Even "my 2 cents" over SAKS en toekomst. corrigeer me waar nodig.
E.e.a valt en staat met het onderhouden van / updates van deze kaart. De laatste grote update was ca 1 jaar geleden. Zag wel nog activiteit in
SAKS js vorige maand maar geen contac met de TS
De effort die hij in deze kaart heeft gestoken is enorm. Alleen al the manual met hiernaast ook material themes 3 documentatie laat staan alle extreem vele uren in de code getuigt van een commitment naar een betere dashboard voor home assistant. De ruime mogelijkheden zonder extreem ingewikkeld javascript/yaml gaf mij de doorslag om hiermee aan de slag te gaan en mij vele uren bezig te houden en te ontdekken. Mijn eigen drang naar het perfecte dashboard heeft me langs dribbble en vele andere sites geleid in de hoop inspiratie te vinden die ik kon ombuigen naar een voor mij ideaal dashboard. Ik ben er naar toe aan het groeien maar ben er nog lang niet (waarschijnlijk omdat perfect niet bestaat...).
Terwijl ik groei naar mijn perfecte dashboard kijk ik ook wat home-assistant zelf doet. Met project Grace komt een uiterlijk beter dashboard langzaam dichterbij met drag&drop
https://www.home-assistan...3/04/dashboard-chapter-1/
Home Assistant zal zo ook langzaam meer functionaliteit naar het dashboard halen en haalt langzaam tools zoals de
button card en card-mod e.d. in. Zo ook denk ik met SAKS.
Ik ben er dus ergens , helaas, over na aan het denken om SAKS los te laten. Mede door de weinige updates of respons van de TS, wat ik overigens hem niet kwalijk neem. SAKS is een hobby. En het project heeft niet meerdere developers die kunnen bijspringen in tijd dat er een uitvalt/vakantie/ziek/etc. Ik wou dat ik de programming skills had om te helpen maar zit totaal niet in de IT. Een project dat steeds groter wordt en maar van 1 persoon afhankelijk is qua development, wordt lastig.
Gezien ik ook functionaliteit belangrijk vind en in mijn huishouden ook een keer iets moet gaan werken (voor de rest in mijn huishouden) ga ik naast SAKS ook eens met Grace en native layout van home assistant aan de slag. Niet omdat ik SAKS compleet wil laten vallen maar ik ben bang dat er een keer een breaking change komt in home assistant (is er al eens geweest) waardoor SAKS afunctioneel wordt en ik niet meer op mijn dashboard kom. Als er geen actieve ontwikkeling is dan wordt dat gevaar steeds groter en met mijn steeds grotere afhankelijkheid van het functioneren van mijn huis via home assistant is een zga 100% uptime van mijn home assistant nu wel langzaam een must....
@
Mars Warrior , dank voor al het harde en vele werk!