Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024
Met mij zijn meerdere mensen (heb er een aantal in de chat) op zoek naar een nieuwe Alder Lake build, welke processor ga jij voor en waarom en welk moederbord heb je op het oog en ga je dan voor DDR4 of meteen voor DDR5 (momenteel nog niet beschikbaar).

De prijs van de processoren lijkt me redelijk vast, maar omdat er nog maar weinig moederborden beschikbaar zijn, zijn deze nog erg duur, de voorkeur van de mensen die ik heb gesproken gaat dan ook uit naar de goedkoopste, die alsnog meer dan 200 euro kost.

Wachten jullie op de komst van goedkopere moederborden of eventueel een platform die nog naast de Z690 komt of willen jullie het liefst de boel morgen nog in huis hebben?

Qua processoren gaat bijna iedereen die ik spreek voor de i5-12600K, zelfs mensen die eerst eigenlijk per se een i7 wilden. Die mening deel ik ook.

Ik weet van enkele mensen die DDR4 goed genoeg vinden dat deze kaart erg populair is:
pricewatch: Gigabyte Z690 UD DDR4 (rev. 1.0)

In de DDR5 zou dat dan deze worden (AX even duur als die zonder WiFi):
pricewatch: Gigabyte Z690 UD AX (rev. 1.0)

Zelf heb ik als DDR4 de volgende generatie ook nog bruikbaar blijft mijn ogen gericht op de MSI:
pricewatch: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4

Aan Alternate en MeGekko te zien komt er eind deze week of begin volgende week meer direct leverbaar.

Over de beschikbaarheid van DDR5 geheugen is nog heel weinig bekend, behalve dat ze erg duur zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 09-11-2021 12:27 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fishy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:53
Ikzelf ben voor een Asus Z690M-PLUS D4 gegaan ivm de cashback en omdat ik een Lian Li 205M matx kast heb. Snel DDR4 ram er in en gaan!

https://promotion.asus.com/nl/nl/intel-z690

Verder deel ik ook de mening dat de 12600K de meest interessante optie is als je voor best value wilt gaan.

You ready?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
fishy schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:43:
Ikzelf ben voor een Asus Z690M-PLUS D4 gegaan ivm de cashback en omdat ik een Lian Li 205M matx kast heb. Snel DDR4 ram er in en gaan!

Verder deel ik ook de mening dat de 12600K de meest interessante optie is als je voor best value wilt gaan.
Oh netjes, met die cashback komt die Asus in dezelfde pricerange als de Gigabyte en MSI _/-\o_

En zie dat die cashback ook nog de hele maand duurt, top!

[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 09-11-2021 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Alleen wel jammer dat het goedkoopste ATX bord met DDR4 van Asus dan al meteen 270 euro kost, zit je met cashback (i.c.m. de I5) alsnog op 220 euro voor het instap Z690 model. :P
En ja ik weet dat mATX ook in een ATX behuizing kan, maar het oog wil ook wel iets :+

Dan kun je mijn inziens nog beter voor de iets luxere ASUS TUF Gaming Z690-PLUS D4 gaan welke je door de hogere cashback voor 230 in huis hebt i.c.m. de I5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-05 15:37
Ik zit vast aan M-ITX en wil wel upgraden naar de 12700k(f) maar heb nog geen optie.

Enige optie is de Z690i Strix maar die is DDR5 only. Ik ben wel gek, maar niet zo gek om 500€ voor het enige beschikbare setje DDR5 van dit moment te betalen. Als de performance winst het goed zou praten, maar dat is alles behalve dat. Mijn huidige DDR4 setje is net zo snel voor gaming. :+

Enige optie is de Gigabyte Aorus Ultra Z690i DDR4, maar die is nog nergens te krijgen. :(

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Vissa66 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 13:22:
Ik zit vast aan M-ITX en wil wel upgraden naar de 12700k(f) maar heb nog geen optie.

Enige optie is de Z690i Strix maar die is DDR5 only. Ik ben wel gek, maar niet zo gek om 500€ voor het enige beschikbare setje DDR5 van dit moment te betalen. Als de performance winst het goed zou praten, maar dat is alles behalve dat. Mijn huidige DDR4 setje is net zo snel voor gaming. :+

Enige optie is de Gigabyte Aorus Ultra Z690i DDR4, maar die is nog nergens te krijgen. :(
Zoals hierboven gezegd staan redelijk wat moederborden op webshops al op pre-order of levertijd 7 dagen, dus verwacht wel dat er de komende week/weken een heel arsenaal aan moederborden verschijnt.

Er komt ook nog een opvolger van de B560 volgens mij (dit is de opvolger van de Z590 toch?), maar die verwacht ik pas begin volgend jaar ergens. Tenminste die geruchten waren er.

En DDR5 zal ook wel komen toch? Dat die 500 euro is, is ook alleen maar omdat er niks anders is gok ik.

[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 09-11-2021 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Door die cashback komt voor mij trouwens de Prime WiFi DDR4 in beeld, bij Alternate staat deze nog op levertijd onbekend, maar bij MeGekko over enkele werkdagen, dus die levering zal deze week wel komen:
https://www.alternate.nl/...bord/html/product/1788960

Die zou dan onder de 200 euro komen met cashback!

[ Voor 18% gewijzigd door JDx op 09-11-2021 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-05 13:50
Een leuk Z690 bordje met DDR4 is de MSI Z690 Tomahawk. Hardware Unboxed heeft dat bordje ook gebruikt bij hun DDR4 testen. Je kan dit bordje bij Amazon DE kopen (niet in stock) voor 299: https://www.amazon.de/dp/B09HK6CZFC/

285K // Z890 Master // 48GB DDR5-8000C38 // RTX 5080 Master

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dizzy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-04 14:20

Dizzy

Where am I?

Mijn huidige shoplist:

https://www.megekko.nl/wl/NSZD98BG

Alleen DDR5 en Videokaart ontbreken nog op deze lijst...

Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:36
Dizzy schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:36:
Mijn huidige shoplist:

Zou de voeding ruilen voor een veel betere en veel goedkopere pricewatch: Corsair RM850x (2018) Wit want de Asus ROG Strix is een Seasonic Focus (die al minder goed is dan een RMx) met slechtere fan en slechtere heatsinks waar je een flinke ROG tax voor betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Uszka schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:41:
[...]

Zou de voeding ruilen voor een veel betere en veel goedkopere pricewatch: Corsair RM850x (2018) Wit want de Asus ROG Strix is een Seasonic Focus (die al minder goed is dan een RMx) met slechtere fan en slechtere heatsinks waar je een flinke ROG tax voor betaalt.
Ja, ik tub er een beetje mee, heb nu een corsair rmi 650 watt, en die heeft mij 5 jaar perfect bijgestaan.

Reden om voor de Asus te gaan is om dat hier standaard al individual sleeved cables bij zitten, wat een meerprijs van 90 euro is bij corsair. Daarmee is onderaan de streep de asus iets goedkoper. (hoewel die bij megekko erg duur is, elders is die 50,- goedkoper).

[ Voor 4% gewijzigd door Dizzy op 09-11-2021 17:43 ]

Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
Mijn huidige shoplist:

Wat maakt die SSD zo duur, voor dat geld heb je toch ook een 1TB?

Oh zie het al, die nieuwe moederborden ondersteunen ook PCIe NVMe 4.0 x4, dat was tot nu toe meestal niet echt nodig volgens mij.

[ Voor 18% gewijzigd door JDx op 09-11-2021 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

JDx schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:43:
[...]

Wat maakt die SSD zo duur, voor dat geld heb je toch ook een 1TB?
Good point, mijn wishlist is al meer dan een jaar oud, zat echt te wachten op alder lake, die pas ik idd wel ff aan naar een non-pro 1tb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Dizzy schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:43:
[...]

Ja, ik tub er een beetje mee, heb nu een corsair rmi 650 watt, en die heeft mij 5 jaar perfect bijgestaan.

Reden om voor de Asus te gaan is om dat hier standaard al individual sleeved cables bij zitten, wat een meerprijs van 90 euro is bij corsair. Daarmee is onderaan de streep de asus iets goedkoper. (hoewel die bij megekko erg duur is, elders is die 50,- goedkoper).
De Corsair komt ook met geslleevde kabels.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3dxcPeTZu0js12fPQMvaoFbGhM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sw3MbE571YncdTGAmNGgOzca.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

ja, maar dan wel als 90,- meerprijs bovenop de voeding zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-05 13:25

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Zullen we persoonlijk aankoopadvies buiten dit topic houden aub?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Ik neem de gok dat mijn Cooler Master 750 nog mee over kan, in geval van nood heb ik nog een Corsair 500.

Ook neem ik de eerste tijd mijn geheugen gewoon mee, kan nog wel een maandje wachten, maar dan wil ik toch echt over, komt nieuw DDR4 wel voor de kerst :9

Tenminste ik neem aan dat oud DDR4 geheugen ook gewoon werkt :X

Zit geen minimum aan die Z690 + i5 toch?

[ Voor 17% gewijzigd door JDx op 09-11-2021 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JDx schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:48:
Ik neem de gok dat mijn Cooler Master 750 nog mee over kan, in geval van nood heb ik nog een Corsair 500.
Is het een recente voeding? oudere voedingen willen wel eens lastig doen met nieuwe hardware.
Ook neem ik de eerste tijd mijn geheugen gewoon mee, kan nog wel een maandje wachten, maar dan wil ik toch echt over, komt nieuw DDR4 wel voor de kerst :9

Tenminste ik neem aan dat oud DDR4 geheugen ook gewoon werkt :X

Zit geen minimum aan die Z690 + i5 toch?
Nee, je kan alles gebruiken, van 1600 tot 3200MT/s wordt voor zover ik weet officieel gesupport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Dennism schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:35:
[...]

Is het een recente voeding? oudere voedingen willen wel eens lastig doen met nieuwe hardware.
Lastig als in doet het gewoon niet, haperingen of gevaarlijk lastig? Het is zeker geen nieuwe meer. Je wil natuurlijk niet meteen je nieuwe moederbord doorbranden ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
JDx schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:50:
[...]

Lastig als in doet het gewoon niet, haperingen of gevaarlijk lastig? Het is zeker geen nieuwe meer. Je wil natuurlijk niet meteen je nieuwe moederbord doorbranden ;w
Ligt eraan welk model 750w Cooler master. Er zijn hele goede en hele slechte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Uszka schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:52:
[...]

Ligt eraan welk model 750w Cooler master. Er zijn hele goede en hele slechte.
Ja, maar stroom is toch stroom, waarom zou hij het wel doen op een X99A Raider en niet op een Z690?

Het liefst wilde ik gewoon alleen een nieuwe processor, maar toen kwam Alder Lake en toen kwam DDR5, nieuwe voeding, nieuwe SSD, nieuwe koeler, kan je bijna beter een nieuwe build maken en de oude PC verpatsen >:)

Wat ik overigens ook wel verwacht bij de meeste mensen, dat ze alles nieuw doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
JDx schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:58:
[...]

Ja, maar stroom is toch stroom, waarom zou hij het wel doen op een X99A Raider en niet op een Z690?
Het is maar net hoe de spanning in de voeding wordt geregeld, hoe snel de voeding reageert op piekbelastingen van een paar mS, hoe de voeding om gaat met het enorm lage idle verbruik en standby verbruik van recente hardware en welke beveiligingen aan boord zijn en hoe deze reageren op datgene waarvoor ze bedoeld zijn. Een high-end 750w voeding uit 2013 kan het makkelijk minder doen dan een recent budget model. Het is maar net welk model het is en welk platform erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JDx schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:50:
[...]

Ik heb gelukkig nog nooit defecten gehad, maar wel zaken als niet meer uit standby komen, spontane crashes e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
Mijn huidige shoplist:

Mooie setup. Ook leuk om te zien dat Megekko de Asus Z690 Hero beschikbaar heeft. Er zijn zeker verschillende opties in je build maar zoals Blaat aangaf is dat iets voor een andere topic.

Ik ben ook aan het rondkijken voor een Alder Lake + Z690 combo. De voorraad van de 12th gen cpu's lijkt me in mijn zoektocht niet echt het probleem. De prijzen zullen ook nog wel wat dalen de komende dagen / weken vermoed ik. De bijhorende Z690 bordjes is een ander verhaal. Het Asus Z690 Hero bordje bijvoorbeeld staat nu in de pricewatch tussen 527 en 649 EUR...

Bijhorende DDR5 geheugen is al helemaal een ramp in de EU als je geen youtuber bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Skyline GT-R schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:08:
[...]
Mooie setup. Ook leuk om te zien dat Megekko de Asus Z690 Hero beschikbaar heeft. Er zijn zeker verschillende opties in je build maar zoals Blaat aangaf is dat iets voor een andere topic.
Thanks, gezien de asus promo ben ik wel geneigd om dit alvast aan te schaffen (met hier en daar al wat kleine aanpassingen dankzij de comments in dit topic).

Bij Asus mobo's volg ik altijd de Qualified vendor list, dus hoop dat ddr5 toch echt wel snel beschikbaar komt. Tot nu toe 1 prijs in de pricewatch, en dat valt in ieder geval mee qua prijsstelling (200,- voor 32gb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
Dizzy schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:27:
[...]

Thanks, gezien de asus promo ben ik wel geneigd om dit alvast aan te schaffen (met hier en daar al wat kleine aanpassingen dankzij de comments in dit topic).

Bij Asus mobo's volg ik altijd de Qualified vendor list, dus hoop dat ddr5 toch echt wel snel beschikbaar komt. Tot nu toe 1 prijs in de pricewatch, en dat valt in ieder geval mee qua prijsstelling (200,- voor 32gb).
Die Asus promo is zeker een mooie extra; maar die loopt nog een tijdje. Volgens mij kan je wel wat besparen door een weekje of 2 te wachten totdat de prijzen wat zijn gezet.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-04 21:05
Zag dat de ROG Maximus z690 Hero gisteren te koop was bij alternate voor 529 (inmiddels uitverkocht). Maar zij doen ook mee met die cashback, op dit moment ben ik even teleurgesteld dat ik hem niet gekocht heb toen hij er wel was, want voor 529 en 120 euro cashback icm de 12900K had een groot verschil van de DDR5 prijs al weg geweest. Maargoed, ik ga het kopen maar zonder DDR5 is dit toch voorlopig een paper release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:42
Ik wacht al meer dan 4 maanden op mijn geld van de cashback van Asus. Zie de tweakers Asus cashback topic met meer slachtoffers.

[ Voor 7% gewijzigd door pipo1000 op 10-11-2021 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Skyline GT-R schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:02:
[...]

Die Asus promo is zeker een mooie extra; maar die loopt nog een tijdje. Volgens mij kan je wel wat besparen door een weekje of 2 te wachten totdat de prijzen wat zijn gezet.. :)
Ja die is nog tot eind deze maand, ben ook niet bang dat de i5-12600K uit stock gaat zijn binnenkort en de moederborden kunnen alleen maar goedkoper (groter aanbod) worden denk ik.

DDR5 prijzen ook nog even aankijken, als dat al beschikbaar is voor eind dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Ik heb van MeGekko een mail dat ze eind deze week of begin volgende week hun site gaan aanpassen en de CPU-koelers ook te filteren zijn op welke direct met een socket 1700 kit komen:
https://www.megekko.nl/Co...lair_pp-50_p-1_d-list_cf-

Enkele komen dit al of kan je ze gratis nabestellen, maar dan is het zoeken op de site van de fabrikant welke nou wel en nou niet, bij sommige moet je bijbetalen, bij sommige krijg je ze er gratis bij, etc.

Overigens heeft Alternate dit filter al wel, maar die is ook zeker niet up-to-date, volgens mij komen de Noctua's al met een 1700 kit.

[ Voor 36% gewijzigd door JDx op 10-11-2021 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Sinds vandaag zijn bij hun ook een aantal nieuwe moederborden direct leverbaar, waaronder de Asus dus
https://www.megekko.nl/Co...js09_pp-50_p-1_d-list_cf-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
JDx schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:49:
Ik heb van MeGekko een mail dat ze eind deze week of begin volgende week hun site gaan aanpassen en de CPU-koelers ook te filteren zijn op welke direct met een socket 1700 kit komen:

Enkele komen dit al of kan je ze gratis nabestellen, maar dan is het zoeken op de site van de fabrikant welke nou wel en nou niet, bij sommige moet je bijbetalen, bij sommige krijg je ze er gratis bij, etc.

Overigens heeft Alternate dit filter al wel, maar die is ook zeker niet up-to-date, volgens mij komen de Noctua's al met een 1700 kit.
Sommige Z690 borden, pricewatch: ASUS TUF Gaming Z690-PLUS D4 bijvoorbeeld, lijken compatibel te zijn met 115x/1200 koelers vanwege het dubbele aantal gaten in het bord. voor 115x/1200 zitten de gaten 75mm uit elkaar, voor 1700 78mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Maar de connectie metaal op metaal klopt dan toch niet qua formaat, ik zou het er niet op wagen voor 50 euro.

Zeker aangezien nu de i5-12600K echt wel de beste bang for buck is, maar volgend jaar de i7/i9 misschien wel betaalbaarder gaan worden. Die wil je toch echt wel volop koelen denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 10-11-2021 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kirra
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-12-2024
JDx schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:49:

ook bij alternate is het idd goed zoeken ik heb een z690 mobo en i7 12600k binnen daarbij een coolermaster 360 illusion waterkoeling die komt ook met de 1700 kit kwam ik pas achter na checken op site van coolermaster zelf . nu wachten op DDR5 geheugen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-05 21:24
Kirra schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:45:
[...]

ook bij alternate is het idd goed zoeken ik heb een z690 mobo en i7 12600k binnen daarbij een coolermaster 360 illusion waterkoeling die komt ook met de 1700 kit kwam ik pas achter na checken op site van coolermaster zelf . nu wachten op DDR5 geheugen :9
Het vervelende hierbij is dat het kan zijn dat de SKU die nu geshipt wordt door de fabrikant wel de mounting kit kan bevatten, maar dat de winkelvoorraden nog de oude dozen bevatten. Dus het is dan wel een fijne ontwikkeling als de winkel zelf ook kan garanderen dat je een LGA1700-kit krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-04 16:21
Bedankt voor het melden van de cashback.
Ik wil ook een 12600K systeem gaan bouwen. Asus lijkt hierdoor een leuke optie.

Ik hik inderdaad ook nog aan tegen "welke betaalbare koeler, en hoe weet ik inderdaad dat ik er een krijg met LGA-1700 mounting kit.
En soms kun je nog wel een kit krijgen via de fabrikant, maar als ik alles in huis heb en dingen in elkaar ga zetten, dan wil ik natuurlijk niet nog een week wachten totdat dat ontbrekende stukje metaal er is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-04 18:14
Ik heb de Asus TUF Z690 Plus D4, daar zitten ook socket 1200 holes in waardoor ik een bestaande EK block kon gebruiken. Ideaal :). Zie dat andere merken veelal socket 1700 only holes hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
JDx schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:04:
Maar de connectie metaal op metaal klopt dan toch niet qua formaat, ik zou het er niet op wagen voor 50 euro.
Hoe bedoel je? Denk je dat de voet van bijvoorbeeld een Mugen 5 PCGH met LGA1700 compatibiliteit anders is dan eentje voor LGA1200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uszka schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:32:
[...]

Hoe bedoel je? Denk je dat de voet van bijvoorbeeld een Mugen 5 PCGH met LGA1700 compatibiliteit anders is dan eentje voor LGA1200?
Ik denk dat hij doelt op het feit zat de hoogte van het socket anders is, waardoor zonder nieuwe mounting kit het contact tussen IHS en koeler mogelijk niet optimaal is.

Afbeeldingslocatie: https://www.brainbox.co.kr/data/editor/2111/thumb-9c46254a5329b25dec6501a30257a145_1636348513_7184_730x438.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Uszka schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:32:
[...]

Dat dacht ik, ik dacht dat een mountingkit ook dit deel bevatte

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EWHhD2P.png

Aangezien de 1700 langer is, dacht dat die dingen exact op maat zijn met de processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
LosserNL schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:32:
Ik heb de Asus TUF Z690 Plus D4, daar zitten ook socket 1200 holes in waardoor ik een bestaande EK block kon gebruiken. Ideaal :). Zie dat andere merken veelal socket 1700 only holes hebben.
Dan zou het dus goed kunnen dat alle Asus moederborden dat hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JDx schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:47:
[...]

Dat dacht ik, ik dacht dat een mountingkit ook dit deel bevatte

[Afbeelding]

Aangezien de 1700 langer is, dacht dat die dingen exact op maat zijn met de processor.
Nee, maar dat hoeft ook niet exact gelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Dennism schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:49:
[...]

Nee, maar dat hoeft ook niet exact gelijk te zijn.
Weer wat geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor de volledigheid, dit is de inhoud van een Noctua S1700 mounting kit:

Afbeeldingslocatie: https://noctua.at/pub/media/catalog/product/cache/8d4d2075b1a30681853bef5bdc41b164/n/m/nm_i17xx_mp83_2_1_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-04 18:14
JDx schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:48:
[...]

Dan zou het dus goed kunnen dat alle Asus moederborden dat hebben?
Denk het. Als je op foto's kijkt zie je bij ASUS dubbele gaatjes zeg maar, en bij andere merken maar 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vissa66
Asus heeft inderdaad hierop geanticipeerd. Alle Z690 borden van Asus hebben als het goed is de dubbele bevestiging. :)

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Kirra schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:45:
[...]

Met een 3060 Ti en net toch dikke framedrops in PUBG sta ik wel te popelen om over te gaan, respect dat je gaat wachten op DDR5, hoop voor je dat er voor de kerst wat in de schappen ligt, je hoort er echt helemaal niets over, geen geruchten of wat dan ook.

Alleen dit soort nieuws:
https://videocardz.com/pr...gb-memory-up-to-6400-mt-s
(KLEVV Reveals New DDR5 Standard and Gaming Memory)

Bla bla announces, maar niet, volgende week te koop ofzo.

[ Voor 15% gewijzigd door JDx op 10-11-2021 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Naast de Z690 komt dus straks de B660
https://videocardz.com/ne...-pci-express-gen5-support
(ASUS B660 motherboards limited to PCIe Gen4 interface?)

[ Voor 18% gewijzigd door JDx op 10-11-2021 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
AliExpress heeft wel 16GB DDR5 voor 10.000 euro :')
https://nl.aliexpress.com...10ea24d3080c3e8192cd8c363

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• field33P
Vissa66 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:59:
Asus heeft inderdaad hierop geanticipeerd. Alle Z690 borden van Asus hebben als het goed is de dubbele bevestiging. :)
Alder Lake heeft daarentegen weer wel een afwijkende Z-height, dus een andere mounting kit is in de veel gevallen nog steeds nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

En tegen de tijd dat dat spul uit China bezorgd wordt kun je het hier al voor 100 euro krijgen. :+

Gelukkig krijg je 1% korting als je er twee koopt.

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 10-11-2021 13:30 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
bwerg schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:27:
[...]

En tegen de tijd dat dat spul uit China bezorgd wordt kun je het hier al voor 100 euro krijgen. :+
Dan bedoel je over een half jaar?

Denk overigens wel dat zo gauw als het DDR4 moederbord die ik wil weer leverbaar is dat ik die maar direct bestel, want zo te zien blijven alleen de DDR5 moederborden liggen, wat ook logisch is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
Ik ben ook aan het rondkijken voor een Alder Lake setup. Het blijkt ook een lastige keuze tussen DDR4 en DDR5...
Ik heb al meerdere reviews gelezen en bekijken waarbij de conclusie steeds dezelfde is, namelijk dat DDR5 wel iets sneller is, maar niet voldoende om de meerprijs te rechtvaardigen. Zeker als je al een goede DDR4 kit hebt liggen. Dit kan ik helemaal volgen en dus lijkt DDR4 de logische keuze.

MAAR... Jammer genoeg is er momenteel geen enkel echt high end bord met DDR4 support. Als ik even kijk bij Asus en MSI dan stopt het bij MSI in de MPG reeks met de MPG Z690 Edge WIFI DDR4. Geen enkel DDR4 bordje in hun MEG reeks. Het MSI MAG Tomahawk WIFI DDR4 is een leuk bordje, maar high end is het niet..

Eenzelfde verhaal bij Asus.. Als je enkel kijkt maar de ROG Strix en ROG Maximus lijn dan heb je enkel dat ROG Strix Z690-A D4 bordje... En persoonlijk ben ik geen fan van die zilver-zwarte look.

Dus dan toch maar voor een Asus ROG Maximus Z690 Hero gaan? De 120EUR cashback van Asus helpt daarbij zeker. Nu hopen dat de beschikbaarheid de komende dagen en weken verbeterd zodat de prijzen ook verder kunnen dalen :)

Nu nog een lading DDR5 geheugen in de EU en we zijn helemaal vertrokken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirra
field33P schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:55:
[...]

Het vervelende hierbij is dat het kan zijn dat de SKU die nu geshipt wordt door de fabrikant wel de mounting kit kan bevatten, maar dat de winkelvoorraden nog de oude dozen bevatten. Dus het is dan wel een fijne ontwikkeling als de winkel zelf ook kan garanderen dat je een LGA1700-kit krijgt.
klopt helemaal coolermaster stelt ook voor een hoop van hun cpu koelers gratis de mounting kit beschikbaar zag ik staan op hun site . maar het is wel zo fijn als je het bij de shop kan zien ipv op een later moment weer achter een mounting kit aan te moeten .

[ Voor 10% gewijzigd door Kirra op 10-11-2021 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirra
JDx schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:54:
[...]

Met een 3060 Ti en net toch dikke framedrops in PUBG sta ik wel te popelen om over te gaan, respect dat je gaat wachten op DDR5, hoop voor je dat er voor de kerst wat in de schappen ligt, je hoort er echt helemaal niets over, geen geruchten of wat dan ook.

Alleen dit soort nieuws:
https://videocardz.com/pr...gb-memory-up-to-6400-mt-s
(KLEVV Reveals New DDR5 Standard and Gaming Memory)

Bla bla announces, maar niet, volgende week te koop ofzo.
ik ga meer over voor de hobby dus ik kan wel even wachten mijn huidige systeem voldoet ook i7 - 9600k 32gb ddr4 met een 3080 ;) dus het is voor mij een luxe probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R
Voor de mensen met een Noctua koeler kan je bij Noctua ook een gratis mounting kit aanvragen. De mijne is ondertussen al onderweg :)

Wel goed kijken welke mounting kit je aanvraagt. Er zijn er in totaal 4. Een MP83 en een MP78 naar gelang het type koeler dat je hebt. Dit kan je makkelijk opzoeken op hun website. Maar ze hebben ook een gewone variant en een chromax.black versie. Hier kwam ik jammer genoeg te laat achter toen de mijne al onderweg was :(

https://noctua.at/en/intel-lga1700-all-you-need-to-know

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Kirra schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:48:
[...]

ik ga meer over voor de hobby dus ik kan wel even wachten mijn huidige systeem voldoet ook i7 - 9600k 32gb ddr4 met een 3080 ;) dus het is voor mij een luxe probleem
Ik zit met een 5820K en werk ook veel met 3D Studio MAX icm VRay, dus kan op alle vlakken wel meer cores gebruiken, als ik het voor elkaar krijg kan ik de oude 6-cores ook nog gebruiken via netwerk rendering.

Zoek alles bij langs, maar dit moment is er geen enkel DDR4 moederbord verkrijgbaar met WiFi en BT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirra
JDx schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:56:
[...]

Ik zit met een 5820K en werk ook veel met 3D Studio MAX icm VRay, dus kan op alle vlakken wel meer cores gebruiken, als ik het voor elkaar krijg kan ik de oude 6-cores ook nog gebruiken via netwerk rendering.

Zoek alles bij langs, maar dit moment is er geen enkel DDR4 moederbord verkrijgbaar met WiFi en BT.
idd de ddr4 bordjes zijn een beetje karig uitgevoerd . ik hoop tegen eind november een setje DDR5 in huis te hebben fingers crossed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
[...]

Megekko heeft 2 DDR4 borden beschikbaar met WIFI en BT:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Raar, als ik filter op DDR4 en WiFi krijg ik op zowel Alternate, MeGekko als Azerty niets
https://www.megekko.nl/Co...js09_pp-50_p-1_d-list_cf-

Maar goed, voor 400 euro heb ik nog wel even geduld.

Heb ook contact gehad met GPUtracker, regelmatig contact mee gehad over filters die niet werken en die gaan ook een Z690 en Socket 1700 filter toevoegen hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:53
[...]

WiFi en Bluetooth is niet zo'n uitdaging. Er zijn genoeg moederborden met een m.2 slot voor een Intel WiFi module (bijv ASUS PRIME Z690M-PLUS D4).

Zowel PCI-E als CNVi werkt, dus iedere chip die je koopt voor twee tientjes zal werken. Pak een Intel AX200, AX201, AX210 plus wat antennes van Amazon of Alibaba en je bent klaar!

You ready?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
fishy schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:44:
[...]

WiFi en Bluetooth is niet zo'n uitdaging. Er zijn genoeg moederborden met een m.2 slot voor een Intel WiFi module (bijv ASUS PRIME Z690M-PLUS D4).

Zowel PCI-E als CNVi werkt, dus iedere chip die je koopt voor twee tientjes zal werken. Pak een Intel AX200, AX201, AX210 plus wat antennes van Amazon of Alibaba en je bent klaar!
Ja ik heb er nu gewoon zo'n stokkie in, dat werkt ook, zelfs met gamen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0WM2kDl.png?1

Maar als je iets koopt van 200+ euro dan koop je toch gewoon wat je wil, niet een tientje besparen ergens en vervolgens via alibaba en de 40 rovers werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
En we hebben een vergelijkingssite!
Hi Jay,

thanks for your email !

This is now fixed, sorry for the delay.
https://www.gputracker.eu...cet/24/chipset/intel-z690

Best regards,

Greg
GPUTracker.eu
Edit: hij werkt nog niet helemaal soepel, zal zo wel komen.

[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 10-11-2021 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Over een week komt deze binnen (MSI PRO Z690-A WIFI DDR4)
https://www.megekko.nl/pr.../MSI-PRO-Z690-A-WIFI-DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb de volgende kit in bestelling staan bij Informatique Zakelijk;

Fractal Design Define 7
Gigabyte Aorus Master
Corsair Vengeance DDR5 5200 32GB (Omdat al die gehypte DDR-6600 kitjes niet leverbaar zijn, of €1500+ kosten)
Intel 12900K
Be Quiet! Dark Rock Pro
Be Quiet! Dark Power 12 850W
WD Black SN850
AMD Radeon 6900XT

Zou volgende week klaar moeten zijn. Ik moet't nog zien, DDR5 blijft een beetje lastig aan te komen vooralsnog.

[ Voor 14% gewijzigd door Crew One op 10-11-2021 19:24 ]

• effem
Hmm, het is me nog niet echt duidelijk wat er met koelers nodig is en hoe je die gaat mounten.
Als ik de bestelling van @Crew One hierboven bekijk zie ik een Dark Rock Pro, maar als ik naar de be quiet website ga dan is daar een mounting kit nodig, die je weliswaar gratis bij hen kunt aanvragen maar die pas midden november verstuurd gaat worden.

Wat hebben anderen gedaan?

Overigens: ik zat naar dit moederbord te kijken
pricewatch: ASUS PRIME Z690M-PLUS D4
Maar daar wordt bij be quiet op de website voor de Dark Rock 4 koelers gewaarschuwd "usability of RAM slots limited". Wat moet ik me daarbij voorstellen? Dat ik alleen maar bij het RAM kan als ik de koeler verwijder?

[ Voor 4% gewijzigd door effem op 11-11-2021 08:14 ]

• Crew One
  • Niet online
Eerlijk gezegd verwacht ik van de DDR5 dat ze ook pas medio november leverbaar worden.
En midden november is na het weekend. Dus qua levertijden... we gaan het zien.

Het valt me wel erg tegen, moet ik zeggen. Het is al maanden bekend dat 4 november de launch zou zijn en pas weken later komen de koelers en het geheugen beschikbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
effem schreef op donderdag 11 november 2021 @ 08:13:
Hmm, het is me nog niet echt duidelijk wat er met koelers nodig is en hoe je die gaat mounten.
Als ik de bestelling van @Crew One hierboven bekijk zie ik een Dark Rock Pro, maar als ik naar de be quiet website ga dan is daar een mounting kit nodig, die je weliswaar gratis bij hen kunt aanvragen maar die pas midden november verstuurd gaat worden.

Wat hebben anderen gedaan?

Overigens: ik zat naar dit moederbord te kijken
Maar daar wordt bij be quiet op de website voor de Dark Rock 4 koelers gewaarschuwd "usability of RAM slots limited". Wat moet ik me daarbij voorstellen? Dat ik alleen maar bij het RAM kan als ik de koeler verwijder?
Nee sommige koelers passen niet over je ram heen, ben je 2 slots kwijt, had ik ook met de Noctua D15 op mijn moederbord, daar kon je de fan nog omhoog schuiven, maar was het alsnog krap.

Google maar op RAM clearance

Afbeeldingslocatie: https://noctua.at/pub/media/catalog/product/n/o/noctua_nh_d15s_9.jpg

Krijg je dit soort praktijken

Afbeeldingslocatie: https://hexus.net/media/uploaded/2020/4/f92286a8-7140-49f3-97fb-bfb036662cb5.png

Edit, nog een foto gevonden van een daadwerkelijke Dark Rock

Afbeeldingslocatie: https://external-preview.redd.it/Vsvi18FUAHWby8GR2my0KaDntFrovfFLZCT2lIQ4jvE.jpg?auto=webp&s=a1c24c4e597931ec2f5dc14b4accc00ee8f11ceb

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 11-11-2021 10:07 ]

• JDx
Daarom zit ik bij de i5 ook eigenlijk te denken aan een koeler die gewoon best bang for buck is en gewoon goed genoeg, zoals bijvoorbeeld de Hyper 212 Evo (35 euro) en niet voor dik dikker dikst.

En antwoord op je andere vraag, ik moet toch tot volgende week wachten tot het moederbord die ik wil er is en eind deze week of begin volgende week wordt er meer op de webshops bekend over welke koelers per direct met een kit worden geleverd (ik zou dan wel even bij de bestelling zetten dat je die wil en geen oude doos).

[ Voor 50% gewijzigd door JDx op 11-11-2021 10:08 ]

• JDx
Crew One schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:21:
Eerlijk gezegd verwacht ik van de DDR5 dat ze ook pas medio november leverbaar worden.
En midden november is na het weekend. Dus qua levertijden... we gaan het zien.

Het valt me wel erg tegen, moet ik zeggen. Het is al maanden bekend dat 4 november de launch zou zijn en pas weken later komen de koelers en het geheugen beschikbaar?
Noctua had de primeur met direct vanaf 4 november mounting kits te leveren, hierdoor was ook geleaked dat dan Alder Lake uit zou komen. Dat de rest pas later zou volgen was al bekend.

Qua DDR5 zou ik me meer zorgen maken, ik verwacht niet medio november meer, maar eerder tegen kerst.

Bron: buitenland en NL volgt altijd pas later.

• JDx
MSI MEG Z690 GODLIKE wins CES 2022 Innovation Award
MSI’s flagship motherboard for Alder Lake CPUs has been shown for the first time.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2021/11/MSI-Z690-GODLIKE-1-768x866.jpg
the GODLIKE is an almost perfect square of 305x310mm!!!

Bron: https://videocardz.com/ne...-z690-godlike-motherboard

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 11-11-2021 10:21 ]

• Crew One
  • Niet online
JDx schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:20:
MSI MEG Z690 GODLIKE wins CES 2022 Innovation Award
MSI’s flagship motherboard for Alder Lake CPUs has been shown for the first time.

[Afbeelding]
the GODLIKE is an almost perfect square of 305x310mm!!!

Bron: https://videocardz.com/ne...-z690-godlike-motherboard
Ha! Dat ding kost meer dan mijn hele build bij elkaar ;) Maar... _/-\o_

• effem
JDx schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:00:
Daarom zit ik bij de i5 ook eigenlijk te denken aan een koeler die gewoon best bang for buck is en gewoon goed genoeg, zoals bijvoorbeeld de Hyper 212 Evo (35 euro) en niet voor dik dikker dikst.

En antwoord op je andere vraag, ik moet toch tot volgende week wachten tot het moederbord die ik wil er is en eind deze week of begin volgende week wordt er meer op de webshops bekend over welke koelers per direct met een kit worden geleverd (ik zou dan wel even bij de bestelling zetten dat je die wil en geen oude doos).
Ah ok, misschien is die Hyper 212 ook wel iets voor mij, als ik al ga overklokken is het waarschijnlijk alleen het memory.

En wat meer duidelijkheid over koelers bij webshops zou fijn zijn :-)

• JDx
effem schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:25:
[...]

Ah ok, misschien is die Hyper 212 ook wel iets voor mij, als ik al ga overklokken is het waarschijnlijk alleen het memory.

En wat meer duidelijkheid over koelers bij webshops zou fijn zijn :-)
Yep, had al gepost dat in ieder geval MeGekko rond dit weekend bezig gaat met de website aanpassen.

• effem
JDx schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:28:
[...]

Yep, had al gepost dat in ieder geval MeGekko rond dit weekend bezig gaat met de website aanpassen.
Ah ok, ik had de vraag ook al bij MeGekko neergelegd welke koelers pasten, en ik kreeg als antwoord iets van "wij leveren geen tech support, als je niet weet wat je wilt moet je niet hier zijn, wij schuiven alleen maar dozen"

Uiteraard door hen iets anders geformuleerd, maar dat was wel mijn interpretatie. MeGekko staat dus ook even wat lager op mijn preferred supplier list.

• JDx
effem schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:31:
[...]

Ah ok, ik had de vraag ook al bij MeGekko neergelegd welke koelers pasten, en ik kreeg als antwoord iets van "wij leveren geen tech support, als je niet weet wat je wilt moet je niet hier zijn, wij schuiven alleen maar dozen"

Uiteraard door hen iets anders geformuleerd, maar dat was wel mijn interpretatie. MeGekko staat dus ook even wat lager op mijn preferred supplier list.
Hoe heb je die vraag gesteld dan? :9
Beste J,

Hartelijk dank voor je mail.

Ik ga je mail uitzetten naar onze inkoopafdeling. Zodra we een reactie hebben ontvangen nemen we contact met je op!

Met vriendelijke groeten,
Marisa
Klantenservice
Beste J,

Ik heb inmiddels een terugkoppeling ontvangen! Onze website zullen we aankomende week/volgende week per product proberen aan te passen waardoor er aangegeven per product zal worden of deze geschikt is met de socket 1700!

Als je nog verdere vragen hebt dan horen we het graag en helpen we je met plezier!

Marisa
Klantenservice
Marisa O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• effem
JDx schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:34:
Hoe heb je die vraag gesteld dan? :9
Misschien verkeerd :-(
Hi,

Ik ben een nieuw systeem aan het samenstellen en wil gaan voor een systeem met een Intel 12600K.
Echter deze gebruikt een nieuw socket (LGA1700).
Ik kon op de website niet vinden welke koelers deze CPU ondersteunen.
Kunt u mij verder helpen?

Alvast bedankt!
Reply die ik kreeeg was
Beste ...,

Hartelijk dank voor je mail.

Helaas kunnen wij je niet adviseren. Hoewel we je van harte helpen aan onze artikelen zijn we bij Megekko geen adviseurs. We leveren je graag onze artikelen tegen een scherpe prijs, een snelle levering en we zullen je echt niet in de steek laten als je tegen een probleem aan loopt maar met onze diversiteit in assortiment is het voor ons niet mogelijk om je persoonlijk advies te geven.

Omdat wij juist een technische klantgroep aanspreken, hebben we wel een erg kundige community. Als je twijfelt over hetgeen je aan wenst te schaffen, of als je een technisch probleem hebt dat je graag eens aan iemand voorlegt dan willen wij je vooral vragen deze vraag weg te stellen op onze facebook community-pagina. Onze Megekko klanten geven daar allerlei tips en adviezen, en beantwoorden je vragen daar graag en enthousiast. Ook jouw kennis is waardevol, dus we hebben je er graag bij!

Mocht je verder vragen hebben over de status van je order, de levertijd of bijvoorbeeld een retourafhandeling, dan staan wij altijd voor je klaar.

Daarna zelf nog een reply gestuurd, beetje narrig door bovenstaand antwoord
Duidelijk. Ik hoef ook geen technisch advies, ik wil gewoon weten welke koelers passen en dan kan ik zelf echt wel de keuze maken. Welke past staat niet op jullie website, waarschijnlijk omdat deze cpu zo nieuw is. En een cpu zonder koeler is niet bruikbaar...
Verder niets meer op gehoord, dus mijn conclusie was een beetje dat MeGekko niet geinteresseerd is in mij als klant.

• JDx
Nou in ieder geval allemaal wat leuks doen dit weekend en hopen dat er volgende week meer moederborden en ook direct geschikte koelers verschijnen.

Voor de DDR5 wachters vrees ik het ergste, dit is het laatste wat ik vond (van vannacht onze tijd)
DDR5 RAM Out of Stock: Where can I buy it?

DDR5 is out of stock at every retailer, which isn’t helped by the relatively small selection that’s currently being produced. Unfortunately, this is leaving many people unable to use new PC hardware that requires this new memory to function.

There are only a few retailers that are currently stocking DDR5 RAM. Amazon, Best Buy, Corsair, Crucial, and Newegg all have listings for DDR5 memory in varying sizes, but as of writing, none is available for purchase.
https://www.gamerevolutio...out-of-stock-where-to-buy

[ Voor 14% gewijzigd door JDx op 11-11-2021 11:12 ]

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Asus heeft twee moederborden die interessant zijn door de huidige cashback actie:De Strix is overal leverbaar behalve bij Alternate, maar bij Alternate is deze wel een stuk goedkoper. Geen idee of MSRP €349 of €399 is. Navraag gedaan, maar Alternate kan geen uitspraken doen over (verwachte) levertijden.

Dan de Prime, deze is bij nog geen enkele reputable winkel leverbaar helaas, dus even afwachten of deze nog op tijd beschikbaar is voor de cashback actie. Echter als deze op ~€260 uitkomt, dan is het verschil met cashback tov de Strix €60.

• Crew One
  • Niet online
Tweet van Azerty:

"Op dit moment is er helaas nog geen release bekend over de DDR5 geheugenmodules :("

Van Informatique:

We wachten momenteel nog op de processor en de geheugenmodules. Helaas hebben we nog geen concrete verwachte leverdata kunnen krijgen. Maar deze producten worden in principe binnen nu en twee weken verwacht.

[ Voor 51% gewijzigd door Crew One op 11-11-2021 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Hier ook besteld. Na jaren trouwe dienst de overstap van een i7 5820K. Voor SSD en voeding neem ik wat ik hier nog liggen heb om het budget niet al te veel uit te hand te laten lopen. Beschikbaarheid voor DDR4 Builds valt gelukkig goed mee.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 449,-€ 449,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming Z690-PLUS D4€ 296,99€ 296,99
1BehuizingenFractal Design Define 7 Tempered Glass Clear Tint Wit€ 149,75€ 149,75
1Geheugen internKingston Fury Beast KF436C18BBK2/64€ 269,-€ 269,-
Totaal€ 1.164,74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• effem
noobynater schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:50:

De Strix is overal leverbaar behalve bij Alternate, maar bij Alternate is deze wel een stuk goedkoper. Geen idee of MSRP €349 of €399 is. Navraag gedaan, maar Alternate kan geen uitspraken doen over (verwachte) levertijden.
Het is gemakkelijk om de goedkoopste te zijn als je niet kan leveren ;-)

Ik meen zeker te weten dat ik gisteren deze
zag staan bij Alternate voor 209 en leverbaar, maar vancohtend was ie helemaal niet meer te vinden.
Misschien toch verkeerd gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
noobynater schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:50:
Asus heeft twee moederborden die interessant zijn door de huidige cashback actie:De Strix is overal leverbaar behalve bij Alternate, maar bij Alternate is deze wel een stuk goedkoper. Geen idee of MSRP €349 of €399 is. Navraag gedaan, maar Alternate kan geen uitspraken doen over (verwachte) levertijden.

Dan de Prime, deze is bij nog geen enkele reputable winkel leverbaar helaas, dus even afwachten of deze nog op tijd beschikbaar is voor de cashback actie. Echter als deze op ~€260 uitkomt, dan is het verschil met cashback tov de Strix €60.
Ja die Prime Wifi is interessant als ie inderdaad die prijs wordt, dan is die goedkoper dan de MSI Pro Wifi.
https://www.alternate.nl/...bord/html/product/1788960

Dan zou hij onder de 200 euro uitkomen, maar geen bekende levertijd.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 11-11-2021 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
effem schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:31:
[...]

Het is gemakkelijk om de goedkoopste te zijn als je niet kan leveren ;-)

Ik meen zeker te weten dat ik gisteren deze
zag staan bij Alternate voor 209 en leverbaar, maar vancohtend was ie helemaal niet meer te vinden.
Misschien toch verkeerd gekeken.
Klopt wel, dat was die zonder wifi.

Die is nu levertermijn onbekend en dus uiterkocht, als ie binnenkort binnen komt staat er pre-order of binnenkort leverbaar en niet levertermijn onbekend.

Ik verwacht dat de komende weken alle moederborden met DDR4 snel uitverkocht zijn, vooral de budgets.

[ Voor 19% gewijzigd door JDx op 11-11-2021 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
Zie in het buitenland ook bijzonder weinig nieuws over DDR5, vrees het ergste.

Slecht voor de mensen die een DDR4 bord willen en voor de mensen die DDR5 willen. Als het leverbaar was ging ik voor DDR5, maar nu voor DDR4, dus die markt blijft nog even oververhit.

Ik doe nooit aan een pre-order, maar ga er dit weekend toch eens naar kijken.

Levertijd van deze is ook later dan het was:
https://www.megekko.nl/pr.../MSI-PRO-Z690-A-WIFI-DDR4

Verder krijgen zij de Asus Prime Wifi wel binnen volgens de site, maar daar is ie met cashback alsnog even duur als de MSI, dan heeft het voor mijn geen voordeel, behalve voor de match met m'n Asus videokaart :9
https://www.megekko.nl/pr...Asus-PRIME-Z690-P-WIFI-D4

[ Voor 53% gewijzigd door JDx op 11-11-2021 16:06 ]

• field33P
Ik zit me nu sterk af te vragen of het wijsheid is om op of rond Black Friday (de wel leverbare onderdelen zullen misschien nog wel licht afgeprijsd zijn) de bestelling te plaatsen mét preorder voor DDR5-geheugen mochten die modules nergens uit voorraad leverbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
Voordeel is dat wachten geen kwaad kan, je zal het wel moeten bijna, denk alleen niet dat er korting gegeven gaat worden op nieuwe processors en moederborden die nog amper leverbaar zijn.

Je kan misschien wat pakken op de overige onderdelen, geen idee, nooit echt gevolgd dat black friday, weet wel dat webshops zoals Alternate en MeGekko er wel aan mee doen.

Ben eerder bang dat een gewild moederbord dan uitverkocht raakt en ik achter het net vis.

De Asus cashback actie (proc + mobo) geldt nog wel op black friday, dat is eind november toch? Als ik de prijzen nu zie, dan ben ik bang dat er gewoon rekening gehouden gaat worden met de cashback in de prijzen, want een Asus Prime is nou niet echt die 50 euro meer waard dan een MSI, dan zou je al de cashback moeten gebruiken als je per se een TUF wil ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Waar mining bij videokaarten de markt compleet verziekt is er nu ook CPU mining, gelukkig lijken vooral AMD CPU's hier geschikt voor vanwege hun grote L3-cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Voor de mensen die te lui zijn om terug te lezen, het gaat om deze cashback actie:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
JDx schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:17:
Voordeel is dat wachten geen kwaad kan, je zal het wel moeten bijna, denk alleen niet dat er korting gegeven gaat worden op nieuwe processors en moederborden die nog amper leverbaar zijn.
MeGekko had gisteren een actie
11 euro korting op een GigaByte Z690UD AX DDR5 moederbord en 11 euro korting op een MSI Pro Z690-A DDR4 moederbord. Actiecode ELFELF
Misschien is die vandaag ook nog geldig. Ik kreeg de email gisteren pas om 20.52 binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Ja, helaas zijn nog nergens de WiFi moederborden beschikbaar, op de TUF na dan van 350 euro.
https://www.alternate.nl/...bord/html/product/1788951

Ach heb nog een gratis verzending coupon van MeGekko dus dat is ook al 5 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vissa66
Hopelijk aankomende week wat meer producten op voorraad. Ik word geremd in mijn enthousiasme! B) :9

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
JDx schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:17:

Je kan misschien wat pakken op de overige onderdelen, geen idee, nooit echt gevolgd dat black friday, weet wel dat webshops zoals Alternate en MeGekko er wel aan mee doen.

Ben eerder bang dat een gewild moederbord dan uitverkocht raakt en ik achter het net vis.

De Asus cashback actie (proc + mobo) geldt nog wel op black friday, dat is eind november toch? Als ik de prijzen nu zie, dan ben ik bang dat er gewoon rekening gehouden gaat worden met de cashback in de prijzen, want een Asus Prime is nou niet echt die 50 euro meer waard dan een MSI, dan zou je al de cashback moeten gebruiken als je per se een TUF wil ofzo.
Ik maak me dan ook geen illusies over de prijzen van de moederborden en processors, maar het lijkt mij dat een Define 7 en een Seasonic-voeding omlaag zou kunnen in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Vissa66 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:05:
Hopelijk aankomende week wat meer producten op voorraad. Ik word geremd in mijn enthousiasme! B) :9
Ik hoop het ook en ook dat de levertijd niet steeds met een dag wordt verschoven, staat nu al volgende week vrijdag, terwijl er gisteren nog donderdag stond, zelf heb ik niet zo'n haast, geeft je ook nog een beetje de tijd om na te denken over wat je wil en of er nog enig DDR5 nieuws komt.

Ook heb ik laatst 2 tv's gekocht om te vergelijken en eentje retour te doen en die retour is nog niet verwerkt (geld nog niet terug), maar dat terzijde :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Oh ja en natuurlijk komen de meeste koelers pas vanaf volgende week direct met een socket 1700 kit.

Alternate heeft er inmiddels 20 (was gister nog 12):
https://www.alternate.nl/...7482178=28282&s=price_asc

MeGekko heeft in ieder geval het socket 1700 filter al in het systeem zitten, zij hebben er nu 3 (Noctua):

Ik weet eigenlijk niet precies waar je de TDP van de processor en koelkracht van de koeler kan vergelijken, welke koeler dus genoeg is voor de i5, i7 of i9.

Een bekende buitenlandse prijsvechter zoals Notebooksbilliger heeft het filter ook nog niet:
https://www.notebooksbill...g+pc+hardware/cpu+kuehler

[ Voor 98% gewijzigd door JDx op 12-11-2021 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
JDx schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:36:
Oh ja en natuurlijk komen de meeste koelers pas vanaf volgende week direct met een socket 1700 kit.
Een aantal (alle?) Asus Z690 moederborden hebben ook LGA1200 mounting holes en volgens Noctua zijn LGA1200 mounting holes compatible hetzelfde als LGA115x.

Edit: Let wel op dat bij de Strix (en wellicht ook duurdere modellen) de covers over de VRM heatsinks hoog zijn en ver uitsteken. Daardoor passen er geen grote luchtkoelers op. Zie ook https://ncc.noctua.at/mot...690-A-Gaming-WiFi-D4-5375

[ Voor 26% gewijzigd door noobynater op 12-11-2021 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
En jahoor, in mijn winkelmandje is de MSI Pro Wifi DDR4 weer een dag verschoven, bestel nog niets tot er meer zekerheid is over leveringen (van donderdag naar vrijdag naar volgende week zaterdag).

Ik zit ook te kijken naar deze koeler, is de eerste koeler speciaal gemaakt voor socket 1700
https://www.megekko.nl/pr...NH-L9i-17xx-chromax-black

Zou volgens Noctua zelfs nog redelijk werken op de i9, maar op de i7 maar matig, dat volg ik niet
https://ncc.noctua.at/cpus/model/Intel-Core-i9-12900K-1577

https://ncc.noctua.at/cpus/model/Intel-Core-i7-12700K-1579

[ Voor 7% gewijzigd door JDx op 12-11-2021 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
Geloof nooit dat die l9i een 12900k kan koelen onder hoge load. B)

Een 360mm AIO heeft het daar al zwaar mee. :D

[ Voor 27% gewijzigd door Vissa66 op 12-11-2021 18:14 ]

M3P 24'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
Vissa66 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:13:
Geloof nooit dat die l9i een 12900k kan koelen onder hoge load. B)

Een 360mm AIO heeft het daar al zwaar mee. :D
Bij de i5 staat het metertje al op half, bij i7 op slecht en bij de i9 weer op half, zal wel niet kloppen idd.

Daar moet gewoon een dikke D15 op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
noobynater schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:24:
[...]

Een aantal (alle?) Asus Z690 moederborden hebben ook LGA1200 mounting holes en volgens Noctua zijn LGA1200 mounting holes compatible hetzelfde als LGA115x.
bequiet!:
Due to a risk to damage your hardware, please note that you should not install be quiet! coolers with an LGA-1200 mounting kit on a LGA-1700 motherboard even the motherboard provides this option. If the cooler is not equipped accordingly at the factory, the compatibility with LGA-1700 mainboards shown here is established using the separately available LGA-1700 mounting kit.

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste