Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:12

Skyline GT-R

RB26DETT

Morpheus2003 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:29:
[...]

Thanks beiden voor de reactie! Dan denk ik idd dat de i5-12600K de beste optie is voor mij i.v.m. de extra cores. Overklokken ga ik niet doen en een videokaart heb ik.

Ik hoop ook dat er op de CES moederborden worden aangekondigd zo tussen de 100 en 150 euro. Over 2 weken weten we het!
Rohem schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:26:
[...]

Net wat @Skyline GT-R zegt. Ik zou ook voor de i5-12600K(F) gaan. Die extra E-cores gaan nuttig zijn in de toekomst. Ik ga voor mijn nieuwe PC eenzelfde processor kopen waarschijnlijk, tenzij de nieuwe i7 interessant is. Want ik zit nog een beetje met de TDP te twijfelen.

De prijzen voor de bijbehorende bordjes echter houden we nog wel tegen. Dus hopelijk komt Intel daar met wat moois begin volgend jaar. In mijn geval ga ik ook nog eens niet overklokken, dus zie de toegevoegde waarde nog niet direct van een mobo van 200 euro.
De discussie over moederborden best verplaatsen naar dit topic: Intel Alder Lake levertijden, prijzen en aanbiedingen

Maar ik zou niet te snel hopen / rekenen op Alder Lake bordjes van 100-150EUR die je ook effectief wilt hebben. Het huidige pricewatch: MSI PRO Z690-A DDR4 is ook een leuke keuze, en momenteel met 30EUR cashback, dus aan 170EUR..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainDrop
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-03 19:23
Skyline GT-R schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:19:
[...]

Een i5 12600KF lijkt me dan een hele leuke keuze. Naar de toekomst toe zijn die 4 extra E-cores een leuke toevoeging. Zeker eens de gamingworkload nog meer multi threaded worden. De PS5 en Xbox Series X hebben beide een 8 core CPU dus games gaan richting 8 core belasting :)
Ik wilde eerst ook voor een 12600K gaan, maar juist vanwege het feit dat de CPUs van Ps5 en Xbox Series X 8 (performance) cores hebben en gaming inderdaad richting 8-core belasting gaat, heb ik toch besloten om voor de 12700K te gaan. De 12600K heeft "maar" 6 performance cores, en 4 efficiency cores, terwijl de 12700K 8 performance cores heeft en 4 efficiency cores, wat dan meer te vergelijken is met de 8 cores van de CPUs in de eerder genoemde consoles.

Ik heb alle hardware gister in ieder geval besteld, en de LGA1700 bracket voor de Dark Rock Pro 4 aangevraagd bij Be Quiet!. Het wachten wordt vooral op de bracket, aangezien de hardware morgen wordt geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Mick1990 schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:21:
En gisteren weer twee keer voor gekomen dat mijn muis spontaan uitvalt tijdens het gamen. Laatst vielen ook mijn toetsenbord en USB-geluidskaart al weg. Deze werken pas weer als ik de USB-stekker opnieuw inplug. Er is echt geen touw aan vast te knopen...

Kwam op Reddit meer problemen tegen over de pricewatch: MSI PRO Z690-A DDR4

https://www.reddit.com/r/...driver_usb_port_problems/
https://www.reddit.com/r/...ly_on_msi_pro_z690a_wifi/

Niemand anders met dit probleem, en specifiek met MSI?
Zojuist mijn https://www.msi.com/Motherboard/PRO-Z690-A-DDR4 een BIOS update gegeven naar 7D25v11. Had gehoopt dat het nu wel gefixed zou zijn, maar nee. Nu al 3x in 5 minuten voorgekomen dat mijn muis niet meer reageert, maar wel gewoon aan is gezien het lichtje op het scrollwieltje gewoon blijft branden. Ook viel net mijn headset weg (met aangesloten USB-dongle).

Vreselijk irritant.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mick1990 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:49:
[...]

Zojuist mijn https://www.msi.com/Motherboard/PRO-Z690-A-DDR4 een BIOS update gegeven naar 7D25v11. Had gehoopt dat het nu wel gefixed zou zijn, maar nee. Nu al 3x in 5 minuten voorgekomen dat mijn muis niet meer reageert, maar wel gewoon aan is gezien het lichtje op het scrollwieltje gewoon blijft branden. Ook viel net mijn headset weg (met aangesloten USB-dongle).

Vreselijk irritant.
Misschien eens met Windows 10 proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-06 15:18
Skyline GT-R schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:44:
[...]

[...]

De discussie over moederborden best verplaatsen naar dit topic: Intel Alder Lake levertijden, prijzen en aanbiedingen

Maar ik zou niet te snel hopen / rekenen op Alder Lake bordjes van 100-150EUR die je ook effectief wilt hebben. Het huidige pricewatch: MSI PRO Z690-A DDR4 is ook een leuke keuze, en momenteel met 30EUR cashback, dus aan 170EUR..
De bedoeling was ook niet direct om hier een discussie te starten ;)

De cashback had ik gezien idd. Leuke cashback is het zeker, maar heb besloten te wachten tot begin volgend jaar. Kijken wat er gebeurt. Besteld is het nog snel genoeg en op het totaal maakt me die €30 niet zoveel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rohem
BrainDrop schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:36:
[...]

Ik wilde eerst ook voor een 12600K gaan, maar juist vanwege het feit dat de CPUs van Ps5 en Xbox Series X 8 (performance) cores hebben en gaming inderdaad richting 8-core belasting gaat, heb ik toch besloten om voor de 12700K te gaan. De 12600K heeft "maar" 6 performance cores, en 4 efficiency cores, terwijl de 12700K 8 performance cores heeft en 4 efficiency cores, wat dan meer te vergelijken is met de 8 cores van de CPUs in de eerder genoemde consoles.

Ik heb alle hardware gister in ieder geval besteld, en de LGA1700 bracket voor de Dark Rock Pro 4 aangevraagd bij Be Quiet!. Het wachten wordt vooral op de bracket, aangezien de hardware morgen wordt geleverd.
Interessante gedachtengang d:)b Ook nog maar eens even over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:35
[...]

Same hier, 12700k binnen en nu wachten op de bracket van Lian li, uit ongeduld ook maar vast besteld bij casekings.
Dan nog even kijken als de bracket binnen is of er nog toevallig een bredere keuze is in mobo’s want die vind ik nu nog te lastig kiezen met amper reviews en praktijk ervaringen van gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Laatst online: 20-10-2024
[...]
Ik heb hem zaterdag besteld en kreeg maandag een mail dat ze aan de slag gaan, maar tot op heden nog niets gehoord van een verzenddatum ofzo, dus verwacht het sowieso pas na kerst.

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 22-12-2021 17:55 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Even een dubbel check.
Welke wattage voor de PSU gebruikt men hier?

Ik zit nu met een 650w voor een 12700k icm 3070.
Als ik rond kijk zou dat theoretisch genoeg moeten zijn, of is hey verstandig toch 850 te gaan voor wat marge?

Iemand al gemerkt dat wattage aardig kan oplopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
JDx schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:54:
[...]

Ik heb hem zaterdag besteld en kreeg maandag een mail dat ze aan de slag gaan, maar tot op heden nog niets gehoord van een verzenddatum ofzo, dus verwacht het sowieso pas na kerst.
Je krijgt na betaling ook verder geen mail meer met bevestiging of een T&T van Be Quiet. Ik heb uiteindelijk zelf gemaild of ze mijn betaling wel hadden ontvangen. Toen mailde ze me een T&T terug van DHL.

