Nee, dat moet niet

Dan nog, gaat het in dit topic volgens mij over het nu of binnenkort aanschaffen van een Alder Lake set

Anders is de titel nogal irrelevant.
Ik verwacht niet dat de DDR5 prijzen veel lager dan €350 gaan worden in de nabije toekomst. Ik hoop het wel, zou het beste zijn.
Dan nog, moeten de prijzen niet te ver van DDR4 gaan liggen, de prestatiewinst is marginaal of als het onder de 5500 valt, zelfs lager in de meeste gevallen. Op zijn vroegst over een jaar (dat is een erg positieve verwachting) zullen er setjes komen die sneller zijn dan de huidige DDR4 setjes.
Kosten/prestatie technisch is en zal het ook in de nabije toekomst niet waard zijn. DDR5 zal pas over twee generaties moederborden nuttig worden. Dat is geen feit, maar wel een patroon wat zich heeft laten zin in alle voorgaande transities.
Nogmaals, wil je DDR5 kopen omdat je het leuk vindt, snap ik dat. Maar het blijft niet de meest logische keuze gebaseerd op kosten/baten. In de verste verte niet zelfs.
Als je nu/binnenkort een set DDR5 koopt voor, laten we het positief stellen, €350 dan betaal je €200 extra voor een set die je moet vervangen om later te vervangen voor een set wat je later weer moet vervangen en dan weinig animo voor zal zijn om van jou over te nemen. Misschien van je er dan €50, maximaal €100 voor, koop je dan nog een nieuwe set van €200.
Zijn de totale extra kosten: €200+€50(verlies i.v.m. doorverkoop)=€250 om nu DDR5 te kopen in de hoop dat het straks beter wordt op een DDR5 bord.
En dan nog moet je voor de prijzen die dan gelden, laten we €200 voor een setje van 32GB DDR5 met goede timings en 6000 snelheid nemen, dan zijn de kosten voor DDR5 in totaal €450, terwijl ik hier nog vanuit een redelijk positief scenario uit ben gegaan.
Je kan nu voor €355 een DDR4 moederbord
en 32GB DDR4 3600 CL16 kopen. Wat in de meeste gevallen beter presteert dan DDR5 5500 CL40
Ik kan het uiteindelijk altijd mis hebben. De kans daarop is alleen niet groot, kijk maar naar transities in het verleden.
Is het fout om DDR5 te kopen, nee, is het de economisch verstandigste keuze, nee.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm