Wat betreft rij eigenschappen ben ik erg tevreden. Hiervoor reed ik een Tucson (2018) en dit is een mooie stap vooruit. Ook de power die de auto heeft is zeer prettig, de Tucson was immers gewoon een trage bak (1500 kg, 1,7L 115 PK Diesel). Functies als de dode-hoek camera, head-up display en remote control (parking). Overall gezien een top-auto.
Echter zijn er toch een aantal kleine dingen waar ik tegenaanloop die in de Tucson beter of comfortablere geregeld waren of waar beter over nagedacht was.
Voorbeelden;
- opbergruimte voor de zonnebril zat bij de Tucson in een platforn/dak van de auto weggewerkt met een klepje, zeer handig maar bij de Santa Fe is dit niet meer aanwezig en zit er nu een grote SOS knop. Er is feitelijke logische plaats meer waar je deze makkelijk kunt neerleggen/opbergen.
- In de Tucson waren de opbergruimtes in de deur voorzien van ruimte onderlegger om te voorkomen dat spullen gaan schuiven, bij de Santa Fe is dat neer meer aanwezig waardoor bijv. een parkeerschijven heen en weer door de deurschuift.
- Dashboardkasje is aanzienklein als bij de Tucson en niet langer geisoleerd en aangesloten op de airco, bij de Tucson had daardoor een gekoeld dashboard kastje. Vooral lekker als je onverwacht in een lange file terecht komt en er dan achter komt dat je een koud flesje water in ligt....
- Lane Assist staat standaard ingeschakeld elke keer als je de auto start, hoe je ervoor kunt zorgen dat deze standaard uitgeschakeld staat, het is vooral irritant als je de wegbelijning net iets anders is als normaal (om welke reden dan ook) en de Lane Assist continu blijft piepen en druk op het stuur uitoefent. Het menu om dit uit te schakelen (volgens instructie van bepaalde instructie filmpje door andere bestruurders.) is bij mij niet aanwezig. Ik overweeg hiervoor de dealer te raadplegen.
- Opladen, ik heb nu twee keer meegemaakt dat de auto uit zichzelf besluiten te stoppen met laden. Je kunt dit vervolgens niet hervatten, je moet dan namelijk opnieuw de laadpas aanbieden bij de laadpaal. Wellicht dat ik hier zelf iets verkeerd doe....