18 November besteld en 25 November bezorgd door PostNL. Tip: Mocht je een DHL-code krijgen van ze, dan kun je die ook op de website van PostNL invullen. Het is gewoon brievenbuspost met een T&T.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• JDx
Mick1990 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:13:
[...]

Je krijgt na betaling ook verder geen mail meer met bevestiging of een T&T van Be Quiet. Ik heb uiteindelijk zelf gemaild of ze mijn betaling wel hadden ontvangen. Toen mailde ze me een T&T terug van DHL.

18 November besteld en 25 November bezorgd door PostNL. Tip: Mocht je een DHL-code krijgen van ze, dan kun je die ook op de website van PostNL invullen. Het is gewoon brievenbuspost met een T&T.
Oh ik heb hem gewoon gratis, verzendkosten ook, waarom moest je betalen?

Maar dan zal ik de brievenbus in de gaten houden, daar kijk ik niet dagelijks in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
kneusteun schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:03:
Even een dubbel check.

Als ik rond kijk zou dat theoretisch genoeg moeten zijn, of is hey verstandig toch 850 te gaan voor wat marge?

Denk dat dat we goed is, had zelf een 750 watt met twee 3060s erin en een i7-5820k met een tdp van 140 watt en 1 ssd en 2 hdds en 32gb ram.

Heb wel een RM850 voeding gekocht omdat die laatst even duur was als de RM750 en heb ik het gevoel dat ik net even iets over heb voor wie weet Raptor Lake of een 40XX kaart, die gaan ook wat meer watts trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-04 19:52
kneusteun schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:03:
Even een dubbel check.

Als ik mijn eigen toekomstige build bereken kom ik op een max verbruik van +-630W (via pcpartpicker). Gezien de prijs van een pricewatch: Corsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart op dit ogenblik heb ik toch maar gekozen voor een krachtigere voeding dan mijn huidige 650W.
De 750W-variant is nog een beetje goedkoper pricewatch: Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart
Zonder jouw overige onderdelen te kennen verbruiken de i7 en de 3070 onder full load 410W. Heeft de 3070 trouwens geen power spikes waarbij hij heel kort (veel) meer stroom vraagt?

Mijn moederbord en voeding zijn intussen geleverd, de Noctua bracket is vanmorgen rond 11u40 aangevraagd en om 16u30 heb ik het tracking nummer ontvangen, hopelijk duurt het niet te lang. Sowieso komt de CPU (ook een 12700K) er pas wanneer Noctua geleverd heeft, misschien komt er nog ergens een dealtje voorbij. :) Nu nog een gepaste inverted case vinden, blijkbaar is daar niet echt een markt voor want de opties zijn erg beperkt. :p

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

• Crew One
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
:|

[ Voor 100% gewijzigd door Crew One op 23-12-2021 14:06 ]

• maxvij
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-03 14:54
Crew One schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:22:
Mocht iemand in Zuid Limburg wonen en een bequiet lga 1700 kit nodig hebben, kan worden afgehaald.
Hetzelfde voor Groningen, betreft de NZXT Kraken X73 bracket.

[ Voor 6% gewijzigd door maxvij op 23-12-2021 11:01 ]

• kneusteun
Kwam net deze tegen https://www.amazon.de/dp/...L&tag=peppercom09-21&th=1
Goede prijs voor ddr4 3600 32gb

Alleen geen enkele moederbord fabrikant heeft deze in zijn lijst staan...
Zijn die lijsten momenteel gewoon heel incompleet of is het gewoon meer richting amd aan het schuiven wat betreft RAM keuzes?

• BrainDrop
  • Laatst online: 31-03 19:23
kneusteun schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:37:
Kwam net deze tegen https://www.amazon.de/dp/...L&tag=peppercom09-21&th=1
Goede prijs voor ddr4 3600 32gb

Alleen geen enkele moederbord fabrikant heeft deze in zijn lijst staan...
Zijn die lijsten momenteel gewoon heel incompleet of is het gewoon meer richting amd aan het schuiven wat betreft RAM keuzes?
Ik heb deze besteld: Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B.
Staat op de QVL van de Gigabyte Z690 Aorus Elite DDR4. Geen RGB, ook 3600mhz en CAS latency 16 ipv 18. Daarnaast is het ook low profile geheugen, waardoor je dus minder kans hebt dat je in de knoei komt met een CPU lucht koeler.

• kneusteun
BrainDrop schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:05:
[...]

Ik heb deze besteld: Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B.
Staat op de QVL van de Gigabyte Z690 Aorus Elite DDR4. Geen RGB, ook 3600mhz en CAS latency 16 ipv 18. Daarnaast is het ook low profile geheugen, waardoor je dus minder kans hebt dat je in de knoei komt met een CPU lucht koeler.
Ik heb waterkoeling dus daar was ik niet bang voor, heb de gok genomen dat die ram gewoon gaat werken.
32gb 3600 voor 120 euro vs 16gb 3600 voor 80 euro was een makkelijke keuze (gok) voor mij.

Maar vond in de lijst van supported memory best wel weinig modellen, dus vroeg mij af of intel nu ook gewoon wat kieskeuriger is geworden.

• JDx
Bij Asus zit zo'n haaienvin en bij MSI 2 antenne's aan de achterkant van de PC, ik neem aan dat je zo'n haaienvin ook gewoon los kan kopen en op een MSI kan aansluiten?

Achter de PC onder het bureau zegt mijn Woox (smart)stekker al bad WiFi.

• JDx
Mick1990 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:13:
[...]

Nou, kijk net en er ligt een niet thuis briefje in de brievenbus :9

Ik ga er van uit dat het de kit is 8)

Rohem schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:32:
[...]

Let wel goed op het verschil tussen de i5-12600K en i5-12600KF. Deze laatste heeft geen iGPU. Nu hebben we die als gamer eigenlijk nooit nodig omdat we een losse GPU hebben, alleen in geval van een backup is het misschien handig.
Je kan hem gebruiken om streaming te encoderen (QSV in streamlabs).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

[...]

Die logica gaat stuk omdat de consoles al járen meer cores hebben. De Xbox One heeft een 8 core APU, de Playstation 4 ook. Ondanks dat heeft het letterlijk jaren geduurd voor de 6 core cpu's bij pc gaming de bovenhand kregen ten oprichtte van de 4 cores 8 thread. Uberhaupt lijken de consoles momenteel niet echt toonaangevend. Als ik kijk naar Forza Horizon 5 op mijn Series X vs Pc dan kan ik niet zeggen dat de SX er beter uit ziet. Ik verwacht dat die 4 extra efficiency cores in combinatie met de hogere performance per performance core (hogere clocks, betere ipc) de komende 4 jaar wel volstaan. Maar goed, als je het geld hebt kan het verder ook geen kwaad ;).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-05 23:50
Heb inmiddels ook mijn Alder Lake build draaiende, loopt na het opstarten als een zonnetje. Alleen het opstarten van de Z690 Force WiFi is nogal traag en het UEFI-menu tevoorschijn toveren vanaf cold boot (dus niet Windows) is ook niet bepaald makkelijk gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
field33P schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 00:21:
Heb inmiddels ook mijn Alder Lake build draaiende, loopt na het opstarten als een zonnetje. Alleen het opstarten van de Z690 Force WiFi is nogal traag en het UEFI-menu tevoorschijn toveren vanaf cold boot (dus niet Windows) is ook niet bepaald makkelijk gebleken.
Misschien leuk om je build er ook bij te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Niet online
JDx schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 07:22:
[...]

Misschien leuk om je build er ook bij te zetten?
Het zal de bovenste zijn?
gallery: field33P

De mijne:
inventaris: INVICTUS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Ah netjes, gaat veel lijken op de mijne. Ken heel die galleries niet, ken pas sinds kort de wenslijst haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:28
Wordt die 12900K bij iedereen ook zo idioot warm wanneer je een MT cinebench run doet?
Op stock met alles op auto gaat hij bij mij al over de 100C package na een minuut of 5. En dat met een flink 280m AIO op full speed. en erg goed geventileerde case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:18
Lekiame schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:12:
Wordt die 12900K bij iedereen ook zo idioot warm wanneer je een MT cinebench run doet?
Op stock met alles op auto gaat hij bij mij al over de 100C package na een minuut of 5. En dat met een flink 280m AIO op full speed. en erg goed geventileerde case.
Yes, de package kan zijn warmte niet kwijt richting het koellichaam, want mijn koelvinnen zijn nog compleet lauwwarm. Ik heb uiteindelijk mijn 12700K afgesteld op 170W PL1 en 200W PL2 voor 56 seconden. Mijn Mugen 5 PCHG kan de 170W wel afvoeren en dan hang ik rond de 80 tot 85 graden non-stop. Verschil in performance is niet. Op BIOS default gaat hij trouwens ook bij mij na 5 tot 6 minuten throttlen omdat de CPU 100C is geworden.

Ook zie ik verschil in de oude F3 bios en de nieuwe F5 bios, met de oude ging hij vrij snel naar de 230W toe, met de F5 blijft hij veel langer rond de 190W tot 205W hangen.

Cinebench R23;

POR (155W - 125W - 28s) multi 20495
Test 1 (190W - 125W - 56s) multi 20371
Test 2 (190W - 160W - 56s) multi 21819
Test 3 (200W - 170W - 56s) multi 22194

Alle CPU's draaien eerst op 4700Mhz en als hij dan teruggaat naar 170W dan schalen uiteindelijk terug naar 4600Mhz.

Trouwens op mijn Gigabyte Aolus DDR4 Elite met de nieuwste F5 bios was overal een beetje sneller dan de vorige standaard F3 bios (van 21819 naar 22194).

Memory testje door mijn memory te under clocken;

CPU Single bench 15-15-15-36 1066Mhz -> 1917 pts
CPU Single bench 14-14-14-34 1600Mhz -> 1927 pts

Hier zie je dat single thread CPU sneller ram niet heel erg veel doet.

[ Voor 8% gewijzigd door pipo1000 op 24-12-2021 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
pipo1000 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:21:
[...]

Yes, de package kan zijn warmte niet kwijt richting het koellichaam, want mijn koelvinnen zijn nog compleet lauwwarm. Ik heb uiteindelijk mijn 12700K afgesteld op 170W PL1 en 200W PL2 voor 56 seconden. Mijn Mugen 5 PCHG kan de 170W wel afvoeren en dan hang ik rond de 80 tot 85 graden non-stop. Verschil in performance is niet. Op BIOS default gaat hij trouwens ook bij mij na 5 tot 6 minuten throttlen omdat de CPU 100C is geworden.

Cinebench R23;

POR (155W - 125W - 28s) multi 20495
Test 1 (190W - 125W - 56s) multi 20371
Test 2 (190W - 160W - 56s) multi 21819
Test 3 (200W - 170W - 56s) multi 22194

Alle CPU's draaien eerst op 4700Mhz en als hij dan teruggaat naar 170W dan schalen uiteindelijk terug naar 4600Mhz.

Trouwens op mijn Gigabyte Aolus DDR4 Elite met de nieuwste F5 bios was overal een beetje sneller dan de vorige standaard F3 bios (van 21819 naar 22194).

Memory testje door mijn memory te under clocken;

CPU Single bench 15-15-15-36 1066Mhz -> 1917 pts
CPU Single bench 14-14-14-34 1600Mhz -> 1927 pts

Hier zie je dat single thread CPU sneller ram niet heel erg veel doet.
Ik heb dus identiek hetzelfde. Radiator en liquid temp zijn helemaal niet warm.
Wel 250W power en bij 1.225vcore/5.1 P/4.0 E tikt ie zelfs de 295W aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Niet online
Lekiame schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:26:
[...]

Ik heb dus identiek hetzelfde. Radiator en liquid temp zijn helemaal niet warm.
Wel 250W power en bij 1.225vcore/5.1 P/4.0 E tikt ie zelfs de 295W aan.
Ditto hier. Alle limieten weggehaald hier, dat wel. Ding regelt het zelf maar 😂

Tijdens een run doet ie ook met gemak 285w, nogal wiedes dat het dan beetje warm word. Ik lig er inmiddels niet meer wakker van, tijdens normaal gebruik blijft het allemaal wel erg koel dus prima zo.

280mm is ook wel erg weinig voor een AIO op een 12900k. Ik denk dat je moet upgraden naar een dual radiator custom loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Crew One schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:35:
[...]

Ditto hier. Alle limieten weggehaald hier, dat wel. Ding regelt het zelf maar 😂

Tijdens een run doet ie ook met gemak 285w, nogal wiedes dat het dan beetje warm word. Ik lig er inmiddels niet meer wakker van, tijdens normaal gebruik blijft het allemaal wel erg koel dus prima zo.

280mm is ook wel erg weinig voor een AIO op een 12900k. Ik denk dat je moet upgraden naar een dual radiator custom loop.
Haha dat zou het mooiste zijn ja. Echter ga ik mezelf niet wagen aan custom water.
Mijn ervaring iig dat een 280mm vaak nog wel beter koelt dan een 360 AIO dus ik neem het dan ook maar voor lief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Als ik dit zo hoor dan vind ik het wel fijn om "gewoon" een i5 te hebben met een Dark Rock Pro 4, hopelijk is dat hitte probleem bij de volgende generatie wat beter, waterkoeling zou op zich toch niet verplicht moeten zijn bij een stock processor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j005t
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05-2024
Ik ben up and running! Vandaag de hele dag aan gewerkt haha. Was wat meer werk dan ik dacht allemaal.

Wat zijn die SP-predictions trouwens? Ik kan daar in de manual niet echt iets over vinden. Internet geeft me verwarrende antwoorden.

Ik vind de temp overigens meevallen (had een horror scenario in m'n hoofd). Heb een NZXT 150i Flow met als intake 2 Noctua 140mm en als outtake een Noctua NF-A12x25. CPU koeler is een Noctua NH-U12A. Temps onder zijn na 15min 100% load.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIpdm4DfyT7HKB_r0jwDEGmqxuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMBXXtYrwshJtimeBe3DqZwp.jpg?f=fotoalbum_large

Coretemp clock-speeds zijn nog niet helemaal op orde :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-66d-T2HLjDgzK2JN60fwZ-dnQM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o7NRotHZAuQ6JF5r1nDHgYNJ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
JDx schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:38:
Als ik dit zo hoor dan vind ik het wel fijn om "gewoon" een i5 te hebben met een Dark Rock Pro 4, hopelijk is dat hitte probleem bij de volgende generatie wat beter, waterkoeling zou op zich toch niet verplicht moeten zijn bij een stock processor?
Dit is natuurlijk bij volle belasting het geval (Cinebench). Tijdens games (Apex Legends, Warzone) op 1440p alles maxed out i.c.m. 32GB Dominators 6000MHz C36 en een 3080Ti SUPRIM X is de temperatuur van de CPU tussen de 45-55c wat natuurlijk enorm goed te noemen is. 8)7
Liquid pomp staat op Quiet (~1900 RPM) en fans curven tot rond de 1000-1100 RPM a.d.h.v. GPU temp.

