De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬ Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 19 ... 49 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
DevWouter schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:31:
[...]

:?
Zie techdebt als een hypotheek op je huis. Zolang je het kan betalen is er geen probleem, maar als je continue een extra lening moet afsluiten om de volgende maand te betalen dan heb je een groot probleem. Hetzelfde met tech dan spreken we over een 'tech infarct', er kan geen ontwikkeling gedaan worden tot dat de schuld afbetaald wordt.

En als de business wilt dat we "af-en-toe" opleveren dan is het wel handig dat er geen 'tech infarct' aan de hand is. Daarom is het aflossen van tech debt ook een continue proces wanneer men bereid ook continue bereid is om zich verder in de schulden te steken. En is het een incidenteel proces wanneer men zich incidenteel in de schulden steekt.

Het probleem is echter dat developers dit vaak niet in duidelijke termen kunnen uitleggen aan de business waardoor ze gedwongen worden om schulden te blijven maken terwijl ze het niet af kunnen/mogen betalen.
Mjah aan de andere kant zou je toch verwachten dat als een manager de term "technical debt" langs hoort komen, ze dat in Google over kunnen tikken en daar genoeg presentaties voorbij zien komen van hoe die problemen zich manifesteren, ophopen en op welke wijze je er mee om kunt proberen te gaan (o.a. afhankelijk van omvang, ernst, afhankelijkheden etc.). Zeker als je ook net doet alsof je "Agile" bezig bent.

Maar goed ik zie sommige managers er dan ook nog wel voor aan om de bal terug te kaatsen, middels een jij-bak van het kaliber: "Ah dan hebben jullie dus voorheen je werk niet goed gedaan (met aanvullend, misschien ook nog de gedachte dat jullie het budget niet waardig zijn)".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

gekkie schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:36:
Maar goed ik zie sommige managers er dan ook nog wel voor aan om de bal terug te kaatsen, middels een jij-bak van het kaliber: "Ah dan hebben jullie dus voorheen je werk niet goed gedaan (met aanvullend, misschien ook nog de gedachte dat jullie het budget niet waardig zijn)".
Dan vraag ik die manager altijd of hij zijn huis zonder lening heeft gekocht. :+

Overigens moet je er ook geen wedstrijd van maken. Een antwoord zoals "We hebben hier extra tijd voor nodig, want in januari moest XXX opgeleverd worden waardoor we een paar keuzes moesten maken die we nu moeten corrigeren zodat we YYY kunnen bouwen. Doen we dat niet dan zal de eerst volgende feature ZZZ een factor 10 meer gaan kosten. Door het nu aan te pakken kost het ons meer tijd, maar kunnen we ook garanderen dat feature YYY geen onverwachte gebreken heeft en de planning maximaal 10% afwijkt. Tenzij dit de laatste opdracht is voor die klant/partij/project adviseer ik het nu aan te pakken zodat we de volgende keer gewoon weer op tijd kunnen leveren."

Als ik zoiets stuur krijg ik bijna altijd het verzoek om ook een schatting te maken waarbij we YYY snel opleveren om vervolgens meteen te beginnen aan de schuldsanering. Meestal verhoog ik dan het percentage van de maximale afwijking en krijgt de schuldsanering-traject een looptijd van 150% van wat de feature was omdat we dezelfde feature twee keer gaan opleveren.

Vervolgens gaan ze daarmee vaak terug naar de klant/stakeholder welke dan een gewogen keuze kan maken.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Fuck Google.

Ben ik lekker begonnen met een boekenserie (The Expanse) en zit er super in, en op 1 of andere manier weet Google dit en pleurt in mijn YouTube feed een enorme spoiler. Thanks!

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 17:03
gekkie schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:36:
[...]
Exact die heb ik ook wel al voorbij horen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
DevWouter schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:47:
[...]
Dan vraag ik die manager altijd of hij zijn huis zonder lening heeft gekocht. :+

Overigens moet je er ook geen wedstrijd van maken. Een antwoord zoals "We hebben hier extra tijd voor nodig, want in januari moest XXX opgeleverd worden waardoor we een paar keuzes moesten maken die we nu moeten corrigeren zodat we YYY kunnen bouwen. Doen we dat niet dan zal de eerst volgende feature ZZZ een factor 10 meer gaan kosten. Door het nu aan te pakken kost het ons meer tijd, maar kunnen we ook garanderen dat feature YYY geen onverwachte gebreken heeft en de planning maximaal 10% afwijkt. Tenzij dit de laatste opdracht is voor die klant/partij/project adviseer ik het nu aan te pakken zodat we de volgende keer gewoon weer op tijd kunnen leveren."

Als ik zoiets stuur krijg ik bijna altijd het verzoek om ook een schatting te maken waarbij we YYY snel opleveren om vervolgens meteen te beginnen aan de schuldsanering. Meestal verhoog ik dan het percentage van de maximale afwijking en krijgt de schuldsanering-traject een looptijd van 150% van wat de feature was omdat we dezelfde feature twee keer gaan opleveren.

Vervolgens gaan ze daarmee vaak terug naar de klant/stakeholder welke dan een gewogen keuze kan maken.
Achja het ding is dat ik er nog geen exacte getallen aan kan hangen, maar goed ik ga het wel zien, tot nu toe is alles van horen zeggen. Eerst maar eens zelf ervaren en kijken hoe de eerste directe manager er zelf in staat (los van wat er boven haar zit) en kijken of er een beetje te achterhalen valt hoe zij dat allemaal ervaart en of er een beetje duidelijk te krijgen is of en hoe zij het probeert aan te kaarten naar boven toe.

Aan de andere kant heb ik volgens mij nog niet de helft van de zooi gezien en is er nog veel meer spannends (veel caching lagen en voodoo om een applicatie sneller proberen te laten lopen, maar wat ook nog wel eens aan het pamperen van onderliggende problemen kan liggen (eerste request op een API is bokken traag, tweede request of snel of relatief redelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:52:
Fuck Google.

Ben ik lekker begonnen met een boekenserie (The Expanse) en zit er super in, en op 1 of andere manier weet Google dit en pleurt in mijn YouTube feed een enorme spoiler. Thanks!
Achja altijd fijn als je er weer eens mee geconfronteerd wordt hoeveel ze weten, al was het maar omdat je een keertje vergeten bent om uit te loggen bij die hut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:43
Het is vroeg weekend voor de Python developers onder ons: https://status.python.org/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 12:50

DaFeliX

Tnet Devver
Renzmeister schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:06:
Het is vroeg weekend voor de Python developers onder ons: https://status.python.org/
ik heb me 5 minuten geleden laten omscholen, en heb dus nu weekend *O*

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Zojuist VS 2022 preview voor ARM getest op mijn Macbook M1, werkt zeer soepel. Sommige subprocessen zijn nog wel x64 maar VS zelf is helemaal native ARM op Windows 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

armageddon_2k1 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:52:
Fuck Google.

Youtube, dat is toch die website waar je de hele dag advertenties kan bekijken? Als je geluk hebt zo nu en dan een filmpje tussendoor.

Ooit was youtube gewoon helemaal spam-vrij, dat is toch eigenlijk onvoorstelbaar.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 21:24

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

bwerg schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 00:09:
[...]

Youtube, dat is toch die website waar je de hele dag advertenties kan bekijken?
Geen last van. Youtube Premium Family voor €2,40 per maand via India :P

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

[...]

Youtube, dat is toch die website waar je de hele dag advertenties kan bekijken? Als je geluk hebt zo nu en dan een filmpje tussendoor.

Ooit was youtube gewoon helemaal spam-vrij, dat is toch eigenlijk onvoorstelbaar.
Brave als browser voor de ingebouwde adblocker, Ghostery om de resterende tracking en cookie-popups te blokkeren, SponsorBlock om intro's, tussenstukjes en outro's te skippen en YouTube Vanced op Android om ook bij het aanklikken van linkjes geen ads te zien.

Ik snap dat spul op het internet geld kost, maar mijn tijd en geestelijke gezondheid zijn me meer waard.

Als ik op m'n tv nog wel eens een filmpje aanklik, bestraft YouTube mijn IP-adres met niet te skippen reclames van 20 seconden. Prima, dan gaat m'n tv uit.

Tijd voor een pi-hole om dat laatste gat te dichten. :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:34
CodeCaster schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 00:42:
Als ik op m'n tv nog wel eens een filmpje aanklik, bestraft YouTube mijn IP-adres met niet te skippen reclames van 20 seconden. Prima, dan gaat m'n tv uit.

Tijd voor een pi-hole om dat laatste gat te dichten. :)
PiHole helpt echt niks tegen YouTube. Ads worden namelijk gehost op hetzelfde domein.
Als je Android TV hebt kun je wel SmartTube Next installeren. Die heeft ook SponsorBlock ingebakken. Werkt echt heerlijk op mijn Shield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
[...]

Valt wel mee bij de kanalen die ik bekijk volgens mij. Heb erg weinig reclame erdoorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
armageddon_2k1 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:11:
[...]

Valt wel mee bij de kanalen die ik bekijk volgens mij. Heb erg weinig reclame erdoorheen.
Ook niet in de videos zelf? :P Dat is ook wel grappig aan SponsorBlock. Die skipt ook in de videos zelf intros, outros, en "deze video wordt mogelijk gemaakt door..." stukken. Uiteraard niet automatisch, maar op basis van een user generated database. Maar ik vind het best prettig werken.

Maar heb ook het idee dat sinds ik op TV met SmartTube Next kijk ik die enkele keer met de officiële YouTube app op de telefoon wordt dood gegooid met reclame (1 of 2 stuks vooraf bij elke video).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:02
.oisyn schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 00:34:
[...]
Geen last van. Youtube Premium Family voor €2,40 per maand via India :P
Over omwegen gesproken, hoe Rustig ben je inmiddels?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
farlane schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:00:
[...]
Over omwegen gesproken, hoe Rustig ben je imiddels?
Vast "un peu nerveuse" nu er de hele dag wordt gechecked wat tie allemaal wel en niet uit aan het lenen is, aan jan en alle man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

farlane schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:00:
[...]

Over omwegen gesproken, hoe Rustig ben je imiddels?
Ik heb nog vrij weinig code zelf geschreven. Vandaag kwam ik een stuk code tegen waarvan ik me afvroeg hoe ik dat in hemelsnaam moest parsen in mijn hoofd. Geneste match expressies met if conditionals... Heel erg duidelijk wordt het er niet op 8)7

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
.oisyn schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:13:
[...]

Ik heb nog vrij weinig code zelf geschreven. Vandaag kwam ik een stuk code tegen waarvan ik me afvroeg hoe ik dat in hemelsnaam moest parsen in mijn hoofd. Geneste match expressies met if conditionals... Heel erg duidelijk wordt het er niet op 8)7
Wel veel surprises aan het .unwrap()'en ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
.oisyn schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:13:
[...]

Blijkt dat onduidelijke code schrijven in Rust ook mogelijk is. Of dat het kwartje eerst moet vallen. Of beide.

Wel naar je zin op je nieuwe stek? Kun je makkelijk zeggen, PoP is bijna nooit hier.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ja hoor prima naar m'n zin. Ben ineens de ouwe lul op kantoor :P. Alleen die commute is een beetje kut (Utrecht-Breda), dus ga er maar 2x per week naartoe.

Maar even een EV'tje fixen met adaptive cruise control en active lane assist, hoef ik iig niets te doen in de file :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:51
.oisyn schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:29:
Maar even een EV'tje fixen met adaptive cruise control en active lane assist, hoef ik iig niets te doen in de file :Y)
Als we nu gewoon overstappen op zelf rijdende auto's was heel die file er niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
farlane schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:26:
[...]

Blijkt dat onduidelijke code schrijven in Rust ook mogelijk is. Of dat het kwartje eerst moet vallen. Of beide.

Wel naar je zin op je nieuwe stek? Kun je makkelijk zeggen, PoP is bijna nooit hier.
:o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Ja hoor prima naar m'n zin. Ben ineens de ouwe lul op kantoor :P.
Dan blijf je jong van geest :P . In mijn ervaring lijkt 't meestal een maandje of 2 te duren voor dat mensen Rust een beetje uit de vingers krijgen, al 't begin in een beetje stroefjes maar dat geeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Ja hoor prima naar m'n zin. Ben ineens de ouwe lul op kantoor :P. Alleen die commute is een beetje kut (Utrecht-Breda), dus ga er maar 2x per week naartoe.

