Ergens wonen waar je niet gewenst bent is niet fijn.
Toen wij ons pand in Amsterdam verkochtten deden we dat aan een ontwikkelaar want er moest teveel gebeuren om als normaal persoon zoiets te kunnen doen en het was in nasleep krediet crises dus niet de overspannen toestand van nu. er moest een nieuw dak op, fundering had werk nodig nergens was dubbel glas of isolatie voor huis (bg 1hoog) 2 hoog 3 hoog en 4 hoog. Het balkon van 1 hoog voor was gescheurd en een deel van de betonnen plaat hing tussen twee scheuren zondere enige ondersteuning alleen maar met het deel in de gevel (door de werking van het pand dat tussen twee blokken was gebouwd, fijn dubbele muren nar all buren dus niet gehorig maar goed de twee blokken verzakten net iets anders dus het werd langzaam in stukken gescheurd. over de hele hoogte heb ik zelf muurankers gemaakt welke die scheur totaal gestop hebben en alles flink stabiliseerde. De balkons achterijzde waren van hout dat op zijn einde begone te lopen 8 in totaal.
Maar goed, het was duidelijk dat wij het nooit zouden kunnen betalen of een financering voor alles rond zouden kunnen krijgen in die zeer moeilijke tijden.
Officieel woonde ik op 4 en mijn vrouw op 3, en we hadden heldere huurcontracten voor de mensen die daar woonden en hebben het laatste jaar geen nieuwe huurders meer genomen dus ook geen problemen met vertrek (allemaal expats die op tijdelijke basis in Amsterdam woonden en dus natuurlijk vertrokken.
Op 2 hoog woonde echter een dame die er al vele decennia woonde voor een huur die dat reflecteerde.
Zij was hmm hoe zeg je dat netjes...onbehulpzaam

meldde dinen niet, weigerde nodig werk te laten doen, betaalde een eigen nog lagere fictieve huur door de "gebreken" en was een hoarder dus een kamer lag van vloer tot 3.5M hoog plafond vol met spullen. Ik stuurde brieven en had een dossier met een flinke financiele verordening gemaakt. En ook het brandgevaar van een appartement met gaskachels en kleine gangetjes tussen bergen spullen was een ingang. Echter, ze woonde er zo lang, en had de buurt van normaal naar extreem duur zien gaan (Amsterdam Oud Zuid) en was gewoon bang. Slechte relatie maar haar enige kind, en niet in staat zelf iets leuks te vinden, ik heb haar computer, toegang tot ons internet en uitleg woningnet gegeven. ze wilde/durfde weinig.
Bij de gesprekken over de verkoop huis heb ik aangegeven dit ruime dossier te hebben, de koper wuifde het weg en gaf aan het zelf te doen.
Bij een inspectie met bouwkundige gingen we alle verdiepingen langs, overal waren zee snel klaar, dus de koper, bouwkundige en ik. Behalve bij de dame. ze opende de deur, we gingen naar binnen, en na wat rondkijken zei de bouwkundige "sorry we moeten bescherming dragen en dat buiten aandoen" dus alle vier de gang in, hij pakte deftig uitziende mondkapjes per stuk verpakt. Dame bezorgd, en ik ook eigenlijk....
Weer naar binnen en op diverse plaatsen vn de loop gangetjes waren de tapijten doorgesleten en was de ondervloer zichtbaar. Grijzige platen. "Asbest" zegt die bouwkundige, zorgelijk kijkend. bij een drempel een monsterje in een reageerbuisje "voor het lab om het zeker te weten"
Dame erg bezorgd.
En de koper regelde een gelijke grootte appartement in de buurt van OV in Purmerend, gaf haar €10K verhuis vergoeding en €10K voor de hogere huur.
Aangezien het om een professionele flip ging was asbest niet in het koopcontract opgenomen (alles behalve de buitenmuren zou er toch uitgaan) en ik heb er ook niets meer op teruggehoord. Maar het is wel een indicatie dat bij een koper die vaker met het bijltje heeft gehakt een trukendoos is waar wij als gewone mensen niets van weten en daar wil je niet mee te maken krijgen.
Ik zou in jouw geval het teruggeven en zeker niet met een bod komen.
Ik zou een mail schrijven met daarin:
Beste eigenaar,
U heeft aangeven uw pand te willen verkopen, het liefst in totaal onverhuurde staat en ons gevraagd om met een voorstel te komen. Het is in deze fase ons insziens niet aan ons om met een voorstel te komen.
We wonen heel fijn in dit heerlijke grote appartement met dakterras voor een goede huurprijs.
Echter, natuurlijk zijn we bereid een aanbod van uw zijde om ons tot verhuizen te laten overgaan serieus overwegen.
We vertrouwen erop dat u belangrijke overwegingen voor ons - zoals bijvoorbeeld vervangende, redelijk vergelijkbare woonruimte en/of marktconforme financiele compensaties - als uitgangspunten zult nemen bij het komen tot uw voorstel(len).
Met vriendelijke groet, Huurder adres X
Als de eigenaar jullie een nieuwe woonruimte en verhuisvergoeding van zeg €10K kan geven dan lijkt me dat ok.
Als hij jullie een geldbedrag wil geven waardoor jullie kunnen kopen dan lijkt me de helft van wat hij erop vooruit gaat om het leeg te verkopen niet onredelijk. Op dit moment hebben jullie de bovenhand, neem je tijd, en denk altijd extra na voor je een nieuwe mail stuurt, alles wat je schrijft kan belangrijk zijn, dus hoe minder je schrijft hoe beter het is. Bedrijven dienen zich ann allerlei wetten en regels te houden EN zijn tijdens werkuren het actiefst, dus zelf een nieuwe herrie makend bedrijf heb jij na je werk in de avond niet veel last van. Als je nu al iets interessants hebt gevonden om te kopen en een X bedrag van eigenaar daarbij kan helpen dan kan je zoiets later ook nog eens aangeven maar zeker niet in deze fase. Leg de bal terug bij hem.
Dus wij wachten uw voorstel(len) af en zullen dit met experts bespreken.