[ Voor 6% gewijzigd door Lekiame op 24-12-2021 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Lekiame schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:23:
[...]

Dit is natuurlijk bij volle belasting het geval (Cinebench). Tijdens games (Apex Legends, Warzone) op 1440p alles maxed out i.c.m. 32GB Dominators 6000MHz C36 en een 3080Ti SUPRIM X is de temperatuur van de CPU tussen de 45-55c wat natuurlijk enorm goed te noemen is. 8)7
Liquid pomp staat op Quiet (~1900 RPM) en fans curven tot rond de 1000-1100 RPM a.d.h.v. GPU temp.
Ja wat ik over het algemeen veel doe is 3D renderen, dat is precies wat cinebench is.

Een rendertje in 4K duurt al gauw een uur 100% CPU, hopelijk straks overigens 20 minuten. Het gaat vooral hard je glossy reflections gaat gebruiken, dus niet zoals een spiegel, maar doffe reflecties zoals rubber.

Net even getest, maar de i7-5820K komt met een Hyper 212 EVO niet verder dan 72 graden.

[ Voor 18% gewijzigd door JDx op 24-12-2021 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
JDx schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:34:
[...]

Ja wat ik over het algemeen veel doe is 3D renderen, dat is precies wat cinebench is.

Een rendertje in 4K duurt al gauw een uur 100% CPU, hopelijk straks overigens 20 minuten. Het gaat vooral hard je glossy reflections gaat gebruiken, dus niet zoals een spiegel, maar doffe reflecties zoals rubber.

Net even getest, maar de i7-5820K komt met een Hyper 212 EVO niet verder dan 72 graden.
Ah ja, snap ik!
Ik heb zojuist toch nog eens een remount gedaan van mijn H115i. En ik lijk wat betere cijfers te krijgen!
Alles op stock & auto in bios. Geheugen op 6000C36.
Peak power was rond de 230-240W tijdens de multitest van 10 minuten Cinebench.
Score ~26850 pts en de volgende max temps:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kAPCK8Z.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Lekiame op 24-12-2021 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Heb de mountingkit binnen trouwens van be quiet! Mooi dat dat allemaal gratis is bij alle leveranciers, de kit, maar ook de verzending. Ik zag B660 prijzen van 145-185 euro, dus misschien voor 31 december nog wel een MSI Z690 halen, Pro of wellicht zelfs wel de Tomahawk, dinsdag misschien wel bouwen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
BrainDrop schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:51:
De build die ik nu in gedachten heb:
- Gigabyte Z690 Aorus Elite DDR4 (qua kleurstelling vind ik de Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 net wat mooier, maar die schijnt een iets mindere VRM te hebben?)

GPU: ik gebruik de 1080TI uit mijn huidige systeem nog even :)

Alvast hartelijk dank voor eventuele reacties.
Deze is dus nu zeer scherp geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Ik heb dezelfde vraag! Zeker interessante aanbieding!

Heb in mijn huidige systeem een bord van Gigabyte en dat bevalt prima. Enige wat ik me bij deze nieuwe socket afvraag, is de BIOS-updates omdat de socket nog zo nieuw is. Hoe zit het met kinderziektes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Rohem schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:54:
[...]

Heb in mijn huidige systeem een bord van Gigabyte en dat bevalt prima. Enige wat ik me bij deze nieuwe socket afvraag, is de BIOS-updates omdat de socket nog zo nieuw is. Hoe zit het met kinderziektes?
@ShortsNL
ShortsNL in "Intel Alder Lake Ervaringen en Discussie topic"

en

@Crew One
Crew One in "Intel Alder Lake Ervaringen en Discussie topic"

hebben dit bord blijkbaar, hebben wel wat gedoe met de BIOS gehad zo te lezen. Excuus, Crew One heeft de Aorus, maar wellicht vergelijkbare bios.

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 27-12-2021 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 14:57
Ik raad niet aan in het buitenland een moederbord te kopen. De kans dat je een problematisch bord ontvangt is klein, maar als het gebeurt, kost het je meer dan het je oplevert.
Koop voor dergelijke hardware wat gewoon leverbaar is, lekker in Nederland.

Ik heb een Gigabyte bordje van een niveau lager, prima bord. Zal voor deze ook het geval zijn. BIOS problemen hebben alle borden van alle merken gehad, maar lijkt voor de meeste borden wel verholpen te zijn.
Grootste probleem bij zo goed als alle borden, is dat ze met een pre release BIOS de deur uitgegaan zijn. Dat is opgelost met een release BIOS. Was ook in mijn geval zo.
Niet erg netjes, maar blijkbaar was er druk op het verschepen en konden ze de release BIOS niet flashen o.i.d. in het begin.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Koldur schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:10:
Ik raad niet aan in het buitenland een moederbord te kopen. De kans dat je een problematisch bord ontvangt is klein, maar als het gebeurt, kost het je meer dan het je oplevert.
Koop voor dergelijke hardware wat gewoon leverbaar is, lekker in Nederland.
Enige reden ook dat ie nog niet besteld is, in NL en met eventueel achteraf betalen dan was de bestelling al geplaatst. Betaal altijd zo gauw als het product bevalt, maar bij retour is het toch fijn dat je niet hoeft te wachten op je geld. Als dit in NL was, had ik hem ook nog wel geprobeerd met vooruitbetaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Dit was een reactie op effem in het prijzen topic, maar ik krijg dus morgen de MSI PRO Z690-A DDR4 binnen, heb nog geen nieuw geheugen, benieuwd hoe dit loopt op 16GB Kingston HyperX Fury DDR4-2400.

[ Voor 255% gewijzigd door JDx op 27-12-2021 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
KoningSlakkie schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:59:
Heeft iemand al ervaring op kunnen doen met de prestaties op het gebied van video editting met premiere pro met de UHD 770 in combinatie met H265 video's zonder dedicated GPU?

Ik wil namelijk upgraden naar een alderlake CPU met iGPU en dan tijdelijk zonder dedicated GPU werken of mijn verouderde r290 gebruiken. Want op dit moment is het editten van D-LOG H265 10 bit video onmogelijk met mijn verouderde PC.
Als ik de PC morgen af krijg ga ik hem 1 a 2 dagen gebruiken zonder GPU, die blijft voor de zekerheid nog even in mijn oude systeem, dan zal ik eens een potje CS:GO spelen en wat met Premiere bezig gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Ik zie ook dat Asus een nieuwe BIOS uit heeft voor hun Z690 Hero bordje. En ik vermoed ook voor hun andere Z690 bordjes maar dit heb ik niet nagekeken.

Als release notes geven ze:
- Improve DRAM performance
- improve system stability
- improve thunderbolt device compatibility
- Improve system performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Voor de tweakers onder ons met een Asus ROG Z690 Hero:
YouTube: Z690 Boards reportedly burning up... Potential fire hazard!

Even kijken hoe dit verder gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Aangezien de 16GB DDR4-2400 CL15 tijdelijk is zou ik dat ook op bijvoorbeeld 3000 of 3200 kunnen proberen te laten draaien?

Als dat lukt durf ik later misschien ook eens wat met de aankomende 3200 of 3600 CL16 te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Skyline GT-R schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 00:12:
Voor de tweakers onder ons met een Asus ROG Z690 Hero:
YouTube: Z690 Boards reportedly burning up... Potential fire hazard!

Even kijken hoe dit verder gaat..
Dat klinkt niet fijn, je zal maar de eerste zijn die dit heeft en er nog niets over lezen online. Ga je er preventief iets aan doen of doen wat je altijd al deed en bij een mankement je geld terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Zo blij dat ik niet voor asus ben gegaan 😂

[ Voor 10% gewijzigd door kneusteun op 28-12-2021 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShortsNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-05 10:00
Rohem schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:54:
[...]

Mijn Samsung 980 M.2 schijf werd in eerste instantie niet goed herkend door het moederbord: wel als PCIE device, maar niet als nvme disk drive. Zelf heb ik eerst zitten trouble shooten met wat settings in de BIOS (onder andere CSM) en toen werd hij wel herkend. Daarna nog een BIOS update gedaan, volgens mij had dit heel veel ellende gescheeld, want na update stonden al mijn BIOS settings weer op default en werd de nvme wel herkend. Dus tip: als je M.2 niet herkend wordt, doe eerst BIOS update.

Vervolgens liep ik tegen een vergelijkbaar probleem aan bij installatie van Windows vanaf USB. In de Windows Installer werd de zelfde drive in eerste instantie niet herkend. Hiervoor moest ik Intel VMD uitschakelen in de BIOS. Dit staat beschreven (in gebroken engels) op de Gigabyte website: https://www.gigabyte.com/Support/FAQ/4054

Ondertussen draait het systeem prima en heb ik verder geen klachten meer over dit bord. Ik kan het bord aanraden met als kanttekening dat je BIOS update geen probleem vindt. Een mooie prijs van Proshop trouwens, ik betaalde 230 euro tijdens launch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
kneusteun schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:33:
Zo blij dat ik niet voor gigabyte ben gegaan 😂
Wel even lezen, het gaat om Asus borden en nog de top tier ook.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j005t
Mooi stuk over de ASUS Z690 HERO burn issue: https://www.youtube.com/watch?v=2VkO4wiEAY4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Meer over het Asus Z690 Hero issue: https://www.guru3d.com/ne...ro-is-malfunctioning.html
Update: It is almost certain that the problems are caused by a misplaced capacitor: a comparison with a working unit if you look at the capacitor placement it shows that the lettering on the closest capacitor is reversed, whereas it is upside down on the defective ones. The marking on the component indicates that the polarity is reversed, which is obviously damaging to the motherboard's operation.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Dt3E30D5LMHuHAiRbMI5EsktxU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HwMLrfY6ZONg2WkHgASKSGHO.png?f=user_large

En zo ziet de mijne er uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhNmvFuvKy2PqdD8aW_C10Mg03c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Cp4KZFnWYVVYBk720l9ikrBN.png?f=fotoalbum_large

De mijne ziet er dus anders uit dan wat er in die Guru 3D post wordt aangegeven..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j005t
Ja maar deze is safe, oriëntatie is goed althans. Actually Hardcore Overclock ing geeft een goede uitleg daarover. Ik heb precies dezelfde als jij @Skyline GT-R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-05 08:09
Crew, ik zat dit topic door te struinen en zag jou inventaris. Lekker systeempje! Wat ik mij afvroeg is: waarom een psu met dit hoge prijskaartje? Voor ongeveer de helft heb je ook goede modellen.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

j005t schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:35:
Ja maar deze is safe, oriëntatie is goed althans. Actually Hardcore Overclock ing geeft een goede uitleg daarover. Ik heb precies dezelfde als jij @Skyline GT-R
Thanks.

Ook nog een verdere update hierover van JayzTwoCents: YouTube: THIS is why Z690 Hero Boards are failing... how to easily check if y...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JDx
Eerste indruk van de MSI PRO Z690-A is goed, nog niks hoeven doen in de bios, alles loopt, 3d, games, ook pastte de Dark Rock Pro 4 (wat een ding hee, had 'm nog niet uit de doos gehad) echt met gemak.

Misschien met heel grote geheugenmodules dat de eerste net onder de fan komt, die moet dan omhoog, maar met normaal geheugen passen alle 4 makkelijk (meestal heb je toch maar 2).

Qua FPS lijkt het iets beter, 10 fps ofzo, maar wel veel stabieler, geen enorme drops, ook zit er nu nog 16GB DDR4-2400 in, de andere 16 zit in m'n oude systeem. Hopelijk deze week nog 3200/3600 CL16/18 erin.

Had ook nog nooit een M.2 gehad, even met je ogen knipperen en je zit in Windows. Hij zegt ondanks de clone helaas wel dat ie niet geactiveerd is, dus dat nog even fixen via zo'n louche site.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Wem1NlH.jpg?1

Mooi rommeltje van merken, MSI, be quiet!, Asus, Corsair, ooit moet die 3TB Seagate er ook nog eens uit.

[ Voor 23% gewijzigd door JDx op 28-12-2021 23:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j005t
Super mooi build jdx! Super clean zo zonder al die rgb. Love it.
Hier de mijne:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CMERogR2RIADlYKz5d6WY7Dsao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nsZQHtEX4hwpmtmhYkyTTqLZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crew One
  • Niet online
stevens20 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:00:
[...]

Crew, ik zat dit topic door te struinen en zag jou inventaris. Lekker systeempje! Wat ik mij afvroeg is: waarom een psu met dit hoge prijskaartje? Voor ongeveer de helft heb je ook goede modellen.
Klopt. Het was niet eens mijn eerste keuze, maar als enige direct voorhanden. (Plus, bedrijf betaalde de rekening...)

Mijn "oude" rm850 was stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Crew One schreef op woensdag 29 december 2021 @ 07:03:
[...]

Klopt. Het was niet eens mijn eerste keuze, maar als enige direct voorhanden. (Plus, bedrijf betaalde de rekening...)

Mijn "oude" rm850 was stiller.
RM850 hier was een tijd geleden in de aanbieding voor de prijs van een 750, wel lekker om wat ruimte over te hebben, iedereen raadt de x-versie aan, maar volgens mij is deze ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Heb nu helaas wel wat problemen, geen idee waar dit ligt

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SsIWnEZ.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QeDZtII.png

Gaat dus om de rare vlakjes en blokjes.

Zelfde ook in CPU-Z, maar bijvoorbeeld Chrome of Windows zelf geen problemen.

[ Voor 27% gewijzigd door JDx op 29-12-2021 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxx07
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:49
JDx schreef op woensdag 29 december 2021 @ 07:17:
Heb nu helaas wel wat problemen, geen idee waar dit ligt

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gaat dus om de rare vlakjes en blokjes.

Zelfde ook in CPU-Z, maar bijvoorbeeld Chrome of Windows zelf geen problemen.
Heb je een oc op het geheugen van je gpu? Misschien die er even af halen. Er staat iets van 1987 mhz oid. Standaard ligt die lager volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
saxx07 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 07:26:
[...]

Heb je een oc op het geheugen van je gpu? Misschien die er even af halen. Er staat iets van 1987 mhz oid. Standaard ligt die lager volgens mij.
Vreemd, gebruik dezelfde OC settings als in m'n vorige systeem, hoe kan dat hier dan problemen geven?

Na een restart gaat het wel weer goed.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TtlcFIh.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NaBYDjn.png

Zo staat hij altijd 's nachts. Al maanden en nooit gehad die blokjes.

Op m'n oude PC dan, mogelijk dat dit moederbord zelf al een overlclock doet?

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 29-12-2021 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Of dat het er iets mee te maken heeft dat er maar 16GB oud geheugen in de pc zit? Vandaag even wat bestellen, Alternate had 3200CL16 gister in de aanbieding maar opeens verdwenen.

https://www.alternate.nl/...ugen/html/product/1548588

Ik ga nu even gamen op MAX settings, kijken of dat goed gaat, zonder OC, dat wel.

[i]Edit: de 3600CL18 hebben ze nog wel.

[ Voor 33% gewijzigd door JDx op 29-12-2021 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 16:59
JDx schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:40:
Eerste indruk van de MSI PRO Z690-A is goed, nog niks hoeven doen in de bios, alles loopt, 3d, games, ook pastte de Dark Rock Pro 4 (wat een ding hee, had 'm nog niet uit de doos gehad) echt met gemak.

Misschien met heel grote geheugenmodules dat de eerste net onder de fan komt, die moet dan omhoog, maar met normaal geheugen passen alle 4 makkelijk (meestal heb je toch maar 2).

Qua FPS lijkt het iets beter, 10 fps ofzo, maar wel veel stabieler, geen enorme drops, ook zit er nu nog 16GB DDR4-2400 in, de andere 16 zit in m'n oude systeem. Hopelijk deze week nog 3200/3600 CL16/18 erin.

Had ook nog nooit een M.2 gehad, even met je ogen knipperen en je zit in Windows. Hij zegt ondanks de clone helaas wel dat ie niet geactiveerd is, dus dat nog even fixen via zo'n louche site.

[Afbeelding]

Mooi rommeltje van merken, MSI, be quiet!, Asus, Corsair, ooit moet die 3TB Seagate er ook nog eens uit.
ZIet er mooi uit JDx!

Wat je windows betreft:kun je ook niet via je microsoft account her-activeren? (het account wat je gebruikt hebt toen je windows activeerde).Zie Windows opnieuw activeren na een hardwarewijziging

Wat je ook nog zou kunnen proberen is booten vanaf je originele schijf, dan ziet ie het misschien alleen als een moederbord wijziging en daarna vanaf de geclonede disk.
Althans vroeger kon je wel de HD of het moederbord wijzigen maar niet beide tegelijk (het eerste was een upgrade, het tweede werd gezien als een nieuw systeem).
En je zou ook nog kunnen proberen om van scratch te installeren van een rescue disk en dan via je windows account activeren. Dat heb ik zelf recent nog gedaan (wel op hetzelfde systeem)

Als je dit gaat doen, laat even weten of het werkt, want ik ga vast hetzelfde probleem hebben. (ik zit nu op een versie die geupgrade is van windows 7)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 14:28
JDx schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:40:

[Afbeelding]

Dit is dan toch weer jammer. je hebt veel geld uitgegeven aan een fantastisch mooie build, en dan gaat er een grijze license op voor een geweldig os wat je elke dag gebruikt. of het nu 10 is voor nog 4 jaar of 11. waarom niet gewoon een echte retail versie kopen? het is geen aanval, maar in mijn ogen is Windows dat echt waard.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Visgek82 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:11:
[...]

Dit is dan toch weer jammer. je hebt veel geld uitgegeven aan een fantastisch mooie build, en dan gaat er een grijze license op voor een geweldig os wat je elke dag gebruikt. of het nu 10 is voor nog 4 jaar of 11. waarom niet gewoon een echte retail versie kopen? het is geen aanval, maar in mijn ogen is Windows dat echt waard.
Grijs? Die sites zijn niet legaal? Hoe kunnen ze dan nog bestaan en betalingen aannemen? Ik vond het al zo raar dat die keys 3 euro zijn, dacht via een webshop die oem versies over heeft ofzo.

Maar ik heb de originele license van Alternate al, de product key stond blijkbaar op m'n kast, nooit gezien.

Heb overigens altijd nog kant en klare builds gehad met Windows erop, dit is mijn eerste die ik zelf maak. Nooit aan gedacht dat je bij een eigen build zelf voor Windows moet zorgen.

Overigens heb ik samen met mijn ouders (net als velen) denk ik wel al 20 legale versies van Windows weggegooid aan laptops en desktops over de afgelopen jaren, zat toch wel weer op je nieuwe.

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 29-12-2021 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 14:28
JDx schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:17:
[...]

Grijs? Die sites zijn niet legaal? Hoe kunnen ze dan nog bestaan en betalingen aannemen? Ik vond het al zo raar dat die keys 3 euro zijn, dacht via een webshop die oem versies over heeft ofzo.

Maar ik heb de originele license van Alternate al, de product key stond blijkbaar op m'n kast, nooit gezien.

Heb overigens altijd nog kant en klare builds gehad met Windows erop, dit is mijn eerste die ik zelf maak. Nooit aan gedacht dat je bij een eigen build zelf voor Windows moet zorgen.

Overigens heb ik samen met mijn ouders (net als velen) denk ik wel al 20 legale versies van Windows weggegooid aan laptops en desktops over de afgelopen jaren, zat toch wel weer op je nieuwe.
Ah kijk, super :) keys kan je vaak mee nemen, BTW. zo kan je Windows 11 ook met een 10 key installeren.

mss heb je hier wat aan : https://www.google.com/am...10-keys-do-they-work/amp/ :)

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:10
JDx schreef op woensdag 29 december 2021 @ 07:37:
Of dat het er iets mee te maken heeft dat er maar 16GB oud geheugen in de pc zit? Vandaag even wat bestellen, Alternate had 3200CL16 gister in de aanbieding maar opeens verdwenen.

https://www.alternate.nl/...ugen/html/product/1548588

Ik ga nu even gamen op MAX settings, kijken of dat goed gaat, zonder OC, dat wel.

[i]Edit: de 3600CL18 hebben ze nog wel.
Hier hebben ze hem nog wel voor een goede prijs :

https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
j005t schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:47:
Super mooi build jdx! Super clean zo zonder al die rgb. Love it.
Hier de mijne:

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://external-preview.redd.it/14Ng1BgMKqo4GsTj9V-rCmoH8Reyz_uwWu-oywUWVso.jpg?auto=webp&s=9cbb727b5722f2bd306223340b855c0c9fae00e0 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soest009
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-05 21:39
Zolang je normaal stock draait en niet overclockt is er niets aan de hand door gebruik te maken van een lus, veel PSU's in het lagere en midden segment hebben zelfs alleen maar een lus.

Corsair 5000D | HX1000i | Ryzen 7 5800X3D | H150i | 32Gb DDR4-3600 | MSI X570 gaming pro carbon | AMD RX 6900 XT | 2x Evo 970 1tb nvme + 500gb ssd | 2x LG 27G850 | K95 RGB Platinum | Ironclaw RGB Wireless | Virtuoso RGB Wireless SE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
soest009 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:18:
[...]

Zolang je normaal stock draait en niet overclockt is er niets aan de hand door gebruik te maken van een lus, veel PSU's in het lagere en midden segment hebben zelfs alleen maar een lus.
Ik kan alleen waarschuwen/ een tip geven. Hij heeft geen PSU uit het lagere segment.
En ook als je niet overclockt gaat je GPU beter presteren als je hem correct aansluit.
Maar hij moet het uiteraard zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
Sinds kort heb ik ook mijn 1700 systeem in gebruik. Het was ontzettend veel gerommel! Uiteindelijk en paar avonden mee bezig geweest omdat de cpukoeler (non S) niet op dit moederbord paste. Dus een nieuwe besteld. Ik ben erg blij met de stilte van het systeem. De koeling kan wat overkill zijn maar een pc in de woonkamer die bij het minste of geringste staat te blazen is ook niet fijn.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 309,-€ 309,-
1MoederbordenASUS ROG Strix Z690-A GAMING WIFI D4€ 349,-€ 349,-
1VideokaartenXFX Radeon RX 5700 XT RAW II 8GB GDDR6€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify S2€ 139,95€ 139,95
1MonitorenDell U2717DA Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15S€ 79,-€ 79,-
3VentilatorenNoctua NF-A14 PWM, 140mm€ 19,95€ 59,85
1ToetsenbordenLogitech G610 Orion Brown (Qwerty US)€ 0,-€ 0,-
1MuizenLogitech G900 Chaos Spectrum€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 62,90€ 125,80
1VoedingenCorsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart€ 125,-€ 125,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 79,90€ 79,90
1OverclockingArctic Silver 5 - 3,5 gram€ 6,99€ 6,99
Totaal€ 1.274,49

Ik heb nu net een cinebench (r15) gedraaid. Ik kom uit op onderstaande scores:
OpenGL 284 fps
CPU 2522 cb
CPU (single) 222 cb

Dit is zonder overklocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
M!chel schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:21:
[...]

Ik kan alleen waarschuwen/ een tip geven. Hij heeft geen PSU uit het lagere segment.
En ook als je niet overclockt gaat je GPU beter presteren als je hem correct aansluit.
Het is niet incorrect, gewoon aangeraden indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
stevens20 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:32:
Sinds kort heb ik ook mijn 1700 systeem in gebruik. Het was ontzettend veel gerommel! Uiteindelijk en paar avonden mee bezig geweest omdat de cpukoeler (non S) niet op dit moederbord paste. Dus een nieuwe besteld. Ik ben erg blij met de stilte van het systeem. De koeling kan wat overkill zijn maar een pc in de woonkamer die bij het minste of geringste staat te blazen is ook niet fijn.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 309,-€ 309,-
1MoederbordenASUS ROG Strix Z690-A GAMING WIFI D4€ 349,-€ 349,-
1VideokaartenXFX Radeon RX 5700 XT RAW II 8GB GDDR6€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify S2€ 139,95€ 139,95
1MonitorenDell U2717DA Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15S€ 79,-€ 79,-
3VentilatorenNoctua NF-A14 PWM, 140mm€ 19,95€ 59,85
1ToetsenbordenLogitech G610 Orion Brown (Qwerty US)€ 0,-€ 0,-
1MuizenLogitech G900 Chaos Spectrum€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 62,90€ 125,80
1VoedingenCorsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart€ 125,-€ 125,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 79,90€ 79,90
1OverclockingArctic Silver 5 - 3,5 gram€ 6,99€ 6,99
Totaal€ 1.274,49

Ik heb nog geen benchmarks gedraaid dus die komen nog. Ook ga ik nog niet overklokken omdat het systeem tot nu toe meer dan snel zat is.
Reden dat je voor 3200CL16 bent gegaan en niet even dure 3600CL18?

Schijnt niet veel uit te maken, ligt er maar net aan welke ergens in de aanbieding is volgens mij. Hier ook tevreden hoe stil hij is, had soms met de Asus TUF Gaming 3060 Ti sowieso altijd al het gevoel dat de PC uitgevallen was, maar je hoorde gewoon amper iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
JDx schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:48:
[...]

Reden dat je voor 3200CL16 bent gegaan en niet even dure 3600CL18?

Schijnt niet veel uit te maken, ligt er maar net aan welke ergens in de aanbieding is volgens mij.
Dat RAM geheugen is meegekomen uit mijn vorige systeem (Ryzen 1700).
Nieuw is de koeling, psu, cpu, mobo en behuizing. De rest was er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
stevens20 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:50:
[...]

Dat RAM geheugen is meegekomen uit mijn vorige systeem (Ryzen 1700).
Nieuw is de koeling, psu, cpu, mobo en behuizing. De rest was er al.
Dacht ik al, want die is volgens mij ook bijzonder geschikt voor AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Laatst online: 23:22
Hier ook de laatste onderdelen maar in de bestelling gezet voor een upgrade naar Alder Lake, komend vanaf een I7-7700K + Z270 bord :)
pricewatch: MSI PRO Z690-A DDR4
pricewatch: Intel Core i5-12600K Boxed
pricewatch: Noctua NH-D15 Bruin

CPU koeler is iets duurder dan ik gepland had, maar als ik lees dat Noctua zelfs mensen met 8 jaar oude koelers nog kosteloos van nieuw mountingkits voorziet kan deze wel meerdere builds mee; als je die 90 euro over 3 compunters rekent vind ik het wel fair wat meer uit te geven daaraan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
!mark schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:01:
Hier ook de laatste onderdelen maar in de bestelling gezet voor een upgrade naar Alder Lake, komend vanaf een I7-7700K + Z270 bord :)
pricewatch: MSI PRO Z690-A DDR4
pricewatch: Intel Core i5-12600K Boxed
pricewatch: Noctua NH-D15 Bruin

CPU koeler is iets duurder dan ik gepland had, maar als ik lees dat Noctua zelfs mensen met 8 jaar oude koelers nog kosteloos van nieuw mountingkits voorziet kan deze wel meerdere builds mee; als je die 90 euro over 3 compunters rekent vind ik het wel fair wat meer uit te geven daaraan :P
Inderdaad, met Black Friday was de Dark Rock Pro 4 voor 59 euro, dus toen die maar ingeslagen, anders was het ook de Noctua, maar alsnog is dit ook een prachtig ding.

Zie dat je ook nog even net als ik op de valreep voor de cashback bent gegaan. Die streepjescode die je moet sturen is dat dat kleine onleesbare stickertje rechtsonder op het bord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j005t
M!chel schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:21:
[...]

Ow werkelijk?! Ik ga het aanpassen, dank je! Ik heb gewoon nog een pci-e 6+2 pin kabel liggen van de voeding.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Ik heb hier al vele leuke builds zien passeren; top! Eens de mijne volledig klaar is zal ik ook wat foto's plaatsen. Dat kan wel nog even duren.

Mijn build blijft een WIP lol..

Zo ziet ie er momenteel uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PaF6jbDHguPGzX47N-L0SzIoP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4jy6p6BgwNbgajig2GpOcPv2.png?f=fotoalbum_large

De pomp en de 360 rad zitten er in maar het waterblok nog niet; ik wacht nog op een nieuwe leaktester. Dan kan ik de GPU ook weer op de vertical mount zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j005t
Skyline GT-R schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:40:
Ik heb hier al vele leuke builds zien passeren; top! Eens de mijne volledig klaar is zal ik ook wat foto's plaatsen. Dat kan wel nog even duren.

Mijn build blijft een WIP lol..

Zo ziet ie er momenteel uit:
[Afbeelding]

De pomp en de 360 rad zitten er in maar het waterblok nog niet; ik wacht nog op een nieuwe leaktester. Dan kan ik de GPU ook weer op de vertical mount zetten.
Ziet er nice uit hoor!
Er blijft altijd wat te wensen :D. Ik zou ook graag een sleeved cable set hebben en een nieuwe gpu, de titan xp is goed maar is wel verouderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Niet online
JDx schreef op woensdag 29 december 2021 @ 07:15:
[...]

RM850 hier was een tijd geleden in de aanbieding voor de prijs van een 750, wel lekker om wat ruimte over te hebben, iedereen raadt de x-versie aan, maar volgens mij is deze ook prima.
Nou, de combi van 6900xt en de 12900k zonder PL limieten, zorgt er voor dat die 850 niks te krap is. Als ik alles tegelijk aan het stresstesten zet pakt ie toch meer dan 700w continu uit de muur. Dus de piekjes zullen wel iets hoger zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx
Crew One schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:52:
[...]

Nou, de combi van 6900xt en de 12900k zonder PL limieten, zorgt er voor dat die 850 niks te krap is. Als ik alles tegelijk aan het stresstesten zet pakt ie toch meer dan 700w continu uit de muur. Dus de piekjes zullen wel iets hoger zijn.
Dat is aardig watt :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Resouled
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15-05 23:50
Nu iedereen zijn build showed hier,

Aanschouw, mijn mismatched, te lui om de psu shroud op te zetten stoffige pc

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iW5XM1zJSaYGcLXeo9idvaQGOnU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuDSmfuFpvF2454ZEJw3fr4c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-05 10:30

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

Ik ben mijn build ook weer aan het opbouwen nadat mijn moederbord vervangen is (chipset van de z690 formula werd 85 graden)

En gelijk maar een EKWB koelblok voor mijn GPU besteld. Dan gelijk alles maar goed doen.
Als het goed is komt dat morgen binnen van @highflow .

En ben ik bezig met kijken of er nieuwe drivers zijn, dat is natuurlijk het mooiste als die er gelijk op komen.
Nu zag ik dat er wel een nieuwe BIOS was (0811) nu had ik 0803 er nog op. MAAR heb daar wel backup settings van gemaakt. Kan ik die settings in die nieuwe BIOS laden? gaat dat goed of herkent de nieuwe BIOS de oude settings niet?
de nieuwe BIOS heeft leuke verbeteringen.

Foto is van mijn systeem ter aandacht :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/de801m48kWuhqfPD8I2O-uuJ42Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k2CQcpWqCnKZ7hCjE5m1aytL.jpg?f=fotoalbum_large

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Waarom voelt het zo ongemakkelijk om het op deze manier te doen met 2 modules.

Of doen mensen het ook wel in A1 en B1?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M3e0cKd.png?1

https://download.msi.com/archive/mnu_exe/mb/M7D25v1.0.pdf

Oh handig die foto's van die builds, zie dat iedereen slot 2 en 4 pakt (vanaf links gezien).

[ Voor 30% gewijzigd door JDx op 29-12-2021 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Ben er klaar mee die overweging tussen 3200CL16 en 3600CL18, gewoon 3600CL16 gedaan.
pricewatch: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32

Zijn wel 2,2mm hoger dan de clearance van de Dark Rock Pro 4, maar de fan moet dan denk ik iets omhoog.

Afbeeldingslocatie: https://www.bequiet.com/admin/ImageServer.php?ID=509f7a40263@be-quiet.net&width=800

Dan is de boel af.

Had liever de Fury Beast, die is low profile, maar die is er niet in CL16.

[ Voor 23% gewijzigd door JDx op 29-12-2021 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Niet online
JDx schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:42:

Oh handig die foto's van die builds, zie dat iedereen slot 2 en 4 pakt (vanaf links gezien).
Voor een boel moederborden (in ieder geval de gigabyte aorus elite ddr4 en de gigabytes die er een beetje op lijken) is dat dan ook de enige opstelling die werkt met 2 dimms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Crew One schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:47:
[...]

Voor een boel moederborden (in ieder geval de gigabyte aorus elite ddr4 en de gigabytes die er een beetje op lijken) is dat dan ook de enige opstelling die werkt met 2 dimms.
Je kan het wel anders doen, maar dan ga je single channel werken. Niet wat je wil, dan kan je net zo goed voor een DDR3 bord gaan :+

• JDx
Koldur schreef op woensdag 29 december 2021 @ 23:44:
[...]

Je kan het wel anders doen, maar dan ga je single channel werken. Niet wat je wil, dan kan je net zo goed voor een DDR3 bord gaan :+
Ah ja ging mij erom of het in slot 1 en 3 precies in die ruimte valt van die 46.8mm en die slot 3 net rechts van de fan, maar slot 4 zit al net naast de fan, dus slot 3 zou er ook al onder komen. Ga het morgen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
ASUS to recall ROG Z690 Hero motherboards affected by reversed memory capacitor issue
The issue potentially affects units manufactured in 2021 with the part number 90MB18E0-MVAAY0 and serial number starting with MA, MB, or MC.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2021/12/ASUS-Z690-HERO-RECALL-1.jpg

https://videocardz.com/ne...ed-memory-capacitor-issue

Wel frustrerend lijkt me dit als je denkt het beste van het beste te hebben gekocht, moet ik dit zien als een early adopter risico of mag je van de high-end moederborden meer verwachten?

[ Voor 38% gewijzigd door JDx op 30-12-2021 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Hmm ik ben eens benieuwd dan.. Mijn bord valt in die MA range. Het staat ook geregistreerd bij Asus maar ik heb nog niets ontvangen..

• JDx
Cinebench R23 nu nog met 16GB DDR4-2400CL15

Single: 1882
Multi: 17487
Ratio: 9.2x

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jE3B9Xz.png

Had toch gehoopt max temps te zien van pak 'm beet 65 graden ofzo met die enorme koeler, heb de voorkant van de kast (de intake wel dicht gehad), zal die straks eens open zetten als m'n nieuwe geheugen er is.

[ Voor 73% gewijzigd door JDx op 30-12-2021 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 14:38
JDx schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:16:
ASUS to recall ROG Z690 Hero motherboards affected by reversed memory capacitor issue

[...]

[Afbeelding]

https://videocardz.com/ne...ed-memory-capacitor-issue

Wel frustrerend lijkt me dit als je denkt het beste van het beste te hebben gekocht, moet ik dit zien als een early adopter risico of mag je van de high-end moederborden meer verwachten?
Dit is gewoon een productiefout. Had op elk type moederbord kunnen gebeuren. :)

M3P 24'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
Vissa66 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:44:
[...]

Dit is gewoon een productiefout. Had op elk type moederbord kunnen gebeuren. :)
Ja, ik vergeleek het meer met high-end sportwagens, daar wordt elk model die de fabriek uit rolt nog even nagekeken op flaws in de lak, getest en gereden. Maar dat zijn natuurlijk compleet andere oplages.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
Weten jullie ook met welk programma ze die YouTube filmpjes maken met avg, min, max en 99% fps enzo?

MSI Afterburner.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4KDQzbk.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door JDx op 30-12-2021 10:10 ]

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-12-2024
Ze hebben wel wat meer productie fouten bij Asus momenteel. Heb zelf een ticket openstaan voor mijn ROG Strix Z690-E Gaming Wifi bij koude boot zowel in Bios als Windows zit mijn PCH op hoge temps zonder stress ergens op
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9Rqiuk_pgWDRgUIjjM8ktW02K0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLPi0OkDsDQZFvhHjNNmDQDH.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste