JDx schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:13:
[...]
Het blijft gewoon echt een persoonlijke keuze en een gevoelsdingetje, ik zit er ook nog steeds mee te worstelen, je koopt iets nieuw en duur en dan ga je voor het vorige model, dat vind ik raar, of het nou aantoonbaar sneller of beter is dat gaat niet echt op in deze keuze bij de meeste mensen denk ik.
Zo zit ik dus met het i5 en i7 gedoe, als je toch 300 euro uit gaat geven, kan je ook wel 400 uitgeven. Alleen is dat wel aantoonbaar beter, dus die keuze is makkelijker. Maar het begon ooit met wow voor 299 een dikke upgrade, doen! En nu zit ik alweer met een i7 in m'n winkelmandje
DDR4

o_O

DDR5
Dat kan voor jou een gevoelsdingetje zijn, maar objectief gezien is het gewoon geen slimme keuze.
Subjectief gezien, als je het leuk vindt en het prijsverschil je niets interesseert, lekker doen. Heb ik niets op tegen hoor

Dat is de discussie ook niet, maar het is simpelweg een grote investering voor weinig/marginaal extra performance.
marklinfan schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:24:
Voordat een i7 uit kan ten opzichte van een i5, moet je wel heel zwaar CPU werk doen toch? Voor mijn Office, Internet en soms een spelletje maakt het weinig uit.
En die testen, ik baseer me op wat google en wat testen die hier ook al vermeld zijn. Daar zie je doorgaans dat de snelste DDR4 net ietsje achter blijft.
Het is idd een persoonlijke keuze en is beide goed!
Duidelijk, ja het is in veel testen ietsjes sneller, soms wat langzamer. En kies waarvoor je kiest, niets mis mee, maar doe het wel met de juiste informatie (en dat doe jij voor jezelf).
Ook de i7/i5 keuze is niet geheel objectief te noemen. De testen geven daarin dan wel duidelijkere cijfers, maar real world zal het voor het gros van de gebruikers op dit moment geen verschil maken (nu ook niet voor mij).
Dat ik dan vind dat de kans dat die twee extra P cores in de toekomst meer kans maken gebruikt te worden en een grotere impact zullen hebben dan DDR4/DDR5, neemt niet weg dat het een voorspelling is die niet uit hoeft te komen.
Waar anderen het idee hebben dat je straks toch over zou willen gaan naar DDR5 en dit lastig is als je nu DDR4 kiest, heb ik dat met van een i5 naar een i7 i.v.m. verkrijgbaarheid, maar vooral prijs wat je voor je i5 dan krijgt en of er voor een normale prijs dan de juiste i7/i9 te vinden is voor mijn moederbord.
Daarboven komen mijn ervaringen in het verleden met DDR geheugen transities en ik altijd toch overstag ben gegaan voor het duurder geheugen. In al deze gevallen is het achteraf nooit de verstandigste keuze gebleken, financieel en prestatie technisch gezien. Die is voor mij het meest zwaarwegend.
Ik heb tot zes jaar geleden full-time en de laatste jaren part-time veel gewerkt met hardware (pc's samenstellen, repareren, e.d.).
Als je het op de huidige cijfers baseert en de overgrote meerderheid neemt op het gebied van gebruik, zou een i5 met DDR4 de meeste verstandige keuze zijn.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm