• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07:17
Skyline GT-R schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:00:
[...]

Is dat iets dat makkelijk te testen valt? Of zijn daar verschillende betalende tools voor nodig?
Het enige wat daar voor nodig is Premiere Pro, helaas is dat niet gratis en is er ook geen proefversie van beschikbaar.

Ik vraag me af of je de video vloeiend kan afspelen in premiere pro, vertragen, versnellen, wat aanpassingen kan doen met kleur en helderheid etc. En dat die aanpassingen in realtime worden laten zien.

Je kan bijv onderstaande footage gebruiken van een youtuber die zijn footage deelt via google drive.

YouTube: DJI Air 2S D-Log Color Grade Made Easy! | Free LUTS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024
KoningSlakkie schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:59:
Heeft iemand al ervaring op kunnen doen met de prestaties op het gebied van video editting met premiere pro met de UHD 770 in combinatie met H265 video's zonder dedicated GPU?

Ik wil namelijk upgraden naar een alderlake CPU met iGPU en dan tijdelijk zonder dedicated GPU werken of mijn verouderde r290 gebruiken. Want op dit moment is het editten van D-LOG H265 10 bit video onmogelijk met mijn verouderde PC.
Ik vraag het me af, doe zelf ook veel met Premiere en ben zelf ook erg benieuwd naar de iGPU voor bijvoorbeeld 3D Studio omdat die met renderen ook alleen maar de CPU gebruikt. En in het programma zelf gebruikt hij (als je alles low laat) niet zo veel GPU, vooral RAM, ben benieuwd of iemand het kan testen.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:50
@marklinfan
DDR4 is niet verouderd, komt mee met DDR5, het is alleen niet het allernieuwste meer.
Heb je een link naar die nieuwe onderzoeken dat DDR5 4800CL40 echt aantoonbaar sneller is dan bijvoorbeeld een DDR4 3600 CL16 set? Meer dan 10% is naar mijn idee aantoonbaar sneller en dan nog zou je kunnen twijfelen of het "maar" ruim €190 waard is. €190 is naar mijn mening niet "maar" te noemen ;)

Nogmaals, als je het leuk vind het nieuwste te hebben, gewoon doen, maar alle gegevens die er zijn, vooral ook deze die heel relevant is voor eventuele toekomstige betere DDR5 sets is het verschil in real world programma's niet meer dan 5% met een uitschieter hier of daar wat voor het gros van de mensen een programma betreft wat zij niet gebruiken:
https://www.techpowerup.c...mory-performance-scaling/

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• JDx
Koldur schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:36:
@marklinfan
DDR4 is niet verouderd, komt mee met DDR5, het is alleen niet het allernieuwste meer.
Heb je een link naar die nieuwe onderzoeken dat DDR5 4800CL40 echt aantoonbaar sneller is dan bijvoorbeeld een DDR4 3600 CL16 set? Meer dan 10% is naar mijn idee aantoonbaar sneller en dan nog zou je kunnen twijfelen of het "maar" ruim €190 waard is. €190 is naar mijn mening niet "maar" te noemen ;)

Nogmaals, als je het leuk vind het nieuwste te hebben, gewoon doen, maar alle gegevens die er zijn, vooral ook deze die heel relevant is voor eventuele toekomstige betere DDR5 sets is het verschil in real world programma's niet meer dan 5% met een uitschieter hier of daar wat voor het gros van de mensen een programma betreft wat zij niet gebruiken:
https://www.techpowerup.c...mory-performance-scaling/
Het blijft gewoon echt een persoonlijke keuze en een gevoelsdingetje, ik zit er ook nog steeds mee te worstelen, je koopt iets nieuw en duur en dan ga je voor het vorige model, dat vind ik raar, of het nou aantoonbaar sneller of beter is dat gaat niet echt op in deze keuze bij de meeste mensen denk ik.

Zo zit ik dus met het i5 en i7 gedoe, als je toch 300 euro uit gaat geven, kan je ook wel 400 uitgeven. Alleen is dat wel aantoonbaar beter, dus die keuze is makkelijker. Maar het begon ooit met wow voor 299 een dikke upgrade, doen! En nu zit ik alweer met een i7 in m'n winkelmandje :+

DDR4 O-) o_O >:) DDR5

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-05 13:39
Voordat een i7 uit kan ten opzichte van een i5, moet je wel heel zwaar CPU werk doen toch? Voor mijn Office, Internet en soms een spelletje maakt het weinig uit.

En die testen, ik baseer me op wat google en wat testen die hier ook al vermeld zijn. Daar zie je doorgaans dat de snelste DDR4 net ietsje achter blijft.

Het is idd een persoonlijke keuze en is beide goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
JDx schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:13:
[...]

Het blijft gewoon echt een persoonlijke keuze en een gevoelsdingetje, ik zit er ook nog steeds mee te worstelen, je koopt iets nieuw en duur en dan ga je voor het vorige model, dat vind ik raar, of het nou aantoonbaar sneller of beter is dat gaat niet echt op in deze keuze bij de meeste mensen denk ik.

Zo zit ik dus met het i5 en i7 gedoe, als je toch 300 euro uit gaat geven, kan je ook wel 400 uitgeven. Alleen is dat wel aantoonbaar beter, dus die keuze is makkelijker. Maar het begon ooit met wow voor 299 een dikke upgrade, doen! En nu zit ik alweer met een i7 in m'n winkelmandje :+

DDR4 O-) o_O >:) DDR5
Dat kan voor jou een gevoelsdingetje zijn, maar objectief gezien is het gewoon geen slimme keuze.

Subjectief gezien, als je het leuk vindt en het prijsverschil je niets interesseert, lekker doen. Heb ik niets op tegen hoor :+ Dat is de discussie ook niet, maar het is simpelweg een grote investering voor weinig/marginaal extra performance.
marklinfan schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:24:
Voordat een i7 uit kan ten opzichte van een i5, moet je wel heel zwaar CPU werk doen toch? Voor mijn Office, Internet en soms een spelletje maakt het weinig uit.

En die testen, ik baseer me op wat google en wat testen die hier ook al vermeld zijn. Daar zie je doorgaans dat de snelste DDR4 net ietsje achter blijft.

Duidelijk, ja het is in veel testen ietsjes sneller, soms wat langzamer. En kies waarvoor je kiest, niets mis mee, maar doe het wel met de juiste informatie (en dat doe jij voor jezelf).

Ook de i7/i5 keuze is niet geheel objectief te noemen. De testen geven daarin dan wel duidelijkere cijfers, maar real world zal het voor het gros van de gebruikers op dit moment geen verschil maken (nu ook niet voor mij).

Dat ik dan vind dat de kans dat die twee extra P cores in de toekomst meer kans maken gebruikt te worden en een grotere impact zullen hebben dan DDR4/DDR5, neemt niet weg dat het een voorspelling is die niet uit hoeft te komen.
Waar anderen het idee hebben dat je straks toch over zou willen gaan naar DDR5 en dit lastig is als je nu DDR4 kiest, heb ik dat met van een i5 naar een i7 i.v.m. verkrijgbaarheid, maar vooral prijs wat je voor je i5 dan krijgt en of er voor een normale prijs dan de juiste i7/i9 te vinden is voor mijn moederbord.

Daarboven komen mijn ervaringen in het verleden met DDR geheugen transities en ik altijd toch overstag ben gegaan voor het duurder geheugen. In al deze gevallen is het achteraf nooit de verstandigste keuze gebleken, financieel en prestatie technisch gezien. Die is voor mij het meest zwaarwegend.
Ik heb tot zes jaar geleden full-time en de laatste jaren part-time veel gewerkt met hardware (pc's samenstellen, repareren, e.d.).

Als je het op de huidige cijfers baseert en de overgrote meerderheid neemt op het gebied van gebruik, zou een i5 met DDR4 de meeste verstandige keuze zijn.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marklinfan
Dat ben ik helemaal met je eens! DDR4 is de meest verstandige keus. Maar mijn spaargeld levert toch niks op en ik vind het een leuk avontuur en mooi als er DDR5 staat. Ik denk dat ik er persoonlijk bij mijn gebruik geen verschil van ga merken, die 2 of 4 of 6 procent snelheidsverschil merk ik vermoedelijk helemaal niet. Maar voor nog geen 200 euro extra heb ik wel het nieuwste van het nieuwste ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crew One
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
marklinfan schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:19:
Dat ben ik helemaal met je eens! DDR4 is de meest verstandige keus. Maar mijn spaargeld levert toch niks op en ik vind het een leuk avontuur en mooi als er DDR5 staat. Ik denk dat ik er persoonlijk bij mijn gebruik geen verschil van ga merken, die 2 of 4 of 6 procent snelheidsverschil merk ik vermoedelijk helemaal niet. Maar voor nog geen 200 euro extra heb ik wel het nieuwste van het nieuwste ;-)
Dacht ik ook. Helaas ben ik erg ongeduldig en heb ik dus een paar werken geleden voor DDR4 moeten kiezen ;)

Het heeft voor en nadelen, maar qua performance lever je echt niets in. Als je een alder lake setup wilt laten knallen, moet je investeren in een custom loop en niet in DDR5.

Neemt niet weg dat ik zelf ook echt wel graag DDR5 had gehad, maar dan wel de DDR5-6000 variant of hoger. Maargoed, ik heb het nu draaien en ik heb niet zo veel tijd om nu weer alles om te gooien qua build.

Maar als ik het nogmaals had moeten doen had ik denk ik weer voor DDR4 gekozen, maar dan sneller. Het snelste DDR4 setje van de QVL denk ik. Plus een custom loop er bij. Dat laatste gaat denk ik het meeste uitmaken.

[ Voor 20% gewijzigd door Crew One op 16-12-2021 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
marklinfan schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:24:

Yes dit spul ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lCIXEUo.png

• marklinfan
Vet!!!!

• JDx
Helaas momenteel alleen hobby, heb voorheen ook aan de Senseo gewerkt bijvoorbeeld, ook ontwerpen die nooit uit zijn gekomen, maar kan de cores wel gebruiken, wil dus ook mijn oude PC erbij houden als rendernode, zodat ik er nog 6 cores (12 threads) bij heb via netwerk rendering.

Dan heb ik in totaal 32 threads 8)

Zo'n rendertje duurt nu een half uur, hopelijk straks 10 minuten of minder.

[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 16-12-2021 17:27 ]

• JDx
Welk DDR4 geheugen past het beste bij een 12600K/12700K als je verder niet gaat prutsen met overclocken of timings ofzo (weet niet eens wat dat is haha).

Zit je dan al goed met een 3200 of raden jullie toch 3600 aan? Zie nu al dat het prijsverschil tussen 3200 en 3600 maar een tientje is, dus dan zal het sowieso 3600 worden.

En dan heb je ook nog voor een paar tientjes meer 3600CL16, ga je dat merken?

Het zijn eigenlijk deze 2 setjes waar tussen ik twijfel:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1489729;1729296/

Edit: zie ook dat de 3200 setjes nog een stukje verder gaan qua prijs, zoals deze:
pricewatch: Kingston Fury Beast KF432C16BB1K2/32

Dat is een 3200, maar duurder dan de 3600 met dezelfde latency? Waarom is die dan duurder dan die 3600?

[ Voor 37% gewijzigd door JDx op 16-12-2021 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:26
Snel geheugen met lage timings merk je vooral bij gamen geloof ik, maar of het uitmaakt bij renderen weet ik niet. Denk dat daar je meer hebt aan een snelle processor en videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Met renderen maakt het sowieso niet uit, dat is bijna puur CPU, je hebt wel Vray Gpu die je gpu gebruikt, maar dat staat nog in de kinderschoenen, dan moet je echt 2x 3090s erin hebben ofzo.

In het programma zelf doet een videokaart ook weinig, kan gerust minen en 3D Studio tegelijk doen en beide draaien top, dat is vooral RAM. Hoe groter en complexer de scene des te meer RAM je nodig hebt.

Volgens mij moet je het zien als iets van dat 3200CL14 een elektrisch bezorg scootertje is gamen (gamen, pieuw, pieuw) en dat 3600CL18 of zelfs 4000CL20 als dat bestaat een vrachtwagen is van de Jumbo (enorme scenes inladen en bewerken).

Volgens mij kan ik beter “goedkoop” geheugen nemen en desnoods nog eens van 32 naar 64 gaan dan zoals gamers 16GB super snel geheugen.

Alleen game ik ook wel graag, maar dat gaat nu ook wel met DDR4-2400.

Gaat me meer ok de synergie tussen de 12th gen en bepaalde types geheugen, je gooit geen harde banden onder je auto als je nog 1 rondje moet rijden 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:26
Haal dan gelijk DDR5 voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Niet online
Volgens mij moet je gewoon stoppen met denken, ddr4-3600cl16 halen (€175 per 32g) wat op 97% zit van ddr5-6000 voor algemene workloads en de rest van het geld in een goeie kast en koeler steken.

Als je echt op de FPS zit, ddr4-3200 omdat dat op Gear 1 draait maar lager dan dat moet je of hebben liggen of gratis krijgen bij de Lidl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Crew One schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 07:10:
[...]

Volgens mij moet je gewoon stoppen met denken, ddr4-3600cl16 halen (€175 per 32g) wat op 97% zit van ddr5-6000 voor algemene workloads en de rest van het geld in een goeie kast en koeler steken.

Als je echt op de FPS zit, ddr4-3200 omdat dat op Gear 1 draait maar lager dan dat moet je of hebben liggen of gratis krijgen bij de Lidl.
Ik heb 32GB DDR4-2400 liggen, dat wilde ik gebruiken in eerste instantie, maar dat vind ik ook weer zo wat.

Maar hoe kom je bij 175 euro? Dat vind ik dan wel weer te veel om nu nog uit te geven aan DDR4.

Voor 119 euro heb je ook een setje 3600 van Corsair.
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18

Heb al een 750D en een Dark Rock Pro 4 (nog in seal).

[ Voor 23% gewijzigd door JDx op 17-12-2021 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:24

Skyline GT-R

RB26DETT

Dan kan je beter deze set van Corsair halen: pricewatch: Corsair Vengeance RGB RT CMN16GX4M2Z3600C16 Dat is DDR4-3600C16; de RGB kan je altijd uitzetten :)

Het gear 1 wat @Crew One klopt ook helemaal. Als je geluk hebt dan doet je CPU DDR3600 op gear 1 (beste prestaties). Indien niet dan kan je die 3600 kit gewoon op 3200C16 zetten voor gear 1. :)

285K // Z890 Master // 48GB DDR5-8000C38 // RTX 5080 Master

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crew One
  • Niet online
Skyline GT-R schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:31:
Het gear 1 wat @Crew One klopt ook helemaal. Als je geluk hebt dan doet je CPU DDR3600 op gear 1 (beste prestaties). Indien niet dan kan je die 3600 kit gewoon op 3200C16 zetten voor gear 1. :)
Ik krijg de mijne dus niet _echt_ stabiel. Het lijkt zo, zelfs voor 1 of 2 dagen stresstesten... Maar op dag 3 is daar dan toch de hardware failure. Vrij delicaat allemaal, ik sluit niet uit dat met meer tweaken het allemaal kan. Maar voor nu neem ik het wel op Gear 2 met iets gepimpte memory timings ipv Gear 1 met wat lossere timings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:44

M3P 24'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crew One
  • Niet online
Beetje flauw om zo extra geld te cashen, volgens mij doen de meeste 12900k's dit al. (de mijne wel. 5,2 all-core is stabiel voor meerdere dagen nu)

Maar goed, leuk dat de optie er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Skyline GT-R schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:31:
Dan kan je beter deze set van Corsair halen: pricewatch: Corsair Vengeance RGB RT CMN16GX4M2Z3600C16 Dat is DDR4-3600C16; de RGB kan je altijd uitzetten :)

Dat is 230 euro voor 32GB! Ik zit meer in de 120-140 euro range te kijken.

Die DDR4-2400 die ik heb is trouwens CL 15-15-15 is dat geen erg lage CL?
pricewatch: Kingston HyperX Fury HX424C15FBK4/32

Oh nee zie het al, met die 2400 is dat dan een latency van 12,50.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TTf9tY0.png

[ Voor 32% gewijzigd door JDx op 17-12-2021 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Voor de mensen die hun build al af hebben, waar halen jullie Windows eigenlijk vandaan? Ik had bij deze PC windows gewoon van m'n oude gehaald en toen kreeg ik de melding your hardware changed ofzo, bleek dus een OEM versie te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Resouled
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02-05 13:49
JDx schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:10:
Voor de mensen die hun build al af hebben, waar halen jullie Windows eigenlijk vandaan? Ik had bij deze PC windows gewoon van m'n oude gehaald en toen kreeg ik de melding your hardware changed ofzo, bleek dus een OEM versie te zijn.
Heb zelf via gamers outlet een key gehaald voor win 11 pro voor 3eu. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:38
JDx schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:10:
Ik had in 2012 een Windows 8 upgrade licentie gekocht voor 29 euro voor een zelfbouw PC, dat kon toen direct bij Microsoft als update van Windows 7. Daarna heb ik een tijd een Dell laptop gehad met meegeleverde Windows. Echter de oude 2012 WIndows 8 key werkte nog perfect op mijn nieuwe 12700K Windows 11 Pc.

[ Voor 4% gewijzigd door pipo1000 op 18-12-2021 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
pipo1000 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:52:
[...]

Ik had in 2012 een Windows 8 upgrade licentie gekocht voor 29 euro voor een zelfbouw PC, dat kon toen direct bij Microsoft als update van Windows 7. Daarna heb ik een tijd een Dell laptop gehad met meegeleverde Windows. Echter de oude 2012 WIndows 8 key werkte nog perfect op mijn nieuwe 12700K Windows 11 Pc.
Ik heb nog een key hier van een oude PC, maar die heb ik ooit verkocht, wat gebeurt er als ik die gebruik? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04 22:05

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

Heb een vraag mbt OC.
Ik kan via de zoek functie niet een topic vinden voor het overclocken van de Alder Lake.
Vandaar de vraag hier maar.
Ik zie in mijn bios het volgende. (Rode balk)
Klopt dat wel?! 1.77 volt?
En welke programma’s is te vertrouwen als het om volt gaat ? Ik zie overal andere waardes.
Van 1.33 tot 1.44.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sf-n85IVWmPH_yPpdDRdcRZup0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z4L6x0yBJ3H7g9k5ljd1J3xY.jpg?f=fotoalbum_large

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

mr.loepie schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:48:
Heb een vraag mbt OC.
Ik kan via de zoek functie niet een topic vinden voor het overclocken van de Alder Lake.
Vandaar de vraag hier maar.
Ik zie in mijn bios het volgende. (Rode balk)
Klopt dat wel?! 1.77 volt?
En welke programma’s is te vertrouwen als het om volt gaat ? Ik zie overal andere waardes.
Van 1.33 tot 1.44.

[Afbeelding]
De Vcore die jij zoekt en tussen de 1.33 en 1.44 hoort te liggen staat iets daarboven; CPU Core. En die heb je op Manual staan, 1.376 wat we me perfect normaal lijkt :)

Hier kan je er meer over vinden: https://skatterbencher.co...e-overclocking-whats-new/

De CPU Input Voltage (VccIn) hoort gewoon 1.8V te zijn. Niets aan de hand dus :)

[ Voor 10% gewijzigd door Skyline GT-R op 18-12-2021 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Ik heb nog een hoop te leren spelen sinds Haswell, dacht echt dat het niet OK was. Is er ergens een goede guide die dergelijke voltages e.d. uitlegt? Ben nog niet gaan tweaken, maar wil het binnenkort wel doen m.b.t. undervolten en gear 1 voor elkaar krijgen op 3600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Skyline GT-R schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:56:
[...]

De Vcore die jij zoekt en tussen de 1.33 en 1.44 hoort te liggen staat iets daarboven; CPU Core. En die heb je op Manual staan, 1.376 wat we me perfect normaal lijkt :)

Hier kan je er meer over vinden: https://skatterbencher.co...e-overclocking-whats-new/

De CPU Input Voltage (VccIn) hoort gewoon 1.8V te zijn. Niets aan de hand dus :)
Thx :D Lijkt wel of er zoveel termen bij zijn gekomen.

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Ik was even door de bios aan het spitten en kwam dit tegen! Iets waar ik me wel zorgen over maak. Is dat terecht ??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRha7-mgx0V9I4zsWDMBX5lDOOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3MjiFx54MBgcBMrc5Gxwr3N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

mr.loepie schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:03:
Ik was even door de bios aan het spitten en kwam dit tegen! Iets waar ik me wel zorgen over maak. Is dat terecht ??
[Afbeelding]
Dit geeft HWInfo mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VBPTp8iDOuS9a6D6BkHBQA3MHc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/coovFF0wCTLPYuRROcRrihK1.png?f=user_large

Ik zal zo dadelijk ook eens in de BIOS duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Bij deze in de BIOS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWaWcjVG0oCqifIZIXEPrzItVjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSlAZcG0r7RZpAGwiVJaEelU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Skyline GT-R schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 19:15:
[...]

Dit geeft HWInfo mij:
[Afbeelding]

Ik zal zo dadelijk ook eens in de BIOS duiken.
Bij mij blijft het 81 graden!! Das wel extreem hoog vind ik. Zou dat komen dat ik er 4 M.2 ssds in heb??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

mr.loepie schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 21:05:
[...]

Bij mij blijft het 81 graden!! Das wel extreem hoog vind ik. Zou dat komen dat ik er 4 M.2 ssds in heb??
Als ik online wat rondzoek zijn er meerdere meldingen. Ook met MSI bordjes: https://forum-en.msi.com/...re-on-z690-carbon.370039/

Ondertussen zijn er hier onder de tweakers toch al vele leuke Alder Lake build. Dus we kunnen hier snel zien wat het gemiddelde is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Skyline GT-R schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 23:15:
[...]

Als ik online wat rondzoek zijn er meerdere meldingen. Ook met MSI bordjes: https://forum-en.msi.com/...re-on-z690-carbon.370039/

Ondertussen zijn er hier onder de tweakers toch al vele leuke Alder Lake build. Dus we kunnen hier snel zien wat het gemiddelde is :)
Ik wilde mijn oude PC graag houden, maar twijfel daar steeds meer over, wil de 6-cores erbij gebruiken via netwerk renderen, maar ik ga straks al gemiddeld van een half uur naar 12 minuten per render, met die ouderwetse 6-cores erbij gaat dat naar ongeveer 9 minuten, om daar nou een hele PC voor de te houden die nog 300 waard is :X als ik zeker weet dat die weg gaat heb je er voor het einde van dit jaar nog een build bij, wel een i5-12600K dan.

Voor de rest van de tijd moet ie gaan minen, maar dat is momenteel ook geen vetpot, haal nog niet de helft van wat ik in september haalde (terwijl BTC toen lager stond), videokaarten zijn momenteel té duur en kan er voorlopig sowieso niets mee zonder GPU, want het is een 5820K :9

En m'n handen jeuken om te gaan bouwen, kan toch geen fuck met de lockdown. Zou wel willen weten of het het waard is om nu al voor een Z690 te gaan terwijl er over een maand misschien al B660 borden komen, terwijl ik er niet veel bijzonders mee ga doen qua overclocken of meerdere SSD's.

Sowieso weet ik niet zo goed waarom ik een duurder bord dan de pricewatch: MSI PRO Z690-A DDR4 zou halen, iemand die me kan overhalen toch voor de Tomahawk te gaan? Cashback van 50 euro is nog 2 weken, dus die zou dan 260 kosten.

[ Voor 15% gewijzigd door JDx op 19-12-2021 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Skyline GT-R schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 23:15:
[...]

Ik zag er ook iets over op overclockers.com. die werd zelfs 84 graden. even zien of anderen het ook hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

ben nog wel even aan het spelen gegaan met de Corsair geheugen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEIqIDsOoVA6fzjsLA_bb4YzW20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kmEXfUHX5cj581SunvNQIsqM.png?f=fotoalbum_large

En de cpu kunnen klokken op 5.1 GHZ op all cores.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJeell4XHIwRI7oRxOoujoSf0tY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CgsqOlHJhtnTSqJ37wLPTvp4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
mr.loepie schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:03:
[Afbeelding]
Wat voor GPU heb je en zit deze ook onder de custom loop?

PCH van mijn pricewatch: MSI PRO Z690-A DDR4 is ook erg hoog. Dat komt ook omdat de PCH naast het eerste PCI-E slot zit en warmte van de videokaart opneemt. Om deze reden zet ik ook altijd die 0dB functie van GPU's uit. De fans van de GPU koelen ook indirect de NVME die er onder zit en de PCH.

Sterker nog, als ik de 0dB-functie van mijn pricewatch: ASUS Dual GeForce RTX 3060 Ti V2 OC Edition met LHR inschakel (en de fans dus niet draaien), dan loopt de temperatuur van de PCH binnen 5 minuten al op van 58 graden naar 68 graden.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Mick1990 schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:08:
[...]

Wat voor GPU heb je en zit deze ook onder de custom loop?

PCH van mijn pricewatch: MSI PRO Z690-A DDR4 is ook erg hoog. Dat komt ook omdat de PCH naast het eerste PCI-E slot zit en warmte van de videokaart opneemt. Om deze reden zet ik ook altijd die 0dB functie van GPU's uit. De fans van de GPU koelen ook indirect de NVME die er onder zit en de PCH.

Sterker nog, als ik de 0dB-functie van mijn pricewatch: ASUS Dual GeForce RTX 3060 Ti V2 OC Edition met LHR inschakel (en de fans dus niet draaien), dan loopt de temperatuur van de PCH binnen 5 minuten al op van 58 graden naar 68 graden.
Dank voor je reactie.
Ik heb een Asus Strikx 3080 OC en die zit indd in de eerste PCI-E slot. En waar ook de M.2 SSd (980 PRO 1TB) in zit.
De GPU zit niet bij de custom loop in. Dus alleen fans.
En mijn fans draaien niet van de GPU, soms draaien ze 1 sec. en dan gaan ze weer uit.
Dus jij hebt je fans altijd draaien van de GPU ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
mr.loepie schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:21:
[...]

Dank voor je reactie.
Ik heb een Asus Strikx 3080 OC en die zit indd in de eerste PCI-E slot. En waar ook de M.2 SSd (980 PRO 1TB) in zit.
De GPU zit niet bij de custom loop in. Dus alleen fans.
En mijn fans draaien niet van de GPU, soms draaien ze 1 sec. en dan gaan ze weer uit.
Dus jij hebt je fans altijd draaien van de GPU ?
Klopt, ik heb een custom fancurve gemaakt met MSI Afterburner. Ik zie zelf het nut er niet zo van in van die 0dB, maar dat is mijn mening. GPU wordt idle een stuk warmer en dit kan ook zorgen voor hogere temps op de rest van de componenten. Je kunt ook een custom fanprofiel maken waardoor de fans langzaam draaien, maar nog steeds onhoorbaar.

Met Asus GPU Tweak II kun je ook de 0dB-functie uitzetten dacht ik, maar ik vind MSI Afterburner fijner werken. Volgens mij is dit wel softwarematig, dus je moet wel via software je PCH-temps uitlezen zoals AIDA64 of Openhardwaremonitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainDrop
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-03 19:23
Ik wil een nieuwe PC samenstellen op basis van de nieuwe Intel I5 12600K. Nu heb ik afgelopen dagen wat huiswerk gedaan (ja soms kan ik iets te veel in details verzanden) en ben tot een mooie build gekomen, maar ik heb echter nog wel een aantal vragen.

Om te beginnen met de CPU koeler; voor zover ik heb kunnen lezen is RAM clearance vanwege de grootte van een lucht CPU koeler wel een issue, en iets om rekening mee te houden. Ik wil niet perse gebonden zijn aan low profile geheugen, dus goed gekeken wat mijn opties zijn. In eerste instantie wilde ik ook voor een Dark Rock Pro 4 gaan, maar deze kan dus issues geven met dat het allemaal net niet lekker past icm met de geheugen modules. Ik ben nu uitgekomen op de Scythe Fuma 2, welke goede RAM clearance zou moeten hebben, en uiteraard ook goede koeleigenschappen. Doe ik hier nu te moeilijk, of is RAM clearance wel degelijk een issue?

Mijn volgende vraag betreft (net zoals in enkele posts hierboven) het geheugen. Ik heb ook gekeken wat nou belangrijker is, snelheid of latency, en kwam tot de conclusie dat de snelheid wel degelijk belangrijk is, en ook de true latency. Ik ga voor DDR4 geheugen, en heb nu een setje gevonden wat 4400MT/s biedt, met CAS latency van 19 en true latency van 8,64ns (G.Skill Ripjaws V F4-4400C19D-32GVK). Volgens mij is dit setje beter dan bijvoorbeeld een 3600MT/s setje met CAS latency 16 of 18? Maar is dat wel zo, en vooral, ga je dat merken als vooral gamen het primaire doel is? Daarbij staat dit specifieke setje niet in de lijst van het moederbord wat ik voor mijn build heb gekozen (Gigabyte Z690 Aorus Elite DDR4) qua setjes die compatibel zijn. Dus dat zou mogelijk ook nog problemen op kunnen leveren?

De build die ik nu in gedachten heb:
- Gigabyte Z690 Aorus Elite DDR4 (qua kleurstelling vind ik de Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 net wat mooier, maar die schijnt een iets mindere VRM te hebben?)
- Intel I5 12600K Boxed
- Scythe Fuma 2
- G.Skill Ripjaws V F4-4400C19D-32GVK
- Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB
- Corsair RM750x 2021 zwart
- Be Quiet! Pure Base 500DX Black

GPU: ik gebruik de 1080TI uit mijn huidige systeem nog even :)

Alvast hartelijk dank voor eventuele reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Mick1990 schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:47:
[...]

Klopt, ik heb een custom fancurve gemaakt met MSI Afterburner. Ik zie zelf het nut er niet zo van in van die 0dB, maar dat is mijn mening. GPU wordt idle een stuk warmer en dit kan ook zorgen voor hogere temps op de rest van de componenten. Je kunt ook een custom fanprofiel maken waardoor de fans langzaam draaien, maar nog steeds onhoorbaar.

Met Asus GPU Tweak II kun je ook de 0dB-functie uitzetten dacht ik, maar ik vind MSI Afterburner fijner werken. Volgens mij is dit wel softwarematig, dus je moet wel via software je PCH-temps uitlezen zoals AIDA64 of Openhardwaremonitor.
thx ik ga hier nu even mee bezig. ik gebruik BenchMate voor uitlezen. zit van alles in zoals HWinfo , CPU-z enzo. ik laat het weten of het geholpen heeft. Heb jij he GPU dan ook in PCI-e-2 gedaan ipv PCI-e-1 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
mr.loepie schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:54:
[...]

thx ik ga hier nu even mee bezig. ik gebruik BenchMate voor uitlezen. zit van alles in zoals HWinfo , CPU-z enzo. ik laat het weten of het geholpen heeft. Heb jij he GPU dan ook in PCI-e-2 gedaan ipv PCI-e-1 ?
Nee hoor, gewoon het bovenste slot. Die heeft vaak ook als enige de meeste PCI-e lanes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Mick1990 schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:58:
[...]

Nee hoor, gewoon het bovenste slot. Die heeft vaak ook als enige de meeste PCI-e lanes
Ik heb de fans van de GPU indd laten draaien en de temperatuur gaat van 81 graden naar 68 graden. Dus dat helpt wel indd. Maar denk dat het nog verder naar beneden moet.
daarbij heb ik wel de extra ROG Hyper M.2 kaart in de onderste slot. met daar ook 2 ssds in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2NJer4pGHhlz9XB3BvMGizQ49w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/za65G2RxjdMrPcE8OxPpQmVp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door mr.loepie op 19-12-2021 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo1000
mr.loepie schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:10:
[...]

Ik heb de fans van de GPU indd laten draaien en de temperatuur gaat van 81 graden naar 68 graden. Dus dat helpt wel indd. Maar denk dat het nog verder naar beneden moet.
daarbij heb ik wel de extra ROG Hyper M.2 kaart in de onderste slot. met daar ook 2 ssds in.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ACLx687Wbb9ugTuKQ-hEuVpAx4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jYZe3ixa8hfJVkOaGjraflIp.png?f=user_large

12700K
2x 16GB 3200CL14 GSkill
1x m2 Samsung 980Pro
Geen externe GPU (onbetaalbaar en niet te krijgen)

[ Voor 6% gewijzigd door pipo1000 op 19-12-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

Weet niet of DDR4 hier iets mee te maken heeft. Maar heb je er ook een aantal M.2's in? en welke GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.loepie

mr.loepie

pipo1000 schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:23:
[...]

[Afbeelding]

12700K
2x 16GB 3200CL14 GSkill
1x m2 Samsung 980Pro
Geen externe GPU (onbetaalbaar en niet te krijgen)
jaa kijk Ik denk als je er een GPU bij inzet dat je temp ook wel oploopt. Ik zou kunnen testen als ik mijn 3080 er even uithaal hoe het dan is. Want ik wil weten waarom de temp zo hoog is. is inmiddels wel naar 64 gegaan nu de gpu fans aan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eynickey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-03 12:36
JDx schreef op zondag 19 december 2021 @ 00:09:
[...]

Sowieso weet ik niet zo goed waarom ik een duurder bord dan de pricewatch: MSI PRO Z690-A DDR4 zou halen, iemand die me kan overhalen toch voor de Tomahawk te gaan? Cashback van 50 euro is nog 2 weken, dus die zou dan 260 kosten.
De betere audiochip zou een reden kunnen zijn. Of het aantal gekoelde m2 slots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eynickey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-03 12:36
BrainDrop schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:51:

In eerste instantie wilde ik ook voor een Dark Rock Pro 4 gaan, maar deze kan dus issues geven met dat het allemaal net niet lekker past icm met de geheugen modules. Ik ben nu uitgekomen op de Scythe Fuma 2, welke goede RAM clearance zou moeten hebben, en uiteraard ook goede koeleigenschappen. Doe ik hier nu te moeilijk, of is RAM clearance wel degelijk een issue?
De Dark Rock 4 Pro gaat bij mij prima samen met mijn Kingston Fury Renegade geheugen van 42,2mm hoog en MSI Z60 Tomahawk. GSkill Trident setjes zijn iets hoger, maar denk dat dat ook net past. Eventueel kun je de fan een milimeter hoger monteren.

Heb je deze site al gezien? De 4 Pro gaat vaak goed.
https://www.bequiet.com/en/motherboardcheck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainDrop
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-03 19:23
eynickey schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:15:
[...]

De Dark Rock 4 Pro gaat bij mij prima samen met mijn Kingston Fury Renegade geheugen van 42,2mm hoog en MSI Z60 Tomahawk. GSkill Trident setjes zijn iets hoger, maar denk dat dat ook net past. Eventueel kun je de fan een milimeter hoger monteren.

Heb je deze site al gezien? De 4 Pro gaat vaak goed.
Ik had het inderdaad gezien op die site, maar hier https://www.bequiet.com/en/insidebequiet/26 staat weer het volgende:
Dark Rock Pro 4: RAM in the front: 40mm (46,8mm if fan is moved), RAM in the back: 46,8mm

En de G.skill Ripjaws zijn 42 mm hoog, zoals te lezen is op http://www.gskill.com/pro...8389837/F4-4400C19D-32GVK. Vandaar dat ik dacht dat de Dark Rock Pro 4 niet zou passen. Maar als het past bij jouw Fury Renegade's van 42,2 mm, dan moet dat ook passen met de G.Skill Ripjaws.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lazy187
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22-04 18:40
mooie guide om te volgen als je de cpu graag wat wil tweaken:
https://www.overclock.net...ge-by-core-octvb.1794957/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:23
BrainDrop schreef op zondag 19 december 2021 @ 16:36:
[...]

Ik had het inderdaad gezien op die site, maar hier https://www.bequiet.com/en/insidebequiet/26 staat weer het volgende:
Dark Rock Pro 4: RAM in the front: 40mm (46,8mm if fan is moved), RAM in the back: 46,8mm

En de G.skill Ripjaws zijn 42 mm hoog, zoals te lezen is op http://www.gskill.com/pro...8389837/F4-4400C19D-32GVK. Vandaar dat ik dacht dat de Dark Rock Pro 4 niet zou passen. Maar als het past bij jouw Fury Renegade's van 42,2 mm, dan moet dat ook passen met de G.Skill Ripjaws.
Gaat beide passen. Op een B550 Tomahawk heb ik G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC met een DR Pro 4 gehad, en op het eerste slot valt het geheugen precies in de holling van de koeler. Het 2de slot valt in de holling van de fan. Alleen als je problemen met je geheugen krijgt op de eerste positie, dan zou je je koeler moeten demonteren. Voor het gezicht zou je de fan 2 fins hoger kunnen positioneren. Op het Z690 Tomahawk bord heb ik de Renegades, en hier precies hetzelfde met de DR Pro 4, heb de fans 2 fins hoger gezet en dat past ook gewoon.

[ Voor 6% gewijzigd door Flex op 19-12-2021 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
En gisteren weer twee keer voor gekomen dat mijn muis spontaan uitvalt tijdens het gamen. Laatst vielen ook mijn toetsenbord en USB-geluidskaart al weg. Deze werken pas weer als ik de USB-stekker opnieuw inplug. Er is echt geen touw aan vast te knopen...

Kwam op Reddit meer problemen tegen over de pricewatch: MSI PRO Z690-A DDR4

https://www.reddit.com/r/...driver_usb_port_problems/
https://www.reddit.com/r/...ly_on_msi_pro_z690a_wifi/

Niemand anders met dit probleem, en specifiek met MSI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvij
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-03 14:54
Ik wil een nieuwe PC samenstellen op basis van de nieuwe Intel I5 12600K. Nu heb ik afgelopen dagen wat huiswerk gedaan (ja soms kan ik iets te veel in details verzanden) en ben tot een mooie build gekomen, maar ik heb echter nog wel een aantal vragen.

Om te beginnen met de CPU koeler; voor zover ik heb kunnen lezen is RAM clearance vanwege de grootte van een lucht CPU koeler wel een issue, en iets om rekening mee te houden. Ik wil niet perse gebonden zijn aan low profile geheugen, dus goed gekeken wat mijn opties zijn. In eerste instantie wilde ik ook voor een Dark Rock Pro 4 gaan, maar deze kan dus issues geven met dat het allemaal net niet lekker past icm met de geheugen modules. Ik ben nu uitgekomen op de Scythe Fuma 2, welke goede RAM clearance zou moeten hebben, en uiteraard ook goede koeleigenschappen. Doe ik hier nu te moeilijk, of is RAM clearance wel degelijk een issue?

Mijn volgende vraag betreft (net zoals in enkele posts hierboven) het geheugen. Ik heb ook gekeken wat nou belangrijker is, snelheid of latency, en kwam tot de conclusie dat de snelheid wel degelijk belangrijk is, en ook de true latency. Ik ga voor DDR4 geheugen, en heb nu een setje gevonden wat 4400MT/s biedt, met CAS latency van 19 en true latency van 8,64ns (G.Skill Ripjaws V F4-4400C19D-32GVK). Volgens mij is dit setje beter dan bijvoorbeeld een 3600MT/s setje met CAS latency 16 of 18? Maar is dat wel zo, en vooral, ga je dat merken als vooral gamen het primaire doel is? Daarbij staat dit specifieke setje niet in de lijst van het moederbord wat ik voor mijn build heb gekozen (Gigabyte Z690 Aorus Elite DDR4) qua setjes die compatibel zijn. Dus dat zou mogelijk ook nog problemen op kunnen leveren?

De build die ik nu in gedachten heb:
- Gigabyte Z690 Aorus Elite DDR4 (qua kleurstelling vind ik de Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 net wat mooier, maar die schijnt een iets mindere VRM te hebben?)
- Intel I5 12600K Boxed
- Scythe Fuma 2
- G.Skill Ripjaws V F4-4400C19D-32GVK
- Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB
- Corsair RM750x 2021 zwart
- Be Quiet! Pure Base 500DX Black

GPU: ik gebruik de 1080TI uit mijn huidige systeem nog even :)

Alvast hartelijk dank voor eventuele reacties.
Je vraag wat betreft het geheugen kan ik niet beantwoorden. Ik zou wel graag willen inhaken op je keuze voor een koeler. Ik heb zelf een week de 12600KF, en mijn 240mm AIO kan de CPU temperaturen niet aan. Ik verwacht dat een Dark Rock Pro 4 of de Scythe Fuma 2 prima opties zijn, tenzij je van plan bent om te gaat overklokken. Ze gaan wel veel lawaai maken, om de CPU te kunnen bijhouden. Ik zou zelf een 360 mm AIO aanraden, omdat het in bedwang houden van temperaturen het grootste probleem is, bij de Alder Lake serie. Ik heb zelf de NXZT Kraken X73 besteld, maar kan hier nog niks over zeggen (komt vanmiddag binnen). Wat ik wel kan zeggen: het is echt een beest van een CPU :).

Succes met je build!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

maxvij schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:26:
[...]

Je vraag wat betreft het geheugen kan ik niet beantwoorden. Ik zou wel graag willen inhaken op je keuze voor een koeler. Ik heb zelf een week de 12600KF, en mijn 240mm AIO kan de CPU temperaturen niet aan. Ik verwacht dat een Dark Rock Pro 4 of de Scythe Fuma 2 prima opties zijn, tenzij je van plan bent om te gaat overklokken. Ze gaan wel veel lawaai maken, om de CPU te kunnen bijhouden. Ik zou zelf een 360 mm AIO aanraden, omdat het in bedwang houden van temperaturen het grootste probleem is, bij de Alder Lake serie. Ik heb zelf de NXZT Kraken X73 besteld, maar kan hier nog niks over zeggen (komt vanmiddag binnen). Wat ik wel kan zeggen: het is echt een beest van een CPU :).

Succes met je build!
Wat voor belasting heb jij dan op je CPU? Ik draai momenteel een 12900K met 'Asus optimized settings' in mijn BIOS. Als koeler heb ik tijdelijk een Noctua U12S Redux in push-pull, wat een prima koeler is maar zeker geen chart-topper. En daarmee haal ik prima temps, < 80gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:37
@BrainDrop Overdreven duur/snel geheugen(4200mhz overkill) erin stoppen heeft totaal geen zin bij Intel, de benchmarks op Youtube bijvoorbeeld zijn misleidend omdat het AMD benchmarks zijn, AMD heeft een veel kleinere cache waardoor sneller geheugen meer invloed heeft.

Bij Intel heeft RAM snelheid fors minder invloed, gewoon voor max supported geheugen gaan, of zeker niet hoger dan 3600mhz wat al overkill is, neem dan strakkere timings.

Stop dat geld wat je bespaard aan duur geheugen in een i7 processor want daar heb je veel meer aan.
32GB aan ram is dan wel weer prima en aan te raden.

[ Voor 38% gewijzigd door mr_evil08 op 20-12-2021 13:42 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resouled
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02-05 13:49
maxvij schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:26:
[...]

Succes met je build!
Heb zelf een 12700k met een waterforce x 240 aio als exhaust en deze komt amper boven de 70 graden. Denk dat het maybe ook een beetje aan je airflow en fans zou kunnen liggen of zelfs je thermal paste. Of heb je een zware overclock er aan hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Niet online

Ik heb dat boardje. Prima ding.

Echter, het volgende:

Dit board is wel echt picky met de huidige BIOSjes als het gaat om geheugen. Als het geheugen NIET op de QVL staat met dit boardje en je wil XMP draaien of overklokken zou ik het NIET doen!! Voor DDR4-3600 wellicht niet zo interessant, maar 4400 begin je toch wel de grenzen op te zoeken.

Je kunt het natuurlijk kopen en proberen en een paar uur een memory stability test draaien. Maar zeker geen garanties.

Met DDR4-4400 neem ik aan dat je ook gear 1 niet meer wilt proberen? Daarmee verhoog je de inherente latency van 57ns naar 75ns. (Uit ervaring hier gemeten met intel latency checker)

Als je echt puur voor de gaming en latency gaat, doe je jezelf een plezier met een setje DDR4-3200 14-14-14-34 geheugen. Bijvoorbeeld deze: F4-3200C14Q2-128GTZ (Staat op de QVL)

Overigens, houd er rekening mee dat dit echt allemaal geneuzel in de marge is. Een paar procentjes op de totale performance.

Als je de totale performance wilt opkrikken zou ik eerder investeren in een Noctua NH-D15 koeler of een hogere klasse processor.

Wat betreft de post van @maxvij, ik heb echt andere ervaringen. Hier een 12900K, 5.2Ghz all-core en de NH-D15 op 60% houd het systeem gewoon binnen de marges en is nauwelijks hoorbaar tijdens gaming en zelfs tijdens benchmarks. 3DMark, xtu

Het is overigens niet ingewikkeld om een alder lake systeem zo in te stellen dat je de PL1/PL2 limieten opheft en er dan 280W doorheen jaagt. Ja, dan ga je tegen thermal throttling aanlopen, dat is nogal wiedes.

AC Valhalla spelend zitten de CPU temps op 65C ofzo, met de fans op een nauwelijks hoorbare stand. (Casefans 3x op 750rpm, CPU fans op 1000RPM, fan curve van de 6900XT op max 80% - 1200RPM)

Over het nut van een 360 AIO t.o.v. een goede case met een NH-D15 zijn de meningen overigens wel verdeeld. Die AIO koelers zijn gewoon goed, maar niet spectaculair beter dan de top tier aircoolers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvij
Skyline GT-R schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:30:
[...]

Wat voor belasting heb jij dan op je CPU? Ik draai momenteel een 12900K met 'Asus optimized settings' in mijn BIOS. Als koeler heb ik tijdelijk een Noctua U12S Redux in push-pull, wat een prima koeler is maar zeker geen chart-topper. En daarmee haal ik prima temps, < 80gr.
Voornamelijk tijdens gameplay sessies van ICARUS kan mijn 240 mm AIO het niet aan. Hij lijkt wel aan het einde van zijn Latijn te zijn, maakt ook meer lawaai dan gewenst - maar ik kan alleen uit mijn ervaring spreken. Het zou best kunnen dat de koeler zijn werk niet meer goed doet. Mooi dat je goede temperaturen haalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxvij
Resouled schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:44:
[...]

Heb zelf een 12700k met een waterforce x 240 aio als exhaust en deze komt amper boven de 70 graden. Denk dat het maybe ook een beetje aan je airflow en fans zou kunnen liggen of zelfs je thermal paste. Of heb je een zware overclock er aan hangen?
Overclock is niet haalbaar, bij base clock speeds heb ik al problemen qua temperatuur. Ik vervang mijn koeler morgen voor een nieuwe 360 mm. De airflow van m'n PC is verder echt in orde. Het zou wel kunnen dat ik mijn thermal paste niet goed heb toegepast, maar daar ga ik niet van uit (in al die jaren nog nooit fout gegaan). Ik denk dat de pomp van de AIO aan het einde van zijn latijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Crew One schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:06:
[...]

Ik heb dat boardje. Prima ding.

Echter, het volgende:

Dit board is wel echt picky met de huidige BIOSjes als het gaat om geheugen. Als het geheugen NIET op de QVL staat met dit boardje en je wil XMP draaien of overklokken zou ik het NIET doen!! Voor DDR4-3600 wellicht niet zo interessant, maar 4400 begin je toch wel de grenzen op te zoeken.

Als je echt puur voor de gaming en latency gaat, doe je jezelf een plezier met een setje DDR4-3200 14-14-14-34 geheugen. Bijvoorbeeld deze: F4-3200C14Q2-128GTZ (Staat op de QVL)
Wat is QVL en waar vind ik dat?

Heb dit gevonden
https://www.msi.com/support/technical_details/MB_SPEC_RAM

Alleen als ik dat volg krijg ik een lege lijst.

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 20-12-2021 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
maxvij schreef op maandag 20 december 2021 @ 15:11:
[...]

Overclock is niet haalbaar, bij base clock speeds heb ik al problemen qua temperatuur. Ik vervang mijn koeler morgen voor een nieuwe 360 mm. De airflow van m'n PC is verder echt in orde. Het zou wel kunnen dat ik mijn thermal paste niet goed heb toegepast, maar daar ga ik niet van uit (in al die jaren nog nooit fout gegaan). Ik denk dat de pomp van de AIO aan het einde van zijn latijn is.
Ben blij dat ik bij de i5-12600K alsnog voor de Dark Rock Pro 4 ben gegaan, hoef ik me niet druk te maken dat ik te weinig koeling heb om een paar tientjes te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Niet online
JDx schreef op maandag 20 december 2021 @ 17:26:
[...]

Wat is QVL en waar vind ik dat?

Heb dit gevonden
https://www.msi.com/support/technical_details/MB_SPEC_RAM

Alleen als ik dat volg krijg ik een lege lijst.
QVL = Qualified Vendor List. Lijst van ondersteunde memory. Dat wil zeggen, geheugen dat getest is door Asus/Gigabyte/MSI. Als het geheugen dat je wil er niet op staat zegt weinig, doet het waarschijnlijk nog steeds prima, maar geen garanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Crew One schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:51:
[...]

QVL = Qualified Vendor List. Lijst van ondersteunde memory. Dat wil zeggen, geheugen dat getest is door Asus/Gigabyte/MSI. Als het geheugen dat je wil er niet op staat zegt weinig, doet het waarschijnlijk nog steeds prima, maar geen garanties.
Ah zo, nouja, we wachten sowieso nog even op de CES :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:24
Weet of heeft iemand hier een 280mm aio op zijn LGA 1700 CPU zitten? En zo ja, zat die bij je gekochte AIO of heb je daarvoor een bracket/schroeven moeten bestellen?
Ik hoor namelijk wisselende verhalen hierover, sommige die kunnen hun oude Corsair aio gewoon monteren (met 1150 bracket en schroeven) en sommige weer niet..

Ik heb zelf een H115i en ben afwachtende op mijn alder lake gear en weet nu niet of deze aio met de schroeven+1150 bracket gemonteerd kan worden (heb uiteraard op internet gekeken en daar zie ik dat je een retrofit kunt bestellen voor LGA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Lekiame schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:21:
Weet of heeft iemand hier een 280mm aio op zijn LGA 1700 CPU zitten? En zo ja, zat die bij je gekochte AIO of heb je daarvoor een bracket/schroeven moeten bestellen?
Ik hoor namelijk wisselende verhalen hierover, sommige die kunnen hun oude Corsair aio gewoon monteren (met 1150 bracket en schroeven) en sommige weer niet..

Ik heb zelf een H115i en ben afwachtende op mijn alder lake gear en weet nu niet of deze aio met de schroeven+1150 bracket gemonteerd kan worden (heb uiteraard op internet gekeken en daar zie ik dat je een retrofit kunt bestellen voor LGA).
Op een Asus bordje kan je deze in principe monteren omdat daar ook de LGA 1200 mounting holes op voorzien zijn.

MAAR

LGA 1700 CPU's liggen dieper in het moederbord en zijn dus lager dan LGA 1200 processors. Hierdoor is hiet NIET aan te raden om een koeler zonder passende LGA 1700 kit te monteren. Je gaat niet voldoende 'mounting pressure' krijgen en dus geen top koelprestaties. Corsair vraagt 2,99EUR voor de correcte schroefjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:24
Skyline GT-R schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:28:
[...]

Op een Asus bordje kan je deze in principe monteren omdat daar ook de LGA 1200 mounting holes op voorzien zijn.

MAAR

LGA 1700 CPU's liggen dieper in het moederbord en zijn dus lager dan LGA 1200 processors. Hierdoor is hiet NIET aan te raden om een koeler zonder passende LGA 1700 kit te monteren. Je gaat niet voldoende 'mounting pressure' krijgen en dus geen top koelprestaties. Corsair vraagt 2,99EUR voor de correcte schroefjes...
Duidelijk, ik heb vanmiddag een setje schroeven besteld bij Corsair... Enig idee hoe lang de levertijd hier is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Lekiame schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:56:
[...]

Duidelijk, ik heb vanmiddag een setje schroeven besteld bij Corsair... Enig idee hoe lang de levertijd hier is?
Ik heb vanmiddag bij Corsair een frontpanel upgrade voor m'n Obsidian 750D besteld en heb ook geen idee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

[...]

Volgens mij heeft @Dizzy deze al besteld bij Corsair?

Ik heb er een 12-pin GPU power stekker gekocht voor FE kaarten toen die in stock waren. Besteld op 6 Aug 2021 en shipping op 9 Aug 2021. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dizzy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-04 14:20

Dizzy

Where am I?

Skyline GT-R schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:04:
[...]

Volgens mij heeft @Dizzy deze als besteld bij Corsair?

Ik heb er een 12-pin GPU power stekker gekocht voor FE kaarten toen die in stock waren. Besteld op 6 Aug 2021 en shipping op 9 Aug 2021. :)
3 a 4 dagen, gaat best vlot

Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
[...]

Duurde drie weken hier, maar dat was alweer bijna twee maanden geleden, dus kan nu anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Koldur schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:21:
[...]

Duurde drie weken hier, maar dat was alweer bijna twee maanden geleden, dus kan nu anders zijn.
Ik ga niet 2x een frontpaneel monteren en aansluiten, dus dat zou een mooi excuus zijn om nog te wachten op de B660 prijzen, mountingkit mag van mij ook best na kerst komen, dan is het zo 5 januari :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:07
Ik ben aan het zoeken naar een ddr4 z690.
Maar valt mij op dat het wel lijkt alsof alle moederborden wel wat problemen hebben, of bios of driver issues en bij sommigen blijkbaar het geluid.

Wat is nu de fabrikant om voor te kiezen?
Normaal was ik altijd wel asus fan, maar die prijzen lijken ten opzichte van MSI wel erg hoog te liggen voor wat ze aanbieden aan functies.

Ik heb een 12700k onderweg en wil hem icm met mijn 3070 gebruiken, voornamelijk gaming.
Wat zou de "beste" keus zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxvij
kneusteun schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:33:
Maar valt mij op dat het wel lijkt alsof alle moederborden wel wat problemen hebben, of bios of driver issues en bij sommigen blijkbaar het geluid.

Normaal was ik altijd wel asus fan, maar die prijzen lijken ten opzichte van MSI wel erg hoog te liggen voor wat ze aanbieden aan functies.

Ik heb een 12700k onderweg en wil hem icm met mijn 3070 gebruiken, voornamelijk gaming.
Wat zou de "beste" keus zijn?
In mijn ogen zijn de ASUS borden nog steeds de beste optie - zolang je de BIOS gelijk update naar de laatste versie. Heb zelf de PRIME Z690M-PLUS D4 en vrienden hebben de ASUS PRIME Z690-P. Geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Niet online
De beste keus, is te kijken wat je nodig hebt aan aansluitingen en dan een board uitzoeken van de grote 3. (Asus, Gigabyte, MSI)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
Ja ik vind die VMR alleen wat aan de lage kant voor dat bedrag.
10x 50A

Waar Msi voor 2 a 3 tientjes meer 16x70A heeft.

De MSI heeft dan weer wat andere issues met bios dacht ik.

Edit: ik neig nu gewoon naar de pricewatch: ASUS ROG Strix Z690-A GAMING WIFI D4
Bij asus blijven en dan maar wat meer neerleggen in de hoop dat het loont :)

[ Voor 40% gewijzigd door kneusteun op 21-12-2021 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Crew One schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:48:
[...]

De beste keus, is te kijken wat je nodig hebt aan aansluitingen en dan een board uitzoeken van de grote 3. (Asus, Gigabyte, MSI)
Is ASRock niet het budgetmerk van Asus? Zoals Aorus het luxe merk is van Gigabyte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
JDx schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:59:
[...]

Is ASRock niet het budgetmerk van Asus? Zoals Aorus het luxe merk is van Gigabyte?
Nee, niet meer, ASRock is al een aantal jaren geleden een eigen bedrijf geworden en dus afgesplitst. Het is in ieder geval niet mijn voorkeur merk, maar anderen zweren erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo1000
Ik heb een Gigabyte Z690 Aorus Elite DDR4 en geen enkel probleem gehad tot nu toe. Ik heb het bord nu een week of drie.

Intel Core i7-12700K Boxed
Gigabyte Z690 Aorus Elite DDR4
Mugen 5 PCHG fan
Trident Z 3200Mhz 14-14-14-34 memory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Koldur schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:16:
[...]

Nee, niet meer, ASRock is al een aantal jaren geleden een eigen bedrijf geworden en dus afgesplitst. Het is in ieder geval niet mijn voorkeur merk, maar anderen zweren erbij.
Nee is ook echt niet mijn merk, Gigabyte ook niet echt trouwens al valt dat wel mee volgens mij, zie ^^

Heb nu een MSI X99A Raider, vandaar dat mijn voorkeur uit gaat naar MSI, maar Gigabyte kan net zo goed volgens mij. Ligt er echt aan wie er over 2 weken als eerste met een leuk bord komt.

[ Voor 19% gewijzigd door JDx op 21-12-2021 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
[...]

Ik heb al een shipment confirmation (gister besteld bij Corsair zelf), is in Amsterdam nu.

Nu be quiet! nog.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 21-12-2021 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Zie net dat die asus ook gewoon 1200 aansluiting heeft voor de koeler, dat is opzich wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crew One
  • Niet online
Mijn 15 minuutjes Alder Lake fame ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZaxHrnV-ga64qk5XvFGRFqdH6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PPBzPWM6Wy6M4hl3nIP4sXm7.png?f=fotoalbum_large

Iemand met DDR5 of een Custom Loopje gaat die score wel verpletteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
kneusteun schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:41:
Zie net dat die asus ook gewoon 1200 aansluiting heeft voor de koeler, dat is opzich wel handig.
Due to a risk to damage your hardware, please note that you should not install be quiet! coolers with an LGA-1200 mounting kit on a LGA-1700 motherboard even the motherboard provides this option. If the cooler is not equipped accordingly at the factory, the compatibility with LGA-1700 mainboards shown here is established using the separately available LGA-1700 mounting kit.

Bijna bij elke leverancier krijg je die kit wel gratis opgestuurd.

[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 21-12-2021 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Crew One schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:41:

[Afbeelding]

100 graden? Heb je een waterkoker gekocht >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
JDx schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:45:
[...]

[...]

Bijna bij elke leverancier krijg je die kit wel gratis opgestuurd.
Had de kit van lian li al besteld, maar geen aanrader met 1200 kit dus....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

[Afbeelding]

Ik ga ook eens een run doen 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Niet online
JDx schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:47:
[...]

100 graden? Heb je een waterkoker gekocht >:)
Nee, is gewoon luchtkoeling >:) :D

Maar echt, de performance van die 12900k is gelimiteerd door m'n koelcapaciteit. Iedereen miept maar over die 100C, maar dat is gewoon waar hij ophoud. (En 283W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Crew One schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:56:
[...]

Nee, is gewoon luchtkoeling >:) :D

Maar echt, de performance van die 12900k is gelimiteerd door m'n koelcapaciteit. Iedereen miept maar over die 100C, maar dat is gewoon waar hij ophoud. (En 283W)
Ik vind dat juist eng hoog klinken bedoelde ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Niet online
JDx schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:56:
[...]

Ik vind dat juist eng hoog klinken bedoelde ik.
Ja snap ik, maar het is de default waarde voor thermal throttling. (En ik ga'm ook niet ophogen) Met andere woorden, als ik betere koeling had gehad was ik daar langer onder gebleven en had ik een hogere score gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
Crew One schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:58:
[...]

Ja snap ik, maar het is de default waarde voor thermal throttling. (En ik ga'm ook niet ophogen) Met andere woorden, als ik betere koeling had gehad was ik daar langer onder gebleven en had ik een hogere score gehad.
Ah zo, zijn er ergens gangbare temps te vinden?

Toen mijn 2060 Super (is wel wat anders dan een CPU uiteraard) richting de 90 graden ging werd ik wel een beetje angstig, 100 graden klinkt alsof je kast van binnen smelt haha, is natuurlijk niet zo.

Mijn 3060 Ti komt overigens niet hoger dan 55 graden, maar hoor over de 3080 en hoger ook wel verhalen over zulke temperaturen, is denk ik een psychologisch getal dat het mij laat schrikken.

Wat doet een i5-12600K bijvoorbeeld?

https://www.reddit.com/r/...ile_gaming_for_i5_12600k/

Hier lees ik in sommige comments namelijk as long as you're under 90 you are fine.

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 21-12-2021 19:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

[Afbeelding]

Hmm, een eerste stock run zonder OC..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9p8UNdCjio8YYDjE5n3ZAiYLqXc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wvFowZQAJwfu5SEwzAf8aDNk.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Niet online
JDx schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:03:
[...]

Ah zo, zijn er ergens gangbare temps te vinden?
100C is nog steeds binnen de Intel specs.
En een i9 zal meer verstoken dan een i7 en een i7 meer dan een i5, etc.

Maargoed, wees gerust - ik zit niet de hele dag cinebench te spelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-05 20:08
Ik ben in de markt voor een Intel Core i5-12600K voor mijn nieuwe PC waar ik vooral mee ga gamen. Misschien een voorbarige vraag maar is de aan te kondigen Intel Core i5-12600 dan niet voldoende? Of is het toch aan te raden om voor de extra cores van de i5-12600K te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R

Skyline GT-R

RB26DETT

Morpheus2003 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:15:
Ik ben in de markt voor een Intel Core i5-12600K voor mijn nieuwe PC waar ik vooral mee ga gamen. Misschien een voorbarige vraag maar is de aan te kondigen Intel Core i5-12600 dan niet voldoende? Of is het toch aan te raden om voor de extra cores van de i5-12600K te gaan?
Een i5 12600KF lijkt me dan een hele leuke keuze. Naar de toekomst toe zijn die 4 extra E-cores een leuke toevoeging. Zeker eens de gamingworkload nog meer multi threaded worden. De PS5 en Xbox Series X hebben beide een 8 core CPU dus games gaan richting 8 core belasting :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:34
Morpheus2003 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:15:
Net wat @Skyline GT-R zegt. Ik zou ook voor de i5-12600K(F) gaan. Die extra E-cores gaan nuttig zijn in de toekomst. Ik ga voor mijn nieuwe PC eenzelfde processor kopen waarschijnlijk, tenzij de nieuwe i7 interessant is. Want ik zit nog een beetje met de TDP te twijfelen.

De prijzen voor de bijbehorende bordjes echter houden we nog wel tegen. Dus hopelijk komt Intel daar met wat moois begin volgend jaar. In mijn geval ga ik ook nog eens niet overklokken, dus zie de toegevoegde waarde nog niet direct van een mobo van 200 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-05 20:08
Rohem schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:26:
[...]

Net wat @Skyline GT-R zegt. Ik zou ook voor de i5-12600K(F) gaan. Die extra E-cores gaan nuttig zijn in de toekomst. Ik ga voor mijn nieuwe PC eenzelfde processor kopen waarschijnlijk, tenzij de nieuwe i7 interessant is. Want ik zit nog een beetje met de TDP te twijfelen.

De prijzen voor de bijbehorende bordjes echter houden we nog wel tegen. Dus hopelijk komt Intel daar met wat moois begin volgend jaar. In mijn geval ga ik ook nog eens niet overklokken, dus zie de toegevoegde waarde nog niet direct van een mobo van 200 euro.
Thanks beiden voor de reactie! Dan denk ik idd dat de i5-12600K de beste optie is voor mij i.v.m. de extra cores. Overklokken ga ik niet doen en een videokaart heb ik.

Ik hoop ook dat er op de CES moederborden worden aangekondigd zo tussen de 100 en 150 euro. Over 2 weken weten we het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:34
Morpheus2003 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:29:
[...]

Thanks beiden voor de reactie! Dan denk ik idd dat de i5-12600K de beste optie is voor mij i.v.m. de extra cores. Overklokken ga ik niet doen en een videokaart heb ik.

Ik hoop ook dat er op de CES moederborden worden aangekondigd zo tussen de 100 en 150 euro. Over 2 weken weten we het!
Let wel goed op het verschil tussen de i5-12600K en i5-12600KF. Deze laatste heeft geen iGPU. Nu hebben we die als gamer eigenlijk nooit nodig omdat we een losse GPU hebben, alleen in geval van een backup is het misschien handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hier ook even een SC stock speed Cinebench 20 gedraaid en kom op 726.
En met een OC op 5,2 doet ie 't ook leuk met 756 punten. 5,3 is direct een vastloper

Ernemmer in "GoT Cinebench 'Wall of Fame' Topic"

[ Voor 23% gewijzigd door Ernemmer op 22-12-2021 12:50 ]

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste