvh schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:34:
[...]

Er zijn tegenwoordig genoeg modernere alternatieven voor phpBB, zoals Vanilla Forums, Discourse, en Flarum.
Wat mist phpBB tegenwoordig nog vergeleken met de genoemde forums, volgens jouw?
Mentions, UTF-8 en emoji's zitten er gewoon in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

AW_Bos schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:36:
[...]

Wat mist phpBB tegenwoordig nog vergeleken met de genoemde forums, volgens jouw?
Mentions, UTF-8 en emoji's zitten er gewoon in.
Standaard ondersteuning voor mobiel, minder knopjes die niemand gebruikt, makkelijk de laatste berichten kunnen zien in plaats van alles ingedeeld in categorieën, zoekfunctie die iets beter is in vinden. phpBB werkt prima, maar voelt qua gebruik wel heel traditioneel aan, en voor fora waar niet veel actieve gebruikers zijn werkt dat minder.

Ter vergelijking:
http://www.try-phpbb.com/33x/
https://demo.flarum.site/
https://open.vanillaforums.com/
https://try.discourse.org/

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

roeleboel schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:27:
[stevig gevloek]
ze komen in onze wijk glasvezel leggen (planningsfase is begonnen)
tot op 25 meter van mijn huis...
de overkant van het kruispunt waar ik aan woon wordt gedaan, mijne kant niet :(
ipv 1Gb/500Mb mag ik dus nog een aantal jaar verder met 85/35Mbit :(
[/stevig gevloek]
Maar enfin, de kaart van proximus was nog 'wat wazig', de nieuwe kaart van het bipt geeft aan dat mijn directe buren het wel gaan krijgen, das toch om mijn grijze haren van uit te trekken :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Nu online
Mijn persoonlijke G Suit blijft dus toch gratis. Ik had ook nog geen actie ondernomen om het te migreren :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

ThomasG schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:19:
Mijn persoonlijke G Suit blijft dus toch gratis. Ik had ook nog geen actie ondernomen om het te migreren :7
Ik was al weg, maar dat had achteraf dus niet gehoeven. Ik mis het verder niet echt, alleen de zoekfunctie en het spamfilter waren wel echt beter

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghehe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 15:58

Ghehe

400 pound hacker

roeleboel schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:18:
[...]

Maar enfin, de kaart van proximus was nog 'wat wazig', de nieuwe kaart van het bipt geeft aan dat mijn directe buren het wel gaan krijgen, das toch om mijn grijze haren van uit te trekken :(
Hier in de gemeente niets te bekennen van glasvezel of glasvezel in aantocht :'( Heb eigenlijk geen capaciteitsproblemen met mijn 70Mbps vdsl lijntje, maar mag wel wat goedkoper worden ipv elk jaar duurder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Koenvh schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:46:
[...]

Standaard ondersteuning voor mobiel, minder knopjes die niemand gebruikt, makkelijk de laatste berichten kunnen zien in plaats van alles ingedeeld in categorieën, zoekfunctie die iets beter is in vinden. phpBB werkt prima, maar voelt qua gebruik wel heel traditioneel aan, en voor fora waar niet veel actieve gebruikers zijn werkt dat minder.

Ter vergelijking:
http://www.try-phpbb.com/33x/
https://demo.flarum.site/
https://open.vanillaforums.com/
https://try.discourse.org/
Och ja, Discourse, wat al tien jaar vasthoudt aan alles met ajax-calls doen en je iedere klik minstens een halve seconde tegen een loading-spinner laten kijken.

Dat werkt dermate flow-, verwachting- en concentratieverstorend dat ik nog nooit langer dan tien seconden op die software heb kunnen werken.

Waarom zou je na een klik ergens op de hele inhoud van de view leeggooien om die te vervangen door een loading-spinner? Wanneer ben je dan uit de UX-klas gestapt, halverwege de introductie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Ghehe schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:16:
[...]

Hier in de gemeente niets te bekennen van glasvezel of glasvezel in aantocht :'( Heb eigenlijk geen capaciteitsproblemen met mijn 70Mbps vdsl lijntje, maar mag wel wat goedkoper worden ipv elk jaar duurder :+
Hier wel glasvezel en we hebben een fiber abbonement van Proximus nu bijna een jaar. We gaan het waarschijnlijk cancellen en downgraden naar een goedkoper. De enige reden dat we het hadden genomen was omdat we via een aan-de-deur verkoper een deal konden hebben voor een jaar fiber + netflix + Proximus TV die we niet konden laten liggen.

We hebben hier thuis die snelheid gewoon niet nodig met ons 2. De VPN van het werk waarop ik moet connecteren is toch traag en het is enkel ik met mijn partner die hier wonen. Dus als we iets streamen is het vaak samen dat we kijken, ik ben de enige die thuiswerkt, veel grootse downloads doen we niet, we kijken bijna geen netflix meer,... Moest die verkoper nog eens langskomen met zo'n deal zouden we het wel weer overwegen :P

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:06

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik heb het ook niet nodig, maar het is toch wel verdomde handig dat die ene download die je af en toe doet gewoon met 50MB/s binnenkomt.

Ik heb dus 500mbit glas, maar mijn desktop PC zat tot voor kort op een 100mbit lijntje op de router. Dat symptoom had ik al eerder geconstateerd, paar weken terug eindelijk een keer werk van gemaakt. Bleek een aderpaar verkeerd aangesloten. Maar dan merk je wel wat die 5x aan bandbreedte voor een verschil maakt, als je er op zit te wachten :)

(De directe aanleiding om het maar een keer te fixen was omdat ik even zo'n 30GB aan data aan het kopieren was naar mijn NAS, en dat zou 45 minuten gaan duren - door het kabeltje even te fixen en opnieuw proberen met 10x de snelheid was ik sneller klaar :Y))

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Voor downloads haalt het mij niet eens zoveel uit, want nu met Ziggo heb ik ook 300 mbps, maar vooral de upload is soms wel handig als je eens wat groters wilt uploaden. Vanaf deze zomer lekker 1000mbps up en download, en het eerste jaar ook nog zo'n 20 euro per maand goedkoper.

30 mbps of 1000 mbps maakt daar wel een lekker verschil

Het kabeltje ligt nu tot voor de deur, het moet alleen nog even binnen in de meterkast aangesloten worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Woy op 23-05-2022 10:54 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:26
Ik heb over een paar weken 200/200 via glas. De verhoging van de download van 180 nu zal ik niet merken.
Maar dat de upload van 30~35 naar 200 gaat zeker wel.

Zeker met 2 mensen die thuiswerken die ook het nodige met afbeeldingen en/of video moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

CodeCaster schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:02:
[...]

Och ja, Discourse, wat al tien jaar vasthoudt aan alles met ajax-calls doen en je iedere klik minstens een halve seconde tegen een loading-spinner laten kijken.

Dat werkt dermate flow-, verwachting- en concentratieverstorend dat ik nog nooit langer dan tien seconden op die software heb kunnen werken.

Waarom zou je na een klik ergens op de hele inhoud van de view leeggooien om die te vervangen door een loading-spinner? Wanneer ben je dan uit de UX-klas gestapt, halverwege de introductie?
Ik ben zelf ook niet zo'n fan van Discourse, maar heb zelf wel een Vanilla Forums opgezet, en dat werkt best leuk. Heel flexibel en aanpasbaar, waardoor ik alle onnodige zooi uit kon zetten (wie heeft er ooit de vrienden- en vijandenfunctie van phpBB gebruikt? :P)

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Nu online
Ik heb 1000/1000. Dat heb ik ook helemaal niet nodig. Maar toen ik mijn abonnement afsloot kon ik alleen kiezen tussen 100/100 en 1000/1000. Met een prijsverschil van 5 euro per maand was dat een no-brainer B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
met 100/100 kwamen de backups en hele sync toestanden s'nachts ook wel door.
Alleen de wederzijdse sync met de NAS van m'n ouders was een drama toen die nog op een ADSL lijntje zaten. Maar goed dat is nu ook glas, geen idee hoeveel mbit die hebben afgenomen.
't is dat het bij T-mobile allemaal niet zo boeiend is met mobiel en internet thuis om alles aan de unlimited te hangen. Enige nadeel is dat het misschien iets meer een SPOF is dan bij 2 leveranciers zitten, maar goed, tot nu toe overleef ik het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

.oisyn schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:49:
Ik heb het ook niet nodig, maar het is toch wel verdomde handig dat die ene download die je af en toe doet gewoon met 50MB/s binnenkomt.

Ik heb dus 500mbit glas, maar mijn desktop PC zat tot voor kort op een 100mbit lijntje op de router. Dat symptoom had ik al eerder geconstateerd, paar weken terug eindelijk een keer werk van gemaakt. Bleek een aderpaar verkeerd aangesloten. Maar dan merk je wel wat die 5x aan bandbreedte voor een verschil maakt, als je er op zit te wachten :)

(De directe aanleiding om het maar een keer te fixen was omdat ik even zo'n 30GB aan data aan het kopieren was naar mijn NAS, en dat zou 45 minuten gaan duren - door het kabeltje even te fixen en opnieuw proberen met 10x de snelheid was ik sneller klaar :Y))
Ik denk dat ik niet jouw punt helemaal volledig begrijp.
Ja, hogere internetsnelheid is prettig als je een keer iets (groots) wil downloaden.
Het tweede issue wat je schetst staat toch volledig los van de internetsnelheid? Je had een brakke kabel en daardoor had je geen gigabit in jouw lokale netwerk. Dat is inderdaad ruk en mooi voor je dat het is opgelost, maar ik zie 'm effe niet in de discussie of snel internet nodig is, tenzij jouw NAS op een remote plek staat waar je internet voor nodig hebt.
Maar dan weer de opmerking over 10x de snelheid en 500mbit glas die niet samen gaan, tenzij jouw lokale netwerk op 50mbit werkte, wat weer heel raar zou zijn.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@ZaZ ik zei dat snel internet best handig is als je er op zit te wachten. Ik zat met mijn desktop op 100mbit, dat scheelt toch een factor 5 met wat ik kan. En dat zie je dan terug in bijvoorbeeld een steam download, of wat dataoverdracht voor m'n werk.

Dat de directe aanleiding om het te fixen toevallig iets binnen mijn lokale netwerk was, doet toch verder niets af aan het eerdere gegeven? En ja, dat is dan een 10x verschil ipv 5x, maar dat is praktisch dezelfde ordegrootte.

[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 23-05-2022 23:19 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

.oisyn schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:18:
@ZaZ ik zei dat snel internet best handig is als je er op zit te wachten. Ik zat met mijn desktop op 100mbit, dat scheelt toch een factor 5 met wat ik kan. En dat zie je dan terug in bijvoorbeeld een steam download, of wat dataoverdracht voor m'n werk.

Dat de directe aanleiding om het te fixen toevallig iets binnen mijn lokale netwerk was, doet toch verder niets af aan het eerdere gegeven?
Ja, oké. Factor 5 met internet transfers is zeker prettig en genoeg voorbeelden te verzinnen waar je dat echt merkt.
Ik raakte je alleen een beetje kwijt toen je over de NAS begon in een verhaal die begon met "Ik heb dus 500mbit glas" en die twee hebben helemaal niets met elkaar te maken. Het kwam over alsof je dacht dat jouw internet abbo invloed heeft op de snelheid in je lokale netwerk. Dat jij dat zou denken kon ik me totaal niet voorstellen gezien je kennis van zaken over de meeste onderwerpen waar je over spreekt, dus vandaar dat ik opheldering vroeg.

Lekker op de bank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Oh zo, ik had het misschien wat onhandig geformuleerd idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
.oisyn schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:49:
[...]
Ik heb dus 500mbit glas, maar mijn desktop PC zat tot voor kort op een 100mbit lijntje op de router. Dat symptoom had ik al eerder geconstateerd, paar weken terug eindelijk een keer werk van gemaakt. Bleek een aderpaar verkeerd aangesloten. Maar dan merk je wel wat die 5x aan bandbreedte voor een verschil maakt, als je er op zit te wachten :) [...]
Herkenbaar. Hier kwam ik erachter toen ik 50GB moest downloaden en de download telkens onderbroken werd. Bleek 1 draadje niet ver genoeg de connector ingeduwd te zijn. Gewoon jaren mee gewerkt op 100 mbit zonder door te hebben ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik had toevallig ook een rotte kabel vorige week maar dat had ik meteen door. Ik ben namelijk best wel een beetje een (netwerk) nerd en bij mij gingen er wat alarmen af toen de negotiate resulteerde in 100mbit.

Mijn internet is helaas nog niet van glas omdat het hier nog niet beschikbaar is. Daarom maar het snelste Ziggo abonnement omdat ik toch wel redelijk wat services naar buiten draai. Vooralsnog is het wel genoeg maar zou toch graag een 1000/1000 lijn hebben

Lekker op de bank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Caelorum schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:31:
[...]

Herkenbaar. Hier kwam ik erachter toen ik 50GB moest downloaden en de download telkens onderbroken werd. Bleek 1 draadje niet ver genoeg de connector ingeduwd te zijn. Gewoon jaren mee gewerkt op 100 mbit zonder door te hebben ^_^
Ik gaf eerst de andere kant van de lijn de schuld als een download op zo'n 10MB/s bleef steken. Totdat een speedtest toch wel heel consistent 100mbit liet zien op verschillende momenten van de dag :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Nu online
.oisyn schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:53:
[...]

Ik gaf eerst de andere kant van de lijn de schuld als een download op zo'n 10MB/s bleef steken. Totdat een speedtest toch wel heel consistent 100mbit liet zien op verschillende momenten van de dag :P
Daarom zijn er ook veel switches die groen laten zien voor gigabit, en oranje voor 100 Mbit. Maakt het allemaal een stuk eenvoudiger.

Dat triggert wel weer OCD voor apparaten die geen gigabit adapter hebben }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:24
ThomasG schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:10:
[...]

Dat triggert wel weer OCD voor apparaten die geen gigabit adapter hebben }:|
Plak je dat lampje toch gewoon af? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ThomasG schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:10:
[...]
Daarom zijn er ook veel switches die groen laten zien voor gigabit, en oranje voor 100 Mbit. Maakt het allemaal een stuk eenvoudiger.
Daar kijk ik pas naar als ik een probleem constateer :).

[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 24-05-2022 09:53 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Standaard SAP blijft soms toch wel verbazen qua commentaarregels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfwPcT9uFew8We66UJ51jmhV9mA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IoviGTNVkCnHs6gHD2klDblX.png?f=user_large

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
psy schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:49:

[Afbeelding]
"Standaard SAP" -> is er ook zoiets als niet-standaard SAP wat nog erger is?

Sommige van die namen zijn ook wel ontzettend duidelijk :P

[ Voor 6% gewijzigd door RagingPenguin op 24-05-2022 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

RagingPenguin schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:53:
[...]

"Standaard SAP" -> is er ook zoiets als niet-standaard SAP wat nog erger is?

Tja. Standaard SAP is zoals SAP het zelf heeft geschreven, als je helemaal niets muteert aan het systeem.

Alles wat door andere ontwikkelaars is geschreven cq toegevoegd is dus niet standaard. Nogal veel in de praktijk, en dat is qua niveau en commentaar ook nogal divers.

Maar dat de SAP developers soms leuke comments toevoegen vind ik altijd wel grappig :)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlark
  • Laatst online: 13:13
RagingPenguin schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:53:
[...]
...

Vroeger konden de namen van variabelen en databaseobjecten niet zo lang zijn, dus is alles in het Duits en dan afgekort. Als je er even mee werkt, wordt het vanzelf logischer. Zo is die FKKVKP iets van contracten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Nu online
SAP is zo'n beetje het schoolboek voorbeeld van spaghetticode! Als zelfs SAP's eigen developers er al niets van snappen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
psy schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:49:

[Afbeelding]
:o

Nu snap ik waarom SAP zo duur is. Ik zou ook heel goed betaald willen worden om hier mee te werken.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
  • Laatst online: 17-09 09:59
Denk niet dat je er blij van wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Oh ik wel hoor ik werk met plezier 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Heerlijk die rants in commentaar. Ooit toen MyReact nog bestond (those we're the days) trof ik in een JS-file een commentaar aan 'dat IE dood moest'. En ik kan mij herinneren dat de site van het NRC ooit ook eens een wildgroei van grappige comments in de source had, waaronder een ascii-art van Peppie en Kokkie _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Automagische strip en minify zijn er toch op een gekuiste versie op te leveren voor productie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Heeft er iemand hier wel eens Yubico OTP geïmplementeerd?
Ik volg de documentatie maar hij vindt alles goed. Als iemand mij kan helpen open ik wel een topic.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

AW_Bos schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:43:
Heerlijk die rants in commentaar. Ooit toen MyReact nog bestond (those we're the days) trof ik in een JS-file een commentaar aan 'dat IE dood moest'. En ik kan mij herinneren dat de site van het NRC ooit ook eens een wildgroei van grappige comments in de source had, waaronder een ascii-art van Peppie en Kokkie _O-
Na wat publiekelijke 'uitdagingen' worden bij ons tegenwoordig alle repo's gescanned voor verkeerde woorden. :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
ZaZ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 00:17:
Heeft er iemand hier wel eens Yubico OTP geïmplementeerd?
Ik volg de documentatie maar hij vindt alles goed. Als iemand mij kan helpen open ik wel een topic.
Yubico OTP, waarom zou je dat nog toevoegen? Of je gebruikt webauthn dat door "alle" keys, van alle merken, wordt ondersteund, of traditionele OTP dat de meeste YubiKeys ondersteunen middels Yubicos authenticator app. Yubico OTP, hun custom ding dat via hun servers loopt, zou dus niet meer nodig hoeven te zijn en lijkt mij ook niet handig om nu nog te ondersteuning voor toe te voegen. Ooit zal er wel de stekker uit worden getrokken met webauthn /FIDO2 als opvolger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• azerty
  • Laatst online: 16:53
Douweegbertje schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 01:38:
[...]

Na wat publiekelijke 'uitdagingen' worden bij ons tegenwoordig alle repo's gescanned voor verkeerde woorden. :')
I did na zi that coming :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Douweegbertje schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 01:38:
[...]

Nou hebben wij niets publiek staan maar comments zijn wat mij betreft ook wel onderdeel van het review process. Als je een comment nodig hebt om iets uit te leggen kan het ook zijn dat de code kandidaat is voor refactoring. Rants / 'verkeerde woorden' zullen bij een code review er wel uitgevist worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

RobertMe schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 07:10:
[...]

Yubico OTP, waarom zou je dat nog toevoegen? Of je gebruikt webauthn dat door "alle" keys, van alle merken, wordt ondersteund, of traditionele OTP dat de meeste YubiKeys ondersteunen middels Yubicos authenticator app. Yubico OTP, hun custom ding dat via hun servers loopt, zou dus niet meer nodig hoeven te zijn en lijkt mij ook niet handig om nu nog te ondersteuning voor toe te voegen. Ooit zal er wel de stekker uit worden getrokken met webauthn /FIDO2 als opvolger.
Een legacy webforms app die over een jaar niet meer bestaat ofzo. Er moet Yubikey integratie komen en het lijkt erop dat het met de REST API van Yubico OTP het met een paar uurtjes erin zit.
FIDO2 gaat waarschijnlijk een paar dagen geklooi worden

Lekker op de bank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
gekkie schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:51:
Automagische strip en minify zijn er toch op een gekuiste versie op te leveren voor productie ?
1: (my)React js is uiteraard minified.
2: Die comment is bijna 20 jaar oud.
3: Toen dacht iedereen er zo over. :p

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Kalentum schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:45:
[...]

Nou hebben wij niets publiek staan maar comments zijn wat mij betreft ook wel onderdeel van het review process. Als je een comment nodig hebt om iets uit te leggen kan het ook zijn dat de code kandidaat is voor refactoring. Rants / 'verkeerde woorden' zullen bij een code review er wel uitgevist worden.
Ik meen me te herinneren dat er ooit een editie is geweest van Top Gear Magazin waarin Jeremy Clarkson een heel artikel had geschreven, maar de eerste letter van iedere pagina / kolom bijeengevoegd een sneer opleverde richting de redactie van Top Gear.

Kan het zo snel niet meer vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:24
Matis schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:17:
[...]

Ik meen me te herinneren dat er ooit een editie is geweest van Top Gear Magazin waarin Jeremy Clarkson een heel artikel had geschreven, maar de eerste letter van iedere pagina / kolom bijeengevoegd een sneer opleverde richting de redactie van Top Gear.

Kan het zo snel niet meer vinden...
Het was James die bij Autocar werd ontslagen: https://www.reddit.com/r/...ot_james_may_fired_in_92/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Vandaar dat ik het niet kon vinden _/-\o_

Iets met klok en tepel :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
Klinkt als een hele zware piercing ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Me vandaag toch weer eens kunnen verbazen, tot nu toe meeste met opensource DB's gewerkt, maar kwam vandaag eens een MS-SQL server DB tegen, waar bij gebrek aan boolean's (eerste verbazing) een developer niet voor het BIT type heeft gekozen, maar vanwege de consistentie in de ene tabel een char(1) in de andere tabel nvarchar(1). En de inhoudt varieerde hier al tussen NULL, N, Y en af en toe een empty string :p
En dat waren dan maar twee tabellen waar ik toevallig in keek, wellicht zijn er nog wel meer creatieve values te vinden in de rest van de DB. Leken wat FK's te missen in de nodige tabellen, surrogaat PK's als er een prima kandidaat door een PK was, waarbij die kolom vervolgens ook geen UNIQUE constraint had gekregen, die je PK automagisch al had opgeleverd.
Ja ja, af en toe deed de applicatie wel gekke dingen, soms kwamen er ook 2 rows terug terwijl het uniek moest zijn, maar dat was in de applicatielaag wel gefixt door er een LIMIT 1 clause op te schroeven.

Fijn strootjes trekken wat je inconsistente database vandaag eens als eerste terug gaat gooien vanuit de limit :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 23:16
Tja, slechte DB schema's of database ontwerpen kom je jammergenoeg wel vaker tegen. Maar of dat nu in SQL Server is gemaakt, of in een ander DBMS is eigenlijk irrelevant.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
gekkie schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:17:
Me vandaag toch weer eens kunnen verbazen, tot nu toe meeste met opensource DB's gewerkt, maar kwam vandaag eens een MS-SQL server DB tegen, waar bij gebrek aan boolean's (eerste verbazing) een developer niet voor het BIT type heeft gekozen, maar vanwege de consistentie in de ene tabel een char(1) in de andere tabel nvarchar(1). En de inhoudt varieerde hier al tussen NULL, N, Y en af en toe een empty string :p
En dat waren dan maar twee tabellen waar ik toevallig in keek, wellicht zijn er nog wel meer creatieve values te vinden in de rest van de DB. Leken wat FK's te missen in de nodige tabellen, surrogaat PK's als er een prima kandidaat door een PK was, waarbij die kolom vervolgens ook geen UNIQUE constraint had gekregen, die je PK automagisch al had opgeleverd.
Ja ja, af en toe deed de applicatie wel gekke dingen, soms kwamen er ook 2 rows terug terwijl het uniek moest zijn, maar dat was in de applicatielaag wel gefixt door er een LIMIT 1 clause op te schroeven.

Fijn strootjes trekken wat je inconsistente database vandaag eens als eerste terug gaat gooien vanuit de limit :p
Wij praten hier voor sommige applicaties tegen extreem oude ERP systemen (van die typische Java en Oracle Database knutselwerkjes) en daar zie ik vaker nederlandse strings dan echte booleans voor komen. En dan de keuze uit 'Ja', 'ja', 'waar', en '' voor true en 'Nee', 'nee', 'niet', 'niet waar', 'onwaar', '' en NULL voor false :P En dan zijn er vaak ook nog eens gerust 10 keer zo veel views dan daadwerkelijke tabellen die door de loop van de jaren zijn toegevoegd om er nog iets zinnigs van te maken, maar dat allemaal net iets anders doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 14:54

OverloadOfRed

Bla, blabla

Als iemand die werkt in een codebase van 20+ jaar oud. Als je denkt dat je code geen comments nodig heeft en dat je geen (ontwerp)documentatie hoeft bij te houden met je gedachtegang of design beslissingen -> you're wrong chief. Elk regeltje hoeft geen commentaar, maar machtig mensen, help je collega's in de toekomst.

Uiteraard zijn hier uitzonderingen op, maar ik heb mij nog niet kunnen vinden in het 'goede code hoeft geen commentaar' verhaal.

/rant

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
whoami schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:43:
Tja, slechte DB schema's of database ontwerpen kom je jammergenoeg wel vaker tegen. Maar of dat nu in SQL Server is gemaakt, of in een ander DBMS is eigenlijk irrelevant.
Mjah misschien als ze een boolean type hadden gehad, er ook bij die bel-indiers die de ontwikkeling schijnen te doen en dus zelf ook tabellen in elkaar mogen knutselen, dat het daar ook was ingedaald dat dat dan mooi te mappen was op de boolean's die ze in .net gebruiken :p
En als je het dan met een char(1), nvarchar(1) doet, kies er dan eentje, of had even gegoogled dat een BIT dan toch een passender datatype was geweest.

Achja ik zat bij alles wat ik deed en kon zien in de ms-sql studio tool, toch met smacht te verlangen naar Postgres :p onderwijl te bedenkend hoeveel geld ze over de balk smijten met enerzijds die indiers en anderzijds waarschijnlijk aan database-licenties.

[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 02-06-2022 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
gekkie schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:57:
[...]

Mjah misschien als ze een boolean type hadden gehad, er ook bij die bel-indiers die de ontwikkeling schijnen te doen en dus zelf ook tabellen in elkaar mogen knutselen, dat het daar ook was ingedaald dat dat dan mooi te mappen was op de boolean's die ze in .net gebruiken :p
En als je het dan met een char(1), nvarchar(1) doet, kies er dan eentje, of had even gegoogled dat een BIT dan toch een passender datatype was geweest.
BIT is in SQL Server inderdaad het type dat gebruikt moet worden voor boolean velden.
Achja ik zat bij alles wat ik deed en kon zien in de ms-sql studio tool, toch met smacht te verlangen naar Postgres :p onderwijl te bedenkend hoeveel geld ze over de balk smijten met enerzijds die indiers en anderzijds waarschijnlijk aan database-licenties.
Zou dat niet te maken hebben met de macht der gewoonte ofzo ? Of het feit dat je Postgres door en door kent, en SQL Server onbekend terrein is.

Ik denk dat, als ik iets met Postgres zou moeten doen, ook met smacht naar SQL Server zou verlangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
OverloadOfRed schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:53:
Als iemand die werkt in een codebase van 20+ jaar oud. Als je denkt dat je code geen comments nodig heeft en dat je geen (ontwerp)documentatie hoeft bij te houden met je gedachtegang of design beslissingen -> you're wrong chief. Elk regeltje hoeft geen commentaar, maar machtig mensen, help je collega's in de toekomst.

Uiteraard zijn hier uitzonderingen op, maar ik heb mij nog niet kunnen vinden in het 'goede code hoeft geen commentaar' verhaal.

/rant
Het probleem hiermee, is dat commentaar & documentatie meestal niet up-to-date wordt gehouden.

Ik ben echter ook een voorstander van het genoeg documenteren; comments in code beperk ik meestal. (Meestal gaat het dan echt over bepaalde implementatie-beslissingen; waarom is dit zo geimplementeerd bv).
Ontwerp-beslissingen hou ik tegenwoordig bij in een wiki, en mijn code-repo heeft een readme.md met daarin wat technischere documentatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
whoami schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:07:
[...]
BIT is in SQL Server inderdaad het type dat gebruikt moet worden voor boolean velden.
Die fax heeft india dus nog niet (overal) bereikt :)
Zou dat niet te maken hebben met de macht der gewoonte ofzo ? Of het feit dat je Postgres door en door kent, en SQL Server onbekend terrein is.

Ik denk dat, als ik iets met Postgres zou moeten doen, ook met smacht naar SQL Server zou verlangen.
Ohh zal het vast ook wel deels zijn :p
Al ben ik dan stiekem wel benieuwd wat dat dan zou moeten zijn waar jij dan naar zou kunnen terugverlangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
whoami schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 23:09:
[...]

Het probleem hiermee, is dat commentaar & documentatie meestal niet up-to-date wordt gehouden.

Ik ben echter ook een voorstander van het genoeg documenteren; comments in code beperk ik meestal. (Meestal gaat het dan echt over bepaalde implementatie-beslissingen; waarom is dit zo geimplementeerd bv).
Ontwerp-beslissingen hou ik tegenwoordig bij in een wiki, en mijn code-repo heeft een readme.md met daarin wat technischere documentatie.
De beschrijving van de database waar en ERD diagram van wat er gedocumenteerd was, kwamen dan ook niet bepaald overeen met dat er in werkelijkheid draaide. Om er nog maar niet van te spreken op hoeveel plaatsen er gezocht mocht worden om iets boven tafel te krijgen en te bedenken wat dan wellicht de laatste en juiste versie zou zijn, die dus ook niet juist bleek :p.

Achja Docstrings en (beperkte) inline code en beetje consistente en heldere benamingen helpen al voor een groot deel. Dan vooral nog de dingen die op het eerste gezicht niet logisch kunnen lijken, maar waar wel degelijk over nagedacht is en logica of een bekende trade-off afweging achter zit. En je bent al wel een eindje op dat vlak, dan nog wat overview / architectuur en je zou toch al best een eind moeten kunnen komen zonder dat je al te veel losse documentatie nodig hebt. Zeker als je het in iets van markdown kunt doen en dus ook makkelijk mee kunt gooien in je versioning en bij je repo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

OverloadOfRed schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:53:

/rant
De keren dat ik de uitspraak "goede code hoeft geen commentaar" gehoord heb, was vooral van mensen die eigenlijk juist wel comments zouden moeten plaatsen in hun code omdat het zo'n bagger was die ze produceerden.

Allemaal heel leuk dat iemand kan denken dat er geen commentaar bij moet maar als je rare hersenkronkels hebt moeten maken om de code te schrijven, zal iemand die het moet lezen het zeker niet begrijpen. Dat je eenvoudige stukjes zoals getters en setters niet van "// sets value to X" en "// get value from X" voorziet ben ik volledig voorstander van, maar bij al de rest mag het zeker serieus overwogen worden. Zeker als er iets van business logica in zit, het kan zoveel opzoekwerk, verwarring en nieuwe bugs vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
ElkeBxl schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 06:50:
[...]

De keren dat ik de uitspraak "goede code hoeft geen commentaar" gehoord heb, was vooral van mensen die eigenlijk juist wel comments zouden moeten plaatsen in hun code omdat het zo'n bagger was die ze produceerden.
Voor dergelijke dingen heb je Pull Request :)
Bij iedere 'WTF' plaats ik een remark, en de PR wordt pas goedgekeurd als de code leesbaar is, getest is, etc...

Wat ik daar dan jammer aan vind, is dat ik merk dat sommige mensen gewoon PR's approven, maar ze niet reviewen.
Je maakt een PR, en 2 minuten later is die geapproved. What ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

whoami schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:55:
[...]
Voor dergelijke dingen heb je Pull Request :)
Bij iedere 'WTF' plaats ik een remark, en de PR wordt pas goedgekeurd als de code leesbaar is, getest is, etc...

Wat ik daar dan jammer aan vind, is dat ik merk dat sommige mensen gewoon PR's approven, maar ze niet reviewen.
Je maakt een PR, en 2 minuten later is die geapproved. What ?
Hangt natuurlijk ook af van je "definition of done", die gedeeltelijk weer in een PR-template kan worden vastgelegd.

Codestijl? Laat maar checken door static analysis, geen gezeur over waar de enters en spaties staan.

Dan: welk probleem lost de PR op, of welke feature wordt er toegevoegd? Als het goed is, is er een issue gelinkt waarin dat staat.

Discussiëren over de implementatie is, als er een PR bestaat, te laat. Je kunt moeilijk je collega terugsturen naar de tekentafel, als ik afgesproken dat ontwerpen en discussies daarover plaatsvinden tijdens de refinement. Toch?

En als je wil dat je collega je PR grondig doortest, dan staan de stappen om de geraakte functionaliteit te triggeren beschreven in de teststappen van de PR, right?

Ik blijf het lastig vinden. Soms krijg ik ook wel eens een PR voor m'n kiezen waarbij ik denk dat iets beter op een heel andere manier opgelost had kunnen worden, maar ik was niet bij de design meeting, want die heeft nooit plaatsgevonden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
CodeCaster schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:10:
Discussiëren over de implementatie is, als er een PR bestaat, te laat. Je kunt moeilijk je collega terugsturen naar de tekentafel, als ik afgesproken dat ontwerpen en discussies daarover plaatsvinden tijdens de refinement. Toch?
Op zich kun je als je het resultaat van de implementatie ziet toch als nog twijfels en opmerkingen hebben of het de goede weg is ?
Je hoopt dat het niet te vaak voorkomt, maar onmogelijk lijkt het me niet.

Als ik naar sommige opensource projecten kijk dan kan een pull-request of patch best aardig wat iteraties ondergaan met ook fundamentele wijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Het is wel een duur moment om dan nog de implementatie te veranderen, maar zelf ook wel eens moeten doen of het commentaar moeten plaatsen.

Teststappen in de PR kijk ik initieel verder niet naar. Dat is iets teveel eigen vlees keuren dan. Ik kijk naar wat er is verandert en hoe ik dat kan testen en voer dat uit, eventueel gevolgd door de test zoals voorgesteld in de PR.

Mijn antwoord op code formatting die niet goed is, is altijd dat ze een voorstel moeten maken voor aanpassing van de configuratie van de tooling. Als het daarin kan worden afgedwongen pas ik het aan, anders waarschijnlijk niet.

Codestijl, bijv. wel/niet gebruik maken van switchen enz is een ander verhaal. Dat neem ik altijd over van wat gebruikelijk is in dat project. Mocht dat een keer minder goed uitpakken in een PR, pas ik het gewoon aan. Niet te moeilijk over doen. Discussiëren over dat soort dingen kost me altijd meer energie dan gewoon doorvoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
CodeCaster schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:10:
[...]
Oneens, discussieren over implementatie is altijd geoordloofd zelfs als het al in `main` zit. Dat er een PR voor is wil niet zeggen dat 't gemerged hoeft te worden; wij hebben een beetje een soft-rule dat dingen met a) veel verschillende changes, b) in de buurt van de 50-80 comments of c) die langer dan een maand blijven staan gewoon geclosed worden. We doen bij ons trunk-based-development (wel via PRs) en dat houd in dat de meeste PRs < 100 regels lang zijn over het algemeen (soms zijn er uitschieters).

Vooral bij grotere PRs ontstaat er vaak veel discussie en worden ze geclosed met de vraag of 't opgesplits kan worden. Kost wat meer tijd voor de individuele developer, maar scheelt een hoop tijd voor de reviewers. Plus het maakt het spotten van design fouten een stuk makkelijker omdat ze minder verbloemd zitten tussen nog 20 andere changes.

Edit: vaak zijn grote PRs die de verkeerde dingen doen / geen goede implementatie hebben wel indicatief aan onderliggende communicatieproblemen waaraan gewerkt moet worden; maar dat wil niet zeggen dat die PR er dan alsnog maar in gemerged moet worden.

Edit 2: code formatting, linting etc dwingen we overigens gewoon af in onze CI, dus daarover hoeft niet echt meer gesproken te worden in PRs, dat scheelt al een hoop noise.

[ Voor 14% gewijzigd door PrisonerOfPain op 03-06-2022 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Eens, hence de "Toch?", hoor. :) Niet overal wordt van tevoren lang ontworpen, je kúnt niet alles van tevoren bedenken en soms kom je er tijdens de implementatie (of inderdaad review) achter dat je beter eerst iets kunt refactoren, dus nieuwe PR.

Ik doe dat zelf nu ook steeds vaker: loop ik tegen iets aan wat anders moet om mijn feature/fix makkelijker toe te passen? Nieuwe branch, interactive rebase voor alleen die refactor, PR, en dan mijn eigenlijke wijziging rebasen op die branch.

Wel jammer dat GitHub dat nog steeds niet snapt: als je voortborduurt op een branch wiens PR inmiddels gemerged is, dan lijkt het alsof de afgeleide branch nog steeds de wijzigingen uit de rootbranch wil mergen.

[ Voor 61% gewijzigd door CodeCaster op 03-06-2022 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
PrisonerOfPain schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:53:
Vooral bij grotere PRs ontstaat er vaak veel discussie en worden ze geclosed met de vraag of 't opgesplits kan worden. Kost wat meer tijd voor de individuele developer, maar scheelt een hoop tijd voor de reviewers. Plus het maakt het spotten van design fouten een stuk makkelijker omdat ze minder verbloemd zitten tussen nog 20 andere changes.
Zie je bij opensource ook wel regelmatig, verzoek om meer of anders te splitsen, waarbij de simpele niet controversiële dingen waar mogelijk vooraan geplaatst worden in een patch reeks zodat die (wellicht) alvast gecommit kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
CodeCaster schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:00:
Eens, hence de "Toch?", hoor. :) Niet overal wordt van tevoren lang ontworpen, je kúnt niet alles van tevoren bedenken en soms kom je er tijdens de implementatie (of inderdaad review) achter dat je beter eerst iets kunt refactoren, dus nieuwe PR.
Ja precies, of soms heeft iemand gewoon zitten slapen tijdens het intypen en is het compleet anders geworden als besproken :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
gekkie schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:01:
[...]

Zie je bij opensource ook wel regelmatig, verzoek om meer of anders te splitsen, waarbij de simpele niet controversiële dingen waar mogelijk vooraan geplaatst worden in een patch reeks zodat die (wellicht) alvast gecommit kunnen worden.
Wij doen ook vrij veel open-source werk natuurlijk, dus we kijken daar regelmatig wat common practices van af. Uiteindelijk is het van belang voor de individuele developer dat z'n / haar changes er zo snel mogelijk in zitten, dus liggen we de burden gewoon op de developer om z'n PRs zo makkelijk mogelijk te reviewen te maken. Zeker omdat daar meestal 3-4 mensen naar kijken is het wmb gewoon sociaal wenselijk zelfs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
*zucht* managers en technical debt, net doen alsof de rente daar op ook negatief is ofzo :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Technical dept kun je echt niet alleen bij "managers" neerleggen, genoeg developers die bang worden wanneer een major versie van een package omhoog gaat: "De API verandert wel heel veel".

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:50
sky- schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:01:
Technical dept kun je echt niet alleen bij "managers" neerleggen, genoeg developers die bang worden wanneer een major versie van een package omhoog gaat: "De API verandert wel heel veel".
Wat ik wel merk (in mijn korte werkleven): de ontwikkelaars willen wel hoger, ondanks er wel wat omgeschreven moet worden. Maar daar wordt geen tijd voor gemaakt door de managers :)

Totdat ineens een project/versie niet meer supported is, en dan wordt er wel belachelijk veel tijd voor ingeruimd (als je geluk hebt). Terwijl als het bijgehouden was, en er tijd voor had gekregen, dan kostte het minder tijd ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ryur schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:57:
[...]

Wat ik wel merk (in mijn korte werkleven): de ontwikkelaars willen wel hoger, ondanks er wel wat omgeschreven moet worden. Maar daar wordt geen tijd voor gemaakt door de managers :)

Totdat ineens een project/versie niet meer supported is, en dan wordt er wel belachelijk veel tijd voor ingeruimd (als je geluk hebt). Terwijl als het bijgehouden was, en er tijd voor had gekregen, dan kostte het minder tijd ...
Upgraden van dependencies valt bij mij gewoon onder mijn normale werkzaamheden en zal ik zo veel mogelijk meenemen binnen andere taken. Natuurlijk wil ik daar best open en eerlijk over communiceren, maar als keer op keer blijkt dat hier geen ruimte voor is dan ga ik wel een conflict met mijn manager krijgen.

Ook hier valt en staat het gewoon bij heldere communicatie en duidelijke verwachtingen. Natuurlijk kan het voorkomen dat er een keer een hoog prio geval is, en dan ga ik niet extra tijd besteden aan het upgraden van libs. Maar het is ook onderdeel van de taken van een developer om aan anderen duidelijk te maken wat het belang van up-to-date blijven van libraries voor waarde heeft.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@Ryur Bovendien hoe langer mensen het uitstellen hoe complexer het updaten wordt. Als je het meteen doet dan heb je misschien eens in de zoveel tijd een probleem maar dat is dan wel één die je in 5 minuten kan oplossen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
sky- schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:01:
Wel als iedereen het wil, maar iets van de kolom aan stropdassen vind dat er geen resources (tijd en geld) aan gespendeerd mogen worden. Maar handmatig meer dagelijks in de puinzooi zoeken en tot de conclusie komen dat het aan een inconsistentie ligt, dat is geen probleem. Dat mensen niet in te werken zijn of er bij te betrekken zijn vanwege alle legacy en impliciete meuk die wel niet half nog nodig zou kunnen zijn, ook geen probleem. Kortom fijn top-down niks beschikbaar stellen, maar wel overal "agile posters" en maandelijks workshops draaien over "agile".

Echt een totale WTF, want het is geen "business project", dus kan iets alleen maar geld kosten en dus is er niks beschikbaar. Dat al die business niet op tijd opgeleverd kan worden en niet robuust is, tsja daar willen we niet bij stil staan, uitbreiden met die hap. McGyver tape uit de la en houtje touwtje nog meer services omhoog ploppen, nog meer data overal en nergens vandaan er aan willen koppelen en in een database plempen.

[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 09-06-2022 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
DevWouter schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:56:
@Ryur Bovendien hoe langer mensen het uitstellen hoe complexer het updaten wordt. Als je het meteen doet dan heb je misschien eens in de zoveel tijd een probleem maar dat is dan wel één die je in 5 minuten kan oplossen.
Momenteel is er zoveel meuk zo erg uit de hand gelopen dat het al bijzonder lastig is om er iets aan te gaan doen. En alleen de DB al staat op de nominatie om er in potentie nog 2 a 3 keer zoveel data in te krijgen, echt briljant om dat te gaan doen op een inconsistente DB waar weinig wordt afgedwongen wordt, relaties vaak impliciet zijn en er vrij suboptimale datatypes gebruikt worden.

Ben d'r net anderhalve week binnen, maar nu al op zoveel pijnpuntjes gedrukt met m'n "Ik lijk best wel op Doutzen Kroes"
spoiler:
, ("ik doe mijn eigen onderzoek" en "ik stel alleen maar vragen")
.

[ Voor 12% gewijzigd door gekkie op 09-06-2022 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Woy schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:20:
[...]

Upgraden van dependencies valt bij mij gewoon onder mijn normale werkzaamheden en zal ik zo veel mogelijk meenemen binnen andere taken. Natuurlijk wil ik daar best open en eerlijk over communiceren, maar als keer op keer blijkt dat hier geen ruimte voor is dan ga ik wel een conflict met mijn manager krijgen.

Ook hier valt en staat het gewoon bij heldere communicatie en duidelijke verwachtingen. Natuurlijk kan het voorkomen dat er een keer een hoog prio geval is, en dan ga ik niet extra tijd besteden aan het upgraden van libs. Maar het is ook onderdeel van de taken van een developer om aan anderen duidelijk te maken wat het belang van up-to-date blijven van libraries voor waarde heeft.
En de ene upgrade is de andere niet. Er zijn upgrades die ik in een minuutje beoordeel, dan merge, en soms valt er van alles om, of iets dreigt deprecated te worden, in welk geval we een issue aanmaken en het inplannen. Maar eigenlijk alles wat binnen 0-2 uurtjes kan, wordt direct gedaan. Ook een mooi moment om te kijken of die dependency ueberhaupt nog wel gebruikt wordt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Ryur schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:57:
[...]

Managers maken die tijd ook niet voor je, die moet je pakken. Managers (op papier ben ik er ook een - praktijk maak ik mij gelukkig nog boos genoeg over de code 👌) over een kam scheren is wel makkelijk. Je kunt wel alles 'van boven' accepteren, maar dan ben je ook niet goed met je vak bezig. En als je collega (of 'manager') echt een goed product wilt, wordt het bijhouden van je dependencies echt wel gesnapt, en zo niet, iedereen gaat zijn neus vroeg of laat stoten.

[ Voor 9% gewijzigd door sky- op 09-06-2022 21:45 ]

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 17:03
Sommige managers hebben gewoon een bret voor de kop van jewelste. Heb er zelf ook behoorlijk mee te maken gehad, alles wat niet direct zichtbaar is, is verspilling van tijd. Dat een gewenste feature vrijwel onmogelijk is door alle meuk die eraan hangt, ja dat is mijn probleem, niet die van de manager. :( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Het ergste is managers die ooit hebben geprogrammeerd maar niet met de techniek zijn meegegaan :+

Een collega werd een keer behoorlijk aangesproken op een hoge tijdsinschatting voor een file upload in een formulier inbouwen want vroeger ging dat gewoon snel.. Ja, maar vroeger had je gewoon een HTML file input en aan de server weinig checks. Tegenwoordig gebruiken we een fancy Kendo upload control die asynchroon is, een aantal callbacks nodig heeft, klote te stylen is, op de server doe je veiligheden zoals een MIME type check en een anti-malware check. Dat kost gewoon meer tijd - tenzij je toch die ye olde file input wilt...

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Sebazzz schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:56:
Het ergste is managers die ooit hebben geprogrammeerd maar niet met de techniek zijn meegegaan :+

Een collega werd een keer behoorlijk aangesproken op een hoge tijdsinschatting voor een file upload in een formulier inbouwen want vroeger ging dat gewoon snel.. Ja, maar vroeger had je gewoon een HTML file input en aan de server weinig checks. Tegenwoordig gebruiken we een fancy Kendo upload control die asynchroon is, een aantal callbacks nodig heeft, klote te stylen is, op de server doe je veiligheden zoals een MIME type check en een anti-malware check. Dat kost gewoon meer tijd - tenzij je toch die ye olde file input wilt...
Dat is het probleem ook van mensen die goed software willen maken: Die vullen de specs aan zonder dat te communiceren. En communiceren ze het wel dan krijgen ze het 'maar dat lijkt me logisch' als reactie. Daarom wil ik ook dat mijn ontwikkelaars communiceren met de klant en gebruikers waarbij ze vooral vragen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX

DaFeliX

Tnet Devver
hellum schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:41:
Sommige managers hebben gewoon een bret voor de kop van jewelste. Heb er zelf ook behoorlijk mee te maken gehad, alles wat niet direct zichtbaar is, is verspilling van tijd. Dat een gewenste feature vrijwel onmogelijk is door alle meuk die eraan hangt, ja dat is mijn probleem, niet die van de manager. :( :'(
Dan maak jij er toch het probleem van de manager van?

Als een manager de taak krijgt om zo efficient mogelijk te werken, kan ik mij voorstellen dat ie in eerste instatie roept dat er geen tijd is om techdebt weg te werken. Als jij dan kunt aantonen dat met X hoeveelheid werk, Y hoeveelheid tijd bespaard kan worden zal de manager daar best voor open staan.
En dan maakt 'de business' de overweging of het de tijd waard is, want we moeten ons als developers ook realiseren dat we af-en-toe gewoon dingen moeten opleveren. We kunnen (helaas) niet altijd maar techdebt wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 17:03
DaFeliX schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:21:
[...]
Als jij dan kunt aantonen dat met X hoeveelheid werk, Y hoeveelheid tijd bespaard kan worden zal de manager daar best voor open staan.
Nope ;(

Zoals ik al zei: Bret veur de kop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaFeliX

DaFeliX

Tnet Devver

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

DaFeliX schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:21:
[...]

Dan maak jij er toch het probleem van de manager van?

Als een manager de taak krijgt om zo efficient mogelijk te werken, kan ik mij voorstellen dat ie in eerste instatie roept dat er geen tijd is om techdebt weg te werken. Als jij dan kunt aantonen dat met X hoeveelheid werk, Y hoeveelheid tijd bespaard kan worden zal de manager daar best voor open staan.
En dan maakt 'de business' de overweging of het de tijd waard is, want we moeten ons als developers ook realiseren dat we af-en-toe gewoon dingen moeten opleveren. We kunnen (helaas) niet altijd maar techdebt wegwerken.
:?
Zie techdebt als een hypotheek op je huis. Zolang je het kan betalen is er geen probleem, maar als je continue een extra lening moet afsluiten om de volgende maand te betalen dan heb je een groot probleem. Hetzelfde met tech dan spreken we over een 'tech infarct', er kan geen ontwikkeling gedaan worden tot dat de schuld afbetaald wordt.

En als de business wilt dat we "af-en-toe" opleveren dan is het wel handig dat er geen 'tech infarct' aan de hand is. Daarom is het aflossen van tech debt ook een continue proces wanneer men bereid ook continue bereid is om zich verder in de schulden te steken. En is het een incidenteel proces wanneer men zich incidenteel in de schulden steekt.

Het probleem is echter dat developers dit vaak niet in duidelijke termen kunnen uitleggen aan de business waardoor ze gedwongen worden om schulden te blijven maken terwijl ze het niet af kunnen/mogen betalen.

Pagina: 1 ... 18 ... 49 Laatste

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.