Durf het bijna niet te zeggen, het bedrijf ligt vlak bij Breda CS.

Ik ga al jaren niet meer met de auto en ik vind het heerlijk. Lekker af en toe treinen en een beetje werk verzetten in de trein. Ik ben zo blij dat ik m'n kostbare tijd niet verdoe in de auto, als het al doorrijdt. En om de nay-sayers over vertragingen in de trein voor te zijn... ja, dat kan ook gebeuren ja. Maar over het algemeen gaat het best prima. Zeker op zo'n hels traject als Utrecht -> Breda zou ik de trein verkiezen.

Maar gezien het feit dat de wegen weer ram vol staan, vermoed ik dat ieders overwegingen anders zijn ;)

[ Voor 5% gewijzigd door armageddon_2k1 op 16-06-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

armageddon_2k1 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:37:
Zeker op zo'n hels traject als Utrecht -> Breda zou ik de trein verkiezen.
Behalve dan dat dat helemaal geen hels traject is :). Wat hels is, is Breda -> Utrecht. Ik rij precies in tegenovergestelde richting. Ik heb 's ochtends nog niet een keer in de file gestaan. Terug is vaak wat drukker, maar dat hangt heel erg af van het weer en de dag in de week. Ik weet inmiddels dat ik de donderdag moet mijden. En als ik na 18:00 vertrek heb ik sowieso nergens last meer van, maar dat doe ik liever ook niet elke keer.

Als het doorrijdt, doe ik er 45 minuten over van deur tot deur. Maar 50 minuten haal ik gemiddeld gezien zeker wel op de heenweg, 1 uur op de terugweg. Daar kom ik met het OV echt niet aan. In het gunstigste geval zegt Google 1:37, bijna een uur langer! En dat is met de bus naar Utrecht CS, en dan overstappen in Den Bosch op een sprinter. 2 Aansluitingen die ik daar kan missen dus. Goed, ik zou kunnen fietsen, scheelt niet kwa tijd maar maakt me wel wat flexibeler.

Met de bus (401) is net iets gunstiger, dan hoef ik nergens over te stappen. Maar rijd ik wel weer over de snelweg. Het jammere is dat de bus praktisch langs mijn huis rijdt, maar ik alsnog eerst naar CS moet om in te stappen.

Als ik in het centrum van Utrecht zou wonen dan zou het plaatje anders zijn. Maar waar ik nu woon zit ik met 2 minuten op de A2. Tja... :)

Waar ik vooral mee zit, is dat ik op de terugweg zit te knikkerbollen achter het stuur, zeker als er dan ook stukken zijn waarbij het langzaamrijdend is. Met een kop koffie voor vertrek red ik het blijkbaar niet (al heb ik sowieso het idee dat er amper caffeine in die bonen zit, @PrisonerOfPain :P). Een auto met wat meer technische snufjes dekt dan iig het veiligheidsgedeelte af, nu nog iets zoeken waarvan ik gewoon goed wakker word (en liever niet iets als een energy drankje)

[ Voor 21% gewijzigd door .oisyn op 16-06-2022 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
.oisyn schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:04:
[...]
Met een kop koffie voor vertrek red ik het blijkbaar niet (al heb ik sowieso het idee dat er amper caffeine in die bonen zit, @PrisonerOfPain :P). Een auto met wat meer technische snufjes dekt dan iig het veiligheidsgedeelte af, nu nog iets zoeken waarvan ik gewoon goed wakker word (en liever niet iets als een energy drankje)
Is met opzet een medium roast over het algemeen, ik hoef niet iedereen een caffeine verslaving aan te helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

PrisonerOfPain schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:22:
[...]

Is met opzet een medium / light roast over het algemeen, ik hoef niet iedereen een caffeine verslaving aan te helpen ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2y4j38CRSK2HU-bc6Mkkts0tdpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MWtRwmygVkA0VZmFNfZsgZ9O.png?f=fotoalbum_large

Wij hebben onlangs ons Nespresso-apparaat vervangen voor een nieuwe, ik neem de oude wel mee zodat ik mijn eigen on-the-road-koffie kan maken :P.

[ Voor 11% gewijzigd door .oisyn op 16-06-2022 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:03
[...]

Waar ik vooral mee zit, is dat ik op de terugweg zit te knikkerbollen achter het stuur, zeker als er dan ook stukken zijn waarbij het langzaamrijdend is. Met een kop koffie voor vertrek red ik het blijkbaar niet (al heb ik sowieso het idee dat er amper caffeine in die bonen zit, @PrisonerOfPain :P). Een auto met wat meer technische snufjes dekt dan iig het veiligheidsgedeelte af, nu nog iets zoeken waarvan ik gewoon goed wakker word (en liever niet iets als een energy drankje)
In de namiddag een powernap op het werk. :P
De baas wil toch dat zijn personeel de volgende dag weer kan werken, niet ?

[ Voor 5% gewijzigd door whoami op 16-06-2022 16:34 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:17
PrisonerOfPain schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:09:
[...]

Dan blijf je jong van geest :P . In mijn ervaring lijkt 't meestal een maandje of 2 te duren voor dat mensen Rust een beetje uit de vingers krijgen, al 't begin in een beetje stroefjes maar dat geeft niet.
Niet een beetje roestig?
Je kon zo'n mooie pun maken doe je het niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

PrisonerOfPain schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:22:
[...]

Is met opzet een medium roast over het algemeen, ik hoef niet iedereen een caffeine verslaving aan te helpen ;)
Ik lees zojuist dat roast-niveau weinig met caffeïneconcentratie te maken heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
.oisyn schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:24:
[...]

[Afbeelding]

Wij hebben onlangs ons Nespresso-apparaat vervangen voor een nieuwe, ik neem de oude wel mee zodat ik mijn eigen on-the-road-koffie kan maken :P.
Ieder z'n ding, we hebben ook expres geen frisdrank in de koelkast staan en relatief weinig bier in de koelkast, in plaats daarvan doen we fruitsapjes, fruit en vitamine sapjes. Gezonde werkplaats ftw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 00:57

Koenvh

Hier tekenen: ______

PrisonerOfPain schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:45:
[...]

Ieder z'n ding, we hebben ook expres geen frisdrank in de koelkast staan en relatief weinig bier in de koelkast, in plaats daarvan doen we fruitsapjes, fruit en vitamine sapjes. Gezonde werkplaats ftw.
Fruitsap is niet echt een goed alternatief voor frisdrank als het om gezondheid gaat. O-)

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Koenvh schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:50:
[...]

Fruitsap is niet echt een goed alternatief voor frisdrank als het om gezondheid gaat. O-)
Dat is niet wat mijn mama vroeger zei :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Fietsen naar het werk. d:)b Nog nooit de neiging gehad om tijdens het fietsen in slaap te vallen.

Was bij mijn zoektocht naar een nieuw huis en nieuw werk toch wel echt een criterium. Over de loop van een werkjaar 500 uur achter het stuur zitten, vaak nog in de file ook, nee, dank je.

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 16-06-2022 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

PrisonerOfPain schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:52:
[...]

Wat ze zei over een man uit Spanje bleek ook niet te kloppen. :+

* DevWouter drinkt tijdens het werk alleen water en is teleurgesteld dat de veel partijen drinkglazen hebben waar nog net een sterke espresso in kan.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

bwerg schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:19:
[...]

Fietsen naar het werk. d:)b Nog nooit de neiging gehad om tijdens het fietsen in slaap te vallen.
Tja, ik ging van wonen en werken in Utrecht naar Wonen in Utrecht en werken in Breda. Ik ben in mijn 20-jarige carriere nog nooit met de auto naar mijn werk gegaan :). Things change.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
.oisyn schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:20:
[...]

Tja, ik ging van wonen en werken in Utrecht naar Wonen in Utrecht en werken in Breda. Ik ben in mijn 20-jarige carriere nog nooit met de auto naar mijn werk gegaan :). Things change.
't Is maar 4 uur en een kwartier fietsen naar Breda joh :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

PrisonerOfPain schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:22:
[...]

't Is maar 4 uur en een kwartier fietsen naar Breda joh :P
Bij Nixxes werkt iemand die wel eens op de fiets komt vanuit Almere :D. Maar die doet ook triatlons enzo dus dat vind ik niet echt een valide maatstaf :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
.oisyn schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:25:
[...]

Bij Nixxes werkt iemand die wel eens op de fiets komt vanuit Almere :D. Maar die doet ook triatlons enzo dus dat vind ik niet echt een valide maatstaf :Y)
Die is te one-uppen; Victor was na z'n stage naar Stockholm gefietst toen 'ie daar ging werken :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
PrisonerOfPain schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:45:
[...]
... en relatief weinig bier ...
_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 19:18
PrisonerOfPain schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:52:
[...]

Heel veel van die opmerkingen van mama van vroeger zijn inmiddels aardig achterhaald. ;)

In het tv programma 'Over gewicht' is er een aflevering over fruit drinken vs fruit eten vs frisdrank. In het kort samengevat kwam het er op neer dat het veel gezonder is om een sinaasappel te eten dan te persen, omdat je bij het persen vooral water en suiker overhoudt en er best wel veel voedingsstoffen verloren gaan. Kort gezegd kwam het er op neer dat het qua suiker niet zo veel uit maakt of je jus d'orange drinkt of cola. Dat had ik me dus nooit gerealiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Laatst online: 18-09 19:18
bwerg schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:19:
[...]

100% dit. Als ik een andere baan ga zoeken, dan wel een baan die binnen fietsafstand zit. Dat mag dan ook op speed pedelec afstand zijn, als ik maar kan fietsen. Ik vind het zo heerlijk om eerst even m'n hoofd leeg te fietsen voordat ik thuis ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

dev10 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:50:
[...]

Heel veel van die opmerkingen van mama van vroeger zijn inmiddels aardig achterhaald. ;)

In het tv programma 'Over gewicht' is er een aflevering over fruit drinken vs fruit eten vs frisdrank. In het kort samengevat kwam het er op neer dat het veel gezonder is om een sinaasappel te eten dan te persen, omdat je bij het persen vooral water en suiker overhoudt en er best wel veel voedingsstoffen verloren gaan.
Het is niet alleen de voedingsstoffen, het had iets te maken met hoe je hele metabolistische systeem reageert op wat er binnenkomt. Als je een stuk fruit eet dan komen er ook veel vezels mee, wat er weer voor zorgt dat de suikers niet gewoon direct worden opgenomen. Of iets dergelijks :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:10
dev10 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:50:
[...]

In het tv programma 'Over gewicht' is er een aflevering over fruit drinken vs fruit eten vs frisdrank. In het kort samengevat kwam het er op neer dat het veel gezonder is om een sinaasappel te eten dan te persen, omdat je bij het persen vooral water en suiker overhoudt en er best wel veel voedingsstoffen verloren gaan. Kort gezegd kwam het er op neer dat het qua suiker niet zo veel uit maakt of je jus d'orange drinkt of cola. Dat had ik me dus nooit gerealiseerd.
Voor een goed glas jus heb je ook vaak meerdere sinaasappels nodig, terwijl je niet zomaar drie hele sinaasappels opeet.
Mensen vergeten nog wel eens dat er naast suikers ook nog dingen als vezels zijn. Een sinaasappel zit vol vezels maar die vergaan bij het persen.
.oisyn schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:48:
[...]

Het is niet alleen de voedingsstoffen, het had iets te maken met hoe je hele metabolistische systeem reageert op wat er binnenkomt. Als je een stuk fruit eet dan komen er ook veel vezels mee, wat er weer voor zorgt dat de suikers niet gewoon direct worden opgenomen. Of iets dergelijks :)
Shit, net te laat op verzenden gedrukt... :+

[ Voor 19% gewijzigd door Merethil op 17-06-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:31
.oisyn schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:48:
[...]

Klopt, er is zoiets als de glycemische index. Ik merk als diabeet wel dat het heel persoonlijk is hoe je bloedsuikerspiegel reageert op producten / maaltijden, maar in hoofdlijnen is de index wel een aardige indicatie van wat je beter kunt laten staan als diabeet.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
*O*
Vandaag weer eens tegen het feestje dat floats/doubles heet met fractionele dingen die voor mensen een exacte representatie hebben, maar die dat als binary float niet hebben (de afdeling "0.1").

Kennelijk was men er al eens eerder tegen aangefietst want in andere DB tabellen kwam ik wel Decimals tegen (in tegenstelling tot de kennelijk niet bijgehouden documentatie die nog braaf uitging van floats en doubles).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:17
dev10 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:54:
[...]

100% dit. Als ik een andere baan ga zoeken, dan wel een baan die binnen fietsafstand zit. Dat mag dan ook op speed pedelec afstand zijn, als ik maar kan fietsen. Ik vind het zo heerlijk om eerst even m'n hoofd leeg te fietsen voordat ik thuis ben.
Op een binnendoorweg je 3 liter 6 cylinder uitlaten werkt ook prima hoor :Y) Al heb ik dat al 2,5 jaar niet gedaan (vanuit m'n werk dan).
Om nog even wat ontopic te ventileren: hebben jullie ook te maken met "datascientists" die werkelijk geen fuck van data snappen? Wat een drama soms zeg :(

[ Voor 13% gewijzigd door sig69 op 29-06-2022 00:24 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

sig69 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:20:
[...]

Op een binnendoorweg je 3 liter 6 cylinder uitlaten werkt ook prima hoor :Y) Al heb ik dat al 2,5 jaar niet gedaan (vanuit m'n werk dan).
Om nog even wat ontopic te ventileren: hebben jullie ook te maken met "datascientists" die werkelijk geen fuck van data snappen? Wat een drama soms zeg :(
Alleen data? Man, volgens mij begrijpen ze soms het "science" gedeelte ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:17
DevWouter schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:29:
[...]

Alleen data? Man, volgens mij begrijpen ze soms het "science" gedeelte ook niet.
Ah gelukkig, ik ben niet alleen :*)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
Op zich hebben we zelf wel prima data scientists in huis, maar ik zie bij klanten nog wel regelmatig mensen die 'data scientist' zijn nadat ze een 3-daagse cursus knutselen met Python hebben gedaan. :P

Data science is in mijn ogen sowieso een beetje het gehandicapte broertje van wetenschap. Ze hebben er vooral 'science' aan toegevoegd om het een beetje indrukwekkend te laten klinken, maar van enige wetenschappelijke rigiditeit is doorgaans geen sprake.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:03

ElkeBxl

Tassendraagster

Iemand koffie?
Afbeeldingslocatie: https://media.istockphoto.com/photos/close-up-of-steaming-cup-of-coffee-or-tea-on-vintage-table-early-on-picture-id1137365972?k=20&m=1137365972&s=612x612&w=0&h=_x7JXTfZoxVC9JCh5n2YqEzM7c5l171keV2qeOAcuYs=

Hier nu terug aan het werk na weekje ziekte en weekend festival daarvoor. Het deed pijn om vroeg op te staan :Z

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Laatst online: 18:27
Als het thuiswerk is kom ik wel een tas koffie halen straks :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:16

Matis

Rubber Rocket

Mugwump schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:24:
Op zich hebben we zelf wel prima data scientists in huis, maar ik zie bij klanten nog wel regelmatig mensen die 'data scientist' zijn nadat ze een 3-daagse cursus knutselen met Python hebben gedaan. :P

Data science is in mijn ogen sowieso een beetje het gehandicapte broertje van wetenschap. Ze hebben er vooral 'science' aan toegevoegd om het een beetje indrukwekkend te laten klinken, maar van enige wetenschappelijke rigiditeit is doorgaans geen sprake.
Herkenbaar. Zo ken ik ook een aantal BI / Data Scientists die niet eens statistiek en/of statistische- modellen en toetsen kennen. Sigma, wat is dat?! Standaarddeviatie; daar heb ik wel eens van gehoord, maar geen idee wat dat betekent. Ik type het gewoon over in de documentatie....

spoiler:
Ja, ik weet dat sigma en standaarddeviatie hetzelfde is/betekent

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Pivot until it fits.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:03

ElkeBxl

Tassendraagster

azerty schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:14:
Als het thuiswerk is kom ik wel een tas koffie halen straks :+
Het is thuiswerk maar partner zit nog in quarantaine hier dus we laten niemand binnen :P

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
ElkeBxl schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:55:
[...]

Het is thuiswerk maar partner zit nog in quarantaine hier dus we laten niemand binnen :P
Je mag de tas ook gewoon over de drempel schuiven, dan moet je me zelfs niet binnen uitnodigen :Y)

Ik zit ondertussen met een heerlijke tas koffie van versgemalen bonen op het werk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:50
DevWouter schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:29:
[...]

Ik mijn wereld zou een data-scientist een generalist moeten zijn in wiskunde / statistiek, ICT en onderzoeksvaardigheden. Juist in het goed kunnen combineren van de drie vakgebieden zou zo iemand kunnen uitblinken. Maar precies wat je zegt. Maar al te vaak snappen ze van alle drie maar bar weinig.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De irritatie rond collega's die statistische modellen niet begrijpen heb ik ook. Nog erger vind ik collega's die validiteit en betrouwbaarheid consequent door elkaar halen, maar daardoor ook echt het verschil niet begrijpen. Dat een directielid het niet begrijpt tot daar en toe, maar een data-scientist? Maar al te vaak processen aangepakt die super betrouwbaar waren in totaal het verkeerde doen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Matis schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:49:
[...]

Herkenbaar. Zo ken ik ook een aantal BI / Data Scientists die niet eens statistiek en/of statistische- modellen en toetsen kennen. Sigma, wat is dat?! Standaarddeviatie; daar heb ik wel eens van gehoord, maar geen idee wat dat betekent. Ik type het gewoon over in de documentatie....

spoiler:
Ja, ik weet dat sigma en standaarddeviatie hetzelfde is/betekent
Herkenbaar, hier in het bureau wereldje is 'data science' gewoon de volgende fancy sales term voor wat CRO analyses. Dat's gewoon online marketing en die comminucatie dames hebben niet echt opeens magisch een wiskunde of statistiek achtergrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

RagingPenguin schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:22:
[...]

Herkenbaar, hier in het bureau wereldje is 'data science' gewoon de volgende fancy sales term voor wat CRO analyses. Dat's gewoon online marketing en die comminucatie dames hebben niet echt opeens magisch een wiskunde of statistiek achtergrond.
Maar hier zit denk ik precies het punt. Mensen met een statistische achtergrond hebben een interessante achtergrond om data scientist te worden, maar is dat nog niet. Daar moet nog (flink) wat bijgeleerd worden. Maar dat is niet hoe het in de praktijk gaat. Psychologen worden data scientist, want ze kunnen statistiek en geen baan vinden (ofzo).

Ik heb zelf juist een beetje een data science achtergrond vanuit mijn opleiding, maar ik ga die markt juist niet in duiken. Deels omdat ik het niet zo heel leuk vind, deels omdat je dan ineens moet gaan concurreren met iedereen die statistiek heeft gehad, maar ook omdat ik weet dat bijvoorbeeld mensen met een AI achtergrond het nog beter kunnen.

Daar komt ook nog eens bij dat veel bedrijven zeggen een data scientist te zoeken, maar niet genoeg data hebben om interessant te zijn, of ze eigenlijk een data analist zoeken, maar goed dat is niet meer hip, dus dan zetten ze het neer als data scientist.

Het is een rare tak van sport, waar veel scheve schaatsen zijn, maar de mensen die het echt kunnen zijn goud waard voor bedrijven die er goed mee om gaan en klaar voor zijn. Dat zijn er dus alleen aan beide kanten niet zo heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Leuk al die applicaties die een webview ofzoiets gebruiken. In dit geval Whatsapp Messenger en PgAdmin op mijn Windows PC. Ik had een bugje in mijn Angular frontend project (directe binding aan een async functie, my bad) waardoor tijdens het debuggen mijn Chrome browser over zijn nek ging (eindeloze loop, out of memory, etc).

Vervolgens zijn Whatsapp en PgAdmin dus ook dood :P

Vroeger overleed alleen de browser. Nu neemt hij allemaal applicaties mee zijn graf in.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Lethalis schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:04:
Leuk al die applicaties die een webview ofzoiets gebruiken. In dit geval Whatsapp Messenger en PgAdmin op mijn Windows PC. Ik had een bugje in mijn Angular frontend project (directe binding aan een async functie, my bad) waardoor tijdens het debuggen mijn Chrome browser over zijn nek ging (eindeloze loop, out of memory, etc).

Vervolgens zijn Whatsapp en PgAdmin dus ook dood :P

Vroeger overleed alleen de browser. Nu neemt hij allemaal applicaties mee zijn graf in.
Toch vind ik PgAdmin voor een webapp toch eigenlijk wel verrassend lekker werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09

Ik heb in verschillende projecten met datascientists samengewerkt en wat ik vooral heel eng vind is dat ze eigenlijk vaak helemaal niet weten hoe het model tot z'n keuzes komt. Er wordt gesleuteld tot de uitkomsten zijn wat ze hopen. Of in ieder geval goed genoeg, want 100% is onmogelijk. Maar wat er dan buiten het model valt, daar moet je maar naar gissen.

Dan krijg je van die verhalen dat een "AI" allemaal donkere mensen uitsluit omdat het model getrained is op CVs van blanke mensen bijvoorbeeld.

ML is dom brute force statistische overeenkomsten zoeken. Ik vind het best eng hoeveel mensen denk dat het een magisch doosje is dat 'slimme' beslissingen kan nemen.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hydra schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:51:
Er wordt gesleuteld tot de uitkomsten zijn wat ze hopen. Of in ieder geval goed genoeg, want 100% is onmogelijk.

[...]

Dan krijg je van die verhalen dat een "AI" allemaal donkere mensen uitsluit omdat het model getrained is op CVs van blanke mensen bijvoorbeeld.

ML is dom brute force statistische overeenkomsten zoeken. Ik vind het best eng hoeveel mensen denk dat het een magisch doosje is dat 'slimme' beslissingen kan nemen.
Het heeft ook voordelen, ooit moesten ze bij de politie/de gemeente/de belastingdienst zelf bepalen of iemand fraude pleegde en als ze daarin dan vooroordelen ontwikkelden dan kregen ze een tik op de vingers. Nu kunnen ze gewoon zeggen "ja maar AI, die is altijd neutraal!", ook heeft dat ding precies dezelfde vooroordelen ontwikkeld. En omdat niemand snapt wat het ding doet is daar niks tegenin te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
bwerg schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:39:
[...]

Het heeft ook voordelen, ooit moesten ze bij de politie/de gemeente/de belastingdienst zelf bepalen of iemand fraude pleegde en als ze daarin dan vooroordelen ontwikkelden dan kregen ze een tik op de vingers. Nu kunnen ze gewoon zeggen "ja maar AI, die is altijd neutraal!", ook heeft dat ding precies dezelfde vooroordelen ontwikkeld. En omdat niemand snapt wat het ding doet is daar niks tegenin te brengen.
Yups probleem oplossen 101, verplaats het in tijd, plaats, etc.
In dit geval verantwoordelijkheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
bwerg schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:39:
"Computer says Nein du Untermensch!!!"

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Het is officieel, per de volgende maand verlaat ik het land van de zweetoksels voor de cult van de neppe koffiebonen machine _/-\o_ Vanzelfsprekend behoud ik wel mijn uitstekend smaak en bereid ik mijn koffie exclusief met premium zwitserse boonen en niet met het meer populaire huismerk uit de US :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Gropah schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:43:
[...]

Maar hier zit denk ik precies het punt. Mensen met een statistische achtergrond hebben een interessante achtergrond om data scientist te worden, maar is dat nog niet. Daar moet nog (flink) wat bijgeleerd worden. Maar dat is niet hoe het in de praktijk gaat. Psychologen worden data scientist, want ze kunnen statistiek en geen baan vinden (ofzo).

Ik heb zelf juist een beetje een data science achtergrond vanuit mijn opleiding, maar ik ga die markt juist niet in duiken. Deels omdat ik het niet zo heel leuk vind, deels omdat je dan ineens moet gaan concurreren met iedereen die statistiek heeft gehad, maar ook omdat ik weet dat bijvoorbeeld mensen met een AI achtergrond het nog beter kunnen.

Daar komt ook nog eens bij dat veel bedrijven zeggen een data scientist te zoeken, maar niet genoeg data hebben om interessant te zijn, of ze eigenlijk een data analist zoeken, maar goed dat is niet meer hip, dus dan zetten ze het neer als data scientist.

Het is een rare tak van sport, waar veel scheve schaatsen zijn, maar de mensen die het echt kunnen zijn goud waard voor bedrijven die er goed mee om gaan en klaar voor zijn. Dat zijn er dus alleen aan beide kanten niet zo heel veel.
Ik ben zelf geen data scientist maar ik vind het wel echt een coole sector. Ik heb ooit een kijkje mogen nemen in de keuken van een formule 1 team en wat zij daar met data doen is echt rete gaaf. Maar je moet echt een bedrijf of plek hebben die inderdaad genoeg data heeft om het interessant te maken. Veel bedrijven denken al dat wat statistieken van een website interessant is :+.

Nothing to see here!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:50
Blast from the past:
Database vraag

En dan nog antwoord krijgen ook. Geweldig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Haha sorry mijn "ervaring" gaat niet verder dan DBase III, die goede oude tijd, snerpend etiketten printen op de Star LC-10 voor de vereniging waar bij secretaris-penningmeester was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 18:56

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

XAMPP is ook lomp zeg....

Ben ik bezig met mijn CMS, en echt onder geen enkel beding wilt deze mijn eigen system.php includeren. Halve lege pagina, dus er iets iets met system.php aan de hand, maar wat? Een simpele echo wordt ook niet getoond. Hmm... :S

na een hoop debugwerk, en uiteindelijk get_included_files() ontdekt te hebben werd C:/XAMPP/PEAR/System.php geladen te worden?

Waarom :S :S
Welke halve zool zet dit in vredesnaam aan in XAMPP?

code:
1
include_path=C:\xampp\php\PEAR

Okee, een punt-komma ervoor zetten en 't werkt weer.
Ik krijg een vermoeden dat Composer dit gedaan heeft :S

[ Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 05-07-2022 20:14 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
AW_Bos schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:10:
Waarom :S :S
Welke halve zool zet dit in vredesnaam aan in XAMPP?

code:
1
include_path=C:\xampp\php\PEAR

Okee, een punt-komma ervoor zetten en 't werkt weer.
Ik krijg een vermoeden dat Composer dit gedaan heeft :S
No way in hell. Echt niet dat composer de php.ini aanpast. Bij composer moet je echt zelf de vendor/autoload.php includen. Daarnaast doet Composer überhaupt niks met de include_path. Die registreert gewoon een autoloader functie (vanuit de autoload.php) en als PHP een ontbrekende class wilt inladen weet Composer in welke map die class / file gevonden kan worden en doet een include/require daarvan. Die zal daarbij echt niet vertrouwen op de include_path setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

RobertMe schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:19:
[...]

No way in hell. Echt niet dat composer de php.ini aanpast. Bij composer moet je echt zelf de vendor/autoload.php includen. Daarnaast doet Composer überhaupt niks met de include_path. Die registreert gewoon een autoloader functie (vanuit de autoload.php) en als PHP een ontbrekende class wilt inladen weet Composer in welke map die class / file gevonden kan worden en doet een include/require daarvan. Die zal daarbij echt niet vertrouwen op de include_path setting.
Dan zijn het die gasten bij XAMPP die dit verzinnen }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
AW_Bos schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:29:
[...]

Kan best. Maar een beetje developer richt dit toch zelf in? Laatste keer dat ik Xampp / Wamp / ... heb gebruikt is misschien 15 jaar geleden. Gebruik maken van zoiets is naar mijn idee vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

RobertMe schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:34:
[...]

Kan best. Maar een beetje developer richt dit toch zelf in? Laatste keer dat ik Xampp / Wamp / ... heb gebruikt is misschien 15 jaar geleden. Gebruik maken van zoiets is naar mijn idee vragen om problemen.
Ja, als je tijd hebt wel, niet als je snel aan het werk moet. Misschien een idee voor mij om dat volgende keer zelf in te richten op Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
AW_Bos schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:29:
[...]

Cheer up, you old bugger!
Je mag ook gewoon Perl gebruiken met je XAMPP stack ipv PHP.
Combineert met z'n blessings vast ook heel mooi met MariaDB :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
AW_Bos schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:06:
[...]

Ja, als je tijd hebt wel, niet als je snel aan het werk moet. Misschien een idee voor mij om dat volgende keer zelf in te richten op Windows.
Je bent de meest nostalgische PHP-er die ik ken, je blijft maar oude zooi aanhalen. ;) Ik denk dat je er goed aan doet om eens een echte Docker met WSL poging te doen. :)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Voutloos schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:57:
[...]
Je bent de meest nostalgische PHP-er die ik ken, je blijft maar oude zooi aanhalen. ;) Ik denk dat je er goed aan doet om eens een echte Docker met WSL poging te doen. :)
Het blijft een hobby ;).

Ik ontwikkel qua kennis wel veel hierin hoor, maar gezien het niet mijn primaire werk is neem ik de tijd. Je kan bovendien ook alle kanten op. Toevallig ben ik wel bezig met Docker op mijn testserver. :)

[ Voor 5% gewijzigd door AW_Bos op 05-07-2022 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Kalentum schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:15:
Blast from the past:
Database vraag

En dan nog antwoord krijgen ook. Geweldig.
Dbase IV gebruikte mijn vader weleens geloof ik. Het is voor mijn tijd en ik ben 41 _O-

Eerste DB die ik gebruikte toen ik 15 was, was MS Access. Later MySQL en toen ik mijn eerste baan als .NET developer kreeg in 2003 leerde ik SQL Server kennen. Tegenwoordig migreren we steeds meer naar Postgres.

[ Voor 26% gewijzigd door Lethalis op 06-07-2022 07:50 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 21:08
Voutloos schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:57:
[...]
Ik moet soms ook bij klanten die per se op Windows een PHP applicatie willen draaien (kunnen/willen geen Linux VM aanbieden). Wat is tegenwoordig daar de beste oplossing voor? Het kan draaien in een docker container, dat doe ik hier namelijk lokaal als test/dev omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Hipska schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:37:
[...]

Ik moet soms ook bij klanten die per se op Windows een PHP applicatie willen draaien (kunnen/willen geen Linux VM aanbieden). Wat is tegenwoordig daar de beste oplossing voor? Het kan draaien in een docker container, dat doe ik hier namelijk lokaal als test/dev omgeving.
Gewoon de cloud in jassen, waarschijnlijk veiliger, stabieler en goedkoper dan een eigen machine bij dat soort partijtjes. :P

En als dat echt niet kan gewoon lekker in een Docker container inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Als Docker op Windows dan wel een optie is, heb je daarmee dan toch nog een Linux VM weten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Laatst online: 21:50
dcm360 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:46:
Als Docker op Windows dan wel een optie is, heb je daarmee dan toch nog een Linux VM weten te krijgen.
Ja ik wou net zeggen, als VM's niet mogen dan kan docker ook niet.

Anyways, PHP draait toch gewoon onder Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
AW_Bos schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:06:
[...]

Als je "snel aan het werk moet", dan doe je toch gewoon `php -S`? Ik kan me ook niet herinneren wanneer ik voor het laatst XAMP of iets uit die familie gebruikt heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Mugwump schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:58:
[...]

Gewoon de cloud in jassen, waarschijnlijk veiliger, stabieler en goedkoper dan een eigen machine bij dat soort partijtjes. :P

En als dat echt niet kan gewoon lekker in een Docker container inderdaad.
De Cloud! Heb je een probleem? Heb je geprobeerd dat probleem naar de cloud te verplaatsen? Ik noem het Problem-as-a-Service. :P

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Koenvh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:55:
[...]

De Cloud! Heb je een probleem? Heb je geprobeerd dat probleem naar de cloud te verplaatsen? Ik noem het Problem-as-a-Service. :P
Mwah. Een simpele webhostingservice neemt je echt een hoop zorg uit handen hoor, als het alternatief een PHP-applicatie op een lokale bare-metal windows bak is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

mcDavid schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:58:
[...]

Mwah. Een simpele webhostingservice neemt je echt een hoop zorg uit handen hoor, als het alternatief een PHP-applicatie op een lokale bare-metal windows bak is...
Weet ik, het kan best een goede oplossing zijn. Ik zie alleen net iets te vaak de cloud als magische oplossing voor alles genoemd worden. :)

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Volgens mij is het voornaamste verschil dat iemand die gericht een probleem wil oplossen, het niet "de cloud" noemt, maar gewoon "managed webhosting" of "objectstorage" of net wat je nodig hebt voor dat specifieke probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

mcDavid schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:52:
[...]

Als je "snel aan het werk moet", dan doe je toch gewoon `php -S`? Ik kan me ook niet herinneren wanneer ik voor het laatst XAMP of iets uit die familie gebruikt heb...
Het is wel meteen een compleet iets met SSL erin en de reutemeteut wat in 5 minuten werkend is, waarna je nog een paar minuten nodig hebt voor wat virtual hosts.

Maar wie die bagger van pear als include_path heeft ingesteld :S?
Whatever... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Koenvh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:04:
[...]

Weet ik, het kan best een goede oplossing zijn. Ik zie alleen net iets te vaak de cloud als magische oplossing voor alles genoemd worden. :)
Er is weinig magisch aan. :P
Kijk, er zijn prima redenen om voor een on-prem oplossing te gaan, maar als ik dit soort verhalen hoor krijg ik niet de indruk dat we hier praten over een partij met de kennis en kunde om goeie uptime garanties te kunnen geven en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

Mugwump schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:56:
[...]

Er is weinig magisch aan. :P
Kijk, er zijn prima redenen om voor een on-prem oplossing te gaan, maar als ik dit soort verhalen hoor krijg ik niet de indruk dat we hier praten over een partij met de kennis en kunde om goeie uptime garanties te kunnen geven en dergelijke.
Één 9 is toch ook meer dan genoeg?

9% :+

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 21:08
Eh ja, on-prem is inderdaad een vereiste. Anders was het probleem snel opgelost. Vaak krijg ik (zonder veel Windows kennis) een Windows VM of bare-metal toegewezen en daar moet ik het mee doen. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:41

RayNbow

Kirika <3

Is dit een goed teken voor Unity? :X

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
RayNbow schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:17:
Is dit een goed teken voor Unity? :X
[Twitter]
Grootste deel van de inkomsten van Unity kwam toch al uit ad revenue, you tell me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Laatst online: 16:41
Wauw. Lang geleden dat ik er een tegenkwam, maar daar was weer zo'n irritante scraping website hoor! :(

https://stackoverflow.com...k-completedtask-vs-return
VS
https://programmerall.com/article/27052259626/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

PdeBie schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:55:
Wauw. Lang geleden dat ik er een tegenkwam, maar daar was weer zo'n irritante scraping website hoor! :(

VS
Tja, weinig aan te doen zolang het commentaar op StackOverflow beschikbaar is onder de CC BY-SA. Alleen jammer dat ze soms hoger in Google eindigen.

Zijn er nog Tweakers deze week bij IETF 114 eigenlijk? :)

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Laatst online: 20:37
SO of de officiele documentatie komt toch altijd wel bovenaan bij mij. Google weet inmiddels, denk ik, ook wel dat ik niet op andere linkjes klik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:25
PdeBie schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:55:

VS
Ik kom wel vaker van dat soort websites tegen.
Deze heeft tenminste nog de volledige SO thread, dus je het je antwoord kunnen lezen.
De sites die ik tegenkom hebben alleen de lijst met vragen, dus zonder de antwoorden. :(

Ik kijk daarom ook naar de korte beschrijving die Google laat zien en/of ik die website herken als "scraping". Maar vaak zie je ook als de pagina laad, waar je bent beland. Zie je vrij direct een lijst met linkjes (dus voordat de plaatjes en css is ingeladen), dan ben je meestal verkeerd. :X

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azerty
Members only:

Leve de IT op het werk :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
azerty schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:56:
***members only***

Leve de IT op het werk :+
Members only:
Pagina: 1 ... 19 ... 49 Laatste

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.