Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:08
effem schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:31:
[...]

Ah ok, ik had de vraag ook al bij MeGekko neergelegd welke koelers pasten, en ik kreeg als antwoord iets van "wij leveren geen tech support, als je niet weet wat je wilt moet je niet hier zijn, wij schuiven alleen maar dozen"

Uiteraard door hen iets anders geformuleerd, maar dat was wel mijn interpretatie. MeGekko staat dus ook even wat lager op mijn preferred supplier list.
Megekko is idd de dozenschuiver kant van het bedrijf. CDROMLand valt onder dezelfde toko en verleent wel service.
field33P schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:35:
en een Seasonic-voeding omlaag zou kunnen in prijs.
Dan mag de prijs wel heel erg laag worden wil een Seasonic voeding interessant worden.
JDx schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:40:

Ik zit ook te kijken naar deze koeler, is de eerste koeler speciaal gemaakt voor socket 1700
https://www.megekko.nl/pr...NH-L9i-17xx-chromax-black
Dat is de aloude L9i met s1700 beugeltjes. Niets speciaals aan overigens want houdt een full load 11600 niet eens koel. Dat doet een Thermalright AXP90-X47 FULL Copper wel alleen heb ik daar nog geen s1700 support voor gezien.

Verkrijgbaarheid van Mini-ITX borden is erg mager. De Asus ROG vind ik te duur en op dit moment onbruikbaar wegens het gebrek aan DDR5. De Asrock Z690M-AC zal redelijk betaalbaar zijn maar heeft een erg beperkte VRM en is daarom niet interessant. Hopelijk komt de Z690i Aorus Ultra DDR4 snel beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-05 15:37
Uszka schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 19:24:
[...]
Verkrijgbaarheid van Mini-ITX borden is erg mager. De Asus ROG vind ik te duur en op dit moment onbruikbaar wegens het gebrek aan DDR5. De Asrock Z690M-AC zal redelijk betaalbaar zijn maar heeft een erg beperkte VRM en is daarom niet interessant. Hopelijk komt de Z690i Aorus Ultra DDR4 snel beschikbaar.
Zelfde schuitje hier. Of de Z690i Strix met cashback, maar er is geen DDR5. Of de Z690i Aorus Ultra met DDR4, maar die is dan weer niet beschikbaar. Bweh! :+

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024
Vissa66 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 19:29:
[...]

Zelfde schuitje hier. Of de Z690i Strix met cashback, maar er is geen DDR5. Of de Z690i Aorus Ultra met DDR4, maar die is dan weer niet beschikbaar. Bweh! :+
Zo lang er geen DDR5 is hebben we niks aan die moederborden en blijven de DDR4 moederborden lastig te krijgen, dus voor beide kampen is het wachten op DDR5 :9

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Dat is de aloude L9i met s1700 beugeltjes.
Klopt, maar wel de eerste met ook echt alleen de 1700 kit. Maar goed, die gaat het hem sowieso niet worden, zag op bequiet ook dat de Dark Rock 4 ram slots onbereikbaar maakt op de MSI (Pro), maar bij de Pro zit het wel goed, dus dat is een goede kandidaad.
https://www.bequiet.com/en/motherboardcheck

Op de Asus (Prime) past alleen de Slim of de Pure Rock (non-slim).

Noctua heeft eenzelfde check
https://ncc.noctua.at/motherboards

[ Voor 18% gewijzigd door JDx op 12-11-2021 19:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMXX
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-03 14:34
De Scythe Mounting Kit SCMK-1700 is inmiddels goed beschikbaar, daarom heb ik hiervoor gekozen icm Scythe Mugen 5 PCGH Edition voor mijn Alderlake setup. Morgen krijg ik alles binnen en kan ik aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
TMXX schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:07:
De Scythe Mounting Kit SCMK-1700 is inmiddels goed beschikbaar, daarom heb ik hiervoor gekozen icm Scythe Mugen 5 PCGH Edition voor mijn Alderlake setup. Morgen krijg ik alles binnen en kan ik aan de slag.
Oh ja die heb je ook nog, kreeg je die kit er meteen bij of zelf bestellen via de site doormiddel van het mailen van je bewijs van aankoop ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMXX
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-03 14:34
JDx schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:34:
[...]

Oh ja die heb je ook nog, kreeg je die kit er meteen bij of zelf bestellen via de site doormiddel van het mailen van je bewijs van aankoop ofzo?
Los besteld als artikel via link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
TMXX schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:47:
[...]

Los besteld als artikel via link.
Ah ok, dan zit je dus alsnog op 60 euro, bij de Dark Rock Pro 4 is ie gratis, zit je op 80 euro, maar met genoeg koelvermogen voor een eventuele upgrade ooit.

Maar jij kan morgen aan de slag, dus dat is een beter weekend dan ik heb _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-05 13:50
De Noctua LGA 1700 mounting kits zijn ook goed verkrijgbaar via Amazon.

Je kan deze ook gratis bij Noctua bestellen als je een bestaande koeler hebt en 12th gen CPU. Dit gaat zeer vlotjes en de levering gaat ok snel. Mijn mounting kit is vandaag geleverd.

285K // Z890 Master // 48GB DDR5-8000C38 // RTX 5080 Master

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Verwacht dit weekend weinig nieuws, valt me wel op dat duitse webshops blijkbaar minder moeite hebben om DDR4 moederborden met WiFi op voorraad te krijgen
https://www.gputracker.eu...board.socket=INTEL%201700

Hier is het allemaal in de loop van volgende week of zelfs volgend weekend pas.

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 13-11-2021 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Skyline GT-R schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:52:
De Noctua LGA 1700 mounting kits zijn ook goed verkrijgbaar via Amazon.

Je kan deze ook gratis bij Noctua bestellen als je een bestaande koeler hebt en 12th gen CPU. Dit gaat zeer vlotjes en de levering gaat ok snel. Mijn mounting kit is vandaag geleverd.
Is ook verkrijgbaar bij Amazon NL en bij verschillende andere winkels in NL: https://tweakers.net/pric.../?keyword=noctua+nm-i17xx
Daarnaast ook gratis aan te vragen via bij Noctua zelf, maar dan is de levertijd iets langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
noobynater schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:30:
[...]

Is ook verkrijgbaar bij Amazon NL en bij verschillende andere winkels in NL: https://tweakers.net/pric.../?keyword=noctua+nm-i17xx
Daarnaast ook gratis aan te vragen via bij Noctua zelf, maar dan is de levertijd iets langer.
Achja, moet toch wachten op het moederbord, vanaf aankomende week zullen ze wel direct meegeleverd worden en anders die week erna, meeste fabrikanten zeiden medio november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Niet online
JDx schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:36:
[...]

Achja, moet toch wachten op het moederbord, vanaf aankomende week zullen ze wel direct meegeleverd worden en anders die week erna, meeste fabrikanten zeiden medio november.
Ja klopt, maar als je een CPU koeler hebt dan is het interessant/goedkoper om die te blijven gebruiken in je nieuwe systeem. Arctic heeft een soort gelijk upgrade programma dacht ik, wellicht andere fabrikanten ook.

Heb nu een Noctua NH-U14S en hoop dat deze past op mijn nieuwe moederbord, hierover is online wat conflicterende informatie te vinden. Noctua zegt dat het niet past, Asus zegt van wel :+. Zo niet dan stap ik waarschijnlijk over naar een Arctic Liquid Freezer II 280 of 360.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
noobynater schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:40:
[...]

Ja klopt, maar als je een CPU koeler hebt dan is het interessant/goedkoper om die te blijven gebruiken in je nieuwe systeem. Arctic heeft een soort gelijk upgrade programma dacht ik, wellicht andere fabrikanten ook.

Heb nu een Noctua NH-U14S en hoop dat deze past op mijn nieuwe moederbord, hierover is online wat conflicterende informatie te vinden. Noctua zegt dat het niet past, Asus zegt van wel :+. Zo niet dan stap ik waarschijnlijk over naar een Arctic Liquid Freezer II 280 of 360.
Ah zo, ja ik heb 5 jaar oude Cooler Master 212 Evo, die zou het wel redden op de i5, maar ik denk dat het verstandig is om iets sterkers aan te schaffen, volgend jaar of jaar erna misschien wel naar 13700K 8)

Plus dat de oude mooi op het oude moederbord kan blijven zitten natuurlijk, hou je een compleet setje over.

Ja vervelend is dat, daarom zou het mooi zijn als vanaf deze week meer duidelijkheid komt, ook over de leveringen en eventuele aankomende moederborden en DDR5 aub. In ieder geval iets van een vooruitzicht.

[ Voor 15% gewijzigd door JDx op 13-11-2021 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Zie de prijs van die Asus nog wel verschieten als het een pre-order wordt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/viShrh5.png

Met deze prijs is de keus snel gemaakt (289 bij MeGekko), maar het bericht van @pipo1000 over mensen die al maanden wachten op hun cashback met alle gezeur erbij vraag ik me af of dat het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Niet online
JDx schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:20:
Met deze prijs is de keus snel gemaakt (289 bij MeGekko), maar het bericht van @pipo1000 over mensen die al maanden wachten op hun cashback met alle gezeur erbij vraag ik me af of dat het waard is.
Mijn ervaring met cashback acties is dat het van moment van aanmelding tot geld ontvangen 2~4 maanden duurt. Het duurt dus inderdaad altijd een tijdje, het is wat dat betreft niet zoals een normale korting. Echter heb ik tot nu toe wel altijd het geld ontvangen. Daarnaast is het inderdaad wel even een beetje werk om een cashback aan te vragen, dus je moet het de moeite waard vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01:14
In feite is zo'n cashback-actie vanuit de fabrikant gezien een lening zonder rente met een kans dat het ook nog eens gratis geld oplevert bij klanten die er niet achteraan gaan. Daarom willen ze er nog wel eens wat langer over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Ja ik denk dat bij mij eind deze week gewoon de MSI op de mat ligt voordat alle budget DDR4/WiFi moederborden weer weg zijn voor 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 15:44
Vorige week een Be Quit! Dark Rock Pro 4 mounting kit besteld. Met bon van een mobo en processor was die gratis, maar los was deze 12 euro incl. verzending. Ging er vanuit dat dit weken zou duren zodat ik zou moeten wachten om te gaan bouwen, maar lag na 2 dagen al op de mat :P

Nu maar even de BF2021 afwachten met de prijzen, heb mijn zinnen gezet op een MSI Mag Z690 Tomahawk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dan mag de prijs wel heel erg laag worden wil een Seasonic voeding interessant worden.
offtopic:
Sinds wanneer zijn een seasonic-voedingen niet interessant meer?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:08
bwerg schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:40:
[...]

offtopic:
Sinds wanneer zijn een seasonic-voedingen niet interessant meer?
Sinds er nogal wat problemen mee zijn en andere merken beter spul verkopen voor een vergelijkbare prijs of minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Pwoah, op Alternate zijn alle pre-orders van Z690 moederborden inmiddels alweer levertermijn onbekend :X

Uitverkocht dus.

[ Voor 22% gewijzigd door JDx op 14-11-2021 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Niet online
JDx schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:12:
Pwoah, op Alternate zijn alle pre-orders van Z690 moederborden inmiddels alweer levertermijn onbekend :X

Uitverkocht dus.
Bij Alternate is de site een beetje vreemd wat betreft pre-order/levertermijn onbekend. Dit lijkt aan je cookies of iets dergelijks te liggen. Soms als ik de site bezoek krijg ik pre-order te zien, andere keer levertermijn onbekend. Als ik dan hetzelfde product bekijk in een private window of een andere browser dan kan het omgekeerd zijn.

Edit: Zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wi7kU_4KUr094NIZDohBcATPpNk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/luo9Ur7VaRj8XfGcWBTCM40P.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door noobynater op 14-11-2021 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
noobynater schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:48:
[...]

Bij Alternate is de site een beetje vreemd wat betreft pre-order/levertermijn onbekend. Dit lijkt aan je cookies of iets dergelijks te liggen. Soms als ik de site bezoek krijg ik pre-order te zien, andere keer levertermijn onbekend. Als ik dan hetzelfde product bekijk in een private window of een andere browser dan kan het omgekeerd zijn.

Edit: Zo dus:
[Afbeelding]
Oh dat zou een hoop verklaren, zie er soms echt rare dingen, gister ook een aantal Samsung M.2 SSD's voor maar 29 euro Direct Leverbaar, maar als ik erop klikte stond er deze zijn allemaal gereserveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Zo stond er bij MeGekko in mijn mandje bij de MSI levertijd 6 dagen en op de site 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Oh snap, hoop niet dat andere shops volgen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bKujmRi.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Goede nieuws is dan weer dat volgens de meeste shops de MSI en Asus DDR4 moederborden vanaf woensdag direct leverbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
JDx schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:43:
Oh snap, hoop niet dat andere shops volgen.

[Afbeelding]
Dat is uiteraard om op BF weer een mooie korting te geven zodat e.e.a. weer op MSRP uitkomt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Crew One schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:51:
[...]

Dat is uiteraard om op BF weer een mooie korting te geven zodat e.e.a. weer op MSRP uitkomt....
Dat mag niet meer tegenwoordig (als het goed is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• field33P
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01:14
JDx schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:59:
[...]

Dat mag niet meer tegenwoordig (als het goed is).
Is inderdaad gewoon verboden - dan hadden ze dat drie maanden geleden moeten doen (of gelijk hoog in de markt moeten zetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-05 13:25

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Staat niet meer in de pricewatch, maar Alternate heeft Kingston Fury DDR5 reepjes op "Binnenkort Beschikbaar" staan.

Erg prijzig, maar voor wie snel aan de slag wil met DDR5 wellicht een optie.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Niet online
Blaat schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:44:
Staat niet meer in de pricewatch, maar Alternate heeft Kingston Fury DDR5 reepjes op "Binnenkort Beschikbaar" staan.

Edit:

Als je niet bent ingelogd staat dat er. ("Binnenkort beschikbaar")

Maar als je inlogt: "Levertermijn onbekend".

Nare praktijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Crew One op 15-11-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Niet online
noobynater schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:50:
De Strix is overal leverbaar behalve bij Alternate, maar bij Alternate is deze wel een stuk goedkoper. Geen idee of MSRP €349 of €399 is. Navraag gedaan, maar Alternate kan geen uitspraken doen over (verwachte) levertijden.
Inmiddels is de verwachte levertijd veranderd van "levertijd onbekend" naar "binnenkort verwacht" en nu net naar "Direct leverbaar". Daarmee is dit DDR4 moederbord nu direct leverbaar. Waarschijnlijk alleen (mogelijk) interessant zo lang de cashback actie loopt (t/m 30 november).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
noobynater schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:24:
[...]

Inmiddels is de verwachte levertijd veranderd van "levertijd onbekend" naar "binnenkort verwacht" en nu net naar "Direct leverbaar". Daarmee is dit DDR4 moederbord nu direct leverbaar. Waarschijnlijk alleen (mogelijk) interessant zo lang de cashback actie loopt (t/m 30 november).
Ja alleen is bij hun de i5 nu 60 euro duurder dus ben je nog 10 euro duurder uit, of hoef je het niet bij dezelfde winkel te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Niet online
JDx schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:38:
[...]

Ja alleen is bij hun de i5 nu 60 euro duurder dus ben je nog 10 euro duurder uit, of hoef je het niet bij dezelfde winkel te kopen?
Weet ik niet, de voorwaarde van de actie zijn ook niet geheel duidelijk hierover. Het is wel nog interessant icm alles behalve de 12600K (dat is de enige met een verhoogde prijs), dus de 12600KF, i7's en i9's. Had zelf al een order staan en deze is verzonden, ben zeer benieuwd naar compatibility met mijn Noctua cooler.

[ Voor 3% gewijzigd door noobynater op 15-11-2021 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
noobynater schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:52:
[...]

Weet ik niet, de voorwaarde van de actie zijn ook niet geheel duidelijk hierover. Het is wel nog interessant icm alles behalve de 12600K (dat is de enige met een verhoogde prijs), dus de 12600KF, i7's en i9's. Had zelf al een order staan en deze is verzonden, ben zeer benieuwd naar compatibility met mijn Noctua cooler.
Die KF is nog goedkoper ja, die is voor mij net zo interessant, doe al 7 jaar zonde iGPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Blaat schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:44:

Dat zijn de eerste reepjes in het vooruitzicht dan, verder is er echt weinig nieuws over DDR5

Voor de mensen die aan het bouwen zijn, naast DDR5 kwam ik toevallig deze SSD tegen, ken het merk amper, ja een klein beetje van videokaarten, volgens mij niet zo bekend in Europa.

https://www.amazon.nl/gp/...?smid=A17D2BRD4YMT0X&th=1

Schijnt best goed/snel ding te zijn, normaal 80 euro ofzo. Gewoon even een tip tussendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMarkable91
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-03 18:29
noobynater schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:50:
Asus heeft twee moederborden die interessant zijn door de huidige cashback actie:De Strix is overal leverbaar behalve bij Alternate, maar bij Alternate is deze wel een stuk goedkoper. Geen idee of MSRP €349 of €399 is. Navraag gedaan, maar Alternate kan geen uitspraken doen over (verwachte) levertijden.

Dan de Prime, deze is bij nog geen enkele reputable winkel leverbaar helaas, dus even afwachten of deze nog op tijd beschikbaar is voor de cashback actie. Echter als deze op ~€260 uitkomt, dan is het verschil met cashback tov de Strix €60.
Enig idee of de producten tegelijk en bij dezelfde dealer gekocht moeten worden? Heb al een 12600 KF besteld bij gekko. Mijn moederbord (Gigabyte Z690 Gaming X DDR4) had ik besteld bij Informatique maar ben bang dat ik er lang op moet wachten. De Prime is interessant alleen is die bij megekko 40 euro duurder.

Moet toch wachten op de LG1700 schroefjes van corsair (toch?) maar als die er zijn de bestelde moederbord is nog niet op voorraad ga ik wellicht toch voor een andere. Met cashback komt die opeens net onder de 200 en dus zeer interessant.

https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc

https://www.megekko.nl/pr...rden/Asus-PRIME-Z690-P-D4

Is ook redelijk maar dan moet ik wel met 2 verschillende bestellingen kunnen kwalificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
ReMarkable91 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 03:21:
[...]

Enig idee of de producten tegelijk en bij dezelfde dealer gekocht moeten worden? Heb al een 12600 KF besteld bij gekko. Mijn moederbord (Gigabyte Z690 Gaming X DDR4) had ik besteld bij Informatique maar ben bang dat ik er lang op moet wachten. De Prime is interessant alleen is die bij megekko 40 euro duurder.

Moet toch wachten op de LG1700 schroefjes van corsair (toch?) maar als die er zijn de bestelde moederbord is nog niet op voorraad ga ik wellicht toch voor een andere. Met cashback komt die opeens net onder de 200 en dus zeer interessant.

https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc

https://www.megekko.nl/pr...rden/Asus-PRIME-Z690-P-D4

Is ook redelijk maar dan moet ik wel met 2 verschillende bestellingen kunnen kwalificeren.
Heb je bewust een KF of gewoon voor die 20 euro korting?

Ben wel benieuwd hoe sterk die iGPU is, kan ik bij een GPU fail bijvoorbeeld nog wel werken met 3D Studio, Photoshop en Premiere?

Gamen wil niet, Premiere gebruikt volgens mij hardware encoding dus ook niet, maar 3D Studio kan je werken met wireframes en renderen is 100% CPU power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
8 uur geleden — DDR5 has finally reached the hands of the consumer, and Corsair has prepared their Vengeance lineup!
https://www.techpowerup.c...eance-ddr5-5200-2x-16-gb/
Team Group T-FORCE DELTA RGB DDR5 and VULCAN DDR5 are Released to the Global Market
PRESS RELEASE by btarunr Today, 07:17
https://www.techpowerup.c...ased-to-the-global-market

Heb eigenlijk nog nooit van Team Group gehoord, maar zie het best veel in de pricewatch, is dat wat?
TeamGroup Launches DELTA RGB DDR5-6400 32 GB Memory Kit For $399.99 US, Vulcan DDR5-5200 32 GB For $299.99 US
https://wccftech.com/team...5200-32-gb-for-299-99-us/

Ben benieuwd of we nu een sneeuwbal effect gaan krijgen aan DDR5 nieuws, zou wel mooi zijn.

[ Voor 71% gewijzigd door JDx op 16-11-2021 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Niet online
[quote]JDx schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:00:
[...]

[...]

Oh, grappig. Ik heb precies dat kitje in preorder staan bij Informatique. Ziet er goed uit!

Wat minder grappig is, is dat ze bij Informatique alle DDR5 van de website gehaald hebben. Hopelijk geen voorbode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Crew One schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:38:
[quote]JDx schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:00:
[...]

[...]

Oh, grappig. Ik heb precies dat kitje in preorder staan bij Informatique. Ziet er goed uit!

Wat minder grappig is, is dat ze bij Informatique alle DDR5 van de website gehaald hebben. Hopelijk geen voorbode.
Informatique, Simmcity ofzo en Dustinhome hadden allemaal onderdelen "beschikbaar" staan terwijl ze geen flauw idee hebben wanneer het komt. SiComputers wil dat ook nog wel eens doen viel me op.

Ik wilde eerst een moederbordje veilig stellen, maar nu er meer DDR5 nieuws is denk ik dat ik eerst maar eens een processor haal tegen de adviesprijs, moederborden komen er alleen maar meer en meer en als DDR5 er is, is er ook meer aanbod over, want de vraag wordt verdeeld over beide DDR's.

Met een kleine hoop op prijzen onder de 200 euro natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Niet online
JDx schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:44:
[...]

Informatique, Simmcity ofzo en Dustinhome hadden allemaal onderdelen "beschikbaar" staan terwijl ze geen flauw idee hebben wanneer het komt. SiComputers wil dat ook nog wel eens doen viel me op.
Volgens mij is het een zooitje, wat betreft informatie rondom de Alder Lake componenten. Niet alleen bij Informatique.

Ik bestel overigens bij de zakelijke tak, en die accountmanager aldaar is daar ook wel helder over dat ze't eigenlijk niet weten. ("Maar we verwachten binnen 2 weken" - als het gaat over geheugen dat ik op de 4e besteld heb.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
Net de verzendbevestiging ontvangen van EKWB voor mijn LGA1700 blok. Nu nog mijn bordje en ergens DDR5 vinden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-05 08:52
Mijn setje net binnen, wacht nog op de retrofit set voor mijn Corsair AIO.

DDR5 gaat op deze moederborden echt niets naar waarde bieden, DDR4 is de enige logische keuze op dit moment. Het prijsverschil voor de DDR5 setjes die daadwerkelijk sneller zijn, is 1,5 tot 2x en de prestatiewinst is maximaal 5%.

De geruchten zijn ook dat de 13e generatie ook gewoon op deze borden met DDR4 gaan werken. Koop nu lekker een DDR4 bord als je over wil naar Alder Lake zou ik zeggen.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Koldur schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:22:

DDR5 gaat op deze moederborden echt niets naar waarde bieden, DDR4 is de enige logische keuze op dit moment. Het prijsverschil voor de DDR5 setjes die daadwerkelijk sneller zijn, is 1,5 tot 2x en de prestatiewinst is maximaal 5%.

De geruchten zijn ook dat de 13e generatie ook gewoon op deze borden met DDR4 gaan werken. Koop nu lekker een DDR4 bord als je over wil naar Alder Lake zou ik zeggen.
De reden zou dan ook eerder zijn om er later nog wat aan te hebben. Gister een dual core muziekpc van mijn broertje met ddr2 omgebouwd naar een i5-2500 met ddr3.

Dat je er vandaag nog niet veel mee op schiet ok, maar niet alles hoeft direct. Als het op schiet met DDR5 overweeg ik nog steeds om voor 16GB te gaan en later 16 erbij of vervangen voor 32GB sneller DDR5.

Alleen tot vandaag waren er nog amper concrete vooruitzichten, het komt nu op gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-04 16:21
Ik denk dat ipv DDR5 het voordeliger is om voor wat sneller DDR4 te gaan.
Bv zoiets: pricewatch: Corsair Vengeance RGB RT CMN32GX4M2Z4600C18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
effem schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:30:
Ik denk dat ipv DDR5 het voordeliger is om voor wat sneller DDR4 te gaan.
Bv zoiets: pricewatch: Corsair Vengeance RGB RT CMN32GX4M2Z4600C18
Het is nog voordeliger om je DDR4 gewoon mee te nemen. DDR5 staat in de kinderschoenen, later wel leuk als je DDR5-7000 erin kan drukken ofzo, DDR4 houdt een keer op.

Als ik bovenstaande nieuwsberichten moet geloven 299 dollar voor 32GB dan hoop ik stiekem dat binnen 2 weken ergens 16GB voor 150 ligt.

[ Voor 11% gewijzigd door JDx op 16-11-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
JDx schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:34:
[...]

Het is nog voordeliger om je DDR4 gewoon mee te nemen. DDR5 staat in de kinderschoenen, later wel leuk als je DDR5-7000 erin kan drukken ofzo, DDR4 houdt een keer op.

Als ik bovenstaande nieuwsberichten moet geloven 299 dollar voor 32GB dan hoop ik stiekem dat binnen 2 weken ergens 16GB voor 150 ligt.
Lol, ik heb niets om mee te nemen. Ik kom van een DDR3 systeem af (i7-2700 die onderhand op zijn laatste benen loopt, mag ook wel na 10 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Niet online
Ik wil mijn oude PC gewoon inzetten als server (de 2600K gaat met pensioen). Dus ik neem niets mee.

Daarnaast; bedrijf betaalt. Dus waarom dan niet DDR5? Later kan er dan nog een 'echt' setje op - DDR5-6600 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMarkable91
JDx schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 05:59:
[...]

Heb je bewust een KF of gewoon voor die 20 euro korting?

Ben wel benieuwd hoe sterk die iGPU is, kan ik bij een GPU fail bijvoorbeeld nog wel werken met 3D Studio, Photoshop en Premiere?

Gamen wil niet, Premiere gebruikt volgens mij hardware encoding dus ook niet, maar 3D Studio kan je werken met wireframes en renderen is 100% CPU power.
Ik heb trouwens de 12600 k besteld haha. Inderdaad is maar 20 verschil en is ook veel beter leverbaar dan kf.

Opvallend genoeg is dat met de 12700 juist andersom. De kf is daar nog goed leverbaar en betaal je een stuk (50?)meer voor de k bij een redelijke webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMarkable91
Koldur schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:22:

Ik heb gelezen dat soms een retrofit kit niet nodig is. Had je al gekeken of het ook zonder goed past? Verschilt natuurlijk ook welke cooler en moederbord je hebt.

Ik wacht alleen nog op het moederbord en de retrofit kit ook van Corsair. Maar ben bang dat ik echt weken moet wachten op een paar schroefjes. Ik ben ze vorige week rechtstreeks besteld bij Corsair maar hoor nog niks over de verzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
JDx schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:26:
[...]

De reden zou dan ook eerder zijn om er later nog wat aan te hebben. Gister een dual core muziekpc van mijn broertje met ddr2 omgebouwd naar een i5-2500 met ddr3.

Dat je er vandaag nog niet veel mee op schiet ok, maar niet alles hoeft direct. Als het op schiet met DDR5 overweeg ik nog steeds om voor 16GB te gaan en later 16 erbij of vervangen voor 32GB sneller DDR5.

Alleen tot vandaag waren er nog amper concrete vooruitzichten, het komt nu op gang.
Dan nog, als DDR5 wel betaalbaar wordt, lees= net zo duur als DDR4 nu, dan kan je dat van het bespaarde geld nu gewoon kopen. Ik heb nu een set van €128 32GB wat sneller werkt met de huidige DDR5 setjes van €400, die €272 kan je wanneer het relevant wordt waarschijnlijk makkelijk 64GB DDR5 met betere specs van kopen.
Er is dus geen financieel voordeel om nu voor DDR5 te gaan.
Crew One schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:49:
Ik wil mijn oude PC gewoon inzetten als server (de 2600K gaat met pensioen). Dus ik neem niets mee.

Daarnaast; bedrijf betaalt. Dus waarom dan niet DDR5? Later kan er dan nog een 'echt' setje op - DDR5-6600 ofzo.
Ja, dan zou ik er uiteraard ook voor gaan ;)
ReMarkable91 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:03:
[...]

Ik heb gelezen dat soms een retrofit kit niet nodig is. Had je al gekeken of het ook zonder goed past? Verschilt natuurlijk ook welke cooler en moederbord je hebt.

Ik wacht alleen nog op het moederbord en de retrofit kit ook van Corsair. Maar ben bang dat ik echt weken moet wachten op een paar schroefjes. Ik ben ze vorige week rechtstreeks besteld bij Corsair maar hoor nog niks over de verzending.
Ga ik zeker even naar kijken, maar het schijnt bij mijn koeler wel echt nodig te zien. Ik ga het in ieder geval wel even checken.

[ Voor 46% gewijzigd door Koldur op 16-11-2021 12:30 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-05 13:25

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

https://www.alternate.nl/...geheugen&utm_term=1794607

Kingston KVR kitje. Lelijk, groen en duur, maar wel direct leverbaar. :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Koldur schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:24:
[...]

Dan nog, als DDR5 wel betaalbaar wordt, lees= net zo duur als DDR4 nu, dan kan je dat van het bespaarde geld nu gewoon kopen. Ik heb nu een set van €128 32GB wat sneller werkt met de huidige DDR5 setjes van €400, die €272 kan je wanneer het relevant wordt waarschijnlijk makkelijk 64GB DDR5 met betere specs van kopen.
Er is dus geen financieel voordeel om nu voor DDR5 te gaan.

[...]

Ja, dan zou ik er uiteraard ook voor gaan ;)

[...]

Ga ik zeker even naar kijken, maar het schijnt bij mijn koeler wel echt nodig te zien. Ik ga het in ieder geval wel even checken.
Het gaat ook niet om financieel voordeel, maar dat je nu meteen een DDR5 moederbord hebt en je de DDR5 later door kan zetten of eventueel verkopen.

Het zal veel duurder zijn, maar het gaat om dat je geen product koopt wat eigenlijk het pensioen al in zicht heeft omdat de opvolger er al is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Blaat schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:38:

Weer zo raar, bij mij staat juist binnenkort, niet direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
ReMarkable91 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:58:
[...]

Ik heb trouwens de 12600 k besteld haha. Inderdaad is maar 20 verschil en is ook veel beter leverbaar dan kf.

Opvallend genoeg is dat met de 12700 juist andersom. De kf is daar nog goed leverbaar en betaal je een stuk (50?)meer voor de k bij een redelijke webshop.
Ja klopt, als de i5 straks echt richting de 375 euro gaat zoals nu op Alternate dan komt de i7KF al in zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
JDx schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:23:
[...]

Het gaat ook niet om financieel voordeel, maar dat je nu meteen een DDR5 moederbord hebt en je de DDR5 later door kan zetten of eventueel verkopen.

Het zal veel duurder zijn, maar het gaat om dat je geen product koopt wat eigenlijk het pensioen al in zicht heeft omdat de opvolger er al is.
Beetje schizofrene reactie, eerst gaat het je niet om financieel voordeel, daarna heb je het over doorverkopen (=financieel voordeel) ;)

Ik denk dat je er teveel op blind staart. In verreweg de meeste gevallen worden dergelijke setjes compleet verkocht. Dit geldt ook weer voor de koper die het eventueel later wil doorverkopen.

Daarbij komt, dat het huidige DDR5 RAM ook niet is wat men dan zou willen.
Timings en snelheid van DDR5 zullen over een jaar of twee/drie vele malen beter zijn, dan loont het misschien om naar beter DDR5 geheugen te kijken, maar ook dan is het prijsverschil van DDR5 weer makkelijk te investeren in een nieuw moederbord en heb je nu betere prestaties voor veel minder kosten.

In de tijd van DDR3-->DDR4 is hetzelfde gebleken. De setjes met DDR4 zijn niet meer gewenst geweest dan de DDR3 setjes uit de transitie, andersom zelfs, omdat die DDR3 modules stabieler/doorontwikkeld waren.

Hetzelfde geldt ook voor jouw DDR2/DDR3 vergelijking, niet als je de eerste DDR2 setjes met de eerste DDR3 setjes vergelijkt, maar wel de laatste DDR2 met eerste DDR3.

Je gaat de investering in DDR5 op dit moment, en voor 90% zeker ook niet binnen nu en anderhalf jaar, terugverdienen, ook doorverkoop kansen zullen er niet beter van worden. Financieel/prestatie technisch is DDR5 niet de beste keuze.

Dan nog, koop wat jij wil kopen, jij moet er blij van worden. Alleen zijn de beredeneringen die jij hiervoor gebruikt niet juist.

[ Voor 4% gewijzigd door Koldur op 16-11-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
De enige beredenering om nu voor DDR5 te gaan is dat je iets nieuw koopt en dan ook het nieuwste wil.

Eerst was de keus easy, er is geen DDR5, nu komt er langzaam nieuws boven. Net op tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Als je een nieuwe auto koopt, dan koop je toch ook het nieuwste model? Niet het uitlopende model die in de aanbieding is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• effem
JDx schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:15:
Als je een nieuwe auto koopt, dan koop je toch ook het nieuwste model? Niet het uitlopende model die in de aanbieding is?
Als het overjarige model een stuk goedkoper is en functioneel min of meer hetzelfde, dan doe die overjarige maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Haha ok, gelukkig verschillen mensen.

Daarom moet er hoe dan ook snel DDR5 komen, scheelt voor beide partijen in geheugen en mobo prijzen 😎

Persoonlijk een occasion (DDR4-2400) of nieuw (DDR5-5200?) wat zijn goedkoopste ddr5?

[ Voor 23% gewijzigd door JDx op 16-11-2021 14:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koldur
JDx schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:15:
Zoals effem al aangeeft, als het oude model meer waarde biedt dan het nieuwe, ga ik altijd voor het oude. Nieuw =/= beter. Denk dat je te gevoelig bent voor de marketing hierachter.

Ik koop Alder Lake niet omdat het nieuw is, ik koop het omdat het beter presteert en PCIe hoger dan 3 ondersteunt, waar ik in de toekomst nog wel eens zie dat ik daar gebruik van zal maken met mijn VR eisen.

"Toevallig" is Alder Lake nieuw, maar dat is dus niet te reden van het overstappen.

[ Voor 32% gewijzigd door Koldur op 16-11-2021 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crew One
  • Niet online
Net bericht gekregen dat alle Corsair DDR5 modules half december of later pas geleverd kunnen worden.

:(

Misschien toch tijdelijk even een DDR4 bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Achja als jullie je systeem al weken hebben draaien ben ik nog aan het uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Crew One schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:28:
Net bericht gekregen dat alle Corsair DDR5 modules half december of later pas geleverd kunnen worden.

:(

Misschien toch tijdelijk even een DDR4 bordje.
Hmmm, dat zal dan wel voor elke webshop gelden, jammer dan gaan de DDR4 borden wel hard deze weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crew One
  • Niet online
JDx schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:29:
[...]

Hmmm, dat zal dan wel voor elke webshop gelden, jammer dan gaan de DDR4 borden wel hard deze weken.
Crucial en Kingston vanaf "de loop van" volgende week.

Maar dat zijn vermoedelijk alleen de DDR5-4800 setjes. Dus de setjes die eigenlijk net niet goed genoeg zijn om DDR5 interessant te maken, ook vanuit performance optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
JDx schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:28:
Achja als jullie je systeem al weken hebben draaien ben ik nog aan het uitzoeken.
Kijk eens hier:
reviews: DDR5 of toch nog DDR4? Twee generaties werkgeheugen getest

https://www.techpowerup.c...-lake-ddr4-vs-ddr5/4.html

Bij de meeste testen komt DDR4 3600 beter uit de bus dan DDR5 4800

Afhankelijk van hoe de prijsverschillen zich verhouden met DDR5 4800 en 6000 en dan de prestatieverschillen in gedachte te houden, is het voor deze generatie, objectief gezien niet een verstandige keuze.

Als de prijzen snel naar DDR4 prijzen zakken, is de keuze voor DDR5 de betere, maar dat zie ik niet snel gebeuren. Waarom? In de DDR3 naar DDR4 tijd was dit al het geval, combineer de chip tekorten daarmee en het is geen onlogische conclusie ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Koldur op 16-11-2021 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReMarkable91
Haha had maandag de 12600K bij megekko voor 299 gekocht en elders een moederbord. Maar het moederbord is niet te leveren en geen zin een maand te wachten.

Zit dus te kijken naar wellicht een asus met de cashback actie. Megekko kon geen nieuw bonnetje of iets maken en zeggen stuur het product terug en koop het samen opnieuw.

En wat hier voorspeld was is ook gebeurd de 12600K is nu ook bij Megekko 30 euro duurder en volgt hierin alternate en de rest.

Ik had ook een mail gestuurd naar Asus of het verplicht is dat het moederbord bij hetzelfde bedrijf en op hetzelfde moment gekocht moet worden als de processor. Weet niet of iemand hier toevallig ook dezelfde vraag al gesteld had aan ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Koldur schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:32:
[...]

Kijk eens hier:
reviews: DDR5 of toch nog DDR4? Twee generaties werkgeheugen getest

https://www.techpowerup.c...-lake-ddr4-vs-ddr5/4.html

Bij de meeste testen komt DDR4 3600 beter uit de bus dan DDR5 4800

Afhankelijk van hoe de prijsverschillen zich verhouden met DDR5 4800 en 6000 en dan de prestatieverschillen in gedachte te houden, is het voor deze generatie, objectief gezien niet een verstandige keuze.

Als de prijzen snel naar DDR4 prijzen zakken, is de keuze voor DDR5 de betere, maar dat zie ik niet snel gebeuren. Waarom? In de DDR3 naar DDR4 tijd was dit al het geval, combineer de chip tekorten daarmee en het is geen onlogische conclusie ;)
Ja ik weet het, maar heb 32GB DDR4-2400 en als ik nieuw koop, dan wil ik nieuw. Meenemen of DDR5, maar dit soort dingen passen meer in persoonlijke topics.

Het goede USA nieuws valt in ieder geval nog wat tegen, zie nog niet snel setjes van 2x8 verschijnen als ik het zo zie. Eerst allemaal 2x16 setjes DDR5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
ReMarkable91 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:41:
Haha had maandag de 12600K bij megekko voor 299 gekocht en elders een moederbord. Maar het moederbord is niet te leveren en geen zin een maand te wachten.

Zit dus te kijken naar wellicht een asus met de cashback actie. Megekko kon geen nieuw bonnetje of iets maken en zeggen stuur het product terug en koop het samen opnieuw.

En wat hier voorspeld was is ook gebeurd de 12600K is nu ook bij Megekko 30 euro duurder en volgt hierin alternate en de rest.

Ik had ook een mail gestuurd naar Asus of het verplicht is dat het moederbord bij hetzelfde bedrijf en op hetzelfde moment gekocht moet worden als de processor. Weet niet of iemand hier toevallig ook dezelfde vraag al gesteld had aan ze?
Ze zullen inmiddels wel bijna door de voorraad i5 heen zijn, de i7 lijkt gelijk te blijven. Alternate heeft altijd als eerste voorraad leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pedje-san
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:13
Blaat schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:38:

Er was vandaag nog wel wat meer beschikbaar, maar van alles heel weinig.

Azerty:

G.Skill Ripjaws S5 (5200) (309 euro - 1 setje beschikbaar?)

Alternate:

Kingston FURY (5200) (399 euro - 2 stuks, aan de telefoon)

Kingston FURY (4800) (389 euro - 3 stuks, aan de telefoon)

En dan nog wat andere Kingston setjes bij Alternate... maar ook dat zal niet veel geweest zijn. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
JDx schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:45:
[...]

Ze zullen inmiddels wel bijna door de voorraad i5 heen zijn, de i7 lijkt gelijk te blijven. Alternate heeft altijd als eerste voorraad leeg.
Ja inmiddels zit vrijwel iedereen op 329, azerty heeft nog 309.
Then again in de US is ie ook iets van $ 321 met btw is dat ook > eur 300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMarkable91
Zijn er mensen die de 1200 mount optie van Asus hebben gebruikt? Heb elders gezien/gelezen dat het dan vaak niet perfect aansluit.

Wellicht een optie terwijl je wacht op de 1700 mounting kit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
ReMarkable91 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:33:
Zijn er mensen die de 1200 mount optie van Asus hebben gebruikt? Heb elders gezien/gelezen dat het dan vaak niet perfect aansluit.

Het werd door bequiet in ieder geval zwaar afgeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
effem schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:56:
[...]

Ja inmiddels zit vrijwel iedereen op 329, azerty heeft nog 309.
Then again in de US is ie ook iets van $ 321 met btw is dat ook > eur 300
Die is ook weg, Notebooksbilliger.de is ie ook al 330.

Ik dacht nou nu wel interessant om dan om die KF te nemen, scheelt 50 euro, maar die is nu dus 299 euro.

Juist die prijs van 299, net onder de 300 voor prestaties van een kaart die normaal 4XX kost maakte hem zo verschrikkelijk aantrekkelijk, ook al gaat het maar om 30 euro meer, dat is nog in de 200 range dat deed het hem, die 12400 stond gemikt op 150 euro, maar die zal wel in de 200 komen dan.

[ Voor 25% gewijzigd door JDx op 16-11-2021 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Niet online
ReMarkable91 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:33:

Dit is denk ik beter geschikt in een ander topic.

De reden dat de LGA1200 mount optie word afgeraden door o.a. Be Quiet! is omdat de CPU nu lager in de socket zit dan bij LGA1200/LGA115x (1mm lager). Dus afhankelijk van hoe het mounting systeem van je koeler werkt kan dit er voor zorgen dat de koeler als het ware boven de CPU zweeft wat een zeer grote negatieve impact heeft op het koelvermogen van de koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:21
Ik zit te wachten tot de onderdelen fatzoenlijk leverbaar zijn en dus ook DDR5.
Hier kies ik waarschijnlijk voor de i7 12700k

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 16-11-2021 19:16 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
mr_evil08 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:12:
Ik zit te wachten tot de onderdelen fatzoenlijk leverbaar zijn en dus ook DDR5.
Ja en die koelers direct met de juiste kit komen, jammer dat de i5 nu 30 euro duurder is, voor dat geld wilde ik wel wachten op een mountingkit. Maar ja 299 voor zulke prestaties is ook een waardige best buy.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyline GT-R
Om niet de hele DDR4 vs DDR5 discussie opnieuw te voeren. Hier is mijn mening.

Het verschil in prestaties tussen DDR4 en DDR5 is er amper, zeker in games. Enkel in sommige applicaties is er een voordeel.
Daarnaast ben ik ook in het bezit van een leuk 32GB setje dat 4000C16 of 3600C14 doet. Toch vind ik het zeer moeilijk om nu een DDR4 bordje te kopen...
Echte high end Z690 borden zijn DDR5, niet DDR4; er is geen Asus Z690 Hero DDR4 versie. En nu een DDR4 bordje kopen om later alsnog een DDR5 bordje te halen lijkt me pas geld weggooien.. Een setje DDR5-5200 geeft je gelijkaardige prestaties als een goede DDR4 kit, dus kan je die beter halen ipv een DDR4 Z690 bordje.

Ik ben er ook zeker van dat naar de toekomst toe DDR5 setjes alleen maar beter en goedkoper gaan worden, DDR4 setjes daarentegen zeker niet. Probeer nu maar eens een leuk DDR3 setje te vinden...

Daarom heb ik beslist een 12900K te preorderen met een Asus Z690 Hero en 32GB DDR5-5200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
Skyline GT-R schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:27:
Om niet de hele DDR4 vs DDR5 discussie opnieuw te voeren. Hier is mijn mening.

Het verschil in prestaties tussen DDR4 en DDR5 is er amper, zeker in games. Enkel in sommige applicaties is er een voordeel.
Daarnaast ben ik ook in het bezit van een leuk 32GB setje dat 4000C16 of 3600C14 doet. Toch vind ik het zeer moeilijk om nu een DDR4 bordje te kopen...
Echte high end Z690 borden zijn DDR5, niet DDR4; er is geen Asus Z690 Hero DDR4 versie. En nu een DDR4 bordje kopen om later alsnog een DDR5 bordje te halen lijkt me pas geld weggooien.. Een setje DDR5-5200 geeft je gelijkaardige prestaties als een goede DDR4 kit, dus kan je die beter halen ipv een DDR4 Z690 bordje.

Ik ben er ook zeker van dat naar de toekomst toe DDR5 setjes alleen maar beter en goedkoper gaan worden, DDR4 setjes daarentegen zeker niet. Probeer nu maar eens een leuk DDR3 setje te vinden...

Daarom heb ik beslist een 12900K te preorderen met een Asus Z690 Hero en 32GB DDR5-5200.
Als je van plan bent om socket 1700 aankomende jaren te houden, dan kan ik de DDR5 optie begrijpen. Wil je met de aankomende generatie weer upgraden dan kun je bij Intel alweer een nieuw socket verwachten en is het nu aanschaffen van DDR5 eigenlijk nutteloos.

Ik zie nog steeds geen Z690i Ultra's DDR4 verschijnen helaas. :'(

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Vissa66 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:49:
[...]

Als je van plan bent om socket 1700 aankomende jaren te houden, dan kan ik de DDR5 optie begrijpen. Wil je met de aankomende generatie weer upgraden dan kun je bij Intel alweer een nieuw socket verwachten en is het nu aanschaffen van DDR5 eigenlijk nutteloos.

Ik zie nog steeds geen Z690i Ultra's DDR4 verschijnen helaas. :'(
Verwacht je die wel dan? High-end gaat toch samen met de nieuwste componenten.

Overigens blijven die DDR5 reepjes gewoon passen, daar doet een socket niets aan. De volgende generatie Raptor Lake blijft ook socket 1700, dus je kan er wel een tijdje mee doen.

Misschien blijft Raptor Lake zelfs DDR4 ondersteunen toch?

[ Voor 18% gewijzigd door JDx op 16-11-2021 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
DDR5 nu kopen kost je €272 extra en je zal het in de praktijk niet meer aanpassen. Ik heb in het verleden altijd het nieuwste RAM erin gezet, maar altijd heeft het mij meer gekost dan opgeleverd.

Het is gewoon logica, het gevoel zegt, nieuwste kopen, maar logica zegt dat DDR4 nu de beste optie is. Die DDR5 setjes die je nu koopt, wil je niet meenemen als je straks gaat upgraden, dus zit je alsnog met die kostenpost op dat moment.

Dan nog, koop wat je wil, maar DDR5 kopen is nu gewoon niet nuttig, vooral door het prijsverschil.

Die "high end" moederborden zijn, tenzij je extreem wil over klokken, ook niet heel bijzonder. Alle bordjes doen hetzelfde. Op een paar USB poorten en soms een M2 slot na.

Het is allemaal heel leuk om te hebben, voor een zacht meerprijsje had ik het wel gedaan, maar de kosten zijn vrij hoog, zeker omdat je er praktisch niets extra's voor terug krijgt. Tenzij je extreem wil overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
JDx schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:56:
[...]

Verwacht je die wel dan? High-end gaat toch samen met de nieuwste componenten.

Overigens blijven die DDR5 reepjes gewoon passen, daar doet een socket niets aan. De volgende generatie Raptor Lake blijft ook socket 1700, dus je kan er wel een tijdje mee doen.

Misschien blijft Raptor Lake zelfs DDR4 ondersteunen toch?
Wat ik zeg, wil je heel lang, dus jaren, gaan doen met socket 1700 kun je gerust DDR5 kopen. In de aankomende jaren komen er veel snellere reepjes op de markt waar je dan weer naar kunt upgraden.

Upgrade je elke generatie, dan kun je op dit moment net zo goed voor DDR4 kiezen wat nagenoeg even snel is en de helft minder kost. Ligt dus een beetje aan wat je zelf wilt.

Ik wil best de Z690i Ultra DDR4 kopen, mja nergens in Europa nog te krijgen. :/

[ Voor 13% gewijzigd door Vissa66 op 16-11-2021 20:29 ]

M3P 24'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
Het voordeel dat veel nog niet leverbaar is, is dat je nog alle tijd hebt om er nachtjes over te slapen.

Snel snel een i5 halen voordat de prijzen stijgen is ook al te laat :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReMarkable91
noobynater schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:09:
[...]

Dit is denk ik beter geschikt in een ander topic.

De reden dat de LGA1200 mount optie word afgeraden door o.a. Be Quiet! is omdat de CPU nu lager in de socket zit dan bij LGA1200/LGA115x (1mm lager). Dus afhankelijk van hoe het mounting systeem van je koeler werkt kan dit er voor zorgen dat de koeler als het ware boven de CPU zweeft wat een zeer grote negatieve impact heeft op het koelvermogen van de koeler.
Als het er boven zweeft zal het inderdaad minder goed koelen. En begrijpelijk dat het per model af hangt hoe groot de impact is.

Maar het lijkt me toch geen lange termijn gevolgen te hebben als je het eerst op de 1200 mount installeert en wanneer de refit kit binnen is hem op de permanente plek te zetten? Het zal dan enkel niet volledig optimeel koelen in de eerste periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
ReMarkable91 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:00:
[...]

Als het er boven zweeft zal het inderdaad minder goed koelen. En begrijpelijk dat het per model af hangt hoe groot de impact is.

Maar het lijkt me toch geen lange termijn gevolgen te hebben als je het eerst op de 1200 mount installeert en wanneer de refit kit binnen is hem op de permanente plek te zetten? Het zal dan enkel niet volledig optimeel koelen in de eerste periode.
Koelpasta is ervoor om zelfs in de kleinste oneffenheden nog contact tussen het metaal van de processor en het metaal van de koeler te behouden. Als ze elkaar helemaal niet raken kan je je processor na een dag afschrijven ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Koldur schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:16:
DDR5 nu kopen kost je €272 extra en je zal het in de praktijk niet meer aanpassen. Ik heb in het verleden altijd het nieuwste RAM erin gezet, maar altijd heeft het mij meer gekost dan opgeleverd.

Het is gewoon logica, het gevoel zegt, nieuwste kopen, maar logica zegt dat DDR4 nu de beste optie is. Die DDR5 setjes die je nu koopt, wil je niet meenemen als je straks gaat upgraden, dus zit je alsnog met die kostenpost op dat moment.
Noem eens 1 mini-ITX moederbord met DDR4 die leverbaar is.

zelf doe ik zeer lang met een computer maar het wordt nu wel tijd want deze oude Hasswel i7 4471 met 16GB en GTX1080 loopt nu wel op zijn lippen met gamen.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 16-11-2021 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
mr_evil08 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:26:
[...]

Noem eens 1 mini-ITX moederbord met DDR4 die leverbaar is.
Als ik vergelijk kom ik op 30 euro verschil DDR4 vs DDR5, waarmee vergelijk je dat het 272 euro extra kost?
DDR4 32GB kost €128 en DDR €400, daar haal ik het verschil vandaan ;)

Mini-ITX borden weet ik de leverbaarheid niet van, als die niet leverbaar zijn en je hebt die nodig, dan wordt het wel lastig ja.

@JDx
Je weet dat CPU's niet meer defect gaan door zonder koeler te werken? Ik zou het niet doen, maar eigenlijk is dat een sentimenteel/oude gedachte. CPU's klokken zover terug dat ze niet te warm worden.
Niets aan de hand dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Koldur schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:37:
[...]

DDR4 32GB kost €128 en DDR €400, daar haal ik het verschil vandaan ;)
Wel even redelijk performance bankjes pakken want er zijn zeker games die aardig verschil laten zien.
Ok is nog 80 euro verschil.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 16-11-2021 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
mr_evil08 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:39:
[...]

Wel even redelijk performance bankjes pakken want er zijn zeker games die aardig verschil laten zien.
Je doelt op deze? (299 vs 379 = 80 euro verschil)
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-4400C17D-32GVK

Deze DDR5 is direct leverbaar 32GB a 379 euro

Maar dit zijn de eerste dagen, ik zie dit niet de prijs blijven de komende weken/maanden eigenlijk.

had de hele dag geen internet, alleen 4G, moet veel bijlezen :9

[ Voor 38% gewijzigd door JDx op 16-11-2021 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Niet online
Voor de geïnteresseerde, ik kan inmiddels bevestigen dat de Noctua NH-U14S op de ASUS ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4 niet in de standaard oriëntatie past. Dat wil zeggen, de Noctua past niet als de fan richting de achterkant van de kast is gericht. Het zou wel passen als je de wit plastic cover die over de VRM heatsink heen zit afhaalt, maar daarvoor moet je eerst de hele VRM heatsink verwijderen voordat je bij de benodigde schroeven kan. De Noctua past alleen als deze naar boven is gericht, met de fan naar de bovenkant van de kast gericht. Wellicht past de NH-D15S wel, hoewel ik dat niet kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
noobynater schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:04:
Voor de geïnteresseerde, ik kan inmiddels bevestigen dat de Noctua NH-U14S op de ASUS ROG Strix Z690-A Gaming WIFI D4 niet in de standaard oriëntatie past. Dat wil zeggen, de Noctua past niet als de fan richting de achterkant van de kast is gericht. Het zou wel passen als je de wit plastic cover die over de VRM heatsink heen zit afhaalt, maar daarvoor moet je eerst de hele VRM heatsink verwijderen voordat je bij de benodigde schroeven kan. De Noctua past alleen als deze naar boven is gericht, met de fan naar de bovenkant van de kast gericht. Wellicht past de NH-D15S wel, hoewel ik dat niet kan testen.
Dat kon je hier toch ook al zien?
https://ncc.noctua.at/mot...690-A-Gaming-WiFi-D4-5375

D15S past wel
Cooler must be installed turned by 180° (offset towards the PCIe cards) in order to clear the plastic cover over the VRM heatsink.
De Dark Rock Pro 4 past ook niet :'(
https://www.bequiet.com/en/motherboardcheck

[ Voor 13% gewijzigd door JDx op 16-11-2021 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noobynater
  • Niet online
Klopt, maar in een livestream had een ASUS rep gezegd dat die informatie niet klopte voor een aantal van de coolers. Vandaar dat dit nog onduidelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
noobynater schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:12:
[...]

Klopt, maar in een livestream had een ASUS rep gezegd dat die informatie niet klopte voor een aantal van de coolers. Vandaar dat dit nog onduidelijk was.
Ah zo ja, ik moet nog een nieuwe koeler dus ik ga ook echt alleen maar voor koelers met een dikke groene vink erbij zonder verdere comments.

MSI Pro WiFi DDR4 zou perfect samen gaan met de Dark Rock Pro 4.

Bij de Asus Prime heb je alweer comments over RAM slots unavailable, Asus heeft niet veel ruimte over gelaten op alle moederborden voor een degelijke koeler lijkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Caseking heeft de i5 nog voor minder dan 299 euro (305 incl verzending), wel trayen Duitse shop natuurlijk.
https://www.caseking.de/i...l-1700-tray-hpit-753.html

[ Voor 15% gewijzigd door JDx op 17-11-2021 06:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyline GT-R
De Noctua LGA 1700 mounting kit :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXNTI3Br082Z5zJWoZoxyGmC1Fw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAccBdHWCPCAwUCYM5kMYYxv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Alleen die mounting kit heeft al een luxe doosje haha, niet gewoon in plastic geplempt, hier, zoek het maar uit.

Ik hou momenteel nauwlettend de 12600KF in de gaten, die zou zeer binnenkort verschijnen tegen MSRP.

Eerst dacht ik voor die 20 euro gaat iedereen toch voor de K, maar als het 50+ scheelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
Ja klopt, maar dat is bij iedere Noctua mounting kit zo hoor. Ik heb ook de LGA 1366 en LGA 2011 mounting kits en ook die zitten zo mooi in een doosje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
mr_evil08 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:39:
[...]

pricewatch: Kingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32

Deze scoren beter dan de meeste DDR5 kitjes van €350-€400, laten we het prijsverschil op €200 houden, dan nog betaal je meer dan 100% meer voor DDR5 wat minder presteert.

Er gaat in de nabije toekomst geen grote verbetering komen in DDR5 timings, dat duurt altijd een jaartje of twee en nog een tot twee jaar daarna voordat de prijzen op het niveau zitten van DDR4 nu.

Het blijft altijd een dilemma, maar de prijsverschillen zijn nu gewoon absurd en de prestatiewinst, ook als de iets betere sets beschikbaar zijn over een tijd, is het gewoon niet waard.
Dit is in de vorige transities van versie DDR niet anders geweest, alleen toen was het prijsverschil een stuk kleiner doordat er toen geen gedoe was met pandemie e.d.

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste