Even wat onderzoek icm de debugger laat zien dat de js goed ingeladen wordt, dit is dan ook niet het issue denk ik. Wel valt me dit op in de console:
Aangezien de file minified is kan ik niet echt achterhalen wat er nou fout gaat.
Ik heb alle demo dashboards weg gehaald en een enkele lege yaml met een devider en dan krijg ik de melding al.
Ik heb HA naar versie 2021.12.4 gebracht, hacs paden aangepast van hacsfiles naar /local/community/
[Voor 8% gewijzigd door f.welvering op 21-12-2021 08:48]
@Mars Warrior Ik snap het niet helemaal. Het pad hacsfiles bestaat inderdaad niet meer bij mij, volgens mij had ik dat een heeeele tijd geleden wel als pad.
Het vreemde is alleen dat /hacsfiles nog wel gebruikt wordt als pad bij de resources in de GUI. Is dat een alias of zo?
Achteraf klopt het misschien dus niet wat ik eerder meldde...
@born2tweak , ik heb dat unpkg probleem dus niet. Maar wel vreemd, want dat verklaart wel waarom het niet werkt: zonder die modules doet de kaart het niet.
Er lijkt dus een probleem met unpkg te zijn. Daar ben ik nog nooit tegenaan gelopen. Er zijn wel andere ontwikkelaars die daar last van hebben gehad en nu alles zelf packagen.
Kan eens kijken of jsdelivr deze packages ook levert.
Al deze warnings in het thema heb ik inmiddels opgelost. Dus die zie je niet meer in de komende sak versie. HA checked met elke nieuwe versie op meer dingen, dus vandaar dat ik dat nog niet eerder had gezien.
De naam van het bestand en de kaart staan los van elkaar. Als de min.js file in je resources staat, dan moet het goed gaan.
Okay, dank voor het checken van dit alles. Helaas kom ik niet verder.
Eens kijken of ik een fresh install kan doen als ik weer thuis ben, maar vreemd (lees: irritant) is het wel.
Werkelijk 1 op de andere dag, aangezien ik er thuis mee heb gewerkt, hem gevlogen ben (letterlijk), later even wat tijd over had (overzees) en deze fouten ervaar.
Zou zo maar kunnen zijn dat het geen toeval is, dat het voorheen werkte en nu niet.
Ik kijk ff in andere custom cards, want die gebruiken exact dezelfde packages!
Update:
Andere kaarten gebruiken maanden oude versies vanwege terugkerende problemen met nieuwere versies. Dus daar kijk ik nog naar. Blijft wel vreemd dat ik geen enkel probleem ervaar.
Ik vermoed dat als ik de oudere versie gebruik, dat alles weer werkt zoals het enkele dagen geleden nog werkte.
Ik heb inmiddels ook een aantal bugs uit de slider gehaald, dus die neem ik dan ook mee in een nieuwe versie van sak, die ik weer op de share zet.
[Voor 37% gewijzigd door Mars Warrior op 21-12-2021 18:40]
Er is iets mis met versie 9.4.0: die klapt er ook op unpkg uit met foutmeldingen.
Ook bij mij werkt dan geen enkele view/kaart meer en krijg ik als foutmelding in HA dat dev-swiss-army-knife-card niet bestaat/gevonden is
Als is terugga naar versie 9.3.3 dan werkt alles bij mij weer als vanouds.
Blijkbaar was bij mij een versie gecached ofzo door de browser, dus vandaar dat het bij mij nog gewoon werkte.
=== fix === fix === fix
Ik heb nu in de hoofdmap van de share, dus in de "0.9.0-beta.1" map het bestand dev-swiss-army-knife-card-fixed.min.js gezet. Die zou het weer moeten doen!
Mars Warrior schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:45: === fix === fix === fix
Ik heb nu in de hoofdmap van de share, dus in de "0.9.0-beta.1" map het bestand dev-swiss-army-knife-card-fixed.min.js gezet. Die zou het weer moeten doen!
Ik kan bevestigen dat de -fixed het probleem oplost en de cards weer werken! Bedankt daarvoor!
Wel een keuze dus of je de libraries er zelf in wilt zetten zodat je niet afhankelijk bent van andere resources.
born2tweak schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:27:
[...]
Ik kan bevestigen dat de -fixed het probleem oplost en de cards weer werken! Bedankt daarvoor!
Wel een keuze dus of je de libraries er zelf in wilt zetten zodat je niet afhankelijk bent van andere resources.
Mooi!
De core ontwikkelaars zetten de versie van het gebruikte package ‘vast’. Dus het gaat niet zozeer over de afhankelijkheid, maar de versie. Het embedden van een package in een kaart of het gebruiken van een cdn (unpkg,npm,jsdelivr) maakt functioneel geen verschil.
Ik heb nu dus ook van alle packages de versies expliciet meegegeven, en loop nu dus mee met de versies die in HA worden gebruikt. De laatse tijd zijn er lijkt wel veel breaking changes in packages, en daar zit niemand op te wachten. Voor SAK ging het gebruik van de meest recente packages al ruim een jaar goed, tot nu…
Er is iets mis met versie 9.4.0: die klapt er ook op unpkg uit met foutmeldingen.
Ook bij mij werkt dan geen enkele view/kaart meer en krijg ik als foutmelding in HA dat dev-swiss-army-knife-card niet bestaat/gevonden is
Blijkbaar was bij mij een versie gecached ofzo door de browser, dus vandaar dat het bij mij nog gewoon werkte.
=== fix === fix === fix
=== fix === fix === fix
Mocht @Mars Warrior dit liever nog niet zien hoor ik 't en haal ik ze snel weer offline.
Ik heb trouwens de sak-light-button-template-nm-tpl wel iets aangepast zodat ik alle styling in de template heb staan. Mogelijk heb je die dan ook nog nodig.
Ik heb trouwens de sak-light-button-template-nm-tpl wel iets aangepast zodat ik alle styling in de template heb staan. Mogelijk heb je die dan ook nog nodig.
Geen enkel probleem mee. De documentatie staat ook gewoon online en zit in een publieke github repo.
Hoe meer voorbeelden, hoe beter. Daarmee helpen we elkaar.
Enkel de kaart zelf (de software dus) wil ik ff “closed” houden nog.
Ik heb nu netjes de naam van het thema in de thema.yaml file gezet. Zoals het hoort. Dat betekent dat als je alle thema's in je thema map zet, je vanuit configuration.yaml gewoon dit kunt doen: (thema's staan in de themes map)
YAML:
1
2
frontend:themes:!include_dir_merge_namedthemes/
Views / SAK Dashboard:
In navolging van bovenstaande heb ik de SAK view*.yaml hernoemt naar *.yml, zodat deze NIET meer conflicteren met een !include van de views die je al hebt.
Deze worden nu netjes vanuit sak-examples-dashboard.yaml geinclude. Ook dus conform het advies van HA als je yaml files handmatig wilt includen.
SAK_Templates/Definitions:
Ook hiermee hetzelfde gedaan. Moest wel een extra veld toevoegen (definitions: en templates:) om de !include te laten werken, maar ook die worden nu automatisch geinclude als je de yaml file in de juiste map zet. Ik heb ook twee mappen toegevoegd, definitions en templates om de include te laten werken...
Als je nieuwe templates gewoon in de templates map zet, dan worden deze automatisch meegenomen! Scheelt ook weer het nodige aan handwerk en wijzigen van bestanden.
Slider:
Deze bevatte nog de meeste bugs die nu zijn opgelost voor zover ik dat heb kunnen testen. De meest vervelende was een complete hanger van Safari en dus ook de HA App!
Ongeldige waarden voor posities hingen soms Safari op. Opgelost
Slider die niet in het midden van de kaart stond werd foutief weergegeven. Dat is nu opgelost
Slider kent nu ook een zgn active track deel: het deel voor de thumb kun je nu een kleur/gradient meegeven
De breedte van de thumb wordt nu meegenomen in het kunnen schuiven van de slider: hij blijft nu netjes binnen de breedte van de slider.
Colorstops / animations:
In sommige gevallen wilden deze pas werken NA een refresh of nieuwe entity data. Dat bleek een volgorde probleem te zijn in de afhandeling. Is nu opgelost.
===== Uitbreidingen =====
Twee extra voorbeelden:
De twee extra voorbeelden (9 en 10) zitten nu erbij.
Haptic feedback:
Voor devices die het ondersteunen (iPhone en sommige Android toestellen) ondersteund SAK nu haptic feedback bij acties zoals drukken van knoppen: https://companion.home-as...ocs/integrations/haptics/
De haptic feedback kan bij de tap_action worden ingesteld:
Daarnaast bevat de slider ingebouwde haptics: als de slider een update doet naar HA, dan 'voel' je dat!
===== Documentatie =====
Op de installatie na, zijn alle wijzigingen al in de documentatie opgenomen.
Als de installatie ook is aangepast dan komt er weer een nieuwe versie uit!
Vanwege een vervelende last-minute bug hunt heb ik beetje uitloop, maar het lijkt opgelost.
Om het probleem te vinden een extra voorbeeld gebouwd, was toch bezig
Wel wat specifiek (Opentherm en DSMR Reader), maar goed. Hij ziet er best leuk uit op de poepbruine mix van de blauw/oranje gradient na dan .
Er zit nog een misser in de combi om de segmenten van de segarc de actuele kleur te laten krijgen, maar die is voor later. Je ziet dit probleem enkel als in bovenstaand voorbeeld het setpoint (ziet eruit als een pie chart, maar is een segarc) op 60 graden komt: dan wordt deze zwart ipv donker oranje.
Er gaat nog iets mis met segmenten in de colorstop tellen
En elke browser maakt van een ongeldige kleur de kleur zwart...
Ik test nog eea, en acht de kans groot dat ik morgen een update klaarzet
Dat moet betekenen dat het nu beter past in een moderne installatie waar je een volledige include van een hele map kunt doen, daar waar ik nog handmatig alles via een !include statement had.
Verder zitten er 3 extra voorbeelden bij: 9, 10 en 11. Deze zijn al in de documentatie opgenomen.
De views eindigen nu op *.yml .Dat betekent dat ze niet worden meegenomen met een automatische (folder) include. Ze worden stuk voor stuk in sak-examples-dashboard.yaml ge-include.
Dat betekent dat je ze hier dus ook eenvoudig kunt uit-commentariëren. Verder kun je in ieder geval niks overschrijven omdat de oude views op *.yaml eindigen.
Een aantal voorbeelden zijn licht gewijzigd door oa het hernoemen van slider2 naar slider, dus vandaar zul je de nieuwe voorbeelden dus wel moeten gebruiken en weer moeten aanpassen aan je eigen entities.
De SVG (filter) definities staan nu ook extern, net als de CSS definities. Dat betekent dat je ze kunt inzien, maar ook een eigen user-svg-definitions.yaml kunt maken met eigen filters en deze vervolgens in je kaart kunt gebruiken.
Omdat de include van zowel de definities als de templates nu via een folder include gaat, staan deze beiden nu in een aparte map onder de sak_templates folder!
Ik doe me best om bij de volgende versie geen voorbeelden meer te wijzigen
Het ging om het probleem dat een cirkel zonder fill (fill: none) niet klikbaar is, ondanks de instelling pointer-events: all. Dat klopt, want SVG
In de handleiding staat nu hoe je dit oplost analoog aan de "nieuwe kleren van de keizer: je ziet ze niet, maar ze zijn er wel degelijk"
Ik heb ook in de hoofdmap nog een !hotfixes * map gezet. Ik was vergeten om voor iconen de onzichtbare achtergrond aan te zetten, zodat je ook een klein icon (3 puntjes bijv.) fatsoenlijk kunt bedienen.
Daar kwam ik achter toen ik de pagina in de handleiding toevoegde en even controleerde of het klopte wat ik aan het beschrijven was
Ben ondertussen druk bezig met alles, en ik ben een heel eind.
Enige wat ik momenteel nog niet werkend heb: decluttering card. Al gedownload via HACS, maar op de een of andere manier wil die nog niet.
Beetje uitzoeken nog
Verder komt het menu keurig in beeld, zie ik de 11 voorbeelden ook. Alleen dat laatste dingetje nog.
Goed gemaakt hoor, klasse!
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Snuffel schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:01:
Ben ondertussen druk bezig met alles, en ik ben een heel eind.
Enige wat ik momenteel nog niet werkend heb: decluttering card. Al gedownload via HACS, maar op de een of andere manier wil die nog niet.
Beetje uitzoeken nog
Verder komt het menu keurig in beeld, zie ik de 11 voorbeelden ook. Alleen dat laatste dingetje nog.
Goed gemaakt hoor, klasse!
Ik weet ff niet of je je resources.yaml nog moet aanpassen, oftewel of HACS deze voor je aanpast, of dat je handmatig de decluttering card nog moet toevoegen. Zelfde geldt voor de custom button card die ook nog in wat views zit.
Te lang geleden voor mij om me dat nog te herinneren…
Ik weet ff niet of je je resources.yaml nog moet aanpassen, oftewel of HACS deze voor je aanpast, of dat je handmatig de decluttering card nog moet toevoegen. Zelfde geldt voor de custom button card die ook nog in wat views zit.
Te lang geleden voor mij om me dat nog te herinneren…
Dat laatste sowieso, handmatig aanpassen. Zal custom button card ook nog een goed bekijken...
Is even stoeien voor een leek, maar kom er wel
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Elke keer als ik een scherm zie met brede, niet hoge kaarten denk ik, die moet ik ook eens maken
Ik ben er ff mee bezig geweest omdat op de één of andere manier de data van de sensoren rechts van de temperatuur niet weergegeven werden. Heel raar, totdat ik de entity definitie voor last_changed die na de temperatuur was gedefinieerd ff weghaalde: voila, alle sensoren tonen hun gegevens
Die last_changed zit in meer kaarten, maar toevallig elke keer als laatste in de lijst van entiteiten. En ja hoor, nadat ik deze entity als laatste in de lijst had gezet werkt alles
Er is dus nog iets heel vreemds met de last_changed entity definitie. Nog geen idee wat, want ik zie geen enkele foutmelding of crash in de console van Chrome...
Met de update van iOS 15.2.1 blijkt ook Safari te zijn aangepast.
Dat heeft tot gevolg dat voorbeeld 7 er uit ziet als de ballenbak van de Ikea
Ik ga hier vanzelfsprekend naar kijken, maar kan ff duren, want Safari is een rampzalige browser wat betreft logica en volgen van standaarden.
Het energy dashboard van HA ziet er in landscape op mijn iPhone ook niet meer uit, dus ook die is gemold…
De HA frontend devs hebben dus ook weer wat te doen begreep ik op Discord.
Het iOS / Safari 15.2.1 probleem is gefixed. Bleek wel heel simpel te zijn achteraf
Één stukje CSS toevoegen transform-box:fill-box; en alles deed het weer. Dit werkt ook onder 15.2, dus gelukkig geen verschillende renderpaden nodig voor iOS / Safari 14.x en 15.x op dit moment.
Het is weer tijd voor wat scherm afdrukjes om te laten zien waar ik mee bezig ben.
Ditmaal is het thema: thema's
Sinds HA een gecombineerd donker/licht thema ondersteund heb ik er nog nooit tijd voor gehad om te kijken hoe dat werkt, en hoe je je views/cards zodanig kunt opzetten dat alles netjes meegaat in de kleuren van het thema, en dus ook mee omschakelt.
Nu was ik al begonnen met een eigen opzet met kleurenwaaiers die van 0..100% lopen (dus van wit-kleur-zwart), maar liep wat tegen problemen aan en dan ga je zoeken op internet. En zo kwam ik erachter dat M3 uit is, oftewel Googles Material Design 3, ook wel Material YOU genoemd.
Naast dat je nu een foto kunt gebruiken om een kleurenschema van te laten maken, gebruikt M3 ook een kleurenpalet dat van wit-kleur-zwart loopt. Dus dat is boffen. En ze hebben het palet uitgebreid met nog een kleur en een aantal erg rechtlijnige keuzes die het makkelijk maken om een donker/licht thema te maken!
Verder is er op Figma een plugin beschikbaar die dat allemaal voor je doet. En Figma is gratis voor 1 project, dus dat is precies voldoende
Kortom: er was werk aan de winkel!
Voorbeeld 12 met thema gestuurde achtergrond, primaire en tertiare kleuren. Doordat het thema - conform M3 richtlijnen - de kleuren aanpast, zie je in het lichte thema donkerder paars dan in het donkere thema.
Licht:
Donker:
Ook de tertiare kleur (batterij en linkquality) gaan van donker (licht thema) naar licht (donder thema)!
En omdat ik wat conversies moest doen voor M3 heb ik meteen een kaart gemaakt die het kleurenschema (deels nog) weergeeft. Want waarom niet, toch?
Voor een deel van de conversie misbruik ik SAK namelijk. Ik converteer de JSON output van de M3 plugin naar YAML, en pleur die YAML in de templates map van SAK zodat ik er vanuit SAK bij kan. En door een debug vlag te zetten, gaat daar een mini converter aan het werk om de YAML om te zetten naar wat CSS Thema instellingen
Ik heb wel wat kleurstappen toegevoegd (bijna alle x5 kleuren), want ik wil er in een kleurenstop wat meer kunnen gebruiken. M3 definieert er dus een stuk minder.
Op lichte achtergrond:
Op donkere achtergrond:
Scheelt weer wat zoeken welke kleur ook al wat is. Kan het nu gewoon zien met een SAK kaart
Omdat ik toch bezig was heb ik ook maar eens beter naar het externe SVG probleem gekeken. Die doen het gewoon, maar een externe SVG kan NIET gestyled worden: die fungeert als een container omgeving namelijk, en daar kun je dus niks mee. Dat probleem bestaat al tig jaar, dus sinds de introductie van SVG 1.x.
Maar waar een wil is, is een weg, en die weg is de externe SVG inladen, en embedden alsof het inline SVG is. Dan kun je namelijk wel gewoon met CSS en dus vanuit de YAML config de SVG stylen.
Natuurlijk moet de SVG dat wel aankunnen, maar dat is een kwestie van aanpassen.
Met een aangepast ballen/cirkels SVG krijg je dan dit:
Ook het wolkje veranderd van kleur: hier heb ik niks aan gedaan, dus dat zat blijkbaar al ingebakken op de één of andere manier
Ik wil uiteindelijk dat ik in Figma een thema maak, deze exporteer, en tenslotte via de converter de HA CSS variabelen eruit gooi, die ik enkel nog in het thema moet plakken om een nieuw thema te hebben.
Daarvoor moet ik de converter nog wat aanpassen om oa de extra kleurverloop stappen te maken, want dat was nu nog ff handwerk.
Een thema maken adv een foto is dus straks relatief weinig werk als je elke conversie stap snel kan doen.
Toch wel aardig van Google om dit te maken. Het algoritme geven ze niet vrij, maar wel de tooltjes om het te maken en te exporteren naar iets waar je verder mee kunt.
De M3 views zijn dus wel afhankelijk van zo'n M3 gebaseerd thema, maar ja. Je moet wat
Wauw! Dark Thema is geweldig. Zeker als die gewoon als theme geimporteerd en geslecteerd kan worden.
Helaas nog geen tijd gehad om te testen, durf het nog niet aan op de pi3 en de 4 is nog niet leverbaar. Huidige heeft het zwaar en mag niet crashen .(ssd lukt niet somehow op de pi3)
Je bedoelt waarschijnlijk dat je hem via HACS straks kunt selecteren en installeren? Want dan hoef je verder niks te doen, en kun je hem daarna gewoon selecteren...
Ik vermoed dat als het via HACS gaat, je geen enkel probleem zult hebben om deze te gebruiken
De M3 thema's zijn vanzelfsprekend compatible gemaakt met HA, want anders zou HA er niks aan hebben. Dus als dat eenmaal werkt (heb nog wat kleine bugs), dan is dat geen issue meer.
Het is wel zo dat M3 extra's biedt, en je dus in je view/card ook expliciet de mogelijkheden met gebruiken zodat alles ook netjes van donker/licht kan omschakelen waarbij de leesbaarheid behouden blijft.
Wat dat betreft is HA er goed op vooruitgegaan met de ondersteuning van donker/licht thema's: dan moet je wel binnen delen van de MMI van thema kleuren gebruik maken, want anders wordt het een zooitje
Aan de andere kant: als je view/card specifiek gebruik maakt van m3 paletten, dan zal een ander thema niet gaan werken: dan krijg je veel zwarte kleuren, tenzij je een fallback opgeeft bij de kleur in je kaart.
Ik heb inmiddels ff snel wat foto's door de Figma M3 generator gehaald. En dan zie ik dat men vaak op ongeveer dezelfde soort paletten uitkomt. Dat is niet zo gek omdat er eisen aan contrast/kleuren/luminantie etc. zit om alles leesbaar te houden.
Maar het werkt dus wel: heb nu 3 thema's uitgeprobeerd en allen geven een goed leesbare view/card.
De conversiestappen werken: dus ik:
genereer een thema in Figma
exporteer de Android omgeving
converteer een JSON naar YAML (wie weet kan de JSON ook direct worden gebruikt later)
maak er een template van
lees hem in via SAK en genereer een lijst met CSS kleuren
die plak ik dan in een thema, en daarna ben ik klaar. Hoef niks af te stemmen meer!
Wat dat aangaat scheelt het mij in ieder geval enorm veel werk: geen gekloot meer met afstemming van de view op het thema
Heb nog niet geprobeerd om handmatig een kleurenschema te maken in Figma en te zien wat er dan gebeurd met het totale palet en afgeleide kleuren. Dus dat ga ik nog doen, want soms wil je natuurlijk zelf de primaire kleur bepalen en als het kan ook nog de secundaire en tertiare.
Ff 4 thema's erdoor heen gejaagd. Nog geen half uurtje werk als je flink doorwerkt
Beetje zee blauw / groen:
Oranje / Bruin:
Paars / Roze:
Olijfgroen:
Alles blijft er leesbaar en vergelijkbaar uitzien qua contrast etc. Dus deze aanpak werkt wel
Niet te vergelijken met de uren/dagen dat ik voorheen met één thema bezig was
Als je goed kijkt, dan zie je dat de donkere thema's gelukkig niet allemaal hetzelfde zwart zijn, maar dat de primaire kleur van het thema er doorheen komt. Dus die zien er allemaal net wat anders uit dus
Het vlakje aan de rechterkant in de Study rij is een tertiar container blok, waarbij op de voorgrond de tertiaire kleuren die bij zo'n container horen zijn gebruikt. Moet eigenlijk ook nog de secundaire en error kleur in dit voorbeeld erin frotten, zodat je die twee ook te zien krijgt...
Moraal van het verhaal: als de view/cards netjes van de M3 mogelijkheden gebruik maken, dan kun je zo ongeveer elke M3 kleurenschema er wel ingooien om weer eens een andere look te krijgen.
Een view met het volledige thema zoals m3 het ook ongeveer weergeeft. De header die er doorheen staat maar ff negeren. Mijn screenshot programma doet dat helaas...:
Zo heb je een overzicht van alle gedefinieerde kleuren en hoe je ze zou moeten gebruiken.
Ik had nog even wat dingen te regelen met wat bureaucratische organisaties, dus het maken van een Beta3 is wat vertraagd. Maar die komt er dus wel aan
Behalve wat fixes zitten ook de Material 3 voorbeelden erbij voor de liefhebbers!
Ik meld het hier natuurlijk als de update klaar staat.
Verder kijk ik af en toe hoeveel mensen nu die documentatie bekijken. Er loopt een simpele teller mee. Niks bijzonders, meer voor de leuk.
Voor de thema documentatie staat die normaliter op 0 of 1 per dag. Ben ik meestal zelf dus als ik de documentatie bijwerk. De SAK documentatie is soms net wat hoger, dus zeg een man of 4 per dag.
Voornamelijk dus mensen die via Tweakers komen denk ik, want via Google is de documentatie niet echt te vinden. Via Bing / Yahoo / duckduckgo wel, maar die worden veel minder gebruikt.
Dus ik was even verbaasd toen ik vanmiddag keek: de Thema teller op 20, en de SAK teller op 144
Er ging pas een lichtje branden toen ik mail kreeg van HACS: ik had enkele weken geleden twee M3 Thema's aangemeld als test, en die zijn nu geaccepteerd. Dus vandaar natuurlijk mensen die ff willen kijken. Dat verklaart wel dat de Thema teller oploopt.
Maar als die mensen doorklikken naar SAK, dan zou ik daar ook een piek van 20 bezoekers verwachten, en geen 144. Blijkbaar is de documentatie link inmiddels ergens gedeeld ofzo
Als ik op Github kijk bij de SAK documentatie, dan is de toename begonnen vanaf 20 februari:
Precies in lijn (qua start) met die van de Thema's, alleen zie je bij SAK dus daarna een enorme stijging die niet in the thema lijn te zien is:
Grappig toch, voor iets dat nog niet beschikbaar is
Ben benieuwd hoelang deze tellers deze aantallen volhouden
Absoluut de beste "look" van home assistant tot nu toe. Er zijn vele designs maar niets zoals dit. Qua functionaliteit is home assistant niet te toppen maar qua design is dit design misschien wel het design dat het aantrekkelijk maakt voor de grote menigte!
Wat is de huidige status (aangezien de laatste post van feb dateert )
Ik had even een dip dankzij een al maanden durend 'gevecht' met die leuker kunnen we het niet maken club. De belastingdienst dus. De belastingdienst nabestaanden is een ontzettend fijne club, met mensen die luisteren en vervolgens helpen, dus daar heb ik geen enkel probleem mee gehad.
Maar op het moment dat je een hele berg aanslagen gaat inleveren, dan kom je bij de standaard club uit.
En als je dan vragen hebt over wetgeving die ouder is dan diegene die je 'helpt', of althans een poging daartoe doet, dan is het einde zoek heb ik ervaren.
Zeer, zeer frustrerend en uitputtend.
Probeer op dit moment maar eens de belastingtelefoon te bellen. Niet meer doorheen te komen
Maar goed. Ik heb inmiddels na 6 maanden ploeteren (samen met 2 notarissen en een jurist) 11 blauwe enveloppen binnen en moet er nog een paar krijgen. Het einde van mijn executeurschap is in zicht. Zoals het er nu naar uitziet zal ik eea na 1.5 jaar toch kunnen afronden.
Begin mei kreeg ik er nog een flinke verkoudheid overheen. Het moest zo zijn blijkbaar
Ik loop dus wat achter om het maar samen te vatten. Als ik nu al kijk hoeveel (voornamelijk leuke) berichten ik heb staan in de mail, twitter, instagram, github, buymeacoffee en discord, dan motiveert dat in ieder geval om de draad weer op te pakken!
Normaal bezoeken zo'n 15 man/vrouw per dag de documentatie sites. Het was even schrikken toen die teller dagenlang rond de 500 stond
Van een Zweed begreep ik dat iemand in Stockholm eea over SAK op Facebook had gezet (heb geen facebook, dus kan dat niet nagaan). De kracht van social media dus.
Wel leuk vond ik!
Dus ik ga weer verder. Ik begin maar met die ruim 200 berichten weg te werken, en dan eens kijken hoe snel ik eea kan vrijgeven, want anders blijft dat ook maar zeuren / hangen.
Een aantal uit Australië hebben al gevraagd om een publieke beta. Denk dat daar niks mis mee is. Dan zijn er in het begin nog net wat meer issues dan bedoeld, maar het kan ook weer zijn dat er mensen zijn die gaan bijdragen om issues op te lossen.
Open source werkt altijd wel twee kanten op
Zijn jullie ook weer bij op dit wat hobbelige pad voor mij
Dit is de to-do lijst voor vrijgave. Het zijn bijna allemaal wat configuratie wijzigingen.
Eens kijken hoe snel dit allemaal is te fixen/implementeren!
Validatie voor HACS is in ieder geval al goed gegaan. Die vereist nog wat structuur wijzigingen, maar dat was niet het moeilijkste. Ludeeus is beschikbaar op Discord, dus dat was snel na te vragen wat vanuit HACS de mogelijkheden zijn
Verder heb ik de afgelopen dagen eens gekeken naar die lijst van issues, en hoe deze geïmplementeerd kunnen worden. Dus lekker wat zoeken op internet, en in een kladblok zitten tekenen.
En zie hier het resultaat:
Dat scheelt ff een partij werk
De issues zijn er nog natuurlijk, maar zijn niet meer nodig voor de release.
Support voor thema's:
Ik heb ff goed gekeken hoe Home Assistant in het verleden licht/docker thema's is gaan ondersteunen vanuit een bestaande thema definitie.
Zij hebben simpelweg een veld modes en subvelden light en dark in de bestaande configuratie toegevoegd. Dat betekent dat als deze velden er niet zijn, je een standaard thema hebt!
Die weg ga ik ook bewandelen. En dat betekent geen breaking change, en dus ook geen enkele noodzaak om deze nu al te gaan implementeren. Kan op elk gewenst tijdstip.
Uitbreiden van colorstop/list met styling:
Dit was net zo'n issue. De huidgie colorstop/list is lekker compact en simpel. Doet enkel kleuren en die wil ik graag uitbreiden met complete support voor styling. Een breaking change dus.
De wijziging in implementatie is nu dat ik een extra type, colorstopex (van Extended) ga introduceren. Daarmee is het een uitbreiding geworden, en kan ook deze simpelweg op een later tijdstip gedaan worden.
En zo kom je dus van je issues af die je voor de RC moet oplossen
Als de history timer bug te lastig is, laat ik die ook ff zitten. Niemand die het merkt dat er af en toe een timer afloopt die ziet dat er niks te doen valt, en dus ook niks doet
De voorbereidingen en de tap_action blijven dan over. Die laatste is nog wel wat werk, want ik moet de configuratie van alle voorbeelden daarvoor ook aanpassen, en daarna alle voorbeelden nog testen.
Maar goed: daarvoor zijn de voorbeelden ook: om bij wijzigingen te testen of alles het nog doet
Al met al is het nu een stuk haalbaarder geworden om deze maand nog een release te doen. Al hangt het wel af van de snelheid van HACS, want ik heb een aantal structurele wijzigingen moeten doorvoeren. Als HACS toch niet op die manier blijkt te werken, dan zal ik weer eea moeten aanpassen...
[Voor 3% gewijzigd door Mars Warrior op 06-06-2022 22:33]
Gaaf, ben heel benieuwd. Ik volg dit topic al een tijd, maar ben niet handig genoeg met HACS, laat staan met YAML om echt wat bij te kunnen dragen aan de ontwikkeling. Zodra hij te vinden is in HACS ga ik hem wel installeren
gwystyl schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:49:
Gaaf, ben heel benieuwd. Ik volg dit topic al een tijd, maar ben niet handig genoeg met HACS, laat staan met YAML om echt wat bij te kunnen dragen aan de ontwikkeling. Zodra hij te vinden is in HACS ga ik hem wel installeren
Hij staat sinds zondagmiddag 12u in HACS
Maar vergeet niet dat je nog wat handmatige stappen moet doen daarna, zeker als je de voorbeelden wilt gebruiken. De kaart kan helaas niet zonder YAML, althans ik zou ff niet weten hoe dit allemaal via een MMI moet, zeker niet als je templates en dat soort dingen wilt gaan gebruiken.
Maar vergeet niet dat je nog wat handmatige stappen moet doen daarna, zeker als je de voorbeelden wilt gebruiken. De kaart kan helaas niet zonder YAML, althans ik zou ff niet weten hoe dit allemaal via een MMI moet, zeker niet als je templates en dat soort dingen wilt gaan gebruiken.
Ik ben niet bang om wat te spelen om het werkend te krijgen, maar ik kan niet echt YAML code schrijven of controleren op fouten.
Ik kan hem nu nog niet vinden in de repositories, dus ik ga zo maar proberen hem helemaal handmatig te installeren....
Ik kan hem nu nog niet vinden in de repositories, dus ik ga zo maar proberen hem helemaal handmatig te installeren....
Dat is vreemd. Ik heb hem zelf via HACS geinstalleerd en bijgewerkt namelijk, en ik vermoed dat anderen dat ook doen, want ik zag gisteren na 12u een enorme toename (factor 10) in aantal gebruikers op de handleiding.
Dat kan enkel als men de kaart in HACS is tegengekomen, want er was verder nog niks aangekondigd door mij...
Maar ik heb geen idee hoevaak HACS de repositories ophaalt op je systeem. Kan zomaar 1x per dag zijn om de load wat te verdelen.
Toevoegen als custom repository is natuurlijk ook mogelijk.
Ik heb exact dit inderaad, ik zie ook nog geen swiss army knife om de HACS repo
(net ff mijn HA gerestart, voor een mogelijke Repo update.. Maar dat deed ook niks)
[Voor 6% gewijzigd door skai21 op 20-06-2022 15:34]
10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput
Ik heb exact dit inderaad, ik zie ook nog geen swiss army knife om de HACS repo
(net ff mijn HA gerestart, voor een mogelijke Repo update.. Maar dat deed ook niks)
Normaliter zou een update bij opstarten moeten gebeuren, en anders elke 25 uur na opstarten.
Maar aan de andere kant heb ik met thema's ook gezien dat het een aantal dagen kan duren voordat iets nieuws ook daadwerkelijk beschikbaar komt in je installatie.
Ik heb dat wel eens aan Ludeeus gevraagd, maar zijn antwoorden zijn altijd lekker kort: JA, dat kan
Dat is vreemd. Ik heb hem zelf via HACS geinstalleerd en bijgewerkt namelijk, en ik vermoed dat anderen dat ook doen, want ik zag gisteren na 12u een enorme toename (factor 10) in aantal gebruikers op de handleiding.
Dat kan enkel als men de kaart in HACS is tegengekomen, want er was verder nog niks aangekondigd door mij...
Maar ik heb geen idee hoevaak HACS de repositories ophaalt op je systeem. Kan zomaar 1x per dag zijn om de load wat te verdelen.
Toevoegen als custom repository is natuurlijk ook mogelijk.
Is hij na handmatige installatie wel te updaten via HACS? Dan probeer ik dat namelijk gewoon via de link in jouw signature
Alvast een (opbouwend bedoelde) opmerking: het zou voor mij makkelijker zijn als alle bestands/mapnamen in de uitleg op alfabetische volgorde staan in de uitleg, dat is makkelijker te vergelijken met de structuur in de config folder.
Verder is er met wat puzzelen wel uit te komen denk ik. Leuk tijdverdrijf voor een regenachtige avond om uit te zoeken wat waar hoort en hoe ik het kan aanpassen voor mijn situatie.
Alvast een (opbouwend bedoelde) opmerking: het zou voor mij makkelijker zijn als alle bestands/mapnamen in de uitleg op alfabetische volgorde staan in de uitleg, dat is makkelijker te vergelijken met de structuur in de config folder.
Goeie tip. Ga ik zo ff aanpassen.
Verder is er met wat puzzelen wel uit te komen denk ik. Leuk tijdverdrijf voor een regenachtige avond om uit te zoeken wat waar hoort en hoe ik het kan aanpassen voor mijn situatie.
Ik heb zelf een YAML only configuratie, dus ben benieuwd wat klopt en/of gewijzigd moet worden als je een storage configuratie hebt...
@gwystyl , installatie aanpassingen zijn naar Github gepushed en zullen zo ook beschikbaar zijn in de handleiding. Vanwege caching op Github duurt dit vaak een 10-15 minuten voordat de nieuwe informatie ook beschikbaar is.
De voorbeelden installeren gaat prima als je netjes de stappen uit de handleiding volgt en niet geheel onbekend bent met handmatig yaml wijzigen.
Welke stappen heb je doorlopen en waar loop je tegenaan?
De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk
devino schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:08:
Ik ben een poging aan het doen om er mee aan de gang te gaan, handmatig toegevoegd aan hacs en handmatig de voorbeelden geïnstalleerd, maar niets.
In de logging kom ik het volgende tegen:
code:
1
2
3
4
5
6
Logger: frontend.js.latest.202202031
Source: components/system_log/__init__.py:190
First occurred: 19:58:19 (2 occurrences)
Last logged: 19:58:19
https://link/hacsfiles/swiss-army-knife-card/swiss-army-knife-card.js?hacstag=2147861121001:596:1573 Uncaught TypeError: Cannot read properties of undefined (reading 'state')
Is dat iets in mijn installatie of heb ik een bug gescoord?
Dit klinkt meer als een entity die niet bestaat in jou installatie.
Er zit nog weinig controle op configuraties in, dus dan kun je dit soort dingen krijgen.
Een aantal extra controles ga ik nog wel toevoegen. Dat zou betekenen dat als je een verkeerde entity definieert in de YAML, je zo'n rode kaart krijgt met de foutmelding. Dan weet je in ieder geval wat er loos is.
Ik heb deze foutmelding over de state van een entity in ieder geval niet!
Zoals ook @devino aangeeft moet je de voorbeelden (staat uitgelegd in de handleiding) nog wel aanpassen aan je eigen installatie: alle entities zijn uit mijn omgeving.
In sommige gevallen hoef je niks te doen omdat de integratie generiek is.
@Mars Warrior dank voor je snelle reactie. Ik kan nu niet controleren, Enexis vind het nodig dat we geen elektriciteit hebben vandaag.
Maar het klopt natuurlijk dat de entities niet bestaan, want dat zijn die van jou, maar mijn geheugen zegt dat ik op de voorbeelden zelf ook de rode blokken krijg met custom card type not found.
De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk
devino schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:29:
@Mars Warrior dank voor je snelle reactie. Ik kan nu niet controleren, Enexis vind het nodig dat we geen elektriciteit hebben vandaag.
Maar het klopt natuurlijk dat de entities niet bestaan, want dat zijn die van jou, maar mijn geheugen zegt dat ik op de voorbeelden zelf ook de rode blokken krijg met custom card type not found.
Aha. Zonder stroom geen geknutsel
Maar als de kaart niet gevonden wordt, dan moet je ff kijken of de resource wel bekend is.
In storage mode zou HACS alles moeten regelen, en in YAML mode moet de kaart zijn toegevoegd aan je resoruces.yaml bestand.
Dit klinkt meer als een entity die niet bestaat in jou installatie.
Er zit nog weinig controle op configuraties in, dus dan kun je dit soort dingen krijgen.
Een aantal extra controles ga ik nog wel toevoegen. Dat zou betekenen dat als je een verkeerde entity definieert in de YAML, je zo'n rode kaart krijgt met de foutmelding. Dan weet je in ieder geval wat er loos is.
Ik heb deze foutmelding over de state van een entity in ieder geval niet!
maar ik zie dus nergens een voorbeeld yaml, die ik kan copy pasten, en de entiteiten slechts hoef aan te passen.
maar ik zie dus nergens een voorbeeld yaml, die ik kan copy pasten, en de entiteiten slechts hoef aan te passen.
Als je de lovelace views ook netjes hebt geinstalleerd, dan zie je in de handleiding per voorbeeld, dat je in die views de entiteiten moet aanpassen aan je eigen installatie.
In de sak-examples-dashboard.yaml worden alle views handmatig ge-include. Dat betekent dat je ook kunt beginnen door één view te includen en deze aan te passen om te kijken wat werkt.
view sake1 gebruikt de Met.No integratie. Als je die entities wijzigt naar hoe ze in jou installatie heten, dan zou die view het al meteen moeten doen, want die is niet afhankelijk van andere entities.
Ik zal wel scheel zijn, maar waar haal je die voorbeeldbestanden/kaarten vandaan? Ik krijg melding dat de kaarten niet gevonden kunnen worden (decluttering card, airvisual en Met.no addons zijn geïnstalleerd)
code:
1
in "/config/lovelace/decluttering_templates/decluttering_templates.yaml", line 17, column 3: Unable to read file /config/lovelace/decluttering_templates/air-visual-card-template-mw.yaml.
Als je de lovelace views ook netjes hebt geinstalleerd, dan zie je in de handleiding per voorbeeld, dat je in die views de entiteiten moet aanpassen aan je eigen installatie.
In de sak-examples-dashboard.yaml worden alle views handmatig ge-include. Dat betekent dat je ook kunt beginnen door één view te includen en deze aan te passen om te kijken wat werkt.
view sake1 gebruikt de Met.No integratie. Als je die entities wijzigt naar hoe ze in jou installatie heten, dan zou die view het al meteen moeten doen, want die is niet afhankelijk van andere entities.
zo te zien moet ik stap 2 nog uit gaan voeren.
Zal kijken of ik er vanavond tijd voor heb.
Dan heb je de kans om bestanden te overschrijven, en dat is ook weer niet de bedoeling.
Maar het komt er grotendeels wel op neer ja
Verder geraak ik er ook niet goed aan uit voor de installatie, omdat ik storage mode gebruik. Kan iemand Stap 2c eens uitwerken voor storage mode?
Je kunt volgens de HA documentatie Storage en YAML mode mixen. Daarom heb ik er ook een extra dashboard van gemaakt, want dan hoef je niet aan je bestaande installatie te komen:
Ik zal wel scheel zijn, maar waar haal je die voorbeeldbestanden/kaarten vandaan? Ik krijg melding dat de kaarten niet gevonden kunnen worden (decluttering card, airvisual en Met.no addons zijn geïnstalleerd)
code:
1
in "/config/lovelace/decluttering_templates/decluttering_templates.yaml", line 17, column 3: Unable to read file /config/lovelace/decluttering_templates/air-visual-card-template-mw.yaml.
die decluttering_templates had ik eerst ook last van.
ik heb uiteindelijk van github de laatste versie weer gedownload (swiss-army-knife-card-master)
en daar de mappen decluttering_templates en views nog een keer apart van gekopieerd naar mijn HA.
toen had ik het probleem niet.
ik had 5 min. nadat ik de update van SAKE zag deze binnen gehaald maar zag dat de bestanden niet waren geupdate. toen handmatig gedaan.
@Mars Warrior kan het zijn dat ik te snel was na update.. anders even in de gaten houden.
ik heb uiteindelijk van github de laatste versie weer gedownload (swiss-army-knife-card-master)
en daar de mappen decluttering_templates en views nog een keer apart van gekopieerd naar mijn HA.
ik had 5 min. nadat ik de update van SAKE zag deze binnen gehaald maar zag dat de bestanden niet waren geupdate. toen handmatig gedaan.
@Mars Warrior kan het zijn dat ik te snel was na update.. anders even in de gaten houden.
Aha. Github heeft soms last van caching lijkt het. Als ik de documentatie opnieuw push, moet ik altijd 10-15 minuten wachten voordat daadwerkelijk de laatste versie ook online staat als ik via de browser op F5 druk.
Dan heb je de kans om bestanden te overschrijven, en dat is ook weer niet de bedoeling.
[...]
Je kunt volgens de HA documentatie Storage en YAML mode mixen. Daarom heb ik er ook een extra dashboard van gemaakt, want dan hoef je niet aan je bestaande installatie te komen:
Misschien moet ik bovenstaande uit de HA documentatie gewoon ff toevoegen aan de handleiding, dan zien mensen het meteen...
Welja, ik ben zelf wel bovengemiddeld handig met HA, maar heb de indruk dat je alles heel nauwgezet en secuur wil uitleggen, maar vrees dat velen daardoor wel gaan afhaken.
Ik begrijp ook dat je eigen setup verschilt van de doorsnee setup, maar durf wel te gokken dat de storage-users wel dominant zijn in het landschap :-)
Ikzelf googlede even en vond dat je de ui-lovelace.yaml kon editeren via de raw configurator, maar dan werkt het stappenplan ook niet meer:
[...]
Misschien moet ik bovenstaande uit de HA documentatie gewoon ff toevoegen aan de handleiding, dan zien mensen het meteen...
dat heb ik nu ook 3 aparte dashboard. 1 mijn bestaande standaard HA en de SAK
en de lovelace die ik dan moet editen naar wens
ik zag alleen in de documentatie dit staan
sak-examples-dashboard.yaml
deze verwijzing staan
# Swiss Army Knife example views...
- !include lovelace/views/view-sake1.yml
maar ik heb deze
Swiss Army Knife examples dashboard (RC) #
# #
# Created: 2021.12.05 (up to Beta 3) #
# Created: 2022.06.05 (from RC 1 onwards)
#
# Each example is manually included, so you can select just a
# few for testing and integration...
- !include lovelace/views/sak-example-views/view-sake1.yml
dus extra example views ertussen.
als je in de lovelace ui zit dan werken die verwijzingen niet meer.
Ik zie nu dat dit de specifieke SAK map is. Dus ja, ik heb de handleiding nu aangepast. Je kunt ha-config\lovelace en dan de sak_templates map gewoon overzetten!
dat heb ik nu ook 3 aparte dashboard. 1 mijn bestaande standaard HA en de SAK
en de lovelace die ik dan moet editen naar wens
ik zag alleen in de documentatie dit staan
sak-examples-dashboard.yaml
deze verwijzing staan
- !include lovelace/views/view-sake1.yml
maar ik heb deze
Swiss Army Knife examples dashboard (RC) #
# #
# Created: 2021.12.05 (up to Beta 3) #
# Created: 2022.06.05 (from RC 1 onwards)
#
# Each example is manually included, so you can select just a
# few for testing and integration...
- !include lovelace/views/sak-example-views/view-sake1.yml
dus extra example views ertussen.
als je in de lovelace ui zit dan werken die verwijzingen niet meer.
Oja. Ik heb alles in aparte map gezet. Vonden nogal wat mensen handig. Ik zal het aanpassen in de handleiding, want dat is een beetje verwarrend!
GigaTexel_BE schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:04:
[...]
Welja, ik ben zelf wel bovengemiddeld handig met HA, maar heb de indruk dat je alles heel nauwgezet en secuur wil uitleggen, maar vrees dat velen daardoor wel gaan afhaken.
Ik begrijp ook dat je eigen setup verschilt van de doorsnee setup, maar durf wel te gokken dat de storage-users wel dominant zijn in het landschap :-)
De meeste testers hadden een YAML setup voor Lovelace, dus de ervaring met integratie in Storage based is laag en ontbreekt dus nog deels in de handleiding.
Dus je opmerking klopt wel. Ik heb al wat tips doorgevoerd om het eenvoudiger te maken, maar ook ik ben ff aan het zoeken hiernaar!
Ikzelf googlede even en vond dat je de ui-lovelace.yaml kon editeren via de raw configurator, maar dan werkt het stappenplan ook niet meer:
Volgens mij is het zo dat de UI editor geen includes aankan. Dat is voor velen ook het grootste probleem, namelijk dat je je config niet kunt opdelen en hergebruik kunt doen...
De HA ontwikkelaars hebben initieel wat tips gegeven, maar die gingen niet over storage mode.
Ze gaven wel aan dat wijzigingen met een gewone editor gedaan moeten worden. Kan zijn dat dat dus met de problemen rondom de UI editor te maken hebben als je !includes gebruikt!!
[Voor 6% gewijzigd door Mars Warrior op 22-06-2022 13:44]
Ik heb hier de source.zip gedownload, maar daar zitten de missende yml bestanden niet in, en ik zie ze ook niet op de handleiding-pagina van de kaarten.
Ik had het dashboard net wel in het zij-menu staan, maar er verschijnen geen voorbeelden
@Mars Warrior kunnen we op een of andere manier bijdragen aan de handleiding?
Ik heb het nu aan de praat gekregen in storage mode, misschien interessant om dat neer te schrijven (en eventueel aparte manual afhankelijk van de mode die de user gebruikt)
Ik heb het nu aan de praat gekregen in storage mode, misschien interessant om dat neer te schrijven (en eventueel aparte manual afhankelijk van de mode die de user gebruikt)
Ik ben nu al even aan het verkennen in deze toolbox en het valt me wel tegen qua complexiteit. Je geeft het zelf al aan dat het niet voor de doorsnee user is, maar ook als vrij "advanced" of "ervaren" gebruiker is dit geen evidentie.
Ik ben zelf wat aan het nadenken hoe we hier wat meer dynamiek in krijgen. Misschien is het een idee om, naast de eigen voorbeelden, misschien een aparte sectie te maken op de webpagina die voorbeelden van kaarten stockeert op basis van type kaart.
Ik geef maar even een aanzet:
Thermostats
Entities on/off
Entities %
Bar chart
etc etc
IK typ hier maar wat en heb uiteraard makkelijk praten :-) maar voel aan dat het mogelijks een dead end kan worden met dit project als er niet genoeg zeg maar copy-paste-bare handvaten beschikbaar zijn voor de doorsnee gevorderde gebruiker die nog niet ver genoeg staat om het allemaal zelf te gaan schrijven (waaronder ik mezelf ook reken trouwens)
Ik heb even geprobeerd om 3 lampen in SAKE2 te zetten en te testen.
Ik merk dat de respons van het bewegen en aan en uit zetten van lampen wat vertraging heeft.
Volgens mij door de bewegende beelden? Het mag iets sneller zijn denk ik.
verder zie ik op mijn mobiel niet de sliders die op mijn webbrowser van de computer te zien zijn.
Deze sliders zijn ook zo klein op de mobiel dat ik ze niet kan bedienen. of er gaat wat anders fout want zelfs met een pen aantippen werkt niet.
Mobiel
in de SAKE.yml zou ik nog wat meer verduidelijken welke code bij welke button hoort, was even zoeken voor mij.
Daarnaast zie ik dat bij mij geen buttons komen bij onderste gedeelte van de code. (keuken , 1e verdieping)
GigaTexel_BE schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:44:
Ik ben nu al even aan het verkennen in deze toolbox en het valt me wel tegen qua complexiteit. Je geeft het zelf al aan dat het niet voor de doorsnee user is, maar ook als vrij "advanced" of "ervaren" gebruiker is dit geen evidentie.
De hoeveelheid aan mogelijkheden kan nogal "overwhelming" zijn ja.
Nu moet je weten dat mijn brein tot ca 0.1% van de Nederlandse bevolking behoort. 1 op de 1.000 mensen denkt dus op ongeveer dezelfde manier als ik: een hoogbegaafde beelddenker.
Ik denk daardoor integraal en associatief, en niet in stapjes. Deze kaart past dus als geheel in mijn hoofd!
"Een beelddenker ziet een totaalbeeld en kan dit moeilijk opbouwen vanuit losse deeltjes. De leerling is wel in staat om vanuit het geheel terug te beredeneren (omgekeerd leren). In het onderwijs wordt informatie altijd opgebouwd. Een bijna onmogelijke opgave voor een beelddenker. Een beelddenker moet aanleren eerst het totaalbeeld te overzien (1), vervolgens de lesstof terug te beredeneren (2), om uiteindelijk de lessen in de klas te kunnen volgen."
Het inschatten hoe een ander dit beleefd is voor mij dus niet altijd even makkelijk zoals je hierboven leest
Ik ben zelf wat aan het nadenken hoe we hier wat meer dynamiek in krijgen. Misschien is het een idee om, naast de eigen voorbeelden, misschien een aparte sectie te maken op de webpagina die voorbeelden van kaarten stockeert op basis van type kaart.
Ik geef maar even een aanzet:
Thermostats
Entities on/off
Entities %
Bar chart
etc etc
Een voorbeeld van hoe ik dus niet denk: in categorieen. Als het helpt is het een mogelijkheid om zaken overzichtelijker te maken ja.
IK typ hier maar wat en heb uiteraard makkelijk praten :-) maar voel aan dat het mogelijks een dead end kan worden met dit project als er niet genoeg zeg maar copy-paste-bare handvaten beschikbaar zijn voor de doorsnee gevorderde gebruiker die nog niet ver genoeg staat om het allemaal zelf te gaan schrijven (waaronder ik mezelf ook reken trouwens)
Ik heb wel eens gedacht om wat voorbeelden volgens het 10-stappenplan te laten zien: je ziet dan én het resultaat, én de code naast elkaar, zodat je kunt zien wat wat nu doet. De 10 stappen gaan er dan over om iets te maken in 10 stappen.
De gemiddelde kaart heeft iets meer dan 10 stappen nodig.
Om dat te maken is wel ff wat werk natuurlijk...
Alexunder Hess is iemand die op deze manier design inzichtelijk maakt...
[Voor 9% gewijzigd door Mars Warrior op 23-06-2022 12:21]
Ik merk dat de respons van het bewegen en aan en uit zetten van lampen wat vertraging heeft.
Volgens mij door de bewegende beelden? Het mag iets sneller zijn denk ik.
verder zie ik op mijn mobiel niet de sliders die op mijn webbrowser van de computer te zien zijn.
Deze sliders zijn ook zo klein op de mobiel dat ik ze niet kan bedienen. of er gaat wat anders fout want zelfs met een pen aantippen werkt niet.
Dat is gek dat je een verschil ziet op browser en mobiel, want beiden zijn een webview.
Het kan zijn dat je de cache van je Companion App moet legen, want die onthoud op de een of andere manier vaak oude views is mijn eigen ervaring.
De sliders hebben een kleine touch area, om te voorkomen dat je per ongeluk de slider wijzigt: dus enkel de thumb kun je aanraken. Op mijn iPhone gaat dat zonder problemen.
De voorbeelden die je nu gebruikt hebben een 3D look: de schaduwen zorgen voor een performance hit. Die is erger op een iPhone dan op een Android toestel.
Een gewoon plat design (zit in andere voorbeelden) zal betere performance laten zien.
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details